(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 خرداد 1390- شماره 19940

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گپ و گفت 2 ساعته هيئت مصري در كيهان
هفته آينده ايران ، روسيه و چين درباره تحولات منطقه نشست خصوصي برگزار مي كنند
در پاسخ به برخي شايعات منابع آگاه : شركت «تانكر پاسيفيك» اسرائيلي نيست
آيت الله خاتمي: مرجع خط امام(ره) مقام معظم رهبري است
تجمع مهندسين تهراني مقابل دفتر سازمان ملل در حمايت از مردم مظلوم بحرين
اخوان المسلمين : ايران عمق استراتژيك مصر است
براي اولين بار مطرح شد روايت متكي از چگونگي عزل خود در سنگال
صفار هرندي: گزارش بازجويي افراد جريان انحرافي به رئيس جمهور داده شده است
جروزالم پست: مصر در مسير تبديل شدن به ايراني ديگر قرار دارد
ايران متخصص دندان به كشورهاي منطقه اعزام مي كند
طرح تأمين 70 درصد از هزينه هاي درمان توسط دولت اجرايي مي شود
اخبار ادبي و هنري
هدف گذاري صادرات 45 ميليارد دلاري براي سال جاري
امسال 11 ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري مي شود
رئيس سازمان بنياد مسكن كشور: سالانه 200 هزار واحد مسكن روستايي به بهره برداري مي رسد



گپ و گفت 2 ساعته هيئت مصري در كيهان

صبح روز يكشنبه آقايان شيخ علوي امين از اساتيد برجسته دانشگاه الازهر مصر و مشاور رئيس اين دانشگاه، دكتر احمد السيوفي عضو شوراي سردبيري روزنامه الاهرام، دكتر عبدالرحمن يوسف شاعر جوان و انقلابي مصر و خانم اماني ماجد، دبير سرويس مذهبي روزنامه الاهرام كه به دعوت وزارت امور خارجه كشورمان و سازمان ارتباطات اسلامي به ايران آمده بودند در مؤسسه كيهان حضور يافتند و بيش از 2 ساعت با مدير مسئول روزنامه درباره خيزش هاي اسلامي منطقه و نقش انقلاب اسلامي در اين خيزش ها به بحث و گفت وگو نشستند.
شريعتمداري در ابتداي اين ديدار، انقلاب اسلامي مصر و رهايي مردم اين كشور از حاكميت حسني مبارك، ديكتاتور دست نشانده آمريكا و اسرائيل را تبريك گفت و افزود؛ خيزش هاي اسلامي منطقه اگرچه براي آمريكا و متحدانش و رژيم اشغالگر قدس غيرمنتظره و دور از باور بود ولي ما در ايران اسلامي، سال هاي متمادي در انتظار اين خيزش سراسري بوديم و تحمل ديكتاتورهاي دست نشانده را براي ملت هاي مسلمان و مخصوصا مردم مصر كه از فرهنگ غني اسلامي و سابقه انقلابي برخوردارند، ناممكن مي دانستيم كه خوشبختانه اين انتظار به سر آمد و امروزه شاهد بازگشت مصر به جايگاه واقعي و شايسته آن هستيم. دكتر احمد السيوفي، ايران اسلامي را نقطه اميد ملت هاي مسلمان منطقه دانست و گفت: ما در مصر، تمامي رخدادها و تحولات جمهوري اسلامي ايران را پي گيري مي كنيم و شجاعت و ايستادگي ايران در برابر قدرت هاي استكباري را مايه افتخار و مباهات جهان اسلام مي دانيم. دكتر عبدالرحمن يوسف شاعر انقلابي و جوان مصري، پيشرفت هاي ايران اسلامي در عرصه هاي علمي نظير فناوري هسته اي، تكنولوژي هاي نوين و از جمله دسترسي به تكنولوژي فضايي را براي همه ملت هاي مسلمان منطقه درس آموز دانسته و ابراز اميدواري كرد كه با كوتاه شدن دست ديكتاتورها از كشورهاي اسلامي در آينده نزديك شاهد اين پيشرفت ها در تمامي جهان اسلام باشيم.
ميهمانان مصري با اشاره به تبليغات گسترده رسانه هاي غربي پيرامون رخدادهاي سوريه و حمايت جمهوري اسلامي ايران از بشار اسد خواستار توضيح بيشتر در اين باره شدند و شريعتمداري گفت؛ ما معتقد نيستيم كه در دولت سوريه هيچ كاستي و نقصي وجود ندارد ولي نظام كنوني سوريه با رژيم هاي ديكتاتور و دست نشانده اي نظير رژيم سابق مصر و رژيم هاي كنوني يمن، عربستان، اردن، ليبي و بحرين، قابل مقايسه نيست، چرا كه رژيم هاي مورد اشاره بدون استثناء دست نشانده بيگانگان هستند و تمامي آنها در محور رژيم هاي وابسته به آمريكا و همراه با اسرائيل قرار دارند در حالي كه دولت سوريه همواره در محور مقاومت جاي داشته و هيچ مقطع تاريخي از چند دهه اخير را نمي توان آدرس داد كه سوريه در مقابل آمريكا و اسرائيل و رژيم هاي وابسته منطقه قرار نگرفته باشد. به عنوان مثال در جريان جنگ 33 روزه لبنان، سوريه در كنار حزب الله و حامي آن بود و اين حمايت در جنگ 22 روزه غزه نيز به وضوح ديده مي شود. ميهمانان مصري ضمن تاييد اين نكات گفتند؛ به هرحال، مردم سوريه عليه حكومت دست به تظاهرات زده اند و اين تظاهرات سركوب شده است كه مدير مسئول كيهان گفت؛ بايد تعداد تظاهركنندگان با مردمي كه به حمايت از بشار اسد به خيابان ها آمدند مقايسه شود و از سوي ديگر تركيب جمعيتي مخالفان و اهداف آنان نيز مورد توجه قرار گيرد. وي گفت؛ به سايت مخالفان سوريه و صفحه مخصوص آنها در فيس بوك مراجعه كنيد. عدم پيوستن سوريه به كشورهاي محور سازش، تصوير ملاقات هاي بشار اسد با رهبر انقلاب، سيدحسن نصرالله و دكتر احمدي نژاد، حمايت از حزب الله لبنان و حماس از جمله مواردي است كه مخالفان در اعتراض به بشار اسد مطرح مي كنند و افزود؛ آيا يكي از ويژگي هاي برجسته خيزش هاي اسلامي منطقه، ضديت مردم با آمريكا و اسرائيل و حمايت آمريكا و متحدانش از رژيم هاي حاكم بر اين كشورها نيست؟ ولي اين مسئله درباره دولت سوريه كاملا برعكس است و آمريكا و اسرائيل در همان حالي كه از مبارك و ملك عبدالله سعودي و پادشاه اردن و آل خليفه و علي عبدالله صالح بيشترين حمايت ها را داشته اند، در سوريه تمام توان تبليغاتي و سياسي خود را عليه بشار اسد به كار گرفته اند. بنابراين چگونه مي توان با آمريكا، اسرائيل، اروپا و رژيم هاي آل سعود و آل خليفه در مخالفت با حكومت سوريه همراهي كرد و تاكنون در كجاي دنيا و براساس كدام تجربه، همراهي با آمريكا و اسرائيل به نفع مردم بوده است كه در سوريه چنين باشد؟! در اين هنگام، شيخ علوي امين، استاد ارشد دانشگاه الازهر مصر گفت؛ سوريه از اين قضيه به سلامت عبور مي كند.
در ادامه اين نشست، برخي از رخدادهاي منطقه و از جمله جنايات بي شرمانه آل سعود و آل خليفه در بحرين مورد بحث قرار گرفت و ميهمانان مصري، پايان حاكميت ديكتاتورها بر كشورهاي اسلامي را نزديك ارزيابي كردند و اتحاد مسلمانان را فصل تازه اي از حيات ملت هاي مسلمان دانستند كه علي رغم خواست دشمنان اسلام تحقق يافته است.

 



هفته آينده ايران ، روسيه و چين درباره تحولات منطقه نشست خصوصي برگزار مي كنند

سرويس سياسي-
وزير امور خارجه اعلام كرد كه سران سه كشور ايران، روسيه و چين در حاشيه اجلاس شانگهاي جلسه اي خاص پيرامون تحولات منطقه برگزار خواهند كرد.
«علي اكبر صالحي» عصر يكشنبه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: مصري ها در شرايط كنوني تحت فشارهايي هستند و ما هم شرايط آنها را درك مي كنيم اما در مجموع نظر دولت و ملت بزرگ مصر اين است كه روابط خود را با ايران هرچه زودتر تقويت كنند.
وي درخصوص اخبار بازداشت يك ديپلمات ايراني در مصر به اتهام جاسوسي گفت: اين مسئله صرفا يك مسئله سوءتفاهم بود كه برطرف شده است و الان هم اين فرد مشغول انجام كارهاي عادي خود است.
وزير امور خارجه ايران با بيان اينكه رئيس جمهوري هفته آينده دو سفر به ارمنستان و قزاقستان دارد، گفت: در قزاقستان بحث اجلاس سران شانگهاي مطرح است و قرار است در حاشيه اين اجلاس، سران سه كشور ايران، روسيه و چين «جلسه اي خاص» با هم داشته باشند.
«علي اكبر صالحي» افزود: اين جلسه در نوع خود يك جلسه خاص خواهد بود و اميدواريم مبناي خوبي براي نزديك تر كردن آراي سه كشور ياد شده در ارتباط با مسائل مختلف جهاني و مشترك بين سه كشور قرار گيرد.
منابع آگاه، به كيهان گفتند طي هفته هاي اخير برخي از مقامات بلندپايه روسي با سفر به تهران، پيرامون تحولات منطقه و ضرورت ايجاد اتحادي قوي براي جلوگيري از انحراف اين تحولات از سوي آمريكا و غرب با مقامات كشورمان ديدار و گفت وگو كرده اند.
تحليلگران سياسي معتقدند كه دولت آمريكا به شدت نگران اين مسئله است و بيم آن دارد كه اين اتحاد منافع آمريكا را درخصوص قيام هاي خاورميانه و شمال آفريقا را بيشتر از وضع كنوني مورد تهديد قرار دهد.
وزير امور خارجه همچنين با بيان اينكه تهران ميزبان اجلاس آتي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد موسوم به «نم» خواهد بود گفت: اجلاس نم يك دستور كار مدون و كلي دارد و اينگونه نيست كه هر وقت ميزباني و رياست اين اجلاس تغيير مي كند، دستور كار آن هم عوض شود.
وي با بيان اينكه پس از فروپاشي شوروي سابق مقداري تعلل در اجرا و عملياتي كردن اصول مدون اجلاس نم صورت گرفت، ابراز اميدواري كرد كه تهران بتواند در زمان ميزباني اصول اصلي و دهگانه اجلاس نم را اجرا كند.
صالحي گفت: اصول دهگانه اجلاس نم در واقع در شعار «نه شرقي و نه غربي» خلاصه مي شود بدين معنا كه جنبش عدم تعهد وابسته به هيچ قدرتي نيست و بايد به گونه اي عمل كند كه تصميمات آن در جهت منافع بين المللي باشد.

 



در پاسخ به برخي شايعات منابع آگاه : شركت «تانكر پاسيفيك» اسرائيلي نيست

سرويس سياسي-
به دنبال وارد شدن برخي انتقادها از اينكه چرا يك شركت اسراييلي اجازه يافته با شركت هاي ايراني وارد معامله شود، منابع آگاه تجاري اعلام كردند كه شركت «تانكر پاسيفيك» به لحاظ حقوقي يك شركت اسراييلي محسوب نمي شود.
دولت آمريكا روز 4 خرداد 1390، 7 شركت را به اتهام كمك به بخش انرژي ايران تحريم كرد كه شركت هاي پاسيفيك و برادران اوفر دو مورد از آنها بود. شركت تانكر پاسيفيك متهم شد كه در سال 2010 يك نفت كش به ايران فروخته است.
منابع غربي بلافاصله پس از انتشار بيانيه وزارت خارجه آمريكا و اظهارات «جيمز اشتاينبرگ» معاون وزير خارجه اين كشور خبري منتشر كردند كه نشان مي داد شركت تانكر پاسيفيك يكي از شركت هاي تابعه شركت اسراييلي برادران اوفر و متعلق به آن است. اين اخبار موجب برانگيخته شدن انتقادهايي در داخل كشور شد بويژه از اين جهت كه چرا نهادهاي ايراني وارد معامله با يك شركت اسراييلي شده اند.
يك مقام مطلع در امور تجاري در اين باره گفت: «شركت تانكر پاسيفيك يك شركت سنگاپوري است و اينكه سهام اين شركت متعلق به چه كسي است تغييري در ماهيت حقوقي آن ايجاد نمي كند». وي ادامه داد: «اين اصل كه هيچ نهاد ايراني حق ندارد وارد معامله با شركت ها يا نهادهاي اسراييلي شود يك اصل قطعي و غيرقابل تخلف است و با سخت گيري اجرا مي شود».
اطلاعات موجود در وب سايت شركت تانكر پاسيفيك هم فاقد هرگونه ردي از رژيم جعلي اسراييل است. اين شركت در وب سايت رسمي خود اعلام كرده كه دفتر اصلي آن در سنگاپور است، 55 نفت كش دارد و حدود 13 دفتر جديد نيز در ديگر كشورهاي آسيايي مانند ژاپن و كره تأسيس كرده است.
در صفحه مربوط به دفاتر اين شركت هم نامي از اسراييل ديده نمي شود.
در همين حال، شركت تانكر پاسيفيك كه به دليل روابط تجاري با ايران تحت تحريم آمريكا قرار گرفته است، اعلام كرد كه كشتي هاي اين شركت تحت حقوق بين الملل اجازه دارند در بنادر جمهوري اسلامي ايران پهلو بگيرند.
خبرگزاري رويترز گزارش داد: شركت تانكر پاسيفيك در بيانيه اي اعلام كرد كه «چندين سال است، به عنوان بخشي كوچك از كار ما، كشتي هايي كه تحت مديريت تانكر پاسيفيك (مستقر در سنگاپور) فعاليت مي كنند، محموله هاي نفت و محصولات پتروشيمي را از بنادر مختلف در ايران به اين بنادر براي مشتريانمان كه شركت هاي نفتي بين الملل، تاجران كالا و مصرف كنندگان نهايي هستند، انتقال داده اند».
در اين بيانيه آمده است: «كليه اين فعاليت ها تحت قواعد و مقررات بين المللي، از جمله آنها كه از آمريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل منبعث مي شود، كاملا مجاز است».
اين بيانيه مي افزايد كه «تانكر پاسيفيك» در نوامبر 2010 تصميم گرفت بارگيري نفت خام در بنادر ايران را متوقف كند» با وجودي كه اين امر همچنان تجارتي مشروع تحت قواعد و مقررات بين المللي است، و به طور عرفي توسط شركت هاي بين المللي كشتيراني براي شركت هاي نفتي انجام مي گيرد.
اين شركت خاطرنشان كرد كه اطلاعاتي را در خصوص فعاليت هاي تجاري اش با ايران در ماه ژانويه در اختيار مقامات آمريكايي قرار داده است.
روزنامه هاآرتص در گزارشي ادعا كرد كه دست كم 13 كشتي متعلق به اين شركت در يك دهه گذشته در بنادر ايران در جزيره خارك و بندرعباس پهلو گرفته اند.

 



آيت الله خاتمي: مرجع خط امام(ره) مقام معظم رهبري است

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر روشن بودن خط امام(ره)، مرجع براي ادامه اين خط را مقام معظم رهبري دانست.
آيت الله سيداحمد خاتمي گفت: خط امام(ره) روشن است. امام تمام انديشه هاي خود در 10 سالي كه ولايت بر جامعه را برعهده داشتند، به صورت مشخص تبيين كردند و امروز مرجع براي ادامه خط امام(ره) مقام معظم رهبري است. بزرگي كه پرورده مكتب امام راحل است و از طرف ديگر امام(ره) انديشه هاي خود را نيز در وصيت نامه سياسي- الهي خود تبيين كرده اند.
وي تحولات اخير منطقه را بدون هيچگونه ترديدي الهام گرفته از انقلاب اسلامي و رهنمودهاي امام راحل دانست و افزود: امام خميني(ره) بعد از پيروزي انقلاب اسلامي فرمودند ما انقلاب خود را به جهان صادر مي كنيم و آن روز برخي از تحريف گران رهنمود امام خميني گفتند كه منظور امام(ره) از اين سخن اين است كه با سلاح مي خواهيم انقلاب اسلامي را صادر كنيم و نيروي رزمي بفرستيم، در حالي كه اين تحريف انديشه امام(ره) بود و در واقع منظور امام(ره) اين بود كه پيام انقلاب را به جهان صادر كنيم.
وي با اشاره به اين كه پيام انقلاب اسلامي نه تنها در منطقه، بلكه در اروپا نيز اثرات خود را گذاشته است، گفت: اين سخن درستي است كه بايد در هر مقطعي به ياد امام(ره) و رهنمودهاي امام(ره) باشيم و به وصيت نامه سياسي- الهي امام(ره) توجه كنيم.
اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در گفت وگو با ايسنا، ادامه داد: ليكن به نظر مي رسد كه مسئوليت بيشتر در اين زمينه متوجه كساني است كه در پشت نام امام(ره) سنگر گرفته اند و متاسفانه مي بينيم كه بعد از فوت امام راحل كساني كه در پشت نام مقدس امام(ره) سنگر گرفته بودند، به جاي آنكه از آرمانهاي امام(ره) دفاع كنند، امام(ره) را در چارچوب تنگ جناحي خود قرار دادند و نتيجه آن شد كه فرهنگ امام(ره) مظلوم واقع شود.
خاتمي خاطرنشان كرد: در فتنه سال 88 جرياني كه همه حيثيتش از امام(ره) بود، به جاي اين كه در سنگر پاسداري از امام(ره) قرار بگيرد، در جايگاه هدف و نشانه گرفتن امام(ره) و انديشه هاي امام(ره) قرار گرفت و بجاي اين كه اميدي براي هواداران امام(ره) باشد، اميدي براي دشمنان خط امام(ره) شد.

 



تجمع مهندسين تهراني مقابل دفتر سازمان ملل در حمايت از مردم مظلوم بحرين

جمعي از مهندسين تهراني صبح ديروز با تجمع مقابل دفتر سازمان ملل متحد ضمن محكوم كردن جنايات آل سعود و آل خليفه در بحرين حمايت خود را از قيام ملت مظلوم اين كشور اعلام كردند.
«مهندسين تهراني» در مقابل دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در بلوار شهرزاد در محل دروس با استقرار تريبون و سر دادن شعار و در دست داشتن پلاكاردهايي د رحمايت از مردم مظلوم فلسطين و اعلام انزجار از كشتار مسلمانان بويژه شيعيان در بحرين تجمع كردند.
تجمع كنندگان با سر دادن شعارهاي مرگ بر اسرائيل، مرگ بر آمريكا، مرگ بر آل سعود، يا ايها المسلمون اتحدوا اتحدوا، هيهات من الذله، لبيك يا حسين، اي رهبر آزاده آماده ايم آماده، خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست و در دست داشتن تصاويري از امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي و پرچم هاي ايران و بحرين حمايت خود را از مردم بحرين اعلام كردند.
مسئول هماهنگي تجمع جامعه مهندسين تهران در سخناني، اظهار كرد: 22 سال از ارتحال معمار كبير انقلاب اسلامي مي گذرد. اگرچه او امروز در ميان ما نيست اما انديشه ها و رهنمودها و وصاياي او از مرزهاي ايران خارج شده و جوانه هاي انديشه اش در منطقه و شمال آفريقا و خاورميانه خود را نشان مي دهد.
وي گفت: امروز همه مسلمانان جهان به ياد و عشق امام از انديشه او و جانشين خلفش پيروي مي كنند. بي ترديد الگوي همه حركت ها در جهان اسلام انديشه امام و رهبري است.
مسئول هماهنگي تجمع جامعه مهندسين تهران، ادامه داد: مردم در بحرين در ظلمي مضاعف قرار دارند. بحرين امروز به يك زندان بزرگ تبديل شده است و ددمنشانه ترين شكنجه ها را تحمل مي كند.
مهندسين، اساتيد، دانشجويان، پزشكان و اقشار مختلف جامعه بحرين امروز از سوي حكومت آل خليفه تهديد مي شوند و متاسفانه سازمان ملل و ديگر نهادهاي بشري بين المللي در برابر اين تجاوز ساكت هستند.
تجمع كنندگان در پايان با صدور بيانيه اي در 7 بند خواستار پايان جنايت ها در بحرين شدند.

 



اخوان المسلمين : ايران عمق استراتژيك مصر است

يكي از رهبران برجسته اخوان المسلمين جمهوري اسلامي را عمق استراتژيك مصر خواند و تأكيد كرد كه روابط تهران و قاهره به سود همه ملت هاي عربي و اسلامي است.
«اشرف بدرالدين» از رهبران جماعت اخوان المسلمين مصر در گفت وگو با فارس بر ضرورت از سرگيري رابطه بين ايران و مصر در دوره بعد از سرنگوني «حسني مبارك» رئيس جمهور مخلوع مصر تأكيد كرد و گفت: امروزه قاهره درهاي خود را براساس منافع مشترك به روي همه كشورهاي جهان از جمله ايران مي گشايد كه در اين ميان كشورهاي اسلامي و عربي از اولويت ويژه اي برخوردارند.
اين نماينده سابق پارلمان مصر زمينه هاي همكاري بين تهران و قاهره را «گسترده» توصيف كرد و افزود: جمهوري اسلامي ايران و مصر عضو هشت كشور مسلمان در حال توسعه موسوم به گروه «دي هشت» هستند؛ و به نظر مي رسد كه علاوه بر مناسبات سياسي، بخش اقتصادي يكي از زمينه هاي مهم در روابط دوجانبه خواهد بود.
وي با اشاره به توانمندي هاي كشورمان در صنعت انرژي گفت: علاوه بر زمينه هاي همكاري در زمينه هاي خودروسازي، فرصت مناسبي جهت همكاري اقتصادي ايران و مصر در بخش انرژي وجود دارد كه مصر مي تواند از فناوري و تجربه هاي تهران در اين زمينه استفاده كند.
بدرالدين تحكيم روابط بين ايران و مصر را به سود ملت هاي دو كشور خواند و افزود: به نظر مي رسد كه منفعت برقراري هرگونه ارتباط و همكاري بين تهران و قاهره علاوه بر دو كشور ايران و مصر به سود همه ملت هاي عربي و اسلامي باشد.
اين رهبر برجسته جماعت اخوان المسلمين تهران را عمق استراتژيك مصر خواند و افزود: معتقديم كه همه كشورهاي اسلامي و عربي عمق استراتژيك ما هستند و لذا در برقراري روابط دو جانبه از اولويت بالايي نسبت به ساير كشورها برخوردارند.
وي در پاسخ به سؤالي درباره مواضع اخير «نبيل العربي» وزير خارجه مصر مبني بر اينكه پارلمان آينده بايد درباره برقراري رابطه بين قاهره و تهران تصميم بگيرد؛ كه از سوي برخي محافل به عقب نشيني در مواضع در قبال تهران قلمداد شده است؛ گفت: معتقدم كه وزير خارجه مصر در موضع خود عقب نشيني نداشته است بلكه سياست خارجي كشورمان در مسير درستي پيش مي رود و از سرگيري روابط با همه كشورها را براساس منافع مشترك پيگيري مي كند.

 



براي اولين بار مطرح شد روايت متكي از چگونگي عزل خود در سنگال

منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه براي اولين بار پس از ماه ها بركناري از سمت وزير امور خارجه، جزييات و ناگفته ها پيرامون عزل خودش در سفر به سنگال را بيان كرد.
وي يكشنبه شب در ديدار با جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: طي چندين ماه گذشته خيلي ترغيب شدم كه حرفي را بزنم ولي تمرين نگفتن كردم چرا كه براي گفتن و نگفتن بايد دليل غيرشخصي داشت و ورود من به اين بحث جنبه شخصي پيدا مي كند.
متكي درخصوص دلايل سفر به سنگال يادآور شد: علت اصلي سفر مشكلي بود كه در يكي از معاملات ايران با كشور گامبا روي داد.
وزير سابق وزارت امور خارجه ايران با اشاره به اينكه طي 24 ساعت بيشترين مذاكرات را با مسئولان كشور سنگال انجام داديم افزود: پس از 28 روز قرار شد به كشور سنگال سفر كنيم كه در اين راستا پس از وارد شدن به اين كشور طي 24 ساعت چندين مذاكره با مسئولان ارشد اين كشور داشتم.
متكي گفت: زماني كه با رئيس جمهور سنگال در حال گفت وگو بودم كاغذي را به او رساندند كه پس از آن بود كه رئيس جمهور دگرگون شد و از من تقاضاي چند دقيقه استراحت كرد كه پس از دقايقي به اتاق جلسه برگشت و به من قول داد كه بدون مشورت با من هيچگونه اقدامي انجام ندهد.
وي با اشاره به اينكه در هنگام غذا خوردن از بركناري خود مطلع شدم افزود: پس از اينكه جواب درستي از رئيس جمهور سنگال دريافت كردم به همراه وزير امور خارجه سنگال به محل غذاخوري رفتيم كه پس از دقايقي وزير امور خارجه سنگال خبر بركناري من را از طريق لپ تاپ مشاهده كرد و حال دچار دگرگوني شده بود كه چگونه اين خبر را به من بدهد و من كه خبري از اين اتفاق نداشتم از يكي از مدير كل هاي همراه دليل اين دگرگوني را سوال كردم كه آن موقع متوجه اين تغيير و تحول شدم.
متكي ادامه داد: پس از اينكه موضوع را متوجه شدم اين من بودم كه به وزير امور خارجه سنگال دلداري دادم.
وزير سابق امور خارجه در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه همزماني حضور او و هيلاري كلينتون در يك جلسه باعث بركناري او نشده است گفت: از اينكه ما دو نفر در يك جلسه حضور داشته باشيم چيز عجيبي نيست و البته در چنين جلسه اي همه افراد با يكديگر حال و احوال مي كنند كه در اين راستا خانم كلينتون به من سلام كرد ولي جواب سلام من را نشنيد كه پس از خارج شدن از محل گفتند كه متكي جواب سلام را نداده است.
همچنين به گزارش فارس، وي در سفرش به استان فارس در جمع اعضاي حزب موتلفه اسلامي گفت: دولت دهم در انتخاب معاون اول رئيس جمهوري و تغيير وزير اطلاعات كه دو حكم حكومتي توسط رهبر معظم انقلاب صادر شد، نمره خوبي نگرفته و اميدواريم اين روند ادامه پيدا نكند.
وزير سابق امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: تصور اين است كه حوادث دو ماه اخير در كشور برخي سكه ها را از رونق انداخت و افرادي كه گمان مي كردند حرف، حرف آنهاست، جايگاهشان متزلزل شد.

 



صفار هرندي: گزارش بازجويي افراد جريان انحرافي به رئيس جمهور داده شده است

حسين صفار هرندي تاكيد كرد كه گزارش هايي از بازجويي هاي برخي از افراد دستگير شده جريان انحرافي به شخص رئيس جمهور داده شده و اميد مي رود انتظاري كه به عنوان يك مومن از ايشان مي رود را انجام دهد.
اين صاحبنظر مسائل سياسي و فرهنگي تصريح كرد: انحراف از جايي شروع مي شود كه اشخاص را به جاي آرمان ها بنشانيم.
وي كه در جلسه هفتگي انصار حزب الله سخن مي گفت در خاتمه اين جلسه نيز در پاسخ به سؤالي در مورد چگونگي پاسخگويي به طعنه زنان در موقعيت كنوني گفت: بايد به آنها گفت كه ما الان شكايتمان از كساني كه به آنها انتقاد مي كنيم اين است كه اتفاقا چرا شبيه شما عمل مي كنند؟
صفار هرندي در مورد برخورد با جريان انحرافي نيز گفت: مجموعه نظام در حال تلاش است تا سرشاخه هاي اين جريان منحرف را شناسايي و از حوزه مديريت عالي نظام دور كند كه البته بخشي از جزع و فزع هاي چهره هاي انحرافي نيز براي همين مسئله است و نشان مي دهد كه آنها ضربه خورده اند.
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه تصريح كرد: گزارش هايي از بازجويي هاي برخي از اين افراد به شخص رئيس جمهور داده شده و اميد مي رود انتظاري كه به عنوان يك مومن از ايشان وجود دارد را انجام دهد.

 



جروزالم پست: مصر در مسير تبديل شدن به ايراني ديگر قرار دارد

سرويس سياسي-
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست طي مقاله اي خاطرنشان كرد كه مصر در مسير تبديل شدن به ايراني ديگر قرار گرفته است.
جروزالم پست در اين مقاله با اشاره به اين كه كارشناسان سياسي پيش بيني مي كنند مصري ها مجلسي با اركان اسلامي تشكيل خواهند داد و پارلمان نيز قانون اساسي اسلامي تدوين خواهد كرد، نوشت: دولت جديد مصر در همين راستا از سياست هاي اسلامي مدرن پيروي خواهد كرد و تحليلگران معتقدند اين چنين گمانه زني هايي مصر را به ايراني ديگر مبدل خواهد ساخت.
اين روزنامه صهيونيستي در عين حال به تفاوت شرايط مصر با ايران اشاره كرد و در حالي كه اسلام گرايي را يك معضل دانسته(!) افزوده است كه معضل اين كشور به شدت تهران نخواهد بود.
جروزالم پست در ادامه به تجمعات و اعتراض ها مقابل سفارت رژيم صهيونيستي در قاهره اشاره كرد و نوشت: در اين رويداد تظاهركنندگان با به آتش كشيدن پرچم اسرائيل خواستار اخراج سفير تل آويو از قاهره شدند.
بنا به گزارش پايگاه اينترنتي اين روزنامه صهيونيستي برخي از مقامات ارشد مصري نيز اخيرا با صادرات گاز به اسرائيل مخالفت كرده و آن را به عنوان يك خيانت برشمرده اند و گاز ارسالي به تل آويو را به منزله خون رگ مردم مصر تشبيه كرده اند.
جروزالم پست با تاكيد بر اين كه آنچه كه اسحاق رابين از آن بيم داشت يعني بستن چشم ها بر اوضاع منطقه در حال شكل گيري است، نوشت: اوباما رئيس جمهور آمريكا رئيس جمهور بي فكري است كه هيچ تجربه اي در عرصه سياست خارجي و شناخت اوضاع خاورميانه ندارد.

 



ايران متخصص دندان به كشورهاي منطقه اعزام مي كند

رئيس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ايران آمادگي اين را دارد كه متخصصان سلامت دهان و دندان را تربيت و به كشورهاي منطقه اعزام كند.
محمد حسين خوشنويسان ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: پيشگيري از بيماري هاي دهان و دندان در اولويت كاري وزارت بهداشت و درمان است.
وي افزود: توانمندي ايران در رابطه با مسائل دهان و دندان، وجود تعداد متخصصان سلامت دهان و دندان به گونه اي است كه در حال حاضر با همكاري كشور فنلاند 9 نفر در دانشگاه شهيد بهشتي در مقطع PHD فارغ التحصيل شدند و اين عوامل سبب انتخاب ايران براي برگزاري اجلاس كشورهاي مديترانه شرقي كه با حضور 22 كشور براي نخستين بار در ايران برگزار مي شود مي باشد.
خوشنويسان با بيان اينكه اين اجلاس امروز در اصفهان تشكيل مي شود، گفت: از زمان تولد يا قبل از تولد كودكان، دوره هاي آموزشي براي مادران باردار گذاشته شده است تا از رشد دندان هاي پوسيده و كج روي دندان ها تا سن سه سالگي كودكان جلوگيري كنيم.
مدير گروه دندانپزشكي دانشگاه شهيد بهشتي تهران گفت: استفاده از مواد جديد در ايران مثل اختراع SAM SMENT به معني سيمان غني شده براي دندان هايي كه به مرحله عفونت دنداني مي رسند به منظور ترميم ريشه كاربرد دارد كه در بسياري از مواقع اكثر مردم به علت هزينه هاي بالا دندان خود را مي كشند كه با استفاده از اين دارو از كشيدن دندان جلوگيري مي شود.

 



طرح تأمين 70 درصد از هزينه هاي درمان توسط دولت اجرايي مي شود

طرح تأمين 70 درصد از هزينه هاي درمان مردم توسط دولت از طريق بيمه هاي درماني در طول برنامه پنجم توسعه اجرايي مي شود.
نماينده مردم خلخال و كوثر در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين طرح از برنامه هاي چهارم توسعه بود اما به دليل عدم پيش بيني اعتبار مورد نياز در برنامه چهارم عملي نشد.
بشير خالقي گفت: اين طرح در قانون برنامه پنجم توسعه و با تأمين اعتبار مورد نياز از محل پرداخت 10 درصد از اعتبارات هدفمندسازي يارانه ها به بخش سلامت عملي شده و پيش بيني مي شود تا اواسط برنامه پنجم توسعه 50 درصد از هزينه هاي درماني بيمه شدگان درمان از طريق دولت تأمين و اين تأمين هزينه تا پايان برنامه پنجم توسعه به 70 درصد برسد.
وي اظهار داشت: در حالي كه در بيشتر كشورهاي جهان اين روش متداول است و مردم 30 درصد از هزينه هاي درمان را پرداخت مي كنند، در كشور ما 70 درصد هزينه هاي درمان از سوي مردم پرداخت مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

نويسنده برتر چيني: آمريكا دشمن ملت هاست
«شائو گو» نويسنده چيني با حضور در جشنواره ادبي «هاي» از احساسات و ديدگاههاي ضدآمريكايي اش با مخاطبان و هوادارانش صحبت كرد.
به گزارش فارس به نقل از تلگراف، «شائو گو» نويسنده تحسين شده چيني امسال در جشنواره ادبي- فرهنگي «هاي» حاضر شد و در جمع نويسندگان، مترجمان و هنرمندان حاضر در اين جشنواره گفت: چيني ها در 20 سال گذشته فكر مي كردند كه آمريكا به عنوان يك مدل قابل الگوبرداري در تمامي عرصه ها است، در صورتي كه اين ديدگاه غلط و اشتباهي بوده و آمريكا بيشتر از آنكه به عنوان همراه باشد به عنوان يك دشمن ظاهر شده است.
اين نويسنده چيني كه در حال حاضر در لندن زندگي مي كند در جمع اصحاب رسانه هاي مختلف گفت: هنوز هم با فاصله گرفتن از كشورم احساسات ضدآمريكايي قوي اي دارم و مردم زيادي را مي بينم كه همچنان اين حس درونشان در جنب و جوش است.
وي اضافه كرد: مهمترين نكته در برخورد با آمريكايي ها اين است كه آنها بر اين باورند كه اگر مي خواهي عضوي از جهان باشي بايد حتما عضوي از آنها باشي و اين مسئله مهمترين اشكال آنها است.
اخوان المسلمين مصر شركت سينمايي تاسيس كرد
جماعت اخوان المسلمين مصر اعلام كرد براي توليد فيلم هاي سينمايي اقدام به تاسيس شركت «توليدات هنري رحاب» كرده است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري الفرات، محسن راضي مدير شركت «توليدات هنري رحاب» در اين باره مي گويد: جماعت اخوان المسلمين و حزب تازه تاسيس «آزادي و عدالت» (منصوب به اخوان) به دنبال حمايت از توليدفيلم هاي ديني، اجتماعي و مستند براي تقويت و توسعه فضاي هنري در جامعه مصر هستند. وي با اعلام حمايت شركت از هنرمندان متعدد مصري تاكيد مي كند: دوران فيلم هاي مبتذل و معرف فرهنگ برهنگي به پايان رسيده و برنمي گردد و مردم مصر ادامه توليد اين گونه فيلم ها را نخواهند پذيرفت.
بنابر اين گزارش اولين فيلم توليدي اين شركت سريالي با عنوان «حسن البنا ... سفر ناتمام» است كه در 32 قسمت زندگي حسن البنا از تولد تا شهادت را به تصوير مي كشد و در پاسخ به سريال «جماعت» ساخته مي شود. اين سريال كه در سال گذشته كليد ساخت آن زده شد پس از تاسيس شركت «توليدات هنري رحاب» در پي انقلاب اخير مصر، برعهده اين شركت گذاشته شده است.
امضاي تفاهم نامه ميان نهاد كتابخانه ها و خانه كتاب
تفاهم نامه همكاري ميان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور و موسسه خانه كتاب ديروز دوشنبه نهم خرداد امضا شد.
ترويج فرهنگ مطالعه مفيد به عنوان هدف غايي نهاد كتابخانه هاي عمومي، مبادله پاياپاي اطلاعات كتاب شناختي تازه هاي نشر، برگزاري نشست هاي تخصصي نقد و بررسي كتاب در كتابخانه هاي عمومي كشور و بهره گيري از مشاوره هاي تخصصي و همكاري طرفين در توسعه خدمات كتابخانه اي موضوع هاي اين تفاهم نامه است.
فيلم هاي مستند خيزش اسلامي منطقه
در تهران نمايش داده مي شوند
پنجمين جشنواره بين المللي «سينما حقيقت» در بخش ويژه «رويش اراده» به استقبال نمايش مستندهاي ايراني و خارجي مرتبط با خيزش و بيداري اسلامي در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا خواهد رفت.
پنجمين جشنواره بين المللي فيلم مستند ايران: سينما حقيقت، طي روزهاي 17 تا 23 آبان امسال در تهران برگزار خواهد شد.
ويژه برنامه هاي فرهنگي ارتحال امام در بهشت زهرا(س)
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مجموعه برنامه هاي «ره بر ره يافتگان» را به مناسبت بيست و دومين سالروز ارتحال امام خميني(ره) و سالروز حماسه پانزده خرداد، با محوريت فرهنگسراي رضوان واقع در بهشت زهرا(س) به اجرا مي گذارد.
محمد سعادت رئيس فرهنگسراي رضوان با اعلام خبر فوق گفت: اين برنامه ها در فضاي مقابل فرهنگسراي رضوان، حد فاصل در ورودي گلزار شهدا تا قطعه شهداي هفتم تير از 12 تا 15خرداد برگزار مي شود.
وي «همايش علمي تخصصي امام خميني(ره) و بيداري اسلامي» و «نشست تخصصي حرم مطهر امام(ره)؛ بهشت زهرا(س)، ظرفيت ها و فرصت ها» در روز 12خرداد، ويژه برنامه هاي روايتگري با موضوع امام و شهدا، توزيع نزديك به 140هزار محصول فرهنگي، نمايشگاه فرهنگي هنري ره بر ره يافتگان، تهيه پارچه نوشته و امضاي مردمي در حمايت از بيداري اسلامي و مردم بحرين و... را از جمله اين برنامه ها معرفي كرد.

 



معاون سازمان توسعه تجارت ايران خبر داد
هدف گذاري صادرات 45 ميليارد دلاري براي سال جاري

معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران گفت: براي امسال حداقل صادرات 45 ميليارد دلاري هدفگذاري شده است.
به گزارش ايرنا «كيومرث فتح الله كرمانشاهي» در حاشيه جلسه با توليد كنندگان و صادركنندگان قم در جمع خبرنگاران، افزود: در سال جهاد اقتصادي، صادركنندگان به عنوان سربازان خط مقدم بخش اقتصادي، بايد تمام امكانات و انرژي خود را صرف توسعه صادرات غيرنفتي كنند.
وي از صادرات نفت به عنوان صادرات نعمت ياد كرد و افزود: درآمد ناشي از فروش نفت بايد براي آيندگان ذخيره شود و صادركنندگان بايد عزم خود را صرف صادرات همت كه همان صادرات غيرنفتي است، كنند.
وي پرداخت جايزه صادراتي را يكي از روش هاي حمايت از صادركنندگان دانست و گفت: پرداخت جايزه صادراتي در سال 80 مصوب شد و بايد سالانه 280 تا 300 ميليارد تومان براي اين بخش درنظر گرفته شود.
معاون سازمان توسعه تجارت ايران افزود: متأسفانه از سال 86 تا 89 به علت مشكلاتي، بخشي از جوايز صادراتي پرداخت نشد و اكنون اين سازمان 400 ميليارد تومان به صادركنندگان كشور بدهكار است.
وي اظهار اميدواري كرد: از محل فروش سهام بانك ملت، تجارت و صادرات، چهار هزار ميليارد ريال در اختيار سازمان بازرگاني قرار گيرد تا جوايز صادراتي به طور كامل پرداخت شود.
وي در ادامه با اشاره به مطالبات بخش صادرات از سيستم بانكي، گفت: نرخ تسهيلات 12 درصدي سيستم بانكي به صادركنندگان تبديل به 14 درصد يا بالاتر شده و اين مشكلاتي را براي صادركنندگان ما ايجاد كرده است.
كرمانشاهي افزود: بايد به سمتي برويم كه نرخ سود بانكي در كشور ثابت باشد يا حداقل سود مورد قبول كشور كه همان 12 درصد است، مدنظر قرار بگيرد.

 



امسال 11 ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري مي شود

مديركل دفتر امور مجامع هماهنگي و ارزيايي شركت هاي بازرگاني دولتي ايران گفت: خريد يازده ميليون تن گندم از كشاورزان در سال جاري پيش بيني شده است.
«عباس ارشدي» در حاشيه مراسم معارفه جواد حسني مديركل جديد غله منطقه يك كشور (استان مركزي) در گفت وگو با ايرنا افزود: از اين ميزان، 8 ميليون تن مورد نياز مصرف داخلي است و سه ميليون تن نيز بايد در حوزه صادرات برنامه ريزي شود.
وي، ظرفيت سيلوهاي كشور را 12 ميليون تن اعلام كرد و گفت: فصل خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان امسال با ذخيره گندم پنج ميليون تني سيلوهاي كشور آغاز شده است.
ارشدي گفت: ميزان مصرف يارانه ها قبل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها در حوزه گندم و آرد، 40 هزار ميليارد ريال بوده كه اين رقم در حال حاضر به 10 هزار ميليارد ريال رسيده است.
وي با تأكيد بر اهميت كيفي سازي روند توليد محصول گندم و آرد اظهار داشت: بر اساس آمار موجود هم اينك كارخانه هاي آرد كشور تنها با 30 درصد ظرفيت كار مي كنند كه مي طلبد با تغيير نگرش صادرات و توليد محصول مرغوب، اصلاحات لازم در اين حوزه اعمال شود.

 



رئيس سازمان بنياد مسكن كشور: سالانه 200 هزار واحد مسكن روستايي به بهره برداري مي رسد

رئيس بنياد مسكن كشور گفت: سالانه 200 هزار واحد مسكن روستايي در كل كشور به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر، عليرضا تابش در آيين كلنگ زني 700 واحد مسكن روستايي در جزيره شيف بوشهر اظهار داشت: از مجموع يك ميليون و 400 هزار واحد مسكوني كه در سال 85 آغاز شده بود، يك ميليون و 250 هزار واحد آن با بانك ها عقد قرارداد شده است.
وي افزود: از اين ميزان بيش از 920 واحدتكميل و بهره برداري شده و امسال 200 هزار واحد ديگر را آغاز مي كنيم.
رئيس بنياد مسكن تصريح كرد: براي ساخت اين واحدهاي مسكوني 2 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي از سوي بانك مركزي اختصاص يافته است. تابش اضافه كرد: در سطح روستاها مشكلي براي تسهيلات مسكن روستايي نداريم و براي هر ميزان مراجعه و متقاضي امكان پرداخت تسهيلات با سود 4 درصد وجود دارد.
وي گفت: در شهرهاي زير 25 هزار نفر نيز 220 هزار واحد مسكن مهر در دست ساخت داريم كه 196 هزار واحد آن با بانك ها عقد قرارداد شده و بيش از 40 هزار واحد آن به اتمام رسيده است.
رئيس بنياد مسكن اظهار داشت: سعي مي كنيم تا پايان امسال تعداد واحدهاي طرح ريزي در شهرها را به 86 هزار واحد مسكوني برسانيم.
تابش افزود: براي ساخت واحد مسكوني عادي در شهرها 20 ميليون تومان و صنعتي سازي 25 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در مجموع بيش از 3 هزار ميليارد تومان تسهيلات در شهرها پرداخت شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14