(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 26 اسفند 1389- شماره 19890

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اتحاد نامقدس
 تصويب كليات طرح تاسيس و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد در مجلس
تقوا، شاه كليد حل مشكلات (بخش پاياني) تمرين ، تنها راه كسب تقوا
انتقاد شديد مراجع تقليد و علما از سران عرب در جنايات بحرين
آيت الله كعبي: اسلام آداب و رسوم انسان دوستانه عيد نوروز را تأييد مي كند



اتحاد نامقدس

امير رفيعي
كمي بعد از اجلاس سران كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و اعلام حمايت همه جانبه آنها از رژيم بحرين به ناگاه سربازان سعودي و اماراتي وارد بحرين شده و به بهانه حفاظت از زيرساخت هاي اين كشور و سيستم تامين انرژي و آب آشاميدني و همچنين حفاظت از ساختمان هاي مراكز مالي، پايتخت اين كشور را اشغال كردند.
اين اقدام رژيم هاي مستبد عربي و اعلام آمادگي تمام كشورهاي عربي حوزه خليج فارس براي حمايت از رژيم ضدانساني بحرين ناخودآگاه سيستم سركوب مترنيخ براي مهار انقلاب هاي آزادي خواهانه مردم اروپاي قرن 19 را به ياد مي آورد كه در نهايت مغلوب خواست و اراده ملت هاي آزادي خواه اروپا شده و ائتلاف رژيم هاي مرتجع اروپا را به شكست كشانيد.
اقدامات سركوبگرانه، وحشيانه و ضدانساني مترنيخ صدراعظم اتريش با حمايت و همراهي همه جانبه تزار الكساندر امپراطور روسيه و موافقت ضمني كاسلري صدراعظم انگلستان در قالب «اتحاد مقدس» كه در سپتامبر 1815 در پاريس رسما تشكيل شد و متعاقب آن كليه پادشاهان و مستبدان مرتجع و مخالف با هرگونه تحول مردم گرايانه و استقلال طلبانه به آن پيوستند، امروزه همان ماجراي ننگين با ابعادي وسيع تر در خاورميانه تكرار مي شود.
اعلام مخالفت همه جانبه پادشاهان مرتجع عرب از همان اولين روزهاي شروع حركت عظيم بيداري اسلامي مردم خاورميانه كه عليه نظام هاي ديكتاتور و ضددين عربي پديد آمده بود نشان از «اتحادي نامقدس» ميان آنها براي ايستادگي در مقابل خواست ملت هاي مسلمان و آزاده خاورميانه مي داد.
اين اتحاد نامقدس با اينكه بسيار شكننده بود و در برابر ملت هاي قهرمان مصر و تونس به شكست انجاميد، امروزه با شدت و قوت بيشتر و همچنين به صورت بسيار آشكارتري درصدد خاموش كردن انقلاب و اعتراض مردم شيعه بحرين و ملت مظلوم ليبي مي باشد.
در اين بين واكنش محتاطانه آمريكا در مقابل اشغال نظامي بحرين توسط دول مرتجع عربي و حتي اعلام حمايت تلويحي سخنگوي كاخ سفيد از اين اقدام و محكوميت ضمني مردم معترض بحرين توسط سخنگوي وزارت خارجه آمريكا پشت پرده اين توطئه بزرگ را علني مي سازد.
واقعيت اين است كه ايالات متحده از به ثمر رسيدن حركت انقلابي مردم شيعه بحرين به شدت هراس دارد و با توجه به منافع نفتي، منافع نظامي و منافع منطقه اي كه در پناه حكومت رژيم حاكم كسب مي كند و همچنين به علت حضور ناوگان پنجم دريايي اين كشور در بنادر بحرين و خطرات احتمالي متوجه آن در صورت پيروزي انقلاب مردم، اين كشور از همان آغاز نخستين جرقه هاي اعتراضي مردم بحرين به صورت آشكار و پنهان در مقابل خواست و اراده مردم بحرين ايستاد و تلاش كرد رژيم حاكم بر بحرين را به ثبات برساند.
با توجه به حمايت تلويحي دولت آمريكا از اين اقدام و از آنجا كه منابعي درون دولت آمريكا اعلام كردند كه اشغال نظامي بحرين با هماهنگي كاخ سفيد انجام گرفته است بسيار محتمل به نظر مي رسد كه اين اقدام با درخواست مستقيم ايالات متحده آمريكا صورت پذيرفته باشد.
بنابراين اشغال نظامي بحرين و اقدامات اخير رژيم هاي عربي حكايت از پشتيباني كامل آمريكا از اين اتحاد نامقدس دارد و بار ديگر نشان داد كه مدعي دموكراسي و آزادي خواهي بيش از همه خود گرفتار ارتجاع استبداد، استعمار و استثمار مي باشد.
البته بايد اشاره كرد كه اين حركات و اقدامات نه تنها در سراشيبي سقوط ديكتاتورهاي غربگرا تغييري ايجاد نخواهد كرد بلكه آشكار شدن هرچه بيشتر ماهيت پليد و تجاوزكارانه اين رژيم ها و پشتيبانان غربيشان، سقوط آنان را سرعت مي بخشد.
حركت اعتراض آميز مردم بحرين در مقابل اشغال نظامي كشورشان و تظاهرات در مقابل سفارت عربستان در منامه و همچنين درگيري اوليه مردم با نظاميان سعودي و كشته شدن اولين افسر نظامي عربستان حكايت از مقاومت شديد مردم مظلوم بحرين در برابر اشغال نظامي كشورشان دارد و بدون شك اين مقاومت به پيروزي نهايي عليه رژيم ضدانساني بحرين و اتحاد نامقدس رژيم هاي مرتجع عربي مي انجامد.
در اين بين جمهوري اسلامي ايران مي بايست ضمن اتخاذ مواضع محكم و سرسختانه در برابر اين اقدام وحشيانه و ضدانساني كه مصداق بارز دخالت در امور داخلي مردم بحرين محسوب مي شود با بكارگيري تمامي ابزارهاي ممكن و از طريق اعمال فشار بر سازمان هاي بين المللي عليه رژيم هاي عربي خليج فارس علي الخصوص رژيم سعودي و امارات موضع گيري واحد بين المللي بوجود آورد.
همچنين لازم است ضمن حمايت همه جانبه از آرمان هاي مردم مظلوم بحرين زمينه به ثمر نشستن اين قيام اسلامي و ملي فراهم شده و از مردم بي دفاع اين كشور در عرصه بين المللي حمايت قاطع به عمل آيد.

 



با 130 راي موافق وكلاي ملت صورت گرفت
 تصويب كليات طرح تاسيس و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد در مجلس

ساكنين خانه ملت كليات طرح ناظر بر تاسيس و فعاليت سازمان ملل مردم نهاد را تصويب كردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز گذشته بررسي كليات طرح ناظر بر تاسيس و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد را در دستور كار داشتند كه با 130 راي موافق، 25 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر، كليات اين طرح به تصويب رسيد.
مجلسي ها البته 15 دي ماه امسال زماني كه براي نخستين بار اين طرح به صحن آمده بود، با 65 راي موافق، 24 راي مخالف و 11 راي ممتنع با كليات آن موافقت نكردند.
اهالي بهارستان اما بار ديگر با تقاضاي جمعي از نمايندگان مبني بر تقديم مجدد طرح ناظر بر تاسيس و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد (غيردولتي) موافقت كردند. مجلس اين تقاضا را كه در اجراي ماده 133 آيين نامه داخلي مطرح شده بود، با 131 راي موافق، 19 راي مخالف و 26 راي ممتنع به تصويب رساند.
طرح ناظر بر تاسيس و فعاليت سازمان هاي مردم نهاد شامل 5 فصل با عناوين كليات و تعاريف، حقوق و تكاليف، تاسيس و ثبت سازمان نظارت و ساير مقررات است. نمايندگان مجلس همچنين با يك فوريت طرحي موافقت كردند كه در صورت نهايي شدن آن، سن بازنشستگي براي كارمندان وزارت اطلاعات به منظور بهره گيري بيشتر از تجربيات آنان افزايش خواهد يافت.
نماينده مجلس با 129 راي موافق، 17 راي مخالف و 15 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر با فوريت اين طرح كه به امضاي 19 تن از نمايندگان رسيده بود موافقت كردند.
طبق ماده واحده اين طرح يك فوريتي ماده 57 قانون وزارت اطلاعات مصوب 1374 به شرح زير اصلاح مي گردد.
براساس اين اصلاحيه وزارت اطلاعات مي تواند با شرايط زير كارمندان خود را بازنشسته كند:
حداقل 30 سال سابقه خدمت براي مشاغل غيرتخصصي و 35 سال براي مشاغل تخصصي كه به تصويب وزير اطلاعات مي رسد با درخواست كارمند براي سنوات بالاي 30 سال.
براساس تبصره يك اين ماده واحده وزارت اطلاعات مكلف مي شود كارمنداني كه داراي 30 سال سابقه خدمت براي مشاغل غيرتخصصي و 60 سال سن مي باشند و كارمندان داراي 35 سال مشاغل تخصصي و 65 سال سن هستند را راسا بدون تقاضاي كارمندان بازنشسته كند.
براساس تبصره 2 نيز سنوات مازاد بر 30 سال خدمت كاركنان به سنوات بازنشستگي اضافه خواهد شد.
بررسي نهايي اين طرح يك فوريتي به فروردين ماه موكول شد.
محكوميت كشتارهاي بحرين
از سوي نمايندگان اهل سنت
نمايندگان اهل سنت مجلس هم در بيانيه اي اشغال بحرين توسط برخي كشورهاي عربي و كشتار مردم مظلوم را به شدت محكوم كردند.
در بخش هايي از اين بيانيه آمده است: اخيرا شاهد تظاهرات گسترده مردم مسلمان سني و شيعه بحرين و ساير كشورهاي عربي هستيم. اما استكبار جهاني به سركردگي آمريكا امروز با مكرهاي شيطاني خود به مقابله با امت اسلامي برخاسته و با استفاده از همه ظرفيت هاي خود و منطقه درصدد ايجاد و دامن زدن به اختلافات منطقه است.
امروز فصل مشترك مبارزه شهروندان ليبيايي و يمني و مصري و بحريني و تونسي براي آزادي و دفاع از آرمان هاي اسلامي رقم خورده است اما متاسفانه به بهانه هاي مختلف از جمله حمله هاي نظامي و غيره تعدادي از حكام منطقه درصدد اجراي سياست هاي شيطان بزرگ هستند.
ما نمايندگان اهل سنت در مجلس ضمن محكوم كردن اشغال بحرين توسط ارتش بعضي از كشورهاي همسايه و آغاز قتل عام مسلمانان شيعه و سني در اين كشور از عموم مسلمانان جهان مي خواهيم بر عليه ظلم و بيداد حاكمان مستبد خود به پا خواسته و از جامعه بين المللي و دبيركل سازمان ملل درخواست مي كنيم در راستاي مسئوليت بين المللي خود به حمايت از مطالبات مشروع مردم بحرين با دخالت هاي نظامي ساير كشورها و كشتار مردم مسلمان برخورد جدي كنند.
در همين راستا سخنگوي هيئت رئيسه مجلس هم با اشاره به نسل كشي در بحرين از تشكيل كارگروهي براي بررسي تحولات بحرين در مجلس خبر داد.
محسن كوهكن روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران به تشريح گزارشي از جلسه غيرعلني نمايندگان پرداخت و اظهار داشت: اين جلسه غيرعلني براي ارائه گزارشي از سوي علي لاريجاني عضو شوراي عالي امنيت ملي تشكيل شد.
وي افزود: امروز مجلس نسبت به تحولات بحرين حساسيت بالايي داشت چرا كه دو كشور به بحرين نيرو اعزام كردند تا به حاكم مستبد بحرين كمك كند تا مردم را سركوب كنند.
كوهكن همچنين گفت: در اين جلسه همچنين برخي اعضاي كميسيون امنيت ملي نيز گزارشي ارائه دادند و در خصوص گروه هاي پارلماني كشورهاي مرتبط نيز مباحثي مطرح شد.
اين نماينده مجلس در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: نمايندگان به شدت نسبت به اوضاع بحرين حساس هستند و آن را دنبال مي كنند و بر فعال شدن مسئولان سياسي خارجي كشورمان در ارتباط با تحولات كشور بحرين تأكيد كردند.
به گفته وي، نمايندگان مجلس به شدت نسبت به تمام خوني كه پادشاه مستبد بحرين با همكاري رژيم سعودي و امارات در كشورشان به راه انداخته نگران هستند به همين دليل كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسه غيرعلني ماموريت يافت كه بدون وقفه و حتي در ايام تعطيلات نوروز نيز تحولات بحرين را دنبال كرده و آن را مورد بررسي قرار دهد.
كوهكن در ادامه سخنانش يادآور شد: مجلس امروز نسبت به گزارشي كه در جلسه غيرعلني از كشتار مردم بحرين توسط حاكم مستبد اين كشور و نيروهاي خارجي عربستان و امارات صورت مي گيرد، واكنش نشان داد و نمايندگان از كميسيون سياست خارجي و هيئت رئيسه مجلس خواستند راهكارهايي كه مي تواند بازدارنده باشد، ارائه دهند.
وي همچنين گفت: در جلسه غيرعلني مقرر شد كميسيون سياست خارجي مجلس با تشكيل كارگروهي حتي در ايام تعطيلات نوروز نيز تحولات بحرين را به جد دنبال كند.
شوراي نگهبان طرح ارائه تنخواه به دولت را تاييد كرد
نايب رئيس اول مجلس هم از تاييد طرح دو فوريتي اجازه دريافت و پرداخت هاي دولت در فروردين و ارديبهشت سال 1390 توسط شوراي نگهبان خبر داد.
حجت الاسلام سيدمحمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در ساعات پاياني جلسه علني مجلس، رياست صحن علني را بر عهده داشت، اعلام كرد: شوراي نگهبان طرح دو فوريتي اجازه دريافت و پرداخت هاي دولت در فروردين و ارديبهشت سال 1390 را بررسي و تصويب كرده است.
وي افزود: اين طرح كه با راي قاطع نمايندگان مجلس به تصويب رسيد، مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گرفته و انشاء الله دولت با تاييد شوراي نگهبان و اجراي مفاد اين قانون در دو ماه اول سال آينده وظايف قانوني را براي اداره كشور انجام خواهد داد.
صحن علني ديروز همچنين شاهد ارائه گزارش كميسيون اقتصادي مجلس درباره نتايج حاصله از اجراي قانون مبارزه با پول شويي بود كه توسط سيد كاظم دلخوش، سخنگوي اين كميسيون قرائت شد، در بخشي از اين گزارش اعلام شد كه با توجه به لزوم جلوگيري از تبليغات سوء دشمنان در عرصه هاي سياسي، توجه به ابعاد بين المللي مبارزه با پول شويي اهميت بالايي دارد.
دولت ايران از مردم بحرين
به صورت عملي حمايت كند
اعتراض به كشتارهاي وسيع در بحرين و حمايت از مردم مظلوم اين كشور هم موضوعي بود كه برخي از ناطقين مجلس به آن پرداختند.
عيسي جعفري نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در همين ارتباط از وزارت خارجه خواست كه در نحوه رفتار با دولت آل سعود تجديد نظر كند و با اتخاذ ديپلماسي فعال از مردم مظلوم بحرين حمايت عملي كند.
حجت الاسلام حسن ملك محمدي نماينده مردم دامغان هم با ابراز تأسف فراوان اعلام كرد: مطلع شديم كه نيروهاي سفاك عربستان به بيمارستاني در بحرين حمله كردند و برخلاف همه قوانين بين المللي و اصول اسلامي به كشتار بيماران و مجروحان دست زدند.

 



تقوا، شاه كليد حل مشكلات (بخش پاياني) تمرين ، تنها راه كسب تقوا

علاج مشكلات ما تقواست. اگر تقوا داشته باشيم كاسب كم فروشي نمي كند، كارمند دير سركارش حاضر نمي شود، ارباب رجوع را دور سر نمي گرداند، امروز و فردا نمي كند، براي كاري كه بايد انجام بدهد و وظيفه اوست رشوه و پول چايي نمي خواهد، كسي هم كه حقي ندارد براي اين كه ناحق به چيزي برسد رشوه نمي دهد. همچنين طبيب به جيب و پول بيماري كه به او مراجعه كرده نگاه نمي كند. كسي هم كه مي خواهد رأي بدهد منفعت خود را نمي بيند؛ بلكه مصلحت اسلام برايش مهم است. هيچ گاه از خودش نمي پرسد اگر فلاني رئيس جمهور يا نماينده شد مشكلات ما را حل مي كند يا نه. هيچ وقت به خود اجازه نمي دهد براي منافع و ملاحظات خود به كسي رأي دهد؛ بلكه در نظر مي گيرد تا به كسي رأي دهد كه براي اسلام و براي مردم نافع باشد، چه براي براي او نفع داشته باشد يا ضرر، فرقي نمي كند؛ بلكه ملاك، مصلحت اسلام و مسلمين است. اگر تقوا باشد، فكر انسان اين گونه است؛ در غير اين صورت آدمي فقط به فكر خود و مصالح خود است و اين عين بي تقوايي مي شود. حال مي خواهد اين گونه انديشيدن، براي عالم، جاهل، معلم، دانش آموز، كارگر يا كارفرما باشد. اگر تقوا باشد كارها درست به پيش مي رود و اگر نباشد همه جا خراب مي شود.
اما بعد از اين كه فهميديم علاج مشكلات ما تقواست و مشكلات ما از بي تقوايي است، سؤال اصلي اين است كه چه كنيم تا تقوا داشته باشيم؟ در ابتدا بايد وظايف را درست شناخت. گاهي شيطان كار را مشتبه مي كند. گاهي انسان خوبي و بدي را نمي داند؛ پس بايد از كساني كه مي دانند بپرسد و تحقيق كند تا بداند وظيفه چيست و چه بايد كند، حكم خدا و مصلحت اسلام چيست؟ بايد بپرسد آن جا كه مصلحت اقتضا مي كند، وظيفه اش چيست، اما اين كه دلش نمي خواهد، ملاك نيست. دل را بايد رام كرد و مشكل ترين كارها اين مسأله است. رام كردن دل بسيار مشكل است. آن هايي كه جوان هستند، تا دير نشده است قدر خودشان را بدانند كه اين كار براي آن ها آسان تر است. در جواني عادت به هوا پرستي هنوز قوي نشده و اين ريشه درخت محكم نشده است. به سرعت مي توان آن را تغيير داد؛ اگر درخت، كج هم شده باشد، باز مي شود با قدري كوشش كم كم آن را به حالت اول بازگرداند و راست گردانيد. درخت هايي هستند كه به علت باد كج شده اند يا از همان ابتدا كج نشانده شده اند. آن باغبان هايي كه هنرمند هستند، با وسايلي درخت را مي بندند و كم كم درخت قامت راست مي كند. جوان تا جوان است بايد مراقب باشد؛ چون وقتي پير شد و ريشه هاي هواي نفس در دلش قوي شد، ديگر تغيير دادن آن خيلي مشكل است. جوانان قدر خودتان را بدانيد؛ زودتر اقدام كنيد و نگذاريد عشق به دنيا در دلتان ريشه دواند. تمرين كنيد آنجايي كه دلتان يعضي چيزها را مي خواهد، مقداري با آن مخالفت كنيد، اين امر در جواني آسان است، اما اگر انسان سال ها به كاري عادت كرد، تغيير آن مشكل است. نه اين كه نشود، اما مشكلاتي دارد. جواني كه تازه سر كار رفته است، اگر بخواهد به وظيفه اش عمل كند خيلي مشكل نيست. اگر اشتباهي هم بكند، وقتي به او تذكر دهند، توجه پيدا مي كند و رفتار خود را تصحيح مي كند. اما مديري كه سال ها به جاي ساعت 8 ، ساعت 10 صبح در محل كار خود حاضر شده است، بسيار راحت و با كمال آسايش به ارباب رجوعش مي گويد: برو فردا بيا، فردا برو يك هفته ديگر بيا. اگر يك پست مهمي هم داشته باشد، كسي نيست كه به او بگويد بالاي چشمت ابروست!
تمرين براي تقوا
به هر حال، براي كسب تقوا هيچ راهي جز تمرين وجود ندارد. فقط انسان بايد تصميم بگيرد كارش را درست انجام دهد. اما توجه كنيد اين تصميم يك دفعه پيش نمي رود، انسان بايد برنامه ريزي داشته باشد و مشخص كند كه براي مثال، امروز من سر ساعت 8 بايد سركارم باشم و اگر دير شد خودم را مؤاخذه كنم؛ نه اين كه اگر 5 دقيقه دير شد بگويم چيزي نيست، فردا 5 دقيقه زودتر مي آيم. انساني كه عادت كرده چشمش آزاد باشد و از روي هوس هرجا كه مي رود به اين طرف و آن طرف نگاه مي كند، اگر قدري چشمش را كنترل كند، با اين كه ممكن است در ابتدا قدري برايش سخت باشد، اما پس از چند روز، ترك نگاه گناه آلود برايش شيرين مي شود، آن وقت است كه لذت ترك لذت را مي چشد. هم چنين كسي كه عادت كرده بدگويي كند و بي محابا حرف بزند و مسخره كند، بايد بداند هر كلمه حرفي كه مي زند بايد جوابش را بدهد: «ما يلف ظ م ن قول لاّ لديه رق يب عت يد»(1).
دقت كنيم تا رفتاري عادت نشده، به سرعت مي توان آن را تغيير داد. پس وقتي انسان خواست حرفي بزند؛ در ابتدا تأملي كند و ببيند مي تواند جوابش را بدهد يا نه. آيا سكوت كردن جايز است يا نه؟ آن جايي كه بايد بگويد و خداوند به گفتن او رضايت دارد، بايد بگويد. به جاي اين كه فكر كند آيا رفيق من بدش مي آيد يا خوشش مي آيد، ببيند خدا بدش مي آيد يا خوشش مي آيد. بهترين راه، راهي است كه حضرت امام (رض) فرمود و آن اين است كه انسان متوجه باشد كه عالم محضر خداست، خدا بر همه چيز، بر حالات دروني و بر افكار و انديشه هاي ما احاطه دارد. همه چيز براي او حاضر است و از او نمي توان چيزي را مخفي كرد: «يعلم ما يس رّون و ما يعل نون»(2). در شب هاي تاريك و در فضاي آرام هر آنچه در خاطر شما خطور مي كند خدا بدان آگاه است. هرچه از خوبي يا بدي در ذهن آدمي مجسم مي شود، خدا به آن آگاه است و آن را حساب مي كند. اگر انسان توجه داشته باشد كه كسي اين امضاء كردن ها و نكردن هاي او را مي بيند، روزي از او حساب خواهد كشيد، كلمه كلمه حرفي كه مي زند، مي شنود و آن را ضبط مي كند، روزي حساب حرام و حلال يك ريالي را كه به دست آورده و خرج مي كند از او خواهد پرسيد، قدري به خود مي آيد. بايد اين را تمرين كنيم و بدانيم اين عالم براي همين است كه ما بفهميم دائماً در حضور خدا هستيم و خدا از اسرار ما آگاه است.
درقيامت، مو را از ماست مي كشند
به اين داستاني كه مرحوم آقاي طباطبايي نقل مي فرمودند توجه كنيد: يكي از بستگانش خواب مفصلي مربوط به عالم برزخ ديده بود. در خواب پرسيد: حساب كشيدن در آن عالم چگونه است؟ در پاسخ به او گفت: ابوالقاسم! همين را به تو بگويم كه آن جا مو را از ماست مي كشند. به او گفت: مگر آن جا ائمه به انسان كمك نمي كنند؟ گفت: همه كارها دست آن هاست: « نّ لينا يابهم ثمّ نّ علينا ح سابهم»(3)؛ مو را از ماست مي كشند. اگر انسان باورش باشد كه ما به اين عالم آمده ايم تا دائماً امتحان بدهيم، يعني چشم ، گوش، دست، فكر، رفتار، امضاء كردن و امضاء نكردنمان، مورد بازخواست است، به گونه اي ديگر زندگي خواهيم كرد.
چرا از يك امضاء كه هم وظيفه تو بود و هم كار بنده خدا راه مي افتاد، دريغ كردي و كار او را 24 ساعت به تعويق انداختي؟ چه بسا او ضررهايي در ظرف اين 24 ساعت متحمل شود كه همه آن ها به گردن توست و تو بايد جواب بدهي. اگر اين روحيه باشد همه چيز درست مي شود. آن گاه انسان وجدان آرامي خواهد داشت. شب راحت مي خوابد و از هيچ كس هم نمي ترسد. به نظر ديگران اهميتي نمي دهد؛ چون حسابش با كسي ديگر است.براي مثال، اگر دوستي از شما دعوت كرد تا به خانه اش برويد و در آن جا صاحب خانه با كمال احترام به شما لطف و محبت كرد، اما بچه هاي همسايه، شما را مسخره كردند؛ آيا ناراحت مي شويد؟ وقتي صاحب خانه با كمال احترام پذيراي شماست، به كودكان اعتنايي نيست. اين مثل بسيار ساده اي است، ولي ممثل خيلي بالاتر از اين است. يك طرف خداست با آن همه عظمت و طرف ديگر كساني كه هيچ كار از دستشان برنمي آيد و مي پندارند كه قدرت دارند، در صورتي كه بدون اراده خدا هيچ كاري نمي توانند بكنند. آيا رواست ما خدا را كنار بگذاريم و براي دل خوشي آن ها كار كنيم؟ حماقت از اين بيشتر مي شود؟ آيا رواست براي اين كه چند كودك نابالغ ما را مسخره نكنند، در سايت ها و روزنامه ها به نفع ما چيزي بنويسند، خدا را كنار بگذاريم و به وظيفه خود عمل نكنيم؟! آيا اين حماقت نيست؟ چه كساني اين گونه مي انديشند؟ اين عالم خدا دارد؛ خدايي كه قدرت بي نهايت دارد و همه چيز تحت فرمان اوست و كسي نمي تواند بي اذن او نفس بكشد: «و ما كان ل نفس أن تموت لاّ ب ذن اللّه»(4): مرگ هم بي اذن خدا نمي شود: «و ما كان ل نفس أن توم ن لاّ ب ذن اللّه »(5): ايمان هم بي اذن خدا نمي شود. همه چيز در عالم به اراده خداست. پس چرا انسان براي اين كه مبادا چند نفر بچه به او نقد كنند، فحش بدهند و او را مسخره كنند، خدا را ناديده بگيرد؟
پسندم آنچه را جانان پسندد
پس لازم است از يك سو شناختمان را نسبت به خدا، و از سوي ديگر شناختمان را نسبت به وظايفمان افزايش دهيم. بايد نسبت به وظيفه خود مطمئن باشيم. اگر ترديدي هست، راه تحقيق باز است تا به يقين برسي و چون دانستي بايد آن كني كه خدا مي خواهد. بايد رضايت خدا را در نظر داشت و از غضب او ترسيد و نبايد در مقابل او به هيچ چيز ديگر اعتنا داشت: «لا يخافون في الله لومه لائ م». اگر انسان اين چنين شد وجدانش هم راحت است و مي داند كه يك قدرت بي نهايت هوادار اوست.
حضرت ابراهيم(ع) را در منجنيق گذاشتند، چون آنقدر حرارت آتش زياد بود كه كسي نمي توانست نزديك آن برود.كساني هم كه مي خواستند ابراهيم در آتش بيندازند نمي توانستند نزديك بروند. از اين رو، ابراهيم را در منجنيق گذاشتند و به سوي آتش پرتاب كردند. همان طور كه ابراهيم به سوي آتش مي رفت، جبرئيل به او گفت: يا ابراهيم! آيا با ما كاري داري؟ تصور كنيد شخصي از منجنيق رها شده و مي رود كه به آتش بيفتد. در اين هنگام ابراهيم در پاسخ جبرئيل مي گويد: «أمّا اليك، فلا»(6)؛ به شما نيازي ندارم. گفت: پس از خدا بخواه. گفت: او مي داند كه چه مي كنم، هر چه صلاح اوست، همان درست است. براي چنين انساني است كه خداوند مي فرمايد: «يا نار كون ي برداً و سلاماً علي براه يم»(7). وقتي مرد وظيفه شدي، آتش را برايت گلستان مي كنند. براي ابراهيم آن مصلحت است. آن جا كه مصلحت چيزي ديگر است و بايد زير خنجر باشد، سيدالشهداء (ع) سر خويش را تقديم مي كند و با كمال تسليم مي گويد: «رضاً بقضائك»؛ هر چه تو بخواهي. الگوي مكتب ما اين ها هستند. اين سياست بازي ها، جلب قلوب و افكار و آراء عمومي، فريب و خيمه شب بازي است و البته وسايل آزمايش من و شماست: «و اللّه م ن ورائ ه م مح يط»(8). و اين دست خدا است كه بر همه آن ها مسلط است: «و اللّه غال ب علي أمر ه»(9)؛ شكست براي خداوند معنايي ندارد. بايد همه چيز را براي او انجام داد، به ديگران هيچ اعتباري نيست و به قول معروف: ديگران پشمي به كلاه شان نيست. صدبار امتحان كرده ايم؛ اما باز مي پنداريم شايد اين بار با بقيه فرق داشته باشد! نه عزيز من، اعتماد به غير خدا اشتباه است. ما اگر كاري مي كنيم، يا به نفع كسي است يا به ضرر كسي. اگر خدا راضي است آن كار را بايد انجام داد؛ ولي اگر خدا راضي نيست، آن كار نبايد صورت گيرد. اگر تمام عالم بگويند بكن؛ اما تو كه مي داني خدا راضي نيست، نبايد آن كار را انجام دهي و نبايد هم بترسي.
اين انقلاب كه چنين شگفتي هايي را آفريد، برخاسته از چنين روحيه اي است كه در گروهي از مردم بخصوص در شخص امام (رض) تجلي داشت. همه اين بركات به بركت آن روح بزرگ است. اگر من و شما امروز خوشي و راحتي داريم، در دنيا عزتمنديم و از اين كه ايراني هستيم افتخار مي كنيم و سرفرازيم، همگي به بركت وجود امام است. حضرت امام اخلاص داشت و خداوند چنين عزتي را به او داد و اگر مقداري از اين عزت نصيب ما شده، از بركت اخلاص او است. ما بايد از او ياد بگيريم و تمام تلاش خود را به كار گيريم تا كار را فقط براي رضاي خدا انجام دهيم.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش ناظران شوراي نگهبان -26/11/1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ق / 18 (2) بقره / 77 (3) غاشيه / 25-26 (4) آل عمران / 145 (5) يونس / 100.
(6) مستدرك الوسايل، ج 3، ص 303، باب 38 (7)انبياء / 69 (8) بروج / 20 (9) يوسف / 21.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود

 



انتقاد شديد مراجع تقليد و علما از سران عرب در جنايات بحرين

حضرات آيات مكارم شيرازي، نوري همداني، صافي گلپايگاني، جوادي آملي و سبحاني، همچنين مدير حوزه هاي علميه نسبت به سكوت سران عرب درخصوص مسائل اخير در منطقه به شدت موضعگيري كردند و از آن ها خواستند در اين خصوص اقدامي جدي انجام دهند.
به گزارش خبرگزاري ها، حضرات آيات ناصر مكارم شيرازي، لطف الله صافي گلپايگاني، عبدالله جوادي آملي و جعفر سبحاني از مراجع تقليد و همچنين آيت الله مرتضي مقتدايي مدير حوزه هاي علميه نسبت به سكوت سران عرب در خصوص مسائل اخير در منطقه به شدت موضعگيري كردند و از آن ها خواستند در اين خصوص اقدامي جدي انجام دهند.
هشدار آيت الله مكارم شيرازي
به سران عرب: مردم منطقه رفتار عربستان وامارات را تحمل نخواهند كرد
حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد، روز چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود كه در مسجد اعظم قم برگزار شد به تحليل و بررسي حوادث و تحولات منطقه پرداخت و گفت: تحولات و حوادث بحرين فاجعه عجيبي است.
وي با محكوم كردن لشكركشي امارات و عربستان براي قتل عام مردم بحرين ابراز داشت: عجيب است كشوري به ظاهر اسلامي براي قتل عام مردم يك كشور ديگر نيرو بفرستد. همه مي دانند اعتراض بحريني ها سالم و مسالمت آميز است و آنها مسلح نيستند آيا اين مساله وحشتناك نيست؟
حضرت آيت الله مكارم شيرازي با ابراز تاسف از اين حوادث سياست يك بام و دو هواي غرب در دفاع از دموكراسي و حقوق بشر را مورد انتقاد شديد قرار داد و گفت: شما ساليان دراز براي دموكراسي يقه چاك مي كرديد، دنيا را از اين شعارها پر كرديد و مخالفان را كوبيديد حال كه مردم در اين منطقه بر ضد ديكتاتورها قيام كرده اند 180 درجه راه خود را عوض كرده و به حامي ديكتاتوري بدل شده ايد و بايد بدانيد نمره شما در دموكراسي صفر و زير صفر است.
وي افزود: آيا اين بود شعارهاي شما در دفاع از حقوق بشر و دموكراسي؟ بعد از اين آيا كسي سخنان شما را باور مي كند، مقصود از حقوق بشر كه مد نظر شما است اين است كه منافع تان حفظ شود.
مدرس خارج فقه حوزه علميه قم خطاب به حاكمان عربستان و امارات گفت: شما خيال نكنيد اين كارتان براي شما ارزان تمام مي شود و بايد هزينه هاي بسياري بدهيد. خودتان آسيب پذيرترين كشور هستيد، عربستان تا به حال حتي يك انتخابات هم نداشته است با اين وضع به يك كشور ديگر لشگركشي كرده ايد كه مردم را قتل عام كنيد.
وي بيان داشت: يك ضرب المثلي است كه مي گويد كسي كه خانه اش شيشه اي است سنگ به خانه ديگران نمي زند و بايد بدانيد مردم منطقه رفتار شما را تحمل نخواهد كرد. اين مساله براي شما گران تمام خواهد شد خودتان را از اين مهلكه كنار بكشيد.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي افزود: از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران كشور تركيه و ساير كشورها اقداماتي انجام شده است و كشورها اجازه نمي دهند چنين كاري انجام بشود.
وي در ادامه گفت: جالب است وقتي به بحريني ها و عربستاني ها مي گويند كه چرا اين كار را كرده ايد آنها مي گويند كه ما با هم پيمان دفاعي داريم، آيا معناي پيمان دفاعي اين است كه ملت خود را قتل عام كنيد.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه منطق در دنياي امروز از بين رفته است ابراز داشت: عجيب است قتل عام كردن ملتي كه خواسته مشروع دارند تحت پيمان دفاعي قرار مي گيرند و نيروهاي خارجي براي سركوب مردم وارد مي شوند آيا حتي يك كودك چنين منطقي را مي پذيرد.
وي تصريح كرد: اميدواريم در سايه بيداري ملت هاي منطقه شر اشرار به خودشان برگردد و دستشان از منطقه كوتاه و قطع شود.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به زلزله و سونامي وحشتناك كشور ژاپن تصريح كرد: ما از اين فاجعه بسيار ناراحت هستيم و من بارها براي آنها دعا كرده ام و دعا مي كنيم كه خداوند نجاتشان دهد.
وي ادامه داد: البته در اين حوادث درس عبرتي هم وجود دارد و آن اينكه قوي ترين كشور صنعتي جهان هم در مقابل حوادث چقدر ضعيف و ناتوان است اين در صورتي است كه مغرور نشويم.
آيت الله نوري همداني:جلوي جنايت بايد گرفته شود
حضرت آيت الله نوري همداني نيز در بيانيه اي جنايت نظاميان دولت هاي عربستان و امارات عليه شيعيان بحرين را محكوم كرد.
ما با محكوم كردن لشكركشي دولت عربستان سعودي و امارات به مملكت بحرين و كشتار و زخمي كردن مسلمانان آن كشور كه برخلاف همه موازين عقلي و شرعي و بين المللي است به حكومت بحرين كه با لبخند زدن به چهره نماينده قدرت استكباري آمريكا اجازه كشتار مردم مسلمان بحرين را كه براي احقاق حق خود قيام كرده اند داده اند، اعلان مي كنيم كه از سرنوشت صدام ها و بن علي ها وحسني مبارك ها عبرت بگيرد و بداند كه با جنايتهايي كه مرتكب ميشود لحظه به لحظه سقوط خود را نزديكتر مي كند چه اينكه همه مسلمانهاي جهان براساس آموزه هاي اسلامي وظيفه دارند كه در برابر شنيدن مظلوميت يك نفر مسلمان هم باشد ساكت ننشينند.
در خاتمه از سازمانهاي بين المللي و كنفرانس اسلامي مي خواهيم كه هر چه زودتر جلوي اين جنايت ها را بگيرد.
حسين نوري همداني
25/12/1389
هشدار شديداللحن آيت الله صافي گلپايگاني به لشكركشي عربستان سعودي
همچنين حضرت آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد در بيانيه اي به حكام عربستان و كشورهاي اسلامي عربي منطقه درخصوص لشكركشي عربستان سعودي و امارات به كشور بحرين به شدت هشدار داد و تصريح كرد: بيداري و نهضت اسلامي مردم كه در بند حكومت هاي اسلام ستيز و مزدور استعمار مي باشند و لبريز شدن كاسه صبر و تحمل آنان خصوصا در كشورهاي عربي از حوادث بسيار مهم تاريخ معاصر است.
اين مرجع تقليد در بيانيه خود اظهار كرد: اين حركت آزادي خواهانه از تونس آغاز و به سرعت منطقه را فرا گرفت. مصر، يمن، ليبي و بحرين زير پوشش اين نداي اسلام خواهي و استعمار ستيزي قرار گرفتند و سران استعمار مخصوصاً آمريكا را كه با اين حكام مزدور و حمايت از آنان جهان عرب را زير امپراطوري خود قرار داده و بر ثروت هاي طبيعي اين كشورها از نفت و غيره تسلط داشته اند، به چاره جوئي مزورانه و مداخله گري برانگيخت و با اينكه از نظر مردم دنيا سقوط قذافي ديكتاتور در همان روزهاي اول انقلاب مردم ليبي مسلم بود، اين جرثومه خيانت به اسلام با كمك هاي آشكار و پنهان استعمار، مردم ليبي را شب و روز از زمين و هوا قتل عام مي كند.
همچنين آمريكا و سران استعمار به مقابله با انقلاب بحرين كه صددرصد بر سلطه غرب و آمريكا به وسيله آل خليفه پايان مي بخشيد پرداختند و به وسيله حكومت هاي همسايه بحرين وارد عمل شدند و نيروهاي نظامي اين حكومت ها را به اين كشور گسيل داشتند تا انقلاب مردمي را سركوب و سلطه آمريكا را بر اين كشور استمرار دهند.
ما از حكومت امارات هيچ توقعي نداريم و هويت واقعي او بر دنيا آشكار است. از حكام سعودي كه خود را مسلمان و خود را حامي مسلمانان مي دانند، سؤال مي كنيم: همكاري نزديك به يك قرن شما با استعمار انگليس و آمريكا چه وقت پايان مي پذيرد؟ چرا شما به خود نمي آئيد و به عزت و استقلال اسلامي برنمي گرديد؟
جهان اسلام به خصوص كشورهاي پاكستان، افغانستان و عراق گرفتار برادركشي و قتل عام هاي همه روزه است كه دنيا مي داند منبع و مصدر آنها كجاست؟ از شما مي پرسيم، آيا اسلام به شما اجازه داده كه ظالم رادر برابر مظلوم حمايت كنيد؟ آيانمي دانيد كه حكومت آل خليفه با آن نفرات معدود، مسلمانان بحرين اعم از شيعه و سني را از همه حقوق خود محروم كرده است؟
آيا اكثريت قريب به اتفاق مردم كه خواستار حقوق اسلامي خود هستند صاحب بحرين هستند يا آن چند نفر مزدور و دشمنان اسلام كه شما به بهانه درخواست آنها و در واقع به فرمان آمريكا نيرو به بحرين مي فرستيد؟ چرا از خشم و غضب خدا نمي ترسيد و چرا از سرنوشت ديگران عبرت نمي گيريد؟
مسلمانان در تمام دنيا تصميم گرفته اند كه مجد و عظمت ديرين را تجديد كنند و بيگانگان را از كشورهاي اسلامي بيرون كنند. چنانكه بن علي و مبارك را بيرون انداختند.
انتقاد شديد آيت الله جوادي آملي از سكوت علماي عرب در مقابل كشتار مسلمانان بحرين
حضرت آيت الله عبدالله جوادي آملي، نيز روز چهارشنبه در درس تفسير خود كه با حضور طلاب و روحانيان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به تحليل و بررسي حوادث روز از منظر و ديدگاه قرآن كريم پرداخت.
وي با اشاره به آيه و ما اصابكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم و يعفو عن كثير، عمده مشكلات جامعه بشري را به دليل اعمال نادرست شان عنوان كرد و ابراز داشت: هرگونه بلايي كه دامن گير ملت ها مي شود براثر سوء رفتارهاي ملت ها است و اين يك اصل كلي قرآني و ديني است.
استاد برجسته حوزه علميه قم بيان داشت: گاهي ممكن است كسي اشكال كند كه اين زلزله، سيل و سونامي ها چيست، در پاسخ بايد گفت «فبما كسبت ايديكم» اين نتيجه عمل شما است.
قريب به اتفاق درآمدهاي كره زمين صرف آدمكشي مي شود
حضرت آيت الله جوادي آملي گفت: خداوند تبارك و تعالي سفره اي به اندازه نظام خلقت پهن كرده است و آسمان ها و زمين پر از نعمت در اختيار انسان ها است و خدا مهماني به نام انسان دعوت كرد و فرمود تو خليفه مايي و همه چيز را براي تو مسخر كرديم.
وي ادامه داد: انسان با تمام پيشرفت هاي ظاهري كه كرده است، اما بشر امروز را كه ارزيابي مي كنيم مي بينيم اكثر قريب به اتفاق درآمدهاي كره زمين صرف آدمكشي مي شود، كارخانه هاي اسلحه سازي كه سه شيفت كار مي كنند، دانشكده هايي كه افسران آدمكش تربيت مي كنند.
اين استاد حوزه علميه قم اظهار داشت: بخشي از بودجه ها نيز صرف مفاسد اخلاقي مي شود و مختصري از آن نيز خرج خوراك و پوشاك مي شود و اين در حالي است كه صداي قرآن هم به همه جا مي رسد.
وي با اشاره به فاجعه سونامي و زلزله در كشور ژاپن و انفجارهاي صورت گرفته در چند نيروگاه اتمي اين كشور، تأكيد كرد: ژاپن اين نيروگاه ها را ساخته و منتظر بود كه وقتي آمريكا حمله كند، برضد آنها استفاده كند، اما الان دامن گير خودشان شده است.
حضرت آيت الله جوادي آملي گفت: نه استكبار و نه صهيونيسم مي فهميدند كه هدف جمهوري اسلامي ايران ساخت و توليد سلاح هسته اي نيست، بلكه مي خواهد با استفاده از اين فناوري مشكلات اقتصادي و علمي خود را حل كند، اما اينها جلوي ايران را مي گيرند و جلوي ديگران را نه.
جهان بدون استكبار وصهيونيست ها بسيار زيبا است
حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به آيات و رواياتي تأكيد كرد: عالم و جهان هستي بسيار زيبا است و هيچ نقصي در آن وجود ندارد و اگر استكبار و صهيونيست ها كنار گذاشته شوند، جهان يك تابلوي زيبا است.
وي در ادامه كشتار مردم مسلمان بحرين را محكوم كرد و بيان داشت: در غرب يك عده مدعي اند كه خادم الحرمين هستند، اما حرمين در دست يك عده به اسارت رفته است.
حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اينكه مهم ترين برنامه هاي رسمي اسلام از حرمين است، ابراز داشت: كساني كه خود را خادم الحرمين مي دانند به كشور مسلمان ديگر لشكركشي مي كنند و يك عده از علما هم ساكت هستند و صدايشان درنمي آيد؛ اينها شيطان دهان بسته هستند كه يا حرف خادمان قلابي حرمين را تصديق مي كنند و يا جلوي تظاهرات مردم را مي گيرند؛ بعد شما دلتان مي خواهد نه زلزله، نه سيل و نه سونامي بيايد؟
وي گفت: اينها در روز روشن و در حضور علما براي كشتار مسلمانان و شيعيان بحرين كه دعاي فرج مي خوانند و مي خواهند دين خدا را كمك كنند، لشكركشي مي كنند و بعد دلشان مي خواهد نه زلزله بيايد و نه سونامي.
اين استاد برجسته حوزه علميه قم ابراز داشت: علما و مراجع بزرگوار و مسئولان ما در اين باره نكاتي را فرموده اند و ما هم براي رهايي اين ملت ها از دست اشرار و استكبار دعا مي كنيم.
حضرت آيت الله جوادي آملي در پايان درس خارج خود براي رهايي و نجات ملت هاي محروم به ويژه مردم مسلمان بحرين دست به دعا برداشت و گفت: خدايا تو را به پيامبر(ص)، ائمه طاهرين، چهارده معصوم و به قرآن قسم به داد مسلمانان برس، آنها را از شر حاكمان نجات بده و دست استكبار و صهيونيسم را قطع كن و آمريكا و استكبار را به خاك مذلت بنشان. اين مرجع تقليد يادآور شد: ما شنيديم كه برخي از ژاپني ها در زلزله بم ايراني ها را سرزنش كرده بودند حالا معلوم مي شود كه همه در مقابل اين حوادث چقدر ناتوان هستند، اين پيامي براي همه انسان ها است كه مغرور نشويم و همه در مسير حق حركت كنيم.
سازمان كنفرانس اسلامي
جلوي خونريزي و خودكشي را
در منطقه بگيرد
حضرت آيت الله جعفر سبحاني از مراجع تقليد ديروز با صدور بيانيه اي در واكنش به وقايع اخير در بحرين و كشورهاي اسلامي با بيان آيه قرآن: لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم وكان الله سميعا عليما (نسا 148) اظهار داشت: گردهمايي و تظاهرات مسالمت آميز مردم مسلمان كشور بحرين يكي از مظاهر دادخواهي است كه قرآن بر آن تاكيد دارد و در آيه ياد شده مي فرمايد: «الا من ظلم» يعني مظلومان مي توانند ناروايي ها را كه بر آن ها از هر سو از حكومت يا غيره وارد شده، بازگو كنند تا به حقوق خود برسند.
بايد كليه مسلمانان جهان در كنار مردم به پا خاسته بحرين و ديگر كشورهاي به پا خاسته باشند و مصداق گفتار اميرمؤمنان به فرزند گرامي «كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» گردند.بسيار جاي تأسف است به جاي آنكه كشورهاي منطقه به اين نداي عدالت جويانه توجه كنند و مظلومان را ياري كنند براي سركوب كردن مظلوم، نيرو مي فرستند تا اين ندا را خاموش كنند.
دفع ظلم و حق طلبي به اندازه اي مهم است كه قرآن اجازه دفاع به ستمديدگان مي دهد و مي فرمايد: «اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علي نصرهم لقدير» (حج 39)
جمله «بانهم ظلموا» مي رساند كه مظلوم و ستمديده، حق دادخواهي دارد و اين روزهاي مردم بحرين به صورت مسالمت آميز با حفظ تمام قوانين بي آنكه صدمه اي به كسي يا نقطه اي وارد سازند خواسته خود را مطرح مي كنند تا سخن خود را به گوش جهانيان برسانند كه اگر پاسخ آنها را دادند چه بهتر وگرنه خدا فريادرس آنهاست و مي فرمايد: «ان الله علي نصرهم لقدير».
اميد آنكه علماي اسلام در منطقه حكومت ها را نصيحت كنند و با همه مسلمانان دست به دست هم بدهند و يار و ياور مظلومان باشند و از اين طريق مايه سرافرازي و سربلندي خود و آيين خود گردند.
انتظار همه مسلمانان جهان از سازمان كنفرانس اسلامي اين است كه در اين مورد با راي قاطع خود جلوي خونريزي و خودكشي را بگيرد و با يك نشست فوق العاده در اين مورد اقدام مؤكد بفرمايد.
مدير حوزه هاي علميه كشور: خيزش هاي مردمي منطقه متأثر از انقلاب اسلامي ايران است
همچنين آيت الله مرتضي مقتدايي، مدير حوزه هاي علميه كشور، در مراسم آغاز به كار فاز دوم مدرسه علميه و مؤسسه آموزش عالي حوزوي امام حسن عسكري(ع) آمل به بيداري اسلامي در خاورميانه اشاره كرد و با بيان اين كه اين خيزش هاي مردمي كه با شعار اسلام خواهي آغاز شده است، برگرفته از نظام اسلامي و از آثار انقلاب است، تصريح كرد: تنها خلأيي كه امروز در خيزش هاي مردم مسلمان منطقه وجود دارد و طول مي كشد تا رفع شود، خلأ رهبري است و اگر آنها رهبري مثل امام راحل و مقام معظم رهبري داشتند قيام آنها خيلي زودتر به پيروزي مي رسيد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين كه حوزه هاي علميه متكفل تربيت بزرگان ديني در جامعه اسلامي هستند، افزود: به همين دليل تقويت حوزه هاي علميه امروز يك ضرورت و وظيفه است تا حوزه ها بتوانند مراجع و فقهاي ديني برجسته اي را پرورش دهند.

 



آيت الله كعبي: اسلام آداب و رسوم انسان دوستانه عيد نوروز را تأييد مي كند

عضو مجلس خبرگان رهبري با تأكيد بر اينكه اسلام با آداب و رسوم ملت ها به خصوص با انسان دوستي مخالفتي نداشته بلكه بر آن تأكيد دارد، گفت: با اين وجود، باستان گرايي افراطي به منظور كم رنگ كردن ابعاد اسلامي انحرافي آشكار است.
آيت الله عباس كعبي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با فارس با انتقاد از كساني كه با مطرح كردن مسائل باستان گرايي، نمادهاي ايراني را پررنگ تر از مسائل ديني مطرح مي كنند، گفت: اجراي مراسم نوروز در تخت جمشيد در واقع كمرنگ كردن شعائر اسلامي است.
وي گفت: اگر كساني به دنبال آن باشند كه آداب و رسوم باستان گرايي را زنده كنند، اين يك انحراف در ارزش هاي اسلامي وانساني مردم مسلمان ايران است كه موجب زاويه گرفتن از فرهنگ ناب اسلامي مي شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: كساني كه درباره سنت هاي باستاني غلو مي كنند، در اصل مي خواهند ابعاد اسلامي را كمرنگ كنند كه انحراف آشكاري است و بايد جلوي آن گرفته شود.
نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: مراجع عظام تقليد، روحانيت عظيم الشأن اسلام، علماي جامعه مدرسين حوزه علميه قم همواره نسبت به آسيب هاي فرهنگي و ديني موضوع باستاني گرايي هشدار داده اند، لذا انتظار مي رود دولت مردان و دست اندركاران هشدارهاي مراجع و علما را جدي بگيرند كه اين به نفع آنها است.
آيت الله كعبي ادامه داد: آنها حتي اگر به دنبال نتايج سياسي هستند بايد به سمت ارزش هاي اسلامي سوق پيدا كنند نه اينكه سنت هاي باستاني را بخواهند در مقابل ارزش هاي اسلامي احيا كنند كه اين به دور از عقل ديني و سياسي است.
وي با بيان اينكه دين اسلام با آداب و رسوم ملت ها به خصوص با انسان دوستي مخالفتي نداشته بلكه بر آن تاكيد دارد، خاطرنشان كرد:دين اسلام مخالف سنت ها و آداب و رسوم و فرهنگ ها نيست يعني آن جايي كه مراسم و آئين هاي فرهنگ ها با مباني دين و شرع مقدس منافاتي نداشته باشد، حكم اسلام درباره اين گونه رسوم و آئين ها مباح و جايز است.
اين استاد سطح عالي حوزه علميه عيد نوروز را نشانه تحول، سليقه و نشاط و ذوق ايراني ها توصيف كرد و افزود: آداب و رسوم عيد نوروز اگر با صله ارحام، ديد و بازديد خويشان و بيماران، كمك به مستمندان و اقوام، رسيدگي به امور خانواده، انجام سفر و عبرت گيري از سفرها كه دستور قرآن است، همراه با نشاط و شادابي باشد، علاوه بر اينكه اسلام عزيز مخالفتي نمي كند بلكه آن را مورد تاكيد نيز قرار داده است كما اينكه اهل بيت عليهم السّلام توصيه هاي بسياري در اين زمينه داشته اند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري اينكه پايان سال فرصت خوبي براي حسابرسي به اعمال سال گذشته است، گفت: همزمان با تحول سال جديد و فصل بهار، مي توان با استغفار و توبه از رفتار هاي غلط احتمالي، تحولي را در جان و روح خود ايجاد كرد كه بسيار مطلوب و مورد تاكيد اسلام نيز است.
آيت الله كعبي اضافه كرد: برخي آداب و رسوم جاهلي نيز هست كه اسلام به عنوان دين كامل و انسان ساز آنها را بدعت مي داند كه از آن جمله چهارشنبه سوري و سيزده بدر است كه برخي آن را روز نحس مي نامند؛ اما روز سيزده به عنوان روز طبيعت بسيار پسنديده است.
وي با تاكيد بر اينكه اسلام دين سلامتي است، گفت: اسلام شادي جسمي و روحي را با هم مي خواهد؛ اما آن جايي كه شادي ها با لهو و لعب و گناه آلوده شود، اسلام آن را منع مي كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14