(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 فروردین 1390- شماره 19902

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بروجردي: رفتن عمر سليمان رابطه ايران و مصر را بهبود خواهد بخشيد
آيت الله جنتي در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
جمهوري اسلامي نمي تواند نسبت به تحولات منطقه و عواقب آن بي تفاوت بماند
حمله 4 زن انگليسي به دختر محجبه ايراني
خطيب جمعه قم: طناب دار در انتظار ديكتاتورهاي منطقه است
معامله 888 ميليون دلاري يك شركت ايتاليايي با ايران در سال 2010
قيام در خاورميانه كابوس اسرائيلي هاست
پيكر پاك دو شهيد دفاع مقدس در اهواز تشييع شد
رئيس نهضت سوادآموزي كشور: نرخ باسوادي كشور 85 درصد است
860 پرستار امسال در خوزستان استخدام مي شوند
وزير آموزش و پرورش: هزار ميليارد تومان براي مقاوم سازي مدارس كشور اختصاص يافت
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري: ايران رتبه نخست رشد توليد مقالات علمي جهان را كسب كرد
سرپرست وزارت راه و ترابري: آزادراه كربلا امسال به بهره برداري مي رسد
با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد همايش بزرگداشت عطار نيشابوري
نماينده مردم تفت و ميبد: انتقادپذيري مجلس از ساير قوا كمتر است
حدادعادل خبر داد تدوين قانون جديد مطبوعات در مجلس
اخبار ادبي و هنري



بروجردي: رفتن عمر سليمان رابطه ايران و مصر را بهبود خواهد بخشيد

رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد كه با رفتن عمر سليمان روابط ايران و مصر در همه زمينه ها بهبود خواهد يافت.
«علاءالدين بروجردي» روز پنجشنبه در جمع اعضاي شوراي عالي استان ها در تحليل تحولات منطقه با بيان اين كه در طول سه دهه گذشته تلاش زيادي براي خاموش كردن چراغ انقلاب اسلامي شده است، تصريح كرد: استكبار جهاني به دنبال ناكارآمد جلوه دادن انقلاب اسلامي ايران و الگو نبودن ايران براي كشورهاي منطقه است و از اين رو با ايجاد تحريم هاي متعدد و صدور قطعنامه ها مانع از رشد فن آوري هسته اي ما شد اما انقلاب ما مسير خود را طي كرد و امروز به دانش هسته اي دست يافته ايم.
عضو مجلس شوراي اسلامي به روند حركت انقلاب در مصر پرداخت و گفت: انقلاب مصر شباهت بسياري به انقلاب ايران دارد و از شعار الله اكبر تا گل دادن به ارتش، در روند انقلاب ما وجود داشته است و قطعا با رفتن عمر سليمان رابطه ايران با مصر نيز بهبود مي يابد.
بروجردي به تغيير معادلات منطقه اي خاورميانه اشاره كرد و با محكوم كردن عملكرد عربستان در اعزام نيرو براي سركوب كردن مردم بي دفاع بحرين، گفت: كشتار مردم بي سلاح و بي دفاع و بستن آنها به گلوله هنر نيست.
وي تاكيد كرد كه اختلاف افكني ميان شيعه و سني حركت و توطئه اي كاملا انگليسي و آمريكايي است.
وي گفت: ما بايد با حفظ وحدت و مشتركات اسلامي در مقابل آنها بايستيم.

 



آيت الله جنتي در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
جمهوري اسلامي نمي تواند نسبت به تحولات منطقه و عواقب آن بي تفاوت بماند

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: مسلمانان منطقه امروز علاوه بر اينكه تحت ظلم حاكمان خود هستند توسط سربازان بيگانه سعودي مورد شكنجه و جنايت قرار گرفته اند. جمهوري اسلامي نمي تواند نسبت به تحولات منطقه بي تفاوت بماند.
به گزارش فارس آيت الله جنتي امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي دوم نماز عبادي سياسي جمعه تهران با اشاره به ايام فاطميه با تبيين مقام بالاي حضرت زهرا(س) اظهار داشت: فاطمه زهرا(س) همچون علي(ع) است اما امام نيست. لذا در همه صحنه هاي حساس مشاهده مي كنيم كه ايشان دوشادوش علي(ع) در صحنه حاضر است.
وي در ادامه با اشاره به روز ارتش جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: ارتش كشور ما ارتشي مكتبي و ولايي و مطيع و تحت فرمان ولايت فقيه است. امروز اين ارتش مورد افتخار مردم كشورمان است.
آيت الله جنتي در ادامه سخنان خود به موضوع جهاد اقتصادي اشاره كرد و گفت: جهاد به معناي مبارزه و جنگ اقتصادي است. چرا كه دشمن در اقتصاد مي خواهد ما را فلج كند تا حكومت اسلامي را به اين وسيله ساقط كرده و در نهايت مردم را به دليل مشكلات اقتصادي در برابر حكومت قرار دهد.
خطيب جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به جنگ رواني دشمن عليه نظام جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: دشمن همواره سعي مي كند تا با شيوه هاي جنگ رواني عليه نظام استفاده كرده و چهره آن را در داخل و خارج تخريب كند.
آيت الله جنتي در ادامه با تشريح اقدامات تحقق جهاد اقتصادي اولين لازمه آن را بستن كمر همت براي جهاد دانست و افزود: كساني كه مي خواهند جهاد اقتصادي را محقق كنند بايد همانند يك سرباز كمر همت را بسته و وارد ميدان شوند.
وي دومين لازمه جهاد اقتصادي را ايمان و معنويت دست اندركاران خواند و گفت: ضمن اينكه بايد ابزار و امكانات مادي را براي تحقق اين امر فراهم كرد لازم است ايمان و معنويت به صورت جدي تقويت شود چرا كه هر كجا معنويت وارد شد ابزار و امكانات موجب پيشرفت بيشتر شد.
امام جمعه موقت تهران الزام ديگر جهاد اقتصادي را مسئله هماهنگي دستگاهها عنوان كرد و گفت: همه دستگاههاي كشور از جمله وزارتخانه ها، قواي سه گانه، كارخانجات و مردم با فعاليت گسترده و همه جانبه و با هماهنگي كامل بايد با هدف مشترك فعاليت ها را سامان دهند تا نتيجه مطلوب كه كسب رشد 8 درصدي اقتصادي است به دست آيد.
وي در ادامه سخنان خود به تأكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر اصلي و فرعي كردن مسائل كشور اشاره كرد و گفت: كشور ما امروز درگير مسائل مهم و اصلي زيادي است بنابراين با نگاه به اين مسائل بايد از پرداختن به مسائل فرعي پرهيز شود.
آيت الله جنتي در ادامه با بيان اينكه دشمن همواره به دنبال تفرقه اندازي قومي، نژادي و سياسي است، به انتخابات پيش رو در اواخر امسال اشاره كرد و گفت: همه بايد با وحدت كلمه و در زير يك پرچم در انتخابات حاضر شوند كه اين رمز پيروزي است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره اي گذرا به انتشار مستندي با عنوان «ظهور نزديك است» گفت: تعيين مصداق و زمان براي ظهور حضرت حجت(عج) از غلط هاي روزگار است؛ چرا كه اينگونه مسائل افكار جوانان را متشتت كرده و اعتقادات آنان را تخريب مي كند. اما آنچه مسلم است ظهور نزديك است و زمان آن را فقط خدا مي داند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بيداري اسلامي و خيزش هاي مردم منطقه اشاره كرد و افزود: ملت هاي منطقه اسلام را مي خواهند و ديگر حاضر نيستند زير بار ظلم بروند. بنابراين آمريكا و مزدورانش هرچه دست و پا بزنند راه به جايي نمي برند چرا كه توده مردم امروز بيدار شدند.
آيت الله جنتي همگان را به مطالعه تاريخ انقلاب اسلامي ايران توصيه كرد و يادآور شد: رژيم طاغوت جنايات و كشتارهاي زيادي عليه مردم بيدار شده ايران مرتكب شد تا شايد بتواند حركت مردم ايران را متوقف كند اما مقاومت و ايستادگي مردم ايران انقلاب اسلامي را به پيروزي رساند بنابراين مردم مسلمان منطقه نيز بايد با الگوگيري از مردم مقاوم ايران از به شهادت رسيدن در راه خدا نهراسند. چرا كه هدف آنقدر بزرگ است كه ارزش شهادت در اين راه را دارد.
وي همچنين با تشريح وقايع منطقه و به خصوص بحرين خاطرنشان كرد: مردم مسلمان منطقه امروز متوجه فريبكاري سران استكبار شده اند و در مقابل توطئه هاي آنان فريب نخواهند خورد.
آيت الله جنتي همچنين مردم بحرين را مظلوم ترين مردم منطقه توصيف كرد و گفت: مسلمانان منطقه امروز علاوه بر اينكه تحت ظلم حاكمان خود هستند توسط سربازان بيگانه سعودي مورد شكنجه و جنايت قرار گرفته اند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران در پايان خطبه دوم به نامه وزير امور خارجه كشورمان به دبير كل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت اشاره كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران نمي تواند نسبت به تحولات و عواقب ناشي از آن در منطقه بي تفاوت بماند.
آيت الله جنتي همچنين در خطبه اول نماز عبادي سياسي جمعه تهران ضمن توصيه خود و نمازگزاران به تقوا و ترس از خدا، اميد به رحمت الهي و توبه از گناهان اظهار داشت: خداوند بندگان را براي عبادت و بندگي آفريده است، انسان و آسمان و زمين بي هدف خلق نشده است، اما اين بيشتر نياز به هدايت دارد كه پيامبران را براي هدايت او به سمت هدف خلقت فرستاد.
وي گفت: وظيفه انبيا هدايت و بندگي و رساندن پيام خدا است و هر آنچه مي گويند از جانب خداست. از خود چيزي نمي گويند؛ اما كساني كه مي خواستند مردم را به انحراف بكشانند در مقابل انبيا ايستادند كه در اصل در مقابل خداوند ايستادند؛ بنابراين امروز اين نكته را تشريح خواهم كرد، چرا كه جنگ با پيامبر و دشمني با پيامبر دشمني با خداوند متعال است.
آيت الله جنتي با اشاره به آيه اي از قرآن كريم، يادآور شد: قرآن مي فرمايد آنهايي را كه با پيامبر دشمن اند را به دوستي نگيريد؛ چرا كه صف كفار در مقابل انبيا و در اصل خداوند قرار گرفته اند و با خداوند در حال جنگند؛ بنابراين طبق آيه قرآن كساني هم كه به ياري پيامبر بيايند ياري دهندگان و انصارالله هستند.
امام جمعه موقت تهران با تأكيد بر اينكه تكذيب و تصديق انبيا تصديق و تكذيب خداوند است ادامه داد: ياري با امام، ياري خداوند است و طبق آيات قرآن اين مسائل شك ناپذير است.
وي با اشاره به فتنه 88 گفت: فتنه گران بايد بفهمند با چه كسي درگير شدند، در يك سمت ولي امر مسلمانان و نايب امام زمان (عج) است، بنابراين صف مقابل معظم له در مقابل خداوند بود، بايد امروز در خانه بنشينند فكر كنند كه بر سر خود چه آوردند.
آيت الله جنتي در ادامه با تأكيد بر اينكه راه و هدف پيش روي ما امروز روشن است، خاطرنشان كرد: اگر كسي در راه الهي و انبيا كشته شود، شهيد است و با شهداي صدر اسلام محشور مي شود.
وي خطاب به كساني كه با قرآن آشنا هستند، گفت: تبيين كنيد كه جنگ با خداوند يعني چه؟ جنگ با خدا همان جنگ با پيامبران است؛ چرا كه خداوند در قرآن فرمود كساني كه با پيامبر بجنگند با من جنگيده اند. لذا خداوند ممكن است گاهي مهلتي به كفار بدهد و گاهي دفعتاً آن ها را بگيرد، لذا بايد با مطالعه در آيات الهي حقيقت را فهميد.

 



حمله 4 زن انگليسي به دختر محجبه ايراني

چهار زن انگليسي يك دختر محجبه ايراني را در يكي از خيابانهاي لندن مورد حمله قرار دادند.
«زهرا كاظمي صالح»، دانشجوي ايراني شاغل به تحصيل در لندن و عضو انجمن اسلامي دانشجويان، روز پنجشنبه در حالي كه مسير روزانه خود از محل تحصيل به منزلش را طي مي كرد، مورد حمله چهار زن جوان انگليسي براي برداشتن حجاب از سرش قرار گرفت و به شدت مجروح شد.
به گزارش تابناك از لندن، ضاربان وقتي با مقاومت اين دانشجوي محجبه ايراني در حفظ حجابش مواجه شدند، در انظار عمومي و در خيابان اصلي شهر لندن، اقدام به ضرب و شتم وي نموده و پس از وارد آوردن جراحات شديد به اين دانشجوي ايراني، صحنه را ترك كردند.
گفتني است طي چند روز گذشته، موج جديدي از مبارزه با حجاب در اروپا شكل گرفته است و در همين راستا دولت فرانسه از چند روز گذشته قانون ممنوعيت حجاب در اين كشور را به اجرا گذاشته است. بر اساس اين قانون، هركس در انظار عمومي با حجاب ظاهر شود، 150 يورو جريمه مي شود، در بلژيك نيز قوانين مشابهي براي ممنوعيت حجاب وجود دارد. ممنوعيت حجاب فقط به بلژيك و فرانسه محدود نمي شود بلكه اين موضوع در ساير كشورهاي اروپا هم وجود دارد. همچنين مجلس هلند نيز تلاش مي كند تا طرحي را براي ممنوعيت پوشاندن صورت زنان در مدارس و ادارات دولتي به تصويب برساند.
تشديد حملات عليه زنان محجبه در انگليس در حالي است كه از60 ميليون جمعيت اين كشور، 3 ميليون مسلمان هستند و روند تصاعدي گرايش به اسلام، باعث نگراني هاي شديد بين مسئولين دولت انگليس و تلاش براي مهار اين روند شده است.

 



خطيب جمعه قم: طناب دار در انتظار ديكتاتورهاي منطقه است

خطيب جمعه قم گفت: آل سعود و آل خليفه با جنايت هاي خود در بحرين اثبات كرده اند كه مزدوران آمريكا، رژيم غاصب اسرائيل و انگليس هستند.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي نماز جمعه قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه«س» خاطرنشان كرد: امروز در كشورهاي ليبي، يمن و خصوصا بحرين شاهد جنايت هاي وحشتناكي عليه مردم مظلوم هستيم، دولت سعودي با همكاري آمريكا و ديكتاتورهاي منطقه به جان مردم افتاده است.
وي يادآور شد: تنها حرف مردم مظلوم بحرين اين است كه مي خواهند مانند مردم ساير كشورها هركدام يك راي داشته باشند ولي در مقابل دولت اقدام به سركوبي هاي وحشيانه، شكنجه، تجاوز، آتش زدن قرآن كريم و تخريب مساجد كرده است و مدعي هستند دعواي شيعه و سني در جريان است.
سعيدي خاطرنشان كرد: ما به حكم وظيفه اسلامي و انساني خود از مردم مظلوم فلسطين، ليبي، بحرين و ساير مردم بي دفاع حمايت و قاطعانه اقدامات مستكبران در اين كشورها را محكوم مي كنيم.
امام جمعه قم خطاب به ديكتاتورهاي منطقه گفت: از سرنوشت صدام، بن علي و مبارك درس بگيريد، وقتي صدام به اعدام محكوم و طناب دار به گردن او آويخته شده بود آمريكا از او حمايت نكرد چون او ديگر مهره سوخته اي محسوب مي شد.
سعيدي اظهار داشت: ديكتاتورهاي منطقه دست از جنايت هاي خود بردارند وگرنه طناب دار ملت هاي مظلوم بر گردن آنها حلقه خواهد زد.
وي همچنين با اشاره به اينكه مسائل اصلي و فرعي را جابجا كردن خيانت است، گفت: لازمه جهاد اقتصادي، رياضت كشيدن نيست، بلكه استفاده صحيح از منابع، وحدت براي رشد اقتصادي و تلاش هاي همه جانبه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: ملت ايران مردمي ولايي و نجيب هستند و با مسئولان نيز همراهي و همكاري دارند و اميد است مسئولان از حسن نيت مردم به درستي استفاده كنند.


 



به رغم تحريم هاي غرب صورت گرفت
معامله 888 ميليون دلاري يك شركت ايتاليايي با ايران در سال 2010

سرويس سياسي-
در حالي كه مقام هاي دولت آمريكا پيش تر گفته بودند از 8 شركت مهم نفت و گاز بين المللي از جمله شركت «اني» ايتاليا تعهد گرفته اند فعاليت هايشان را به تدريج در ايران كم و نهايتاً متوقف كنند، گزارش هاي منابع ايتاليايي زبان نشان مي دهد شركت اني در سال مالي 2010، 888 ميليون دلار با ايران معامله داشته است.
پايگاه اينترنتي ايتاليايي زبان بورسا ايتالياني (بورس ايتاليا)، در گزارشي كه روز 23 فروردين 1390 (12 آوريل 2011) منتشر كرده نوشته است: «شركت نفت و گاز ايتاليا اني دقيقاً در سالي كه بايد به خروج راهبردي خود از تهران شدت عمل بيشتري مي بخشيد معادل 888 ميليون دلار از ايران نفت خريده و همه اين مبلغ به حساب شركت ملي نفت ايران واريز شده است».
اين منبع ايتاليايي سپس خبر از آن داده كه اني در سال 2010 واردات نفت خام خود از ايران را نسبت به سال 2009، دو برابر كرده است. بورسا ايتالياني مي نويسد: «در سال 2010 ميلادي شركت نفت و گاز ايتاليا حدود 6/1 ميليون تن نفت خام از ايران به ايتاليا وارد كرده است كه در مقايسه با واردات نفت خام وارد شده از ايران در سال 2009 ميلادي كه برابر با 980 ميليون تن بود دو برابر شده است.»
بورسا ايتالياني ادامه مي دهد: «موارد ديگري نيز وجود دارد كه نشان مي دهد شركت اني در سال 2010 ميلادي، 2 ميليون تن نفت خام ايران را از بازرگانان مختلف به ارزش بيش از يك ميليارد دلار خريداري كرده است. در حالي كه در سال 2009 ميلادي شركت اني كمتر از 150 ميليون دلار نفت خام ايران را از ديگر بازرگانان خريداري كرده بود».
اني يكي از بزرگترين شركت هاي نفت و گاز ايتالياست كه رياست آن را پائولو اسكاروني برعهده دارد.
جيمز اشتاينبرگ معاون وزير خارجه آمريكا در 30 سپتامبر 2010 گفته بود آمريكا 4 شركت اروپايي را به دليل تعهد آنها به توقف سرمايه گذاري در ايران، از مجازات معاف كرده است كه يكي از آنها شركت اني ايتالياست. اما آمارهايي كه در اين گزارش به آن اشاره شد نشان مي دهد اني هيچ اهميتي براي قولي كه به آمريكا داده قائل نبوده است.
كارشناسان مي گويند مهم ترين اهرمي كه شركت هاي اروپايي براي سر باز زدن از اجراي درخواست هاي آمريكا به آن استناد مي كنند اين است كه قوانين اتحاديه اروپا و قطعنامه هاي شوراي امنيت خريد نفت از ايران را ممنوع نكرده است.

 



قيام در خاورميانه كابوس اسرائيلي هاست

قيام هاي مردمي در منطقه خاورميانه، بخصوص مصر اگر براي اروپايي ها بد است، براي اسرائيلي ها حكم مرگ و زندگي دارد و با اين كابوس معلوم نيست چه آينده اي در انتظار آنان خواهد بود.
روزنامه انگليسي «فايننشال تايمز» در گزارشي به تاثير مخرب اوضاع كنوني منطقه بر آينده رژيم اسرائيل پرداخت و از نگراني شديد مقامات صهيونيستي در اين مورد خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، اسرائيلي ها اعتراضات مردمي در منطقه را با حسي از نگراني همراه با يأس دنبال مي كنند. فايننشال تايمز مي نويسد: «اين نگراني عمدتاً در اظهارات سياستگذاران ارشد اسرائيل مشهود بوده است. برخي دغدغه هاي آنها درباره ماهيت و مقاصد واقعي گروه هاي عرب مخالف از جمله نگراني هاي كشورهاي غربي نيز بوده است اما در هيچ كجا مانند اسرائيل توازن بين اميد و هراس چنين گرايشي به سمت منفي نداشته است.
«شلمو اوينري» كارشناس مسائل سياسي و مدير كل سابق وزارت خارجه رژيم اسرائيل در اين مورد به فايننشال تايمز مي گويد: «دستور كار اسرائيل از دستور كار اروپا يا آمريكا متفاوت است. از نظر كساني كه در اروپا زندگي مي كنند آشفتگي اوضاع در مصر بسيار بد است اما در اينجا چنين وضعيتي نه تنها بد است بلكه زندگي را تغيير مي دهد و پس از 30 سال صلح با مصر اكنون معلوم نيست چه خواهد شد. نگراني هاي اسرائيلي ها به ويژه به علت افزايش اخير خشونت ها در نوار غزه تحت كنترل حماس و پيرامون آن بيش از پيش تهديد شده است.»
اين روزنامه با اشاره به ناتواني محض تل آويو از تأثيرگذاري بر تحولات منطقه درباره نسبت اين تحولات با ايران و نگراني شديد اسرائيل مي نويسد:« اسرائيلي ها همچنين نگرانند كه ايران كه همچنان در نظر اسرائيلي ها بزرگترين تهديد براي دولت يهود است از اين آشوبها براي گسترش جاي پايش در سراسر منطقه استفاده كند. با توجه به متمركز بودن توجهات بين المللي بر ديگر بخش هاي خاورميانه يك نگراني اين است كه تهران بدون چالش برنامه هسته اي اش را پيش ببرد.
به گفته كارشناسان اسرائيلي اين مسائل از جمله دغدغه هاي عموم اسرائيلي ها است و آنها از اين بيم دارند كه روند امور بدرستي پيش نرود و در پايان كار در كشورهاي عربي نه نظام هاي دموكراسي بلكه سازمان يافته ترين گروه ها به قدرت برسند. همچنين اين احساس حاكم است كه ايران از همه اين جريانات سود مي برد.»

 



پيكر پاك دو شهيد دفاع مقدس در اهواز تشييع شد

پس از پايان نمازجمعه ديروز اهواز به امامت آيت الله موسوي جزايري، پيكر مطهر دو شهيد به نام هاي «قاسم درآهكي» و «كامبيز زالي»، از مصلاي اهواز تا چهارراه آبادان بر دستان نمازگزاران اهوازي تشييع شد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، «قاسم درآهكي» شهيد دوران دفاع مقدس و متولد آبادان است؛ اين شهيد جمعي گردان 151 دژ خرمشهر از لشكر 92 زرهي خوزستان بوده كه به همراه دو تن از همرزمان خود در دومين روز تهاجم رژيم بعثي به خاك كشور، در منطقه عملياتي كوشك (طلائيه) به درجه رفيع شهادت نائل آمده است؛ پيكر اين شهيد در آخرين روزهاي سال گذشته تفحص شده و امروز بر دستان نمازگزاران اهوازي تشييع شد.
«كامبيز زالي» نيز شهيد نيروي انتظامي است كه شب گذشته در جريان انجام يك عمليات بر ضد اشرار در اهواز به شهادت رسيده است.
سردار محمدرضا اسحاقي، فرمانده نيروي انتظامي خوزستان در حاشيه مراسم تشييع اين شهيد در گفت وگو با خبرنگار ايسناي خوزستان گفت: روز گذشته اشراري قصد ايجاد ناامني در شهر داشتند كه با تلاش ماموران نيروي انتظامي با اين افراد برخورد شد و در جريان اين عمليات، شهيد زالي به فيض شهادت نائل شد.
وي افزود: عواملي كه موجب به شهادت رسيدن شهيد زالي شدند، شناسايي شده و به زودي دستگير مي شوند.

 



رئيس نهضت سوادآموزي كشور: نرخ باسوادي كشور 85 درصد است

اراك- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور نرخ با سوادي كشور را 85 درصد اعلام كرد.
علي باقرزاده در حاشيه نشست مشترك رؤساي ادارات آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزي شهرستانهاي استان مركزي در اراك گفت: اولويت نهضت سوادآموزي كشور تحقق ريشه كني بي سوادي در گروه هاي سني 10 تا 49 سال، ظرف پنج سال است. وي گفت: در حال حاضر دو ميليون و 600 هزار نفر بي سواد در كشور وجود دارد كه اين آمار در دست پالايش نهايي است و تصور مي شود كه تعداد بي سوادان كمتر از اين رقم باشد.
باقرزاده نرخ «سواد» در گروه هاي سني 10 تا 49 سال كشور را 92 درصد اعلام كرد و اظهار داشت: اين مهم در استان مركزي 95 درصد است. وي از برگزاري جشن «محو بي سوادي» در 100 شهرستان و 10 هزار روستاي كشور خبر داد.

 



860 پرستار امسال در خوزستان استخدام مي شوند

آبادان- خبرنگار كيهان:
استخدام پرستاران از طريق برپايي آزمون و براساس نمره قبولي خواهد بود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: 860 پرستار در سال جاري در استان خوزستان استخدام مي شوند.
دكتر محمدحسين سرمست افزود: براساس برنامه كشوري مبني بر استخدام 23 هزار پرستار براي جذب در بيمارستان ها، سهم استان خوزستان از اين تعداد 860 نفر است.
دكتر سرمست اظهار داشت: جذب اين تعداد پرستار از طريق برپايي آزمون و براساس نمره قبولي خواهد بود.
وي تصريح كرد: پرستاران جذب شده سپس براساس اولويت به روستاها و مناطق محروم جهت شروع كار اعزام مي شوند.

 



وزير آموزش و پرورش: هزار ميليارد تومان براي مقاوم سازي مدارس كشور اختصاص يافت

وزير آموزش و پرورش از اختصاص يك هزار ميليارد تومان اعتبار براي مقاوم سازي مدارس سراسر كشور در بودجه امسال خبر داد.
حميدرضا حاجي بابايي چهارشنبه شب در ديدار با فرهنگيان منتخب سيستان و بلوچستان با اشاره به وجود 12 ميليون دانش آموز در كشور افزود: ساخت مدارس و تجهيز همزمان آنها به تمامي امكانات آموزشي مهمترين اولويت كاري امسال آموزش و پرورش است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، حاجي بابايي با تاكيد بر اين كه عملكرد آموزش و پرورش كشور در حال تحول است، گفت: نوع تعريف مدارس بايد در نظام تعليم و تربيت كشور تغيير كند و براي دانش آموزان در فوق برنامه ها همراه با مباحث سنگين درسي، كلاس هاي ورزشي بگذارند.
وزير آموزش و پرورش افزود: بزودي 32 ساختمان آموزشي توسط اين وزارتخانه در هر يك از مراكز استان هاي كشور با نماد معماري اسلامي- ايراني براي آشنايي بيشتر دانش آموزان بومي هر منطقه از تاريخ كهن سرزمين شان ساخته مي شود.
وي اظهار داشت: طرح تعطيلي پنج شنبه مدارس ابتدايي از ابتداي سال تحصيلي 91-90 به صورت رسمي و اجباري اجرا خواهد شد.
حاجي بابايي با بيان اين كه امسال 70 طرح آموزشي توسط وزارت آموزش و پرورش در كشور اجرا مي شود، بر تغيير ساختار آموزش و پرورش، كتب درسي و برگزاري آزمون استخدامي براي تامين نيروهاي موردنياز آموزش و پرورش تاكيد كرد.
حاجي بابايي اظهار داشت: با مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي از امسال همه دانشگاههاي تربيت معلم كه پيش از اين زيرنظر وزارت علوم فعاليت مي كردند، تحت نظارت آموزش و پرورش قرار خواهند گرفت.
وي تاكيد كرد: بايد تا سه سال آينده تمام مدارس كشور به فن آوري هاي جديد و سامانه هوشمند مجهز شوند.

 



معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري: ايران رتبه نخست رشد توليد مقالات علمي جهان را كسب كرد

معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: جمهوري اسلامي ايران سال گذشته با رشد 11 برابري ميانگين جهاني، رتبه نخست را در توليد مقالات علمي بين المللي در جهان كسب كرد.
به گزارش ايرنا، حسين نادري منش در جمع استادان دانشگاه هاي زاهدان با بيان اين مطلب افزود: قبل از انقلاب تنها 450 مقاله علمي بين المللي طي يك سال توليد شد در حالي كه كشورمان سال گذشته بيش از 17 هزار مقاله علمي بين المللي عرضه كرد.
وي با بيان اينكه رشد توليد مقالات علمي به رغم همه تحريم ها شكل گرفت، گفت: كسب اين رتبه جهاني براساس اصل همگرايي و توانمندي و همت همه جانبه در كشور اعم از اساتيد و مسئولان و وجود زيرساخت ها است.
معاون وزير علوم در ادامه با اشاره به توسعه علمي مناطق محروم كشور طي 30 سال گذشته گفت: در حدود 30 سال پيش در سيستان و بلوچستان 300 دانشجو در رشته هاي فني و مهندسي و تربيت معلم مشغول تحصيل بودند اما اكنون تعداد دانشجويان در اين استان به 83 هزار نفر در بيش از 200 رشته رسيده است. براساس همين گزارش با حضور معاون وزير علوم اجراي چند طرح در دانشگاه سيستان و بلوچستان آغاز و چند طرح بهره برداري شد.

 



سرپرست وزارت راه و ترابري: آزادراه كربلا امسال به بهره برداري مي رسد

سرپرست وزارت راه و ترابري گفت: آزادراه كربلا تا پايان سال 90 به بهره برداري مي رسد.
به گزارش ايرنا «علي نيكزاد» روز پنجشنبه در جريان ديدار از اين طرح در جمع خبرنگاران افزود: آزادراه كربلا از مطالبات جدي مردم است كه با پيگيري وزارت راه و همكاري سرمايه گذاران تا پايان سال 90 به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: يك باند اين طرح به اتمام رسيده و باند دوم كه 85 كيلومتر است براي بهره برداري به 900 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
وي اضافه كرد: 30 درصد از اين اعتبار مورد نياز را پيمانكار و بقيه را دولت بايد تامين كند و سهم دولت در قالب وزارت راه و ترابري و سازمان همياري شهرداري هاي استان و استانداري همدان پرداخت مي شود.
سرپرست وزارت راه و ترابري افزود: تصميماتي گرفته شده تا بتوان از جاهاي ديگر نظير عوارضي كه اخذ مي شود سهم سرمايه گذار را افزايش داد و اين امر باعث مي شود دولت آورده اي نداشته باشد.
نيكزاد اعلام كرد: اگر سهم دولت و سرمايه گذار در خصوص عوارض دريافتي از طرح هاي به بهره برداري رسيده مشخص شود اين 85 كيلومتر به 90 كيلومتر باند دوم آزادراه وصل مي شود.
وي گفت: دولت در تلاش است كه سرمايه گذار و مردم متضرر نشوند لذا سهم سرمايه گذاران از عوارض دريافتي تا هفته آينده طبق توافقي كه صورت مي گيرد مشخص مي شود.
عمليات اجرايي آزادراه كربلا در استان همدان به طول 175 كيلومتر از شهريورماه سال 86 آغاز شده و تاكنون 200 ميليارد ريال براي باند دوم هزينه شده است.

 



با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد همايش بزرگداشت عطار نيشابوري

نيشابور- خبرنگار كيهان:
همايش بزرگداشت شيخ فريدالدين عطار نيشابوري در زادگاه اين شاعر و عارف بزرگ برگزار شد.
اين مراسم با حضور قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولين استاني و شهرستاني برگزار شد و پيام وزير به اين همايش قرائت شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيام خود با تقدير از اين شاعر بزرگ عرفان و معناي نهفته در اشعار وي را متناسب و مطابق با احوالات آن روزگار توصيف كرده و آورده است: بسا سخن عطار نقد تعصب بر باور حاكم بر آن روزگار باشد.
روزگاري كه در اثر تخاصم همكيشان فرقه پرست متعصب، آن چنان بر علويان سخت گرفتند كه بيشتر كوه پناهگاهشان بود و يا سري بريده بر نيزه، نشانشان! و شايد حمله مغول تاوان آن بي رحمي ها! و نيشابور ابرشهر آن روزگار سزاوار آن همه جفا نبود.
وي شعر عطار را براي اصلاح جامعه و فرهنگ عمومي توصيف و تأكيد كرد: گرچه به نظر نقض غرض مي رسد اگر در بيان شخصيتي چونان عطار، كلام در چنبره تكلف و در دايره تصنع گرفتار آيد و مخاطب به ثقل سخن در آزار، كه عطار انقلابي بود در گفتار! ليكن، در محضر اديبان تلميح جايز آمد؛ وگرنه آن بزرگمرد، آن ابر شاعر، مرغ كلام را براي چيدن دانه هاي درشت، در دام درباريان شعرپرست، نكشت! شيخ فريدالدين عطار نيشابوري، شعر و شرع وعرش را برخاسته از هم مي ديد و آن را براي اصلاح جامعه و سيطره بر فرهنگ عمومي مي خواست و نه به منظور گرفتن صله، سخن مي آراست.
قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاداسلامي نيز طي سخناني در اين مراسم بزرگداشت عطار را بزرگداشت فرهنگ و تمدن اسلامي دانست و افزود: اگر پنج شهر از ايران را به عظمت، سلحشوري و ماندگاري در تاريخ ياد كنند، نيشابور سترگ يكي از آنهاست كه ثروت هاي ملي همچون عطار را در دامن خود پرورانده است كه بزرگداشت عطار نيشابوري كه در بستر اين فرهنگ و تمدن اسلامي رشد يافته در حقيقت بزرگداشت فرهنگ و تمدن اسلامي است.
دكتر يحيي طالبيان اضافه كرد: وقتي اشخاصي همچون عطار مي توانند در نوع بشر تحول ايجاد نمايند ما به وسيله گسترش فرهنگ اين ها مي توانيم جهاني را متغير و متحول كنيم چرا كه عطار از جاده شريعت به راه و طريقت رسيد. معاون استاندار خراسان رضوي نيز در اين همايش بزرگداشت شخصيت هايي چون عطار نيشابوري را مهمترين ابزار مقابله با تهاجم فرهنگي دانست.
محمد غفاري اظهار داشت: هويت ديني و ملي دو عنصر اصلي و تأثيرگذار است و عده اي ملي گرا و ناسيوناليسم طوري مليت را تعريف مي كنند كه از دين تبري مي جويند و در مقابل دينداران بي بصيرت هستند كه از ايرانيت خود فاصله مي گيرند در حالي كه اسلام بالاترين تاثير را بر تمدن ايران داشته است و تمدن ايران نيز در گسترش اسلام بسيار توفيق داشته است.
وي گفت: ما بايد مقام عطار و خيام را پاس بداريم به دليل آنكه اين شخصيت ها مظهر هويت ديني و ملي ما هستند و نبايد از آن غفلت كنيم.
گفتني است در روز بزرگداشت عطار نيشابوري با حضور قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسئولين استان خراسان رضوي و شهرستان نيشابور مقبره اين شاعر و عارف بزرگوار گلباران شد و نسبت به وي اداي احترام به عمل آمد و همزمان زنگ عرفان در مدارس نيشابور به صدا درآمد.

 



نماينده مردم تفت و ميبد: انتقادپذيري مجلس از ساير قوا كمتر است

يزد - خبرنگار كيهان:
نماينده مردم تفت و ميبد در خانه ملت گفت: انتقادپذيري مجلس از ساير قوا كمتر است.
سيدجلال يحيي زاده نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي در بازديد از شهرستان ميبد گفت: متاسفانه انتقادپذيري مجلس شوراي اسلامي از دو قوه ديگر كمتر است.
به گفته وي در هر برنامه راديويي و تلويزيوني و در برنامه هاي گوناگون هر موقع از مجلس انتقادي صورت گرفت، برخي از نمايندگان محترم از تريبون مجلس به اين انتقاد اعتراض مي كردند.
وي همچنين از راه اندازي خبرگزاري خانه ملت انتقاد كرد و اظهار داشت: امسال سالي نيست كه دست به چنين اقداماتي زده شود و اين امر بايد بعد از انتخابات مجلس صورت مي گرفت و من اين نكته را به رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي تذكر داده ام.
وي افزود: اينجانب همچنين به جناب ضرغامي رياست سازمان صدا و سيما نيز متذكر شده ام كه در سال 90 با توجه به درپيش بودن انتخابات مجلس شوراي اسلامي افزايش برنامه هاي تبليغي و برنامه هاي مجلس كار شايسته اي نيست.

 



حدادعادل خبر داد تدوين قانون جديد مطبوعات در مجلس

سرويس شهرستان ها-
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: مجلس راساً قانون جديد مطبوعات و خبرگزاري ها را تدوين مي كند.
دكتر غلامعلي حداد عادل در حاشيه سفر به مازندران در گفت وگو با فارس در آمل با اشاره به اينكه مجلس منتظر بود تا وزارت ارشاد قانون مطبوعات را به صورت لايحه به مجلس بفرستد، افزود: وزارت ارشاد اين كار را انجام نداد و مجلس در نظر دارد راساً اقدام به تدوين اين قانون كند.
وي با بيان اينكه طرح نظارت بر مديريت صداوسيما نيز در كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي قرار دارد، اظهار داشت: بررسي اين طرح آغاز نشده و پس از بررسي بودجه سال 90 در دستور كار كميسيون قرار مي گيرد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتقادها در مورد مستند «ظهور نزديك است»، گفت: در باب ظهور و علائم آن وظيفه ما در دوران غيبت بايد منطبق بر رفتار بزرگان و علماي بزرگ اسلام باشد.
وي با بيان اينكه در مباحث ظهور بايد نگاه كنيم ببينيم بزرگان ما چگونه رفتار مي كنند و ما نيز رفتارمان را به همان روش نزديك كنيم، يادآور شد: نبايد در مورد اين مسائل يك سليقه خاص مطرح باشد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته به منظور شركت در يادواره 55 شهيد امت آباد شهرستان آمل به مازندران سفر كرده بود.
به گزارش خبرنگار كيهان وي دراين يادواره با تاكيد بر اينكه امروز ايران اسلامي و ساير ملتهاي مسلمان منطقه فهميدند در سبد و مشت توخالي آمريكا جز دروغ و تزوير چيز ديگري نيست، ادامه داد: اكنون به لطف الهي كشورهاي مصر، ليبي، بحرين و يمن روي پاي خود ايستادند و تا برقراري حكومت مردمي و اسلامي ساكت نخواهند نشست.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر مقدم شمردن دوست و دشمن شناسي همه آحاد ملت در موقعيت حساس و تعيين كننده كشورمان در تحولات خاورميانه و جهان افزود: عزت، بالندي و اقتدار ايران اسلامي در دنيا مرهون خون پاك شهدا و ايستادگي و مقاومت ملت است كه پس از گذشت 32 سال ملت ايران هر روز شاهد پيشرفت هاي زيادي در همه بخش ها است و تحريم هاي پوچ استكبار، عليه اين ملت كارساز نيست.

 



اخبار ادبي و هنري

بزرگداشت فرج الله سلحشور به پاس خلق فيلم هاي ديني
بزرگداشت «فرج الله سلحشور» كارگردان متعهد سينما و تلويزيون برگزارمي شود. ستاد برگزاري جشنواره فيلم كيش در نظر دارد به پاس فعاليت هاي سينمايي و خلق آثار درخشان قرآني و ديني و اهتمام ويژه به مضامين مذهبي و مشتركات اعتقادي و مباني انساني و اخلاقي مراسم بزرگداشت «فرج الله سلحشور» را برگزار نمايد.
اين جشنواره از چهار تا هشت ارديبهشت در جزيره كيش برگزار مي شود.
گروه ادبيات انقلاب اسلامي در فرهنگستان زبان تأسيس شد
گروه «ادبيات انقلاب اسلامي» در فرهنگستان زبان تأسيس شد.
با حكم غلامعلي حدادعادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، دكتر محمدرضا تركي به مديريت اين گروه منصوب شد. تركي درباره اهداف اين گروه گفت: هدف از تأسيس گروه «ادبيات انقلاب اسلامي» در فرهنگستان زبان و ادب فارسي شناخت و انجام دادن تحقيقات بنيادين در حوزه ادبيات انقلاب اسلامي است.وي به فارس افزود: اين گروه براي عمق بخشيدن به مطالعات در حوزه ادبيات انقلاب اسلامي تاسيس شده است.
نمايشگاه «جنايات منافقين» برگزار مي شود
نمايشگاه هاي «بصيرت» با موضوع جنايات منافقين در شهرهاي سمنان، همدان و ياسوج برگزار مي شود. به گزارش توانا، در اين نمايشگاه ها اسناد متعددي از جنايات منافقين و دخالت هاي اين گروهك در حوادث پس از انتخابات در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت. همچنين از ديگر بخش هاي اين نمايشگاه ها مي توان به ارائه فهرست كامل شهداي قرباني تروريسم در ايران كه بيش از 12 هزار نفر از آنها توسط منافقين ترور شده اند،اشاره كرد.
همچنين قرار است در اين نمايشگاه ها فيلم جنايت هاي منافقين در ايران و عراق و همكاري منافقين با استخبارات عراق به نمايش درآيد.
نمايشگاه هاي بصيرت به همت خانواده شهداي ترور كشور برگزار مي شود.
آغاز فعاليت راديو اقتصاد
به مناسبت سال جهاد اقتصادي، شبكه راديويي اقتصاد توسط صداي جمهوري اسلامي ايران فعاليت خود را آغاز كرد.
مراسم گشايش اين شبكه راديويي 22 فروردين با حضور معاون صدا، معاون وزير اقتصاد و دارايي، معاون پارلماني رئيس جمهور و مديران شبكه هاي راديويي در استوديوي شماره هشت ساختمان شهداي راديو برگزار شد.
راديو اقتصاد روي موج اف ام رديف 98 مگاهرتز روزانه 18 ساعت برنامه از ساعت شش تا 24 خواهد داشت.
تدريس در جشنواره اي ضد ايراني
يك فيلم ساز ايراني با پذيرفتن تدريس در حاشيه يك جشنواره سينمايي ضد ايراني در دوبي، به ايران و ايراني اهانت كرد!
به گزارش خبرنگار كيهان، عباس كيارستمي در حاشيه جشنواره اي حاضر به تدريس فيلم سازي شده است كه «فارس» را از نام «خليج فارس» حذف كرده است.
جشنواره سينمايي خليج(!) از سال 2006 هر ساله در دوبي برپا مي شود.
متأسفانه خبرگزاري «ايسنا»، خبر حضور كيارستمي در اين جشنواره ضد ايراني را ، به عنوان يك رويداد قابل توجه بازتاب داده بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14