(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 تیر 1390- شماره 19965

عذرخواهي جسارت مي خواهد
ازدواج شروعي براي زندگي جديد
كدام غذاها براي كدام اعضاي بدن؟
جست وجوي شخصيت پنهان كودك در اسباب بازي ها
سونامي سرطان در ايران
جانشين هاي گوشتي
آقايان بخوانند : راه هاي ابراز محبت به همسر
چاي سياه سلولهاي سرطاني را محو مي كند
عينك آفتابي استاندارد



عذرخواهي جسارت مي خواهد

فرهنگ عذرخواهي كردن در روند متعارف خود نشان دهنده نوعي استحكام اخلاقي، انساني و مسئله اي بنيادين است به نحوي كه بايد پذيرفت آنان كه درپي اشتباه عذرخواهي مي كنند انسان هاي با جسارتي هستند.
بسياري از روانشناسان اجتماعي معتقدند كه اگر بپذيريم حقيقت نزد من و تو نيست بلكه حقيقت واقعيتي است كه پيشاپيش ماست آن وقت احساس عقل كل بودن به كسي دست نمي دهد و در هر مقام و منزلتي كه باشد پس از پي بردن به اشتباه مسير عقلانيت را در پيش مي گيرد و رسماً از ديگري بابت اشتباهش عذرخواهي مي كند.
به گفته دكتر عليزاده جامعه شناس و استاد دانشگاه، عذرخواهي كردن نشانه بزرگي است و كسرشان محسوب نمي شود ولي متأسفانه با همه پيشينه فرهنگي و مذهبي ما ايرانيان، مديران و حتي مردم به اين دليل كه شايد احساس مي كنند از جايگاه خود به پايين مي افتند درپي اشتباه عذرخواهي نمي كنند.
عذرخواهي نمودار ضعف نيست و مديران كلان و خرد ما بايد اين مسئله را توجه كنند كه مردم به صداقت آنها بيشتر احترام مي گذارد تا چيز ديگري و بايد اين فرهنگ را در خود تقويت كنيم كه هر زمان احساس اشتباه كرديم بتوانيم خود انتقادي كنيم و اجازه انتقاد به ديگران را نيز بدهيم.
اگر اعتماد به نفس در مديران بالا باشد مطمئناً جرأت عذرخواهي از مردم را دارند و در برابر اشتباه مقاومت نمي كنند اما اگر مي پندارند با عذرخواهي خاطرشان مكدر مي شود، دچار خسران مي شوند يا در برابر افكار عمومي تحقير شوند سخت در اشتباه اند.
هر چقدر مديران از سن بالاتر و تجربه بيشتر و همين طور قدرت ريسك پذيري و صلابت كاري بيشتري برخوردار باشند در برابر اينچنين مسائلي انعطاف پذيرتر و بهتر عمل مي كنند اما اگر تجربه كافي نداشته باشند و اساساً يك جاي كار بلنگد از عذرخواهي مي ترسند.
اين جامعه شناس به تشويق فرهنگ ديني نسبت به چنين رفتارهاي زيبا و انساني اشاره مي كند و مي گويد: اعتقادات ما نشان مي دهد احترام به ديگران و مسئوليت شناسي وظيفه اي ذاتي و الهي است.
در فرهنگ ايراني كه آميخته با زيبايي هاي فرهنگ اسلامي است نشانه هاي بديع و بكري از حس احترام وجود دارد كه بايد به سر در كاروانسراي عارف بزرگ سده چهارم هجري شمسي شيخ ابوالحسن خرقاني در مسير كوير دامغان به شاهرود اشاره كرد كه بر آن نوشته بود «هركس در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد، چه آن كس كه به درگاه باري تعالي به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد!»
با اين حال بايد پذيرفت مديران در فرايند آزمون و خطا آزموده مي شوند و هرچه مديران با سوادتر و با بنيانهاي فرهنگي و فكري جامعه آگاه تر باشند توان تحمل آنها بالاتر و قدرت پذيرش اشتباه در آنها بيشتر مي شود اگرچه اساساً افراد كارآزموده تر در شيوه مديريتي خود موفق تر شده و كمتر اشتباه مي كنند.
قدرت خود انتقادي و پذيرش مسئوليت نشان دهنده پختگي و بزرگي فرد است و مديران در فرايند مديريتي خود بايد منافع اجتماع و مصالح ملي را بر مسائل فردي و گروهي ترجيح دهند چرا كه اين امر مسئله اي اخلاقي و در زاويه ديد مردم بسيار ارزشمند است چنانچه سعدي عليه رحمه مي فرمايد: «اقوام روزگار به اخلاق زنده اند/ قومي كه گشت فاقد اخلاق مرده است.»

 



ازدواج شروعي براي زندگي جديد

بسياري از زوج هاي جوان در آغاز زندگي جديدشان نيازمند آموزش هستند تا بتوانند از بسياري از مشكلات جديدشان بگذرند.
به نظر مي رسد «ما شدن» براي زوج هاي تازه ازدواج كرده يك امر توافقي است. شما مقدمات عروسي را با يكديگر فراهم مي كنيد، با يكديگر عروسي مي كنيد، اما براي تحكيم و افزايش اين حس وحدت و حفظ آن، تلاش مشترك از سوي زوجين بسيار مهم است.
به عبارت ديگر ايجاد اين اتحاد جديد و مجزا براي زوجين بسيار اهميت دارد. اما جوان هاي بسياري هستند كه بعد از ازدواج هرگز رابطه زناشويي شان را در اولويت قرار نمي دهند و همچنان در رابطه با خانواده خود تنيده اند و بيشتر به كمرنگ نشدن ارتباط شان با والدين و خواهر و برادرشان فكر مي كنند. يا موارد بسياري وجود دارد كه زوج يا زوجه ماهيت ازدواج را درك نكرده است و نمي خواهد بپذيرد كه پس از اين، دوستان، شغل يا ديگر علائق اش در اولويت نيستند.
شما بايد بتوانيد بگوييد «اول همسرم». بله، شما پدر و مادرتان را دوست داريد و به آنها احترام مي گذاريد. اما اين رابطه شما با همسرتان است كه تكيه گاه شما در زندگي خواهد بود؛ پس اگر بتوانيد آن را در همان ابتداي ازدواج برقرار كنيد، زماني كه زندگي به مراحل دشوار خود برسد، خيلي راحت تر خواهيد توانست به آن تكيه كنيد.
دگرگوني ذهني از «من» به «ما» شايد شگفت انگيز باشد. وقتي از زندگي خسته ايد و نياز به چند روز آرامش داريد، ديگر نمي توانيد بدون اطلاع همسرتان به خانه پدري تان يا اتاق دوران كودكي تان برويد يا با دوستان تان به رستوران يا مسافرت برويد. شما ديگر عضو يك گروه هستيد و در قبال فردي جديد در زندگي تان مسئوليد.
براساس جديدترين مطالعه دانشگاه يورك تورنتو از 10هزار زوج جوان، 97درصد زوج هاي خوشبخت، «همدلي» را اولويت اصلي خود مي دانند، در حالي كه ميان زوج هاي ناراضي، اين ميزان تنها 28 درصد است. همچنين 97درصد زوج هاي خوشبخت از گذراندن اوقات فراغت شان در كنار يكديگر لذت مي برند، اما فقط 43 درصد مردان و زنان ناراضي از اين كار لذت مي برند.
جالب است بدانيد زوج هاي خوشبخت تقريبا 2برابر بيشتر از زوج هاي ناراضي، تصميم هاي زندگي شان را به طور مشترك گرفته اند. آمارها همچنين حاكي است كه دوستان و والدين همسران 81درصد زوج هاي خوشبخت خيلي به ندرت درباره تصميم گيري هاي آنها دخالت دارند. البته براي زوج هاي ناراضي اين ميزان 38درصد است.
براي بيشتر جوان هاي تازه ازدواج كرده، مشكلات با خانواده زن يا شوهر از اهميت يكسان در مقايسه با مشكلات مالي يا رفتار و حالات همسر برخوردار است.
معني همبستگي واقعي
هنگامي كه شما ازدواج مي كنيد، يك نوع زندگي جديد به وجود مي آيد كه نياز به مراقبت و تغذيه دارد. ما معمولا تعريف درستي از «ما» نداريم و بيشتر با خودمختاري و استقلال شخصي آشنا هستيم.
اما معني همبستگي واقعي، برداشتن گام هاي بعدي و اولويت بخشيدن به رابطه با همسران مان است. سعي كنيد آداب ويژه اي براي زندگي تان ايجاد كنيد؛ يعني براي پيوند بيشتر با همسرتان برنامه داشته باشيد؛ مثلا قبل از خواب حتما 10دقيقه اي با هم صحبت كنيد. صبحانه را هر روز حتما كنار هم بخوريد و يا آخر هفته به رستوران برويد. برنامه صحبت روزانه تنظيم كنيد؛ كارشناسان پيشنهاد مي كنند كه زوج ها مانند كارفرماياني عمل كنند كه براي ايجاد فضاي شاد و بهره وري بيشتر در كارگران، سياست هايي را اتخاذ مي كنند.
درخواست به جاي اعتراض
براي شروع بهتر است بابت تلاش روزانه همسرتان ابتدا از او تشكر كنيد. در ادامه از آنچه در طول روز براي تان اتفاق افتاده تعريف كنيد.
از همسرتان بخواهيد تا اگر مساله اي او را آزار داده است، درباره اش توضيح بدهد. مواردي كه برايتان اهميت دارد، در قالب درخواست بدون اعتراض مطرح كنيد و در آخر بهتر است نسبت به برنامه هاي آينده تان با ابراز اميدواري و خوش بيني صحبت كنيد.
اگر در زندگي تان به مرحله تصميم گيري مهمي رسيديد، صرفا نپرسيد آيا اين تصميم براي من يا همسرم مناسب خواهد بود يا خير، بلكه آن را به موضوعي براي مشورت و گفت وگو تبديل كنيد و ببينيد آيا براي «زندگي تان» مناسب خواهد بود.
پيوندهاي زناشويي نياز به مرزهايي براي عبور و مرور دائمي دارند كه به دوستان و خانواده هر دو جوان اين امكان را مي دهد تا با او در ارتباط باشند، اما اين امر با برنامه ها و خواسته هاي شما تداخل پيدا نمي كند؛ هر چند خانواده زن يا شوهر شايد از اين مساله گله مند باشند. ازدواج شما نوعي پايان وابستگي براي والدين تان است. رابطه تان را با آنها قطع نكنيد؛ شما به حمايت و مهرباني آنان نياز داريد و در تصميم گيري هايتان، به شكل مهربانانه و ملايم با آنان رفتار كنيد.
يك نكته جالب اينكه كلمه ناشناخته براي ابراز علاقه تان به همسرتان درست كنيد كه فقط شما و او متوجه آن شويد. اين كار زماني كه شما در محيط شلوغي هستيد، به كمك شما خواهد آمد.
به طور كلي اين عوامل به شما كمك مي كند تا بتوانيد به يك حس و زبان مشترك براي سريع تر رسيدن به همان «ما» دست يابيد و محيطي سرشار از آرامش در زندگي خود فراهم كنيد.
عليرضا سزاوار

 



كدام غذاها براي كدام اعضاي بدن؟

كارشناسان تغذيه معتقدند كه هر يك از موادغذايي براي بخش خاصي از بدن مفيد هستند و تشخيص و آگاهي از چگونگي اين ارتباط مي تواند در انتخاب صحيح غذا و مناسب براي سلامت اعضاي خاصي از بدن مؤثر باشد.
در اين مقاله كه در سايت تخصصي استينيگ فيت منتشر شده فهرستي از مواد غذايي ارائه شده است كه هر كدام براي حفظ سلامت يك عضو مشخص از بدن همزمان با بالا رفتن سن مفيد هستند. در اين مقاله آمده است:
- براي قوي و سالم ماندن استخوان ها، مصرف پنير توصيه مي شود. مصرف مواد حاوي كلسيم فقط مختص به دوران جواني نمي شود بلكه افراد حتي با بالا رفتن سن باز هم به اين گروه از مواد غذايي نياز دارند. متخصصان توصيه مي كنند كه با افزودن پنير به رژيم غذايي روزانه مقدار كلسيم مورد نياز بدن خود را به طور روزانه تأمين كنيد.
- براي حفظ سلامت و توان عضلات نيز مصرف پروتئين هاي سالم مثل پروتئين سويا توصيه مي شود.
- يكي از ريزمغذي هاي مفيد براي سلامت چشم ها، لوتين و زئاكسانتين هستند كه در اسفناج و پرتقال به وفور يافت مي شوند. همچنين بسياري از مولتي ويتامين ها و مكمل هاي رژيمي املاح مغذي حاوي لوتين هستند.
- ذرت نيز يك منبع مرغوب از غلات سبوس دار است كه مصرف آن براي حفظ سلامت و عملكرد مناسب قلب توصيه مي شود.
- براي بهبود عملكرد مغز و تقويت اين عضو خوردن ماهي آزاد و ماهي تن توصيه مي شود. علاوه بر اين موارد تفكر و انديشه مثبت و فعاليت بدني منظم نيز كليد اصلي حفظ سلامتي در هر گروه سني است.

 



جست وجوي شخصيت پنهان كودك در اسباب بازي ها

يادگيري در همه كودكان به صورت ذاتي و ناخودآگاه است، به اين صورت كه دائماً در زندگي روزمره تجربه هاي جديد كسب مي كنند. به همين دليل وسايل بازي كودكان، نقش مهمي را در روند يادگيري شان ايفا مي كند.
سرعت رشد كودكان متفاوت است. بعضي ممكن است در 10 ماهگي شروع به راه ررفتن كنند، در حالي كه بعضي ديگر هنوز در 15 ماهگي زمين مي خورند و چهار دست و پا راه مي روند. يك كودك ممكن است در يك زمينه خاص توانايي داشته باشد در حالي كه كودك ديگر در زمينه اي ديگر ماهر باشد اما چيزي كه در همه كودكان وجود دارد، حس كنجكاوي است. كودكان و خردسالان در برابر يادگيري اطلاعات مانند يك اسفنج عمل مي كنند.
اولين قدم در فهم علوم، طبيعت و كشف دنياي اطراف همين كنجكاوي اوليه است. از اين رو، محيط خانه و اسباب بازي هايي كه كودك استفاده مي كند، بر روند پيشرفت دانش او تأثيرگذار است. ابتدايي ترين يادگيري ها در خانه انجام مي شود. بزرگ، كوچك، بالا، پائين، سريع، كند و... اينها كلماتي هستند كه روزانه به فرزندانمان مي گوييم تا به آنها بفهمانيم هر چيز چرا و چگونه اتفاق مي افتد. اسباب بازي ها از آن جهت كه حس كنجكاوي را در كودكان تقويت مي كنند، قدرت فهم كودكان را بالا برده و دو برابر مي كنند.
بازي، نقش مهمي در يادگيري كودك و همچنين رشد عاطفي او دارد. فوايد بسياري را هم به دنبال دارد، بازي براي كودك نه تنها سرگرمي و تفريح است بلكه شخصيت او را شكل مي دهد و به او كمك مي كند تا استعدادهاي نهاني خود را بشناسد و طعم موفقيت را بچشد. بازي، درهاي خلاقيت و تخيل را به روي كودكان باز مي كند و به آنها كمك مي كند تا مهارت صحبت كردن، خواندن، فكر كردن، حل مسئله و مهارت هاي حركتي را به دست آورند.
از آنجا كه سرعت رشد كودكان متفاوت است، نيازهايشان هم با هم تفاوت دارد. ممكن است كودكي دوست داشته باشد يك بازي را بارها و بارها تكرار كند در حالي كه كودكي ديگر بعد از چند دقيقه از آن بازي خسته شود و به سراغ بازي ديگري برود. به همين دليل بازي چه در خانه و چه در مدرسه، نبايد چارچوب خشكي داشته باشد.
كودك نياز دارد در تغيير فعاليت هايش احساس آزادي كند و افكار و نظراتش را آزادانه بروز دهد. اسباب بازي ها نقش عمده اي را در روند يادگيري ايفا مي كنند. اسباب بازي هايي كه درست انتخاب شده و متنوع باشند به پيشرفت كودك كمك مي كنند. همچنان كه كودكان بزرگ مي شوند و رشد مي كنند، با تغيير سن و علايق شان، نيازهايشان هم تغيير مي كند.
انتخاب اسباب بازي
لازم نيست اسباب بازي گران قيمت باشد. اين كه بدانيد چه نوع اسباب بازي بايد انتخاب كنيد و يا چه اسباب بازي هايي را براي چه سنيني نبايد خريداري كنيد، هنگام خريد به شما كمك مي كند. سالانه بيش از 120 هزار كودك بر اثر جراحات ناشي از اسباب بازي راهي بيمارستان مي شوند. پس، از لحاظ ايمني اسباب بازي هاي كودكان را ارزيابي كنيد.
اسباب بازي اي را انتخاب كنيد كه با سن كودك تناسب داشته باشد. برخي از اسباب بازي ها كه مخصوص كودكان بالاي سه سال است، قطعات كوچكي دارند كه ممكن است توسط كودكان نوپا بلعيده شود. كودكان نوپا هيچ گاه نبايد با وسايلي كه كوچك تر از يك سكه 25 توماني است بازي كنند.
زماني كه مي خواهيد براي كودكتان (بخصوص كودكان زير 3 سال) اسباب بازي بخريد، اسباب بازي هاي بزرگ را انتخاب كنيد. كودكان در هر سني كه باشند اسباب بازي هاي بزرگ كه قطعات كوچك نداشته باشد را دوست دارند.
اسباب بازي هايي كه براي سنين بالاتر طراحي شده را از دسترس بچه هاي كم سن دور نگه داريد.
بادكنك هاي باد نشده را در دسترس كودكان زير 6 سال قرار ندهيد، تكه هاي بادكنك هاي تركيده را هم دور بيندازيد زيرا خطر خفگي به دنبال دارد.
طرز صحيح استفاده از وسايل ايمني نظير كلاه ايمني دوچرخه را به كودكان آموزش دهيد. مطالعات نشان مي دهد استفاده از كلاه ايمني هنگام دوچرخه سواري از صدمات شديد ناشي از افتادن از دوچرخه جلوگيري مي كند.
هر چند وقت يك بار تمام اسباب بازي ها را بررسي كنيد تا مطمئن شويد شكستگي يا مشكلي نداشته باشند. اسباب بازي هاي آسيب ديده بسيار خطرناك هستند، بايد آنها را تعمير كرد يا دور انداخت.

 



سونامي سرطان در ايران

يك محقق سرطان درباره افزايش ناگهاني سرطان در شهروندان به خاطر آلودگي هوا، توضيح داد.
يك استاد دانشگاه علوم پزشكي مي گويد آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ، باعث افزايش ناگهاني و رشد جهشي در سرطان شهروندان شده است. دكتر قوام نصيري، رئيس سابق مركز تحقيقات سرطان دانشگاه مشهد به خبر آنلاين مي گويد: «در سالهاي اخير، سرطانهاي مغز استخوان در اطفال و سرطانهاي ريه در بزرگسالان افزايش شديدي داشته كه ما يكي از علل آن را آلودگي هوا مي دانيم.»
اين استاد راديوتراپي و آنكولوژي دانشگاه علوم پزشكي مشهد توضيح مي دهد: «نقش ريزگردهاي عربي در بروز سرطان شهروندان را مطالعه نكرده ايم، ولي به دليل آلودگي هواي شهرها كه ناشي از سوخت فسيلي است، سرطانهاي مغز استخوان و ريه در افراد افزايش يافته.»
دكتر نصيري درباره نحوه تاثير آلودگي هواي شهرها بر سرطان مي افزايد: «آنچه ثابت شده اين است كه در شهرهاي بزرگ به خاطر ترافيك سنگين، سرب زيادي در هوا وجود دارد و اولين جايي كه اين آلودگي سربي تاثير مي گذارد، روي مغز استخوان است و اطفال از اين لحاظ آسيب پذيرتر هستند. از طرفي، دستگاه تنفسي بزرگسالان نيز در سالهاي اخير بيشتر دچار سرطان شده كه ناشي از اين آلودگي سربي است.»
اين پزشك فوق تخصص مي افزايد: «سرطان اندامهاي ديگري مانند گوارش و مثانه نيز در سالهاي اخير افزايش يافته كه درباره ارتباط آن با آلودگي هوا، بايد تحقيق بيشتري صورت گيرد.»
در روزهاي اخير، بارها مطرح شده آلودگي هواي كلانشهرهاي ايران، باعث افزايش جهشي سرطان در بين شهروندان شده است. در يكي از موارد اين اعلامها، مديرعامل مراكز معاينه فني خودرو در تهران گفته بود آلودگي هواي تهران باعث رشد جهشي سرطانها در تهران شده و پزشكان از اين جهش، شوكه شده اند. اين مقام مسئول از مصوبه مجلس در دادن مهلت 5 ساله معافيت از معاينه فني براي خودروهاي صفر كيلومتر انتقاد كرده بود.
پيش از وي برخي از كارشناسان از كيفيت پايين بنزين توليد داخل و تاثير آن بر آلودگي هواي شهرهاي بزرگ انتقادهايي را مطرح كرده بودند.

 



جانشين هاي گوشتي

از دست دادن موادمغذي و سالم در بدن براثر عدم مصرف مواد گوشتي، مي تواند تنها دليل كافي براي مصرف آنها در افرادي كه رژيم غذايي با سبزيجات دارند، باشد.
يكي از جنبه هاي منفي رژيم غذايي با سبزيجات، فقدان موادمغذي است كه شخص بايد به طور مرتب از گوشت گاو و ماهي يا مرغ دريافت كند. براي مثال، امگا 3، اسيدچرب و سالمي است كه از خوردن ماهي (سالمون يا تيونا) به دست مي آيد و يا فقدان پروتئين و آهن كه با مصرف گوشت گاو و مرغ در بدن توليد مي شود.
اگر شما در طول زندگي از سبزيجات زياد استفاده مي كرديد و يا به دليل طعم گوشت ماهي و مرغ را دوست نداريد و به سبزيجات روي آورديد، بايد به دنبال جانشيني براي آنها باشيد كه بتواند موادمغذي موردنياز بدن شما را به اندازه كافي تامين نمايد.
«آجيل» يكي از اين مواد جانشين است؛ مصرف گردو، پسته و بادام به جاي ماهي مي تواند امگا 3 موردنياز بدن را تامين كند. آنها همچنين داراي حجم بالاي پروتئين و فيبر هستند كه مي تواند براي افرادي با رژيم سبزيجات بسيار مفيد باشند.
«مصرف سويا» نيز مي توانند جانشين گوشتي خوبي براي افراد با رژيم غذايي سبزيجات باشند. سويا خواص زيادي دارد و سرشار از پروتئين مي باشد. همچنين ميزان چربي و كلسترول آن كم است و به جلوگيري از بروز سرطان هايي مانند سرطان روده، پروستات و سرطان سينه كمك مي كند.
«بلغور گندم» به دليل داشتن فيبر و سرشار بودن از پروتئين، پتاسيم و آهن از ديگر جايگزين هاي مواد گوشتي مي تواند باشد.
«بادمجان» نيز حاوي فيبر، آنتي اكسيدان، ويتامين Bو پتاسيم بوده و در بحث بسياري از غذاهاي مورد استفاده قرار مي گيرد.
ماده مغذي ديگري كه مي تواند جايگزين گوشت كرد، «توفو» است كه يك نوع خوراكي سفيدرنگ، نرم و ژلاتيني است كه از دلمه شدن (بستن) عصاره سويا گرفته مي شود و هيچ طعم خاصي ندارد و با مقداري سرخ كردن و پختن آن، مي تواند جانشيني براي گوشت مرغ و گاو باشد.
«قارچ» نيز مي تواند جانشين بسيار خوبي براي گوشت باشد. قارچ ها قطور و آبدار هستند و معمولا طعم گوشت مي دهند. قارچ ها حاوي پروتئين و موادمغذي قابل توجهي هستند و ميزان كلسترول وچربي آنها كم است.
«حبوبات» از ديگر موادي هستند كه مي توان موادمغذي گوشت را در آنها جست وجو كرد. دانه هاي گياهي، نخودفرنگي، عدس و غيره همه در دسته حبوبات جاي مي گيرند و سرشار از پروتيين، اسيدفوليك، آهن، منيزيم و پتاسيم هستند.
«تمبه» نيز كه مخمر سويا است مي تواند جايگزين فرآورده هاي گوشتي شود. تمبه از پختن و مخمر شدن سويا درست مي شود، اين خوراكي را به صورت بخارپز و سرخ كرده مصرف مي كنند و جانشين خوبي براي گوشت گاو و ماهي است. اين خوراكي سرشار از آهن، كلسيم، پروتئين و ويتامين B12 است.

 



آقايان بخوانند : راه هاي ابراز محبت به همسر

بعد از چاپ چندين شماره راهكارهاي روان شناسان و مشاوران خانواده براي ابراز محبت زوجين به يكديگر اينك به پايان راه رسيديم. اميد كه اين نكات بتواند هر چه بيشتر در تحكيم روابط زناشويي مفيد باشد.
44- هديه اي مشترك براي او و خودتان بگيريد. چيزهايي بخريد كه هر دو با هم از آن لذت ببريد. يك سي دي خوب يا هر وسيله ديگري كه هر دو آن را دوست داريد.
45- او را براي دنبال كردن روياهايش تشويق كنيد. در صورتي كه همسر شما روياها يا اهدافي دارد كه مايل است آنها را برآورده سازد، براي او بهترين مشوق باشيد. او را براي كوشش به منظور دستيابي به آنها پشتيباني كنيد.
46- مهربان و فروتن باشيد. همان گونه كه از همسرتان انتظار داريد با شما رفتار كند، با او رفتار كنيد. هميشه با وقار و فروتني با او برخورد كنيد.
47- با هم به پياده روي برويد. به يك پياده روي طولاني در پارك برويد و سعي كنيد زير نور ماه قدم بزنيد.
48- به آينده توجه كنيد. شما براي يك عمر زندگي كردن در كنار هم برنامه ريزي كرده ايد. از تأمين زندگيتان در آينده اطمينان حاصل كنيد. براي زمان بازنشستگي خود سرمايه اي را كنار بگذاريد با اين حال كه هيچ كس دوست ندارد به اين مسئله بينديشد، اما همه ما روزي خواهيم مرد. براي خود بيمه عمر در نظر بگيريد تا اگر بدترين رخدادها برايتان روي داد، خانواده تان بتوانند از خودشان محافظت كنند.
49- يك آلبوم درست كنيد. عكس هاي خاطره انگيز خود را، از زماني كه براي اولين بار يكديگر را ديده ايد تا حالا، انتخاب كرده و يك آلبوم درست كنيد. اين كار را مي توانيد به كمك يكديگر هم انجام دهيد تا بيشتر به هم نزديك شويد.
50- انتخاب هاي او را بي ارزش جلوه ندهيد. در صورتي كه همسرتان عقيده يا انتخاب خود را بيان نمود، از او تشكر كرده و بگذاريد بداند افكارش براي شما بسيار ارزشمند هستند. طوري رفتار نكنيد كه گويي نظرات او نابخردانه و احمقانه است.
51- به تفاوت هاي او احترام بگذاريد. ساختار همسر شما نسبت به شما متفاوت است و اين از جهات مختلف نشان داده مي شود. او نه تنها از لحاظ جسماني، بلكه از لحاظ طرز فكر و حتي دريافت عشق، به طور ذاتي متمايز است. اين تمايزات را محترم دانسته و براي تغيير دادن آنها كوشش نكنيد.
52- از دل و جان او را خوشحال كنيد. آنچه همسرتان را خوشحال مي كند، انجام دهيد. شما مجبور به خريد گران ترين چيزها براي او يا لوس كردنش نيستيد (با اين حال اشكالي ندارد او را گاهي كمي لوس كنيد). اغلب، كارهاي كوچك هم براي بيشتر خانم ها بسيار پراهميت هستند و فقط كافي است كمي به او توجه كنيد تا او شما را از صميم قلب دوست بدارد و به شما احترام بگذارد. شما خواهيد فهميد كه اگر او شاد باشد، به نيازهاي شما به خوبي پاسخ خواهد داد.
53- از شب عروسي خود ياد كنيد. خانم ها يادآوري لحظات خاص زندگي را بسيار دوست دارند. شب عروسي خود را به خاطر آوريد و از چگونگي احساسات خود زماني كه براي اولين مرتبه كنار هم بوديد، صحبت كنيد. در مورد خاطرات دوران دبيرستان يا روزي كه فرزندتان متولد شد، با هم گفت وگو كنيد.
54- براي او صبحانه آماده كنيد. آخر هفته او را با محبت از خواب بيدار كنيد و به ميز صبحانه دعوتش نماييد. اين عمل برايش خوشايند خواهد بود.
55- دفتر خاطرات درست كنيد. از روز تولد همسرتان يا از روز عيد شروع كنيد و هر روز براي مدت يك سال براي او يادداشتي عاشقانه يا مطلبي خاص براي همسرتان بنويسيد. در پايان سال آن را به عنوان هديه به همسر خود تقديم كنيد.
56- براي او يك نام مستعار انتخاب كنيد. به او يك اسم خاص مانند «زيبا» يا «فرشته» بدهيد كه مخصوص خودتان باشد و او را با اين اسم صدا كنيد.
57- به كمك يكديگر يكي از عكس هايتان را طراحي كنيد. روي يكي از عكس هاي خودتان به طور حرفه اي و جديد به كمك هم كار كنيد. سعي كنيد آن را با طرحي از يك پارك يا آبشاري زيبا ارائه دهيد.
58- براي بار دوم به ماه عسل برويد. به ياد داريد كه ماه عسلتان چقدر برايتان خاص بود؟ يك بار ديگر آن را تكرار كنيد و سعي كنيد از دفعه اول هم بهتر باشد.
59- يك سرگرمي براي خود برگزينيد. سرگرمي اي همانند كوهنوردي يا تنيس بيابيد كه هر دو شما از آن خوشتان بيايد. گاهي با هم آن را انجام دهيد تا باعث صميميت بيشترتان گردد.
60- فروتني خود را ابراز نماييد. آ ن قدر از خود راضي نباشيد كه كسي نتواند به شما نزديك شود. همسرتان دوست دارد شما بي باك باشيد اما فكر نكنيد هميشه شما رئيس هستيد.
61- از او محافظت كنيد. از همسرتان در تمامي موقعيت ها مراقبت كنيد تا هيچ گاه چه از لحاظ فيزيكي و چه از لحاظ عاطفي، آسيبي به او وارد نگردد. حتي از او در مقابل بدرفتاري هاي لفظي و بدخلقي هاي اعضاي خانواده نيز محافظت كنيد. هميشه براي مقابله با چنين شرايطي به سرعت عمل كنيد.
62- بهترين دوست او باشيد. هميشه و در همه حال با همسر خود دوست باشيد. اجازه دهيد تا به اندازه كافي احساس دلگرمي كند تا بتواند همه چيز را با شما در ميان بگذارد.
63- سرآشپز شويد. براي همسرتان يك غذاي رومانتيك بپزيد. حتي اگر بلد نيستيد هم آشپزي كنيد و هر آنچه در توان داريد براي او آماده كنيد. مي توانيد از كتاب آشپزي هم كمك بگيريد. ماكاروني و پنير هم مي تواند غذايي رومانتيك باشد، در صورتي كه آن را با عشق و علاقه پخته باشيد. ميز را بچينيد، شمع روشن كنيد و نور چراغ ها را كم كنيد. چه كاري رومانتيك تر از خوردن ماكاروني و پنير زير نور شمع با همسري عاشق كه براي خوشحال كردن خانمش سخت تلاش كرده است!؟
64- عادات بد خود را ترك كنيد. آيا عادت بدي داريد كه موجب آزار همسرتان مي گردد؟ سعي كنيد براي از بين بردن آن اقدامات لازم را انجام دهيد.
65- به كمك يكديگر گل و گياه بكاريد. پرورش گل ها و گياهان، زحمت زيادي دارد. چرا اين كار را با هم انجام ندهيد؟ اين عمل، زحمات را نصف كرده و باعث خواهد شد تا از همكاري كردن با يكديگر لذت ببريد. سپس زماني كه گياهان و گل ها به بار نشستند از حاصل تلاشتان با چيدن آنها و خوردن محصولات خودتان لذت برده و ميزهاي خانه را با گل هاي دوست داشتني كه خودتان آنها را پرورش داده ايد، تزيين كنيد.
66- بليت نمايش ها و گردش هاي فصلي را تهيه كنيد. براي رفتن به باغ وحش يا موزه بليط بگيريد. اين خرجي است كه تنها يك بار در سال انجام مي گيرد. پس اگر كمي براي برخي موارد ولخرجي كنيد، اشكالي ندارد. هميشه مكان هايي وجود دارند كه بتوانيد در آن خوش بگذرانيد.
67- به كار كردن (يا هر عمل اعتيادآور ديگر) معتاد نباشيد. اطمينان داشته باشيد كه هميشه براي همسر و خانواده خود زماني كافي مي گذاريد. چند سال ديگر، پول ديگر برايتان اهميتي نخواهد داشت و فقط خواستار شانسي براي درست زندگي كردن هستيد. بيشتر وقت خود را به كساني كه دوست داريد اختصاص دهيد و با حسرت زندگي نكنيد.
68- ليستي عاشقانه تهيه كنيد. ليستي تهيه كنيد و در آن دلايلي كه عاشق همسرتان هستيد را در آن بنويسيد و روي يخچال قرار دهيد.
69- با رمزهايي كه خودتان تعيين كرده ايد، با هم رمزي صحبت كنيد. كلمات رمزي را كه فقط خودتان دو تايي از آن باخبر باشيد، اختراع كنيد و خيلي راحت و آشكار در جمع از آن استفاده كنيد. اين كار مثل اين است كه شما زبان مخفي خودتان را داريد.
70- عشق خود را ابراز نماييد. هر روز به همسر خود عشقتان را ابراز نماييد و به او بگوييد كه چقدر دوستش داريد.
نسيبه رجبي

 



چاي سياه سلولهاي سرطاني را محو مي كند

محققان اعلام كردند كه نوشيدن يك فنجان چاي سياه در روز موجب كوچك شدن و از بين رفتن سلولهاي سرطاني مي شود و مي تواند به كاهش خطر ابتلا به سرطان كمك كند.
به گزارش هلث نيوز، محققان مي گويند چاي سبز يا سياه مملو از آنتي اكسيدان هايي است كه مي توانند با مولكول هاي مضري كه در بدن جمع مي شوند، مبارزه كنند و آنها را از بين ببرند.
محققان متوجه شده اند كه نوشيدن دو فنجان چاي به اندازه مصرف پنج وعده سبزيجات و يا دو عدد سيب، آنتي اكسيدان در بدن آزاد مي كند. (دو فنجان چاي به اندازه پنج وعده سبزي، حاوي آنتي اكسيدان است.)
روزنامه ديلي اكسپرس نوشت: نتايج مطالعات نشان مي دهد كه مولفه هاي موجود درچاي سياه مي توانند به كوچك شدن و كشتن سلولهاي سرطاني كمك كند و يا منجر به كاهش شمار تومورها شوند.
اين يافته ها بر لزوم انجام مطالعات باليني براي ارزيابي تاثير چاي سبز و مولفه هاي آن در خطر ابتلا به سرطان در انسانها تاكيد مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14