(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 20 مهر 1389- شماره 19762

تشكيل ستاد دانشجويي استقبال از رهبر انقلاب در دانشگاه پرديس قم
توصيه هاي مهم مقام معظم رهبري در ديدار با نخبگان جوان علمي
حمايت 215 نماينده مجلس از وزير علوم
بومي گزيني با شرايط جديد در كنكور، گامي به نفع مناطق محروم
آيت الله جوادي آملي: خيال مي كنند منظور از دانشگاه اسلامي آن است كه هر دانشكده نمازخانه داشته باشد
انتقاد شديد دانشجويي از عملكرد خانه سينما
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها:
مهم ترين فتنه جامعه اسلامي بحث مذهب عليه مذهب است
كارشناس مسائل زنان در جمع دانشجويان دختر دانشگاه هاي كشور
آمريكا طراح كنوانسيون زنان است ولي خودش آنرا اجرا نمي كند



تشكيل ستاد دانشجويي استقبال از رهبر انقلاب در دانشگاه پرديس قم

خبرنامه دانشجويان ايران: خبر سفر رهبر انقلاب به قم دانشگاه هاي اين شهر را مانند ديگر اقشار به شورو حالي صد چندان واداشته است.
درراستاي سفر قريب الوقوع مقام معظم رهبري به استان قم، دانشجويان اين دانشگاه ستادي را براي استقبال از ولي امر مسلمين تشكيل داده اند.
اين ستاد كه متشكل از انجمن اسلامي دانشجويان پرديس قم دانشگاه تهران، بسيج دانشجويي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دراين دانشگاه مي باشد، در راستاي دوري از موازي كاري و داشتن بهترين خروجي ممكن تشكيل شده است.
تهيه بروشورهاي مختلف و برگزاري نمايشگاه با موضوع ولايت از جمله مهم ترين برنامه هاي اين ستاد است.
نكته جالب درتشكيل اين ستاد آن است كه شعبه غيرقانوني انجمن تهران كه از سال 83 دراين دانشگاه تأسيس شده است؛ هيچ گونه ميل و رغبتي براي شركت دراين ستاد نشان نداده است.
لازم به ذكر است اين درحالي است كه اخيرا نماينده انجمن تهران در ديدار دانشجويان با رهبري در ماه مبارك رمضان شركت كرد و اين تشكل را تشكلي ولايي خواند.
هرچنداختلافات موجود در بدنه اين تشكل در اين ماجرا نيز از چشم ديگران پنهان نمانده است و برخي اعضاي اين تشكل بر اين اعتقاد هستند كه براي اينكه بتوانند حيات سياسي خود در دانشگاه را داشته باشند، لازم است كه دراين گونه مواقع مخالفت خود را علني نكنند و با شركت صوري در اين گونه ستادها راه ادامه فعاليت خود را باز بگذارند.
خاطر نشان مي شود كه اين شعبه انجمن تهران سال پيش نتوانست انتخاباتي را در دانشگاه برگزار كند و به همين دليل هم اكنون درحالت نيمه تعطيل قراردارد و از ابتداي سال تاكنون نيز هيچ فعاليتي نداشته است.

 



توصيه هاي مهم مقام معظم رهبري در ديدار با نخبگان جوان علمي

مقام معظم رهبري در ديدار با نخبگان جوان علمي سراسر كشور، ضمن گوش دادن به دغدغه هاي اين قشر، به تبيين برخي از مهمترين راهبردها و ضرورت هاي توسعه علمي و فن آوري كشور پرداختند. اهم توصيه هاي رهبر انقلاب را كه مي تواند روشنگر حركت آينده نظام در اين مسير باشد، مي توان در محورهاي زير خلاصه نمود:
1. سرمايه گذاري درعرصه «علم و فناوري و نخبه پروري» 2.تشكيل چرخه كامل و بهم پيوسته انواع دانش هاي مورد نياز كشور 3.توسعه پيشرفت هاي مقطعي، موردي و متكي به اشخاص و گروه ها، به همه رشته ها 4.توجه به دانشگاهها، به عنوان «محيط زيست، شناسايي و پرورش نخبگان و استعدادهاي جوان» 5.ايجاد چرخه زنجيروار تبديل فكر و انديشه به محصولات تجاري:تحويل ايده هاي ذهني نخبگان و نابغه ها، به مراكز علمي، پرورش علمي اين ايده ها، تبديل اين ايده ها به محصولات صنعتي و غيرصنعتي توسط نخبگان فناوري و صنعتي و فراهم نمودن زمينه توليد و تجاري كردن اين محصولات توسط دستگاههاي ذيربط 6.تشكيل حداقل يك پژوهشگاه در هر دانشگاه و استفاده از استادان بازنشسته در اين پژوهشگاهها 7.رصد و بررسي دائم نتايج سرمايه گذاريهاي انجام شده در مقوله نخبگان و نيز فعاليتها و پيشرفتهاي علمي كشورهاي همسايه و اسلامي.

 



حمايت 215 نماينده مجلس از وزير علوم

215 نماينده مجلس در حمايت از اقدامات وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بيانيه اي امضا كرد. در اين بيانيه آمده است: «ما نمايندگان ملت شريف و انقلابي ايران در مجلس شوراي اسلامي ضمن تقدير و تشكر از اقدامات شجاعانه و مدبرانه وزير علوم، تحقيقات و فناوري به يكسال گذشته در حوزه هاي علمي، پژوهشي، فرهنگي و مديريتي و ايجاد فضاي مناسب جهت ورود نخبگان و اساتيد جوان و انقلابي در دانشگاه ها جهت پيشرفت و تعالي كشور، در زمينه هاي معنوي و مادي و تقويت اصول انقلاب به ويژه اقدامات انقلابي آن وزارتخانه حمايت خود را از اين اقدامات اعلام داشته و مصرانه مي خواهيم با تداوم و تسريع به انجام اين سياست ها با استفاده از همه ظرفيت هاي موجود با جديت و اولويت به جهت عفاف و حجاب در دانشگاه ها و تقويت ارزش هاي اسلامي، بالا بردن بصيرت ديني و افزايش كارآوري دانشگاه ها، همه همت و توان خود را به كار بگيرد.» حمايت 215 نماينده مجلس از اقدامات وزارت علوم، به دنبال طرح زمزمه هايي مبني بر استيضاح وي رخ داد. گفتني است؛ اقدامات انقلابي وزير علوم در تسويه دانشگاه ها از وجود عناصر سكولار و حامي جريان فتنه و نيز تلاش وي در مسير گسترش فضاي ارزشي و اخلاقي، مانند اتخاذ تمهيداتي در اصلاح وضعيت نابهنجار حجاب و عفاف در دانشگاه ها، صداي اردوگاه مخالفان نظام را درآورده است.

 



بومي گزيني با شرايط جديد در كنكور، گامي به نفع مناطق محروم

مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت، از برنامه اين وزارتخانه براي تربيت نيروي انساني حوزه علوم پزشكي در مناطق محروم با استفاده از دانش آموزان با استعداد خبر داد و گفت: «دانشگاه هاي علوم پزشكي مناطق محروم امكان حضور دانش آموزان با استعداد اين مناطق را فراهم مي كنند.» وي خاطرنشان كرد: «ما در حال برنامه ريزي براي دانشگاه هاي علوم پزشكي در مناطق محروم هستيم كه بتوانند براي دانش آموزان با استعداد اين مناطق امكان ادامه تحصيل در حوزه علوم پزشكي را فراهم كنند. به اين ترتيب از سويي به ماندگاري نيروهاي متخصص كمك شده و از سوي ديگر در صورت علاقه اين دانش آموزان به تحصيل در منطقه خودشان امكان آن فراهم شده است.» وحيد دستجردي اظهار داشت: «ظرفيتي كه براي بومي گزيني به اين شيوه در دانشگاه هاي علوم پزشكي مناطق محروم تعريف خواهد شد، ظرفيتي مازاد بر ظرفيت هاي عادي بوده و در رشته هاي خاص و مورد نظر آن مناطق قابل اجرا خواهد بود.» وي ضمن تأكيد بر در دست برنامه ريزي بودن اين طرح، يادآور شد: «هدف مهم اين طرح بكارگيري استعدادهاي مناطق محروم در رفع نيازهاي همان مناطق است و ديگر اينكه شرايط يك استان براي افراد ساكن در آنجا قابل درك بوده و افراد با نيازهاي آنجا آشنا هستند.»

 



آيت الله جوادي آملي: خيال مي كنند منظور از دانشگاه اسلامي آن است كه هر دانشكده نمازخانه داشته باشد

به گزارش گروه پاتوق شيشه اي «شبكه خبر دانشجو» آيت الله جوادي آملي بيانات مهمي پيرامون «دانشگاه اسلامي» ايراد كرده اند.
ايشان در قسمتي از اين سخنراني مي گويند:
اين بزرگواران ] دانشگاهيها[ خيال مي كنند منظور از دانشگاه اسلامي آن است كه هر دانشكده نمازخانه داشته باشد يك، كلاس پـسر و دختر از هم جدا بشود دو، حجاب محفوظ باشد سه، حرفهاي خلاف در دانشگاهها نزنند چهار، شبهاي جمعه دعاي كميل باشد پنج، شبهاي چهارشنبه دعاي توسل باشد شش...
شما خلقت را كرديد طبيعت، خدا را مهجور كرديد، كار او را به طبيعت داديد، كفر شاخ و دم ندارد كه ...! دور هم جمع شدن 27 آذر كه وحدت نيست! او سكولار فكر مي كند اين الهي فكر مي كند، چگونه وحدت داشته باشند؟...

 



انتقاد شديد دانشجويي از عملكرد خانه سينما

نشست خبري اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان جمعه گذشته در دفتر جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد .
به گزارش فارس، نشست خبري اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان پيش از ظهر امروز جمعه با حضور حميدرضا رستمي دبيركل، ايوب توكليان مسئول واحد سياسي، جلال عباسيان مسئول واحد تشكيلات و پناهي مسئول واحد خواهران در دفتر جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد .
¤ رستمي: اولويت اصلي جامعه اسلامي دانشجويان اصلاح اساسنامه است
حميدرضا رستمي اظهار داشت: اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان معرف جريان اصيل دانشجويي و با ويژگي هايي چون آرمان خواهي، استقلال، هوشياري و حضور هميشگي در صحنه است .
وي فلسفه شكل گيري اين تشكل دانشجويي را همانطور كه در اساسنامه آمده است دفاع از ولايت و حريم ولايت عنوان كرد و افزود: گواه اين مدعا عملكرد 21 ساله اين تشكل دانشجويي در برهه هاي مختلف بوده است .
اين فعال دانشجويي با تاكيد بر اينكه اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان همواره مستقل از جريانات سياسي بوده است، گفت: اين دستاورد به بركت پيروي از ولايت و حركت در اين خط كسب شده است .
رستمي با اشاره به اينكه اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان همواره داراي رابطه اي تعريف شده و شفاف با تمامي دولت ها بوده و خواهد بود خاطرنشان كرد: به تبع ولايت، اين اتحاديه دانشجويي نيز از دولت و گفتمان آن يعني گفتمان عدالت حمايت مي كند اما نسبت به برخي عملكرد ها و مواضع نيز انتقاد دارد .
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اين اتحاديه دانشجويي داراي 3 ركن اصلي است، اين 3 ركن را شامل منويات مقام معظم رهبري در زمينه سياسي، ديدگاه هاي شهيد مطهري در مسائل فرهنگي و نظرات شهيد بهشتي در زمينه ساختار تشكيلاتي عنوان كرد .
وي با يادآوري اينكه اين اتحاديه دانشجويي از ابتداي تاسيس تائيد رهبر معظم انقلاب را داشته است افزود: خوشبختانه بعد از گذشت 21 سال هنوز تائيد مقام معظم رهبري را شاهد هستيم و ايشان اعلام كردند كه «من تشكل شما را از آن جهت دوست دارم كه ضمن آمد و شد سليقه هاي مختلف، جهت گيري اصيل خود را حفظ كرده است ».
اين فعال دانشجويي با اشاره به وقايعي كه اين اتحاديه دانشجويي در چند ماه قبل با آن درگير بود، گفت: اين حوادث صرفا به دليل وجود اختلاف سليقه هاي تشكيلاتي به وجود آمد و ناشي از بلوغ و كار آمدي تشكيلاتي بود .
وي اضافه كرد:تمامي اعضا و دفاتر اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با هر سليقه امكان بروز و ظهور نظرات خود را دارند؛ ممكن است اختلاف سلايق مطرح شود. اما همه اين موارد در دل تشكيلات حذف شده است و خوشحاليم كه اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان به اين بلوغ رسيده است. رستمي با تاكيد بر اينكه هيچ گاه اختلاف سلايق باعث ايجاد تفرقه نشده است اظهار داشت: اين اتحاديه اكنون در مرحله گذار است و اولويت اصلي خود را بر بحث اصلاح اساسنامه گذاشته است .
دبيركل اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با يادآوري اينكه موضوع اصلاح اساسنامه اين اتحاديه دانشجويي طي برگزاري يك كنگره با اين محوريت دنبال خواهد شد. تاريخ برگزاري اين گنگره را آبان ماه اعلام كرد و افزود: در جلساتي با همين هدف به دنبال اصلاح اساسنامه خواهيم بود كه برگزاري شوراي دبيران يكي از اين جلسات است .
وي اضافه كرد: در جلسات اوليه شوراي مركزي جديد اتحاديه كه هفته گذشته برگزار شد بعد از تقسيم واحد ها سريعا اقدام به اصلاح اساسنامه كرديم و در مرحله بعدي تناقضات موجود در اساسنامه با آئين نامه وزارت علوم را برطرف خواهيم كرد .
رستمي با بيان اينكه اگر قرار است اركاني به اساسنامه اسلامي اضافه شود نظر دفاتر را در اين زمينه جويا خواهيم شد، تاكيد كرد: كنگره اصلاح اساسنامه آخرين قدم خواهد بود كه با راي دوستان به اساسنامه اصلاحي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان از اين مسئله عبور مي كند .
اين فعال دانشجويي همچنين تصريح كرد: با قدرت هر چه تمام تر و بيش از پيش جلو خواهيم رفت و در زمينه هاي مختلف به خصوص آموزشي و فرهنگي اقدامات موثري را انجام خواهيم داد و انشاء الله بتوانيم موفق عمل كنيم .
رستمي در پايان سخنان خود ضمن تقدير از دفاتر اين اتحاديه دانشجويي و همچنين وزارت علوم و بهداشت و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري كه باعث رفع بحران در اين اتحاديه دانشجويي شدند، از دفاتر زير مجموعه اتحاديه جامعه اسلامي هم خواست كه در پيشبرد برنامه هاي اتحاديه گام بردارند .
¤ توكليان: جريانات نوظهور مخالف گفتمان امام و رهبري مورد قبول ما نيستند
در ادامه ايوب توكليان مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: آنچه كه از اين واحد انتظار مي رود، حركت در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر نخبه پروري سياسي و كادر سازي براي آينده انقلاب است .
وي اضافه كرد: تشكل هاي دانشجويي هم نياز به انسان سازي و كادر سازي براي خود و هم براي آينده انقلاب دارند و بايستي در جهت تعميق بينش سياسي اعضاي تشكيلات خود گام بردارند .
مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان جريان سازي مثبت سازي سياسي در فضاي سياسي كشور را از جمله وظايف واحد سياسي اين اتحاديه دانشجويي برشمرد و ادامه داد: ورود به صحنه ها و موضع گيري به مسائل روز از ديگر فعاليت هاي واحد مذكور است و تلاش مي كنيم تا موضع گيري ها به روز و بر اساس منويات رهبر معظم انقلاب و انتظاري كه ايشان از جنبش دانشجويي دارد، انجام بگيرد .
توكليان با تاكيد بر اينكه اعضاي شوراي مركزي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان چشم طمع افرادي را كه به اين اتحاديه و به جنبش دانشجويي نگاه بر اساس منافع شخصي و حزبي دارند را در مي آورند، خاطرنشان كرد: اجازه نمي دهيم حتي افرادي به استفاده شخصي و حزبي از اين اتحاديه فكر كنند و جلوي هر گونه اقدامي در اين زمينه را خواهيم گرفت .
وي در ادامه سخنان خود به بحث هدفمند كردن يارانه ها كه يكي از موضع هاي مهم در كشور است اشاره كرد و افزود: از دولت و مجلس به صورت جدي مطالبه مي كنيم كه به عنوان دستگاه هايي كه مردم به آنها چشم اميد دارند بهترين تصميمات را در اين زمينه اتخاذ كنند .
مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان اضافه كرد: مشخصا زماني كه قرار است يك جراحي اقتصادي صورت گيرد همه بايد دست به دست هم داده و بدون در نظر گرفتن ملاحظات سياسي براي پيشرفت كشور متحد شوند تا بتوانيم اين جراحي اقتصادي را به بهترين شكل به سرانجام برسانيم .
توكليان طرح هدفمند كردن يارانه ها را يك جراحي اقتصادي دانست و ادامه داد: ممكن است در ابتداي كار مشكلاتي براي مردم به وجود آيد و دولتمردان هم با چالش هاي مواجه شوند اما انشاالله همه با هم در اين مسير گام برداشته و مسئولان به دنبال خدمت صادقانه به مردم باشند .
وي در ادامه با اشاره به موضوع وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: حمايت و تقدير اتحاديه خود را از مواضع قاطع و بر حق آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه اعلام مي كنم .
مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان ادامه داد: اين موضع بسيار انقلابي و بر حق بود و ما موضع انقلابي و بر حق آيت الله لاريجاني را ستايش مي كنيم و البته تاكيد مي كنيم كه اين وقف از ابتدا هم باطل بوده و كمي مشكوك و كمي هم مشكوك به نظر مي آيد به همين دليل از مسئولان انتظار داريم كه در قبال اين مسئله به صورت محكم ايستادگي كرده و اقدامات قاطع و منصفانه اي را انجام دهند .
توكليان در ادامه به خانه سينما و حواشي به وجود آمده در جشن خانه سينما اشاره كرد و گفت: اكنون بايد بگويم كه شاهد ظهور منافقين فرهنگي هستيم كه البته اين منافقين اكنون چهره خود را آشكار تر كردند .
وي نسبت به حواشي به وجود آمده در جشن خانه سينما ابراز تاسف كرد و از مسئولان فرهنگي كشور خواست كه فرهنگ را در خدمت توسعه دين نگه دارند و منافقين فرهنگي از اين عرصه حذف كنند .
مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان همچنين تصريح كرد: هنرمندان ارزشي و معتقد به انقلاب كجايند؟ آنها امروز بايستي به دليل مسئوليت سنگيني كه بر دوش دارند به صحنه بيايند و مسئولان هم بايستي سياستي را در پيش بگيرند تا هنرمندان ارزشي به عرصه هنر جذب شوند .
توكليان در ادامه سخنان خود با حمايت از كليت دولت دهم گفت: گفتمان دولت دهم به لطف خدا همانند گفتمان دولت نهم است البته هر گفتماني نو ظهور و هر گفتماني كه با گفتمان اصيل اين دولت يعني گفتمان امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري مخالفت كند از نظر ما مطرود است .
وي در همين زمينه گفت: گفتمان هاي نو ظهوري كه امروز به وجود آمده و هيچ سنخيتي با امام راحل(ره) ندارند از نظر ما مورد قبول نيستند .
مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در حوزه بين الملل هم به مذاكرات سازش اشاره كرد و افزود: اين مذاكرات از اصل باطل است و حتي رژيم صهيونيستي با ادامه شهرك سازي خود نشان داد كه به اين مذاكرات پايبند نيست و در واقع اين مذاكرات از اصل خائنانه و خلاف نظر مردم فلسطين حركت مي كند .
توكليان با اشاره به سخنراني احمدي نژاد در سازمان ملل متحد تصريح كرد: بعد از آن سخنراني شاهد بوديم كه نظام بين الملل دچار چالش شد و مطمئا شاهد تغيير در نظام سلطه خواهيم بود .
وي اضافه كرد: غرب از چند سال پيش به دنبال ايجاد يك خاورميانه سكولار در اطراف ايران بود و آخرين تيرش هم در فتنه سال گذشته به سنگ خورد و البته با تغييرات در كشورهاي اطراف ايران مانند تركيه، عراق و ... چيزي حدود 180 مخالف خواست غربي ها در خاورميانه ميانه به وقوع پيوست .
مسئول واحد سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان تاكيد كرد: در فتنه سال گذشته هم تهديدي كه براي كشور به وجود آمده بود به يك فرصت آن هم براي شناسايي عناصر كوردل و شناسايي حق و باطل توسط مردم تبديل شد .
توكليان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان به عنوان يك اتحاديه انقلابي، ولايتمدار با سابقه و موثر در عرصه سياسي و فرهنگي دانشگاه ها و كشور فضاي پيش روي خود را مبتني بر آرامش و عدالت تبيين كرده است، تصريح كرد: هر حركت كه اين آرامش را در درون و بيرون اتحاديه بر هم بزند به نتيجه نخواهد رسيد زيرا اعضاي اتحاديه برآنند كه به صورت يك دل براي پيشبرد اهداف جامعه متحد شوند .
وي با تاكيد بر اينكه اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در يك بستر كاملا قانون و با رعايت تمام مسائل قانوني به شرايط فعلي رسيده است، اظهار داشت: هر شخص و افرادي كه به هر دليلي اين شرايط را نپسندند و در جهت بر هم زدن اتحاديه قدم بردارند به صورت قانوني با آنها برخورد خواهيم كرد .
عباسيان: سند چشم انداز جامعه اسلامي دانشجويان تدوين مي شود
جلال عباسيان مسئول واحد تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در ادامه اين نشست خبري به تشريح وظايف واحد تشكيلات پرداخت .
وي در اين زمينه گفت: واحد تشكيلات مديريت داخلي مجموعه را بر عهده دارد و اصلاح ساختار و پي ريزي داخلي اين اتحاديه بر دوشش است .
عباسيان در خصوص اهداف در نظر گرفته شده براي واحد تشكيلات اظهار داشت: جذب، شناسايي و ارتقاء و همچنين سازمان دهي نيروها در سطح اتحاديه جزء اهداف اين اتحاديه است .
مسئول واحد تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه در طول گذشت 21 سال از عمر اين اتحاديه دانشجويي توانستيم براي انقلاب كادر سازي كنيم، خاطرنشان كرد: كادر سازي براي انقلاب جزء اهداف اين اتحاديه است و در آينده طوري برنامه ريزي خواهيم كرد كه با سرعت بيشتري در اين مسير حركت كنيم .
وي اولين و مهمترين برنامه واحد تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان را اصلاح ساختاري و محتوايي اساسنامه اين اتحاديه دانشجويي عنوان كرد و گفت: اين اقدام را انجام مي دهيم تا مشكلاتي كه اساسنامه اين اتحاديه با آئين نامه تشكل هاي اسلامي دانشگاهيان دارد، رفع شود .
عباسيان اضافه كرد: برگزاري يك يا 2 شوراي دبيران با حضور دبيران سراسر كشور به منظور هم انديشي و جذب آراء و نظرات آنان جزء برنامه هايمان است تا بتوانيم نظرات دفاتر براي اساسنامه جديد جذب شود .
مسئول واحد تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان با بيان اينكه ديگر اقدام انجام شده براي اصلاح اساسنامه تشكيل يك شوراي مشورتي است، اظهار داشت: اين شورا با حضور اعضاي سابق اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان تشكيل مي شود و از نظرات آنها براي اصلاح اساسنامه استفاده مي كنيم .
وي ابراز اميدواري كرد كه با تمهيدات انديشيده شده تا 2 ماه آينده بهترين اساسنامه را تنظيم و تهيه كنند .
عباسيان ديگر برنامه واحد تشكيلات اتحاديه را اين گونه عنوان كرد: تصميم داريم تا روند قبلي اتحاديه كه يك حالت مركز گرا بود را تغيير دهيم كه بر اساس آن قدرت از شوراي مركزي به شوراي دبيران و دفاتر انتقال يابد .
وي تقويت ارتباط با هيئت نظارت بر تشكل ها، تقويت ارتباط دفاتر با يكديگر و تشكيل و تقويت شوراهاي استاني را از جمله برنامه هاي اين واحد برشمرد .
مسئول واحد تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در همين زمينه گفت: به دنبال تقويت همدلي و ارتباط اتحاديه با ساير اتحاديه ها هستيم كه براي اين اقدام خطوط و حدود ما و همچنين حد ارتباطاتمان با ديگر تشكل ها را تعريف خواهيم كرد .
عباسيان تقويت آموزش هاي تشكيلاتي براي اعضاي اتحاديه جهت افزايش اخلاق تشكيلاني و احياي كتاب تشكل حق كه از سوي اين اتحاديه دانشجويي منتشر را از ديگر برنامه هاي واحد تشكيلات عنوان كرد .
عباسيان همچنين خبر داد كه آغاز سند چشم انداز اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان امسال زده خواهد شد تا شوراهاي مركزي با توجه به خط و مشي در نظر گرفته شده در اين چشم انداز فعاليت خود را تعريف كنند .
وي تشكيل كانون جامعه اسلامي دانشجويان از ديگر برنامه هاي آينده واحد تشكيلات برشمرد و ادامه داد: هدف از تشكيل و تاسيس اين كانون حضور اعضاي اسبق و سابق اتحاديه است تا اين اتحاديه از نظر مشورتي آنها استفاده كند .
مسئول واحد تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در پايان سخنان خود با بيان اينكه شوراي مشورتي 9 نفر به عنوان بازوي مشورتي اتحاديه تشكيل شده است و نظرات آنها را براي اصلاح اساسنامه جويا خواهيم شد خاطرنشان كرد: در حال حاضر در حال بررسي اختلاف اساسنامه فعلي با آئين نامه تشكل هاي اسلامي دانشگاهيان هستيم .
¤ پناهي: تقويت دفاتر جامعه اسلامي دانشجويان سياست شوراي مركزي جديد است
در ادامه پناهي مسئول واحد خواهران اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان طي سخناني اظهار داشت: غني شدن روحيه تشكيلاتي و ايجاد تعهد و التزام به آرمان ها فارغ از همه جهت گير هاي گروه هاي سياسي از جمله اهداف اين اتحاديه دانشجويي است . وي در خصوص اولويت هاي شوراي جديد اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان گفت: اصلاح اساسنامه طبق آئين نامه وزارت علوم براي تشكل هاي اسلامي دانشگاهيان، رسميت دادن به اصل 23 اساسنامه كه به دنبال تقويت دفاتر است و تدوين سند چشم انداز براي اين اتحاديه دانشجويي از جمله اولويت هاي شوراي جديد است .
اين فعال دانشجويي تدوين سند چشم انداز حداقل 10 ساله براي اتحاديه جامعه اسلامي دانشگاهيان را يكي از مهمترين برنامه هاي شوراي جديد اين اتحاديه دانشجويي عنوان كرد و افزود: هدف از تدوين اين چشم انداز اين است كه شوراها جديد هر ساله در جهت اهداف سند حركت كنند و مسير مشخصي براي شوراها تعيين شود .
پناهي در خصوص واحد خواهران اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان اظهار داشت: خواهران امروز بيشترين گروه ها را در دانشگاه تشكل مي دهند و اين گروه ها مي توانند اثرگذار باشند به همين دليل به دنبال آن هستيم كه اطلاعات سياسي و عقيدتي خواهران را افزايش داده و از اثرگذاري آنها در جهت مثبت استفاده كنيم .
وي به بيان ديگر برنامه هاي در نظر گرفته شده براي واحد خواهران اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان پرداخت و برگزاري كارگاه هاي با موضوع زنان، فمنيست و ... را از جمله آن برنامه ها عنوان كرد .

 



رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها:
مهم ترين فتنه جامعه اسلامي بحث مذهب عليه مذهب است

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت: بحث مذهب عليه مذهب مهم ترين فتنه جامعه اسلامي است و نيز سخت ترين امتحاني است كه مسلمانان درگير آن هستند و هنگامي كه مذهب عليه مذهب باشد، هر دو جريان از شعارهاي ديني بهره مي گيرند.
به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها «ماوا»، در دومين كنگره كانون دانشگاهيان ايران اسلامي كه به مدت سه روز در مشهد برگزار شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، دستيار ارشد و معاون توسعه و منابع انساني رئيس جمهور، امام جمعه مشهد و دبيران حزب موتلفه اسلامي و جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به ايراد سخنراني پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان در اين مراسم افزود: سردمداران بحث مذهب عليه مذهب كساني هستند كه زماني جزو صف خودي ها بودند، اين هشداري است به مجموعه نيروهاي ارزشي كه هيچ تضمين 100 درصدي براي باقي ماندن آن ها در صف خودي ها وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: هر نظامي ضعف هايي دارد و اين در حالي است كه نظام اسلامي براي ملت ايران عزت را پديد آورده است و اكنون از جمعيت 12 ميليوني تهران، نمي توانيد 20 نفر كارتن خواب را پيدا كنيد.
محمديان تصريح كرد: خارج شدگان از جريان خودي گرفتار هواي نفس بودند، اين چنين نيست كه اگر به مقام هاي علمي و سياسي رسيديم، تضميني براي ماندن ما در جريان خودي باشد؛ ايمان و اعتقاد به خدا و پيامبر گراميش گوهري است كه بدترين دشمنان را به خود جلب مي كند.
وي تاكيد كرد: آسيب هاي ايمان آسيب هاي دفعي نيست، آسيب هايي است كه به تدريج و آهسته ايجاد مي شود و كساني كه از جريان خودي جدا شدند، هيچ كدام يك شبه و يك باره جدا نشده اند.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ادامه داد: شيطان و نفس اماره دو دشمن دروني و بيروني هستند كه باعث جدايي خودي ها از صف نظام شده اند؛ دشمن دروني و بروني دست به دست هم مي دهند تا باعث خروج خودي ها از نظام اسلامي شود.
وي خاطرنشان كرد: دشمن اصلي و آشكار، شيطان و نحوه نفوذش، استكباري و با تكبر است و آنچه باعث سقوط انسان مي شود سكوت در برابر حق است و آن ها زماني كه بايد حق مي گفتند، با توجه به مسائل مادي سكوت كردند.
محمديان افزود: يكي از اهداف تشكل ها پيوند نيروهاي مومن با يكديگر است؛ نيروهاي مومن با در كنار هم بودن استقامتشان بيشتر مي شود و يكي از آثار تجميع تشكل ها، كم شدن ريزش نيروهاي خودي است.
وي با اشاره به ريزش نيروهاي خودي گفت: براي حفظ نيروهاي خودي نياز به برنامه داريم؛ در گام اول بايد نيروهاي خودي را حفظ كنيم. بهترين دفاع در مقابل دشمنان حمله است و مجموعه تشكل ها بايد در عين انسجام، با اقتدار و فعال برخورد كنند.
محمديان تصريح كرد: هر كسي از عنصر شجاعت برخوردار باشد، مي تواند راه صد ساله را يك ماهه طي كند؛ استادان براي دفاع از نظام اسلامي در محيط دانشگاه ها نبايد رودربايستي داشته باشند و اين نظام براي ما افتخار كسب كرده است.
وي خاطر نشان كرد: قبل از انقلاب اسلامي ملت ما را با نفتش مي شناختند و حتي در كشورهاي اسلامي هم به ايرانيان بد نگاه مي كردند.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت: امروز خبر رفتن رئيس جمهور ايران به لبنان، اسراييل را متزلزل كرده است و اكنون شاهديم در كشورهايي كه حتي به راديو دسترسي ندارند، رئيس جمهور ايران را مي شناسند.
وي ادامه داد: اين افتخارات را بايد در دانشگاه ها با سربلندي بيان كنيم؛ امروز 10 دانشجو در دانشگاه تحول ايجاد مي كنند، جوانان نياز به حمايت دارند و اساتيد، بايد دانشجو را مانند فرزند خود بدانند.
محمديان خاطرنشان كرد: يكي از تشكل هاي افتخارآفرين براي استادان، كانون دانشگاهيان ايران اسلامي است؛ چرا كه برخورد چهره به چهره نيروها و مديران را به هم گره مي زند.

 



كارشناس مسائل زنان در جمع دانشجويان دختر دانشگاه هاي كشور
آمريكا طراح كنوانسيون زنان است ولي خودش آنرا اجرا نمي كند

زهرا آيت اللهي، كارشناس حوزه زنان، روز پنج شنبه 15 مهر ماه در جمع دانشجويان سراسر كشور پيرامون مفهوم فمينيسم و لايحه حمايت خانواده به بحث و گفت وگو پرداخت.
وي يكي از سخنرانان همايش «دختران خميني كبير» بود كه در روزهاي پاياني هفته گذشته توسط مركز مطالعات و بررسي هاي استراتژيك جنبش دانشجويي مسلمان برگزار شد.
آيت اللهي گفت: فمينيسم در ظاهر جرياني است كه مدافع حقوق زنان است كه يكي از دلايل وجود اين جريان آن است كه زنان به خاطر اينكه از نظر جسماني ضعيف تر ازمردان هستند زياد پيش مي آيد كه توسط مردان غيرمنصف مورد ستم قرار بگيرند به همين دليل مسئولين سياسي و فرهنگي جوامع همواره سعي مي كنند در دفاع از حقوق زنان حرف هايي بزنند.
اين كارشناس حوزه زنان گفت: در غرب بيست سال است زنان حق اين را پيدا كرده اند كه دستمزد خود را مستقل براي خود نگه دارند اين در حالي است كه اسلام از 1400 سال پيش اين حق را براي زنان به رسميت شناخته است.
وي گفت: جريانات فمينيستي مختلف اند و براي ارائه يك نسخه واحد از فمينيسم بايد به كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان مراجعه كنيم. اين كنوانسيون در زمان شاه توسط سازمان ملل متحد به ايران براي الحاق پيشنهاد شد اما به دليل مخالفت هاي شديد علما شاه از پذيرش آن سر باز زد.
وي افزود: در سال 1372 يك بار ديگر به هيئت دولت پيشنهاد گرديد و دولت هفتم آن را امضا كرد و براي تصويب به مجلس ارجاع داد كه مجلس آن زمان نيز اين الحاق را پذيرفت اما شوراي نگهبان آن را نپذيرفت و ايراد مبهم بودن به آن وارد كرد و اين مصوبه را براي رفع ابهام به مجلس بازگرداند. مجلس وقت به جاي رفع ابهام از اين مصوبه در اقدامي غيرقانوني آن را به مجمع تشخيص مصلحت نظام براي تصويب نهايي ارجاع داد كه اين مجمع نيز باتوجه به گسترش روز افزون اعتراضات علما در مورد تصويب اين لايحه، راه حل سكوت نسبت به آن را در پيش گرفت و تا امروز نيز اقدامي در رد آن نداشته است.
از نظر آيت اللهي دلايل مخالفان الحاق به اين كنوانسيون عبارت است از:
نگاه ليبرال حاكم بر اين كنوانسيون: اساساً برخي آزادي ها در نگاه ديني مشروع و مورد قبول نيستند در حالي كه در آزادي غربي هيچ بايد و نبايدي وجود ندارد و انسان مالك بي چون و چراي خود است و حتي اگر بخواهد مي تواند خودفروشي كند، حقي كه تحت عنوان آزادي مشاغل در اين كنوانسيون شناخته شده است.
وي ادامه داد: كنوانسيون با هدف رفع تبعيض بين زنان و مردان نوشته شده، و در تعريف تبعيض اين گونه مي گويد: تبعيض عبارت است از هرگونه تفاوت و اين در حالي است كه هيچ كس نمي تواند انكار كند كه تفاوت هايي بين زن و مرد وجود دارد و گذاشتن قانون مشابه بين دو موجود متفاوت عين ظلم به آنهاست.
آيت اللهي افزود: جالب اين است كه كشور آمريكا كه يكي از طراحان اين كنوانسيون است خود به آن ملحق نشده با اين استدلال كه قوانين داخلي خودش بالاتر از كنوانسيون است و بهتر مي تواند از حقوق زنان دفاع كند.
در اين كنوانسيون مواد مفيدي داريم مانند الزام پدر به دادن نفقه فرزند خود كه در مقررات قبلي چون افراد زير 18 سال حق طرح شكايت در دادگاه را ندارند، كسي نمي توانست براي گرفتن نفقه طفل از پدر ممتنع اقدام كند در حالي كه به موجب اين لايحه كسي كه موقتا متكفل هزينه هاي فرزند شده است مي تواند عليه پدر ممتنع در دادگاه شكايت كند.
وي ادامه داد: اقدام مثبت ديگر در اين لايحه؛ تشكيل دادگاه هاي خانواده است كه مي تواند به صورت تخصصي تر در راستاي حمايت از كانون خانواده برآيد و حضور مشاور يا مستشار زن در اين دادگاهها منجر به بازگويي راحت تر بعضي مسائل از طرف زوجه به اين بانوان مي گردد.
اين كارشناس در ادامه اين سخنراني گفت: مواد مربوط به ثبت ازدواج موقت و تعدد زوجات در لايحه حمايت خانواده بيشترين اعتراض را داشته اند كه اكثر اين اعتراض ها سياسي است. دليل جايز بودن نكاح موقت اين است كه خدا كه انسان را خلق كرده او را مي شناسد و به او مي گويد طوري زندگي كن كه حيواني نباشد، رابطه آزاد جنسي واقعا حيواني است.
اما در عين حال خدا مي داند همه نمي توانند خويشتن داري كنند، خدا قانوني نمي گذارد كه براساس آن انسان ها را به خوب و بد و سياه و سفيد تقسيم كند. مي گويد اصل بر ازدواج دائم و تك همسري است اما اجازه داده ازدواج با كمترين حد مسئوليت كه تبعات ارتباط آزاد را هم نداشته باشد صورت بگيرد. در ازدواج موقت طرفين از هم ارث نمي برند اما با روابط آزاد خيلي متفاوت است؛ فرزند ناشي از ازدواج موقت از تمام حقوق فرزند مشروع برخوردار است.
وي در ادامه متذكر شد: آقايان جامعه ما اگر بدانند قوانين جامعه در مورد ازدواج موقت چقدر سخت گيرانه است ديگر فكر ازدواج موقت را نمي كنند. اگر زن در ازدواج موقت پيشگيري نكند و با وجود عدم رضايت مرد صاحب فرزند شود مرد مؤظف است اين فرزند را همه جا با خود ببرد و اين فرزند حق صله رحم دارد و پسر بايد او را در جمع فاميل خود ببرد و هر كس مي پرسد اين بچه كيست؟ مجبور است بگويد فرزند ناشي از عقد موقت است.
آيت اللهي در پايان افزود: در مجموع مي توان گفت كه ثبت ازدواج موقت با اين شرط كه دفتردار فقط بايد سند ثبت ازدواج را- كه در شناسنامه هم قيد نمي شود- فقط به زن يا شوهر و در صورت درخواست دادگاه ارائه دهد، حق زن و مرد را در مجموع حفظ مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14