(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 بهمن 1389- شماره 19861

فجر اقتصادي با ارتقاء سطح زندگي
بررسي تحولات همه جانبه در سه دهه تلاش انقلابي- بخش پاياني



فجر اقتصادي با ارتقاء سطح زندگي
بررسي تحولات همه جانبه در سه دهه تلاش انقلابي- بخش پاياني

پريسا جلالي
فردا وارد سي و سومين سال از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي مي شويم.
فردا ملت ايران بار ديگر با شور و هيجان خاص و اميدواري هر چه بيشتر براي سي و سومين بار وارد ميدان دفاع از انقلاب اسلامي مي شوند و نشان مي دهند بيش از بيش به آرمان هاي امام و رهبري و ارزش هاي شناخته شده اسلامي دلبسته و وفادارند.
انقلابي كه حتي بانك جهاني هم به موفقيت هاي چشم گير آن معترف است و در گزارشي اين گونه دستاوردهاي آن را مي ستايد: طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، سطح فقر كاهش يافته، زندگي مردم به سطح رفاه مطلوبي رسيده و فاصله طبقاتي نيز كاهش يافته است .
بر اساس اين گزارش ضررهاي اقتصادي ايران در دوران دفاع مقدس طي 15 سال بعد از آن به رشد اقتصادي تبديل شده و سطح درآمد ايراني ها نيز افزايش يافته است .
كاهش مرگ و مير كودكان، افزايش نرخ باسوادي، كاهش نرخ باروري و مسائلي از اين قبيل نشان مي دهد سطح زندگي خانواده ها در ايران نسبت به قبل از انقلاب ارتقاء داشته است.
اقتصاد ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي با مطالبات اقتصادي و اجتماعي متفاوتي نسبت به دوره قبل روبه رو شد كه تحقق مباني جمهوريت و اسلاميت در اقتصاد ايران براي پاسخ به همه اين مطالبات كافي است.
بنابراين ساماندهي بازارهاي اقتصادي در زمره اهداف اقتصادي انقلاب ايران تعريف و در قانون مدون شد.
آزمون و خطا تا پيروزي
حذف كامل وابستگي يكجانبه اداره امور اقتصاد ايران اسلامي به خارجي ها به ويژه رهايي از سيطره الگوي هاي استكباري از دستاوردهاي اقتصادي محسوب مي شود كه از دهه فجر انقلاب اسلامي آغاز شد.
به طوري كه تمامي دست اندركاران اقتصادي بر اين پيروزي به ويژه در عرصه هاي توليد و بهره مندي مناسب از ذخاير انرژي تاكيد دارند.
به گفته دكتر سيد مسعود ميركاظمي وزير نفت، علي رغم اعمال محدوديت هايي كه بر صنعت نفت ايران انجام شد ولي به لطف خدا هم در توليد بنزين و هم تامين بنزين و هم ذخاير بسيار خوبي كه امروز در اختيار داريم هيچ نگراني در خدمات دهي به مردم در حوزه تامين سوخت در بخش هاي حمل و نقل، كشاورزي، صنعت و ساير حوزه ها نداريم و بنابراين سرعت رسيدن به خودكفايي در پالايشگاه ها بيشتر خواهد شد.
سيد عماد حسيني عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي هم عقيده دارد: وضعيت ايران پس از انقلاب با تحولات عظيم و روبه رشد اقتصادي مواجه بوده است. به طوري كه ايران توانسته رياست اوپك را بدست بياورد و اين اقدام، قدرت چانه زني ايران را به شدت افزايش مي دهد.
وي همچنين مي گويد: تجربه 50 ساله تشكيل اين سازمان نشان مي دهد شرايط براي ارتقاي جايگاه جمهوري اسلامي به يك قدرت بزرگ انرژي در دنيا در بهترين شكل ممكن است.
و يا دكتر صدر ديگر عضو كميسيون انرژي مجلس، اقدامات دولت در حوزه مديريت بحران هاي انرژي را بسيار موفق ارزيابي مي كند.
معاون امور بين الملل و سرمايه گذاري وزارت نفت هم بر اين عقيده است كه اعمال محدوديت ها و تحريم هاي يك جانبه غرب نه تنها ايران را منزوي نكرده بلكه روز به روز به دايره نفوذ اين كشور در مناطق مختلف دنيا افزوده مي شود.
هرچند براساس گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران رتبه مناسبي را در سرعت پيشرفت و توسعه طي سه دهه گذشته در دنيا به خود اختصاص داده است، اما با همه اين گفته ها عواملي باعث شد با وجود تلاش هاي فراوان در حوزه اقتصاد هنوز آرزوهاي انقلابي سال 57 آن طور كه مي بايد محقق نشود و با گذشت 32 سال هنوز بعضي از شعارهاي انقلابي اوليه در همان سطح باقي بماند.
ريشه اين وضعيت را در يك وجه، دولت گرا شدن صرف تمامي بخش ها مي توان به شمار آورد و در وجهي ديگر تكيه به انديشه هاي ليبرال و تاسي از اين انديشه كه براي رسيدن به توسعه لازم است عده اي زير چرخ هاي آن له شوند. البته وجه سومي هم به عنوان ارمغان دولت اصلاحات مطرح مي شد و آن هضم شدن در اقتصاد جهاني بود كه البته دولت نهم و دهم توانست به جريان اقتصادي سمت و سوي درستي بدهد و با برنامه هايي مثل اولويت دادن به اقشار محروم و هدفمندي يارانه ها تحول اقتصادي عظيمي رقم بزند.
عزت و اقتدار با دستاوردهاي هسته اي
اين واقعيت پذيرفتني است كه اگر كشوري به دنبال توسعه پايدار و حفظ عزت و اقتدار باشد دستيابي به دانش هسته اي براي آن ضرورتي اجتناب ناپذير خواهد بود .
اصغر كاملي استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در همين رابطه مي گويد: هر فردي كه در مسايل سياسي و اجتماعي و علمي دقت نظر داشته باشد اين موضوع را هم مي تواند درك كند كه دانش هسته اي ضرورت تحول است. به همين علت دولت نهم و دهم بر تقويت توانمندي هسته اي تاكيد دارد.
وي در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان، هسته اي شدن ايران را يك واقعيت غيرقابل انكار در مسير اقتدار كشور مي داند.
مدير گروه معارف دانشگاه خواجه نصير اظهار مي كند: براساس همين برداشت تا زماني كه ايران به فعاليت هاي خود براي تجهيز به دانش هسته اي صلح آميز ادامه دهد تهديدات همواره ايران را دنبال خواهد كرد. اظهارات وزير دفاع اسبق آمريكا مبني بر اين كه ريشه ملت ايران خشكانده شده است! هنوز در يادها باقي است .
كاملي ادامه مي دهد: تهديدات اخير ايالات متحده نشانه ضعف غرب در مواجهه با مواضع مقتدرانه جمهوري اسلامي ايران است و اين تهديداتي است كه همواره ادامه خواهد داشت. تاكيد رهبري ما را به اين واقعيت مي رساند كه دوستي با دولت آمريكا هزينه هاي زيادي دارد. هنگامي كه اوباما مدعي شد دست دوستي به سمت ملت ايران دراز كرده است رهبر معظم انقلاب نسبت به اين رفتار آمريكايي ها هشدار داد كه واقعيت آن امروز با مشاهده انقلاب در تونس و مصر و ديگر كشورهاي اسلامي به اثبات رسيده است .
تحريم و نقش دولت و ملت
به اعتقاد كارشناسان و صاحب نظران، تحريم هاي احتمالي عليه جمهوري اسلامي ايران بي تاثير نخواهد بود و هزينه هاي بسياري دارد اما به دنبال اين هزينه هاي اوليه، تحول اقتصادي عظيمي در ايران رخ داد.
به عقيده اصغر كاملي، وظيفه ملي، ايران را مجبور مي كند تا نسبت به تجهيز كشور به دانش هسته اي هزينه هايي بپردازند و به ازاي آن از حقوق نسل امروز و آينده محافظت كنند .
وي با تاكيد بر نقش دولت نيز مي گويد: بايد با ديپلماسي فعال از طريق سفرا و ديپلمات ها به همت و كار مضاعف بپردازد و سياست هاي هسته اي ايران را به دنيا بشناساند. در داخل نيز بايد حفظ وحدت ميان مسئولان دولتي، مجلس و مردم تقويت شود تا فعاليت ها عملياتي تر پيش برود. به ويژه اكنون كه سياست هدفمندي يارانه ها مطرح شده است مي بايست با حفظ وحدت ملي حول محوريت رهبري به رفع آسيب ها و موانع پيشرفت پرداخت تا بستري براي اميدبخشي به جوانان در مسير خودكفايي و پيشرفت فراهم شود .
پيشرفت كشور و بالندگي ابعاد اقتصادي، سياسي و علمي مستلزم توجه به نخبگان و انديشمندان است همچنين اين عامل مي تواند تهديدات و مشكلات را بي اثر و محو كند در حالي كه سياست دشمنان ايران بر تهي كردن ايران از نخبگان و بي ثمر نشان دادن فعاليت هاي آنها است.
به همين منظور اين استاد دانشگاه نقش دولت را موثر قلمداد كرده و تصريح مي كند: بايد بيش از گذشته به نخبگان و دانشمندان كه گرفتار مشكلات مالي هستند توجه شود. به تحقيقات و پژوهش بودجه بيشتري اختصاص يابد و با دلگرمي بيشتري كار كنند تا شاهد پيشرفت باشيم.
تحول با غرب ستيزي يا غرب گرايي؟
نظام پهلوي جهان غرب را حامي اهداف سياسي اش مي دانست و هويت سياسي خود را در اين راستا تعريف كرده بود و توانسته بود از پشتيباني كشورهاي غرب و بلوك شرق بطور همزمان برخوردار شود.
جمهوري اسلامي هويت سياسي خود را بر پايه ستيز با جهان غرب بنا كرد و همين رمز موفقيت ايران در عرصه جهاني شد.
علي بروغني عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس ضمن اشاره به عبارت فوق به گزارشگر كيهان مي گويد: اكـنون كـه در مقطع خـاصي از تـاريخ تـحـولات جـهان و هم چـنين موقعـيت حـسـاس و سـرنوشـت سـازي از دوران انقـلاب اسـلامي قـرار گرفته ايم مسئوليت ايجاب مي كند تا واقعيت ها، ريشه ها و علل و آثـار پـديده هاي مخـتـلف انقلاب را در ابـعاد سياسي، اقتـصادي و فرهنگي بشناسيم تا بتوانيم بـا يك بـرنامه ريزي حساب شده اركان انقلاب را تثبيت كنيم.
اين نماينده مردم سبزوار با نفي شايعاتي كه پس از هدفمندي يارانه ها مبني بر نارضايتي مردم از برنامه هاي اقتصادي دولت شكل گرفته، مي گويد: حضور حماسي مردم در راهپيمايي 22 بهمن امسال دليلي بر رضايت همه جانبه مردم از انقلابي خواهد بود كه سه دهه پيش آن را بپا كردند و همچنان به آن وفادارند.
وي عقيده دارد: تثبيت انقلاب اسلامي جز با مردمي ماندن نظام مقدور نخواهد بود. چيزي كه طي اين سال ها و با برپايي همه پرسي هاي مردمي به خوبي به اثبات رسيده است.
تا زماني كه مردم پاي انقلاب باشند و با آن همراهي كنند نظام دچار خطر و هراس نخواهد شد. بنابراين اولين عاملي كه انقلاب را بيمه مي كند همان مردم هستند كه با رهبري مقام معظم رهبري دل به انقلاب بسته اند و ياري اش مي كنند.
نسل هاي انقلابي، پيروز ميدان تحول
انقلاب اسلامي ايران توسط نسل اول انقلاب به ثمر نشست.
اين نسل هنوز پابه پاي نسل هاي بعدي بر روشن ماندن چراغ انقلاب تاكيد دارد و تحولات اقتصادي را مانند تحولات سياسي و انقلابي كه رخ داد، اتفاق بزرگي مي داند كه نيازمند تجربيات نسل هاي پيشين است.
تا مدتي همين اعتقاد، برخي از نسل اولي ها را نسبت به سپردن برنامه هاي بزرگ به جوانترها مردد مي كرد اما پس از گذشت مدتي تحولات اقتصادي بستر فعاليت نسل جوان را مهيا و زمينه را براي تحولات عظيم فراهم كرد.
تا جايي كه نسل جوان انقلابي امروز تحولات اقتصادي را به بار نشاند و چراغ انقلاب را بر پايه اقتصاد، نه اصلاحات منحصر به رابطه با شرق و غرب روشن كرد.
اتفاقي كه سيد مرتضي نبوي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بدان تاكيد دارد و در اين رابطه معتقد است: نسل اول انقلاب بايد هوشيارانه مسئوليت ها را به نسل دوم و سوم تفويض كنند و مطمئن باشند اينان به يقين بهتر و خلاق تر و مومن تر از آنها راه را ادامه مي دهند و مي توانند معجزاتي پديد آورند كه ديگر از عهده نسل اول برنمي آيد.
وي همچنين تصريح مي كند: ريشه فرهنگي اجراي برنامه هاي بلند مدت در اعتقادات ما نهفته است. با حركت موثر و برنامه ريزي و بسيج همه امكانات و توان تلاش مي كنيم آينده اي را بسازيم كه پر است از عدالت، امنيت و شكوفايي علمي و اقتصادي.
مدير مسئول روزنامه رسالت اضافه مي كند كه يقينا ساختن آينده با آنچه كه در چشم انداز تعبيه شده بدون اين پيوند و مشاركت مردم همچنين الگوگيري از اعتقادات اسلامي اتفاق نمي افتد. براي اين كه اين اتفاق بيفتد بايد اولا اين بينش صحيح براي مردم تبيين شود يعني آنها هم احساس كنند كه حركت رو به سمت چشم انداز يك حركت آينده نگرانه است و ساختن آينده مبتني بر اعتقاداتي است كه از صميم قلب باور و به آن اعتقاد دارند.
به اين مفهوم كه نسل هاي انقلابي تنها گروه هايي هستند كه مي توانند صاحب تحولات در تمامي
عرصه ها باشند .
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14