(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 29 آذر 1390- شماره 20101

سياستمدار تركيه: استقرار سپرموشكي ناتو براي حمايت از رژيم صهيونيستي است
آغاز اعتصاب 9300 استاد دانشگاه در اسرائيل
طرفداران بشاراسد در خيابان هاي سوريه به بيگانگان اجازه دخالت نمي دهيم
كيم جونگ ايل درگذشت قدرت به «اون» رسيد
تظاهركنندگان يمن: رژيم سعودي تاوان دخالت ها را خواهد پرداخت
گسترش ناآرامي هاي ضددولتي در منطقه غرب قزاقستان
اعلام جهاد در پاكستان عليه آمريكا و ناتو
ناظران عرب پس فردا به دمشق مي روند
واكنش هاي منطقه اي و جهاني به كشتار انقلابيون در قاهره
اعتصاب گسترده در ايتاليا و اسپانيا
استقبال گرم از آزادي 550 اسير ديگرفلسطيني
به اتهام شركت در عمليات تروريستي معاون اول رئيس جمهور عراق ممنوع الخروج شد
اعتراض ها در روسيه عليه نتايج انتخابات همچنان ادامه دارد



سياستمدار تركيه: استقرار سپرموشكي ناتو براي حمايت از رژيم صهيونيستي است

معاون حزب صداي مردم تركيه گفت، استقرار سامانه رادار دفاع سپر موشكي ناتو دردسر جديدي براي تركيه است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، منابع خبري تركيه اعلام كردند كه «شرف مالكوچ» معاون حزب صداي مردم تركيه طي سخناني ضمن اعتراض به نصب سامانه راداري دفاع سپر موشكي ناتو در شهر مالاتياي تركيه اظهار داشت، اين سامانه راداري با هدف تامين امنيت رژيم صهيونيستي در تركيه نصب مي شود.
وي با طرح اين سوال كه اگر اين طرح با هدف محافظت از كشورهاي اروپايي اجرا مي شود رادارهاي آن چرا در تركيه نصب مي شوند، گفت اين طرح با هدف محافظت از كشورهاي اروپايي اجرا نمي شود و هدف از اجراي آن تنها محافظت از رژيم صهيونيستي است.

 



آغاز اعتصاب 9300 استاد دانشگاه در اسرائيل

استادان دانشگاه هاي اسرائيل در اعتراض به وضعيت معيشتي و پايين بودن دستمزد خود اعتصاب نامحدودي را از روز گذشته آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، 9300 استاد و استاديار دانشگاه هاي اسرائيل با برگزاري اعتصاب نامحدود اعلام كردند تا زماني كه رژيم اسرائيل به وضعيت معيشتي آنان رسيدگي نكند دست از اعتصاب نخواهند كشيد.
در اين اعتصاب نامحدود تمامي دانشگاه هاي اسرائيلي از جمله دانشگاه معتبر بارايلان دست از كار كشيدند.راديو سراسري اسرائيل نيز از اعتصاب بيش از 7000 معلم اسرائيلي خبر داد.
از سوي ديگر، اتحاديه كارگران اسرائيل در مرحله نهايي دريافت مجوز براي اعتصاب بيش از 400 هزار كارگر پيمانكار است كه چنانچه اين امر انجام شود اسرائيل وارد مرحله جديدي از بحران اقتصادي خواهد شد.

 



طرفداران بشاراسد در خيابان هاي سوريه به بيگانگان اجازه دخالت نمي دهيم

مردم سوريه با برگزاري تظاهرات گسترده در دمشق و شهرهاي مختلف اين كشور بار ديگر حمايت خود را از بشار اسد رئيس جمهور و اصلاحات وي اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري سانا، تظاهركنندگان در حالي كه پرچم كشورشان و تصاوير بشاراسد را با خود حمل مي كردند پلاكاردهايي در دست داشتند كه مداخله بيگانگان در امور داخلي سوريه را محكوم مي كردند.
مردم سوريه تأكيد داشتند كه اجازه نخواهند داد كشورشان پايگاه فعاليت هاي سيا و موساد شود و تروريست ها را عليه سوري ها مسلح كنند.
تظاهركنندگان همچنين تهاجم رسانه اي عليه سوريه با هدف بي ثبات كردن اين كشور را محكوم و بر ضرورت هوشياري سوري ها در برابر توطئه ها تأكيد كردند.
از سوي ديگر بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار فرستادگان نوري مالكي نخست وزير عراق گفت، ما از تلاش هاي صادقانه برخي كشورهاي عربي به ويژه عراق براي كمك به سوريه قدرداني مي كنيم.
وي افزود، سوريه سعي دارد كه جهانيان را از واقعيات مطلع كند به ويژه اينكه تلاش هاي زيادي براي وارونه جلوه دادن واقعيت ها در جريان است. وليد المعلم وزير خارجه سوريه نيز موافقت دمشق با پروتكل اتحاديه عرب براي اعزام ناظران اين اتحاديه به سوريه را اعلام كرد.
اعلام موافقت دمشق با پروتكل اتحاديه عرب پس از انجام اصلاحاتي است كه از سوي دولت سوريه در اين پروتكل لحاظ شده است. همچنين روز گذشته پيش نويس قطعنامه پيشنهادي روسيه در مورد بحران سوريه در شوراي امنيت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين پيش نويس از به كاربردن زور و دخالت نظامي در سوريه جلوگيري به عمل آمده و از دولت دمشق خواسته شده با مخالفان گفت وگو كند.
به گزارش خبرگزاري فارس روسيه و چين در تاريخ 4 دسامبر پيش نويس قطعنامه پيشنهادي فرانسه، انگليس، آلمان و پرتغال در مورد سوريه را وتو كردند. در آن سند از دولت سوريه خواسته شده بود تا از بكارگيري توان نظامي در برابر تظاهرات كنندگان خودداري كند، در غيراين صورت تحريم خواهد شد.اين در حالي است كه نخست وزير تركيه در اولين نشست مطبوعاتي خود بعد از طي دوره نقاهت عمل جراحي بار ديگر با طرح ادعاهاي واهي گذشته خود، رئيس جمهور سوريه را به ديكتاتوري و كشتار مردم اين كشور متهم كرد.
خبر ديگر اينكه اجساد هفت نفر از نيروهاي امنيتي سوريه كه در مقابله با گروه هاي مسلح كشته شده بودند در شهرهاي زادگاه خود تشييع شدند.
همچنين براثر انفجار يك خودرو حامل مواد منفجره وابسته به گروه هاي تروريست در شهر حمص دو نفر از اين افراد كشته شدند. همچنين گروه هاي مسلح يكي از مهندسان سوريه را ترور كردند.

 



كيم جونگ ايل درگذشت قدرت به «اون» رسيد

كيم جونگ ايل، رهبر 69 ساله كره شمالي بر اثر حمله قلبي درگذشت.
به گزارش تلويزيون دولتي كره شمالي، «كيم جونگ ايل»، رهبر كره شمالي روز شنبه در يك قطار و هنگام انجام يك برنامه كاري دچار حمله قلبي شد و درگذشت. به احتماد زياد، «كيم جونگ اون»، كوچكترين پسر وي كه 28 سال سن دارد، رهبر بعدي كره شمالي خواهد بود. «كيم جون اون»، ژانويه سال 2009 از سوي پدر به عنوان رئيس كميسيون دفاع ملي كره شمالي انتخاب شد. اين كميسيون، مهمترين نهاد دولتي محسوب مي شود.
انتشار اين خبر در روز يكشنبه بازتاب رسانه اي گسترده و واكنش هاي رهبران ديگر كشورها را به همراه داشت. ارتش كره شمالي همزمان با انتشار اين خبر به حال آماده باش درآمد.
چين جزو نخستين كشورهايي بود كه با انتشار پيامي رسمي، از فوت رهبر كره شمالي ابراز «تاثر» كرد. «ماژائوسكو»، سخنگوي وزارت خارجه چين اظهار داشت: «از شنيدن خبر درگذشت كيم جونگ ايل، رهبر كره شمالي متاثر شديم و مراتب همدردي خود را با مردم كره شمالي اعلام مي كنيم. چين مهمترين و كليدي ترين متحد كره شمالي به حساب مي آيد.
اما كاخ سفيد به گونه اي متفاوت به اين خبر واكنش نشان داد.
سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد، باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا اخبار مربوط به درگذشت رهبر كره شمالي را به دقت زير نظر دارد.
در عين حال كاخ سفيد يادآور شد، دولتمردان آمريكا در حال تماس با هم پيمانان خود در كره جنوبي و ژاپن هستند.
رئيس جمهور كره جنوبي نيز پس از انتشار اين خبر، به تمامي مقامات اين كشور دستور آماده باش داد. ژاپن همچنين اقدام به تشكيل يك جلسه امنيتي كرد و نخست وزير اين كشور نيز بلافاصله پس از شنيدن اين خبر سخنراني خود را قطع كرد و خيلي فوري به دفترش بازگشت. وي از مقامات اطلاعاتي كشورش خواست، اطلاعات بيشتري در مورد مرگ رهبر كره شمالي و اوضاع اين كشور جمع آوري كنند.
از سوي ديگر خبر مي رسد، روساي جمهور كره جنوبي و آمريكا نيز پس از انتشار اين خبر با يكديگر گفت وگوي تلفني برقرار كرده و نسبت به همگرايي بيشتر به خصوص در مسائل امنيتي بين واشنگتن-سئول تاكيد كردند.
برخي معتقدند، اين سه كشور به عنوان دشمنان اصلي كره شمالي احتمالا به دنبال افزايش فشارها به پيونگ يانگ خواهند بود.
اما مجله آمريكايي تايم، مرگ رهبر كره شمالي را مساوي با آغاز كابوس كريسمس براي آمريكا، كره جنوبي، روسيه، چين و ژاپن عنوان كرد.
اين هفته نامه روز دوشنبه نوشت: شناخت كيفيت مرگ كيم جونگ ايل و كشف اينكه آيا او به مرگ طبيعي فوت كرده يا مداخلات خارجي و توطئه در كار بوده، نقش موثري بر ماهيت حاكميت بعدي در كره شمالي خواهد داشت.
اين هفته نامه آمريكايي، سن و سال كم و ناپختگي جانشين رهبر كره شمالي را از ديگر مواردي دانست كه باعث نگراني پنج كشور نامبرده شده است.
خبرگزاري رسمي كره شمالي نيز طي گزارشي اعلام كرد، مراسم تدفين رهبر كره شمالي 28 دسامبر (7 دي) در پيونگ يانگ برگزار خواهد شد. تا آن روز در كره شمالي عزاي عمومي اعلام شده است. تصاوير منتشر شده حاكي است، بسياري از مردم اين كشور پس از اطلاع از خبر فوت رهبرشان كه حدود 17 سال بر آنها حكومت كرده، در خيابان ها و مراكز اصلي شهرهاي مختلف تجمع كرده و به گريه و شيون پرداختند. ديوارهاي شهر مملو از تصاوير «كيم جونگ ايل» شده و مقامات در حال برگزاري مراسم مختلف براي رهبر خود هستند.
تلاش مستمر رهبر كره شمالي براي دستيابي به تسليحات موشكي و هسته اي با هدف مقتدر ساختن ارتش اين كشور همواره از سوي كره جنوبي، آمريكا و ژاپن يك تهديد محسوب مي شد. آمريكا و متحدانش اعلام مي كردند «پيونگ يانگ» به دنبال مسلح كردن خود به سلاح هاي كشتار جمعي است. رهبر كره شمالي اين اظهارات را رد مي كرد.
كيم جونگ ايل كه بود؟
كيم جونگ ايل، در سال 1994 و از سوي پدر خود «كيم ايل سونگ» رياست كميسيون دفاع ملي، فرماندهي ارتش خلق كره و رياست حزب حاكم كارگران را تحت نام رئيس جمهور مادام العمر به عهده گرفت. وي حدود 20 سال تحت تعليم پدرش قرار داشت.
به گزارش ايسنا، وي پس از به قدرت رسيدن، به توصيه پدر خود بيشتر منابع مالي كشورش را صرف تجهيز ارتش كرد. وي توانست پنجمين ارتش بزرگ جهان را تشكيل دهد.
رهبر كره شمالي فارغ التحصيل رشته اقتصاد سياسي است و آغاز فعاليت سياسي وي به دهه 1980 بازمي گردد.
اقتصاد كره شمالي پس از دهه 1990 به علت از بين رفتن روابط استراتژيك اقتصادي با شوروي، به عنوان بزرگترين شريك تجاري اين كشور تيره شد. عادي سازي روابط چين و كره جنوبي نيز باعث ايجاد مشكلاتي در روابط پيونگ يانگ-پكن شد، اما با اين حال چين همچنان يكي از متحدين كليدي كره شمالي به حساب مي آيد.
كيم جونگ اون كيست؟
از «كيم جونگ اون» جانشين رهبر فقيد كره شمالي، اطلاعات زيادي در دست نيست.
وي همچون ديگر برادران خود در سوئيس تحصيل كرده اما برخلاف آنها هرگز تحت تاثير فرهنگ و زندگي غربي ها قرار نگرفته است. گفته مي شود وقتي در اروپا مشغول به تحصيل بود، تقريبا تمام اوقات خود را در سفارت كشورش و با كاركنان آن مي گذرانده است.از «چانگ سونگ تائك»، خواهر «كيم جونگ ايل» نيز به عنوان قدرت پشت پرده نام برده مي شود كه در كنار رهبر جوان و بي تجربه به اداره امور كشور خواهد پرداخت. «اون» از سومين همسر «كيم جونگ ايل» تجربه تحصيلات در دانشگاه نظامي را نيز دارد.

 



تظاهركنندگان يمن: رژيم سعودي تاوان دخالت ها را خواهد پرداخت

انقلابيون يمن با تاكيد بر اينكه اعتراضات تا تحقق كامل اهداف انقلاب ادامه دارد اظهار داشتند كه عربستان تاوان دخالت هاي خود در يمن را خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم يمن با برپايي تظاهرات گسترده در صنعا و شهرهاي ديگر اين كشور تاكيد كردند كه طرح شوراي همكاري خليج فارس نتوانسته انتظارات مخالفان را برآورده سازد به همين دليل تظاهرات ادامه خواهد يافت.
تظاهركنندگان تصريح كردند، طرح شوراي همكاري خليج فارس به جنايتكاران رژيم سابق مصونيت اعطا كرده و برخي از آنها در دولت انتقالي مشغول به كار شده اند و پست هاي مهمي هم گرفته اند.
مردم يمن تاكيد كردند كه انقلابيون يمن در حقيقت رهبر حقيقي انقلاب هستند و كساني كه در حق ميهن و ملت مرتكب جنايت شدند بايد محاكمه و مجازات شوند.
يكي از فعالان يمني گفت، مردم با دولت «محمد باسندوه» و توافق رياض مخالف هستند و تا زماني كه خواسته اصلي آنان يعني سرنگوني نظام و محاكمه عاملان جنايات مردم از جمله علي عبدالله صالح و نزديكانش محقق نشود دست از اعتراضات برنمي دارند.
اين در حالي است كه درگيري در جنوب يمن همچنان ادامه دارد و بر اثر درگيري هاي چند روز گذشته در استان ابين به ويژه شهر زنگبار دست كم 16 نفر كشته و ده ها نفر ديگر زخمي شدند.
از سوي ديگر وزير حقوق بشر دولت موقت يمن از تشكيل كميته تحقيق مستقل درباره جنايت هاي نيروهاي وابسته به علي عبدالله صالح در قبال تظاهركنندگان يمني خبر داد.
وي افزود، گروهي از سوي سازمان ملل به زودي به يمن مي آيند تا از اقدامات اين كميته اطلاع يابند.

 



گسترش ناآرامي هاي ضددولتي در منطقه غرب قزاقستان

منابع خبري از گسترش دامنه اعتراضات مردمي در غرب قزاقستان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، با گذشت چند روز از سركوب شورش كارگران در شهر «جاتائوزن» و در ادامه اعتراضات مردمي در غرب قزاقستا ن صدها تن از مردم منطقه به حمايت از معترضان، اقدام به بستن خط راه آهن و به آتش كشيدن يك قطار باري در روستاي «شتپه» كردند.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه «بي بي سي» در جريان درگيري جديد ميان نيروهاي امنيتي و معترضان يك نفر كشته شد و 11 تن ديگر نيز مجروح شدند.
براساس اين گزارش، مقامات قضايي قزاقستان مدعي شدند نيروهاي پليس هنگامي اقدام به تيراندازي كردند كه مورد حمله قرار گرفته بودند و علي رغم هشدارهاي نيروهاي امنيتي معترضان روستاي شتپه در حمايت از كارگران اعتصابي صنعت نفت، اقدام به بستن خط آهن و آتش زدن قطار كردند.
اين در حالي است كه معترضان ضمن تكذيب ادعاي مسئولان دولتي و پليس، تيراندازي به تظاهرات مسالمت آميز مردم را عامل تحريك آنها عنوان كردند.
شاهدان عيني نيز گفتند در جريان درگيري پليس و معترضان، تعدادي از خودروهاي پليس و اماكن دولتي مورد هجوم قرار گرفت و در جريان تيراندازي به سوي مردم 12 تن زخمي شدند، كه يكي از مجروحان پس از انتقال به بيمارستان جان سپرد.
اعتراضات در قزاقستان پس از آن شدت گرفت كه دولت مقررات حكومت نظامي را در مناطق نفتي اين كشور اعلام كرد و با توسل به آن، تعرض به اماكن عمومي و مسئولان دولتي را جرم نابخشودني و مستوجب سركوب شديد عنوان كرد.
گفتني است در جريان درگيري نيروهاي امنيتي و معترضان در روز جمعه در مركز شهر جاتائوزن در غرب قزاقستان ده ها تن كشته و مجروح شدند.
گفتني است كه اتحاديه مسلمانان و كميته حقوق بشر قزاقستان در بيانيه مشتركي، نگراني عميق خود را از كشتار معترضان توسط نيروهاي دولتي در روزهاي اخير اعلام كردند.

 



همزمان با تظاهرات در شهرهاي پيشاور و لاهور صورت گرفت
اعلام جهاد در پاكستان عليه آمريكا و ناتو

بيش از 70 هزار نفر از مردم پاكستان در شهرهاي لاهور و پيشاور و كراچي عليه حملات آمريكا و ناتو تظاهرات و همزمان علما عليه واشنگتن و ناتو اعلام جهاد كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، حدود 70 هزار نفر از مردم پاكستان يكشنبه با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي شهر لاهور، حمله آمريكا و ناتو به دو پاسگاه مرزي پاكستان كه اوايل ماه جاري (6 آذر) رخ داد و به مرگ 28 نظامي پاكستاني انجاميد را محكوم كردند. در اين تظاهرات بزرگ، پرچم آمريكا نيز به آتش كشيده شد.
مردم لاهور همچنين به دولت پاكستان هشدار دادند اگر به همكاري هاي خود با آمريكا در به اصطلاح جنگ عليه تروريسم پايان ندهد، تظاهرات بعدي خود را در اسلام آباد برگزار خواهند كرد.
«لياقت بلوچ» يكي از رهبران حزب جماعت اسلامي نيز به راهپيمايان گفت: ما اجازه نخواهيم داد كه پاكستان به مستعمره آمريكا بدل شود.
«حافظ محمدسعيد» يكي از اعضاي شوراي دفاعي پاكستان خطاب به ايالات متحده، هشدار داد كه اين كشور نبايد در خاك پاكستان دست به عمليات جاسوسي بزند.
در پي نمايش اقتدار جمهوري اسلامي ايران با به زمين نشاندن يك پهپاد آمريكايي در كشورمان، خشم پاكستاني ها نسبت به انفعال و دنباله روي مقامات اسلام آباد از واشنگتن تشديد شده است.
علاوه بر لاهور، هزاران نفر از مردم پيشاور كراچي نيز دست به تظاهرات ضد آمريكايي مشابه زدند و عليه مداخلات آمريكا شعار دادند.
جهاد عليه آمريكا
به گزارش خبرگزاري فارس، علماي پاكستان در جريان تظاهرات لاهور و در جمع مردم معترض عليه آمريكا اعلام جهاد كردند. «مولانا سميع الحق» گفت: آمريكا يك گرگ زخمي است و قصد دارد برنامه هاي مخربي را عليه پاكستان به اجرا درآورد.
وي افزود: اكنون بر هر پاكستاني واجب است تا با جهاد، مانع اجراي اين طرح آمريكا شود.
وي خاطرنشان كرد: اكنون هر پاكستاني متقاعد شده كه آمريكا دشمن واقعي اوست و جهاد عليه اين كشور بر هر پاكستاني واجب است.
خبر ديگر از پاكستان اينكه، «آصف علي زرداري» رئيس جمهوري پاكستان كه براي معالجه به امارات متحده عربي رفته بود، صبح ديروز به كشورش بازگشت و وارد كراچي شد.

 



ناظران عرب پس فردا به دمشق مي روند

دبيركل اتحاديه عرب دقايقي پس از امضاي توافق اتحاديه عرب با دمشق براي اعزام ناظران عرب به سوريه، اعلام كرد كه اولين هيئت ناظران ظرف سه روز ديگر به سوريه اعزام مي شوند.
به گزارش فارس، نبيل العربي دبيركل اتحاديه عرب ديروز در قاهره دقايقي پس از نشست خود با فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه اعلام كرد كه ناظران عرب تا سه روز ديگر وارد سوريه مي شوند.
نبيل العربي گفت: تا دو يا سه روز ديگر پيشاهنگ ناظران به رياست سمير سيف اليزل قائم مقام دبيركل اتحاديه عرب با مشاركت ناظران امنيتي، حقوقي و اداري وارد سوريه مي شوند.
سوريه براي امضاي اين پروتكل شروطي داشت كه به گفته وليد المعلم 70درصد آن رعايت شد و اگر نمي شد سوريه اين پروتكل را امضا نمي كرد.
يكي از شروط دمشق كه در متن پروتكل ناديده گرفته شده بود، هماهنگي هيئت ناظران با دولت سوريه بود كه اتحاديه عرب با اين امر موافقت كرد.
به گزارش رسانه هاي مصري، نبيل العربي همچنين گفت: پس از هيئت پيشاهنگ ناظران، هيئت هاي ديگر كه هر يك ده عضو دارد و متخصص مسائل حقوق بشر و ديگر مسائل حقوقي هستند، اعزام خواهند شد.
به گفته العربي، اجراي پروتكل مقدمه اي است براي اجراي ابتكار عمل عربي كه بر توقف خشونت ها عليه شهروندان و خروج تجهيزات نظامي از شهرهاي سوريه و مناطق مسكوني تصريح مي كند در حالي كه دمشق تاكيد مي كند كه ارتش مشغول مبارزه با گروهك هاي مسلحي است كه تاكنون دهها نفر از مردم و بيش از 1200 نيروي ارتش و پليس سوريه را كشته است.

 



واكنش هاي منطقه اي و جهاني به كشتار انقلابيون در قاهره

كشتار انقلابيون مصر به دست نظاميان حاكم با واكنش هاي منطقه اي و جهاني مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري هاي اخير بين نظاميان و انقلابيون در مقابل مقر نخست وزير مصر كه به كشته شدن 11 تن و زخمي شدن 700 نفر منجر شد، با واكنش هاي مختلفي در داخل و خارج از اين كشور مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، درگيري هاي اخير در مركز قاهره كه طي ماه هاي اخير بي سابقه بوده است و نظاميان طي آن با شدت هر چه بيشتر اقدام به سركوب معترضان كرده اند، با واكنش سازمان ملل، كشورهاي غربي و اتحاديه عرب روبه رو شده است.
برپايه اين گزارش، «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل متحد روز يكشنبه با ابراز نگراني عميق خود از گسترش خشونت ها در مصر خواستار پايان يافتن آن شد.
دبير كل سازمان ملل، از دولت انتقالي مصر درخواست كرد تا با خودداري از توسل به خشونت، به حقوق بشر و آزادي بيان معترضان احترام بگذارد.
اظهارات دبير كل سازمان ملل در محكوميت اعمال خشونت نظاميان عليه معترضان در حالي عنوان شد كه پليس و نيروهاي امنيتي توانستند سيطره خود را بر منطقه مورد منازعه در مركز قاهره و ميدان التحرير بگسترانند.
«هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا نيز با صدور بيانيه اي از گسترش خشونت ها در مصر ابراز نگراني كرد. در بيانيه كلينتون از نيروهاي امنيتي خواسته شده است تا به حقوق بشر احترام گذاشته شود.
«نبيل العربي» دبير كل اتحاديه عرب نيز با ابراز تأسف شديد از حوادث خشونت آميز اخير مصر و سركوب تظاهركنندگان، درباره ايجاد هرج و مرج و مشكلات سياسي و امنيتي در اين كشور هشدار داد.
العربي همه گروه هاي سياسي مصر را به خويشتنداري و مسئوليت پذيري فراخواند و خواستار اجتناب از هرگونه هرج و مرج شد تا روند انتقال قدرت براي دستيابي به اهداف انقلاب 25 ژانويه محقق شود.
پليس و نيروهاي امنيتي با حمايت ارتش توانست پس از چند روز درگيري، معترضان را از مقابل مقر نخست وزيري و ميدان التحرير دور كند و كنترل مركز قاهره را به دست بگيرد.
نتيجه نهايي انتخابات
از سوي ديگر، منابع آگاه در حزب «آزادي و عدالت» مصر اعلام كردند كه از مجموع آراي شمارش شده، اين حزب توانسته است 40 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.
براساس قوانين انتخابات مصر، دوسوم از كرسي هاي پارلمان كه معادل 498 كرسي از 506 كرسي است به فهرست هاي حزبي اختصاص داده مي شود و ديگر كرسي ها به افراد مستقل اختصاص دارد.

 



اعتصاب گسترده در ايتاليا و اسپانيا

اعتصاب گسترده در ايتاليا و اسپانيا عليه سياست هاي اقتصادي زندگي هزاران نفر از مردم اين دو كشور را تحت تاثير قرار داد.
كارمندان دولتي در شهرهاي مختلف ايتاليا در اعتراض به سياست هاي رياضت طلبانه دولت ديروز دست از كار كشيدند.
به گزارش ايرنا، تصويب لايحه رياضت اقتصادي پيشنهاد شده از سوي دولت «مونتي» در مجلس نمايندگان، باعث خشم كاركنان مدارس، مراكز درماني، اداري... و در نتيجه راه اندازي اين اعتصاب سراسري شد. جمعه گذشته اين طرح با 495 راي موافق در مقابل 88 راي مخالف تصويب شد.
همزمان با برپايي اين اعتصاب 8 ساعته، كارمندان دولتي ايتاليا از صبح ديروز مقابل ساختمان پارلمان در شهر «رم» تجمع كرده خواستار توقف يا حداقل اصلاح برنامه هاي رياضت اقتصادي مورد نظر اتحاديه اروپا شدند.
خلبانان اسپانيايي نيز در اعتراض به طرح شركت هواپيمايي «ايبريا» كه با هدف كاستن از هزينه ها صورت مي گيرد، اعتصاب كردند.
به گزارش مهر، اين شركت هواپيمايي قصد دارد با تاسيس يك شركت حمل و نقل هوايي ديگر با هزينه كمتر قدرت رقابتي خود با ديگر شركت هاي هواپيمايي را حفظ كرده و آن را از دست ندهد.
خلبانان معتقدند فشار اجراي اين طرح بر دوش آنها و ساير كاركنان اين شركت هواپيمايي سنگيني خواهد كرد. اعتصابيون تاكيد كردند تا رسيدن به خواسته خود كه همانا لغو اين برنامه است، سر كار خود حاضر نخواهند شد. اين اعتصاب تاكنون باعث لغو 114 پرواز و در نتيجه سرگرداني چندين هزار مسافر شده است.
خلبانان همچنين تاكيد كردند براي 8 دي ماه اعتصاب گسترده تري را برنامه ريزي كرده اند.

 



استقبال گرم از آزادي 550 اسير ديگرفلسطيني

سرويس خارجي-
جنبش حماس با تبريك آزادي 550 اسير فلسطيني تاكيد كرد كه به زودي تمام اسيران فلسطيني را آزاد خواهيم كرد.
ابوعبيده سخنگوي حماس با اعلام اينكه دستاورد بزرگي براي ملت فلسطين حاصل شده است تاكيد كرد، آزادي هر فلسطيني براي مقاومت و براي ملت فلسطين پيروزي بزرگي به حساب مي آيد.
وي افزود، آزادي همه اسيران فلسطيني از بند اسرائيل مهم ترين اولويت ما است و براي آزادي بقيه اسيران به جهاد ادامه مي دهيم.
ابوعبيده گفت، 20درصد از اسيران فلسطيني را در قبال يك نظامي صهيونيست آزاد كرديم و اين ثمره يك تلاش سياسي و نظامي و امنيتي است كه با طراحي درست و كارشناسانه براي اجراي عمليات به اسارت گرفتن گلعاد شاليت نظامي صهيونيستي كليد خورد و مقاومت چند سال بعد نتيجه تلاش خود را مشاهده كرد.
فوزي برهوم از اعضاي حماس نيز با استقبال از آزادي اسيران فلسطيني گفت، حماس به آزادي اين اسيران افتخار مي كند و براي تمامي اسيران آزاد شده كار و مسكن تامين خواهد شد.
گفتني است با اجراي مرحله دوم تبادل اسيران 1027 اسير فلسطيني در قبال آزادي شاليت آزاد شدند.
در اين مرحله از مجموع 550 اسير فلسطيني 41 نفر مربوط به نوار غزه و بقيه مربوط به كرانه باختري بودند.
هزاران شهروند فلسطيني و خانواده هاي اسيران با پخش گل و شيريني در خيابان ها از فرزندان خود استقبال كردند.
اين در حالي است كه صهيونيست ها در كرانه باختري با فلسطيني هايي كه در انتظار آزادي اسيران خود بودند درگير شدند.صهيونيست هاي خشمگين با پرتاب گاز اشك آور و نارنجك هاي شوك زا به جمعيت فلسطيني ها حمله كردند و تعدادي را مجروح ساختند.
«اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب دولت فلسطين آزادي اين اسيران را به خانواده هاي آنها و همه فرزندان ملت فلسطين تبريك گفت.

 



به اتهام شركت در عمليات تروريستي معاون اول رئيس جمهور عراق ممنوع الخروج شد

دادگاه عالي عراق معاون اول رئيس جمهور اين كشور را به اتهام شركت در عمليات تروريستي ممنوع الخروج كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس براساس اين حكم، طارق الهاشمي متهم به مشاركت در عمليات تروريستي است و تا روشن شدن حقايق، حق مسافرت به خارج از مرزهاي عراق را ندارد.
يك شنبه شب منزل الهاشمي در منطقه الخضراي بغداد توسط نيروهاي ارتش و پليس عراق تحت محاصره قرار گرفته بود؛ با اين حال، وي ديروز با هواپيما به سليمانيه در شمال عراق رفت تا به قول خودش، با «جلال طالباني» رئيس جمهوري عراق، ديدار كند. برخي گفته اند اين سفر الهاشمي در واقع تلاش او براي فرار از عراق بود، ولي موفق به اين كار نشد.
به گفته سرلشكر «قاسم عطا»، فرمانده عمليات نظامي بغداد، الهاشمي متهم است كه در انفجار چند هفته پيش مقابل پارلمان عراق دست داشته است. همكاري با گروه هاي تكفيري و آمد و شد گروه هاي تروريستي به دفتر الهاشمي، از ديگر اتهامات وي است.
«نوري مالكي» نخست وزير عراق نيز اخيرا از پارلمان اين كشور خواست به عدم كفايت سياسي «صالح المطلك»، معاون نخست وزير راي بدهند. المطلك نيز متهم به داشتن ارتباط با عناصر بعثي و گروه هاي تروريستي عراق است.الهاشمي و المطلك عضو فهرست «العراقيه» تحت رهبري «اياد علاوي» هستند.
علاوي كه از لحاظ سياسي گرايشات لائيك دارد، از جانب آمريكا و عربستان حمايت مي شود.
در همين حال، راديو «اوستن» نروژ فاش كرد، فهرست العراقيه طي نامه اي به شوراي همكاري خليج فارس، از اين شورا خواسته است از موضع اين فهرست در مقابل شيعيان حمايت كند.

 



اعتراض ها در روسيه عليه نتايج انتخابات همچنان ادامه دارد

هزاران معترض به نتيجه انتخابات پارلماني روسيه در مسكو و سن پترزبورگ تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، با گذشت دو هفته از اعلام نتايج انتخابات پارلماني روسيه، يكشنبه خيابان هاي مسكو و سن پترزبورگ شاهد حضور معترضان به نتايج اين انتخابات بود.
معترضان عليه دولت شعار دادند و مقامات كرملين را به تقلب در انتخابات متهم كردند.
بيشتر تظاهركنندگان يكشنبه را حاميان حزب كمونيست تشكيل مي دادند. شمار تظاهركنندگان در مسكو 4000 نفر و 3000 نفر در سن پترزبورگ اعلام شد.
در پي برگزاري انتخابات پارلماني روسيه و پيروزي حزب حاكم «روسيه واحد» با كسب حدود 50درصد آرا، دستكم 60 شهر روسيه شاهد تظاهرات عليه دولت بود. مقامات روس به ويژه «ولاديمير پوتين» نخست وزير روسيه، كه احتمال مي رود بار ديگر به رياست جمهوري برسد، مقامات واشنگتن را متهم كردند كه با زير سؤال بردن سلامت انتخابات، باعث تحريك مخالفان شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14