(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 مهر 1390- شماره 20048

وقتي آقاي ج. اميركبير زمانه مي شود!
مقام دوم مسابقات جهاني طراحي ماشين توسط دانشجويان ايراني
برنامه هاي جديد براي جذب نخبگان در بخش هاي دولتي و غيردولتي
شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها موظف به بررسي گزارش اجراي كرسي هاي آزادانديشي شد
تبليغات انتخاباتي در يكي از كلاس هاي درس دانشگاه آزاد
بررسي اعتراضات دانشجويي در اروپا (بخش نخست)
خروش دانشجويان در قلب اروپا
روح دانش
اشك هايي كه در چشم ها فراتر از اورانيوم غني مي شود
مصائب آزاد انديشي



وقتي آقاي ج. اميركبير زمانه مي شود!

جشن دانشجويان ورودي جديد دانشگاه آزاد شيراز در حالي برگزار شد كه جاسبي به عنوان اميركبير زمانه مورد تمجيد قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري دانشجو، جشن ويژه دانشجويان ورودي جديد دانشكده مهندسي دانشگاه آزاد شيراز امروز در دانشكده علوم پايه اين دانشگاه برگزار شد.
اين جشن با حضور دانشجويان مهندسي تازه وارد به دانشگاه، برخي مسئولان استاني و شهرستاني و مسئولان و مديران دانشگاه در حالي برگزار شد كه تصاويري در مدح و ستايش جاسبي، رياست دانشگاه آزاد در سالن برگزاري مراسم نمايان بود.
به گفته منابع آگاه، كليپي در اين مراسم پخش شد كه بخش هاي مربوط به معرفي بسيج دانشجويي و سازو كار فعاليت آن و نيز تشكل «وصال» وابسته به حسينيه سيدالشهدا كه دو سال قبل در يك عمليات تروريستي مورد بمب گذاري قرار گرفت، از اين كليپ حذف شده بود.
اين در حالي است كه به جاي بخش هاي حذف شده در كليپ، تصاوير و جلوه هايي با موضوع تعريف و تمجيد از جاسبي پخش شد.
منابع آگاه اعلام كردند: در اين كليپ از جاسبي به عنوان اميركبير آينده و از خدمات وي در آينده اي نزديك در حد خدمات اميركبير، وزير اعظم دوره قاجاريه براي ايران ياد مي شود؛ از سوي ديگر برخي اخبار حاكي از آن است كه جاسبي طي چند روز آينده به شيراز سفر خواهد كرد.

 



مقام دوم مسابقات جهاني طراحي ماشين توسط دانشجويان ايراني

تيم دانشجويي «سورانا» توانست در مسابقات جهاني Formula ATA Electric and hybrid -ساخت خودروي هيبريدي تك نفره فرمولا- كه در كشور ايتاليا برگزار شد، رتبه دوم را در بين 50 تيم شركت كننده از سراسر جهان كسب كند.
به گزارش خبرنامه دانشجويان ايران؛ اعضاي تيم سورانا را
فارغ التحصيلان و دانشجويان رشته هاي مهندسي مكانيك، خودرو، الكترونيك، صنايع، طراحي صنعتي و كامپيوتر از دانشگاه هاي تهران مركز و خواجه نصير تشكيل مي دهند.
اين تيم با سرپرستي «دكتر افتخاري» رياست مجتمع فني نيايش -دانشكده فني مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز- و به مدير گروهي عزيزالله مزرعه فراهاني راهي اين مسابقات شده بود.
گروه طراحي خودروي سورانا، به صورت طرحي هدفمند و در قالب يك تيم دانشجويي، متشكل از دانشجويان فني و مهندسي دانشگاه تهران مركز تشكيل گرديده است. اين گروه فعاليت تخصصي خود را به طور رسمي از آذر ماه 1388با پايه گذاري مركز تحقيقات خودرو در دانشكده و شركت در سومين دوره مسابقات ملي طراحي ماشين آغاز نموده و تاكنون موفق به كسب چندين مقام كشوري در مراحل طراحي فني و طراحي صنعتي دور سوم اين مسابقات گرديده است .
1) كسب مقام اول كشوري در قسمت طراحي صنعتي دور سوم مسابقات ملي طراحي خودرو - اسفند 89
2) كسب مقام سوم كشوري در قسمت طراحي فني دور سوم مسابقات ملي طراحي خودرو - بهمن 89
3) كسب مقام سوم كشوري در مرحله طراحي مفهومي دور سوم مسابقات ملي طراحي خودرو - مهر 89
اعضاي تيم در طي سه سال اخير تجربه طراحي و ساخت چندين نمونه خودروهاي الكتريكي و هيبريدي را نيز در كارنامه خود دارند.

 



سلطانخواه در گفت وگو با فارس خبر داد
 برنامه هاي جديد براي جذب نخبگان در بخش هاي دولتي و غيردولتي

معاون علمي و فناوري رييس جمهور از برنامه هاي جديدي در بخش هاي بين دولتي براي نخبگان در آينده نزديك خبر داد و گفت: برنامه هايي داريم كه براساس آن زمينه هاي جذب در بخش هاي دولتي و غيردولتي براي نخبگان و استعدادهاي برتر بيشتر شود.
نسرين سلطانخواه، معاون علمي و فناوري ريس جمهور در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين سؤال كه برنامه بنياد نخبگان براي آموزش مهارت هاي كارآفريني نخبگان چيست؟ گفت: يك سري از برنامه هاي ما تا به حال عملي شده است.وي به لايحه حمايت از شركت هاي دانش بنيان كه در دومين همايش ملي نخبگان جوان در هيئت وزيران تصويب شد، اشاره كرد و افزود: اين لايحه در واقع همان فراهم كردن زمينه هاي كارآفريني و اشتغال خلاقانه توسط نخبگان و استعدادهاي درخشان بوده است كه خوشبختانه روند آن طي و به قانون تبديل شد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور با اشاره به بودجه صندوق نوآوري و شكوفايي كه در قانون حمايت از شركت هاي دانش بنيان ديده شده است، خاطرنشان كرد: اعتبار صندوق نوآوري و شكوفايي امسال در بودجه دولت ديده شده است. وي درباره بودجه صندوق نوآوري و شكوفايي گفت: مبلغ اين بودجه سه هزار ميليارد تومان است كه طي سه سال، سالي هزار ميليارد تومان تخصيص داده مي شود.
سلطانخواه خاطرنشان كرد: تا كنون هزار ميليارد تومان به عنوان بودجه به صندوق نوآوري و شكوفايي تخصيص داده شده است.
وي ادامه داد: اقدام بعدي در حمايت از نخبگان تعاوني هاي دانش بنيان است كه در حال پيگيري آن هستيم تا نخبگان و استعدادهاي برتر در تعاوني هاي دانش بنيان متمركز شوند.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور از برنامه هايي در بخش هاي دولتي و غيردولتي براي نخبگان در آينده نزديك خبر داد و گفت: برنامه هايي داريم كه براساس آن زمينه هاي جذب در بخش هاي دولتي و غيردولتي براي نخبگان و استعدادهاي برتر بيشتر شود.

 



شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها موظف به بررسي گزارش اجراي كرسي هاي آزادانديشي شد

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي موظف شد با تشكيل كميته كارشناسي، نسبت به بررسي گزارش دستگاه ها از ميزان اجراي كرسي هاي آزادانديشي اقدام كند.به گزارش فارس، بررسي ميزان برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها، چالش ها، موانع و راه كارهاي توسعه آن در دستور كار شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشي قرار گرفت.دويست و بيست و سومين جلسه شوراي اسلامي شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشي در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه گزارشي از برگزاري طرح ضيافت انديشه استادان توسط معاونت فرهنگي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ارائه شد.
براساس مصوبات اين جلسه، مقرر شد دبيرخانه شورا با تشكيل كميته كارشناسي متشكل از معاونان فرهنگي وزارتين، دانشگاه آزاد، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، رييس جهاد دانشگاهي و رييس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، نسبت به بررسي گزارش دستگاه ها از ميزان اجراي كرسي هاي آزادانديشي، چالش ها ، موانع پيش رو و راه كارهاي توسعه امر اقدام كند.
در همين راستا مصوب شد در جلسه آتي شوراي اسلامي شدن
دانشگاه ها و مراكز آموزشي، گزارش جمع بندي چالش ها، موانع و
راه كارهاي توسعه كرسي هاي آزاد انديشي توسط دبيرخانه ارائه و ضمن دعوت از نمايندگان، دستگاه هاي مرتبط، نسبت به جمع بندي مباحث اقدام شود.در ادامه جلسه مقرر گرديد دستگاه ها نسبت به بررسي پيشنهادات كارشناسي ارائه شده در جلسه پيرامون دستورالعمل اجرايي آيين نامه طرح دانش افزايي و توانمندسازي اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها اقدام و نقطه نظرات كارشناسي خود را به دبيرخانه ارائه كنند.

 



تبليغات انتخاباتي در يكي از كلاس هاي درس دانشگاه آزاد

يكي از نامزدهاي احتمالي انتخابات مجلس نهم برخلاف قوانين انتخاباتي، كلاس درس دانشجويان دانشگاه آزاد را به محفل تبليغات انتخاباتي تبديل كرده است.معمولا در هردوره از انتخابات، ماه ها قبل تبليغات زود هنگام توسط برخي افراد با حضور در جشن عروسي ها، هيئت هاي مذهبي و مساجد صورت مي گيرد؛ اما شيوه جالب تر اين مسئله اين است كه برخي كانديداهاي انتخابات به صورت حق التدريس در دانشگاه ضمن حضور در كلاس هاي درس به طرق مختلف به تبليغ زود هنگام انتخابات قبل از موعد قانوني مي پردازند.
خبر مي رسد در يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد استان اردبيل فردي كه سابقه حضور در دوره هاي گذشته مجلس را داشته از اين شيوه استفاده كرده و با پخش كارت ويزيت خود در كلاس درس دانشجويان اين واحد دانشگاهي، اقدام به تبلغات زود هنگام انتخاباتي كرده است.
اين در حالي است كه در برخي از كلاس ها نيز وعده هايي درباره نمره قبولي درسي داده شده است و عليرغم تاكيد مكرر مقام معظم رهبري در خصوص تبليغات زود هنگام، موارد مشابه اين مسئله نيز قبلا گزارش شده كه لازم است نهادهاي نظارتي انتخابات نسبت به برخورد با اين روش هاي نادرست اقدام كنند.

 



بررسي اعتراضات دانشجويي در اروپا (بخش نخست)
خروش دانشجويان در قلب اروپا

دانشجويان به عنوان قشر فرهيخته يك جامعه، همواره جزء نخستين معترضان به سياست هاي ناعادلانه دولت ها هستند. اعتراض به ناعدالتي ها و سياست هاي نادرست و جنگ طلبانه در مورد دانشجويان دانشگاه هاي اروپايي نيز صادق است. در حقيقت
دولت هاي اروپايي هر ازچندگاهي شاهد اعتراض دانشجويان در قبال عملكرد سياستمداران بوده اند. اخيرا اين مسئله به شدت در اروپا بحران زا شده است. دولت هاي اروپايي مجبور شده اند براي مقابله با موج اعتراضات دانشجويان از خشونت استفاده كنند. سركوب خشن دانشجويان، نارضايتي روزافزوني را به دنبال داشته است. اما براي درك بهتر موضوع بايد نگاهي هرچند مختصر به تاريخچه اين نوع حركات دانشجويي بيندازيم. فرض ما اين است كه مي توان تظاهرات دانشجويي ماه هاي اخير در انگليس، فرانسه و ايتاليا را در راستاي ظهور مجدد؛ هر چند كم فروغ جنبش دانشجويي تحليل كرد. به همين سبب بايد اشاره اي به جنبش دانشجويي ماه مه 1968 پاريس داشته باشيم .
اساساً جنبش دانشجويي ماه مه 1968 پاريس را سرآغاز جنبش دانشجويي مي دانند. هر چند اين جنبش صرفا دانشجويي نبود اما دانشجويان فرانسوي آن را در اعتراض به سياست هاي ژنرال دوگل آغاز كردند كه بسط و گسترش آن، حضور ديگر اقشار اجتماعي و به ويژه كارگران را درپي داشت. اين جنبش ماهيتي پلوراليستي داشت و تعدد خواست هاي معترضان از ويژگي هاي آن بود. از لحاظ نظري نيز جنبش دانشجويي 1968 را پدرخوانده جنبش هاي دانشجويي در سراسر دنيا مي دانند. چه آن كه پس از آن بود كه جنبش دانشجويي به عنوان راهي براي مبارزه با كاپيتاليسم در ديگر كشورها به كار گرفته شد .
در سال هاي اخير حركت هاي اعتراضي دانشجويي در فرانسه مجدداً مشاهده شده است. در سال 1386 اعتراضات فراواني عليه قانوني موسوم به قانون پكرس كه جهت اصلاحات دانشگاهي پيشنهاد شده بود، انجام گرفت. در همان تاريخ جهان نيوز با اشاره به تشكيل اتحاديه دانشجويان ويژه »مقابله با اصلاحات دانشگاهي فرانسه« گزارش داد: »براساس آخرين اطلاعاتي كه اتحاديه هاي دانشجويي فرانسه ارايه داده اند، هم اكنون بيش از 45واحد دانشگاهي از مجموع 85دانشگاه در اعتصاب بسر مي برند كه بر اثر آن بطور كامل تعطيل يا نيمه تعطيل هستند.» اين آمار نشان
مي دهد كه اعتراضات دانشجويان گسترده بوده است .
البته اعتراضات دانشجويي در فرانسه به آن سال محدود نمانده است. در آبان ماه سال جاري هم دانشجويان به تظاهرات مردمي در فرانسه پيوستند. اين اعتراضات كه به دليل تصويب لايحه اصلاحات در قوانين بازنشستگي صورت گرفت، همبستگي شديدي را ميان دانشجويان و ديگر اقشار اجتماعي نشان داد. به گزارش ايرنا «صدها دانشجوي فرانسوي با دردست داشتن پلاكاردها و دست
نوشته هايي و با سردادن شعارهاي اعتراض آميزي مخالفت خود را با مصوبه مجلس سنا در خصوص لايحه نظام بازنشستگي اعلام كردند. اين دانشجويان كه در پاسخ به فراخوان اتحاديه دانشجويي موسوم به Unef در محل تجمع كرده بودند، شعارهايي با مضامين لزوم ايستادگي در مقابل دولت سردادند .»
در همين حال برخي معتقدند اين اعتراضات را صرفا نبايد يك اعتراض ساده صنفي دانست بلكه نقش تضادهاي دروني نظام سرمايه داري در اين اعتراضات برجسته است. براي نمونه بايد به مقاله يكي از نويسندگان معروف غربي در اين باره اشاره كرد. به گزارش قدسنا دايانا جانستون در مقاله اي با عنوان « فروپاشي تأمين اجتماعي: كارگران فرانسوي در برابر سياستگذاران نئوليبرال»در نشريه گلوبال ريسرچ درباره تظاهرات اخير فرانسه مي نويسد: «اعتراضات فرانسه- از يك نظر انعكاس خشم عمومي عليه حكومت -ساركوزي- است كه وقيحانه منافع ثروتمندان را بر مردم كارگر و كارمند كه اكثريت فرانسه را تشكيل مي دهند ترجيح داده است« وي در ادامه مي نويسد كه شعار آغازين ساركوزي كه
مي گفت «كار بيشتر، درآمد بيشتر» اكنون تبديل شده است به «كار سخت تر، درآمد كمتر . »
وي آنگاه با طعنه به نظام سرمايه داري مي نويسد: در فرانسه مثل آمريكا صندوق بيت المال را براي تأمين منافع طبقه ثروتمند خالي كرده اند و در مقابل، بنا دارند كل نظام فعلي تأمين اجتماعي را به بهانه آنكه دولت نمي تواند از عهده اش برآيد برچينند. جانستون آنگاه متذكر مي شود كه ربط دادن اعتراضات اخير به «افزايش سن بازنشستگي» دروغي است كه بچه ها هم باور نمي كنند. وي خاطر نشان كرد كه «دعوا در فرانسه بر سر برنامه هاي جديد نظام كاپيتاليستي براي سوءاستفاده بيشتر از طبقه كارگر و ريختن بيت المال به جيب ثروتمندان است .»
از سوي ديگر ايتاليا هم دست خوش اعتراضات دانشجويي بوده است. در ايتاليا دانشجويان در اعتراض به سياست هاي برلوسكوني نخست وزير ايتاليا، به خيابان ها ريخته اند. دانشجويان نسبت به كاهش بودجه آموزشي اين كشور معترض هستند. آن ها با تجمع در برابر پارلمان ايتاليا خواستار استعفاي برلوسكوني شده اند. همزمان با اعتراض دانشجويان به برلوسكوني در شهرهاي رم و فلورانس، فارس گزارش داد: «چهار تن از وزراي كابينه دولت ايتاليا در اعتراض به سياست هاي سيلويو برلوسكني نخست وزير اين كشور از سمت خود استعفا داده اند. اين چهار عضو كابينه ايتاليا كه پيش از اين استعفاي برلوسكوني را خواستار شده و اعلام كرده بودند در صورت كناره گيري نكردن وي استعفا خواهند داد به «جيان فرانكو فيني»، رييس پارلمان اين كشور كه زودتر استعفا كرده بود، پيوستند.»
اين استعفاها بيانگر ايجاد شكاف عميقي در حكومت ايتاليا است. اگر وضع به همين منوال پيش رود قطعاً شاهد استعفاي خود برلوسكوني هم خواهيم بود. البته در گزارش هاي اخير انعطاف برلوسكوني نسبت به استعفا آشكار شده است و استعفاي او تعجب برانگيز نخواهد بود .
البته اين اعتراضات با درگيري همراه بوده است. گزارش ها از درگيري ميان پليس و دانشجويان معترض حكايت دارد. به گزارش ايرنا « اين اعتراضات با راهپيمايي سراسري دانشجويي و دانش آموزي آغاز شد و با حمله به مجلس سنا ايتاليا شكل جديدي به خود گرفت و در زد و خورد بين پليس ضد شورش و دانشجويان، شماري از دانشجويان مجروح و جمعي نيز بازداشت شدند .»
علاوه بر فرانسه و ايتاليا، انگلستان نيز شاهد اعتراض دانشجويان به سياست هاي دولت بوده است. در انگلستان دانشجويان نسبت به افزايش شهريه دانشگاه ها اعتراض كرده اند. اين اعتراضات كه بخش وسيعي از دانشجويان را در برگرفته است و حتي دانش آموزان نيز به دانشجويان پيوسته اند، به مراتب گسترده تر از اعتراضات دانشجويي در فرانسه و ايتاليا است. در تظاهرات چند ده هزار نفري صورت گرفته در انگليس دانشجويان با به همراه داشتن دست نوشته هايي اعتراض شديد خود را به افزايش شهريه دانشگاه ها اعلام كرده اند. اين تظاهرات با سركوب خشن پليس همراه بوده است و پليس از حمله دانشجويان به اتومبيل حامل وليعهد ابراز نگراني كرده است. جالب است كه همه رسانه هاي انگليسي سعي دارند دانشجويان را شورشي جلوه دهند و هيچ يك از آن ها از ريخته شدن خون دانشجويان ابراز ناراحتي نكرده اند.در همين حال، مديران تشكل هاي دانشجويي انگلستان از خشونت پليس اظهار نگراني مي كنند و اقدامات خشونت آميز پليس را غيرقابل توجيه و جهت تحريك دانشجويان مي دانند .
به گزارش ايرنا يكي از مديران تشكل موسوم به «مبارزه ملي با افزايش شهريه ها و كاهش اعتبارات خدمات عمومي»گفت: دستگيري تظاهركنندگان توسط پليس غيرقابل توجيه است و پليس مي خواهد جنبش دانشجويي را سركوب كند .
«سايمون هاردي» در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين تشكل كه تظاهرات دانشجويي هفته هاي اخير در انگليس را تدارك ديده بود، تاكنون قادر نبوده است اطلاع دقيقي از سرنوشت دانشجوياني كه توسط پليس دستگير شده اند، كسب كند .
هاردي گفت: «ما مي دانيم كه اين دستگيري ها غيرقابل توجيه هستند و اقدامات پليس بويژه در تظاهرات گذشته براي اين منظور بود كه آنها بتوانند دانشجويان را تحريك و سپس دستگير كنند.»
پليس انگليس سعي مي كند با انتشار تصاوير دانشجويان معترض به سياست هاي لندن، آن ها را تحت فشار قرار دهد و از ادامه تظاهرات در روزهاي آتي جلوگيري كند. علاوه بر آن، پليس با به كارگيري خشونت شديد سعي در مقابله با دانشجويان را داشته است.
با توجه به سكوت سازمان هاي حقوق بشري غربي در مقابل خشونت هاي پليس انگليس و به خاك و خون كشيده شدن دانشجويان معترض، كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس با محكوم كردن خشونت پليس انگليس عليه دانشجويان، سياست هاي دوگانه پليس و دولتمردان انگليسي را مورد انتقاد قرار داد. «مسعود شجره» رئيس كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس كه در مصاحبه اختصاصي با ايرنا سخن مي گفت، روش هاي پليس انگليس را مورد نكوهش قرار داد و از حق قانوني دانشجويان براي بيان ديدگاه هايشان سخن گفت .
وي اظهار داشت: متأسفانه پليس انگليس براي مقابله با اعتراضات و تظاهرات مختلف، از سوي سياستمداران اين كشور تحت فشار قرار مي گيرد و به همين دليل دست به خشونت هاي بي مورد مي زند .
وي با انتقاد از تاكتيك هاي پليس انگليس در برخورد با تظاهرات دانشجويي افزود: استفاده از تاكتيك هايي نظير «كتلينگ» كه براساس آن معترضان را براي مدت طولاني در فضاي محدودي در محاصره قرار مي دهند و يا هجوم بي هدف با پليس اسب سوار به سوي توده مردم باعث تشديد خشونت ها مي شود .
شجره با اشاره به برخورد شديد پليس و بويژه دستگاه قضايي انگليس با تظاهركنندگان ضداسرائيلي كه حدود دو سال پيش و در اعتراض به حمله رژيم صهيونيستي به غزه به خيابان هاي لندن آمده بودند، گفت: پليس و دستگاه قضايي با ايجاد ترس و وحشت در ميان شركت كنندگان در اين گونه تظاهرات ها، تلاش مي كند مانع از حضور مجدد آنان در چنين اجتماعاتي شود .
رئيس كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس در پاسخ به اين سؤال كه آيا اينكه گفته مي شود تعداد زيادي از دانشجويان مجروح از ترس بازداشت به مراكز درماني مراجعه نمي كنند، درست است يا نه؟ گفت: اين موضوع صددرصد صحت دارد، پليس در جريان تظاهرات گذشته هم به گونه اي برخورد كرده است كه مردم واقعا مي ترسند پا پيش بگذارند .
در نهايت بايد گفت نحوه برخورد پليس با تظاهركنندگان عكس العمل شديد آن ها را به دنبال داشته است. با توجه به عدم توجه دولت انگليس به خواسته هاي دانشجويان بعيد به نظر
مي رسد اعتراضات در انگليس پايان پذيرد. از طرفي وضعيت دولت ايتاليا نيز به ويژه با اعتراضات صورت گرفته دانشجويي رو به وخامت مي رود و محبوبيت سياسي ساركوزي رئيس جمهور فرانسه نيز شديدا كاهش يافته است. به نظر مي رسد روزهاي آتي روزهاي خوبي براي اين دولت هاي اروپايي نخواهد بود.

 



روح دانش

علوم انساني روح دانش است. حقيقتا همه ي دانش ها، همه ي تحركات برتر در يك جامعه، مثل يك كالبد است كه روح آن، علوم انساني است. علوم انساني جهت ميدهد، مشخص ميكند كه ما كدام طرف داريم ميرويم، دانش ما دنبال چيست. وقتي علوم انساني منحرف شد و بر پايه هاي غلط و جهان بيني هاي غلط استوار شد، نتيجه اين ميشود كه همه تحركات جامعه به سمت يك گرايش انحرافي پيش ميرود. امروز دانشي كه غرب دارد، شوخي نيست؛ چيز كوچكي نيست. دانش غرب يك پديده بي نظير تاريخي است؛ اما اين دانش در طول سالهاي متمادي در راه استعمار به كار رفته، در راه برده داري و برده گيري به كار رفته، در راه ظلم به كار رفته، در راه بالاكشيدن ثروت ملتها به كار رفته؛ امروز هم كه مي بينيد چه كار دارند ميكنند. اين بر اثر همان فكر غلط، نگاه غلط، بينش غلط و جهتگيري غلط است كه اين علم با اين عظمت - كه خود علم يك چيز شريفي است، يك پديده ي عزيز و كريمي است - در اين جهتها به كار مي افتد .
بيانات در ديدار جمعي از نخبگان و برگزيدگان علمي- 13/7/90

 



اشك هايي كه در چشم ها فراتر از اورانيوم غني مي شود

مهدي مشكيني- دانشجوي رشته خبرنگاري
جنگ و رويارويي براي اهداف مختلف از ابتدا بنا به روش ها و تاكتيك هاي متفاوت با بشريت همراه بوده است. جنگ سخت و روياروي سخت افزاري گرچه تا چندي پيش كاربردي ترين روش مرسوم براي تقابل بود اما
نمي توان نقش جنگ و قدرت نرم را حتي در وزين ترين تقابل هاي نظامي از جمله جنگ جهاني اول و دوم نايده گرفت .
تنها مثال در كربلا، گرچه لشگر يزيد به اميد نيروهاي كثير نظامي خود وارد شهر كوفه شده بود، اما آنها تمامي قدرت خود را براي تهاحم رواني به دل هاي تهي از ايمان و بصيرت مردم كوفه انجام دادند و در نهايت در يك جنگ تمار عيار نرم، حسين(ع) را در كربلا به مسلخ بردند و بر دل ها و گوش ها ضعيف چنان كردند كه كسي پاسخ نداي حق طلبانه حسين بن علي را نشنيد، تا اينكه حضرت زينب سلام الله از كوفه تا شام اقدام به روشنگري كرد گرچه برخي از خدا بي خبرها روشنگري ايشان را به وحشيانه ترين حالت ممكن پاسخ گفتند كه علت آن جز اين نبود كه ژوزف ناي«، نظريه پرداز مشهور جنگ نرم آمريكا در شوراي انگلستان، دايره جنگ نرم را تأثيرگذاري بر »قلب ها و اذهان« دانسته بود .
در مقابل جنگ نرم، قدرت نر- Soft power - كه موضوع اين وجيزه است، مطرح مي شود، چرا كه اين قدرت نرم است كه تهاجم نرم را كليد مي زند. برخلاف برخي اظهارنظرهاي غلط كه مدعي مي شود آمريكا و غرب شروع كننده جنگ نرم عليه انقلاب اسلامي بوده ، نگارنده معتقد است انقلاب اسلامي ايران در يك جنگ نرم با استعمال قدرت و پتانسيل نرم برگرفته از انديشه شيعي، هيمنه و اقتدار آمريكا و غرب را فرو ريخت و آنها را مجبور به دفاع از ماهيت خود كرد .
به طوري كه بعد از ترور شخصيت هاي انقلاب اسلامي، دشمن اقدام به تهاجم نظامي كرد و مجددا جنگ نرم را كليد زد لذا در روياروي ايران و غرب طرفين قدرت نرم خود را وارد عرصه كرده اند كه اوج هجمه آنها به تعبير مقام معظم رهبري در فتنه88 درخيابان هاي تهران متجلي شد كه در نهايت به محض هجمه ناشيانه به عزاداران حسين (ع)با خلق حماسه9دي توطئه مذكور خنثي شد .
مقدمه فوق، بهانه اي بود تا به عظيم ترين ظرفيت قدرت نرم انقلاب اسلامي يعني هيئت هاي عزاداري امام حسين(ع) و سينه زنان آن حضرت كه به مثابه يك ارتش ايدئولوژيك در جنگ نرم مطرح بوده و خوشبختانه و يا متاسفانه دشمن از آن غفلت كرده است، بپردازيم. دشمنان انقلاب اسلامي از هيئت هاي امام حسين(ع)، ضربه و حتي شكست مي خوردند و به اشتباه از غني سازي اورانيوم در نيروگاه هاي هسته اي ابراز نگراني مي كنند براي آنها سخت است كه بپذيرند اورانيوم اشك هايي است كه در چشم هاي گريان و عزادار غني مي شود. دشمن فراموش كرده اگر بخواهد 2 هزار نيروي داوطلب براي مقابله با انقلاب اسلامي جمع كند بايد چندين برنامه ريزي كند اما در مقابل شب هاي پنجشنبه كه شب زيارتي امام سوم است در هر كوچه و خيابان هاي ايران اسلامي خيل عظيمي از جوانان براي عرض ادب به حضرت فاطمه الزهرا(س) گرد هم مي آيند و بر تبعيت از راه و سيره امام شهيدان دست بيعت بر سينه خود مي زنند .
لذا اين قدرت نرم انقلاب اسلامي را بايد ارج نهاد و بر ارتش حضرت مهدي(عج) كه يك تنه قدرت نرمي براي حراست از پايه هاي انقلاب اسلامي بوده بيشتر از گذشته تامل كرد كه همين قدرت زمينه ساز حكومت جهاني مستضعفان خواهد شد چرا كه پيامبر اكرم(ص) فرمود: ا نّ ل قتل الحسين عليه السّلام حراره ً في قلوب المؤ منين لا تبرد ابداً. »براي شهادت حسين عليه السلام، حرارت و گرمايي در دلهاي مؤمنان است كه هرگز سرد و خاموش نمي شود ».

 



مصائب آزاد انديشي

صادق شهبازي- كارشناسي ارشد مهندسي صنايع
تاكيد دوباره و عتاب آلود مقام معظم رهبري در موردكرسي هاي آزاد اندبشي در ديدار نخبگان، به عدم تحقق مطالبه ي معظم له در اين مورد برمي گردد. ايشان با ذكر ضرورت گفتمان سازي جنبش دانشجويي به نوعي از عدم تحقق آن گلايه فرمودند: »فكر كنيد، بگوييد، بنويسيد، در مجامع خودتان منعكس كنيد؛ آن كرسي هاي آزادانديشي را كه من صد بار -با كم و زيادش- تأكيد كردم، راه بيندازيد و اينها را هي آنجا بگوييد؛ اين مي شود يك فضا. وقتي يك فضاي گفتماني به وجود آمد، همه در آن فضا فكر مي كنند، همه در آن فضا جهت گيري پيدا مي كنند، همه در آن فضا كار مي كنند؛ اين همان چيزي است كه شما مي خواهيد.» حال پرسش اين جاست كه مشكل از كجاست .
پيش تر در مقاله اي در ويژه نامه ي كرسي هاي آزاد انديشي بسيج داشجويي دانشگاه صنعتي اميركبير به مباني كرسي ها و الزامات و چالش هاي احتمالي برگزاري آن پرداخته شده بود.
نگارنده اگرچه در طول دوره ي فعاليت هاي مستقيم دانشجويي جزو برگزار كنندگان كرسي ها نبوده است، اما در طول ماه هاي پس از فتنه تا امروز يكي از شركت كنندگان كرسي هاي آزاد انديشي در تهران و شهرستان ها از جلسات مناظره تا ارائه ي بحث و تريبون هاي آزاد بوده و در حوزه ها و قالب هاي مختلف حضور داشته است و لذا اين نوشته تلاش دارد، بر اساس بعضي مشاهدات عيني در اين حوزه، به وجود بعضي اشكالات و راه حل هاي آن ارجاع دهد .
1- مشكل انگيزه وترس
مهم ترين مشكل در عدم تحقق اين مسئله عدم انگيزه و ترس فعالين دانشجويي براي اين مسئله است. عدم درك ضرورت، فضاي درخورد نسل سوم انقلاب، رويكرد انفعالي و احساس ضعف در مقابل جبهه ي ضد انقلاب و ترس از ناتواني در اجرا يا معضلات پس از آن به عنوان مهم تري عامل عدم تحقق كرسي هاست .
با افول فتنه و آرام شدن مقطعي فضاي سياسي كشور، ضرورت مقطعي كه به واسطه ي تاكيدات مقام معظم رهبري و منازعه ي موجود در كف دانشگاه ها وجود داشت نيز از بين رفته است، و رويكرد به اين مسئله از ديد بسياري با اسقاط تلكيف منتفي شد. يعني انيگزش جدي براي دفاع از انقلاب و طرح بحث هاي نظري و فكري وجود ندارد و به اين واحب سياسي و اجتماعي به چشم يك مسئله ي فانتزي و دسته چندم نگاه مي شود .
اقداماتي نظير انگيزش از جانب مسئولين و اساتيد و اولويت دادن در حمايت و پشتيباني كرسي ها و منوط كردن برنامه هاي عادي و روتين تشكل ها و سخنراني هاي ثابت به برگزاري كرسي نه به صورت اين نامه اي كه از جانب چهره هاي جريان ساز بين اساتيد انقلابي مي تواند يك راه حل براي اين مسئله باشد .
2- مشكل ندانستن و محدوديت در شيوه ها
براي فعالين مختلف دانشجويي ابهام جدي در مورد نحوه ي برگزاري كرسي ها وجود دارد. از مدل هاي مختلف كرسي هاي شمرده شده به وسيله ي مقام معظم رهبري نظير كرسي هاي نظريه پردازي، آزاد انديشي و آزاد فكري، نقد و مناظره و پاسخ به شبهات تنها بعضي از صورت هاي آن مورد توجه قرار گرفت و بعضي از صورت هاي ان به محاق رفت، به صورت مشخص كرسي هاي نظريه پردازي كه نخبگاني و كانوني تر بود جدي گرفته نشد و در مدل هاي ديگر نيز همت و اهتمام جدي به عمل نيامد .
به تعبير ديگر، برخورد تشريفاتي با كرسي ها از جانب نهادهاي مسئول، وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و حتي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاه ها عملاً اهداف اصلي پشت طرح كرسي ها نظير به معناي ايجاد فضاي گفت وگو و تبديل مناقشه هاي تند سياسي و اجتماعي به بحث هاي پرشور فكري را فراهم نياورد. يعني مسئله ي اصلي كه تبديل حزب الله از در حوزه ي انديشه و فرهنگ و سياست از گروه در خود به گروه گوينده و پرسش گر و گفتمان ساز بود، به صورت جدي محقق نشد. اقداماتي نظير منوط كردن برنامه هاي عادي و روتين تشكل ها و سخنراني هاي ثابت به برگزاري كرسي نه به صورت اين نامه اي كه از جانب چهره هاي جريان ساز بين اساتيد انقلابي مي تواند يك راه حل براي اين مسئله باشد .
3- مسئله ي موضوعات مورد بحث در كرسي ها
از چهار حوزه ي بحث هاي معرفتي، بينات جمهوري اسلامي مثل عدالت و آزادي، بحث ها و جريان هاي فكري و سياسي و موضوعات علمي، شايد بحث هاي علمي و معرفتي مظلوم ترين هاي اين مباحث بود و كرسي ها به بحث هاي سياسي و به ندرت انديشه اي مرتبط با بحث هايي نظير آزادي يا مردم يا حكومت اسلامي با موضوعاتي تكراري تبديل شد .
موضوعات و كرسي هاي دانشجويي با موضوعات علمي نيز به ويژه در حوزه ي علوم انساني مورد بي توجهي جدي قرار گرفته است. در حوزه هاي فني و مهندسي و علوم پايه و پزشكي نيز به علت هويت تكنيكي رشته ها و رشد كم نخبه ها اساساً سردرگمي دوچنداني در نحوه ي برگزاري كرسي ها وجود دارد و نبود يك اتاق فكر جدي به اين مسئله دامن مي زند. در حوزه ديگر كرسي ها هم اين عدم يافتن موضوعات جديد و گير كردن در كليشه اي هم كه بيشتر به وسيله ي تجديدنظرطلبان صورت مي گيرد، جزو مصائب جدي كرسي هاست .
4- چهره هاي هميشه ثابت كرسي ها
در يك بررسي اجمالي و رسانه اي مشخص مي شود يك سري چهره هاي ثابت شركت كننده ي در كرسي ها در كل كشور در ميان اساتيد و دانشجويان وجود دارند. بعضي از آن ها چهره هايي هستند كه بحث هاي عالمانه دارند و بعضي از آن ها صرفاً چهره هاي سخنران و مناظره گر و پر هياهويي هستند كه مناظره را تبديل به رينگ بوكس سياسي آكادميك مي كنند؛ و عملاً هدف درگير كردن بدنه ي دانشجويي و ايجاد يك گفت وگوي گسترده ملي در دانشگاه ها و مشخصاً بين بدنه ي هميشه ساكت جريان اسلام گرا با بدنه هاي عمومي دانشجويان و حتي تجديدنظر طلبان و ساختارشكنان به عنوان يك اقليت هميشه فعال- به جز برهه هايي كوتاه در ايام فتنه در دانشگاه هايي مثل شريف - فراهم نيامده است .
بايد با ايجاد انگيزش برگزاري دوره هاي آموزشي و پخش نمونه هاي موفق صحبت هاي دانشجويي به رفع اين مشكل همت گماشت، دانشجويان متدين ما بايد بدانند دفاع از مباني ديني و مرزباني ايدئولوژيك و اصل دعوت و امر به معروف هاي كلان انديشه اي نيز جزو تكاليف شدني و در دسترس است كه با اندك پي گري هايي قابليت تحقق خواهد داشت و انجام برنامه هايي ولو در گام هاي اول با كيفيت پايين تر با دخالت خود دانشجوي فعلي در هر دانشگاه به برنامه هاي تشريفاتي كه در ظاهر در كوتاه مدت كيفيت بالاتري خواهد داشت اولويت دارد. بايد آموزش جدي سخنراني و مناظره و كرسي ها و بحث هاي مربوط صورت بگيرد .
5- نبودن متولي دانشجويي و اتاق فكر جدي براي مديريت و راه اندازي كرسي ها
نبودن اتاق فكر موجب شده اكثر دانشگاه ها يا در مورد نحوه ي ورود به كرسي ها مثل شيوه هاي برگزاري يا موضوعات قابل استفاده با يك سردرگمي مواجه شوند. اين سردرگمي خود را در نداشتن موضوع جدي براي برگزاري كرسي، ترس از آغاز كرسي، رجوع به يك سري اساتيد يا دانشجويان ثابت و تبديل برگزار كنندگان به نيروهاي هميشه مخاطب، عدم تدقيق جدي نحوه و شيوه ي برگزاري و داوري، برگزاري همان برنامه هاي سابق سخنراني و مناظره و تريبون آزاد و پرسش و پاسخ با نام كرسي، ترس از برگزاري و تشريفاتي و كم استقبال شدن كرسي ها، برخورد منفعلانه و رفتن به سراغ موضوعات بي اولويت، كليشه كردن قالب كرسي در يك سري برنامه ي سالني بي روح و... خود را نشان مي دهد.
تنها مرجع فكري اين مسئله نشريه انعكاس و پايگاه آزاد فكري بسيج امركبير و حاوي مطالب نشريه ي انعكاس و پايگاه بسيج آزاد مشهد بود كه هيچ يك به روز نمي شوند و حتي در روزهاي جاري قابل دسترسي هم نيستند و علاوه بر آن، فاقد توان راه اندازي و دادن ايده هاي عملياتي و موضعي جدي هستند و تجربيات جديد دو ساله ي اخير نيز در هيچ جا نمود نيافته و اساساً براي ايجاد كرسي آزاد انديشي، هيچ آزاد انديشي و بحث چند جانبه حتي بين برگزار كنندگان اصلي در كشور صورت نمي گيرد .
وزارت علوم و نهاد رهبري در دانشگاه ها و دبيرخانه ي كرسي هاي آزاد انديشي نيز به تصويب يك سري آيين نامه و كلي گويي ها در مدح كرسي ها بسنده كرده اند. مرجعي نيز براي مشاوره دادن به دانشجويان و مسئولين تشكل هاي سياسي و علمي براي نحوه ي برگزاري كرسي ها وجود ندارد. پشتوانه ي حمايتي از مجموعه هاي پي گير اين مسئله در سراسر كشور نيز فراهم نيامده است، خود اين مجموعه ها نيز تلاش نكرده اند در فضايي نزديك تر براي پي گيري جدي مسئله در كشور اقدام كنند .
احتياج به ايجاد مركزي متشكل از فعالين فعلي و سابق دانشگاه ها در حوزه ي كرسي ها با پشتيباني جدي نهادهاي مسئول براي اتاق فكر و مركزي راه اندازي و پشتيباني نظري و رسانه اي كرسي ها در سراسر كشور لازم به نظر مي رسد .
اين مجموعه مي تواند در جايي نظير مجمع هماهنگي تشكل هاي دانشجويي، نهاد رهبري، بسيج دانشجويي يا... ايجاد شود. اما ضرورت دارد به صورت دانشجويي و از دل برگزار كنندگان كرسي هاي موفق و بعضي چهره هاي حريان ساز صورت بگيرد .
6- مشكلات امنيتي حاشيه ي كرسي ها
در بسياري از دانشگاه ها، مسئولين دانشگاه با ندادن مجوز به كرسي ها، پرهيز از ايجاد بحث جدي، برخورد با دانشجويان حاضر در كرسي ها، ايجاد بروكراسي دست و پا گير و مانع برگزاري كرسي ها خواسته يا ناخواسته مقابل آزاد انديشي قد برافراشته اند، در صورتي كه تجربه ي انقلاب اسلامي اين گونه كه هر جا كه موانع برچيده شده، دانشجويان انقلابي ما توانسته اند به صورت فعال ضد انقلاب را از صحنه به در كنند و اين برنامه ها جزو برنامه هاي مورد استقبال بدنه ي عمومي دانشجويان تبديل شده است .
عملاً بايد مسئولين آموزش عالي و امنيتي كشور يك تصميم جدي در امور استراتژي امنيتي ديوان سالاري در مواجهه با اين مطالبه ي مقام معظم رهبري اتخاذ كنند كه آيا پذيرش شان جدي است يا خير؟ اگر آري بايد موانع صدور مجوز و برخوردهاي صورت گرفته با بعضي چهره ها به صرف زدن حرف هايي تجديدنظرطلبانه در كرسي پايان يابد. البته اين به معني بي در و پيكر بودن و بدون ضابطه بودن كرسي ها نيست، اما در چارچوب منطق و اخلاق و عدم هوچي گري و توهين مي توان آزادي بيان قائل شد كه صد البته با جواب هاي متين و محكم جبهه ي انقلاب، ترسي از اين مسائل نيست و ريسك كردن در اين مورد به بستن فضاي موجود، اولويت دارد .
7- بي توجهي رسانه اي
در بررسي برنامه هاي برگزار شده با انبوهي برنامه در تهران و شهرستان ها مواجه مي شويم كه از جانب رسانه ها و مسئولين مورد توجه قرار نمي گيرند، يعني بعضا كرسي هاي آزاد فكري و آزادانديشي عميق دانشجويي با استقبال بسيار خوب دانشجويي در بعضي نقاط حتي در دانشگاه هاي اصلي تهران به صورت مداوم صورت مي گيرد اما به هيچ وجه بازتاب رسانه اي جدي نيافته يا ضريب داده نمي شود. معضل عدم رويت پذيري و بي توجهي رسانه ها از يك سو و عدم توجه برگزار كنندگان كرسي ها از سوي ديگر به تداوم اين دور باطل انجاميده است .
8- شناور بودن كرسي ها
بسياري برنامه هاي شكل گرفته سيال و شناور و بدون مقدمه و موخره به صورت تك برنامه هايي بدون تداوم جلو مي رود و در بسياري موارد، نتيجه مشخصي از مباحث گرفته نمي شود. در برنامه هاي بعدي نيز مسئله تداوم مي يابد. عملا مباحث شروع شده در جلسات پي گرفته نمي شود كه اين مسئله بايد از طرف خود تكل ها و احيانا مجموعه ي راه انداز آن به صورت جدي پي گرفته شود كه هم متن كرسي بازتاب بيابد هم در قالب هاي مختلف از فضاي اينترنتي و نشريات دانشجويي و پنل تا برگزاري مجدد موضوعات جمع بندي مناسب در اين زمينه صورت بگيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14