(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 اسفند 1389- شماره 19890

11 دانشجوي آمريكايي تحت پيگرد قضايي قرار گرفتند
امضاي قرارداد نظامي ميان باكو و تل آويو
تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت سوم)
مردم بحرين خطاب به آل سعود: تبت يدا ابي لهب
حوزه علميه نجف : مسلمانان جهان به وظيفه اسلامي خود در قبال مردم بحرين عمل كنند
اسلامگرايان اردن هرگونه مذاكره با پادشاه را نپذيرفتند
يورش پليس آمريكا به كارگران معترض در ايالت تنسي
درگيري هاي خياباني در كراچي20 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت
انقلابيون ليبي 4 تانك قذافي را منهدم كردند
هنيه : براي رسيدن به وحدت مي توانيم اختلاف ها را حل كنيم
تظاهرات ضدآمريكايي در آستانه سفر كلينتون به تونس
انفجار يك خودرو در كركوك عراق



11 دانشجوي آمريكايي تحت پيگرد قضايي قرار گرفتند

11تن از دانشجويان آمريكايي كه مانع سخنراني سفير رژيم صهيونيستي در دانشگاه كاليفرنيا شده بودند تحت پيگرد قانوني قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري انتفاضه، 11 نفر از دانشجويان دانشگاه كاليفرنيا كه در ماه فوريه سال 2010 ميلادي سخنراني سفير اسرائيل در آمريكا را با شعار هاي ضدصهيونيستي و هو كردن لغو كرده بودند تحت تعقيب قضايي دادگاه آمريكا قرار گرفتند و احتمال دارد به زندان محكوم شوند.
يكي از اين دانشجويان كه از اعضاي اتحاديه دانشجويان مسلمان اين دانشگاه است گفت كه دادگاه رفتار تبعيض آميزي را در پيش گرفته چرا كه پيش از اين نيز در دانشگاه هاي بسياري سخنراني مقامات اسرائيل مختل شده و در هيچ يك از موارد شاهد آن نبوديم كه پرونده اي قضايي عليه معترضان تشكيل شود.

 



امضاي قرارداد نظامي ميان باكو و تل آويو

منابع خبري از امضاي قرارداد همكاري نظامي رژيم صهيونيستي با جمهوري آذربايجان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) به نقل از مطبوعات آذربايجان، با امضاي قرارداد همكاري نظامي جديد، توليد هواپيماهاي بدون سرنشين اسرائيلي به زودي در باكو آغاز خواهد شد.
بر پايه اين گزارش با امضاي قرارداد همكاري بين شركت آزاد سيستم آذربايجان و شركت دانش هوانوردي اسرائيل، توليد هواپيماهاي بدون سرنشين «اورييتر 2ام» و «ايرو استار» در باكو آغاز خواهد شد.
به گفته كارشناسان، هواپيماي بدون سرنشين اورييتر 2 قادر است به مدت پنج ساعت در ارتفاع 4 تا 6 كيلومتري سطح زمين پرواز كند.همچنين هواپيماي بدون سرنشين «ايرواستار» نيز توان پرواز به مدت 12 ساعت در ارتفاع 12 هزار كيلومتري در سطح زمين را دارد.

 



تاريخ حقوق بشر در غرب (قسمت سوم)

پروفسور حميد مولانا
مفهوم حقوق بشر زماني وارد لغت نامه سياسي غرب مي شود كه با جنايات هيتلر و استالين مواجه هستيم. جناياتي كه در آن قريب به 120 ميليون نفر كه اكثراً اروپايي بودند كشته شدند. اعلاميه حقوق بشر در حقيقت براي محافظت و حمايت از حقوق مردم كشورهاي عضو سازمان ملل متحد نبود بلكه عليه جنايت هايي بود كه در اروپا به وقوع پيوست. منشور حقوق بشر كه در دهه 1940 به تصويب سازمان ملل متحد رسيد سال ها ابزار استفاده قدرت هاي بزرگ در جنگ سرد بود. در روابط بين المللي اعلاميه ها و منشورهايي مانند حقوق بشر و مبارزه با نسل كشي و كشتار دسته جمعي حاكم نبود بلكه رقابت ايدئولوژيكي حاكم بود كه چندين دهه در اردوگاه كمونيسم و ليبرال سرمايه داري غرب جريان داشت.
اعلاميه و منشور حقوق بشر تنها چندي پس از انفجار بمب اتم در شهرهاي هيروشيما و ناگازاكي و كشتار صدها هزارنفر به تصويب سازمان ملل متحد رسيد در حالي كه هيچكس در بحث موضوع حقوق بشر عليه استفاده آمريكا از بمب اتم سخني به ميان نياورد. حقوق بشر در همان سالهاي اوليه تأسيس سازمان ملل متحد در نطفه خفه شد. حقوق بشر، به شيوه اي كه فرانسوي ها و سپس انگلوساكسون ها آن را مطرح كردند، بيشتر با حاكميت افراد و دولت ها سروكار داشت و نه با حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مردم مانند تأمين نياز به زندگي، غذا، مسكن، دانش، تعليم و تربيت و معنويت.
سازمان هاي دولتي و غيردولتي مانند سازمان عفو بين الملل، سازمان ديدبان حقوق بشر و سازمان ديدبان هليسنكي نيز توسط آمريكا و اروپا و در شرايط جنگ سرد و رقابت بين شوروي و آمريكا شروع به كار كردند. دراين شرايط موضوع حقوق بشر براي مدتها در انحصار سازمان ها و دولت هاي غرب قرارگرفت. درسال 1977 و در زمان رياست جمهوري جيمي كارتر جايزه صلح نوبل نصيب سازمان عفو بين الملل كه يك سازمان غيردولتي غربي بود، شد.
طبق مطالعاتي كه در همان سال به عمل آمد لغت «حقوق بشر»7بار بيشتر از ميزان معمول آن در روزنامه نيويورك تايمز درج شده بود. از آن موقع به بعد آمريكا و متخصصان اروپايي آن حقوق بشر و كارنامه آن را كاملا در انحصار خود داشتند بدون اينكه به فرهنگ ها و ملل ديگر اجازه بحث و تبادل نظر دراين زمينه را بدهند. «ساموئل موين» استاد دانشگاه كلمبيا در كتاب اخير خود به نام «آخرين آرمان شهر؛ تاريخ حقوق بشر» بدون اينكه از مفهوم حقوق بشر در ساير فرهنگ ها و اديان و مذاهب سخني به ميان بياورد تا حدي از اين شعبده بازي غرب در قرن بيستم پرده برمي دارد.
«سوسن رورباي» تاريخ نويس معاصر آمريكايي و استاد دانشكده وسلي در مقاله شماره ژانويه فصلنامه «تاريخ سياستگذاري» سال 2011 به يك مورد از نقض حقوق بشر در آمريكا اشاره كرده است. پس از خاتمه جنگ جهاني دوم و بين سال هاي 1946 و 1948 اداره خدمات بهداشت عمومي آمريكا با همكاري و موافقت مسئولان دولت گواتمالا در آمريكاي لاتين يك سري آزمايشات پزشكي روي 700شهروند گواتمالائي كه اغلب آنها را سربازان، زندانيان و كودكان تشكيل دادند انجام داده است.
اسناد منتشر شده نشانگر اين است كه آمريكائي ها اين گروه چند صدنفري را از طريق تزريق ميكروب سفليس- كه از فاحشه هاي محلي گردآوري شده بود- آلوده كرده اند تا اثر پني سيلين در بهبودي اين گروه را آزمايش كنند. «سوسن رورباي» عكس ها و اسناد اين پروژه دو ساله را كه يكي از استادان دانشكده پزشكي و بهداشت عمومي دانشگاه پيتسبورگ ايالت پنسيلوانيا مأموريت آن را به عهده داشت منتشر كرده است.
در دهه هاي گذشته اين گونه آزمايشات در آمريكا و ساير كشورها و درموارد متعددي بويژه درمورد تأثير امواج بمب اتم و مواد مسموم كننده توسط ارتش آمريكا انجام گرفته است. افشاي مدارك مربوط به سوءاستفاده اخلاقي آمريكايي ها از شهروندان گواتمالايي سبب شده است كه باراك اوباما اخيراً بطور رسمي از ملت گواتمالا به خاطر انجام اين كار عذرخواهي كند. گواتمالا به عنوان يكي از كشورهاي تحت نفوذ آمريكا شاهد تاريخ طولاني و نامطلوبي از استعمار بوده است. آمريكايي ها در دهه 1950 و به دنبال كودتاي 28مرداد در ايران كودتاي ديگري براي براندازي دولت گواتمالا در آن كشور انجام دادند (مجله نيشين، 25اكتبر 2010)
در سال 2002 ميلادي پليس آمريكا صدها نفر از تظاهر كنندگان آمريكايي را كه در اطراف بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در واشنگتن گرد آمده و عليه سياست هاي اين دو سازمان جهاني و دولت آمريكا شعار مي دادند دستگير و زنداني كرد. خشونت اين عمليات پليس به حدي بود كه پس از مدتي شوراي شهر واشنگتن و مقامات دولتي از آن انتقاد كرده وپرونده آن به مقامات بالاتر ارجاع شد. چند ماه قبل واشنگتن پست طي مقاله و گزارشي اين عمل پليس و مقامات امنيتي را پس از هشت سال رسيدگي محكوم و تاكتيك محاصره و به تله انداختن تظاهركنندگان را كه با خشونت و مجروح شدن آنان همراه بود غيرانساني و منافي با حقوق بشر دانست (واشنگتن پست، 18اكتبر 2010).

 



نظاميان عربستان با حمايت آمريكا در منامه حمام خون به راه انداختند
مردم بحرين خطاب به آل سعود: تبت يدا ابي لهب

نظاميان اشغالگر سعودي معترضان بحريني را از زمين، هوا و دريا به خاك و خون كشيدند.
حمله هوايي، زميني و دريايي شديد نيروهاي سعودي و بحريني به معترضان و تحصن كنندگان ميدان لؤلؤ بحرين به كشته و زخمي شدن صدها تن منجر شد. منابع بيمارستاني بحرين آخرين آمار شهداي بحرين را تاكنون شش نفر و زخمي ها را بيش از 500 تن اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه نيروهاي اشغالگر سعودي با حمله به بيمارستان و استفاده از گازهاي اشك آور و گلوله از ورود مجروحان به بيمارستان جلوگيري كرده و احتمال مي رود با عمل جنايتكارانه رژيم سعودي آمار شهدا افزايش پيدا كند.
همزمان با آغاز حملات مشترك نيروهاي امنيتي و نظامي سعودي و بحريني به مردم بي دفاع بحرين، معترضان با سردادن شعارهاي «الله اكبر» و «حي علي الجهاد» و «تبت يدا ابي لهب» از مسلمانان جهان استمداد كردند.
معترضان بحريني با سردادن شعار تبت يدا ابي لهب به معني بريده باد دست خاندان ابي لهب خواستار كوتاه شدن دست اشغالگران سعودي از امور داخلي كشورشان شدند.
نيروهاي سعودي پس از محاصره معترضان در ميدان لؤلؤ توسط تانك ها و خودروهاي زرهي آنها را با گلوله هاي جنگي هدف قرار دادند و آنها را به خاك و خون كشيدند. همچنين هلي كوپترهاي سعودي از هوا معترضان را هدف تيراندازي مستقيم قرار دادند.
مقامات رژيم بحرين براي جلوگيري از انتشار خبر حملات به مردم از روز گذشته همه راه هاي ارتباطي از جمله تلفن و اينترنت را قطع كرده اند.
بيمارستان هاي بحرين از مردم خواسته اند براي نجات جان زخمي ها خون اهدا كنند.
شاهدان عيني اظهار داشتند، تعداد كشته ها و مجروحان به حدي بود كه بسياري بر روي زمين افتاده اند و بيمارستان ها گنجايش پذيرش آنها را ندارد. عضو شوراي علماي مسلمان بحرين در اين باره گفت، اوضاع بحرين به شدت وخيم شده است و شهروندان بحريني به جز دعا به درگاه خداوند و درخواست كمك از جامعه جهاني و آزادگان و شرافتمندان جهان هيچ راهي براي دفاع از خود ندارند.
يكي از فعالان سياسي حاضر در تظاهرات گفت، مردم به رغم سركوب شديد از زمين و هوا به مبارزه خود ادامه مي دهند و اعلام كرده اند كه از گلوله و تانك هراسي ندارند.
وي از سكوت جامعه بين المللي در برابر كشتار تظاهر كنندگان بحريني انتقاد كرد و افزود، در حالي كه تظاهركنندگان به طور وحشيانه از سوي نيروهاي نظامي خارجي مورد حمله واقع شده اند جهانيان فقط به نظاره اين فاجعه انساني پرداخته اند. اين فعال بحريني تأكيد كرد، مردم بحرين مصمم هستند با ظلم و ستمي كه بر آنها روا شده مبارزه كنند و به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
گفتني است در حالي كه نيروهاي عربستاني در حال كشتار مردم بحرين هستند انقلابيون شش نظامي عربستاني را به اسارت درآوردند و روز سه شنبه يك نظامي عربستان را به هلاكت رساندند.
«صادق الجمري» فعال سياسي بحرين كشتار فجيع مردم اين كشور را آخرين حربه رژيم آل خليفه براي باقي ماندن در حكومت دانست اما تأكيد كرد كه اين حربه نيز ناكارآمد خواهد بود و پيروزي مردم عليه اين رژيم بسيار نزديك است.
وي حمايت آمريكا از ديكتاتور بحرين را لكه ننگي براي واشنگتن دانست.
يك تشكل دموكراسي خواهي بحرين نيز اعلام كرد كه دولت بحرين براي سركوب مردم از سلاح هاي آمريكايي و انگليسي استفاده مي كند.
در پي بالا گرفتن تظاهرات مردمي و دخالت نيروهاي عربستاني و اماراتي به بحرين براي سركوب مردم، كليه مدارس و دانشگاه هاي اين كشور تعطيل شدند. دولت بحرين به مدت سه ماه حالت فوق العاده در كشور اعلام كرده است.
نيروهاي اشغالگر سعودي برق و آب برخي مناطق بحرين را قطع كرده تا تظاهركنندگان را تحت فشار قرار دهند. اين در حالي است كه وزارت دفاع آمريكا به نيروهاي غير نظامي و خانواده هاي آنها كه در پايگاه پنجم نيروي دريايي فعاليت مي كردند توصيه كرد كه هر چه سريع تر از بحرين خارج شوند. دولت انگليس نيز از تمامي اتباع خود خواست تا هر چه سريع تر اين كشور را ترك كنند.
نيروهاي نظامي عربستان و امارات با هماهنگي آمريكا براي سركوب شديد مردم بي دفاع بحرين وارد اين كشور شده اند.
رژيم سعودي مدعي است كه نيروهايش را طبق توافقنامه شوراي همكاري خليج فارس به بحرين اعزام كرده است ولي ناظران سياسي منطقه مي گويند لشكركشي عربستان به بحرين برخلاف مفاد توافقنامه تشكيل «سپر جزيره» است چرا كه براساس يك بند توافقنامه، زماني كشورهاي عضو مي توانند نيروي نظامي اعزام كنند كه كشور ثالث هدف تهاجم خارجي قرار گرفته باشد در صورتي كه در مورد بحرين يك موضوع داخلي است و اين كشور كوچك خليج فارس هدف تهاجم بيگانگان قرار نگرفته كه نياز به كمك نظامي عربستان داشته باشد.
آخرين خبرها
¤ 12 قاضي شيعه بحرين در اعتراض به حمله نظاميان سعودي و بحريني به مردم بي دفاع اين كشور استعفا كردند.
¤ مردم شهرهاي بغداد و بصره در محكوميت دخالت نظامي عربستان در بحرين و كشتار مردم اين كشور تظاهرات كردند.
¤ دولت بحرين از خروج مردم از خانه هايشان جلوگيري مي كند و مردم معترض با رفتن به روي پشت بام ها فرياد الله اكبر سر مي دهند.
¤ مردم كويت با تظاهرات مقابل سفارت بحرين در كويت نسبت به حضور نظامي عربستان در بحرين اعتراض كردند.
¤ امير كويت با درخواست كشورهاي حوزه خليج فارس براي اعزام نيرو به بحرين مخالفت كرد.
¤ درگيري هاي بحرين موجب افزايش بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني شد.
¤ دولت بحرين از ساعت 4 بعدازظهر تا 4 صبح منع آمد و شد در خيابان ها را اعلام كرد.
¤ جوانان بحريني اعلام كردند به رغم اعلام منع آمد و شد همچنان به تظاهرات ادامه مي دهند.

 



حوزه علميه نجف : مسلمانان جهان به وظيفه اسلامي خود در قبال مردم بحرين عمل كنند

سرويس خارجي-
حوزه علميه نجف اشرف از علماي مسلمان خواست با اتخاذ مواضع قاطع و مسئولانه در قبال تعرض به مردم بي دفاع بحرين به وظيفه اسلامي و انساني خود عمل كنند.
«آيت الله شيخ محمد السند» از علماي حوزه علميه نجف اظهار داشت، از علماي ديني مي خواهيم موضعي قاطع در قبال اوضاع وخيم بحرين اتخاذ كنند.
وي افزود، چگونه علماي مسلمان مي توانند در برابر رفتار خشونت آميز و كشتار فجيع مردم بي دفاع بحرين سكوت كنند.
شيخ السند تصريح كرد، امت اسلامي بايد در غم مسلمانان ديگر شريك باشند. وي همچنين اظهار داشت، حوزه علميه نجف اشرف اوضاع بحرين را با جديت دنبال مي كند و در صدد برداشتن گام هايي در زمينه حمايت از مردم بحرين است.
اين استاد حوزه علميه گفت، آنچه امروز بر مردم مسلمان بحرين مي گذرد به مراتب شديدتر و سخت تر از تجاوزهاي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين است. «شيخ محمد البرزنجي» رهبر حزب جماعت اسلامي و از شخصيت هاي برجسته اهل تسنن عراق نيز اعمال خشونت و سركوب تظاهركنندگان بحريني را عملي خلاف شرع و برخلاف فرمايشات پيامبر بزرگ اسلام دانست.
وي افزود، حكومت و سردمداران كشورهاي اسلامي بايد خود را خادم ملت بدانند و به درخواست هاي مردم توجه كنند تا به سرنوشت ديگر ديكتاتورها مواجه نشوند. «مقتدا صدر» رهبر جريان صدر عراق نيز اعزام نيروهاي كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به بحرين براي سركوب مردم را محكوم كرد.
ساكنان شهر «صفوا» در استان قطيف عربستان نيز در حمايت از مردم بحرين تظاهرات كردند.
شهروندان عربستاني نسبت به اقدام دولت عربستان سعودي در دخالت نظامي در بحرين اعتراض و اعلام كردند كه از تظاهركنندگان بحريني حمايت مي كنند. گروه هاي مختلف حقوق بشري كويت نيز در حمايت از مردم مظلوم بحرين اعلام كردند كه به منافع عربستان و بحرين در منطقه حمله خواهند كرد.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد نيز با انتشار بيانيه اي از تهاجم نيروهاي نظامي عربستان سعودي به بحرين انتقاد كرد.
سخنگوي وزارت خارجه آلمان نيز اظهار داشت، بحران بحرين با ورود نيروهاي خارجي حل نمي شود.
وي نسبت به دخالت نظامي عربستان در بحرين هشدار داد و گفت: راه حل بحرين گفت وگوهاي جدي بين مخالفان و دولت بحرين است. همچنين فرانكو فرانتيني وزير خارجه ايتاليا اظهار داشت، هشت كشور صنعتي جهان به شدت نگران اعزام نيروهاي مسلح به بحرين هستند.

 



اسلامگرايان اردن هرگونه مذاكره با پادشاه را نپذيرفتند

اسلامگرايان اردن دعوت پادشاه براي مشاركت در گفت وگوهاي ملي را رد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، كميته گفت وگوهاي ملي اردن شامل 52 تن از فعالان سياسي و حزبي اين كشور است و وظيفه دارد مشكلات به وجود آمده در اردن را از طريق گفت وگو با جناح هاي سياسي كشور برطرف كند.
براساس اين گزارش، «زكي بني رشيد» مسئول بخش سياسي حزب «جبهه عمل اسلامي» اردن اعلام كرد كه اسلامگرايان اين كشور، به دليل پاسخ ندادن به خواسته هاي مردم، در كميته مذكور شركت نخواهند كرد.
وي گفت: عوامل بسياري وجود دارد كه نشان مي دهد قوه مجريه در تحقق اصلاحات مورد نظر صداقت ندارد و از همين رو اسلامگرايان در اين كميته مشاركت نخواهند كرد.
«حمزه منصور» دبير كل جبهه عمل اسلامي اردن نيز در اين مورد گفت: دولت اردن به خواسته هاي جنبش اسلامي كشور كه در حقيقت همان خواسته هاي عموم شهروندان است پاسخ نداده است.
ملك عبدالله شاه اردن چندي پيش پس از افزايش نارضايتي هاي مردمي در اين كشور، فرمان تشكيل كميته گفت وگوهاي ملي به رياست «طاهر مصري» رئيس سناي اردن را صادر كرده بود.
لغو سانسور
بيش از 100 روزنامه نگار اردني با تجمع در محل سنديكاي روزنامه نگاران در امان، خواستار پايان دادن به سانسور در اين كشور شدند.
به گزارش ايرنا، اين روزنامه نگاران با مطرح كردن خواسته خود با عنوان «ابتكار عمل براي تغيير»، اين اقدام را، ابزاري براي بازنگري در عملكرد سنديكاي روزنامه نگاران و ايفاي نقش مهم و صنفي خود در دفاع از آزادي مطبوعات دانستند.
روزنامه نگاران اردني، همچنين خواستار رهايي از سانسور دستگاه هاي امنيتي اين كشور شدند كه به گفته آنها از آزادي عمل مطبوعات جلوگيري مي كند.
روزنامه نگاران اردني، بر لزوم اصلاح قانون آزادي مطبوعات و پايان وابستگي به قوه مجريه و تجديدنظر در اوضاع معيشتي خود تاكيد كردند.
تجمع روزنامه نگاران اردني در سنديكاي روزنامه نگاران در حالي صورت مي گيرد كه، اسلام گرايان اردني، مشاركت در گفت وگوهاي ملي را رد كردند.

 



يورش پليس آمريكا به كارگران معترض در ايالت تنسي

سرويس خارجي -
نيروهاي امنيتي آمريكا با حمله به تظاهركنندگان «جنبش اعتراضات كارگري» به زد و خورد با آنها پرداخته و شمار زيادي از معترضان را دستگير كردند.
با گسترش دامنه اعتراضات كارگري-كارمندي به ساير ايالات آمريكا، خبر مي رسد سه شنبه ايالت «تنسي» نيز شاهد برگزاري تظاهرات گسترده عليه سياست هاي اقتصادي آمريكا بود.
اين تظاهرات كه گفته مي شود به شدت از سوي نيروهاي امنيتي سركوب شده است، اين بار مقابل ساختمان كنگره ايالتي «تنسي» و در اعتراض به تصويب قانون «تبعيض آميز كارگري» صورت گرفت.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار خبر اين اعتراض ها نوشت، نيروهاي امنيتي مستقر در داخل ساختمان كنگره شماري از معترضان حاضر در ساختمان را دستگير كردند.
اين گزارش مي افزايد، حادثه زماني روي داد كه صدها نفر از تجمع كنندگان كه براي اعتراض به لايحه پيشنهادي فرماندار ايالت مبني بر كاهش بودجه بخش آموزشي آمده بودند عليه گردانندگان جلسه كنگره فرياد زده و قصد بر هم زدن آن را داشتند، نيروهاي امنيتي حاضر در ساختمان نيز با مشاهده اوضاع به مخالفان حمله كرده و دستكم هفت نفر از آنها را دستگير كردند.
يادآور مي شود اين تظاهرات همزمان با اعتصاب و راهپيمايي هزاران نفر از معلمان و كارمندان دولتي شهر «آناپوليس» ايالت مريلند صورت گرفت.
گفتني است، فرمانداران ايالات مختلف آمريكا به تبعيت از فرماندار ايالت ويسكانسين و جبران كسري بودجه لوايحي را به كنگره پيشنهاد مي كنند كه نتيجه آن حذف بودجه بخش هاي مربوط به آموزش، كارگري و كارمندي است.
اين بخش از جامعه آمريكا كه «قشر متوسط» را تشكيل مي دهند با «ظالمانه» خواندن اين لوايح تاكيد كرده اند كه حتي با تصويب لوايح به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

 



درگيري هاي خياباني در كراچي20 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت

درگيري هاي خياباني ميان احزاب و گروه هاي سياسي رقيب در كراچي پاكستان، 20 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهر پرجمعيت كراچي طي دو روز اخير شاهد درگيري ميان گروه هاي سياسي رقيب بود، به طوري كه زندگي روزمره ساكنان اين شهر را مختل كرد. اين درگيري ها 20 كشته و 35 مجروح برجاي گذاشت. خانم «خوشبخت شجاعت» از نمايندگان حزب «جنبش متحده قومي» در مجلس پاكستان، به خبرنگار منبع فوق گفت: در صورتي مي توان به اين درگيري ها پايان داد كه احزاب به يك توافق كلي درباره حل اختلافات سياسي خود دست يابند. طي ديروز بيمارستان هاي كراچي در حالت آماده باش به سر مي بردند و پليس نيز از مردم خواست در مناطق شلوغ شهر كمتر رفت وآمد كنند.
جنبش متحده قومي و حزب حاكم «مردم» يكديگر را به سازماندهي ترورها متهم مي كنند.

 



انقلابيون ليبي 4 تانك قذافي را منهدم كردند

مدافعان شهر «اجدابيا» در شمال ليبي، چهار تانك نظاميان مهاجم وابسته به «معمر قذافي» را منهدم كردند و هفت تانك ديگر آنها را به غنيمت گرفتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، انقلابيون مستقر در اجدابيا سه شنبه با مقاومت سرسختانه مقابل حملات گسترده هوايي و زميني نيروهاي ديكتاتور ليبي، چهار تانك آنها را منهدم كردند و هفت تانك ديگر را به غنيمت گرفتند. انقلابيون توانستند نيروهاي قذافي را نيز به عقب برانند.
به گفته شاهدان عيني، جنگنده هاي قذافي در واكنش به مقاومت انقلابيون و مردم شهر اجدابيا، منازل مسكوني و زيرساخت ها را به شدت بمباران كردند.
از شهر طرابلس (پايتخت ليبي) نيز خبر رسيد، سه شنبه منطقه «باب العزيزيه»، محل اقامت قذافي، شاهد تيراندازي هاي گسترده بود. در مورد علت و عوامل اين تيراندازي گزارشي نرسيده است. يك جنگنده نيز كه خلبانش به انقلابيون پيوسته است، باب العزيزيه را بمباران كرد.
شهر «سرت»، دومين شهر تحت سيطره قذافي نيز ناآرام گزارش شد و طي سه شنبه صداي انفجار و تيراندازي از اين شهر به گوش مي رسيد. در «طبرق»، شهر ساحلي ديگر ليبي نيز انقلابيون توانستند يك كشتي حامل بنزين براي نيروهاي قذافي را به نفع نيروهاي مردمي مصادره كنند و پرچم استقلال ليبي را بر فراز اين كشتي به اهتزاز درآورند.
اما، شديدترين صحنه درگيري طي ديروز و سه شنبه، شهر «مصراته» بود؛ نيروهاي وابسته به قذافي با بهره گيري از 40 دستگاه تانك، قصد داشتند كه از جنوب و غرب مصراته، به اين شهر وارد شوند، ولي با شكست مواجه شدند. مصراته سومين شهر بزرگ ليبي است و در 210 كيلومتري شرق طرابلس قرار دارد.
ارتش ليبي قبل از آنكه مصراته و ديگر شهرهاي مسير شرق را تصرف كند، طي بيانيه اي مدعي شد كه به زودي به سمت «بنغازي» در شرق حركت مي كند. قذافي نيز طي يك نطق تلويزيوني اعلام كرد: ما مصمم به شكست دشمن هستيم. وي افزود: استعمارگران مغلوب خواهند شد؛ فرانسه مغلوب خواهد شد، آمريكا مغلوب خواهد شد.
اجلاس گروه 8 و شوراي امنيت
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، گروه 8 در نشست سه شنبه و چهارشنبه خود در مورد ليبي به اجماع نظر نرسيدند و اين نشست كه در پاريس برگزار شد، بدون هيچگونه توافقي درباره ناآرامي هاي ليبي به كار خود پايان داد و به اين ترتيب، استفاده از هرگونه زور عليه ديكتاتور ليبي منتفي شد.
در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل نيز، تلاش هاي انگليس و فرانسه براي اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبي با شكست مواجه شد. مخالفان اين طرح، آمريكا، آلمان و روسيه بودند.
ساير رويدادها
¤ به گفته انقلابيون ليبي، در صورت تسلط دوباره قذافي بر كل اين كشور، جان حدود 500 هزار نفر از مردم ليبي به خطر مي افتد.
¤ شماري از شهروندان ليبيايي ساكن انگليس، پرچم رژيم قذافي را از فراز سفارت ليبي در لندن پايين كشيدند.

 



هنيه : براي رسيدن به وحدت مي توانيم اختلاف ها را حل كنيم

نخست وزير دولت منتخب فلسطين براي انجام گفت وگوي فوري و همه جانبه با رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «اسماعيل هنيه» در ديدار با جوانان فلسطيني در ميدان «سرباز گمنام» اظهار داشت: از ابومازن و فتح مي خواهم كه نشستي فوري در غزه يا هر مكاني ديگر تشكيل شود تا براي آغاز گفت وگويي مستقيم و ملي و فراگير توافق كنيم و همه مسائل و پرونده ها و موانع فراروي آشتي ملي را مورد بحث و بررسي قرار دهيم، و به درخواست هاي مردم و شعارهاي آنها و علاقه خود به تحقق آشتي و پايان بخشيدن به شكاف داخلي جامه عمل بپوشانيم.
وي ضمن حمايت از مطالبات جوانان بر پايبندي حكومتش به همكاري با همه طيف هاي مختلف ملت فلسطين براي تحقق آشتي ملي تاكيد كرد.

 



تظاهرات ضدآمريكايي در آستانه سفر كلينتون به تونس

در آستانه سفر وزير خارجه آمريكا به تونس، ده ها هزار تن از مردم اين كشور عليه دخالت مستقيم آمريكايي ها، دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، مردم تونس با برپايي تظاهرات اعتراض آميز در خيابان هاي مركزي پايتخت، عليه آمريكا شعار دادند.
تظاهركنندگان تونسي با سر دادن شعارهايي و پارچه نوشته هايي دخالت آمريكا در امور كشورشان را محكوم كردند.
اين تظاهرات كه در آستانه ورود هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا به تونس در روز چهارشنبه صورت مي گيرد، بزرگترين تظاهرات ضدآمريكايي پس از پيروزي انقلاب 14 ژانويه در اين كشور به شمار مي رود.
گفتني است وزير خارجه آمريكا پيش از سفر به تونس در مصر باحسين طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح و عصام شرف نخست وزير مصر در قاهره ديدار و گفت وگو كرد.
همچنين هيلاري كلينتون عصر چهارشنبه وارد تونس شد و با نخست وزير اين كشور بحث و تبادل نظر كرد.
قرار است وزير خارجه آمريكا با سفر به اروپا، از نزديك با همتايان اروپايي خود، اوضاع كشورهاي شمال آفريقا موسوم به مغرب عربي را مورد بحث و بررسي قرار دهد.
وزيران فاسد در عمان
تظاهركنندگان عماني در مسقط، اصلاحات سياسي، اقتصادي و مواخذه وزيراني كه در پرونده هاي فساد دست دارند را خواستار شدند. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري الجزيره، تظاهركنندگان عماني با تجمع در مقابل ساختمان پارلمان اين كشور، اختيارات وسيع به نمايندگان، مواخذه وزيران فاسد و بركناري رئيس پليس جديد را خواستار شدند.
از سوي ديگر، سلطان قابوس، پادشاه عمان طي فرماني، «وزارت اقتصاد ملي» اين كشور را منحل و مسئوليت آن را برعهده يك كميته قرار داد.

 



انفجار يك خودرو در كركوك عراق

انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در كركوك عراق، يك شهيد و 22 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز يك خودرو بمب گذاري شده در مركز شهر كركوك منفجر شد و به شهادت يك زن و جراحت 22 نفر ديگر انجاميد. اين انفجار خسارات مالي فراواني نيز به دنبال داشت.
به گفته منابع بيمارستاني، با وخامت حال سه تن از مجروحان، احتمال افزايش تلفات وجود دارد.
خبرگزاري فارس نيز به مناسبت بيست وسومين سالگرد بمباران شيميايي «حلبچه» در منطقه كردستان عراق، از ابعاد اين فاجعه گزارشي تهيه كرد.براساس اين گزارش، 23 سال پيش 50 فروند هواپيماي ويژه بمباران ارتش عراق، كه هر يك به چهار عدد بمب شيميايي 500 كيلويي مجهز بودند، در افق غرب آسمان حلبچه ظاهر شدند و با ريختن 200 بمب حاوي مواد شيميايي، فجيع ترين صحنه كشتار مردم، بعد از جنگ جهاني دوم را رقم زدند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14