(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 29  خرداد 1390- شماره 19953

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس جمهور طرح ملي محيط يار در 11 استان افتتاح شد
توافقات دفاعي تهران -كابل در سفر وحيدي به افغانستان
عضو هيئت رئيسه مجلس: تشكيل وزارت امور زيربنايي مشروط به بررسي تبعات امنيتي اين ادغام است
آئين گراميداشت شهداي مبارزه با نفاق برگزار مي شود
معاون وزير امور خارجه خبر داد : آزادي 778 ايراني از زندان هاي 25 كشور جهان
مديركل خليج فارس وزارت خارجه: آمريكا مخالف هرگونه تغيير سياسي ريشه اي در يمن است
دانشگاه دولتي تركيه حجاب را به رسميت شناخت
تاكيد بر گسترش همكاري ها ي تهران - مسكو  در ديدار معاونين وزراي خارجه ايران و روسيه
علي باقري : عدم حضور هند مانع تداوم خط لوله صلح نيست
رهايي از گرما در آب دز
تشييع پيكر يك شهيد در برازجان
تقدير از خانم هاي خوش حجاب در اصفهان
600 نفر در جشنواره ملي شاعره رضوي نام نويسي كردند
رئيس سازمان شيلات كشور:سرانه مصرف آبزيان در كشور 5/8 كيلوگرم است
معاون اجرايي سدگتوند: احداث عميق ترين ديواره آب بند جهان به پايان رسيد
70 درصد معتكفان امسال كاشان بانوان بودند
عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي: دولتمردان در خدمت رساني به مردم بيش از گذشته تلاش كنند
اخبار ادبي و هنري



با حضور رئيس جمهور طرح ملي محيط يار در 11 استان افتتاح شد

صبح ديروز با حضور رئيس جمهور طرح ملي محيط يار در سالن اجتماعات پارك پرديسان به صورت سراسري افتتاح شد.
در اين مراسم دكتر احمدي نژاد با عرض تسليت وفات حضرت زينب(س) با تاكيد بر اينكه دشمني ترين دشمنان براي محيط زيست، حرص، طمع و خودخواهي بي پايان دنيا پرستان است گفت: كساني كه در مقطعي برده داري را در دنيا به راه انداختند به دنبال آن صدها ميليون خانواده را براي بهره برداري از طبيعت و بيداري گرفتن از آنها براي پر كردن جيب خود متلاشي كردند در دوره استعمار نيز همين طور حمله كرده، كشورها، جوامع انساني و فرهنگ ها را متلاشي كردند و در دوره اخير نيز با برپا كردن انديشه سرمايه داري همه طبيعت را مورد هجوم و حمله قرار دادند كه هيچ يك از ارزش هاي طبيعي و حد و مرز طبيعت در نظر آنها محترم نمانده و براي پر كردن جيب هاي بي انتهاي سرمايه داران فاسد و ضد انساني همه مناسبات انساني و مناسبات محيط زيست را درهم كوبيدند.
وي ادامه داد: در انديشه سرمايه داري براي اينكه بتوانند كالاهايشان را بفروشند تعاريف را عوض كردند و با تبليغات مصرف كاذب را در دنيا گسترش دادند كه اين كار از مسير تخريب محيط زيست به وجود مي آيد.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: سرمايه داران امروز براي فروش بيشتر بايد قيمت هايشان را پايين نگه دارند كه به همين خاطر حاضر نيستند خطوط توليد را با محيط زيست سازگار كنند و شاهديم بيشترين تخريب هوا و آسيب به محيط زيست از سوي 2 و 3 كشور اتفاق مي افتد.
احمدي نژاد با بيان اينكه كساني كه براي چپاولگري طبيعت و به طبع آن انسان ها را قتل و غارت مي كنند امروز مدعي حقوق بشر هستند، گفت: امروز بزرگترين صيانت از محيط زيست مقابله با انديشه سرمايه داري بي حد و مرز چپاولگر است. انديشه اي كه سعادت انسان را مساوي مصرف بيشتر تعريف كرده است كه به نابودي همه طبيعت و انسانها منجر خواهد شد.
وي ادامه داد: سيل ها، سرماها، گرماها و گرد و غبارهاي عجيب و غريب كه امروز شاهد آن هستيم حاصل ولع عده قليلي است كه مي خواهند همه بشريت را قرباني مطامع خود كنند.
رئيس جمهور مقابله با انديشه مصرف گراي افراطي را اولين گام در جهت حفاظت از محيط زيست برشمرد و خاطرنشان كرد: گام دوم در حفاظت از محيط زيست ترويج انديشه متعالي انبياي الهي درباره محيط زيست است.
احمدي نژاد درباره مسئوليت ايران نيز يادآور شد: در طول تاريخ ملت ايران پرچمدار عدالت، پاكي، محبت و انسانيت بوده كه امروز نيز بايد پرچمدار صيانت از محيط زيست باشد.
وي با بيان اينكه ايران بايد در حفاظت از محيط زيست نيز به الگو تبديل شود و اين مسئوليت همگاني است، ابراز داشت: تك تك ايراني ها به همان نسبت كه مواظب جسم و اقتصاد و فرهنگ خانواده هستند به همان نسبت بايد مراقب محيط زيست باشند.
گفتني است در اين طرح كه با همكاري محيط زيست وزارت آموزش و پرورش در 11 استان انجام مي شود، براي دانش آموزان فعال در اين امر برگه هاي جريمه نمادي در نظر گرفته شده كه در هنگام مشاهده تخلف در موضوع محيط زيست از آن استفاده مي كنند.
براساس اين طرح دانش آموزان مقاطع مختلف تحصيلي، هميار محيط زيست مي شوند ضمن اين كه اين طرح در تمام مدارس ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان در سراسر كشور برگزار مي شود.
در طرح محيط يار، دانش آموزان با مسائل مختلف زيست محيطي آشنا مي شوند و با استفاده از پتانسيل دانش آموزان در 11 استان كشور اجرايي مي شود.

 



توافقات دفاعي تهران -كابل در سفر وحيدي به افغانستان

سرويس سياسي-
وزير دفاع كشورمان تأكيد كرد كه سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران در قبال افغانستان توسعه اقتصادي برقراري امنيت در اين كشور است.
سرتيپ پاسدار «احمد وحيدي» كه ديروز به دعوت همتاي افغان خود به كابل رفته بود در ديدار با وزير دفاع افغانستان با بيان اينكه «روابط دو كشور ايران و افغانستان بسيار فراتر از يك رابطه ديپلماتيك است»، گفت: دو كشور روابط بسيار ويژه و خاصي دارند چرا كه مردم ايران و افغانستان به عنوان دو همسايه همواره در شرايط گوناگون به ويژه بحران ها با هم بوده اند.
وحيدي افزود: اين روابط عميق و مستحكم حاصل سال ها دوستي و همكاري دولت و مردم بوده است.
وزير دفاع ايران در ادامه با اظهار نگراني از حضور خارجي ها در اين منطقه استراتژيك گفت: حضور نيروهاي بيگانه مانع تحقق اراده ملت بزرگ افغانستان و موجب اختلاف، ناآرامي و اتلاف سرمايه هاي اين كشور مي شود.
وي افزود: معتقديم پيشرفت و تعالي افغانستان و همه كشورهاي منطقه با اعتقاد به خودباوري و اعتماد به عزم ملي حاصل مي شود.
وحيدي گفت: ما از يك فرهنگ، مذهب و زبان مشترك برخورداريم و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد همچنان در كنار ملت و دولت افغانستان در همه عرصه ها باشد.
وي تأكيد كرد: ايران از مسير توسعه ملي و امنيت پايدار افغانستان حمايت مي كند.
عبدالرحيم وردك نيز در اين نشست با اظهار خرسندي از سفر وزير دفاع ايران به افغانستان گفت: براي ما مايه خرسندي است كه ميزبان وزير دفاع كشوري هستيم كه در طول بحران ها به ويژه زمان مقاومت هميشه در كنار ما بوده و در راه سازندگي، عمران و بازسازي نيز افغانستان را كمك مي كند.
وي افزود: مردم، دولت و نيروهاي مسلح افغانستان از همكاري و مساعدت دولت دوست و برادر ايران هميشه سپاسگزارند.
وزير دفاع افغانستان تنها راه تامين امنيت پايدار در افغانستان را توانمندسازي و اتكا به ظرفيت هاي داخلي اين كشور دانست و گفت: افغانستان سال هاي سال در برابر تجاوزگران ايستاده و مقاومت كرده است.
وردك با بيان اينكه «تك تك افغان ها تلاش مي كنند افغانستان مستقل باشد و روي پاي خود بايستد»، اظهار داشت: افغانستان بايد آزاد و آباد باشد كه در اين مسير از كشورهاي همسايه به ويژه ايران مي خواهد در اين راه ما را حمايت كند.
وحيدي همچنين در بدو ورود به فرودگاه كابل در جمع خبرنگاران گفت: اشتراكات تاريخي، فرهنگي و زباني اقتضاء مي كند روابط ايران و افغانستان گسترش و تعميق يابد. جمهوري اسلامي ايران سياست راهبردي خود در قبال افغانستان را در دو مؤلفه توسعه و امنيت قرار داده و در راه تثبيت صلح، ثبات پايدار در اين كشور تلاش خواهد كرد.
وي ادامه داد: ملت ايران در 32سال گذشته شاهد محنت هاي ملت مظلوم و مقاوم افغانستان بوده و همواره در كنار آنان غمخوار و حامي شان بوده است. جمهوري اسلامي ايران امنيت افغانستان را امنيت خود تلقي مي كند و براي امنيت پايدار در اين كشور تلاش كرده و مي كند و آماده هرگونه همكاري در اين زمينه است.
سفر وزير دفاع كشورمان به افغانستان در حالي انجام شده است كه وحيدي چند روز پيش نيز با حضور در آمريكاي لاتين عملاً ناكارآمدي تحريم هاي غيرقانوني شوراي امنيت عليه افراد و نهادهاي مرتبط با فعاليت هاي هسته اي كشورمان را اثبات كرد.
شوراي امنيت سازمان ملل تحت فشارهاي آمريكا و برخي متحدان غربي اش سردار وحيدي به همراه برخي ديگر از نيروهاي نظامي كشورمان را به اتهام واهي تلاش براي دستيابي به سلاح هسته اي تحريم و سفرهاي خارجي آنها را ممنوع كرده بود. البته وي قبلاً نيز به دليل اتهامات واهي آرژانتين و لابي صهيونيسم در پرونده «آميا» مورد تحريم قرار گرفته بود.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس: تشكيل وزارت امور زيربنايي مشروط به بررسي تبعات امنيتي اين ادغام است

يك عضو هيئت رئيسه مجلس علت عدم طرح ايرادات شوراي نگهبان به تشكيل وزارت امور زيربنايي در هفته گذشته را، بررسي تبعات امنيتي ادغام وزارت ارتباطات عنوان كرد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا در توضيح آخرين وضعيت طرح اصلاح ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه در مورد روند ادغام وزارتخانه ها، گفت: طبق جمع بندي امضاكنندگان و در راستاي انجام كار كارشناسي بيشتر در جهت به دست آوردن نظر مشترك مجلس و دولت، مطرح كردن اين طرح فعلا به تعويق افتاد و به احتمال زياد تكليف اين موضوع در جلسه علني امروز مجلس مشخص مي شود.
وي گفت: امضاكنندگان اين طرح در مورد تعويق انجام ادغام ها به مدت دو سال به اين نتيجه رسيدند كه مطرح كردن اين موضوع به بررسي بيشتري نياز دارد.
سبحاني نيا افزود: اين دلايل باعث شد كه اين طرح دو فوريتي در جلسات روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته مجلس مطرح نشود تا علاوه بر تامين نظر مجلس و دولت، چالش جديدي بوجود نيايد. البته بررسي اين موضوع با سفر رئيس جمهور به قزاقستان همزمان شد كه به همين دليل انجام رايزني ها به هفته جاري موكول مي شود.
اين عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان كرد: البته نظر امضاكنندگان اين طرح بر اين است كه به دنبال طرح دوفوريتي باشند يا اينكه به اصلاحيه نظر شوراي نگهبان بپردازند.
سبحاني نيا همچنين در توضيح آخرين وضعيت لايحه ادغام وزارتخانه هاي مسكن، راه و ارتباطات با بيان اينكه اين موضوع در جلسه غيرعلني روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس مورد بحث قرار گرفت، افزود: نظر برخي از مجموعه ها همچون ستاد پدافند غيرعامل و ستاد كل نيروهاي مسلح بر اين است كه ادغام وزارتخانه ارتباطات در دو وزارتخانه راه و مسكن، تبعات امنيتي دارد.
وي افزود: در همين رابطه آقاي لاريجاني با جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي صحبت كرد تا نظر اين شورا را در مورد تبعات امنيتي اين ادغام جويا شود. در اين رابطه نظر آقاي جليلي بر اين بود كه اين ادغام تبعات امنيتي ندارد.
وي تصريح كرد: با اين توضيحات، ديگر مجلس نمي تواند لايحه ادغام سه وزارتخانه را از دستور خارج كند چون خلاف آيين نامه است، مگر اينكه دستوري از ناحيه رهبري در اين رابطه به مجلس ارائه شود و يا اينكه ثابت شود كه ادغام اين وزارتخانه ها خلاف امنيت ملي است.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه توضيح داد: در نهايت اين گونه تصميم گيري شد كه بررسي ايرادات شوراي نگهبان در جلسه چهارشنبه مطرح نشود تا جنبه هاي امنيتي اين ادغام بيشتر بررسي شود لذا در صورتي كه خلاف مصالح ملي بودن اين ادغام ها از سوي مراجع ذيصلاح ثابت شود، اين موضوع در روز يكشنبه بررسي نخواهد شد و راهكار ديگر در نظر گرفته خواهد شد.
سبحاني نيا در گفت وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: در غير اين صورت براساس آيين نامه، مجلس به رفع ايراد شوراي نگهبان در مورد تعيين شرح وظايف و اختيارات وزارتخانه جديد ادغامي مي پردازد.

 



آئين گراميداشت شهداي مبارزه با نفاق برگزار مي شود

رئيس سازمان بسيج مستضعفين برنامه هاي ستاد گراميداشت شهداي مظلوم ترور و نفاق را اعلام كرد.
سرتيپ بسيجي «محمدرضا نقدي» ديروز در نشستي خبري در اين باره با بيان اينكه برنامه هاي ستاد گراميداشت شهداي مظلوم ترور و نفاق از روز 30 خرداد ماه آغاز مي شود، خاطرنشان كرد: مراسمي براي بزرگداشت شهداي نفاق به ويژه شهيد ديالمه در ساختمان سابق مجلس برگزار خواهد شد. همين طور نمايشگاه كتاب، عكس و كاريكاتور بيداري با موضوع شهداي مظلوم ترور برپا خواهد شد كه اين نمايشگاه تا پايان سال هر هفته در يك محله تهران و هر استان كشور برپا مي شود.
رئيس سازمان مستضعفين ادامه داد: ديدار با خانواده شهداي ترور از ديگر برنامه هاي ماست و مي دانيم كه از 17 هزار و 140شهيدي كه ما در اثر اقدامات تروريستي داده ايم، 12هزار نفرشان توسط منافقين و مابقي توسط ديگر سازمان ها كه تحت حمايت آمريكا و انگليس بوده اند صورت گرفته است كه از ميان اين شهدا 300 دانشجو و 900 نفرشان دانش آموز هستند.
وي با اشاره به ديگر برنامه هاي اين ستاد اظهار داشت: تجليل از شهداي اصناف، تجمع بخشي از خانواده هاي ترور و نفاق در حسينيه جماران، برگزاري دعاي ندبه، عطرافشاني مزار شهداي ترور و نفاق، يادواره بزرگ 17هزار شهيد مبارزه نفاق و ترور در سالن وزارت كشور، نشست تخصصي حقوقي ابعاد ترور و مراسم تجليل از حوادث تروريستي در مسجد ابوذر از جمله برنامه هاي ستاد گراميداشت شهداي ترور و نفاق است.
نقدي ادامه داد: در تهران هر هفته تا پايان سال در يك محله، مراسم بزرگداشت و يادبود شهداي آن محل برگزار مي شود و همچنين در استان هاي كشور نيز به تناسب حوادثي كه در آنها رخ داده، تقويمي تهيه شده است كه طبق آن در سالروز حوادث تروريستي مراسمي برگزارمي شود. در روز 19 ماه مبارك رمضان نيز مصادف با 27 مرداد ماه در تمامي مساجد كشور به ياد شهداي افطار، افطاري داده خواهد شد و مراسمي هم در مصلي تهران در همين خصوص برگزار مي شود.

 



معاون وزير امور خارجه خبر داد : آزادي 778 ايراني از زندان هاي 25 كشور جهان

معاون امور كنسولي، مجلس و ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه از آزادي 778 تبعه ايران از زندان هاي 25 كشور جهان در يك سال گذشته خبر داد.
«حسن قشقاوي» ديروز در گفت وگو با ايرنا در اين باره افزود: اين تعداد از اتباع ايراني كه يك سوم ايرانيان زنداني در خارج كشور را تشكيل مي دهند، پس از آزادي به ايران منتقل شده اند.
وي از موافقتنامه انتقال محكومان بين ايران و بسياري از كشورها به عنوان زمينه ساز آزادي اين اتباع ايراني ياد كرد و گفت: اين موافقتنامه ها امروز اجرايي شده است.
معاون وزير امور خارجه با يادآوري سه موافقتنامه با عنوان هاي «معاضدت قضايي در امور مدني و كيفر»، «استرداد مجرمين» و «انتقال محكومين»، امضاي اين نوع موافقتنامه ها با ساير كشورها را يكي از راه هاي خوب همكاري قضايي و كنسولي با كشورها دانست.
قشقاوي تصريح كرد كه ايران آمادگي خود را براي امضاي چنين موافقتنامه هايي تقريبا با همه كشورها اعلام كرده است.
قشقاوي با اعلام اين كه بيش از 60 تبعه ايراني در زندان هاي آمريكا گرفتار هستند، در مورد رقم آن دسته از ايرانيان كه بنا به «دلايل سياسي» در زندان هاي آمريكا بازداشت هستند، گفت: معتقديم حدود 11 نفر از ايرانيان در زندان هاي مختلف آمريكا عموما بنا به دلايل سياسي و بدون مدارك و شواهد بازداشت هستند.
وي خاطرنشان كرد: قطعا تعداد ايرانياني كه در زندان هاي آمريكا گرفتار هستند به اين 11 نفر محدود نمي شود و به ويژه با احتساب مجرمان عادي، تعداد آنها بيشتر از اين رقم است.

 



مديركل خليج فارس وزارت خارجه: آمريكا مخالف هرگونه تغيير سياسي ريشه اي در يمن است

مديركل خليج فارس وزارت خارجه اعلام كرد كه كاخ سفيد مخالف هرگونه تغيير اساسي در يمن به دليل موقعيت استراتژيك اين كشور است.
«حسين اميرعبدالهيان» با اشاره به آنچه در يمن مي گذرد، گفت: اين كشور در سال هاي اخير به خاطر مشكلات داخلي كه داشته است و حضور گروه هاي مختلف در شمال (حوثي ها) و جنوب (جريان هاي تجزيه طلب) و اختلاف نظر آن ها بر اين مشكلات افزوده است؛ اما به نظر مي رسد با توجه به شرايط و قرائن موجود، گروه ها و جريان هاي معارض، احزاب سياسي و قبايل مختلف بر وحدت و تماميت ارضي يمن تاكيد دارند و به هيچ عنوان با وجود اعتراض هاي مردمي صورت گرفته در يمن، مساله حفظ وحدت ميان مردم و قوميت هاي مختلف از بين نرفته است، از اين روست كه اوج حركت مردم را در پايتخت يمن (صنعا) مي بينيم و اين كه از شعارهاي تجزيه طلبانه خودداري مي شود.
وي افزود: گروه هاي مردمي تاكنون اجازه ندادند جريان هاي افراطي مثل القاعده در روند حركت هاي مردمي و اعتراض ها بروز و ظهور يابند.
مديركل خليج فارس وزارت امور خارجه با بيان اين كه مطالبات مردم در يمن مدني است، تصريح كرد: در طرف مقابل حاكميت تلاش هايي را براي وفاق و آشتي ملي انجام داد، اما كافي نبود و دست به سركوب شديد زد كه اين روند شرايط را پيچيده و دشوارتر ساخت. وي كه با ايسنا مصاحبه كرده، گفت: نگاه حاكميت يمن به مطالبات مردمي به صورت حداقلي هم مورد پذيرش قرار نگرفت و در حالي كه نگراني ها نسبت به بروز جنگ داخلي در يمن وجود داشت مداخله فرامنطقه اي در اين كشور از طرف آمريكايي ها و برخي كشورهاي عربي منطقه صورت گرفت. آنها سعي داشتند مسائل را در يك فرآيند كنترل شده در دست گيرند. آمريكا سعي داشته و دارد با توجه به موقعيت استراتژيك اين كشور در خليج فارس مانع از هرگونه تلاش اساسي براي تغيير سياسي در يمن شود.

 



دانشگاه دولتي تركيه حجاب را به رسميت شناخت

با وجود ممنوع بودن حجاب در دانشگاه هاي تركيه، دانشگاه «حران» به عنوان اولين مركز آموزش عالي حجاب را به رسميت شناخت.
روز گذشته دانشگاه «حران» تركيه شاهد فارغ التحصيلي دو هزار و 856 دانشجو بود كه بخشي از اين فارغ التحصيلان را دانشجويان محجبه تشكيل مي دادند.
حضور دانشجويان فارغ التحصيل در اين مراسم در حالي بود كه براساس قانون اساسي تركيه، داشتن حجاب اسلامي در دانشگاه هاي اين كشور ممنوع است.
دانشگاه حران در سال 1999 در شهر «شانلي اورنا» تأسيس شده و تاكنون 14 هزار نفر از اين دانشگاه فارغ التحصيل شده اند.
گفتني است، دانشگاه حران شامل 9 دانشكده و 3 انيستيتوست.

 



تاكيد بر گسترش همكاري ها ي تهران - مسكو  در ديدار معاونين وزراي خارجه ايران و روسيه

قائم مقام وزير امور خارجه ايران در ديدار با همتاي روس خود بر گسترش همكاري هاي ميان دو طرف تاكيد كرد.
خبرگزاري روسي «نووستي» گزارش داد: امير منصور برقعي، قائم مقام وزير امور خارجه ايران و الكسي بارادافكين، معاون وزير امور خارجه روسيه در مسكو بر لزوم توسعه همكاري ها ميان دوكشور تاكيد كردند .
بنا بر اين گزارش، طرفين در اين ديدار همچنين خواستار تشريك مساعي تهران و مسكو در زمينه مسايل مهم منطقه اي و بين المللي شدند.
تاكيد بر ضرورت تسريع در روند اجرايي شدن توافقات دوكشور در بخش هاي مختلف اقتصادي و سياسي از محورهاي گفت وگوي طرفين بود.
معاونين وزيران خارجه دوكشور در اين ديدار همچنين بر ضرورت تلاش براي تعميق روابط دو جانبه ميان تهران و مسكو به ويژه در زمينه كمك به حفظ ثبات و امنيت منطقه اي تاكيد كردند .
برقعي همچنين در مسكو با ويكتور ملنيكف، معاون رئيس كل بانك مركزي روسيه ديدار كرد.
بر اساس اين گزارش، مقامات ايران و روسيه در اين ديدار با اشاره به وجود ظرفيت ها و امكانات وسيع براي تحكيم روابط و همكاري هاي اقتصادي، ايجاد تسهيلات در امور بانكي را به منظور تقويت ارتباطات تجاري و بازرگاني دوكشور ضروري ارزيابي و توسعه روابط در اين بخش را مورد تاكيد قرار دادند.
طرفين در جريان گفت وگو و تبادل نظرهاي خود همچنين خواستار تعميق همكاري هاي دو كشور در بخش تبادل اطلاعات و تجربيات به منظور مقابله مشترك و كارآمد با پديده پولشويي و تروريسم اقتصادي شدند .
اشماتكو مردادماه
براي راه اندازي نيروگاه بوشهر به ايران مي آيد
سفير ايران در روسيه گفت: به منظور شركت در مراسم راه اندازي نيروگاه بوشهر و كميسيون همكاري هاي اقتصادي مشترك ايران و روسيه، سرگئي اشماتكو ـ وزير انرژي روسيه - به ايران سفر مي كند .
رضا سجادي ـ سفير كشورمان در روسيه ـ در گفت وگو با ايسنا، خاطرنشان كرد: از ابتدا تاريخ قطعي براي راه اندازي نيروگاه اعلام نشده است اما در نشستي كه با معاون روس اتم داشتم اعلام شد روس اتم براي راه اندازي اين نيروگاه در دهه اول اوت (اوسط مردادماه) اعلام آمادگي مي كند.
وي ادامه داد: قرار است وزير انرژي روسيه براي برگزاري كميسيون مشترك ابتدا به تهران سفر كند. در اين كميسيون مشترك قرار است توافقاتي كه درباره بهبود روندهاي اقتصادي در حوزه نفت و گاز، حمل و نقل و توافقاتي كه در اين حوزه ها داشتيم مذاكراتي انجام شود.
سجادي گفت: هيات روس پس از شركت در كميسيون مشترك عازم بوشهر خواهد شد .
سفير ايران در مسكو هم چنين گفت: مديركل منطقه خاورميانه ، وزير امور خارجه روسيه براي ديدار و گفت وگو با مقامات كشورمان دوشنبه به تهران سفر مي كند. قرار است در سفر وي درباره مسائل خاورميانه و شمال آفريقا گفت وگو و رايزني شود .

 



علي باقري : عدم حضور هند مانع تداوم خط لوله صلح نيست

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد كه همكاري تهران با اسلام آباد به خاطر حضور نداشتن هند در پروژه خط لوله صلح متوقف نخواهد شد.
علي باقري كه براي انجام سفري سه روزه به دهلي نو سفر كرده است در جمع خبرنگاران گفت: كشورهاي اروپايي و آمريكا مي خواهند كه هند به سياست هاي آن ها وابسته شود، ولي هند هوشمندي قابل توجهي در ادامه يك سياست مستقل نشان داده است .
باقري در ادامه تاكيد كرد: حضور ناتو و آمريكا ريشه و دليل گسترش تروريسم در منطقه است. كشورهايي چون آمريكا ريشه تروريسم در منطقه هستند. آن ها ابتدا گروه هاي تروريستي را ايجاد كردند و اكنون به بهانه مبارزه با آن ها به منطقه آمده اند. تروريسم از زمان ورود آن ها افزايش يافته است.
باقري با استناد به آمار و ارقام سازمان ملل اظهار كرد كه توليد مواد مخدر چهار برابر شده است و بيش ترين توليد آن در مناطقي از افغانستان است كه تحت كنترل نيروهاي انگليسي است.
وي افزود: تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران به خاطر برنامه هسته اي اش هيچ تأثيري بر اين كشور نداشته، ايران خودكفاتر شده است و اقتصادش بسيار خوب عمل مي كند .
معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در مورد روابط ايران و هند گفت كه موارد بسيار خوبي در روابط دوجانبه هست ولي اين رابطه هنوز به ظرفيت كامل خود نرسيده است و ما نمي توانيم بگوييم كه روابط ايران و هند همه ظرفيت هاي موجود بين دو كشور را پوشش مي دهد و در حال حاضر روابط سياسي و اقتصادي هند و ايران در سطح مطلوبي نيست. روابط هند و ايران بايد مستحكم تر شود، چرا كه بين دو كشور حسن نيت وجود دارد .
باقري از «هوشمندي» هند در برخورد با فشار آمريكا و غرب براي اين كه به جاي پيروي از خط مشي آن ها سياست مستقل در قبال ايران اتخاذ مي كند تمجيد كرد.
باقري گفت: هند مي تواند در صورت تمايل به خط لوله صلح بپيوندد، ولي همكاري تهران با اسلام آباد به خاطر حضور نداشتن هند در پروژه متوقف نخواهد شد. از سوي ايران مانعي وجود ندارد و اكنون هند بايد تصميم بگيرد كه آيا اين خط لوله براي تأمين نيازهاي انرژي اش ضرورت دارد يا خير.

 



رهايي از گرما در آب دز

رهايي از گرماي تابستان با استفاده از آب هاي جمع آوري شده پشت سدها و بسترهاي رودخانه گزينه اي است كه اين روزها ممكن است از سوي بسياري انتخاب شود.
لحظات شادي كه حتي براي ساعاتي اندك مي تواند انسان را از گرماي كلافه كننده نجات دهد و به آدمي آرامش بخشد.
اين موضوع در شهرهاي جنوبي كشور كه نسبت به ساير نقاط گرماي تابستان نيامده را زودتر از ديگران احساس و با آن از خردادماه دست وپنجه نرم مي كنند، رايج و عادي است.
سد دز واقع در شهرستان دزفول از جمله مكان هايي است كه توانسته در دل گرماي جنوب براي ساعاتي شادي به كانون خانواده ها و جوانان هديه كند.

 



تشييع پيكر يك شهيد در برازجان

برازجان- خبرنگار كيهان:
پيكر مطهر شهيد حيدر سليمي فرد با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم متدين شهرستان برازجان تشييع شد.
پيكر پاسدار شهيد حيدر سليمي فرد كه در جريان برگزاري رزمايشي در آب هاي نيلگون خليج فارس هفته گذشته به فيض شهادت نائل آمده بود صبح شنبه در ميان حزن و اندوه مردم متدين شهرستان برازجان از محل مجتمع درماني نبوت سپاه اين شهرستان تا بهشت سجاد برازجان تشييع و در جوار ديگر شهدا انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي به خاك سپرده شد. از اين شهيد 26 ساله يك دختر 6 ماهه به يادگار مانده است.

 



تقدير از خانم هاي خوش حجاب در اصفهان

اصفهان-خبرنگاركيهان:
فرمانده انتظامي استان اصفهان از برگزاري طرح خوش حجابي از هفته جاري در اصفهان خبر داد.
سرتيپ حسن كرمي در نشستي با خبرنگاران گفت: بايد با پوشش هاي بد در خيابان ها برخورد قانوني شود، كه در كنار فعاليت هاي بازدارنده پليس اصفهان، كارهاي ايجابي نيز صورت مي گيرد كه طرح خوش حجابي در همين راستا است.
وي با اعلام اينكه در اين طرح از خانم هاي خوش حجاب تقدير بعمل مي آيد، افزود: در اين طرح خانم هاي بدحجاب از ماموران كارت قرمز مي گيرند و به مشاوره و در صورت تكرار به مقامات قضايي معرفي مي شوند.
كرمي همچنين از اجراي طرح پليس پارك در اصفهان خبر داد و گفت: از اين هفته اين طرح با حضور شبانه روزي 120 نيرو در سطح 20 پارك شهر به اجرا درمي آيد.
فرمانده نيروي انتظامي استان اصفهان با اشاره به اينكه اين نيروها با استفاده از دوچرخه در پارك ها گشت زني خواهند داشت، افزود: اجراي اين طرح كه با تعامل شهرداري اصفهان انجام خواهد شد باعث كم شدن جرايم در پارك ها و ارتقاء احساس امنيت براي خانواده ها به هنگام تفريح خواهد شد.
كرمي از برخورد قاطع پليس با كارفرمايان و متخلفان كه اتباع افاغنه غيرمجاز را بكار مي گيرند، خبر داد.

 



600 نفر در جشنواره ملي شاعره رضوي نام نويسي كردند

مسئول دبيرخانه دائمي جشنواره مشاعره رضوي گفت: تاكنون بيش از 600 نفر در ششمين جشنواره ملي مشاعره رضوي ثبت نام كرده اند.
زينب عوض پور در گفت وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: اميدواريم در جشنواره امسال شاهد حضور شمار بيشتري از علاقمندان به شعر و شاعري باشيم. وي با مقايسه ثبت نام شوندگان در سال گذشته از رشد 20درصدي داوطلبان خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه امسال علاوه بر رشد كمي جشنواره، شاهد پيشرفت كيفي برنامه ها باشيم.
عوض پور افزود: امسال نيز مانند سال هاي گذشته برنامه هاي جانبي از قبيل چهارمين نمايشگاه رضوي و سومين جشنواره استاني مشاعره رضوي برگزار مي شود.
مسئول دبيرخانه جشنواره مشاعره رضوي تصريح كرد: بيش از 5 هزار فراخوان، پوستر و لوح فشرده ششمين جشنواره ملي مشاعره رضوي در سراسر كشور توزيع شد.
اين مسئول ادامه داد: در راستاي ثبت نام داوطلبين ششمين جشنواره ملي مشاعره رضوي و همگام با جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع)، توزيع اقلام تبليغاتي به سراسر كشور از جمله ادارات كل ارشاد، دانشگاه ها، مساجد، موسسات فرهنگي هنري مدارس و... آغاز و همچنان ادامه دارد.
مسئول دبيرخانه اين جشنواره وسعت تبليغات جشنواره ششم را مطلوب ارزيابي كرد و از 15 درصد رشد تبليغاتي نسبت به سال گذشته خبر داد.

 



رئيس سازمان شيلات كشور:سرانه مصرف آبزيان در كشور 5/8 كيلوگرم است

رئيس سازمان شيلات كشور سرانه مصرف آبزيان در كشور را 5/8 كيلوگرم عنوان كرد.
سيدامين الله تقوي به خبرنگار مهر گفت: سرانه مصرف آبزيان در كشور در سال گذشته 2/13 درصد رشد داشته است.
وي همچنين بيان كرد: در سال 89 بيش از 680 هزار تن شيلات در كشور توليد شده كه اين ميزان شامل پرورش آبزي و صيادي بوده است.
رئيس سازمان شيلات كشور عنوان كرد: در سال گذشته نسبت به سال 88، بيش از 15 درصد در بخش آبزي پروري و بيش از پنج درصد در بخش صيد افزايش توليد داشته ايم.
وي بيان داشت: همچنين ميزان صادرات آبزيان در كشور از لحاظ ارزشي 2/33 درصد و از لحاظ وزني 45 درصد افزايش داشته است. تقوي اظهار داشت: در سال گذشته 44 هزار و 500 تن آبزي به ارزش 160 ميليون دلار به خارج از كشور صادر شده است.
رئيس سازمان شيلات كشور افزود: ماهيان گرمابي، انواع ميگو، انواع ماهي هاي زينتي، كنسرو ماهي و قزل آلا بيشترين سهم را در صادرات آبزيان ايران دارند.
وي ظرفيت توليد شيلات در كشور را بيش از 30 هزار تن عنوان كرد و گفت: در سال گذشته بيش از 80 ميليارد تومان تسهيلات به بخش شيلات پرداخت شده است.
تقوي يادآور شد: هم اكنون بيش از 188 هزار نفر به طور مستقيم در بخش شيلات مشغول به كار هستند.

 



معاون اجرايي سدگتوند: احداث عميق ترين ديواره آب بند جهان به پايان رسيد

معاون اجرايي سد گتوند از اجراي عميق ترين ديواره آب بند جهان در سد گتوند خبر داد و گفت؛ كار اجراي اين ديواره آب بند به پايان رسيده است.
محمدحسين معنوي فر ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در گتوند اظهار داشت: عميق ترين ديواره آب بند جهان در سدگتوند با طولي بيش از 400 متر اجرايي شده است.
وي با اشاره به ديگر مشخصات اين ديواره آب بند خاطرنشان كرد: اين ديواره آب بند با عرض 2/1 متر و عمق 120 متر در زير ديواره سد گتوند اجرا شده است.
وي با اشاره به مشكلاتي كه براي احداث اين ديواره وجود داشت، گفت: نوع سنگ موجود در سد گتوند اجازه استفاده از سيمان موجود در كشور را نمي داد و به اين دليل سيمان استفاده شده در اين ديواره به دليل افزايش نفوذپذيري بيش از 5/2 برابر داراي دانه هاي ريزتر شده است.
عالي ترين مقام اجرايي سد گتوند تاكيد كرد: اين ديواره آب بند در دنيا بي نظير است و عمقي منحصر به فرد دارد و برخي از امور به كار گرفته در اين پروژه مختص اين سد است.
وي با اشاره به اينكه در شرايط كنوني سد گتوند آب بند شده است، خاطرنشان كرد: سد گتوند عليا در شرايط كنوني آب بند شده است ولي اصلي ترين زماني كه مي توان ادعا كرد سد آب بند شده است زماني است كه مدتي از آب گيري كامل گذشته باشد و مشكلي از اين نظر به وجود نيامده باشد كه با اجراي اين ديواره احتمال مشكل هاي آتي تقريبا صفر است.
ديواره آب بند پرده اي سيماني است كه دقيقا زير ديواره و بدنه سد ايجاد مي شود تا از عبور آب نفوذي از زير ديواره سد به پشت سد جلوگيري كند كه عرض اين ديواره در سد گتوند 2/1 متر است.
اين ديواره در همه جهان با دستگاه هاي ويژه براي تزريق بتون اجرا مي شود.

 



70 درصد معتكفان امسال كاشان بانوان بودند

كاشان - خبرنگار كيهان:
رئيس اداره تبليغات اسلامي كاشان گفت: حدود 70 درصد از معتكفان اين شهرستان را بانوان تشكيل دادند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد عبدالصاحب حسيني، تعداد معتكفان اين شهرستان را 4 هزار و 200 نفر اعلام كرد و افزود:اين تعداد در 25 مسجد روستايي و 20 مسجد در شهر كاشان سازماندهي شدند.
وي، برگزاري سخنراني، حلقه هاي معرفت، گفتمان ديني و مذهبي و نشست هاي علمي را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده براي ارتقاء سطح كيفي برنامه هاي اعتكاف امسال برشمرد.
وي، قطع سه روزه ارتباط با دنياي بيرون و دوري از تعلقات دنيوي و ذكر خدا گفتن در خانه خدا را از ويژگي هاي اين مراسم معنوي اعلام و يادآور شد: اگر مراسم معنوي اعتكاف به درستي اجرا شود مي تواند به عنوان سرمايه يك سال فرد معتكف باشد به ويژه براي جوانان كه آنها را يك سال بيمه مي كند.
حسيني تصريح كرد: شركت در مراسم معنوي اعتكاف بويژه براي جوانان مي تواند آنها را در برابر هجمه عظيم فرهنگي دشمنان اسلام بيمه كند.

 



عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي: دولتمردان در خدمت رساني به مردم بيش از گذشته تلاش كنند

عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي گفت: اكنون وظيفه دولتمردان اين است كه دولت آفت زده را تعمير و مرمت كنند و در راستاي خدمت رساني به مردم بيش از گذشته تلاش كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از ايلام، حجت الاسلام والمسلمين جعفر شجوني در نشست اعضاي شوراي مركزي حزب مؤتلفه در استان ايلام اظهار داشت: در زمان پيامبر هم جريانات انحرافي وجود داشت و اين جريان متعلق به زمان و مكان خاصي نبوده و از صدر اسلام وجود داشته و تا آينده نيز احتمال وقوع آن وجود دارد.
عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي اضافه كرد: در ايران اسلامي نيز در گذشته به نام هاي مختلفي از جمله بهايي، كسروي، حزب توده و... اظهار وجود كرده و گاهي هم اين جريانات انحرافي از بدنه دولت بيرون زده مي شد.
شجوني تصريح كرد: در شرايط كنوني نيز جريان انحرافي در بدنه دولت به وجود آمده و اين جريان در بعدهاي مختلف از جمله اقتصادي، اخلاقي و حتي ديني فعاليت خود را آغاز كرده است.
وي ادامه داد: با هوشياري رهبر معظم انقلاب و درايت معظم له و همچنين بصيرت ملت ايران اسلامي همواره توطئه هاي دشمنان خنثي شده و اين بار نيز اين توطئه ها خنثي خواهدشد.
شجوني تصريح كرد: بايد همه مردم و مسئولان نظام گوش به فرمان رهبري داشته و جلوتر از ايشان اقدامي صورت نگيرد.
عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي گفت: جريانات و احزاب سياسي نيز بايد حول محور ولايت و رهبري به فعاليت هاي خود بپردازند.

 



اخبار ادبي و هنري

نقش بازيگر فاسد هاليوود
براي ملتهب نشان دادن سوريه
كشورهاي غربي براي فضاسازي عليه سوريه و جلب توجه افكارعمومي به اين كشور، بازيگر فاسد هاليوود را به خدمت گرفتند و او را براي بازديد از منطقه اي كه آن را اردوگاه آوارگان سوري مي خوانند، اعزام كردند.
به گزارش فارس، مقامات امنيتي تركيه جمعه تدابير امنيتي شديدي در استان هتاي در جنوب تركيه اتخاذ كردند تا مقدمات ورود بازيگر آمريكايي به اين منطقه را فراهم كنند.
روزنامه واكيت تركيه اعلام كرد كه سازمان ملل در راستاي ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه، آنجلينا جولي هنرپيشه بدنام هاليوود را براي بازديد از اردوگاه پناهندگان سوري به تركيه اعزام مي كند. برخي كارشناسان پس از اعلام خبر اعزام جولي به اين منطقه، اعلام كردند كه اين اقدام از طرف كشورهاي غربي و همچنين سازمان ملل براي برجسته سازي حضور آوارگان سوري و ملتهب و ناامن نشان دادن وضعيت امنيتي سوريه است.
گفتني است جولي به شدت تمايلات همجنس گرايانه دارد و اين تمايلات را در يكي از فيلم هاي هاليوودي به نمايش گذاشته است.
«جدايي نادر از سيمين» به مذاق كاخ اليزه نيز خوش آمد
رئيس جمهور فرانسه خواستار تماشاي فيلم «جدايي نادر از سيمين» در كاخ «اليزه» شد.
به گزارش ايسنا، شبكه اروپا يك اعلام كرد؛ دفتر رياست جمهوري «نيكلا ساركوزي» از توزيع كننده فيلم «جدايي نادر از سيمين» خواسته است تا يك نسخه از فيلم جديد «اصغر فرهادي» را به طور ويژه در اختيارش قرار بدهد. رئيس جمهور فرانسه قصد دارد اين فيلم را به همراه همسرش «كارلا بروني» به طور اختصاصي در سالن نمايش هاي كاخ «اليزه» تماشا كند.
گفتني است، فيلم «جدايي نادر از سيمين» به خاطر ارائه تصويري دروغين و سياه از كشور و مردم ايران، توجه دولت هاي ضدايراني از جمله دولت فرانسه را به خود جلب كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14