(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 22 دی 1389- شماره 19838

نخستين هواپيماي بدون سرنشين چين به پرواز درآمد
ناو جنگي انگليس عازم خليج فارس مي شود
اعتراض خانواده اسيران فلسطيني به رفتار ضد انساني در زندان هاي اسرائيل
رايزني هاي اوباما و ساركوزي براي تشديد بحران سياسي لبنان
رهبر سابق جمهوريخواهان كنگره به 3 سال حبس محكوم شد
انتقاد نخست وزير تركيه از سياست اسلام ستيزي غرب
حمايت آيت الله سيستاني از برگزاري اجلاس اتحاديه عرب در بغداد
دولت تونس دانشگاه ها و مدارس را تا اطلاع ثانوي تعطيل كرد
فراخوان اسلامگرايان الجزاير براي گسترش اعتراضات عليه دولت
تظاهرات مردم كره جنوبي عليه همكاري هاي نظامي واشنگتن، سئول و توكيو
واكنش سرد دولت اسپانيا به اعلام آتش بس تروريست هاي باسك
3 كشته و 13 مجروح در انفجار پادگان تفليس



نخستين هواپيماي بدون سرنشين چين به پرواز درآمد

چين نخستين جنگنده جاسوسي و بدون سرنشين خود را با موفقيت آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري،«آسوشيتدپرس» به نقل از يك كارشناس عالي رتبه نظامي چين، پـكن ديروز نخستين هواپيماي بدون سرنشين جاسوسي خود را در فرودگاه «چنگدو» واقع درجنوب غرب اين كشور آزمايش كرد.براساس اين گزارش، اين جنگنده كه «جي 20» نام دارد به مدت 15 دقيقه پرواز كرد و با موفقيت به زمين نشست.
يادآوري مي شود اين آزمايش در دومين روز از سفر «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا به پكن صورت مي گيرد .وزير دفاع چين ديروز درحضور خبرنگاران و همتاي آمريكايي خود به واشنگتن هشدار داد. «ليانگ گوانگ لي» گفت: آمريكا با فروش سلاح به تايوان به منافع بنيادين چين لطمه زده و باعث لطمه خوردن روابط پكن - واشنگتن مي شود.

 



ناو جنگي انگليس عازم خليج فارس مي شود

انگليس از اعزام يك كشتي جنگي به خليج فارس براي مدت 6 ماه خبر داد.
به گزارش ايرنا، دولت انگليس اعلام كرد قصد دارد با هدف حمايت از خطوط حمل ونقل دريايي يك كشتي جنگي را به مدت 6 ماه به آب هاي خليج فارس اعزام كند.پايگاه خبري «القدس العربي» در اين باره نوشت، اين كشتي به نام «دوك آهنين» قرار است كشتي هاي تجاري را در برابر دزدان دريايي و حملات تروريستي حمايت كند. تامين امنيت سكوهاي نفتي عراق و انجام رزمايش هاي مشترك دريايي از ديگر برنامه هاي دولت انگليس است كه با اعزام اين كشتي به انجام آنها خواهد پرداخت.براساس اين گزارش، اين نخستين باري است كه انگليس اين نوع كشتي جنگي را به آب هاي خليج فارس اعزام مي كند. مردم انگليس بارها مخالفت خود را با عمليات نظامي فرامرزي اعلام كرده اند.

 



اعتراض خانواده اسيران فلسطيني به رفتار ضد انساني در زندان هاي اسرائيل

خانواده هاي اسيران فلسطيني مقابل دفترساختمان صليب سرخ درغزه تجمع كردند و خواستار آزادي فرزندانشان از زندان هاي رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، صدها نفر از خانواده هاي اسيران فلسطيني با در دست داشتن تصاويري از فرزندانشان كه در زندان هاي رژيم صهيونيستي هستند مقابل دفتر سازمان صليب سرخ جهاني درغزه تجمع كرده و خواستار آزادي آنان شدند.
اين خانواده ها از سازمان ملل متحد، نهادهاي حقوق بشري و جامعه جهاني خواستند كه هرچه سريع تر براي آزادي فرزندانشان چاره اي بينديشند و آنان را آزاد كنند بسياري از اين خانواده ها اظهار داشتند كه فرزندانشان سال هاست در زندان هاي رژيم صهيونيستي تحت شكنجه و رفتارهاي غير انساني قرار دارند بدون اينكه جرمي مرتكب شده باشند.
خانواده اسيران فلسطيني همچنين نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين را به دليل همكاري با رژيم صهيونيستي در دستگيري جوانان فلسطيني مورد انتقاد قرارداده و اعلام كردند بهتر است اين نيروها به جاي همكاري با صهيونيست ها به فكر مردم محروم و ستمديده فلسطين باشند چرا كه درغير اين صورت ملت پاسخ آنان را خواهد داد.
اين تظاهرات و تجمع گسترده مقابل صليب سرخ جهاني درغزه درشرايطي صورت مي گيرد كه محكوميت منطقه اي و جهاني تخريب هتل تاريخي «شفرد» در منطقه شيخ جراح در بيت المقدس توسط رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد.
درهمين رابطه سركنسول هاي كشورهاي 27گانه عضو اتحاديه اروپا در بخش شرقي بيت المقدس با ارائه گزارشي مستند به دولت هاي متبوع خود از آنها خواستند تا رژيم صهيونيستي را به خاطر اقدامات غير قانوني عليه حقوق فلسطينيان مورد مجازات و اعتراض قرار دهند.
اين ديپلمات ها خواستار خودداري كارمندان و شخصيت هاي سياسي از رفتن به محل وزارتخانه هاي اسرائيلي شدند و از دولت هاي اروپايي خواستند كالاهاي اسرائيلي را تحريم كنند.
پاسخ به حملات
گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد،مقاومت براي مقابله با همه احتمالات صهيونيستي درنوار غزه دركرانه باختري آماده است.
سخنگوي اين گردان ها اظهارداشت: تهديدات رهبران دشمن صهيونيستي درباره به راه انداختن جنگ عليه ملت فلسطين وعليه مقاومت در غزه چيز جديدي نيست و مقاومت حق خود مي داند كه به تجاوزات رژيم صهيونيستي پاسخ دهد.
احمد جبرئيل دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز با بيان اينكه مقاومت امروز در غزه بسيار قوي تر از زمان تجاوز دشمن صهيونيستي به اين منطقه در سال 2008 است تصريح كرد، فلسطيني ها هراسي از رژيم اشغالگر ندارند و به هرگونه حمله اي پاسخ دندان شكن خواهند داد.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه پرو اعلام كرد كه كشورش به طور جدي درحال بررسي به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين است.
¤ مقامات محيط زيست درغزه هشدار دادند كه صهيونيست ها 90 درصد آب آشاميدني نوار غزه را آلوده كرده اند.
¤ رسانه هاي صهيونيستي اعلام كردند كه اسرائيل درلبه پرتگاه اضمحلال قراردارد و موقعيت بنيامين نتانياهو نخست وزير بسيار شكننده و متزلزل است.
¤ با فرود سه موشك مقاومت دراطراف شهرك صهيونيستي عسقلان حالتي از رعب و وحشت بر صهيونيست هاي اين منطقه سايه افكنده است.
¤ مخبركميته مبارزه با عادي سازي روابط اردن و رژيم صهيونيستي گفت مقاومت تنها راه آزادسازي فلسطين از اشغال صهيونيست ها است.

 



رايزني هاي اوباما و ساركوزي براي تشديد بحران سياسي لبنان

سرويس خارجي-
رؤساي جمهور آمريكا و فرانسه در نشست مشترك بر مواضع خود در حمايت از دادگاه حريري و تضعيف حزب الله لبنان تأكيد كردند.
روزنامه الحيات با اشاره به مذاكرات باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا با نيكلا ساركوزي همتاي فرانسوي خود نوشت كه طرفين در اين نشست بر حمايت خود از دادگاه حريري و تضعيف حزب الله لبنان تاكيد كردند. به نوشته اين روزنامه باراك اوباما در اين نشست نگراني خود را از روند دادگاه حريري اعلام كرد.
نيكلا ساركوزي نيز در اين ديدار بر حمايت خود از دادگاه حريري تاكيد كرد و خواستار افزايش مناسبات سياسي آمريكا با سوريه شد.
گفتني است فرانسه پيشتر ادعاي حمايت از روند مذاكرات سوريه و عربستان براي كنترل بحران در لبنان را داشت ولي در ديدار با اوباما موضع خود را تغيير داده و از حمايت از دادگاه حريري و گروه 14 مارس سخن گفت.
هر چند دو كشور مخالفت صريح خود را با مذاكرات سوريه و عربستان اعلام نكردند اما مي خواهند با تأخير در اعلام آن تا پس از صدور كيفرخواست دادگاه عملاً اين توافق را به توافقي صوري تبديل كنند و متقابلاً هدف خود را كه تضعيف و مخدوش كردن چهره حزب الله لبنان است تحقق بخشند.
از سوي ديگر، باراك اوباما و نيكلا ساركوزي در ديدارهاي جداگانه با ملك عبدالله پادشاه عربستان در نيويورك مواضع خود مبني بر حمايت از دادگاه و تضعيف چهره حزب الله را عنوان كردند.
اين در حالي است كه سعدالدين حريري نخست وزير لبنان نيز كه در آمريكا به سر مي برد در طول 48 ساعت دوبار با ملك عبدالله ديدار و گفت وگو كرد.
نخست وزير لبنان كه در تلاش است تا در جريان رايزني هاي صورت گرفته ميان دمشق و رياض قرار گيرد به آمريكا سفر كرده تا در ديدار با پادشاه عربستان به عنوان نزديك ترين متحد سياسي خود بتواند تصميم نهايي را در مورد روند دادگاه حريري بگيرد.
يك منبع آگاه در اين باره گفت، علت سفرهاي مكرر حريري به آمريكا و ديدار با ملك عبدالله اين است كه نخست وزير لبنان نمي خواهد دمشق و رياض به توافقي دست يابند كه منافع گروه 14 مارس در نظر گرفته نشود و در دولت آينده سهم كمتري نسبت به گروه 8 مارس داشته باشند.
وي همچنين اظهار داشت، تماس هاي مكرر حريري با پادشاه عربستان و يا سران كشورهاي اروپايي و آمريكايي مانع تراشي در جهت ايجاد توافق ميان سوريه و عربستان است.
در همين رابطه حريري ديداري نيز با نيكلا ساركوزي در آمريكا داشته و در اين ديدار ساركوزي دوباره از دادگاه حريري در گروه 14 مارس حمايت كرده است.

 



رهبر سابق جمهوريخواهان كنگره به 3 سال حبس محكوم شد

سرويس خارجي-
تام ديلي رهبر سابق جمهوريخواهان كنگره آمريكا به جرم پولشويي به سه سال زندان محكوم شد.
يك هيئت منصفه در ايالت تگزاس آمريكا «تام ديلي» رهبر سابق حزب جمهوريخواه در كنگره آمريكا را به جرم پولشويي و تخلفاتي در ارتباط با انتخابات سال 2002 ميلادي به سه سال حبس محكوم كرد.
«ديلي» تنها يك نمونه از قانونگذاران آمريكايي است كه به علت مزدوري براي شركت هاي سرمايه داري به دام قانون افتاده و اين داستان در آمريكا قصه اي تكراري است.
ظاهراً علت دستگير شدن ديلي نيز آن است كه براساس قوانين ايالتي تگزاس دريافت پول از شركت ها از سوي كانديداهاي سياسي ممنوع است و او غافل از اين قانون يا بي توجه به آن، از برخي شركت ها مبلغي حدود 190هزار دلار دريافت داشته و خرج مبارزات تبليغاتي خود كرده است.
آريانا هافينگتون سردبير روزنامه هافينگتون پست در كتابي كه سال گذشته ميلادي منتشر كرد، با ارائه اسناد حيرت انگيزي با صراحت نظام سياسي آمريكا را يك «اليگارشي» خواند كه سرمايه داران عنان سياسيون را در اختيار دارند.
ديلي قبل از شنيدن حكم خود، با حالتي جسورانه و بدون احساس پشيماني به رسانه ها گفت: «من در حال مبارزه بودم. من رقابت كردم. من اعتقادم را حفظ كردم.»
وكيل ديلي به خبرنگاران گفته است كه تلاش خواهد كرد در دادگاه تجديدنظر اين حكم را لغو كند.

 



انتقاد نخست وزير تركيه از سياست اسلام ستيزي غرب

نخست وزير تركيه با انتقاد از سياست اسلام ستيزي غرب ربط دادن تروريسم به اسلام را غيرقابل قبول دانست.
به گزارش خبرگزاري ها، «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير تركيه دوشنبه شب طي مراسمي از اقدامات دين ستيزانه غرب و تلاش آنها براي ارتباط دادن تروريسم به اسلام به شدت انتقاد كرد.
اردوغان گفت: غربي ها اصطلاح جديدي ساخته اند و با استفاده از آن تروريسم را به اسلام ربط داده اند ولي ما هرگز چين چيزي را نخواهيم پذيرفت چرا كه اصلا قرابتي بين اسلام و تروريسم نيست.
وي درادامه افزود: اسلامي كه از واژه صلح و آرامش گرفته شده چگونه مي تواند با تروريسم نزديكي داشته باشد؟
اردوغان با اعلام اينكه «غرب دشمن مسلمانان است» گفت:آنها با استفاده از رسانه ها جمعي بر اين دشمني تأكيد مي كنند ولي همه مي دانند چه كساني پـشت اين برنامه ها قراردارند.
معاون نخست وزير كويت نيز دراين مراسم شركت و از اظهارات اردوغان حمايت كرد. وي با اعلام اينكه مسلمانان اردوغان را دوست دارند از ابتكار عمل تركيه در راه اندازي كاروان آزادي غزه قدرداني كرد.

 



حمايت آيت الله سيستاني از برگزاري اجلاس اتحاديه عرب در بغداد

آيت الله سيستاني در جريان ملاقات با دبيركل اتحاديه عرب از برگزاري اجلاس سران اين اتحاديه در بغداد حمايت كرد.
به گزارش ايسنا، «عمروموسي»، دبيركل اتحاديه عرب در ادامه سفر خود به عراق عصر دوشنبه در نجف با آيت الله سيدعلي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعه ديدار كرد و ايشان را در جريان رايزني هايش با مسئولان عراقي قرار داد. وي در اين ديدار بر حمايت اتحاديه عرب از عراق تاكيد كرد.
عمروموسي پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت: «آيت الله سيستاني حمايت خود را از برگزاري اجلاس سران عرب در بغداد اعلام كرد.»
وي خاطرنشان كرد، آيت الله سيستاني موضع حكيمانه اي در قبال مسائل عراق و اوضاع كنوني اين كشور و وضعيت كشورهاي اسلامي و عربي دارد.
دبيركل اتحاديه عرب بيان داشت: «عراق مرحله اي حساس را سپري مي كند و خود را بازيافته است. اين شواهد دال بر اين است كه عراق وارد مرحله جديدي شده است و مي تواند تمام مشكلاتش را حل كند.
موضع گيري اتحاديه عرب همواره مبتني بر حمايت از آشتي ملي و ايجاد آينده اي بهتر براي عراق بوده است.»
عمروموسي گفت، اين نخستين بار نيست كه به ديدار آيت الله سيستاني مي رود بلكه هر بار به عراق بيايد با ايشان ديدار كرده و از نصيحت هايشان استفاده مي كند.
دبيركل اتحاديه عرب كه از شنبه براي ديدار با مسئولان عراقي و زمينه سازي براي برگزاري نشست سران عرب به عراق سفر كرده ديروز با عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز ديدار كرد. عمار حكيم در اين ديدار بر مشاركت قوي كشورهاي عربي در اجلاس آتي سران عرب تاكيد كرد.
كربلا ميزبان 4 ميليون
زائر حسيني
عضو كميته امنيتي شوراي استانداري كربلا از طرح گروههاي تروريستي براي هدف قرار دادن زائران حرم امام حسين(ع) در روز اربعين مصادف با 25 ژانويه (پنجم بهمن ماه) خبر داد.
«جاسم الفتلاوي» عضو كميته امنيتي شوراي استانداري كربلا تاكيد كرد: «گروههاي تروريستي درصدد هدف قرار دادن زائران اربعين امام حسين(ع) هستند اما ما از طريق انجام عمليات پيشگيرانه سيستم هاي امنيتي چنين طرح هايي را خنثي خواهيم كرد.»
الفتلاوي افزود: «گروههاي تروريستي تلاش مي كنند كه از هر مناسبتي براي ايجاد آشوب ميان عراقي ها استفاده كنند و اربعين امام حسين(ع) يكي از اين مناسبت ها است كه از آن براي هدف قراردادن زائران استفاده خواهند كرد.»
وي افزود، ما اطلاعاتي به دست آورديم كه نشان مي دهد تروريست ها درصدد هستند كه زائران را چه در مسير و چه در خود كربلا از طريق خودروهاي بمب گذاري شده، كمربندهاي انتحاري، بمب، خمپاره و يا موشك هاي كاتيوشا هدف قرار دهند، همان كاري كه در اربعين سال گذشته انجام دادند.
همچنين «آمال الدين الهر»، استاندار كربلا در گفت وگو با شبكه تلويزيوني سومريه نيوز پيش بيني كرد كه بيش از 4 ميليون زائر از خارج عراق در مراسم اربعين شركت كنند.
وي گفت: «حدود 250 هزار زائر از كشورهاي عربي و غيرعربي در اين مراسم حضور خواهند داشت.»
استاندار كربلا تصريح كرد: «مسئولان محلي كربلا با كمك مسئولان مناطق الفرات مركزي و بغداد در راستاي تامين امنيت زائران و نيز حمل و نقل آنها وارد عمل شدند.»

 



به خاطر وحشت از گسترش ناآرامي ها
دولت تونس دانشگاه ها و مدارس را تا اطلاع ثانوي تعطيل كرد

وحشت از ادامه گسترش ناآرامي ها، دولت تونس را وادار به تعطيلي تمامي مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزشي تا اطلاع ثانوي كرد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، ادامه تظاهرات و افزايش نگراني مسئولان، بر اثر طولاني شدن اعتراضات مردمي عليه «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور تونس، دولت اين كشور را واداشت تا همه مدارس و دانشگاه ها را تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام كند.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان خشمگين تونسي روز سه شنبه نيز در ادامه اعتراضات خود با پليس و نيروهاي امنيتي زد و خورد كردند كه هشت تن نيز بر اثر تيراندازي مستقيم نظاميان كشته شدند. در اين تظاهرات كه صدها تن از دانشجويان تونس حضور داشتند معترضان در حالي كه پرچم هايي از كشورشان را كه آغشته به خون بود را حمل كرده و بر عليه زين العابدين بن علي رئيس جمهور مادام العمر تونس شعار دادند.
شاهدان عيني نيز گفتند در دانشگاه تونس نيز پس از برگزاري تظاهرات آرام، با دخالت پليس و نيروهاي امنيتي، به خشونت گرائيد و در جريان آن ده ها دانشجو مجروح شدند.
اين در حالي است كه هزاران دانشجو از طريق اينترنت، در حالي كه پرچم خونين تونس را به عنوان نمادي براي مبارزه و نشان دادن ديكتاتوري و بي رحمي رژيم قرار داده اند، ادامه اعتراضات مردمي را خواستار شده اند.
اين در حالي است كه زين العابدين بن علي رئيس جمهور سودان، تظاهرات معترضان را نوعي فعاليت تروريستي توصيف كرد ولي در همان حال به آماده كردن 300 هزار فرصت شغلي طي دو سال آينده وعده داد. وي از تخريب اموال عمومي توسط معترضان انتقاد كرد و ادامه اقدامات خشونت آميز را عامل مرگ تعدادي از شهروندان اين كشور دانست.
رئيس جمهور تونس به جاي عذرخواهي از خانواده قربانيان كه توسط نيروهاي امنيتي و پليس با شليك گلوله مستقيم كشته شده اند، آنها را بازيچه خارجي ها دانست.
بن علي سخنان قبلي خود را مبني بر برطرف كردن مشكل بيكاري و گراني ارزاق عمومي تكرار كرد در حالي كه بيكاري شديد هم اكنون دامنگير اقشار تحصيل كرده نيز شده است.
تظاهرات در تونس كه از استان سيدي بوزيد در 260 كيلومتري با پايتخت از چهار هفته گذشته آغاز شده، روز به روز گسترش مي يابد.
از سوي ديگر، دولت آمريكا و اتحاديه اروپا، با ابراز نگراني از اوج گيري تظاهرات مردمي و سركوب خشونت آميز اعتراضات، به دولت زين العابدين بن علي هشدار دادند.
دولت تونس نيز در واكنش به اين اقدام با فراخواني سفير آمريكا به وزارت خارجه، اعتراض خود را نسبت به دخالت اين كشور در مسائل داخلي اش اعلام كرد. تونس حدود 11 ميليون نفر جمعيت دارد.

 



فراخوان اسلامگرايان الجزاير براي گسترش اعتراضات عليه دولت

اسلامگرايان الجزايري خواستار پيوستن دانشگاهيان به تظاهرات ضد دولتي در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات مردم شهرهاي مختلف الجزاير در اعتراض به افزايش قيمت ها و بيكاري براي پنجمين روز متوالي ادامه يافت و حسن مدني رهبر جبهه نجات اسلامي الجزاير كه هم اكنون در قطر در تبعيد به سر مي برد در يك پيام راديو تلويزيوني از دانشجويان و مردم خواست به اعتراضات خود تا دستيابي به خواسته هاي اصلي ادامه دهند.
دولت الجزاير نيز در ادامه تلاش هايش براي آرام كردن اوضاع داخلي «حسن بلحاج» و چند تن ديگر از رهبران جبهه نجات اسلامي را كه سال هاست در زندان به سر مي برند، آزاد كرد.
اعتراضات مردمي در الجزاير كه از هفته گذشته آغاز شد، دولت اين كشور را وادار كرد كه قيمت مواد غذايي مانند برنج، روعن و شكر را كه به يكباره افزايش داده بود، كاهش دهد.اگرچه دولت الجزاير از آرامش نسبي و كنترل اوضاع در اين كشور خبر مي دهد، اما منابع خبري از ادامه اعتراضات و اعتصاب ها در اين كشور به خصوص در غرب خبر مي دهند.
به گزارش شبكه خبري «العربيه»، در درگيري هاي چند روز گذشته در الجزاير پنج نفر كشته و 800 تن زخمي شدند، اما شاهدان عيني تعداد كشته شدگان را بيش از اين مي دانند و معتقدند، دولت و نيروهاي امنيتي با يورش شبانه به منازل شهروندان، اقدام به بازداشت جوانان تظاهركننده مي كنند.
شورش و ناآرامي در الجزاير در حالي به اوج خود رسيده است كه شاخص هاي سازمان خواروبار و كشاورزي سازمان ملل(فائو) بالاترين ميزان قيمت مواد غذايي را در اين كشور نشان مي دهد.
اين در حالي است كه وزير كشور الجزاير، علت افزايش قيمت مواد غذايي در اين كشور را موضوع افزايش قيمت آن در سطح جهان و سودجويي تاجران داخلي عنوان كرده است.
آمار رسمي حكايت از اين دارد كه 75 درصد جمعيت الجزاير زير 30 سال سن دارند و طبق آمار صندوق جهاني پول 20 درصد جوانان الجزايري هم اكنون با مشكل بيكاري روبه رو هستند.
بوتفليقه، همانند حسني مبارك در مصر با استفاده از قانون وضعيت فوق العاده، اقدام به سركوب تظاهرات كرده است.

 



تظاهرات مردم كره جنوبي عليه همكاري هاي نظامي واشنگتن، سئول و توكيو

مردم كره جنوبي با تجمع مقابل سفارت آمريكا عليه گسترش روابط نظامي واشنگتن، سئول، توكيو تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، ده ها تن از مردم سئول ديروز با تجمع مقابل سفارت آمريكا به توافقات احتمالي اعلام شده ميان واشنگتن، سئول و توكيو مبني بر گسترش روابط نظامي سه كشور اعتراض كردند. قرار است در آينده اي نه چندان دور اين توافقات با حمايت هاي واشنگتن رسما منعقد شود.
مخالفان با اعلام اينكه انعقاد چنين توافقاتي مي تواند حساسيت و تحركات نظامي كشورهاي چين، كره شمالي و روسيه را در پي داشته باشد، خواستار عقب نشيني مقامات كره جنوبي از اين برنامه شدند.معترضان در پايان با صدور بيانيه اي ضمن ابراز تعجب از تصميم مقامات ژاپن و كره جنوبي براي گسترش همكاري هاي نظامي اعلام كردند، دستيابي به چنين توافقاتي آن هم در شرايطي كه توكيو هنوز اشتباهات خود را در قبال كره جنوبي اصلاح نكرده، غير ممكن است.
براساس گزارش هاي دريافتي وزيران دفاع دو كشور روز گذشته با يكديگر ديدار و درباره بهبود روابط گفت وگو كردند. در صورت توافق طرفين، اين براي نخستين بار پس از پايان استعمار ژاپن بر شبه جزيره كره در سال 1945 خواهد بود كه طرفين اقدام به امضاي قرارداد نظامي مي كنند. گفتني است، چندي پيش توكيو با انتشار استراتژي جديد نظامي خود به صراحت اعلام كرد قصد خروج از انزواي نظامي پس از جنگ جهاني دوم را دارد. چند روز پس از اعلام اين استراتژي كه طي آن از توان روز افزون چين نيز ابراز نگراني شده بود، توكيو اعلام كرد قصد تشكيل يك ائتلاف جنگي با كره جنوبي را دارد.

 



واكنش سرد دولت اسپانيا به اعلام آتش بس تروريست هاي باسك

گروه جدايي طلبان باسك موسوم به «اتا» با انتشار بيانيه اي آتش بس دايمي خود را با اسپانيا اعلام كرد ولي دولت مادريد آن را كافي ندانست.
به گزارش ايسنا، گروه اتا اين اقدام را يك گام رو به جلو براي پايان دادن به مبارزه چند دهه اي براي ايجاد يك كشور مستقل در شمال اسپانيا و جنوب غربي فرانسه خواند.
در بيانيه اتا كه در روزنامه استقلال طلب «گارا» منتشر شده و اغلب به عنوان نهاد رسانه اي «اتا» شناخته مي شود، هيچ اشاره اي به انحلال اتا يا واگذاري سلاح هاي اين گروه آنطور كه دولت اسپانيا مي خواهد، نشده است.
دولت اسپانيا اين بيانيه يك جانبه را نپذيرفته و خواهان خلع سلاح كامل گروه «اتا» شده است.
جدايي طلبان باسك سپتامبر 2010 نيز يك آتش بس اعلام كرد، اما هيچ جزئياتي درباره اينكه اين آتش بس چه مدت طول خواهد كشيد ارائه نداد.
در بيانيه جديد «اتا» آمده است كه اين آتش بس يك آتش بس دايمي و عمومي است كه توسط جامعه بين المللي قابل تاييد خواهد بود.
در اين بيانيه همچنين آمده است كه اين تعهد قاطعانه «اتا» براي روندي به منظور دستيابي به راهكار پايدار و پايان دادن به رويارويي مسلحانه است.
«اتا» در سال 2006 نيز يك آتش بس دايم اعلام كرد، اما اين صلح موقت تنها 9 ماه به طول انجاميد زيرا گفت وگوها با دولت اسپانيا به جايي نرسيد. اتا در دسامبر 2006 نيز متوسل به خشونت شد و با يك انفجار در فرودگاه باراخاس مادريد به كشته شدن دو تن منجر شد.
آخرين حمله خونين «اتا» در اسپانيا در ژوئيه 2009 بود كه در آن يك انفجار خودروي بمب گذاري شده در جزيره مايوركا به كشته شدن دو پليس انجاميد.
اين گروه از سوي اسپانيا، اتحاديه اروپا و آمريكا يك سازمان تروريستي به حساب مي آيد و از دهه 1960تاكنون، بيش از 825 تن را كشته است.

 



3 كشته و 13 مجروح در انفجار پادگان تفليس

انفجار در يك پايگاه نظامي گرجستان 16كشته و زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش ايلنا به نقل از رويتر، وزارت دفاع گرجستان ديروز اعلام كرد بر اثر انفجار گلوله يك خمپاره، در جريان تمرين نظامي در نزديكي پايتخت اين كشور سه تن كشته و 13 تن ديگر زخمي شدند.
برپايه اين گزارش، انفجار مربوط به گلوله خمپاره اي بوده كه در خلال يك رزمايش نظامي در پايگاه نظامي نزديك تفليس روي داده است.
گفتني است در پادگان محل انفجار، آمريكايي ها در حال آموزش نظاميان گرجي بوده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14