(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 آبان 1390- شماره 20068

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
معاون مصطفي عبدالجليل: هيئتي از شوراي انقلابيون ليبي به تهران سفر مي كند
همه جا صدايت هست
رژيم صهيونيستي قبل از حمله به ايران نابود مي شود
سردار وحيدي: نيروي قدس سپاه پيشتاز مبارزه با تروريسم و خار چشم صهيونيست هاست
نگاهي به چند و چون ولايت(2) مفهوم ولايت در قرآن
كارشناسان: موساد در حال پراكنده كردن ايستگاه هاي جاسوسي خود دركشورهاي آسيايي است
اسماعيلي خبر داد: شكايت ايران از آمريكا به شوراي امنيت در دستور كار مجلس
دبير كل جمعيت ايثارگران:
اصلي كردن اختلافات داخلي در شرايط بيداري اسلامي و قيام وال استريت خيانت است
برگزاري پرشور مراسم دعاي عرفه زير بارش رحمت الهي
وزير خارجه فرانسه: اقدام نظامي عليه ايران، كل خاورميانه را بي ثبات مي كند
ديوان عالي كشور حكم محكوميت الياس نادران را تاييد نكرد
گروهك منافقين به خروج از عراق تن داد



معاون مصطفي عبدالجليل: هيئتي از شوراي انقلابيون ليبي به تهران سفر مي كند

معاون رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي ضمن قدرداني از حمايت ها و كمك هاي ايران به مردم انقلابي ليبي، از سفر هيئتي از اين شورا در آينده نزديك به ايران خبر داد.
«عبدالحفيظ غوقه» معاون شوراي ملي انتقالي ليبي، روابط ايران و ليبي بعد از سقوط معمر قذافي را خوب و رو به جلو خواند و با اشاره به كمك ها و حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران از مردم انقلابي ليبي، اظهار داشت: ما كمك هاي بشردوستانه زيادي از سوي ايران دريافت كرديم و قدردان اين حمايت ها و كمك ها هستيم.
وي همچنين از سفر هيئتي از شوراي ملي انتقالي ليبي به ايران در آينده نزديك خبر داد ولي به جزييات بيشتري در اين زمينه اشاره اي نكرد.
غوقه در گفت وگو با فارس سفر يك روزه علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان و هيئت همراه به ليبي را مثبت و مفيد برشمردو نسبت به حضور هيئت ايراني در ليبي ابراز خرسندي كرد.
وي همچنين گفت كه به آينده كشورش بسيار خوشبين است.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان پنجشنبه در راس هيئتي در سفري يك روزه به بنغازي و طرابلس رفت و با مصطفي عبدالجليل رئيس شوراي ملي انتقالي ديدار و گفت وگو كرد.وي همچنين از مركز درماني در بنغازي، باب العزيزيه مقر قذافي و ميدان شهداي شهر طرابلس بازديد كرد.
صالحي روز شنبه در نشستي خبري با اشاره به حضور 70 مجروح ليبيايي در ايران گفت: قرار شد تعداد بيشتري را پذيرا باشيم.

 



همه جا صدايت هست

سيد محمد عماد اعرابي
«اوضاع اصلاً خوب نيست.» اين شايد ساده ترين جمله اي باشد كه اين روزها دولتمردان آمريكايي و اسرائيلي در گوشه و كنار كاخ رياست جمهوري يا در تماس هاي محرمانه با يكديگر براي توصيف جهان به كار مي برند. چيزي به خاطره تلخ 4 نوامبر (13 آبان) براي دولتمردان آمريكا باقي نمانده كه رئيس جمهور اوباما مثل هميشه سوار بر اتومبيل ويژه در راه رسيدن به كاخ سفيد اخبار را مرور مي كند(1) و اين بار: «بندر اوكلند به دست معترضان افتاد.» اين اولين خبري نيست كه اين روزها رئيس جمهور ايالات متحده را آزار مي دهد و البته اوباما خوب مي داند كه آخرين اش هم نخواهد بود. هر چند قبلاً گفته بود «از طريق تلويزيون متوجه اين اعتراضات شدم»(2) اما حالا كافي است پشت به تلويزيون بايستد و از پنجره تمام قد دفتر كار مخصوص اش نگاهي به بيرون بياندازد؛ نيازي به حضور معترضان پشت نرده هاي كاخ سفيد نيست، اگر باهوش باشد مي تواند از چند برابر شدن گاردهاي امنيتي به وخامت اوضاع پي ببرد. هر قدر كه صداي همهمه معترضان گنگ و نامفهوم باشد اما دست نوشته ها و تابلوهاي شان فرياد مي زند «Capitalism Doesnصt Work» (سرمايه داري به كار نمي آيد)، «Capitalism Can Not Be Reformed» (سرمايه داري اصلاح پذير نيست)، «We feel asleep for a while Just Woke Up» (ما مدتي خواب بوديم، فقط بيدار شديم، همين!)، « 99% We Are » (ما 99 درصديم) تابلوهايي كه حالا ديگر فقط در وال استريت نصب نشده؛ از نيوجرسي تا ساكرامنتو در دست پير و جوان مي شود يكي از آنها را ديد.
يك بازي ساده؛ بياييد خودمان را جاي مسئولين آمريكايي و اسرائيلي بگذاريم:
در كمتر از 6 ماه چهار دوست و متحد ارزشمند خود را در قلب انرژي جهان يعني خاورميانه از دست مي دهيد؛ تونس، مصر، يمن و ليبي از كنترل خارج مي شوند. عربستان، اردن و بحرين در شرايط آرام به سر نمي برند و حالا ديگر جريان نفت در دست تان نيست. هر چند سعي مي كنيد با گزينش و سانسور اخبار، قيام هاي مردم را به نفع خود مصادره كنيد و ماهيت ضد آمريكايي آن را نشان ندهيد اما در عرض يك هفته دو رويداد جنجالي همه چيز را به هم مي ريزد: تسخير سفارت اسرائيل و تسخير دانشگاه آمريكا در قاهره. دو اتفاقي كه پيام روشني را به جهان مخابره كرد: اين جنبش ها هرچه باشد حافظ منافع آمريكا و اسرائيل نيست. زخم افغانستان هر روز كهنه تر مي شود و تلفات نظاميان در عراق هر روز بيشتر. تمام اين حوادث بعلاوه اقتصادي شكست خورده، به تنهايي براي دق دادن يك رئيس جمهور كافي است اما دولتمردان آمريكا و اسرائيل وقتي اولين سكته را مي زنند كه شهروندان خشمگين شان را به نشانه اعتراض در كف خيابان ها مي بينند صحنه اي كه خيلي دوست داشتند در سال 1388 در ايران ببينند اما... حالا كابوس حكومت سرمايه داران شروع مي شود؛ ديگر پشتوانه مردمي وجود ندارد و حكومت از ملت جدا افتاده است. ولي چاره چيست؟ چگونه بايد اين شكاف را حتي به صورت موقت پر كرد و چگونه بايد مردم را با دولت متحد كرد؟
جواب اما چندان پيچيده به نظر نمي رسد! «بايد مردم را بترسانيم.» اين راه حلي است كه پيش تر نيز آمريكا و اسرائيل براي جلب پشتوانه مردمي تصميمات شان از آن استفاده كردند، لااقل يك بارش را همه به ياد داريم: 11 سپتامبر .2001 اما در سال 2010 آنها دو دستاورد تازه دارند: اقتصاد ورشكسته و ارتش به گل نشسته. ديگر تصميم به حمله نظامي حتي اگر بخواهند هم مقدور نيست اما «ترساندن مردم» هنوز هم مفيد است، حداقل براي مدتي مي تواند دولت و مردم را متحد كند. حالا مي توانيد نگاهي به اخبار جهان بياندازيد: «ايران قصد ترور سفير عربستان در آمريكا را داشت»، «آژانس انرژي اتمي از فعاليت هاي هسته اي ايران ابراز نگراني كرد»، «سپاه قدس عامل ترور سفير عربستان در آمريكا»، «گزارش آژانس، ايران را به فعاليت اتمي نظامي متهم مي كند»، «ايهود باراك: ايران اتمي، اسرائيل را محو مي كند» و...
اوضاع در آمريكا، اسرائيل و كشورهاي غرب اصلاً خوب نيست كه دست به دامن چنين فضاسازي هاي رسانه اي شده اند تا مردم را از ترس غول خود ساخته تروريست با دولت متحد كنند. نفس ابرقدرت(!) جهان به شماره افتاده آنقدر كه دست به دامن منصور ارباب سيار شده تا شايد معضلاتش حل شود.
«اوضاع اصلاً خوب نيست.» اين جمله را 32 سال پيش «ويليام گريفيث»(3) در تحليل انقلاب اسلامي ايران براي مأموران آمريكايي نوشت و تجديد حيات اسلام را هشدار داد: «انقلاب ايران يكي از اصيل ترين تحولات ديني و سياسي زمان ما را تشكيل داده است. اين همان گرايش به اصول اسلامي است كه [...] باعث مشكلاتي براي غرب خواهد شد.»(4) گريفيث حتي تلويحاً به مأموران CIA اعلام كرد كه [امام] خميني دعوي جهاني دارد: «اسلام خيلي بيشتر از يك دين است[...] در واقع جمعيت اسلام «امت» به قدري جامع است كه مفهوم مردم- كشور در مقام مقايسه با عالم اسلام نارسا مي باشد»(5) حالا پيش بيني او به واقعيت نزديك مي شود. اين روزها شايد جوانان وال استريت، نيوجرسي، اوكلند، شيكاگو و... نام [امام]خميني(ره) را نشنيده باشند اما هم صدا با او عليه سرمايه داري شوريده اند. شورشي عليه مستكبران در حمايت از مستضعفين و پابرهنه ها، شورشي كه به اعتراف «ويليام گريفيث» محقق مركز مطالعات بين الملل ماساچوست، ايران و در رأس آن آيت الله خميني(ره) پايه گذارش بود. راستي! سيد روح الله تو نيستي اما اين روزها همه جا صدايت هست...
ـــــــــــــــــــــــــــ
1- خاطرات هميلتون جردن، رئيس ستاد كاركنان كاخ سفيد.
2- اينديپندنت
3- مركز مطالعات بين الملل مؤسسه تكنولوژي ماساچوست (MIT)
4- اسناد لانه جاسوسي. انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي سياسي. ج .14 ص 163
5- پيشين

 



در پاسخ به تهديدات رژيم صهيونيستي بيان شد
رژيم صهيونيستي قبل از حمله به ايران نابود مي شود

جمعي از فعالان سياسي تهديدات اخير رژيم صهيونيستي و آمريكا عليه ايران را احمقانه خواندند و تأكيد كردند كه رژيم صهيونيستي قبل از حمله به ايران توسط حاميان انقلاب اسلامي در مرزهاي سرزمين هاي اشغالي نابود خواهد شد.
حجت الاسلام «حسين ابراهيمي» نماينده مردم بيرجند در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به فشارهاي اخير آمريكا و غرب عليه ايران همچون سناريوسازي، افزايش تحريم ها و نيز تهديد به حمله نظامي گفت: بيداري اسلامي در منطقه كه الهام گرفته از انقلاب اسلامي است، موجب به هم ريختگي تمامي برنامه هاي غربي ها و آمريكا شده است.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه مقابل حزب الله، ايستادگي سوريه در برابر فشار غربي ها و نيز مطالبات اسلامي مطرح شده در مصر و تونس و... را از جمله تأثيرپذيري از انقلاب اسلامي خواند و افزود: غربي ها و به خصوص آمريكا پس از تأثيرگذاري ايران خواستند جلوي الهام بخشي ايران را بگيرند و اول با تهمت زدن دست به سناريوسازي زدند.
وي افزود: آنها در مرحله دوم در واكنشي عصبي بحث ترور فرماندهان سپاه را مطرح كردند كه اين خود بيانگر شكست كشوري است كه خود را داعيه دار اداره جهان و توانمندي مي داند. چرا كه كارش به جايي رسيده كه از روي استيصال و ضعف مسئولان جمهوري را تهديد به ترور مي كند.
ابراهيمي با تأكيد بر اينكه امروز ديگر آمريكا نه راه پس و نه راه پيش دارد، گفت: خيزش هاي منطقه امروز به قلب آمريكا و اروپا رسيده است و الان در هزار شهر اروپايي بحث وال استريت مطرح است.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش پاياني گفتگوي خود در پاسخ به ادعاي مضحك رژيم صهيونيستي و آمريكا مبني بر حمله نظامي به ايران گفت: اين تنها يك ادعاي بي پايه و اساس است چرا كه امروز رژيم صهيونيستي در تل آويو براي بقاي خودش تلاش مي كند و نمونه اين استيصال رژيم صهيونيستي را در سالگرد اشغال فلسطين «روز نكبت» ديديم كه چگونه با شعار دادن برخي مردم از كشورهاي تازه انقلاب كرده چگونه رژيم صهيونيستي دستپاچه شد.
وي تأكيد كرد: امروز همين نيروها با ايران متحد هستند و اگر رژيم صهيونيستي دست به اقدام احمقانه اي عليه ما بزند در آتش خشم جمهوري اسلامي ايران و حاميان آن در سراسر دنيا، فرو خواهد شد.
ابراهيمي در خاتمه تأكيد كرد كه رژيم صهيونيستي قبل از آنكه بخواهد اقدامي عليه ايران بكند، توسط حاميان انقلاب اسلامي در مرزهاي خود نابود مي شود.
محمد كوثري عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به پازل توطئه مشترك آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: آمريكا و رژيم صهيونيستي امروز در مواجهه با تحولات منطقه اي و جهاني دچار وحشت بزرگ و نگراني شديدي هستند و با از دست دادن پايگاه ها و منافع نامشروع خود در كشورهاي منطقه، سعي دارند به نوعي از زيربار اين وضعيت رها شوند.
كوثري در ادامه سخنان خود به تهديدات برخي از مقامات رژيم صهيونيستي اشاره كرد و سخنان تهديدآميز آنها را جنگ رواني خواند و افزود: اين گونه سخنان كه اخيراً در مصاحبه هاي مقامات رژيم صهيونيستي شاهد هستيم در واقع يك نوع عمليات رواني است و غير از اين چيز ديگري نيست.
وي به سخني كنايه آميز از امام(ره) اشاره كرد و گفت: امام در اين باره فرمودند وقتي در مقابل حيواني محكم مي ايستيد، آن حيوان جرأت حمله پيدا نمي كند و در واكنش به اين ايستادگي از خود باد رها مي كند. مقامات اسرائيل نيز از خودشان اين حرف ها را مي پرانند، در حالي كه شاهد بوديم اين رژيم غاصب در مقابل ايستادگي گروهي چند هزار نفره از حزب الله لبنان و مردم غزه شكست مفتضحانه اي را خورد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تأكيد بر اينكه اين گونه سخنان از سوي مقامات رژيم صهيونيستي و آمريكا يك بلوف سياسي و نظامي است، گفت: در عين حال مردم و نيروهاي مسلح ما آمادگي كامل خود را دارند و آماده تر از هميشه در صحنه حاضر هستند.
حميدرضا مقدم فر معاون فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و كارشناس مسائل استراتژيك نيز در خصوص اهداف موج جديد جنگ رواني غرب عليه ايران گفت: سه موضوع همواره در دستور كار عمليات رواني آمريكا عليه ايران به كار رفته و اين روزها آنها به دنبال مشكلاتي كه با آن روبه رو هستند سناريويي را شروع كرده اند كه آغاز يك پروژه چند مرحله اي عليه ايران است.
وي با اشاره به گزارش آمانو كه قرار است تا چند روز ديگر ارائه شود، بعد تبليغاتي و عمليات رواني اين گزارش را خيلي بيشتر از ماهيت تخصصي و فني آن دانست و خاطرنشان كرد: مقدمات اين موضوع همچون موضع گيري اوباما و ساركوزي و رژيم اشغالگر قدس نشان مي دهد اين ماجرا بيشتر از آنكه يك گزارش تخصصي و فني باشد سناريويي تبليغاتي است.
اين كارشناس مسائل سياسي با اشاره به اينكه كشورهاي غربي مي دانند كه بيداري هاي اسلامي منطقه متأثر از ايران است، گفت: كه از همين رو آنها مي خواهند الگوي اجرايي ارائه شده از سوي ايران به دنيا را زير سؤال برده و آبروي انقلاب را ببرند. بنابراين جمهوري اسلامي ايران را به تروريسم متهم مي كنند و اتفاقاً واسطه اين اتهام را سپاه قرار مي دهند. چرا كه امروز كشورهاي منطقه در نظام سازي اسلامي شان سپاه را مدل خوبي مي بينند. بنابراين آمريكايي ها بايد هم سپاه و هم جمهوري اسلامي ايران را متهم كنند و انقلاب اسلامي ايران را از الگو شدن باز بدارند.

 



سردار وحيدي: نيروي قدس سپاه پيشتاز مبارزه با تروريسم و خار چشم صهيونيست هاست

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واكنش به طرح ترور فرمانده نيروي قدس سپاه از سوي مقامات آمريكايي، اين نيرو را فداكار، پيشتاز در مبارزه با تروريسم و خارچشم صهيونيست هاي اشغالگر دانست.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در واكنش به ادعاهاي مطرح شده عليه نيروي قدس و درخواست ترور فرمانده اين نيرو توسط برخي نمايندگان كنگره آمريكا، اظهار داشت: مثلث شوم، تروريسم، نقض حقوق بشر و استفاده از سلاح هاي كشتار جمعي، ريشه در سياست هاي ضدانساني آمريكا دارد.
وحيدي افزود: آمريكا با اين مثلث شوم مقاصد نامشروع خود را به پيش برده است و البته سعي مي كند با فرافكني و اتهام زني اين سه ضلع سياست و اقدامات خود را به ديگران نسبت دهد.
وزير دفاع در ادامه گفت: ولي از آنجا كه خداوند وعده داده است«و مكرو مكرالله والله خيرالماكرين» خداوند مكر آنان را به خودشان برمي گرداند، در شرايطي كه مقامات آمريكا با طرح ادعاي واهي و اسناد جعلي و سناريوي از پيش تعيين شده به منظور اختلاف افكني ميان ايران با كشورهاي منطقه هستند و ايران را به تروريسم متهم مي كنند، خودشان آشكار و بي پروا درخواست مي كنند كه فرمانده نيروي قدس ايران را ترور كنيد و البته اينگونه سياست هاي نابخردانه و ضد بشري آمريكا موجب شده است كه آنان اين چنين مورد تنفر مردم جهان باشند و در داخل آمريكا با جنبش 99درصدي رو به رو شوند.
وحيدي با بيان اينكه براي ملت هاي جهان آشكار شده است كه اگر دخالت ها و اقدامات ضدانساني آمريكا و غرب در ديگر نقاط عالم رخ نمي داد، امروز مردم جهان، شاهد اين همه نابساماني هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و امنيتي نبودند، تأكيد كرد: بايد پرونده اين خيانت ها و دخالت ها و اقدامات آشكار و پنهان تروريستي آمريكا در مجامع بي طرف بين المللي مطرح و حقوق مردم مظلوم جهان كه در معرض و آسيب اين سياست ها قرارگرفته اند از آنان ستانده شود.
وي افزود: البته ما يقين داريم كه صداهاي شوم ترور و دهشت افكني كه از كنگره آمريكا بلند مي شود صداي مردم آمريكا نيست، ما صداي واقعي مردم آمريكا را در جنبش وال استريت شنيده ايم كه خواستار پايان يافتن چنين نظام ظالمانه اي هستند.
وزير دفاع در پايان حمايت خود را از نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان نيرويي فداكار، پيشتاز در مبارزه با تروريسم، افشاءكننده ترفندهاي استكبار جهاني و خارچشم صهيونيست هاي اشغالگر و متجاوز اعلام كرد.

 



نگاهي به چند و چون ولايت(2) مفهوم ولايت در قرآن

خوب است واژه ولايت را در قرآن بررسي كنيم و مشتقاتش را ببينيم در چه موردي به كار رفته است. اگر بخواهيم بحث جامعي داشته باشيم به يكي دو جلسه تمام نمي شود. در اينجا چند نكته برجسته اش را عرض مي كنم. واژه «ولايت» و مشتقات آن يعني ولي، مولي، تولي، همه از يك ماده است. ريشه همه آنها ولايت است. صفت مشبهه اش ولي مي شود. جمع آن اولياء است. فعلش هم تولي است. كلمه ولي در قرآن گاهي درباره خدا به كار رفته است. همه شما آيه الكرسي را حفظ هستيد؛ «الله ولي الذين امنوا» (بقره257) خدا بر مومنين ولايت دارد. در مقابل، كافران هم ولي دارند، اما ولي آنها خدا نيست؛ ولي هاي آنها طاغوت است. والذين كفروا اولياوهم الطاغوت درباره خدا فقط مي گويد ولي، اما درباره كافران مي گويد اولياء. چون شياطين يكي نيستند، فراوانند، مثل نور و ظلمت. نور يكي است، اما ظلمت انواع دارد. به هر حال يكي از موارد ولايت، ولايت خدا بر مومنان است. مشابه اين معنا در كلمه «مولي» در سوره محمد صلي الله عليه و آله است: «ذلك بان الله مولي الذين امنوا و ان الكافرين لا مولي لهم؛ خدا مولاي مومنان است، ولي كافران مولي ندارند.»(محمد/11) معمولا مولي را به آقا معني مي كنيم. مي گوييم خدا آقاي مومنان است. سرور مومنان است، اما كافران آقا ندارند. برخي از آيات، مومنان را ولي خدا معرفي مي كنند. يادتان باشد آيات پيشين، خدا را ولي مومنان معرفي مي كرد. «الا ان اولياء الله لاخوف عليهم ولا هم يحزنون؛ اولياي خدا كه همان مومنان خالص هستند هيچ ترس و بيمي ندارند» (يونس/62) كلمه اولياءالله را بسيار استفاده مي كنيم در قرآن هم مكرر ذكر شده است. پس از يك سو خدا ولي مومنان است، و از ديگر سو مومنان ولي خدا هستند. تعبير ديگري هم داريم كه مومنان ولي همديگرند: «والمومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض...؛ مومنان بعضي با بعضي ديگر ولايت دارند.» (توبه/71) اين ولي اوست، او هم ولي اين است. پس كلمه ولي و مفهوم ولايت به گونه اي است كه برخدا نسبت به بندگان، بر بندگان نسبت به خدا و بر مومنان نسبت به يكديگر اطلاق مي شود. مفسران و بزرگان لغت شناس درباره ريشه، مقومات و مولفه هاي ولايت تحقيق كرده اند و به اين نتيجه رسيده اند كه ولايت در اصل لغت به اين معناست كه دو موجود آن چنان به هم نزديك باشند كه بين آنها هيچ چيز بيگانه اي وجود نداشته باشد. اگر چنين رابطه اي بين دو موجود باشد، مي گويند اين ولي آن موجود است. اگر كسي آن قدر به خدا نزديك بود كه بين او و خدا، بيگانه اي وجود نداشت، هم او به خدا نزديك است و هم خدا به او نزديك است؛ بنابراين هم خدا ولي اوست و هم او ولي خدا. پس هم خدا ولي مومنان است و هم مومنان ولي خدا. خود مومنان هم با يكديگر همين حالت را دارند. آنهايي كه واقعا ايمانشان كامل است آنچنان با همديگر ارتباط، اتصال و پيوند دارند كه بيگانه اي نمي تواند بينشان نفوذ كند؛ البته اين ولايت، ولايتي است كه بار معنايي ارزشي دارد؛ ولايت مثبت و ايجابي است. هميشه ارتباط، مثبت نيست. گاهي ممكن است انسان به كسي نزديك بشود و از او ضرر ببيند. درباره شيطان اتفاقا همين گونه است. در همين آيه الكرسي گفتيم: والذين كفروا اوليا و هم الطاغوت؛ ولي مومنان خداست، اما ولي كافران طاغوت است. با طاغوت هم مي شود ولايت داشت. خداوند درباره شيطان مي فرمايد شيطان بر كسي تسلط ندارد مگر كسي كه خودش را ولي شيطان كند. يعني انسان مي تواند با شيطان به گونه اي ارتباط برقرار كند كه خودش را در اختيار او قرار بدهد. وقتي كه اين گونه شد شيطان بر او مسلط مي شود، ولي او ابتدائا تسلطي ندارد. انسان به دست خودش خود را تسليم شيطان مي كند.
ولايت تكويني و ولايت تشريعي
از اين بحث دو نتيجه مي گيريم. خداوند با همه مخلوقاتش رابطه اي تكويني و وجودي دارد. او به همه چيز نزديك است: «و نحن اقرب اليه من حبل الوريد» (ق/17) اين نزديكي و ارتباط، ولايت تكويني الهي بر همه موجودات است، اما خداوند ولايت ديگري نيز دارد. اگر انساني خودش را در اختيار خدا قرار دهد، خداوند رابطه ديگري با او برقرار مي كند، رابطه اي كه در آن خداوند مي خواهد به او خير برساند؛ او را سرپرستي مي كند؛ بلاها را از او دور مي سازد و محافظت اش مي كند. اين ولايت، تنها وقتي است كه انساني به اختيار، خودش را در اختيار خدا قرار مي دهد. اما كساني هم هستند كه خودشان را در اختيار شيطان قرار مي دهند. آنها اولياي طاغوت مي شوند. اين مقدمه اي بود براي اصل مفهوم ولايت. اين نتيجه را فراموش نكنيد كه يك ولايت تكويني داريم كه نمي شود آن را قطع كنيد و آن مالكيت خدا نسبت به همه چيز است. اين مالكيت را نمي توان از خدا سلب كرد. خدا مالك هر موجودي است و اين ملكيت، سلب شدني نيست، اما ولايت به معني دوم يعني كسي كه متصدي كارهاي طرف مقابل مي شود. خدا اين ولايت را مي تواند سلب كند. بگويد تو با من نيستي. من ديگر با تو كاري ندارم. مي تواند بگويد برو گم شو! تو ديگر با ما ارتباطي نداري. آن ولايت تكويني است و اين ولايت تشريعي.
اختياردار مردم پس از خدا
خداوند كساني را معين كرده است كه بتوانيم با آنها رابطه داشته باشيم. در اين رابطه به اذن خدا خودمان را در اختيار آنها قرار مي دهيم: «النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم» (احزاب/ 6) اين ولايت را خدا براي پيغمبر قرار داده است. اگر مؤمنان خودشان را در اختيار پيغمبر قرار دادند و گفتند هرچه شما بگوييد قبول است، ولايت پيغمبر را پذيرفته اند، اما كساني بودند كه اينچنين نكردند. مي گفتند ما مسلمان و مطيعيم، اما در عمل مخالفت مي كردند. گاهي هم به ضرر پيغمبر اقدام مي كردند. گاهي در جلسات خصوصي شان مؤمنان را مسخره مي كردند، حتي بر ضد پيغمبر توطئه مي كردند. قرآن اينها را منافق مي نامد. در يكي از جنگ ها «ابي بن كعب» كه رئيس منافقان بود گفت: اين مهاجران- مؤمنان را مي گفت- يك مشت مردم آواره اي هستند كه به مدينه آمدند و مزاحم ما شدند. وقتي به مدينه برگرديم بيرونشان مي كنيم: «يقولون لئن رجعنا الي المدينه ليخرجن الاعز منها الاذل؛ وقتي به مدينه برگشتيم كسي كه عزت بيشتري دارد اين آواره هاي ذليل را بيرون مي كند.» (منافقون/8) قرآن مي گويد كساني كه خودشان را مسلمان مي دانستند اين گونه توطئه مي كردند. اينها ولايت پيغمبر را ندارند. ولايت حقيقي آن است كه انسان خودش را در اختيار پيغمبر و امام معصوم بگذارد. بعد از ايشان هم هر كه را امام معصوم تأييد كند ولي امر مسلمين مي شود. وقتي انسان خودش را در اختيار او مي گذارد و مي گويد هرچه تو مي گويي چشم، ولايت برقرار مي شود.
ولي مؤمنان پس از پيامبر
در روز غدير وقتي پيامبر به همه حجاجي كه از مكه آمده بودند دستور داد تا كنار آن غدير (آبگير) جمع شوند، خطبه اي خواندند. فرمودند: «الست اولي بالمؤمنين من انفسهم؛ آيا من بر شما ولايت ندارم؟» (بحار/ 82/ 89) همه گفتند: بله، خدا اين ولايت را براي شما قرار داده است: «النبي اولي بالمؤمنين من أنفسهم» يعني پيغمبر اختيار مردم را بيشتر از خودشان دارد. از خود مردم به خودشان سزاوارتر است. يعني خدا براي پيغمبر اختياري قرار داده است كه بيش از خود انسان بر آنها حق تصرف دارد.
چرا پيامبر اين را فرمود؟ براي اين كه بگويد همان مقامي كه خدا به من داده است، به اذن و امر خدا براي علي(ع) تعيين مي كنم: «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» آن مقدمه را فرمود تا بگويد اين مولا كه مي گويم همان اولي من انفسهم است كه اول از شما اقرار گرفتم: «الست اولي بالمؤمنين من انفسهم؛ آيا من اختيار شما را بيش از خودتان ندارم؟» گفتند: بله. فرمود: اكنون خداوند اين ولايت را براي علي(ع) قرار داده است. وقتي شعاع اين ولايت به ولي امر مي تابد مثل نور خورشيد است كه به ماه مي تابد. نور خودش نيست، ولي وقتي داده شد از آن نور استفاده مي كنيم همان طور كه از نور خورشيد استفاده مي كنيم، پس حقيقت ولايت اين است كه انسان با كسي پيوندي برقرار كند و خودش را در اختيار او قرار بدهد. اين مي شود تولي. در آن آيه هم كه خدا مي فرمايد كساني نسبت به شيطان چنين كاري مي كنند همين است: «انما سلطانه علي الذين يتولونه؛ تسلط شيطان بر كساني است كه ولايت او را مي پذيرند.» يعني خودشان را در اختيار شيطان قرار مي دهند. مي گويند حكم آنچه فرمايي! مي گويد: چشمت را اينجا به كار ببر! مي گويد: چشم. مي گويد: زبانت را آن طور به كار ببر! مي گويد: چشم. مي گويد: دست به مال مردم دراز كن! پا به ملك غصبي بگذار! مي گويد: چشم. اين مي شود ولايت شيطان. ولايت خدا كدام بود؟ مي فرمايد: چشمت را حفظ كن، به نامحرم نگاه نكن! مي گويد: چشم. مي فرمايد: گوش به موسيقي حرام نده! غيبت نكن! مي گويد: چشم. اگر انسان خودش را در اختيار خدا قرار بدهد، ولي خدا مي شود. پس حقيقت ولايت اين است كه انسان به اختيار، خودش را تابع ديگري كند. ارتباطي با او برقرار كند كه در دل، او را دوست داشته باشد؛ عملش مطابق رأي او باشد؛ وقتي كه دشمن به او حمله مي كند از او حمايت كند و جان و مالش را در مصلحت او صرف كند، اين مي شود ولايت. خدا مي خواهد بنده اش اول در مقابل خودش اين گونه تسليم باشد بعد در مقابل پيغمبر و امام معصوم و يا كسي كه جانشين و نائب امام معصوم است. اين فرهنگ اسلامي شيعي است. اهل تسنن تا پيغمبر را قبول دارند، اگرچه خيلي از آنها به آن هم عمل نمي كنند مثل بسياري از ما كه ولايت اهل بيت را قبول داريم اما به آن عمل نمي كنيم. اهل سنت به ولايت خدا و پيغمبر اعتقاد دارند، اما بعد از آن، ولايت حضرات معصومين را قبول ندارند. نزد آنها نائب امام زمان، مقامي را كه ما قائل هستيم، ندارد. اما فرهنگ شيعه اين است كه همان طور كه بايد در بالاترين درجه، از خدا اطاعت كنيم؛ دلمان با خدا باشد؛ خدا را دوست بداريم، بعد از آن بايد نسبت به پيغمبر و ائمه معصوم چنين حالتي را داشته باشيم؛ از اسمشان خوشمان بيايد؛ در دلمان محبت شان را داشته باشيم؛ احترامشان كنيم؛ در عمل نيز نشان بدهيم و به دستوراتشان عمل كنيم. اين مي شود ولايت پيغمبر و امام، وقتي هم به امام معصوم دسترسي نداريم، بايد تابع جانشين امام معصوم باشيم. اين مفهوم ولايت در فرهنگ قرآني است.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي (دام عزه)
مشهد مقدس- 8/9/1389
زلال بصيرت در دهه ولايت روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



از ترس ضربات اطلاعاتي ايران
كارشناسان: موساد در حال پراكنده كردن ايستگاه هاي جاسوسي خود دركشورهاي آسيايي است

موساد پس از دريافت ضربات اطلاعاتي از ايران، در حال تمركز زدايي و پخش ايستگاه هاي جاسوسي خود در چندين كشور آسيايي است.
به گزارش فارس، خبر درز كرده از برخي محافل ديپلماتيك منطقه حاكي است كه موساد پس از دريافت ضربات اطلاعاتي متوالي از دستگاه هاي اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران، با دستپاچگي در حال تمركززدايي و پخش ايستگاه هاي جاسوسي و عملياتي خود در چندين كشور آسيايي است.
بنابراين گزارش، بحران اطلاعاتي عميق در موساد به ويژه با دستگيري مجيد جمالي فشي (عامل ترور شهيد علي محمدي) و تعدادي ديگر از عوامل و تروريست هاي رژيم صهيونيستي و كشف برخي از شگردهاي اطلاعاتي اين سرويس، روز به روز حادتر مي شود و همين امر موساد را وادار كرده تا بخشي از فعاليت هاي ايستگاه اصلي جاسوسي - عملياتي خود در استانبول را به كشورهايي مانند آذربايجان و گرجستان و چند كشور ديگر منتقل نمايد.
بنابر اطلاعات دريافت شده، همچنين يكي از اهداف اصلي از تاسيس سفارتخانه رژيم صهيونيستي در كشور تركمنستان، تامين قسمتي از پوشش هاي جاسوسي- عملياتي مورد نياز سرويس جاسوسي آن رژيم است؛ اگرچه به دليل حساسيت شديد مردم مسلمان تركمنستان به رژيم صهيونيستي و اهداف آن، هم دولت تركمنستان و هم صهيونيست ها نگران واكنش هاي غيرقابل پيش بيني آنها هستند.
منابع مطلع مي گويند تاسيس سفارتخانه در تركمنستان با فشار آمريكا بر ميزبان تحقق پيدا كرده است. اين در حالي است كه به عقيده كارشناسان، دفاتر ديپلماتيكي كه رژيم صهيونيستي در پي تاسيس آنها در چند كشور آسيايي است، اساسا كاركرد ديپلماتيك ندارد و كليه آنها همانند دفتر استانبول عملا به عنوان مقرهايي براي انجام عمليات تروريستي عليه كشورهاي منطقه مورد استفاده قرار مي گيرد.
گزارش ياد شده همچنين از كشورهاي تايلند، هند، ارمنستان و مالزي به عنوان ديگر محل هايي ياد مي كند كه موساد در پي تقويت هرچه بيشتر ايستگاه هاي تروريستي خود در آنهاست.
منابع مطلع تاكيد مي كنند در اغلب موارد، كشورهاي ميزبان از هويت واقعي اين مقرهاي جاسوسي-عملياتي بي خبر بوده و فعاليت آنها را از نوع متعارف ديپلماتيك تصور مي كنند. همچنين اين منابع اظهار مي دارند كه اهداف عملياتي تعريف شده براي اين ايستگاه ها به هيچ وجه منحصر به ايران نيست و كشورهايي مانند سوريه، عراق، عربستان، مصر و تونس را نيز در بر مي گيرد.
و بالاخره كارشناسان امر اظهار مي دارند كه علاوه بر شكست اطلاعاتي رژيم صهيونيستي از جمهوري اسلامي ايران، موج بيداري اسلامي و وقوع انقلاب هاي اسلامي در منطقه نيز در تغيير آرايش ايستگاه هاي موساد موثر بوده است.

 



اسماعيلي خبر داد: شكايت ايران از آمريكا به شوراي امنيت در دستور كار مجلس

شكايت از دولت آمريكا به دليل ارتكاب صدها اقدام تروريستي در جهان عليه ملت ايران و ديگر ملت هاي جهان، در دستور كار «كميته امنيت مجلس شوراي اسلامي» قرار گرفت.
«ولي اسماعيلي» نايب رئيس كميته امنيت مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: اسناد زنده و گوياي مردم ايران ثابت مي كند كه دولت آمريكا به عنوان نماد تروريسم در جهان، ميليون ها انسان را به قتل رسانده و تهديدي براي بشريت است.
وي افزود: اگر از اقدامات علني آمريكا در حمله به عراق، افغانستان، ويتنام، بوسني هرزگويين و تحريك صدام براي حمله به ايران و حمايت از رژيم صهيونيستي براي غصب خاك فلسطين و كشتار مردم بي گناه فلسطيني بگذريم، اسنادي در اختيار جمهوري اسلامي ايران است كه ثابت مي كند آمريكايي ها با تمامي تروريست هاي جهان به طور مستقيم يا غيرمستقيم در ارتباط هستند.
اسماعيلي در گفت وگو با فارس با بيان اينكه مردم آمريكا نبايد قرباني جنايات دولت تروريست خود شوند، تصريح كرد: پيش بيني ما اين است كه مردم آمريكا بعد از انتشار اسناد ايران مبني بر تروريست بودن دولت آمريكا، با حضور در خيابان هاي آمريكا براي محاكمه تروريست هاي بزرگ جهان اقدام خواهند كرد.
نايب رئيس كميته امنيت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي شكايت از آمريكا را به شوراي عالي امنيت ملي سازمان ملل در دستور كار دارند، گفت: اميدواريم كشورها و دولت هاي مستقل جهان در محاكمه حاكمان تروريست آمريكا نمايندگان ملت ايران را همراهي كنند تا اقدامي جدي براي محكوميت تروريست هاي بزرگ جهان در سازمان ملل متحد انجام شود.
اسماعيل كوثري، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز درخصوص ارائه اسناد غيرقابل خدشه از دخالت آمريكا در هدايت ترورها در ايران و منطقه اظهار داشت: اين اسناد را ما در اختيار داشتيم، اما موقعيت انتشار آن فراهم نشده بود، ولي الان با توجه به بيانات مقام معظم رهبري، بهترين زمان جهت انتشار اين اسناد و ارائه آن به افكار عمومي دنياست.
به گفته وي، با اين جناياتي كه آمريكا و صهيونيست ها انجام دادند و خلاف شعار خود مبني بر مبارزه با تروريسم در منطقه عمل كردند، نشان دادند كه خودعامل تروريسم و تروريست پرور هستند.وي با بيان اين كه آمريكا و صهيونيست ها، تروريست ها را تربيت مي كنند، افزود: كشوري كه خود را مدعي اداره دنيا مي داند به صراحت نمي گويد كه ما مسئولان ايراني را ترور مي كنيم، لذا اين امر حاكي از عمق جنايات آمريكايي هاست.
محمد كرمي راد، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در اين باره اظهار داشت كه دستگاه ديپلماسي كشور بايد سندهاي ايران عليه آمريكا را تا به دست آوردن نتيجه قطعي دنبال كند.

 



دبير كل جمعيت ايثارگران:
اصلي كردن اختلافات داخلي در شرايط بيداري اسلامي و قيام وال استريت خيانت است

دبير كل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي، اصلي كردن اختلافات داخلي در شرايط بيداري اسلامي و قيام وال استريت را خيانت دانست.
حسين فدايي در تحليل خود از وضعيت فعلي آمريكا عنوان كرد: نظام حاكم بر آمريكا در شرايط سختي به سر مي برد كه در هيچ مقطع تاريخي چنين نبوده است. اين نظام سياسي، در ظاهر به اوج خود رسيده و ديگر حرفي براي گرفتن ندارند؛ يعني به لحاظ انديشه و به لحاظ نهادسازي، به انتهاي مسيرشان رسيده اند و هر آنچه تاكنون در چنته داشته اند به ميدان آورده اند. اگر شعار ليبرال دموكراسي سر داده اند، اگر آواي آزادي سر داده اند، اگر دم از كرامت انساني زده اند و مردم سالاري را در بوق و كرنا كرده اند، اكنون ديگر به پايان خط رسيده اند.
وي در ادامه تأكيد كرد: حال اگر انديشمندان ما نتوانند تحليل درستي از شرايط داشته باشند و در تحليل مسائل سياسي- داخلي اين تحولات را ناديده بگيرند و اختلافات داخلي و مسائل فرعي را مسأله اصلي خود بدانند، بايد با قاطعيت گفت خيانت بزرگي را به مردم، جمهوري اسلامي و حركت رو به پيشرفت و تكامل انقلاب اسلامي داشته اند و در واقعيت موضوع، كمكي بوده اند براي نظام سلطه كه بيشتر استمرار حيات داشته باشد.
دبير كل جمعيت ايثارگران در رابطه با شاخص هاي افول نظام سلطه و قدرت آمريكا هم گفت: در حوزه نظري تمام شعارهايي كه نظام سلطه داده، به روشي براي مردم دنيا، دروغ بودن، و بي محتوا بودن آنها روشن شده است. مردم دنيا به روشني دريافته اند كه مبحث مردم سالاري آمريكا و غرب يك فريب بوده است. بحث مقابله با تروريسم شعاري پوچ و بي محتوا بوده است.
طرفداري از حقوق بشر، مستمسكي دروغين براي فشار به ديگر كشورها بوده و بحث كرامت انساني، صرفاً شعار پررنگ و لعاب براي فريب ملل دنيا بوده است بنابراين در عرصه نظري سران غرب آنچه شعار و ايده جذاب و فريبنده داشته اند در صحنه اجرا و عمل تناقضات خود را نشان داده و بي محتوايي و دروغ بودن سخنان آنها براي مردم جهان و حتي خود مردم ايالات متحده عيان شده است.
وي افزود: از لحاظ نظامي هم نمونه هاي افول قدرت نظام سلطه هويدا شده است. درگذشته، آمريكايي ها با يك تلفن، حكومتي را در هر نقطه از جهان جابجا مي كردند، ولي مي بينيد كه ماه ها و سال هاست در عراق، افغانستان و برخي ديگر از نقاط جهان سرمايه گذاري كرده و مي كنند، هزاران كشته مي دهند و ليكن موفقيتي به دست نمي آورند و مجبور هستند براي كنترل تلفات خود بدون دستاوردهاي خاص منطقه را ترك كنند يا به مذاكره با امثال طالبان رو بياورند.
فدايي اضافه كرد: در بعد اقتصادي ابعاد ماجرا روشن تر است. بزرگ ترين بدهكار اقتصادي دنيا در حال حاضر، نظام حاكم بر آمريكا با بيش از 5/15 هزار ميليارد دلار بدهي است. از سويي ديگر كشوري مثل چين با رشد اقتصادي چشمگير خود، در حال نابودسازي توليد در آمريكاست.
خود حاكمان آمريكا، متوجه اين مسأله هستند و براي همين است كه دعواهاي آنها در كنگره درباره شيوه حل مشكلات اقتصادي به حد تنش رسيده است. لذا در دنيا به دنبال حادثه آفريني و حادثه سازي هستند تا بلكه با فرار به جلو، راه فراري براي نجات خود، دست و پا كنند والا آنها مي فهمند كه در حال افول و فروپاشي هستند و بسياري از انديشمندان و متفكرين شان در اعتراف به اين واقعيت، تصريح دارند.

 



در همه اماكن مقدسه كشور صورت گرفت
برگزاري پرشور مراسم دعاي عرفه زير بارش رحمت الهي

همزمان با نهم ذي الحجه، مراسم دعاي پرفيض عرفه در حرم مطهر امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و مناطق مرزي شلمچه و مهران و اكثرا زير بارش رحمت الهي برگزار شد.
به گزارش ايرنا، حرم مطهر ثامن الحجج حضرت علي بن موسي الرضا(ع)، عصر يكشنبه شاهد حضور گسترده و پرشور هزاران زائر و مجاوري بود كه دعاي پرفيض عرفه را در فضايي سرشار از معنويت زمزمه كردند.
در ساعات اوليه اين مراسم باشكوه، تمام صحن ها و رواق هاي بارگاه منور رضوي مملو از جمعيتي شد كه خود را از نقاط دور و نزديك به اين مكان قدسي رساندند تا دعاي عرفه را به ياد سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع) زمزمه كنند.
مردم قم نيز دعاي عرفه امام حسين(ع) را با چشماني اشكبار در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمكران، بقاع متبركه، مساجد و حسينيه ها زمزمه كردند.
در اين مراسم، عاشقان خاندان عصمت و طهارت، در شبستان هاي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و در خيابان هاي اطراف در زير بارش رحمت الهي، براي تعجيل در فرج حضرت امام زمان(عج)، سلامتي رهبر معظم انقلاب و خنثي شدن توطئه هاي دشمنان اسلام دست به دعا برداشتند.
اين گزارش حاكي است مراسم ملكوتي و عرفاني دعاي عرفه امام حسين(ع) بعدازظهر يكشنبه در فضايي سرشار از معنويت و تضرع به درگاه احديت در مشهد شهداي گمنام شلمچه در نقطه صفر مرزي برگزار شد.
در اين مراسم معنوي كه بيش از 50هزار نفر از اعضاي كاروان هاي راهيان نور از سراسر كشور حضور داشتند، شركت كنندگان با زمزمه دعاي نوراني عرفه، جلوه هايي از محبت و اخلاص به ذات باريتعالي را به نمايش گذاشتند.
در اين مراسم كه با مداحي و مرثيه سرايي به مناسبت شهادت مسلم ابن عقيل(ع) و فرياد يا حسين همراه بود ياد و خاطره شهداي هشت سال دفاع مقدس گرامي داشته شد.
منطقه عملياتي قلاويزان شهرستان مهران نيز عصر يكشنبه ميزبان كاروان هاي راهيان نور و زائران مشاهد شهيدان براي برگزاري مراسم روز عرفه بود.
در اين مراسم معنوي كه مردم و زائران ميزبان پيكر مطهر يكي از شهداي دوران دفاع مقدس بودند، در جستجوي رستگاري مناجات عرفه، سالار شهيدان را واسطه قرار داده و با آرمان هاي حسيني(ع) شهداي دفاع مقدس تجديد ميثاق كردند.
خيل عاشقان حسيني در نقطه صفر مرزي كربلاي مهران همزمان با حجاج بيت الله الحرام زمزمه لبيك، اللهم لبيك سردادند و با مناجات اباعبدالله(ع) به راز و نياز با پروردگار خويش پرداختند.
گفتني است نماز عيد قربان نيز ديروز با حضور هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم رضوي و حرم حضرت فاطمه معصومه و مسجد مقدس جمكران برگزار شد.

 



وزير خارجه فرانسه: اقدام نظامي عليه ايران، كل خاورميانه را بي ثبات مي كند

وزير امور خارجه فرانسه كه كشورش در دنبال روي از آمريكا درصدد اعمال دور جديد از فشارها عليه ايران است در عين حال نسبت به هرگونه ماجراجويي عليه ايران هشدار داد.
به گزارش فارس، پس از اوج گرفتن حملات رسانه اي به ايران به بهانه برنامه هسته اي صلح آميز و انتشار شايعات در رسانه هاي اسرائيلي عليه تهران، سران كشورهاي مختلف بر رد هرگونه اقدام احتمالي نظامي عليه ايران تاكيد كردند.
در حالي كه محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران در گفت وگو با روزنامه الاخبار مصر تاكيد كرد كه تهديدها چيز تازه اي نيست و غرب بخصوص آمريكا از قدرت و نفوذ ايران مي ترسند، «آلن ژوپه» وزير امور خارجه فرانسه درباره هرگونه اقدام نظامي عليه ايران هشدار داد.
ژوپه در گفت وگو با راديو «يوروپ-1» با رد دخالت نظامي، اعلام كرد كه دخالت نظامي تهديدي است كه ثبات كل منطقه را تهديد مي كند و وضعيتي ايجاد مي كند كه اصلاح آن ممكن نخواهد بود.
دو روز گذشته «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي ادعا كرد كه حمله نظامي به ايران نزديك شده است و وي احساس مي كند چيزي هست كه سبب تقدم راهكار نظامي بر راهكار ديپلماتيك مي شود.
وزير خارجه فرانسه با تاكيد بر ادامه دادن راه گفت وگو و تحريم ها عليه ايران، در عين حال براي نشان دادن وفاداري پاريس به صهيونيست ها اعلام كرد كه اگر تل آويو مورد حمله قرار بگيرد، پاريس در كنار آن خواهد ايستاد.
از طرف ديگر سرگي لاوروف وزير امور خارجه روسيه نيز با هشدار شديد به غربي ها درباره هرگونه اقدام عليه ايران، تاكيد كرد كه دخالت نظامي عليه ايران «اشتباهي فاحش» است.
پيشنهاد رابطه با ايران
مفيدتر از تشديد تحريم هاست
در همين رابطه يك كانديداي انتخابات رياست جمهوري آمريكا با اشاره به تلاش غرب براي اعمال دور جديدي از فشارها عليه ايران به مقامات كاخ سفيد توصيه كرد كه پيشنهاد دوستي مفيدتر از تشديد تحريم هاست.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس «ران پل»، يك كانديداي جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا، روز يك شنبه گفت كه خطر برنامه هسته اي ايران «بيش از حد بزرگ شده است».
وي افزود: تحريم هاي شديد اشتباه است، زيرا در مورد عراق تنها به جمعيت محلي آسيب رساند و باز هم راه را براي جنگ هموار كرد.
اين كانديداي رياست جمهوري آمريكا در پاسخ به اين كه براي جلوگيري از برنامه هسته اي ايران چه اقدامي خواهد كرد؟ گفت: شايد به آن ها پيشنهاد دوستي بدهم.

 



ديوان عالي كشور حكم محكوميت الياس نادران را تاييد نكرد

ديوان عالي كشور حكم دادگاه كيفري استان تهران مبني بر محكوميت يكي از نمايندگان تهران به اتهام افترا به معاون اول رئيس جمهور را تاييد نكرد.
چندي پيش شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران در پي شكايت محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور از الياس نادران، اين نماينده مجلس را به اتهام افترا مجرم شناخت اما اين پرونده با اعتراض نادران به ديوان عالي كشور ارسال شد.
ديوان عالي كشور با طرح ايرادي حقوقي پرونده مذكور را به دادگاه بدوي بازگرداند تا رفع نقص شود، ايراد ديوان اين است كه شكوائيه اوليه توسط نمايندگي قضايي اداره كل حقوقي نهاد رياست جمهوري به عنوان شاكي مطرح شده كه به دليل قانوني نبودن سمت شاكي در ابتدا، محمدرضا رحيمي يا وكلاي او بايد از نادران شكايت كنند.
از سوي ديگر وكلاي رحيمي معتقدند شكوائيه اوليه با رعايت مباني قانوني طرح شده و دفاع مكرر آنها از موكلشان و پيگيري موضوع و ارائه استدلال در جريان محاكمه به معني تاييد شكوائيه اوليه است و وجود يك نقص به ماهيت پرونده لطمه نمي زند و بر راي دادگاه بدوي اصرار دارند.
در عين حال ديوان عالي كشور راي صادره شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران مبني بر محكوميت نادران به اتهام افترا به معاون اول رئيس جمهور را تائيد نكرده و پرونده را براي رفع نقص به شعبه مذكور بازگردانده است.
لازم به ذكر است: الياس نادران كه بارها در سخنانش مدرك تحصيلي فوق ليسانس و دكتراي محمدرضا رحيمي را «نامعتبر» خوانده و او را متهم به ارتباط با شبكه فساد اقتصادي موسوم به «خانه فاطمي» كرده بود، از اتهام نشر اكاذيب تبرئه شده كه البته وكيل رحيمي خواستار تجديدنظر در اين زمينه شده است.

 



گروهك منافقين به خروج از عراق تن داد

سران منافقين سرانجام به خواست ملت عراق تن داده و با ارسال نامه اي به دفتر سازمان ملل در بغداد، نسبت به خروج از عراق اعلام آمادگي كردند.
پس از اين كه دولت عراق اعلام كرد، اعضاي گروهك تروريستي منافقين بايد تا پايان سال 2011 ميلادي خاك عراق را ترك كنند، سركرده اين گروهك تروريستي با نوشتن نامه اي نسبت به خروج از عراق اعلام آمادگي كرد.
يك منبع آگاه در گفت وگو با فارس در بغداد، ضمن تاييد اين خبر اعلام كرد: سركرده اين گروهك در فرانسه با ارسال نامه اي به دفتر سازمان ملل در عراق، نسبت به خروج از اين كشور اعلام آمادگي كرده است.
وي گفت: منافقين در نامه خود اعلام كرده اند به شرطي كه سازمان ملل روند خروج آنها از عراق را نظارت كند، آنها آماده خروج از عراق هستند.
پيش از اين، عراق، با انتشار بيانيه اي پايان ماه دسامبر سال جاري را ضرب الاجل خروج منافقين از عراق تعيين كرده بود.قبلا، يك منبع نزديك در دفتر سازمان ملل در بغداد اعلام كرده بود: سران سازمان مجاهدين خلق(منافقين) روز گذشته، با فرستادن نامه اي به دفتر نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد، آمادگي خود را براي خروج از عراق اعلام كرده ا ند.
گروهك تروريستي منافقين كه از سوي بيشتر كشورهاي جامعه بين الملل در فهرست گروه هاي تروريستي قرار دارد، از سال 1986 وارد خاك عراق شده و در اردوگاه اشرف واقع در استان دياله ساكن شدند.گفتني است انجمن دفاع از قربانيان تروريسم خاورميانه نيز با ارسال نامه اي به نماينده ويژه سازمان ملل در عراق، موارد متعدد نقض حقوق بشر در پادگان اشرف را يادآور شدند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14