(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 تیر 1390- شماره 19976

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دبير ستاد حقوق بشر: تعيين گزارشگر براي وضعيت حقوق بشر ايران غيرقانوني است
گزارش خبري كيهان از تصميم اوباما براي خروج سلاح هاي هسته اي آمريكا از خاك اروپا
احمدي نژاد در ديدار با خانواده شهيدان موحد دانش:
دنيا به سرعت به سمت آرمان هاي امام راحل و شهيدان پيش مي رود
كوثري: بايد از عملكرد نيروهاي اجرايي در برخورد با اراذل و اوباش قاطعانه حمايت كرد
وزير كشور: حوزه هاي انتخابيه مجلس افزايش مي يابد
آيت الله خاتمي: خيانت سران فتنه فراموش شدني نيست
آيت الله مصباح يزدي: بايد از تكرار تجربه هاي تلخ گذشته جلوگيري كرد
وزير خارجه ضد ايراني مصر استعفا كرد
اعطاي نشان مبارزه با تروريسم به سفير ايران در روسيه
احياي شب نيمه شعبان در دانشگاه تهران
پيشنهاد جديد روسيه به آمريكا همكاري ايران با آژانس در ازاي لغو تحريم ها
فارغ التحصيلي اولين روز جهل انسان
دعوت ايران از وليد جنبلاط براي شركت دركنفرانس انتفاضه فلسطين
انتشار روزنامه ايران از 25 تير غيرقانوني است



دبير ستاد حقوق بشر: تعيين گزارشگر براي وضعيت حقوق بشر ايران غيرقانوني است

دكتر محمدجواد لاريجاني تعيين گزارشگر حقوق بشر به سركردگي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران را يك اقدام غيرقانوني دانست.
لاريجاني در حاشيه سفر به مازندران با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران آملي اظهار داشت: اين اقدام يك جانبه هيچ معنا و مفهوم منطقي ندارد و اگر مي خواهند گزارشگر ويژه حقوق بشر به ايران اعزام كنند به طور مساوي با همه كشورها برخورد كنند.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران با شخص گزارشگر حقوق بشر به ايران مشكلي ندارد اما تعيين گزارشگر براي وضعيت حقوق بشر ايران قابل قبول نيست و كشورمان اين موضوع را نخواهد پذيرفت.
دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه تصريح كرد: كشورهايي كه مدعي حضور گزارشگر حقوق بشر در ايران هستند بايد نخست اجازه حضور گزارشگر حقوق بشر از زندان گوانتانامو، ابوغريب و زندان هاي اسرائيل را بدهند و بعد ايران با آمادگي كامل پذيرا خواهد بود.
لاريجاني با تاكيد بر اين كه در كارنامه حقوق بشري ايران هيچ تنشي وجود ندارد، ادامه داد: تنش هاي موجود براي ايران فقط تهاجم سياسي و تبليغاتي مخرب غرب عليه كشورمان است.وي اضافه كرد: همه اتهام هايي كه تاكنون به شكل قانوني و رسمي از شوراي حقوق بشر سازمان ملل به ايران شده خوشبختانه با پاسخ هاي دقيق و صريح جمهوري اسلامي ايران همراه بوده است.
وي با تاكيد بر اين كه ايران در موضع حقوق بشر چيزي براي مخفي كردن و پنهان كاري ندارد، گفت: چيزي كه امروز همگان شاهد آن هستند، تهاجم هاي سياسي به اسم حقوق بشر عليه ايران است.
دبير ستاد حقوق بشر افزود: آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي هم پيمان آمريكا كه خودشان ناقض قوانين حقوق بشري هستند، شهروندان خود را شكنجه و زنداني مي كنند.
لاريجاني اظهار داشت: اين كشورها كه مدعي رعايت حقوق بشر هستند دامنشان آلوده به خون هزاران و صدهاهزار نفر از مردم بي گناه كشورهاي ضعيف است اما با كمال بي شرمي در چنين شرايطي مدعي حقوق بشر در ايران هستند.
وي تاكيد كرد: كاملا مشهود است كه اين موضوع همانند ساير موضوع هاي غرب عليه ايران يك پروژه جديد سياسي است.دبير ستاد حقوق بشر اضافه كرد: نمونه هاي بارز آن قطعنامه هايي است كه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران مطرح مي شود.لاريجاني تاكيد كرد: كشورهايي كه مدعي حقوق بشر هستند امروز به پايتخت و خانه امني براي تروريست ها تبديل شده اند.

 



گزارش خبري كيهان از تصميم اوباما براي خروج سلاح هاي هسته اي آمريكا از خاك اروپا

در پي دومين پس لرزه بحران اقتصادي آمريكا پس از اعلام راهبرد جديد در افغانستان، منابع رسانه اي غربي گزارش مي دهند آمريكا در حال رايزني با ناتو براي خارج كردن سلاح هاي هسته اي خود در خاك اروپاست.
در همين زمينه، خبرگزاري فرانسه جمعه گذشته (15 ژوئيه 2011) از بروكسل گزارش داد كه رايزني هاي پشت پرده درباره خارج شدن سلاح هاي هسته اي تاكتيكي آمريكا از خاك اروپا، ميان واشنگتن و ناتو آغاز شده است.
اين خبرگزاري نوشت: «آمريكا سرگرم مذاكره با سازمان پيمان آتلانتيك شمالي درباره خارج كردن سلاح هاي هسته اي تاكتيكي خود از اروپا است. دولت آمريكا به منظور كاهش هزينه هايش قصد دارد همه سلاح هاي هسته اي تاكتيكي و كوتاه برد خود را كه از زمان جنگ سرد در اروپا مستقر كرده است، خارج كند».
نشريه دانشمندان آمريكايي در تاريخ 24 بهمن 1389 گزارش داده بود كه در حال حاضر چيزي بين 150-200 كلاهك هسته اي تاكتيكي در 6 پايگاه 5 كشور اروپايي مستقر است. 10-20 سلاح در هر يك از كشورهاي هلند، بلژيك و آلمان وجود دارد، بين 60-70 سلاح هم در هر يك از كشورهاي ايتاليا و تركيه انبار شده است. مجموعا بالاي 100 سلاح در تركيه و ايتاليا وجود دارد. سلاح هاي موجود در تركيه عمدتا در پايگاه اينجرليك قرار دارد. اين پايگاه در سال 2001 داراي 90 سلاح هسته اي بود كه از اين تعداد 50 عدد براي استفاده آمريكايي ها و بقيه براي استفاده توسط هواپيماهاي اف 16 تركيه در نظر گرفته شده بود. البته آمريكايي ها هواپيماهاي لازم براي استفاده از اين سلاح ها را در اينجرليك ندارند و براي هرگونه اقدام بايد هواپيماهايي را از ديگر پايگاه هاي ناتو به اين پايگاه منتقل كنند. تا سال 1995 حدود 40 سلاح نيز در پايگاه هاي آكين چي در مركز و بالي كر در غرب تركيه مستقر بود كه بعد از تخليه آن پايگاه ها به اينجرليك منتقل شد.
بحث درباره خروج سلاح هاي هسته اي اروپا از خاك آمريكا، نخستين بار در اجلاس سال گذشته ناتو در ليسبون پرتغال علني شد. در آن اجلاس آلمان خواستار اين شد كه راهبرد بازدارندگي ناتو براساس سلاح هاي متعارف استوار باشد نه سلاح هاي هسته اي. خبرگزاري فرانسه روز 29 آبان 1389 از ليسبون گزارش داد كه گيدو ويستروله وزير خارجه آلمان، در ماه فوريه 2010 خواستار اين شده بود كه امكان خارج كردن حدود ده ها بمب اتمي آمريكايي كه هنوز در آلمان و ديگر كشورهاي اروپايي انبار شده اند هم در نشست ليسبون، فراهم شود.
ايران نيز در سال گذشته سعي كرد يك ادبيات حقوقي درباره ضرورت رسيدگي به تخلف آمريكا از NPT در آژانس توسعه دهد كه محور آن استقرار غيرقانوني سلاح هاي هسته اي آمريكا در اروپاست. دكتر علي اصغر سلطانيه روز 8 مارس 2011 نامه اي به يوكيا آمانو مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت و خواستار آن شد كه مديركل گزارشي در اين زمينه ارائه نمايد. سلطانيه دراين باره به ايرنا گفت: «صدها سلاح هسته اي كه داراي مواد هسته اي هستند در خاك اروپا به هيچ وجه مورد بازرسي آژانس قرار نمي گيرند آن هم در كشورهايي كه عضو معاهده ان.پي.تي هستند و خود را عاري از سلاح هسته اي اعلام كردند. اين يك تخلف آشكار از معاهده است و ما اين موضوع را به صورت جدي پيگيري مي كنيم و خواستار گزارش آمانو هستيم و در محافل مختلف از جمله شوراي حكام كه من امروز رسما مطرح كردم، در كنفرانس عمومي با كشورهاي همفكر اين موضوع را رسيدگي خواهيم كرد».
تحليلگران در تهران حدس مي زنند اين تصميم دو علت اصلي داشته باشد: 1- علت اول اين است كه آمريكا به اين ترتيب مي خواهد اندكي از بار سنگين اقتصادي حضور نظامي در خارج از مرزهاي خود را كم كند. مسئله بهبود اقتصاد داخلي در آستانه انتخابات سال 2012 مهم ترين دغدغه دولت اوباماست. اوباما دقيقا به همين دليل تصميم گرفت 35 هزار نيروي آمريكايي مستقر در افغانستان را تا سپتامبر 2012 از اين كشور خارج كند. 2- علت دوم احتمالا مربوط به بن بستي است كه در مذاكرات با روسيه در مورد سپر دفاع موشكي بوجود آمده است. آمريكايي ها حدس مي زنند خارج كردن سلاح هاي هسته اي اروپا ممكن است موضع روسيه در مورد سپر دفاع موشكي را اندكي نرم تر كند. به علاوه، برخي گزارش ها نشان مي دهد پس از تصويب پيمان خلع سلاح هسته اي استارت در سال كنوني ميلادي، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا مي خواهد با روسيه درباره كاهش سلاح هاي هسته اي تاكتيكي و زرادخانه هسته اي مذاكره كند و لذا برداشتن اين گام از جانب آمريكا ضروري است.
در عين حال، براي تحليلگران امور استراتژيك اكنون اين موضع كاملا روشن شده است كه بحران اقتصادي در حال ايجاد چرخش هاي مهم در جهت گيري هاي راهبردي آمريكاست و احتمالا به زودي نوبت به «مسئله ايران» هم خواهد رسيد.

 



احمدي نژاد در ديدار با خانواده شهيدان موحد دانش:
دنيا به سرعت به سمت آرمان هاي امام راحل و شهيدان پيش مي رود

رئيس جمهور كشورمان تصريح كرد كه امروز پيام و تفكر شهيدان ملت ايران در همه جاي جهان منتشر شده است.
به گزارش ايرنا، «محمود احمدي نژاد» عصر جمعه با حضور در منزل شهيدان عليرضا و محمدرضا موحددانش ضمن ديدار صميمي با خانواده اين دو شهيد از فداكاري ها و ايثار آنان تجليل كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار صميمي با بيان اين كه امام خميني(ره) با نفس مسيحايي خود غبارها را كنار زد و فرصت شكوفا شدن را در اختيار ملت ايران قرار داد، گفت: اگر امام خميني(ره) نبود جوهر وجودي انسان ها و عظمت روح آنها مشخص نمي شد.
احمدي نژاد، ايثارگري و گذشتن از خود را اوج كمال انسان دانست و خاطرنشان كرد: بزرگي مرتبه و جايگاه كسي كه از خودش عبور كند، قابل اندازه گيري نيست.
رئيس جمهور با بيان اين كه عشق به امام نقطه اوج احياء ملت ايران بود، گفت: شهدا با عشق به امام توانستند نظام هاي غلط حاكم بر جهان را تغيير داده و امروز ملت ايران در دنيا به سرعت به سمتي حركت مي كند كه پايه گذار آن امام راحل و شهيدان هستند. در اين ديدار پدر شهيدان موحددانش نيز ضمن ابراز خوشحالي از حضور رئيس جمهور گفت: افتخار ما اين است كه خانواده كساني هستيم كه با شهامت و ايثار خود راه شهادت را برگزيدند و جان خويش را براي خدا و ادامه راه امام و آسايش ملت ايران فدا كردند.

 



كوثري: بايد از عملكرد نيروهاي اجرايي در برخورد با اراذل و اوباش قاطعانه حمايت كرد

نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشدار داد كه حمايت نكردن از عملكرد نيروهاي اجرايي در برخورد با اراذل و اوباش، آنها را گستاخ تر خواهد كرد.
«محمداسماعيل كوثري» در گفت وگو با ايسنا در ارزيابي از عملكرد نيروهاي اجرايي در برخورد با اراذل و اوباش تصريح كرد: اراذل و اوباش پديد آورنده يك معضل اجتماعي در كشور هستند به نحوي كه بافت فكري و رفتاري آنها براي اكثريت آحاد جامعه مزاحمت ايجاد مي كند و هميشه دوست دارند از مسير خلاف قانون به خواسته هاي خود دست يابند و به راحتي زير بار قانون نمي روند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي با تاكيد بر برخورد مقطعي با اراذل و اوباش، افزود؛ شايد درصد بسيار اندكي بخواهند بي قانوني و بي نظمي ايجاد كرده و از راه قلدري و راههاي ناصحيح ديگر به خواسته هاي خود برسند كه مصداق بارز اين ها همين اراذل و اوباش هستند كه بايد بگوييم آنطور كه بايد و شايد در مقاطع طولاني با آنها برخورد نمي شود.
وي افزود: عوامل و مجريان قانون در مقاطعي با ارايه طرح هايي درصدد برخورد بااين افراد برمي آيند اما اين قوانين به صورت مقطعي به اجرا درمي آيد و آنهايي كه در زمان اجراي طرح هاي مذكور از ترس پنهان مي شوند، مجدداً وارد جامعه شده و باعث رعب، وحشت و آزار مردم مي شوند.
نماينده مردم تهران در خانه ملت با تاكيد بر اينكه در مقاطع اجراي طرح هاي برخورد با اراذل و اوباش تا حد زيادي خيال مردم راحت مي شود، تصريح كرد: اما اگر اين برخوردها جدي گرفته نشود و نسبت به اين افراد زياده طلب بي تفاوت باشيم قطعا اين آدم هاي بداخلاق و غيرضابطه مند و زياده خواه با اخلاقيات بسيار بد بر جامعه حاكم مي شوند.
كوثري نيروي انتظامي، اطلاعات ناجا، وزارت اطلاعات و بسيج مستضعفين را از جمله عاملان اجراي طرح هاي برخورد با اراذل و اوباش معرفي و اظهار كرد: قوه قضاييه هم بايد مجازات جدي براي برخورد با اين اراذل و اوباش كه امنيت جامعه را تهديد مي كنند در نظر بگيرد و اجازه ندهد تعداد اندكي از حداقل مردم براي كل جامعه مزاحمت ايجاد كنند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي در خاتمه با تاكيد بر اينكه خلأ قانوني در راستاي برخورد با اراذل و اوباش وجود ندارد، خاطرنشان كرد: ما در اين كشور قانون كم نداريم اما اصل بر اين است كه مجريان خيلي قاطع و در چارچوب قانون عمل كنند تا به آن هدف مطلوب كه يك جامعه سالم و صحيح است، دست پيدا كنيم.

 



وزير كشور: حوزه هاي انتخابيه مجلس افزايش مي يابد

وزير كشور گفت: شمار حوزه هاي انتخابيه امسال در سطح كشور افزايش مي يابد.
به گزارش ايرنا، «مصطفي محمد نجار» شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در خراسان شمالي اظهار داشت: براي انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي 16 حوزه انتخابي به حوزه هاي انتخابيه كشور افزوده مي شود.
وي افزود: براين اساس حوزه هاي انتخابيه كشور از 207 حوزه به 223 حوزه افزايش مي يابد.
نجار گفت: با تصويب لايحه افزايش نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي 20 نماينده نيز به نمايندگان مجلس افزوده شده و تعداد نمايندگان به 310 نفر مي رسد.
وزير كشور اظهار داشت: لايحه افزايش نمايندگان با رايزني كه با مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته به انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مي رسد.
از سوي ديگر خبرگزاري فارس از بجنورد خبر داد وزير كشور در نشست مديريت توسعه شهري و اقتصاد بجنورد با اشاره به اجراي قانون هدفمند شدن يارانه ها گفت: هم اكنون قاچاق سوخت در كشور به صفر رسيده است.وي افزود: اجراي اين قانون بركات زيادي براي نظام رقم خواهد زد. براساس همين گزارش وزير كشور در حاشيه راه اندازي اردوگاه كار درماني خراسان شمالي گفت: اردوگاه هاي كار درماني در 5 استان مختلف كشور امسال راه اندازي مي شود. البته برخي استان ها متقاضي راه اندازي اردوگاه هاي مزبور بوده كه اكنون در حال بررسي اين درخواست ها هستيم. در همين حال خبرنگار كيهان از اسفراين گزارش داد مصطفي محمد نجار در بازديد از كمپ ترك اعتياد روستاي «ست» اسفراين گفت از اين پس با اعطاي وام خوداشتغالي فرصت شغلي براي معتاداني كه موفق به ترك اعتياد شده اند فراهم خواهيم كرد.

 



آيت الله خاتمي: خيانت سران فتنه فراموش شدني نيست

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام كرد كه سران فتنه به اعتبار بين المللي نظام خدشه وارد كردند و مي دانند در انتخابات آينده نيز جايگاهي در بين مردم نخواهند داشت.
آيت الله سيداحمد خاتمي در نشست «تقويت مباني اعتقادي و شبهه زدايي ديني» در مجتمع فرهنگي بهشت ايرانيان گلپايگان به تبيين «ويژگي هاي فرد و جامعه توحيدي در اطاعت، از منظر قرآن» پرداخت.
امام جمعه موقت تهران اطاعت از ولي فقيه را اطاعت از امام زمان دانست و افزود: طبق روايات در مسائل پيش رو اعم از سياسي و غيرسياسي ملاك ولي فقيه است و نگاه ما به رهبري اعتقادي و ديني است.
وي با اشاره به فتنه سال 88 و خطبه حكيمانه و عالمانه رهبر معظم انقلاب يادآور شد: ايشان فرمودند انتخابات براي اين است كه اردوكشي هاي خياباني كنار گذاشته شود و اگر براي تقلب دليلي نداريد من زير بار بدعت نخواهم رفت.
اين استاد حوزه علميه قم همچنين خيانت سران فتنه را فراموش نشدني خواند و ابراز داشت: سران فتنه آبروي بين المللي نظام اسلامي را خدشه دار كردند و مي دانند در انتخابات آينده نيز جايگاهي در بين مردم نخواهند داشت.
وي در ابتداي سخنان خود به يكي از ابعاد توحيد پرداخت و گفت: توحيد در اطاعت يعني فرمانبري از خدا و غير از كساني كه خدا پيروي از آنها را واجب كرده، نبايد از طاغوت هاي دروني و بيروني اطاعت كرد.
آيت الله خاتمي با استفاده از روايات شناخت شرك را مهم تر از توحيد دانست و بيان كرد: بني اميه مردم را در شناخت توحيد آزاد گذاشته بودند، اما اجازه درك شرك را به آنها نمي دادند، چون اگر مردم مي فهميدند از غير خدا نمي توان اطاعت كرد از حكومت آنها روي برمي گرداندند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه اطاعت از پيامبر اكرم(ص) شعبه ديگري از اطاعت خدا است، اظهار داشت: مهندسي اي كه قرآن براي حاكميت تدارك ديده، لزوم حاكميت براي پيامبر(ص) و اولي الامر است.
وي همچنين با اشاره به ضرورت حفظ و ترويج عفاف و حجاب خاطرنشان كرد: در قرآن بيش از 10 آيه در باب حجاب آمده است و بي حجابي نتيجه پيروي از نفس و طاغوت درون و نمونه اي از شرك در عبادت است.

 



آيت الله مصباح يزدي: بايد از تكرار تجربه هاي تلخ گذشته جلوگيري كرد

رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني«ره» تاكيد كرد كه بايد با بصيرت از تكرار تجربه هاي تلخ گذشته جلوگيري كرد.
حضرت آيت الله محمدتقي مصباح يزدي شامگاه جمعه در نخستين همايش منطقه اي مكتب اسلام و اصول گرايي راستين اظهار داشت: مباني اصولگرايي امام خميني(ره) عقلانيت، معنويت و عدالت است.
اين استاد فلسفه با بيان تاريخچه اي از فلسفه عقلانيت افزود: شاخص نخست مكتب امام خميني(ره) عقلانيت است و منظور از اين عقلانيت مورد نظر امام (ره) با توجه به نظريات مختلفي كه در دوره هاي تاريخي از مفهوم عقلانيت مطرح است، عقلانيت به معناي قرآني و مشتقات آن است.
مصباح يزدي اظهار داشت: آنچه كه در محتواي كلام پيغمبر اسلام است، عالي ترين ارزش ها را دارد كه انسان را به سوي كمال هدايت مي كند.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: عقلانيت شامل مطالبي مي شود كه از راه وحي به دست مي آيد و شامل شهودهاي عرفاني مي شود كه با ادله عقل قابل تبيين نيست.
وي در ادامه با بيان ديدگاه هاي مختلف از معنويت گفت: بعضي در دوران انتخابات شعارهاي معنويت را مطرح و كارهاي زرتشتيان را تبليغ كردند تا بيان كنند مقيد به اسلام نيستند.
مصباح يزدي افزود: معنويت امام(ره) يعني اينكه غرق در ماديات نشويم و دل را به پديده هاي مادي نسپاريم و به فكر رياست و ليدرشدن، پول و ثروت نباشيم بلكه به دنبال حقيقت باشيم، معنويت مبارزه با گرايش هايي است كه از راه ماديات و ثروت از احكام اسلام به سود خود استفاده كرده و به قدرت مي رسند.
وي افزود: بسياري از شعارهاي مكتب اسلام سوء استفاده كرده و ثروت هاي كلاني اندوختند پس با بصيرت رفتار كنيم و چشم بسته ادعاي كسي را نپذيريم كه اين رفتارها تاثير خوبي در جامعه ندارد.
اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد؛ در اين 23 سال سياستمداراني را ديديم كه به آنچه گفتند عمل نكردند و به فكر منافع خودشان بودند پس با بصيرت تجربه هاي تلخ گذشته را تكرار نكنيم.

 



وزير خارجه ضد ايراني مصر استعفا كرد

سرويس سياسي-
محمد العرابي وزير خارجه مصر كه كمتر از يك ماه است عهده دار اين سمت شده، استعفا نامه خود را تقديم نخست وزير كرد.
العرابي كه چندي پيش اين سمت را از نبيل العربي تحويل گرفته بود، به سياست هاي وزير خارجه پيش از خود براي از سرگيري روابط قاهره- تهران پايبند نبوده و برخلاف آنها گام برمي داشت.
هر چند ابراز تمايل نبيل العربي به برقراري مناسبات با تهران، با استقبال گرم مقامات كشورمان روبرو شده، اما با سر كار آمدن العرابي اين روند تا حد زيادي متوقف شد.
شبكه تلويزيوني الجزيره البته علت اين استعفا را پاسخ به مطالبات مردم مصر براي اجراي تغييرات در كابينه عنوان كرد.
بنا بر گزارش الجزيره، العرابي گفته است كه با اين اقدام خواسته ماموريت شرف را كه در حال رايزني براي تعديل گسترده در دولت است و احتمالاً 15 وزير را تغيير خواهد داد، تسهيل كند.
همزمان با استعفاي العرابي، شرف دو معاون براي خود؛ يكي «علي السلمي» از حزب «الوفد» به منظور نظارت بر توسعه سياسي و تحول دموكراسي و ديگري «حازم الببلاوي» كارشناس اقتصادي به منظور نظارت بر پرونده اقتصادي وگروه اقتصادي داخل كابينه، تعيين كرده است.
شرف هفته گذشته به انقلابيون مصر كه بار ديگر به خيابان ها آمده و خواستار اجراي اهداف انقلاب شدند، قول داد كه كابينه خود را طي يك هفته و در پاسخ به خواست مردم تعديل كند.

 



اعطاي نشان مبارزه با تروريسم به سفير ايران در روسيه

به مناسبت فعاليت چشمگير ايران در مبارزه با تروريسم بين الملل، مدال مبارزه با تروريسم به سفير كشورمان در روسيه اعطا شد.
به گزارش سايت خبري سازمان رسالت دفاع از ارزش هاي معنوي روسيه، سميكوف رئيس سازمان رزمندگان ارتدكس و ايناركايف مشاور رئيس اداره كل «اف اس كا» روز 13 ژوئيه از سفارت جمهوري اسلامي ايران ديدار كردند.
طي اين ملاقات به مناسبت فعاليت چشمگير ايران در جهت تقويت حسن همجواري با روسيه و مبارزه با تروريسم بين المللي مدال «مبارزه با تروريسم» به محمودرضا سجادي سفير ايران در روسيه اعطا شد.
اين نشان به طور مشترك از سوي سازمان رزمندگان ارتدكس و مركز ملي «ضد ترور» اهدا شده است.
در اين ديدار سفير ايران از مهمانان به خاطر اهداي اين نشان صميمانه قدرداني به عمل آورد. ضمنا طرفين در مورد برگزاري مراسم مشتركي در جهت تقويت همكاري ايران و روسيه و گسترش فعاليت ديپلماسي عمومي در جهت مصالح دو كشور توافق كردند.

 



با حضور دانشجويان و قشرهاي مختلف مردم صورت گرفت
احياي شب نيمه شعبان در دانشگاه تهران

مراسم معنوي احياي شب نيمه شعبان در مسجد دانشگاه تهران شنبه 25تير با قرائت دعاي كميل و سخنراني حجت الاسلام پناهيان و مداحي سعيد حداديان برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور گسترده دانشجويان و قشرهاي مختلف مردم همراه بود، ضمن اشاره به جايگاه حضرت ولي عصر(عج) در آخرالزمان، راهكارهايي در خصوص چگونگي انتظار مورد نظر ائمه(ع) براي حضار ارائه شد.
اين مراسم تا ساعاتي از بامداد روز يكشنبه در مسجد و صحن بيروني مسجد دانشگاه تهران ادامه داشت.

 



پيشنهاد جديد روسيه به آمريكا همكاري ايران با آژانس در ازاي لغو تحريم ها

وزير خارجه روسيه اعلام كرده مسكو طرحي گام به گام درباره برنامه هسته اي ايران پيشنهاد كرده است كه با اجراي آن، به موازات افزايش همكاري ايران با آژانس، تحريم ها عليه ايران كاهش خواهد يافت.
«سرگي لاوروف» روز چهارشنبه 22 تير 1390(14ژوئيه 2011) در كنفرانسي خبري با هيلاري كلينتون همتاي آمريكايي خود در واشنگتن گفت كه يك طرح گام به گام براي ترغيب دولت ايران به پاسخ دادن به سوالات آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه كرده است. لاوروف ادامه داد: «براساس اين طرح دولت ايران طبق يك جدول زماني مشخص به سوال هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي اش پاسخ خواهد داد منتهي اين سوال و جواب ها مرحله به مرحله خواهد بود و از سوال هاي آسان شروع خواهد شد و در آخر هم سوال هاي سخت تر مطرح خواهد شد. در هر مرحله اگر دولت ايران پاسخش قانع كننده تشخيص داده بشود يك سري از تحريم هايي كه عليه ايران وضع شده يا بر طرف مي شود يا اينكه كاهش داده خواهد شد».
معناي روشن اين طرح اين است كه عمل به قطعنامه هاي شوراي امنيت و شوراي حكام كه درخواست هميشگي 1+5 در مذاكره با ايران بوده، با يك ايده جديد يعني «پاسخ به پرسش هاي آژانس» جايگزين شده است. به اين ترتيب، گزينه درخواست تعليق غني سازي از فهرست درخواست هاي 1+5 از ايران حذف مي شود.
كارشناسان مي گويند پيشرفت اين ابتكار موفقيتي بزرگ براي ايران خواهد بود.
اما سوال مهم در مقابل اين ايده روسي كه مي توان آن را يك مداليته جديد مذاكراتي بين ايران و 1+5 خواند، اين است كه آمريكا به آن چگونه واكنش نشان خواهد داد؟ واكنشي كه هيلاري كلينتون روز پنج شنبه به اين ايده نشان داد برخلاف انتظار بسياري از تحليلگران ملايم و همراهانه بود.
بنابر گزارش بي بي سي، كلينتون اظهارنظر خود را با اين جمله كليشه اي آغاز كرد كه بين روسيه و آمريكا درباره مسئله هسته اي ايران اختلافاتي وجود دارد اما در ادامه بر دو نكته مهم تاكيد كرد. نخست اينكه گفت هيئتي از كارشناسان آمريكايي به زودي به مسكو خواهند رفت تا طرح جديد روسيه را تدوين كنند و دوم اينكه در عبارتي مهم تاكيد كرد: «آمريكا مي خواهد به همراه روسيه استراتژي تعامل موثرتر در برابر ايران را بيابد». اين اظهارنظر كلينتون نشان مي دهد كه واشنگتن مايل به رد طرح لاوروف نيست و در حداقلي ترين حالت آن را با جديت بررسي خواهد كرد.
طرح جديد روسيه دقيقا دو روز بعد از آن مطرح شد كه ايران اعلام كرد پيشنهادي به آژانس ارائه كرده است كه راهي براي ورود به سوال و جواب درباره موضوع مطالعات ادعايي با آژانس مي گشايد. علي اكبر صالحي وزير خارجه ايران در جريان سفر به وين با يوكيا آمانو مديركل آژانس ديدار و پس از آن در جمع خبرنگاران اعلام كرد ايران آماده تنظيم يك مداليته جديد با آژانس است كه ابتكاري براي پاسخ داده به پرسش هاي آژانس در مورد مطالعات ادعايي ايجاد كند منتها به اين شرط كه ابتدا آژانس اجراي مداليته اوت 2007 را كامل نمايد.
كامل شدن اجراي مداليته اوت 2007 از سوي آژانس به اين معناست كه آژانس رسما اعلام كند رسيدگي به همه موضوعات باقي مانده پايان يافته و شوراي حكام هم رسيدگي به پرونده ايران را از دستور كار نوبه اي خود خارج كند.يك روز پس از اين مذاكرات آژانس با صدور بيانيه اي اعلام كرد آماده در نظر گرفتن مداليته اوت 2007 به عنوان مبناي مذاكرات نيست، اما كارشناسان مي گويند با توجه به مذاكرات ديروز لاوروف- كلينتون وظيفه سرخط كردن آژانس و تطبيق سياست هاي آن با ابتكار جديد مسكو، برعهده 1+5 خواهد بود.
برخي منابع اين حدس را مطرح كرده اند كه پيشنهاد جديد روسيه محصول رايزني هاي پشت پرده با ايران است كه پس از آغاز تحولات منطقه و رشد چشمگير قدرت ايران شدت گرفته است.

 



فارغ التحصيلي اولين روز جهل انسان

ذات اقدس اله به همه انبياء، مخصوصاً به وجود مبارك خاتم(ص) فرمود: شما كتاب داريد، نبوت داريد، حكمت داريد؛ همه اينها را من به شما دادم. شما يك تعليم عمومي داريد كه يعلمهم الكتاب و الحكمه(1) است كه با تبليغ آميخته است، يك درس هم داريد؛ آن درس ديگر مال توده مردم نيست! در سوره مباركه آل عمران فرمود: ما كان لبشر ان يؤتيه الله الكتاب و الحكم و النبوه ثم يقول للناس كونوا عبادا لي من دون الله و لكن كونوا ربانيين بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون(2) . فرمود: هيچ پيامبري از طرف ذات اقدس اله نيامده و خداي سبحان به او كتاب و حكمت و نبوت و اين معارف را نداد كه (معاذالله) آن پيامبر مردم را به خودش دعوت كند! مردم را به «الله» دعوت مي كند؛ پس اين دعوت مردم است به (الله) كه دعوت عمومي است.
تربيت عالمان رباني توسط انبياء
اما انبياء، دعوت هاي خصوصي هم دارند؛ آن دعوت هاي خصوصي مال همان هائي است كه وارثان آنها هستند. مي گويند: شما (علماء رباني) بشويد. اين علماي رباني شدن را به توده مردم نمي گويند: لكن كونوا ربانيين؛ يعني همه انبياء آمدند، به شاگردان خصوصي شان مي گويند عالم رباني بشويد. به توده مردم كه نمي گويند شما عالم رباني بشويد! «رباني» به كسي مي گويند كه هم (شديد الربط بالرب سبحانه و تعالي) باشد، يك؛ و هم (شديدالتربيب)، با مردم باشد كه بتواند مردم را خوب تربيت كند، خوب بپروراند؛ اين دو. اگر كسي اين صبغه را نداشت، عالم رباني نيست! وجود مبارك حضرت امير فرمود: من جزء علماي رباني هستم، از ربانيين هستم و مانند آن.
ذات اقدس اله در اين بخش از سوره مباركه آل عمران فرمود: انبياء همه شان آمده اند تا گذشته از اينكه مردم را به خدا دعوت مي كنند، يك پيام خصوصي دارند و آن اين است كه: كونوا ربانيين. اما چه جور شاگردان انبياء، رباني بشوند: بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون. يك تعليم عمومي داشته باشيد، يك درس خصوصي داشته باشيد. اگر كسي يك مقدار درس خواند، گفت بس است، اولين روز جهل اوست، اولين روز جهل يك عالم آنوقتي است كه بگويد من فارغ التحصيل شدم، چه حوزوي و چه دانشگاهي! همين كه كسي گفت من فارغ التحصيل شدم، روز جهل او شروع مي شود!! مگر آدم مي شود فارغ التحصيل باشد؟!! اين همه علوم وجود دارد! فرمود: عالم رباني شدن شما به اين است كه بما كنتم تعلمون الكتاب. همين كتابي كه خدا به انبياء داد، شما بايد آن را ياد بگيريد و تعليم بكنيد. حرفهاي ديگر در جاهاي ديگر هم هست! و بما كنتم تدرسون. اين بما كنتم تدرسون مال خواص يا اخص است! وقتي انسان عالم رباني مي شود كه بتواند استاد، تربيت كند!
«علم»، موهبتي از جانب پروردگار متعال
هيچ كس نگويد مگر من مي توانم به جائي برسم! مگر تا حال كه ما به اينجا رسيديم، در اثر اعتماد به نفس خودمان بود كه يك تعبير نارواست؛ يا در اثر فيض اوست. ما بكم من نعمه فمن الله(3). تا اينجا را كي رساند؟ هيچ كس نگويد مگر من مي توانم به جائي برسم، يا بشوم عالم رباني! تعبير لطيف مرحوم شيخ اشراق اين است كه: تاكنون وقفنامه اي پيدا نشده كه ذات اقدس اله علم را وقف يك گروه خاص كرده باشد! هر از چند گاهي شما مي بينيد از فلان روستا يك شخصيتي برمي خيزد. كدام روستاست كه عالم تربيت نكرد؟ شما در تمام روستاهاي ايران كه ببينيد، مي بينيد در هر فرصتي، در هر عصري يك شخصيتي از اين روستا، يا از آن روستا، يا از آن روستاي ديگر؛ از اين شهر، يا از آن شهر برخاست! بنابراين هيچ كدام از ما نمي توانيم بگوئيم مگر ما مي توانيم به مقام والاي تحقيق برسيم! بله، مي توانيم؛ براي اينكه تا حال كي ما را آورد، از اين به بعد هم خدا. آنچه كه وظيفه ماست اين است كه هرگز نگوئيم ما فارغ التحصيل شديم! اين اولين روز جهل ماست. و شاكر باشيم كه دين مردم به وسيله اين لباس [لباس روحانيت] محفوظ است و اين كار كمي نيست! آدم شب و روز بايد شاكر باشد كه 70 ميليون مسلمان نگه داشت! تاكنون علماي قبلي بودند، حفظ آنها بقاء و همچنين حفظ و فرزندان آنها درهمين دين به بركت شماهاست.
ضرورت مراقبت اخلاقي و شأني توسط روحانيان
منتها ما بايد مواظب باشيم، همانطوري كه در بعضي از مرامنامه ها مطرح است كه بالاخره ما بدانيم اين لباس تقو است، حرمت اين لباس را داشته باشيم. طوري حركت كنيم كه قيام وقعود ما آموزنده باشد. ما چرا در زيارت آل ياسين نسبت به پيشگاه ولي عصر(ارواحنا فداء) كه عرض ادب مي كنيم، بر نشستن او سلام مي فرستيم، بر برخاستن او سلام مي فرستيم و السلام عليك حين تقوم و تعقد؛ براي اينكه نشستن او مؤدبانه است، برخاستن اومؤدبانه است، حرف زدن او مؤدبانه است. ما به تك تك شئون وجود مبارك امام زمان دراين زيارت آل ياسين سلام مي فرستيم. و السلام عليك حين تقرء و تبين ، و السلام عليك حين تركع و تسجد،السلام عليك حين تقوم و تعقد (4). يك وقت است يك كسي مي نشيند، اصلا معلوم نيست كجا مي نشيند. چه جور مي نشيند! يك وقت است نه، سعي مي كند خيرالمجالس القبله؛ روبه قبله بنشيند، به نام خدا بنشيند، به نام خدا برخيزد؛ حرفي كه باعث طنز باشد، ديگري بخندد، او اصلا نگويد!
حضرت امير(ع) در نهج البلاغه، به پسرش مي گويد: پسرم! مبادا يك وقتي كه جوان ها جمع شدند، تو يك حرفي بزني كه ديگران بخندند؛ حيف نيست! اينها را به ما دستور دادند.
بنابراين راه باز است. اينها گوشه اي از حقايق دين است كه وجود مبارك المومؤمنين (ع) در وصف نوراني وجود مبارك پيامبر(ص) فرمود كه : و المعتام لشرح حقائقه، بل مختص بعقائل كراماته كه ديگر سائر فضائل آن حضرت است. آنچه كه درباره رسول گرامي گفته شده. درباره وجود مبارك امام صادق هم كه جانشين و خليفه اوست هم صادق است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) پس از مراسم عمامه گذاري جمعي از طلاب به مناسبت سالروز ميلاد حضرت رسول اكرم (ص) و حضرت امام جعفرصادق (ع)- قم؛ اسفند 1387
-------------------------
1) بقره/ 129
2) آل عمران / 79
3) نحل/ (53)
4) مفاتيح الجنان/ زيارت آل ياسين
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



دعوت ايران از وليد جنبلاط براي شركت دركنفرانس انتفاضه فلسطين

وليد جنبلاط از سوي جمهوري اسلامي ايران دعوت نامه اي براي شركت در كنفرانس انتفاضه فلسطين در تهران دريافت كرد.
«غضنفر ركن آبادي» سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت با «وليد جنبلاط» رهبر دروزي هاي لبنان درحضور «غاري العريضي» وزير اشتغال عمومي اين كشور ديدار وگفت وگو كرد.
ركن آبادي دراين ديدار دعوت نامه اي از «علي لاريجاني»رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران را به جنبلاط تقديم كرد كه در آن وي براي شركت در پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران دعوت بعمل آمده است.
پنجمين كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين قرار است 1و 2 اكتبر (9 و 10مهر) در تهران برگزار شود.
ركن آبادي در اين ديدار همچنين آخرين تحولات محلي و منطقه اي را با جنبلاط بررسي كرد.
وي با اشاره به تشكيل دولت جديد لبنان بر آمادگي ايران جهت كمك، به دولت و ملت لبنان در تمامي زمينه ها تاكيد كرد.

 



انتشار روزنامه ايران از 25 تير غيرقانوني است

براساس قانون مطبوعات انتشار روزنامه ايران از 25 تير (3ماه بعد از حذف نام مديرمسئول) غيرقانوني و استمرار آن تخلف است.
به گزارش فارس، اسفنديار رحيم مشايي رئيس دفتر رئيس جمهوري، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي اكبر جوانفكر مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي به عنوان اعضاي هيئت امناي مؤسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران در تاريخ 22 فروردين، كاوه اشتهاردي مديرعامل مؤسسه و مديرمسئول روزنامه ايران و تمام 7 عضو هيئت مديره را كه 4 عضو دولت از جمله آن بودند بركنار كردند.
مشايي در چند سخنراني كه متن آن توسط رسانه ها منعكس شد، از انتشار نيافتن خبرها و تصاوير مربوط به خود در روزنامه ايران انتقاد كرده بود. البته بركناري مصلحي 3 روز بعد از تغييرات در مؤسسه ايران كه وي خود نيز يكي از اعضاي هيئت مديره آن بود، نشان از برنامه ريزي هاي قبلي براي به دست گرفتن سكان روزنامه دولت توسط جريان انحرافي داشت.
با ابلاغ اين بركناري از طريق پيامك به اشتهاردي، نام وي به عنوان مدير مسئول از شماره 25/1/1390روزنامه حذف و عملاً تمام امور به جوانفكر سرپرست مؤسسه واگذار شد.
ماده 14 قانون مطبوعات صراحت دارد در صورتي كه مديرمسئول فوت شود، استعفا دهد يا ...، صاحب امتياز موظف است حداكثر ظرف 3 ماه شخص ديگري را كه واجد شرايط باشد به وزارت ارشاد معرفي كند، در غير اين صورت «از انتشار نشريه جلوگيري مي شود».
براساس اين قانون، انتشار روزنامه ايران از روز شنبه 25 تير (3 ماه بعد از حذف نام مديرمسئول) غيرقانوني و استمرار آن تخلف است. اما هيئت نظارت بر مطبوعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، قوه قضائيه و ديگر نهادهاي مسئول هيچ اظهارنظري در اين باره نداشته اند.
نگراني مقامات دولتي
از عضويت در هيئت مديره جديد ايران
از سوي ديگر پس از آنكه مصلحي وزير اطلاعات، شيخ الاسلامي وزير كار، سعيدلو معاون رئيس جمهور، الهام مشاور رئيس جمهوري و نيز اشتهاردي، بهداد و ميثم نيلي از هيئت مديره مؤسسه ايران بركنار شدند، هيئت امنا نتوانسته است تركيب جديدي را براي هيئت مديره مشخص سازد.
به گزارش برخي سايت هاي خبري، قرار بود كه بقايي، عزيزي، محمدزاده، شيخ الاسلامي، اسكندري، بهداد و جوانفكر اعضاي جديد هيئت مديره شوند اما با امتناع برخي اعضاي جديد از امضاي صورت جلسه تغييرات هيئت مديره و عدم پذيرش عضويت در آن، عملاً كارها با بن بست روبه رو شده است.
گفته مي شود اين افراد منع قانوني مقامات دولتي براي عضويت در اين هيئت مديره را بهانه تصميم خود قرار داده اند وليكن گويا ملاحظات آنها در قبال جريان انحرافي، عملكرد جوانفكر و ترس از آينده روزنامه ايران به عنوان ارگان مشايي كه دور از ذهن نيست، عامل اصلي اين تصميم بوده است.
در همين حال با توجه به حجم بالاي فعاليت هاي مالي مؤسسه ايران از جمله پرداخت حقوق پرسنل و امور بازرگاني، مشخص نيست كه اسناد و چك هاي مؤسسه ايران در 3 ماه گذشته و نيز در آينده چگونه و براساس چه مبناي قانوني امضا مي شود؟

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14