(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 آبان 1390- شماره 20068

نبيه بري سلاح حزب الله را براي دفاع از لبنان ضروري دانست
هنيه : عيد واقعي ما روز آزادي مسجدالاقصي است
تشديد سركوب مخالفان سرمايه داري در شهرهاي آمريكا
اعتراض عليه عبدالله صالح در 30 شهر يمن
نامه سرگشاده وليدالمعلم به سران جهان جلوي فتنه انگيزي آمريكا را در سوريه بگيريد
برگزاري نخستين نماز عيد قربان در تونس، مصر و ليبي آزاد
نقش شاه سعودي در طرح تجزيه عراق
اورتگا براي 5 سال ديگر در مقام خود ماند
اعتصاب سراسري در اسرائيل چرخ اقتصاد اين كشور را از كار انداخت
تظاهرات ضد دولتي فردا در سراسر انگليس برگزار مي شود
بحران يونان با استعفاي نخست وزير وارد مرحله تازه اي شد
10 شهيد و 20 مجروح در انفجارهاي بغداد
مردم ايتاليا: تا استعفاي برلوسكني به اعتراض ها ادامه مي دهيم



نبيه بري سلاح حزب الله را براي دفاع از لبنان ضروري دانست

رئيس پارلمان لبنان تأكيد كرد، سلاح حزب الله غيرقابل گفت وگو است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار، نبيه بري اظهار داشت، سلاح حزب الله براي دفاع از كشور ضروري است و كساني كه گمان مي كنند سلاح حزب الله براي گفت وگو است سخت در اشتباه هستند.
وي افزود، سه ضلع مثلث ارتش، ملت و مقاومت براي دفاع از كشور و حفظ كرامت و استقلال لبنان ضروري است و اين مثلث قابل تغيير نيست.
نبيل نقولا عضو فراكسيون اصلاح و تغيير در پارلمان لبنان اعلام كرد كه تهديدات معاون وزير خارجه عليه لبنان تحريك آميز است.
وي افزود، دادگاه حريري براي منافع آمريكا تشكيل شد نه به خاطر منافع لبنان.

 



هنيه : عيد واقعي ما روز آزادي مسجدالاقصي است

نخست وزير منتخب فلسطين تأكيد كرد كه روز آزادي مسجدالاقصي از چنگال صهيونيست ها روز عيد واقعي فلسطيني ها خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، اسماعيل هنيه در خطبه هاي نماز عيد سعيد قربان گفت، عيد قربان امسال عيد آزادي تمامي ملت هايي است كه براي ساقط كردن رژيم هاي ديكتاتور و مستبد و رسيدن به كرامت و آزادي فلسطين و قدس به خيابان ها آمدند.
وي افزود، عيد امسال عيد اسيران فلسطيني است كه از زندان هاي رژيم صهيونيستي رهايي يافتند، اين عيد مرهون مجاهدت هاي مقاومت است.
هنيه تصريح كرد، ما همگي احساس خوشحالي مي كنيم و به تلاش هاي خود در راستاي آزادي تمامي اسيران فلسطيني از زندان هاي رژيم صهيونيستي ادامه خواهيم داد.

 



تشديد سركوب مخالفان سرمايه داري در شهرهاي آمريكا

پليس آمريكا دهها معترض نظام سرمايه داري در اين كشور را سركوب، بازداشت و روانه زندان كرد.
پليس ضد شورش آمريكا طي روزهاي شنبه تا دوشنبه همزمان با برگزاري تجمعات و تظاهرات ضد سرمايه داري در شهرهاي مختلف اين كشور، بار ديگر به معترضان حمله كرد تا اين بار نيز معني واقعي دموكراسي را براي جهانيان به نمايش گذاشته باشد!
پليس روز شنبه در شهر «هونولولو» ايالت هاوايي به متحصنين در چادرها و گروهي از تظاهركنندگان ضد دولتي حمله كرد و ضمن جمع آوري چادرها دستكم هشت نفر از آنها را روانه بازداشتگاهها كرد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، همزمان با اين شهر، نيويورك نيز شاهد برگزاري يك تجمع ضد سرمايه داري مقابل دادگاه عالي شهر بود كه معترضان به سرنوشت هموطنان خود در «هونولولو» دچار شدند.
پليس آمريكا روز يكشنبه نيز به معترضان در اين دو شهر حمله كرد كه به نوشته خبرگزاري ها تنها در آتلانتا پليس 19 معترض را دستگير و روانه زندان كرد، هرچند منابع رسمي در آمريكا آمار دقيقي از شمار بازداشتي هاي جنبش ضد سرمايه داري كه بيش از 50 روز است سرتاسر اين كشور را فرا گرفته منتشر نكرده اند اما به نظر مي رسد در اين مدت بيش از 1600 نفر بازداشت شده اند. به گفته منابع رسمي تعدادي از بازداشت شدگان آزاد شده اند.
با وجود خشونت پليس آمريكا و همراهي رسانه هاي اين كشور با دولت، اما خبر مي رسد، تجمعات و اعتراض ها همچنان ادامه دارد و همه روزه دنيا شاهد پيوستن گروه هاي جديد به جنبش تسخير وال استريت است.نكته جالب توجه اينكه، بسياري از افراد و گروههاي آمريكايي با مشاهده خشونت هاي پليس در برخورد با مردم به جمع معترضان مي پيوندند.در همين رابطه خبرگزاري ايرنا از پيوستن اتحاديه كارگري نيويورك (دميان) به جنبش وال استريت در اعتراض به خشونت هاي پليس خبر داد.
براساس اين گزارش، اعضاي اين اتحاديه كارگري با راه اندازي راهپيمايي در خيابان هاي منهتن، از دولتمردان خود خواستند به آزادي، دموكراسي و حقوق اجتماعي مردم احترام بگذارند، معترضان با «تبعيض آميز» خواندن سياست هاي حاكم بر آمريكا از تمام مردم اين كشور خواستند عليه اوضاع جاري قيام كنند.
از سوي ديگر خبر مي رسد اعضاي جنبش اعتراضي «وال استريت را اشغال كنيد» در اقدامي تازه شروع به خارج كردن دارايي هاي خود از بانك هاي بزرگ آمريكا كردند.
واحد مركزي خبر با اعلام اين خبر افزود، هزاران نفر از شهروندان آمريكايي در سرتاسر اين كشور در اقدامي هماهنگ حساب هاي بانكي خود در بانك هاي بزرگ را بسته و پول هايشان را به مراكز اعتباري، تعاوني و بانك هاي غيرانتفاعي كوچك منتقل كردند.
اين اقدام در چارچوب مراسم «روز ملي انتقال حساب هاي بانكي» در آمريكا صورت گرفت كه سازماندهي آن را گروههاي وابسته به جنبش تسخير وال استريت برعهده داشتند.
گروه تسخير « آستين» نيز با راهپيمايي به سمت تالار شهر، از مردم خواستند تا دارايي هايشان را از بانك هاي بزرگ خارج و در مراكز اعتباري و تعاوني حساب باز كنند تا سود آن به همه اعضا برسد.
نيروهاي پليس نيز در روزهاي گذشته بيرون شعبه «ولز فارگو بانك» مستقر شدند و از نزديك بر فعاليت صدها تظاهركننده نظارت داشتند.
براساس اين گزارش، اغلب تظاهركنندگان، مشتريان سابق بانك «آو آمريكا»، «ولز فارگو» و ساير بانك هاي بزرگ بودند.
از سوي ديگر سايت رسمي معترضان «جنبش وال استريت را اشغال كنيد» از تاسيس جنبش «موزير را اشغال كنيد» خبر داد.
به نوشته اين سايت، «موزير» كوچكترين شهر آمريكا است كه به جنبش ضد سرمايه داري آمريكا مي پيوندد. اين شهر تنها 430 نفر جمعيت دارد. اين شهر در ايالت اورگان قرار دارد.
به علت تحريف حقايق در اعتراض هاي ضد سرمايه داري آمريكا، معترضان خود اقدام به تاسيس يك سايت خبري كرده اند. شعار معترضان اين است: «انقلاب جهاني، تنها راه نجات است.»

 



پس از نماز عيد قربان صورت گرفت
اعتراض عليه عبدالله صالح در 30 شهر يمن

صدها هزار يمني پس از اقامه نماز عيد قربان در بيش از 30 شهر يمن تظاهرات كردند و براي سرنگوني رژيم علي عبدالله صالح شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، تظاهركنندگان يمن با برگزاري تظاهرات گسترده متعهد شدند تا اقدامات انقلابي خود را شدت بخشند.
تظاهركنندگان از بقيه نيروهاي امنيتي و نظامي يمن خواستند كه به انقلابيون بپيوندند.
مردم يمن همچنين تأكيد كردند كه انقلاب يمن مسالمت آميز است و عبدالله صالح و حاميان منطقه اي و غربي او بايد اين مسئله را درك كنند و در برابر خواست مردم تسليم شوند.
تظاهركنندگان اعلام كردند كه انقلاب يمن نيازي به دخالت بيگانگان ندارد و با كمك مردم به ثمر خواهد نشست.
از سوي ديگر، يكي از انقلابيون يمني اظهار داشت كه مردم يمن درصددند براي جلب توجه جهانيان به حقايق انقلاب كشورشان طولاني ترين نامه جهان را به رشته تحرير درآورند.
«فؤاد صلاحي» تأكيد كرد، اين اقدام مردم يمن براي بيدار كردن وجدان خفته بشريت و مردم جهان و تأكيدي بر مسالمت آميز بودن انقلاب يمن است.
وي تصريح كرد، جوانان انقلابي يمن در چارچوب روش هاي مسالمت آميز و اصرار بر ادامه اين روش در انقلاب خود نوآوري مي كنند.
اين در حالي است كه ديكتاتور يمن ادعا كرده كه قصد دارد در چارچوب طرح شوراي همكاري خليج فارس از قدرت كناره گيري كند.
رئيس جمهور يمن گفت، از كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس مي خواهيم تا از امنيت و ثبات يمن حمايت كنند.
انقلابيون يمن در واكنش به اظهارات علي عبدالله صالح تأكيد كردند كه سخنان ديكتاتور يمن براي فريب مردم است و مردم آگاه و بيدار يمن مي دانند كه عبدالله صالح بارها اين موضع را براي وقت كشي و انحراف انقلاب عنوان كرده است ولي با كشتار و قتل عام مردم نشان داده كه به آساني از قدرت كناره گيري نمي كند.

 



نامه سرگشاده وليدالمعلم به سران جهان جلوي فتنه انگيزي آمريكا را در سوريه بگيريد

وزير خارجه سوريه در نامه هاي جداگانه به دبير كل سازمان ملل، شوراي امنيت، اتحاديه عرب، كشورها و مجامع جهاني نسبت به مداخلات آمريكا در امور داخلي سوريه به شدت انتقاد كرد و خواستار توقف فتنه انگيزي واشنگتن در سوريه شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، وليدالمعلم در نامه هاي جداگانه به سازمان ملل، اتحاديه عرب و كشورهاي مختلف جهان تأكيد كرد كه آمريكا مسئول حوادث خونين در سوريه است و بايد جلو اقداماتش گرفته شود.
در اين نامه ها آمده است: پس از اينكه سوريه گام هاي مهمي براي توقف خشونت ها برداشت و از گروه هاي مسلح خواست كه سلاح هاي خود را تحويل دهند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا از گروه هاي مسلح خواست كه سلاح هاي خود را تحويل ندهند.
المعلم گفت، سوريه اين اقدام آمريكا را به مثابه تلاش واشنگتن براي ايجاد فتنه و آشوب مي داند. آمريكا با حمايت از گروه هاي مسلح آنها را تشويق به ادامه اقدامات جنايتكارانه عليه ملت و دولت سوريه كرده است.
وزير خارجه سوريه تأكيد كرد: آمريكا تلاش مي كند كه تلاش هاي اتحاديه عرب در سوريه را به شكست بكشاند و اوضاع سوريه را بي ثبات كند. اين در حالي است كه دمشق همكاري سازنده اي با اتحاديه عرب داشته و تمام تلاش خود را براي اجراي طرح اتحاديه عرب انجام داده است.
«يوسف احمد» نماينده سوريه در اتحاديه عرب نيز خواستار نكوهش اقدامات مداخله جويانه آمريكا شد.
وي با انتقاد از موضع جانبدارانه اتحاديه عرب نسبت به تحولات كشورش تأكيد كرد، اتحاديه عرب بايد نقش هماهنگ كننده ميان سوريه و كميته وزارتي عربي ايفا كند نه اينكه نقش جانبدارانه داشته باشد و عليه سوريه مغرضانه سخن بگويد.
وزير دفاع سوريه نيز تأكيد كرد كه مردم و دولت متحد و يكپارچه هستند و در مقابل سياست هاي مداخله جويانه بيگانگان وحدت خود را حفظ مي كنند.
وي اظهار داشت، برخلاف همه فشارها سوريه حتي از يك وجب خاك خود هم چشم پوشي نخواهد كرد.
از سوي ديگر بشار اسد رئيس جمهور سوريه پس از اداي نماز عيد قربان خطاب به مردم كشورش اعلام كرد كه سوريه با اتكا به مردمش قدرتمند است و در مقابل هر توطئه و دسيسه اي ايستادگي خواهد كرد.
وي افزود، مردم سوريه وطن دوستي خود را به جهانيان ثابت كرده اند.رئيس جمهور سوريه تأكيد كرد، مردم سوريه عليه فتنه و تروريسم و دخالت خارجي ايستادگي كرده است و چاره اي جز مقاومت در برابر تلاش هايي كه حاكميت سوريه را نشانه رفته نيست.
اين در حالي است كه روزنامه انگليسي گاردين در مقاله اي افشا كرد كه طرح براندازي سوريه پيش از انقلاب هاي عربي ريخته شده بود.
نويسنده اين مقاله نوشت: آمريكا با سقوط نظام بشار اسد در سوريه مي خواهد مقاومت در منطقه را تضعيف كند.
گاردين تصريح كرد، بندر بن سلطان شاهزاده عربستان به آمريكا گفته بود كار برداشتن اسد را به من بدهيد و من با استفاده از سلفي ها اين كار را خواهم كرد.
وزير خارجه فرانسه نيز در اظهاراتي مداخله جويانه گفت، هيچ اميدي به توافق اخير اتحاديه عرب و سوريه وجود ندارد و بابت آنچه در سوريه مي گذرد متأسف است و آن را براي شوراي امنيت شكست مي داند.
از ديگر اخبار سوريه اينكه شبكه خبري الدنيا سوريه اعلام كرد كه مقامات اين كشور موفق شدند 180سكوي شليك موشك با برد كم را در حمص شناسايي و ضبط كنند.
اين شبكه خبري افزود، مقامات مسئول سوريه همچنين يكي از خطرناك ترين گروهك هاي تروريستي مسلح در حمص را شناسايي و متلاشي كردند.

 



برگزاري نخستين نماز عيد قربان در تونس، مصر و ليبي آزاد

نخستين نماز عيد قربان پس از پيروزي انقلاب در كشورهاي تونس، مصر و ليبي عربي با شكوه هر چه تمامتر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ميليون ها تن از مردم مصر، ليبي، تونس براي نخستين بار پس از سرنگوني رژيم هاي ديكتاتوري خود، نماز عيد قربان را با شكوه هر چه تمامتر برگزار كردند.
براساس اين گزارش در كشور تونس كه اولين جرقه هاي جنبش بيداري اسلامي در آن آغاز شد، ميليون ها زن و مرد جوان با حضور در مساجد مراسم نماز عيد قربان را برگزار كردند. در حالي كه پيش از براندازي رژيم زين العابدين بن علي برگزاري اين مراسم امكان پذير نبود.
در مصر نيز هزاران تن از مردم پس از برگزاري نماز عيد قربان با تجمع در ميدان التحرير، شكرانه برگزاري نخستين عيد پس از سقوط ديكتاتوري مبارك را به جاي آوردند. در ليبي آزاد نيز نخستين نماز عيد قربان را برگزار كردند.

 



يك منبع عراقي فاش كرد
نقش شاه سعودي در طرح تجزيه عراق

يك پايگاه اينترنتي فاش كرد، شاه عربستان طرح تجزيه عراق را به مقامات واشنگتن پيشنهاد كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه خبري «النخيل» فاش كرد، «عبدالله بن عبدالعزيز» در ديدار خود با «جو بايدن» معاون رئيس جمهوري آمريكا، رسما خواستار تجزيه عراق شد. براساس اين گزارش، واشنگتن نيز با اعلام بي طرفي در اجراي اين طرح توسط عربستان و عوامل داخلي سعودي ها در عراق، دست رياض را پس از پايان سال جاري ميلادي براي اجراي اين توطئه باز گذاشت. يك مقام بلندپايه آمريكايي كه نامش ذكر نشد، با افشاي خبر مذكور، افزود؛ انگليس ضمن پشتيباني از طرح تجزيه عراق از افرادي كه خواستار تجزيه استان صلاح الدين هستند حمايت مي كند.
روزنامه نيويورك تايمز نيز نوشت، رياض اعلام كرده است كه پس از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق (11دي) و در صورت شعله ور شدن جنگ داخلي در اين كشور، از سني هاي اين كشور حمايت ويژه اي خواهد كرد.
اين روزنامه در ادامه نوشت، در سفر ديك چني به رياض، شاه سعودي به او اعلام كرده است كه پس از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي، از تشكيل اقليم هاي متعدد در عراق حمايت خواهد كرد. اين روزنامه به زمان دقيق ديدار چني و شاه عربستان اشاره اي نكرد.
معاون رئيس جمهور آمريكا يكي از طرفداران سرسخت تقسيم عراق است.
طي هفته هاي اخير برخي از سياستمداران محلي در استان هاي سني نشين الانبار و صلاح الدين خواستار جدايي اين استان ها از كشور عراق شده اند و به نظر مي رسد كه اين اظهارات جدايي طلبانه با دلارهاي سعودي و توطئه ضد عراقي مقامات رياض مرتبط است.
توطئه هاي بي پايان
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «نوري مالكي» نخست وزير عراق كه به مناسبت عيد قربان در جمع نيروهاي امنيتي اين كشور در وزارت كشور سخن مي گفت، تاكيد كرد: توطئه عليه عراق پاياني ندارد.
مالكي خاطرنشان ساخت كه نيروهاي امنيتي و كاركنان وزارت كشور با شجاعت با اين توطئه ها مقابله و در مبارزه با تروريسم هزاران شهيد تقديم كرده اند.
نخست وزير عراق ابراز اميدواري كرد كه اين عيد كه همه مسلمانان جهان آن را جشن مي گيرند، نقطه عطفي براي مبارزه همه مردم جهان و از جمله مردم عراق با تروريسم باشد. مالكي در ادامه ضمن تاكيد بر اينكه عراق به اندازه كافي ثروتمند است و مي تواند شرايطي را به وجود آورد كه همه شهروندان بتوانند در صلح، آرامش و خوشبختي زندگي كنند گفت: عراق در گذشته به دليل سياست هاي نادرست شرايط سختي را پشت سر گذاشته است و به همين دليل، دولت كنوني در مسير سازندگي و بازسازي كشور گام برمي دارد و اميدوار است كه بتواند مشكلات مردم را حل كند.

 



اورتگا براي 5 سال ديگر در مقام خود ماند

«دانيل اورتگا» با كسب اكثريت قاطع آرا براي بار سوم به رياست جمهوري نيكاراگوئه انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاري ها: دانيل اورتگا رئيس جمهوري فعلي اين كشور با كسب بيش از 60درصد آرا براي پنج سال ديگر در سمت خود ابقا شد.
خبرگزاري فرانسه روز يكشنبه به نقل از ستاد انتخاباتي نيكاراگوئه اعلام كرد اورتگا 66 درصد آراي شمارش شده را به خود اختصاص داده است.
بر اساس اين گزارش، «فابيو گادنا» رقيب اصلي اورتگا نيز توانسته است حدود 26درصد آرا را به خود اختصاص دهد.
بدين ترتيب اورتگاي 65 ساله براي يك دوره پنج ساله ديگر رياست جمهوري كشور نيكاراگوئه در آمريكاي مركزي را برعهده خواهد داشت.اورتگا كه سال 1979 با رهبري چريك هاي انقلابي ساندنيست توانست به چند دهه حكومت «آناستازيو سوموزا» پايان دهد از مخالفان سرسخت غرب و آمريكا محسوب مي شود.
وي تاكنون دو بار متناوب رئيس جمهور كشورش بوده است و اين بار نيز بخاطر طرح هاي موفق تامين اجتماعي و بهداشتي در انتخابات روز يكشنبه توانست راي اعتماد مردم فقير نيكاراگوئه را كسب كند.
كشور نيكاراگوئه با 130 هزار كيلومترمربع بزرگترين كشور آمريكاي مركزي است كه با كشورهاي هندوراس و كاستاريكا همسايه است. حدود 20درصد از جمعيت شش ميليوني در ماناگوآ (پايتخت) زندگي مي كنند. اين كشور سال 1821 از استعمار اسپانيا كسب استقلال كرده است.

 



اعتصاب سراسري در اسرائيل چرخ اقتصاد اين كشور را از كار انداخت

گسترده ترين و بي سابقه ترين اعتصاب كارگري اسرائيل روز گذشته برگزار شد و كارگران تاكيد كردند تا زمان تحقق كامل خواسته هايشان به اين اعتصاب ادامه خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري قدس، روزنامه صهيونيستي هاآرتص اعتصابات عمومي در ادارات رژيم صهيونيستي كه از روز گذشته آغاز شد را در طول چهار سال گذشته، بزرگترين و بي سابقه ترين اعتصاب برشمرد.
به نوشته اين روزنامه صهيونيستي اين اعتصابات پس از آن صورت گرفت كه آخرين رايزني ها ميان مقامات ارشد سنديكاي كارگري و مقامات رژيم صهيونيستي با شكست روبه رو شد.
در اين اعتصاب گسترده، كارگران ادارات مختلف از جمله تامين اجتماعي، بانك ها، دانشگاه ها، فرودگاه ها و بنادر اصلي رژيم صهيونيستي دست از كار كشيدند و فلسطين اشغالي به حالت فلج درآمد.
رئيس سنديكاي كارگري اسرائيل گفت كه اين اعتصابات تا روز شنبه ادامه خواهد داشت و چنانچه دولت به خواسته هاي كارگران معترض جامه عمل نپوشاند اعتصابات وارد مرحله جديدتري خواهد شد.
با تعطيلي فرودگاه ها و بنادر روند حمل و نقل و راه هاي مواصلاتي مختل شد و مسافران بلاتكليف مانده اند.
جنبش هاي اعتراضي در اسرائيل به طور رسمي از چهار ماه پيش در اعتراض به نابرابري اقتصادي و بي عدالتي اجتماعي آغاز شده است و مردم خواستار عدالت و بهبود وضعيت معيشتي خود شدند ولي با اعتصاب صدها هزار كارگر در رژيم صهيونيستي اين اعتراض ها جنبه ديگري به خود گرفت و اعتصاب كنندگان خواستار تغيير وضعيت سياسي و اقتصادي رژيم صهيونيستي شدند.
كارشناسان معتقدند اين اعتصابات هر روز 100 ميليون دلار براي دولت اسرائيل هزينه در برداشته باشد.

 



تظاهرات ضد دولتي فردا در سراسر انگليس برگزار مي شود

تظاهرات بزرگ ضددولتي دانشجويان انگليس فردا برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، سازمان دهندگان اين تظاهرات سراسري در انگليس حضور دهها هزار تن از دانشجويان و اقشار مختلف مردم را پيش بيني كرده اند.
براساس اين گزارش، سازمان موسوم به ائتلاف ملي در مقابل افزايش شهريه ها و كاهش اعتبارات عمومي، اتحاديه ملي دانشجويان، اتحاديه دانشگاهها و كالج ها، «يوكي انكات»، ائتلاف ضد جنگ و جنبش ضد سرمايه داري لندن را اشغال كنيد از سازمان دهندگان اصلي تظاهرات بزرگ روز چهارشنبه (فردا) به شمار مي روند.
سخنگوي ائتلاف ملي در مقابل افزايش شهريه ها و كاهش اعتبارات عمومي هدف از برگزاري اين تظاهرات را مخالفت با دولت در زمينه پولي كردن آموزش عالي در انگليس عنوان كرد و گفت: دولت نبايد دانشگاهها و مراكز آموزشي را تحويل بنگاههاي اقتصادي كه فقط به دنبال افزايش سود خود هستند واگذار كند.
اين فعال دانشجويي متذكر شد: تظاهرات ما، يك نمايش اعتراضي صلح آميز و گسترده خواهد بود و اميدواريم مقامات پليس نيز دست از خشونت بردارند.
از سوي ديگر، معترضان ضد سرمايه داري كه از حدود سه هفته پيش با اشغال محوطه مقابل كليساي «سنت پل» صدها چادر در آن نصب كرده اند اعلام كردند تا زمان شنيده شدن صداي شان توسط مقامات و سرمايه داران و اصلاح وضعيت ناعادلانه حاكم بر جامعه، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

 



بحران يونان با استعفاي نخست وزير وارد مرحله تازه اي شد

نخست وزير يونان در پي افزايش فشارهاي داخلي و بين المللي از قدرت كناره گيري كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جرج پاپاندرئو» ديروز از پست نخست وزيري يونان استعفا كرد. پاپاندرئو كه به خاطر فشارهاي اتحاديه اروپا و اعتراضات داخلي كناره گيري كرد، گفت كه آماده است با «آندره ساماراس»، رهبر مخالفان ائتلاف كند. ساماراس رهبر حزب راستگراي مهمترين حزب مخالف دولت مستعفي پاپاندرئو بوده است. اين دو نفر ديروز درباره چگونگي تشكيل دولت وحدت ملي گفت وگو كردند. اين در حالي است كه منابع مطلع از نخست وزيري «لوكاس پاپادموس»، پس از پاپاندرئو خبر مي دهند. پاپادموس قبلا معاون بانك مركزي اروپا بود. «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان از استعفاي پاپاندرئو استقبال كرد.
سه شنبه هفته گذشته نخست وزير مستعفي يونان اعلام كرده بود كه قصد دارد در مورد دريافت كمك هاي خارجي، در كشورش يك همه پرسي برگزار كنند. اين تصميم پاپاندرئو واكنش تند اتحاديه اروپا را در پي داشت و سران اين اتحاديه حتي اعلام كرده بودند كه در صورت اجراي اين همه پرسي، يونان از منطقه پولي يورو اخراج مي شود و حتي عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا نيز موقتا به حالت تعليق درمي آيد.
حتي انتشار خبر همه پرسي نيز بر بازار سهام اروپا اثر گذاشته و قدرت هاي اروپايي را با كابوس مواجه كرده بود.
بحران 10 ساله
به گزارش خبرگزاري فارس، مركل رسما اعلام كرد كه اروپا تا 10 سال ديگر گرفتار بحران مالي خواهد بود. وي افزود، طي اين مدت، 500 ميليون نفر از جمعيت اتحاديه اروپا از جمله جامعه انگليس، تحت فشار ركود اقتصادي و مالي خواهند بود.
اين پيش بيني تيره و تار خانم مركل پس از آن انجام شد كه اجلاس «گروه 20» نتوانست درباره كمك به يونان از طريق اوراق قرضه به نتيجه مشخصي دست يابد. وي كه در برنامه هفتگي راديويي با مردم آلمان سخن مي گفت تصريح كرد كه هر شانسي براي حل بحران، منوط به اين خواهد بود كه هر شهروند اروپايي براي انجام وظايف خود تلاش لازم را به عمل آورد. اجلاس مذكور پنج شنبه و جمعه گذشته در شهر «كن» فرانسه برگزار شده بود.



 



10 شهيد و 20 مجروح در انفجارهاي بغداد

چهار انفجار جداگانه در پايتخت عراق، حداقل 10شهيد و بيش از 26زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، مراكز تجاري مركز بغداد يكشنبه شاهد چهار انفجار جداگانه بمب بود. شمار شهداي اين انفجار 10نفر و مجروحان نيز 26 تن اعلام شد.
علاوه بر آن بخشي از بازار «الشورجه» كه آثار باستاني متعلق به دوره عباسيان است، تخريب و مناطقي نيز دچار آتش سوزي شد.
خبرگزاري فارس نيز از عمليات تروريستي عليه استاندار الانبار خبر داد. در اين عمليات، خود استاندار از ترور جان سالم به در برد ولي سه تن از محافظان وي به شدت زخمي شدند.
در عمليات فوق، تروريست ها در مسير حركت كاروان خودروهاي استاندار وهمراهان وي كه عازم بغداد بودند، بمبي را منفجر كردند كه به انهدام دو خودرو انجاميد. پس از انفجار مذكور نيز صداي شليك گلوله به سوي اين خودروها شنيده شده است.
خبرگزاري مهر از شهر بصره نيز خبر داد كه يك عضو برجسته حزب منحل شده بعث در روستاهاي استان بصره توسط نيروهاي امنيتي عراق دستگير شد. صدها تن از مردم بصره نيز يكشنبه با برگزاري تظاهراتي، خواستار دستگيري اعضاي برجسته حزب بعث شدند.

 



مردم ايتاليا: تا استعفاي برلوسكني به اعتراض ها ادامه مي دهيم

هزاران ايتاليايي با برگزاري تظاهرات گسترده، خواستار استعفاي نخست وزير اين كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم ايتاليا كه از سياست رياضت اقتصادي دولت برلوسكني طي سال هاي اخير به ستوه آمده اند روز يكشنبه اقدام به برپايي تظاهرات گسترده در نقاط مختلف اين كشور كردند.
به گزارش ايرنا، تظاهركنندگان ايتاليايي، با شعار استعفا، استعفا، در مقابل ساختمان پارلمان ايتاليا تجمع كرده و كناره گيري «سيلويو برلوسكني» از قدرت را خواستار شدند.
گزارش رسانه هاي ايتاليا حاكي است، شايع شدن استعفاي برلوسكني باعث شد كه نخست وزير ايتاليا شخصاً آن را تكذيب كند. همچنين بحران سياسي در ايتاليا با خروج 20 نماينده پارلمان به اوج خود رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، 20 تن از نمايندگان پارلمان ايتاليا با خروج خود از حزب برلوسكني، اين حزب را از اكثريت در مجلس انداختند و شرايط را براي سيلويو برلوسكني بيش از پيش سخت تر كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري APA اتريش، اين 20 نماينده در اعتراض به سياست هاي دولت ايتاليا از حزب حاكم «مردم آزادي» به رهبري برلوسكني خارج شده و سبب شدند اين حزب اكثريت كرسي هاي پارلمان را از دست بدهد.

 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14