(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 آبان 1390- شماره 20068

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اركستر دلقك ها ! (يادداشت روز)
كيهان و خوانندگان
گزارش آژانس يا ديكته آمريكا به آمانو
شاخ (گفت و شنود)
رئيس ستاد انتخابات كشور:
مشاركت حداكثري، قانونمداري، عدالت محوري و امانت داري شعار انتخابات آينده مجلس است
آمادگي روسيه براي همكاري همه جانبه با ايران
رئيس جمهور فردا به چهارمحال و بختياري مي رود
شام و ناهار هيچي آفتابه لگن هفت دست! (خبر ويژه)
ديگ به ديگ ميگه؛ روت سياه! (خبر ويژه)
باراك: هر روز به محو اسرائيل از نقشه نزديك تر مي شويم (خبر ويژه)
گزارش خواندني مأمور سيا از ملاقات با قاسملو در بغداد(خبر ويژه)
كودتاي اپوزيسيون تزريقي عليه اپوزيسيون تحميقي در VOA(خبر ويژه)



اركستر دلقك ها ! (يادداشت روز)

برخي رسانه هاي غربي و صهيونيستي طي چند روز گذشته و در آستانه انتشار گزارش آمانو درباره برنامه هسته اي كشورمان از احتمال حمله نظامي به جمهوري اسلامي ايران سخن مي گويند و بي وقفه و هماهنگ شده اين مسئله را در فضاي مجازي و رسانه اي پمپاژ مي كنند كه گزينه حمله به تاسيسات هسته اي ايران بر روي ميز قرار گرفته تا در نهايت به زعم خودشان يك كمپين جديدي براي تهاجم نظامي به ايران اسلامي راه بيندازند. اين پروپاگانداي رسانه اي و مانور نظامي در صحنه مجازي و بازي سياسي در حالي است كه دقيقا در يك ماه گذشته- از 10 اكتبر تا چهارشنبه 9 نوامبر كه قرار است گزارش آمانو منتشر شود- غرب با مديريت آمريكا تمام گزينه ها و اهرم هاي فشار عليه ايران را به ميدان آورده است، با اين اميد كه از طريق مشغول كردن ايران بتواند زمام امور تحولات در عرصه منطقه اي و فرامنطقه اي را بدست بگيرد اما «واقعيت»ها بيرون از چنبره اين تدابير و تاكتيك ها رقم خورده است.
نگاهي گذرا به صحنه آنچه كه در يك ماه گذشته عليه ايران ساماندهي كرده اند و اكنون به مانور درباره حمله نظامي پيوند زده اند، خود گوياي بسياري از دلايل و عللي است كه چرا بر طبل جنگ مي كوبند و آيا اين بر محور يك «تصميم» است يا يك «عمليات رواني و رسانه اي»؟
ابتدا براساس گزينه نخ نما شده «تحريم» در تاريخ 10 اكتبر تعداد 29 تن از مقامات ايراني را به اتهام واهي نقض حقوق بشر مورد تحريم هاي اروپايي قرار دادند و روز بعد به يكباره در 11 اكتبر سناريوي طرح ترور سفير عربستان در واشنگتن از سوي ايران را به صحنه آوردند و به دنبال آن آمريكا از جمهوري اسلامي به شوراي امنيت سازمان ملل در 14 اكتبر شكايت كرد اما اين پايان داستان نبود و علاوه بر تحريم و پرونده سازي براي ايران در شوراي امنيت به اتهام اقدامات تروريستي، پرونده حقوق بشري عليه ايران را نيز در سه ضلع مختلف باز كردند؛ 1- گزارش سالانه بان كي مون از وضعيت حقوق بشر ايران در 13 اكتبر كه در آن مجموعه اي از اتهامات ناروا عليه كشورمان مطرح شده است. 2- گزارش احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران كه يك رونويسي تمام عيار از دست ضد انقلاب و منافقين براي طرح تهمت ها و اتهامات عليه ايران بود. (15 اكتبر) و 3- 17 اكتبر هم كميته حقوق بشر در ژنو در گزارشي ايران را به خاطر قوانين اسلامي و نبود قانون همجنس گرايي«!» به نقض حقوق بشر متهم كرد... و در همين خط از اوايل ماه نوامبر حرف هاي تكراري و كسل كننده درباره برنامه هسته اي كشورمان را به صورت پررنگ پيش كشيده اند.
گفتني است؛ جمعه گذشته- 4 نوامبر- قرار بود آمانو گزارش خود را از برنامه هسته اي ايران منتشر كند كه به تعويق افتاد و قرار است - امروز 8 نوامبر- اين گزارش ضد ايراني انتشار يابد.
نكته قابل تامل اين است كه در ميانه اول نوامبر تا انتشار گزارش آژانس نيز احتمال حمله نظامي به تاسيسات هسته اي كشورمان بر صدر اخبار و گزارش هاي رسانه هاي غربي و صهيونيستي نشسته است.
روزنامه گاردين از برنامه ريزي آمريكا و انگليس براي حمله نظامي به ايران خبر داده و ادعا كرده ظرف يكسال آينده تاسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران از هوا و دريا مورد حمله قرار خواهد گرفت.
از سوي ديگر؛ آسوشيتدپرس مدعي شده گزارش هايي در دست است كه نتانياهو نخست وزير اسرائيل در تلاش است تا وزراي كابينه اش را نسبت به انجام يك حمله نظامي به تاسيسات اتمي ايران متقاعد كند.
البته تظاهر به ذوق زدگي مقامات رژيم صهيونيستي تا جايي پيش رفت كه شيمون پرز و ايهود باراك هم از حمله به ايران سخن گفتند!
اكنون با ترسيم فضاي تهديدها و افزايش فشارها آن هم تا سرحد حمله نظامي به ايران اين نوشته تلاش مي كند با واكاوي شرايط كنوني ارزيابي نمايد كه ادعاي اخير مبني بر حمله نظامي به تاسيسات هسته اي كشورمان تا چه حد رنگ واقعيت دارد و اساسا هدف از طرح اين ادعاي بزرگ چيست؟
1- نكته نخست درباره ادعاي حمله نظامي به تاسيسات هسته اي كشورمان آن هم در آينده نزديك اين است كه غربي ها و صهيونيست ها از اهرم هاي «تحريم»، «سناريوي ترور» و «پرونده حقوق بشر» نتيجه اي نگرفتند كه اينچنين شتابزده و مستاصل بر حمله نظامي عليه ايران اصرار دارند. ناگفته پيداست اگر گزينه هاي مورد اشاره كارگر مي افتد آنها از حمله نظامي سخن نمي گفتند.
در خصوص تحريم نه تنها رسانه هاي غربي اعتراف دارند كه اين گزينه عليه ايران اسلامي كارايي ندارد بلكه مهم ترين اقدام آنها در استفاده از گزينه تحريم عليه كشورمان ابتر ماند و آمريكايي ها كه پيگير تحريم بانك مركزي ايران بودند از اين اقدام عقب نشستند.
درباره سناريو ترور اخير عليه كشورمان هم مسئله كاملا معكوس شد؛ سستي ادله آمريكايي ها براي منتسب كردن طرح يك ترور در خاك واشنگتن به ايران اسلامي يك آبروريزي بزرگ را براي كاخ سفيد به همراه داشت. چه اينكه تمام شكواييه دادگاه نيويورك بر مبناي اعتراف يكي از متهمان به نام «ارباب سيار» و شنود تلفني اين متهم با شخص ديگري به نام «غلام شكوري» است و مضحك آن كه ارباب سيار يك فرد دائم الخمر بوده و غلام شكوري از اعضاي گروهك منافقين است ضمن آنكه شنود مورد ادعا در اداره اف.بي.آي آمريكا ضبط شده است!
نكته جالب تر آن كه آمريكايي ها در پي آن بودند كه ايران اسلامي را در افكار عمومي دنيا «مظهر تروريسم» معرفي كنند و نه تنها اين ادعاي پوچ و سناريوي مضحك نه فقط با استقبال افكار عمومي داخل آمريكا روبرو نشد بلكه دو هفته پس از اين سناريو، ژنرال ها و مقامات قانونگذار آمريكا در صحن كنگره به صراحت و وقيحانه فرياد كشيدند كه مقامات نظامي ايران بايد ترور شوند و به طور رسمي يك تروريسم دولتي - سيماي بدون رتوش واشنگتن- را به دنيا نشان دادند.
2- ادعاي حمله نظامي از سوي آمريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي عليه ايران در شرايطي است كه آنها به لحاظ داخلي در بدترين وضعيت هستند.
آمريكايي ها در پنجه جنبش گسترده ضد وال استريت اسير شده اند. جنبشي كه در آن 99 درصد مردم آمريكا عليه 1 درصد كلان سرمايه داران حاكم بر سرنوشت كشور خود به پا خاسته اند و صريحاً اعلام كرده اند كه از جوانان ميدان التحرير در مصر الگو گرفته اند و تا برچيدن نظام سرمايه داري و كاپيتاليستي حركت عظيم خود را متوقف نخواهند كرد.
بيش از 46 ميليون آمريكايي زير خط فقر و تظاهرات گسترده مردمي عليه نظام سرمايه داري باعث شده كه آمريكايي ها نتوانند هزينه هنگفت جنگ در افغانستان را متحمل شوند و اكنون بار بسته اند و در حال خروج اند؛ آن وقت معلوم نيست بر چه منطقي رجز جنگ مي خوانند آنهم در حالي كه همگان و از جمله ششلول بندها و كابوها هم مي دانند ايران، افغانستان نيست و تعرض به خاك جمهوري اسلامي، تبعات و پيامدهاي غيرقابل پيش بيني دارد. اوضاع داخلي انگليس و فرانسه و بسياري از كشورهاي اروپايي نيز بهتر از آمريكا نيست و بحران مالي هر روز بصورت فزاينده در اين كشورها شعله مي گيرد و موج اعتراضات گسترده تر مي شود.
داستان حمله به ايران وقتي طنزآلود مي شود كه رژيم صهيونيستي نيز بلوف مي زند و از حمله سخن مي گويد در حالي كه به لحاظ داخلي كاملاً بهم ريخته است و از روز گذشته فراتر از اعتراضات، اعتصاب ها نيز از سوي اتحاديه هاي كارگري در سرزمين هاي اشغالي كليد خورده است.
در كابينه رژيم صهيونيستي يك شكاف و چند دستگي آشكار وجود دارد و به جز نتانياهو و باراك كه ژست بزك شده جنگ عليه ايران را گرفته اند بسياري از جمله موشه يعلون وزير امور راهبردي، يووال استينيتز وزير دارايي، الي بيشابي وزير داخلي اسرائيل، دان مريدور وزير اطلاعات و انرژي اتمي و... مخالف جدي جنگ عليه ايران هستند و آشكارا از پي آمدهاي هولناك آن براي رژيم اشغالگر قدس سخن مي گويند.
3- نكته كليدي اين است كه مهم ترين عاملي كه باعث شده تا حمله نظامي عليه ايران از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي و يكي دو كشور ديگر رسانه اي شود شرايط حساس منطقه خاورميانه و موج مواج بيداري اسلامي است كه خروجي آن اخراج سياست هاي آمريكايي- صهيونيستي از منطقه است.
به تعبير ديگر مشكل برنامه صلح آميز هسته اي ايران نيست بلكه مشكل همان است كه مقامات آمريكايي به آن اذعان دارند و قدرت نرم و نفوذ جمهوري اسلامي در منطقه است.
اگر سه سال پيش كاندوليزا رايس وزير خارجه وقت آمريكا تصريح كرد كه نفوذ ايران از پرونده هسته اي خطرناك تر است و سال گذشته قبل از تحولات منطقه، چامسكي تأكيد كرد آمريكا ديگر نمي تواند خواسته هاي خود را به ايران تحميل كند با شروع انقلاب هاي منطقه مؤسسه اطلاعاتي استراتفور- كه از آن به عنوان نسخه دوم CIA ياد مي شود- نوشت: «علت اصلي مخالفت با ايران نه به خاطر سلاح هاي هسته اي بلكه به دليل تغيير مركزيت قدرت در منطقه است» جالب است كه «جرج فريدمن» در گزارش مؤسسه استراتفور خاطرنشان مي كند. بمب اتمي ايران تسلط بر شاهراه نفت دنياست چرا كه ايران قادر است تنگه هرمز را در صورت هرگونه تنشي كاملاً مسدود نمايد.
4- بنابراين گسترش نفوذ معنوي ايران در صحنه منطقه اي و تبديل شدن ايران به قطب اصلي در منطقه كه ملت هاي مسلمان بارها اعلام كرده اند كه از ايران الگو مي گيرند باعث شده است تا آمريكايي ها و يكي، دو كشور همپيمان او بر گزينه نظامي عليه ايران اسلامي مانور دهند بدان اميد كه اين اهرم سخت و پرفشار كارگر بيفتد و ايران را وادار به مذاكره نمايند. وگرنه آمريكا با مشكلات داخلي و بحران بي بديلي مانند جنبش ضد وال استريت و با يك ارتش خسته و از هم پاشيده در منطقه كه به گزارش هافينگتون پست مهم ترين چالش آن «خودكشي» است و در هر 80دقيقه يك كهنه سرباز آمريكايي خودكشي مي كند قادر نيست به حمله نظامي عليه ايران فكر كند چه برسد كه بخواهد آن را در شرايط كنوني عملياتي نمايد.
5- و بالاخره امروز پس از يك دهه لشكركشي آمريكايي ها به منطقه و جنگ با عراق و افغانستان و از سوي ديگر جنگ هاي رژيم صهيونيستي با حزب الله لبنان و حماس در 2006 و 2008 آنچه هويداست اين كه اگر در آن جنگ ها ناكام ماندند و به اهدافشان نرسيدند در صورت دست زدن به حماقت جنگ با جمهوري اسلامي ايران كه به تعبير روزنامه آمريكايي بوستون گلوب زمان رهبري او در منطقه فرا رسيده است نه طعم ناكامي بلكه ضرب شستي سنگين را دريافت خواهند كرد.
بنابراين تمام تحركات و تلاش غربي ها و صهيونيست ها از طرح حمله نظامي عليه ايران يك عمليات رواني است براي گرفتن امتياز از جمهوري اسلامي بر سر ميز مذاكره و اين بخاطر اين است تا از عمق استراتژيك ايران بكاهند. عمق استراتژيك جمهوري اسلامي در يك عبارت كاملاً خلاصه شده و موجز همان مؤلفه هايي است كه امروز در منطقه، خاورميانه با مختصات انقلاب اسلامي در حال شكل گيري است. معناي روشن كاستن از عمق استراتژيك ايران عبارت است از كاهش تأثيرگذاري انقلاب اسلامي در تحولات منطقه اي خاورميانه و شمال آفريقا در بستر بيداري اسلامي و در ادامه مديريت بحران هاي داخلي از جمله جنبش ضد وال استريت.
اما آنچه كه اين آرزوي آمريكايي ها و صهيونيست ها را بر باد خواهد داد پختگي جمهوري اسلامي است كه در تمامي دهه هاي گذشته در رويارويي با آنها آبديده شده و اكنون نيز دست غربي ها را در اين جنجال سازي حمله نظامي خوانده است.
حسام الدين برومند

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان

¤ براي اعلام همبستگي با مردم آمريكا در اعتراض به نظام سرمايه داري پيشنهاد مي شود يك روز را براي اعلام همبستگي با جمعيت 99درصدي آمريكا عليه جمعيت يك درصدي سلطه گران مشخص و تبليغ نمائيد.
3515---0938
¤ به حاميان دروغگوي حقوق بشر غرب مي گويم تهمت تروريست بودن لايق وجود شماست نه ملت رشيد ايران و بدانيد اگر دست به ترور فرماندهان رشيد سپاه بزنيد خيلي ها مثل بنده آماده گرفتن انتقام سخت تري از شما خواهيم بود.
3112---5390
¤ پيشنهاد مي كنم وزارت امور خارجه كشورمان به صورت نمادين و براي تحقير آمريكا اعلام نمايد حاضر است به فقرا و اعتصابيون وال استريت كمك مالي نمايد.
حسن پودينه تهران
¤ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي است و سپاه قدس طلايه دار اين افتخار.اقدامات تروريستي شيطان بزرگ كه اشاره رهبر معظم انقلاب به اسناد آن با انتشارش باعث بي آبرويي آمريكاي جنايتكار مي شود اما اقدامات بازدارنده نيروي قدس در مقابل اين تحركات تروريستي موجب رعب و وحشت تروريسم دولت آمريكا گرديده كه رسماً دستور ترور فرزندان انقلاب را داده است. اگر قرار بود با ترور اصحاب انقلاب و مردم ايران موفقيتي براي استكبار به وجود آيد و موجبات شكست انقلاب فراهم آيد همان اوايل انقلاب آمريكا به مقصود خود مي رسيد ولي آنچه مشهود است اين ترفندها نه در ايران بلكه در خاورميانه و جهان اثري ندارد و بيداري اسلامي و جنبش وال استريت در قلب آمريكا و آتش زدن پرچم رژيم اشغالگر قدس در نيويورك و شعار مرگ بر اسرائيل آغازي بر مرگ دولت تروريستي آمريكا و همپيمانان اوست.
طالعي
¤ اگر شرايط امر به معروف و نهي از منكر در جامعه فراهم باشد ترك كردن آن با ترك فريضه نماز هيچ فرقي ندارد. حال سؤال مي كنم آيا واقعاً در جامعه اي كه زندگي مي كنيم در هيچ زمينه اي شرايط امر به معروف و نهي از منكر وجود ندارد يا اينكه تا حدودي نسبت به اين موضوع بي اهميت شده ايم.
2921---0912
¤ وزارت ارشاد چه پاسخي براي عدم نمايش شكارچي شنبه در سينماهاي كشور دارد؟ و به راستي چه عواملي مانع از به نمايش درآمدن اين فيلم در سينماهاي كشور است؟
محمودي
¤ با توجه به سقوط پي درپي ديكتاتورهاي وابسته به آمريكا در منطقه خاورميانه طراحي مدبرانه اولين دوره مسابقات ورزشي المپيك كشورهاي اسلامي خاورميانه و شمال آفريقا توسط مديران و كارشناسان ورزش كشورمان مي تواند حال و هواي خاصي به شرايط به وجود آمده بدهد و نقطه قوتي براي حركت رو به جلو بيداري اسلامي در منطقه باشد.
گودرزي از اصفهان
¤ اگر دوره نظارت استصوابي و دامنه چتر نظارتي و كنترلي شوراي محترم نگهبان در خصوص صلاحيت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و رئيس دولت منحصر به مقطع قبل از انتخابات نباشد بلكه شامل تمام دوره خدمت افراد بشود خيلي از مشكلات و نابساماني هاي موجود كه شاهدش هستيم به وجود نخواهد آمد.
9005---0913
¤ از دانشگاه علوم پزشكي گيلان درخواست مي شود ضمن تأمين اعتبار نسبت به بازنشستگي افرادي كه بيش از 27 سال سابقه خدمت دارند اقدام نمايد. با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي متأسفانه مسئولين به دلايل عدم وجود بودجه و... مانع از بازنشستگي اين افراد مي شوند. در صورتي كه يكي از دلايل تصويب اين قانون كاستن از بيكاري در كشور بود. اينجانب باسابقه 27 سال و نيم و 52 سال سن درخواست بازنشستگي نموده ام ولي مسئولين امر مانع آن مي شوند.از وزير محترم علوم درخواست رسيدگي دارم.
5815---0911
¤ برخي گرانيهاي اخير از جمله بيمه خودرو و مواد غذايي بر قشر متوسط به پايين فشار مضاعفي را تحميل كرده است از مسئولين امر درخواست توجه لازم بر اين قشر را داريم.
1739---0939
¤ از وزير محترم جهاد كشاورزي درخواست مي شود نسبت به پرداخت طلب چاي كاران اقدام نمايند سزاوار نيست روستائيان پس از 5 ماه هنوز طلبشان پرداخت نشده باشد.
7943---0911
¤ از دولت خدمتگزار درخواست مي شود به وضعيت بلاتكليفي تعاوني هاي صنعتي رسيدگي نمايند. چند سال است در بلاتكليفي به سر مي بريم و كسي هم پاسخگوي ما نيست.
مدير عامل شركت سنگ مصنوعي انوردشت آزادگان
¤ به رغم تأكيد اسلام بر استفاده صحيح از امكانات و دوري از اسراف و با توجه به مشكل ترافيك تهران و توصيه به استفاده از وسايل نقليه عمومي متأسفانه شاهديم كه برخي مسئولين براي مردم مسابقه استفاده بيشتر از وسيله نقليه شخصي به راه انداخته اند كه نمونه آن، خريد خودرو و دريافت كارت طلايي اجباري ايران خودروي يكساله به قيمت 700 تا 800 هزار تومان است و هر چه بيشتر طي يك سال رانندگي كني از امتيازات ويژه اين كارت برخوردار مي شوي و اگر طي يك سال كمتر از ده هزار كيلومتر كار كرده باشي اين پول شما به هدر مي رود؟!
ابراهيم صادقي
¤ چگونه است كه مسئولان ادعا مي كنند بنزين توليدي داخل كشور با كيفيت و اكتان بالا و استاندارد يورو 3 و 4 توليد مي شود اما جايگاه داران بنزين با اعلام اين كه كيفيت بنزين ها پايين و غيراستاندارد است اقدام به فروش مكمل هاي بنزين مي كنند؟ لطفا رسيدگي شود.
نمازي از تهران
¤ با وجود اين كه قانون بستن كمربند براي سرنشينان عقب خودرو از 20/8/90 اعلام شده است اما متاسفانه اينجانب مورخ 20/7/90 در محور زنجان- بيجار به همين علت جريمه شدم. هر چند بستن كمربند سلامتي سرنشين را تامين مي كند اما جريمه قبل از دستور اجرا چگونه ضابطه اي است؟
محمدي از كرج
¤ از وزير راه و شهرسازي درخواست مي شود نسبت به رفع مشكل پروژه 115 واحدي مسكن مهر «گز برخوار» اصفهان اقدام نمايد.
5073---0936
¤ شايد براي وزارت نيرو قابل توجيه باشد كه به دليل افزايش قيمت سوخت نيروگاهها هر از چند گاه نرخ محاسبه برق مصرفي منازل شهروندان را افزايش بدهد ولي شركت مخابرات براي افزايش 12 درصدي قيمت هر پالس ارتباط تلفني چه توجيهي دارد؟
9660---0911
¤ شهرداري بندرعباس اجازه نمي دهد شهروندان محله فرسوده اين شهر (محله آيت الله غفاري) اقدام به نوسازي منازل خود بكنند. اين تصميم كاملاً مغاير با سياست كلي دولت مبني بر احياي بافت هاي فرسوده شهري است.
3287---0917
¤ كادر پرستار و پزشك متخصص موجود در شهرستان هرمزگان جوابگو نيست و موجب شيفت سنگين كاري و كاهش بازدهي و نارضايتي شهروندان شده است. چرا مسئولين شهر براي رفع كمبود كادر پزشكي مورد نياز شهرستان اقدام جدي نمي كنند.
5575---0917
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 28/7/1390، با عنوان «سرويس دهي نامطلوب اتوبوسرانان خط فياض بخش- فتحي» به اطلاع مي رساند: خط ياد شده با 31 دستگاه سازماني مشغول به خدمت رساني به شهروندان محترم مي باشد. عليهذا چنانچه شهروندان محترم تاريخ خاصي را مد نظر دارند، اطلاعات تكميلي را از طريق سامانه 1888 اعلام تا پيگيري هاي لازم صورت پذيرد.
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاريخ 4/8/1390 با عنوان «سرويس رساني نامطلوب اتوبوسرانان خط ميدان اختياريه- مترو حقاني» به اطلاع مي رساند: خط مذكور با تعداد كافي در حال خدمت رساني نسبت به سرويس رساني شهروندان محترم اقدام مي نمايند. علي ايحال به شركت مذكور تذكرات لازم داده شده است. چنانچه شهروندان محترم عدم سرويس دهي در تاريخ و ساعت خاصي را مد نظر دارند اطلاعات تكميلي را از طريق سامانه 1888 اعلام، تا پيگيري هاي لازم صورت پذيرد.»


 



كيهان بررسي مي كند
گزارش آژانس يا ديكته آمريكا به آمانو

سرويس سياسي-
گزارش جديد يوكيا آمانو مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران احتمالاً امروز منتشر مي شود.
منابع غربي از حدود يك ماه پيش گفته بودند كه اين گزارش حاوي متن برخي از اسناد خواهد بود كه برخي كشورها در اختيار آژانس قرار داده اند و بنابر ادعاي آنها نشان دهنده وجود يك جنبه نظامي در برنامه هسته اي ايران است.
آخرين خبرها نشان مي دهد آمانو يك ضميمه حدوداً 15 صفحه اي به همراه گزارش جديد خود منتشر خواهد كرد كه در آن متن برخي از اسناد مطالعات ادعايي را ذكر كرده است.
ديپلمات ها در تهران مي گويند آمانو در سفر هفته گذشته خود به آمريكا آخرين دستورات درباره ضرورت انتشار اين گزارش در مقطع فعلي را دريافت كرد و به همين دليل درخواست هاي مؤكد روسيه، چين، برخي كشورهاي اروپايي و همچنين اعضاي جنبش عدم تعهد را درباره رعايت بي طرفي عليه ايران نپذيرفت.
كارشناسان در تهران و در دبيرخانه آژانس عقيده دارند اين ضميمه به لحاظ فني و حقوقي غيرقابل دفاع است و به سرعت تبديل به بحراني براي اعتبار آژانس خواهد شد.
چند نكته مهم درباره اين ضميمه كه نشان دهنده عمق بي اعتباري آنهاست، چنين است:
1- هيچ يك از اسنادي كه متن آنها در گزارش نوامبر 2011 ارائه شده جديد نيست و همه آنها مربوط به همان لپ تاپ كذايي سال 2004 است. در واقع انتشار اين اسناد نشان مي دهد آمانو- برخلاف آنچه ادعا مي كرد- هيچ اطلاعات به روز شده اي درباره آنها در اختيار ندارد و همان اطلاعات قديمي و تكراري را منتشر كرده است. اين امر نشان مي دهد همه آن ادعاها در گزارش هاي اخير آژانس كه مي گفت آژانس اطلاعاتي دارد كه نشان مي دهد برنامه تسليحات هسته اي ايران پس از سال 2004 نيز ادامه يافته، دروغ بوده است.
2- نه ايران و نه آژانس هرگز اصل اين اسناد را رؤيت نكرده اند. ايران و آژانس از سال 2007 خواهان آن بوده اند كه اصل اين اسناد براي بررسي ميزان صحت و وثاقت آنها در اختيار يك تيم مستقل قرار بگيرد اما آمريكا همواره از اين كار امتناع كرده است. اين امتناع به حدي آزاردهنده بود كه محمد البرادعي بارها آمريكا را به اخلال در انجام وظايف پادماني آژانس متهم كرد. مهم ترين نكته اين است كه ظاهرا همه آنچه آمريكا در اختيار دارد يك فايل الكترونيكي است و اسناد اوريجينال در اختيار آمريكا نيست و در واقع اصلا چيزي به نام سند اوريجينال در موضوع مطالعات ادعايي وجود ندارد. ايران در يك ارزيابي 117 صفحه اي كه سال 2007 به آژانس ارائه شد ثابت كرده است كه اين اسناد جعلي هستند ولي آمانو در گزارش خود ذكري از اين موضوع نمي كند.
3- نكته بعدي اين است كه اساسا نه آژانس و نه هيچ طرف ديگري قادر به اثبات اين امر نيست كه اين اسناد بر فرض صحت مربوط به ايران است. به عبارت ديگر، سرهم كردن يك سلسله متون و اسناد به زبان فارسي و جعل چند مهر، امضا و سربرگ به هيچ وجه اين موضوع را ثابت نمي كند كه اين اسناد واقعا متعلق به نهادهاي دولتي در ايران است.
4- همچنين هيچ سندي وجود ندارد و در متن اسناد هم چيزي در اين باره گفته نشده است كه ثابت كند در آنچه آژانس مطالعات ادعايي مي خواند از مواد هسته اي استفاده شده است. بنابراين- باز هم بر فرض محال صحت- اين اسناد مي تواند مربوط به فعاليت هاي متعارف نظامي باشد و ادعاي هسته اي بودن اين فعاليت ها مدعايي كاملا بدون دليل است.
5- مسئله ديگر اين است كه باز هم بر فرض صحت اسناد، همه آنچه اين اسناد نشان مي دهد يك سلسله مطالعه و شبيه سازي كامپيوتري است نه «فعاليت عملي». اساسا به همين دليل هم هست كه آژانس مجموعه اين پروژه را مطالعات ادعايي ناميده است. هيچ مدركي در متن اسناد وجود ندارد كه ثابت كند اين مطالعات به پروژه هاي عملي تبديل شده است.
6- علاوه بر اين آنچه در اين گزارش ارائه شده عينا ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريكاست كه آمانو آن را بدون هرگونه مستندي به عنوان گزارش آژانس منتشر كرده است.
مجموعه اين دلايل نشان مي دهد آنچه به ضميمه گزارش آمانو منتشر مي شود، در واقع نه «سند» به معني متعارف كلمه بلكه مجموعه اي از اطلاعات جعلي است كه با فشار سياسي آمريكا درون گزارش گنجانده شده است.
آمانو در حالي اين گزارش را منتشر مي كند كه نسبت به بي طرفي وي در گزارش دهي ترديدهاي فراواني وجود دارد.
روسيه و چين دو هفته پيش در نامه اي خطاب به وي از او خواستند اگر هم اسناد و مدارك جديدي در اختيار دارد ابتدا آنها را در اختيار ايران قرار بدهد و پيش از شنيدن توضيحات ايران آنها را منتشر ننمايد.
اما كارشناسان مي گويند از آنجا كه آمانو به دستور آمريكا مبادرت به انتشار اين گزارش كرده بنابراين نظر ديگر كشورها و حتي بخش پادمان را در آن لحاظ نكرده است.
آمانو فردي است كه مطابق اسناد ويكي ليكس به آمريكايي ها قول داده بود تمامي اقدامات خود را با آنها چك كند.
انتشار گزارش اخير ظاهرا آخرين مورد از تعهداتي است كه آمانو به آمريكا داده و در ازاي كسب موافقت آنها با تمديد مديركلي اش اقدام به انتشار جعليات عليه ايران كرده است.

 



شاخ (گفت و شنود)

گفت: نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفته است حمله اسرائيل به مراكز اتمي ايران بعيد نيست!
گفتم: ولي روزنامه «هاآرتص» خطاب به نتانياهو و شيمون پرز نوشته است چند دقيقه بعد از شليك اولين موشك به ايران، بايستي منتظر اصابت 15هزار موشك به اسرائيل باشيم.
گفت: مركز پژوهش هاي امنيتي اسرائيل «INSS» هم اعلام كرده كه با اولين شليك به خاك ايران، اسرائيل با خاك يكسان مي شود، تنگه هرمز بسته مي شود، منافع آمريكا و اسرائيل در همه دنيا مورد حمله قرار مي گيرد، آل سعود سقوط مي كند و همه چيز به نفع ايران تمام مي شود.
گفتم: «ليوني» وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي هم به نتانياهو هشدار داده كه اگر كمترين تحركي عليه ايران صورت پذيرد، آمريكايي ها بايد مسئولان اسرائيلي را با ويلچر از صحنه خارج كنند.
گفت: چه عرض كنم؟! مسئول سابق موساد هم خطاب به نتانياهو گفته است؛ انگار مغز يك گوسفند در جمجمه او قرار دارد!
گفتم: به يارو گفتند؛ يك دستي به سرت بكش ببين چيزي حس مي كني؟ و بعد از چند دقيقه بهش گفتند؛ ولش كن بابا. به خودت زحمت نده. بعضي از بزها شاخ ندارند!
 



رئيس ستاد انتخابات كشور:
مشاركت حداكثري، قانونمداري، عدالت محوري و امانت داري شعار انتخابات آينده مجلس است

معاون سياسي وزير كشور اعلام كرد كه شعار نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي «مشاركت حداكثري، قانونمداري، عدالت محوري و امانتداري» است.
«سيدصولت مرتضوي» در جلسه ستاد انتخابات خراسان رضوي اظهار كرد: انتخابات يكي از شاخص هاي ماموريت و مشروعيت نظام است و از اين نظر حضور حداكثري و مشاركت آگاهانه مردم در صحنه حايز اهميت خاص مي باشد.
رئيس ستاد انتخابات كشور گفت: امسال شمارش آرا به صورت مكانيزه صورت مي گيرد و در 10 درصد مناطق كشور و حوزه هاي انتخابيه راي گيري نيز به صورت الكترونيك خواهد بود.
مرتضوي تصريح كرد: توجه به مباني قانوني و برنامه اجرايي در فرآيند انتخابات از جمله مواردي است كه فرمانداران و بخشداران به عنوان روساي هيات هاي اجرايي حوزه هاي اصلي و فرعي در انتخابات بايد بر آن احاطه كامل داشته باشند.
وي همچنين از فرمانداران خواست تا براي ارتقاي سطح آگاهي و عملكرد عوامل موثر در برگزاري انتخابات به ويژه كاربران و اعضايي كه در شعب اخذ راي مستقر مي شوند، دوره هاي آموزشي و توجيهي برگزار كنند.
مرتضوي افزود: فرمانداران بايد با اشراف كامل نسبت به قانون و بخشنامه هاي انتخاباتي، اطلاعات خود را به صورت مستمر با ستاد انتخابات كشور مبادله و به روز كنند.
رئيس ستاد انتخابات كشور با بيان اين كه «بودجه انتخابات در شهرستان ها براساس وسعت، جمعيت و تعداد حوزه هاي انتخابيه تخصيص خواهد يافت» اظهار كرد: حق الزحمه تمامي عوامل برگزاري انتخابات از طريق ستاد انتخابات وزارت كشور پرداخت خواهد شد.

 



سفير جديد مسكو در تهران عنوان كرد
آمادگي روسيه براي همكاري همه جانبه با ايران

سفير جديد مسكو در تهران از آمادگي كشورش براي همكاري همه جانبه با ايران خبر داد.
«لئون جاگاريان» سفير جديد فدراسيون روسيه در جمهوري اسلامي ايران در ديدار با علي اكبر صالحي وزيرامورخارجه كشورمان رونوشت استوارنامه خود را تسليم كرد.
صالحي در اين ديدار ضمن اشاره به روابط خوب فيمابين، حجم مبادلات تجاري بين دو كشور را با توجه به ظرفيت هاي بسيار بالاي ايران و روسيه كافي ندانست و افزود: دو كشور مي توانند در زمينه هاي مختلف اعم از سياسي، اقتصادي، تجاري، فرهنگي، نفت و گاز و ساخت نيروگاه همكاري هاي خود را توسعه دهند و حجم روابط را از ميزان فعلي به 10ميليارددلار در سال افزايش دهند و اين آمادگي در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد.
لئون جاگاريان سفير جديد روسيه نيز در اين ديدار با اشاره به ملاقات رؤساي جمهور ايران و روسيه در آستانه قزاقستان، آن را مرحله جديدي در روابط ذكر كرد و گفت: كشورش براي همكاري در زمينه هاي دوجانبه، منطقه اي و بين المللي آمادگي دارد و بايد از ظرفيت هاي موجود بين دو كشور در جهت توسعه همكاري ها استفاده كرد.

 



رئيس جمهور فردا به چهارمحال و بختياري مي رود

شهركرد- خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور و هيئت دولت فردا ميهمان مردم استان چهارمحال و بختياري خواهند بود.
استاندار چهارمحال و بختياري با اعلام اين خبر اظهار داشت: دكتر محمود احمدي نژاد و اعضاي هيئت دولت در چهارمين دوره سفر خود به اين استان به مدت دو روز با حضور در شهرستان هاي چهارمحال و بختياري از نزديك روند اجرايي مصوبات سفرهاي قبلي و مسائل و مشكلات مردم را بررسي مي كنند.
علي اصغر عنابستاني، ديدار با نخبگان، ايثارگران، خانواده هاي معظم شهدا و روحانيان را از ديگر برنامه هاي سفر دو روزه رئيس جمهوري به استان چهارمحال و بختياري اعلام كرد. وي افزود: رئيس جمهور در روز اول سفر خود علاوه بر شهركرد در جمع پرشور مردم شهرستان هاي بروجن و لردگان سخنراني مي كند.
عنابستاني ادامه داد: احمدي نژاد در دومين روز حضور خود در چهارمحال و بختياري به شهرستان هاي كوهرنگ، اردل، كيار و فارسان سفر و در اجتماع مردم اين شهرستان ها سخنراني مي كند.
وي تصريح كرد: رئيس جمهور در اين دوره از سفرهاي استاني، با شركت در شوراي عالي اشتغال كشور در شهركرد، نحوه و چگونگي افزايش سرمايه گذاري و اشتغالزايي در چهارمحال و بختياري را مورد بررسي قرار مي دهد.
استاندار در پايان اعلام كرد: دكتر احمدي نژاد در آخرين روز سفر خود با حضور در جلسه هيئت دولت، مصوبات سه سفر قبل در استان چهارمحال و بختياري را بررسي مي كند.

 



شام و ناهار هيچي آفتابه لگن هفت دست! (خبر ويژه)

اعلام خبر بركناري مجتبي واحدي از عنوان مشاوري كروبي وتاييد و تكذيب هاي پيرامون آن، فاز تازه اي از زد و خورد لفظي ميان محافل ضدانقلاب را كليد زد.
اخيراً «جرس» در خبري از قول همسر كروبي اعلام كرده بود نامبرده از اول آبان سخنگويي در خارج كشور ندارد و كساني كه با موضع كروبي براي استقلال از خارج توافق ندارند، مجاز به استفاده از عنوان سخنگو يا مشاور كروبي نيستند.به دنبال انتشار اين خبر، سايت «سحام نيوز» كه توسط خود مجتبي واحدي اداره مي شود، خبر جرس را تكذيب كرد و نوشت: «هرگونه اعلام اخبار، اطلاعيه ها، ديدگاه ها و بيانيه ها مربوط[ ؟!] به خانواده آقاي كروبي صرفاً از طريق اين سايت منتشر خواهد شد و انتشار مطالبي از اين دست در ديگر سايت ها غيرقابل قبول است. با اين حال جرس مجدداً تاكيد كرده كه خبر منتشره، معتبر و غيرقابل انكار است.
واحدي غير از مطلب سحام نيوز، شخصاً مطلبي را نيز در فيس بوك منتشر كرده و طي آن به جاي توضيح درباره اصل مطلب، جرس را متهم كرده كه مصاحبه اي جعلي با عبدالله نوري منتشر كرده است. وي همچنين به اظهارات محسن كديور اشاره مي كند كه مدعي شده بود سبزها در روز قدس سال 88 شعار «هم غزه هم لبنان» داده اند و نه «نه غزه نه لبنان». واحدي كه در نوشته چندي پيش خود علناً از دريافت كمك هاي آمريكا جانبداري كرده و مورد اعتراض بسياري از محافل اپوزيسيون قرار گرفته بود، مدعي شده است «خون دل مي خورد آن كس كه حيايي دارد»!
در اين ميان سايت خودنويس، فرصت را براي تسويه حساب قبلي با كديور و سايت جرس مناسب ديده و جرس را «سايت خرس سبز علفي» توصيف كرد. به نوشته خودنويس، اقدام جرس بودار مي باشد و پس از آن صورت گرفته كه مشكل مالي اش رفع شده است.
خودنويس البته در مطلب ديگري نوشت: براساس تحقيقات همكاران ما، اين سايت اينترنتي مي نويسد: «يكي از دلايلي كه برخي معتقدند باعث تلاش براي جدايي مجتبي واحدي از خانواده كروبي شده، طرح بحث كنگره ملي و شايعه ارتباط اين مجموعه با محسن سازگاراست. چند ماه پيش كه امير ارجمند به واشنگتن سفر كرد، با اعضاي اتاق هاي فكر در پايتخت آمريكا ديدار كرد اما براساس شواهد، حاضر نشد با سازگارا ملاقات كند. به گفته يك منبع در واشنگتن كه در مهماني ناهار پيش از ميزگرد اميرارجمند و واحدي در جنوب واشنگتن حاضر بوده، امير ارجمند گفته بود كه با تروريست ها، سلطنت طلبان و كساني كه مرتبط با دولت آمريكا (نقل به مضمون) هستند ملاقات نمي كند البته بنا به مدارك منتشر شده در ويكي ليكس، آقاي امير ارجمند [ به طور مخفيانه] در تركيه با مقام هاي ديپلماتيك آمريكايي ديدار كرده بود، اما در واشنگتن حتي با تلويزيون دولتي آمريكا حاضر به گفتگو نشد. از طرفي، نزديك به 9 ماه پيش كه با محبوس شدن ميرحسين موسوي و مهدي كروبي، شوراي هماهنگي سبز اعلام موجوديت كرد، گفته مي شد كه اعضاي اين شورا مورد تاييد رهبران جنبش سبز هستند، اما بعداً معلوم شد كه مجتبي واحدي راهي به اين شورا نداشته است. بحث اختلاف ميان برخي از اعضاي خانواده كروبي با مجتبي واحدي حدود يك هفته پيش در برخي محافل طرح شده بود اما هيچگاه به طور رسمي اعلام نشد. از سوي ديگر، تكذيب خبر سايت جرس از سوي سحام نيوز، نشان از اختلاف هايي دارد كه تاكنون به اين شكل سر بر نياورده بود.»

 



ديگ به ديگ ميگه؛ روت سياه! (خبر ويژه)

اقدام يكي از روزنامه نگاران زنجيره اي فراري در استقبال علني از پيشنهاد كمك آمريكا، واكنش يكي ديگر از اين روزنامه نگاران متواري را موجب شد.
اميد حبيبي نيا در واكنش به نوشته «ا-ن» در روزنت تأكيد كرد: او در مطلب «خانم كلينتون ما كمك مي خواهيم» نيت دروني خود مبني بر دخيل بستن به آمريكايي ها را برملا ساخت و اگر فرض كنيم وي نماينده اصلاح طلبان است در اين صورت اين اظهارنظر علني او مبني بر اتكاء به آمريكايي ها را مي توان نشانه بارزي از دگرديسي اصلاح طلبان خارج از كشوري از زائده جريان اصلاح طلبي به ابواب جمعي لشگر امپرياليسم به شمار آورد. در اين ميان آنچه مغفول مي ماند منافع ملي، استقلال و مباني دموكراسي است زيرا واضح است كه هيچ گربه اي براي رضاي خدا موش نمي گيرد. سالهاست كه سلطنت طلبان بطور مستقيم و برخي ديگر از گروههاي اپوزيسيون بصورت غيرمستقيم مورد حمايت آمريكايي ها قرار دارند ولي از آنجا كه اين گروه ها پايگاه مردمي در داخل كشور ندارند، اساساً حمايت از اين گروه ها نفعي براي آمريكايي ها نداشته است، هر چند كه ممكن است سربازان سر به راهي به نظر برسند.
حبيبي نيا كه خود با رسانه هايي چون بي بي سي و راديو زمانه همكاري داشته، ادامه مي دهد: به نظر مير سد مدت هاست توجه آمريكايي ها از سلطنت طلب ها به سوي اصلاح طلبان تغيير كرده است از همين روست كه رقابت ميان سه جريان اصلاح طلبان، سلطنت طلبان و مجاهدين خلق [منافقين] در آمريكا شدت گرفته است. مجاهدين خلق خواستار خروج از ليست تروريستي است كه امكان فعاليت و لابي علني را مي دهد، اصلاح طلبان برعليه مجاهدين امضاء جمع مي كنند، مقاله مي نويسند و حتي واقعيت را قلب مي كنند تا خود را جايگزين مناسب تري براي حمايت آمريكايي ها قلمداد كنند و سلطنت طلبان نيز به تكاپو افتاده اند.
وي با اشاره به فرار و اقامت تعداد زيادي از مدعيان اصلاح طلبي در خارج كشور نوشت: استخدام يا دادن بورس و كمك هاي مالي علني و غيرمستقيم به اين گروه، بي دليل نيست. آمريكا و اروپا سالهاست متوجه شده اند كه نبايد خود را مستقيماً با شاخ ايران در بيندازند و به همين دليل از تغيير تدريجي در ايران توسط اصلاح طلبان حمايت كرده اند.
حبيبي نيا نوشت: علناً دست به دامن وزير خارجه آمريكا شدن امري است كه حتي سلطنت طلبان نيز طي 33 سال گذشته - حداقل در گفتار رسمي- با چنين صراحتي از آن سخن نگفته اند در حالي كه حمايت خارجي بدون چشمداشت نمي شود. مادر بزرگ من مثلي داشت كه مي گفت اين قدر كه زور مياري به ناي ات، زور بيار به پايت.

 



باراك: هر روز به محو اسرائيل از نقشه نزديك تر مي شويم (خبر ويژه)

يك روزنامه صهيونيستي، گنده گويي هاي سران اسرائيل درباره تهديد نظامي عليه ايران را جنگ رواني و حربه تبليغاتي توصيف كرد.
هاآرتص هدف تبليغات مقامات اين رژيم را ايجاد جو رواني و تحريك كشورهايي چون روسيه و چين براي اعمال فشار به ايران دانست و افزود: هزينه اعمال فشار براي اسرائيل و هم پيمانانش بسيار كمتر از ايجاد يك جنگ مي باشد و به همين دليل است كه آنها تبليغات رسانه اي گسترده اي در اين خصوص به راه انداخته اند.
اين روزنامه اسرائيلي با بيان اينكه تهديدات علني تل آويو عليه تهران براي ساكنان اسرائيلي ها موجه و قابل پذيرش نيست، تصريح كرده است: اين تهديدات و تبليغات حتي براي بسياري از مقامات وين، نيويورك، لندن و واشنگتن هم توجيهي ندارد. ادامه دادن چنين بازيهايي منجر به واكنشي مي شود كه خود اسرائيل را به خطر خواهد انداخت.
ايهود باراك وزير دفاع رژيم صهيونيستي پريروز به بي بي سي گفته بود «هر روزي كه مي گذرد به حمله به ايران نزديك تر مي شويم و هر روزي كه مي گذرد به يك معنا ما به محو اسرائيل از نقشه زمين نزديك تر مي شويم.»
البته بخشي از اين گزاره كه شهادت درباره وخامت اوضاع اسرائيل است از باب شهادت درباره خود پذيرفتني است اما بخش ديگر گفته وي، نه از عهده اسرائيل كوچك كه از حتي از عهده آمريكايي هاي سرشكسته از جنگ عراق و افغانستان هم برنمي آيد.
جمعه گذشته ساركوزي رئيس جمهور فرانسه در حاشيه اجلاس كن گفت: صحبت درباره گزينه نظامي عليه ايران ايده بسيار خطرناكي است. ما در ديدار با سران كشورها، درباره موضع ايران اين گونه سخن نمي گوييم.
افرايم هالوي رئيس اسبق سرويس موساد نيز به راديو اسرائيل گفته است: درگيري نظامي اسرائيل با ايران، براي مدت 100سال بر اوضاع خاورميانه تاثير منفي مي گذارد و لذا بايد به روش ديگري متوسل شد.

 



گزارش خواندني مأمور سيا از ملاقات با قاسملو در بغداد(خبر ويژه)

رئيس وقت گروه اطلاعاتي سفارت آمريكا در بغداد، گزارش جالبي از عملكرد عبدالرحمن قاسملو (رئيس گروهك حزب دموكرات كردستان) در ارتباط با آمريكايي ها، رژيم صدام و گروهك هاي ضدانقلاب تهيه كرده بود.
براساس يكي از اسناد محرمانه سفارت آمريكا در بغداد كه در تاريخ 16فوريه 1988 (27 بهمن 1366) تهيه شده، قاسملو با رئيس گروه اطلاعاتي سفارت ملاقات كرده و اطلاعاتي را در اختيار وي گذاشته است. اين سند چند ماه پيش توسط ويكي ليكس منتشر شده و اكنون از سوي سايت اينترنتي وابسته به بني صدر مجدداً منتشر شده است. گزارش رئيس گروه جاسوسي «سيا» حاكي است: قاسملو 10 فوريه از كوهها پايين آمد و در بغداد با صدام ملاقات كرد اما برخلاف رجوي، از اينكه با صدام عكس داشته باشد، پرهيز مي كند... رئيس گروه [اطلاعاتي آمريكا در بغداد ] نزد سفير سوئد وساطت كرد تا قاسملو با وي ملاقات كند. قاسملو عميقا آزرده خاطر است از اينكه رئيس جمهور آمريكا [ريگان] با مشتي از بنيادگرايان عقب افتاده افغاني [طالبان بعدي] ملاقات كرده و اصرار به بزرگ كردن گروه هاي مخالف در نيكاراگوئه كه هيچ شانسي ندارد، دارد اما هيچ توجهي به گروههايي چون حزب دموكرات كه براي ارزش هاي جهاني حقوق بشري مي جنگند، نمي كند.
مامور ارشد سازمان سيا مستقر در بغداد گزارش خود را اين گونه ادامه مي دهد: قاسملو [«] ادعا مي كرد[»] بين 10 تا 12هزار نيروي مسلح تحت فرماندهي دارد و خواستار پول يا اسلحه نيست بلكه در پي حمايت سياسي و معنوي است. وي از افشاي منابع مالي خود ابا داشت و مدعي بود كه هر خانواده كرد به آنها كمك هاي داوطلبانه مي كند اما در طول مذاكره معلوم شد كه حزب دموكرات كردستان بخشي از مخارج خود را از راه قاچاق به دست مي آورند.
در گزارش سفارت آمريكا مربوط به بهمن ماه 1366 [ماههاي پاياني جنگ تحميلي] آمده است: قاسملو اظهار داشت كه اگر[ امام ]خميني از دنيا برود در ايران به ويژه تهران آشوب خواهد شد... او پذيرفت كه اخيرا به علت بمباران شديد مواضعش از سوي ايران مجبور به انتقال ستاد خود شده است... قاسملو مايل نبود درباره ملاقاتش با صدام صحبت كند. او گفت كه برخلاف رجوي رئيس سازمان مجاهدين خلق [منافقين]، مطلقا ميل نداشت با صدام در عكسي ديده شود و يا در مورد سفرش به بغداد اطلاع رساني شود. به نظر او اينكه معلوم شود با صدام ملاقات كرده، انعكاس خوبي در ايران ندارد. رئيس گروه [اطلاعاتي سازمان سيا در عراق] به او فشار آورد كه چه كسي در عراق مسئول مسائل مربوط به كردهاست و قاسملو گفت صدام مسئول است. اين به كنار، به گفته وي، در موضوعات روزانه 3 فرد مهم در عراق هستند، صدام و عدنان خيرالله وزير دفاع و علي حسن المجيد.
سفارت آمريكا در گزارش خود به وزارت خارجه مي افزايد: قاسملو ملايمتش را از دست نداد كه بخواهد از عراق انتقاد كند اما در عين حال نتوانست جلوي خود را از نكته پراني هم بگيرد و گفت كه نسبت به رژيم عراق حالت تحقير دارد. او مي گويد از آمدن به عراق مگر اينكه مطلقا لازم باشد اجتناب مي كرده است. قاسملو مجبور به پذيرش اين نكته شد كه جامعه ايران جامعه اي پوياتر است. مي گفت «بله در اروميه، مردم هر زمان كه دلشان بخواهد مي توانند به آمريكا زنگ بزنند و مسافرت نيز آزاد است».
رئيس گروه اطلاعاتي سازمان سيا در اين گزارش درباره ملاقات قاسملو با اپوزيسيون مي نويسد: قاسملو پذيرفت كه حزب دموكرات محتاج اتحاد با ديگر گروه هاي اپوزيسيون ايراني است زيرا بديهي است كه به تنهايي نمي تواند رژيم را واژگون كند. او پذيرفت كه رژيم اسلامي ايران، پايگاه حمايتي وسيعي در ميان مردم دارد و سرنگوني آن آسان نيست. رئيس گروه [اطلاعاتي سفارت] در مورد امكان يك اتحاد با رجوي- كه در حال حاضر گزارش شده بود در حال انجام عمليات نظامي در شمال بود- پرسيد. قاسملو، رجوي را «بي اعتبار و آماتوري كه حداكثر 1200 نفر نيرو دارد اما داراي دستگاه تبليغاتي خوبي است» توصيف كرد. به گفته قاسملو، سازمان مجاهدين هيچ توانايي واقعي براي عمليات در ايران ندارد. او مي گويد در واقع از ميان تمامي گروه هاي اپوزيسيون، فقط حزب من است كه توانايي قابل توجهي دارد.
اين گزارش اطلاعاتي در معرفي قاسملو، مي نويسد: وي متولد 1930 و تحصيل كرده كالج آمريكايي در تهران است و بعدها در پاريس به دانشگاه رفت. او برنده يك بورس تحصيلي از دانشگاه پراگ شد.
يادآور مي شود قاسملو 5 ماه پس از اين حضور رمزآلود در بغداد، به تاريخ 13ژوئيه 1989 در وين اتريش و در جريان يك تسويه حساب مربوط به گروهك هاي اپوزيسيون مقيم خارج به قدرت رسيد. با توجه به اظهارات قاسملو در ديدار مامور اطلاعاتي آمريكا، مي توان سازمان منافقين را در اين تسويه حساب دخيل دانست هرچند كه بنابر اظهارات پرادعاي وي در نفي ساير گروهك ها مي توان احتمال داد اغلب گروهك ها مايل به حذف وي بوده اند.

 



كودتاي اپوزيسيون تزريقي عليه اپوزيسيون تحميقي در VOA(خبر ويژه)

به دنبال اوج گيري تسويه حساب هاي داخلي در صداي آمريكا و اخراج شماري از همكاران آن، شبكه بالاترين گروه برنده اين درگيري ها را «اپوزيسيون تزريقي» خواند.
بالاترين با اشاره به اخراج سازگارا، صحتي، بختيار، باطبي و چالنگي نوشت: اپوزيسيون دست سازي كه مدت ها در آب نمك خوابانده شده بود، اكنون مقابل دوربين هاي VOA قرار گرفته است. شرح وظيفه اين اپوزيسيون تزريقي ايجاد اختلاف در ميان نيروهاي اصيل و شناسنامه دار مخالف جمهوري اسلامي و به انحراف كشاندن مبارزات و انحراف توجهات به حاشيه ها است. مشكلات ايجاد شده در برنامه هاي اخير صداي آمريكا و به ويژه برنامه تفسير خبر را مي توان در اين راستا ديد. ناهماهنگي هاي اندكي كه در برنامه تفسير خبر وجود داشت، رامين عسگرد را واداشت كه دست به اخراج چهره هاي مخالف با «اپوزيسيون تزريقي» بزند. عباس فخرآور (ملقب به پريوش) نمايندگي گروه «اپوزيسيون تزريقي» را برعهده دارد.
متهم كردن گروه برنده در درگيري هاي داخلي VOA به «اپوزيسيون تزريقي» در حالي است كه برخي مديران آمريكايي با بدگماني شديد به اخراجي هاي VOA مي نگرند و معتقدند آنها طي چند سال اخير، يكي از عوامل مهم از خاصيت انداختن اپوزيسيون و كم شعور نشان دادن آن هستند. آنها به اشتباه كساني چون سازگارا و باطبي و صحتي را نفوذي تلقي كرده اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14