(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3  آبان 1389- شماره 19772

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ظهور مجدد قدرت سياسي اسلام
انتقاد از عملكرد مجلس درباره طرح نظارت بر نمايندگان
احمدي نژاد : جهان به زودي نيازمند نظم جديدي خواهد بود
منظور از « علم نافع »چيست؟
رئيس دفتر مقام معظم رهبري درمراسم توديع ومعارفه رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:
بدون واهمه مبناي تبليغ را اسلام ناب محمدي قرار دهيد
سفير ايران در ايتاليا: ملاقات نمايندگان ايران و آمريكا در نشست رم صحت ندارد
پاسخ حجت الاسلام پناهيان به يك شبهه درباره استقبال از رهبري
عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريكا:
اوباما درباره تبادل سوخت با ايران آشكارا به رئيس جمهور برزيل دروغ گفت
ورود 128 كاروان ايراني به مدينه منوره و جده
يكي به نمايندگي از خيل مشتاقان



ظهور مجدد قدرت سياسي اسلام

سعدالله زارعي
رهبر معظم انقلاب در جريان سفر باشكوه و تاريخي به قم- تاكنون- دو نوبت درباره اهميت سفر اخير رئيس جمهور محترم به لبنان سخن گفته و -بطور تلويحي- از تحليلگران خواسته اند كه چرايي آن استقبال، ابعاد، اهميت و تاثيرات آن را مورد بحث و بررسي قرار دهند. ايشان روز گذشته در ديدار با بسيجيان قم فرمودند: «قضيه سفر لبنان رئيس جمهور را نبايد دست كم گرفت. اگر اين اتفاق براي سران استكبار مي افتاد، فصل گسترده اي در تبليغات سياسي مي گشودند.»
در مورد اين سفر ناگفته هاي مهم فراواني وجود دارد كما اينكه- مهمتر از آن- درباره سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به قم ناگفته هاي مهم بسياري وجود دارد. اين دو سفر كه در دو هفته پياپي انجام شد موقعيت نظام جمهوري اسلامي و رهبري معظم آن را در داخل و خارج به تصوير كشيد و باطل السحر هزاران نغمه اغواگرانه و ادعاهاي پوچ گرديد. بدون هيچ ترديدي اگر حضرت آيت الله العظمي خامنه اي - دامت بركاته- و يا رئيس جمهور محترم به عنوان مسئولي كه او را پيرو رهبر معظم انقلاب مي دانند، به هر شهر و يا كشور ديگري سفر كنند هر آنچه در لبنان و قم اتفاق افتاد در آنجا تكرار مي شود تفاوتي نمي كند كه آن كشور لبنان باشد، مصر باشد، اردن باشد، عربستان باشد، الجزاير باشد، ليبي باشد، پاكستان باشد، هندوستان باشد، اندونزي باشد، تركيه باشد و يا هر كشور ديگر. كما اينكه نزديك به 25سال قبل اين صحنه در پاكستان و به هنگام حضور حضرت آيت الله خامنه اي- رئيس جمهور وقت- مشاهده شد. چرا؟
واقعيت اين است كه ملتهاي مسلمان اعم از اينكه سني باشند يا شيعه، عرب باشند، آفريقايي باشند، هندي تبار باشند، اندونزيايي باشند، زرد باشند، سفيد باشند و يا سياه، عامي باشند و يا روشنفكر، درس خوانده علوم ديني باشند يا نباشند، در آرزوي ظهور مجدد قدرت سياسي اسلام مانند كوره هاي آتشفشان گرم شده اند، مي گدازند، لهيب مي زنند و منتظر دستي پاك و آزموده اند تا به همت برخيزند و يك بار براي هميشه خود را از شر هرچه كفر و نفاق و اختلاف است برهانند و با هم بناي شكوهمند تفكر و تمدن اسلام را پايه گذاري نمايند.
ماجراي فلسطين و ظلم فزاينده اي كه در طول 60-70 سال اخير توسط آمريكا، انگليس، فرانسه، ايتاليا- و خلاصه غرب- به همراه رژيم صهيونيستي و بعضي از دولت هاي منطقه عليه اين مردم اعمال مي شود، دل هر مسلماني را به كوره اي پرتپش تبديل كرده است و لذا يك ندا وقتي از دلي پاك برمي خيزد- كه اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود- و صادقانه به زبان مي آيد و در تريبونهاي بين المللي سر دست گرفته مي شود آن كوره ها به اشتياق و به نشانه همراهي زبانه مي كشند. اين ديگر زبان- عربي، فارسي، اردو- نمي شناسد به رنگ- زرد و سفيد و سياه- بستگي ندارد، عالم و عامي و...نمي شناسد همانگونه كه وقتي حضرت محمدبن عبدالله- صلي الله عليه وآله وسلم- به رسالت مبعوث شدند، قلبها به حركت درآمدند و بازوها بهم رسيدند تا بدانجا كه «ليظهره علي الدين كله» و صد البته دشمنان شرق و غرب گمان مي كردند ياراي مواجهه با اراده الهي و صف منسجم مؤمنان را دارند كه نداشتند و ندارند.
سفر دكتر محمود احمدي نژاد به- بنت جبيل- نقطه اي در چند قدمي مرزي كه رژيم صهيونيستي از 1948 به اشغال درآورده و سپس اعلام رسمي و رساي يك رئيس جمهور مبني بر اينكه «دنيا بداند اسرائيل رفتني است» يك موضوع عادي نبود چرا كه اين اولين بار طي 62 سال گذشته بود كه يك «رئيس جمهور» در چند قدمي نظاميان اسرائيلي با انگشت به سوي سينه آنان نشانه رفته و مرگ حتمي و نزديك آنان را نويد مي داد. اين صحنه دنيا را تكان داد و جهان اسلام را به هيجان آورد و جالب اين بود كه واكنش هاي جهان اسلام- حتي در ميان رسانه ها و مجامع سياسي آن دسته از رژيم هايي كه همپيماني شان عليه خيزش اسلام گرايي آشكار بود- به حضور شجاعانه و سخنان پرهيجان رئيس جمهور يكپارچه بود.
نكته درخور توجه آن است كه سياست پردازان دنيا و مردم جهان- مخصوصا ملت هاي مسلمان- مي دانند، سخنان رئيس جمهور كشورمان واگويه نظرات رهبر فرزانه و سازش ناپذير انقلاب است بنابراين بديهي است كه حمايت يكپارچه جمهوري اسلامي ايران و رهبر معظم انقلاب را به عنوان پشتوانه با خود دارد، از اين روي اظهارات وي مي تواند و توانست بسياري از نامعادلات جهاني را برهم زند.
در پي همين سفر رئيس جمهور بود كه مقامات آمريكايي و مقامات رژيم صهيونيستي اندازه وحشتناك انزواي خود در خاورميانه را درك كردند و به زبان آوردند. از فرداي سفر رئيس جمهور رنگ تحليل هاي محافل سياسي و اطلاعاتي غرب درباره ايران تغيير كرد و با سفر رهبر معظم انقلاب به قم دگرگوني تحليل ها تا آنجا رفت كه برلوسكني نخست وزير متحد صهيونيست هاي ايتاليا در مصاحبه با روزنامه آلماني فرانكفورتر الگماينه غرب را به پرهيز از افراطي گري و رويكرد متعادل در برخورد با ايران فرا خواند و استدلال كرد كه: «اعمال تحريم ها از سوي شوراي امنيت عليه ايران باعث تقويت جمهوري اسلامي خواهد شد.»
نگاهي به سايت هاي ضدانقلاب و رسانه هاي محافل آمريكايي، صهيونيستي، وهابي و رسانه هاي مختلف- نشريات و سايت هاي- جريان فتنه در ايران به خوبي بيانگر آن است كه اين دو سفر سايه سنگين خود را بر آنان انداخته و رمق كار گستاخانه را از آنان گرفته است با اين وصف 16ماه پس از آغاز فتنه، كانونهاي برنامه ريز و توزيع كننده فتنه دست و پاي خود را جمع كرده و خود را در برابر اين سؤال كليدي مي بينند كه: «نتيجه 25 سال برنامه ريزي، آموزش، تداركات، جمع آوري عده و عدّه و... براي تغيير انقلاب چه شد؟»
در واقع سفر رئيس جمهور به لبنان به خوبي نشان داد كه ايران مناسبات قدرت را در خاورميانه دگرگون كرده است. ديگر واضح است كه مناسبات قدرت خاورميانه را مشت آهنين اسرائيل يا خريدهاي چند ده ميلياردي شيوخ عرب خليج فارس و يا مانورهاي سنگين مشترك نظامي و يا اجلاس گروه 20 و يا اجلاس گروه هشت و و و تعيين نمي كنند. اسرائيل امروز حداكثر برنامه اش اين است كه چند كيلومتر ديوار حائل بنا كند و فكري براي تغيير جمعيتي به نفع اعراب در سرزمين هاي 1948 بنمايد. خريدهاي بي سابقه و تاريخي تسليحاتي عربستان و امارات و كويت و عمان به اندازه يكي از سخنراني هاي دكتر احمدي نژاد در لبنان بازتاب پيدا نكرد چرا كه همه مي دانند- از يك شهروند عادي عرب خاورميانه تا كانونهاي تصميم سازي در غرب- كه تسليحات نيست كه سرنوشت جنگهاي افغانستان، عراق، لبنان و غزه را تعيين كرده است بلكه در همه اينها «مقاومت» فايق آمد در حاليكه تكيه گاهش سلاح نبود. اجلاس هاي عربي، آمريكايي، اروپايي و تركيبي از همه اينها نمي توانند تعيين كننده وضعيت مقاومت يا سازش باشند و اين حزب الله لبنان است كه وقتي موضع مي گيرد همه اينها ناچارند عقب بنشينند و صبر كنند تا شايد فرجي پيدا شود. شما ديديد كه در ماجراي اعلام راي مقدماتي دادگاه- تئاتر- رفيق حريري اينها پي درپي تنازل كرده و امروز را به فردا سپرده اند.

 



در صحن علني خانه ملت صورت گرفت
انتقاد از عملكرد مجلس درباره طرح نظارت بر نمايندگان

عملكرد مجلس در بلاتكليف گذاشتن طرح نظارت بر نمايندگان انتقاد يكي از وكلاي ملت را برانگيخت.
حجت الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در جلسه علني ديروز مجلس در تذكري با استناد به ماده 130 آئين نامه داخلي اظهار داشت: حدود يك ماه است كه از مطرح شدن طرح نظارت مجلس بر نمايندگان مي گذرد ولي تا به حال اين موضوع براي بررسي به هيچ كميسيوني ارجاع نشده است.
وي با بيان اينكه اين طرح در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در دستور كار مجلس قرار گرفته افزود: پس از عدم تصويب فوريت اين طرح در صحن علني مجلس بايد اين طرح به كميسيون هاي مربوطه ارجاع مي شد و حتي 51 نفر از نمايندگان درخواست تسريع در بررسي اين موضوع را امضا كردند.
نماينده اصولگراي مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: در هيئت رئيسه مجلس اختلاف نظرهايي وجود دارد و برخي از اعضاي هيئت معتقدند كه اين موضوع نبايد به كميسيون اصل 90 ارجاع شود؛ چرا كه اين كميسيون يك كميسيون تخصصي با وظايف مشخص است و لذا بايد طرح به كميسيون آئين نامه داخلي ارجاع شود.
حجت الاسلام رسايي افزود: كميسيون آئين نامه داخلي مجلس همانند كميسيون اصل 90 كميسيوني تخصصي است؛ لذا بهتر است كه اين موضوع به كميسيون اصل 90 كه طرح را تهيه كرده، ارجاع شود.
وي ادامه داد: براساس آئين نامه كميسيون اصل نودم قانون اساسي به منظور ساماندهي و كارآمدي مجلس و نمايندگان و رسيدگي نسبت به طرز كار مجلس تشكيل شده است.
نماينده مردم تهران تصريح كرد: موضوع اين طرح يك بار به صحن علني مجلس آمد و براي كارشناسي بيشتر به كميسيون اصل 90 ارجاع داده شد ولي در حال حاضر عليرغم پيگيري هاي مردم، صدا و سيما و خبرنگاران موضوع اين طرح براي بررسي به هيچ يك از كميسيون هاي تخصصي ارجاع نشده است.
حجت الاسلام رسايي بر همين اساس از هيئت رئيسه مجلس خواست تا طرح مذكور را براي بررسي به كميسيون اصل نودم بفرستد تا بعد از بررسي برنامه پنجم توسعه، در دستور كار صحن علني مجلس قرار گيرد.
به گزارش فارس حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد كه رياست جلسه علني ديروز مجلس را در غياب علي لاريجاني بر عهده داشت، در پاسخ به تذكر نماينده تهران وعده داد ان شاء الله بعد از برنامه پنجم اين موضوع نهايي مي شود و بنده براساس آئين نامه داخلي مجلس اين طرح را به كميسيون مربوطه ارجاع مي دهم.
البته اين وعده ابوترابي فرد در حالي مطرح شد كه پيش از تعطيلات اخير مجلس نيز شهاب الدين صدر ديگر نائب رئيس مجلس، قول ارجاع طرح مذكور را به كميسيون هاي مربوط در همان ايام قبل از تعطيلات داده بود و لذا با وعده فعلي ابوترابي فرد مشخص شد كه وعده قبلي عملي نشده است.
خاطرنشان مي شود تهيه طرح نظارت بر نمايندگان مجلس كه حدود 5 ماه پيش از سوي رهبر معظم انقلاب به نمايندگان توصيه شده بود پس از كش و قوس هاي فراوان توسط كميسيون اصل 90 تهيه و به جلسه علني مجلس ارجاع شد اما برخلاف تصور همگان فوريت اين طرح در مجلس راي نياورد و كماكان در هيئت رئيسه مجلس بلاتكليف باقي مانده است.
گفتني است طرح نظارت بر نمايندگان مجلس در پي ضابطه مند ساختن وضعيت مالي و انضباطي بهارستان نشينان است.
حضور احمدي نژاد در لبنان
رژيم صهيونيستي را به لرزه انداخت
نماينده اردبيل در مجلس شوراي اسلامي گفت: حضور احمدي نژاد در لبنان رژيم صهيونيستي را به لرزه انداخت.
به گزارش فارس، جواد صبور در نطق ميان دستور خود در جلسه علني ديروز ابتدا با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به قم، ابراز اميدواري كرد اين سفر تاريخي خيرات و بركات مادي و معنوي براي مردم استان قم به ارمغان آورد و آغاز تحولي اساسي و فرخنده براي حوزه هاي علميه و ايفاي نقش جهاني و حيات بخش فكر امام صادق(ع) باشد.
وي همچنين به سفر رئيس جمهور كشورمان به نيويورك و بيروت اشاره وتصريح كرد: رئيس جمهور مكتبي و مجاهد خستگي ناپذير ايران اسلامي با حضور مقتدرانه در سازمان ملل و به چالش كشيدن ليبرال دموكراسي، زوال آمريكاي جهانخوار و رسوا كردن چهره منفور صهيونيزم بين الملل و حضور عزتمند وي در لبنان عزيز و در كنار برادران حزب الله و فرياد حق طلبانه او در سنگرهاي مقاومت، كاخ تار عنكبوتي رژيم جعلي و بي هويت صهيونيستي را به شدت لرزاند.
نماينده اردبيل در مجلس گفت: احمدي نژاد در سفر به لبنان پيام حيات بخش اسلام، انقلاب، امام و رهبري را كه همانا وحدت امت اسلامي بود، به جهان اسلام اعلام و عاقبت شوم و گرفتاري در عذاب الهي و نابودي حتمي را براي دشمنان اسلام و قرآن فرياد كرد.
وي همچنين با اشاره به سفر هفته گذشته احمدي نژاد و كابينه او به اردبيل نيز، گفت: 25 و 26 مهر ماه روزهاي مبارك و به ياد ماندني در تاريخ زرين و پرافتخار استان اردبيل به ثبت رسيد.
صبور اضافه كرد: حضور انقلابي مردم ولايي و حسيني اردبيل در صحنه و استقبال كم نظير آنان از رئيس جمهور محبوب، مردمي و اعضاي هيئت دولت، نشان دهنده ارادت و اخلاص آنان به خادمين خستگي ناپذير و عدالت گستر خود بود و اميدواري آنان را به برنامه هاي تحول اقتصادي دولت، عمران و آباداني منطقه را مي رساند كه مردم با هوشمندي تمام آن را پيگيري مي كنند.
نماينده اردبيل در مجلس در بخش پاياني سخنانش به نمايندگي از مردم خونگرم و صميمي شهرهاي مختلف اردبيل و از طرف مجمع نمايندگان و خادمين استان، از رئيس جمهور و اعضاي دولت خدمتگزار تقدير و تشكر كرد.

 



در ديدار سفير جديد كره جنوبي
احمدي نژاد : جهان به زودي نيازمند نظم جديدي خواهد بود

احمدي نژاد تأكيد كرد: جهان به زودي نيازمند نظم جديدي خواهد بود كه بايد مبتني بر انسانيت و عدالت باشد و ديگر هيچ ملت و دولتي تحت فشار قرار نگيرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، «محمود احمدي نژاد» ديروز در ديدار سفير جديد كره جنوبي در تهران با تأكيد بر ضرورت مشاركت همه دولت ها و ملت ها در مديريت جهاني گفت: بي ترديد ايران و كره جنوبي داراي ظرفيت هاي فرهنگي بالايي براي پاسخ به نيازهاي آتي جهاني هستند.
وي با اشاره به اينكه ايران و كره جنوبي در يك حوزه فرهنگي و تاريخي قرار داشته و به طور اصولي درباره مسائل جهاني اشتراك نظر دارند، گفت: از زمينه هاي مهم همكاري بين دو كشور، موضوعات بين المللي و تلاش براي برپايي نظم جديد جهاني مبتني بر انسانيت و عدالت است.
رئيس جمهور روابط تهران- سئول را پايدار و سازنده خواند و گفت: ظرفيت هاي موجود در دو كشور براي افزايش سطح همكاري ها فراتر از سطح كنوني است و مي توان با برنامه ريزي همكاري ها را گسترش داد.
احمدي نژاد موضوعات بين المللي را از زمينه هاي مهم همكاري دو كشور برشمرد و گفت: نظم موجود در جهان در راستاي منافع كره جنوبي و ايران نيست و شرايط جهان به گونه اي است كه به ديدگاه هاي انساني مشرق زمين بي توجهي مي شود و قدرت هاي مسلط ضعف و كاستي هاي سياسي و اقتصادي را عمدتاً به كشورهاي شرقي منتقل مي كنند.
سفير جديد كره جنوبي در تهران نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود به رئيس جمهوري اسلامي ايران، پيگيري افزايش هر چه بيشتر روابط اقتصادي، تحكيم و تعميق مناسبات فرهنگي و برگزاري جشن پنجاهمين سالگرد تأسيس روابط دو كشور را از جمله مأموريت هاي خود دانست و اظهار داشت: كره جنوبي ارتقاي روابط با ايران را از ديدگاه استراتژيك دنبال مي كند.
وي افزود: دولت كره جنوبي مصمم است از تمام ظرفيت هاي موجود براي افزايش بيش از پيش همكاري هاي اقتصادي استفاده كند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: دولت كره جنوبي درصدد است پنجاهمين سالگرد برقراري روابط سياسي و ديپلماتيك را با برنامه هاي فرهنگي برگزار كند.

 



منظور از « علم نافع »چيست؟

براي همه، مخصوصاً كساني كه در صراط تعليم و تعلّمند، به ويژه در ايام پربركت اين 40 روز، يعني يك ماه ذي قعده و 10 روز اوّل ذي حجّه فيض هاي فراواني از خداي سبحان مي رسد. آنهائي كه اهل اربعين و چله گيري اند، از اوّل ذي قعده شروع كردند ن شآء الله تا دهم ذي حجّه ادامه مي دهند. همين 40 روز را وجود مبارك موساي كليم (ع) مهمان خداي سبحان بود: و واعدنا موسي ثلاثين ليلهً و اتممناها ب عشر(1) او 40 شبانه روز مهمان ذات أقدس له بود، بدون غذا و بدون خواب و تورات در همان اربعين نصيب او شد و معناي چله گيري اين نيست كه انسان از جامعه جدا بشود؛ بلكه اواز دنيا جداست، نه از خلق دنيا و مردم و زندگي! آنكه حبّ الدّنيا رأس كلّ خطيئ ه (2)، 40 روز سعي مي كند خودش را نجات بدهد؛ اين معناي چله گيري است. اينطور نيست كه از جامعه جدا باشد، از درس و بحث و كار و زندگي و خانواده جدا باشد ! اگر واقعاً آدم بتواند 40 روز نه بازي بدهد، نه بازي بكند و اهل بازي نباشد؛ خيلي از مطالب در درون او مي جوشد.
فناي علم بروني و بقاي علم دروني انسان
ما بايد بدانيم بالأخره در درون ما از اين معارف خبري هست يا نه ! اين علم هائي كه از بيرون مي آيد، در پايان عمر غالب اين علم ها از ياد آدم مي رود. يعني افراد عادي حوزه و دانشگاه وقتي به سن فرتوتي و كهنسالي مي رسند، مي گويند: ما هر چه خوانده ايم، همه از يادمان برفت ! كم نبودند مراجع تقليدي كه وقتي سنشان به آن فرتوتي رسيد، خواندن يك سطر عبارت رساله توضيح المسائل مقدورشان نبود!! غالب اين علوم در اواخر عمر از ياد آدم مي رود. عبارت ها را صحيح نمي خواند، حافظه و درك ضعيف مي شود. البتّه گروه كمي اند كه معلوماتشان آخرهاي عمر محفوظ بماند و همه مجاري علمي شان فعال باشد؛ ولي غالباً اينچنين است كه فرسوده مي شود.
امّا علمي كه از درون بجوشد؛ اين از بيرون نيآمده تا با گذشت روزگار كهنه بشود! اين از درون هست، مال جان است؛ جان هم هميشه تازه است. روان را روان مي گويند، چون هميشه در حال پويائي است.آنكه جان جامدي دارد، او روان ندارد؛ براي اينكه روشي ندارد، راهي ندارد، اهل سير و سلوك نيست ! او يك حيات گياهي يا حيات حيواني دارد احياناً. به تعبير اين بزرگان آنكه رونده است و پوياست و اهل سير و سلوك است، او داراي روان است واگر جامد و راكد و ايستا باشد، او فقط يك حيات حيواني دارد. اگر رونده و پويا و متكامل است، داراي روان است. اگر كسي ن شآء الله اهل اربعين گيري بود و مواظب بود، اين چشمه ها حتماً از درون او مي جوشد.
بهره مندي از علوم معنوي در سايه چله نشيني
وجود مبارك حضرت امير (ع) در بسياري از جمله ها كه اوصاف مردان الهي را ذكر مي كند؛ گرچه اينها به صورت جمله خبريه است، امّا به داعيه انشاء القاء شده. فرمود: مرداني اند اينچنين واينچنين؛ يعني اينچنين باشيد. اينكه حضرت در اوصاف مرداني ذكر مي كند كه اينها اهل تهجّدند، اهل مناجاتند، با خدا سخن مي گويند، خدا با آنها سخن مي گويد؛ درست است كه اوصاف مردان الهي است، امّا ترغيب ماست به اينكه چنين مرداني باشيم ! مثل اينكه خداي سبحان وقتي در قرآن كريم درباره مسجد قبا، مسجد مدينه و مانند آن مي فرمايد: ف يه ر جال يح بّون ان يتطهّروا(3)، يعني اينچنين باشيد. اينها جمله هاي خبريه اي است كه به داعي انشاء القاء مي شود؛ نه اينكه فقط قصّه اي باشد وگفته شود يك عدّه مرداني اينچنين بوده اند كه براي ما سودي نداشته باشد و ما هم نتوانيم مثل آنها باشيم ! اينطور نيست.
حضرت امير (ع) وقتي اين جمله نوراني قرآن را تلاوت كردند: الهكم التّكاثر حتّي زرتم المقاب ر(4) فرمودند: يك عدّه در هر فرصت مناسبي مرداني پيدا مي شوند كه: ناجاهم ف ي ف كر ه م و كلّمهم ف ي ذات عقول ه م (5)؛ خدا با آنها مناجات مي كند. يعني آنها مرحله مناجاتشان به پايان مي رسد، برابر آنچه كه در مناجات شعبانيه است؛ چون ما اوّل ( منادات ) داريم، ندا ي يا الله، يا الله، يا الله مي گوئيم؛چون فاصله زياد است. اين ندا، اين منادات، اين فرياد و نداي دور كم كم به مناجات تبديل مي شود. وقتي نزديك شديم، آن ( ندا ) مي شود « نجوا »؛ آن ( منادات ) مي شود « مناجات » و مناجات مي كنيم.وقتي به آن مرحله بالاتر رسيديم، ديگر ما خاموشيم؛ ادب اقتضاء مي كند كه او بگويد و ما بشنويم. در مناجات شعبانيه اين چند مقطع كنار هم هست.
دراين خطبه نوراني، وجود مبارك حضرت امير (ع) مي فرمايد: در هر فرصتي مرداني اند كه: ناجاهم ف ي ف كر ه م و كلّمهم ف ي ذات عقول ه م.اين مردان الهي هستند كه خدا با آنها مناجات مي كند، آرام و آهسته در دلهاي اينها مطالب علمي را القاء مي كند، با اينها سخن مي گويد؛ اينها مخاطبان سرّي خوبي اند، اينها شنونده هاي كلام غيبي ذات أقدس له اند. اين وحي تشريعي نيست كه مخصوص پيغمبر باشد! وحي تشريعي يعني اينكه چه واجب است، چه مستحب است، اين البته مخصوص پيغمبر (ص) است. امّا علوم فراوان، تأييدهاي فراوان، اخلاقيات فراوان ومصالح فراواني هست كه ذات أقدس له به بندگان صالح عطاء مي كند. فرمود در هر عصري مرداني پيدا مي شوند كه خداي سبحان با آنها مناجات مي كندو در درون اينها با آنها سخن مي گويد: ناجاهم ف ي ف كر ه م و كلّمهم ف ي ذات عقول ه م. آنوقت آن علم، ديگر فراموش نمي شود، آن علم حتماً علم نافع است.
منظور از « علم نافع » در روايات
ما در نمازها، در تعقيبات نماز و در ادعيه از علمي كه نافع نباشد، به خدا پناه مي بريم؛ مي گوئيم: أعوذ ب ك م ن ع لم لا ينفع(6). و علمي راكه نافع باشد، از ذات أقدس له مسألت مي كنيم. منظوراز علم غير نافع سحر و شعبده و جادو نيست؛ البتّه آنهاهم علوم غير نافع است. منظور ازعلم غير نافع همين علم هائي است كه خداي ناكرده به عمل نمي رسد. دنبال سحر و شعبده و جادو و طلسم كه نمي رفتند! همين علم اگر خداي ناكرده به عمل نرسد، مي شود علم غير نافع؛ اگر ن شآء الله به عمل برسد، مي شود علم نافع:أعوذ ب ك م ن ع لم لا ينفع. اگر خداي ناكرده علم به عمل نرسد، شما مي بينيد در هر شهر، در هر روستا، در هر استان، در هر بخش اگر يك عالم غير عاملي باشد، اين،اوّل فتنه است ! با مسئولين درگير مي شود، با مردم درگير مي شود؛ اين علم غير نافع يك آفتي است ! اين علمي كه از بيرون مي آيد، اگر با درون هماهنگ نشود، همين مشكلات را دارد. امّا ن شآء الله اگر از درون بجوشد، ديگر محرم است: و كلّمهم ف ي ذات عقول ه م.
اگر كسي ن شآء الله اهل اربعين گيري بود، مرتب سري به درون خود مي زند، مي بيند كه آيا پيامي آمده، سروش غيب آمده، خدا با او سخن گفته يا نگفته ! اگر آن سخن را دريافت كرد:طوبي له و حسن مآب.
ضعف ادراكات عالم طبيعت نسبت به يافته هاي انسان پس از مرگ
ما دو نشئه داريم. در يك نشئه آنچه را كه ما مي شنويم، بهتر از آن است كه مي بينيم. در يك نشئه آنچه را كه ما مي بينيم، بهتر از آن است كه ما مي شنويم. درخصوص دنيا، يعني عالم طبيعت چون نازل ترين وپائين ترين مرحله هستي همين عالم طبيعت است، لذا وجود آنچه كه در عالم طبيعت است، خيلي قوي نيست. خيال لذّتش بهتر از وجود خارجي است؛ يعني اگربه كسي بگويند اين كارت دعوت است، شما در فلان جشن دعوت داريد؛ لذّت تخيّلي اين، بيش از لذّت وجود خارجي آن جشن است كه او برود و يك غذائي را ميل كند. اين لذّت خيالي از آن لذّت خارجي بالاتر است، چون اين مربوط به مدركه و خيال است و خيال سهمي از تجرّد دارد؛ آن مربوط به ذائقه است، مربوط به عالم طبيعت است، مربوط به شكم است، بهره هاي فراواني ندارد. او لذّتي كه در اين چند روز از اين دعوت شدن مي برد، بيش از لذّت آن غذا خوردن است. در عالم طبيعت، لذّت علمي بيش از لذّت عيني است. اين يك چيزي است كه همه ما احساس مي كنيم، منتها تبيين علمي مي خواهد.
امّا آنچه كه مربوط به آخرت است؛ وجود خارجي لذائذش، بيش از آنچه است كه ما مي فهميم. چه اينكه خطراتش هم بيش از آنچه است كه ما ادراك مي كنيم. زيرا آنچه كه ما در اين عالم ادراك مي كنيم، در مرحله تخيّل ما، توهم ما، در حد علم حصولي و مفهوم ذهني است و اين اثر خاص خودش را دارد. آن يك وجود دائمي اخروي است ! آن وجود چون قوي تر از اين صورت ذهني ماست، لذا آنچه را كه انسان بعد از مرگ مي يابد، به مراتب قوي تر از آن مقداري است كه قبلاً مي فهميد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ آبان 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اعراف/ 142 (2) الكافي/ 2/ 131 (3) توبه/ 108 (4) تكاثر/ 1 و 2
(5) نهج البلاغه/ خ 222 (6) مستدرك الوسائل/ 5/ 70
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



رئيس دفتر مقام معظم رهبري درمراسم توديع ومعارفه رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:
بدون واهمه مبناي تبليغ را اسلام ناب محمدي قرار دهيد

حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني در مراسم توديع سيدمهدي مصطفوي و معارفه محمدباقر خرمشاد روساي قديم و جديد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به قم گفت: نظام ما در اوج اقتدار قرار دارد.
به گزارش فارس وي افزود: در سفر مقام معظم رهبري به قم آنچه تلويزيون نشان مي داد و رسانه ها منعكس مي كردند؛ يك دهم واقعيت بود. مردم شيفته، عاشق و فداكار در روز ورود مقام معظم رهبري به قم نه تنها در مسير استقبال بلكه در خيابان هاي اطراف نيز تجمع كرده بودند تا مراسم باشكوهي در استقبال از رهبرشان برگزار كنند.
وي همچنين با اشاره به سخنراني مقام معظم رهبري براي طلاب و روحانيون قم گفت: تمامي فضاي حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم از حضور روحانيون و طلاب پر بود. برآورد كرده اند كه حدود 45 هزار طلبه و روحاني براي شنيدن اين سخنراني جمع شده بودند و اين در حالي است كه مجموعه طلاب قم 50 هزار نفر هستند. اين محبت به حدي هست كه نمي توان با هيچ معادله اي آن را محاسبه كرد.
وي همچنين با اشاره به سفر رئيس جمهوري به لبنان گفت: رئيس جمهور خطابه هاي شجاعانه را در سازمان ملل و در خانه دشمن ايراد مي كند. در سفر تاريخي خود به لبنان در بنت جبيل كه در مرز اسرائيل قرار دارد و در جنگ 33 روزه با خاك يكسان شد سخنراني كرد و در حاليكه بلندگوها صداي او را به اسرائيل مي رساندند، گفت كه؛ «اسرائيل بايد از بين برود».
وي تاكيد كرد: انساني كه اتكايش به خدا و حسن ظن خدا و سر و كارش با قدرت لايزال الهي است، از چيزي نمي هراسد. مقام معظم رهبري علاوه بر اينكه از اين صفت به نحو كامل برخوردار است، محبتش در قلوب مومنين در داخل و خارج از كشور قرار دارد.
وي همچنين با اشاره به توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: براي خادمان نظام فرقي نمي كند كه در كدام مكان خدمت كنند. مصطفوي مسئوليتي در وزارت خارجه داشت و بعد به عنوان همكار ما در دفتر مقام معظم رهبري در معاونت بين الملل فعاليت مي كرد و از آنجا به سازمان آمد و دوباره به محل خدمت پيشين خود بازمي گردد. خرمشاد هم به همين صورت از سنگري به سنگر ديگر براي خدمت به نظام مقدس منتقل شده است.
وي با اشاره به اين موضوع كه مسئله سازمان فرهنگ مسئله بزرگي است، اظهار كرد: در آينده بايد قدم هاي بلندتري برداشته شود و اولين چيزي كه براي اين سازمان لازم به نظر مي رسد، تربيت افراد كارآمد است كه بايد سرلوحه برنامه هاي سازمان باشد.
وي با اشاره به اينكه تبليغات در جهان امروز بسيار مهم و سرنوشت ساز است، گفت: تبليغات سنتي پاسخگو نيست و تبليغات نياز به مهندسي دارد. دشمن از بهترين ابزار استفاده مي كند تا تبليغات سوء خودش را انجام دهد و ما نيز بايد با همان روش تبليغات خود را انجام دهيم.
وي تاكيد كرد: ما نيازمند افرادي هستيم كه تربيت شده و به اقصي نقاط جهان اعزام شوند تا با روال روشن از همه فرصت ها براي انجام تبليغات مفيد استفاده كنيم.
وي در پايان سخنان خود گفت: اساس، اصل و مبناي تبليغ بايد همه جا و بدون واهمه اسلام ناب محمدي باشد؛ چون ما منطق داريم نبايد منفعل برخورد كنيم و مطمئن باشيد اين شيوه تبليغ اثر مثبت خود را نشان خواهد داد. يادآوري مي شود كه مراسم توديع و معارفه روساي قديم و جديد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي پيش از ظهر ديروز در حسينيه الزهراي اين سازمان و با حضور حجت الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، منوچهر متكي وزير امور خارجه، غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس، برخي اعضاي هيئت دولت دهم،تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، جمعي از فرهيختگان و انديشمندان و اعضاي شوراي عالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، معاونان، مديران و كارمندان اين سازمان برگزار شد.

 



سفير ايران در ايتاليا: ملاقات نمايندگان ايران و آمريكا در نشست رم صحت ندارد

سفير ايران در ايتاليا هرگونه ملاقات خصوصي و مذاكره درباره افغانستان را رد كرد.
سيدمحمدعلي حسيني در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه در حاشيه نشست رم درباره افغانستان هيچ ملاقاتي ميان نمايندگان ايران و آمريكا صورت نگرفته گفت: ايران سياست اصولي خود در ارتباط با افغانستان را كمك به تثبيت صلح، ثبات و توسعه پايدار در آن كشور قرار داده است.
وي به برگزاري نشست رم در مورد بررسي مسائل افغانستان اشاره كرد و گفت: برگزاري اين گونه نشست ها ضمن توجه به واقعيات جديد منطقه، زمينه هاي همكاري موثر و بيش تر كشورهاي منطقه و دولت افغانستان را براي بهبود شرايط آن كشور فراهم مي كند.
حسيني افزود: با توجه به اين كه روابط دوستانه جمهوري اسلامي ايران و افغانستان براساس مشتركات تاريخي، فرهنگي، ديني، همسايگي و اصول حسن همجواري استوار است. بنابراين سياست اصولي خود در ارتباط با افغانستان را كمك به تثبيت صلح، ثبات و توسعه پايدار در آن كشور قرار داده ايم.

 



پاسخ حجت الاسلام پناهيان به يك شبهه درباره استقبال از رهبري

پس از طرح شبهه برخي رسانه ها كه با اشاره به نهي امام علي(ع) از پياده دويدن مردم انبار در كنار مركب ايشان بيان شده بود، حجت الاسلام عليرضا پناهيان به اين شبهه پاسخ داد.
به گزارش الف، پناهيان توضيح داد: در حكمت 37 نهج البلاغه آمده: «و قد لقيه عند مسيره الي الشام دهاقين الانبار فترجلوا له و اشتدوا بين يديه» در مسيري كه حضرت به سمت شام مي پيمودند، گروهي از مردم شهر «انبار» حضرت را ديدند كه شروع كردند پياده به دنبال امام و در مقابل ايشان دويدن، حضرت ابتدا اعتراضي نكردند، فرمودند اين چه كاري است كه انجام مي دهيد؟ مگر حضرت نمي دانستند آنها چه كار مي كنند؟ معلوم بود كه به استقبال آمده اند. اما منظور حضرت اين بود كه فلسفه كار شما چيست؟ آنها در جواب گفتند: «خلق منا نعظم به امراءنا» اين عادت ماست، هر كسي رئيس شود ما اين كار را برايش مي كنيم. بعد از اين كه فلسفه اين كار خود را بيان كردند، حضرت آنها را نهي كرده و فرمودند كه اين كار نفعي براي امراي شما ندارد. شما هم در دنياي خود ضرر مي كنيد و هم آخرتتان را خراب مي كنيد.
پناهيان درباره اين كه آيا استقبال مردم مي تواند صورت صحيحي نيزداشته باشد، گفت: اگر آن روز هم مردم شهر «انبار» به اميرالمومنين(ع) مي گفتند: «چون شما ولي الله و وصي پيامبر هستيد، به شما احترا مي گذاريم» يقينا اميرالمومنين برخورد ديگري مي كردند و مانع آنها نمي شدند. همان طور كه رسول خدا(ص) در زمان هجرت مانع استقبال مردم مدينه نشدند و حضرت رضا(ع) نيز استقبال كنندگان از خود در نيشابور را از اين كار نهي نكرده و حديثي به آنها هديه كردند. در حالي كه هر دوي اين استقبال ها پرشورتر و پرجمعيت تر از آن استقبال مردم شهر انبار بود.
اين كارشناس مسائل ديني خاطرنشان كرد: بنابراين نيت و انگيزه استقبال خيلي اهميت دارد و تعيين كننده است. اصل استقبال اشكالي ندارد؛ مهم اين است كه فلسفه آن چه باشد. اگر فلسفه آن شاه پرستي باشد، بايد ترك شود ولي اگر فلسفه آن خدايي باشد، نه تنها اشكالي ندارد، بلكه طبق روايات، يكي از اوصاف ياران امام زمان(ع) است. ما استقبال و بدرقه اي را خوب مي دانيم كه خودش قيام لله و تظاهرات ولايي است. وي در اين رابطه به نكته مهمي در رفتار امام خميني(ره) اشاره كرد و افزود: زماني كه امام(ره) در نجف يا قم تدريس مي كردند، شاگردانشان را از اين كه براي ايشان صلوات بفرستند نهي مي كردند و راضي نبودند شاگردان حتي احترامي در اين حد برايشان قائل باشند. مي گفتند صلوات را جاي ديگري بفرستيد. اما وقتي بعد از سال ها دوري از وطن بنا بود به ايران بازگردند، نه تنها از شكل گيري كميته استقبال ممانعت نكردند، بلكه توصيه ها و هماهنگي هايي را هم با آن كميته داشتند.
وي اضافه كرد: امامي كه راضي نبودند سر درسشان كسي به احترام ايشان بلند شود و صلوات بفرستد، از برنامه ريزي براي استقبال ميليوني در تهران ممانعت نكردند. چون اين استقبال، استقبال از شخص نبود؛ استقبال از شخصيت و جايگاه مقدس ولايت بود. بعد از انقلاب هم همين روش ادامه داشت. حضرت امام(ره) به ابراز ارادت مردم ميدان مي داد. چون اين ابراز ارادت به شخص ايشان نبود.
اين خطيب مشهور سپس الگوي رفتاري پيامبر اكرم در اين زمينه را يادآور شد و گفت: وقتي مردم آب وضوي پيامبر را به عنوان تبرك مي بردند، ايشان مانع نمي شدند. چرا به آنها نمي فرمودند: «اين چه كاري است كه مي كنيد؟ خودتان را ذليل نكنيد!» چون مي دانستند مردم اين كار را به خاطر خدا و با معرفت انجام مي دهند. اگر مردم مي گفتند: «هر كسي رئيس ما باشد وقتي دست و صورتش را مي شويد ما آب وضويش را جمع مي كنيم»، قطعا حضرت مانع مي شدند.

 



عضو سابق شوراي امنيت ملي آمريكا:
اوباما درباره تبادل سوخت با ايران آشكارا به رئيس جمهور برزيل دروغ گفت

با گذشت چند ماه از افشاي نامه محرمانه رئيس جمهور آمريكا به همتاي برزيلي خود براي ميانجيگري در تبادل سوخت با ايران و عدم پايبندي كاخ سفيد به اين موضوع، يك مقام امنيتي آمريكا اذعان كرد كه اوباما از ابتدا هيچ قصدي براي انجام اين مبادله نداشته و آشكارا به داسيلوا دروغ گفت.
به گزارش فارس، «فلينت لورت» استاد روابط بين الملل دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا و مدير پروژه ايران در بنياد «New American» و همچنين مدير اسبق ميز خاورميانه شوراي امنيت ملي آمريكا در سخنراني اخير خود در كنفرانس روابط اعراب و آمريكا در شوراي ملي «روابط اعراب-آمريكا» در تاريخ 21 اكتبر (29 مهرماه) اعلام كرد: بي پرده سخن بگوييم، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا در رابطه با توافق تبادل سوخت به «لوئيس ايناسيولولا داسيلوا» رئيس جمهوري برزيل دروغ گفته بود.
بنا بر اين گزارش، لورت در سال هاي 1992 تا 2003 به عنوان يكي از مديران ارشد امور خاورميانه در شوراي امنيت ملي آمريكا و همچنين به عنوان تحليلگر مسائل خاورميانه در وزارت خارجه و سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) فعاليت مي كرده است. وي در سال 2003 بدليل اختلافاتي كه با دولت بوش در خصوص سياست هاي آنان داشت، از سمت خود استعفا داد.
مدير ارشد سابق ميز خاورميانه شوراي امنيت ملي آمريكا در ادامه سخنراني خود تاكيد كرد: اوباما در نامه اي كه آوريل سال جاري ميلادي به داسيلوا نوشت، بر تمايل آمريكا براي حمايت از توافقنامه تبادل سوخت كه قرار بود در آن زمان ميان تركيه، برزيل و ايران به امضا درآيد، تاكيد كرده بود. اما هنگامي كه برزيل و تركيه موفق شدند چنين توافقنامه اي را با ايران به امضا برسانند، دولت اوباما اين اقدام را رد كرد و به تلاش خود براي تصويب تحريم هاي شديدتر عليه ايران ادامه داد.
لورت در ادامه تاكيد كرد: آمريكا هيچ گاه آمادگي قبول چنين توافقنامه اي را نداشت، اما فرض را بر اين گذاشته بود كه بهتر است چنين پيشنهادي را مطرح كند با اين احتمال كه شايد ايران آن را رد كند و در نهايت نيز آمريكا بتواند حمايت برزيل و تركيه به عنوان دو عضو شوراي امنيت سازمان ملل را براي تصويب تحريم هاي شديدتر عليه ايران بدست آورد.
استاد روابط بين الملل دانشگاه پنسيلوانيا اين اقدام دولت آمريكا را «محاسبه اي درخشان» توسط كاخ سفيد خواند.
وي همچنين افزود: پس از اينكه تركيه و برزيل اين جسارت را به خرج دادند تا به تهران بروند و موفق شدند چنين توافقي را محقق سازند، تاكتيك كاخ سفيد تنها اين بود كه نامه اوباما را انكار كند و اعلام كند كه اين نامه هرگز بيانيه اي رسمي در خصوص سياست هاي آمريكا نبوده است.
لورت تصريح كرد: من سال ها در شوراي امنيت ملي آمريكا فعاليت كرده ام و مي دانم كه چقدر دقيق و محتاطانه كلمه به كلمه هر نامه اي از جانب رئيس جمهور آمريكا به رهبر كشوري ديگر گزينش مي شود و اين اقدام منحصرا به اين دليل است كه چنين نامه اي قطعا بيان كننده خط مشي آمريكا به حساب خواهد آمد.
مدير سابق ميز خاورميانه شوراي امنيت ملي آمريكا تاكيد كرد: اين حقه اي زشت از جانب دولت اوباما بود كه بسيار زيان بار بود. اين اقدام اين سوال را مطرح مي كند كه آيا دولت اوباما واقعا آمادگي ايفاي نقشي مستقيم را در رويكرد تعامل با ايران است يا خير.
بنا بر اين گزارش، پس از اتمام سخنراني لورت، مجري اين كنفرانس از حضار خواست تا اگر اظهارنظري در رابطه با اين اظهارات مدير ارشد اسبق شوراي امنيت ملي آمريكا دارند، مطرح كنند. مدتي كوتاه سكوتي سنگين بر اين جلسه حكم فرما بود تا اينكه «توماس ديلر» مدير سياست گذاري تحريم هاي وزارت خارجه آمريكا كه به شدت از اين اظهارات خشمگين و دستپاچه شده بود، تنها توانست اظهارات لورت را محكوم كند و آن را «فتنه انگيز و افراطي» بخواند. اما به هر حال وي نتوانست صحت اظهارات اين مدير اسبق شوراي امنيت ملي آمريكا را زير سوال ببرد.

 



خبرنگار كيهان گزارش داد
ورود 128 كاروان ايراني به مدينه منوره و جده

محمدرضا تيموري- خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره
128 كاروان زائران ايراني از استان هاي مختلف كشور تا پايان دومين روز آبان ماه جاري به فرودگاههاي جده و مدينه وارد شدند.
اين تعداد كاروان كه شامل 22 هزار و 755 نفر مي شوند سفر خود به مدينه را از روز 29 مهرماه تاكنون از طريق سه شركت هواپيمايي ماهان، هما و سعودي انجام داده اند.
از اين تعداد 67 كاروان شامل 11 هزار و 456 نفر به جده و 61 كاروان شامل 11 هزار و 299 نفر به مدينه منوره وارد شده اند.
به گزارش خبرنگار كيهان: همزمان با فرود هواپيماي كاروان هاي ايراني به فرودگاه مدينه در روز شنبه هواپيماهاي ديگر زائران خانه خدا از كشورهاي تركيه، هندوستان، و مراكش نيز در فرودگاه مدينه فرود آمدند.
همكاري برخي مديران كاروان هاي استان مركزي و سمنان با مسئولان امنيتي فرودگاه مدينه و عدم انگشت نگاري و چهره نگاري مقامات امنيتي فرودگاه از زائران بالاي 50 سال ايراني موجب شد تا مدت انتظار زائران در فرودگاه مدينه كاهش يابد.
زائران ايراني كه اكثر آنان را زنان و مردان سالخورده تشكيل مي دادند از سوي افراد جوان تر در حمل اثاثيه و سوار و پياده شدن از هواپيما و خودروها كمك و ياري مي شدند.
براساس اين گزارش تيم هاي پزشكي در مكه و مدينه مستقر شده و آماده ارائه خدمات به زائران هستند.
تعداد تخت هاي اختصاص يافته به زائران امسال نسبت به سال گذشته افزايش يافته و تيم پزشكي ايران كه شامل 650 پزشك متخصص، پرستار و كادر درماني است آماده ارائه خدمات به زائران بيمار ديگر كشورها هستند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حجاج و ليالي سرپرست سازمان حج و زيارت روز يكشنبه به مدينه سفر كرده و در بعثه رهبر معظم انقلاب مستقر شدند.
تمامي تيم هاي خبري رسانه هاي گروهي در مدينه مستقر شده و آماده تهيه و ارسال اخبار و گزارش هاي آيين باشكوه حج تمتع امسال هستند. به گفته مسئولان بعثه رهبر معظم انقلاب امسال همكاري سعودي در برگزاري مراسم حج با مقامات ايراني بيش از سال هاي گذشته بوده و پيش بيني مي شود اين همكاري در روزهاي آينده افزايش يابد.

 



يكي به نمايندگي از خيل مشتاقان

در صفحه 14 كيهان روز شنبه 1/8/89 آنجا كه با عنوان «مرجع تقليد ما! رساله، رساله» به حواشي حضور رهبر معظم انقلاب در قم اختصاص داشت، آمده بود:
«بعد از ده سال، رهبري به قم آمدند و طلاب جوان در حسرت يك برنامه عمامه گذاري. اين وسط، نوه مرحوم آيت الله شهيد سعيدي از پارتي پدر استفاده مي كند و عمامه مشكي به دست مي رود پيش رهبر و ايشان هم با دعا و تفقدي، نوه شهيد سعيدي را معمم مي كنند. هزاران طلبه جوان مانده اند با حسرتشان.»
در پي چاپ اين خبر، يكي از فضلاي محترم حوزه علميه قم در تماس با كيهان اظهار داشت كه به كارگيري واژه «استفاده از پارتي پدر» در نوشته كيهان مناسب نبوده و مي تواند وهن انگيز تلقي شود. اين در حالي است كه منظور كيهان از واژه «پارتي» مفهوم رايج آن نبوده بلكه اشاره به عنايت ويژه ولي امر مسلمين به شهيد بزرگوار آيت الله سعيدي بوده است با اين ترجمان كه حضرت آقا، نوه آيت الله شهيد سعيدي را به نمايندگي از ساير طلاب مشتاق معمم كرده اند. «حسرت هزاران طلبه جوان» هم بسيار طبيعي است و منطقي نيز هست كه با توجه به فرصت اندك آقا، بايد يكي به نمايندگي از ديگران معمم شود و اين قرعه به نام نوه شهيد بزرگوار مرحوم آيت الله سعيدي رقم خورده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14