(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 تیر 1390- شماره 19965

اقامه حكومت حق از بزرگ ترين واجبات است
صراط مستقيم وصيت نامه امام خميني
بزرگترين عامل شهادت اهل بيت

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




اقامه حكومت حق از بزرگ ترين واجبات است
صراط مستقيم وصيت نامه امام خميني

سيد علي بني لوحي
اينجانب در اين وصيت نامه با اشاره مي گذرم ، ولي اميد آن دارم كه نويسندگان و جامعه شناسان و تاريخ نويسان ، مسلمانان را از اين اشتباه بيرون آورند. و آنچه گفته شده و مي شود كه انبيا - عليهم السلام - به معنويات كار دارند و حكومت وسررشته داري دنيايي مطرود است و انبيا و اوليا و بزرگان از آن احتراز مي كردندو ما نيز بايد چنين كنيم ، اشتباه تاسف آوري است76 كه نتايج آن به تباهي كشيدن ملت هاي اسلامي و باز كردن راه براي استعمارگران خونخوار است ، زيرا آنچه مردود است حكومت هاي شيطاني و ديكتاتوري و ستم گري است كه براي سلطه جويي و انگيزه هاي منحرف و دنيايي كه از آن تحذير نموده اند؛ جمع آوري ثروت و مال و قدرت طلبي و طاغوت گرايي است77 و بالاخره دنيايي است كه انسان را از حق تعالي غافل كند. و اما حكومت حق براي نفع مستضعفان و جلوگيري از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعي ، همان است كه مثل سليمان بن داوود و پيامبر عظيم الشان اسلام - صلي الله عليه و آله - و اوصياي بزرگوارش براي آن كوشش مي كردند؛ از بزرگ تر ين واجبات و اقامه آن از والاترين عبادات است78 ، چنانچه سياست سالم كه در اين حكومت ها بوده از امور لازمه است . بايدملت بيدار و هوشيار ايران با ديد اسلامي اين توطئه ها را خنثي نمايند. وگويندگان و نويسندگان متعهد به كمك ملت برخيزند و دست شياطين توطئه گر راقطع نمايند79 .
ج - و از همين قماش توطئه ها و شايد موذيانه تر، شايعه هاي وسيع در سطح كشور، و در شهرستان ها بيشتر، بر اينكه جمهوري اسلامي هم كاري براي مردم انجام نداد. بيچاره مردم با آن شوق و شعف فداكاري كردند كه از رژيم ظالمانه طاغوت رهايي يابند، گرفتار يك رژيم بدتر شدند! مستكبران مستكبرتر ومستضعفان مستضعف تر شدند! زندان ها پر از جوانان كه اميد آتيه كشور است مي باشد و شكنجه ها از رژيم سابق بدتر و غيرانساني تر است ! هر روز عده اي رااعدام مي كنند به اسم اسلام! و اي كاش اسم اسلام روي اين جمهوري نمي گذاشتند!80 اين زمان از زمان رضاخان و پسرش بدتر است ! مردم در رنج و زحمت و گراني سرسام آور غوطه مي خورند و سردمداران دارند اين رژيم را به رژيمي كمونيستي هدايت مي كنند! اموال مردم مصادره مي شود و آزادي در هرچيز از ملت سلب شده ! و بسياري ديگر از اين قبيل امور كه با نقشه اجرا مي شود. و دليل آنكه نقشه و توطئه در كار است آنكه هرچند روز يك امر در هر گوشه وكنار و در هر كوي و برزن سر زبان ها مي افتد؛ در تاكسي ها همين مطلب واحد و دراتوبوس ها نيز همين و در اجتماعات چند نفره باز همين صحبت مي شود؛ و يكي كه قدري كهنه شد يكي ديگر معروف مي شود.81 و مع الاسف بعض روحانيون كه از حيله هاي شيطاني بي خبرند با تماس يكي - دو نفر از عوامل توطئه گمان مي كنند مطلب همان است . و اساس مساله آن است كه بسياري از آنان كه اين مسائل رامي شنوند و باور مي كنند اطلاع از وضع دنيا و انقلاب هاي جهان و حوادث بعد ازانقلاب و گرفتاري هاي عظيم اجتناب ناپذير آن ندارند - چنانچه اطلاع صحيح ازتحولاتي كه همه به سود اسلام است ندارند - و چشم بسته و بي خبر امثال اين مطالب را شنيده و خود نيز با غفلت يا عمد به آنان پيوسته اند .
76 - حضرت امام (رحمه الله عليه) با بيان اينكه حكومت شعبه اي از ولايت مطلقه پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله و سلم) است كه بر تمام ديگر احكام مقدم است، تشكيل حكومت را امري لازم در چارچوب اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و آله و سلم) معرفي كرده و مي فرمايند: اگر اختيارات حكومت در چارچوب احكام فرعيه الهيه است، بايد عرض حكومت الهيه و ولايت مطلقه مفوضه به نبي اكرم اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) يك پديده بي معني و محتوا باشد. اشاره مي كنم به پيامدهاي آن كه هيچ كس نمي تواند ملتزم به آنها باشد.
حكومت كه شعبه اي از ولايت مطلقه رسول (صلي الله عليه و آله وسلم) است يكي از احكام اوليه اسلام است و مقدم بر تمام احكام فرعيه حتي نماز، روزه و حج است.» صحيفه نور، ج 20، ص 171.
77 - به راستي «حكومت حق» تحت ولاي «ولايت فقيه» خار چشم دشمنان بوده است. ساده زيستي مقام معظم رهبري جانشين بحق بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، همچنين مديريت اثرگذار ايشان در عرصه هاي علمي، فرهنگي و تقابل با شبيخون فرهنگي دشمن و بالاخره موفقيت جمهوري اسلامي ايران در بيش از سي و دو سال از حيات خود، نشانگر راه روشن و تحليل صحيح از شرايط زماني توسط «ولي فقيه» است. ديدگاه هاي امام »(رحمه الله عليه) را مقايسه كنيد با كساني كه در چارچوب خط مشي طراحان «سازمان سيا و صهيونيسم جهاني» همواره در راه استحاله نظام مقدس جمهوري اسلامي تلاش كرده اند:
الف- ما به ولايت فقيه اعتقادي نداريم. (ابراهيم يزدي رئيس گروه نهضت آزادي)، روزنامه قدس، شماره 3372.
ب- شرك آلودترين حرف هايي كه بعد از انقلاب و مكرر هم زده مي شود ولايت فقيه است. (عماد الدين باقي، از سران و مقاله نويس روزنامه هاي موسوم به دوم خردادي.) رسالت، شماره 3747.
ج- ممكن است ايده هاي سلطنتي خودش را به اشكال ديني هم توليد كرده باشد، مانند تئوري ولايت فقيه. (سعيد حجاريان، تئوري پرداز سياسي جبهه دوم خرداد.) روزنامه صبح امروز، شماره 59.
در هر صورت برخلاف تلاش روشنفكران مرعوب غرب، ياران صديق و مخلص انقلاب اين را خوب فهميده اند كه به فرمان بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران، «حفظ نظام اسلامي، از اوجب واجبات است».
78 - امام حسين (عليه السلام) براي اقامه دين خدا قيام كردند، زماني كه امويان اطاعت شيطان را پيشه خود ساخته و اطاعت خداوند سبحان را فرو گذار كرده، علني به فساد و فحشا روي آورده بودند و حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال مي خواندند. در چنين شرايطي فرزند رسول خدا چنين فرمودند: «آيا حق را نمي نگريد كه به آن عمل نمي شود؟! و باطل را مشاهده نمي كنيد كه از آن جلوگيري به عمل نمي آيد؟! هر آينه در چنين شرايطي مؤمن در شوق و رغبت به ديدار پروردگارش، محق و سزاوار خواهد بود. من نيز مرگ را جز سعادت و رستگاري و زندگي با ستمگران را جز ناگواري و دلتنگي نمي بينم. البته مردم بنده همين دنيا مي باشند و دين لقلقه زبانشان است و آن را به اقتضاي مصلحت زندگي خود مي چرخانند. به همين جهت در آزمايش و گرفتاري به بلا و مصيبت، دين داران بسيار اندك و ناچيز خواهند بود. «تحف العقول، ص 174».
79 - مقام معظم رهبري با تأكيد بر رسالت گويندگان و نويسندگان متعهد در پاسداري از حريم انقلاب اسلامي مي فرمايند: «من خواهش مي كنم كه متفكران و صاحب نظران جامعه اين حرف را درست بشكافند كه چرا وقتي دين هست، دشمن نمي تواند بيايد؟ يكي به خاطر خود احكام ديني و خود آيات قرآني و خود قواره نظام اسلامي است كه اصلاً اجازه دخالت به مستكبر و ظالم و توطئه گر و غارتگر را نمي دهد، جهت ديگر اين است كه حالا دولتي كه معتقد است نبايد به بيگانگان اجازه ورود داد. اين دولت با چه ابزاري مي خواهد هدف خود را محقق كند. جز با ابزار مردم و اراده هاي مردم؟ فقط در حاكميت ديني است كه اراده مردم، همراه با عشق، باشور، با ارادت و با اخلاص، همه وجود آنها را در مقابله با دشمن بسيج مي كند. در غير نظام ديني، چنين چيزي ممكن نيست، اين نكته خيلي مهمي است.» ديدار خانواده هاي شهداي هفتم تير، 8/4/78 . در همين مقطع، اكبر گنجي از نويسندگان و سردمداران جريان استحاله فرهنگي مي گويد: «حركت اصلاح طلبانه عاقبت به جدايي دين از سياست خواهد انجاميد. در يك جامعه مدرن، جدايي دين از سياست يك امر بديهي است.» هفته نامه سياست، شماره 88 .
80 - تلاش رسانه هاي آمريكا وغرب در سياه نمايي جمهوري اسلامي است بلكه آنها با ساختن فيلم هاي سينمايي هاليوودي مانند «فيلم ضد ايراني 300» تلاش كرده اند مخاطبان جهاني خود را به نگاهي تنفرآميز نسبت به ايران و ايراني جماعت سوق دهند. حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در مورد تبليغات حضمانه دشمن مي فرمايند: «در عصر كنوني، جمهوري اسلامي ايران در پشت غبار غليظي از تبليغات خصمانه پوشيده است و صدها رسانه صوتي و تصويري و نوشتاري و هزاران مغز و قلم مزدور هر روز در كار وارونه نشان دادن حقايق آن، درشت كردن ضعف ها و ناكامي هاي آن و انكار كردن موفقيت ها و پيشرفت هاي آنند.» روزنامه جمهوري اسلامي، شماره 6020 . تلاش دشمن در سياه نمايي پيشرفت هاي بي نظير ايران اسلامي در انرژي هسته اي و القاء اين مطلب كه ما به دنبال ساختن بمب اتمي هستيم و صدها و هزاران نمونه ديگر، نشان دهنده ترس استكبار جهاني از اين انقلاب متكي به «ايدئولوژي اسلام ناب» است.
81 - خانم مانند هميشه براي خريد مايحتاج منزل به بازار رفته و مثل هميشه براي رفت و آمد از وسايل عمومي استفاده كرده و در راه برگشت سوار تاكسي شده بود. در تاكسي صحبت از مسئولان كشور و از جمله رئيس جمهور شده بود. راننده تاكسي حرفهاي بي ربط و بي مورد زيادي عليه رئيس جمهور مي زد و طوري وانمود مي كرد كه از نزديك اين مسائل را مي داند. او درباره زندگي اشرافي و ثروت اندوزي ايشان سخن پراكني مي كرد و اينكه چه دم و دستگاهي فقط براي تهيه خورد و خوراك وي و خانواده اش وجود دارد. خانم ناراحت مي شود و مي كوشد با دليل و استدلال پاسخ شايعه پراكني راننده را بدهد.
- نه حاج خانم! تو از دنيا خبر نداري. معلوم است كه تو را هم شست وشوي مغزي داده اند.
- تمام مواردي كه ذكر كرديد دروغ محض است. اينها شايعات دشمن ساخته است. شما نبايد بدون تحقيق آنها را تكرار كنيد.
- حاج خانم! من خودم از منابع موثق اين ماجراها را مي گويم. بله، شما حزب الهي ها از شنيدن اين حرفها ناراحت مي شويد. اما بايد واقعيت را بپذيرد. خانم به مقصد رسيده است. كرايه را به راننده مي دهد و پياده مي شود.
- آقا يك بار ديگر مي گويم تمام حرفهايي كه زديد، اشتباه است. من در اين خصوص بيشتر از شما اطلاع دارم. راننده همچنان لجاجت مي ورزد و با مطلع نشان دادن خود مي گويد:
- شما از كجا خبر داريد كه آقايان چه كارها كه نمي كنند.
- نمي خواستم اين حرف را بزنم، اما من همسر رئيس جمهور، آقاي خامنه اي هستم، همان طور كه ملاحظه مي كنيد من هم مثل مردم كوچه و خيابان خريد مي كنم و مي بيني كه هيچ دم و دستگاهي هم در كار نيست.
راننده مات و مبهوت ساكت مي ماند، خانم دور مي شود. اما او هنوز حركت نكرده است. نشريه ماه تمام، شماره 4، ص 9 .

 



بزرگترين عامل شهادت اهل بيت

3-2- حسودان
دسته ديگري هستند كه به اين حد نرسيده اند؛ يعني از شيطان تبعيت مي كنند، اما اين طور نيست كه چنين اعتيادي پيدا كرده باشند و كانه اختيار از آن ها سلب شده باشد. (كانه كه مي گوييم از اين جهت است كه اين امور هيچ كدام جبر مطلق نيست؛ بلكه اختيارها و اراده ها ضعيف مي شوند، و الا اگر جبر شد، تكليف هم نيست.) اين دسته گاهي ديگران را به فتنه مي اندازند و گاهي هم يك كارهاي خوبي انجام مي دهند. حتي گاهي به ديگران كمك مي كنند و دست شان را مي گيرند تا از يك خطري نجات شان دهند؛ ولي گاهي هم يك كارهاي عجيب و غريبي مي كنند. اين ها چرا اين گونه عمل مي كنند؟
اين رفتار عوامل مختلف رواني دارد كه احصاء آن مشكل است؛ ولي آنچه ما از قرآن استفاده مي كنيم و از تجربه هاي عملي و مواردي كه مورد تأييد روانشناسي است، به دست مي آوريم، اين است كه مهم ترين نه، تنها- عامل اين رفتار حسد است.
داستان هاي قرآن در رابطه با حسد
در قرآن چند داستان در رابطه با حسد آمده كه خيلي عجيب است. جاي دارد كه سؤال شود اصلاً قرآن اين داستان ها را براي چه نقل كرده است؟ مي فرمايد: «واتل عليهم نبأ ابني آدم بالحق اذ قربا قربانا فتقبل من أحدهما و لم يتقبل من الآخر قال لأقتلنك قال انما يتقبل الله من المتقين»:1 داستان فرزندان آدم را براي مردم نقل كن. دو فرزند بلافصل حضرت آدم قرباني كردند. پيداست كه در آن زمان كه خود حضرت آدم پيغمبر بوده، يك مناسك عبادي از جمله قرباني هم داشته اند. اين دو برادر، يعني جناب هابيل و قابيل قرباني كردند، و قرباني يكي قبول شد و يكي نشد. آن يكي كه قرباني اش قبول نشد به برادر ديگر گفت: تو را حتماً خواهم كشت؛ چرا قرباني تو قبول شد و از من قبول نشد؟ برادر ديگر گفت: تقصير من نيست كه قرباني تو قبول نشد؛ تو هم تقوا داشته باش تا خدا قرباني تو را قبول كند. ولي او از روي حسد، كينه برادر را در دل گرفت و بالأخره او را كشت. اين اولين داستاني است كه در قرآن از آدمي زاد نقل شده است و موضوع آن حسد است. يعني آدمي زادها! بفهميد كه امري در درون و در دل شما ممكن است به وجود بيايد كه اين همه فساد بر آن مترتب شود. گناهي به اين روشني كه هيچ توجيه عقلي ندارد.
مي دانيم كه قرآن، كتاب رمان، قصه، يا تاريخ نيست؛ بلكه كتاب هدايت است. هدف قرآن از نقل اين داستان ها اين است كه ما بفهميم حسد چقدر مي تواند خطرناك باشد.
داستان بعد مربوط به زمان حضرت يعقوب و حضرت يوسف است. «اذ قالوا ليوسف و أخوه احب الي ابينا منا و نحن عصبه ان أبانا لفي ضلال مبين».2 يعقوب پيغمبر، فرزند اسحاق و نوه حضرت ابراهيم است. ايشان دوازده پسر دارد كه همه پيغمبرزاده هستند. اين ها ديدند كه اين برادر كوچك پيش پدر عزيزتر است. با هم نشستند و گفتند: پدر، يوسف و برادرش را بيشتر از ما دوست دارد؛ اين درست نيست. پسرها براي پدري كه خود پيغمبر است، تكليف معين مي كنند! مي گويد: پدر ما به خاطر اين كه آن دو برادر كوچك تر را بيشتر دوست دارد، در گمراهي آشكاري است. اكنون چگونه پدر را از اين گمراهي درآوريم؟ راه حل شان اين بود كه «اقتلوا يوسف أو اطرحوه أرضا يخل لكم وجه أبيكم و تكونوا من بعده قوماً صالحين»3: يوسف را بكشيد تا يوسفي نباشد كه پدر او را دوست داشته باشد. يكي ديگر از آن ها كه يك مقدار انصاف داشت، گفت: او را به سرزميني بفرستيد كه از پدر دور باشد و دست پدر به او نرسد؛ بعد آدم هاي خوبي باشيم. اكنون كه مي بينيم پدر يوسف را بيشتر دوست دارد، نمي توانيم آدم خوبي باشيم. يوسف را بكشيم تا آدم خوبي شويم؛ عجب راه خوبي!
چرا قرآن به اين داستان اهميت داده است؟ براي اين كه بدانيم ممكن است در درون ما هم چنين چيزي باشد، و بفهميم چه خطري دارد. آدم برادر خود را، برادري كه بايد مايه افتخارش باشد، به خاطر اين كه يك مقدار از خودش بهتر است و پدر او را بيشتر دوست دارد، مي كشد! و عامل آن حسد است.
داستان بعد به زمان پيغمبراكرم اسلام(ص) و دستگاه نبوت و امامت مربوط مي شود. قرآن مي فرمايد: «أم يحسدون الناس علي ما آتاهم الله من فضله...»4. اين آيه مي تواند اشاره به اين نكته باشد كه بزرگ ترين عاملي كه موجب به شهادت رساندن اهل بيت(ع) شد، حسد بود.
بنابراين اگر بگوييم بزرگ ترين عامل فساد در طول تاريخ انسان ها، حسد بوده است، حرف گزافي نگفته ايم.
پروردگارا به حق محمد و آل محمد، ما را از ريشه هاي فساد، از جهل، عصبيت، حسد و از ساير ريشه هاي كفر محفوظ بدار. دل هاي ما را به نور ايمان و معرفت روشن بفرما.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14