(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 فروردین 1390- شماره 19902

آماده باش ارتش لبنان به دنبال تجاوز هوايي و زميني رژيم صهيونيستي
پرونده جنايت رژيم آل خليفه به دادگاه جنايي بين المللي مي رود
جلسه محاكمه مبارك و پسرانش اين هفته تشكيل مي شود
بروز اختلاف ميان سران ناتو براي ساقط كردن رژيم قذافي
انقلابيون بحرين: جنايات سعودي ها را بي پاسخ نمي گذاريم
نصب پوسترهاي ضد اسرائيلي در سوئيس آزاد شد
دولت جديد سوريه آغاز به كار كرد
تظاهرات ضدآمريكايي در عراق اشغالگران بايد بروند
عمليات تروريستي در مسجد اندونزي 30 مجروح برجاي گذاشت
ضرب الاجل 2 هفته اي مردم يمن براي كناره گيري علي عبدالله صالح
راهپيمايي ضددولتي دانشجويان آمريكايي در چند شهر آمريكا
انتشار تصاوير تكان دهنده از شكنجه فلسطيني ها در زندان هاي اسرائيل
شورش نظاميان در بوركينافاسو رئيس جمهور از پايتخت رفت
مقدمات محاكمه زين العابدين بن علي فراهم شد



آماده باش ارتش لبنان به دنبال تجاوز هوايي و زميني رژيم صهيونيستي

در پي تجاوز ارتش رژيم صهيونيستي از طريق زمين و هوا به مناطق مرزي لبنان و نقض قطعنامه هاي سازمان ملل، ارتش لبنان به حالت آماده باش كامل درآمد.
يك منبع نظامي بلندپايه ارتش لبنان گفت، يك دستگاه تانك مركاواي رژيم صهيونيستي روز گذشته با عبور از منطقه مرزي جنوب لبنان حاكميت اين كشور را نقض كرد.
اين تانك صهيونيستي بعد از تجاوز به خاك لبنان به سمت شهرك صهيونيستي نشين «مسكفعام» عقب نشيني كرد و در تپه اي مشرف به روستاي «العديسه» لبنان مستقر شد.
همچنين 13 فروند هواپيماي جنگي اسرائيل روز گذشته حريم هوايي لبنان را نقض كرده و پس از پرواز برفراز آسمان لبنان وارد اراضي اشغالي شدند.

 



پرونده جنايت رژيم آل خليفه به دادگاه جنايي بين المللي مي رود

دادگاه جنايي بين المللي در اقدام حقوقي بسيار مهم اقامه دعوي عليه پادشاه بحرين به اتهام ارتكاب جنايات ضدبشري را پذيرفت .
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري نهرين نت، در اقدامي مهم و به دليل دست داشتن رژيم آل خليفه در جناياتي از قبيل قتل، كشتار، شكنجه، بازداشت و ربودن ملت بحرين رئيس «ائتلاف بين المللي مبارزه با فرار از مجازات » پرونده كاملي از جرايم و جنايات رژيم آل خليفه دريافت كرده تا بر اساس آن عليه «حمد بن عيسي آل خليفه » پادشاه بحرين به عنوان شخص اول مسئول ارتكاب اين جنايات و مقامات و مسئولان اين رژيم در دادگاه جنايي بين المللي اقامه دعوا كند. در بيانيه منتشره شده توسط جمعيت عمل اسلامي بحرين،«جعفر العلوي» رئيس اين جمعيت تاكيد كرده كه در اين باره با رئيس ائتلاف بين المللي مبارزه با فرار از مجازات ديدار و گفت وگو كرده است .

 



جلسه محاكمه مبارك و پسرانش اين هفته تشكيل مي شود

نخستين جلسه دادگاه محاكمه حسني مبارك و فرزندانش هفته جاري تشكيل مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها، وزير كشور مصر، از فراهم شدن مقدمات محاكمه حسني مبارك رئيس جمهور سابق اين كشور و جمال و علاء مبارك دو فرزند وي در قاهره خبر داد و گفت: پس از انتقال مبارك از بيمارستان شرم الشيخ به قاهره در روز سه شنبه وي به همراه دو فرزندش در دادگاه حاضر خواهد شد.
وزير كشورمصر با اشاره به صدور حكم بازداشت ديكتاتور سابق مصر متذكر شد: حسني مبارك در حال حاضر در بيمارستاني در شرم الشيخ در حال مداوا است و حال وي بهبود يافته است و به زودي محاكمه خواهد شد.
اين در حالي است كه منابع مطلع در مصر گفتند: حسني مبارك به دليل اخلال در روند بازجويي خود، بيماري قلبي را بهانه كرده است تا به ظاهر آبروي رفته خود را دوباره به دست آورد.
جنبش جوانان ششم آوريل نيز با انتشار اطلاعيه اي از اقدام دولت موقت مصر در محاكمه حسني مبارك و اعضاي خانواده اش استقبال و اعلام كرد كه با دقت فراوان اين موضوع را دنبال مي كند.
در اين راستا نيز جنبش ششم آوريل راهپيمايي و تجمع ميليوني خود در ميدان «التحرير» قاهره در روز جمعه را به تعويق انداخت تا فرصتي دوباره به دولت موقت براي تدارك مقدمات محاكمه مبارك و فرزندانش بدهد.
از سوي ديگر صدها تن از مردم مصر با تجمع در برابر بيمارستاني كه مبارك در آن بستري است، خواستار انتقال وي به زندان و محاكمه علني ديكتاتور سابق شدند.
دادستان مصر پيشتر، براي مبارك و فرزندانش، علاء و جمال به منظور تكميل تحقيقات، حكم حبس 15 روزه صادر كرد و برخي منابع قضايي مصر نيز گفتند كه ممكن است محاكمه وي يك سال طول بكشد.
در همين حال حسني مبارك در جريان تحقيقات اوليه اعلام كرد كه تصميم گرفته بود در چهارمين روز تظاهرات مردمي از قدرت كناره گيري كند.روزنامه «المصري اليوم» چاپ قاهره كه بخشي از اعترافات مبارك را منتشر كرده است، نوشت: من (مبارك) در چهارمين روز تظاهرات تصميم گرفتم كه قدرت را به مردم محول و كناره گيري كنم، اما نزديكانم من را قانع كردند كه كشور وارد مرحله خطرناكي شده و تظاهرات در راستاي تغيير دولت است و من درباره تغيير دولت توافق كردم.
حسني مبارك هرگونه دستور تيراندازي به تظاهركنندگان و مخالفان خود را در دوره تظاهرات ضددولتي نفي كرد و گفت: من با «حبيب العادلي» وزير كشور سابق يك بار صحبت كردم و از وي خواستم كه با تظاهركنندگان هوشيارانه برخورد كند!
همچنين دو عضو شوراي عالي نظامي مصر اعلام كردند كه هم اكنون در دادستاني مصر بيش از 6000 پرونده فساد از رژيم گذشته وجود دارد كه بايد در مورد آنها تحقيق و بررسي انجام شود.

 



بروز اختلاف ميان سران ناتو براي ساقط كردن رژيم قذافي

سران سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) درباره نحوه مواجهه با بحران جاري ليبي شديدا دچار اختلاف شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان در مورد چگونگي مواجهه نيروهاي ناتو با رژيم «معمر قذافي» دچار اختلاف شديد شدند و هيچ وحدت نظري نيز در مورد آينده سياسي ليبي ندارند؛ «گيدو وستروله»، وزير خارجه آلمان، اعلام كرد گزينه نظامي هرگز راه حل بحران ليبي نخواهد بود. اما «ويليام هيگ»، همتاي انگليسي او كه در نشست دوحه (چهارشنبه گذشته) حضور داشته است، تاكيد كرد كه ناتو بايد به حملات خود در ليبي افزايش دهد.
وزيران خارجه انگليس و فرانسه از آغاز عمليات زميني و اعزام نيرو به ليبي حمايت كردند، اما مقامات واشنگتن به شدت با اين طرح مخالفت و اعلام كردند كه آمريكا تنها به حمايت لجستيكي ناتو در جنگ ليبي ادامه مي دهد. «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، در پي فشارهاي داخلي و اعتراض مردم، از ورود مستقيم به عمليات نظامي در ليبي اجتناب كرد. آمريكا از هزينه هاي سرسام آور يك جنگ جديد نيز واهمه دارد.
اين اختلافات در پي اجلاس ناتو در برلين و نشست نمايندگان شماري از كشورهاي اروپايي و آمريكا در دوحه برملا شد.
در همين حال، سناي آمريكا نيز با انتقاد از خودسري هاي اوباما در حمله به ليبي، به دولت هشدار داد كه هرگونه اقدام نظامي در آينده بايد به تصويب كنگره آمريكا برسد. قانون اساسي آمريكا اين اختيار را به كنگره مي دهد اگر رئيس جمهور بدون كسب اجازه از كنگره دست به عمليات نظامي در جايي بزند، بايد ظرف مدت 60 روز جنگ را متوقف و نيروها را از محل عمليات خارج كند.
قتل غيرنظاميان
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي ناتو و قذافي مردم شهر «مصراته» را هدف بمباران و گلوله هاي توپ و تانك قرار دادند؛ در حمله هوايي جنگنده هاي ناتو به اين شهر، 23غيرنظامي جان خود را از دست دادند و شمار نامعلومي نيز زخمي شدند. حملات نيروهاي قذافي به اين شهر و شهرك هاي اطراف آن نيز طي پنجشنبه گذشته به 47 تن رسيد. بيشتر اين قربانيان را زنان و كودكان تشكيل مي دهند. به گزارش واحد مركزي خبر، هشت تن نيز ديروز در حملات گردانهاي قذافي به مصراته جان خود را از دست دادند.
شهر 300 هزار نفري مصراته تنها طي روز پنجشنبه هدف 200 موشك «گراد» قرار گرفته است. «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل، نيز اوضاع در مصراته را بحراني توصيف كرد. از شمار مجروحان حملات 48 ساعت اخير به مصراته، خبري گزارش نشد،اما گزارش شده كه حال 15 تن از مجروحان وخيم است.
انقلابيون ليبي نيز نسبت به وقوع يك فاجعه انساني در مصراته هشدار دادند. حملات هوايي ناتو به طرابلس نيز به مرگ پنج غيرنظامي انجاميد.
ساير رويدادها
¤ سران آمريكا و انگليس و فرانسه، براي سرپوش گذاشتن بر اختلافات ميان خود در مورد ليبي، مقاله مشتركي را در روزنامه انگليسي «تايمز» منتشر و طي آن بركناره گيري قذافي از قدرت تاكيد كردند.
¤ عايشه؛ دختر قذافي، هرگونه درخواست براي بركناري قذافي از قدرت را به معناي دشنام به مردم ليبي دانست!
¤ رژيم ليبي، قطر را به مسلح كردن مخالفان قذافي متهم كرد.
¤ قذافي در حالي كه سوار بر يك خودروي روباز بود، در خيابانهاي طرابلس به گشت زني پرداخت. ديكتاتور ليبي در اين گشت زني عينك دودي به چشم داشت و كلاه ماهيگيري بر سر كرده بود.
¤ «كان هالينان»، روزنامه نگار آمريكايي فاش كرد كه آمريكا و ناتو از اورانيوم ضعيف شده در بمباران ليبي استفاده كردند.
¤ رئيس جمهور روسيه نيروهاي آمريكايي و ناتو را متهم كرد كه در حمله به ليبي، قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را نقض كرده اند.

 



تشديد سياست هاي مشترك ضداسلامي رياض و منامه
انقلابيون بحرين: جنايات سعودي ها را بي پاسخ نمي گذاريم

سرويس خارجي-
با تشديد سركوب قيام مردمي بحرين توسط نيروهاي آل سعود و آل خليفه مخالفان اعلام كردند كه جنايات نظاميان عربستان، بحرين و ديگر كشورهاي عربي عليه مردم بي دفاع بحرين بي پاسخ نخواهد ماند.
مخالفان رژيم آل خليفه در بحرين با برگزاري تظاهرات و سر دادن شعارهاي ضد حكومتي بار ديگر تاكيد كردند دست از تظاهرات و مقاومت در برابر رژيم جنايتكار آل خليفه برنخواهند داشت و پاسخ دندان شكني به جنايات نظاميان آل خليفه و آل سعود خواهند داد.
تظاهركنندگان همچنين اظهار داشتند كه جنايات حاكمان بحرين و عربستان سعودي عليه ملت بي دفاع بحرين بدون مجازات نخواهد ماند چرا كه نمي توان از كنار اين جنايات به راحتي گذشت.
سخنگوي كميته حقوق بشر اسلامي بحرين در اين باره گفت، جنايات آل سعود و آل خليفه در بحرين با حمايت آمريكا صورت مي گيرد و اسناد آن به زودي تحويل سازمان ها و دادگاه هاي بين المللي خواهد شد.
وي افزود، مردم بحرين خواستار دستيابي به حقوق سياسي، اجتماعي و اقتصادي خود هستند و از همان ابتداي خيزش خود با سر دادن شعارها آن را اثبات كرده اند.
وي از جامعه جهاني خواست به ملت بحرين براي دستيابي به مطالبات عادلانه شان كمك كند.
يك فعال سياسي بحرين نيز اقدامات رژيم آل خليفه و رژيم آل سعود در بحرين عليه شيعيان را انتقامجويي از ملتي دانست كه فقط خواهان حقوق قانوني خود است.
اين فعال سياسي تصريح كرد: رژيم حاكم سركوب همه جانبه ملت بحرين را با هدف ايجاد نظامي ديكتاتوري آغاز كرده است.
به گفته وي، جنايت آتش زدن قرآن كريم و شكستن حرمت مساجد توسط نيروهاي امنيتي بحرين و نيروهاي سعودي، نشانه تفكر انتقامجويي رژيم است كه نشان مي دهد حاكمان بحرين هيچ اهميتي براي افكار عمومي مسلمانان جهان قائل نيستند.
«عباس العمران» يك فعال حقوقي بحرين نيز گفت، هدف رژيم بحرين از فراخواندن نيروهاي عربستان سعودي وارد كردن ضربه كاري به جريان اعتراضات و از بين بردن مخالفان بود اما كشتار و قلع و قمع مردم، شكنجه كردن، هتاكي به مساجد و حسينيه ها، اخراج شيعيان و سركوب شديد از سوي نيروهاي بحرين و عربستان نتوانست اراده و پايداري مردم بحرين در اين قيام گسترده را تضعيف كند و بالاخره پيروزي از آن ملت بحرين است.
گفتني است رسانه هاي عربي و منطقه اي از بي نتيجه بودن تلاش هاي دولت منامه براي مهار اعترافات خبر داده و اعلام كردند كه تخريب ميدان لؤلؤ، شكنجه و سركوب مخالفان تأثيري در اراده مخالفان نداشته است.
در همين رابطه شبكه بي بي سي عربي از اعتصاب غذاي چهار روزه زينب خواجه پرده برداشت كه پدر و دو تن از اعضاي خانواده اش توسط نيروهاي آل خليفه بازداشت و شكنجه شده اند.
خواجه خواستار مجازات حاكم بحرين به خاطر كشتار مردم شده بود. سازمان عفو بين الملل اعلام كرد كه تاكنون 600 نفر توسط دولت بحرين بازداشت شده اند.
مردم بحرين در تظاهرات خود تصاوير برخي از اعضاي خانواده هاي خود را به دست مي گيرند كه بدون هيچگونه محاكمه اي به زندان منتقل مي شوند بسياري از بازداشت شدگان بر اثر شدت جراحات وارده و شكنجه در زندان ها به شهادت مي رسند.
وزير امنيت بحرين روز پنجشنبه اعلام كرد كه عزاداري ايام فاطميه در خيابان ها ممنوع است.
روز پنجشنبه يك زنداني ديگر به نام «كريم غراوي» كه ايراني الاصل است شهيد شد و چندين پزشك و استاد دانشگاه بازداشت شدند.

 



نصب پوسترهاي ضد اسرائيلي در سوئيس آزاد شد

دادگاه سوئيس طي حكمي چسباندن پوسترهاي ضداسرائيلي توسط گروه هاي طرفدار فلسطين در معابر عمومي را مجاز اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از روزنامه «تگس آنزيگر» چاپ سوئيس، دادگاه اين كشور طي حكمي اقدام گروه هاي طرفدار فلسطين در چسباندن پوسترهاي ضد اسرائيلي در راه آهن و ديگر معابر عمومي را مجاز دانست و اعلام كرد، گروه هاي فلسطيني در بيان عقايدشان آزاد هستند و مي توانند پوسترهاي ضد اسرائيلي را در مكان هاي عمومي از جمله ايستگاه مركزي قطار زوريخ نصب كنند.
پيش از اين مديران ايستگاه ها مانع از اين اقدام مي شدند، روي برخي از اين پوسترها نوشته شده است، «61 سال اسرائيل 61 سال بي عدالتي»، «اسرائيل بر مبناي خشونت بنا شده است»، «مقاومت فلسطيني ها پاسخي به بي عدالتي است»، «ملت فلسطين بايد به سرزمين اصلي خود بازگردد».
دادگاه سوئيس همچنين اعلام كرد كه فلسطيني ها براي تبادل ديدگاه هاي خود آزادند و مي توانند در مكان هاي عمومي عقايد خود را آزادانه ابراز كنند.

 



دولت جديد سوريه آغاز به كار كرد

دولت جديد سوريه به دستور بشار اسد به رياست «عادل صفر» تشكيل شد.
به گزارش ايسنا، به نقل از «المحيط»، به دستور رئيس جمهوري سوريه، دولت جديد سوريه با 30 وزارتخانه و به نخست وزيري «عادل صفر» با دستور رئيس جمهوري اين كشور آغاز به كار كرد.
بر پايه اين گزارش، بجز «وليد المعلم» كه در دولت جديد ابقا شده و مسئوليت وزارت امور خارجه را برعهده دارد و «علي حبيب» وزير دفاع، بقيه وزيران دولت گذشته تغيير كرده و وزيران جديد جاي آنان را گرفته اند.
در دولت جديد به دستور بشار اسد، وزارت امور خارجه و وزارت مهاجران درهم ادغام شده است.
گفتني است دولت ناجي العطري روز 29 مارس استعفا كرد.
در همين حال بشار اسد دستور آزادي بازداشت شدگان حوادث اخير اين كشور را كه جرمي عليه كشور و شهروندان مرتكب نشده اند صادر كرد.به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري العالم، دستور اسد به دنبال تلاش هاي شخصيت هاي ديني و مردمي و در راستاي ادامه اصلاحات، پيشنهادات شهروندان براي توسعه فعاليت هاي مردمي، تقويت همبستگي ميان مردم و تلاش براي امنيت و ثبات در سوريه صادر شده است.

 



تظاهرات ضدآمريكايي در عراق اشغالگران بايد بروند

ده ها هزار عراقي با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف، خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از عراق شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، ده ها هزار عراقي با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور، خواستار پايان حضور نيروهاي آمريكايي و همه اشغالگران از خاك عراق شدند. تظاهركنندگان در حالي كه تصاوير شماري از كشته شدگان را در دست داشتند، يك صدا فرياد «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اشغالگر» سر دادند. برخي منابع شمار كشته شدگان عراقي به خاطر اشغال كشورشان توسط آمريكا از سال 2003 تاكنون را حدود دو ميليون نفر اعلام كردند. هفته گذشته نيز بغداد شاهد تظاهرات گسترده مردم عليه نيروهاي اشغالگر بود.
تظاهركنندگان ديروز با هرگونه تمديد حضور آمريكايي ها در عراق نيز مخالفت كردند.
نظاميان آمريكايي طبق قرارداد بغداد- واشنگتن، بايد خاك عراق را تا پايان سال جاري ميلادي (10 دي) ترك كنند.

 



عمليات تروريستي در مسجد اندونزي 30 مجروح برجاي گذاشت

بر اثر انفجاري مهيب در يك مسجد اندونزي 30 نمازگزار زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها ديروز جمعه با وقوع انفجاري در يك مسجد واقع در غرب اندونزي، 30 نمازگزار مجروح شدند.
شبكه تلويزيوني الجزيره در اين باره در يك خبر فوري گزارش داد اين انفجار در مسجدي نزديك مركز پليس ايالت جاوه در غرب اندونزي روي داد.
گفته مي شود اين انفجار انتحاري بوده و عامل آن كه پس از ورود به داخل مسجد، مواد منفجره همراه خود را در ميان نمازگزاران منفجر كرده به هلاكت رسيده است.
گفته مي شود رئيس پليس شهر سيره بن، كه انفجار در آن صورت گرفته نيز در اين انفجار بطور سطحي مجروح شده است.

 



ضرب الاجل 2 هفته اي مردم يمن براي كناره گيري علي عبدالله صالح

سرويس خارجي-
مخالفان يمني با برگزاري تظاهرات ميليوني در روز «جمعه پايداري» به علي عبدالله صالح دو هفته فرصت دادند تا از قدرت كناره گيري كند.
مخالفان يمني روز گذشته با برپايي تظاهرات ميليوني تحت عنوان «جمعه پايداري» به رئيس جمهور ديكتاتور اين كشور دو هفته مهلت دادند تا منصب خود را ترك كند.
مخالفان يمني همچنين خواستار محاكمه وي و ديگر عوامل رژيم علي عبدالله صالح به دليل كشتار مردم بي گناه يمن شدند.
تظاهركنندگان با رد پيشنهادهاي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس اعلام كردند كه به هيچ وجه حاضر به مصالحه و سازش نيستند و به غير از بركناري و محاكمه علي عبدالله صالح و اطرافيانش به پيشنهاد ديگر راضي نمي شوند.
گروهي از شيوخ قبايل و علماي ديني يمن نيز خواستار كناره گيري فوري رئيس جمهور اين كشور شدند.
شيوخ و علماي ديني با انتشار بيانيه اي خواسته هاي خود را براي انتقال مسالمت آميز قدرت در يمن اعلام كردند.
به گزارش ايرنا، در اين بيانيه از صالح خواسته شده است فورا از قدرت كناره گيري كند و نزديكان وي هم از رياست سازمان هاي امنيتي و نظامي بركنار شوند.
در اين بيانيه همچنين آمده است، بايد زمينه اي فراهم شود كه ملت يمن بتواند اداره امور كشور را در دست بگيرد. شيوخ و علماي يمني در بيانيه خود ضمن ابراز حمايت از انقلاب مردمي اعلام كردند با قدرت و قاطعيت براي حمايت از خواسته هاي عادلانه اين انقلاب ايستادگي مي كنند.
آنان از فرد فرد ملت يمن خواستند به انقلاب مردمي ملحق شوند تا انجام تغييرات در كشور و تضمين آزادي و احترام ملت تضمين و جامعه اي مبتني بر عدالت و برابري پي ريزي شود.
از سوي ديگر، منابع خبري در يمن از پيوستن حدود 10 هزار نظامي يمني به صفوف انقلابيون خبر دادند.اين در حالي است كه چندي پيش نيز تعدادي از افسران ارتش با پيوستن به صفوف تظاهركنندگان اعلام كرده بودند كه حاضر به گشودن آتش به روي مردم نيستند.
با وجود اينكه سه ماه از اعتراض هاي مردمي در يمن سپري شده و بسياري از نيروهاي نظامي و شخصيت هاي سياسي به مردم پيوسته اند، صالح حاضر به كناره گيري از قدرت نيست.
اردن
مردم اردن روز گذشته با برپايي تظاهرات گسترده بار ديگر بر تحقق مطالبات مشروع خود از جمله آزادي، اصلاحات سياسي ريشه اي و پايان يافتن فساد مالي و اداري تاكيد كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي ضددولتي اعلام كردند كه دولت بايد هرچه زودتر استعفا دهد و به خواسته هاي مخالفان توجه كند.ده ها تن از شخصيت هاي ملي و حزبي اردن نيز با اشاره به ضعف عملكرد اقتصادي دولت و سهل انگاري دولت اردن براي مبارزه با مفسدان اقتصادي خواستار بركناري نخست وزير اين كشور شدند.
در روزهاي اخير اعتراضات بسياري به سفر «خالد شاهين» محكوم فساد مالي به بهانه درمان به خارج از كشور شده است و همين مسئله سبب شد كه ده ها تن از شخصيت هاي ملي و حزبي اردن، با محكوم كردن اين اقدام، خواستار بركناري «معروف بخيت» نخست وزير اين كشور شوند.
خالد شاهين بازرگان معروف اردني، چندي پيش به اتهام دادن رشوه جهت پيروزي در مناقصه اي، به 3 سال حبس محكوم شد و لي پيش از پايان مدت محكوميت خود، به بهانه درمان از كشور خارج شد.
مردم معتقدند دولت اردن با اين اقدام خود نشان داده كه در شعارهاي خود مبني بر لزوم اصلاحات و مبارزه با مفاسد صادق نيست.از سوي ديگر، پزشكان بيمارستان هاي دولتي اردن براي چهارمين روز متوالي دست به اعتصاب زده اند و به جز بخش اورژانس بيمارستان هاي دولتي ساير بخش ها به حالت تعطيلي درآمده است.
اين اعتصاب در اعتراض به بي توجهي به خواست پزشكان صورت گرفته و آنان اعلام كردند كه تا زمان تامين خواسته هايشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.
آخرين اخبار از اردن حاكي است كه تظاهرات مخالفان حكومت اردن به درگيري نيروهاي امنيتي با تظاهركنندگان منجر شد و در جريان اين درگيري ده ها نفر مجروح شدند.
پليس و نيروهاي امنيتي اردن با گاز اشك آور و باتوم به معترضان حمله كردند كه باعث مجروح شدن تعدادي از تظاهركنندگان شد.
مخالفان اردني نيز با پرتاب سنگ از خود دفاع كردند.
قطر
نخست وزير قطر ضمن اعتراف به رسيدن موج تغييرات در كشورهاي عربي به كشورش تاكيد كرد، شاهد تغييراتي در قطر خواهيم بود كه خاندان حاكم را هم شامل مي شود.
حمدبن جاسم بن جبر آل ثاني گفت، امير قطر برنامه هايي براي برخي تغييرات طراحي كرده تا به مردم فشاري وارد نيايد چرا كه وي به مردم بهاي فراواني مي دهد.


 



راهپيمايي ضددولتي دانشجويان آمريكايي در چند شهر آمريكا

دانشجويان و جوانان آمريكايي در اعتراض به سياست هاي دولت اين كشور در شهرهاي ايالت كاليفرنيا تظاهرات كردند.
به گزارش «بلومبرگ بيزينس ويك»، هزاران نفر از دانشجويان، استادان و جوانان آمريكايي ايالت كاليفرنيا، با برپايي تظاهرات آرام عليه برنامه دولت براي كاهش زياد بودجه بخش آموزشي تظاهرات كردند.براساس اين گزارش، صدها نفر از اين دانشجويان از روز چهارشنبه با ورود به دانشگاه ايالتي «ساكرامنتو» ساختمان آن را به اشغال خود درآورده اند.
«لس آنجلس تايمز» نيز با اشاره اين خبر نوشت: دانشجويان آمريكايي در حالي اين تظاهرات گسترده را برپا كردند كه دولت آمريكا براي جبران كسري سنگين بودجه خود، بخش عظيمي از بودجه آموزشي را كاهش داده و از ديگر رو، شهريه هاي دانشجويان را نيز افزايش داده است.
به گفته سازمان دهندگان اين تظاهرات، هدف از اين اقدام آگاهي دادن به مردم آمريكا در مورد پيامدهاي بي توجهي به قشر تحصيلكرده كشور و شنيده شدن صداي اساتيد و دانشجويان از سوي مسئولين است.
طبق طرح كاهش بودجه دانشگاه ها در آمريكا، ايالت كاليفرنيا 500 ميليون دلار از بودجه آموزشي خود را از دست مي دهد و در پاييز شهريه دانشگاه هاي اين ايالت نيز با افزايش 10 درصدي روبرو خواهد شد.

 



انتشار تصاوير تكان دهنده از شكنجه فلسطيني ها در زندان هاي اسرائيل

سرويس خارجي-
پخش تصاويري از حمله نيروهاي ويژه رژيم صهيونيستي به اسيران فلسطيني و به شهادت رساندن و مجروح كردن اين اسيران پرده ديگري از جنايات وحشيانه نيروهاي اسرائيلي برداشت.
كانال دوم تلويزيون رژيم صهيونيستي تصاويري از يك نوار ويديويي مربوط به سال 2008 نشان داد كه در آن گروهي از نيروهاي ويژه رژيم صهيونيستي به اسيران فلسطيني در زندان نقب حمله و باعث شهادت يك اسير فلسطيني و مجروح شدن تعداد زيادي از اسيران شدند. در اين نوار ويديويي كه براي اولين بار منتشر شده سربازان اسرائيلي با استفاده از گاز اشك آور، گازهاي خفه كننده و بمب هاي صوتي به زندان حمله كردند و مانع از انتقال مجروحان به درمانگاه و بيمارستان شدند.
اين اولين بار نيست كه جنايات سربازان رژيم صهيونيستي عليه اسيران فلسطيني توسط خود صهيونيست ها افشا مي شود.
به نظر مي رسد كه افشاي اين جنايات در بين نظاميان صهيونيست به يك امر عادي تبديل شده و آنان از افشاي اين گونه اقدامات نگراني ندارند. هم اكنون حدود 12 هزار اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي محبوسند و شمار زيادي از آنان را زنان و كودكان فلسطيني تشكيل مي دهند. اين در حالي است كه اتحاديه عرب با صدور بيانيه اي شكنجه هاي وحشيانه بازجويان صهيونيستي و نظاميان اين رژيم عليه اسيران فلسطيني را محكوم و خواستار آزادي همه اسراي فلسطيني شد.
در اين بيانيه از تمام نهادهاي حقوقي بين المللي منطقه و جهان خواسته شده براي اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي و آزادي اسيران فلسطيني تلاش كنند.

 



شورش نظاميان در بوركينافاسو رئيس جمهور از پايتخت رفت

در پي شورش نظاميان گارد رياست جمهوري و چند پادگان در بوركينافاسو رئيس جمهوري اين كشور به زادگاهش پناهنده شد.
به گزارش خبرگزاري ها شورش نظاميان بوركينافاسو از پادگاني شروع شد كه در محوطه كاخ رياست جمهوري قرار دارد.
بر پايه اين گزارش ها، ده ها سرباز عضو گارد رياست جمهوري كه در دو پادگان پايتخت، از جمله پادگاني واقع در محوطه كاخ رياست جمهوري تقسيم شده اند، پنجشنبه شب در اعتراض به پرداخت نشدن كمك هزينه مسكن دست به شورش زدند.
خبرگزاري فرانسه از «واگادوگو» پايتخت گزارش داد نظاميان با ريختن به خيابان ها اقدام به تيراندازي هوايي و غارت كردند كه اين شورش به سه پادگان ديگر اين شهر نيز گسترش يافت.
براساس گزارش منابع آگاه «كامپائوره» رئيس جمهوري بوركينافاسو از صبح ديروز پايتخت را به مقصد زادگاهش در 30 كيلومتري واگادوگو ترك كرده است.
آخرين گزارش ها از برقراري آرامش در اين كشور و بازگشت نظاميان به پادگان خبر مي دهد. كامپائوره رئيس جمهوري بوركينافاسو، از 23 سال پيش كه در پي يك كودتاي خونين به قدرت رسيد، قدرت را در دست دارد.
كشور آفريقايي بوركينافاسو در غرب آفريقا و در همسايگي غنا، مالي و نيجر در سواحل اقيانوس اطلس قرار دارد. از جمعيت حدود 17 ميليوني اين كشور 50 درصد مسلمان و 10 درصد مسيحي هستند و زبان رسمي آن نيز فرانسوي است.

 



مقدمات محاكمه زين العابدين بن علي فراهم شد

وزير دادگستري تونس از تشكيل 18 پرونده قضايي عليه ديكتاتور فراري اين كشور خبر داد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، «الازهر القدوي الشابي» وزير دادگستري تونس در گفت وگو با تلويزيون رسمي اين كشور اظهار داشت؛ ما در حال تشكيل پرونده قانوني براي بازداشت «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور مخلوع تونس هستيم و اينترپل در حال پيگرد بقيه اعضاي خانواده بن علي است تا آنها را دستگير كند. وي با اشاره به 18 پرونده قضايي عليه ديكتاتور فراري گفت: در هر يك از اين پرونده ها، اتهاماتي از قبيل صدور احكام اعلام و دستور بازداشت و دستگيري وزير راه و ترابري تونس به زين العابدين بن علي وارد شده است.
گفتني است زين العابدين بن علي رئيس جمهور مخلوع تونس پس از 23 سال حكومت بر اين كشور آفريقايي با آغاز قيام مردمي در ژانويه سال جاري پس از فرار از كشور به عربستان سعودي پناهنده شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14