(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 مهر 1389- شماره 19762

راهبرد علمي انقلاب اسلامي
بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد (قسمت آخر)
تاكتيك هاي سه گانه جنگ نرم عليه ايران
دست هاي نامرئي -45

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




راهبرد علمي انقلاب اسلامي
بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد (قسمت آخر)

نوشته : مهدي جمشيدي
نظريه پرداز انقلاب اسلامي، علامه مطهري(ره) همواره نسبت به خطر تكيه كردن بر جهان بيني غربي و الحادي هشدار داد و حساسيت درباره استقلال فرهنگي و مكتبي را با تداوم حقيقت انقلاب پيوند زد:
«ما اگر مكتب مستقل خودمان را ارائه نكنيم؛ انقلاب ما به نتيجه و ثمر نمي رسد، جذب مكتب هاي ديگر مي شويم. ولو اين كه رژيم را عوض كرديم، استقلال سياسي و استقلال اقتصادي به دست آوريم اما اگر به استقلال فرهنگي، بالخصوص به استقلال مكتبي نرسيم باخته ايم! ما بايد كار كنيم، بايد نشان بدهيم جهان بيني اسلامي نه با جهان بيني غربي مي خواند نه با جهان بيني شرقي.»20
مقام معظم رهبري در ديدار با اساتيد دانشگاه ها در تاريخ
8/6/1388 از كثرت دانشجويان علوم انساني با توجه به مفاد و محتواي سكولاريستي و الحادي اين علوم، اظهار نگراني كرد و تصريح نمود:
«ما در زمينه علوم انساني، كاربومي، تحقيقات اسلامي چقدر داريم؟ كتاب آماده در زمينه هاي علوم انساني مگر چقدر داريم؟ استاد مبرزي كه معتقد به جهان بيني اسلامي باشد و بخواهد جامعه شناسي يا روانشناسي يا مديريت يا غيره درس بدهد، مگر چقدر داريم، كه اين همه دانشجو براي اين رشته ها مي گيريم؟ اين نگران كننده است!
بسياري از مباحث علوم انساني، مبتني بر فلسفه هائي هستند كه مبنايش ماديگري است، مبنايش حيوان انگاشتن انسان است، عدم مسئوليت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوي به انسان و جهان است! خوب، اين علوم انساني را ترجمه كنيم، آنچه را كه غربي ها گفتند و نوشتند، عينا ما همان را بياوريم به جوان خودمان تعليم بدهيم، در واقع شكاكيت و ترديد و بي اعتقادي به مباني الهي و اسلامي و ارزش هاي خودمان را در قالب هاي درسي به جوان ها منتقل كنيم!» 21
اما توليد علوم انساني اسلامي ممكن نيست مگر از طريق تلاش هاي علمي آن دسته از محققان و عالماني كه «متعهد» هستند. در علوم انساني به سبب ماهيت و ذات اين گروه از علوم، نوع جهان بيني و گرايش هاي نظري محقق در فرآيند توليد علم تأثير مي نهد. از اين رو، نمي توان از افراد بيگانه يا معارض با تفكر اسلامي، انتظاري داشت، بلكه بايد آن ها را عوامل بازدارنده و چالش زا به شمار آورد.
حضرت امام خميني(ره) دراين باره فرمودند:
«علوم انساني احتياج به يك انسان هاي متعهد دارد؛ انساني كه تعهد به قواعد اسلام ندارد و تعهد به آن زيربنايي كه توحيد است ندارد، در علوم انساني نمي تواند عملي انجام بدهد الا انحراف، و اين قابل پذيرش نيست. در ساير رشته هايي كه در دانشگاه هست آن چيزي كه موردنظر است اين است كه اساتيد، مشغول به كار خودشان باشند و توطئه در كار نباشد.» 22
«سعي كنيد از متخصصين متدين و متعهد استفاده كنيد. ما بارها گفته ايم كه ما متخصص مي خواهيم ولي متخصص متعهد. ولي دشمنان فرياد زدند كه اين ها با تخصص مخالفند. البته كه متخصص منحرف از هركس خطرناك تر است!» 23
اكنون كه دانشكده هاي علوم انساني در كشور به تسخير اساتيد غربزده و كج انديش درآمده، چاره اي نيست مگر پالايش و تصفيه دانشكده ها از آن ها، همچنان كه امام خميني(ره) تاكيد كردند:
«بايد انقلابي اساسي در تمام دانشگاه هاي ايران به وجود آيد تا اساتيدي كه در ارتباط با شرق و غربند تصفيه گردند و دانشگاه محيط سالمي شود براي تدريس علوم عالي اسلامي.» 24
«ملت عزيز ايران و ساير كشورهاي مستضعف جهان اگر بخواهد از دام هاي شيطنت آميز قدرت هاي بزرگ تا آخر نجات پيدا كنند، چاره اي جز اصلاح فرهنگ و استقلال آن ندارند و اين ميسر نيست جز با دست اساتيد و معلمان متعهدي كه در دبستان ها تا دانشگاه ها راه يافته اند وبا تعليم و كوشش در رشته هاي مختلف علوم و تربيت صحيح و تهذيب مراكز تعليم و تربيت از عناصر منحرف و كج انديش.» 25
البته برخي جريان هاي دانشگاهي و شبه روشنفكري سكولار كه علوم انساني اسلامي را- به دلايلي كه در اينجا بيان نمي كنيم- بر نمي تابند، براي راه اندازي جنگ رواني برضدانقلاب فرهنگي و توليد علوم انساني اسلامي، اين طرح راهبردي انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگ و تفكر را به يك «پروژه سياسي» تقليل داده و آن را با حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري درسال جاري و برخي تحركات دانشجويي در دانشگاه ها پيوند مي زنند. پرواضح است كه اين سخن، ناصواب است؛ زيرا زمان مطرح شدن اين طرح به اوايل پيروزي انقلاب اسلامي باز مي گردد؛ آن هنگام كه امام خميني(ره) به ضرورت اصلاح فرهنگي دانشگاه ها، اقتباس علوم انساني از اسلام، خودباوري فرهنگي و استقلال مكتبي در مقابل غرب تاكيد كردند. حتي فراتر از اين، قدمت مقوله توليد علوم انساني اسلامي به دهه چهل شمسي نيز مي رسد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
20- مرتضي مطهري، پيرامون انقلاب اسلامي، تهران: صدرا، 1377، ص .164
21- به نقل از: wwwleaderir
22- صحيفه امام، جلد 41، ص 2.29
32- همان، ص 0.31
42- صحيفه امام، جلد 21، ص 7.20
52- صحيفه امام، جلد 51، ص 7.44
پاورقي

 



تاكتيك هاي سه گانه جنگ نرم عليه ايران
دست هاي نامرئي -45

نويسنده: محمد عبدالهي
7- بنياد رابرت مردوخ481:
بنياد رسانه اي رابرت مردوخ (يا مرداك)، دومين سازمان رسانه اي جهان است كه بيشترين شبكه هاي تلويزيوني (الجزيره، العربيه و...)، خبرگزاري ها (فاكس نيوز482، اسكاي نيوز483، استار نيوز484، بي بي سي485، سي ان ان486 و...) ، خبرنامه ها ، روزنامه ها ونشريات (نيويورك تايمز487، نيوزويك488، واشنگتن پست489، لوموند490، لي فيگارو491، اينديپندنت492، تايم493، تايمز494، الشرق الاوسط، يورونيوز495 و....) را در سطح جهان، مديريت و هدايت مي كند. فعاليت رسانه اي مردوخ آشكار است و جسورانه در اداره و خريد شبكه هاي بزرگي چون فاكس نيوز تا الجزيره و حتي رسانه هاي آسياي دور ظاهر مي شود.
پس از كليد خوردن و موفقيت اوليه اين پروژه در كشور، اين بار رابرت مرداك ، صهيونيست استراليايي كه به امپراطور 76 ساله مشهور است براي ادامه اجراي اين طرح در كشور جمهوري اسلامي دست به كار شده است. وي براي تكميل اين پروژه با راه اندازي يك شبكه تلوزيوني كه مقر آن در هنگ كنگ است اقدام به پخش جديدترين فيلم هاي سينماي صهيونيستي هاليوود به زبان فارسي مي كند كه اغلب اين فيلم ها با هدف تروج روابط نامشروع جنسي، شيطان پرستي ، خشونت و ... ساخته شده اند كه نتيجه و تاثير اين فيلم ها به خوبي بر روي جوانان آمريكايي قابل مشاهده است.
در حال حاضر عمده ترين دارايي مرداك شركت عظيم «نيوز كورپريشن» است كه 9 رسانه آن در 6 زمينه مختلف اطلاع رساني مي كنند. اين شركت صاحب بيش از 130 روزنامه در سطح جهان است كه محتواي خيلي از آنها با تمركز بر 3 موضوع روابط نامشروع جنسي ، حوادث و ورزش به سمت ادبيات عامه پسندي كه معمولا منتقدان رسانه اي آن را ادبيات مبتذل مي نامند ، سوق داده شده است . براي نمونه مي توان به روزنامه sun اشاره كرد كه با تيراژي بيش از 5 ميليون نسخه ، مصداق واقعي يك نشريه زرد پرطرفدار است.496
8- مؤسسه تحقيقاتي «هادسون» و «انستيتوي سياست خارجي»
مؤسسه تحقيقاتي «هادسون» و «انستيتوي سياست خارجي» آمريكا نيز به طرح اين ايده مي پردازند كه آمريكا بايد حداكثر تلاش خود را به بي اثر كردن تبليغات جمهوري اسلامي به كار ببندد. حاميان اين ايده تنها راه سرنگوني جمهوري اسلامي را پيگيري مكانيسم هاي «جنگ نرم» با استفاده از سه تاكتيك «دكترين مهار»، «نبرد رسانه اي» و «ساماندهي يا پشتيباني از نافرماني مدني» مي دانند497.
9- مركز بين المللي محققان وودرو ويلسون498:
اين مؤسسه وابسته به دانشگاه پرينستون499 است و بودجه خود را از دولت آمريكا مي گيرد. وظيفه اين مركز، عملياتي كردن ايده هاي مربوط به سياست خارجي يا آوردن ايده هاي نو براي سياست خارجي آمريكاست.
رئيس مركز فردي به نام «لي هميلتون» است كه سابقه امنيتي نيز دارد. او همچنين رئيس بررسي ماجراي 11 سپتامبر بوده است. هاله اسفندياري رئيس بخش خاورميانه اين مؤسسه است كه بسياري از ايراني ها را براي سخنراني در اين مؤسسه دعوت مي كند. عباس ميلاني نيز رابطه خوبي با اين بخش دارد.500
مركز بين المللي محققان وودرو ويلسون ، سال 1968 در واشنگتن دي سي تاسيس شد و اكنون، لي هميلتون، از كارشناسان ويژه جرج بوش در جنگ عراق، رياست آن را بر عهده دارد. اين مركز كه از لابي هاي مشترك جمهوري خواهان و دموكرات ها در ايالات متحده است و به عنوان بازوي پژوهشي كميته آمريكايي روابط اجتماعي اسرائيل501 ايفاي نقش مي كند، پل ارتباطي سياست سازان آمريكايي با محققان دانشگاهي دنيا به شمار مي رود. اعطاي جايزه ويژه و فرصت هاي مطالعاتي و تحقيقاتي، از اهرم هاي مادي و معنوي اي است كه اين موسسه براي تامين منابع انساني و اطلاعاتي خود، تعريف كرده است. موسسه ويلسون داراي رديف بودجه اي است كه هر سال توسط دولت ايالات متحده تعيين و از سوي كنگره آمريكا تصويب مي شود. بزرگترين همايش ها و پروژه هاي پژوهشي اين موسسه در يك دهه گذشته، معطوف به ايران و قاره آسيا بوده است. اين مركز، صاحب يك برنامه راديويي به نام »گفتگو«502 است كه هفته اي يك بار در سراسر آمريكا و اروپا پخش مي گردد. ساختار اين مركز، متشكل از هفت بخش اداري، مالي، ارتباطات، روابط عمومي، همايش ها، پژوهش ها و انتشارات است.
سياست سازان503، واژه اي است رايج، به ويژه در ادبيات امنيتي ايالات متحده و به شخصيت هاي نافذ در دولت، مجلس نمايندگان و سناي آمريكا، نهادهاي اطلاعاتي، رسانه هاي گروهي، انديشكده ها، دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي آمريكا اطلاق مي گردد كه در ساخت دكترين هاي امنيتي و استراتژي بزرگ اين كشور مشاركت دارند. بر اساس يك قانون نانوشته، سازمان اطلاعات مركزي آمريكا، وظيفه اقناع سياست سازان، براي همراهي آنان با رويكردهاي حاكميتي را بر عهده دارد. در پروژه هاي گوناگون، حسب يك تقسيم كار مشخص، انديشكده هايي مانند مركز بين المللي محققان وودرو ويلسون، وظيفه اقناع مقدماتي سياست سازان را براي تصويب و اجراي يك تاكتيك يا استراتژي، برعهده دارند504.
هدف از تأسيس مركز يادشده، زنده نگاه داشتن ياد وودرو ويلسون، استاد و رئيس دانشگاه و بيست و هشتمين رئيس جمهور آمريكا (1913 تا 1921) و حمايت از تحقيق و پژوهش در زمينه مسائل و موضوعات بين المللي و برقراري ارتباط ميان محققان و سياست گذاران و به عبارت ديگر ارتباط ميان جهان دانش و جهان روز و مسائل آن مي باشد كه براي محقق شدن اين هدف از استادان، مقامات دولتي، روزنامه نگاران، متخصصان، كارشناسان و ... حمايت مي كند و فرصت هاي تحقيقاتي و مطالعاتي ويژه اي را در اختيار آنان قرار مي دهد. برگزاري سمينارها و كنفرانس ها، چاپ كتب و نشريات، تهيه و اجراي برنامه هاي راديويي و تلويزيوني و ايجاد سايت هاي اينترنتي از ديگر فعاليت هاي اين مركز است و مهم ترين موضوعات تحقيقاتي- پژوهشي آن، شامل علوم انساني، علوم اجتماعي، علوم سياسي، تاريخ، روابط بين الملل و ...
مي شود.505
10- مركز مانك506 :
اين مركز وابسته به دانشگاه تورنتو507 در كانادا است كه جهانبگلو نيز در آن فعال بوده است. شخصي به نام «محمد توكلي» از اساتيد اين دانشگاه و رييس دپارتمان تاريخ اين دانشگاه در مؤسسه مانك فعاليت داشته است. افرادي مانند «هوشنگ حسن ياري» و خانم «كميل» كه در ظاهر روزنامه نگار است در كنفرانس اين مؤسسه پيرامون ايران صحبت هايي داشتند. همچنين مؤسسه مرتبط ديگري به نام «مركز بهائيان»508 وجود دارد كه تمركزش بر بهائيان است و نزديك به لابي هاي اسرائيل در كاناداست.509
11- مؤسسه كارل سنتر510:
مؤسسه كارل سنتر تحت پوشش دانشگاه هاروارد511 است. رئيس اين مؤسسه جزو كساني بود كه توسط جهانبگلو در جلسات سخنراني اش در خانه هنرمندان به ايران دعوت شده است. اين فرد متخصص و تئوريسين شكنجه و كار اصلي اش در اين مؤسسه (كارپرداز حقوق بشر) توجيه شكنجه هاي آمريكا پس از 11 سپتامبر است.
اين در حالي است كه «مهرانگيز كار» و «فاطمه حقيقت جو» در اين مؤسسه چند وقتي ميهمان بودند. آمريكا براي اينكه رابطه با ايران و مؤسسه هاي تابعه آن را تحريم كرده به همين دليل از طريق مؤسسه ها و دولت هاي ديگر پول هايي كه براي براندازي تصويب مي كند را به مؤسسات ايراني تزريق مي كند.
12- مؤسسه مموري(اسرائيل)512:
اين مؤسسه در زمينه مطالعات رسانه اي خاورميانه كار مي كند و تلاش آن مبارزه با فعاليت هاي ضداسرائيلي است. اين مؤسسه پروژه اي را دنبال مي كند كه هدف آن حمايت از اصلاح طلبان دنياي اسلام و از جمله ايران است513.
13- «بنياد جامعه باز»514 (بنياد جورج سورس)
يكي از اصلي ترين نهادهاي برنامه ريزي براي تحولات شبه انقلابي، «بنياد جامعه باز» است. اين بنياد متعلق به «جورج سورس»515 يكي از شاگردان «كارل ريموند پوپر»516 نظريه پرداز ليبرال دموكراسي اتريش است كه با تمسك به كتاب «جامعه باز و دشمنانش»517 اثر پوپر، بدين نام موصوف گرديده است. اين بنياد، به نام «بنياد سوروس»518 هم معروف است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
481 Robert Murdoch Foundation
482 FOX News
483 Sky News
484 Star News
485 BBC The British Broadcasting Corporation
486 CNN US Cable News Network
487 New York Times
488 News Week
489 Washington Post
490 Lomond
491 Li Figaro
492 Independent
493 Time
494 Times
495 Euronews
496 . سايت گرداب ( wwwgerdabir ) به تاريخ 21/5/1388
497 . حامد عبدوس، انتخابات دهم و مديريت انقلاب رنگي در ايران(2)، سايت مركز اسناد انقلاب اسلامي ايران
498 Woodrow Wilson International Center for Scholars
499 Princeton University
500 . معرفي مؤسسات برانداز - 4، خبرگزاري فارس، 20 آذر 1388
501 AIPAC
502 Forum
503 Policy Makers
504 . پيام فضلي نژاد، شواليه هاي ناتوي فرهنگي، صفحه 71-72
505 .بهزاد احمدي لفوركي و فيروزه ميررضوي، همان، صص 120-119
506 Mank Center
507 University of Toronto
508 Bahaشi Center
509 . معرفي مؤسسات برانداز - 4، خبرگزاري فارس، 20 آذر 1388
510 Carl Center
511 Harvard University
512 Memory Institution Israel
513 .متن كيفر خواست دادستان عمومي و انقلاب تهران عليه متهمين كودتاي مخملي، سايت فردا ، 10 مرداد 88
514 Open Society Institute OSI
515 George Soros
516 Karl Raimund Popper
517 The Open Society and Its Enemies
518 Soros Foundation
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14