(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 17 آبان 1389- شماره 19784

اقتدار گفتمان انقلاب اسلامي در عرصه جهاني
آسيب شناسي رسانه ها در انعكاس سفر رييس جمهور به لبنان (بخش دوم)



اقتدار گفتمان انقلاب اسلامي در عرصه جهاني
آسيب شناسي رسانه ها در انعكاس سفر رييس جمهور به لبنان (بخش دوم)

لوموند فرانسه: سفر احمدي نژاد به لبنان اوج موفقيت مسلم ايران است.
يورو نيوز فرانسه: هزاران لبناني از احمدي نژاد استقبال كردند.
ديلي تلگراف: هدف از سفر رييس جمهور ايران نشان دادن تسلط تهران بر حساس ترين كشور منطقه است.
سي ان ان: احمدي نژاد در مرز فلسطين اشغالي با محكوم كردن اسرائيل سخنان آتشين خود را تكرار كرد.
اشپيگل: احمدي نژاد در بيروت همانند يك قهرمان ملي مورد استقبال قرار گرفت
فاكس نيوز: اينها نشان دهنده قدرت و حضور ايران در لبنان است
سفر رئيس جمهور ايران به لبنان كه با واكنش گسترده رسانه هاي غربي همراه شده بود تيترهاي به يادماندني اي را در روزنامه ها و سايت هاي غربي به يادگاري حك كرد كه چنين اعترافي به اقتدار ايران در طول تاريخ
بي سابقه است اما در داخل برخي از سايت هاي متعلق به مخالفان رويكردي متفاوت با اين سفر با شكوه نشان دادند.
بيشتر محافل خبري و رسانه اي جهان و از جمله رسانه هاي آمريكايي طي اين مدت
بخش هاي عمده اي از خبرها، تحليل ها، گزارش ها و مصاحبه هاي خود را به سفر رئيس جمهور اسلامي ايران به لبنان اختصاص دادند. به ويژه اين رسانه ها نتوانستند حيرت خود را استقبال بي نظير مردم لبنان از دكتر
احمدي نژاد پنهان كنند و به شگفت انگيز بودن آن اذعان كردند.
رسانه هاي خارج از كشور علي رغم دشمني آشكار و هميشگي با نظام جمهوري اسلامي ايران چنان در مقابل اقتدار ايران در منطقه لب به اعتراف گشودند كه برخي سايت هاي داخلي و البته مخالف كه انتخابات رياست جمهوري دهم هويتشان را فاش كرد هنوز بر اين دشمني اصرار دارند و عظمت اين سفر را به هر طريقي انكار كردند.
مرزبندي ميان انتقاد و دشمني كار چندان دشواري نيست و شايد مرور كارنامه منتقدان به شخص رييس جمهور در مسايل سياسي و ملي و تفاوت آن با اظهارات دشمناني كه ابتدا داعيه انتساب آراي ملت به خود را داشتند و امروز منافع ملي را در گيرو دار مصالح شخصي به بند مي كشند، چندان سخت نباشد.
چنانكه منتقدان دولت مواضع عزتمندانه آقاي احمدي نژاد را در اين سفر باعث شكسته شدن هيمنه دشمن در دل مردم عنوان كردند و با اشاره به استقبال شخصيت هاي هر دو جناح عمده سياسي لبنان از رييس جمهور ايران را باعث تقويت وحدت در لبنان دانستند. و در جايي ديگر سفر احمدي نژاد را مظهر اعلاي صدور انقلاب اسلامي توصيف كرده و عملكرد او در جريان اين سفر را هوشيارانه ياد كردند.
حضور احمدي نژاد؛
هشدار به صهيونيست ها
حضور رئيس جمهور در مناطق جنوبي لبنان كه هنوز نشانه هاي جنايات رژيم صهيونيستي در آن باقي است هشداري به اسرائيل است.
پرويز سروري عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي
در گفتگو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان با اشاره به استقبال گسترده مردم و جريان هاي سياسي لبنان از سفر احمدي نژاد به اين كشور پيام رئيس جمهور به مردم لبنان را انسجام نيروهاي مقاومت مي داند.
اين نماينده مردم تهران تاكيد مي كند: اين سفر هشداري به اسرائيلي هايي است كه سالها در جنوب لبنان حضور داشته و جناياتي مرتكب شده اند و در شرايط كنوني با خفت و خواري از جنوب لبنان بيرون رانده شده اند و امروز دشمن درجه يك آنها كه ايران است با افتخار و سربلندي در مناطق جنوب لبنان حضور پيدا كرده است.
سروري با اشاره به اتحاد و انسجام ملت ايران و لبنان در مبارزه با استكبار به جايگاه ويژه رسانه ها تاكيد و تصريح مي كند: احزاب و جريانات سياسي به ويژه جريان هايي كه پيشينه طولاني تري دارند نقش مهم تري خواهند داشت. گاهي اختلافات باعث مي شود منافع كشور قرباني موانع و اختلافات سياسي شود در حالي كه تمام شخصيت ها و رسانه ها بايد از اين منظر نگاه كنند كه احمدي نژاد نماينده ايران بود و حضور اعجاب برانگيز و غيرقابل باور از سوي لبناني ها در استقبال از رييس جمهور ايران استقبال از انقلاب اسلامي ايران بود. اين گلايه را از رسانه هاي داخل و برخي سايت ها داريم كه چرا آنطور كه بايد سفر رييس جمهور به لبنان را انعكاس ندادند چرا كه منافع ملي را بايد به هر اختلاف و انتقادي اولويت داد.
حضور رئيس جمهور در لبنان نشان مي دهد كه امت اسلامي هر روز قويتر و مقاوم تر و مقاومت اسلامي در منطقه هر روز دامنه اش عميق تر و عظيم تر مي شود و اين بزرگترين هشدار به اسرائيلي هاست و به همين دليل اسرائيلي ها به شدت هراسانند و كشورهاي مرتجع نگراني خود را نشان مي دهند.
وي با بيان اينكه ملت ها و كشورهاي منطقه خرسندي خود را از اين سفر نشان داده اند معتقد است: اين سفر مي تواند پاسخي به اسرائيلي ها باشد. استقبال بي نظير لبناني ها نشان داد انقلاب اسلامي چه جايگاهي در لبنان و منطقه دارد. اين حضور نشانه غلبه گفتمان انقلاب اسلامي ايران بر غرب و صهيونيست ها است.
بدخواهان، مخالف نفوذ ايران
در منطقه
با وجود شگفتي ملت ايران از علاقه ديگر مجامع آزادي خواه جهان به آرمان هاي نظام جمهوري اسلامي ايران اما بدخواهاني هم هستند كه در مقابل اين سفر واكنش هاي منفي نشان دادند.
ديگر اتفاق ناشايست اين گروه، انتشار نامه جمعي از فعالان سياسي و روزنامه نگاران ايراني خطاب به مردم لبنان بود كه توسط افرادي مثل رامين جهانبگلو، محسن مخملباف و ابراهيم نبوي و نوشابه اميري و غيره امضا شده بود.
در اين بيانيه آمد:« احمدي نژاد ممكن است وعده هاي فريبنده براي كمك مالي بدهد اما اوضاع اقتصادي ايران تحت حكومت او و وضع سياسي دولتش بدتر از آن است كه اين وعده ها به عمل تبديل شود. او از سفرش به لبنان تنها به قصد نمايشي سياسي استفاده مي كند و در آن براي مردم لبنان و ايران و سرنوشت امروز و آينده آنها كوچكترين ارزشي قايل نيست.»
در مورد رشد روزافزون موج بيداري و اسلامگرايي بايد گفت اين مساله منحصر به كشورهاي اسلامي نيست. در اغلب كشورهاي اروپايي و حتي در ايالات متحده نيز مسلمانان بزرگترين اقليت ديني و فعال سياسي را تشكيل مي دهند. جلوه اي از بروز هويت جديد جامعه مسلمانان در اين كشورها را در ماجراي محكوميت نويسنده و انتشار دهندگان و حاميان كتاب مبتذل آيات شيطاني شاهد بوديم .
اما اين سفر از سوي موافقان مثبت ارزيابي و استقبال تاريخي لبناني ها از رييس جمهور ايران نشانه نفوذ جمهوري اسلامي ايران عنوان شد.
از جمله اسماعيل كوثري نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نماد اقتدار كشورمان و
قدرت نفوذ نظام جمهوري اسلامي ايران در منطقه را استقبال ميليوني مردم لبنان از دكتر احمدي نژاد عنوان مي كند.
وي همچنين تصريح مي كند: نظرسنجي ها در كشورهاي اسلامي نشان مي دهد كه مردم اين كشورها احمدي نژاد را به دليل جسارت و شجاعت و مواضعي كه در مقابل قدرت هاي زورگوي دنيا دارد، دوست دارند.
كوثري اضافه مي كند: استقبال بي نظير از رييس جمهور توسط ملت لبنان نشانه ارتباط تنگاتنگ اين ملت با مردم است و جمهوري اسلامي ايران از زمان هاي گذشته ارتباط خوبي با لبنان داشته است. حضور افرادي همانند شهيد چمران در جنوب لبنان در بيرون كردن نيروهاي رژيم صهيونيستي تاثير گذار بود از اين رو آنان خود را مديون ملت ايران مي دانند.
استقبال ميليوني
به خاطر آزادي خواهي
ملت هاي مستضعف جهان با مشاهده شكست هاي پياپي غرب در اين كشور دريافتند رژيم صهيونيستي ، امريكا و برخي كشورهاي غربي نمي خواهند صداي مستقلي در ايران وجود داشته باشد ، ايران در طول چند دهه گذشته آزادي بيت المقدس و فلسطين را جزيي از ارزشهاي ملي خود دانسته و در اين مسير گام برداشته است بنابراين همچنان شعار هاي جمهوري اسلامي ايران كه آزادي قدس است به قوت بيشتري ادامه خواهد داشت.
حسن هاني زاده كارشناس مسائل خاورميانه در همين خصوص مي گويد: موضوع فلسطين قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران به عنوان يك موضوع حاشيه اي جهان اسلام تلقي مي شد.
وي طي گفتگويي معتقد است: پس از پيروزي انقلاب شعار ما ، آزادي قدس شريف بود و به همين دليل حضرت امام (ره) با احساس اينكه جهان اسلام در حال خروج از هويت اصلي خود است ، موضوع فلسطين و قدس را در راس برنامه هاي انقلاب اسلامي قرار دادند و از آن زمان شاهد پويايي در درون فلسطين اشغالي براي آزادي بيت المقدس بوده ايم .
وي تشكيل گروههاي جهادي در لبنان و فلسطين و حركت هاي آزدي بخش در ساير مجامع را متاثر از انقلاب اسلامي ايران دانسته و به گزارشگر كيهان مي گويد: تشكيل حزب الله لبنان ، حماس و جهاد اسلامي در فلسطين از تاثيرات انقلاب اسلامي ايران بود و تشكيل حماس در حقيقت آهنگ حركت ملت فلسطين براي آزادي بيت المقدس را پويا تر كرد. به همين دليل ما در سه دهه گذشته شاهد هستيم كه موضوع فلسطين به عنوان اولين مسئله جهان اسلام و جهان عرب مطرح بوده است .
ادامه راه اسلام سياسي امام(ره)
در مبارزه با اسرائيل
زير سوال بردن موجوديت اسرائيل و شركت در صف مقدم مبارزه با اين رژيم غاصب صهيونيستي اصل خدشه ناپذير سياست خارجي ايران در تمام عصرها بوده است. اما طي سال هاي اخير راهبرد مبارزه با اسرائيل در شعارهاي اسلام سياسي امام(ره) بيش از ديگر مباحث سياسي مورد تاكيد واقع شد.
در سال 84 و با روي كار آمدن دولت نهم مواضع انقلابي دكتر احمدي نژاد در مواجهه با اسرائيل در ديپلماسي سياسي ايران در مواجهه با غرب رنگ جديدي به خود گرفت.
محمد افكانه دبير تشكيلات اتحاديه
انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل با بيان عبارات فوق به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: هنگامي كه بي تفاوتي كشورهاي ثروتمند غربي نسبت به مظلومان جهان به اوج رسيده بود ايران به عنوان ام القراي جهان اسلام سردمدار مبارزه با رژيم صهيونيستي شد و مواضع شخصي رييس جمهور در اين راهبرد بيش از پيش موثر واقع شد.
وي به دوران بعد از انتخابات دهم اشاره و تاكيد مي كند: كشورهاي غربي و بدخواهان نظام فضاي امروز ايران را با قبل از انتخابات دهم رياست جمهوري متفاوت مي دانستند اما رييس جمهوري با سفر به لبنان بر شعارها و مواضع قبلي خود صحه گذاشت. مردم لبنان هم با استقبال چشمگير از ايشان نشان دادند كه صدور انقلاب در كشور آنها چه نتايجي را به بار آورده است.
اين فعال سياسي مهمترين دستاورد و ثمره اين سفر را در دو بخش خلاصه مي كند. به اعتقاد او بعد نخست، سياست خارجي ايران و خواري كشورهاي غربي در برابر ديپلماسي عمومي ايران كه اثر و نتيجه راه امام را در عرصه عمل نشان مي داد و دوم ايجاد روحيه نشاط و اميدواري در داخل ايران كه نتيجه انعكاس استقبال باشكوه مردم لبنان از رييس جمهوري بود و توانست بيش از پيش درست بودن راه انقلاب را بر همه مردم جهان نشان دهد.
افكانه همچنين با نادرست خواندن اقدام برخي سايت هاي مغرض در كم اهميت جلوه دادن سفر رييس جمهور به لبنان مي گويد: با توجه به فضاي جنگ نرم و فشار رسانه اي شديد گويا رسانه هاي غربي در برابر اين سفر سياست بايكوت را در پيش گرفته بودند هر چند در مقاطعي از زمان ناگزير از پخش تصاوير استقبال خودجوش مردم لبنان بودند. اما اين وظيفه رسانه هاي داخلي است كه شعارهاي انقلاب اسلامي ايران و نمادهاي آن از جمله دستاوردهاي سفر رييس جمهور به لبنان را به تصوير بكشند تا واقعيت شايعات و دروغ پردازي هاي رسانه هاي معاند را آشكار كنند.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14