(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 تیر 1390- شماره 19965

اخوان المسلمين : به هيچ كشوري اجازه دخالت در امور مصر را نمي دهيم
اسلامگرايان اردن : وزيران كافي نيست نخست وزير بايد عوض شود
مردم يمن مذاكره با سفير آمريكا را خيانت به انقلاب دانستند
سيدحسن نصرالله با ارائه ده ها سند: حكم دادگاه حريري انتقام جنگ 33 روزه از حزب الله است
نشست سلفي هاي 4 كشور عربي در رياض براي دامن زدن به بحران سوريه
طرح موساد براي ربودن رهبران حماس ناكام ماند
نبيل العربي دبيركل جديد اتحاديه عرب
انفجار بمب مقابل پارلمان افغانستان در كابل
وزير دفاع جديد آمريكا رسماً آغاز به كار كرد
تدارك انقلابيون ليبي براي حمله به جنوب طرابلس
مخالفان در مغرب عليه پادشاه به خيابان ريختند
تصميم سودان جنوبي براي تاسيس سفارت در امارات
يورش نظاميان آل خليفه به مخالفان گفت وگو با پادشاه بحرين
چاوز واشنگتن را عامل بي ثباتي دانست
اعلام نتايج اوليه انتخابات پارلماني در تايلند



اخوان المسلمين : به هيچ كشوري اجازه دخالت در امور مصر را نمي دهيم

نامزد انتخابات رياست جمهوري از جماعت اخوان المسلمين گفت: در صورت پيروزي در انتخابات به هيچ كشوري اجازه دخالت در امور داخلي مصر داده نخواهد شد.
به گزارش ايرنا، «عبدالمنعم ابوالفتح» كه در يك كنگره مردمي در قاهره سخن مي گفت افزود: روابط با كشورها بايد در جهت منافع مصر باشد و نبايد از آمريكا، اسرائيل و عربستان بترسيم.
وي تاكيد كرد: اگر در انتخابات رياست جمهوري مصر پيروز شود به هيچ طرف خارجي اعم از آمريكا، عربستان و يا اسرائيل اجازه دخالت در امور مصر را نخواهد داد.اين در حالي است كه پس از پيروزي انقلاب مردمي مصر در 25 ژانويه، كاخ سفيد در يك موج سواري آشكار با قطع حمايت خود از ديكتاتور سابق اين كشور، تلاش كرد، از تحولات آن به نفع خود استفاده كند.

 



اسلامگرايان اردن : وزيران كافي نيست نخست وزير بايد عوض شود

جريان هاي اسلامگراي اردن با رد اقدام دولت در زمينه ترميم كابينه تاكيد كردند كه نخست وزير بايد بركنار شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، «حمزه منصور» دبيركل حزب عمل اسلامي در اين باره گفت: مردم خواستار استعفاي نخست وزير هستند و استعفاي وزيران كابينه مردم را راضي نمي كند.وي افزود: ترميم كابينه به اين صورت نشان مي دهد دولت در مسئله اصلاحات جدي نيست.منصور گفت: خواسته هاي مردم در زمينه تشكيل دولت نجات ملي هيچ تأثيري بر تصميم گيران حكومتي نداشته است، اين دولت اراده مردمي را به همراه ندارد و نمي توان با اين تغييرات خواسته هاي مردم را پاسخ گفت:دبيركل حزب عمل اسلامي تاكيد كرد، براي خروج از تونل تاريك كه كشور در آن قرار دارد بايد دولت استعفا كرده، پارلمان منحل شده و به خواسته هاي مردم جامه عمل پوشانده شود.

 



مردم يمن مذاكره با سفير آمريكا را خيانت به انقلاب دانستند

صدها هزار نفر از مردم يمن با برپايي تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف ديدار جانشين علي عبدالله صالح با سفير آمريكا را خيانت به انقلاب مردمي يمن دانستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، صدها هزار نفر از ساكنان استان «صعده» با برپايي تظاهرات گسترده در خيابان هاي مختلف شهر بر پايداري خود تاكيد و اعلام كردند كه اهرم هاي فشاري كه رژيم حاكم عليه انقلاب يمن استفاده مي كند، عزم آنها را سست نخواهد كرد. اين در حالي است كه بحران شديد كمبود سوخت مردم اين كشور را به شدت رنج مي دهد اما دولت همچنان مانع دسترسي مردم به سوخت مي شود و به نظر مي رسد كه در حال مجازات جمعي مردم يمن است.
تظاهركنندگان پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود «تعامل با سفير آمريكا خيانتي به مردم و ناديده گرفتن انقلاب يمن است»، «بازي با قيمت هاي نفت جنگي آمريكايي عليه ملت و انقلاب است»، «بالا رفتن قيمت نفت توطئه اي آمريكايي است كه رژيم مزدور مجري آن است.»
تظاهركنندگان همچنين شعار مي دادند: «مزدوران با هم پيمان بسته اند كه جلوگيري از سوخت رساني يكي از موارد توافق آنهاست»، «آمريكا در پشت بحران هاست و بحران سوخت را آمريكا ايجاد كرده است.»
گفتني است «عبدربه منصور هادي» جانشين علي عبدالله صالح در ديدارهاي جداگانه با سفراي آمريكا و فرانسه از آنها براي خروج از بحران كنوني استمداد كرد.
عبدربه در ديدار با جرالد فايرستين سفير آمريكا در رابطه با بحران خدمات اجتماعي و غذايي و تامين نيازهاي نفتي و گاز گفت وگو و مشكلات موجود را تشريح كرد.
جانشين علي عبدالله صالح با «جوزف سيلوا» سفير فرانسه در صنعا نيز ديدار كرد و وي را در جريان بحران كنوني و راه هاي برون رفت از اين بحران قرار داد.
سفير فرانسه در اين ديدار آمادگي كشورش را براي همكاري كامل درباره خواسته هاي دولت يمن اعلام كرد.

 



سيدحسن نصرالله با ارائه ده ها سند: حكم دادگاه حريري انتقام جنگ 33 روزه از حزب الله است

سرويس خارجي-
سيدحسن نصرالله با رد حكم دادگاه حريري اعلام كرد كه اين حكم براي گرفتن انتقام از پيروزي حزب الله در جنگ 33 روزه صادر شده و اجازه نخواهد داد كسي اعضاي مقاومت را دستگير كند.
سيدحسن نصرالله در واكنش رسمي به صدور كيفرخواست دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري اظهار داشت، حكم صادره از سوي اين دادگاه به منزله دشمني با مقاومت است و كيفرخواست صادر شده آمريكايي- اسرائيلي است و هيچ كس نمي تواند كساني را كه عليه آنها حكم جلب صادر شده دستگير كند.
وي تصريح كرد، برخي از افراد 14مارس در تلاشند كه در لبنان تشنج آفريني كنند و ميان اهل سنت و شيعه درگيري و آشوب به راه بيندازند. اما لبناني ها مطمئن باشند كه ما هرگز اجازه نمي دهيم لبنان به جنگ داخلي كشيده شود.
سيدحسن نصرالله خطاب به سران 14مارس گفت، دولت نجيب ميقاتي را وارد بازي سياسي نكنيد و اجازه بدهيد كه مسئله روند عادي خود را طي كند.
وي تاكيد كرد 14 مارس مي خواهد دولت جديد را به هر صورت ممكن ساقط كند.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، نه 30 روز نه 30 سال و نه 300 سال اجازه نمي دهيم كه هيچ كس را دستگير كنند و اگر محاكمه غيابي هم انجام شود باز هم نمي گذاريم كسي دستگير شود و مي گوييم اين يك بازي سياسي است.
وي تصريح كرد، علت اصلي صدور كيفرخواست عليه برادران مقاومت، پيروزي حزب الله در جنگ 33 روزه است. دادگاه بين المللي ابتدا سوريه را متهم كرد، بعد چهار افسر را متهم و اكنون ما را متهم كرده است.
سيدحسن نصرالله گفت، اين دادگاه به اراده آمريكا تشكيل شده و حكم صادر مي كند و نتايج آن نيز به نفع خود آمريكا است.
وي همچنين اظهار داشت، بيشتر اعضاي اين دادگاه با سيا و موساد همكاري مي كنند و عليه اسرائيل و دخالت اين رژيم در ترور حريري هيچ تحقيقاتي انجام نداده اند.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد، ما اسناد و مدارك موثقي از دخالت اسرائيل در اين ترور ارائه كرديم ولي دادگاه بين المللي به آنها اعتنا نكرد.
سيدحسن نصرالله به فساد اخلاقي افسر بازپرس و دادستان دادگاه حريري اشاره كرد و گفت، اكثر بازپرسان اين دادگاه غيرحرفه اي هستند و پرونده هاي فساد دارند.
دبيركل حزب الله تاكيد كرد، ما نمي خواهيم درباره مشروعيت دادگاه صحبت كنيم اما قوانيني كه اين دادگاه براساس آن عمل مي كند در جهت منافع گروهي خاص است و عدالت را رعايت نمي كند.
وي افزود، دادگاه با هدف سياسي و از پيش تعيين شده شكل گرفت و يك دادگاه غيرحرفه اي است.
سيدحسن نصرالله گفت، ما بارها جنايات 60 ساله اسرائيل عليه فلسطيني ها را محكوم كرده ايم اما رئيس دادگاه به اسرائيل احترام مي گذارد و آن را دولتي دموكرات در منطقه مي داند.
وي تاكيد كرد، به مردم لبنان مي گويم راي دادگاه حاصل تباني با اسرائيل است.
دبيركل حزب الله لبنان خطاب به مردم لبنان گفت، نگران نباشيد، لبنان گرفتار جنگ داخلي و اختلاف و تشنج نخواهد شد و هر توطئه اي را خنثي خواهد كرد، اين اقدامات جنگ رواني عليه لبنان است و نتيجه اي نخواهد داشت.
سيدحسن نصرالله گفت، مظلوم اين پرونده رفيق حريري است و ما اجازه نخواهيم داد كه روياي اسرائيل تحقق پيدا كند. مقاومت با عزم راسخ به راهش ادامه خواهد داد و الان در بهترين حالت ممكن است.
گفتني است شخصيت هاي سياسي و احزاب مسيحي لبنان در واكنش به سخنان نصرالله اعلام كردند كه سيدحسن نصرالله با صفاتي كه براي دادگاه حريري و مسئولان آن ذكر كرد ابتكار عمل را در دست خود گرفته است.
سليمان فرنجيه رئيس حزب المروه لبنان گفت، سيدحسن نصرالله ملت لبنان را نسبت به وقايع پشت پرده آگاه ساخت و ما همچنان همراه حزب الله خواهيم بود.ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان نيز اظهار داشت، دادگاه سياسي است و حكم عادلانه اي را صادر نكرده و دبيركل حزب الله توطئه ها را برملا كرده است.
اين در حالي است كه شبكه تلويزيوني العربيه وابسته به عربستان سعودي بخش هايي از سخنان نصرالله را كه به افشاگري مي پرداخت سانسور كرده است.

 



نشست سلفي هاي 4 كشور عربي در رياض براي دامن زدن به بحران سوريه

شبكه العالم از توطئه يك گروه 70 نفره از سلفي هاي سعودي، كويت، اردن و سوريه براي تشديد بحران در سوريه خبر داد.
شبكه العالم به نقل از سايت هاي سوري اعلام كرد، بيش از 70 نفر از سلفي هاي عربستان سعودي، كويت، اردن و سوريه در رياض نشست برگزار كردند و راه هاي تشديد بحران در سوريه را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش اين سايت ها، سلفي هاي عربستان همزمان با اعلام خبر كشته شدن بيش از 120 نيروي امنيتي سوريه توسط سلفي هاي وابسته به رياض در شهر جسر الشغور، مانند هم مسلكانشان در كويت و اردن در زمينه تحريك مردم عليه نظام سوريه و آشوبگري در اين كشور وارد صحنه شده اند.
«ميدل ايست ان لاين» در اين رابطه به نقل از منابع خبري نوشت، هدف از گردهمايي سلفي ها در رياض، فشار آوردن به دولت سعودي براي موضع گيري عليه سوريه است.
پيش از اين نيز سلفي هاي اردن و كويت در جريان حوادث دو ماه قبل شهر در عاي سوريه، تلاش كردند از هر راهي مردم را عليه نظام سوريه تحريك كنند.
در همين رابطه روزنامه گاردين نيز با اشاره به مواضع و سياست هاي متناقض آمريكا درباره سوريه تاكيد كرد، آمريكا از يك سو دولت و مخالفان در سوريه را به گفت وگو دعوت مي كند از سوي ديگر اعلام مي كند كه در سوريه هيچ نقشه اي را دنبال نكرده و فقط به دنبال مردمي بودن حكومت در سوريه است.
از سوي ديگر، روزنامه كويتي الجريده از تهديد رژيم صهيونيستي براي ترور بشاراسد رئيس جمهور سوريه خبر داد.
اين روزنامه نوشت، پس از استقرار نظاميان سوري در مرز با سرزمين هاي اشغالي فلسطين رژيم صهيونيستي طي نامه اي بشاراسد را تهديد به مرگ كرد.
روزنامه صهيونيستي جروزالم پست نيز به نقل از منابع آگاه اين خبر را تاييد كرده است.

 



طرح موساد براي ربودن رهبران حماس ناكام ماند

سرويس خارجي -
عمليات موساد براي ربودن چند تن از رهبران شاخه نظامي حماس در نوار غزه ناكام ماند.
منابع آگاه فلسطيني اعلام كردند كه برخي از جاسوسان وابسته به رژيم صهيونيستي در نظر داشتند چند تن از رهبران شاخه نظامي حماس در نوار غزه را گروگان بگيرند تا از آنان به عنوان عاملي براي آزادي گلعاد شاليت (نظامي اسير صهيونيست) استفاده شود.
دستگاه امنيتي حماس برخي از جاسوسان اسرائيلي را كه يك واحد آپارتماني در رفح اجاره كرده بودند بازداشت كرد، اين واحد آپارتماني در نزديكي يكي از اماكني بود كه يكي از رهبران اصلي مقاومت در آنجا حضور داشت.
به گزارش خبرگزاري مهر بازجويي از اين افراد نشان داد كه آنان در صدد جمع آوري اطلاعات دقيق از تحركات اين فرمانده حماس بوده تا آن را در اختيار يگان ويژه نظامي اسرائيل قرار دهند. يگاني كه مسئوليت انجام عمليات ربودن اين فرمانده حماس را به عهده داشت.
اين جاسوسان در جريان بازجويي اعتراف كردند اين خانه را در شرق رفح اجاره كردند تا در جهت حضور يگان عملياتي اسرائيل و ارائه اطلاعات به آنها در مسئله فرمانده حماس استفاده شود.
موساد در طرح عمليات ربودن اين فرمانده حماس در نظر داشته دستگاه هاي امنيتي حماس را گمراه كند.
بر اين اساس، اين عمليات بايد با استفاده از دو دستگاه ميني بوس سفيد مشابه انجام مي شده كه مقرر بوده در يكي از آنها يگان ويژه ربايش فرمانده حماس پس از عمليات مستقر شوند.
اين منابع تاكيد كردند كه دستگاه امنيتي رژيم صهيونيستي در نظر داشته با طرح هاي مشابهي چند نفر ديگر از رهبران شاخه نظامي حماس را نيز به گروگان بگيرد. نيروهاي امنيتي حماس پس از خنثي كردن اين طرح به طور گسترده در جاي جاي نوار غزه مستقر شده تا هرگونه عمليات مشابهي را برملا كنند.
از سوي ديگر، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت تلاش هاي رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از حركت ناوگان آزادي غزه 2 را نشانه حماقت حكومت اسرائيل دانست.
اين روزنامه نوشت، ناوگان آزادي غزه 1 وحشيگري اسرائيل در نزد افكار عمومي جهان را آشكار كرد و ناوگان آزادي غزه 2 به نظر مي رسد مي خواهد حماقت اسرائيلي ها را در نزد جهانيان برملا كند.
گفتني است مقامات يونان در ادامه همكاري با رژيم صهيونيستي به منظور ممانعت از اعزام كاروان آزادي 2 به غزه كاپيتان يكي از اين كشتي ها را دستگير كردند.
فعالان صلح خارجي كه در اين كاروان بودند توسط نيروهاي امنيتي يونان دستگير و به سمت بندر باز گردانده شدند و دولت آتن نيز اعلام كرد كه از حركت كشتي ها به سوي غزه جلوگيري خواهد كرد.
اين در حالي است كه صدها كودك فلسطيني در همبستگي با ناوگان آزادي غزه 2 راهپيمايي برگزار كردند و تصميم دولت يونان براي جلوگيري از اعزام اين ناوگان را به شدت محكوم كردند.

 



نبيل العربي دبيركل جديد اتحاديه عرب

وزير خارجه سابق مصر به عنوان هفتمين دبيركل اتحاديه عرب، رسما آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «نبيل العربي»، روز يكشنبه پس از عمرو موسي به عنوان هفتمين دبيركل اتحاديه عرب، كار خود را با سفر به عربستان آغاز كرد.
بر اساس اين گزارش نبيل العربي كه به مدت چهار ماه پست وزارت خارجه مصر را برعهده داشت، پس از استعفاي عمروموسي براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري اين كشور، به رياست اتحاديه عرب منصوب شد.
گزارش رسانه هاي خبري مصر حاكي است: نبيل العربي متولد سال 1935 ميلادي و فارغ التحصيل دوره كارشناسي حقوق از دانشگاه قاهره است و درجه دكتراي خود را نيز در همين رشته از دانشگاه نيويورك اخذ كرده است.
اين ديپلمات تكنوكرات مصري پيش از سقوط رژيم مبارك در 25 ژانويه، پست هاي معاونت در وزارت خارجه و سفارت مصر در هند را به عهده داشته است.
همچنين نبيل العربي طي مدت چهار ماهه وزارت خارجه مصر با اتخاذ مواضع ضد اسرائيلي، توانست محبوبيت خود را در ميان انقلابيون افزايش دهد.
انتخاب نبيل العربي به عنوان دبيركل اتحاديه عرب علي رغم اعضاي محافظ آن، ممكن است در آينده به چالش تبديل شود كه در نهايت به تحرك بيشتر در عرصه هاي سياسي جهان عرب منجر شود.

 



انفجار بمب مقابل پارلمان افغانستان در كابل

انفجار بمب مقابل پارلمان در پايتخت افغانستان، به جراحت سه افسر افغان انجاميد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز شبه نظاميان طالبان يك بمب دست ساز را مقابل پارلمان افغانستان در كابل منفجر كردند كه به گفته منابع رسمي، جراحت سه افسر افغان را در پي داشت. عناصر طالبان همچنين، به يك كاروان لجستيكي ناتو در 130كيلومتري جنوب شهر «هرات» حمله كردند. در اين حمله، شش تانكر سوخت ناتو به آتش كشيده شد.
«عبدالنبي بهادري» فرماندار شهرستان «شيندند» در اين زمينه گفت: تانكرهاي حامل سوخت نيروهاي ناتو كه از استان هاي هلمند و قندهار در جنوب افغانستان به طرف شهر هرات در حركت بود، در شهرستان «شيندند» هدف حملات راكتي افراد طالبان قرار گرفت.
به گفته وي، در اين حادثه يكي از رانندگان به دست طالبان كشته شد و چهار نفر ديگر نيز زخمي شدند.

 



وزير دفاع جديد آمريكا رسماً آغاز به كار كرد

رئيس سازمان جاسوسي آمريكا، به عنوان وزير دفاع جديد اين كشور سوگند ياد كرد.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، «لئون پانتا»، شنبه، يك روز پس از استعفا از رياست سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) به عنوان وزير دفاع جديد اين كشور سوگند ياد كرد.
«پانتا» جانشين «رابرت گيتس» شد كه از زمان «جرج بوش»، وزير دفاع آمريكا بود.مجلس سناي آمريكا هفته گذشته نامزدي «پانتا» براي وزارت دفاع اين كشور را با 100 رأي موافق و بدون رأي مخالف تائيد كرده بود.
«پانتا» در نخستين پيام خود پس از رسميت يافتن در سمت وزير دفاع آمريكا از چالش هاي مالي سخن گفت كه در مقابل خود مي بيند.
وي درخواست «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا براي كاهش 400ميليارد دلار از بودجه دفاعي آمريكا در 12سال آينده را از جمله چالش هاي پيش روي خود عنوان كرد. گفتني است، ژنرال «ديويد پترائوس»، فرمانده نظاميان آمريكايي در افغانستان به عنوان رئيس جديد سازمان سيا معرفي شده است.

 



تدارك انقلابيون ليبي براي حمله به جنوب طرابلس

انقلابيون ليبي اعلام كردند طي امروز و فردا حمله گسترده اي را به يك منطقه واقع در جنوب پايتخت انجام مي دهند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مخالفان «معمر قذافي» كه در بنغازي مستقر هستند، اعلام كردند طي امروز و فردا عمليات گسترده اي را براي تصرف گذرگاه استراتژيك «بئر الغنم» در 50 كيلومتري طرابلس انجام مي دهند. «احمد عمر الباني» سخنگوي مخالفان قذافي، در اين رابطه گفت: طي دو روز آينده تحولات جديدي در خطوط جبهه ايجاد خواهد شد. وي افزود كه انقلابيون قصد دارند خطوط نبرد را به سمت شمال و تا نزديكي طرابلس امتداد دهند.
مخالفان قذافي چندي پيش و در پي حمله نيروهاي دولتي، ناگزير به عقب نشيني از منطقه بئرالغنم شده بودند؛ ولي اكنون همزمان با افزايش حملات ناتو، قصد دارند اين منطقه را بازپس بگيرند. بئرالغنم در دامنه كوهستان «نفوسه» قرار دارد و اخيراً هواپيماهاي فرانسوي از طريق هوا، سلاح هاي مورد نياز مخالفان قذافي را در اين منطقه فرو ريختند.
در همين حال، ناتو اعلام كرد، حملات هوايي خود را عليه اهداف نظامي در بخش غربي ليبي تشديد كرده است. به گفته منابع وابسته به ناتو، هواپيماهاي اين سازمان 50 هدف نظامي را در غرب ليبي از بين برده است.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه تركيه ديروز به بنغازي رفت و با رهبران انقلابيون ديدار و گفت وگو كرد. آنكارا روابط تركيه را با رژيم قذافي قطع كرده است.
¤ ديپلمات ها طرح اتحاديه آفريقا براي برقراري آتش بس در ليبي را شكننده توصيف كردند.
¤ نخست وزير ليبي اعلام كرد، نمايندگان دولت اين كشور و مخالفان در مصر و نروژ با يكديگر مذاكره كردند.

 



مخالفان در مغرب عليه پادشاه به خيابان ريختند

مخالفان رژيم پادشاهي مغرب در اعتراض به نتايج اعلام شده از سوي دولت در مورد همه پرسي اصلاح قانون اساسي در اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، جنبش جوانان 20 فوريه، كه سازماندهي تظاهرات روز يكشنبه را به عهده داشت، اعلام كرد: ما مي خواهيم به فعاليت به عنوان يك گروه مخالف واقعي در كشور ادامه دهيم و به همين منظور در خيابان ها، درخواست هايمان را اعلام مي كنيم.برپايي تظاهرات اعتراض آميز در مغرب، نخستين واكنش مخالفان محمد ششم پادشاه اين كشور پس از اعلام رسمي نتايج انتخابات همه پرسي قانون اساسي به شمار مي آيد. گزارش الجزيره حاكي است: كشمكش بين طرف هاي سياسي در مغرب درباره اصلاحات سياسي وحذف قوانين ضدمردمي و ضد اسلامي به خصوص در انتخابات و مناسبت هاي سياسي آينده ادامه خواهد داشت.
در مقابل دولتمردان مغربي، اين نتايج را به منزله پيروزي براي اجراي تغييرات آرام و حركت تدريجي به سمت دموكراسي داشتند.
همچنين در اين ميان، بسياري از افراد ترديد دارند كه قانون اساسي جديد، اوضاع كنوني كشور مغرب را كه طي آن، پادشاه همه مؤسسه هاي حياتي كشور را تحت سيطره خود دارد، تغيير دهد. در همين حال، كاخ سفيد و اتحاديه اروپا با صدور بيانيه هايي، حمايت خود را از نتايج همه پرسي اصلاح قانون اساسي كه از سوي دولت مغرب اعلام شده است، عنوان كردند. مغرب روز شنبه از راي مثبت 98درصد از شركت كنندگان در انتخابات اصلاح قانون اساسي خبر داد، اما مخالفان گفتند كه از 20ميليون نفر واجد شرايط راي فقط نام 13ميليون نفر ثبت شده بود.

 



تصميم سودان جنوبي براي تاسيس سفارت در امارات

سودان جنوبي از تصميم خود براي بازگشايي نخستين سفارت در امارات خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نماينده سودان جنوبي در جريان ديدار خود از دبي و ابوظبي از گشايش سفارتخانه اين كشور جديد در امارات سخن گفت و افزود: رهبران سودان جنوبي اهميت زيادي براي روابط خود با اين شيخ نشين قائل هستند.
به گفته نماينده سودان جنوبي، مسئولان كشور متبوعش خواستار مشاركت و سرمايه گذاري امارات در اين كشور تازه تاسيس شده هستند.
كشور تازه تاسيس سودان جنوبي كه قرار است رسما استقلال و جدايي خود را از سودان شمالي در روز نهم ژوئيه اعلام كند، به دليل حمايت هاي آمريكا، غرب و كشورهاي ثروتمند عربي توانسته است، پا به عرصه سياسي بگذارد.
گزارش هاي دريافتي از سودان نيز از اين حكايت مي كند كه بسياري از سرمايه گذاران آمريكايي و صهيونيست توانسته اند با موافقت رهبران اين كشور تازه تاسيس بسياري از زمين هاي مرغوب را به دست آورند.
سودان جنوبي در يك همه پرسي كه زير نظر سازمان ملل متحد و فشارهاي آمريكا در ماه ژانويه 2010 برگزار شد، از كشور سودان جدا شد.
در حال حاضر نيز دو كشور سودان شمالي و جنوبي بر سر منطقه نفت خيز ابيي در مرز مشترك اين كشور، به شدت درگير هستند و هر دو ادعاي مالكيت بر ذخاير غني آن را دارند.اخيرا نيز عمر حسن البشير رئيس جمهور سودان تهديد كرده است كه ذره اي از منافع ملت خود در منطقه كوتاه نخواهد آمد.

 



يورش نظاميان آل خليفه به مخالفان گفت وگو با پادشاه بحرين

سرويس خارجي-
نيروهاي امنيتي آل خليفه و نظاميان سعودي تظاهرات صدها نفر از معترضان بحريني كه براي ابراز مخالفت خود با طرح گفت وگوي آل خليفه به خيابان ها آمده بودند را سركوب كردند.
صدها نفر از مردم منامه با سر دادن شعارهايي مخالفت خود را با گفت وگوهاي دروغين اعلام كردند.
تظاهركنندگان با تاكيد بر ضرورت كناره گيري خليفه بن سلمان آل خليفه نخست وزير، آزادي همه بازداشت شدگان را خواستار شدند. اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي با شليك گاز اشك آور به تظاهركنندگان حمله و سه تن از معترضان را مجروح كردند.كريم محروس نويسنده و فعال سياسي بحرين در اين باره گفت، هدف از طرح گفت وگوي ملي تقويت آل خليفه و فرار پادشاه و هوادارانش از مجازات است.
وي افزود، مردم از خواسته هاي خود كوتاه نمي آيند و با اين وعده ها فريب نمي خورند.
محروس تاكيد كرد، معترضان خواستار قصاص كساني هستند كه مسئول ريختن خون شهيدان هستند.سعيد شهابي رئيس حركت آزادي بحرين نيز گفت، مردم اميدي به آل خليفه ندارند و اين گفت وگوها منافع و خواسته هاي مردم را تامين نمي كند. وي تاكيد كرد، مردم خواستار پارلماني هستند كه دولت را تعيين كند. دستگاه قضايي و ارتش مستقل مي خواهند.
شهابي تصريح كرد، گفت وگوهاي جاري بين جريان الوفاق با رژيم آل خليفه نيست بلكه گفت وگويي است بين 300 نفر از شخصيت هاي سياسي براي مطرح كردن ايده هايشان كه به هيچ وجه گفت وگوي آشتي نيست. وي اظهار داشت رژيم آل خليفه شكست خورده و براي نجات خود به هر راهي متوسل مي شود.گفتني است يك وابسته نظامي سفارت كويت در منامه اعلام كرد كه كويت نيروهاي خود را از بحرين خارج كرده است.اين در حالي است كه روزنامه الوسط بحرين به نقل از منابع يمني نوشت، بحرين از نيروهاي امنيتي يمن براي حضور در بحرين دعوت كرده است.

 



چاوز واشنگتن را عامل بي ثباتي دانست

رئيس جمهور ونزوئلا از سردمداران كاخ سفيد به دليل اقدامات توسعه طلبانه آمريكا انتقاد كرد.
به گزارش ايرنا، «هوگو چاوز» در يك نوار ويدئويي كه از تلويزيون ونزوئلا پخش شد، ضمن انتقاد شديد از دولت آمريكا اظهار داشت: تاريخ و مردم جهان، هرگز اقدامات آمريكا را نخواهد بخشيد، زيرا به كشتار مردم ادامه مي دهد.
وي گفت: دولت يانكي آمريكا تهديد اصلي در منطقه آمريكاي جنوبي است و اين امر كاملا آشكار است. چاوز كه به تازگي تحت عمل جراحي قرار گرفته است و دوران نقاهت خود را در كوبا سپري مي كند، در جلسه كاري كه با حضور برخي از مسئولان ونزوئلايي برگزار شد خاطرنشان كرد: برخلاف ادعاي كاخ سفيد، كوبا و ونزوئلا عامل تهديد در منطقه نيستند بلكه اين آمريكاست كه منطقه آمريكاي جنوبي را تهديد مي كند.

 



اعلام نتايج اوليه انتخابات پارلماني در تايلند

نتايج اوليه انتخابات پارلماني تايلند از پيروزي احزاب مخالف اين كشور خبر مي دهد.
به گزارش روزنامه «وال استريت ژورنال»، نتايج اوليه انتخابات پارلمان تايلند كه ديروز انجام شد نشان مي دهد، احزاب مختلف و طرفدار «تاكسين شيناواترا» نخست وزير تبعيدي اين كشور خود را براي گرفتن جشن «پيروزي بزرگ» آماده مي كنند.
اين گزارش مي افزايد در حالي كه حزب «براي مردم تايلند» به رياست «اينگ لاك شينا واترا»، خواهر «تاكسين»، براي كسب 313 كرسي از 500 كرسي پارلمان خيز برداشته است، حزب حاكم «دموكرات» احتمالا 152 كرسي را به دست خواهد آورد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، انتخابات مهم و سرنوشت ساز پارلمان تايلند در حالي برگزار شد كه 195 هزار نيروي پليس و امنيتي مسئول تامين امنيت 2157 مركز راي گيري بودند. كميسيون انتخابات تايلند تا دوم اوت (11 مرداد) فرصت دارد نتايج رسمي انتخابات را اعلام كند.
تايلند سال گذشته دستخوش شورش هاي خونيني بود كه با ورود ارتش و سركوب شديد مخالفان با آرامش نسبي رو به رو شد.
«پادشاهي تايلند» كشوري است واقع در جنوب شرقي آسيا كه با ميانمار (برمه) هم مرز است.
تايلند حدود 67 ميليون نفر جمعيت دارد و پايتخت آن «بانكوك» نيز نزديك به هفت ميليون نفر را در خود جاي داده است.
مذهب 95درصد از مردم اين كشور بودائي است و بقيه مردم مسلمان و مسيحي هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14