(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 اسفند 1389- شماره 19890

خوزستان را در بهار تجربه كنيد !
ايران در كيهان
پژواك
اسكان مسافران نوروزي در بزرگترين پارك مرزي كشور
كاشان؛ عروس شهرهاي جهان
برگزاري جشنواره سراسري ورزش هاي زمستاني در خلخال
1400كلاس درس در كهگيلويه و بويراحمد پذيراي ميهمانان نوروزي است
برپايي 12 خيمه نماز در ايام عيد در يزد
اعزام 32 هزار گيلاني به مناطق عملياتي جنوب كشور



خوزستان را در بهار تجربه كنيد !

گزارش از: فاطمه زورمند
خبرنگار كيهان در اهواز
با فرارسيدن موسم بهار تا چشم كار مي كند سبزه و جوانه نو رسته است كه برتن خاك زرخيز خوزستان مي شكفد و الحق تصاوير بكر و مسحور كننده اي را در مقابل ديدگاه هر رهگذري به نمايش مي گذارد و اين فارغ از جاذبه هاي فراوان استان اعم از جاذبه هاي گردشگري، اكوتوريستي، معنوي و باستاني و... است.
آثار باستاني خوزستان
خوزستان در بحث جاذبه هاي تاريخي با برخورداري از پيشينه اي غني از تمدن هاي باستاني ايران زمين جايگاه خاصي دارد و جاي جاي استان از شوش و شوشتر و ايذه گرفته تا بهبهان و مسجدسليمان و اهواز كه هريك نشاني از هويت تاريخي اين مرز و بوم را بر تارك خود دارند، بازديدكنندگان علاقه مند به اين جاذبه ها را به گرمي پذيرا هستند. شهرستان ايذه واقع در منطقه كوهستاني شمال خوزستان در 205 كيلومتري شمال شرق اهواز، قراردارد كه يكي از موزه هاي بي نظير سنگ نگاره ايران و جهان محسوب مي شود. بيشتر آثار ديدني و با ارزش ايذه به صورت نگاركنده و گنجينه هاي جاويدان نقش برجسته ها بر دل كوه هستند.
«كول فره» واقع در هشت كيلومتري شمال شرق دشت ايذه، «اشكفت سلمان» در جنوب شهر ايذه، شيرهاي سنگي كه يادماني از شجاعان بختياري و «خونگ اژدر» يادماني از دوره عيلامي به شمار مي روند، از جمله آثار ديدني اين شهرستان هستند.
دراين نگاركنده ها، عبادتگاه نارسينا (از خدايان عيلامي) صحنه هاي از نيايش شاهان، قرباني كردن براي خدايان و آيين هاي مذهبي و غيرمذهبي را بر سينه خود به يادگار دارد.
شهرستان بهبهان در جنوب شرقي استان خوزستان نيز با بافتي زيبا و كهن آثاري همچون شهر «ارجان» يادمان دوره عيلامي، پل «ساساني خيرآباد» يادمان دوره پيش از اسلام، آتشكده «خيرآباد»، «كاروانسراي «دژ مهتابي» يادمان هاي دوره ساساني، حمام «بخت خان» و خانه «نجف خان» يادمان هاي دوره پهلوي و مقبره هاي امامزاده اباذر و بشير و نذير را در خود جاي داده است.
قديمي ترين پل جهان به نام پل «ساساني» نيز در دزفول قراردارد كه هنوز عبور و مرور بر روي آن در جريان است.
آرامگاه «يعقوب ليث»، مقبره «حزقيل نبي(ص)»، زيارتگاه امامزاده «سبزقبا» برادر امام رضا(ع)، بقعه «شاه ركن الدين»، بقعه «رودبند» و بقعه «محمدبن جعفر طيار» در دزفول از جمله آثار ديني اين شهرستان هستند.
شهر شوش در شمال غرب خوزستان، شهري است با قدمت چند هزار ساله كه تاريخ، نام آن را به عنوان نخستين خاستگاه شهرنشيني و يكجانشيني درايران به ثبت رسانده است.
اين شهر حدود دوهزار و 400 سال پيش، مركز و پايتخت دوامپراطوري بزرگ و متمدن عيلام و هخامنشي بوده است. بقاياي دوران باشكوه شوش در ويرانه هاي چهارتپه «آكروپل»، تپه «آپادانا»، شهر «شاهي»، شهر «صنعتگران يا پيشه وران» به جاي مانده است.
مقبره «دانيال نبي(ع)» قلعه شوش «شهر شاهي»، «كاخ شاوور» و معبد باستاني «چغازنبيل» از مهمترين آثار اين شهرستان به شمار مي آيند.
شهر سه هزار ساله دورانتاش (معبد چغازنبيل) در نزديكي شهر كنوني شوش از آثار ثبت شده جهاني فهرست يونسكو است كه شكوه و عظمت خاصي دارد.
شوشتر، شهر سازه هاي آبي شگفت آور و گنجينه مهندسي آب ايران باستان در خوزستان حكايت ديگري دارد كه آسياب ها و آبشارهاي آن در كنار بافت قديمي خاص با محله ها و خانه هاي قديمي شوشتر واقع در 95كيلومتري شمال اهواز نيز گواه تاريخ كهن اين سرزمين است.
يادمان هايي چون «كلاه فرنگي»، «آسياب ها يا آبشارها»، «قلعه «سلاسل»، پل «شاپوري»، مسجد جامع، امامزاده عبدالله از جمله آثار ارزشمند اين شهر است كه از دوره هاي مختلف تاريخي در دل آن به جاي مانده اند.
مسجدسليمان را شايد بتوان نخستين شهر پارسي در خوزستان و جنوب غرب ايران به شمار آورد، معبد «بردنشانده» مربوط به دوره پارتها، صفه «سرمسجد» و آتشكده آن به همراه چاه نمره يك به عنوان نخستين چاه نفت ايران و خاورميانه از جمله آثار تاريخي اين شهر هستند. در شهرستان رامهرمز، شهر سلمان فارسي قلعه «دا و دختر» از دوران ساساني، شهر «مختارك» يادآور قيام سياهان عليه حكومت عباسيان و «تل برمي» بزرگترين سايت ايلامي نيز از جمله يادمان هاي تاريخي آن هستند كه در اين شهرستان واقع در شرق خوزستان قرار دارند.
تالاب هاي خوزستان
تالاب هاي خوزستان از جاذبه هاي طبيعي و اكوتوريستي اين استان هستند كه از زيباترين مناطق گردشگري در فصل بهار به شمار مي آيند.
«تالاب شادگان»
تالاب بين المللي شادگان 296 هزار هكتار مساحت دارد و از شمال به شادگان و خور «دورق» و از جنوب به رودخانه بهمنشير، از غرب به جاده دارخوئين و آبادان و از شرق به آب هاي خورموسي محدود مي شود. در اين تالاب انواع ماهيان آب شيرين و شور مانند بني، شيربد، حمري، شانك، ماهيهاي پرورشي و پرندگاني چون فلامينگو، حواصيل، لك لك، غاز وحشي، اردك، گراز و... زيست مي كنند. تنها زيستگاه و محل زاد و ولد اردك كركري در جهان اين تالاب است و پرندگاني چون «گيلانشاه خالدار» و «اكراس آفريقايي» نيز از نمونه هاي بسيار كميابي هستند كه در اين منطقه يافت مي شوند. تالاب شادگان زيستگاه يك سوم از گونه هاي جانوري و گياهي در معرض خطر نابودي است. اين تالاب طبق مصوبه شوراي عالي حفاظت از محيط زيست تحت عنوان «پناهگاه بين المللي حيات وحش شادگان» به سازمان محيط زيست واگذار شده است.
«هورها، باتلاق ها»
در استان خوزستان به علت ارتفاع پايين، در قسمتي از كرانه ها به وسيله دريا و در ساير نقاط به واسطه جريان رودخانه ها، باتلاق هاي وسيعي به وجود آمده است كه به واسطه آب دائمي و زياد به اسم «هور» معروف اند.
«هورالعظيم»
هورالعظيم بزرگ ترين هور خوزستان از آبهاي كرخه، دويرچ و قسمتي از آبهاي اروندرود تشكيل شده است. اين هور از طرف غرب به وسيله رودخانه دجله، از طرف شرق به وسيله جلگه صاف ايران محدود شده است و در خاك عراق از طرف جنوب تا كنار دجله و از شمال تا چند كيلومتري شهر عماره ادامه دارد و در خاك ايران شهرهاي بستان، سوسنگرد و هويزه كاملاً در كنار اين هور واقع شده اند.
مناطق عملياتي دفاع مقدس در خوزستان
شلمچه:
منطقه مرزي شلمچه در منتهي اليه غرب خرمشهر و نزديك ترين نقطه مرزي به بصره است.
طلائيه:
حدود 45كيلومتر از جاده اهواز را طي مي كنيد، به سه راهي اي برميخوريد به نام طلائيه، يك جاده فرعي شما را به سمت غرب تا نزديكي مرز ايران و عراق مي برد، درست در كنار مرز، پاسگاه طلائيه ناميده مي شود. اين منطقه يكي از محورهاي مهم عمليات هاي خيبر و بدر بود.
اروند كنار
يكي از بخش هاي شبه جزيره آبادان است كه در 48كيلومتري جنوب شرقي آبادان و در انتهاي جاده آبادان- اروندكنار واقع شده است.
فكه
اين منطقه در شمال غرب استان خوزستان قرار گرفته است. فكه از شمال به منطقه چنانه، از غرب به خط مرزي و از جنوب به تنگه چزابه و بستان محدود مي شود.
دهلاويه
روستايي است در غرب سوسنگرد كه در جريان هجوم دشمن پس از 10روز دفاع سرسختانه در تاريخ 24/7/59 اشغال شد و سرانجام در تاريخ 27/6/60 در عملياتي به نام آيت الله مدني (اولين شهيد محراب) دهلاويه آزاد شد.
آبادان
شهر آبادان از شمال به خرمشهر و رود كارون، از شرق به رودخانه بهمنشير و اراضي مسطح باتلاقي و از جنوب و مغرب به اروندرود منتهي مي شود.
تنگه چزابه
تنگه مهم چزابه در شمال غربي بستان و در مسير جاده اي كه از مرز به طرف بستان كشيده شده، بين تپه هاي رملي و هورالهويزه، قرار دارد.
هويزه
شهر هويزه در 10كيلومتري جنوب غربي سوسنگرد، مركز يكي از بخش هاي دشت آزادگان است. دشمن در آغاز جنگ با اشغال شمال و شرق هويزه، عملاً آن را محاصره كرد.
خرمشهر
اين شهر مهم استراتژيك مرزي 6500كيلومترمربع مساحت دارد. خرمشهر در طول تاريخ خود چهاربار اشغال شد كه سه بار آن با اتكا به بيگانگان يا در برابر واگذاري بخشي از سرزمين ايران به وطن بازگشت. اما در آخرين بار، بدون پشتيباني بيگانگان و بدون واگذاري حتي يك وجب از خاك ايران، خرمشهر آزاد شد.
صنايع دستي خوزستان
مجموعه صنايع دستي عشايري، روستايي و شهري استان خوزستان برحسب نوع مواد اوليه كه در توليد به كار مي رود شامل قالي و گليم، احرامي، عبا، سياه چادر، چوقا، پشتي، خورجين (هورژين)، محصولات پوستي، نمدمالي، حصيري و چوبي، فلزكاري و ميناسازي شامل: قلمزني فلزات، قفل سازي و زيورآلات در شهرهاي اهواز، سوسنگرد و هويزه است.
غذاهاي سنتي خوزستان
جنوب ايران و خصوصاً خوزستان داراي غذاهاي محلي است و مشهورترين آنها «ماهي صبور» مي باشد كه غذاي سالم ساده و بسيار مقوي است.
سمبوسه
سمبوسه از ديگر غذاهاي جنوب است كه بسيار خوشمزه و اشتهاآور است و يكي از اصلي ترين خصوصيات آن تند بودن اين غذاست.
فلافل
فلافل گلوله سرخ شده نخود پخته و ادويه جات است. فلافل از غذاهاي لذيذ مناطق جنوبي كشور است كه طرفداران زيادي در ايران و خارج از كشور دارد.
لازم به يادآوري است كه در غذاهاي خوزستان معمولاً از ادويه فراوان استفاده مي شود كه به همين دليل اكثر غذاهاي خوزستان خوشمزه هستند. اگر به خوزستان آمديد، حتماً ماهي بخوريد (به خصوص ماهي صبور و زبيدي) ميگو هم همينطور. حتماً صبح ها حليم خوزستان را امتحان كنيد. در شهرستان شوشتر هم آشي به نام قل قل براي صبحانه طبخ مي شود كه خيلي خوش مزه است. دزفول هم كه شيربرنج و سرشيرش معروف است. كلوچه هاي دزفول را فراموش نكنيد و چند كيلوئي بخريد و با خود به سوغات ببريد.

 



ايران در كيهان

مشكل كارخانه گوني بافي اروميه
اروميه -خبرنگاركيهان: استاندار آذربايجان غربي گفت: مشكلات كارگران گوني بافي اروميه را به صورت جدي در دستوركار قرارداديم و دراين زمينه چندين مورد ديدار با كارگران اين كارخانه ومراجع ذيربط داشتيم.
جلال زاده افزود: مشكل اساسي كارخانه گوني بافي اروميه عدم ثبات مديريت و تغيير پي درپي مسئولان اجرايي آن است كه آخرين صاحب اين كارخانه را با پيگيري هاي متعدد در ندامتگاه اروميه پيدا كرديم.
وي اظهارداشت: استانداري نيز با رايزني هايي كه با شوراي كارگري اين واحد انجام داد متعهد شد در راستاي حمايت از كارگران اين واحد توليدي سه ميليارد ريال را به عنوان سرمايه درگردش و به صورت قرض الحسنه دراختيار كارگران قراردهد تا آنها بتوانند سهم اين كارخانه را خريداري كنند.
گازرساني به روستاي راميان
گنبدكاووس- خبرنگاركيهان: مردم روستاي شيرآباد كه يكي از روستاهاي سرسبز وجنگلي راميان محسوب مي شود، از نعمت گاز طبيعي بهره مند شدند.
«رمضانعلي سنگدويني» مديرعامل شركت گاز استان گلستان درمراسم بهره برداري از اين طرح گفت: تاكنون تعداد 527 روستا از شهرستان هاي استان از نعمت گاز طبيعي بهره مند شدند.
آبياري تحت فشار
¤ سيستم آبياري تحت فشار ستاد مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان گلستان با حضور دكتر كمالي معاون تحقيقات سازمان تحقيقات آموزش و ترويج كشاورزي كشور افتتاح شد.
عباسعلي نوري نيا گفت:اين سيستم آبياري در دو سطح كلاسيك و قطره اي با اعتباري بالغ بر 60ميليون تومان به اجرا در آمده است.
كمك 68 ميليون ريالي
اسفراين -خبرنگاركيهان: رئيس زندان اسفراين گفت: 68 ميليون ريال توسط انجمن حمايت از زندانيان و ساير نهادهاي حمايتي به خانواده مددجويان اين زندان اهدا شده است.
حسن مراديان افزود: درآخرين نشستي كه با اين انجمن داشتيم قرار شد 100سبدكالا به ارزش 50ميليون ريال به خانواده هاي بي بضاعت زندانيان اهدا شود.

 



پژواك

برپايي نمايشگاه هفت سين
تبريز- خبرنگار كيهان: با بيش از 50 اثر هنري «فاطمه - پاكي» و «فرح ناز- آسيابي حقي» نمايشگاه هفت سين در مجتمع سينمايي 22 بهمن تبريز برپاشد.
نمايش آثار هنري نقاش فيروزآبادي
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي و هنرهاي تجسمي هنرمند متعهد فيروزآبادي در سالن آفرينش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي به نمايش گذاشته شده است.
در اين نمايشگاه 100 اثر زيبا در طرح ها و نقش هاي گوناگون كه توسط خانم سهرابي كه فارغ التحصيل رشته هنر دانشگاه شيراز است در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفت.
برگزاري جشنواره سرود دانش آموزي
شهريار- خبرنگار كيهان: نخستين جشنواره سرود دانش آموزي شهرستانهاي جنوب غرب استان تهران با حضور بيش از 400 دانش آموز پسر و دختر در 20 گروه از 20 مدرسه در مقطع راهنمايي و دبيرستان از شهرستانهاي شهريار، رباط كريم، ملارد، قدس و با همكاري بسيج دانش آموزي در موضوعات دفاع مقدس، شهيد و شهادت، ايثار و از خودگذشتگي، مقاومت، بصيرت در اردوگاه شهيد منتظري شهرستان شهريار برگزار شد.
برپايي نمايشگاه نقاشي چهره هاي ماندگار
اراك- خبرنگار كيهان: نمايشگاه نقاشي چهره هاي برخي شخصيت ها و مفاخر گذشته و معاصر كشور و استان مركزي توسط هنرمندان اراك در موزه مفاخر اين شهر برگزار شد. در اين نمايشگاه 20 اثر از ميلاد سليمي به سبك رئاليزم با هدف ارج نهادن به بزرگان عرصه علم، سياست، فرهنگ و هنر به نمايش درآمد.

 



اسكان مسافران نوروزي در بزرگترين پارك مرزي كشور

تبريز-خبرنگاركيهان:
امسال مسافران نوروزي در سوئيت ها و خانه هاي ويلايي بزرگترين پارك مرزي كشور در منطقه آزادارس، اسكان داده مي شوند.
مديرعامل منطقه آزادارس، با اعلام اين خبرگفت: امسال 35 سوئيت با ظرفيت 400نفر و يك كمپ بزرگ اقامتي با 30 خانه ويلايي به ظرفيت 120 نفر در محل پارك كوهستاني بزرگ ترين پارك مرزي كشور در حاشيه جنوبي رودارس، براي اقامت نوروزي مسافران در نظر گرفته شده است.
وي افزود: همچنين تعدادي منازل استيجاري نيز در حال آماده سازي مي باشد كه طبق ضوابط در اختيار گردشگران نوروزي قرار مي گيرد و نيز شش كمپ اقامتي با ظرفيت 130 آلاچيق پيش بيني شده است.
وي تصريح كرد: با اقدامات فوق ظرفيت اسكان گردشگران منطقه آزادارس 270 درصد افزايش مي يابد.

 



كاشان؛ عروس شهرهاي جهان

گزارش از: محمدرضا باباقرباني -خبرنگار كيهان در كاشان
كاشان يكي از قديمي ترين شهرهاي ايران با سابقه 5 هزار ساله است و به گفته اكثر مورخان و سفرنامه نويسان، «عروس شهرهاي جهان» ناميده شده است.
تپه هاي باستاني سيلك منسوب به هزاره پنجم تا اول قبل از ميلاد مسيح واقع در غرب مسيركاشان- فين و باغ تاريخي فين مربوط به دوران قبل از اسلام از جمله آثار باستاني كاشان است.
مجموعه باغ فين حدود 25 هزار مترمربع وسعت دارد و داراي قسمت هاي مختلفي چون سردر، ديوار و برج ها شترگلوي عباسي (منتسب به شاه عباس بزرگ)، شترگلوي فتحعلي شاهي (منتسب به فتحعلي شاه قاجار)، اندروني كريم خاني (منتسب به كريم خان زند) و اتاق شاه نشين (زندان 40 روزه اميركبير) و حمام هاي بزرگ كه در دوره قاجاريه به وسيله فتحعلي شاه ساخته شده و مخصوص اميران بوده و حمام كوچك كه اختصاص به استفاده خادمان داشته، مي باشد.
مسجد جامع كاشان:
اين بنا واقع در خيابان باباافضل كاشاني و مربوط به قرن هاي اوليه اسلامي است كه از ديگر بناهاي تاريخي كاشان داراي قدمت بيشتري است. اولين نمازجمعه ايران به امامت حضرت سلطانعلي ابن امام محمدباقر(ع) دراين مسجد اقامه شد.
اين بنا داراي مناره آجري زيبايي است كه داراي كتيبه آجري و به خط كوفي و داراي تاريخ 466 هجري است كه نشان دهنده اهميت و اعتبار مسجد در دوره سلجوقيان است و در لايه برداري هاي اخير از گچبري هاي محراب عصر سلجوقي، آثار و تزييناتي متعلق به دوره آل بويه كشف و شناسايي شده است و دركف شبستان مسجد هم آثاري از كوره هاي پخت ظروف چيني دراين دوره بدست آمده است.
خانه تاريخي طباطبايي:
اين خانه درجوار بقعه مباركه امامزاده سلطان اميراحمد(ع) قرار دارد و به خاطر اينكه سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيدجعفر طباطبايي بنا نهاده است به اين نام منسوب شده است. اين خانه در زميني به مساحت 4 هزار و 730 مترمربع و درحدود سال 1250قمري با مهارت و هنرمندي معمار معروف كاشاني استاد علي مريم ساخته شده و مشتمل بر چهار صحن و حياط است.
خانه تاريخي بروجردي:
اين خانه در محله سلطان اميراحمد در خيابان علوي واقع شده و توسط بازرگاني به نام حاج سيدحسن نطنزي در حوالي سال 1275 قمري در دوره قاجاريه ساخته شده است و چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد مي كرده به حاج آقا حسن بروجردي مشهور و خانه وي به خانه بروجردي معروف شده است.
معمار اين خانه يكي از نوابغ معماري كاشاني و از طراحان معروف ساختمان استاد علي مريم بوده كه در ايجاد و بناي خانه هاي مهم ديگري در كاشان از جمله خانه طباطبايي و تيمچه امين الدوله (واقع در بازار كاشان) نقش داشته است.
اين خانه شامل دو قسمت بيروني و اندروني است و جالب است بدانيم كه حاج حسن بروجردي براي فرزندش سيدمهدي از دختر حاج جعفر طباطبايي خواستگاري مي نمايد و خانواده طباطبايي شرط موافقت با ازدواج را ساخت خانه اي آبرومند و در خور شأن عروس خانم قرار مي دهد و به همين خاطر حاج حسن از همان معماري كه خانه طباطبايي را ساخته، دعوت مي كند كه اين خانه را بسازد.
مجموعه خانه هاي تاريخي عباسيان:
اين مجموعه هم در كوي سلطان اميراحمد قراردارد و در سال 1245 قمري بوسيله حاج محمد ابراهيم يكي از تجار خوشنام كاشان ساخته شده كه از لحاظ طرح هاي معماري و تزيينات و استفاده از فضاها و حجم هاي موجود در آن بسيار غني و از لحاظ معماري سنتي در نوع خود منحصر به فرد است.
اين مجموعه شامل سه خانه است و حدود 100 سال پيش به مبلغ يك هزار تومان به مرحوم عباسيان كه يكي از بازرگانان معروف بوده فروخته شده كه انتشار اين خبر كه خانه اي با اين مبلغ زياد معامله شده مدت ها نقل محافل بوده است.
مجموعه خانه هاي تاريخي عباسيان به تحقيق و طبق نظر نخبه ترين كارشناسان معماري، جزو برجسته ترين آثار معماري اسلامي و يكي از نامزدهاي دريافت جايزه بهترين بناهاي مسكوني ايران است.
خانه تاريخي عامري ها
اين خانه هم در محله سلطان اميراحمد در خيابان علوي كاشان واقع شده و با مساحت 7 هزار متر مربع بزرگترين خانه تاريخي كاشان و شايد ايران است كه قدمت آن به زمان زنديه برمي گردد و حياط هاي اصلي اندروني و بيروني در همان زمان ساخته شده سپس در زمان قاجار توسط حسام السلطنه، حياط هايي به اين خانه اضافه شده است.
اين خانه شامل 7 حياط و حدود 85 اتاق است و طراحي و معماري اين خانه به دليل داشتن مسيرهاي زيرزميني در نوع خود بي نظير است.
مسجد و مدرسه آقابزرگ:
اين بنا در دوره قاجاريه با سرمايه شخصي حاج محمدتقي خانبان طي سال هاي 1250 تا 60 هجري قمري جهت برپايي نماز جماعت و برگزاري مجالس درس و بحث داماد خود ملامهدي نراقي (برادر ملااحمد نراقي) ملقب به آقابزرگ بنا شده و لذا به اين نام معروف شده است.
معمار اين بنا شخصي به نام استاد حاج شعبان بوده و تمامي بنا از جمله گنبد مدرسه كه جزء بزرگترين گنبدهاي آجري است با آجر ساخته شده و يكي از زيباترين مساجد جهان است.
ديگر آثار تاريخي كاشان:
مجموعه تاريخي بازار، مدرسه امام خميني (سلطاني) واقع در بازار، تيمچه امين الدوله واقع در بازار، قلعه جلالي و حصار سلجوقي، بقعه امامزاده هارون ابن موسي (ع) پنجه شاه، بقعه حبيب ابن موسي(ع) واقع در خيابان امام خميني(ره)، خانه تاريخي آل ياسين، بقعه شاهزاده ابراهيم در جاده فين، بقعه ابولؤلؤ (قاتل عمر بن خطاب) در جاده فين، بقعه ملامحسن فيض كاشاني، مقبره محتشم كاشاني (بزرگترين مرثيه سراي اسلامي)، مسجد و ميدان ميرعماد (سنگ)، خانه تاريخي احسان، حمام تاريخي سلطان، اميراحمد و بقعه سلطان اميراحمد درخيابان علوي، مناره زين الدين، بقعه ميرنشانه، كاروانسراي ميرپنج و ديگر آثار تاريخي و نكته مهم اينكه مجموعه تاريخي بازار به تنهايي حدود 60 اثر تاريخي را در خود جاي داده است.
مناطق ديدني اطراف كاشان:
قمصر، خاستگاه و پرورشگاه عالي ترين نمونه از گل ملي كشور يعني گل محمدي در 25 كيلومتري جنوب كاشان و در دامنه كوه هاي سربه فلك كشيده كركس قرار دارد و از مهمترين جاذبه هاي تاريخي، مذهبي و تفريحي، علاوه بر مزارع گل محمدي و كارگاه هاي سنتي گلابگيري مي توان از مساجد و بقاع امامزادگان يعني مسجد امام حسن(ع) و بقعه و بارگاه امامزاده پيرداود و امامزاده پيرسليمان نام برد.
نياسر، يكي از كهن ترين سكونتگاه هاي بشري در 24 كيلومتري غرب كاشان قرار دارد و يكي از سه مركز مهم توليد گل محمدي، گلاب و عرقيات گياهي كشوري است كه آثار تاريخي همچون چهارتاقي نياسر (قدمت اشكاني)، غار ريس، چشمه اسكندريه، آبشار، تالار، كوشك صفويه، آسياب آبي و... را در خود جاي داده است.
برزك، سرزمين بكر و زيبايي با سابقه تاريخي 5 هزار سال در فاصله 45 كيلومتري جنوب غربي كاشان در يك منطقه كوهستاني در دامنه كوه هاي كركس قرار دارد و به نگين كوهستان معروف مي باشد وعلاوه بر توليد گل و گلاب، بزرگ ترين توليدكننده عرق بيدمشك كشور است و آثار تاريخي چون تپه قلعه، حمام سنگي، آسياب آبي، بقعه سراج الدين و... از آثار منحصر به فرد اين منطقه است.
جوشقان و كامو، سرزميني بكر و طبيعي با بهار فريبنده خود در 75 كيلومتري جنوب كاشان داراي آب و هواي ييلاقي و كوهستاني در دامنه كوه هاي كركس قرار گرفته و داراي آثار تاريخي فراواني همچون بقعه ميرعلاء الدين جوشقاني و صندوقچه چوبي داخل بقعه، بقعه امامزادگان، بقعه مرداخان كانو، خانه همايوني ها و... است.
قهرود، دهستان زيبايي در 50 كيلومتري جنوب غربي كاشان با معماري سنتي و مساجد تاريخي باقي مانده از دوران هاي سلجوقي و ايلخاني، چشم هر بيننده را مسحور و دل هر مسافر را شيفته مي كند.
مشهد اردهال، مدفن امامزاده سلطانعلي ابن محمدباقر(ع) (يكي از چهارامامزاده واجب التعظيم) است و قبر سهراب سپهري شاعر و نقاش نوگراي ايران در اين شهر قرار دارند.

 



برگزاري جشنواره سراسري ورزش هاي زمستاني در خلخال

اردبيل- خبرنگاركيهان:
چهارمين جشنواره سراسري ورزش هاي زمستاني در تفرجگاه اندبيل شهرستان خلخال برگزار شد.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه با حضور هنرمندان و ورزشكاران 18 استان برگزار شد استاندار اردبيل گفت: با برنامه ريزي انجام شده تله كابين منطقه اندبيل خلخال در سال آينده توسط بخش خصوصي احداث و به مرحله بهره برداري مي رسد.
وي همچنين از احداث هتل، امكانات رفاهي و كمپ هاي مسافرپذير در اين منطقه خبر داد.
در اين جشنواره شركت كنندگان در زمينه ساخت تنديس هاي يخي و اسكي به رقابت پرداختند كه در پايان با راي هيات داوران تنديس برفي شهيد اثر گروه هنري استان البرز مقام اول و تنديس ستون گرز از استان مركزي مقام دوم و «تنديس آدم برفي» از استان مازندران مقام سوم را به دست آوردند.
تنديس باغ ملكوت از استان خراسان رضوي، كتاب آسماني از استان گلستان و تنديس پل پنج چشمه از اردبيل نيز به ترتيب رتبه هاي چهارم تا ششم را كسب كردند.

 



1400كلاس درس در كهگيلويه و بويراحمد پذيراي ميهمانان نوروزي است

ياسوج- خبرنگار كيهان:
1400كلاس درس در استان كهگيلويه و بويراحمد پذيراي ميهمانان نوروزي است.
معاون پشتيباني و توسعه مديريت آموزش و پرورش استان گفت: بيش از 1400كلاس درس در قالب 195 آموزشگاه در 13شهرستان و منطقه پذيراي ميهمانان نوروزي است.
سيدعبدالصالح صمدي نسب گفت: اين مدارس از 28اسفندماه تا 13فروردين سال 90 پذيراي ميهمانان نوروزي است. وي گفت: اين مدارس مجهز به اجاق گاز، يخچال، تلويزيون، پتو و فرش شده اند.
وي تصريح كرد: ستاد اسكان در 13شهرستان و منطقه تشكيل شده است و كميته هاي مختلف پشتيباني، اطلاع رساني و نظارت نيز برعملكرد اين ستادها نظارت مي كنند.
وي گفت: ستادهاي اسكان در سايت روابط عمومي اداره كل موجود است و از طريق رسانه ها نيز اطلاع رساني خواهد شد.

 



برپايي 12 خيمه نماز در ايام عيد در يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
در راستاي تكريم جايگاه نماز، جمعيت هلال احمر استان يزد نسبت به برپايي 12 خيمه نماز در ايام نوروز 90 اقدام مي كند.
جمعيت هلال احمر استان يزد در ايام نوروز 90 در كنار چادرهاي اين جمعيت 12 خيمه نماز در مبادي ورودي شهرهاي استان برپامي كند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان با اعلام اين خبر گفت: همچنين 22 چادر نيز در ورودي هاي شهر براي خدمات رساني به مسافران ايجاد خواهد شد.
به گفته مشرف همچنين 11 پايگاه امداد و نجات بين شهري كه 4 پايگاه آن دائمي مي باشد نيز درجاده هاي استان مستقر مي شوند.

 



اعزام 32 هزار گيلاني به مناطق عملياتي جنوب كشور

رشت- خبرنگار كيهان:
رئيس ستاد راهيان نور استان گيلان از اعزام بيش از
32 هزار نفر از مردم اين استان به مناطق عملياتي جنوب كشور در روزهاي منتهي به پايان سال خبر داد.
سرتيپ محمدعبداله پور با اعلام اينكه اين اعزام بزرگ از پنجم اسفند ماه آغاز شده و تا 15 فروردين سال آينده ادامه خواهد يافت افزود: به منظور ترويج فرهنگ ارزشمند جهاد و شهادت در دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان كشور و نيز تقويت بصيرت انقلابي و دشمن شناسي و ولايت محوري با مشاركت سازمانها و ادارات استان كاروان راهيان نور گيلان با شعار «راه شهيدان راه بصيرت است» عازم مناطق عملياتي جنوب كشور مي شوند.
بنابر اظهار اين مقام مسئول كاروان راهيان نور گيلان در جنوب از مناطق عملياتي اروندكنار، شلمچه، كوشك، طلائيه، خرمشهر، هويزه، دهلاويه، دوكوهه و چزابه در مدت 5 روز ديدن خواهند كرد كه هر كاروان هم بنام يك شهيد از گيلان نامگذاري مي شود.
وي افزود: به زائران در اين سفر محموله فرهنگي شامل چفيه، كتاب خاطرات و نقشه عملياتي رزمندگان اهدا خواهد شد.
عبدالله پور تصريح كرد: پادگان شهيد حبيب الهي در اهواز و 4 مدرسه در آبادان براي اسكان و اقامت زائران گيلاني در نظر گرفته

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14