(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 تیر 1390- شماره 19965

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور در مراسم تجليل از تعاوني هاي برگزيده مسكن مهر:
طرح جديد مسكن در 15 نقطه كشور اجرا مي شود
تمدن: بارانداز مصرف 70درصد كالاي قاچاق در تهران است
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها خبر داد پرداخت يارانه شير به توليد
امضاي تفاهم نامه همكاري براي فراگير شدن اينترنت ملي
وزير نيرو: قيمت آب و برق هيچگونه افزايشي نخواهد داشت
معاون اقتصادي بانك مركزي: شوراي عالي آمار نرخ تورم را اعلام مي كند
افزايش 5/14 درصدي تجارت ايران با جهان
جزئيات كاهش قيمت 4 خودرو سواري



كوتاه اقتصادي

¤ بررسي عملكرد مصارف ارزي بانك هاي كشور در كميته نظارت بر بازار ارز تصويب شد.به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، در چهارمين جلسه كميته نظارت بر بازار ارز كشور مقرر شد، حوزه نظارت اين بانك گزارش عملكرد مصرف ارزي تمامي بانك هاي كشور را سندرسي كرده و نتايج را براي اتخاذ تصميمات مناسب به كميته گزارش كند.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به افزايش گازرساني به نيروگاه ها در چند روز گذشته، اعلام كرد: ظرفيت انتقال گاز طبيعي ايران به 750 ميليون مترمكعب در روز افزايش يافته است.جواد اوجي در يك گردهمايي درباره آخرين وضعيت گازرساني به مشتركان از ابتداي سالجاري تاكنون، گفت: در حال حاضر سوخت نيروگاه ها بدون هيچ مشكلي تامين مي شود و روزانه 145ميليون مترمكعب گاز در اختيار اين نيروگاه ها قرار مي گيرد.
¤ با تصويب هيئت وزيران و به منظور تكميل عمليات اجرايي طرح هاي نيروگاهي، بيش از 539 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي هفده طرح انتقال نيروي برق در سراسر كشور منتشر خواهد شد.
¤ طبق آخرين آمار ميزان كل خريد تضميني گندم از كشاورزان تا روز يازدهم تير ماه سال جاري به 3 ميليون و 106 هزار و 235 تن رسيد.حميد عليخاني معاون وزير بازرگاني و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران با بيان اين مطلب اظهار داشت: هم اكنون كار خريد تضميني گندم در 23 استان كشور در حال انجام است كه بيشترين ميزان خريد مربوط به استان خوزستان با 915 هزار و 564 تن و كمترين ميزان متعلق به استان خراسان جنوبي با 7 هزار و 289 تن بوده است.
¤ رئيس انجمن صنفي گاوداران استان تهران گفت: در حال حاضر قيمت تمام شده يك كيلوگرم شير 573 تومان است و با احتساب 10درصد سود 630 تومان است و خريد كمتر از اين به ضرر دامدار است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3325، 3378، 3379، 3330 الي 3336، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 7715 الي 7717، 7798 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مدير پروژه هاي مسكن مهر وزارت تعاون گفت: در مجموع 7 هزار و 600 تعاوني مسكن مهر با يك ميليون نفر عضو در سطح كشور فعال هستند كه مكلفند تا پايان سال يك ميليون واحد مسكوني مهر را تحويل مالكان دهند.
¤ معاون آبزي پروري سازمان شيلات با بيان اينكه شيوع بيماري لكه سفيد ميگو در استان خوزستان به سرعت كنترل شده است، گفت: احتمال وقوع اين بيماري هميشگي است كه تنها با مديريت و كنترل پرورش دهنده در محيط توليد مي توان از شيوع آن پيشگيري كرد.
¤ رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك هاي دولتي با تأكيد بر ضرورت پاسخگويي مسئولان نظارتي بر بازار پولي و مالي، گفت: ساختار تخصيص بهينه منابع در عرصه بخش مالي اثر اجتماعي سودمندي به همراه دارد و مي تواند با نظارت كارآمد بر بازار مالي بهبود يابد.
¤ مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در خصوص تعرفه هاي دولتي و خصوصي خدمات درماني، گفت: با ابلاغ تعرفه ها از سوي دولت، تامين اجتماعي مشكلي براي اجرا نخواهد داشت و بار مالي آن نيز تأمين مي شود.
¤ معاون وزير ارتباطات گفت: سازمان فناوري اطلاعات در حال انجام كارهاي كارشناسي و مطالعاتي لازم براي واگذاري پروانه به شركت هاي خصوصي در حوزه سرويس هاي شبكه ملي اطلاعات است كه پس از اتمام آن، مراحل واگذاري پروانه توسط سازمان تنظيم مقررات انجام خواهد شد.
¤ رئيس سازمان چاي كشور گفت: امروز 40 هزار كارت بانك سپه بين چايكاران توزيع شد تا اعتبار 40 ميليارد توماني برگ سبز چاي به حسابشان واريز شود.
¤ معاون مالي انجمن كارخانجات قند و شكر از افزايش 10درصدي تعرفه واردات شكر خام به كشور خبر داد و گفت: به اين ترتيب تعرفه واردات شكر خام از 20 به 30درصد افزايش يافته است.

 



رئيس جمهور در مراسم تجليل از تعاوني هاي برگزيده مسكن مهر:
طرح جديد مسكن در 15 نقطه كشور اجرا مي شود

رئيس جمهور گفت: تا پايان سال در 15 نقطه كشور طرح جديد مسكن راه اندازي مي شود.
محمود احمدي نژاد ديروز در مراسم تجليل از تعاوني هاي برگزيده مسكن مهر با اشاره بر لزوم آغاز طرح جديدي در حل مشكل مسكن اظهار داشت: طرح مسكن مهر يك تمرين و نرمشي بود براي اينكه بتوانيم آن كار بزرگ را انجام دهيم.
رئيس جمهور با طرح چندين سوال همچون چرا قيمت مسكن گران است، چرا يك فرد بايد عمر خود را پيش فروش كند تا بتواند در يك آپارتمان 70-80 متري زندگي كند آيا اين از الزامات اجتماعي و فرهنگي ما است، گفت: آيا اين نحوه زندگي يك الگوي محتوم است و كسي نمي تواند از آن عبور كند.
وي ادامه داد: آيا شيوه بهتري براي زندگي نيست؟ بايد گفت اين مشكل به نوع طراحي ضوابط شهري، مديريت شهري برمي گردد نه اينكه فرد خاص يا شهرداري مقصر باشد. بلكه اتفاقي است كه در طول 70 سال رخ داده است كه بايد آن را تغيير دهيم.
احمدي نژاد با اشاره به مشكل حاشيه نشيني، در شهرهاي بزرگ اظهار داشت: با كشيدن يك خط دور شهر و ايجاد محدوده براي شهر به دنبال كاهش هزينه شهري هستند در حالي كه با اعمال اين موضوع هرچند هزينه شهري كاهش نمي يابد، بلكه شاهديم كه در اكثر شهرهاي بزرگ حاشيه نشيني ايجاد شده كه اين موضوع خود موجب افزايش هزينه ها است.
وي با بيان اينكه در دنيا شهري به گراني تهران نه در خورد و خوراك بلكه ساير هزينه هاي شهري سراغ نداريم، تاكيد كرد: با اين مديريت شهري هم هزينه هاي مديريت بالا رفت و هم شاهديم كه آسايش مردم بيشتر نشده است.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينكه با شهرسازي كه انجام شد، همه باغ هاي تهران از بين رفت، تصريح كرد: طرحي كه از چندين سال قبل و يا شايد قبل از انقلاب تهيه شده ايجاد 200 هزار هكتار فضاي سبز است. در حالي كه حداكثر در هر سال مي شود 2 هزار هكتار درختكاري كرد و با اين اوصاف ايجاد 200 هزار هكتار فضاي سبز صد سال به طول مي انجامد كه مطمئنا پس از صد سال جمعيت نيز اضافه شده است. بنابراين براي حل اين مشكل چاره اي ديگر بايد انديشيد.
احمدي نژاد هنر دولت در حل مشكل مسكن را بي ارزش كردن زمين عنوان و خاطرنشان كرد: اگر قيمت زمين را به صفر برسانيم شاهد خواهيم بود منابع بسياري آزاد مي شوند.
وي به وسعت خاك ايران اشاره و تاكيد كرد: اگر در حل مشكل مسكن و ايجاد فضاي سبز از نيروي مردمي كمك بگيريم مي توانيم هم زمين را به باغ تبديل كرده و مسكن نيز درست كنيم كه با طرح جديد و مدرن شهرسازي مي توانيم زمين را به خود مردم اجاره دهيم و از آنها بخواهيم هم براي خود خانه درست كنند و هم فضاي سبز ايجاد كنند.
رئيس جمهور در همين زمينه يادآور شد: اگر به هر خانواده ايراني هزار متر زمين بدهيم بسته به اينكه اين زمين كجا باشد؛ مي توانيم اجاره را كم و زياد كنيم و در نتيجه كلا دو ميليون هكتار زمين به مردم واگذار مي شود كه مي توانيم از مردم بخواهيم در اين هزار متر زمين صدمترش را خانه احداث كنند و در بقيه زمين فضاي سبز درست كنند كه با اين كار هم مشكل مسكن مردم حل مي شود و هم فضاي سبز و در نتيجه مردم نيز آسايش بيشتري پيدا مي كنند.
احمدي نژاد با بيان اينكه مي شود به مدل ديگري زندگي كرد، گفت: روحيه فردي كه در آپارتمان زندگي مي كند و با ترافيك نيز مواجه است با فردي كه در ويلا زندگي مي كند مقايسه كنيم كيفيت چقدر فرق مي كند.
وي با اشاره به اينكه مي شود زندگي ارزان تر و بهتر داشته باشيم ابراز داشت: همه تعاوني ها، وزارت مسكن و دست اندركاران بحث مسكن آماده باشند چرا كه در شهرهاي ما بايد نهضت واقعي رخ دهد. چرا كه ما ملتي هستيم كه پول داريم و بايد از آن استفاده خوبي كنيم.
وي با اشاره به برنامه هاي دولت در حل مشكل مسكن اظهار داشت: 20 ميليون خانواده ايراني داريم كه ساليانه حدود يك ميليون به آن اضافه مي شود. اگر بگوييم به خانواده هايي كه جديد هستند زمين مي دهيم بعد از 2 سال 2 ميليون هكتار زمين زير فضاي سبز مي رود و اين خانواده ها نيز خانه دار شده اند و در نتيجه انقلاب عظيمي در كشور رخ مي دهد.
رئيس جمهور گفت: تا پايان سال تلاش مي كنيم در 10 يا 15 نقطه كشور طرح جديد مسكن را راه بيندازيم.
احمدي نژاد در قسمت پاياني سخنان خود گفت: متاسفانه در كشور ما افرادي هستند كه از شرايط غيرعالمانه و غيرعادلانه بهره مي برند. كه اگر طرح هاي اساسي و عادلانه ارائه شود آنها متضرر مي شوند. بنابراين بايد طراحي ها و مديريت كشور را به سمتي ببريم كه زمينه عمل اين گونه افراد سودجو از بين برود تا مردم نيز راحت تر بتوانند زندگي كنند.

 



تمدن: بارانداز مصرف 70درصد كالاي قاچاق در تهران است

استاندار تهران گفت: بارانداز مصرف 70درصد كالاي قاچاق كشور در تهران است.
مرتضي تمدن صبح ديروز در دومين روز از همايش راهبردهاي نوين مبارزه با قاچاق كالا و ا رز گفت: يكي از راهبردهاي مهم در مبارزه با قاچاق اجراي طرح تحول اقتصادي است به طوري كه با اصلاح نظام مالياتي، نظام گمركي، نظام توزيع، ارتقاء پول ملي و اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها مي توان از بروز قاچاق جلوگيري كرد.
وي افزود: مشكلي كه قاچاق كالا ايجاد مي كند پديده شوم پولشويي است كه باعث مي شود تا پول هاي نامشروع وارد سيستم بانكي شود، لذا با اصلاح نظام بانكي مي توان از ورود پول هاي نامشروع به سيستم جلوگيري كرد.
تمدن افزود: در اصلاح نظام توزيع، بايد همه كالاها شناسنامه و كد معتبر داشته باشند و در غير اين صورت بايد عوامل آن مجازات شوند.
وي با تاكيد بر اينكه بارانداز 70درصد مصرف كالاي قاچاق در استان تهران است، گفت: اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و ارتقاء بهره وري باعث كاهش قيمت تمام شده مي شود.
استاندار تهران گفت: كمربند اطراف تهران مملو از انبارهاي كالاي قاچاق شده است كه خيلي از اين انبارها و مراكز كالاي قاچاق نشانه گذاري و شناسايي شده اند و قبل از اينكه ما ورود كنيم خودشان تسليم شده اند.
تمدن با تاكيد بر اينكه در مبارزه با قاچاق بايد حركت هماهنگ و همگاني وجود داشته باشد گفت: در مبارزه با قاچاق عليرغم شناسايي ريشه ها بايد مبارزه در بدنه نيز صورت بگيرد.
جهاد اقتصادي
بدون مبارزه با قاچاق ناقص است
استاندار خراسان رضوي گفت: بدون مبارزه با قاچاق، جهاد اقتصادي ناقص و ابتر خواهد بود؛ لذا هرچه سريع تر فعاليت هاي ستاد در اين زمينه بايد مشخص شود و ما به عنوان دستاورد جهاد اقتصادي، مبارزه با قاچاق كالا و ارز را شاهد باشيم.
محمود صلاحي در همايش فوق ادامه داد: در مبارزه با قاچاق كالا و ارز اولين موضوع اصلاح قوانين است كه لايحه پيشنهادي آن تهيه و به مجلس رفته است.
استاندار خراسان گفت: نمايندگان مجلس بايد توجه كنند قوانين مشابه قاچاق در مجلس تاكنون كارايي نداشته است و هرچه سريع تر بايد يك قانون جامع و كامل به مجريان داده شود، چرا كه قانون فعلي براي چند ده سال پيش است و اگر خوب اجرا نشده است بايد امروز يك قانون كامل داشته باشيم.
وي افزود: استان خراسان رضوي در مبارزه با قاچاق امكانات كمي داشته است ولي در 2 سال گذشته همه مرزها به دوربين مجهز شد و براي دو مرز مهم نيز دستگاه ايكس-ray خريداري شده است.
صلاحي با تاكيد بر اينكه براي مبارزه با قاچاق بايد كار فرهنگي صورت گيرد، گفت: بايد تمام دستگاه ها كالاي داخلي بخرند تا فرصت اشتغال از بين نرود.
وي با بيان اينكه در خراسان رضوي كالاي قاچاق از مرزهاي خودمان وارد نمي شود و از استان هاي ديگر وارد مي شود، اظهار كرد: اين استان استاني پرجمعيت، با شش ميليون نفر جمعيت است و سالانه حدود 2 ميليون زائر خارجي و 23 ميليون زائر داخلي دارد، لذا نبايد بگذاريم زائران امام رضا(ع) كالاي قاچاق را براي سوغات ببرند. وي با بيان اينكه تهران صادركننده قاچاق است، گفت: با كد گذاري كالاها مي توانيم در مبارزه با ورود كالاي قاچاق جديت داشته باشيم همچنين اشتغال مرزنشينان در مرزهاي شرقي نيز در مبارزه با اين پديده شوم موثر است.
تدوين بسته سياستي گمرك
در ادامه اين همايش رئيس كل گمرك ايران هم از تدوين بسته سياستي گمرك براي مبارزه با قاچاق كالا در اين دستگاه خبر داد.
عباس معمارنژاد با بيان اينكه تحول گمرك يكي از محورهاي طرح تحول اقتصادي است كه از سوي رئيس جمهور ابلاغ شده است، افزود: تسهيل تجارت، سرعت در انجام امور گمركي و غيره نيازمند قوانين و مقررات خاصي است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: قوانين و مقررات نامناسب در اين بخش منجر به بروز مشكلاتي شده است زيرا با شرايط روز همخواني ندارد.
حمايت سرويس هاي غربي از شبكه هاي قاچاق
وزير اطلاعات هم طي سخناني در همايش مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: شبكه هاي پيچيده قاچاق در داخل و خارج از كشور بطور سازمان يافته فعاليت مي كنند بطوري كه تلاش بخشي از شبكه هاي آنها در هدف قرار دادن مسايل فرهنگي و اعتقادي است و در اين زمينه از حمايت هاي سرويس هاي اطلاعاتي كشورهاي غربي نيز برخوردارند.
حجت الاسلام مصلحي به اعترافات ريگي درباره قاچاق سوخت از كشور اشاره كرد و گفت: ريگي در بخشي از اعترافات خود از جمله مواردي كه اشاره كرد، حمايت از قاچاق مواد سوختي بود. در واقع اين برنامه به گفته ريگي از درخواست هاي سرويس هاي جاسوسي برخي كشورها بوده است.
وي يادآور شد: با توجه به حضور ناتو در اطراف كشورمان، در بحث قاچاق سوخت نيز آنها راغب بودند تا از اين طريق بتوانند مشكلات سوختي خود را تامين كنند.
وي قاچاق را اقدامي براي ضربه زدن به اقتصاد كشور دانست و در عين حال گفت: در تجارت خارجي واردات كالا از 16 ميليارد دلار در سال 78 به 65 ميليارد دلار در سال 89 رسيده است.
به گفته وزير اطلاعات، اين ميزان تجارت در حالي انجام شده است كه ابزار و امكانات نظارتي متناسب با اين رشد 4 برابري تجارت، نبوده است.
مصلحي تصريح كرد: تجربه نشان داده است كه با استفاده از روشهاي نرم افزاري و رفتن به سوي برنامه هاي نظارتي و كنترلي نوين، در مقايسه با اقدامات فيزيكي، بهتر مي توان با پديده قاچاق مبارزه كرد.

 



دبير ستاد هدفمندي يارانه ها خبر داد پرداخت يارانه شير به توليد

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها از قطع پرداخت يارانه شير به بخش مصرف از 15 تيرماه سالجاري خبر داد و گفت: يارانه شير به بخش توليد پرداخت مي شود.
محمدرضا فرزين در يك نشست خبري افزود: از 9 ميليون ليتر شير توليدي تنها 2 ميليون ليتر آن شير يارانه اي است و بر اين اساس سهم شير يارانه اي رقم بالايي نيست.
به گفته وي براساس تصميم ستاد هدفمندسازي يارانه ها مقرر شد روش حمايت از مصرف به روش حمايت از زنجيره توليد تغيير يابد. ضمن آن كه روش حمايتي، استفاده از وجوه اداره شده است.
وي با بيان آن كه قيمت شير در مراحل توليد و فرآوري تعيين مي شود، گفت: قيمت شير به صورت استاني تعيين است و نظارت لازم نيز از سوي سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان انجام مي شود.
فرزين با بيان اينكه توليد شير در كشور بيش از نياز است، بر اعمال مديريت مناسب در اين خصوص تاكيد كرد.
وي همچنين از ارايه يارانه شير به جامعه هدف خبر داد و گفت: براساس طرحي جديد، جامعه هدف افزايش خواهد يافت به عبارتي علاوه بر مدارس اعضاي تحت پوشش كميته امداد نيز يارانه دريافت مي كنند.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به اين كه در آينده نزديك قيمت شير خام، شيرفرآوري شده و شير مصرف كننده در هر استان اعلام مي شود، افزود: از 15 تيرماه جاري وارد فرايند اجرايي براي تغيير پرداخت يارانه شير خواهيم شد و هم اكنون فرايند اجرايي آن به وزارتخانه هاي كشور و بازرگاني ابلاغ شده است.
وي در خصوص افزايش قيمت شير آزاد نيز گفت: نرخ شير آزاد نيز به صورت استاني و بعد از آن كه قيمت هاي آن استخراج شد، تعيين مي شود، اما تمام تلاش دولت بر اين است كه قيمت هاي كنوني حفظ شود.
فرزين با بيان اينكه در بودجه سال جاري 500 ميليارد تومان اعتبار براي حمايت از بخش شير پيش بيني شده است، اظهار داشت: با تغيير روش پرداخت يارانه، اين امكان وجود دارد كه قيمت ها در كوتاه مدت تا زماني كه اين سيستم جا بيفتد نوسان داشته باشد، اما تلاش مي شود روش متمركزي دنبال كنيم.
دبير ستاد هدفمندسازي يارانه ها گفت: از آنجايي كه قيمت تمام شده شير در استانها متفاوت است و به صورت منطقه اي تعيين مي شود، اين امكان وجود دارد كه قيمت شير در استان ها متفاوت باشد.
وي در پايان گفت: براي اجراي اين برنامه جلساتي با اصناف، دامداران و توليدكندگان برگزار شده است تا برنامه جديد پرداخت يارانه با مشكلي مواجه نشود.

 



ميان دولت و وزارتخانه هاي بازرگاني و ارتباطات صورت گرفت
امضاي تفاهم نامه همكاري براي فراگير شدن اينترنت ملي

به منظور اتصال شبكه ارتباطي شباب با شبكه دولت، تفاهم نامه سه جانبه همكاري ميان دولت و وزراي بازرگاني و ارتباطات به امضا رسيد.
وزير بازرگاني پس از امضاي اين تفاهم نامه گفت: اين تفاهم نامه شبكه شباب را به شبكه دولت متصل مي كند و پايه هاي فني تبادل داده را در سطح ملي شكل خواهد داد.
غضنفري سپس از راه اندازي شبكه شباب در 360 شهرستان كشور و در ادارات بازرگاني خبر داد و گفت: اين شبكه ها به وسيله فيبرنوري متصل شده و به صورت مستقل و خارج از شبكه اينترنت فعال هستند.
به گفته وزير بازرگاني، شباب امكان اتصال كارخانه ها و واحدهاي توليدي را از طريق سازمان بازرگاني از شهر مبدا به مقصد از طريق شبكه اينترانت فراهم مي كند.
غضنفري گفت: شباب از محصولات مورد نياز و اساسي حوزه امنيت ارتباطات است كه به لحاظ پهناي باند هيچ مشكلي در تعريض ندارد و در خود سامانه هايي همچون شبنم، ميزان، ستاد، سجاد، ساعد، ايران كد، كاتالوگ الكترونيكي و غيره را جاي داده است.
وي با بيان اينكه وزارت بازرگاني در راستاي همگاني كردن تجارت الكترونيك شباب را به عنوان يك زيرساخت تدارك ديده است، گفت: اميدواريم كه اين شعب اينترانت، پايلوتي باشد براي كارهاي بزرگي كه فناوري ارتباطات و اطلاعات انجام دهد زيرا كه ICT در نظر دارد بزرگراه موازي به نام اينترنت ملي را شكل دهد.
غضنفري گفت: با راه اندازي اين شبكه، هيچ اداره اي در مسير خود در فضاي وب در كشورهاي خارجي تردد نخواهد كرد مگر اينكه مصرف كننده به طور شخصي در پي جابه جا كردن اطلاعات خود از اين طريق باشد.
وزير بازرگاني اظهار داشت: در حال حاضر حدود پنج كشور اينترنت ملي خود را شكل دادند كه با شكل گيري اينترانت در ايران، كشورمان ششمين كشور صاحب اينترنت ملي خواهد بود.
همچنين وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: هرچند كه شبكه ملي اطلاعات، جايگزين اينترنت نيست اما مبناي اصلي كار، اين شبكه است زيرا كه 95درصد فعاليت در شبكه هاي ارتباطي نيازي به اينترنت ندارد.
رضا تقي پور تصريح كرد: از طريق شبكه ملي اطلاعات كاربردهاي مورد نياز اينترنت ارايه مي شود.
وي گفت: ظرفيت سازي هشت مگابيتي براي منازل، 20 مگابيتي براي ساير متقاضيان و ظرفيت هاي بالاتر براي مراكز دولتي متقاضي انجام شده، در شبكه ملي پيش بيني شده است.
تقي پور افزود: شبكه ملي اطلاعات به صورت پنج بانده در داخل كشور و با پهناي باند نامحدود و به هر ميزان كه كاربر نياز دارد با مديريت آدرس هاي داخلي قابل دسترس خواهد بود و اين بدان معني است كه اين شبكه در كشور ايمن است.

 



وزير نيرو: قيمت آب و برق هيچگونه افزايشي نخواهد داشت

وزير نيرو با بيان اينكه مردم هيچ افزايش قيمتي براي آب و برق را در حال حاضر شاهد نخواهند بود گفت: ضرورت صدور ماهانه قبوض آب و برق ديگر از بين رفته است.
مجيد نامجو با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: فعلا هيچ افزايش قيمتي براي آب و برق نخواهيم داشت هرچند هر تغييري در قيمت ها منوط به مصوبه ستاد هدفمندي يارانه هاست و اگر قيمت ها از سوي اين ستاد افزايش يابد و به ما ابلاغ شود ما آن را اجرا خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: بحثي در ابتداي هدفمندي يارانه ها مطرح شد قرار بود كه قبوض آب و برق ماهانه صادر شود.
وي اضافه كرد: به نظر مي رسد ديگر ضرورتي براي اين كار نباشد و قبوض آب و برق همان 45 روز يكبار به دست مشتركان خواهد رسيد.
به گفته وي، البته برخي از صنايع بزرگ كه مصرف برق آنها 500 كيلووات ساعت بيشتر است قبض برق شان ماهانه صادر مي شود.
وي اظهار داشت: هم اكنون بخشي از يارانه آب و برق هدفمند شده اما هنوز جاي كار زيادي دارد.
نامجو گفت: در عين حال وزارت نيرو قيمت تمام شده آب و برق را تعيين و به ستاد هدفمندي يارانه ها اعلام كرده است و در نهايت، اين ستاد نسبت به هرگونه تغيير در نرخ آب و برق تصميم گيري خواهد كرد، اما وزارت نيرو فعلا برنامه اي براي تغيير قيمت ها ندارد.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا بلوكه شدن درآمدهاي وزارت نيرو در خزانه از بابت فروش آب و برق حل شد يا خير گفت: درآمدهاي آب و برق بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها قرار بود به حساب خزانه واريز شود اما اختلاف حساب باعث شده تا يك سري مشكلات در آزاد كردن درآمدها در خزانه ايجاد شود.
نامجو ادامه داد: بزودي در جلسه اي با وزير امور اقتصادي و دارايي اين اختلاف حساب را مرتفع خواهيم كرد.
به گفته وي در حساب خزانه سهم وزارت نيرو از بابت فروش آب و برق روشن است بنابراين به نظر مي رسد اين مشكل نيز برطرف شود.
وي درباره دليل خاموشي هاي برق تهران طي چند روز گذشته گفت: خاموشي هايي كه در تهران رخ داده مطمئنا به خاطر كمبود و توليد برق نبوده و به خاطر حوادث پيش بيني نشده در شبكه و يا پست هاي برق است.
وي ادامه داد: در حال حاضر مصرف برق كشور به 740 ميليون كيلووات ساعت در روز رسيده است كه اين عدد حتي آن عددي كه براي پيك مصرف تابستان نيز پيش بيني شده نرسيده و با آن فاصله داريم.
وي گفت: خاموشي هاي موضعي در شبكه برق كشور به دلايل كمبود توليد نيست و اشكالات فني است.
نامجو به مهمترين اولويت هاي وزارت نيرو در سال جهاد اقتصادي اشاره كرد و افزود: هدف نخست وزارت نيرو در گام نخست در دستور كار قرار دادن پرداخت 8 هزار ميليارد تومان از بدهي هاي صنعت آب و برق است.
وزير نيرو افزود: 6 هزار و500 ميليارد تومان نيز از بدهي هاي وزارت نيرو به بانك هاي خصوصي و دولتي را در چارچوب بند 31 قانون بودجه 90 امسال تهاتر و به بدهي دولت اضافه خواهيم كرد.
به گفته وي، 5 هزار ميليارد تومان مطالبه پيمانكاران از وزارت نيرو است كه طبق بند 35 قانون بودجه امسال تصفيه خواهد شد.
نامجو از برق رساني به روستاهاي بالاي 10 خانوار تا پايان دولت دهم خبر داد و گفت: در حال حاضر 2 هزار و300 روستا بدون برق هستند كه امسال تا سقف هزار روستا برق دار خواهند شد.
وي به سهم وزارت نيرو از ايجاد اشتغال در سال جاري اشاره كرد و گفت: اين وزارتخانه در تحقق هدف دولت براي ايجاد 5/2 ميليون شغل گام برداشته بطوري كه با افتتاح هر نيروگاه و يا سدي 34 هزار شغل ايجاد مي شود.نامجو در پاسخ به سؤالي در خصوص قطع برق صنايع گفت: صنايع نبايد نگران تامين برق مورد نياز خود در تابستان 90 باشند البته وزارت نيرو برنامه هاي مديريت مصرف را به صورت سختگيرانه پيگيري خواهد كرد و البته اين راهبردي عالمانه و آگاهانه است.
وي ادامه داد: بر اين اساس، در تابستان امسال همچون سنوات هماهنگي هاي لازم با بخش صنعت كشور مبني بر تغيير شيفت هاي كاري و روزهاي تعطيلي به عمل خواهد آمد.
نامجو اضافه كرد: بايد به صراحت گفت وزارت نيرو برنامه اي براي قطع برق واحدهاي صنعتي ندارد و اعلام مي كند امسال وضعيت بهتري نسبت به سالهاي گذشته در تامين برق دارد چرا كه ظرفيت هاي جديدي وارد مدار شده است.
نامجو در پاسخ به سؤالي در خصوص هماهنگي وزارتخانه هاي نفت و نيرو در تامين برق و سوخت مورد نياز نيروگاهها تاكيد كرد: مشكلي كه وزارت نفت و نيرو در رابطه با تامين سوخت نيروگاهها دارند، به طور قطع قابل حل است و مديرعامل شركت ملي گاز و معاون برق و انرژي وزارت نيرو داراي سوابق حرفه اي هستند كه به نظر مي رسد اين موضوع را به خوبي مديريت خواهند كرد.
وي درباره ادغام وزارتخانه هاي نفت و نيرو گفت: با توجه به نشست مجلس و دولت اين ادغام منتفي است؛ اما اينكه براساس قانون برنامه پنجم و سياست هاي دولت و مجلس تصميم گرفته شود در آينده وزارت نفت و نيرو در هم ادغام شوند بايد منتظر ماند و ديد كه چه خواهد شد.
وي با ابراز تمايل نسبت به ادغام وزارت نفت و نيرو گفت: كوچك شدن از آرزوهاي دولت است، مشكلي كه طي چند روز گذشته براي سوخت نيروگاهها به وجود آمد اگر شركت گاز و شركت توانير در كنار هم و زيرمجموعه يك وزارتخانه بودند، پيش نمي آمد.
وي در مورد وضعيت درياچه اروميه گفت: براي وضعيت درياچه اروميه ستاد ويژه اي براي پيگيري امور اين درياچه تشكيل شده است، بنابراين براي احياي درياچه اروميه، روش هايي همچون انتقال حوضه به حوضه و كنترل مصرف آب كشاورزي ارائه شده است كه در قالب يك برنامه بلندمدت، تلاش داريم اين درياچه را احيا كنيم.

 



معاون اقتصادي بانك مركزي: شوراي عالي آمار نرخ تورم را اعلام مي كند

معاون اقتصادي بانك مركزي ضمن تاكيد بر اين كه تا اطلاع ثانوي شوراي عالي آمار نرخ تورم و ساير آمارهاي مربوط به اين بانك را اعلام خواهد كرد، گفت: بانك مركزي همچنان تورم هدف را برآورد مي كند.
حسين قضاوي در گفت وگو با فارس درباره دليل عدم اعلام نرخ تورم ماه جاري از سوي بانك مركزي اظهار داشت: احتمالا از اين به بعد نرخ تورم و همين طور مابقي آمارهايي كه بانك مركزي توليد مي كرد در شوراي عالي آمار بررسي، نهايي و توسط اين شورا اعلام خواهد شد.
معاون اقتصادي بانك مركزي در پاسخ به اين نكته كه با اين حساب ديگر بانك مركزي نرخ تورم را اعلام نخواهد كرد گفت: احتمال دارد فعلا شوراي عالي آمار اين نرخ ها را اعلام كند.
وي در پاسخ به اين نكته كه تا چه زماني روند مذكور ادامه خواهد داشت تصريح كرد: تا اطلاع ثانوي تمام اين آمارها را شوراي عالي آمار اعلام مي كند. قضاوي در ادامه اين گفت وگو درباره تعيين تورم هدف در بانك مركزي با توجه به روند جديد اعلام آمارها در شوراي عالي آمار اظهار داشت: تورم هدف ربطي به تورمي كه در واقعيت اقتصاد اتفاق مي افتد، ندارد. معاون اقتصادي بانك مركزي ادامه داد: از آنجايي كه در چارچوب سياستگذاري و وظايف ذاتي بانك مركزي تعيين اين نرخ ها و آمارها است همچنان هدف گذاري نسبت به متغيرهاي پولي از جمله نرخ تورم را به صورت تلويحي خواهيم داشت.
قضاوي افزود: البته برآورد نرخ تورم اتفاق افتاده و عملي در اقتصاد چيزي است كه كماكان بانك مركزي براي بهره برداري هاي داخلي خود انجام مي دهد.
وي تاكيد كرد: اما اعلام اين نرخ ها به بيرون از بانك مركزي و منوط به تصويب شوراي عالي آمار است.
معاون اقتصادي بانك مركزي در ادامه به آمارهاي مركز آمار اشاره و تصريح كرد: مركز آمار مدت هاست كه برآوردي از نرخ تورم را بر مبناي علمي انجام مي دهد.
وي افزود: بنابراين 2 نهاد در حال حاضر برآورد نرخ تورم را مبتني بر مباني كارشناسي انجام مي دهد.
قضاوي با تاكيد مجدد بر اين نكته كه بانك مركزي تا اطلاع ثانوي آمارهاي گوناگون خود را براي بهره برداري هاي داخلي خود مورد استفاده قرار مي دهد بيان كرد: با اين حساب بانك مركزي منتظر مي ماند تا شوراي عالي آمار تعيين تكليف نمايد كه كدام آمارها را اين بانك توليد و نهايي كند و كدام آمارها را نهادهاي ديگر انجام دهد.
وي تاكيد كرد: تقسيم كار نهايي با مصوبه شوراي عالي آمار خواهد بود.
قضاوي درباره قرار دادن نرخ تورم و آمارهاي ديگر در سايت بانك مركزي گفت: تا اطلاع ثانوي و تعيين تكليف در شوراي عالي آمار به نظر مي ر سد اطلاعات آماري بانك مركزي جنبه و كاربرد كارشناسي داخلي داشته باشد.

 



افزايش 5/14 درصدي تجارت ايران با جهان

تجارت ايران با جهان در 3 ماهه نخست امسال 5/14 درصد افزايش يافته است.
عباس معمارنژاد رئيس كل گمرك ايران افزود: حجم مبادلات تجاري ايران با ساير كشورها در مدت ياد شده با 2 ميليارد و 997 ميليون دلار افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم 23 ميليارد و 730 ميليون دلار رسيد.
معمارنژاد با بيان اين كه اين رقم سال گذشته 20 ميليارد و 733 ميليون دلار بوده است، عمده دليل افزايش مبادلات تجاري ايران با ساير كشورها را رشد 91/43 درصدي صادرات غيرنفتي كشورمان در 3 ماهه نخست امسال عنوان كرد.
وي گفت: صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي در اين مدت به 10 ميليارد و يك ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 91/43 درصد رشد نشان مي دهد.
معمارنژاد افزود: وزن اين ميزان صادرات غيرنفتي كشورمان 18 ميليون و 490 هزار تن بود كه به لحاظ وزن نيز 53/15 درصد افزايش يافته است.
رئيس كل گمرك ايران در خصوص ميزان واردات نيز گفت: در 3 ماهه نخست سال جاري 8 ميليون و 182 هزار تن انواع كالا به ارزش 13 ميليارد و 729 دلار وارد كشور شده است كه اين ميزان واردات به لحاظ وزن 01/26 درصد و از نظر ارزش 40 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كاهش يافته است.

 



جزئيات كاهش قيمت 4 خودرو سواري

سخنگوي وزارت بازرگاني با اشاره به مصوبه سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان، در خصوص كاهش قيمت 4 خوردو سواري گفت: طبق اين مصوبه چهار مدل از محصولات شركت ايران خودرو مشمول كاهش 2 تا 3 درصدي قيمت شده اند.
سيدعليرضا شجاعي گفت: با هماهنگي كميته خودرو وزارت صنايع و معادن و سازمان حمايت، كاهش قيمت چهار مدل خودروي پارس ELX، پژو 405، پارس معمولي و پارس دوگانه سوز به تصويب رسيد.
سخنگوي وزارت بازرگاني افزود: بر اين اساس، قيمت پارس ELX و پژو 405 سه درصد، پارس معمولي 2/5 درصد و پارس دوگانه سوز 2 درصد كاهش قيمت خواهند داشت.
به گفته وي، مصوبه مربوط به كاهش قيمت چهار مدل خودروي مذكور از اول تيرماه لازم الاجرا شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14