(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 تیر 1390- شماره 19976

خانم ها و آقايان بخوانند: 20 نكته كليدي براي يك زندگي زناشويي سعادتمند
انتقال آموزه هاي ديني به ذهن و جان كودكان
سلامتي خود را فداي شكم نكنيد
شما آلزايمر داريد
شكيبايي در مقابل كودكان
لوبيا و عدس ضدچربي خون
ورزش دردهاي مزمن را كاهش مي دهد
انبه، ميوه پرخاصيت تابستاني



خانم ها و آقايان بخوانند: 20 نكته كليدي براي يك زندگي زناشويي سعادتمند

راه هاي رسيدن به يك زندگي سالم و خالي از دغدغه آن قدر ها هم سخت نيست. زن وشوهر با صبوري و كمي سياست و البته هوشياري و از خودگذشتگي مي توانند زندگي اي مملو از عشق و خاطرات فراموش نشدني در كنار يكديگر داشته باشند.
1- ذهن خود را روي هدف اصليتان، كه باعث ايجاد يك زندگي سعادتمند مي گردد، متمركز كنيد. چيزهايي را بيان كرده و انجام دهيد كه شما و همسرتان را قادر مي سازد تا با خوشبختي زندگي كنيد. از جبهه گيري بپرهيزيد. همه مسائل بي اهميت در حاشيه قرار دارند.
2- مدام از خود بپرسيد، چه چيزهايي مي توانند باعث به وجود آمدن محيطي شاد و محبت آميز در خانه ما گردند؟
3- بيشتر به نيمه پر ليوان توجه كنيد تا نيمه خالي آن. تا جايي كه امكان دارد براي برآورده كردن نيازهاي همسرتان بكوشيد.
4- به اعمال و گفتاري كه براي همسرتان اهميت دارد، ارزش دهيد.
5- به طور مداوم از خودتان سؤال كنيد، چه جملات مثبتي مي توانم بيان كنم و چه كارهاي مثبتي مي توانم انجام دهم تا همسرم را در موقعيت هاي عاطفي مثبتي قرار دهم؟
6- پيش از صحبت كردن، پيامد آنچه كه خواهان آن هستيد را براي خود روشن كنيد. ارتباط برقرار كردن شما به اين معني است كه درواقع مي خواهيد پاسخ مناسبي دريافت كنيد. اگر در ابتدا با چيزي كه بيان مي كنيد به هدفتان نرسيديد، نگرش خود را تغيير دهيد. به ياد داشته باشيد كه احترام و رضايت متقابل هدف اصلي شماست. بدون دليل مشاجره نكنيد. اغلب سكوت، زيركانه ترين گزينه است. با استواري متقابلا رفتاري محترمانه داشته باشيد.
7- تا جايي كه ممكن است قدرداني و سپاسگزاري خود را بسيار ابراز كنيد. چند بار در روز چيزهايي مبني بر قدرداني خود نسبت به همسرتان، بيان كنيد.
8- شنونده خوبي باشيد، ديدگاه ها و نظرات همسرتان را درك كنيد.
9- به احساسات و نيازهاي همسرتان توجه كنيد. در مورد شرايطي كه رفتارهايتان باعث بي توجهي به او شده و يا با اتخاذ تصميماتي ميزان توجه شما به او كاهش يافته، فكر كنيد.
10- به جاي عيب جويي و شكايت كردن، به روش هاي مثبتي بينديشيد كه به شريك زندگي تان انگيزه دهد. اگر راهكارهايي كه برگزيده ايد تأثيري نداشت، به فكر روش هاي خلاقانه باشيد.
11- انتظارات غيرواقعي نداشته باشيد. از همسرتان انتظار نداشته باشيد كه بي عيب و نقص باشد و او را با كسي مقايسه نكنيد.
12- با گفتار خود او را آزار ندهيد. اگر شريك زندگيتان به شيوه اي با شما صحبت كند كه باعث آزار شما گردد، جملاتي را برگزينيد كه نتيجه بخش باشند و به روشي با او حرف بزنيد كه احترام هر دو طرف حفظ گردد.
13- حتي الامكان بر سر همه چيز با هم توافق كنيد. سعي كنيد براي او هر كاري انجام دهيد تا واكنشي مشابه آنچه خودتان انجام مي دهيد از همسرتان ببينيد.
14- ليستي از روش هايي كه در بدو ازدواج براي نشان دادن خود و جلب نظر همسرتان به كار برده ايد، بنويسيد. سعي كنيد مواردي به آن افزوده و هرازچندگاهي آن را دوباره مطالعه كنيد.
15- فهرستي از رفتارهاي مثبت و نقاط قوت همسر خود تهيه كنيد. چند مورد هم به آن اضافه كنيد و به طور مكرر آن را مرور كنيد.
16- در مورد كارهايي كه مي توانيد براي بيان بهترين خصوصيات شريك زندگيتان انجام دهيد، بينديشيد. اين خصوصيات را در رفتار و گفتارتان بيشتر تقويت كنيد.
17- براي پيدا كردن راه حل هاي مناسب براي مشكلات ايجاد شده، تلاش كنيد. گله و شكايت را كنار بگذاريد و زياد به اين كه مقصر اصلي چه كسي است، توجه نكنيد. براي به دست آوردن خوشبختي در زندگي زناشويي، در كنار هم گام برداريد و راه حل هاي مناسب و قابل قبول را به كمك يكديگر بيابيد.
18- لحظات به ياد ماندني زندگيتان را به خاطر داشته باشيد. فكر كنيد كه آن هنگام كه آن حس خوب را نسبت به هم داشتيد، چه كاري انجام داده بوديد؟ آن اعمال را بيشتر انجام دهيد.
19- به دنبال فعاليت هاي مثبتي باشيد كه بتوانيد با هم انجام دهيد.
20- در زمان حال زندگي كنيد. اشتباهاتي كه در گذشته مرتكب آن شديد، ديگر گذشته اند. شما هم اكنون با تفكرات، بيانات و اعمالتان، زمان حال و آينده را مي سازيد. پس با هوشياري آنها را انتخاب كنيد.
نسيبه رجبي

 



انتقال آموزه هاي ديني به ذهن و جان كودكان

جواد نعيمي
يكي از مسائل مهم تربيتي عنايت به شيوه هاي آموزش و يا به تعبيري چگونگي نهادينه كردن تعاليم و مفاهيم ديني در ذهن و دل و جان كودكان است. از اين روي در اين نوشتار به نكته هايي چند در اين زمينه اشاره مي كنيم و بحث و جست وجوي بيش تر و دقيق تر را به عهده مشتاقان اين عرصه وامي گذاريم.
در مباحث مربوط به تعليم و تربيت گفته مي شود پذيرفتني ترين تعريف تربيت، از «قوه» به «فعل» درآوردن استعدادها، قابليت ها و توانمندي هاي آدمي است. اين نكته مهم به ويژه براي تربيت كودكان، هنگامي اهميت بيش تري مي يابد كه به مسئله گرايش هاي فطري سالمي كه در نهاد كودكان نهفته است، توجه پيدا كنيم. بر اين اساس، چگونگي نگرش و احساس كودكان و نوجوانان نسبت به مسائل و پديده هاي گوناگون، پايه هاي نخستين رفتارها و شخصيت سازي آنان را پي مي ريزد. به همين سبب، عنايت به خوشايند بودن احساس بچه ها نسبت به مسايل، به ويژه آموزه هاي ديني بسيار حايز اهميت است. بنابراين اگر به طريقي احساس خوشايندي را در بچه ها پديد آوريم، زمينه هاي يادگيري رفتارهاي مطلوب و آموزه هاي ديني را در آن ها ايجاد كرده ايم.
كانون خانواده به عنوان مركز و هسته اصلي جامعه در اين زمينه نقش مهمي برعهده دارد و از آن جا كه برترين، شايسته ترين و خوشايندترين يادگيري ها، يادگيري غيرمستقيم است كه بدون اعمال فشار و اجبار و با كمال رغبت انجام مي پذيرد، آموزش غيرمستقيم و يا ضمني با بهره گيري از الگوهاي رفتاري (از جمله پدر و مادر) كارآيي و تأثير عميقي پيدا مي كند.
از همين روست كه در رفتار پاكان با كودكان به اين نكات ظريف، توجه فراوان شده. ماجراهاي سجده هاي طولاني پيامبر بزرگوار ما به خاطر اين كه امام حسن يا امام حسين عليهم السلام روي دوش يا پشت ايشان مي نشستند، نشان گر اين نكته اساسي است. اين رفتار فرستاده و خدا- كه درود همه پاكان بر آن بزرگوار باد- افزوده بر ضرورت رعايت حال و احترام به كودكان، مبين اين مسئله نيز هست كه به گونه اي بايد عمل كرد كه بچه ها نسبت به مسائل مذهبي و معنوي احساس لذت بيشتري پيدا كنند، احساسات آن ها در مسجد و به هنگام نماز- و به طور كلي همه فرايض و سنت هاي ديني- خدشه دار نشود و به قول معروف خاطره ناخوشايندي از مراسم مذهبي پيدا نكنند...
نكته قابل توجه ديگر اين است كه گزينش و بهره گيري از تأثيرگذارترين قالب ها يعني قالب هنري (نظير نمايش، داستان و شعر) به فراموشي سپرده نشود؛ زيرا هنر تجلي دروني هاي انساني است و بر اين اساس كسي كه مي خواهد از چنين شيوه اي استفاده كند، خودش بايد متأثر از هنر باشد و به تعبير ديگر اعتقاد، ايمان قلبي و التزام عملي- به آن چه مي گويد يا مي نويسد- داشته باشد. زيرا سخن كز دل بر آيد لاجرم بر دل نشيند.
اصولا آموزه هاي ديني زيبا و با شكوهند و انتقال آن ها نيز بايد باشكوه و زيبايي هر چه بيش تر صورت بگيرد. تأكيد بر استفاده از هنر، يعني زيباترين و برترين شيوه ارائه و انتقال مطالب به اين سبب است.
از حضرت امام رضا عليه السلام سخن به اين مضمون در دست داريم كه خداوند بيامرزد كسي را كه امر ما را احيا كند، يعني تعاليم ما را انتشار دهد و به ديگران بياموزد. چون هرگاه مردم زيبايي ها و عمق كلام ما را دريابند، از آموزه هاي ما پيروي خواهند كرد.
بنابراين، انتخاب قالب هنري و اعتقاد و اعتنا به مفاهيم ديني اصلي مهم و اساسي در ارائه اين گونه مطالب به ديگران، از جمله كودكان و نوجوانان به شمار مي رود. هم چنان كه عمل به دستورات ديني يكي ديگر از اركان اين مسئله است. در حقيقت كودكي كه تجلي عملي اعتقاد و باور ديني را در پدر، مادر، معلم و يا مربي خود ببيند، زمينه هاي پذيرش آن باور، در وجودش بيش تر از گفتار و يا سفارش آنان، فراهم مي شود.
همچنين مسئله مخاطب شناسي بسيار در خور توجه است. هنگامي كه با كودكان سروكار داريم، به مصداق مثل معروف «چون سروكار تو با كودك فتاد- پس زبان كودكي بايد گشاد» بايستي به توانايي هاي ذهني و فكري يا درك و دريافت بچه ها، حتي آشنايي آن ها با گنجينه واژه ها توجه لازم را داشته باشيم و مطالب و مفاهيم را با عنايت به نيازها، تجربه ها و ويژگي هاي سنتي كودكان به آنان ارائه كنيم. به همين گونه بايد اعتماد كودكان و نوجوانان را به خودمان جلب كنيم تا گفتار و نوشتار ما را بهتر بپذيرند.
البته مسايلي مثل زمان، مكان و زبان مناسب براي ارائه مطالب، توجه به ظرفيت فكري كودكان، اندازه و ميزان آموزش، نشاط انتقال دهنده و گيرنده مطالب نيز از عوامل دخيل به شمار مي آيند.
مستند بودن مطالب ارائه شده يكي ديگر از نكته هاي مهم در اين زمينه است. كسي كه مي خواهد مفاهيم ديني را به ديگري به ويژه به كودك انتقال دهد، ابتدا بايد به درست و خالص بودن آن مطالب اطمينان داشته باشد تا آموزه هاي ديني به پيرايه هاي غيرديني آميخته نشود. بنابراين پژوهش و مطالعه در منابع موثق، معتبر و دست اول، از نيازهاي اوليه هر فردي براي تلاش در اين زمينه است. بديهي است كه هر چه به سرچشمه نزديك تر باشيم، به آب زلال تري دست مي يابيم.
همچنين اطلاعات و داده هاي ما به كودكان و نوجوانان بايد به گونه اي دقيق، سنجيده و ظريف باشد و با توجه به ذهن كنجكاو و پرسش گر آنان تنظيم و تعريف شود.
از سوي ديگر، در ارائه داستان ها، مطالب و محتواهاي ديني مبالغه و خيال پردازي هاي آن چناني جايگاه چنداني ندارد. نقش عنصر خيال در اين گونه موارد، گسترده نيست و درحد معقول و به گونه اي است كه وفاداري نسبت به متن و محتوا را خدشه دار نسازد. در واقع خصلت اصلي مفاهيم ديني، صحت و دقت آن هاست.
تشويق، ترغيب و ايجاد انگيزه براي كودكان براي تمرين عملي عبادات و انجام آموزش هاي مذهبي، هم چون شركت در نماز جماعت يا مراسم ديني و جلسه هاي مذهبي، از نكته هاي مهم ديگري است كه بايد با دقت و ظرافت به آن پرداخت تا اعمال نيك و دستورات و تعاليم مذهبي ملكه ذهن و جان بچه ها شود و انجام آنها به طور مستمر براي آنان آسان و دوست داشتني گردد.
به تداوم آموزش در سنين گوناگون و انديشيدن به راه هاي برتر و زيباتر برانگيختن كودكان به عمل به آموزه هاي ديني، به گونه اي هنرمندانه و برخوردار از جاذبه نيز بايد تأكيد كرد.
اصل تدريجي بودن آموزش و انتقال مفاهيم نيز از جايگاه ويژه اي برخوردار است. بايد در موقعيت هاي زماني و مكاني مؤثر در انتقال محتوا و پيام هم دقت كرد. همچنان كه نبايد انتظار داشت در يك جلسه يا برنامه ذهن و فكر كودك را به انبوهي از مطالب گوناگون مشغول ساخت، زيرا در اين صورت قابليت جذب مطالب، به شدت كاهش مي يابد. سخن آخر آن كه بايد همواره به يادداشته باشيم كه براي كودكان مان غذاي فكري آماده كنيم، پيش از آن كه دشمنان دست به چنين اقدامي بزنند!

 



سلامتي خود را فداي شكم نكنيد

يكي از معضلات شهرنشيني، مصرف غذاهاي آماده غيرخانگي در فست فودفروشي ها و رستوران ها است كه به علل مختلف ممكن است سلامت انسان را با مخاطره مواجه سازد.
در صورت توجه كردن به برخي نكات مهم مي توان غذاي سالم تري انتخاب كرد.
روش پخت غذا: غذاهاي سرخ شده مانند سيب زميني سرخ كرده، همبرگر، مرغ سوخاري و... داراي مقدار زيادي روغن هستند و مصرف مكرر آنها سبب افزايش دريافت كالري و مستعد شدن براي اضافه وزن و چاقي مي شود. بنابراين توصيه مي شود مقدار و دفعات مصرف اين نوع غذاها را كاهش دهيد. در صورت مصرف غذاهاي سرخ شده، حتماً از سبزي ها نيز در كنار آنها استفاده كنيد. به جاي مواد سرخ شده از نوع تنوري يا گريل شده آنها استفاده كنيد. سيب زميني تنوري نيز جانشين مناسبي براي سيب زميني سرخ كرده است.
- نوع نوشيدني: نوشابه هاي گازدار كولا علاوه بر ايجاد سيري كاذب و اختلال در هضم غذا، حاوي قند فراوان هستند. مصرف يك وعده نوشابه، مقدار زيادي كالري بدون تأمين مواد مغذي ضروري به بدت وارد مي كند. آب، دوغ كم نمك بدون گاز و نوشيدني هاي كم شيرين و كم كالري سالم ترين نوشيدني ها هستند.
- طعم دهنده هاي غذا: روي سالاد يا داخل ساندويچ ها و پيتزا از سس (مايونز، كچاپ و...) استفاده نكنيد. اگر به طور معمول در غذاهاي آماده سس به سالاد با ساندويچ ها اضافه مي شود از فروشنده يا تهيه كننده غذا بخواهيد بدون اضافه كردن سس آن را آماده كند. از سركه يا آب ليمو و روغن زيتون براي طعم دار كردن سالاد استفاده كنيد.
- حجم غذا: يك وعده غذاي فست فود به طور متوسط معادل يك هزار كيلوكالري يا بيشتر انرژي توليد مي كند. يعني حدود نيمي از كالري مورد نياز روزانه! براي كاهش حجم غذاي خود در رستوران هاي خارج از منزل يا فست فودفروشي ها مي توانيد از تهيه كننده يا فروشنده غذا بخواهيد غذا را با اندازه كوچك تري تهيه كند و يا محتويات داخل ساندويچ را كم كند. راه ديگر براي كم كردن حجم غذاي مصرفي، شريك كردن دوست يا همراه خود در غذاست. همچنين مي توانيد بخشي از غذاي خود را براي وعده بعد نگهداريد و با خود به منزل ببريد.
- ميزان نمك غذا: فست فودها ذاتاً داراي نمك زيادي هستند كه مصرف كننده را مستعد افزايش فشار خون مي كند. ميزان نمك اضافه شده در ساير غذاهاي تهيه شده در رستوران ها نيز خارج از كنترل ما است. بنابراين از اضافه كردن نمك به اين غذاها پرهيز كنيد.
- وجود سبزي در كنار غذا يا داخل ساندويچ: معمولا براي استفاده بيشتر از مبلغي كه براي خريد غذا پرداخت شده است، تمايل به بيشتر خوردن نيز وجود دارد. پس بهتر است از فروشنده بخواهيد به جاي محتويات ساندويچ مقدار سالاد سالم يا سبزيجات بخارپز يا آب پز بيشتري برايتان بگذارد.
- سرعت غذا خوردن: غذا را بايد با آرامش جويد و از سريع خوردن غذا پرهيز كرد. قبل از اين كه كاملا احساس سيري و پري كنيد دست از غذا خوردن بكشيد و به دستگاه گوارش فرصت بدهيد تا هضم و جذب مواد بهتر صورت بگيرد. در اين صورت پس از صرف غذا احساس بهتري خواهيد داشت.
روش هاي صحيح
تهيه غذاي خانگي
- مقدار گوشت كمتر و سبزيجات بيشتري را در تهيه غذا به كار ببريد.
- ماكاروني و نان هاي سبوس دار را كه فيبر بيشتري دارند به ساير ماكاروني ها و نان ها ترجيح دهيد.
- همبرگر، شنيسل، كوكو، بادمجان و كتلت ها را پس از سرخ كردن با دستمال يا كاغذهاي تميز روغن گيري كنيد.
- به جاي قرص هاي فشرده سوپ يا پودر پياز يا سير آماده كه داراي مقدار زيادي نمك هستند از سوپ هاي تازه و كم نمك خانگي و پياز يا سير تازه در غذا استفاده كنيد.
- از پنير پيتزا كه چربي زيادي دارد كمتر استفاده كنيد.
- در رستوران هاي غذايي ميزان روغن مورد استفاده را به نصف تا يك سوم ميزان پيشنهاد شده كاهش دهيد.
- به جاي سرخ كردن مواد غذايي از روش بخارپز و آب پز كردن، پوره كردن (براي سيب زميني) يا تنوري كردن (براي سيب زميني و بادمجان) استفاده كنيد.
- مقدار قند يا شكري كه به همراه چاي مصرف مي كنيد را به نصف برسانيد.
مزاياي استفاده
از غذاي خانگي
- تهيه غذاي خانگي امكان كنترل ميزان روغن مصرفي و چربي غذا را به ما و خانواده مي دهد.
- در مصرف غذاي خانگي ميزان و حجم غذاي مصرفي قابل كنترل و تنظيم است.
- تهيه غذا در منزل سبب صرفه جويي اقتصادي مي شود.
- صرف غذا در منزل زمينه را براي جمع شدن افراد خانواده به دور يك سفره و در يك محيط صميمي فراهم مي كند.
- امكان استفاده از انواع چاشني به جاي نمك را در غذاهاي خانگي ايجاد مي كند.
روش هاي ساده
براي كمتر خوردن
مواد غذايي
- زمان آشپزي از چشيدن مكرر غذاها و ريزه خواري خودداري كنيد. در اين اوقات مي توانيد ليوان آب يخي در دست داشته باشيد و يا هويج گاز بزنيد يا آدامس بدون قند بجويد.
- زمان غذا خوردن غذاهاي پركالري مانند پلو و نان را در فاصله دورتر و سبزي و سالاد را در دسترس خود قرار دهيد.
- سعي نكنيد تمامي محتويات بشقاب خود را مصرف كنيد. اگر در حين غذا خوردن احساس سيري كرديد، از ادامه مصرف غذا صرف نظر كنيد و بقيه غذا را براي وعده بعدي خود نگه داريد.
در صورتي كه در خارج از منزل غذا صرف مي كنيد، اضافه غذاي خود را در ظروفي كه رستوران در اختيار شما قرار مي دهد برداريد.
- از بشقاب هاي كوچك تر براي صرف غذا و ليوان هاي بلند و باريك براي نوشيدن استفاده كنيد.
- هنگام صحبت كردن با گوش دادن به صحبت هاي ديگران در زمان صرف غذا، خوردن را متوقف كنيد.
- اگر در خارج از منزل غذا مي خوريد، قبل از شروع به صرف غذا، بخشي از آن را كه احساس مي كنيد بيش از ظرفيت شماست داخل بشقاب ديگر جدا كنيد.

 



شما آلزايمر داريد

بيماري آلزايمر عامل اصلي دمانس يا زوال عقل است كه علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت، استدلال و تغييراتي در حالات و رفتار است.
گاهي افراد به اين علائم بيماري آلزايمر توجهي نمي كنند و تشخيص نمي دهند كه چنين اختلالي وجود دارد و از آنجا كه علائم به تدريج ظاهر مي شود ممكن است كه مدت طولاني جلب توجه نكند و اشتباهاً تصور شود اين رفتارها بخشي از روند پيري است كه بايد در صورت مشاهده به يك پزشك متخصص مغز و اعصاب مراجعه شود.
بيماري آلزايمر ده علامت هشدار دهنده دارد: اختلال حافظه يكي از علامت هاي اين بيماري است كه در كارهاي روزانه ايجاد مشكل مي كند طبيعي است كه افراد قرارهاي ملاقات، اسامي همكاران و يا شماره تلفن دوستي را فراموش كنند ولي بعداً به خاطر مي آورند، بيمار مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است اغلب مسائل را فراموش كنند و بعداً هم به خاطر نياورند.
شخص مبتلا به آلزايمر در انجام كارهاي عادي خود با مشكل مواجه است و توانايي درست كردن حتي قسمتي از پخت غذا را ندارد و ممكن است فراموش كند كه غذا خورده است.
ضعف بيان از ديگر علامت هاي بيماري آلزايمر است. براي همه افراد گه گاهي پيش مي آيد كه در پيدا كردن لغات مناسب دچار مشكل بشوند، ولي فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است گاهي كلمات ساده را از ياد ببرد و لغات نامناسب جايگزين كند كه در نتيجه جملات او نامفهوم مي شوند.
به طور طبيعي ممكن است افراد گاهي روز، هفته و يا مقصدشان را فراموش كنند ولي دوباره با تمركز به ياد بياورند فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است در خيابان راه خود را گم كند و نداند كه چگونه به آنجا رفته است و يا نتواند از آنجا راه خانه خود را دوباره پيدا نمايد.
ممكن است فرد مبتلا به بيماري عفوني مراجعه به پزشك را به تعويق بيندازد ولي بالاخره اين كار را انجام مي دهد اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر نه مشكلاتش را درك مي كند و نه مراجعه به پزشك را ضروري مي داند.
فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ارقام را كاملاً فراموش مي كند و نمي داند با آنها چه كار كند همچنين ممكن است اجسام را در جاهاي نامربوط بگذارد.
متخصصان درباره تغييرات در حالات و رفتار افراد مبتلا به آلزايمر مي گويند: همه مي توانند گهگاهي غمگين و يا بد خلق باشند، حالات فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي تواند سريعاً تغيير كند و بي هيچ دليل، آرامش به اشك و خشم تبديل شود.
شخصيت افراد با سن قابل تغيير مي باشد، ولي شخصيت فرد مبتلابه بيماري آلزايمر مي تواند دچار دگرگوني شود و ممكن است كاملاً سر درگم، بدبين و يا منزوي شود اين تغييرات شامل بي تفاوتي، ترس و يا رفتارهاي نامناسب نيز هست و فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است نسبت به وقايع و رويدادهاي محيط زندگي و خانواده اش كاملاً بي تفاوت به نظر بيايد.

 



شكيبايي در مقابل كودكان

بسياري از والدين با اين نظر موافقند كه شكيبايي يكي از ويژگي هاي اصلي پدران و مادران است و آنها بايد اين مسئله را به كودكان خود نيز بياموزند. اين كار در جهان پراسترس كنوني آسان نيست ولي با به كاربستن توصيه هاي زير مي توانيد به والدين بهتري تبديل شويد:
به حرفهاي فرزندان خود گوش دهيد. اين كار مخصوصا زماني كه او كم سن و سال باشد مشكل خواهدبود. وقتي كودكتان به شما مي گويد خودش مي تواند بند كفش هايش را ببندد شايد در واقع نياز به كمك داشته باشد. با اين حال به حرفهاي او به دقت گوش دهيد.
در مورد سن و مهارت هاي فرزند خود فكر كنيد. يك كودك سه ساله احتمالا نمي تواند بدون كمك شما لباس بپوشد و يك كودك شش ساله امكان دارد براي آب دادن به گلها نياز به يادآوري داشته باشد. قبل از اينكه عصباني شويد از منطقي بودن انتظارات خود اطمينان حاصل كنيد.
به فرزند خود فرصت كافي براي انجام كارهايش بدهيد. يادتان باشد كودكان بيشتر از بزرگسالان به زمان نياز دارند. وقت اضافه براي برنامه روزانه خود را درنظر بگيريد تا از دست فرزندتان عصباني نشويد.
دوران كودكي خود را فراموش نكنيد. يادتان هست كه در آن دوران دوست داشتيد با اسباب بازي ها بازي كنيد و حتي قوانين بزرگسالان را بشكنيد؟! براي يك دقيقه خودتان را جاي فرزندتان بگذاريد تا بتوانيد با آرامش در مورد اشتباهات او توضيح دهيد.وقتي در آستانه عصباني شدن قرار داريد نفس عميقي بكشيد و تا ده بشماريد. درباره كارهاي فرزند خود فكر كنيد و سپس در اين مورد تصميم بگيريد كه آيا بايد او را تنبيه كنيد و يا با وي حرف بزنيد. بايد روشن شود كه شما به اشتباه فرزندتان واكنش نشان دهيد و يا اينكه عكس العمل شما از روي عصبانيت بيش از حد مي باشد.
كمي استراحت كنيد. از كودكتان بخواهيد به بازي بپردازد و يا به مدت نيم ساعت تلويزيون تماشا كند. دراين مدت دست از كاركردن بكشيد. يادتان باشد وقتي مضطرب، گرسنه يا خسته هستيد تحمل شما پايين مي آيد.
هشدار
¤ در صورت عصبانيت از دست فرزندتان به خودتان آسيبي نرسانيد! البته حفظ شكيبايي هميشه هم آسان نيست ولي وقتي فرزندتان شاهد عصبانيت شديد شما باشد، يك درس مهم را ياد مي گيرد و آن اينكه هيچ كس كامل نيست.
¤ سعي كنيد در هنگام عصبانيت فرياد نكشيد و به سرزنش فرزندتان نپردازيد.
آذر شايان

 



لوبيا و عدس ضدچربي خون

لوبيا و عدس به دليل دارا بودن «فيبر محلول»، چربي خون را كاهش مي دهد.
براي كاهش كلسترول خون بهتر است منابع محتوي فيبر در برنامه رژيم غذايي قرار گيرد و به مقدار لازم مصرف شود.
انواع مختلف فيبرها كه غيرقابل هضم بوده در مواد غذايي گياهي موجود است اما نوعي از فيبر كه بيشترين اثر را در كاهش كلسترول خون دارد، فيبر محلول نام دارد.
منابع غني اين نوع از فيبر در سيب، گلابي و مركبات مانند پرتقال، ليمو، گريپ فروت، توت فرنگي، هويج و غلات سبوس دار وجود دارد.
سبوس جو يك منبع غني از فيبر محلول است و به نظر مي رسد اين ماده، كلسترول بد يا LDLرا كه سبب رسوب چربي در سرخرگ ها مي شود، كاهش مي دهد اما سطح كلسترول خوب يا HDL را بالا مي برد.
اين گزارش با اشاره به غذاهاي غني از فيبر محلول مانند انواع لوبيا، عدس و برخي از ميوه ها، يادآور شد، مصرف روزانه تمام اين غذاهاي كم چرب و داراي فيبر بالا، مفيد است.

 



ورزش دردهاي مزمن را كاهش مي دهد

متخصصان نروژي تأكيد كردند: كساني كه حداقل يك ساعت درهفته ورزش مي كنند كمتر دچار دردهاي مزمن و آزاردهنده درناحيه كمر، گردن و شانه ها مي شوند.
شواهد و مطالعات جديد پزشكي تأييد مي كند كه چاقي و عدم تحرك و فعاليت بدني نقش مهمي در بروز دردهاي مزمن در اين نقاط بدن ايفا مي كند.
اين گروه از متخصصان پس از درنظرگرفتن ساير فاكتورها در شركت كنندگان شامل سن، شاخص توده بدني، سيگار و انجام كارهاي يدي به اين نتيجه رسيدند كه پس از 11 سال در مرداني كه دوساعت يا بيشتر در هفته ورزش كرده بودند احتمال ابتلا به كمردرد 25 درصد و احتمال گردن درد يا درد شانه 20 درصد كاهش پيدا كرد. همچنين در زماني كه كمتر از دوساعت در هفته ورزش كرده بودند احتمال بروز كمردرد 8 درصد و دردگردن شانه نيز 9 درصد كمترشد. چاقي نيز بدون شك در تشديد بروز اين دردها در هردو جنسيت موثر است.
دردهاي مزمن گردن و كمر از چالش هاي مهم بهداشت عمومي هستند كه روي كيفيت زندگي افراد، بروز ناتواني ها و هزينه هاي مراقبت هاي بهداشتي و درماني تأثير قابل توجهي دارد.

 



انبه، ميوه پرخاصيت تابستاني

تابستان فصل ميوه خوشمزه و پرانرژي انبه است كه به شكل هاي مختلف ميوه خام، آب ميوه و دسر و گاهي نيز در غذاها استفاده مي شود.
اين ميوه پرتقالي رنگ در بيشتر نقاط دنيا به دليل داشتن طعم و بوي خاص مطبوع، طرفداران زيادي دارد. انبه ميوه اي غني از ريزمغذي ها بوده و سرشار از ويتامين هاي C و B6 است اين ميوه همچنين كالري بالايي دارد.
به گزارش سايت اينترنتي ديلي لايف، كارشناسان تغذيه مي گويند كساني كه براي پيشگيري از چاق شدن احتياط مي كنند، مي توانند از مزاياي اين ميوه فصلي بهره مند شوند اما در عين حال بايد مصرف كالري روزانه خود را در كنترل داشته باشند. به بياني ديگر در صورتي كه از انبه استفاده مي كنند دريافت كالري را از ديگر موادغذايي تعديل كرده و در مصرف آن زياده روي نكنند. بهترين توصيه در مورد اين ميوه مغذي تعادل در مصرف و عدم زياده روي در خوردن آن است.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14