(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 4 اردیبهشت 1390- شماره 19909

مردم آمريكا خطاب به اوباما كمك 3 ميليارد دلاري به اسرائيل را قطع كنيد
معلمان سعودي هم به صف معترضان پيوستند
راهپيمايي نمازگزاران سوري به حمايت از اصلاحات بشار اسد
تشكيل شوراي ملي انتقالي در بحرين
سنت «شليك هوايي»!
تدارك مردم يمن براي تسخير كاخ علي عبدالله صالح
بازجويي 3 ساعته از رئيس جمهور مخلوع مصر مبارك : بي گناهم !
راهپيمايي در بغداد و موصل عليه اشغالگران آمريكايي
عقب نشيني ارتش قذافي از مصراته در پي مقاومت شجاعانه انقلابيون ليبي
تجمع اعتراض آميز مصري ها عليه انتصاب يك فرماندار غيرمسلمان
آغاز فعاليت انتخاباتي حزب اردوغان در تركيه
زد و خورد نظاميان صهيونيست با فلسطيني هاي ساكن بيت المقدس
8 كشته و 6 مجروح در انفجارهاي جنوب و شرق افغانستان



مردم آمريكا خطاب به اوباما كمك 3 ميليارد دلاري به اسرائيل را قطع كنيد

هزاران نفر از مردم آمريكا با امضاي طوماري خطاب به دولت خواهان قطع كمك هاي مالي واشنگتن به رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گروهي از فعالان سياسي و مردم آمريكا از باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا خواستند كمك سه ميليارد دلاري آمريكا به رژيم صهيونيستي را قطع كند.
در اين تومار آمده است، در حالي كه دولت با بدهي بي سابقه روبه رو شده و طرح هايي براي كاهش بودجه دارد ارسال سه ميليارد دلار كمك به اسرائيل چه معنايي دارد. مردم آمريكا در اين طومار تاكيد كرده اند كه ارسال پول هاي مالياتي مردم براي رژيمي كه دائما در حال نقض حقوق بشر است و فلسطينيان را تحت ظلم و شكنجه قرار داده كاملا بي مورد است. در اين طومار همچنين مردم خواستار قطع كمك هاي نظامي به رژيم صهيونيستي شده اند و اين رژيم را نژادپرست خوانده اند.

 



معلمان سعودي هم به صف معترضان پيوستند

معلمان سعودي در اعتراض به كمي دستمزد در شمال غرب اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، معلمان عربستاني روز جمعه مقابل ساختمان آموزش و مديريت شهر حائل اجتماع كرده و عليه نبود امنيت شغلي دست به تظاهرات زدند.
براساس اين گزارش، معلمان معترض عربستاني در تجمع مسالمت آميز خود، خواستار رعايت عدالت از سوي رژيم سعودي در نظام آموزشي شدند.
اين تظاهرات در حالي برگزار مي شود كه هفته گذشته نيز تجمع اعتراض آميز با حضور بيش از 250 تن از فارغ التحصيلان بيكار در شهر رياض پايتخت عربستان برگزار شد كه در آن بر فراهم شدن زمينه اشتغال تاكيد شده بود. بر پايه اين گزارش، معلمان عربستاني در ماه هاي اخير بارها با برگزاري تظاهرات، خواستار امنيت شغلي و بهبود دستمزدها شده اند.

 



راهپيمايي نمازگزاران سوري به حمايت از اصلاحات بشار اسد

نمازگزاران سوري پس از برگزاري نماز جمعه راهپيمايي حمايت از اصلاحات در سوريه برگزار كردند و خواستار ادامه روند اصلاحات در اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تظاهركنندگان كه راهپيمايي خود را از منطقه زينبيه آغاز كردند به سمت شهر دمشق حركت كردند و از اصلاحات پيشنهادي بشار اسد رئيس جمهور سوريه استقبال كردند.
شركت كنندگان در اين راهپيمايي در حالي كه عكس هايي از بشار اسد و پرچم سوريه در دست داشتند اعلام كردند كه خواستار ثبات و امنيت در كشور هستند و با آشوب طلباني كه از خارج دستور مي گيرند مخالفت خواهند كرد.
تظاهركنندگان همچنين اظهارات باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا را مداخله جويانه و به نفع كساني ارزيابي كردند كه خواستار هرج و مرج در كشور هستند.
گفتني است باراك اوباما طي اظهاراتي بدون آن كه نسبت به سركوبگري رژيم آل خليفه در بحرين واكنشي نشان بدهد گفت، استفاده از زور در سوريه محكوم است و بشار اسد بايد به خواسته هاي مردمش توجه كند.
اين در حالي است كه شيعيان در بحرين هر روز مورد آزار، اذيت و شكنجه قرار مي گيرند و نسبت به ارزش هاي اسلامي تعدي مي شود ولي باراك اوباما نسبت به اين فجايع موضعي نمي گيرد و بالعكس از خاندان آل خليفه حمايت مي كند.
روز پنج شنبه گذشته بشار اسد در راستاي اصلاحات در سوريه دستور پايان اجراي قانون حالت فوق العاده و انحلال دادگاه عالي امنيت اين كشور را صادر كرد.
وي همچنين قانون حق برگزاري راهپيمايي مسالمت آميز بدون حمل سلاح را ابلاغ كرد.

 



به دنبال برگزاري تظاهرات «جمعه قرآن كريم» صورت گرفت
تشكيل شوراي ملي انتقالي در بحرين

سرويس خارجي-
انقلابيون بحرين با هدف نجات مردم از اقدامات خونبار و فرقه گري رژيم آل خليفه شوراي ملي انتقالي تشكيل دادند.
جنبش انقلاب 14 فوريه با انتشار بيانيه اي از تأسيس شوراي ملي انتقالي براي نجات مردم بحرين خبر داد.
در اين بيانيه آمده است، هدف از تشكيل اين شورا مقابله با اقدامات خونبار رژيم آل خليفه و رايزني با طرف هاي داخلي و خارجي و كارشناسان بين المللي است.
ائتلاف جوانان 14 فوريه در اين بيانيه تأكيد كرد، اين شورا نماينده قانوني همه طيف هاي مردمي است و نهادي صرفاً سني يا شيعه نيست بلكه كاملا ملي است و همه افراد ملت با هر گرايش و خواسته اي را شامل مي شود.
در اين بيانيه همچنين تصريح شده است، هدف انقلابيون از تشكيل شورا ايجاد ميهني است كه در آن مردم در كسب حقوق برابر باشند و با عزت و شرافت در وطن خود زندگي كنند.
تشكيل شوراي ملي انتقالي توسط انقلابيون درحالي صورت مي گيرد كه تظاهرات و تجمعات اعتراضي مردم بحرين نسبت به سياست هاي سركوبگرانه آل خليفه همچنان ادامه دارد.
نيروهاي امنيتي و ضد شورش با حمله به تظاهرات «جمعه قرآن كريم» باعث زخمي شدن شماري از تظاهركنندگان شدند.
تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي حضور اشغالگران سعودي در بحرين را محكوم و خواستار خروج آنان از كشور شدند.
معترضان همچنين اهانت به قرآن كريم و ارزش هاي اسلامي را به شدت محكوم كردند.
روحانيون بحريني نيز از علماي جهان اسلام خواستند در برابر اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه واكنش نشان دهند و سكوت نكنند.
در همين رابطه دبيركل جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين از دانشگاه علوم اسلامي الازهر خواست در قبال اقدام رژيم آل خليفه و آل سعود در تخريب مساجد و سوزاندن قرآن در بحرين موضع گيري كند.
يكي از روحانيون برجسته شيعيان عربستان نيز اظهار داشت، جنايات عليه مردم بي دفاع بحرين نفرت انگيز است. وي تأكيد كرد، تخريب مساجد و سوزاندن قرآن كريم در بحرين به اسم طائفه گري صورت مي گيرد.
اين روحاني عربستاني اين پرسش را مطرح كرد كه ظلم و ستم عليه شيعيان بحرين با چه مجوزي صورت مي گيرد.
محكوميت اقدامات خاندان آل خليفه كه با همكاري و همدستي نظاميان اشغالگر آل سعود انجام مي شود در شرايطي است كه نيروهاي امنيتي بحرين همچنان به تجاوزات خود نسبت به حريم مقدس مساجد، حسينيه ها و حمله به مراكز درماني، آموزشي و منازل شيعيان ادامه مي دهند و بسياري از مجروحان تظاهرات اخير از سوي اين نيروها شكنجه شده و به نقاط نامعلومي انتقال داده مي شوند.
حمله نيروهاي امنيتي به كادرهاي پزشكي نيز همچنان ادامه دارد و بسياري از پزشكان و پرستاران به خاطر مداواي مجروحان دستگير و شكنجه شده و از كار اخراج مي شوند.
فعالان حقوق بشري بحرين از مجامع بين المللي خواستند در مورد اين اقدام غيرانساني نيروهاي امنيتي آل خليفه تحقيقات جامع به عمل آورند و اين اقدامات را متوقف سازند.
پزشكان بدون مرز نيز وضعيت بيمارستان هاي بحرين را وحشتناك توصيف كرده و اظهار داشتند از تأسيسات پزشكي اغلب به عنوان طعمه اي براي شناسايي و دستگيري معترضان مجروح استفاده مي شود.
شكنجه و آزار و اذيت مجروحاني كه به وسيله آمبولانس منتقل مي شوند از جمله كارهاي عادي نيروهاي امنيتي بحرين است.خبر ديگر اينكه در هلند تظاهرات گسترده اي در محكوميت كشتار شيعيان توسط خاندان آل خليفه برگزار شد و مردم هلند از جهانيان خواستند فرياد مظلومانه مردم بي دفاع بحرين را شنيده و نسبت به اقدامات سبوعانه آل خليفه واكنش نشان دهند.
صدها نفر از شيعيان تركيه نيز در اسلامبول تظاهرات و سركوب معترضان بحريني به دست حاكمان اين كشور و سعودي ها را محكوم كردند. در اين تظاهرات كه از سوي جوانان مسجد زينبيه اسلامبول ترتيب يافته بود شماري از علماي شيعه و گروه كثيري از دوستداران اهل بيت شركت كردند.تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل به سمت ميدان مركزي تقسيم حركت كردند.




 



سنت «شليك هوايي»!

راستي، چرا آنها كه اسلحه در دستشان دارند به هر مناسبتي به هوا شليك مي كنند؟!
خوب، البته دلايل زيادي براي اين كار وجود دارد. در گزارش سال 2010 سازمان غيرانتفاعي «ارزيابي سلاح هاي سبك» سوئيس مي خوانيم: از 850 ميليون سلاح گرمي كه در دنيا وجود دارد، 650 ميليون آن در دست غيرنظامي هاست! حالا، جو شورش در بعضي مناطق و ضعف دولت هاي مركزي در بعضي ديگر تا حدي اهميت «داشتن اسلحه» را توجيه مي كند. اين افزايش سلاح اصولا باعث مي شود كه موارد استفاده از آن هم متعدد بشود. در واقع، سلاح ها كه سابقا براي جنگيدن استفاده مي شدند، امروز ديگر به يك «سرگرمي» تبديل شده اند. مثلا، سنت شليك هوايي كه در آمريكا، آسيا و مغرب خيلي رايج است، به مناسبت شروع سال نو و روزهاي مذهبي مثل كريسمس و يا عيدها هم اجرا مي شود. به غيراز اين، در خيلي از مراسم غيرنظامي هم انگار تا شليكي در كار نباشد مراسم، مراسم نمي شود! بايد گفت كه در تركيه، كرت و يا حتي جزيره كرس و ساردينا در مراسمي مثل تشييع جنازه ها و يا ازدواج ها به هوا شليك مي كنند! اما خوب، همه اينها به قوانين كشورها و تعداد اسلحه اي كه در دست مردم است، هم بستگي دارد. در جوامع قبيله اي سابق، شليك هوايي باعث ارعاب دشمن هم مي شده است. «عمر ساقي»، كارشناس سياسي جهان اسلام، در اين ارتباط مي گويد: «تا قبل از استعمار، جنگ هاي بين قبيله اي اساسا برپايه اين جور قايم باشك بازي ها استوار و هدف هم ترساندن حريف بوده، نه رويارويي مستقيم با او!» و «فرانسوا پويون»، رئيس پژوهش هاي «مركز تاريخ اجتماعي اسلام مديترانه» هم مي گويد: «با اين حال، شليك هوايي به ندرت صورت مي گرفته، چرا كه بايد در مصرف مهمات هم صرفه جويي مي شده است!»
و يك بعد نمادين هم دارد، آن هم اينكه در خيلي از كشورها سلاح ها با مفهوم «آزادي» رابطه خيلي نزديكي دارند. بنابراين، به هوا شليك مي كنند تا آزادي شان را ابراز كنند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



تدارك مردم يمن براي تسخير كاخ علي عبدالله صالح

سرويس خارجي-
يكي از رهبران مخالف حكومت يمن از تدارك مردم اين كشور براي تسخير كاخ علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن خبر داد.
«بنيل البكري» از رهبران تشكل «انقلاب در ميادين تغيير» يمن با توجه به حضور ميليوني مخالفان يمني در تظاهرات «جمعه، آخرين فرصت» اظهار داشت، حضور گسترده مردم يمن در تظاهرات اخير نشان داد كه تحمل مردم ديگر تمام شده است و خواستار سرنگوني هرچه سريع تر علي عبدالله صالح هستند.
وي افزود، مخالفان حكومت علي عبدالله صالح آخرين فرصت را به ديكتاتور يمن داده اند و ديگر بيش از اين منتظر نخواهند ماند و در صورت ادامه حضور عبدالله صالح بر مسند قدرت كاخ رياست جمهوري تصرف و موجبات سرنگوني فوري وي فراهم خواهد شد.
وي ا فزود، خون هاي پاك ريخته شده در يمن حاوي اين پيام است كه ديكتاتور يمن و عاملان كشتار مردم بايد محاكمه و مجازات شوند.
البكري همچنين گفت، طرح شوراي همكاري خليج فارس براي وقت كشي مطرح شده و هيچ كاري را از پيش نمي برد.
وي تصريح كرد، مردم يمن معتقدند اعطاي تضمين به عبدالله صالح براي جلوگيري از پيگرد غيرقابل قبول است زيرا ديكتاتور يمن جنايتكار است و بايد محاكمه شود.
در تظاهرات روز جمعه يمن كه از آغاز خيزش مردمي بزرگترين تجمع مخالفان حكومت به شمار مي رود ميليون ها تظاهركننده در 17 استان كشور يكپارچه شعار «سرنگوني علي عبدالله صالح» سر مي دادند.
در اين تظاهرات ميليوني كه در شهرهاي صنعا، تعز، عدن، دارالبيضا، اب، الحديد و ديگر شهرهاي يمن برگزار شد زنان نيز پا به پاي مردان شركت داشتند و شعارهايي عليه حكومت سر مي دادند.
در اين تظاهرات حداقل سه نفر از اعضاي گارد رياست جمهوري كشته و 19 نفر از تظاهركنندگان زخمي شدند.
دبير كل حزب دموكرات يمن گفت كه نيروهاي امنيتي يمن با سلاح هاي عربستان سعودي به مردم حمله و آنان را مورد هدف قرار مي دهند.
وي ا فزود، بعد از بحرين نوبت يمن است و رژيم سعودي سلاح هاي پيشرفته براي سركوب تظاهركنندگان در اختيار رژيم علي عبدالله صالح قرار مي دهد. در همين رابطه يك مقام ارتش يمن اعلام كرد كه ده ها افسر و سرباز كه به مخالفان عبدالله صالح پيوسته بودند بازداشت شدند.
اين مقام نظامي كه خواست نامش فاش نشود گفت، تعداد دستگيرشدگان در ميان افسران و سربازان يمني بسيار زياد است.
وي افزود، بيشتر اين سربازان از رويارويي با مردم طفره مي روند و نمي خواهند كه مردم را مورد ضرب و شتم و يا هدف گلوله قرار دهند به همين دليل از خدمت فرار كرده يا از دستورات سرپيچي مي كنند كه مورد بازداشت و پيگرد قرار مي گيرند.

 



بازجويي 3 ساعته از رئيس جمهور مخلوع مصر مبارك : بي گناهم !

دادستاني مصر جزئيات بازجويي سه ساعته از «حسني مبارك» در مورد كشتار معترضان و صدور گاز به اسرائيل را منتشر كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «محمد سليمان»، قاضي دادگاه استيناف قاهره كه براي بازجويي از ديكتاتور مخلوع مصر به بيمارستان شرم الشيخ رفته بود درباره دو اتهام كشتار معترضان و امضاي توافقنامه گاز با اسرائيل، اظهار داشت: حسني مبارك، نقش خود در اتهام كشتار مخالفان و امضاي صدور گاز به اسرائيل را نفي كرد.
قاضي سليمان با تفهيم اتهامات به حسني مبارك از وي در باره به كارگيري گلوله جنگي بر ضد تظاهركنندگان بازجويي كرد و متذكر شد: شواهد نشان مي دهد، دستور استفاده از گلوله هاي واقعي را مبارك به وزارت كشور داده بود، اما مبارك با رد اين موضوع گفت: چنين اتهاماتي بي اساس است و در گزارش هايي كه وزارت كشور داده بود، تنها از استفاده از گاز اشك آور و ماشين آب پاش براي متفرق كردن مردم سخن به ميان آمده است.
قاضي دادگاه استيناف قاهره در مورد اتهام دوم مبارك (فروش گاز به اسرائيل) گفت: گزارش هاي محرمانه و تحقيقات مسئولان نشان مي دهد رئيس جمهور سابق در گفت وگو با وزير تاسيسات زيربنايي اسرائيل موافقت خود را با درخواست شركت هاي اسرائيلي براي خريد گاز مصر اعلام كرده بود ضمن اينكه، موافقت كرده بود قيمت گاز براساس همان پيشنهاد شركت هاي اسرائيلي باشد و نه قيمت جهاني كه گرانتر بود.
اين گزارش حاكي است، مبارك با رد اتهام خود در موضوع صدور گاز به رژيم صهيونيستي، خاطرنشان كرد: موافقت با چنين پيشنهادي در تخصص و صلاحيت من نبود و در اين زمينه به گزارش هاي كميته هاي فني شركت نفت و شوراي عالي انرژي اعتماد كرده بودم.
در همين حال با پايان يافتن بازجويي روز جمعه از مبارك، قاضي «عبدالمجيد محمود» دادستان كل مصر براي مدت 15 روز ديگر، دوره بازداشت رئيس جمهور مخلوع را تمديد كرد.
همچنين قاضي «عادل سعيد» معاون دادستان كل مصر و سخنگوي دستگاه قضا در اين كشور اعلام كرد: تعدادي از اعضاي دفتر دادستاني كل به شرم الشيخ رفته اند تا مراحل بازجويي از مبارك را در حضور وكلاي وي تكميل كنند.

 



راهپيمايي در بغداد و موصل عليه اشغالگران آمريكايي

همزمان با فشارهاي آمريكا به دولت بغداد براي حضور دراز مدت در عراق، مردم بغداد و موصل عليه اشغالگري و حضور نيروهاي بيگانه در كشورشان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صدها تن از مردم عراق جمعه در ميدان «التحرير» بغداد تظاهرات كردند و طي آن، عليه ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق شعار دادند. تظاهركنندگان همچنين، اعمال فشار واشنگتن بر دولت بغداد براي ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در عراق را نيز محكوم كردند. عراقي ها از دولت خود خواستند اجازه ندهد آمريكا پس از پايان سال 2011 (10دي آينده) حتي يك پايگاه نظامي در عراق داشته باشد.
آمريكا هم اكنون 75پايگاه نظامي در عراق دارد. جمعه گذشته همزمان با تظاهرات بغداد، تظاهراتي نيز در موصل برگزار شد، در اين تظاهرات نيز اعمال فشار واشنگتن براي تمديد حضور در عراق محكوم شد. درحال حاضر شمار نيروهاي خارجي در عراق، 50هزار نفر است.
علي رغم اينكه «نوري مالكي»، نخست وزير عراق و ساير رهبران سياسي اين كشور بارها تأكيد كردند نيازي به حضور آمريكا در عراق نيست، «مايكل مولن»، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، خطاب به سران بغداد گفت، اگر دولت بغداد مي خواهد نيروهاي آمريكايي در عراق بمانند، بايد زودتر اعلام كند. وي افزود، زمان زيادي براي مذاكره درباره تمديد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق باقي نمانده است. «علي الدباغ»، سخنگوي دولت عراق، به اين اظهارات مولن واكنش نشان داد و گفت، دولت بغداد قصد ندارد حضور نيروهاي آمريكايي در عراق را تمديد كند.
ساير رويدادها
¤ حدود 300تن از وكيلان، نويسندگان، كارشناسان با امضاي نامه اي و ارسال آن براي دولت آمريكا، خواستار پايان شكنجه «برادلي مانينگ» شده اند. اين فرد متهم است كه شكنجه عراقي ها توسط نيروهاي آمريكايي را فاش كرده است.
¤ يك مقام وزارت خارجه عراق جمعه گذشته در شمال بغداد توسط افراد ناشناس ترور شد.
¤ محمد البرادعي، رئيس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، خواستار محاكمه «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا به خاطر حمله به عراق شد.

 



عقب نشيني ارتش قذافي از مصراته در پي مقاومت شجاعانه انقلابيون ليبي

دولت ديكتاتور ليبي پس از شكست ارتش اين كشور براي تسلط بر «مصراته»، مبارزه با انقلابيون مستقر در اين شهر را به قبايل طرفدار قذافي واگذار مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي مقاومت انقلابيون، ارتش ليبي از مصراته عقب نشيني كرد و وظيفه مبارزه با انقلابيون را به قبايل محلي طرفدار «معمر قذافي» مي سپارد. تاكنون حدود 1000 نفر در شهر تحت محاصره مصراته كشته شده اند.
شبكه الجزيره اعلام كرد روزانه 60 نفر در مصراته زخمي مي شوند. رسانه هاي وابسته به دولت قذافي مدعي شده بودند نيروهاي دولتي بر 80درصد مناطق شهري مسلط شده اند، اما انقلابيون با ارائه يك گزارش تصويري، اين ادعا را رد كرده اند.
كارشناسان، خروج گردانهاي قذافي از اطراف مصراته را نخستين شكست علني اين گردانها طي ماههاي اخير ارزيابي مي كنند.
همزمان با اين عقب نشيني جنگنده هاي ناتو نيز طرابلس، پايتخت ليبي را هدف قرار داده اند.در مورد حملات ديروز فقط گزارش شده كه منطقه «باب العزيزيه» هدف قرار گرفته است.در مورد تلفات احتمالي اين حمله گزارشي نرسيده است. اوايل صبح ديروز نيز جنگنده هاي ناتو پاركينگي را در نزديكي محل اقامت قذافي بمباران كردند. اين حمله به مرگ سه تن انجاميد. ناتو استفاده از هواپيماهاي بدون خلبان را نيز در ليبي آغاز كرده است كه مقامات ليبي اين اقدام ناتو را جنايت عليه بشريت دانستند.
گفت وگوهاي ديپلماتيك
به گزارش خبرگزاريها، «جان مك كين»، سناتور جمهوريخواه آمريكا صبح روز جمعه وارد شهر «بنغازي» محل استقرار «شوراي ملي انتقالي ليبي» شد. وي پس از ديدار با رهبران اين شورا، خواستار به رسميت شناخته شدن شورا از طرف دولتهاي غربي شد.
وي گفت: شهر بنغازي (واقع در 1000كيلومتري شرق طرابلس)، نمونه ليبي آزاد است. اين چهره تندرو در ميان سياستمداران آمريكايي، افزود: من با تمام مقامات ارشد شورا ملاقات كردم و از پيشرفت هاي قابل توجه آنها در مبارزه براي آزادي تقدير مي كنم.
علاوه بر مك كين، «گوردون براون» نخست وزير سابق انگليس و «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه نيز اعلام كرده اند كه به زودي به بنغازي مي روند و با سران شوراي ملي انتقالي ديدار و گفت وگو مي كنند. اين شورا احتمالا تضمين هايي به غرب در مورد منافع اين كشورها پس از سقوط قذافي داده است.
در شهر بنغازي همچنين، مخالفان قذافي جمعه گذشته نمازجمعه برگزار كردند.
ساير رويدادها
¤ روزنامه روسي «نزاويسمايا گازيه» نوشت: غرب قصد دارد در ليبي ارتش آزاديبخش ايجاد كند.
¤ دولت چين به لندن در مورد اعزام كارشناسان نظامي انگليس به ليبي هشدار داد.
¤ روزنامه گاردين، طي گزارشي اعلام كرد، لندن در مسلح كردن دولتهاي ليبي و بحرين، نقش داشته است.
¤ به گزارش پرس تي وي، سازمان سيا با قذافي در دهه 1990 همكاري نزديك داشته است.

 



تجمع اعتراض آميز مصري ها عليه انتصاب يك فرماندار غيرمسلمان

هزاران نمازگزار مصري با برگزاري راهپيمايي به انتصاب فرماندار مسيحي «قانا» از سوي وزارت كشور اعتراض كردند.
به گزارش AP نمازگزاران مصري پس از فراخوان يك گروه اسلامگرا روز جمعه با برپايي تظاهرات اعتراض آميزي در مقابل فرمانداري و مسجد جامع شهر قانا، خشم و نفرت خود را از انتصاب يك مسيحي به عنوان فرماندار اين شهر ابراز كردند.
اين در حالي است كه در قانون اساسي مصر از اين كشور به عنوان يك كشور اسلامي نام برده شده و بر بكارگيري قوانين اسلام تصريح شده است.
پيش از اين نيز مسلمانان قانا، با برپايي تظاهرات و تجمع هاي اعتراض آميز، از وزير كشور دولت عصام شرف خواستند كه با در نظر گرفتن اكثريت مسلمان و حساسيت هاي موجود، از انتصاب فرماندار غيرمسلمان خودداري كند.

 



آغاز فعاليت انتخاباتي حزب اردوغان در تركيه

حزب حاكم تركيه رسما فعاليت هاي انتخاباتي براي پيروزي در انتخابات پارلماني را آغاز كرد.
به گزارش «مهر» به نقل از روزنامه «حريت»، «رجب طيب اردوغان»، نخست وزير تركيه جمعه با ايراد يك سخنراني در اسلامبول، رسما فعاليت انتخاباتي براي پيروزي در انتخابات پارلماني اين كشور را آغاز كرد.
«اردوغان» با انتقاد شديد از احزاب مخالف دولت كه «وضعيت اقتصادي تركيه را موضوعي براي حمله به حزب حاكم عدالت و توسعه قرارداده اند» به دفاع از عملكرد دولت متبوعش پرداخت.
براساس برنامه اعلام شده دولت، تا سال 2023 ميلادي درآمد خالص هر فرد به 25 هزار دلار مي رسد. اردوغان هفته گذشته نيز مانيفست انتخابات حزبي خود تحت عنوان «تركيه آماده است، هدف سال 2023» را اعلام كرد. يادآوري مي شود قرار است انتخابات پارلماني تركيه 12ژوئن (22خرداد) برگزار شود.

 



زد و خورد نظاميان صهيونيست با فلسطيني هاي ساكن بيت المقدس

در درگيري نظاميان صهيونيست با فلسطيني هاي ساكن بيت المقدس ده ها فلسطيني زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، در درگيري بين نظاميان صهيونيست و فعالان صلح بين المللي و فلسطيني هاي ساكن شهرك العيساويه واقع در قدس اشغالي ده ها فلسطيني زخمي شدند و شماري ديگر از آنان به دليل استنشاق گازهاي سمي دچار خفگي و مسموميت شدند.
تظاهر كنندگان در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي تظاهرات مي كردند كه نظاميان صهيونيست به آنان يورش بردند و با استفاده از گلوله، نارنجك هاي صوتي، گازهاي اشك آور آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در اين درگيري يك نظامي صهيونيست نيز زخمي شد، شركت كنندگان در اين تظاهرات سياست هاي مقامات رژيم صهيونيستي و شهرك نشينان مبني بر اخراج فلسطيني هاي ساكن سيلوان در شرق بيت المقدس را به شدت محكوم و اعلام كردند كه به اين تظاهرات تا توقف كامل سياست هاي نژادپرستي رژيم صهيونيستي ادامه خواهند داد.
فلسطينيان و فعالان صلح بين المللي در تظاهرات هفتگي عليه ديدار نژادپرستان حائل در چهار روستاي بلعين، نعلين، بني صالح و المعمره نيز شركت كردند كه اين تظاهرات هم به دليل يورش نظاميان صهيونيست به درگيري منجر شد.
در اين تظاهرات 16 نفر از جمله يك روزنامه نگار زخمي شدند.
خانواده راشل كوري فعال صلح طلب آمريكايي كه در رفح به دست نظاميان صهيونيست كشته شد و نماينده پارلمان ايتاليا نيز در اين تظاهرات شركت داشتند.

 



8 كشته و 6 مجروح در انفجارهاي جنوب و شرق افغانستان

دو انفجار در جنوب و شرق افغانستان، هشت كشته و شش مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، جمعه گذشته انفجار كنار جاده اي در استان قندهار افغانستان، مرگ پنج افغان را در پي داشت. قندهار از جمله استان هاي ناامن افغانستان محسوب مي شود.
انفجار كنار جاده اي مشابهي نيز جمعه در استان غزني، واقع در شرق افغانستان رخ داد و به مرگ سه نفر و جراحت شش تن ديگر انجاميد كه همگي غيرنظامي بودند.طي هفته هاي اخير حملات طالبان در افغانستان شدت گرفته است. علي رغم استقرار حدود 150 هزار نظامي اشغالگر در افغانستان، شرايط امنيتي اين كشور روز به روز بدتر مي شود.
واحد مركزي خبر نيز گزارش داد، بامداد ديروز يك فروند هلي كوپتر ناتو در استان «كاپيسا» واقع در شرق افغانستان، سقوط كرد. اين سقوط تلفات نداشته است. در ارتباط با علت واقعه فوق نيز گزارشي نرسيد.
انتقاد از عملكرد ناتو
«حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، در ديدار با «مايكل مولن» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، ضمن انتقاد از عملكرد ناتو در كشتار غيرنظاميان افغان گفت: عمليات شبانه و كور نيروهاي خارجي، اهداف ما در راه مبارزه با تروريسم را خدشه دار و ناكارآمد مي كند.
كرزاي جلوگيري از كشتار غيرنظاميان افغان را خواستار شد. وي همچنين با اشاره به سفر اخير هيئت پاكستاني به افغانستان گفت: گفت وگوهاي بسيار مناسبي در اين ديدارها در بخش هاي مختلف به ويژه مبارزه با تروريسم انجام شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14