(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 اسفند 1389- شماره 19890

سؤالاتي كه بايد قبل از ازدواج بپرسيد
اسباب بازي خودمه به كسي نمي دهم
ازدواج تان را ابدي كنيد
خانه تكاني



سؤالاتي كه بايد قبل از ازدواج بپرسيد

شايد شما گمان كنيد كه با نامزدتان درباره تمام مسائل حرف زده ايد ولي آيا در مورد مسائل اساسي نيز با او صحبت كرده ايد؟
قبل از اينكه به فكر ازدواج بيفتيد بايد به پرسش هاي زير پاسخ دهيد:
1- بايد چه ميزان از درآمد هر كدام تان را براي خريد مايحتاج زندگي خرج كنيد؟
2- چه كسي مسئول اداره خانه خواهد بود؟ نظافت و سازمان دهي امور خانه برعهده چه كسي است؟
3- درآمدتان چقدر است و مسئوليت هر كدام از شما درهر بخش از خرج خانه چيست؟
4- هدف عمده مالي شما در مورد درآمدتان در پايان يك سال چيست؟ و چگونه مي توانيد به اين هدف دست يابيد؟
5- شما چه هزينه هايي داريد (كرايه خانه، پوشاك، بيمه، خرج مسافرت و...) و هر ماه چقدر دراين موارد خرج مي كنيد؟ دوست داريد درهر كدام از اين موارد چه مقدار هزينه كنيد؟
6- هر كدام از شما چه مدتي را صرف كار كردن مي كنيد؟ آيا صبح زود سركار مي رويد؟ آيا ترجيح مي دهيد شب ها كار كنيد؟
7- اگر يكي از شما نخواهد كار كند واكنش ديگري چه خواهد بود؟
8- بلندپروازي شما چه اندازه است؟ آيا جاه طلبي شما با جاه طلبي نامزدتان همخواني دارد؟
9- آيا نيازهاي عاطفي شما به خوبي برآورده مي شود؟
10- روزي چند بار به يكديگر سخنان محبت آميز مي گوييد؟
11- آيا با يكديگر غذا مي خوريد؟ چه كسي مسئول خريد موادغذايي است؟ چه كسي غذا را آماده مي كند؟ چه كسي ظرف ها را خواهد شست؟
12- آيا نگران سلامتي نامزد خود هستيد؟ (سيكار كشيدن، رژيم سخت غذايي و...)
13- نقش خانواده نامزدتان در زندگي شما چه ميزان است؟ ماهي چند بار به ديدن اعضاي خانواده تان خواهيد رفت؟ آيا خانواده نامزدتان را شب درخانه نگه مي داريد؟
14- انتظار داريد والدين شما چه رابطه اي با نوه هاي خود داشته باشند؟ قرار است آنها چه مدتي را كنار يكديگر سپري كنند؟
15- آيا دوست داريد بچه داشته باشيد؟ چه وقت؟ چند تا؟ اهميت فرزند در زندگي هر كدام از شما چه اندازه است؟
16- داشتن فرزند چه تغييري در زندگي شما خواهد داد؟
آيا برشغل شما تأثير مي گذارد؟ چه مدت؟ آيا بايد در مورد مسئول اداره خانه تجديدنظر كنيد؟
17- آيا از دوستان خود رضايت داريد؟ آيا دوست داريد بيشتر در محافل اجتماعي شركت كنيد؟ آيا ترجيح مي دهيد بيشتر وقت خود را در خانه سپري كنيد؟
18- نظر شما در مورد ميزان ارتباط با دوستان چيست؟ آيا در اين مورد با يكديگر هم عقيده ايد؟
19- آيا شما و نامزدتان اعتقادات مذهبي مشتركي داريد؟ درغير اين صورت، آيا به اعتقادات يكديگر احترام مي گذاريد؟
20- آيا شما يا نامزدتان به مسائل غيرعادي علاقه داريد؟ آيا با زماني كه نامزدتان صرف اين امور مي كند مخالفتي نداريد؟ آيا به انتخاب يكديگر احترام مي گذاريد؟
ترجمه از آذر شايان

 



اسباب بازي خودمه به كسي نمي دهم

«اين مال منه! اون نبايد برش داره! بدش به من!» اين جملات به نظر شما هم آشناست؟ نكات زير مي تواند بدون هيچ گونه استرسي هنر تسلط بر به اشتراك گذاردن وسايل براي شما و هم براي كودكتان، را به شما بياموزد.
به تدريج عمل كردن
دكتر سارا ليز راف، مشاور تربيتي و مادر سه كودك، اظهار مي كند، كودك مفهوم تقسيم وسايل خود را تا حدود سن 5سالگي درك نمي كند.» با اين حال، يك كودك قادر به يادگيري و درك برخي قوانين اصلي مي باشد، نظير رعايت كردن نوبت (اول او، بعد شما)، اگر شما از بازي كردن با يك اسباب بازي دست بكشيد و آن را رها كنيد، براي هر كس كه بخواهد با آن بازي كند مانعي وجود ندارد و اگر شما هنگام بازي با ديگران اسباب بازي خود را بياوريد، هر كس در آنجاست مي تواند با آن بازي كند.»
تعيين زمان
يك متخصص اطفال در بيمارستان كودكان بچه هاي رنگين كمان در كلولند، پيشنهاد كرده كه، دفعه بعد كه كودك شما قصد جدايي از چيزي را نداشت، براي او زمان تعيين كنيد.» اجازه دهيد فرزندتان متوجه شود كه وقتي 10دقيقه بازي كرد و زمان به پايان رسيد، نوبت خواهرش است تا 10دقيقه بعد را با آن بازي كند. اين روش به كودك نشان مي دهد كه چگونه نوبت را رعايت كند و نيز اجازه مي دهد تا او متوجه شود كه دادن اسباب بازي به ديگران براي هميشه نيست، بلكه بعد از بازي آن را پس خواهد گرفت.»
كنار گذاشتن وسايل خاص
به طور حتم شما وسايلي داريد كه مايل نيستيد آنها را به دوستان خود قرض بدهيد، بنابراين، چرا از فرزندتان انتظار داريد كه وسايل مورد علاقه خود را با ديگران به اشتراك بگذارد؟ ميشل لاوري، كه پيش از اين پرستار بچه ها بوده اظهار مي كند: «اگر اسباب بازي يا كتاب خاصي هست كه او واقعا آن را دوست دارد، او را مجبور نكنيد كه آن را به ديگران هم بدهد. بلكه مطمئن باشيد او اين مسئله كه اسباب بازيش در طول بازي از بين نخواهد رفت را درك مي كند.»
راهنمايي با مثال
يك آموزگار بازنشسته مي گويد: كودكان به كارهايي كه والدينشان انجام مي دهند، با دقت توجه مي كنند، پس بگذاريد آنها عملكرد شما را هم در استفاده مشترك از وسايلتان مشاهده كنند. «اگر در حال خوردن ساندويچ هستيد، مقداري از آن را به او هم بدهيد. شما و همسرتان همچنين بايد شرايطي را بوجود آوريد تا به او نشان دهيد چطور با ديگران شريك شود، چه در انتخاب تماشاي يك فيلم وچه در استفاده مشترك از فضاي اتاق.»
انتخاب موضوع
كودكان نوپا با مشاهده كودك ديگري كه در حال بازي با اسباب بازيش است، به طور ناگهاني آن را مي خواهد! ممكن است اين رفتار او كه در واقع رفتاري عادي محسوب مي شود، براي شما گيج كننده باشد. براي ناديده گرفتن حسادت در مورد اسباب بازي، ميشل لاوري، پيشنهاد مي كند كه براي جايي كه كودكان به صورت دسته جمعي با هم بازي مي كنند، يك موضوع هماهنگ انتخاب شود. طوري كه همه بچه ها با يك اسباب بازي يكسان بازي كنند. او بيان مي كند: «من همچنين برخي از اسباب بازيها را از نظر رنگ نيز هماهنگ مي كنم تا بر سر قرمز يا آبي بودن آن دعوا نشود. همه با اسباب بازي بازي مي كنند كه از نظر شكل و رنگ با هم يكسانند.»
هديه به موسسات خيريه
تعطيلات بهترين موقعيت براي همراه كردن بچه ها در مورد تقسيم وسايل با كساني كه از نظر مالي ضعيف تر هستند، مي باشد. مشاركت در برنامه هايي كه كودكان بتوانند برخي از اسباب بازيهاي اضافه يا لباسهايي كه مدت زيادي از آن استفاده نكرده اند را هديه كنند. يا مي توانيد او را به فروشگاه برده و از او بخواهيد تا مقداري اسباب بازي نو انتخاب كند كه به مؤسسه خيريه اهدا كنند.
نقش بازي كردن
اگر كودك شما در نه نگفتن هنگام درخواست براي شريك شدن وسيله اي، استاد است، در مورد اينكه برعكس اين عمل را انجام دهيد كمي بينديشيد. براي نمونه، در هنگام بازي كمي روي زمين بنشينيد و وقتي كوچك ترها چيزي از شما درخواست كردند، از او روي برگردانيد و خيلي راحت به او نه بگوييد. وقتي او ناراحت شد، درباره چگونگي احساساتش در آن لحظه، و اينكه دوست ندارد دوستانش هم احساس مشابه او را داشته باشند، با او گفتگو كنيد. مي توانيد دفعه بعد كه او هنگام بازي در دادن اسباب بازي خود به دوستش ترديد مي كند، اين لحظه را به او يادآوري كنيد.
تشويق در مورد كارهاي مثبت
ما زمان زيادي صرف يادآوري رفتارهاي درست به كودكان مي كنيم، اما به سادگي فراموش مي كنيم زماني كه كودك دقيقا كاري كه از ما خواسته شده انجام مي دهد، او را تحسين و تشويق كنيم. بنابراين، تشويق كردن او زماني كه وسايل خود را در اختيار ديگران قرار مي دهد، امري ضروريست. چه زماني كه انجام آن را به او يادآوري كرده بوديد و چه نه. اجازه دهيد كودك درك كند كه شما چقدر از اين كه مي بينيد او با دوستان و خواهر و برادرش خوش رفتار شده، خوشحال هستيد و به اينكه او كودك ديگري را نيز خوشحال كرده است، اهميت مي دهيد.
پيشرفت با تمرين حاصل مي شود
فقط در كنار كوچكترها بودن و تأثير متقابل بر هم در هنگام بازي، مي تواند درسي براي يادگيري شريك شدن باشد. پس اطمينان داشته كه فرزندتان با بودن در كنار كودكان همسن و سال خود، زودتر از آنچه كه امكان دارد به اين كار عادت مي كند.
دكتر موسيمند، متخصص شناخت خانواده مي گويد: «داشتن مجموعه معيني همبازي در طول سالهاي متمادي، اعتماد را بين دوستان تقويت خواهد كرد. چنانچه كودكتان حس اعتماد را در خود توسعه داده و تمايل او به شراكت با ديگران نيز بيشتر خواهد شد.»
نسيبه رجبي

 



ازدواج تان را ابدي كنيد

آيا شما اخيراً ازدواج كرده ايد ولي در مورد تداوم ازدواج تان ترديد داريد؟ درست است كه آمار طلاق بالاست ولي بسياري از زوجين علاقه دارند زندگي مشترك خود را حفظ كنند. شما براي حفظ ازدواج خود مي توانيد اقدامات زيادي انجام دهيد. شايد هم از فراواني راه حل ها سردرگم شده ايد؟ هر چند نمي توان نسخه مشابهي را براي تمام ازدواج ها تجويز كرد اما مي شود براي تداوم زندگي زناشويي كارهاي زيادي انجام داد.يكي از بهترين توصيه ها اين است كه اجازه ندهيد مسائل كوچك سد راهتان شود. به عنوان مثال، اگر همسرتان فراموش كرده چراغ ها را خاموش كند يا در خميردندان را باز گذاشته به فكر جدايي از او نيفتيد! شما به آساني مي توانيد از جر و بحث كردن بر سر مسائل جزئي خودداري كنيد. تنها چيزي كه شما نياز داريد؛ پذيرش، تحمل، ارتباط قوي و تلاش شخصي است.
مسئله مهم ديگر اين است كه در مراحل مهم زندگي با يكديگر تصميم گيري كنيد. اين كار باعث مي شود صدمه كمتري به ازدواج شما وارد آيد. از جمله اين مراحل مي توان به انتخاب مدرسه كودكان، تغيير شغل و حرفه و خريد يك اتومبيل اشاره كرد.
اگر تنها يكي از زوجين در مورد مسائل بزرگ تصميم گيري كند بايد در انتظار مشاجره باشند.زوج ها بايد همراه با يكديگر به مقابله با مشكلات بروند و براي حل آنها تصميم گيري كنند.يكي از توصيه هاي مهم ما براي داشتن يك ازدواج موفق اين است كه با همسرتان به گردش برويد.
اگر زوجين براي يكديگر وقت بگذارند، علاقه آنها دوام خواهد داشت. با اين كار دغدغه هاي روزانه رنگ مي بازد و رابطه ها صميمانه تر خواهد شد.لازم نيز شما پول زيادي خرج كنيد حتي قدم زدن در پارك مي تواند عشق گذشته را احيا كند.
توصيه ديگر ما به شما اين است كه از اختلاف داشتن در مورد مسائل نهراسيد. شما نبايد بر روي نقاط اختلاف پافشاري كنيد. مسئله مهم اين است كه بتوانيد احساسات همسر خود را درك كنيد و براي رسيدن به توافق با او تلاش نماييد.يادتان باشد نهراسيدن از مشكلات و اعتراف به اشتباهات از ميزان مشاجرات مي كاهد.

 



خانه تكاني

تميز كردن آباژورهاي كاغذي:
براي تميز كردن اين نوع آباژورها هرگز از اسفنج مرطوب يا پارچه نمدار استفاده نكنيد، بلكه كافي است هر روز سطح داخلي و بيروني آباژور را با يك پارچه نرم پاك كنيد و در مواردي كه خيلي كثيف شده آنرا از روي لامپ برداريد و با يك مداد پاك كن سفيد و تميز به آرامي آن را پاك كنيد.
تميز كردن آباژورهاي پلاستيكي:
براي تميز كردن اين نوع آباژورها مي توان از آب نيم گرم و صابون استفاده كرد كافي است پارچه سفيدي را در اين محلول خيس كنيد و روي آباژور بكشيد، سپس با يك پارچه خيس ديگر آنرا تميز كرده و بلافاصله خشك كنيد.
تميز كردن آباژورهاي
كاغذ مخملي:
اين نوع آباژورها را با يك برس معمولي يا جاروبرقي پاك كنيد.
نكته اي درمورد تميز كردن چرم:
اگر با گردگيري اوليه چرم تميز نشد، مقداري كف صابون درست كنيد و با فرچه، كف صابون را روي وسيله چرمي بماليد و با پارچه خشك كنيد. حالا صبر كنيد تا چرم خوب خشك شود بعد آنرا چرب كنيد و واكس بزنيد.
تميز كردن اتو:
اتو را به شدت گرم كنيد و سپس روي پارچه خشن و بي مصرفي بكشيد تا تميز شود.
مي توانيد با كشيدن يك تكه سنباده به كف اتو آن را تميز كنيد.
نظافت اتومبيل
براي برطرف كردن برچسب برروي شيشه اتومبيل
براي كندن برچسب از شيشه اتومبيل مي توانيد از اين روش استفاده كنيد مقداري سركه يا آبليمو را روي اجاق گذاشته تا جوش آيد سپس اسفنج را داخل سركه يا آبليمو زده و روي برچسب ها بكشيد، اگر چند بار اين كار را تكرار كنيد. تمام برچسب ها كنده مي شوند.
شستن پنجره اتومبيل
براي شستن پنجره ها و چراغ جلو و سپر اتومبيل از جوش شيرين استفاده كنيد، تا براحتي بتوانيد تمام كثافات و گرد و غبار را از روي ماشين پاك كنيد.
به اين صورت كه كمي جوش شيرين بر روي اسفنج نرم بريزيد و عمل شست وشوي شيشه ها و قسمت هاي ديگر اتومبيل را آغاز كنيد.
تميز كردن
سپر اتومبيل
اگر سپر اتومبيل شما به هر دليل كثيف شده و مواد چسبنده اي روي آن چسبيده است، همان طور كه مي دانيد با آب پاك نمي شود.
براي از بين بردن مواد چسبنده از روي سپر از استون استفاده كنيد به اين صورت كه كمي استون بر روي سپر بماليد و بعد از چند دقيقه با تيغ يا نوك چاقو به آرامي روي آن بكشيد تا تميز شود.
شست وشوي اتومبيل
براي شستن اتومبيل از آب فراوان يا پودر استفاده نكنيد، بلكه از يك سطل آب و يك فنجان كوچك نفت استفاده كنيد. و با يك دستمال نرم اتومبيل تان را تميز كنيد، با اينكار نياز به خيس كردن اتومبيل و يا آب كشيدن بعدي نداريد.
نظافت وسائل شخصي
تميز كردن عينك:
براي تميز كردن شيشه عينك از چند قطره سركه و يا الكل استفاده كنيد، چند قطره از الكل يا سركه را روي شيشه بچكانيد و با دستمال كاغذي تميز كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14