(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 مهر 1390- شماره 20034

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حدادعادل: مرتبطين بي بي سي در مسير اهداف استعماري دولت انگليس فعاليت مي كردند
احمدي نژاد : ملت ها خواستار استقرار نظم جديد هستند
سجادي:اقدام اخير وزارت اطلاعات در شناسايي شبكه مستندساز قابل تقدير است
صبح امروز زنگ عاطفه ها در مدارس كشور نواخته شد
منصوريان: آمريكا نمي تواند به ايران تعرض كند
موسسه آمريكايي شوراي آتلانتيك: ايران از حق هسته اي خود كوتاه نمي آيد
زاكاني: جريان انحرافي بر اقتصاد كشور چنبره زده است
همزمان با هفته دفاع مقدس تنديس فرماندهان شهيد آذربايجان در تبريز نصب شد
دفاعيات وزير علوم از افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان دكتري
آغاز كوچ پرنده هاي مهاجر به تالاب هاي مازندران
بيمه 50درصد از دام و طيور كشور توسط صندوق محصولات كشاورزي
هند و سريلانكا خواهان گسترش روابط با ايران شدند
اظهارنظر وزير آموزش و پرورش:
تلاش خودجوش مدارس راهنمايي و متوسطه حومه تهران براي تعطيلي پنج شنبه ها
تشييع پيكر 2 شهيد در جيرفت و سمنان
معاون بسيج جامعه پزشكي كشور : صدور بيانيه عليه سوريه حاكي از سوءاستفاده دشمنان از صنوف است
در دوران دفاع مقدس استان اصفهان بيشترين طلبه و روحاني شهيد را تقديم انقلاب كرده است
شهردار تهران: ميراث خواران نبايد از دوران دفاع مقدس سخن بگويند
مرز خسروي دوباره به روي زائران عتبات عاليات باز شد
رئيس محيط زيست كشور: برخي نگراني ها درباره خشك شدن تالاب ها و درياچه ها رفع شد
اخبار ادبي و هنري



حدادعادل: مرتبطين بي بي سي در مسير اهداف استعماري دولت انگليس فعاليت مي كردند

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به بازداشت تعدادي از مرتبطين با تشكيلات اطلاعاتي بي بي سي تأكيد كرد كه مرتبطين با اين تشكيلات در مسير اهداف استعماري دولت انگلستان عمل مي كردند.
غلامعلي حدادعادل نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بازداشت تعدادي از مرتبطين با تشكيلات اطلاعاتي بي بي سي، گفت: تصور ما اين است كه وزارت اطلاعات با در دست داشتن اسناد و مداركي اقدام به اين كار كرده است.
وي در گفت وگو با فارس، افزود: وزير اطلاعات توضيحاتي در اين رابطه داده است، اما انتظار اين است كه توضيحات بيشتري در رابطه با دستگيري مرتبطين با تشكيلات اطلاعاتي بي بي سي در كشور داده شود تا آنهايي كه اعتراضي دارند، مطلع شوند كه مسئله چيست.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: در اينكه بي بي سي و دولت انگلستان هيچ وقت خيرخواه دولت و ملت ايران قبل و پس از انقلاب نبوده است، شك و ترديدي نيست.
حدادعادل اضافه كرد: هر كس كه با بي بي سي همكاري كند، عملاً در مسير اهداف دولت انگلستان كار كرده است، اما زماني بحث آزادي اطلاع رساني مطرح مي شود و زماني هم قرار گرفتن در مسير اهداف استعماري دولت انگلستان. وي خاطرنشان كرد: وزارت اطلاعات معتقد است كه افرادي كه دستگير شده اند، در مسير اهداف استعماري دولت انگليس كار مي كردند و با توضيحات بيشتري كه در آينده خواهند داد، اميدوارم ابعاد بيشتري از اقدام وزارت اطلاعات روشن شود.

 



در بازگشت از نيويورك
احمدي نژاد : ملت ها خواستار استقرار نظم جديد هستند

رئيس جمهور كشورمان پس از سفري هشت روزه به نيويورك، موريتاني و سودان در بدو ورود به تهران دستاوردهاي اين سفر را تشريح كرد.
محمود احمدي نژاد در جمع خبرنگاران تصريح كرد: در نيويورك سه امر را در دستور كار داشتيم؛ يكي حضور در مجمع عمومي و اعلام ديدگاه هاي ملت ايران، دوم شركت در نشست هاي جهاني كه در حاشيه اين جلسه اين اجلاس برگزار مي شود و همكارانم در اين نشست ها حضوري فعال داشتند و سوم ملاقات هاي دوجانبه با سران كشورها كه در اين سفر با ده نفر از سران كشورها ملاقات داشتيم و درباره مسائل جهاني، مسائل منطقه اي و روابط دوجانبه گفت وگو كرديم.
رئيس جمهور افزود: در اين سفر همچنين با رسانه ها گفت وگوهايي داشتيم كه امسال نسبت به سال قبل شكل آن عوض شده بود. در ملاقات هاي امسال، مسئولان رسانه ها و سردبيران مي آمدند و حتي در يكي از اين گفت وگوها تمام سردبيران و دبيران يك رسانه حضور يافته بودند. در اين سفر با رسانه هاي گوناگون صحبت كرديم و استقبال خوبي هم از اين گفت وگوها شد؛ به طوري كه يكي از اين گفت وگوها تا وقتي ما آنجا بوديم چهار بار پخش شد.
احمدي نژاد يادآور شد: تقريباً در همه ملاقات ها و گفت وگوها به خصوص با گروه هاي اجتماعي و رسانه ها همه از وضع موجود ناراضي بودند و هيچ كس از عملكرد آمريكا و ساير قدرت هاي جهاني دفاع نمي كرد. حتي تا جايي كه من در جلسه مجمع عمومي ديدم، كسي دفاع نكرد؛ اين در حالي است كه وقتي در سال 84 به نيويورك رفته بودم و در مجمع عمومي به وضع موجود اعتراض كردم، تقريباً تنها بودم و چند نفري بيشتر معترض نبودند. از همه شديدتر هم ايران اعتراض مي كرد. حالا بعد از چند سال همه همان حرف هاي چند سال قبل ما را مي گويند.
وي در ادامه با اشاره به سفر خود به كشور موريتاني گفت: اين كشور در غرب آفريقا و با ما روابط بسيار صميمي دارد. رئيس جمهور اين كشور قبلاً به ايران آمده بود و ما بايد به آنجا سفر مي كرديم. در اين سفر توافقاتي در زمينه هاي كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت حاصل شد.
رئيس جمهور درباره سفرش به سودان نيز گفت: همان طور كه مي دانيد سودان يكي از مهم ترين كشورهاي آفريقاست. مردم سودان با مردم ما رابطه عاطفي معنوي و اعتقادي عميقي دارند و ديدگاه هايشان به مردم ما بسيار نزديك است. لازم بود با توجه به اوضاع منطقه و جهان، روابط و ديدگاه هاي خود را با مقامات و سران اين كشور مرور دوباره اي كنيم.
احمدي نژاد اضافه كرد: در اين سفر ديداري با علما و اقشار مختلف داشتيم كه در آن بحث تحولات جهاني مطرح شد و ديدگاه هاي ايران نيز در آنجا تبيين شد.
وي خاطرنشان كرد: من فكر مي كنم امروز مواضع ملت ما بسيار برجسته تر از گذشته در جهان مطرح است و طرفداران فراواني پيدا كرده است. من در اين سفر نديدم كسي با مواضع ما برخورد منفي كند؛ البته عده اي كه انتظار مي رفت ناراحت شوند، ناراحت شدند اما اكثر رسانه هاي جهان با اين سفر برخورد مثبتي داشتند.
رئيس جمهور يادآور شد: ملت ها بيدار شده اند و موج عظيمي حركت كرده است و منحصر به نقطه خاصي نيست. مردم از وضع موجود ناراضي اند و خواستار استقرار نظم جديدي هستند. اميدوارم در آينده نزديك اين خواسته به طور كامل محقق شود.
همچنين به گزارش ايسنا، رئيس جمهور در پاسخ به ابراز احساسات جمعيتي كه به استقبال وي آمده بودند، طي سخناني كوتاه تصريح كرد: نام ملت ايران در دنيا مي درخشد و ان شاءالله پيروزي نهايي نزديك است. وي ادامه داد: صف ها از يكديگر جدا مي شود و اقليت خودخواه سلطه طلب و كساني كه فقط به فكر قدرت و ثروت خود هستند، چه در آسيا، چه در آمريكا و چه در ديگر نقاط دنيا از اكثريت عدالت خواه جدا مي شود. جريان زلال توحيد و عدالت خود را به دنيا نشان مي دهد و اين جريان به فضل الهي حاكم مي شود. اين وعده خداوند است.

 



سجادي:اقدام اخير وزارت اطلاعات در شناسايي شبكه مستندساز قابل تقدير است

سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: عملكرد وزارت اطلاعات در شناسايي شبكه مستندساز نشان داد كه ارتباط اين مستندسازان سالم نبوده و بي بي سي با استخدام برخي افراد تلاش مي كند پروژه هاي خود عليه امنيت جمهوري اسلامي را جامه عمل بپوشاند.
سيدكمال الدين سجادي، با اشاره به اقدام اخير وزارت اطلاعات در شناسايي شبكه مستندساز وابسته به بي بي سي به خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: معيار شخصي در رابطه با ارتباط با بيگانگان در كشور وجود دارد كه براساس آن ارتباطات خاص، جاسوسي و خدمت به بيگانگان مشخص مي شود و كارشناس اين موضوع نيز وزارت اطلاعات است.
وي با بيان اينكه وزارت اطلاعات تشخيص مي دهد كه چه نوع اطلاعاتي به ضرر منافع و امنيت ملي است، افزود: بنابراين عملكرد وزارت اطلاعات در اقدام اخير نشان داد كه ارتباط اين مستندسازان سالم نبوده و مستنداتي كه براي بي بي سي در جريان فتنه و موارد ديگر ساخته شده عليه نظام جمهوري اسلامي بوده است از اين رو بي بي سي با استخدام برخي افراد تلاش مي كند پروژه هاي خود عليه امنيت جمهوري اسلامي را جامه عمل بپوشاند. سجادي با تاكيد بر اينكه وزارت اطلاعات امين مردم و نظام است و هيچ گاه بي جهت افراد را متهم نمي كند، خاطر نشان كرد: موضع گيري خانه سينما سياسي است در حالي كه آنها نبايد به اين صورت وارد بازي هاي سياسي شوند.
وي ادامه داد: بايد مشخص شود نقش و كاركرد خانه سينما چقدر به نفع مردم و كشور بوده است در حالي كه آنها براي فرار از سوال در زمينه مستندها به اقدامات سياسي و صدور بيانيه متوسل مي شوند.
دبيركل جامعه اسلامي كارمندان اضافه كرد: نهادهاي قانوني و مراجع ذي ربط لازم است در وضعيت فعلي، عملكرد و كارنامه خانه سينما را كه چندان هم درخشان نيست، مورد بررسي قرار دهند.
وي يادآور شد: خانه سينما و خانه هنرمندان بارها عليه ارزش ها و گفتمان فرهنگي انقلاب اسلامي اقدام و از افراد معلوم الحالي پشتيباني كرده و برنامه ها را طوري ترتيب داده است كه برخي افراد بتوانند از اين مركز دست به سوءاستفاده سياسي بزنند.

 



صبح امروز زنگ عاطفه ها در مدارس كشور نواخته شد

زنگ عاطفه ها ساعت 8 صبح امروز در مدارس سراسر كشور نواخته شد.
امسال در مراسم جشن عاطفه ها 120 هزار مدرسه آماده جمع آوري كمك هاي مردمي هستند، كه كمك هاي جمع آوري شده با همكاري انجمن اولياء و مربيان و مددكاران امداد به سرعت در اختيار خانواده هاي نيازمند قرار خواهد گرفت.
سال گذشته در مراسم جشن عاطفه ها حدود 8 ميليارد تومان جمع آوري شد كه پيش بيني مي شود اين مبلغ در سال جاري به 15ميليارد تومان افزايش يابد.
بنابر اخبار رسيده زنگ نمادين اين جشن با حضور مسئولان آموزش و پرورش و كميته امداد در مدرسه راهنمايي راضيه حسيني در سه راه ورامين نواخته شد.
گفتني است با برنامه ريزي انجام شده امسال مراسم جشن عاطفه ها و جمع آوري كمك ها دو روز بعد از نواخته شدن زنگ عاطفه ها نيز ادامه خواهد داشت و خانواده ها مي توانند طي آن كمك هاي خود را به دانش آموزان نيازمند اهدا كنند.

 



منصوريان: آمريكا نمي تواند به ايران تعرض كند

معاون هماهنگ كننده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء تاكيد كرد كه با حمايت از نهضت هاي آزاديبخش جهان از خارج از مرزها دفاع را آغاز مي كنيم و به اين دليل آمريكا نمي تواند به ايران تعرض كند.
سردار منصوريان روز سه شنبه در مراسم تجليل از رزمندگان، پيشكسوتان و خانواده هاي شهدا و جانبازان قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء با بيان اينكه جنگ تحميلي آسيب ها و دستاوردهايي را براي ما داشت، گفت: جدا شدن شهدا از ما بزرگترين خسارت جنگ تحميلي به ما بود.
وي با بيان اين كه اين جنگ خسارات مالي نيز براي ما داشت تاكيد كرد: اما دفاع مقدس دستاوردهايي براي ما داشت كه همه اين خسارت ها را توجيه مي كنند و آن اين است كه ما مي توانيم امروز سربلند در جهان بايستيم و به پيش برويم. معاون هماهنگ كننده قرارگاه در خصوص دستاوردهاي دفاع مقدس اظهار داشت: برگشتن به هويت اسلامي ايران، تعميق دستاوردهاي انقلاب، ايجاد فرهنگ مقاومت در همه نهضت هاي آزاديبخش و نهادينه كردن مقاومت از دستاوردهاي دفاع مقدس است.
به گزارش فارس منصوريان ادامه داد: امروز همه مقاومت هايي كه در جهان صورت مي گيرد از دفاع و مقاومت 8 ساله ما نشأت گرفته است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: دليل اين كه آمريكا نمي تواند به ايران تعرض كند به خاطر اين است كه ما دفاع را از خارج از مرزها شروع مي كنيم و اين امر با حمايت از نهضت هاي آزاديبخش صورت مي گيرد.

 



موسسه آمريكايي شوراي آتلانتيك: ايران از حق هسته اي خود كوتاه نمي آيد

موسسه آمريكايي شوراي آتلانتيك در گزارشي با اشاره به كوتاه نيامدن ايران از حق هسته اي خود تاكيد كرد كه غرب براي حل و فصل اين موضوع بايد به تعهداتش در زمينه خلع سلاح هسته اي عمل كند.
در اين مقاله كه به قلم «باربارا اسلوين» كارشناس و تحليلگر سياست خارجي آمريكا نوشته شده، آمده است: در طول مبارزات انتخاباتي آتي رياست جمهوري، كشوري كه به احتمال زياد و به طور فزاينده جلب توجه خواهد كرد ايران خواهد بود. بنابراين بدون اغراق و يا دست كم گرفتن احتمال دستيابي ايران در آينده اي نزديك به سلاح هاي هسته اي، بايد چارچوب درستي براي بحث در مورد ايران داشته باشيم.
در ادامه اين گزارش آمده است: رهبران ايران اصرار دارند كه آنها به دنبال دست يافتن به چنين سلاح هايي نيستند، اين گونه سلاح ها توسط اسلام ممنوع اعلام شده است و همچنين استفاده از آنها براي به راه انداختن جنگ بي فايده است. با اين وجود، آنها مقدار بيشتري از اورانيوم غني شده انباشته اند، بدون آن كه نشانه اي از استفاده غيرنظامي از اين مواد در كوتاه مدت در اختيار باشد. مطابق آخرين گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران در حال حاضر داراي بيش از 4500 كيلوگرم اورانيوم 235-U غني شده 5/3 درصدي و 70 كيلوگرم اورانيوم 235-U غني شده 20 درصدي است. همين مقدار مواد با خلوص بيشتر براي ساخت 4 يا 5 سلاح هسته اي كافي است.
به گزارش ايرنا، شوراي آتلانتيك در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به تمايل دولت «محمد خاتمي» به تعليق برنامه غني سازي اورانيوم در ايران مي نويسد: «پس از روي كار آمدن احمدي نژاد مقامات ايراني با صراحت از برنامه هسته اي ايران دفاع كرده اند. احمدي نژاد حتي گفته است اگر ايران بخواهد بمب هسته اي بسازد از كسي هراسي ندارد اما ايران قصد اين كار را ندارد.»
در بخش پاياني اين گزارش آمده است: با اين حال، در سطح عميق تر راهبردي، رهبران ايران برنامه هسته اي خود را به عنوان يك سلاح بازدارنده در برابر تهاجم خارجي مي بينند. با تغيير حكومت هاي عراق و ليبي كه در حال تبديل به 2 قدرت هسته اي بودند و همچنين مشكلات كنوني سوريه كه به دنبال اين قدرت است، بعيد است كه ايران غني سازي اورانيوم را رها كند.

 



زاكاني: جريان انحرافي بر اقتصاد كشور چنبره زده است

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس تصريح كرد كه جريان انحرافي به شدت بر اقتصاد كشور چنبره زده و در حال سوءاستفاده از قانون اصل 44 است.
عليرضا زاكاني شامگاه دوشنبه در نشست سياسي بسيج مدرسه علميه معصوميه قم با اشاره به جريان فساد بانكي اخير اظهار داشت: بنده اين موضوع را در يك سال قبل مطرح كرده بودم كه البته اين تنها يك مورد از فعاليت هاي جريان انحرافي است. زاكاني با بيان اينكه جريان انحرافي امروز براي همه عرصه ها از جمله اقتصادي، فرهنگي سياست و در كل براي جمهوري اسلامي برنامه دارد اظهار داشت: مبارزه و مطالبه با فساد از وظايف ما است و ما وظيفه داريم هر كجا خرابي مشاهده شد آن را به مسئولين انتقال دهيم و در واقع ما جاده صاف كن قوه قضائيه در برخورد با مفاسديم. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اگر جرياني از فضاي انقلابي كشور سوءاستفاده كند، ثروت و همه چيز كشور را در چنبره قدرت خويش ببرد آيا اين امر قابل چشم پوشي است و يا بايد با آن برخورد شود.
وي گفت: دولت از جريان انحرافي جدا است و نسبت دادن اين جريان به دولت ظلم بزرگي است اما برخي ها مي خواهند به اين بهانه دولت را هدف حمله قرار دهند چرا كه اين افراد اصولا با جريان اصولگرايي دولت مخالف هستند. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه جريان انحرافي به شدت بر اقتصاد كشور چنبره زده است و در حال سوءاستفاده از اصل 44 مي باشد افزود: جريان انحرافي در انتخابات مجلس برنامه ريزي كرده است تا 150 تا 200 كرسي مجلس را تصاحب كند و آن وقت به صورت علني در برابر نظام بايستد.
زاكاني اظهار داشت: انتظار برخورد رئيس جمهور با جريان انحرافي بعيد است و نبايد اميدي به اين برخورد داشته باشيم.
به گزارش «مهر»، وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش، به اجراي طرح عفاف و حجاب در كشور اشاره كرد و افزود: منحرفين معتقدند كه شعار عدالت ديگر نمي تواند طيف گسترده اي از جامعه را در بر بگيرد و اين شعار ديگر كارساز نيست و معتقدند بايد در زمينه آزادي شعار دهند و بگويند ايراني بودن مقدم بر اسلاميت است كه در اين راستا اميدي به اجراي طرح عفاف و حجاب در اين دولت وجود ندارد.

 



همزمان با هفته دفاع مقدس تنديس فرماندهان شهيد آذربايجان در تبريز نصب شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
تنديس 7 تن از سرداران شهيد آذربايجان، در تبريز نصب و پرده برداري شد.
همزمان با هفته دفاع مقدس و با حضور رزمندگان دوران جنگ تحميلي، مجسمه هاي سرداران شهيد حميد باكري، حسن شفيع زاده، مهدي باكري، جواد فكوري، علي تجلايي، حسن باقري و مرتضي ياغچيان، در ميدان شهداي تبريز و با حضور خانواده هاي شهيدان و مردم و نيز جمعي از مسئولان محلي، پرده برداري شد.
همچنين در مراسم فوق از نصب تصاوير 46 هزار و620 شهيد در معابر عمومي تبريز خبر داده شد.

 



دفاعيات وزير علوم از افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان دكتري

وزير علوم با تشريح امكانات اين وزارتخانه از طرح افزايش ظرفيت پذيرش دانشجويان دكتري به طور كامل دفاع كرد.
دكتر كامران دانشجو در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مبني بر «بررسي چگونگي برگزاري آزمون دوره دكتري و افزايش دانشجو در اين مقطع» تاكيد كرد: در حال حاضر 130 هزار متقاضي براي مقطع دكتري در كشور وجود دارد و اگر ما به آنها پاسخگو نباشيم، تعداد زيادي از اين افراد به دانشگاه هايي در ديگر كشورها براي تحصيل خواهند رفت.
وي افزود: اگر ما به آنها پاسخگو نباشيم تعداد زيادي از اين افراد به دانشگاه هايي در ديگر كشورها براي تحصيل خواهند رفت و علاوه بر معضلات فرهنگي كه براي آنها ممكن است به وجود آيد سطح علمي قابل قبولي نيز نخواهند داشت چرا كه دانشگاه هاي ما از بسياري از اين دانشگاه ها به لحاظ علمي بالاتر و مقبول تر هستند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اضافه كرد: تعداد زيادي از دانشگاه هاي ما از نظر امكانات و تجهيزات داراي سطح قابل قبولي هستند و برخي تمهيدات نيز متناسب با افزايش ظرفيت انديشيده شده است.
وي در ادامه با بيان اينكه در دانشگاه هاي برخي شهرها، ماندگاري اساتيد به دليل اينكه اجازه گرفتن دانشجوي دكتري وجود ندارد پائين است، گفت: بايد بسترهاي لازم براي گرفتن دانشجوي دكتري در دانشگاه هاي اين مناطق را فراهم كرد و فاصله اين دانشگاه ها را با دانشگاه هاي مراكز استان ها كم كرد.
دكتر دانشجو خاطرنشان كرد: اساتيد دانشگاه هاي ما توان راهنمايي تعداد بيشتر دانشجوي مقطع دكتري را دارند و به لحاظ علمي از دانشگاه هاي ديگر كشورها چيزي كم ندارند.
وي همچنين در پاسخ به برخي از اظهارنظرها مبني بر بي كيفيت بودن خروجي هاي دانشگاه هاي كشور گفت: اگر اين مطلب صحت دارد، چرا كشورهاي ديگر به دنبال جذب فارغ التحصيلان دانشگاه هاي ما هستند.
وزير علوم در اين جلسه پيشنهاد داد كه «دانشگاه هاي مادر» كشور با كاهش ظرفيت هاي خود در دوره كارشناسي ظرفيت هاي خود را براي دوره هاي تحصيلات تكميلي افزايش دهند.

 



آغاز كوچ پرنده هاي مهاجر به تالاب هاي مازندران

رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان هاي آمل و محمودآباد از كوچ پرندگان مهاجر آبزي و كنارآبزي به تالاب، آبگيرها و آب بندان هاي اين شهرستان ها خبر داد.
«علي محمد دعاگو» به ايرنا گفت: همه ساله با آغاز فصل سرما دهها هزار قطعه پرنده مهاجر آبزي و كنارآبزي در قالب 70 گونه از نيمكره شمالي بويژه سيبري وارد تالاب هاي اين منطقه مي شوند.
وي افزود: گونه هاي باارزش خوتكا به عنوان پيشقراول مهاجرت زمستانه پرندگان مناطق سردسيري وارد تالاب ها و آب بندان هاي آمل و محمودآباد شدند و لانه سازي را آغاز كردند.
دعاگو اظهار داشت: بعضي از اين پرندگان در فهرست جهاني گونه هاي در معرض خطر انقراض قرار دارند كه درناي سيبري، خروس كولي، قوي فريادكش و كنگ، عروس غاز و پليكان خاكستري از جمله آنها هستند.
وي گفت: برخي از اين گونه هاي مهاجر از جمله درناي سيبري، عبوري هستند و پس از مدتي استراحت، منطقه را به سمت جنوب ترك مي كنند و برخي گونه ها نيز زمستان گذراني كرده و با گرم شدن هوا در اواخر اسفند منطقه را ترك مي كنند.
اين مقام مسئول از مردم منطقه نيز خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شكارگونه هاي باارزش جانوري مراتب را فورا به محيط بانان منطقه اطلاع دهند.
گفتني است؛ وجود حدود يكصد واحد آب بندان به مساحت بيش از 500 هكتار و دو هزار و500 هكتار تالاب در آمل و محمودآباد، اين منطقه را به يكي از قطب هاي مهم مهاجرت گونه هاي مختلف پرندگان آبزي و كنارآبزي در كشور تبديل كرده است.

 



بيمه 50درصد از دام و طيور كشور توسط صندوق محصولات كشاورزي

اروميه - خبرنگاركيهان:
50 درصد از دام و طيور كشور تحت پوشش بيمه صندوق محصولات كشاورزي قرار مي گيرند.
نماينده معاون وزير جهاد كشاورزي در صندوق بيمه محصولات كشاورزي كشور با اعلام مطلب فوق در اروميه گفت: تا پايان برنامه پنجم توسعه 50 درصد از دام طيور كشور تحت پوشش بيمه صندوق محصولات كشاورزي قرار مي گيرند.
احمدي افزود: درحال حاضر بيش از 65 درصد از طيور، 12 تا 15 درصد از دام سنگين و بيش از 6 درصد از دام سبك كشور زيرپوشش بيمه صندوق محصولات كشاورزي قرار دارند.
وي با اشاره به برنامه هاي تشويقي دولت در حمايت از دامداران اظهار كرد: هم اكنون 70 درصد از سهم حق بيمه در دام هاي سبك و گاوميش و 80 درصد در بخش طيور را دولت پرداخت مي كند.
وي همچنين افزود: واحدهاي پرورش طيور و دام بيمه شده كه در مدت يكسال خسارت نديده باشند مي توانند علاوه بر حمايت هاي دولت 5 تا 20 درصد در حق بيمه تخفيف بگيرند.

 



هند و سريلانكا خواهان گسترش روابط با ايران شدند

در حاشيه برگزاري نخستين دوره مسابقات آسيايي سركل كبدي در تبريز، سروزير ايالت پنجاب هند و سروزير ايالت كلمبو سريلانكا با معاون سياسي استاندار آذربايجان شرقي ديدار و خواستار گسترش همكاري هاي 2جانبه شدند.
«سينگ بادل» در ديدار با پرويز آژيده معاون سياسي و امنيتي استانداري آذربايجان شرقي با اشاره به تحصيل 8 هزار دانشجوي ايراني در پنجاب، توسعه همه جانبه روابط بين هند و ايران را مورد تاكيد قرار داد.
وي با اشاره به 20 ميليون جمعيت پنجاب گفت: هند و ايران، داراي ظرفيت هاي عالي براي توسعه روابط به ويژه در حوزه تجاري و اقتصادي مي باشند و بايد از ظرفيت هاي موجود به خوبي استفاده كرد تا اين مناسبات به شكل قوي نمود داشته باشد.
وي حضور 700 ساله زبان فارسي در هندوستان را عامل بزرگي براي توجيه كامل مناسبات رو به رشد دو كشور دانست.
سروزير ايالت پنجاب هند، همچنين آمادگي دهلي نو براي توسعه مناسبات با ايران در كشاورزي و فناوري آي.تي را يادآور شد.
«ماهي پالاوهمه» سروزير ايالت كلمبو سريلانكا نيز در ديدار با معاون سياسي و امنيتي استانداري آذربايجان گفت: جمهوري اسلامي ايران كشور بزرگي است و سريلانكا از افزايش مناسبات با تهران، استقبال مي كند.

 



اظهارنظر وزير آموزش و پرورش:
تلاش خودجوش مدارس راهنمايي و متوسطه حومه تهران براي تعطيلي پنج شنبه ها

بيشتر مديران مدارس راهنمايي و دبيرستان به صورت خودجوش در تلاشند تا امكان تعطيلي دانش آموزان در روزهاي پنج شنبه را فراهم كنند.
به گزارش مهر، مدير كل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران ديروز در مراسم افتتاح دبيرستان نمونه دولتي دخترانه حضرت فاطمه الزهرا(س) كه با حضور وزير آموزش و پرورش و خيرين مدرسه ساز در شهرستان رباط كريم برگزار شد، افزود: يك هزار و 500 خير مدرسه ساز در حومه تهران فعاليت مي كنند كه امسال با 152 ميليارد تومان تعهد براي مدرسه سازي، رتبه نخست تعهدات خيرين مدرسه ساز در سراسر كشور را به خود اختصاص دادند.
رحيم زماني با اشاره به جمعيت 755 هزار نفري دانش آموزان شهرستان هاي استان تهران در سال تحصيلي جديد افزود: خيرين مدرسه ساز در سال گذشته احداث 65 مدرسه را تعهد كرده و آن را تحويل داده اند و امسال نيز براي احداث 06 مدرسه ديگر تعهد كرده اند.
مدير كل آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران درباره تعطيلي مدارس راهنمايي و دبيرستان ها در روزهاي پنج شنبه اظهار كرد: بيشتر مدارس راهنمايي و متوسطه به طور خودجوش تلاش مي كنند تا روزهاي پنج شنبه را تعطيل كنند.
در اين مراسم، وزير آموزش و پرورش نيز از هوشمندسازي مدارس خبر داد و گفت: تا پايان سال تحصيلي جاري، 02 هزار مدرسه هوشمند خواهيم داشت و با انجام اين پروژه، اينترنت تميز به صورت اينترانت-اينترنت ملي-وارد مراكز آموزشي مي شود.
حميدرضا حاجي بابايي افزود: شركت در كلاس هاي تقويتي و كنكور مدارس براي دانش آموزان اجباري نيست و تلاش مي شود تا هر آنچه را كه مورد نياز اين قشر است، در كلاس ها ارائه شود.

 



تشييع پيكر 2 شهيد در جيرفت و سمنان

«شهيد جلال رئيسي» كه در سال 1364 در منطقه تنگ ابوغريب به درجه رفيع شهادت نايل آمد، پس از 26 سال دوباره به آغوش مادر بازگشت.
پيكر پاك «شهيد رئيسي» از شهداي هشت سال دفاع مقدس ديروز با حضورمسئولان استان كرمان بر دستان مردم ولايتمدار شهرستان جيرفت تشييع شد.
پيكر شهيد جلال رئيسي پس از تشييع و قرائت نماز در جيرفت، پس از 26 سال در زادگاهش روستاي «الله آباد دهقاني» آرام گرفت.
مادر اين شهيد كه اكنون 80 سال سن دارد و از دوري فرزند قامت نحيفش خميده است پس از 26 سال پيكر بي جان فرزندش را در آغوش گرفت.
تشييع پيكر شهيد گمنام
در سمنان
پيكر يك شهيد گمنام در سمنان تشييع و به خاك سپرده شد.
در مراسم تشييع پيكر پاك اين شهيد گمنام كه با حضور نيروهاي نظامي و انتظامي، اقشار مختلف مردم و همراهي همرزمان شهيد همراه بود پس از پخش گل و گلاب و نواختن سرود ايران اسلامي و مارش عزا پيكر آن شهيد در دانشگاه سمنان تشييع شد.
اين شهيد در عمليات پيروزمند بيت المقدس و در خرمشهر به شهادت رسيد. استان سمنان در دوران دفاع مقدس بيش از 3 هزار شهيد تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

 



معاون بسيج جامعه پزشكي كشور: صدور بيانيه عليه سوريه حاكي از سوءاستفاده دشمنان از صنوف است

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون بسيج جامعه پزشكي كشور گفت: صدور بيانيه جمعي از پزشكان عليه دولت سوريه، نشان دهنده سوءاستفاده دشمنان از صنوف و تخصص هاست.
پورجهاني در همايش فرهنگي سياسي حلقه هاي صالحين بسيج جامعه پزشكي استان همدان، افزود: اين بيانيه به امضاي افرادي مانند فاضل، رضا خاتمي و معين رسيده كه حيات تك تك سلول هاي بدنشان را مديون نظام اسلامي هستند.
وي خاطرنشان ساخت: بايد از اين عده پرسيد شما كه سوگند پزشكي رئيس جمهور سوريه را به وي يادآوري كرده و به اجحاف عليه مردم اعتراض داريد، چرا زماني كه پزشكان و پرستاران و معلمان بحريني تحت فشار شديد بوده و تكه تكه مي شدند، غيرت دفاع از آنها را به خاطر سوگندنامه پزشكي خود نداشتيد.
پورجهاني اضافه كرد: اين عمل نشان مي دهد كه برخي چطور بازيچه دست دشمنان مي شوند و مورد سوءاستفاده قرار مي گيرند. وي افزود: بيانيه صادره نمونه اي از هجمه و جنگ نرم عليه كشور ما محسوب مي شود.
وي بر ضرورت ايجاد انسجام و برنامه ريزي قوي تشكيلاتي در بدنه بسيج جامعه پزشكي سراسر كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: اگر ما داراي نظام شبكه اي قوي بوديم در آن واحد مي توانستيم در پاسخ به اين اقدام، بيانيه اي با 70هزار امضاء صادر كنيم چرا كه جنگ فعلي جنگ نرم است و صاحبان فكر امثال BBC مي خواهند از هر موقعيتي سوءاستفاده كنند.

 



در دوران دفاع مقدس استان اصفهان بيشترين طلبه و روحاني شهيد را تقديم انقلاب كرده است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان گفت: اين استان بيشترين شهيد طلبه و روحاني كشور را به خود اختصاص داده است.
حجت الاسلام والمسلمين رضا غفاري گفت: به طور متوسط از هر هزار نفر شهيد كشور 4 نفر روحاني بودند در حاليكه در استان اصفهان از هر 1000 نفر شهيد، 40 نفر طلاب و روحاني بودند.
وي با اعلام اينكه تاكنون 591 شهيد روحاني و طلبه در استان اصفهان شناسايي شده اند، افزود: اين ميزان آمار در حالي بدست آمده است كه بسياري از روحانيان از درج نام خود در فهرست رزمندگان خودداري كرده اند.
وي با اعلام اينكه اين تعداد روحاني جداي از فرزندان روحاني شهيد و يا آزاده و جانباز است، اضافه كرد: در سطح كشور دبيرخانه كنگره شهداي روحاني، اعزام به جبهه 96 هزار مرتبه روحاني و طلبه را تاكنون ثبت كرده است.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان، اصفهان را پيشتاز در دوران دفاع مقدس خواند و يادآور شد: سه سال است بزرگترين يادواره شهداي روحاني در اصفهان برپا مي شود و كتابي با عنوان «شاهدان روحاني» از وصايا، خاطرات و آثار به جاي مانده از شهداي روحاني به چاپ رسيده كه مورد استقبال قرار گرفته است.

 



شهردار تهران: ميراث خواران نبايد از دوران دفاع مقدس سخن بگويند

شهردار تهران گفت: امروز دو گروه از دفاع مقدس حرف مي زنند يكي ميراث داران و ديگري ميراث خواران هستند. ميراث خواران نبايد از آن دوران سخن بگويند.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمدباقر قاليباف با حضور در مسجد امام علي النقي(ع) اسلامشهر و در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس و سالروز شكست حصر آبادان با بيان اين مطلب اظهار داشت: يكي از مظلوميت هاي دفاع مقدس اين است كه برخي افراد راجع به آن حتي در رسانه هاي جمعي سخن مي گويند، اما ما كه در زمان جنگ بوده ايم، نمي فهميم چه مي گويند.
شهردار تهران تصريح كرد: كساني كه در جبهه نبوده اند حق فروختن تلاش ديگران را ندارند. روزي كه امام خميني گفتند رفتن به جبهه واجب كفايي است باز خيلي از ميراث خواران توجهي به اين موضوع نكردند ولي آنان امروز مي ايستند و سخن مي گويند.
وي تاكيد كرد: كساني كه در جبهه نبودند حق فروختن تلاش ديگران را ندارند، بايد توجه كرد كه بچه هايي كه در ميدان رزم بوده اند هم حق منت گذاشتن بر ديگران را ندارند. امروز نمي توانيم بگوييم چون جبهه بوده ايم حق خاصي داريم. اين با فرهنگ جبهه، شهادت و دفاع مقدس مغايرت دارد.
قاليباف گفت: در فرهنگ ميراث داران واقعي دفاع مقدس منيت داشتن، رانت خواستن، حق قائل بودن و منت گذاشتن وجود ندارد.
شهردار تهران در پايان با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي ايران برخاسته از باورهاي ناب اسلام است گفت: عدالت مهمترين انديشه اسلام است مردم دوست دارند تعريف و توصيف عدالت را نشنوند بلكه عدالت ببينند و اگر اين عدالت را ديدند ديگر لازم نيست كه شما عدالت را تفسير كنيد و بگويد كه چگونه است.

 



مرز خسروي دوباره به روي زائران عتبات عاليات باز شد

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
مرز بين المللي خسروي به عنوان بزرگترين پايانه مرزي خاورميانه و قديمي ترين راه عبور و مرور زائران عتبات عاليات پس از توقف دو ماهه بازگشايي شد.
رئيس پايانه مرزي خسروي گفت: براساس تفاهم نامه قبلي كه بين استانداران كرمانشاه و دياله عراق منعقد شده بود، پايانه مرزي خسروي گشايش يافت و زائران كربلاي معلي و عتبات عاليات در قالب كاروان مي توانند به كشور عراق سفر كنند.
صادق شجاعي نيا ظرفيت ورود و خروج مرز بين المللي خسروي را ده هزار نفر در روز بيان داشت و تصريح كرد: طي چند روز گذشته شش كاروان از زائران عتبات عاليات به عراق سفر كرده اند.
وي در بخشي از سخنانش اظهار داشت: خوشبختانه، همه امكانات مرزي در پايانه خسروي مانند گمرك، اداره گذرنامه و غيره با كمترين معطلي كاروان زائران وجود دارد.
رئيس پايانه مرز خسروي در ادامه گفت: مرز بين المللي خسروي، كوتاه ترين، مطمئن ترين و قديمي ترين راه عبور زائران ايراني به عتبات عاليات است كه بيش از يك هزار سال قدمت و سابقه تردد دارد.
لذا با توجه به زيرساخت هاي بسيار مناسب استان كرمانشاه از جمله آزادراه كربلا و فرودگاه بين المللي، اميد آن مي رود كه از اين پس تردد زائران دو كشور با سرعت و آسايش بيشتر صورت پذيرد.

 



رئيس محيط زيست كشور: برخي نگراني ها درباره خشك شدن تالاب ها و درياچه ها رفع شد

معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: نگراني هاي جدي درباره خشك شدن برخي تالاب ها و درياچه هاي كشور وجود داشت كه با تمهيدات انديشيده شده، برخي از اين نگراني ها رفع شده است.
محمد جواد محمدي زاده در پاسخ به سوال ايرنا افزود: از جمله اين نگراني ها خشك شدن تالاب شادگان در استان خوزستان بود كه با ايجاد حقابه اين تالاب، حيات دوباره به آن بازگشته است.
وي ادامه داد: حقابه تالاب شادگان از كارون و كرخه تامين شده و بررسي ها نشان دهنده آن است كه عمق آب در برخي از نقاط اين تالاب در تابستان امسال به بيش از دو متر رسيده است.
وي ادامه داد: تالاب هامون در استان سيستان و بلوچستان نيز در معرض آسيب قرار دارد و با راهكارهاي ارائه شده حدود 70درصد از مشكل آن حل شده اما همچنان نگران كاهش ورود آب به اين تالاب از كشور افغانستان هستيم.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور بيان كرد: درياچه اروميه در شمال غرب كشور هم مشكل خشكيدگي دارد كه براي حيات دوباره اين درياچه كارگروه ويژه متشكل از مسئولان و كارشناسان وزارتخانه هاي مختلف تشكيل شده و با جابه جايي آب از حوضچه هاي آبريز مراقبت بيشتري از اين درياچه به عمل آمده است.
محمدي زاده گفت: با اجراي طرح جابه جايي حوضچه آبريز 700 ميليون متر مكعب آب به اين درياچه منتقل خواهيم كرد كه اجراي اين طرح حدود 15درصد پيشرفت دارد.
وي ادامه داد: انتقال بخشي از آب رودخانه ارس به اين درياچه و بارور كردن ابرها كه امسال سه بار اين كار انجام شده تمهيدات ديگر براي احياي درياچه اروميه است.
وي گفت: در هر حال درياچه اروميه سالانه به 1/3 ميليارد متر مكعب آب نياز دارد تا بتواند حيات از دست رفته خود را بازيابد كه اميد است با رعايت حقابه ها اين ميزان آب براي درياچه تامين شود.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور بيان كرد: درياچه هاي بختگان، پريشان و برخي ديگر از درياچه هاي فارس نيز با مشكل خشكيدگي مواجه است كه در توافق با وزارت نيرو مقرر شده است حقابه اين درياچه ها رعايت شود.
وي افزود: عمده مشكل ما در استان فارس برداشت بي رويه از سفره هاي زيرزميني و مسدود شدن مجراهاي ورودي به درياچه ها و توسعه بي رويه كشاورزي در حاشيه اين تالاب ها و درياچه هاست.

 



اخبار ادبي و هنري

كشف حجاب يك بازيگر در صداي آمريكا
شبكه صداي آمريكا باز هم در پخش زنده خود، يك بازيگر ديگر را بدون حجاب به نمايش گذاشت.
به گزارش منابع خبري، شبكه صداي آمريكا وابسته به وزارت خارجه ايالات متحده آمريكا، كه دست بلندي دركشف حجاب و حمله به اعتقادات جوانان ايراني دارد، باز هم در برنامه خود تلاش كرد يك ايراني بدون حجاب را به نمايش بگذارد. براساس اين گزارش، مينا لاكاني، بازيگر سينما و تلويزيون، بدون حجاب حاضر شده تا اهداف اين شبكه ضد ايراني را تأمين كند.
وي در حالي با شبكه اي ضدايراني مصاحبه كرد كه مدعي شد به خاطر همبستگي با مردم! از ايران خارج شده است!
لاكاني يكي از بازيگران سينماي ايران بود كه به بداخلاقي در ميان اهالي هنر شهرت داشت.
61 كشور در اولين مسابقه كاريكاتور كتاب ايران
دبير اولين دوره مسابقه بين المللي كاريكاتور كتاب گفت: تا پايان مهلت برگزاري اين مسابقه، يك هزار و 650 اثر از هنرمندان 61 كشور جهان به دبيرخانه مسابقه ارسال شده است.
شجاعي طباطبايي ادامه داد: در ميان شركت كنندگان، آثار بسياري از چهره هاي طراز اول كاريكاتور دنيا از كشورهاي ايران، برزيل، روماني، بلغارستان، فلسطين، عراق، روسيه، مكزيك و... ديده مي شود.
رئيس خانه كاريكاتور با اشاره به كيفيت بي نظير آثار ارسالي ادامه داد: داوري نهايي از ميان حدود 600 اثر انجام خواهد شد.
دبير مسابقه بين المللي كاريكاتور كتاب نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در پايان گفت: آثار برتر در هفته كتاب معرفي شده و مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
رونمايي از كتاب شهيد مهدي رجب بيگي
كتاب «مي رويم تا خط امام باقي بماند» دوشنبه شب در نخستين يادواره شهيد «مهدي رجب بيگي» با حضور سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين، حجت الاسلام والمسلمين اختري امام جماعت مسجد جامع جمهوري و جمع كثيري از خانواده هاي شهدا و ايثارگران در مسجد جامع جمهوري تهران رونمايي شد. اين كتاب به همت روابط عمومي رياست سازمان بسيج مستضعفين تهيه شده و پيش از اين يك بار در سال هاي ابتدايي دهه 70 توسط جهاد سازندگي رونمايي شده بود؛ كه امسال همزمان با نام گذاري همه فعاليت ها و برنامه هاي بسيج در سال 90 به نام شهيد «رجب بيگي» مجدد منتشر شده است. در نسخه جديد كتاب «مي رويم تا خط امام باقي بماند» مطالبي همچون مقدمه، زندگي نامه، اسناد و مدارك و توضيح واژگان سياسي به فصل هاي كتاب اضافه شده است. اين كتاب داراي هشت فصل است كه از مقالات، تحليل هاي سياسي، طنزهاي سياسي، سرودها، اشعار، اسناد و واژه نامه ها تشكيل شده است.
عليرضا افتخاري: هيچ وقت شاگرد شجريان نبوده ام
عليرضا افتخاري با اشاره به اين كه يكسري بازي ها، شان موسيقي را پايين آورده است، گفت: بسياري از دوستان مي پندارند كه من از شاگردان آقاي شجريان هستم. در حالي كه اين طور نيست چرا كه من از شاگردان زنده ياد استاد تاج اصفهاني هستم.
به گزارش پايگاه خبري حوزه هنري، عليرضا افتخاري در آستانه دومين همايش كار آواها و آيين هاي موسيقيايي كار با انتقاد از شرايط فعلي موسيقي، از هنرمندان فعال اين حوزه خواست تا فضاي دوستانه اي را در موسيقي كشور ايجاد كنند.
وي با تاكيد بر تغيير در جريان موسيقي كشور خاطر نشان كرد: هرگاه بازي ها، كلاس گذاشتن هاي بي مورد، منيت ها، غلوها و خودناشناسي ها از بدنه موسيقي كشور برداشته شد، آن گاه مي توان به فكر برگزاري همايش ها و جلساتي افتاد كه مي تواند هم تاثير خوبي در موسيقي كشور داشته باشد و هم انتظار شنيدن موسيقي خوب را در ما پديدار كند.
افتخاري ادامه داد: متاسفانه من خوانندگاني را مي شناسم كه با اسكورت هاي بيست نفره در حال رفت و آمد هستند. آيا اين درست است؟ آيا مافيايي بودن تعدادي از خوانندگان موسيقي مي تواند كمكي به موسيقي ايراني باشد؟
اين خواننده در رابطه با گردهمايي تمامي موسيقي كاران نواحي ايران در تالار انديشه حوزه هنري تصريح كرد: با وجود تمام تلاشي كه در زمينه برگزاري رويدادهاي مختلف و مهم موسيقي از جمله همين همايش كار آواهاي موسيقي انجام گرفته اما با اين حال معتقدم تا زماني كه ما نتوانيم با مردم باشيم و براي آن ها كار كنيم اين نشست ها جز طول زمان سود ديگري نخواهد داشت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14