(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 دی 1389- شماره 19830

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هند ، بدهكاري كه شرط مي گذارد (نگاه)
با تصويب جزئيات در مجلس تأسيس وزارت ورزش و جوانان قطعي شد
خارج از دستور
واكنش فعالان سياسي به تعيين شرط از سوي فتنه گران
توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه هاي شوراي عالي سينما تشريح شد
سرنگوني 2 فروند هواپيماي جاسوسي بيگانه در خليج فارس توسط سپاه
نورانيّت جان



هند ، بدهكاري كه شرط مي گذارد (نگاه)

بابك اسماعيلي

طي چند روز گذشته، اخبار ضد و نقيضي پيرامون خودداري هند از ارائه تسهيلات ارزي براي مبادله كالا به ايران و متعاقب آن، توقف فروش نفت از سوي ايران به شركتهاي هندي انتشار يافت كه در مدت كوتاهي به تيتر يك بسياري از خبرگزاريهاي داخلي و خارجي تبديل شد. آخرين اخبار دريافتي نيز از بي نتيجه ماندن مذاكرات مقامات بانكهاي مركزي دو كشور تحت تاثير فشارهاي كاخ سفيد به دهلي نو حكايت دارد.
به نظر مي رسد داستان تكراري بيست ساله خريد گاز ايران از سوي هندي ها تحت عنوان «خط لوله صلح» كه به دليل پيروي سياستگذاران هندي از آمريكا مسكوت مانده، اين بار در معاملات نفتي دهلي نو با تهران در حال شكل گيري است. اگرچه وزارت خارجه هند با صدور بيانيه اي اعلام كرده كه اين مساله اقدامي فني و تكنيكي است كه از سوي بانك مركزي هند اتخاذ شده و هرگونه دنباله روي دهلي نو از سياست هاي آمريكا عليه ايران را رد كرده است، اما بايد گفت كه بنا به دلايلي چند، اقدام اخير هند در راستاي توافقات پنهان «باراك اوباما» با مقامات هندي و در راستاي تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران قابل ارزيابي است.
1- ماجرا از آنجا آغاز شد كه بانك مركزي هند روز دوشنبه، 27دسامبر (6 دي)، اعلام كرد از اين پس براي خريد نفت خام از ايران، تسهيلات بانكي ارائه نخواهد كرد و ضمانت ارزي و اعتبارات لازم را تامين نمي كند. بر اين اساس شركتهاي هندي، از انجام معاملات تجاري و مالي با جمهوري اسلامي، به واسطه «اتحاديه پاياپاي آسيايي» كه به عنوان واسطه معاملاتي ميان ايران و هند عمل مي كند، منع شدند.
تاكنون مبادلات تجاري ميان دو كشور از طريق «اتحاديه پاياپاي آسيايي» صورت مي گرفت. اتحاديه اي كه در سال 1974 ميلادي به منظور تسهيل معاملات در آسياي جنوبي، از سوي سازمان ملل متحد تاسيس شد و براساس آن، كشورهاي عضو اين اتحاديه قادرند از طريق بانكهاي مركزي خود به انجام معاملات بپردازند و به عبارتي، بانكهاي مركزي كشورها، به نيابت شركتهاي معامله كننده معاملات را انجام دهند.
تا بدين جا شايد به نظر برسد كه اين اقدام دولت هند، امري صرفا فني و در راستاي سياست هاي بانك مركزي اين كشور باشد. اما نكته ظريفي وجود دارد و آن توجه به اين نكته است كه براساس قطعنامه هاي صادر شده توسط شوراي امنيت سازمان ملل، خريد نفت، مشمول تحريم هاي وضع شده عليه ايران نمي شود، اما مبادلات تجاري و همكاريهاي بانكي با ايران مشمول اين تحريم ها مي شود.
با تصميم بانك مركزي هند در ارائه نكردن تسهيلات بانكي براي خريد نفت از ايران، از اين پس چنانچه واحدهاي تجاري يا دولتي هند بخواهند از جمهوري اسلامي ايران، نفت يا گاز بخرند، بايد يك واسطه بانكي اروپايي داشته باشند كه اين واسطه بانكي بتواند اعتبارات ارزي اين معاملات را تضمين كند. اين در حالي است كه بنا به آنچه گفته شد براساس قطعنامه تحريمي شوراي امنيت، مبادلات تجاري و همكاريهاي بانكي با ايران مشمول تحريم ها مي شود. بنابراين روشن مي شود كه اقدام اخير هند، نه تنها صرفا اقدامي فني در راستاي تامين منافع مردم اين كشور نيست، بلكه اقدامي در راستاي تامين منافع آمريكا و متحدان غربي اين كشور است.
استقبال «استيوارت لوي» معاون وزير دارايي ايالات متحده از اين اقدام و اظهارات وي مبني بر اينكه «اقدام هند يك اقدام مهم و جدي است» خود تاييدي بر اين مدعاست. از سوي ديگر، بررسي رسانه هاي هندي در روزهاي اخير نيز اين موضوع را به اثبات مي رساند. افكار عمومي اين كشور، اقدام اخير را به عنوان پيروي بي چون و چراي هند از سياستهاي آمريكا عليه ايران تعبير كرده اند و حزب كمونيست هند نيز با صدور بيانيه اي تاكيد كرد اقدامات جديد بانك مركزي و دولت هند بر عليه ايران، از سوي آمريكا ديكته شده و اين اقدام، تسليم شرم آور هند در برابر سياست خارجي آمريكا و در راستاي منافع ايالات متحده و نه منافع ملي هند است.
2- سؤال ديگري مطرح مي شود. اين تصميم چه تاثيري بر دو كشور ايران و هند خواهد داشت؟ آيا همانگونه كه آمريكا و متحدان اين كشور انتظار دارند، جمهوري اسلامي ايران با اين اقدام هند متضرر مي شود، يا هند كه در سالهاي اخير حركتي رو به رشد در زمينه اقتصادي را آغاز كرده، دچار مشكلاتي جدي مي شود؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد نگاهي به مبادلات تجاري دو كشور بيندازيم.
جمهوري اسلامي ايران با بيش از 132 ميليارد بشكه نفت خام قابل استحصال، رتبه سوم ذخاير نفتي جهان را در اختيار دارد و از طرفي با دارا بودن 971 تريليون فوت مكعب گاز، دومين كشور توليدكننده گاز در دنياست. بنابراين به جرات مي توان گفت كه جمهوري اسلامي ايران، بي نيازترين كشور آسيايي از نظر مصرف انرژي به حساب مي آيد.
در اين ميان، هند پنجمين مصرف كننده بزرگ انرژي در جهان است كه براساس پيش بيني ها تا 9 سال آينده، به سومين كشور مصرف كننده انرژي تبديل مي شود. در حال حاضر هند كمتر از يك درصد ذخيره نفتي دنيا را در اختيار دارد كه تنها جوابگوي كمتر از يك سوم جمعيت اين كشور است. براساس آمار موجود، جمهوري اسلامي ايران دومين تامين كننده نفت خام هند است و سالانه بيش از 20 درصد كل صادرات نفت خود را به بازار هند عرضه مي كند. واردات نفت خام هند از ايران در سال 2009 ميلادي بيش از 22 ميليون تن به ارزش تقريبي 10 بيليون دلار بوده و براساس آمارهاي رسمي، اين كشور در دو سال گذشته به طور متوسط روزانه نزديك به 426 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده است.
با توجه به رشد مثبت جمعيت در هند، مي توان پيش بيني كرد، اين كشور تا 5 سال آينده به وضعيت بحراني در تامين منابع انرژي برسد و بي شك تنها كشوري در آسيا كه مي تواند جوابگوي اين نياز حياتي باشد، جمهوري اسلامي ايران است و در صورتي كه هند روابط تجاري خود را در حوزه نفت و گاز، به هر دليلي با ايران كمرنگ كند، با بحران انرژي در سالهاي آينده مواجه خواهد شد.
اين موضوع در سخنان چندي پيش وزير امور خارجه هند نيز ديده مي شود. وي پس از امضاي متن تحريم هاي مستقل آمريكا از سوي باراك اوباما در سخناني قابل تامل گفت: «ما نگران اين هستيم كه طبيعت فرامرزي تحريم هايي كه برخي كشورها عليه ايران اعمال كرده اند و برخي كمپاني هاي خاص هم به رعايت آن روي آورده اند، بر اقتصاد شركت هاي هندي تاثيرگذار باشد. تحريم بخش انرژي ايران مي تواند بر اهداف ما براي خريد انرژي از ايران و تامين نيازهاي شهروندانمان تاثيرگذار باشد.»
اين در حالي است كه نفت خام ايران، در صورت انصراف هند نيز همچنان مشتريان خاص خود را دارد و شرايط بازار نفت به گونه اي است كه به سرعت كشورهايي نظير چين و برزيل با توجه به نيازهاي روزافزون خود، جاي هند را خواهند گرفت.
3- چگونه كشوري كه بابت مبادلات تجاري خود بالغ بر يك ميليارد يورو به جمهوري اسلامي ايران بدهكار است و براي بقاء و رشد اقتصادي، آن هم در اوج بحران مالي حاكم بر اقتصاد جهاني، نيازمند واردات 12 ميليارد دلاري نفت خام از ايران است، با پيروي از راهبردهاي سياسي كاخ سفيد براي ايران شرط مي گذارد؟!
واقعيت آن است كه پس از ديدار ماه نوامبر سال گذشته باراك اوباما از هند كه خشم مردم اين كشور را نيز دربر داشت، برخي تغييرات محسوس در سياست خارجي اين كشور رخ داده است. در اين ديدار، مستاجر كنوني كاخ سفيد به مقامات هندي اطمينان داد كه با همراهي و حمايت دهلي نو از سياست هاي فرامنطقه اي واشنگتن، از درخواست اين كشور براي عضويت دائم در شوراي امنيت حمايت مي كند.
اين در حالي است كه چندي پيش سايت «كشمير واچ»، پرده از واقعيتي برداشت كه طي اين سال ها پنهان مانده بود و آن، اقدام جمهوري اسلامي ايران براي نجات كشور هندوستان در سال 1994 ميلادي است. در اين سال، سازمان ملل در پي آن بود كه قطعنامه اي حاوي مجموعه اي از تحريم ها عليه اين كشور اعمال شود و پاكستان با حمايت سازمان كنفرانس اسلامي درصدد نهايي كردن شكايت عليه هند در سازمان ملل بر مي آيد. اما با دخالت جمهوري اسلامي ايران اين امر منتفي شد و كشورمان با پادرمياني، مساله را حل و تحريم هاي احتمالي را منتفي مي كند و عملاً اقتصاد هند كه در آن زمان در آستانه بحران قرار داشت، نجات مي يابد.
اما اكنون پس از گذشت 16 سال، هندي ها گويي فراموش كرده اند كه در آستانه حركت رو به رشد اقتصادي خود، اين جمهوري اسلامي ايران بود كه از تصويب تحريم عليه اين كشور جلوگيري كرد. كاري كه هيچ گاه هند براي ايران انجام نداده و در عوض، مزيت هاي اقتصادي خود با قدرت منطقه اي چون ايران را فداي همكاري با آمريكايي ها ساخته است.
در مجموع اينگونه به نظر مي رسد كه پس از همراهي دهلي نو با واشنگتن در صدور قطعنامه ضد ايراني در شوراي حقوق بشر سازمان ملل، هند با پيروي از ديپلماسي روس ها، با كارت ايران در زمين آمريكا و با كارت آمريكا در زمين ايران بازي مي كند. اما در اين بازي، بازنده كيست؟! پاسخ روشن است. بدهكاري كه شرط مي گذارد! و اكنون نوبت جمهوري اسلامي ايران است كه اينگونه اقدامات هند را بي پاسخ نگذارد.

 



با تصويب جزئيات در مجلس تأسيس وزارت ورزش و جوانان قطعي شد

مجلسي ها با تصويب جزئيات طرح ادغام سازمان هاي ملي جوانان و تربيت بدني تأسيس وزارت ورزش و جوانان را نهايي كردند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، خانه ملتي ها در نشست علني ديروز خود پس از بررسي جزئيات طرح مذكور ماده واحده آن را با 157 رأي مثبت، 44 رأي منفي و 11 رأي ممتنع از مجموع 220 نماينده حاضر به تصويب رساندند.
براين اساس مقرر شد از تاريخ تصويب اين قانون سازمانهاي تربيت بدني و ملي جوانان با اعتبارات، نيروي انساني و امكانات ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبديل شود و اقدامات قانوني براي انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به آن به عمل آيد.
همچنين طبق تبصره اين مصوبه هزينه ناشي از تغيير عنوان دستگاه از محل صرفه جويي در هزينه هاي جاري وزارت ورزش و جوانان تأمين مي گردد.
اصرار مجلسي ها بر تركيب مجمع عمومي بانك مركزي
نمايندگان مجلس هشتم در بخش ديگري از نشست علني ديروز خود به بررسي ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه پنجم توسعه پرداختند.
به گزارش ايسنا نمايندگان براي تأمين نظر شوراي نگهبان در ماده 77 مكرر مصوب كردند كه استفاده از تسهيلات مالي خارجي توسط دستگاه هاي اجرايي در طول برنامه در قالب قوانين بودجه سنواتي مجاز است. سهميه هاي باقيمانده تسهيلات مصوب بيع متقابل و تسهيلات مالي خارجي (فاينانس) مربوط به برنامه هاي سوم و چهارم با رعايت ضوابط اسلامي در طول برنامه پنجم به قوت خود باقي است.
براساس اين گزارش، موضوع مورد بحث در اين ماده موضوع فاينانس و ضرورت رعايت ضوابط اسلامي بود. شوراي نگهبان به اين ماده اشكال شرعي وارد دانسته بود.
مجلسي ها همچنين در ادامه رفع ايرادات شوراي نگهبان به لايحه برنامه پنجم تركيب اعضاي شوراي پول و اعتبار را بدين شرح اصلاح كردند: وزير امور اقتصادي و دارايي يا معاون وي، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور يا معاون وي، دو تن از وزرا به انتخاب هيأت وزيران، وزير بازرگاني، دو نفر كارشناس و متخصص پولي و بانكي به پيشنهاد رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و تأييد رياست جمهوري، دادستان كل كشور يا معاون وي، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن، رئيس اتاق تعاون، نمايندگان كميسيون هاي اقتصادي و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي (هر كدام يك نفر به عنوان ناظر با انتخاب مجلس).
طبق تبصره اين مصوبه رياست شورا برعهده رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران خواهد بود و هر يك از اعضاي خبره شوراي پول و اعتبار هر دو سال يكبار تغيير مي يابند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
گفتني است؛ طبق مصوبه قبلي مجلس شوراي اسلامي كه شوراي نگهبان به آن ايراد وارد دانسته است تعداد كارشناسان صاحب نظر و متخصص پولي، بانكي و اقتصادي غير دولتي پنج نفر بوده و يك نفر كارشناس متخصص پولي با پيشنهاد مجمع بانك هاي خصوصي در اين شورا عضو بودند.
همچنين وزير تعاون نيز در تركيب قبلي اين مصوبه حضور داشت كه در مصوبه اصلاح شده مجلس حذف شده است.
در همين حال خبرگزاري ها از اصرار كميسيون تلفيق مصوبه قبلي مجلس درباره تركيب مجمع عمومي بانك مركزي خبر دادند.
براساس مصوبه مزبور رئيس جمهور از تركيب مجمع فوق حذف شده و تركيب جديد متشكل از وزير اقتصاد و دارايي، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، دادستان كل كشور، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و هفت نفر از اقتصاددانان با حداقل 15 سال سابقه و تخصص فعاليت پولي و بانكي مي باشد.
شوراي نگهبان به اين مصوبه ايراد قانون اساسي گرفته و آن را مغاير اصل 44 دانسته بود.
در همين حال ديروز يك عضو كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم توسعه در گفت وگو با ايسنا از پافشاري اين كميسيون بر رأي مجلس در تغيير تركيب و تعداد اعضاي مجمع عمومي بانك مركزي از 11 عضو متشكل از وزير اقتصاد و دارايي، معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، دادستان كل كشور، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و هفت نفر از اقتصاددانان دفاع كرد.
غفار اسماعيلي با اشاره به بند «الف» ماده 80، گفت: براساس نظر شوراي نگهبان وظايف بانك مركزي امور حاكميتي محسوب شده و بند «الف» ماده 80 مغاير اصل 44 قانون اساسي تشخيص داده شده است اما اعضاي كميسيون تلفيق اين استناد را نپذيرفته و برنظر خود اصرار كردند. با تأكيد اعضاي كميسيون تلفيق بر مصوبه مجلس تصميم گيري نهايي درباره ماده 80 لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام سپرده شد.
طرح انتخاب شهرداران
راي نياورد
مجلسي ها در بخش ديگري از جلسه خود به كليات طرح انتخاب شهرداران توسط وزير كشور راي ندادند.
اين طرح در قالب اصلاح موادي از قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور مطرح شد و موافقان و مخالفان به طرح ديدگاههاي خود در قبال كليات آن پرداختند ولي در نهايت اين موضوع به تصويب نرسيد
خاتمي يكي از متهمين اصلي فتنه 88 است
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: خاتمي يكي از متهمين اصلي فتنه 88 است.
به گزارش فارس، عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور ديروز خود با اشاره به سالروز حماسه 9 دي اظهار داشت: 9 دي روز تجليل اراده ملت ايران براي استمرار حيات طيبه نظام اسلامي و روز بيعت با رهبر معظم انقلاب و اعلام پايبندي به آرمان هاي حضرت امام(ره) و نفي هرگونه سلطه خواهي و در يك كلام قيام هوشمندانه ملت مسلمان ايران عليه فتنه و فتنه گران بود.
وي افزود: فتنه گران آمدند تا با نفي انگيزه الهي، وحدت كلمه و جعل اتهامات بي اساس آبروي نظام اسلامي را ببرند و حيثيت مردم سالاري ديني را بر باد دهند، لذا 9 دي فرصتي براي بازخواني پرونده فتنه گران و عبرتي براي امروز و فردا است.
به گزارش فارس نماينده مردم تهران ادامه داد: ميرحسين موسوي مدعي بود كه آمده با دروغ گويي و يكدندگي در مديريت اجرايي برخورد كند و خود را ميدان دار سال هاي خون و جهاد و صاحب دولت دوران 8 ساله دفاع مقدس و مريدي از مريدان دلباخته امام معرفي مي كرد اما به گواه ايام گذشته گفته ها و رفتارها و اعمال وي خلاف ادعاي وي بود تا جايي كه در آخرين بيانيه خود ضمن دميدن در شيپور فتنه گري از امام نيز گذشت.
وي با بيان اينكه مطالبه بي دليل ابطال انتخابات و نفي قانونمداري از سوي موسوي نشانگر بطلان ادعاي اين فرد بود، ادامه داد: البته تكليف آقاي موسوي و جرائمش معلوم است اما اخيرا خاتمي در ديدار با اقليتي هاي مجلس براي بازگشت به صحنه سياسي كشور پيش شرط هايي را بيان كرده كه اين مسئله جاي تعجب دارد.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: خاتمي به عنوان يكي از متهمان اصلي فتنه 88 اين گونه با فرار به جلو يا خود را به فراموشي زده و يا شعور ملت مسلمان ما را به سخره گرفته است.
قوه قضائيه با مدافعان نظام
هم مثل مهدي هاشمي برخورد كند
نماينده مردم تهران گفت: از قوه قضائيه مي خواهم كه اگر مصلحتي براي مماشات و برخورد با مهدي هاشمي را لازم مي داند، و با افرادي كه براي مقابله با فتنه 88 در صحنه حضور يافتند و از نظام دفاع كرده اند نيز با همان سبك و سياق رفتار كند.
علي اصغر زارعي در نطقش با اشاره به حكم صادره از سوي قوه قضائيه براي كاوه اشتهاردي اظهار داشت؛ صدور اين حكم كاملا غيرمنتظره بود، چرا كه روزنامه ايران بيانيه 220 تشكل دانشجويي را براي پيگيري پرونده مهدي هاشمي منعكس كرد و دفاعيه وي در دادگاه بيانگر واقعيت هايي است كه مدتهاست در مورد مهدي هاشمي در اذهان عمومي مطرح بوده است.
وي گفت: مشكل اصلي مهدي هاشمي لندن نشين است نه بيان مطالبي كه بر سر هر كوي و برزن گفته مي شود لذا از قوه قضائيه مي خواهم كه اگر مصلحتي براي مماشات و برخود بامهدي هاشمي را لازم مي داند با افرادي كه براي مقابله با فتنه 88 در صحنه حضور يافتند و از نظام دفاع كرده اند نيز با همان سبك و سياق رفتار كند.
هدفمندي يارانه ها
براي كشور رحمت است
نماينده مردم فيروزآباد در خانه ملت هم با اشاره به اصلاح قيمت حامل هاي انرژي در راستاي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: اجراي هدفمند كردن يارانه ها يك رحمت براي كشور است و همه آحاد ملت بايد از آن حمايت كنند و به سهم خود از دولت احمدي نژاد تشكر مي كنم و اين را هم عرض مي كنم كه نسبت به تامين سوخت و قيمت آن براي بخش كشاورزي و حمل و نقل و ماشين آلات و راهسازي تجديدنظر شود، به ويژه نسبت به بخش كشاورزي.
سيديونس موسوي در نطقش همچنين يادآور شد: از افرادي كه با حرف هاي بي اساس و بي منطق خود به اسلام و فقه اهل بيت(ع) و به ساحت مقدس مراجع عظام تقليد، اهانت و جسارت مي كنند، مي خواهم به خود بيايند و از اين سخنان دست بردارند و از مراجع عظام و مدرسين والامقام حوزه هاي علميه عذرخواهي كنند.

 



خارج از دستور

درخواست زنان مجلس براي محاكمه رهنورد
رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت: رهنورد با توهين به مقدسات نظام و آرمان هاي جمهوري اسلامي نشان داد كه از سران فتنه است لذا فراكسيون زنان در نامه اي به رئيس قوه قضاييه خواستار محاكمه وي به عنوان يكي از سران فتنه شده است.
طيبه صفايي نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مواضع ضدانقلابي رهنورد در خصوص آرمان هاي نظام و انقلاب گفت: رهنورد با اظهارات خود مانند مريم رجوي عمل مي كند و سعي دارد خود را از انزوا بيرون آورد چرا كه وي به دليل مواضع ضدنظامش از سوي جامعه اسلامي به خصوص زنان مطرود شده است و فقط حمايت منافقين را دارد. وي افزود: فراكسيون زنان در واكنش به توهين هاي رهنورد به بنيانگذار انقلاب اسلامي و آرمان هاي ايشان خواستار محاكمه وي، از قوه قضاييه به عنوان يكي از سرانه فتنه مي باشد.
تصويب طرح استاني شدن انتخابات
طرح استاني شدن انتخابات مجلس در كميسيون امنيت داخلي و شوراهاي مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
ولي اسماعيلي عضو كميسيون مذكور در گفت وگو با خبرنگار امور مجلس كيهان با اعلام خبر فوق اظهار داشت: در نشست عصر ديروز كميسيون امنيت داخلي و شوراها به عنوان كميسيون اصلي، طرح استاني شدن انتخابات مجلس با اكثريت آراء به تصويب رسيد.
وي افزود: براساس اين طرح انتخابات مجلس يك مرحله اي است و هر داوطلب كه در حوزه انتخابيه فرعي حداقل 15 درصد آراء را به دست بياورد و در مجموع بيشترين راي را در استان كسب نمايد به عنوان نماينده استان و حوزه انتخابيه فرعي به مجلس راه مي يابد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: همچنين طبق اين طرح، كانديداهاي دوره نهم انتخابات مجلس بايستي داراي مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد با پنج سال كار اجرايي و مديريتي و يا مدرك تحصيلي دكتري بدون سابقه اجرايي باشند.

 



واكنش فعالان سياسي به تعيين شرط از سوي فتنه گران

فعالان سياسي با اشاره به تعيين شرط از سوي سران فتنه براي بازگشت به نظام تأكيد كردند كه فتنه گران به جاي تعيين شرط ابتدا بايد از ملت عذرخواهي كنند و همچنين بايد مواظب بود كه اظهار پشيماني آنها از روي نفاق نباشد.
محمد حسين صفار هرندي در گفت وگو با فارس در خصوص اخبار رسيده مبني بر ورود محمد خاتمي به صحنه براي سرپوش گذاشتن بر اشتباهات گذشته جناح خود، بيان داشت: اينكه افراد بخواهند با روش هاي مختلف به صحنه بيايند، فرقي ندارد، مهم اين است كه آنها چگونه قصد بازگشت دارند.
وي با بيان اينكه ابتدا اين افراد مسئله دار، بايد گذشته خود را تبيين كنند، افزود: سران فتنه بايد خيلي راحت و شفاف به مردم بگويند كه خطا كرده و راه نادرست را پيموده اند و اين اشتباهات را مرتكب شده و رودروي ملت و حق ايستاده اند.
صفار هرندي با تأكيد بر اينكه سران فتنه بايد دليل اشتباهات خويش را براي مردم به طور شفاف بيان كنند، تصريح كرد: آنها بايد اعتراف كنند كه دچار توهم شده اند؛ مثلا وقتي شعار تقلب در انتخابات را سر دادند و بعد معلوم شد كه اشتباه كرده اند و اينكه سرنوشت انتخابات را به فرض تقلب مي توان در خيابان تعيين كرد، از اساس اشتباه بوده است.
حجت الاسلام سيد محمد آقاميري با اشاره به تلاش خاتمي براي بازگشت به عرصه حاكميت كشور، اظهار داشت: جريان اصلاح طلب با عملكرد موسوي و كروبي در فتنه سال گذشته از هم پاشيده شد از اين رو جريان اصلاح طلب ديگر نمي تواند به عرصه قدرت كشور بازگردد.
وي با تأكيد بر اينكه طبق فرموده مقام معظم رهبري تلاش نظام بر جذب حداكثري و دفع حداقلي است، تصريح كرد: بايد بسيار مواظب بود كه خاتمي واقعاً از اقدامات گذشته خود پشيمان شده يا اينكه از روي نفاق اظهار پشيماني مي كند.
عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي به تلاش خاتمي براي نجات خود و جريانش اشاره كرد و گفت: فردي كه در حال غرق شدن است تمام تلاش خود را براي نجاتش ادامه مي دهد.
وي در عين حال موسوي و كروبي را سربازان داخلي بيگانگان دانست و يادآور شد: خاتمي اگر واقعاً پشيمان شده بايد حساب خود را از اين دو جدا و به صورت شفاف موضع خود را بيان كند در غير اين صورت تكاپوي وي هيچ سودي ندارد.
«محمد كريم عابدي» نماينده مردم فردوس، طبس و بشرويه در مجلس شوراي اسلامي هم با تأكيد بر اينكه رفتار خاتمي بسيار مه آلود است، اظهار داشت: عملكرد خاتمي در فتنه 88 از موسوي و كروبي هم بسيار بدتر بود چرا كه اين دو تكليف خود را با مردم روشن كرده و در مقابل نظام ايستاده و به حركت خود ادامه مي دهند.
وي با اشاره به اينكه خاتمي، موسوي را به شركت در انتخابات دعوت كرد، يادآور شد: خاتمي با اينكه خود موسوي را به صحنه آورده اما اكنون اين ادعا را دارد كه به روش خود ادامه مي دهد درحالي كه هرگز موضعي را چه قبل از انتخابات كه دروغ هاي بزرگ گفته مي شد و چه پس از آن نگرفت.
عابدي با تأكيد بر اينكه خاتمي زير سؤال بوده و نمي تواند از اين موضوع فرار كند، گفت: در اصل 10 قانون اساسي فصل الختام مسائل قوا و مملكت، مقام معظم رهبري است؛ وقتي كه رهبر انقلاب در روز جمعه 29 خرداد 1388 فصل الختام را اعلام و تأكيد كردند كه آب به آسياب دشمن نريزيد و اگر كسي مشكلي دارد از راه قانون آن را دنبال كند، آقايان بايد به آن تمكين مي كردند.

 



توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه هاي شوراي عالي سينما تشريح شد

گروه ادب و هنر-
برنامه ها و رئوس شوراي عالي سينماي ايران در نشستي توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تشريح شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، اولين جلسه شوراي عالي سينماي ايران، پنجشنبه گذشته به رياست رئيس جمهور و حضور تعدادي از سينماگران برگزار شد. به گفته وزير ارشاد اين شورا قصد دارد تا مشكلات اساسي سينماي ايران را به طور ريشه اي برطرف كند.
سيدمحمدحسيني در اين باره توضيح داد: از ابتداي دولت دهم بحث توجه به سينما مطرح شد و اهالي سينما هم اذعان داشتند كه شرايط خوبي بر سينما حاكم نيست و نياز به توجه جدي در مسائل رفاهي سينماگر و ... داريم. اين هدف نياز به يك اراده ملي براي برطرف شدن مشكلات دارد. به همين دليل 30 تير اين موضوع در هيئت دولت مطرح شد و تشكيل اين شورا به تصويب رسيد.
وي ادامه داد: در 15 ماه گذشته كارشناسي دقيقي انجام شد، ولي رئيس جمهور تاكيد داشتند اهالي سينما و سينماگران بزرگ بحث هايشان را به طور آزاد در ابتدا بيان كنند و در جلسات بعد كارهاي لازم و اجرايي انجام شود.
حسيني درباره اعضاي اين شورا و نحوه انتخاب آنها بيان داشت: علاوه بر پنج نفري كه به انتخاب وزير انتخاب شده اند، يك نفر از فيلمسازان مستقل و نفر ديگر به عنوان نماينده صنوف در جمع حضور يافتند. تشكل هاي مستقل شامل جامعه اسلامي هنرمندان، انجمن انقلاب و سينماي دفاع مقدس و بازيگران هستند و آقاي جوزاني هم از طرف شوراي مركزي كانون كارگردانان و هيئت موسس اتحاديه تهيه كنندگان انتخاب شدند.
وي با اشاره به تركيب سيزده نفره اين شورا با حضور هفت نفر از اهالي سينما و شش نفر اعضاي حقوقي، افزود: فرصت مناسبي به وجود مي آورد تا با حضور بالاترين مقام اجرايي كشور بستر رشد و پويايي همه جانبه سينماي ملي فراهم شود و اميد است همه فعالان به جاي توجه به ضعف ها و ايجاد شك، با وحدت همه جانبه و بررسي نقاط ضعف و قوت به اعتلاي سطح كيفي فعاليت هاي اين شورا كه رشد ريشه اي سينماي كشور را به دنبال دارد، بپردازند.
وزير ارشاد در ادامه گفت: به نظرم جمع حاضر شوراي عالي سينما مي تواند نيازها را برآورده كند ولي ما اين جمع را محدود نمي كنيم. همه مي توانند پيشنهاد بدهند و ما از آن ها در كارگروه هاي مختلف استفاده خواهيم كرد و اگر لازم شد آن ها را به تركيب اصلي اضافه مي كنيم.
حسيني تصريح كرد: معناي پرداختن به سينما و تشكيل شوراي عالي سينما اين نيست كه به مقولات ديگر پرداخته نشود بلكه در نظر داريم به فعاليت هاي ديگر در حوزه هاي مختلف مثل تئاتر، تجسمي، موسيقي و ... بپردازيم.
وزير ارشاد همچنين در بخش ديگري از اين نشست خبري در خصوص يارانه مطبوعات گفت: ليست يارانه هاي مطبوعات تا پايان هفته نهايي مي شود و اميدواريم اوايل هفته آينده به حساب نشريات و روزنامه ها واريز شود.
وي در خصوص پرداختن به وقايع انتخابات در فيلم پايان نامه گفت: هنرمندان نمي توانند نسبت به اين قضيه بي تفاوت باشند؛ همان طور كه وقتي كه 3 نفر درباره نام گذاري ميداني به نام بصيرت مخالفت مي كنند، با مخالفت رسانه ها مواجه مي شوند. طبيعي است هنرمندان هم در اين عرصه ورود پيدا كنند. ما نياز داريم درباره مسئله سال گذشته كتاب بنويسيم و فيلم بسازيم. افراد دلسوز بايد اين مسائل را ثبت و ضبط كنند.
او در خصوص حكم كاوه اشتهاردي مديرمسئول روزنامه ايران گفت: ما در هفته گذشته از مواضع قاطع معاون اول قوه قضائيه و دادستان تهران مبني بر مقابله با سران فتنه خوشحال شديم اما اينكه در چنين موقعيتي و در ايام حماسه 9 دي افرادي كه در راستاي نظام و انقلاب فعاليت كردند، حكمي عليه آنها صادر مي شود جاي گلايه دارد و اميدواريم تجديدنظر شود البته اين موضوع به عدم تمكين از قانون برنمي گردد و ما قانون را قبول مي كنيم. حسيني ادامه داد: قضيه از اين قرار بوده كه 220 تشكل دانشجويي بيانيه اي براي محكوميت افرادي صادر كردند كه يكي از اين افراد مهدي هاشمي بود. اين محكوميت در حالي انجام شد كه بسياري از خبرگزاري ها اين مطلب را زده بودند و روزنامه ايران به نقل از آن ها اقدام به انتشار اين مطلب كرد. اين موضوعات باعث بيداري و افزايش بصيرت شده است و فتنه عظيمي كه همه دنيا پشت آن بودند را افشاگري كرد. به نظر مي رسد اين موضوع نياز به تجديدنظر داشته باشد و اميدواريم با درايتي كه وجود دارد، اين مسئله حل شود.

 



سردار حاجي زاده خبر داد
سرنگوني 2 فروند هواپيماي جاسوسي بيگانه در خليج فارس توسط سپاه

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه اعلام كرد كه اين نيرو دو فروند هواپيماي جاسوسي بيگانه در خليج فارس را ساقط كرده است.
«اميرعلي حاجي زاده» فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در گفت وگو با نشريه پيام انقلاب با اشاره به مهم ترين مأموريت هاي اين نيرو گفت: در مجموعه نيروي هوافضا چند مأموريت عمده برعهده ماست. بخش اول شامل موشك هاي زمين به زمين مي شود كه به صورت انحصاري در اختيار نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است. بخش دوم، مجموعه پدافند هوايي است كه پاسخ گويي و دفاع در برابر تهاجمات هوايي و موشكي دشمن را برعهده دارد. بخش سوم، بخش هواپيمايي و بالگردي است كه در زمينه ترابري و رزمي انجام وظيفه مي كند. بخش چهارم مربوط به هواپيماهاي بدون سرنشين است. قوي ترين يگان هاي هواپيماي بدون سرنشين در نيروي هوافضا سازماندهي شده اند.
امروز كسي حتي جرأت تهديد ايران را هم ندارد
وي درباره ميزان آمادگي نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران در برابر تهديدات نيز اظهار داشت: ميزان آمادگي ما در سطحي است كه آمريكايي ها و رژيم صهيونيستي ديگر حتي جرأت تهديد ما را هم ندارند. روزي بود كه مي آمدند و عليه ما عمليات انجام مي دادند. قايق ما را مي زدند، بالگرد و هواپيماي ما را مي زدند و ما نگران بوديم كه بخشي از جغرافياي ما را اشغال كنند. در كنار عراق به ما حمله كردند. دوره اي گذشت و صرفاً تهديد مي كردند. شرايط به گونه اي بود كه با تهديد سعي مي كردند ما را وادار به سازش كنند، الان ديگر جرأت تهديد هم از آنها سلب شده است.
حتي از حالت آماده باش نيروهاي فرامنطقه اي در اطراف ايران هم آگاهيم
وي درباره ميزان شناخت، نظارت و درصد فعاليت هاي دشمن در منطقه نيز گفت: ما به طور كامل بر دشمنان مسلط هستيم. هر تغييري كه در سواحلمان اتفاق مي افتد متوجه مي شويم. وقتي در ناوها و رزم ناوهاي آنها آماده باش اعلام مي شود يا كاركنان ناوهاي هواپيمابرشان جليقه نجات مي پوشند و آماده مي شوند كه قايق ها را داخل دريا بياندازند، همه و همه را ما مطلعيم.
تمام پايگاه هاي دشمن تحت برد موشك هاي ماست
حاجي زاده افزود: چند هزار نفر روي عرشه اين ناو زندگي مي كنند. حدوداً 80 فروند هواپيما داخل عرشه آن است و همه پايگاه هايشان تحت برد موشكي ما هستند و بر آنها تسلط كامل داريم. بنابراين، نقاط قدرت ديروز، امروز براي آنها نقاط آسيب پذير شده است. هشت سال جنگ را با قرار گرفتن سي كشور پشت سر عراق در آن شرايط سخت بر ما تحميل كردند و شكست خوردند. رزمنده ها و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، امروز در مسئوليت هاي مختلف هستند و بيكار ننشسته اند. در اين مدت ما كار كرده ايم و ملت شريف ايران مطمئن باشند كه اجازه تكرار تاريخ را به استكبار نخواهيم داد.
با هواپيماهاي جاسوسي
و شناسايي دشمن درگيري
دائم داريم
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه در بخش ديگري از سخنان خود گفت: غربي ها يك سري توانمندي هايي را از مدت ها قبل دارند كه نمي توان آنها را ناديده گرفت، به خصوص ماهواره. ماهواره ها مي توانند عكس هايي را با دقت حتي كمتر از يك متر مربع هم تهيه كنند و اين توانمندي وجود دارد. يا مثلاً هواپيماهاي جاسوسي دارند كه در برخي از نقاط توانايي تهيه عكس دارد. البته از اينها عمدتاً در افغانستان و عراق و نظاير آن استفاده مي كنند و در كشور ما جرأت استفاده گسترده ندارند.
حاجي زاده افزود: آنها تجاوزهاي محدودي به خاك كشورمان داشته اند و تا الان تعداد زيادي از هواپيماهاي جاسوسي و فوق پيشرفته آنها را سرنگون و در مواردي مهندسي معكوس كرده ايم و تعداد زيادي از اين هواپيماها را ساخته ايم. البته بعضي از مسائل از نظر ما خيلي اهميت ندارد كه بازگو شود، مثلاً ما در خليج فارس دو فروند هواپيماي آنها را ساقط كرده ايم و اين مطلب براي اولين بار است كه گفته مي شود.
وي افزود: شما ببينيد ارتش رژيم صهيونيستي جزء چند ارتش طراز اول دنياست و اين امر بركسي پوشيده نيست. با اين حال آيا توانست جلوي حزب الله بايستد؟ مي گويند حزب الله به نيابت از ايران و رژيم صهيونيستي به نيابت از آمريكا جنگيد. اگر فرض آنها اين باشد، كشور بزرگ و وسيعي مثل ايران آيا توانايي مقابله با آمريكا را دارد؟ من مي خواهم بگويم كه سه دهه است كه ما ايستاده ايم.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه ادامه داد: اين گونه نبوده كه درگير نشده باشيم. آنها پشت عراق ايستادند اما نتوانستند حتي يك متر مربع از كشور عزيز ما را بگيرند. در حال حاضر و بعد از سه دهه تلاش زيادي شده و توانمندي ما به اين اوج رسيده و آمريكايي ها هم به خوبي اين توانمندي را درك كرده اند و به شدت نگران هستند.

 



نورانيّت جان

سالار شهيدان يك ويژگي داشت و آن اينكه ائمه فراوان از نسل اويند. حالا شفا در تربت اوست، اجابت در كنار قبه اوست؛ ولي اين فخر نصيب اوست كه ائمه بعدي از نسل اويند، اين را خداي سبحان به پا داشت. همه ائمه (ع) طبق زيارت جامعه،نور واحدند؛ هركدام اگر در اين شرائط بودند، ممكن بود همين كار را انجام بدهند. لكن آن خصوصيّتي كه از نظر مقطع زماني و زميني در اختيار سالار شهيدان(ع) قرار گرفت، كاري كرد كه ديگران نكردند !
كاري كه سالار شهيدان كرد؛ يك بخش آن مربوط به آغاز نهضت است، يك بخش آن مربوط به انجام نهضت؛ اين وسط كه كارهاي عمومي است، اين را همه انبياء و ائمه كردند و وارثان آنها هم همين را انجام مي دهند. الآن ما بايد به دو عنصر قوي علمي توجه كنيم؛ يك عنصر اين است كه همه انبياء و اولياء آمدند در اين كار مياني اقدام كردند، موفق هم شدند؛ توفيق نسبي پيدا كردند. امّا بخشي از انبياء،گذشته از اينكه كارهاي مياني را انجام دادند، كارهاي ريشه اي و آغازين را هم انجام دادند و كارهاي نهائي را هم انجام دادند. اين يعني چه ؟ يعني اين شجره طوبي 3 مرحله دارد؛ يك بخشي مربوط به ريشه است، يك بخشي مربوط به تنه و ساقه است، يك بخشي هم مربوط به ميوه. بسياري از علماء، انبياء و اولياء آمدند تنه درخت را تقويت كردند، شاخه ها، سايه دادن، برگ روئيدن و اينها را و امّا گروه كمي از انبياء موفق شدند كه اين ريشه ها را آبياري كنند؛ شرائط ايجاب نكرد ! و گروه كمي هم موفق شدند كه ميوه بچينند و به مردم بدهند.
براي اين يك توضيح عرض كنيم و از آيه سوره مباركه حديد و زيارت أربعين كمك بگيريم تا معلوم بشود ويژگي سالار شهيدان (ع) چه بود و شما عزيزان بايد به اين بخش اوّل و سوّم بيش از بخش مياني كمك بكنيد. در اين مثال ملاحظه كرديد كه بخش آغازين درخت،ريشه است، بخش ميانه اش ساقه و تنه و شاخه و برگ است، بخش پاياني آن ميوه است.
« عدالت »، هدف مياني رسالت انبياء (ع)
آنچه كه قرآن كريم هدف انبياء را ذكر كرده، غالباً مال اين بخش مياني است كه فرمود: ما انبياء فرستاديم، به آنها كتاب داديم، معجزات داديم: ل يقوم النّاس ب الق سط(1)، تا مردم به قسط و عدل عمل بكنند؛ آدم خوبي باشند، كار خوبي بكنند، ظلم و تعدّي و تجاوز نكنند، حقوق يكديگر را مراعات بكنند. اين قسط و عدل نه آغاز نهضت است، نه پايان نهضت ! نه ريشه شجره طوبي است و نه ميوه آن ! اين، سايه و تنه درخت است. يعني عادل بودن، ظالم نبودن، حقوق مردم را رعايت كردن؛ اين ميوه انسانيّت نيست ! اين يك فائده مياني است براي شجره طوبي. پس ميوه چيست ؟
( نورانيّت جان )، هدف والاي رسالت
مگر بالاتر از عدالت چيزي هست ؟ بله، بالاتر از عدالت چيزي است كه عدالت حدّ وسط آن است. چگونه جامعه، عادل و اهل قسط و عدل مي شود ؟ چگونه مي شود دولتمردان و شهروندان به قسط و عدل بپردازند ؟ اين تنه و اين ساقه روي كدام ريشه استوار است ؟ ريشه «علم» و « عقل ». اوّل علم است و عقل، بعد قسط است و عدل، بعد آن مقام شامخ نورانيّت است كه شب عاشورا سيّدالشهداء به اينها گفت: بيائيد، جايتان را ببينيد؛ آن ميوه است. يعني مثلاً آدم اينجا كه نشسته، بهشت و اهل بهشت را ببيند و گرنه آدم خوب بودن، اين مرحله مياني اين درخت است ! خوب ها در عالم زيادند. نسوختن، هنر نيست، جهنّم را ديدن هنر است. آن بزرگواري كه گفت:
خود هنر دان ديدن آتش عيان
ن ي گپ دلّ علي النّار الدّخان
به اين معنا اشاره كرده. يعني بهشتي هست، جهنّمي هست؛ اين را خيلي ها مي دانند، خيلي ها باور دارند، براساس آن هم گناه نمي كنند؛ امّا اين، انسانيّت كامل نيست! انسانيّت كامل اين است كه اينجا كه نشستي، جهنّم را ببيني و قرآن اين را وعده داده و از ما اين را خواسته ! در خطبه همّام كه وجود مبارك حضرت امير، « متّقيان » را معرفي مي كند، مي فرمايد: اينها كساني اند كه دراين دنيا نشستند، اماگويا بهشت و اهلش را مي بينند، جهنّم و اهلش را مي بينند: هم و الجنّه كمن قد رآها، هم و النّار كمن قد رآها(2) يك عدّه گفتند: ما جوري هستيم كه زوزه سگان جهنّم را داريم مي شنويم ! جهنّم، سگي دارد؛ همين ها كه درّنده ها هستند مثل شارون و بوش و اينها، اينها ك لاب نارند! ما زوزه اينها را داريم مي شنويم. اين ميوه اين درخت است، ما بايد به اينجا برسيم!
رؤيت قلبي و شهودي بهشت و جهنّم، ميوه درخت دينداري
اگر رسيديم، به اين ميوه مي رسيم؛ نرسيديم، يك آدم معمولي هستيم؛ ما را نمي سوزانند ! نسوختن مقام نيست، ديدن جهنّم هنر است. خدا خيلي ها را نمي سوزاند! اين همه بچه ها كه در عالم هستند، مي ميرند؛ مگر اينها جهنّم مي روند ؟ نه. اين همه مجانين تيمارستان ها كه مي ميرند، مگر جهنّم مي روند ؟ نه. اين همه كفّار روستاهاي دور دست مناطق كفر نشين كه جزء مستضعفان فرهنگي و فكري اند و حجت الهي به آنها نرسيده است، اينها مگر جهنّم مي روند ؟ نه. پس نسوختن كمال نيست ! هنر، اين است كه آدم اينجا نشسته جهنّم را ببيند !آن حكيم يا متكلّمي كه دليل مي آورد، مي گويد: به فلان دليل جهنّم هست، او دارد گپ مي زند ! مثل اينكه آتش را نمي بيند، از دود پي مي برد كه آتشي هست ! بله هر كسي دود را ببيند، مي فهمد آتشي هست؛ ولي اين هنر نيست ! هنر اين است كه آدم نزديك برود، خود آتش را ببيند و گرنه از دود پي به آتش بردن، اين گپ زدن است.
توصيف اجزاي شجره طوباي دين
پس معلوم شد كه اين شجره طوباي دين يك ريشه اي دارد، يك تنه اي دارد و يك ميوه. ريشه اين درخت،علم است و عقل. آدم بايد عارف بشود، عالم بشود، مبدأ را بشناسد، منتها را بشناسد، اسماء حسنا را بشناسد، نبوّت را بشناسد، ولايت را بشناسد، عصمت را بشناسد، حجيّت را بشناسد، امام را بشناسد؛ اينها بخش هاي علمي است. بعد از اينكه عالم شد، عاقل باشد. يعني اين انديشه علمي بتواند آن انگيزه ها را مهار بكند. شما ديديد، كم نبودند كساني كه در اين لباس ] لباس روحانيّت [ بودند؛ اما يا سر از دادگاه ويژه در آوردند، يا جاي ديگر پيدايشان شد ! پس علم كافي نيست. انديشه، يك گوشه كار است؛ اين انديشه بايد اين انگيزه را مهار بكند. اين هم در زير زمين بايد مهار بكند، يعني در درون درون دل كه:
اگر دل ز ياد تو غافل نشيند
خدنگ بلا بر دل دل نشيند
در دل دل بايد آدم بتواند اين انگيزه را مهار بكند؛ نه كسي را بازي بدهد، نه بازي كسي را بخورد، نه دنبال ذم و مدح باشد، نه دنبال تعريف و مدح باشد و نه بازيگر باشد ! اين كار، يك جان كندن مي خواهد تا آدم عنان اين انگيزه را بكشد و به دست انديشه ناب بدهد. اين ريشه كه تقويت شد، آنوقت تنه استوار است؛ اينكه آدم خوبي است، ظلم نمي كند، مال مردم را نمي گيرد، رانت خواري نمي كند، رشوه نمي گيرد، زير ميزي نمي گيرد، رو ميزي نمي گيرد؛ اين نازل ترين كار است!
اشتياق شهداي كربلا به مقامات ملكوتي خود، ميوه درخت طوباي دين
اگر آن، ريشه شد، اين تنه روي آن ريشه استوار است؛ آنوقت ميوه اي كه مي دهد در شب عاشورا مشخص مي شود. اينها شب عاشورا جايشان را ديدند؛ اين هنر است كه آدم اينجا نشسته، بهشت و جهنّم را ببيند ! آنوقت چيزي آدم را باز نمي دارد! اينها همه شان سعي مي كردند زودتر از ديگري شهيد شوند، به دست و پاي حضرت مي افتادند تا اجازه بگيرند؛ زودتر از ديگري بروند، شهيد بشوند.آنها 30 هزار نفر بودند و اينها حداكثر 72 نفر، اينكه قابل قياس نبودند؛ هيچ كدامشان هم نلرزيدند و نترسيدند !! آن بزرگوار كه:
جوشن ز بر گرفت كه ماهم نه ماهي ام
م قفر ز سر فكند كه بازم، ن يم خروس
بي خود و بي ز ره در آمد كه مرگ را
در بر كشم اينك چو نو عروس
همين است ! اين شعر از اشعار لطيف مولانا است؛ كجائيد اي شهيدان خدائي، بلاجويان دشت كربلائي؛ اين شعر شعر كوچكي نيست! او را اين آيات تربيت كرده.
پس ما اوّل بايد عالم و عاقل بشويم؛ جهل علمي و جهالت عملي نداشته باشيم تا بتوانيم ريشه شجره طيّبه داشته باشيم و گرنه يا بيراهه مي رويم، يا راه ديگران را مي بنديم. در طي اين 26 سال كم نبودند كساني كه يا بيراهه رفتند، يا راه ديگران را بستند!
غرض تان نبايد اين باشد كه عادل باشيد و عدالت را گسترش بدهيد ! اين را هم خيلي ها دارند. غرض تان اين باشد كه عالم باشيد و عاقل كه اين ريشه را درست كنيد؛ آنوقت جامعه ل يقوم النّاس ب الق سط مي شود، بعدش هم در كنار آن، ميوه را مي دهد. البتّه اينطور نيست كه هر شاخه اي ميوه بدهد و كنار هر برگي ميوه بدهد! يك درخت صدها برگ دارد؛ در كنار بعضي از برگ ها ميوه هست ! اينطور نيست كه هر برگي، هر شاخي به تعبير آن بزرگوار ثمر داشته باشد،يا هر چشمي بصر داشته باشد! نه هر شاخي ثمر دارد، نه هر چشمي بصر دارد ! البتّه بعضي از شاخه ها ميوه مي دهند و بعضي از چشم ها مي بينند.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از مسئولين، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ؛ قم ـ اسفند 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) حديد/ 25 (2) نهج البلاغه/ خ 193 ـ( ... يص ف ف يها المتّقين

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14