(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 بهمن 1389- شماره 19861

ميانجيگري چين براي حل اختلاف مرزي كامبوج و تايلند
حمايت كرزاي از طرح آمريكا براي تاسيس پايگاه نظامي دايمي در افغانستان
انقلاب اسلامي و نهضت هاي دنياي عرب
اعتصاب در بخش هاي كارگري و كارمندي مصر براي به زانو در آوردن رژيم مبارك
شليك موشك به مواضع صهيونيست ها در پي حمله هوايي اسرائيل
بازتاب گسترده سخنان سيدحسن نصرالله در رسانه هاي مصر
تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر در امان، جاكارتا و پاريس
اعلام «روز خشم» عليه حاكمان بحرين و ليبي
8شهيد و 68مجروح در سلسله انفجارهاي كركوك
وزير تعاون جنوب سودان ترور شد
دومين انفجار در تركيه



ميانجيگري چين براي حل اختلاف مرزي كامبوج و تايلند

وزارت خارجه چين خواستار حل فوري اختلافات مرزي بين تايلند و كامبوج شد.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال ادامه ناآرامي هاي مرزي تايلند- كامبوج، سخنگوي وزارت خارجه چين از طرفين خواست با حفظ خويشتنداري از طريق رايزني جلو وخيم تر شدن اوضاع را بگيرند.
«هون لي» با اعلام اينكه اين دو كشور دوست و همسايه چين هستند ادامه چنين روندي را كه تاكنون ده ها كشته و مجروح برجا گذاشته است، به صلاح هيچ يك از طرفين ندانست.پيش از اين «بان كي مون»، دبيركل سازمان ملل متحد نيز طرفين را به حفظ آرامش و حل اختلافات از طريق گفت وگو دعوت كرده است.گفتني است از عصر جمعه گذشته درگيري هاي مسلحانه اي بين دو كشور كامبوج و تايلند بر سر مالكيت معبد «پريچ واي هير» آغاز شده است كه خسارات و تلفاتي را براي طرفين به بار آورده است.

 



حمايت كرزاي از طرح آمريكا براي تاسيس پايگاه نظامي دايمي در افغانستان

رئيس جمهور افغانستان از تمايل واشنگتن به ايجاد يك پايگاه نظامي دائمي در كشورش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسكانيوز، «حامد كرزاي» اعلام كرد: آمريكا به دلايل نامعلوم، قصد دارد در افغانستان پايگاه دايمي ايجاد كند. وي افزود: هرگونه تصميم گيري در اين مورد، براساس منافع ملي افغانستان خواهد بود. كرزاي بدون اشاره به اينكه آيا در اين مورد مذاكره اي هم بين طرفين انجام گرفته است يا نه، مدعي شد: روابط طولاني مدت با آمريكا، به نفع افغانستان است. اين نوع اظهارنظر از جانب كرزاي نشان مي دهد كه وي چندان هم مخالف ايجاد پايگاه نظامي توسط آمريكايي ها در كشورش نيست. وي در ادامه گفت كه اميدوار است اين روابط (روابط طولاني مدت با آمريكا) براي افغانستان امنيت به ارمغان بياورد و اوضاع اقتصادي را بهبود ببخشد.

 



انقلاب اسلامي و نهضت هاي دنياي عرب

پروفسور حميد مولانا
در آستانه سي و سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران ما شاهد نهضت هاي چشمگير بزرگي در دنياي عرب هستيم. اين جنبش ها حيرت جهانيان را برانگيخته و معادلات سياسي قدرت ها را بيش از هر موقع ديگر متزلزل كرده است. اين اعتراضات در سطح بين المللي كاملا قابل پيش بيني بود. حقيقت اين است كه زيرساخت هاي فرسوده نظام ملي و بين المللي كه سال ها بر جوامع عربي حكومت كرده اند اكنون مردم آن را به چالش كشيده اند و به تدريج در حال فروپاشي است.
حيرت بسياري از دولتمردان و نخبگان بين المللي و داخلي و رسانه هاي آنها از سرعت اين رويدادها قابل درك است. اين بي توجهي به واقعيت ها درشگفتي بسياري از دولتمردان، نخبگان و رسانه ها در هنگام وقوع انقلاب اسلامي ايران و فروپاشي شوروي نيز قابل مشاهده بود.
بيكاري، فقر، شكاف طبقاتي، نبود احزاب و تنوع رسانه اي و مطبوعاتي، استبداد فردي و حكومتي، فساد مالي و اخلاقي، طايفه گرائي، همه اينها از عواملي هستند كه باعث نارضايتي مي شوند.
ولي هيچ كدام به تنهائي و يا حتي به طور جمعي ريشه اصلي اين بحران ها نيستند. سؤال اصلي اين است كه چرا فقر و شكاف طبقاتي در جامعه وجود دارد؟ چرا مردم به حاكمان و نخبگان سياسي خود اعتماد ندارند؟ شكاف بين جامعه و دولت از كجا به وجود آمده است؟ منابع مشروعيت حكومت برپايه و اساس چه ارزش هائي نهاده شده است؟ آيا مردم حقيقتا به اينگونه مشروعيت هاي وارداتي از غرب و نظام آنها احترام مي گذارند؟ آيا تفاوتي درباره تعريف دموكراسي و شاخص هاي آن وجود دارد؟ كدام نوع دموكراسي و توسعه و با چه ارزش هايي؟ به طور خلاصه، چگونه مي توان اعتراضات و عصيان امروزي مردم در تونس و مصر و يمن و ساير كشورهاي عربي را بيان كرد؟ علت اصلي اين ناآرامي ها چيست؟
علت اصلي اين بحران ها، نظام و الگوي «ملت- دولت» غربي است كه بر اين جوامع تحميل گرديده و استقلال فكري، فرهنگي، سياسي و اقتصادي و حكومتي را از اين سرزمين ها سلب كرده است.
تناقض الگوي «ملت- دولت» با فرهنگ و تمدن و آئين و دين اين سرزمين ها از يك طرف و شكست همين الگو در بهترين شرايط خود در كشورهاي غربي دو طرف اين سكه بحران است. الگوي «ملت- دولت» با همه ارزش هاي اروپائي و خارجي خود نخست در اواخر قرن هيجدهم با حمله ناپلئون بناپارت به مصر در كشورهاي اسلامي به مردم تحميل گرديد بدون اينكه طايفه گرائي و استبداد قبيله اي نظام سلطنتي موروثي و سيستم خليفه گرائي جغرافيائي را از بين ببرد. غرب با صيانت نظامي، سياسي، اقتصادي و علمي خود نه تنها مختصر آزادي هائي را كه به شهروندان خود تفويض كرده بود به كشورهاي اسلامي مانند مصر انتقال نداد بلكه شعار «آزادي، مساوات و برابري» انقلاب فرانسه به مدت دو قرن به استعمار كشورهائي مانند تونس، الجزاير و مغرب انجاميد. غرب بزرگترين نقض كننده ارزش هاي خود در دنياي شرق بوده است و به همين جهت احترام و اعتماد مردم اين كشورها را از دست داده است. اين الگوي «ملت- دولت» غرب بوده است كه با حمايت از ملي گرائي، و طايفه گرائي و در نقاب حمايت از دولت هاي ملي كوشش كرده است ارزش هاي خود را تحت اين گونه نظام بين اعراب ترويج داده و با استفاده از منابع سرشار طبيعي و استراتژيك اين سرزمين ها تسلط خود را بر اين منطقه پايدار كند. در نتيجه الگوي «ملت- دولت» به دولت ها و حكومت هاي يك حزبي، فردي، سلطنتي، و طايفه اي 100 سال اخير تبديل شده است. اين الگوي حكومت و توسعه از يك طرف در داخل كشورها ملت ها را به گروه هاي مختلف «مدرن» و «متجدد» و «سنتي» و «ديني» و... تقسيم كرده و در سطح مرزها باعث نفاق و دودستگي اعراب و مسلمانان گرديده است.
امروز كسي نيست كه بنويسد نقش زبان عربي، همبستگي فرهنگي و مشاركت ديني و مذهبي چه سهمي در بسيج و نهضت هاي شمال افريقا و خاورميانه داشته است. نهضت هاي امروزي اعراب آهنگ ويژه خود را دارد و استقلال و آزادي مردم اين كشورها را بايد در چارچوب فرهنگ اسلامي و ملي آنها درك كرد. فقدان مشروعيت حكومت ها، شكاف بزرگ بين خواص و عام، فاصله عظيم بين دولت و جامعه، يا دولت و ملت، بي اعتمادي مردم به احزاب، بي اعتمادي مردم به غرب، فريبكاري و خودخواهي و حب نفس دولتمردان و حاكمان و بي صداقتي غرب در مديريت اين بحران ها دلائل بزرگ و متعدد اعتراض هاي كنوني است. به خاطر داشته باشيم كه خواسته هاي مردم مصر، تونس و ساير كشورهاي عربي فراسوي موارد مادي و اقتصادي و مالي است و بيش از همه با كرامت و عزت بشري و آزادي و استقلال فكري و مشروعيت حكومتي ارتباط دارد.
امروز آمريكا و برخي از كشورهاي اروپاي غربي مي خواهند اشتباهاتي را كه در زمان انقلاب اسلامي و درباره شاه معدوم كردند در مصر و ساير كشورهاي عربي تكرار نكنند، ولي قدرت اين كار را ندارند چون ديدگاه امريكا و اتحاديه اروپا درباره خودشان و مردم خاورميانه و دنياي اسلام يك ديدگاه غلط است. مشكل غرب و طرفداران آن اين است كه به تغيير و اصلاحات اعتقاد ندارند و از تغييرات بنيادين گريز دارند و در بسياري اوقات دانسته و ندانسته خود را فريب مي دهند.
به دو موضوعي كه اين روزها از زبان دولتمردان و نخبگان و رسانه ها و به اصطلاح كارشناسان غرب مي شنويم و مي خوانيم توجه كنيد:
«انقلاب و شورش در دنياي عرب و تونس و مصر با اينترنت و فيس بوك و تويتر شروع شده و پايان خواهد يافت»، «ما طرفدار دموكراسي در مصر هستيم ولي اگر انتخابات را اخوان المسلمين و گروه هاي اسلامي ببرند، آن را قبول نداريم.»
به خاطر دارم در زمان انقلاب اسلامي ايران نيز در غرب اين شعار را ترويج مي كردند كه «انقلاب ايران با نوار و ضبط صوت شروع شده است» و با «نوع دموكراسي غرب خاتمه خواهد يافت». غافل از اينكه نوار و ضبط صوت و تويتر و فيس بوك و تكنولوژي هاي ديگر را همه دارند و همه مي توانند از آنها استفاده كنند ولي مشروعيت رهبري، حقانيت انقلاب، و زير ساخت هاي سنتي و بومي در دست همه نيست.

 



اعتراض ها عليه فرعون وارد مرحله تازه اي شد
اعتصاب در بخش هاي كارگري و كارمندي مصر براي به زانو در آوردن رژيم مبارك

منابع خبري از پيوستن كارگران و كاركنان بخش هاي دولتي و خصوصي در مصر به صف تظاهركنندگان براي به زانو در آوردن مبارك خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي اعتراضات گسترده مردم مصر براي سرنگوني رژيم مبارك و مقاومت آن در مقابل فشارهاي مردمي، كاركنان و كارگران اين كشور نيز براي به زانو در آوردن مبارك و پايان دادن به سه دهه ديكتاتوري دست از كار كشيده و اعتصاب كردند.
به گزارش ايرنا، ده هزار كارگر شركت ارتباطات مصر دست از كار كشيدند و به خيل معترضان در اين كشور پيوستند.
كارگران مصري كه براي اصلاح شيوه پرداخت ها، دست از كار كشيده اند، اعلام كردند تا زماني كه خواسته هاي آنان مبني بر سرنگوني رژيم برآورده نشود در كنار مردم خواهند بود.
همچنين حدود چهار هزار كارگر شركت ذغال مصر هم از عزم خود براي پيوستن به جنبش اعتراضات مردمي در استان «حلوان» خبر دادند.
از سوي ديگر، صدها نفر از اصحاب رسانه و كاركنان تلويزيون مصر و روزنامه دولتي «الاهرام» روز سه شنبه با شركت در تظاهرات، از خواسته هاي انقلابي مردم براي سرنگوني ديكتاتور اين كشور حمايت كردند.
در بخش هاي ديگر اقتصادي مصر نيز، كاركنان بورس، بانك ها و بسياري از وزارتخانه ها، با امتناع از رفتن بر سر كارهاي خود، رژيم مبارك را رژيمي نامشروع و دست پرورده غرب و آمريكا دانستند و سرنگوني فرعون مصر را خواستار شدند.
اين در حالي است كه تلاش هاي مبارك و عمر سليمان معاون وي براي خاموش كردن اعتراضات و اعتصاب ها و بازگشت اوضاع مصر به حالت عادي تاكنون به نتيجه اي نرسيده است.
كاركنان و كارگران اعتصابي، تصميم هايي را همچون وعده هاي مبارك در زمينه اجراي پاره اي اصلاحات، اقدامات او عليه برخي از مقام هاي دولتي و مذاكرات سليمان با برخي از گروه هاي مخالف دولت را، به عنوان ترفند رژيم براي كسب زمان تلقي كرده اند.
اين در حالي است كه مشاركت بسيار چشمگير مردم در تظاهرات روز سه شنبه موجب وحشت دولت جديد مصر شد اما اقدامات رژيم مبارك براي ممانعت از پيوستن كاركنان دولت و اعتصابيون و دادن وعده و وعيدهاي «احمد شفيق» نخست وزير جديد براي افزايش 14 درصدي حقوق و دستمزدها، مانع از اين كار نشده است.
شبكه خبري الجزيره نيز روز چهارشنبه از تظاهرات هزاران نفر از مردم و تجمع در مقابل مجلس شورا و مقر سكونت نخست وزير جديد در قاهره خبر داد.
تظاهركنندگان كه جوانان مصري در پيشاپيش آنها بودند، خواستار استعفاي نمايندگان مجلس الشعب و انحلال پارلمان شدند.
در اين تظاهرات كه همزمان برگزار شد، معترضان شعار مرگ بر مبارك و رژيم مبارك بايد سرنگون شود را سر دادند و هرگونه اتلاف وقت و تهديد از سوي رژيم براي درهم شكستن انقلاب مردمي را به شدت محكوم كردند.
نيروهاي امنيتي مصر نيز روز چهارشنبه، از ترس آسيب احتمالي، اقدام به تخليه ساختمان نخست وزيري در قاهره كرد.
از سوي ديگر، هزاران جوان مصري همچنان در ميدان التحرير شانزدهمين روز اعتراضات خود به رژيم مبارك را سپري كردند.
شبكه الجزيره روز چهارشنبه به نقل از روزنامه نگاران مستقر در اين ميدان، اعلام كرد كه هر روز بيش از 2 ميليون نفر وارد ميدان التحرير مي شوند.
به گفته اين روزنامه نگار مصري، معترضان دايره تحصن خود را هم اكنون به مقابل مجلس مصر گسترش داده اند و خيابان (رامسيس) كه پارلمان و مقر نخست وزيري در آن قرار دارد از سوي هزاران تظاهركننده كاملا بسته شده است.
بر پايه اين گزارش، گرچه تانك هاي ارتش در ميدان التحرير و مقابل مقر پارلمان و نخست وزير مستقر هستند، اما كميته هاي مردمي با بستن دو سوي اين خيابان از تجمع كنندگان حمايت و محافظت مي كنند.
به گزارش شبكه هاي خبري تجمع كنندگان تاكيد كردند تا سرنگوني مبارك همچنان در اين خيابان بيتوته خواهند كرد و از تهديدهاي عمر سليمان معاون رئيس جمهور مصر هراسي به دل ندارند.
در همين حال عمر سليمان در جمع سردبيران روزنامه هاي مصري با رد كناره گيري حسني مبارك از قدرت گفت: دولت نمي تواند وضعيت كنوني را تا مدتي طولاني تحمل كند و بايد بحران فعلي در نزديك ترين زمان ممكن پايان يابد.
سليمان تصريح كرد: در حال حاضر نقشه راه براي انتقال مسالمت آميز قدرت را مديريت مي كند تا دوران رياستش به پايان برسد.
پايگاه اينترنتي ويكي ليكس نيز با انتشار اسنادي اعلام كرد: عمر سليمان براي در تنگنا گذاشتن جنبش حماس در غزه، پيشنهاد داده بود كه نيروهاي اسرائيلي در مصر مستقر شوند تا فعاليت هاي اين جنبش را مهار كنند.
آخرين اخبار
¤ منابع خبري از كشته و زخمي شدن 103 نفر از معترضان در درگيري با پليس در شهر الخارجه در جنوب مصر خبر دادند.
¤ سايت امنيتي اسرائيل: ناوهاي جنگي آمريكا براي تهيه مقدمات كودتا و مداخله در مصر به سواحل اين كشور اعزام شدند.
¤ معترضان به حكومت مبارك ساختمان استانداري در شهر پورت سعيد را به آتش كشيدند.
¤ هزاران كارگر مصري در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي در شهرهاي مختلف مصر تظاهرات كردند.
¤ «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل، ايجاد تغييرات سياسي در رژيم مصر را ضروري خواند.
¤ جماعت اخوان المسلمين روز چهارشنبه با صدور بيانيه اي تاكيد كرد: حسني مبارك تنها يك هفته فرصت دارد تا از سمت خود استعفا كند.
¤ شخصيت هاي سياسي و حقوقي مصر، خواستار تحقيق دستگاه قضايي مصر درباره ثروت ميلياردي خاندان مبارك شدند.
¤ يك مقام آمريكايي: بايد با مبارك آن گونه كه شايسته است، رفتار شود چرا كه وي سال ها دوست آمريكا بوده است.
¤ براساس نظرسنجي موسسه گالوپ 82 درصد از مردم آمريكا از قيام مردم مصر حمايت مي كنند.
¤ رهبر ليبي از آمادگي كشورش براي اعطاي پناهندگي به مبارك پس از فرار از مصر خبر داد.
¤ پليس آلمان نسبت به شايعات احتمال فرار ديكتاتور مصر به كشورش و بروز اعتراضات مردمي ابراز نگراني كرد.
¤ نخست وزير سابق انگليس از احتمال فرو غلتيدن مصر به دامن اسلامگراها، ابراز نگراني كرد.

 



شليك موشك به مواضع صهيونيست ها در پي حمله هوايي اسرائيل

گروه هاي مقاومت فلسطين در پاسخ به تازه ترين جنايت رژيم صهيونيستي در نوار غزه مواضع صهيونيست ها در فلسطين اشغالي را موشك باران كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس در بيانيه اي ضمن بر عهده گرفتن مسئوليت شليك موشك به مواضع صهيونيست ها اعلام كردند كه شليك اين موشك ها پاسخ طبيعي به جنايات رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني ها است.
گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي نيز مسئوليت شليك خمپاره به جنوب فلسطين اشغالي را بر عهده گرفت.
در حمله جنگتده هاي رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف غزه كه سه شنبه شب صورت گرفت دست كم 15 فلسطيني از جمله دو زن به شدت مجروح شدند.
بمباران جنگنده هاي اف 16 اسرائيلي باعث انهدام يك انبار دارو در نوار غزه شد و يك كارگاه آهنگري و تعدادي از منازل مسكوني در شمال نوارغزه را با خاك يكسان كرد.
هواپيماهاي جنگي رژيم صهيونيستي يك پايگاه آموزشي جهاد اسلامي در شرق خان يونس را هدف قرار دادند و به مناطق الزيتون و خان يونس نيز حمله كردند.
همچنين بخشي از يك درمانگاه در شمال نوارغزه تخريب شد و خسارات به آن وارد آمد.
بمباران هوايي غزه در شرايطي صورت مي گيرد كه تخريب كامل اراضي فلسطينيان، اخراج اجباري شهروندان فلسطيني، همچنين شهرك سازي ازسوي رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد.
در همين رابطه فلسطينيان و فعالان بين المللي صلح با تحصن در مقابل دفتر شهرداري صهيونيستي بيت المقدس اعتراض خود را نسبت به ساخت 6 واحد مستعمراتي در منطقه شيخ جراح اعلام كردند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهاي ضد صهيونيستي از مجامع بين المللي خواستند رژيم صهيونيستي را به دليل توسعه طلبي ها واقدامات نژادپرستانه تحت فشار قرار دهند.
از سوي ديگر، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در رابطه با مسئله انتخابات تأكيد كرد كه انتخابات يك مسئله ملي است و هيچ طرفي نمي تواند آن را به انحصار خود درآورده و از آن در راستاي منافع حزبي و گروهي خود استفاده كند.
سامي ابوزهري سخنگوي حماس در اين باره گفت، ما ضمن پايبندي به اصل انتخابات، مخالفت خود را با تلاش هاي دولت غيرقانوني سلام فياض در رام الله براي به انحصار درآوردن اين مسئله ملي اعلام كرده و بر لزوم توافق ملي تأكيد مي كنيم.
وي افزود، مطرح كردن مسئله انتخابات در اين زمان با هدف سرپوش گذاشتن بر روي اسناد فاش شده از سوي شبكه الجزيره صورت مي گيرد كه باعث رسوايي تشكيلات رام الله و مقامات آن شد.
ابوزهري گفت، تا زماني كه انتخابات بر اساس توافق ملي صورت نگيرد هيچ ارزش و اهميتي نخواهد داشت و اين انتخابات با هر نتيجه احتمالي هيچ الزامي براي ملت فلسطين ايجاد نخواهد كرد.
وي درباره برگزاري انتخابات در كرانه باختري و مستثني كردن حماس اظهار داشت، هيچ انتخاباتي بدون مشاركت نوارغزه و حماس و قبل از پايان شكاف داخلي برگزار نخواهد شد.
ساير رويدادها
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي براي ديدار و گفت وگو با مقامات آمريكا وارد واشنگتن شد.
¤ دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) براي شركت در كنفرانس امنيتي «هرتزليا» وارد سرزمين هاي اشغالي شد.
¤ ده ها تن از دانشجويان فلسطيني دانشگاه اقتصاد لندن در برابر اين دانشگاه تجمع كرده و تحريم آب هاي معدني يك شركت صهيونيستي را خواستار شدند.

 



بازتاب گسترده سخنان سيدحسن نصرالله در رسانه هاي مصر

سخنراني دبيركل حزب الله لبنان درباره تحولات مصر بازتاب گسترده اي در روزنامه ها و محافل سياسي مصر داشت.
روزنامه الوفد مصر با برجسته كردن سخنراني سيدحسن نصرالله نوشت، نصرالله انقلاب مردم مصر را انقلاب آزادگان نام گذاشت و حسني مبارك را مزدور خواند.
الوفد افزود، همان گونه كه دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشت رژيم مبارك عامل پيشبرد سياست ها و پروژه هاي آمريكا در منطقه است.
روزنامه المصري اليوم نيز نوشت، سيدحسن نصرالله با سخنراني خود چهره كريه آمريكا را بيش از پيش نمايان ساخت و نشان داد كه نظام مبارك عاملي براي پوشش اين چهره كريه است.
اين روزنامه مصري تأكيد كرد، دبيركل حزب الله همبستگي خود را با مردم مصر نشان داد و اظهار داشت كه اين اعتراضات چهره منطقه را به زودي دگرگون خواهدكرد. روزنامه الدستور نيز بخش مهمي از فضاي خود را به سخنراني دبيركل حزب الله اختصاص داد.
اين روزنامه تصريح كرد: نصرالله انقلاب مصر را انقلابي كامل معرفي كرد و نسبت به مصادره اين انقلاب از سوي آمريكا هشدار داد.
به نوشته اين روزنامه دبيركل حزب الله ملت مصر را ملتي بزرگ ناميد كه چهره دنيا را دگرگون خواهد كرد.
«احمد راسم النفيس» انديشمند اسلامي مصر نيز با تقدير از مواضع سيدحسن نصرالله درباره انقلاب مصر گفت، دبيركل حزب الله قيام تاريخي ملت مصر را در رديف ايستادگي مقاومت لبنان و مردم غزه در برابر صهيونيست ها توصيف و تأكيد كرد كه از همه امكانات و توانايي هاي خود براي كمك به ملت مصر و ايستادگي مردم استفاده خواهدكرد.
وي افزود، ملت مصر انقلاب خود را از مقاومت مردم مسلمان منطقه به ويژه ايران، لبنان و فلسطين الهام گرفته است.
در همين رابطه شيخ «نبيل قاووق» معاون شوراي اجرايي حزب الله اظهار داشت، آمريكا در لبنان شكست خورده و نتوانسته طرح هاي فتنه افكنانه خود را در كشور به اجرا درآورد.
وي افزود، اكنون مقاومت در بهترين شرايط قرار دارد و هرچه نقش آمريكا در لبنان كمتر مي شود اين كشور وضعيت بهتري پيدا مي كند.
قاووق گفت: هيچ گروهي نمي تواند گروه ديگر را در دولت جديد به حاشيه براند و انحصارطلبي در آن جايي ندارد. همه بايد مشاركت فعالي براي حل چالشهاي داخلي و خارجي لبنان داشته باشند.
وي اظهار داشت: مقاومت لبنان امروز از پشتوانه اكثريت پارلماني و مردمي برخوردار است. آمريكا ممكن است كه در شوراي امنيت و ديوان بين المللي لاهه قدرت بيشتري داشته باشد، اما در داخل لبنان مقاومت قدرت بيشتري دارد.
از سوي ديگر، امير قطر در ديدار با نبيه بري رئيس مجلس لبنان گفت، مردم لبنان نبايد فرصت به دست آمده را براي بهبود شرايط خود از دست دهند.
امير قطر تأكيد كرد كه كشورش طرفدار و مخالف كسي در دولت لبنان نيست و به نجيب ميقاتي احترام مي گذارد.
نبيه بري نيز در اين ديدار ضمن ابراز اميدواري به تشكيل دولت طي چند روز آينده اظهار داشت، به نظر مي رسد برخي گروه ها نمي خواهند در دولت آينده سهم داشته باشند اما با وجود اين، به احتمال قوي دولت آينده اين هفته متولد خواهدشد.گفتني است مركز مطالعات و تحقيقات بيروت اعلام كرد كه براساس نتايج يك نظرسنجي سه چهارم مردم لبنان نخست وزيري نجيب ميقاتي را تأييد مي كنند.
هم اكنون تلاش هاي ميقاتي براي مذاكره با گروه هاي مختلف براي رسيدن به يك فرمول در تعيين وزيران ادامه دارد و انتظار مي رود به زودي اين تلاش ها نتيجه دهد.

 



تظاهرات همبستگي با انقلاب مصر در امان، جاكارتا و پاريس

صدها تن از مردم اردن، اندونزي و فرانسه با تظاهرات مقابل سفارت مصر در امان، جاكارتا و پاريس با انقلاب مصري ها عليه مبارك اعلام همبستگي كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صدها تن از جوانان اردن مقابل سفارت مصر در امان اجتماع كردند. تجمع كنندگان هدف از اين اجتماع را حمايت از انقلاب مصري ها عليه نظام مبارك اعلام كردند. در اين تظاهرات اردني ها با ارائه امضا بر روي يك پرچم بزرگ مصر، اين پرچم را به نشانه حمايت از قيام مردم مصر، به ميدان التحرير قاهره ارسال كردند.
جوانان اردني همچنين، با برقراري ارتباط صوتي و تصويري با تجمع كنندگان ميدان التحرير قاهره، اعلام كردند كه تا زمان سرنگوني نظام استبداد در مصر، از اين انقلاب حمايت خواهند كرد.
جوانان اردني حامي انقلاب مصر، با در دست داشتن پلاكاردهايي كه بر روي آن شعارهايي عليه رئيس جمهوري مصر نوشته شده بود، بر لزوم كناره گيري سريع حسني مبارك از قدرت تأكيد كردند.
خبرگزاري قدس نيز از اندونزي گزارش داد، عصر سه شنبه صدها نفر از مردم اين كشور مقابل سفارت مصر در جاكارتا اجتماع كردند. در اين تجمع، كه به دعوت حزب اسلامگراي «التحرير» برپا شد، تظاهركنندگان خواستار به قدرت رسيدن يك حكومت مردمي و مستقل به جاي رژيم مبارك شدند. در اين تظاهرات، تلاش هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي منحرف كردن انقلاب مصر نيز محكوم شد.
تظاهرات مشابهي نيز به حمايت از انقلاب مصر در پاريس برگزار شد و در جريان آن تظاهر كنندگان خواستار سرنگوني رژيم مبارك شدند.

 



اعلام «روز خشم» عليه حاكمان بحرين و ليبي

سرويس خارجي-
مردم كشورهاي بحرين، اردن، ليبي و مغرب نيز همانند ديگر كشورهاي عربي خواستار تغييرات فوري در حكومت و اصلاحات سياسي ،اقتصادي و اجتماعي در كشورشان شدند.
فعالان و مخالفان بحريني با تعيين روز 14 فوريه (25 بهمن) به عنوان روز خشم و اعتراض خواستار آغاز تظاهرات و اعتراضات مردمي شدند.
اين فعالان از مردم بحرين خواستند با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز مخالفت خود را با ظلم، استبداد و ديكتاتوري حاكم بر كشور ابراز كنند.
دعوت كنندگان به برگزاري تظاهرات در بحرين از مردم خواستند با بر تن كردن لباس هاي سفيد رنگ يا لباس هاي سياه رنگ بر تحقق خواسته هايشان تاكيد و اعلام كنند كه تا زماني كه دولت بحرين خواسته هاي آنان را برآورده نكند همچنان به تحصن و تظاهرات ادامه خواهند داد. آنها همچنين آزادسازي تمام بازداشت شدگان و پرداخت غرامت به آنان را جزو خواسته هاي خود اعلام كردند.
گروهي از شخصيت هاي عشايري اردن نيز با صدور بيانيه اي از اينكه شماري از افراد فاسد رژيم اين كشور را در دست خود گرفته اند انتقاد كردند.
آنها از دولت خواستند آزادي ها را افزايش دهد. قوانين جديد و امروزي براي انتخابات تدوين كند و به مسائل اقتصادي و سياسي مملكت اهميت بيشتري بدهد.اين شخصيت هاي عشايري همچنين از فساد در حكومت انتقاد كردند و اظهار داشتند فساد در حكومت بيداد مي كند و فعاليت هاي مشكوكي صورت مي گيرد.فعالان سياسي ليبي نيز 17 فوريه (28 بهمن) را به عنوان روز خشم اعلام كردند و از مردم خواستند به خيابان ها بريزند. فعالان سياسي از تمامي مردم خواستند تا جايي كه مي توانند دوستان و اطرافيان بيشتري براي تظاهرات به خيابان ها بياورند و خواسته هاي خود را به صورت شعار به گوش دولت برسانند.
جنبش عدالت و رفتار اسلامي مغرب نيز خواستار تغييرات فوري براي پايان دادن به نظام استبدادي حاكم بر كشور شد.
اين جنبش با استقبال از تظاهرات مردم تونس و مصر خواستار اعمال تغييرات اساسي فوري در مغرب با هدف تفكيك قوا شد.
اين جنبش در بيانيه اي اظهار داشت كه اين نهايت بي عدالتي است كه ميليون ها نفر از مردم مغرب در فقر و محروميت به سر ببرند و ثروت هاي آنان به وسيله اقليتي حاكم به غارت برده شود.

 



8شهيد و 68مجروح در سلسله انفجارهاي كركوك

انفجار جداگانه سه خودرو بمب گذاري شده در كركوك عراق، هشت شهيد و 68مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صبح ديروز ابتدا يك خودرو بمب گذاري شده مقابل مركز نيروهاي امنيتي كرد در جنوب كركوك منفجر شد. بلافاصله پس از آن انفجار يك خودرو بمب گذاري شده ديگر مركز «جبهه تركمن هاي» عراق را هدف قرار داد. اين مركز يك كيلومتر با محل قبلي انفجار فاصله داشت. سپس، انفجار مشابه ديگري در يك مركز تجاري روي داد. اين سه انفجار كه هر كدام يك دقيقه پس از ديگري روي داد، جمعاً هشت شهيد و 68مجروح برجاي گذاشت. ديروز بمبي نيز در شرق بغداد منفجر شد. اين انفجار نيز شش مجروح برجاي گذاشت.
ديدار با آيت الله سيستاني
به گزارش واحد مركزي خبر، «اسامه النجيفي» رئيس مجلس عراق ديروز به نجف اشرف رفت و با آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق ديدار كرد.
در اين ديدار طرفين آخرين تحولات سياسي عراق و نحوه خدمات رساني به مردم را مورد بررسي قرار دادند.
اعتراف رامسفلد
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «دونالد رامسفلد»، وزير دفاع پيشين آمريكا گفت كه درباره تسليحات كشتار جمعي در عراق اشتباه كرده است.
رامسفلد طي كتابي كه در رابطه با زندگي خود نوشته، اعترافات فوق را انجام داده است. اين از جمله صريح ترين اعترافات يك مقام آمريكايي درمورد تسليحات اتمي عراق است. آمريكا در بهار سال 2003 به بهانه وجود تسليحات كشتار جمعي در خاك عراق، اين كشور را اشغال كرد.

 



وزير تعاون جنوب سودان ترور شد

وزير تعاون و توسعه روستايي جنوب سودان در جوبا به دست برادر زن خود ترور شد.
به گزارش شبكه خبري «بلومبرگ»، «جيمي لمي ميلا»، وزير تعاون و توسعه روستايي جنوب سودان ديروز به دست برادر زن خود به قتل رسيد.
خبرگزاري «رويتر» نيز با انتشار اين خبر نوشت، قاتل پس از ترور اين مقام سوداني دست به خودكشي زد.
اين قتل بعد از اعلام نتايج نهايي همه پرسي جنوب سودان و جدايي اين بخش از شمال صورت مي گيرد. 99 درصد از رأي دهندگان و ساكنان جنوب سودان با حمايت هاي گسترده آمريكا و غرب سرانجام به جدايي اين بخش از شمال كشور كه مسلمان نشين هستند رأي دادند.يادآور مي شود جنوب سودان به 75 درصد ذخاير نفتي دسترسي دارد و روزانه 490 هزار بشكه نفت نيز عمدتاً به چين صادر مي كند. سودان پيش از تجزيه پهناورترين كشور مسلمان قاره آفريقا بود.

 



دومين انفجار در تركيه

وقوع انفجار در يك فروشگاه زنجيره اي در جنوب شرقي
تركيه ده ها زخمي برجاي گذاشت.
خبرگزاري دولتي آنتاليا در گزارشي اعلام كرد: ساختمان يك فروشگاه زنجيره اي دو طبقه اي در ايالت «دياربكر» واقع در جنوب شرقي تركيه به علت نا معلومي منفجر شد كه بر اثر آن 13 نفر مجروح شدند.
براساس اين گزارش، اين انفجار در شهرك «بلگار» در اين منطقه رخ داد كه علت آن نشت گاز مايع در سيستم سوخت رساني اعلام شده است.«مصطفي توپراك» فرماندار اين ايالت در اين باره گفت: موج ناشي از انفجار به حدي بود كه شيشه هاي ساختمان هاي اطراف شكست و به برخي ساختمان ها نيز خسارت جدي وارد كرد.
وي افزود: لحظاتي پيش از وقوع انفجار بوي گاز در ساختمان پيچيد و به همين دليل چندين لامپ ساختمان بلافاصله خاموش شد تا از وقوع انفجار جلوگيري شود.
بيشتر زخمي هاي اين حادثه در پايگاه سوخت رساني اين ساختمان كار مي كردند.
هفته گذشته نيز بر اثر انفجار در يك منطقه صنعتي در آنكارا 12 نفر كشته شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14