(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول  تیر 1390- شماره 19956

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توافق ايران و افغانستان براي عمليات همزمان عليه گروهك هاي تروريستي
استفاده هزينه اي از بودجه عمراني ممنوع شد
تأكيد رؤساي جمهور ايران و عراق بر گسترش همكاري هاي منطقه اي و دوجانبه
به عشق زيارت امام رضا(ع) زائر ساروي مسير ساري به مشهد را 18 روز پياده طي كرد
بهروز كمالوندي معاون مالي و اداري وزارت خارجه شد
كار بازسازي خانه تاريخي رزاقيان كاشان آغاز شد
درخواست وزارت علوم از دانشگاه ها براي مساعدت با مهماني دانشجويان
از پنج شنبه آزمون كارشناسي ارشد علوم پزشكي برگزار مي شود
تامين 70 درصد هزينه درمان توسط دولت
ترميم سوراخ بين دهليزي بيماري در بوشهر انجام شد
 20 رشته تحصيلي جديد در دانشگاه آزاد تأسيس شد
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: روند زوال را از احوال دشمن حس مي كنيم
 بازي هاي محلي هرمزگان به نام كشورهاي عربي ثبت شد
در راستاي تجديد بيعت با بنيانگذار جمهوري اسلامي وزير فرهنگ سودان از بيت امام خميني بازديد كرد
اخبار ادبي و هنري



توافق ايران و افغانستان براي عمليات همزمان عليه گروهك هاي تروريستي

معاون امنيتي وزير كشور تصريح كرد كه براساس توافقات صورت گرفته مقرر شد براي اينكه بتوانيم عمليات همزماني را عليه گروه هاي تروريستي داشته باشيم تبادل اطلاعات كنيم.
علي عبداللهي پس از شركت در دور نهايي مذاكرات اولين اجلاس كارگروه مشترك امنيتي ايران و افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولين جلسه موافقتنامه امنيتي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري افغانستان در سال 85 منعقد شده و مسير قانوني آن جهت تصويب در مجلس دو كشور ايران و افغانستان صورت گرفته است.
عبداللهي با بيان اينكه طي اين نشست كه در دو روز انجام شد پيشرفت خوبي حاصل شد گفت: دليل پيشرفت اين كميته روابط دوستانه في مابين ايران و افغانستان است.
وي افزود: اجراي موافقتنامه و صورتجلسه تنظيمي آن به تقويت امنيت در دو كشور ايران و افغانستان و تحكيم روابط دو كشور كمك مي كند.
معاون امنيتي وزير كشور افزود: مقرر شد جلسات كميته امنيتي به صورت ساليانه و با حضور مسئولين سازمان ها و معاونين امنيتي وزراي دو كشور تداوم داشته باشد و خوشبختانه با همكاري كشور افغانستان اولين نشست اين كميته برگزار شد.
عبداللهي ضمن ابراز اميدواري از نشست دو روزه كميته امنيتي گفت: با تفاهم و همدلي بين مسئولين دو كشور ايران و افغانستان كه مؤيد آن رفت و آمد مسئولين در سطح سران عالي دو كشور و سفرهايي در صدر وزراي وزارتخانه هاي دو كشور مي باشد توافقات خوبي حاصل شده است.
وي با اشاره به نزديكي بيش از پيش روابط بين دو كشور گفت: با توجه به شرايط منطقه و وجود گروه ها در مناطقي خاص از خاورميانه اهميت مقوله مبارزه با تروريسم و جريانات افراطي گري در منطقه ضروري است.
عبداللهي با اشاره به مشكلات مشترك دو كشور در خصوص مواد مخدر و اينكه بخشي از مواد مخدر در افغانستان توليد مي شود گفت: اراده دو كشور بر اين بود كه با همكاري مشترك اقدامات اساسي در جهت كنترل كشت مواد مخدر و مقابله با عرضه و كاهش تقاضا انجام شود.
وي تقويت كنترل عبور و مرور در مرز را از ديگر مباحث كارگروه امنيتي ايران و افغانستان عنوان و خاطرنشان كرد: ساماندهي در خصوص علايم و ميله هاي مرزي از قبل آغاز شده و مقرر شد سرعت بيشتري بگيرد و مرزبانان و مسئولين گزارشات خود را به صورت 6 ماهه به كميته امنيتي ارائه دهند. معاون امنيتي وزير كشور با تأكيد بر ضرورت كنترل قاچاق كالا و تردد در مرزهاي دو كشور گفت: مرزباني ها در جهت برطرف كردن موانع مرزي مانند قاچاقچيان كالا و مواد مخدر كنترل هاي لازم را انجام مي دهند.
وي افزود: جلسه مشترك امنيتي با افغانستان نهايتاً منجر به صورتجلسه 26 بندي شد و اميدواريم در سال آينده شاهد پيشرفت و اجراي مفاد اين صورتجلسه باشيم. معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا موافقتنامه اي امنيتي با پاكستان قرار است منعقد شود، گفت: پيش نويس موافقتنامه امنيتي ايران با پاكستان را براي اين كشور فرستاديم كه آنها نظرشان را اعلام و براي ما ارسال كردند كه ما نيز مجدداً چند نكته بر آن اضافه كرديم كه 13 و 14 تير ماه بنا است هيئتي از كميته امنيتي پاكستان به رياست وزير و معاون امنيتي پاكستان به ايران سفر كنند.
وي در همين زمينه يادآور شد: ما در آن جلسه با هيئت پاكستاني موافقتنامه امنيتي ايران و پاكستان را نهايي، پاراف و براي وزراي كشور ايران و پاكستان مي فرستيم تا امضا كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، معاون امنيتي وزير كشور همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص آموزش پليس افغانستان در بحث مبارزه با قاچاق كالا و مواد مخدر با بيان اينكه تاكنون چند دوره در اين مورد برگزار كرده ايم، تصريح كرد: در اين كارگروه مشترك نيز براي آموزش پليس افغانستان در مقابله با قاچاق كالا و مواد مخدر اعلام آمادگي كرديم و در صورتجلسه اولين كارگروه مشترك امنيتي ايران و افغانستان نيز بندي به اين موضوع اختصاص داده شد.
ديدار نجار با معاون امنيتي وزير كشور افغانستان
وزير كشور با تأكيد بر اين كه نيروهاي اشغالگر عامل اصلي ناامني، بي ثباتي، توسعه تروريسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان هستند، گفت: اين نيروها بايد هرچه سريع تر از افغانستان خارج شوند.
مصطفي محمدنجار، وزير كشور روز سه شنبه- در ديدار با عبدالرحمان رحمان معين، معاون امنيتي وزير كشور افغانستان با اشاره به برگزاري اولين نشست كارگروه امنيتي بين تهران و كابل، تأكيد كرد: توافقات صورت گرفته بايد هرچه سريع تر اجرايي شود تا شاهد نتايج مثبت آن باشيم.
وي با تأكيد بر مبارزه با مواد مخدر، جرايم سازمان يافته و تروريسم، تقويت مديريت امور مرزي، توسعه و ارتقاء همكاري هاي پليسي و امنيتي، خواستار تقويت هرچه بيشتر بازارچه ها و مبادلات مرزي شد.
وزير كشور با اشاره به طرح ساماندهي اتباع غيرمجاز كه در كشورمان صورت مي پذيرد، گفت: بايد تردد مهاجرين و اتباع افغان به جمهوري اسلامي ايران سامان پذيرد.
وزير كشور ضمن اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي كمك به افغانستان براي متوقف كردن كشت خشخاش و راه اندازي كشت جايگزين تصريح كرد: كشورهاي حامي تروريست و استكبار جهاني منابع مالي خود را از طريق مواد مخدر تامين مي كنند كه اين امر نشان دهنده خوي استكباري آنها است.
عبدالرحمان رحمان معين، معاون امنيتي وزير كشور افغانستان نيز در اين ديدار با تقدير و تشكر صميمانه از جمهوري اسلامي ايران به خاطر 30 سال مهمان نوازي از مهاجرين افغاني گفت: افغانستان نيز با تمام توان در مقابل تردد مهاجرين غيرمجاز ايستادگي خواهد كرد.
وي با بيان اينكه افغانستان مبارزه جدي را براي مبارزه با مواد مخدر در پيش گرفته است ابراز اميدواري كرد نشست كارگروه امنيتي بين دو كشور هرچه سريعتر نتايج مثبت خود را نشان دهد.

 



با ابلاغ ضوابط اجرايي قانون بودجه 90 از سوي رئيس جمهور
 استفاده هزينه اي از بودجه عمراني ممنوع شد

با ابلاغ مصوبه هيئت وزيران پيرامون ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 90 از سوي رئيس جمهور به همه دستگاه هاي اجرايي، استفاده هزينه اي از بودجه عمراني ممنوع شد.
هيئت وزيران در جلسه مورخ 18خرداد 1390 به استناد بند يكصد و سي و پنجم قانون بودجه سال 1390 كل كشور و به پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و با تشكر از همه دستگاه ها و اشخاصي كه با رعايت ضوابط اجرايي قانون بودجه 1389 كل كشور كاهش قابل ملاحظه اي را در هزينه هاي مصرفي دولت رقم زدند، ضوابط اجرايي بودجه 90 را به تصويب رساند.
اين مصوبه از سوي رئيس جمهور براي اجرا به همه دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد.
براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 90، اعتبارات طرح هاي تملك دارايي سرمايه اي صرفا براي اجراي طرح مصوب قابل مصرف است و هرگونه پرداخت از جمله پرسنلي و نيز ايجاد هرگونه مهمانسرا يا مجموعه هاي تفريحي خارج از موضوع طرح تملك دارايي هاي سرمايه اي مربوط ممنوع است. روساي دستگاهها و مقامات مجاز از سوي آنان و ذي حسابان و مديران مالي مربوط، مسئول اجراي اين بند هستند.
ممنوعيت استخدام
نيروهاي حق التدريس
همچنين، براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1390 كل كشور، وزارت آموزش (سازمان آموزش و پرورش استان ها) موظف است با رعايت قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريس و آموزشياران نهضت سوادآموزي مصوب 23/7/87 عملكرد ريالي سال 1389 صرفا در مورد باقيمانده افراد حق التدريس و نيز حق التدريس نيروهاي رسمي و پيماني موجود محاسبه و عمل نمايد در هر حال بكارگيري افراد جديد به صورت حق التدريس در سال 1390 نيز ممنوع است.
همچنين سقف پاداش موضوع ماده 50 قانون برنامه و بند 79 براي كل مدت سال 1390 حداكثر يك ماه حقوق و مزاياي مندرج در احكام كارگزيني تعيين مي گردد مشروط به اينكه قبلا در بودجه يا اعتبارات آنها پيش بيني و منظور شده باشد و در حدود مقرر مذكور حسب مورد در مصوبه مجمع عمومي (هيات امنا و يا عناوين مشابه) و يا موافقتنامه درج شود.
محدوده پرداخت اضافه كار
براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1390 كل كشور، پرداخت فوق العاده اضافه كار دستي به كارمندان دستگاه هاي اجرايي مشمول اين تصويب نامه با رعايت بند ز ماده 50 قانون برنامه حداكثر تا ميزان تعيين شده در بند (11) مصوبه شماره 44585/54017 مورخ 9/3/1389 و در سقف اعتبار مصوب دستگاه در چارچوب اعتبار منظور شده در موافقتنامه مبادله شده است.
طبق اين مصوبه، تشخيص كاركناني كه به اقتضاء شغلي اضافه كار بيشتري از سقف مندرج در بند 9 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري انجام مي دهند صرفا در سقف 20% مقرر در ذيل تبصره ياد شده با بالاترين مقام دستگاه اجرايي يا مقامات مجاز موضوع تبصره 1 ماده 53 قانون محاسبات عمومي خواهد بود.
قرارداد تامين نيروي انساني همچنان ممنوع
ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1390 كل كشور تصريح دارد انعقاد قرارداد با اشخاص حقيقي براي انجام كار معين (مشخص) با رعايت قوانين و مقررات در سقف تعداد سال 1387 و در حدود اعتبارات مندرج در موافقتنامه مجاز است. همچنين انعقاد قرارداد با اشخاص حقوقي براي تامين نيروي انساني دستگاه ها به هر نحو ممنوع است و صرفا انعقاد قرارداد حجمي نظير طبخ و توزيع غذا، حمل و نقل، خدمات فضاي سبز و تعمير و نگهداري تاسيسات(بدون سپردن وظايف پست هاي سازماني به كاركنان شخص حقوقي طرف قرارداد) با رعايت موارد فوق مجاز است.
همچنين براساس ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 90 كل كشور، دستگاه هاي اجرايي و دارندگان رديف بايد به گونه اي عمل كنند كه كليه تعهدات و هزينه ها در سقف اعتبارات تخصيص يافته سال 1390 آنها ( با لحاظ اجراي تعهدات قبلي) بعمل آيد و هيچگونه كسري در اعتبارات تخصيصي و يا تعهد مازاد بر اعتبارات مذكور از روساي دستگاه هاي اجرايي و مقامات مجاز از سوي آنها و ذي حسابان و مديران مالي مربوط پذيرفته نيست.
براساس اين ضوابط، وظايفي كه برعهده شركت هاي دولتي قرار گرفته و يا مي گيرد از محل منابع داخلي شركت ها بايد تامين شود. موسسات عمومي غيردولتي صرفا در حدود منابع داخلي و اعتبارات و كمك هايي كه شركت به آنها تخصيص داده شده است مجاز به ايجاد تعهد و پرداخت باشند و هرگونه ايجاد تعهد مازاد بر منابع ياد شده از سوي شركت ها و موسسات مذكور ممنوع است. مسئوليت اجراي اين بند با روساي دستگاه ها و مقامات مجاز از سوي آنان و مديران مالي و ذيحسابان است.
گفتني است؛ شرايط پرداخت هزينه تلفن همراه مديران و كارمندان، شرايط پرداخت حق عضويت ايران در سازمان هاي بين المللي، تعيين تكليف نيروهاي مازاد دستگاه اجرايي، كاهش هزينه ها در دعاوي بين دستگاه هاي اجرايي و... از ديگر ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 90 است.

 



تأكيد رؤساي جمهور ايران و عراق بر گسترش همكاري هاي منطقه اي و دوجانبه

رؤساي جمهور ايران و عراق بر گسترش و تحكيم روابط دوجانبه و همكاري هاي منطقه اي دو كشور در زمينه هاي مختلف تأكيد كردند.
محمود احمدي نژاد در مكالمه تلفني با جلال طالباني همتاي عراقي خود اظهار داشت: بدون شك تعميق و ارتقاي هر چه بيشتر همكاريها و رايزني هاي تهران- بغداد در تمامي عرصه ها به سود منافع دو ملت و تثبيت صلح و امنيت در منطقه خواهد بود.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز در اين مكالمه تلفني با اظهار خرسندي از مناسبات رو به گسترش دو كشور گفت: تقويت مناسبات دوستانه و همكاري هاي مشترك دو كشور مي تواند دستاوردهاي ارزشمندي براي دو ملت و منطقه داشته باشد.

 



به عشق زيارت امام رضا(ع) زائر ساروي مسير ساري به مشهد را 18 روز پياده طي كرد

ساري - خبرنگار كيهان:
زائر پياده ساروي به عشق زيارت حضرت امام رضا(ع) موفق شد طي 18 روز مسير 800 كيلومتري ساري به مشهد مقدس را با پاي پياده طي كند.
امير هوشنگ ميرشكار زائر پياده ساروي در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: مسافت 800 كيلومتري ساري به مشهد مقدس را در طي 18 روز طي كردم و سرانجام نذر خويش را در دلدادگي و دلبستگي و عشق به آقا امام رضا(ع) و به پابوسي وي مشرف شدم.
وي با بيان اينكه اين مسير را به تنهايي طي كرده است، افزود: در اين مسير با بسياري از مردم شهرها و روستاها آشنا شدم و نتيجه اين آشنايي باعث تشويق و ترغيب و محكم شدن اراده و باور قلبي ام شده تا به هر نحو ممكن به مقصد و مقصود خود برسم. ميرشكار در اين زمينه اظهار داشت: بسياري از افرادي كه در مسير با بنده آشنا شدند، روزي چندين بار تماس مي گرفتند و مرا مورد تشويق و لطف خويش قرار مي دادند كه ميرشكار تومي توني و من هم عليرغم اينكه به علت وزن سنگين پاهايم تاول زده بود و حتي بر اثر فشار ناخن پاهايم سياه شده بود، خللي بر اراده ام به وجود نيامد و در سن 51 سالگي به عشق آقا به تنهايي مسير 800 كيلومتري را با پاي پياده پيمودم تا اينكه به زيارت و پابوسي حضرت امام رضا(ع) مشرف شدم و از اين بابت بسيار خرسندم و پس از بازگشت با حضور آشنايان و دوستان مراسم دعا و شكرگزاري را در شب ولادت يگانه مولود كعبه حضرت علي ابن ابيطالب(ع) به جا آوردم كه ان شاءالله در آينده بتوانم با پاي پياده به زيارت ديگر ائمه اطهار(ع) مشرف شوم.

 



بهروز كمالوندي معاون مالي و اداري وزارت خارجه شد

بهروز كمالوندي به سمت معاون اداري و مالي وزارت امور خارجه منصوب شد.
به گزارش منابع خبري، براساس حكمي از سوي علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان بهروز كمالوندي به سمت معاون اداري و مالي اين وزارتخانه منصوب شد.
در حكم انتصاب كمالوندي آمده است: نظر به خدمات صادقانه و تجربيات ارزنده اي كه جنابعالي در مسئوليت هاي مختلف داشته ايد به سمت معاون اداري و مالي منصوب مي شويد.
كمالوندي پيش از اين سفير جمهوري اسلامي ايران در زيمبابوه و اندونزي و همچنين در دو دوره نيز به عنوان مديركل در حوزه هاي امور اداري و نظارت و ارزيابي به فعاليت اشتغال داشته و آخرين سمت وي پيش از اين انتصاب، معاونت آمريكاي وزارت امور خارجه بوده است.
محمدشريف ملك زاده معاون اداري و مالي وزارت خارجه كه صبح يكشنبه به اين سمت منصوب شده بود ديروز استعفا داد و استعفاي وي مورد قبول صالحي قرار گرفت.

 



كار بازسازي خانه تاريخي رزاقيان كاشان آغاز شد

كاشان- خبرنگاركيهان:
مدير دفتر حوزه هنري كاشان از آغاز كار بازسازي خانه تاريخي رزاقيان در اين شهرستان با اعتبار يك ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني خبر داد.
محمد قنبري گفت: اين خانه تاريخي پس از مرمت، بازسازي و استحكام بخشي براي فعاليت هاي ادبي و هنري در اختيار دفتر حوزه هنري كاشان قرار خواهد گرفت.
وي افزود: در اين خانه تاريخي افزون بر برگزاري كلاس ها و نشست هاي ادبي هنري، نمايشگاههاي آثار هنري و كارگاههاي آموزشي نيز برپا خواهد شد.
خانه تاريخي رزاقيان مربوط به دوره قاجاريه در ابتداي خيابان علوي و در مجاورت خانه تاريخي تاج (خانه هنرمندان) قرار دارد.
حدود 600 خانه تاريخي در شهرستان كاشان وجود دارد كه روند بازسازي آنها در سالهاي اخير افزايش يافته است.

 



بذرافشان خبر داد
درخواست وزارت علوم از دانشگاه ها براي مساعدت با مهماني دانشجويان

وزارت علوم دانشگاه هاي سراسر كشور را به مساعدت با درخواست مهماني دانشجويان فراخواند.
مجتبي بذرافشان مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم گفت: وزارت علوم از دانشگاه هايي كه شرايط و امكانات لازم را دارند خواسته است كه در صورت نداشتن شرايط انتقال در صورت امكان با درخواست مهماني دانشجويان موافق شود و مساعدت هاي لازم در اين زمينه صورت بپذيرد.
وي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه آيين نامه جديد نقل و انتقال دانشجويان در مهرماه 89 توسط وزير علوم ابلاغ شد، افزود: براساس آيين نامه جديد، دانشجويان در 2 مقطع زماني يعني در ماه هاي ارديبهشت و آبان مي توانند درخواست نقل و انتقال خود را ارائه دهند.
بذرافشان با بيان اينكه براساس آيين نامه جديد افرادي كه از سال 86 به بعد دانشجو شده بودند، مي توانستند درخواست نقل و انتقال خود را مطرح كنند، گفت: 22 هزار تقاضا براي انتقال و مهماني در سامانه جديد ثبت شده است.
مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم با تاكيد بر اينكه براساس عملكرد سامانه نقل و انتقال، وزارت علوم بر عملكرد دانشگاه هاي كشور در زمينه انتقال و مهماني دانشجويان مي تواند نظارت داشته باشد، گفت: متاسفانه بسياري از دانشجويان خواستار انتقال و مهماني شرايط لازم را ندارند.

 



از پنج شنبه آزمون كارشناسي ارشد علوم پزشكي برگزار مي شود

رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت با اشاره به اينكه داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد علوم پزشكي تا جمعه امكان دريافت كارت آزمون دارند، گفت: بيش از دو هزار و 500 داوطلب در آزمون امسال پذيرش مي شوند.
دكتر جبرائيل نسل سراجي با بيان اينكه آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي در روزهاي دوم تا سوم تير ماه با رقابت 52 هزار داوطلب در سراسر كشور برگزار مي شود، اظهار كرد: داوطلبان از 28 خرداد نسبت به دريافت كارت و انتخاب محل تحصيل اقدام كرده و تا سوم تيرماه نيز فرصت دارند تا از طريق سايت مركز سنجش آموزش پزشكي به نشاني wwwsanjeshpir نسبت به دريافت كارت آزمون و انتخاب محل تحصيل اقدام كنند.
وي با بيان اينكه داوطلبان مي توانند از 51 تير ماه رشته محل هاي جديدي كه ايجاد شده است را انتخاب كنند، ادامه داد: همچنين داوطلبان مي توانند در اين مهلت واحدهاي شعب بين الملل را نيز انتخاب كنند.

 



تا پايان برنامه پنجم توسعه صورت مي گيرد
تامين 70 درصد هزينه درمان توسط دولت

قزوين- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم قزوين در مجلس گفت: پيش بيني شده در برنامه پنجم توسعه، سهم هر بيمار از هزينه ها بالاتر از 30 درصد نباشد و 70 درصد سهم هزينه درمان را دولت تامين كند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد حسن ابوترابي فرد در جلسه كميته برنامه ريزي شهرستان قزوين اظهار داشت: در بودجه امسال مقرر شد 20 درصد از درآمدهاي حاصل از فروش نفت و فرآورده هاي نفتي و صادرات آن به صندوق توسعه ملي اختصاص داده شود.
وي ادامه داد: در سال 89 با اين كه قانون برنامه پنجم توسعه در دستور كار بوده و تدوين نشده بود با الهام از يكي از بندهاي سياست هاي كلي، اين تصميم اتخاذ شد كه 20 درصد از درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و فرآورده هاي نفتي و گاز به صندوق توسعه ملي واريز شود و در سال جاري نيز اين مهم انجام مي شود كه با توجه به اين امر ما با ذخيره قابل قبولي در صندوق روبه رو هستيم.
نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: البته در حساب ذخيره ارزي نيز اين هدف موردنظر بود ولي عملياتي نشد به طوري كه از درآمدهاي حاصل از فروش نفت و صادرات فرآورده هاي نفتي كه به صندوق واريز مي شد براي هزينه هاي جاري برداشت شد و براي توسعه اقتصادي كشور مورد استفاده قرار نگرفت و در پايان سال با حساب ذخيره تهي روبه رو بوديم.
ابوترابي با بيان اين كه در بودجه سال 89 با كسري بودجه مواجه نشديم، افزود: در سال جاري، قطع يقين كسري بودجه نخواهيم داشت، كسري بودجه يكي از مواردي است كه نقش كليدي در بي انضباطي مالي دارد.

 



ترميم سوراخ بين دهليزي بيماري در بوشهر انجام شد

با انجام يك عمل نادر در مركز جراحي قلب بوشهر، سوراخ بين دهليزي قلب يك بيمار 35 ساله ترميم شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر، پزشك معالج اين بيمار دوشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: بيماري به دلايل ناشناخته دچار سكته هاي متعدد مغزي مي شد و علت خاصي نيز براي بيماري وي مشخص نشده بود. آزمايشات و اقدامات تشخيصي انجام گرفته نيز نتيجه بخش نبود كه با استفاده از امكانات مركز قلب بيمارستان بنت الهدي، مشخص شد كه وي داراي سوراخ بين دهليزي بوده و اين عارضه از زمان جنيني در بيمار وجود داشته است.
اميرحسين زهره اي افزود: عبور لخته خون از دهليز راست به چپ و نهايتاً به مغز موجب سكته مغزي بيمار مي شده است.
اين متخصص جراحي قلب بيان داشت: با توجه به اينكه جراحي براي بيماري كه دچار سكته مغزي شده باشد با مشكلات زيادي همراه است بنابراين با استفاده از تكنولوژي روز و پيشرفته از طريق كانتريزاسيون قلب بدون اينكه نياز به بيهوشي داشته باشد بيمار مورد عمل جراحي قرار گرفت و روز پس از عمل با حال عمومي بسيار خوب بيمارستان را ترك كرد و هم اكنون در سلامت كامل به سر مي برد.

 



با موافقت شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم
 20 رشته تحصيلي جديد در دانشگاه آزاد تأسيس شد

شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم با تأسيس 9 رشته كارشناسي ناپيوسته، 5 رشته كارشناسي پيوسته، 4 رشته كارداني پيوسته و 2 رشته كارداني ناپيوسته در واحدهاي دانشگاه آزاد در شهرهاي مختلف كشور موافقت كرد.
با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي، رشته هاي كارشناسي ناپيوسته مهندسي تكنولوژي نرم افزار رايانه در مركز كنگان، مهندسي تكنولوژي برق- قدرت در مركز سقز- مهندسي تكنولوژي تأسيسات حرارتي و برودتي و مهندسي تكنولوژي عمران- نقشه برداري در مركز نكا، آموزش زبان انگليسي، مهندسي تكنولوژي نقشه برداري و مهندسي تكنولوژي الكترونيك در مركز جويبار، مهندسي تكنولوژي معماري در مركز كميجان و مهندسي تكنولوژي برق- قدرت در مركز كبودرآهنگ دانشگاه آزاد ايجاد مي شود.
همچنين اين شورا با تأسيس رشته هاي كارشناسي پيوسته زيست شناسي سلولي و مولكولي و مهندسي معماري در مركز سقز، حسابداري در مركز نكا، مهندسي برق- مخابرات در مركز محمودآباد و مهندسي برق- قدرت در مركز كميجان دانشگاه آزاد موافقت كرد.
موافقت با تأسيس رشته هاي مقطع كارداني پيوسته نرم افزار رايانه در مركز نيك شهر، تأسيسات- تبريد، ساختمان- كارهاي عمومي ساختمان در مركز سقز، مكانيك خودرو و نرم افزار رايانه در مركز كميجان و كارداني ناپيوسته نرم افزار در مركز نكا و معماري در مركز كبودرآهنگ دانشگاه آزاد از ديگر مصوبات شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم است.

 



جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي: روند زوال را از احوال دشمن حس مي كنيم

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: امروز به نوعي روند زوال تدريجي را از احوال دشمن حس مي كنيم.
به گزارش فارس از يزد، سردار حسين سلامي در مراسم توديع و معارفه فرمانده سپاه الغدير استان يزد با اشاره به نقش شهدا در پيروزي و اقتدار ميهن اسلامي اظهار داشت: نتوانستيم در مقابل ايثار شهدا كار مهمي انجام دهيم، در حالي كه امروز ايران اسلامي هرچه اقتدار دارد، مرهون و مديون شهداي انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس است.
وي همچنين با گراميداشت ياد و خاطره امام راحل و پاسداشت آرمانها و انديشه هاي ايشان بيان داشت: سكان كشتي انقلاب پس از امام خميني(ره) به دست رهبر معظم انقلاب سپرده شد و ايشان نيز در اين درياي پرتلاطم به خوبي توانستند هدايت و راهنمايي اين كشتي را انجام دهند و امروز ايران اسلامي به اوج قله هاي افتخار رسيده است.
سلامي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انقلاب هاي كوچك و بزرگي كه در دنيا به وقوع مي پيوندد افزود: امروز داستان شكست امپراطوريهاي قدرتمند در برابر تعداد قليل مسلمين در حال تكرار است و تاريخ بشر مجموعه رويدادهاي بي ضابطه نيست بلكه گوياي قاعده مندي سنت هاي الهي است.
وي با شكرگزاري به درگاه خداوند متعال براي برخورداري از نعمت ولايت گفت: روحي كه امام خميني به ملت ايران دميد، امروز به ساير ملتهاي مسلمان نيز تسري يافته و دشمني كه سرشار از قدرت سياسي، فرهنگي، نظامي و اقتصادي بود دست هايش بسته شد و به بركت و تدبر ولايت، نصرت نصيب مسلمين شد.
سلامي افزود: اكنون استكبار جهاني ماهواره ها و شبكه هاي بسياري را در اختيار دارد اما هنوز نتوانسته در مقابل ايران كه روزگاري يك ايالت منفصل از آمريكا محسوب مي شد، به پيروزي دست يابد، در حالي كه انواع تحريم ها و تهديدها اعم از نظامي، اقتصادي و فرهنگي را نيز به كار گرفت.
وي يادآور شد: انقلاب اسلامي ايران با حقيقت ذاتي خود به نبرد با مستكبران برخاست و به دنيا ثابت كرد كه استقلال و اسلام خواهي بدون تحمل سختي و استقامت به دست نمي آيد و اكنون نيز بايد براي جهادي شايسته در هر زمان و مقطعي كه نياز شد، آماده باشيم.
سلامي خاطرنشان كرد: داستان انقلاب، داستان ادامه داري است و فقط شكل آن تغيير كرده بنابراين بايد در مقابل دسيسه ها همواره هوشيار باشيم زيرا اگر به تاريخ برگرديم خواهيم ديد كه خداوند ما را در مقابل چه دشمنان و چه حيله هايي به پيروزي رسانده است.
وي افزود: امروز به نوعي روند زوال تدريجي را از احوال دشمن حس مي كنيم.
سلامي با بيان اينكه براي مبارزه با دشمن بايد الگوهاي جديدي براي خود بسازيم، گفت: بايد در همه عرصه ها نبرد را جدي بگيريم و كوتاه نياييم زيرا جنگ تمام شده اما امروز به شكلي نامحسوس و ناملموس ادامه دارد.
وي خاطرنشان كرد: دشمن امروز به سرزمين اعتقاد و فرهنگ هاي ما حمله كرده و ماهيت اصلي خود را تغيير داده است.
سلامي تاكيد كرد: امروز بايد از يك طرف به بسيج مردمي متصل به ولايت بپيونديم و از طريق اين شبكه عظيم مردمي، كشوري محكم و خلل ناپذير در برابر تهاجمات دشمن بسازيم.
وي ادامه داد: امروز سرنوشت ما با دشمن به حساس ترين نقطه خود رسيده است و اين صف آرايي ها ادامه دارد و مسئولان كه عموما آرماني و طرفدار آرمانهاي امام و ولايت هستند بايد تلاش كنند تا از اين ملت، يك امت نمونه بسازند.
سلامي تاكيد كرد: امت و جامعه ما بايد ريشه بدواند و نشو و نما داشته باشد و اين وظيفه ماست كه در سنگر ولايت تا حد جان به امتي متحد دست يابيم.
در اين مراسم از تلاش هاي سردار محمدعلي الله دادي تقدير و سردار سرتيپ دوم پاسدار اكبر فتوحي به عنوان فرمانده سپاه الغدير استان يزد معرفي شد.

 



پس از سرقت مليت چهره هاي علمي- فرهنگي ايران
 بازي هاي محلي هرمزگان به نام كشورهاي عربي ثبت شد

مدير كل تربيت بدني هرمزگان گفت: به دليل مشترك بودن بعضي از بازي هاي بومي محلي اين منطقه از كشور با كشورهاي حاشيه نشين خليج فارس متأسفانه اين كشورها زودتر توانسته اند اين بازي ها را به نام خود ثبت كنند.
محمود آرامي ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: مركز توسعه ورزش هاي ساحلي دريايي به منظور ارتقاي هر چه بيشتر اين رشته ها در استان در حال فعاليت است.
وي در ادامه افزود: با توجه به مرز ساحلي بيش از يك هزار كيلومتري هرمزگان و همچنين وجود 14 جزيره در اين استان بايد ورزش هاي ساحلي و دريايي را در اين استان تقويت كرد تا هرمزگان در كشور به قطب اين گونه رشته ها تبديل شود.
آرامي در ادامه سخنان خود با اشاره به جايگاه بازي هاي بومي، محلي هرمزگان يادآور شد: به دليل مشترك بودن بعضي از بازي هاي بومي محلي اين منطقه از كشور با كشورهاي حاشيه نشين خليج فارس، متاسفانه اين كشورها زودتر توانسته اند اين بازي ها را به نام خود ثبت كنند.
اين مقام عالي ورزشي در استان همچنين از ثبت مؤسسه بازي هاي بومي محلي در هرمزگان ياد كرد و افزود: اين مؤسسه زيرمجموعه هيئت ورزش هاي روستايي عشايري است.
وي با بيان اينكه بايد بازي هاي بومي محلي را به جامعه شناساند، گفت: به منظور آشنايي تمامي اقشار جامعه، مي توان اين گونه بازي ها را به صورت نمايشي و در ميان دو نيمه بازي فوتبال كه علاقه مندان زيادي دارد انجام داد.
اين در حالي است كه پيش از ثبت بازيهاي محلي ايراني به نام كشورهاي حاشيه خليج فارس، اين كشورها سعي فراواني در زمينه عرب جلوه دادن شخصيت هاي علمي و فرهنگي ايراني و ربودن مليت اصلي آنها داشته اند.

 



در راستاي تجديد بيعت با بنيانگذار جمهوري اسلامي وزير فرهنگ سودان از بيت امام خميني بازديد كرد

وزير فرهنگ سودان در راستاي تجديد بيعت و پيمان با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي از بيت امام خميني بازديد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، سموئل خلف الله القريش وزير فرهنگ سودان و هيئت همراه ضمن بازديد از بيت امام خميني(ره) به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كرد.
يكي از راهنمايان بيت امام خميني در اين بازديد به تاريخچه اي از زندگي بنيانگذار جمهوري اسلامي در اين خانه پرداخت و افزود: امام خميني در اين خانه چند بار از سوي نيروهاي رژيم شاهنشاهي دستگير و تبعيد شدند.
وي ادامه داد: بر اثر دستگيري امام در تهران، قم، ورامين و شهرهاي ديگر حكومت نظامي برپا شد كه بر اثر تظاهرات به كشتار مردم پرداختند.
وزير سودان ساده زيستي و مردمي بودن امام خميني را در اين خانه درك كرد و اين خانه دانسته هاي وي درباره بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را ثابت كرد.
بيت امام خميني از خانه هاي قديمي و تاريخي قم است و همواره هزاران نفر از عاشقان و شيفتگان ايشان به بازديد از اين مكان مي پردازند.
آخرين سخنراني امام در اين بيت، در چهارم آبان 43 عليه قانون كاپيتولاسيون بود. صبح آن روز گروه هاي مختلفي از مردم به منزل امام خميني آمدند تا سخنراني ايشان را بشنوند. سخنراني حضرت امام خميني با انالله و انا اليه راجعون آغاز شد. در همين سخنراني بود كه فرمودند: «قلب من در فشار است ... ناراحتم... ايران ديگر عيد ندارد. عيد ايران را عزا كردند. ما را فروختند ... عظمت ايران از بين رفت...». چند روز پس از اين سخنراني، در روز سيزدهم آبان ماه، پس از هجوم به بيت امام ايشان دستگير و تبعيد شدند.
با تبعيد امام به تركيه در سال 43 اين خانه در اختيار خانواده ايشان قرار گرفت و با تغيير محل تبعيد به نجف در سال 44 منزل به آيت الله پسنديده (برادر امام) واگذار شد.

 



اخبار ادبي و هنري

برخورد وزارت ارشاد با عرضه كنندگان تصاوير زنان بدحجاب
با عرضه كنندگان تصاوير زنان بدحجاب برخورد مي شود.
معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد در حاشيه جلسه كميسيون مشورتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي عرضه تصاوير زنان بدحجاب با پوشش غيراسلامي در نمايشگاه چاپ ديجيتال را توهين آميز خواند و گفت: به صورت جدي موضوع را پيگيري مي كنيم و با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد.
بهمن دري با اشاره به اينكه وزارت ارشاد نقشي در برگزاري اين نمايشگاه نداشته گفت: موضوع عرضه تصاوير نامناسب از زنان در دستور كار وزارت ارشاد قرار گرفته و با توجه به اعلام مسئولين برگزاري نمايشگاه مبني بر اخذ تعهد از تمامي شركت كنندگان داخلي و خارجي اين موضوع قابل پذيرش نيست و ما آن را كافي نمي دانيم و اميدواريم تسامحي از سوي مسئولين برگزاري صورت نگرفته باشد.
وي ادامه داد: حداقل انتظار اين بود كه با شركت هاي متخلف برخورد مي شد و از عرضه تصاوير جلوگيري مي شد.
معاون امور فرهنگي مقوله چاپ و بهره گيري از علم روز دنيا در كشورمان را مهم دانست و گفت: بهره برداري از الگوهاي خارجي خوب است اما بايد با بومي سازي علوم و آميختن آنها به آموزه هاي اسلامي از علم روز دنيا به نحو شايسته بهره برداري كرد.
پخش كامل سخنان امام خميني(ره) در ساعات پربيننده تلويزيون
معاون سيماي رسانه ملي، در نامه اي خطاب به قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني(ره) خواست تا تمام سخنراني هاي ايشان براي پخش در ساعات پربيننده تلويزيون، در اختيار اين سازمان قرار گيرد.
علي دارابي معاون سيماي رسانه ملي، در نامه اي خطاب به حميد انصاري قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني(ره)، با اشاره به دستور رئيس سازمان صدا و سيما مبني بر پخش منظم و كامل سخنراني هاي حضرت امام خميني(ره) از تلويزيون، در اختيار قرار دادن سخنراني هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را به شبكه يك خواستار شد.
چندي پيش رئيس سازمان صدا و سيما به معاونت سيما ماموريت داد سخنراني هاي حضرت امام خميني(ره) را به صورت مستمر، منظم و كامل در طول سال از تلويزيون پخش كند به همين منظور اين ماموريت به شبكه يك محول شده است تا با آغاز فصل تابستان در ساعات پربيننده، سخنراني هاي رهبر كبير انقلاب اسلامي را به صورت كامل پخش كند.
جانبازان هنرمند تجليل مي شوند
كارگاه و مسابقه نگارگري «گل محمدي» همزمان با مبعث رسول اكرم(ص) با موضوع گل محمدي و شخصيت حضرت محمد(ص) در رشته نقاشي آبرنگ و رنگ روغن برگزار مي شود.
اين كارگاه هنري با حضور هنرمندان تهراني با هدف تعامل تجربيات اهالي هنر در حوزه دين اخلاق اسلامي و جايگاه معنوي «گل محمدي» در جنوب غرب پايتخت همزمان با مبعث رسول اكرم(ص) صورت خواهد پذيرفت.
در اين كارگاه هنري و مسابقه حضوري، نهادهايي همچون معاونت هنري سازمان فرهنگي، امور هنري بنياد شهيد انقلاب اسلامي، انجمن ها و بنيادهاي هنري و شهرداري منطقه 18 فرهنگسراي خاتم(ص) را ياري مي دهند. در بخش اختتاميه اين كارگاه هنري به برگزيدگان، جوايز نفيسي به همراه لوح يادبود شركت در «نگارگري گل محمدي» اهداء و در بخش جنبي آن از هنرمندان شاهد، جانباز و ايثارگر همزمان با روز جهاني مجروحان شيميايي تجليل به عمل خواهد آمد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14