(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 29  خرداد 1390- شماره 19953

آرام تنفس كنيد
نقش خون در زندگي
خوراكي هاي فصل گرما
علت ابتلا به ديابت نوع دوم
يك رژيم غذايي طلايي براي زيبايي پوست و مو
مراقب فاويسم باشيد
توصيه هايي براي افزايش انرژي بدن



آرام تنفس كنيد

بيماري تنفسي آسم، اگرچه با علل ژنتيكي و عوامل محيطي گسترده اي مرتبط است اما تنها روش كنترل آن حذف عوامل به وجود آورنده و مصرف دارو نيست.
تحقيقات گسترده حاكي از آن است اين بيماري با نوع رژيم غذايي نيز مرتبط بوده و با مصرف برخي موادغذايي تشديد پيدا مي كند.
به گزارش شبكه ايران، آگاهي از نوع موادغذايي كه يك فرد آسمي بايد از آن اجتناب كند، كمك زيادي به كاهش شدت حملات آسم مي كند.
يك بيمار مبتلا به آسم لازم است رژيم غذايي با ميزان سديم كم را دنبال كند. چنانچه بيماران آسمي چنين دستور غذايي را رعايت كنند خواهند ديد كه پس از دو هفته تا يك ماه عملكرد ريه هايشان بهبود يافته و شدت و تكرار حملات آسم بسيار كمتر مي شود.
رژيم غذايي كم نمك، با كاهش ميزان انقباض مجاري ريه به تنفس راحت تر كمك مي كند. موادغذايي فرآوري شده غني از سديم بوده، بنابراين غذاهاي منجمد و موادغذايي آماده از رژيم غذايي بايد حذف شود.
بسياري از افراد مبتلا به عارضه آسم، بدون آنكه متوجه شوند از مصرف بعضي موادغذايي رنج مي برند. تخم مرغ و شير از موادغذايي است كه ممكن است حملات آسم را تشديد كند بنابراين به اين گروه توصيه مي شود به مدت يك هفته هر كدام از موادفوق را از رژيم غذايي خود حذف كنند و چنانچه بهبودي بيشتري پيدا كردند به معني آن است كه به آن حساسيت دارند.
روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن گياه گلرنگ از موادغذايي است كه غني از اسيدچرب امگا6 است. اين نوع اسيد چرب تأثير به سزايي در تشديد التهاب و در نتيجه انقباض مجاري تنفسي دارد. بنابراين براي پيشگيري از تشديد حملات آسم لازم است از مصرف آن صرف نظر شود.
براساس تحقيقات انجام شده، آجيل، ماهي، گندم، سولفيت ها و محصولات لبني نيز از موادغذايي ممنوعه براي افراد مبتلا به آسم محسوب مي شود.
سولفيت ها، تركيباتي هستند كه براي نگهداري آب ليمو، ميوه هاي خشك، سبزيجات خشك شده، ترشي ها، ميگو و غذاهاي آماده استفاده مي شود. بنابراين افراد مبتلا به آسم علاوه بر اجتناب از چنين موادغذايي لازم است از هر نوع ماده خوراكي كه حاوي پتاسيم بي سولفيت، سديم سولفيت، دي اكسيد سولفور، سديم متا بي سولفيت و سديم بي سولفيت است، پرهيز كنند.
اين در حالي است كه شكلات، نوشيدني هاي كربوناته، غذاهاي پرچرب، كافئين، سس گوجه فرنگي، نعنا، موادغذايي پرادويه، پياز، سير، خردل و حتي وعده هاي غذايي پرحجم نيز حملات آسم را تشديد مي كند.
در تحقيقات ديگري، ثابت شده نان سفيد، برنج سفيد و شكر خالص كه تحت عنوان موادغذايي سفيد نام گرفته به دليل ساده بودن نوع كربوهيدرات، جذب سريع تري داشته و موجب افزايش اشتها مي شود. از آنجا كه چاقي حملات آسم را تشديد مي كند، مبتلايان به آسم لازم است از اين نوع موادغذايي كمتر بهره ببرند.
حدود 70 درصد مبتلايان به آسم از ريفلاكس معده رنج مي برند. از آنجا كه برگشت محتويات معده به مري باعث سوزش و تحريك ريه مي شود كاهش يا حذف برخي موادغذايي از جمله غذاهاي ترش، چرب و تند و نوشيدني هاي گازدار كمك زيادي به بهبود اين عارضه مي كند.

 



نقش خون در زندگي

گلبول هاي قرمز براي نخستين بار درسال 1658 ميلادي شناسايي شدند و حدود 250 سال طول كشيد تا گروه هاي خوني گروه بندي شدند.
امروزه مي توان انواع گروه هاي خوني و بيش از صدنوع زيرگروه را دقيقا تشخيص داد.
در جنگ جهاني اول (1914- 1918ميلادي) براي نخستين بار استفاده از خون ذخيره شده شروع شد. اما تاسيس نخستين بانك هاي بزرگ خون و بانك هاي خون صليب سرخ تا سال 1930 ميلادي طول كشيد، از آن زمان بود كه تلاش براي تامين خون سالم شروع شد و اين تلاش تا امروز ادامه داشته و در راس تمام فعاليت هاي انتقال خون قرار دارد.
به روشني ثابت شده است كه هيچ مقاومت و بي ميلي يا پندار منفي نسبت به اهداي خون در جوامع مختلف وجود ندارد. در بسياري از موارد، افرادي هستند كه تاكنون خون اهدا نكرده اند چون كسي از آنها نخواسته بوده كه خون اهدا كنند و با وجود پيشرفت هاي چشمگير جهان امروز در زمينه ارتباطات و تبادل اطلاعات هنوز هم اهداكنندگان بالقوه اي وجود دارند كه از آنها براي اهداي خون دعوت نشده است. امروزه كشورهاي پيشرفته و درحال توسعه هر دو با كمبود خون مواجه هستند.
از زماني كه تزريق خون در درمان بيماران، موردتوجه قرار گرفت سرويس هاي خدمات خوني در سراسر دنيا اقدامات زيادي براي تامين خون سالم در جريان انتقال خون انجام داده اند كه برخي از آنها عبارتند از:
شناسايي اهداكنندگان كم خطر
خونگيري از اهداكنندگاني كه داوطلبانه، با انگيزه خداپسندانه و بشردوستانه خون اهدا مي كنند.
مستمرسازي اهداكنندگان داوطلب
آموزش همگاني در زمينه اهميت اهداي خون و عوامل خطرزايي كه باعث معافيت اهداكنندگان از اهداي خون مي شوند.
استفاده از روش هاي مطمئن براي انتخاب اهداكنندگان براساس معيارهاي تعريف شده شامل مشاوره پزشكي قبل از اهدا خون، معاينه باليني و مشاوره با همه اهداكنندگان درهر نوبت اهداي خون
روش هاي مطمئن جمع آوري خون براي جلوگيري از آلودگي باكتريايي
بررسي و آزمايش همه واحدهاي خون اهدايي از جهت وجود يا عدم وجود عوامل بيماري زا
استفاده از خون فقط زماني كه جايگزين هاي ديگري وجود نداشته باشد.
با وجود همه اين اقدامات نمي توان از سالم بودن خون صددرصد مطمئن بود و خون هم مانند يك داروي قوي داراي عوارض جانبي از قبيل واكنش هاي انتقال خون يا انتقال عفونت ها است.
اهداكننده كم خطر، اهداكننده اي است كه امكان آلوده بودن خون او به بيماري هاي عفوني كم است.
خون براي ادامه زندگي انساني حياتي است و نيازهاي ضروري همه بافت ها و اعضاي بدن به وسيله خون تامين مي شود. بنابراين بدون وجود خون، بافت ها و اعضاي بدن از بين مي رود. در بدن يك فرد سالم حدود 25 ميليارد گلبول قرمز وجود دارد و اين سلو ل ها دائما درحال توليد هستند.
بدون وجود خون هيچ نوزادي نمي تواند متولد شود. خون در رحم مادر اكسيژن و موادغذايي موردنياز را به جنين مي رساند و براي مقابله با بيماري ها، جنين از سيستم دفاعي خون مادر بهره مي برد.
حدود 45 درصد از خون شامل اجزاي زير است:
گلبول هاي سفيد گلبولهاي قرمز -و پلاكت ها-و بقيه يعني حدود 55 درصد از كل حجم خون، پلاسما است. پلاسما بخش مايع خون است كه سلول ها در آن شناورند.
گلبول هاي قرمز كه باعث ايجاد رنگ قرمز خون مي شود، اكسيژن را از ريه ها گرفته و به بافت ها مي رساند و سپس دي اكسيد كربن حاصل از مصرف اكسيژن در بافت ها را به منظور تخليه از بدن به ريه ها منتقل مي كند. آهن عامل كليدي در ساخت هموگلوبين است از اين رو زماني كه بدن با كمبود آهن مواجه مي شود آنمي (كم خوني) و اختلال در حمل اكسيژن، براي فرد ايجاد مي شود.
گلبول هاي سفيد از بدن در مقابل بيماري ها دفاع مي كنند و هنگام عفونت پادتن (آنتي بادي) توليد مي كنند.
پلاكت ها با چسبيدن به جدار آسيب ديده عروق خوني، به تجمع فاكتورهاي انعقادي براي مهار خونريزي در محل آسيب كمك مي كنند.
پلاسما مايعي است كه سلول ها، پروتئين ها، فاكتورهاي انعقادي و موادشيميايي را حمل مي كند.
گاهي در جريان جراحتها (تروما) خونريزي به قدري شديد است كه بدن قادر به جايگزين كردن پلاسما نيست و گاهي هم كمبود يا اختلال در كاركرد بعضي اجزاي خون وجود دارد.
از جمله در بيماري هموفيلي كه انعقاد خون انجام نمي گيرد. در مواردي هم ممكن است به علت كمبود فاكتورهاي سازنده در مغز استخوان، هموگلوبين كافي توليد نشود كه در بيشتر اين موارد نياز به تزريق خون يا فرآورده هاي خوني وجود دارد. تمامي فرآورده هاي خوني در نجات جان انسان ها اهميت دارند.
از تزريق خون در جراحي هاي مختلف، تروماها، خونريزي هاي گوارشي و زايمان، به منظور جايگزيني خون از دست رفته استفاده مي شود.
در بعضي از بيماري هاي ارثي مانند تالاسمي و آنمي سيكل سل ( بروز تغييرات در شكل گلبول هاي قرمز) كه باعث اختلال كاركرد و در نتيجه تخريب گلبول هاي قرمز مي شوند، اين بيماران هم براي جبران كم خوني خود، به طور مداوم نياز به تزريق خون سالم دارند.
خون موردنياز براي انتقال خون بايد توسط افراد سالم اهدا شود. خون نه تنها يك بافت زنده بلكه داراي قابليت ساخت مجدد است و در افراد سالم اين قابليت بيشتر است.
بنابر اين بدون ترس از اين كه اهداي خون مستمر باعث ضعف، ناتواني جنسي يا پيري زودرس شود، مي توان با اهداي خون خود، زندگي را به ديگران اهدا كرد.
نقش خون در سلامتي افراد به قدري مهم است كه اگر اختلالي در آن ايجاد شود مي تواند بر كل بدن فرد تاثيرگذار باشد. بسياري از انگل ها و ويروس هايي كه صدها ميليون انسان را آلوده مي كنند به وسيله حشرات خونخوار از فردي به فرد ديگر منتقل و از راه خون به همه قسمت هاي بدن منتقل مي شوند. برخي از اين عفونت ها باعث ايجاد آنمي يا خونريزي شديد شده و ممكن است نياز به تزريق خون باشد.
درحال حاضر در سازمان هاي انتقال خون كه امكانات و منابع محدودتري دارند، عمدتا از خون كامل استفاده مي شود. اما تهيه فرآورده هاي خوني از خون كامل هم امروزه بسيار موردتوجه قرار گرفته است. اكثرا بيماران با توجه به شرايط باليني فقط به يك نوع فرآورده خوني نياز دارند. بنابراين باتهيه فرآورده هاي خوني اين امكان به وجود مي آيد تا از يك واحد خون كامل براي تعداد بيشتري از بيماران استفاده شود.
خون و فرآورده هاي خوني براي پيشگيري از حالاتي كه منجر به پيدايش عوارض شديد يا مرگ و مير مي شود، بكار مي روند.
از فرآورده هاي خوني درهر لحظه براي نجات جان انسان هايي كه در معرض خطر هستند استفاده مي شود از جمله ايمونوگلوبولين ها كه در درمان اختلالات سيستم ايمني مورد استفاده قرار مي گيرند. بسياري از بيماران هموفيلي اگر فاكتورهاي انعقادي را كه فرآورده هاي مشتق شده از پلاسما هستند، به موقع دريافت نمايند مي توانند زندگي عادي داشته باشند. علي رغم موفقيت هاي صورت گرفته در امر انتقال خون نبايد فراموش كرد كه مراكز انتقال خون سازنده خون نيستند و در تمام جوامع بشري خون فقط از افراد سالم جامعه تامين مي شود.
در بسياري از نقاط دنيا هنوز هم خون كافي براي همه بيماران نيازمند به خون وجود ندارد. سالانه حدود 75 ميليون واحد خون در سراسر دنيا اهدا مي شود. اما هنوز هم از هر 500 هزار زن بارداري كه سالانه در سراسر دنيا به علت عوارض بارداري مي ميرند،150 هزار نفر، بويژه در كشورهاي درحال توسعه، به علت كمبود خون و فرآورده هاي خوني از بين مي روند.
گمان مي رود كه در حدود 80 درصد از جمعيت دنيا تنها به 20 درصد از ذخاير خوني سالم دسترسي دارند و يكي از مهم ترين علل كمبود ذخاير خوني، كمبود اهداكنندگان داوطلب مستمر است.

 



خوراكي هاي فصل گرما

با فرارسيدن آغاز گرما لازم است كه نسبت به مصرف بسياري از خوراكي ها دقت بيشتري داشته باشيم.
به طور مثال استفاده از مواد پاستوريزه و استرليزه در هواي گرم براي جلوگيري از بيماري هاي فصلي كاملا ضروري است.
اگر به مفهوم استرليزه خوب بينديشيم پي خواهيم برد كه يك غذاي استرليزه مانند زميني باير است كه هيچ چيز زنده اي براي ادامه حيات و زندگي در آن رشد و نمو نمي كند، اين گونه از غذاها بدون داشتن خاصيت يك غذاي معمولي ظاهري بسيار شيك دارند. هنگامي كه غذايي فاسد شود از بوي بد آن مي توان اين قضيه را فهميد اما در صورت استرليزه بودن غذا به دليل داشتن بو و طعم اين امر غيرممكن است.
به همين دليل كارشناسان توصيه مي كنند كه اگر مجبور به استفاده از غذاهاي كنسرو شده هستيد حتما آن را با غذاي تازه تركيب كرده و سپس استفاده نماييد و براي كودكي كه از شير مادر محروم است، پس از اضافه كردن مقداري آب پرتقال يا آب ميوه تازه به شير خشك، آن را به كودك بدهيد.
ويتامين ها در بدن ما نقشي حياتي ايفا مي كنند و كاهش آنها مي تواند آسيبي جدي به ما بزنند. برخي از مهم ترين آنها كه در فصل گرما نقش پررنگ تري دارند عبارتند از:
ويتامين A
كمبود اين ويتامين سبب توقف رشد بدن مي شود و همچنين بر استحكام استخوان ها اثر منفي دارد، كمبود ويتامين آ موجب بيماري در اگزوفتالمي مي شود. اين بيماري نوعي بيماري چشمي است كه نهايتا موجب ضعيف شدن چشم و سرانجام كوري خواهد شد. اين ويتامين را مي توان در نان، جوانه گندم، شير، خامه، پنير، زرده تخم مرغ، جگر، دل، مغز، ماهي، عسل و سبزي ها يافت. علاوه بر آن كمبود اين ويتامين سبب بروز بيماري راشيتيسم در كودكان خواهد شد.
ويتامين B
كمبود اين ويتامين سبب كم خوني، لاغري، اختلالات خون و بروز بيماري بري بري مي شود. وجود اين ويتامين در بدن سبب تحريك اشتها شده و عمل هضم و جذب را آسان مي كند. اين ويتامين را مي توان در نان، جوانه گندم، جوانه غلات، سبزي ها، شير، پنير، زرده تخم مرغ، گوشت هاي بدون چربي و ميوه ها يافت.
ويتامين C
كمبود اين ويتامين در بدن سبب بيماري اسكوربوت خواهد شد كه از علائم آن سستي و بي حالي، لق شدن دندان ها، خونريزي دهان و لثه، ريزش مو و شل شدن ناخن هاست. اين ويتامين را مي توان در شير، جگر، خامه، شيره انگور، سبزي ها، ميوه هاي تازه و خشك شده يافت.
ويتامين D
اين ويتامين نيز در بدن از اهميت بسزايي برخوردار است. اين ويتامين را مي توان از هواي آزاد، نور خورشيد و اشعه ماوراءبنفش نيز به دست آورد.
منبع اين ويتامين در جوانه گندم، شير، مرغ، ماهي، زرده تخم مرغ و پنير است. همان طور كه متوجه شديد مواد غذايي كه حاوي اين ويتامين ها هستند در روزهاي گرم براي استفاده نياز به توجه خاصي براي نگهداري دارند. بنابر اين در نگهداري اين مواد غذايي براي جلوگيري از فاسد شدنشان دقت زيادي داشته باشيد.

 



علت ابتلا به ديابت نوع دوم

دانشمندان سوئيسي اعلام كردند علت پاسخ ندادن سلولهاي كبدي و چربي در بدن انسان به هورمون انسولين را كه منجر به ابتلاء فرد به ديابت نوع 2 و ناتواني بدن از توليد اين هورمون بسيار مهم مي شود، كشف كرده اند.
با اين حال دانشمندان دانشگاه زوريخ كه به اين نتايج دست يافته اند، تاكيد كردند اين كشف به معناي نزديك شدن به ساخت دارويي براي درمان اين نوع ديابت نيست.
سطح سلولهاي بدن افراد سالم گيرنده هايي دارد كه ترشح انسولين در خون را احساس مي كنند و اين گيرنده ها مثلا بعد از خوردن غذا به سلولهاي چربي و سلولهاي كبدي پيام مي دهند كه بايد گلوكز را كه به منزله سوخت بدن است، از خون جذب كنند.
اما سلولهاي بدن افراد مبتلا به ديابت واكنشي به ترشح شدن انسولين در خون از خود نشان نمي دهند كه پيامدهاي وخيمي براي بدن دارد. در اين شرايط، سلولهاي لوزالمعده توليدكننده انسولين كه به جزاير لانگرهانس معروف هستند، انسولين زيادي توليد مي كنند و همين ترشح بيش از حد انسولين به مدت طولاني منجر به فرسوده شدن اين سلولها مي شود.
در افراد بيمار، به رغم آن كه انسولين به مقدار زياد ترشح مي شود ولي تاثيري در جذب گلوكز ندارد و منجر به اختلال در ميزان قند موجود در خون مي شود زيرا سلولهاي بدن و سلولهاي كبدي ذخيره كردن گلوكز را متوقف مي كنند.
دانشمندان سوئيسي دو نوع پروتئين به نامهاي «ام اي آر ان ئي 103» و «ام اي آر ان ئي 107» را در موشهايي كه اضافه وزن دارند، كشف كردند. افزايش ميزان اين نوع پروتئين ها در بدن موش هاي چاق و انسان نشان مي دهد كه مقاومت كبد و بافتهاي چربي در برابر انسولين افزايش يافته است.
دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه اين دو پروتئين، عملكرد نوعي ژن را كه داراي مشخصات ژنتيكي پروتئين كافيولن است، مختل مي كنند. پروتئين كافيولن كه داخل سلول وجود دارد مسئول تشخيص ترشح انسولين در خون است كه منجر به آماده شدن سلولها براي جذب گلوكز مي شود.
دانشمندان در آزمايش هاي خود با مختل كردن عملكرد پروتئين هاي «ام اي آر ان ئي 103» و «ام اي آر ان ئي 107» با استفاده از مواد شيميايي متوجه شدند كه سلولهاي كبد بار ديگر به ترشح انسولين در خون واكنش نشان مي دهند و اقدام به جذب گلوكز مي كنند. به اين ترتيب، سلولهاي لوزالمعده كه مسئول ترشح انسولين هستند از ميزان ترشح آن مي كاهند.
دانشمندان اميدوارند روزي اين دستاوردهاي آزمايشگاهي به ساخت داروي ضدديابت تبديل شود.

 



يك رژيم غذايي طلايي براي زيبايي پوست و مو

اگر هميشه در مجلات و سايت هاي گوناگون در جستجوي راهكاري براي حفظ سلامت و زيبايي پوست و موي خود هستيد، مي توانيد با يك منوي ويژه از سبزي ها و ميوه ها با روشي سالم و مطمئن به هدف خود دست پيدا كنيد.
در اين مقاله كارشناسان پوست و تغذيه چند راز مهم را از قلمرو غذاهاي مختلف آشكار كرده اند كه مي توانند به حفظ زيبايي پوست و سلامت موهاي شما كمك كنند و از هرگونه لوازم آرايشي و بهداشتي حاوي عصاره هاي گياهي رها سازند.
سايت تخصصي «مدگورو» در مقاله اي در اين باره آورده است كه اين خوردني ها هر چند نمي توانند مشكلات شديد پوستي و ريزش مو را به سرعت درمان كنند اما در واقع يك راهنماي تغذيه اي هستند براي اين كه زيباتر و با پوستي شفاف تر به نظر برسيد. اين خوردني ها عبارتنداز:
- تخم مرغ: تخم مرغ منبع غني از پروتئين و آهن است كه رشد موها را تقويت مي كند. همچنين به دليل دارا بودن مقادير زيادي سولفور موها را نرم و صاف نگه مي دارد. به گفته كارشناسان خوردن تخم مرغ به هر شكلي كه طبخ شده باشد براي سلامت موها مفيد است.
- موز: اين ميوه به پوست حالت انعطاف پذيري و ارتجاعي مي دهد. پوست با بالا رفتن سن انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد و پتاسيم موجود در موز مي تواند اين خاصيت را كه به نرمي و شادابي پوست كمك مي كند، افزايش دهد.
- كلم قرمز: كلم قرمز غني از يد و سولفور است و به همين خاطر از بدن سم زدايي مي كند كه بلافاصله روي پوست تأثير مي گذارد و موجب شفافيت و درخشش پوست مي شود. هم چنين براي درمان آكنه نيز بسيار مفيد است.
- ميوه گوياو: اين ميوه كه بومي مناطق گرمسيري آمريكا است غني از آنتي اكسيدان هايي است كه با مولكول هاي مضر راديكال هاي آزاد مقابله مي كنند. اين مولكول ها به پوست آسيب مي رسانند و موجب مي شوند شما پيرتر به نظر برسيد. اين ميوه هم چنين سرشار از ويتامينC است.
- عدس: حبوبات و بنشن منابع مغزي بسيار مفيدي براي موها هستند. عدس، لوبياقرمز و لوبيا چشم بلبلي حاوي تركيبات مفيدي براي مراقبت از موها هستند. پروتئين هاي فراوان در اين گروه موادغذايي به همراه عناصر حياتي مثل آهن، روي و بيوتين زياد به تقويت موها كمك مي كند.
- چغندر: اين سبزي حاوي يك ماده زيست فعال موسوم به «بتائين» است كه به تجزيه چربي كمك مي كند. آب چغندر نيز براي هضم غذا بسيار مفيد است.
- اسفناج: سبزي ها و ميوه هاي سبز رنگ مثل اسفناج منبع غني از آهن هستند. آهن هم چنين غني از كاروتنوئيدها، لوتئين و زئاگزانتين است كه همگي موجب شفافيت و درخشش چشم ها مي شود چون مي توانند چشم را از عفونت ها پاك كنند.
- مركبات: اين ميوه ها نيز به دليل اين كه سرشار از ويتامين C هستند به جذب بهتر آهن كمك مي كنند و در نهايت موجب رشد موها مي شوند.

 



مراقب فاويسم باشيد

فاويسم يا بيماري باقلا، در فصل بهار بيش از هر زمان ديگري افراد را به اين بيماري مبتلا مي كند چرا كه بدن برخي افراد با خوردن باقلا دچار حساسيت شده و پس از آن گلبول هاي قرمز به طور ناگهاني تخريب مي شود.
600 ميليون نفر در جهان مبتلا به فاويسم هستند و تنها با پيشگيري و اجتناب از مصرف خوراكي هاي داراي مواد حساسيت زا مي توان بر اين بيماري غلبه كرد.
فاويسم يك بيماري ارثي وابسته به جنس است كه از سوي كروموزوم ايكس منتقل مي شود به طوري كه پسران نسبت به دختران بيشتر به اين بيماري مبتلا مي شوند.
افرادي كه به فاويسم مبتلا مي شوند دچار كمبود نوعي آنزيم مهم گلبول هاي قرمز موسوم به آنزيم (G6pd) در بدن خود هستند.
نداشتن يا كمبود اين آنزيم درگلبول قرمز موجب مي شود گلبول هاي قرمز در مقابل استرس هاي اكسيداتيو مانند راديكال هاي آزاد موجود در برخي مواد و خوراكي ها و نيز عفونت ها، بي دفاع شوند.
بيشتر مبتلايان فاويسم از بيماري خودآگاه نيستند و با خوردن برخي خوراكي ها يا مواد يا داروها، دچار علايم اين بيماري مي شوند.
رئيس بخش خون بيمارستان حضرت رسول(ص) تهران درباره اين بيماري به ايرنا گفت: بيماري فاويسم در حقيقت بروز كم خوني شديد و ناگهاني در افراد است كه بيشتر با خوردن باقلا شروع مي شود اما همه باقلاها موجب اين بيماري نمي شود.
«مسعود وكيلي» تصريح كرد، فقط برخي باقلاها- كه بيشتر در مناطق شمالي كشور رشد مي كند- موجب اين بيماري مي شود.
وي تب، كمردرد، خستگي و ضعف شديد را از جمله علايم بيماري فاويسم برشمرد و گفت: همچنين هنگام تخريب گلبول هاي قرمز در اين بيماري، موادي آزادي مي شود كه روي كليه ها تاثير منفي داشته و ممكن است منجر به نارسايي كليه شود.
اين استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان كرد، بيماري فاويسم بيشتر در كودكان مشاهده مي شود و مانند بيماري هموفيلي بيشتر در پسران بروز مي كند.
وكيلي درباره نشانه هاي اين بيماري گفت: تغيير ناگهاني رنگ ادرار و سياه شدن آن از علايم ابتلا به بيماري فاويسم به شمار مي رود.
وي يادآور شد، افراد مبتلا به بيماري فاويسم علاوه بر باقلا، بايد از خوردن شمار زيادي داروها مانند داروهاي ضدمالاريا و يا آنتي بيوتيك ها اجتناب كنند.
به گفته اين فوق متخصص هماتولوژي و آنكولوژي، بيماران فاويسمي همچنين بايد از تماس با برخي مواد شيميايي مانند نفتالين نيز پرهيز كنند.
وكيلي افزود: عفونت ويروسي هم گاهي ممكن است موجب تخريب گلبول هاي قرمز بدن شود.
وي خاطرنشان كرد، بيماران در حالت شديد فاويسم بايد بستري شوند و نياز به تزريق سرم و خون دارند كه به طور معمول اين مرحله حاد، دو روز طول مي كشد و بيمار دوباره به وضعيت طبيعي زندگي بازمي گردد.
اين استاد دانشگاه گفت: بيماران فاويسمي زندگي معمولي دارند و فقط هنگام بروز علايم نياز به اقدام هاي درماني پيدا مي كنند.
به گفته متخصصان، علايم بيماري فاويسم در دوران نوزادي، بلوغ و پيري و نيز در بيماران داراي عارضه قلبي و عروقي، كليوي، چشمي يا كبدي مي تواند شديدتر باشد.
علايم فاويسم شديد، رنگ پريدگي يا زردي پوست، ناخن ها و پلك، ضربان غيرطبيعي قلب، تيرگي ادرار، احساس خستگي و كوفتگي، درد پشت يا شكم، تنفس كوتاه، خواب آلودگي و تب است.
كارشناسان بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري، مصرف نكردن باقلا، انواع لوبيا، سويا و انواع افزودني هاي غذايي كه سويا در آن ها وجود دارد مانند انواع نخود و عدس را مورد تاكيد قرار داده اند.
همچنين مبتلايان به اين بيماري بايد از مصرف برخي داروها و مواد شيميايي مانند استامينوفن، ايبوپروفن و سپروفلوكساسين پرهيز كنند.

 



توصيه هايي براي افزايش انرژي بدن

همه ما تقريبا هر روز با افرادي برخورد مي كنيم كه از احساس خستگي و ناتواني گله مي كنند و اغلب اين گله و شكايت ها از زمان بعد از صرف وعده غذايي ناهار بيشتر مي شوند، چون اغلب افراد پس از صرف ناهار به لحاظ جسمي و رواني احساس سستي و ناتواني مي كنند.
متأسفانه امروزه زندگي پرمشغله و پرجنب و جوش به بخش طبيعي زندگي ما تبديل شده است و به همين دليل بسياري از مردم حتي فرصت خسته شدن هم ندارند. بنابراين همين چالش روزمره باعث شده كه انسان ها به دنبال راهكاري باشند تا بتوانند به واسطه آن، سلامت و در عين حال كارآيي خود را حفظ كرده و حتي در شرايط مورد نياز سطح انرژي خود را افزايش دهند تا بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
هر چند اين كارآيي حد و مرزي دارد و بدون شك فاكتور اصلي شرط سني است كه با افزايش سن، بنيه افراد كاهش پيدا مي كند اما با اين حال مي توان اين روند را كنترل كرد.
شبكه خبري «تورنتو نيوز» در مقاله جديدي در اين رابطه به چند روش مؤثر براي افزايش سطح انرژي بدن اشاره كرده است.
موز و هندوانه بخوريد
در اين مقاله آمده است: موز و هندوانه از جمله ميوه هاي شيرين و قندي هستند كه مي توانند به سرعت سطح انرژي را افزايش دهند. در واقع موز به اندازه مواد قندي مصنوعي و فرآوري شده در بالا بردن شاخص انرژي بدن مؤثر است با اين تفاوت كه اين ميوه تازه و طبيعي برخلاف قندهاي مصنوعي، طاقت و توان انسان را افزايش مي دهد و در عين حال حاوي مواد مغذي فراواني از جمله فيبر خوراكي، ويتامين ها و املاح است. هنداونه نيز ميوه شيرين و پرانرژي است كه در عين حال مانع از هله و هوله خوري شبانه مي شود.
هويج و سيب زميني
راهكار بعدي گنجاندن هويج و سيب زميني به رژيم غذايي است. هويج و سيب زميني نيز مانند نوشابه هاي شيرين قند خون را بالا مي برند اما برخلاف نوشيدني ها و تنقلات ناسالم، منبع غني از ريز مغذي هاي مهم مثل ويتامين هاي C و A و اسيد فوليك و پتاسيم هستند كه بي ترديد انرژي بدن را تا حد زيادي افزايش مي دهند.
غلات سبوس دار
راهكار سوم استفاده از غلات سبوس دار است. غلات سبوس دار به صورت نان و گندمك، انرژي مطلوبي را به بدن مي رسانند و به ويژه براي وعده غذايي صبحانه مفيد هستند. اين خوردني به آرامي در دستگاه گوارش هضم مي شود و در نتيجه قند پايداري را وارد جريان خون مي كند.
نوشيدن آب
گزينه چهارم توجه به نقش حياتي آب در حفظ طاقت بدن است. اگر در روز 10 تا 15 ليوان آب را به ويژه در هواي گرم و در زمان فعاليت و كار زياد به طور منظم نمي نوشيد مطمئن باشيد كه خود را در معرض از دست دادن آب بدن و به اصطلاح «دي هيدرانه» شدن قرار مي دهيد. هيچ گاه منتظر نمانيد تا تشنه شويد و بعد آب بنوشيد چون حتي زماني كه احساس تشنگي هم نداريد، بدن دچار كم آبي مي شود و به آن بيشتر نياز خواهد داشت.
مديريت ذخيره انرژي
آخرين و در عين حال مهم ترين راهكار اين است كه ذخيره انرژي خود را مديريت كنيد. وقتي زمان خود را به گونه اي برنامه ريزي مي كنيد كه اندازه كافي استراحت، آرامش و تغذيه مناسب داشته باشيد، مي توانيد انرژي حياتي خود را حفظ كرده و همچنين فرصتي براي جمع آوري مجدد انرژي بدست آوريد، در اين وضعيت كيفيت زندگي و سطح و سطح ايمني بدن و همچنين طاقت ذهني و رواني خود را افزايش مي دهيد.
براي اين منظور توصيه مي شود كه هر روز حداقل 20 تا 25 دقيقه مديتيشن انجام دهيد. مطمئن شويد كه هر شبانه روز حداقل هفت ساعت بخوابيد، در بين روز 15 تا 20 دقيقه چرت زدن را فراموش نكنيد چون با اين كار مي توانيد با خستگي و افت انرژي مبارزه كنيد.
10دقيقه در روز حركات كششي انجام دهيد. با انجام اين تمرينات جريان خون در سراسر بدن تسهيل مي شود و بنابراين انرژي بدن در چند دقيقه افزايش مي يابد.
همچنين مطمئن شويد كه خستگي شما دليل پزشكي ندارد چون مثلا مشكلاتي مثل كم كاري تيروئيد، كم خوني ناشي از كاهش هموگلوبين و طيف ديگري از بيماري ها كه با تست خون قابل شناسايي هستند، مي توانند عامل خستگي باشند. به همين خاطر توصيه مي شود كه حداقل هر دو سال يك بار آزمايش كامل را فراموش نكنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14