(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 31  خرداد 1390- شماره 19955

تظاهرات ضد صهيونيستي در ايتاليا نتانياهو را از كشور اخراج كنيد
مهندسان اردن : اولين گام براي اصلاحات قطع رابطه با اسرائيل است
حزب الله لبنان يك شبكه جاسوسي موساد را منهدم كرد
پيش بيني تحليلگران لس آنجلس تايمز اعتراض هاي اروپا بزودي به خاك آمريكا مي رسد
بشاراسد : با كمك مردم توطئه بيگانگان را خنثي مي كنيم
پارلمان عراق از آمريكا درباره سرقت 17 ميليارد دلار پول نفت توضيح خواست
تري ميسان ، تحليلگر فرانسوي: آشوب هاي كنوني سوري طرح جان بولتون است
نيروهاي امنيتي جمهوري آذربايجان مانع برگزاري تظاهرات ضد دولتي شدند
با هدف پايان دادن به اختلافات نخست وزير سومالي از قدرت كنار رفت
يورش نيروهاي امنيتي به معترضان در شهرهاي مغرب
انتقاد سفير آمريكا از اظهارات حامد كرزاي به ما نگوئيد اشغالگر!
انتصاب وزيرخارجه جديد مصر
تشكيل نخستين جلسه محاكمه غيابي بن علي در تونس



تظاهرات ضد صهيونيستي در ايتاليا نتانياهو را از كشور اخراج كنيد

مردم ايتاليا با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز سفر نخست وزير رژيم صهيونيستي به كشورشان را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، مردم ايتاليا با برگزاري يك تظاهرات اعتراض آميز در شهر ميلان سفر بنيامين نتانياهو به كشورشان را محكوم و خواستار اخراج وي شدند.
تظاهركنندگان تصاوير نتانياهو را در حالي حمل مي كردند كه در دستانش چاقو و كودكان فلسطيني را به خاك و خون مي كشيد.
مردم ايتاليا شعار مي دادند، «قاتل را دستگير كنيد»، جنايت ديگر بس است «قاتل كودكان از ايتاليا اخراج شود.»
تظاهركنندگان همچنين اظهار داشتند به رژيمي كه هر روز فلسطيني ها را به خاك و خون مي كشد و سرزمينشان را غصب كرده نبايد اعتنا كرد.

 



مهندسان اردن : اولين گام براي اصلاحات قطع رابطه با اسرائيل است

سنديكاي مهندسان اردن اعلام كرد كه لغو پيمان با رژيم صهيونيستي اولين گام به سوي اصلاحات است.
دومين كنگره مقاومت در برابر عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي كه از سوي سنديكاي مهندسان اردن برگزار شد با صدور بيانيه اي خواستار لغو پيمان امضا شده با اين رژيم شد.در اين بيانيه آمده است، پيمان امضا شده بين اردن و رژيم صهيونيستي يكي از عوامل فساد در كشور و باعث ايجاد محدوديت ها براي آزادي هاي سياسي و انجام اصلاحات شده است.در اين بيانيه از تمامي سنديكاها، احزاب و نهادهاي مردمي و عشاير اين كشور خواسته شده در برابر عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي از خود مقاومت نشان دهند.مهندسان اردن تاكيد كردند، اخراج سفير اين رژيم از اردن از عوامل موثر در حفظ ميهن و دفاع از ملت مظلوم فلسطين است.


 



حزب الله لبنان يك شبكه جاسوسي موساد را منهدم كرد

حزب الله لبنان موفق شد يك شبكه از جاسوسان رژيم صهيونيستي را كه در كادرهاي اين جنبش نفوذ كرده بود كشف و متلاشي كند.
روزنامه كويتي «الراي» نوشت كه جنگ اطلاعاتي ميان اسرائيل و حزب الله به مرحله پيشرفته اي رسيده و اين حزب نفوذ دستگاه اطلاعاتي اسرائيل را در رده هاي بالاي خود كشف كرده است.
اين روزنامه در گزارش خود افزود كه اين شبكه جاسوسي اسرائيل، اين بار از لحاظ تعداد مرتبطان و موقعيت آنها، ركورد محسوب شده و ضربه اي به اسرائيل بوده كه يكي از مهمترين شبكه هاي جاسوسي خود را از دست داد.
الراي تصريح كرد: افراد وابسته به شبكه جاسوسي در رده هاي مختلفي از خيش حزب الله نفوذ كرده بودند و اولين سرنخ از فعاليت اين شبكه سه ماه پيش به دست آمد تا اينكه در روزهاي اخير اعضاي آن شناسايي و دستگير شدند.
«الراي» همچنين نوشت، رهبران بلندپايه حزب الله به طور عمد اطلاعات مهمي در اختيار كادرهاي خود قرار مي دادند و از اين روش توانستند جاسوس هاي موساد را شناسايي كنند.
در همين رابطه نبيه بري رئيس مجلس لبنان تاكيد كرد، معادله مردم، ارتش و مقاومت سه ركن طلايي براي محافظت از لبنان است و ما بهتر از آن سراغ نداريم.وي افزود، اگر ارتش و مقاومت نبود كشور دچار فتنه انگيزي و نابودي مي شد.
رئيس مجلس لبنان تصريح كرد، دولت جديد براي همه لبناني ها است و هرگز نسبت به كسي تبعيض قائل نخواهد شد.
وي تاكيد كرد، قانون بايد تنها معيار برخورد دولت جديد با تمامي گروه ها و مسائل باشد و تمامي پرونده هاي فساد بدون استثنا بررسي شود.
طلال ارسلان وزير مستعفي دولت لبنان كه در آغاز تشكيل دولت ضمن اظهاراتي تند استعفاي خود را اعلام كرده بود از سخنان خود ابراز تاسف و عذرخواهي كرد.
وليد جنبلاط رئيس دروزي هاي لبنان نيز با اشاره به حادثه اخير طرابلس تاكيد كرد كه عده اي به دنبال فتنه انگيزي در لبنان هستند.
وي تاكيد كرد: ماموريت ما اين است كه به هر قيمتي كه شده فتنه را از لبنان دور كنيم.
يك وزير پيشين لبناني نيز درگيري هاي طرابلس را در راستاي طرح هاي آمريكايي صهيونيستي در منطقه عنوان كرد.

 



پيش بيني تحليلگران لس آنجلس تايمز اعتراض هاي اروپا بزودي به خاك آمريكا مي رسد

لس آنجلس تايمز از سرايت قريب الوقوع اعتراض ها و شورش هاي اروپا به آمريكا خبر داد.
به گزارش فارس، روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشي با عنوان «آيا آمريكا نيز بايد خود را براي رويارويي با شورش هاي از نوع اروپايي آماده كند» نتايج جلسه اتاق فكر اين روزنامه درباره احتمال گسترش اعتراضات اروپا به كشور آمريكا را منتشر كرد.
براساس اين گزارش، «شهرهاي آمريكايي به زودي شاهد شورش و اعتراض هايي خواهد بود؛ درست مانند آنچه اكنون در اروپا شاهد آن هستيم.»
به گفته «جيمز اندرو»، از تحليلگران اتاق فكر «لس آنجلس تايمز»، «خشونت هاي جاري در اروپا قبل از پايان تابستان به شهرهاي آمريكا گسترش خواهد يافت. لذا بايد بيدار شد.»
در ادامه اين گزارش مي خوانيم: «سخت ترين كاري كه بايد كرد اين است كه تلاش شود در آمريكا تغييرات بنيادي صورت گيرد.»
تحليلگران ارشد اين روزنامه آمريكايي با اذعان به ضعف ناتو، كاهش تداركات نظامي اين سازمان به دليل ورود به جنگ ليبي و فروپاشي منطقه يورو، از «اوباما» به دليل الگوگيري از اروپا به شدت انتقاد كردند. به اعتقاد اين تحليلگران، اروپا هم اكنون الگوي آمريكايي را در پيش گرفته است لذا در مهار بحران مالي و اقتصادي اش ناكام مانده؛ بنابراين چرا بايد رئيس جمهور آمريكا با مشاهده اوضاع همچنان از اروپا دنباله روي كند.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده: «مشكل اروپا اين است كه با انتقال مالياتها و سرمايه هاي به دست آمده از قشر متوسط به پايين جامعه به افراد ثروتمند، تلاش مي كند اروپا را آمريكايي كند؛ در واقع همين موضوع است كه مردم اروپا را به خشم آورده است. اين ثروتمندها نيستند كه فشارهاي مشكلات اقتصادي را تحمل مي كنند. آمريكا نبايد الگوي اروپا براي مهار بحران را در پيش گيرد.»
گفتني است، روز يكشنبه سرتاسر اسپانيا شاهد تظاهرات بسيار گسترده و ميليوني عليه اوضاع اسفبار اقتصادي حاكم بر اين كشور بود. تظاهركنندگان به شدت نسبت به دريافت كمك هاي مالي صندوق بين المللي پول كه به شرط اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي پرداخت مي شود اعتراض دارند. اسپانيا هفته گذشته شاهد شورش و زد و خورد شديد بين مردم و نيروهاي امنيتي بود.
گفتني است، «آتن» پايتخت يونان نيز همچنان صحنه تجمعات ضد دولتي عليه اوضاع بسيار بد اقتصادي است. هزاران نفر از مردم آتن مدت هاست با تجمع مقابل ساختمان پارلمان، اجازه تصويب طرح هاي رياضت اقتصادي ديكته شده از سوي اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول را نمي دهند.
در همين رابطه سايت اينترنتي روزنامه «فايننشال تايمز» از به تعويق افتادن ارائه كمك هاي مالي اتحاديه اروپا به يونان خبر داد.
اتحاديه اروپا اعلام كرد، تا زماني كه پارلمان يونان طرح هاي رياضت اقتصادي را به تصويب نرساند، كمك 12ميليارد يورويي به اين كشور پرداخت نخواهد شد. يادآور مي شود پرتغال، جمهوري چك، ايرلند و حتي فرانسه نيز با كمي اختلاف درگير شرايط مشابهي هستند و انگليس نيز خود را مهياي برگزاري يكي از بزرگترين اعتصاب هاي تاريخ خود مي كند.
اتحاديه هاي كارگري و كارمندي انگليس قرار است از 9 تير دست از كار بكشند.

 



بشاراسد : با كمك مردم توطئه بيگانگان را خنثي مي كنيم

سرويس خارجي-
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، با كمك مردم قهرمان سوريه هرگونه توطئه بيگانگان را در نطفه خاموش خواهيم كرد.
بشار اسد در يك نطق تلويزيوني كه علاوه بر شبكه هاي داخلي از شبكه هاي تلويزيوني العربيه، الجزيره و بي بي سي عربي پخش مي شد با درود به روح شهداي سوري سخنراني خود را آغاز كرد و گفت، با كمك و پشتيباني مردم سوريه توطئه بيگانگان را خنثي خواهيم كرد.
وي افزود، سوريه از زمان استقلال همواره هدف توطئه هاي متعدد بوده و ما بايد قدرت خود را در قبال اين توطئه ها افزايش دهيم و با شناسايي نقاط ضعف داخلي به مقابله با مشكلات برخيزيم.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، دشمنان سوريه با انواع سلاح هاي پيشرفته امكانات و وسايل ارتباطي پيشرفته سعي در ناآرام كردن سوريه دارند ولي ملت سوريه با عزم و اراده قوي در مقابل همه اين امكانات ايستادگي مي كند و سربلند از اين مرحله دشوار بيرون خواهد آمد.
وي افزود، همه مي دانند كه چه كسي يا كساني پشت اين اتفاقات و جريانات ايستاده اند و هدفشان نگراني از وضعيت شهروندان سوريه نيست بلكه همه اين جريان ها به دنبال رسيدن به منافع سياسي خود هستند و مطالبات مردم سوريه براي آنها مهم نيست.
بشاراسد گفت، مردم خواسته هاي بر حقي دارند كه دولت بايد آنها را تحقق بخشد اما بايد بين خواسته هاي مردم و اقدامات كساني كه درصدد سوء استفاده از اين وضعيت هستند تفاوت قائل شد.
اسد تاكيد كرد، دولت در تلاش است به خواسته كساني كه معتقدند به آنها ظلم شده رسيدگي كند و قانون و نظم را در كشور برقرار سازد.
رئيس جمهور سوريه تصريح كرد، وزارت دادگستري موظف شده كه زندانيان بيشتري را مورد عفو قرار دهد.وي همچنين گفت، برخي وجهه كشور را خدشه دار كرده و دخالت بيگانگان را خواستار شده اند ليكن عموم مردم سوريه با آگاهي و عزم و اراده اي كه از خود نشان دادند ثابت كردند كه دفاع از ميهن و حفاظت از آن بر هر خواسته اي اولويت دارد.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، هيچ توسعه و اصلاحاتي از طريق خرابكاري و ايجاد هرج و مرج تحقق نمي يابد.
وي افزود، تعداد زيادي از كساني كه قشر نيازمند هستند در تظاهرات شركت نكردند و من با تعدادي از اين افراد ديدار كردم و شاهد بودم كه درد و رنج برخي از اين افراد مربوط به وضعيت معيشتي آنان است. بشاراسد گفت، فساد موجود ناشي از رابطه گرايي و نبود نظارت است از همين رو نيازمند تقويت موسسات دولتي از طريق قوانين جديد براي مبارزه با فساد هستيم.
رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد، ما اجازه نخواهيم داد كه هرج و مرج و توطئه و ناآرامي بر كشور ما تسلط پيدا كند و زمام اين جريان ها را به دست مي گيريم و به ياري خداوند و حمايت مردم بحران را پشت سرمي گذاريم و به راه درست هدايت مي كنيم.
اسد گفت: ما روزهاي سختي را پشت سرگذاشتيم، روزهايي كه بر امنيت و ثبات كشور تاثير گذاشت و جان بسياري از عزيزان ما را اعم از شهروندان عادي، پليس و نيروهاي امنيتي گرفت كه ما براي همه طلب مغفرت مي كنيم و صبر عاجل براي خانواده هايشان مسئلت مي كنيم.
وي همچنين تاكيد كرد، زمان به عقب باز نمي گردد، بنابراين تنها راه حل اين است كه به پشت سر نگاه نكنيم و با تجربه اندوزي از وقايع اخير در راه پيشرفت و اعتلاي كشور تلاش كنيم.

 



پارلمان عراق از آمريكا درباره سرقت 17 ميليارد دلار پول نفت توضيح خواست

پـارلمان عراق طي نامه اي 50 صفحه اي به سازمان ملل، از دزديده شدن 17 ميليارد دلار پول عراق توسط نهادهاي آمريكايي پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پارلمان عراق با ارسال نامه اي 50 صفحه اي به سازمان ملل، از اين سازمان خواست براي پيدا شدن 17 ميليارد دلار وجه دولت عراق، به بغداد كمك كند. در اين نامه آمده است كه وجه مذكور حاصل فروش نفت عراق بوده و طي سال هاي اول و دوم اشغال (2003 و 2004) مفقود شده است. در اين نامه آمده است: همه نشانه ها حاكي از آن است كه موسسات ايالات متحده با دزديدن پول مردم عراق، باعث فساد مالي شده اند.
يك كميته پارلماني عراق كه اين نامه را تنظيم كرده است، شوراي امنيت سازمان ملل را متهم كرد كه مانع اقدام عراق عليه آمريكا در اين مورد مي شود. 17 ميليارد دلار مذكور در زمان تشكيلات موقتي «پل برمر» به «صندوق توسعه عراق» تحويل داده شده بود، تا اين صندوق بتواند به كاركنان دولتي عراق حقوق بدهد و به پروژه هاي بازسازي در اين كشور كمك كند.
صندوق مذكور به پيشنهاد پل برمر تاسيس شده بود.
«علي الدباغ»، سخنگوي دولت عراق، نيز در گفت وگو با شبكه الجزيره گفت: هيچ كس در دولت عراق اقدامات تشكيلات پل برمر را كنترل نمي كرد، بنابراين فكر مي كنم لازم است آمريكا پاسخ سوالات در مورد اينكه اين پول ها چگونه و در كجا هزينه شده اند را بدهد.
وي افزود: ما مي دانيم كه برخي از عراقي ها نيز در يكسري فعاليت هاي غير شفاف و فساد مالي مربوط به دوران برمر در عراق دست داشته اند.
از سوي ديگر، به نوشته روزنامه اماراتي «اتحاد» «احمد علي الابريهي»، نائب رئيس بانك مركزي عراق، طي اظهاراتي، پل برمر، را مسئول گم شدن پول هاي عراق دانست و گفت، اين وجوه بين 28 مه تا 28 ژوئن 2004 (هشت خرداد تا هشت تير 1382) مفقود شده است و در آن زمان برمر حاكم نظامي عراق بود.
وي در ادامه افزود: در آن زمان، بانك مركزي عراق همانند ديگر موسسات و سازمان هاي عراق، زير نظر شوراي موقت نيروهاي آمريكايي، به رياست برمر فعاليت مي كرد.
ساير رويدادها
¤ «اسامه النجيفي»، رئيس پارلمان عراقي، به دعوت كنگره آمريكا، به واشنگتن مي رود تا در مورد تمديد ماموريت نيروهاي آمريكايي در عراق، با مقامات كنگره مذاكره كند.
¤ بر اثر انفجار بمب در مسير عبور يك هيئت ديپلماتيك فرانسوي در بغداد، چهار محافظ عراقي سفارت فرانسه به همراه سه عابر زخمي شدند.

 



تري ميسان ، تحليلگر فرانسوي: آشوب هاي كنوني سوري طرح جان بولتون است

يك تحليلگر فرانسوي فاش كرد كه ناآرامي در سوريه طرح معاون وزير خارجه آمريكا در زمان رياست جمهوري جرج بوش در سال 2002 است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «تري ميسان» تحليلگر و نويسنده مشهور فرانسوي در گزارشي افشاگرانه درباره توطئه آمريكا و كشورهاي غربي عليه سوريه اعلام كرد كه ناآرامي در سوريه طرح جان بولتون معاون وزير خارجه وقت آمريكا است كه پس از 9 سال در حال اجراست.
اين تحليلگر فرانسوي در اين مقاله اعلام كرد كه حمله اي كه اكنون سوريه هدف آن قرار گرفته، با هدف بي ثبات كردن سوريه است كه با جنگ رسانه اي نيروهاي آمريكايي و غربي همراه شده است.
ميسان فاش كرد، افسراني از سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) و رژيم صهيونيستي (موساد) و برخي عوامل ديگر از كشورهاي منطقه، سير عمليات گروه هاي مسلح در سوريه را بدقت دنبال مي كنند.
وي با انتقاد از تحريف حقايق و جعل حوادث در برخي شبكه هاي خبري و همچنين اقدام اين شبكه ها در تحريف تصاوير گروه هاي مسلح كه به مردم و نيروهاي امنيتي شليك مي كنند، انتقاد كرد و گفت كه اين شبكه ها اين تصاوير را پخش و اينطور وانمود مي كنند كه افراد شليك كننده نيروهاي امنيتي سوريه هستند.
اين تحليلگر فرانسوي تصريح كرد كه ارتش سوريه برخلاف ادعاي رسانه هاي غربي هيچ گاه تظاهرات كنندگان را سركوب نكرده است ولي با گروه هاي مسلح كه امنيت سوريه را هدف گرفتند، مقابله مي كند.
اين تحليلگر فرانسوي تصريح كرد كه ايده اوليه طرح بولتون ايجاد ناآرامي در شهرك هاي مرزي سوريه با هدف تجزيه و تقسيم كشور است. وي اعلام كرد اتفاقات سوريه در ابتدا با فعاليت تك تيراندازاني كه بر بالاي بام ساختمان ها مستقر شده بودند آغاز شد كه به جمعيت و نيروهاي امنيتي شليك كردند تا وضعيت را متشنج كنند. وضعيتي كه هر بار در يك استان مرزي مانند آنچه در مرز لبنان و تركيه روي داد تكرار شد.
خبر ديگر اينكه رئيس جمهور روسيه تأكيد كرد كه اين كشور از حق وتوي خويش در شوراي امنيت استفاده خواهد كرد تا مانع از تصويب قطعنامه عليه سوريه شود.
به گزارش خبرگزاري «نووستي» روسيه، ديميتري مدودف اعلام كرد، مسكو از حق وتوي خويش در شوراي امنيت سازمان ملل استفاده خواهد كرد تا قطعنامه اي عليه سوريه تصويب نشود چرا كه اين قطعنامه دستاويزي خواهد شد تا به اين كشور حمله نظامي شود.
وي تأكيد كرد، من اصلاً مايل نيستم كه چنين قطعنامه اي درباره سوريه به اجرا درآيد و اگر در قطعنامه هم نوشته شود كه به كارگيري توان نظامي توسط دولت سوريه را محكوم مي كنيم و بعداً به بمباران اين كشور بپردازند هرگز اجازه چنين اقدامي را نخواهيم داد.
رئيس جمهور روسيه گفت، من با دخالت نظامي در سوريه مخالف هستم و به ابزارهاي مختلف متوسل خواهم شد تا چنين اقدامي صورت نگيرد.

 



نيروهاي امنيتي جمهوري آذربايجان مانع برگزاري تظاهرات ضد دولتي شدند

نيروهاي امنيتي جمهوري آذربايجان با دستگيري 40 نفر از مخالفان حكومت، مانع برگزاري تظاهرات در باكو شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي جمهوري آذربايجان يكشنبه با بستن مسيرهاي منتهي به ميداني در مركز باكو، و دستگيري 40 نفر از مخالفان حكومت، مانع برگزاري تظاهرات عليه دولت جمهوري آذربايجان شدند. مخالفان دولت از قبل قرار گذاشته بودند كه رأس ساعت 15 روز يكشنبه در ميدان مذكور اجتماع كنند. بيش از 50 خبرنگار و تصويربردار عصر روز يكشنبه در اين ميدان حضور داشتند تا پنجمين تظاهرات سال جاري را عليه دولت پوشش دهند.
وزارت كشور دولت باكو از قبل تهديد كرده بود كه نيروهاي انتظامي با معترضان قاطعانه برخورد خواهد كرد. منابع خبري در جمهوري آذربايجان اعلام كردند، از آنجا كه پليس مانع برگزاري تظاهرات احزاب مخالف در اين ميدان شد، تعداد كمي از معترضين در يكي از مناطق شهر باكو نسبت به برگزار نشدن اين تظاهرات اعتراض كردند.

 



با هدف پايان دادن به اختلافات نخست وزير سومالي از قدرت كنار رفت

نخست وزير سومالي به هدف پايان دادن به اختلافات داخلي در اين كشور، از مقام خود استعفا كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «محمد عبدالله محمد» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: من به خاطر مصالح كشور و مردم و توافقنامه كامپالا، استعفاي خود را تقديم رئيس جمهور كرده ام.
وي گفت: از كساني كه مرا در دوران نخست وزيري مورد حمايت قرار دادند تشكر مي كنم و به آنها مي گويم كه استعفاي من به خاطر پايان دادن به اختلافات سياسي رهبران كشور صورت گرفته است.
عبدالله محمد يادآور شد: با توجه به مصالح جامعه و توافق موردنظر در كامپالا (پايتخت اوگاندا)، استعفاي من در جهت حفظ مصالح ملي به عمل آمده است.
استعفاي عبدالله محمد در حالي صورت گرفت، كه «شريف شيخ شريف» رئيس جمهور و «شريف حسن شيخ ادن» رئيس مجلس در نهم ژوئيه در كامپالا، توافقنامه اي را به امضا رساندند كه براساس آن دوره خدمت آنها براي يك سال ديگر تمديد شده است.
براساس اين توافقنامه، نخست وزير بايستي براي انتقال مسالمت آميز قدرت از سمت خود استعفا مي داد، اما عبدالله محمد چندي پيش با رد كردن اين توافقنامه، اعلام كرد كه استعفا نخواهد داد.
اين گزارش حاكي است، با وجود اين نخست وزير سومالي با اين كه اين توافقنامه را امضا نكرده بود، اما تحت فشارهاي داخلي مجبور به اين كار شد و تا يك ماه آينده بايد جانشين وي تعيين شود.

 



يورش نيروهاي امنيتي به معترضان در شهرهاي مغرب

نيروهاي امنيتي و پليس مغرب، تحت پوشش لباس شخصي، به تظاهرات مخالفان دولت در اين كشور حمله ور شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران تن از مردم مغرب كه به دعوت جنبش جوانان 20 فوريه در ابراز مخالفت با طرح پيشنهادي محمد ششم درباره اصلاح قانون اساسي روز يكشنبه دست به تظاهرات زده بودند از سوي موافقان پادشاه مورد حمله قرار گرفتند.
براساس اين گزارش، شماري از مردم مغرب مخالف محمد ششم، اعلام كردند كه اين افراد پول دريافت كرده بودند تا در خيابان ها حضور يابند و عليه مخالفان تظاهرات كنند و با آنها درگير شوند. گزارش الجزيره به نقل از شاهدان عيني حاكي است، دولت مغرب براي سركوب مخالفان خود، از اراذل و اوباش كمك خواستند و با دادن پول، آنها را وادار به حمله به معترضان كرده است.
جنبش جوانان 20 فوريه نيز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: مقامات مغربي صدها تن را كه برخي از آنها مجهز به سلاح هاي سرد بودند براي حمله به تجمع كنندگان بر ضد پادشاه در روز يكشنبه اجير كرده بود، تا علاوه بر آن مراكزي را كه قرار بود در آنجا تظاهرات مخالفان برگزار شود به اشغال و كنترل خود درآورند.
گزارش روزنامه آمريكايي كريستين ساينس مانيتور نيز حاكي است، معترضان طرفدار دموكراسي پس از اينكه طرفداران پادشاه به آنها با بطري و چوب حمله ور شدند، مجبور به تغيير محل خود شدند، اما كار به درگيري و زد و خورد بين طرفين منجر شد.
اين در حالي است كه تظاهرات مخالفان محمد ششم در روز يكشنبه، بزرگترين تجمع ضد پادشاهي در طي 10 سال گذشته در اين كشور به شمار مي رود.

 



انتقاد سفير آمريكا از اظهارات حامد كرزاي به ما نگوئيد اشغالگر!

سفير آمريكا در افغانستان از «حامد كرزاي» خواست نيروهاي آمريكايي در افغانستان را اشغالگر نداند!
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «كارل ايكنبري» خطاب به رئيس جمهور افغانستان گفت: آنقدر ما را با اشغالگران مقايسه نكنيد و نگوييد كه جامعه آمريكا به افغانستان پشت كرده است.
سفير در حال كناره گيري آمريكا در افغانستان افزود: زماني كه به ما اشغالگر مي گويند، غرور ما جريحه دار مي شود و انگيزه خود را براي ادامه تلاش هايمان از دست مي دهيم!
ايكنبري در جمع دانشجويان در هرات خاطرنشان كرد:زماني كه رئيس جمهوري افغانستان به ما صفت هايي مثل «مايه عذاب و ناشايست» مي دهد، قطعاً بايد منتظر احساسات ضد آمريكايي مردم نيز باشيم.
اين اظهارات پس از آن مطرح شد كه كرزاي در سخنراني تلويزيوني خود، از نيروهاي ائتلاف تحت امر آمريكا در افغانستان انتقاد كرد.كرزاي تأكيد كرده بود كه حسن نيت مردم افغان نسبت به ائتلاف از دست رفته است و جامعه افغانستان كم كم به اين نتيجه مي رسد كه آمريكا و متحدانش اشغالگر هستند.
ايكنبري نيز در نامه اي محرمانه به آمريكا نوشت: كرزاي شريك مطمئني نيست.
وزارت خارجه آمريكا تاكنون نسبت به اين اظهارات واكنشي نشان نداده است.
سفير آمريكا در افغانستان قبلا بسيار محتاطانه تر از كرزاي انتقاد مي كرد و اين اظهارات، اولين انتقاد علني وي از رئيس جمهوري افغانستان محسوب مي شود.
واكنش به مذاكره با طالبان
در پي علني شدن مذاكره آمريكا با طالبان افغانستان، «مايك راجرز» رئيس كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريكا، اين مذاكره را يك فاجعه براي آمريكا دانست و گفت: شرايط فعلي ما در افغانستان، بسيار متزلزل است. مذاكره با طالبان راه مناسبي ( در شرايط كنوني) نيست، چرا كه اين مذاكره مي تواند مأموريت واشنگتن در افغانستان را به طور كل، به خطر اندازد. وي افزود: دولت (آمريكا) به دنبال آن است كه با طالبان صلح كند، ولي من گمان نمي كنم كه اين يك فاجعه است.
اين اظهارات در حالي انجام مي گيرد كه «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا، بار ديگر تأييد كرد كه واشنگتن با طالبان در حال حاضر، مشغول مذاكره است.
گيتس در اين مورد توضيحات بيشتري نداد.

 



انتصاب وزيرخارجه جديد مصر

وزيرخارجه جديد مصر از سوي دولت انتقالي اين كشور منصوب شد.
به گزارش خبرگزاري ها، عصام شرف نخست وزير مصر، روز دوشنبه، «محمد العرابي» را به عنوان وزير خارجه جديد اين كشور به جاي «نبيل العربي» منصوب كرد.براساس اين گزارش، محمد العرابي كه يك تكنوكرات باسابقه مصر به شمار مي رود، مسئوليت هايي مانند سفير مصر در آلمان و معاونت اقتصادي وزارت خارجه كشورش را در دوران رژيم مبارك به عهده داشته است.به گزارش رسانه هاي خبري، العرابي داراي 35 سال سابقه فعاليت سياسي در دستگاه ديپلماسي مصر است و خود را شاگرد نبيل العربي مي داند و به ميانه روي و جريان آزاد سرمايه اعتقاد دارد.
گفتني است اين تغييرات در وزارت خارجه مصر پس از آن صورت گرفت كه نبيل العربي وزيرخارجه سابق مصر به عنوان دبيركل اتحاديه عرب انتخاب شد.

 



تشكيل نخستين جلسه محاكمه غيابي بن علي در تونس

منابع خبري از آغاز دادگاه محاكمه غيابي ديكتاتور سابق تونس در اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت تونس روز شنبه، زين العابدين بن علي رئيس جمهور اسبق اين كشور را به دليل كشتار مخالفان خود و غارت اموال عمومي به طور غيابي محاكمه كرد.
براساس اين گزارش، زين العابدين بن علي و همسرش ليلي طرابلسي در 14 ژانويه سال جاري ميلادي پس از اعتراضات مردمي از تونس فرار كردند و به عربستان پناهنده شدند.
اين گزارش حاكي است، دولت تونس به رياست السبيسي تلاش هاي گسترده اي براي استرداد و محاكمه ديكتاتور سابق اين كشور به عمل آورد، اما مسئولان آل سعود از تحويل دادن بن علي خودداري كردند.
از سوي ديگر وكلاي مدافع بن علي به بهانه آماده نبودن لايحه دفاعيه خود، قصد داشتند كه تاريخ محاكمه بن علي را به زمان ديگري موكول كنند، اما دادگاه تونس از پذيرش آن خودداري كرد.
مردم تونس محاكمه ديكتاتور سابق كشورشان را يك واقعه تاريخي و استثنايي به شمار مي آورند، چرا كه براي نخستين بار در اين كشور يك رئيس جمهور به دليل خيانت و جنايت عليه مردم خود به پاي ميز محاكمه كشيده مي شود.
به گفته شاهدان عيني، از نخستين ساعات صبح روز دوشنبه نيروهاي امنيتي و پليس به صورت گسترده در مقابل و اطراف كاخ دادگستري (محل محاكمه بن علي) مستقر شدند و دولت تونس تدابير ويژه اي اتخاذ كرد. در آستانه تشكيل دادگاه، بن علي ادعا كرده بود كه بي گناه است!

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14