(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 فروردین 1390- شماره 19902

عضوگيري شبكه غيرمجاز نشريات دانشجويان
افتتاح نخستين دانشگاه اسلامي در آلباني
آمادگي اسلامي كردن دانشگاه ها را داريم
600 نفر از كادر پزشكي براي اعزام به بحرين و ليبي ثبت نام كردند
درخواست انجمن دانشگاه علامه از وزارت خارجه براي پيگيري آزادي امام موسي صدر
راه اندازي رشته هاي علوم انساني مرتبط با صنعت نفت در دانشگاه امام صادق(ع)
گفت وگوي اختصاصي كيهان با يك دانشجوي مالباخته درشركت هرمي پالينور
خاكستر آتش روياهايم بر زندگي ام نشسته
با حضور آيت ا... حائري شيرازي در دانشگاه تهران بررسي شد
پاسخ به شبهات دانشجويي



عضوگيري شبكه غيرمجاز نشريات دانشجويان

شبكه مجازي نشريات دانشجويي پس از رونمايي در همايش ايرانيان خارج از كشور با ارسال پيامك از دانشجويان دعوت به عضويت دراين خبرنامه مي كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، اين سايت با عنوان «شبكه مجازي نشريات دانشجويي» كه در همايش ايرانيان خارج از كشور رونمايي شد در حال حاضر با حمايت هاي مالي و بودجه تخصيص داده شده از ميان دانشجويان عضوگيري مي كند.
براساس اين گزارش، اين سايت فاقد هرگونه آرم و نشانه وزارت علوم بوده و مسئولان خانه نشريات اين وزارتخانه هيچ گونه توضيحي درخصوص چگونگي فعاليت آن و يا كسب مجوز فعاليت ندادند. اين درحالي است كه در پيامك هاي ارسالي از اين سامانه عنوان شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور درج شده است و علي رغم پيگيري هاي خبرگزاري دانشجو مسئول خانه نشريات وزارت علوم حاضر به پاسخگويي درخصوص فعاليت اين شبكه مجازي نشده است.
پيش از اين نيز همايشي با عنوان ايرانيان خارج از كشور و نشريات دانشجويي با صرف هزينه هاي كلان و رزرو هتل هاي گران قيمت و اخذ بليط هواپيما براي دانشجويان شهرستاني برگزار شده بود و مهم ترين اقدامي كه دراين مراسم انجام شده بود، سخنراني آقاي «م» براي دانشجويان بود كه با اعتراض غالب دانشجويان بابت هدر رفت بيت المال همراه شد.

 



افتتاح نخستين دانشگاه اسلامي در آلباني

رئيس نخستين دانشگاه آزاد آلباني طي يك سخنراني دراين دانشگاه اعلام كرد: دين اسلام دين نور و معلومات است نه دين خشونت و ويراني و در ادامه اظهار اميدواري كرد كه با افتتاح اولين دانشگاه اسلامي دراين كشور، افراد برجسته اي ظهور كنند به طوري كه بتوانند راهنمايي براي ديگر هموطنان خود باشند.
رئيس نخستين دانشگاه اسلامي آلباني در گفت و گو با برنا گفت: تصميم دولت آلباني براي ساخت اين دانشگاه به سال 2005 برمي گردد، زماني كه دولت اين كشور تصميم گرفت تا از صاحب نظران داخلي براي رشد و هدايت جامعه خود استفاده كند.
وي دليل اين كار را چنين عنوان كرده است: هميشه بين تعاليم اسلامي كه در كشور آلباني نهادينه شده با تعاليم نسل جديد - كساني كه در كشورهاي عربي در مورد اسلام تحصيل مي كنند - تضاد وجود داشته لذا دولت براي جلوگيري از تنش بين مسلمانان كشور، دست به ساخت چنين دانشگاهي زده است. همچنين دولت قصد دارد دانشجويي براي تحصيل الهيات به كشور خارجي نفرستد و از آنجا نيز دانشجويي در اين رشته نپذيرد.

 



آمادگي اسلامي كردن دانشگاه ها را داريم

محمد حسين يادگاري رئيس جهاد دانشگاهي در گفت وگو با برنا از آمادگي جهاد دانشگاهي براي اسلامي كردن دانشگاه ها خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهي آمادگي دارد تا اسلامي شدن دانشگاه ها را به صورت آزمايشي اجرايي كند و مقرر شده است در اولين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اين مساله به دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بخش مرتبط با اسلامي كردن دانشگاه ها ارايه شود.
وي درباره اسلامي شدن دانشگاه ها گفت: اسلامي شدن دانشگاه ها يعني اينكه سرفصل هاي دروس دانشگاهي، فعاليت هاي تحقيقاتي، مسايل فرهنگي، ارتباط استاد و دانشجو و همچنين ارتباط دانشجو و استاد همه براساس مباني ديني و اسلامي باشد.
وي درباره اينكه برخي معتقدند كه جهاد دانشگاهي به تنهايي نمي تواند پروژه اسلامي شدن دانشگاه ها را اجرايي كند گفت: اجازه دهند جهاد دانشگاهي به صورت آزمايشي اين كار را انجام دهد، و محل هايي كه نمي شود كاركرد يا موفقيت در آن زياد است را شناسايي كرده و به وزارت علوم ارايه دهد.

 



600 نفر از كادر پزشكي براي اعزام به بحرين و ليبي ثبت نام كردند

اسحاق بنداني مسئول سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در نشست خبري «ستاد دانشجويي حمايت از جنبش هاي اسلامي» كه در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد، با اعلام تشكيل «ستاد دانشجويي حمايت از جنبش هاي اسلامي» در دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، گفت: اين ستاد دانشجويي با حضور دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي، شاهد، علوم بهزيستي و توانبخشي و كانون انديشه دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام موجوديت كرده است. اين ستاد به صورت خودجوش تشكيل شده و قرار است اعضاي اين ستاد حركت هاي مردمي و خيزش هاي كشورهاي منطقه را پيگيري و مورد رصد قرار دهند. بنداني در ادامه گفت: تاكنون 600 نفر از كادر پزشكي اعم از پزشك، پرستار، ماما و متخصص راديولوژي و آزمايشگاه در اين ستاد دانشجويي ثبت نام كردند تا براي كمك به مردم بي دفاع منطقه به اين مناطق اعزام شوند. وي خطاب به سازمان جمعيت هلال احمر، وزارت امور خارجه و صليب سرخ جهاني اعلام كرد: اعضاي ستاد دانشجويي حمايت از جنبش هاي اسلامي آمادگي خود را براي اعزام به كشورهاي منطقه و به خصوص ليبي و بحرين اعلام مي كنند و اگر اين امر محقق نشود در فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) تحصن خواهيم كرد.

 



درخواست انجمن دانشگاه علامه از وزارت خارجه براي پيگيري آزادي امام موسي صدر

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي از دستگاه ديپلماسي كشور خواست تا آزادي امام موسي صدر را به صورت جدي پيگيري كند.
سيدمصطفي تقوي دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو باخبرگزاري فارس، به انتشار خبرهايي مبني بر زنده بودن امام موسي صدر اشاره كرد و اين خبر را باعث خوشحالي شيعيان و در كل تمام مسلمانان و آزادي خواهان جهان توصيف كرد.
اين فعال دانشجويي همچنين از دستگاه ديپلماسي كشور خواست تا آزادي امام موسي صدر را به صورت جدي پيگيري كند و بر لزوم برخورد با سفير ليبي در تهران تاكيد كرد.

 



راه اندازي رشته هاي علوم انساني مرتبط با صنعت نفت در دانشگاه امام صادق(ع)

رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به نام گذاري سال 1390 به عنوان سال جهاد اقتصادي و بيانات مقام معظم رهبري در پرورش نيروي انساني با انگيزه و متخصص، گفت: دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان يكي از دانشگاه هاي پيشروي كشور در حوزه علوم انساني و اسلامي از مدت ها قبل گام هاي مهمي در اين مسير برداشته و به نوعي آغازگر اين وظيفه خطير در ميان دانشگاه هاي كشور محسوب مي شود.
محمد هادي زاهدي وفا افزود: طراحي و پيشنهاد برنامه درسي و سرفصل هاي دروس چندين رشته علوم انساني مرتبط با صنعت نفت و گاز و انرژي از سال 1384 در دانشگاه امام صادق(ع) آغاز شد و علي رغم مشكلات متعدد اجرايي و اداري، بحمدالله با پيگيري هاي صورت گرفته برخي از اين رشته هاي جديد و سرفصل هاي درسي آن ها به تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رسيده و مجوزهاي لازم جهت برگزاري دوره هاي آموزشي مربوطه در اين دانشگاه نيز صادر شده است و پي گيري ها درخصوص رشته هاي باقي مانده نيز ادامه دارد.
رئيس دانشكده معارف اسلامي و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در تشريح مهم ترين اقدامات اين دانشگاه در خصوص طراحي، تصويب و اجراي رشته هاي علمي متناسب با نيازهاي صنعت نفت كشور در گفت وگو با فارس اظهار داشت: رشته اقتصاد نفت و گاز در دانشگاه امام صادق(ع) راه اندازي شد و برنامه درسي اين رشته در دو مقطع كارشناسي ارشد و دكتري در سال هاي 1385 و 1386 طراحي و ارائه شد و درنهايت مورد تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري قرار گرفت. رشته حقوق نفت و گاز ديگر رشته راه اندازي شده در دانشگاه امام صادق(ع) است كه برنامه درسي آن در دو مقطع كارشناسي ارشد و دكتري درسال هاي 1385 و 1386 طراحي و به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارائه شد و هم اكنون در شوراي عالي برنامه ريزي اين وزارتخانه در دست بررسي و تصويب مي باشد. به گفته زاهدي وفا، رشته مديريت قراردادهاي بين المللي نفت و گاز نيز از جمله رشته هاي راه اندازي شده در دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به نيازمندي هاي صنعت نفت است كه برنامه درسي اين رشته به عنوان يك دوره دانشگاهي بين رشته اي مركب از مباحث فني، اقتصادي، حقوقي و مديريتي در دو مقطع كارشناسي ارشد و دكتري درسال هاي 1385 و 1386 طراحي گرديد و در نهايت برنامه دكتري اين رشته مورد تصويب وزارت علوم قرار گرفت و اولين دوره آن نيز در اين دانشگاه درحال برگزاري است اما كار بررسي و تصويب برنامه درسي اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد هنوز در پيچ و خم اداري وزارت علوم است.

 



گفت وگوي اختصاصي كيهان با يك دانشجوي مالباخته درشركت هرمي پالينور
خاكستر آتش روياهايم بر زندگي ام نشسته

شركت هرمي پالينور ازسال 2007 ميلادي فعاليت خود را درفضاي اينترنت آغازكرد. اين شركت ادعا كرد كه يك شركت آمريكايي است و سايت آن حتي براي فريب ظاهري مخاطبانش كه فاقد آدرس و شماره تماس بود، تنها راه ارتباط با اين سيستم را فقط از طريق ايميل عنوان كرد.
شركت پالينور مدعي است كه سرمايه هاي مردم راجذب مي كند و با سرمايه گذاري اين سرمايه ها درابعاد مختلف، مانند Forex، بورس و... مي تواند سود وعده داده شده به اعضايش را پرداخت كند.
اين شركت كه درابتدا براي هر هزار دلار، ماهيانه به طور متوسط 250 دلار سود پرداخت مي كرد بعد از مدتي سود پرداختي را به شدت كاهش داد. سود ديگري كه اين شركت به اعضايش پرداخت مي كند، در قبال معرفي اعضاي جديد است. بدين صورت كه اگر هرعضو بتواند هرماه دردو طرفش تعادل برقرار كند، يعني اگر درسمت چپش سرمايه گذاري انجام شد، بايد در طرف راستش هم همان قدر سرمايه گذاري انجام شود تا درصد ناچيزي از توازن ايجاد شده به شخص بالا سري تعلق گيرد. البته اين مبلغ فقط زماني به بالا سري داده مي شود كه بتواند درعرض يك ماه تعادل يا توان را برقراركند. درغير اين صورت پولي بابت ايجاد تعادل به شخص بالاسري تعلق نمي گيرد.
دراين شماره پاي صحبت هاي يك دانشجوي مالباخته در پالينور مي نشينيم و سپس به بررسي روش هاي نفوذ اين شبكه درميان جوانان مي پردازيم.
بهتر است از ابتدا شروع كنيم. چه زماني و چه طور با سيستم پالينور آشنا شديد؟ آيا هيچ اطلاعاتي درمورد شركت هاي هرمي نداشتيد؟
دانشجوي سال دوم برق الكترونيك بودم و به دليل بافت مذهبي خانواده ام درهيئات مذهبي شركت مي كردم و يكي از دوستان هيئتي ام، پالينور را به من معرفي كرد اما چون تا آن زمان درمورد شركت هاي هرمي و كلاهبرداري هاي شان زياد شنيده بودم، پيشنهادش را قبول نكردم.
پس چطور وارد شديد؟
مدتي روي ذهنم كار كردند. تقريبا 6-7 نفري دوره ام كردند. چون مخالفت سنگيني مي كردم ولي آن ها هم به تمامي اشكالاتي كه -براساس اطلاعات قبلي ام- به سيستم هاي هرمي وارد مي كردم، درنهايت آرامش پاسخ مي دادند. توضيح مي دادند كه اين سيستم ( پالينور ) با كوئست و مابقي شركت هاي هرمي فعال درايران كه از مردم كلاهبرداري كرده اند فرق دارد و يك سيستم جهاني فعال وموفق است كه سرشبكه هاي آن در ايران هم در نهايت درستكاري و امانت داري، روش سيستم را پياده مي كنند و محصولات فروخته شده و سود سرمايه گذاري را به زير مجموعه هاي شان مي رسانند. ازسوي ديگر چون وجه شرعي اين سرمايه گذاري برايم بسيار اهميت داشت، فتواي بسياري از مراجع درمورد سود معامله با كافر و يا حتي كافر حربي را برايم به عنوان سند آوردند و اظهار به عدم ممانعت اين قبيل سرمايه گذاري ها از سوي علما مي كردند.
با به هم زدن فضاي ذهنم و تصويرسازي از آينده اي كه مي توانم به واسطه سود اين سرمايه گذاري براي خودم وخانواده ام بسازم، كم كم راضي شدم كه موضوع را با خانواده ام مطرح كنم. چون اولين گزينه براي جذب سرمايه اوليه،خانواده ام بودند.
اما خانواده ام هم مانند خودم مقاومت كردند. همان چند نفري كه براي راضي كردن خودم ساعت ها وقت صرف كرده بودند، پيشنهاد كردند كه جلسه اي با پدرم داشته باشند تا صحت كار را به خوبي براي ايشان تشريح كنند.
دراين جلسه - كه تقريبا
سه چهار ساعت طول كشيد- قويا درمورد وجه شرعي كار بحث شد. حتي علت غيرقانوني بودن اين كار درايران چنين ذكر شد كه چون شبكه هاي هرمي ديگر به وعده هاي خود عمل نكرده اند وسرشبكه هايشان طمع داشته اند نمي توانند اين كار را قانوني اعلام كنند و اين درحالي است كه درهمه كشورهاي دنيا اين كار به طور قانوني و رسمي انجام مي شود.پس چون اعضاي اين شركت قصد كلاهبرداري ندارند، غير قانوني بودن آن نيز نمي تواند منع شرعي ايجاد كند.
بعد از اين جلسه چند ساعته، مطمئن شده بودم كه كار اين شبكه فقط ظاهرا شبيه شركت هاي هرمي ديگر است و اعضاي آن هرگز اهل كلاهبرداري نيستند؛ پس مي توانم به آنها اعتماد كنم و وارد شبكه شوم.
دليل شما براي ورود به شبكه چه بود؟ چه رويايي داشتيد؟
من از همان ابتدا به هيچ عنوان به اين كار به عنوان شغل نگاه نمي كردم و تنها انگيزه ام براي ورود به اين سيستم، دست و پا كردن سرمايه اي بود براي راه اندازي يك شركت مهندسي با چند نفر از دوستانم.
سرمايه مورد نياز براي ورود به سيستم را چطور تهيه كرديد؟
به فاصله 48 ساعت از آن جلسه چند ساعته، پدرم مخالفت جدي خود را ابراز كردند و من كه در اين دو روز اطلاعات بسياري از نحوه عضوگيري و زيرمجموعه سازي دريافت كرده بودم، تمام نقشه هايم را نقش برآب مي ديدم.
در اين وضعيت از طرف همان دوستان، پيشنهاد دريافت قرض الحسنه از خودشان مطرح شد. گفتند كه اين مشكلي است كه براي خيلي از ورودي ها پيش مي آيد و چه بسا خود من هم در آينده بايد به ورودي هاي جديد كمك كنم تا بتوانند وارد شبكه شوند و از سود سرمايه گذاري شان، بدهي شان تسويه شود.
بالاخره كار را با 3 ميليون تومان آغاز كردم. شركت در جلسات آموزشي و مطالعه جزوات و خواندن كتاب هايي كه معرفي مي كردند، جايگزين درس و دانشگاه شده بود تا بتوانم به روش هاي تأثيرگذاري بر ذهن ديگران مسلط شوم و عضوگيري كنم.
هر ورودي جديد بايد ليستي از افراد تهيه مي كرد و آنها را به ترتيب ميزان اعتمادي كه به وي دارند، رتبه بندي مي نمود. اولين حلقه در اين ليست، اعضاي خانواده بودند- آن هم به دليل اعتماد فوق العاده زياد و وجود اين مزيت كه در صورت بروز مشكل دست به شكايت نخواهند برد-. اما من كه ورودم به پالينور را از خانواده مخفي كرده بودم، به طور پنهاني اطلاعات ثبتي اعضاي خانواده ام را (اعم از شماره شناسنامه و ملي و...) به سيستم دادم تا حداقل اولين زيرشاخه ها را تشكيل داده باشم.
چه طور از خانواده سرمايه دريافت كرديد تا زيرمجموعه محسوب شوند؟
به طور كلي در شركت هاي هرمي، هيچ مسئله اي بدون پاسخ نمي ماند. اصلا اين يكي از جملات پر كاربرد و كليدي است.
راه حل بسيار ساده بود. پيشنهاد سه ميليوني براي ورود به شبكه هم به همين دليل بود. مبلغ دريافتي، به تعداد ورودي ها تقسيم مي شد. مثلا من يك ميليون سرمايه گذاري مي كردم و زير مجموعه هاي من هر كدام نفري 500 هزار تومان يا بيشتر. به اين ترتيب تعداد جايگاه هايي كه به واسطه ورود من به شبكه ساخته مي شد، بالاتر مي رفت و سود دريافتي ام نيز به همان نسبت افزايش مي يافت.
بعد از خانواده، نوبت به اقوام درجه يك و دوستان درجه يك مي رسيد. از دوستان دوران دبيرستان و دوستان نزديكم در دانشگاه شروع كردم و درنهايت ناباوري متوجه شدم كه بسياري از ايشان در انواع شركت هاي هرمي عضو هستند.
فرايند نفس گير عضوگيري آغاز شده بود و اين درحالي بود كه به بهانه بدهي، هيچ سودي هم دريافت نمي كردم، اما سرشبكه ها با جديت تمام القا مي كردند كه اين اول راه است و براي همه همين طور بوده و ممكن است شش ماه تا يك سال به همين منوال طي شود.
وقتي در ابتداي راه با چنين مسئله اي روبه رو شديد، براي ادامه كار ترديد نكرديد؟
اساس كار عضوگيري در شبكه هاي هرمي بر كار رواني بنا شده. در جلساتي كه با حضور سرشبكه ها برگزار مي شد، هيجان زيادي به جمع تزريق مي شد و اين طور القا مي شد كه تنها راه رسيدن به روياها، استقامت داشتن و صبر است و تمامي سرشبكه ها نيز به واسطه استقامت شان به درآمدهاي ميليوني در ماه دست يافته اند.
همه اعضا براي عضوگيري در مكان مشتركي جمع مي شدند؟ جلسات عضوگيري مشترك بود؟
نه. دفتري كه براي كار اجاره شده بود، فضاي محدودي داشت و به همين دليل اين امكان وجود نداشت كه همه اعضا و زيرمجموعه هايشان به طور همزمان در دفتر حضور يابند يا جلسه مشتركي داشته باشند.
معمولا هر بالادست، با تنظيم وقت قبلي از مكان دفتر استفاده مي كرد و با زيرمجموعه هايش جلسه مي گذاشت. و اين درحالي بود كه براي اجاره بهاي دفتر- كه معمولا به دليل بازداشت هاي گسترده وزارت اطلاعات و پلمب دفاتر، مرتبا مجبور به تعويض آن بوديم-، به طور ماهيانه از سودي كه به هر عضو تعلق مي گرفت، مبلغي كسر مي شد.
به طور كلي هر عضو شبكه موظف بود مكان جلسات آشنايي با شبكه و آموزش زيرمجموعه هايش را خودش تأمين كند.
با اين حساب از چه زماني شما سود سرمايه تان را دريافت كرديد؟
متأسفانه اين روز هرگز نرسيد. من ابتدا يك سرمايه گذاري ده ماهه را انتخاب كردم. به من وعده داده شد كه در پايان اين تاريخ و در صورت عدم تمايل به ادامه فعاليت مي توانم اصل سرمايه ام را هم دريافت كنم. در اين مدت با انرژي كاذبي كه از جلسات دريافت مي كردم توانستم چندين برابر سرمايه اوليه را از پدرم بگيرم و در قرارداد بيست ماهه سرمايه گذاري كنم. اين پول، پاداش بازنشستگي پدرم بود. و من نه تنها هيچ سودي دريافت نكردم بلكه با متواري شدن سرشبكه ها و اعضاي بالاي سرم، اصل سرمايه را هم از دست دادم و فقط خجالت از صبر و سكوت پدرم برايم باقي مانده.
اشاره كرديد به فعاليت وزارت اطلاعات در دستگيري اعضاي اصلي و بستن دفاتر، با وجود اين چطور راضي مي شديد به فعاليت تان ادامه دهيد؟
هر بار كه اخبار دستگيري اعضاي شبكه هاي هرمي در رسانه ها منتشر مي شد، به سرعت جلسه اي از سوي سر شبكه ها گذاشته مي شد تا مبادا در روحيه اعضا، خللي وارد شود. در اين جلسات قويا به اين نكته تأكيد مي شد كه انتشار اين قبيل خبرها كاملا دروغ است و فقط براي ارعاب مردم و كساني است كه به چنين سرمايه گذاري سودآوري روي آورده اند.
به نظر شما اطلاع رساني در مورد اين شبكه ها به اندازه مطلوبي صورت گرفته؟
فكر مي كنم اغلب كساني كه در دام اين شبكه ها گرفتار مي شوند اطلاعات محدودي درباره شركت هاي هرمي داشته باشند . اما چون در اين نوع سيستم، از اعتمادسازي و به دنبال آن اغوا و به نوعي فريب افراد كمك گرفته مي شود، اين شبكه ها هم چنان به فعاليت خود به ويژه در دانشگاه ها كه حضور دانشجويان خوابگاهي- با نيازهاي خاص خودشان- پررنگ تر است، ادامه مي دهند.
راه كار پيشنهادي شما چيست؟
فكر مي كنم اگر اطلاعات دقيقي از نحوه فريبكاري اين شبكه ها و تنوع و ابتكار عملشان در برخورد با مخاطبان شان، در اختيار دانشجويان قرار گيرد، فعاليت اين دست شبكه ها هر روز محدودتر شود. چون اين شبكه ها هر روز با رنگ و لعاب تازه اي فعاليت خود را توجيه مي كنند و اگر دانشجوها با روش هاي اغواگري اين شبكه ها- كه وقت زيادي صرف آموزش آن ها مي كنند- آشنا شوند، كمتر به دام مي افتند.

 



با حضور آيت ا... حائري شيرازي در دانشگاه تهران بررسي شد
پاسخ به شبهات دانشجويي

آخرين جلسه از سلسله نشست هاي «انسان، خدا، حكومت» با حضور آيت ا... حائري شيرازي عضو مجلس خبرگان در دانشگاه تهران برگزارشد. در اين كرسي آزادانديشي علاوه بر سخنراني پيرامون دلايل وجود ولايت فقيه در جامعه اسلامي، به سؤالات دانشجويان دراين باره پاسخ داده شد.
آيت ا... حائري شيرازي با اشاره به لزوم پيشگيري از اختلافات مذهبي اظهارداشت: علت پيدايش لائيك، مطرح نكردن دين حقيقي و اصيل بود. اين امر اختلافات مذهبي غيرقابل حلي را به وجود آورد كه براي مقابله با آنها، مذهب را حذف كردند. در واقع تسامح و تساهلي براي عبور از چنين مشكلاتي بود.
وي ادامه داد: درپي اختلافات مذهبي، دو جريان پديد مي آيند كه مي خواهند با از بين بردن يك ديگر مسائلشان را حل كنند.
آيت ا... حائري شيرازي براي روشن شدن سخنانش، در روايتي از امام صادق(ع) بيان داشت: مردي از شام براي بحث درباره امانت نزد امام صادق(ع) مي رود. ايشان مي گويند اول با هشام كه يكي از شاگردانشان است بحث كند و در صورتي كه نتيجه اي عايدش نشد، سؤالاتش را از امام بپرسد. هشام در ابتدا نعمت هاي الهي را مي شمارد و مي گويد خداوندي كه اين همه نعمت به ما داده، مي شود نعمت حل اختلاف را نداده باشد؟ شامي مي گويد: نه. هشام دومين سؤالش را پرسيد: خدا براي حل اختلاف چه كرده؟ شامي پاسخ داد: پيامبر فرستاده است. هشام مي پرسد: حالا پيامبر كه درحيات ظاهر نيستند، چه كنيم؟ شامي جواب مي دهد از كتاب او قرآن بهره مي بريم. هشام مي گويد: تو از شام آمدي اينجا درباره اختلافاتي كه در قرائت از كتاب داريم، بحث كني، پس چه طور مي توان براي حل اختلاف از قرآن استفاده كرد.
وي افزود: ما وقتي قرآن و اهل بيت عليه السلام را در كنار هم داشته باشيم، مي توانيم از اختلافات مذهبي پيشگيري كنيم. اما اگر قرآن را به تنهايي مورد توجه قراردهيم، به دليل وجود قرائت هاي گوناگون، موجب بروز اختلاف مي شود. حالا كه در روزگار ما امكان ارتباط با امام زمان (عج) وجود ندارد، بايد سراغ علما و مراجع برويم.
وي با تاكيد بر اين كه قيام يك حركت جمعي است، گفت: هر نهضتي كه چندين رئيس داشته باشد، دچار اختلافات مي شود. در انقلاب اسلامي ايران، امام خميني (ره) با نحوه مبارزاتي خود، ديگران را تحت الشعاع قرار داد و توانست رهبري را به دست بگيرد.
آيت الله حائري شيرازي با بيان فرموده امام خميني (ره) مبني بر اين كه «هرگاه مردم به خبرگان راي دهند و خبرگان مجتهد عادلي را انتخاب كنند، او ولي منتخب مردم است و حكمش نافذ است»، گفت: كلمه نافذ به معني حل اختلاف به وسيله نفوذ حكم به جاي قوه قهريه است.
در ادامه اين نشست آيت الله حائري شيرازي به سوال هاي دانشجويان درباره مسئله ولايت فقيه و انتخاب رهبري پاسخ داد.
رهبري شورايي
يكي از دانشجويان پرسيد: در جريان انتخاب مقام معظم رهبري، گاهي از رهبري شورايي صحبت شده بود، چرا مجلس خبرگان با اين مسئله مخالفت كرد؟
آيت الله حائري در پاسخ يادآور شد: من از همان ابتدا هم با رهبري شورايي مخالف بودم چرا كه قوه قضائيه در ابتدا به اين شكل اداره مي شد، اما به دليل برخي مشكلات، در بازنگري قانون اساسي اختيارات شورا به رئيس قوه قضائيه منتقل شد. درباره هيئت دولت هم اين اتفاق افتاد و پس از مدتي تصميمي مبني بر حذف نخست وزير و واگذاري اختيارات وي به رئيس جمهور اتخاذ شد. از اين رو تجربه به ما ثابت كرده بود كه در روش هاي مديريتي شورايي موفقيتي عايدمان نمي شود.
يكي ديگر از دانشجويان در ادامه سوال كرد هدف از بيان مجدد اين مسئله چيست و با توجه به دلايل عقلي و نقلي، مي توان وجاهتي براي آن قائل بود يا خير؟
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصريح كرد: گاهي مي شود فتوا را جمع شوند و مشورتي بدهند، چون هركسي در يك رشته اي تخصص دارد. منتها اصل رهبري را نمي شود شورايي كرد. بايد پاسخگو باشد.
فرد اصلح
در ادامه يكي ديگر از دانشجويان پرسش خود را اين گونه مطرح كرد: مجلس خبرگان براساس نظر امام خميني(ره) رهبر را انتخاب كردند يا خودشان با تحقيق و تعمق به اين نتيجه رسيدند كه ايشان اصلح افراد هستند؟
آيت الله حائري تاكيد كرد: علت انتخاب ايشان قدر مشترك بين نظرات ارائه شده بود، به اين معنا كه كساني كه مي گفتند شوراي رهبري از سه نفر تشكيل شود، حتما نام ايشان را در ميان اين سه نفر مي آوردند. در پيشنهاد شوراي پنج يا هفت نفره هم به همين ترتيب بود. وگرنه به خاطر توصيه كسي اين انتخاب صورت نگرفت. اگر قراربود امام رهبر را انتخاب كنند و نظر خاصشان هم متوجه آيت الله خامنه اي بود؛ ديگر دليلي نداشت كه برسر شورايي شدن رهبري در مجلس خبرگان بحث شود.
يكي از دانشجويان نيز پرسيد امام خميني(ره) پيش از رحلت، جانشين خود را انتخاب كرده بودند و به شايستگي مقام معظم رهبري اعتقاد داشتند، با اين وجود چرا درباره رهبري شورايي در مجلس خبرگان بحث شد؟
اين استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ گفت: امام راحل چيزي به مجلس خبرگان نفرموده بودند، ما هم بعد از انتخاب رهبر تازه از نظر ايشان مطلع شديم و حاج احمد آقا گفتند با اين انتخاب دل امام را شاد كرديد. اما مبناي انتخاب ما اين بود كه تمام گروه ها از ايشان به عنوان فردي شايسته نام بردند. اما رسم امام اين نبود كه اسمي ببرند و يا ديگران را مجبور به انجام كاري كنند. بلكه مي خواستند انتخاب از سوي مردم صورت بگيرد. عبارت ايشان اين است كه هرگاه مردم به خبرگان راي دهند و خبرگان مجتهد عادلي را انتخاب كنند، او ولي منتخب مردم است. وقتي مردم ديدند اين شخص به دست خودشان انتخاب شده، آن ها كه مومن به امام اند يك جوري هستند و آن ها كه توقع مردمي بودن دارند يك جور. حوزوي ها وقتي بگويند امام گفته چون او را نايب امام زمان(عج) مي دانند، فرمايشش را مي پذيرند. اما كساني كه از دانشگاه هاي خارج آمده اند و به بعضي مسائل بعيدالعهد يا جديدالعهدند، ترجيح مي دهند انتخاب رهبري زمينه مردمي داشته باشد.امام هم توقعات خود را با واقعيت هاي اجتماعي تنظيم مي كرد. وقتي مي ديد مردم بهتر مي آيند تندتر قدم برمي داشت، وقتي مي ديد مردم خسته هستند استراحت مي كرد. به عبارتي امام پا به پاي مردم راه مي رفت. وقتي اعلام كرد من اين جام كشنده تر از زهر را سر مي كشم، مردم به نفع ايشان راهپيمايي كردند. به نظر من مردم ما دو امتحان بزرگ دادند، يكي در دوره جنگ و ديگري در دوره قبول قطع نامه. در دوران جنگ امام در چهره امام حسيني آمد و مردم تا آخرين روزهاي جنگ همراهيش كردند. وقتي صلح كرد، در چهره امام حسني درآمد، مردم گفتند نايب امام زمان(عج) است، پس تصميمش را پذيرفتند. رسول خدا مي گويد: حسن و حسين امام اند، قيام كنند امام اند، قعود كنند امام اند. شما گفتيد امام نايب امام زمان(عج) است، در جنگ و صلح همراهي اش مي كنيم.
ابهامات درباره صحبت اعضاي مجلس خبرگان
وي همچنين در پاسخ به پرسش به پرسش مبني براينكه كساني كه در مجلس خبرگان در مخالفت با رهبري آيت الله خامنه اي صحبت كردند، نظرشان چه بود؟ خاطرنشان كرد: هيچ كس عليه ايشان صحبت نكرد. تنها مخالف، خودشان بودند، چون اين مسئوليت خيلي سختي بود كه مي خواستيم برعهده شان بگذاريم.
آيت الله حائري در ادامه تصريح كرد: آيت الله صدوقي بزرگ، امام جمعه يزد به جايي در اطراف يزد تبعيد شده بود. من در آن زمان ديدارهايي با ايشان داشتم، همان موقع از آقاي خامنه اي با لفظ آيت الله نام بردند. گفتم مگر ايشان آيت الله هستند؟ گفت بله. اگر با ايشان بحث كنيد مي فهميد كه آيت الله است. ايشان پاكيزه كار كردند و در تمام عرصه ها سعي كردند به سطح صاحب نظري برسند، از قرائت قرآن و تجويد گرفته تا شعر.
يادم مي آيد كنگره اي درباره حافظ گذاشتند و حافظ شناسان مختلف را از سراسر دنيا دعوت كردند. يكي از انديشمندان صاحب نظر به اين كنگره نقد كرد و گفت هيچ كدام از شركت كنندگان درباره حافظ صحبت نكردند، مگر دو نفر كه آنها هم با توجه به مسائل سياسي دعوت شده بودند وگرنه رشته شان حافظ شناسي نبود. يكي از آن دو نفر آيت الله خامنه اي بودند كه در آن زمان براساس مسئوليت رئيس جمهوري دعوت شده بودند. از طرفي اگر امام ايشان را مجتهدي قوي نمي دانست، پس چه طور به حاج احمد آقا مي گفت هرچه فكر مي كنم مي بينم كه آسيد علي آقا براي رهبري خوب است. امامي كه مي گفت «هرگاه مردم به خبرگان راي دهند و آن ها مجتهد عادلي را انتخاب كنند»؛ معنايش اين است كه امام ايشان را هم مجتهد مي دانستند، هم عادل.
مردم و ولايت فقيه
در ادامه اين جلسه يكي ديگر از دانشجويان پرسيد: آيا ساقط شدن ولي امر از ولايت را مردم خودشان مي توانند تشخيص دهند يا مجلس خبرگان رهبري كه افراد عالم در آن وجود دارند بايد اين مسئله را تعيين كنند؟
اين استاد حوزه هاي علميه يادآور شد: همان طوري كه معرفي به وسيله خبرگان است، تشخيص صلاحيت هم برعهده آنهاست. ما يك كميسيون تحقيق داريم كه وظيفه دارد به نمايندگي از مجموع خبرگان، مرتبا درباره وضعيت رهبري تحقيق كند. اما گزارشي كه اين كميسيون مي دهد، همواره بيانگر عملكرد مثبت و قوي ايشان است.
آيت الله حائري درباره خطبه هاي نماز جمعه سال گذشته نيز تصريح كرد: رسول خدا به امام علي(ع) گفت يا علي (ع) كعبه پيش مردم نمي آيد، مردم پيش كعبه مي روند. تو هم مردم آمدند قيام كن، مردم نيامدند تحمل كن. اين كه هزار سال از غيبت مي گذرد براي اين است كه ظهور حضرت ولي عصر(عج) تحميلي نباشد. مسئله ولايت بايد از سوي جامعه پذيرفته شود.
مجلس خبرگان
يكي از دانشجويان نيز سؤال خود را اين گونه مطرح كرد: آقاي هاشمي در چند سال اخير مخصوصاً پس از انتخابات 88، مشغول جمع آوري امضا از مجلس خبرگان براي شورايي شدن رهبري هستند. عكس العمل شما و ساير اعضا چه بوده و چه برخوردي با ايشان كرده ايد؟ كه اين استاد دانشگاه در پاسخ گفت: چنين امضايي پيش من نيامده. به مدرس گفتند يك راي هم در اين صندوق نداري، گفت خودم كه به خودم راي دادم. راي خودم چه شد؟ اگر اين باشد كه من چنين چيزي نديدم و احدي از اعضاي مجلس با من در اين باره صحبت نكرده و اين حرف ها شايعه است.
وي هم چنين در پاسخ به اين پرسش كه چه ضمانتي براي اشتباه نكردن خبرگان وجود دارد، چون يك بار در انتخاب آيت الله منتظري اشتباه كردند؟ يادآور شد: آقاي هاشميان امام جمعه رفسنجان روز رحلت امام كه مقام معظم رهبري وصيت نامه را خواند، پشت تريبون آمد و به امام قسم خورد كه من با قائم مقامي ايشان مخالف بودم اما از آنجا كه فكر مي كردم هيئت رئيسه موافقت را از امام استنباط كرده است، امضا كردم. ما اگر مي دانستيم نظر امام برخلاف اين است، راي نمي داديم. خبرگان در اين مسئله مشكلي نداشتند. آن ها فكر مي كردند اين كار به صلاح است.
آيت الله حائري شيرازي در پايان دانشجويان را به مودت و محبت به يكديگر سفارش كرد و ايجاد اعتماد و علاقه ميان مردم را بزرگ ترين كار فرهنگي دانست.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14