(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 29 آذر 1390- شماره 20101

كوتاه اقتصادي
جمعيت ايران 74ميليون و 961هزار و 702 نفر
ممنوعيت عرضه ميوه وارداتي در بازار شب يلدا
توقف فروش نقدي سكه پيش فروش در بانك ها آغاز شد
كارشناسان اقتصادي تبيين كردند ريشه هاي گراني دلار
صرفه جويي بيش از 3 ميليارد ليتر حامل هاي انرژي
وزير ارتباطات خبر داد دسترسي 16 هزار روستا به اينترنت
صنعت چاپ كشور نيازمند تنظيم تدوين استراتژي و برنامه
افشاي تخلف بزرگ در حوزه واردات خودرو
پاكستان بي اعتنا به تهديد آمريكا گاز ايران را مي خرد



كوتاه اقتصادي

¤ هيئت وزيران با كاهش سود بازرگاني واردات كالاهاي تجاري مناطق آزاد تجاري - صنعتي موافقت كرد.هيئت وزيران به استناد اصل يكصد و سي وهشتم قانون اساسي به كاهش سود بازرگاني كالاهايي كه به صورت تجاري از طريق مناطق آزاد تجاري - صنعتي به سرزمين اصلي وارد مي شود، تا 15 درصد ارزش سيف كالاهاي مذكور موافقت كرد.
¤ نام موسسه هاي حسابرسي دانشگر محاسب و آرا از فهرست حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار حذف شد.نام اين دو موسسه به پيشنهاد كميته پذيرش و نظارت بر موسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار و تاييد اين سازمان از فهرست حسابرسان معتمد حذف شد.موسسه حسابرسي دانشگر محاسب به دليل عدم احراز حد نصاب لازم دستورالعمل موسسات حسابرسي معتمد سازمان بورس و موسسه حسابرسي آراء به علت ارائه نكردن امتياز كنترل كيفيت خود به سازمان بورس از فهرست حسابرسان معتمد بورس حذف شدند.
¤ رئيس مركز تربيت مربي سازمان فني و حرفه اي گفت: يك گروه از مربيان و اساتيد كشور افغانستان براي فراگيري دوره كارآفريني به ايران خواهند آمد و دور دوم آموزش اساتيد علمي كاربردي شروع مي شود. علي توكلي با اشاره به آموزش مربيان مراكز فني و حرفه اي، اظهار داشت: مركز تربيت مربي سازمان آموزش فني و حرفه اي مركزي ملي و فراملي است كه بازآموزي تمامي مربيان بخش دولتي و غيردولتي و خصوصي را پوشش مي دهد.
¤ در آستانه فرا رسيدن اولين سالروز اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، عملكرد بانك ملي ايران در اين راستا قابل توجه است به طوري كه اين بانك با دارا بودن بيش از 25 درصد از سهم واريزي يارانه هاي نقدي خانوارها بالاترين ميزان سهم را نسبت به بانك هاي ديگر در اختيار دارد.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اين بانك جزو معدود بانك هاي عامل در واريز يارانه خانوارهاي معرفي شده و عدم برگشت وجه به وزارت رفاه و تامين اجتماعي است.
¤ به منظور سرعت بخشيدن به پروژه هاي ميدان مشترك نفت و گاز - كه اولويت اصلي دست اندركاران صنعت نفت كشور به شمار مي آيد - شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران عمليات بارگيري سه پايه هاي فاز 17 و 18 را در هفته اول دي ماه به انجام خواهد رساند.به گزارش روابط عمومي شركت مهندسي ساخت تاسيسات دريايي ايران، هر يك از سه پايه هاي فازهاي ياد شده به ارتفاع 83 متر و وزن 1100 تن با احتساب شمعها مي باشند كه همكاران شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران در عرصه فراساحل، عمليات بارگيري اولين سه پايه را در تاريخ 4 دي ماه به انجام خواهند رساند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5513، 5514، 5570 الي 5579، 3390 الي 3399، 3311، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7770 الي 7774، 7786 الي 7788، 2244 الي 2249، 2219 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 23 ميليون اوراق بهادار، به 180 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات ديروز در بازارهاي فرابورس، سرمايه گذاري ميراث فرهنگي در بازار اول با جابجايي 3 ميليون و 729 هزار سهم و با نرخ هزار و 326 ريال داشت. براساس اين گزارش: سهام شركت عمران و توسعه شاهد در بازار اول با خريد و فروش 10 هزار سهم و نرخ دو هزار و 978 ريال كمترين حجم معاملات را در بازارهاي فرابورس كسب كرد.
¤ مديرعامل شركت سنگ آهن مركزي از افزايش 7/13 درصدي ميزان توليد و استخراج اين شركت طي هشت ماهه ابتدايي سال جاري خبر داد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، «عليرضا ياراحمدي» افزود:طي اين مدت، ميزان توليد كنسانتره سنگ آهن يك ميليون و 881 هزار و 957 تن بود در حالي كه در مدت مشابه سال 89، يك ميليون و 656 هزار و 345 تن كنسانتره توليد شده بود.

 



براساس سرشماري سال 90 اعلام شد
جمعيت ايران 74ميليون و 961هزار و 702 نفر

رئيس مركز آمار ايران با اعلام نتايج اوليه سرشماري نفوس مسكن 1390گفت: براساس اين نتايج بعد خانوار در كشور 4دهم درصد كاهش و جمعيت كشور به 74ميليون و 961 هزار و 702 نفر رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فارس؛ عادل آذر ديروز در جريان بازديد خبرنگاران از سايت مركز جمع آوري و پردازش اطلاعات و داده هاي سرشماري نفوس مسكن 1390 كل كشور گفت: براساس نتايج اوليه سرشماري جمعيت كشور از 70 ميليون و 495 هزار و 782نفر در سال 85 به 74ميليون و 961 هزار و 702نفر يعني نزديك 75 ميليون نفر رسيده است.
وي افزود: به غير از عدد جمعيت به خاطر تمديد مهلت خانوارهاي غايب در سرشماري در نظر گرفته حداكثر يك درصد رقم جمعيت كل كشور اضافه خواهد شد، اما ساير ارقام اعلامي قطعي خواهد بود.
رئيس مركز آمار ايران افزود: براساس اين نتايج نسبت مردان در كشور 51درصد و نسبت زنان 49درصد، جمعيت شهري 71درصد و جمعيت روستايي 29درصد سر شماري شده است در حالي كه جمعيت شهري در سرشماري دوره قبل 68 درصد و جمعيت روستايي 32درصد بوده است.
آذر افزود: نسبت جنسيتي به عنوان شاخص مهمي براي جمعيت شناسي اين گونه است كه در مقابل 100 نفر زن، 103نفر مرد وجود دارد كه البته هنگام تولد در مقابل 100 زن، 105مرد متولد شده اند.
رئيس مركز آمار ايران درباره ميانگين نرخ رشد جمعيت گفت: اين رقم از 6/1درصد سرشماري سال 85 به 3/1درصد در سال جاري كاهش يافته البته پيش بيني مركز آمار 47/1درصد بود.
آذر، در مورد بعد خانوار (تعداد افرادي كه در هر خانوار زندگي مي كنند) گفت: اين شاخص در سرشماري 75 رقم 4/4 نفر بود كه 10 سال بعد به 4 نفر كاهش يافت و در سرشماري سال جاري به
6/3نفر رسيده كه پيش بيني ها نيز همين رقم را برآورد كرده بود. يعني بعد خانوار در كشور 4 دهم درصد كاهش يافته در حالي كه در دوره هاي قبلي سرشماري ظرف 10 سال اين ميزان از بعد خانوار كاسته شده است.
رئيس مركز آمار ايران خبر داد: نتايج كامل و رسمي سرشماري 90 در پايان بهار 1391منتشر خواهد شد.وي در مورد خطاي محتوايي و پوششي اين سرشماري گفت: در دنيا كمتر از 2درصد خطاي محتوايي و كمتر از 4 درصد خطاي پوششي براي يك سرشماري را ايده آل مي دانند كه در جمهوري اسلامي سرشماري اخير حداكثر يك درصد خطاي محتوايي خواهد شد كه رقم بسيار مطلوبي به شمار مي رود.
آذر، در مورد هزينه سرشماري گفت: بيش از 70ميليارد تومان براي انجام هفتمين سرشماري عمومي نفوس و مسكن در كشور كه از دوم تا 4 آبان سال جاري انجام شد هزينه پرداخت شده و حدود 100 هزار نفر در كشور در اين امر ملي مشاركت كردند.
رئيس مركز آمار ايران در پاسخ به اين سؤال كه آيا اطلاعات سرشماري براي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها استفاده مي شود گفت: نوع اطلاعات جمع آوري شده و روش جمع آوري اطلاعات به گونه اي است كه به هيچ وجه به قانون هدفمندي يارانه ها ارتباط پيدا نمي كند البته بانك اطلاعات جمع آوري شده جزء گنجينه هاي كشور به شمار مي رود كه در تصميمات ملي و بين المللي در جمهوري اسلامي براي برنامه ريزان منطقه اي و شهري و روستايي به كار گرفته مي شود.
رئيس مركز آمار ايران در مورد درآمد خانوار و خط فقر گفت: البته 70 قلم اطلاعات فردي در سرشماري دريافت شده و در روستاها 80 قلم اطلاعات جمع آوري شده كه نتايج تفصيلي آن در نشريات رسمي مركز آمار در بهار سال آينده اعلام خواهد شد.
وي اضافه كرد: شاخص هايي مانند خط فقر و ضريب جيني از طرح هزينه درآمد خانوار كه متولي آن وزارت رفاه و تامين اجتماعي به دست خواهد آمد اما ضريب نفوذ اينترنت و درصد باسوادي در نتايج تفصيلي سرشماري اعلام خواهد شد.
آذر، در مورد تعداد خانوارهاي ايراني گفت: براساس بعد خانوار 20ميليون و 703هزار و 953 خانوار در كشور وجود دارد.
وي تأكيد كرد: سخنگوي سرشماري 1390كشور رئيس مركز آمار است و هر عددي كه غير از اين منبع اعلام شود رسميت ندارد و ارقام رسمي از طريق سامانه مركز آمار به نشاني wwwamarorg اعلام خواهد شد.

 



ممنوعيت عرضه ميوه وارداتي در بازار شب يلدا

مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران گفت: براساس ابلاغيه وزارت جهاد كشاورزي، حق فروش انواع ميوه وارداتي حتي در بازار شب يلدا داده نمي شود.
حسين مهاجران در گفتگو با مهر درباره ميوه هاي وارداتي در بازار شب يلدا، گفت: با توجه به ابلاغيه وزارت جهاد كشاورزي، به هيچ وجه حق فروش ميوه هاي وارداتي در بازار ميوه و تره بار داده نمي شود.
وي با بيان اينكه برخي ميوه هاي داخلي براي شب يلدا به ميزان كافي در بازار وجود دارد، گفت: هندوانه به ميزان كافي در بازار موجود است و نسبت به هفته گذشته قيمت آن نيز كاهش يافته است.
مديرعامل تعاوني ميوه و تره بار استان تهران افزود: قيمت هندوانه مينابي هفته گذشته كيلويي 500 تومان بود اما در حال حاضر قيمت آن به 400 تومان رسيده است، ضمن اينكه قيمت هندوانه دزفولي نيز از كيلويي 200 تومان به 180 تومان رسيده است.
وي گفت: قيمت انار در حال حاضر در بازار ميوه و تره بار 2 هزار و500 تومان است و درب مغازه با قيمت 3 هزار و 200 تومان به فروش مي رسد. مهاجران اعلام كرد: قيمت خرمالو با توجه به اينكه فصل آن رو به پايان است، از يكهزار و 800 تومان به 2 هزار تومان رسيده است.

 



توقف فروش نقدي سكه پيش فروش در بانك ها آغاز شد

در ادامه آشفتگي اخير در بازار سكه، ديروز نرخ دلار نيز با افزايش كم سابقه اي مواجه شد.
از روزهاي قبل قيمت دلار در بازار به تدريج و بدون توجه به سياست هاي ارزي بانك مركزي رشد خود را آغاز كرده بود اما ديروز به ناگهان با افزايش 35 توماني هر دلار، قيمت اين ارز به رقم بي سابقه 1440 تومان رسيد.
اين در حالي بود كه بانك مركزي نرخ رسمي دلار را حدود 1100 تومان تعيين كرده بود كه با اين حساب بايد گفت كه اختلاف قيمت دلار رسمي و آزاد به 325 تومان رسيد و ظاهرا سياست گذار بازار ارز هم اعتنايي به اين افزايش قيمت ها و البته افزايش اختلاف ارز ندارد.
برخي كارشناسان اقتصادي، ضعف سياست گذاري هاي پولي و ارزي را عامل افزايش نرخ ارز مي دانند در عين حال برخي خبرگزاري ها علت افزايش بي سابقه دلار را مرگ رهبر كره شمالي اعلام كردند.
همچنين پوند انگليس هم ديروز با قيمت 2200 تومان در بازار آزاد فروخته شد آن هم در شرايطي كه بانك مركزي نرخ رسمي اين ارز را 1703 تومان تعيين كرده بود.
يورو نيز در بازار آزاد 1860 تومان و رسمي 1429 تومان نرخ گذاري شده بود.
افزايش شديد قيمت سكه
به دنبال افزايش قيمت دلار، نرخ هر قطعه سكه تمام بهار آزادي نيز ديروز افزايش كم نظيري را تجربه كرد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر در اين باره تصريح كرد: در دو روز گذشته برخلاف جريان كاهش قيمت هاي جهاني طلا، در داخل كشور با افزايش بي رويه نرخ سكه و طلا مواجه بوديم كه ناشي از تاثير افزايش قيمت ارز در بازار است.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با مهر افزود: قيمت سكه طرح جديد روز يكشنبه در بازار 602 هزار تومان بود كه با 15 هزار تومان افزايش ديروز به 617 هزار تومان در بازار افزايش يافت.
وي قيمت هر قطعه سكه تمام بهار طرح قديم را در بازار ديروز 630 هزار تومان، نيم سكه را 290 هزار تومان و ربع سكه را 150 هزار تومان اعلام كرد و افزود: قيمت هر گرم طلاي 18 عيار در بازار با 1600 تومان افزايش نسبت به روز قبل به 56 هزار تومان در روز جاري رسيده است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر گفت: هر سال با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال ميلادي قيمت طلا افزايش مي يابد اما امسال بر خلاف سال هاي گذشته قيمت ها كاهش يافته است به طوري كه طي يك هفته گذشته با كاهش 130 دلاري هر اونس طلا در بازارهاي جهاني مواجه شديم.
كشتي آراي ادامه داد: كاهش قيمت طلاي جهاني بايد بر روي قيمت سكه و طلاي داخلي تاثير مي گذاشت اما با توجه به افزايش قيمت دلار، قيمت سكه و طلا در بازار داخلي افزايش يافته است.
پيش فروش سكه
در تمام شعب بانك ملي
در همين حال بانك مركزي از توقف فروش نقدي سكه در شعب بانك ملي از امروز و آغاز پيش فروش مسكوك طلا بدون محدوديت خبر داد.
بانك مركزي اعلام كرد: به منظور رفاه حال متقاضيان خريد مسكوك طلا و در راستاي توزيع عادلانه آن بين اقشار مختلف جامعه، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، اقدام به پيش فروش مسكوك طلا بدون هيچگونه محدوديت، از تاريخ 29/9/1390 تا اطلاع ثانوي از طريق تمامي شعب بانك ملي ايران در سراسر كشور مي نمايد.
بديهي است از تاريخ ياد شده، فروش نقدي سكه طلا از طريق شعب منتخب بانك ملي كه موجب بروز مشكلاتي در نحوه توزيع آن شده بود، متوقف و فروش نقدي مسكوك و شمش طلا صرفا از طريق بانك كارگشايي به روش معمول انجام مي پذيرد.

 



كارشناسان اقتصادي تبيين كردند ريشه هاي گراني دلار

كارشناسان اقتصادي، مشكلات گشايش اعتباري اسناد ريالي، كاهش نرخ سود سپرده ها و وجود سفته بازي در بازار ارز و... را از عوامل گراني دلار در بازار بيان مي كنند.
«فريد ضياءالملكي» كارشناس بانكي در گفت وگو با فارس در ارتباط با نوسانات دلار در بازار آزاد و رسيدن نرخ اين ارز به بيش از 1400 تومان اظهار داشت: اگر دلار را در سال هاي اخير بعنوان يك كالا در نظر بگيريم مشخص خواهد شد كه به اندازه نرخ تورم ارزش دلار افزايش نيافته است.
وي افزود: همچنين در حالي كه ارزش پول كشور از سال 1350 به بعد 550 برابر كاسته شده است قيمت دلار از 7 تومان به 1400 رسيده و شايد 200 برابر شده باشد.
اين كارشناس بانكي بيان كرد: اگر قرار بود دلار نيز مانند پول رايج كشور دچار تغيير مي شد الان دلار 4000تومان بايد بود اما سياست هاي ارزي كشور و وجود درآمدهاي نفتي مانع از اين امر شد.
ضياءالملكي ريشه مشكلات فعلي بازار ارز و گراني دلار را در گشايش اعتبار اسنادي عنوان كرد و گفت: همچنين سهميه بندي ارز مسافرتي كه فقط يك بار در سال به هر مسافر پرداخت مي شود باعث شده تا عده اي كه در سال چند بار سفر خارجي دارند نياز ارز خود را از بازار آزاد تأمين كنند و همين امر گراني قيمت را به همراه داشته است.وي ادامه داد: از سوي ديگر انتظارات تورمي نيز به نوسانات بازار ارز دامن مي زند؛ زماني كه مردم مي بينند نرخ تورم در كشور بالاست ترجيح مي دهند ثبات پول خود را در سكه و دلار نگه دارند.
اين كارشناس بانكي البته نقش پايين بودن نرخ سود سپرده هاي بانكي را در اين مورد حائز اهميت دانست و گفت: كاهش نرخ سود سپرده ها از ابتداي سال موجب بروز اين مشكلات در بازار شده اند.
ضياءالملكي تصريح كرد: زماني كه نرخ تورم پيش بيني شده براي سال جاري 24 الي 25 درصد باشد و نرخ سود سپرده ها 5 الي 6 درصد تعيين شود بيشتر از اين وضعيت هم نبايد انتظار داشت.
وي ضمن ارائه راهكاري براي كنترل وضعيت بازار ارز و سكه بيان كرد: به نظر بنده نرخ سود بايد الان حتي بيشتر از نرخ تورم افزايش داده شود تا اين احساس به مردم برگردد كه ارزش پولشان در سيستم بانكي حفظ مي شود.
اين فعال بانكي با اشاره به نوسانات بازار ارز و سكه در ابتداي سال تأكيد كرد: هم اكنون مشكلات اين دو بازار به مراتب بيشتر از ابتداي سال است از همين رو بانك مركزي بايد تدبيري اتخاذ كند تا مردم به سپرده گذاري در بانك ها تشويق شوند.ضياءالملكي ادامه داد: اندكي تأمل نشان مي دهد كه بيشتر مردم به خاطر حفظ ارزش پولشان به بازار ارز و سكه مراجعه مي كنند.
اين كارشناس بانكي در همين ارتباط گفت: اگر اين نقدينگي سرگردان همين وضعيت را داشته باشد و در آينده به بازار مسكن هم كشيده شود بايد شاهد افزايش قيمت ها در اين بخش باشيم.
دلايل نوسانات نرخ ارز
داوود دانش جعفري وزير سابق اقتصاد و كارشناس اقتصادي مي گويد: نوسانات اخير ارزي در شرايطي است كه اقتصاد ايران نسبت به سال گذشته تغييري نداشته، زيرا منابع ارزي كشور در اين مدت تغيير نكرده و وجود سفته بازي در بازار ارز زمينه افزايش قيمت ها را فراهم كرده است.وي با اشاره به افزايش نرخ ارز در چند ماه اخير اظهار داشت: عوامل متعددي در نرخ ارز متاثر است و يكي از آنها تراز صادرات و واردات است.
به گزارش فارس وي افزود: سال گذشته حدود 60 ميليارد دلار كالا و 20 ميليارد دلار خدمات به كشور وارد شده و از طرف ديگر با احتساب صادرات 3/2 ميليون بشكه نفت در روز به نرخ 102 دلار در هر بشكه حدود 80 ميليارد دلار درآمد نفتي به دست آمده است.
دانش جعفري تصريح كرد: حدود 20 ميليارد دلار كالا و 10 ميليارد دلار خدمات صادر شده كه در مجموع درآمد ارزي كشور به 110 ميليارد دلار مي رسد.
وي ادامه داد: بنابر اين عرضه ارز از تقاضا بيشتر است و بايد قيمت ارز كاهنده باشد، اما به چند دليل نرخ ارز افزايش يافته است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به افزايش سفته بازي در بازار ارز گفت: با توجه به وجود چندين نرخ براي ارز مابه التفاوت نرخ ارز فروخته شده توسط بانك مركزي و نرخ بازار براي سفته بازي و ورود نقدينگي به اين بخش افزايش مي يابد.
دانش جعفري با بيان اينكه نرخ ارز در بازارهاي مختلف تحت تاثير بازار خيابان فردوسي قرار مي گيرد، گفت: در زماني كه نرخ ارز در خيابان فردوسي افزايش يابد، قاعدتا بايد به بازارهاي ارز ساير كشور تسري يابد، در حالي كه تنها 5درصد از ارز مورد نياز در بازار فردوسي خريد و فروش مي شود.
وزير اسبق امور اقتصادي و دارايي افزود: يكي از تاثيرات افزايش و نوسان نرخ ارز كاهش حساب سرمايه كشور است، به اين معني كه پرداخت ها و دريافت ها در اقتصاد ايران منفي مي شود، به گونه اي كه در حال حاضر اين حساب منفي 14 ميليارد دلار است.
اين كارشناس اقتصادي ادامه داد: يكي ديگر از تاثيرات اين نوسان ها چند نرخي شدن بازار بر روي صادرات غيرنفتي است و در مقاطع مختلف فعال اقتصادي سعي مي كند كالا را در خارج نگه دارد.
دانش جعفري با اشاره به واردات 29 ميليارد دلاري در 6 ماه اول سال جاري اظهار كرد: اين حجم از تقاضاي ارز در حالي است كه بانك مركزي در اين مورد 43 ميليارد دلار ارز فروخته است و در صورتي كه واردات خدمات به آن اضافه شود باز هم ارز فروخته شده كمتر از نياز بازار است.
اين اقتصاددان در پاسخ به اين پرسش كه آيا افزايش نرخ ارز ارتباطي به تامين اعتبار يارانه ها دارد، اظهار داشت: اين مسئله طي ماه هاي گذشته همواره وجود داشته است و عنوان مي شود كه هزينه يارانه ها از درآمد آن بيشتر بوده و سوال اين است كه باقي آن را از كجا آورده است.
دانش جعفري بيان كرد: براساس قانون بودجه، دولت نرخي را كه براي ارز تعيين مي كند، اگر در طول سال بيشتر از 105 تومان بفروشد، طبق قانون مابه التفاوت آن را به دولت اجازه دخل تصرف نداده است و براي استفاده از آن بايد اصلاحيه بودجه ارائه كند.
وي افزود: اگر اين اتفاق افتاده باشد، فعلا دولت حق برداشت از آن را ندارد، اما در تعدادي از وزارتخانه ها مانند وزارت نيرو و نفت و به صورت علي الحساب از بانك مركزي دريافت كرده است.

 



در سالروز اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اعلام شد
صرفه جويي بيش از 3 ميليارد ليتر حامل هاي انرژي

دبير ستاد هدفمندي يارانه ها دستاوردهاي اجراي اين قانون را تشريح كرد.
محمدرضا فرزين در سالروز اجراي رسمي قانون هدفمندي يارانه ها جزئيات كاهش مصرف فرآورده هاي نفتي (گزارش 7 ماهه نخست اجراي طرح) گفت: اگرچه قضاوت در خصوص آثار و پيامدهاي بلندمدت اين قانون بسيار زود است، با اين حال قصد دارم به اهداف اوليه طرح، نحوه اجرا و آثار و پيامدهاي آن طي اين مدت اشاره داشته باشم.
وي با اعلام اينكه مصرف 4 حامل انرژي در كشور در قياس با مدت مشابه سال قبل 3 ميليارد و 394 ميليون و 650 هزار ليتر كاهش نشان مي دهد، افزود: به رغم اينكه در سال 1389 حدود 6/1 ميليون خودرو و 700 هزار موتورسيكلت پلاك شده و به وسايل نقليه كشور اضافه شده است، طي اين دوره مصرف بنزين 850 ميليون ليتر كاهش يافته است.
فرزين تصريح كرد: به همين ترتيب مصرف گازوئيل 734 ميليون و 290 هزار ليتر، نفت سفيد 725 ميليون و 650 هزار ليتر، نفت كوره يك ميليارد و 85 ميليون و 390 هزار ليتر و گاز مايع 338 ميليون ليتر كاهش نشان مي دهد.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: در دوره اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها مصرف برق 2 درصد كاهش يافته و اين در حالي است كه طي 31 سال گذشته مصرف برق به طور متوسط سالانه 8 درصد رشد را تجربه كرده و سال قبل رشد مصرف آن حدود 10 درصد بوده است. كاهش 10 درصدي مصرف برق طي اين دوره به معني عدم نياز به ايجاد يك نيروگاه 5 مگاواتي است كه حدود 5 ميليارد دلار هزينه دارد. همچنين ارزش اقتصادي 10 درصد كاهش مصرف برق كشور 2 ميليارد دلار برآورد مي شود.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها گفت: تا قبل از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها ميزان آرد تخصيصي به خبازي ها ماهانه 536 هزار تن بوده است. اين در حالي است كه متوسط آرد تخصيصي به خبازي ها در 7 ماهه اول اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها به 440 هزار تن كاهش يافته و مصرف آرد طي اين 7 ماهه جمعا 672 هزار تن كاهش نشان مي دهد.
فرزين اعلام كرد: براساس گزارش بانك مركزي، پيش بيني شده كه پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها ضريب جيني شهري به 3708/0 و روستايي به 3515/0 كاهش يابد.
وي گفت: آثار و پيامدهاي اجراي طرح را بايد در قالب اهداف اوليه آن بررسي كرد و بخشي از افزايش قيمت كالاها و خدمات به دليل سهم مصرف حاملهاي انرژي در آن كاملا طبيعي بوده است.
وي اعلام كرد: صادرات غيرنفتي كشور از آذر 1389 تا خردادماه 1390 (به جز اسفندماه) از روندي افزايشي برخوردار بوده است و صادرات تجمعي كشور در سه ماهه اول سال 1390 نسبت به مدت مشابه سال قبل 74/26 درصد افزايش نشان مي دهد. اين در حالي است كه واردات كشور طي اين دوره كاهش محسوسي را تجربه كرده است.
دبير ستاد هدفمندي يارانه ها خاطرنشان كرد: سپرده هاي بانكي از 246 هزار ميليارد تومان در آذرماه 1389 با 7/11 درصد رشد به 275 هزار ميليارد تومان در خردادماه 1390 بالغ شده است. بالاترين رشد سپرده ها با 7/27 درصد مربوط به بهمن ماه 1389 و كمترين رشد سپرده هاي بانكي 4/22 درصد در خردادماه 1390 بوده است.
در عمل اتفاق ديگري افتاد
داوود دانش جعفري وزير سابق اقتصا، در گردهمايي هفتگي جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار گفت: وقتي توليد فراموش شود، سرمايه گذاري و اشتغال نيز تعطيل خواهد شد.
وي افزود: در عمل و پس از اجراي هدفمند كردن يارانه ها، آن چه رخ داد، اين بود كه ما مانند بقيه مسائل قوانين را خوب تصويب مي كنيم، ولي در اجرا به مشكل مي خوريم؛ 90 تا 95درصد حاصل اين طرح به حساب مردم ريخته شد و براي توليد كننده و دستگاه هاي دولتي يا چيزي نماند و يا به مقدار بسيار ناچيز اختصاص يافت و اين هنگامي بود كه دولت به توليد كنندگان دستور داد كه به هيچ عنوان قيمت هاي محصولات افزايش نيابد و وقتي هم تقريبا از ارديبهشت ماه دستور افزايش قيمت صادر شد، عملا ديديم كه بازار كشش اين افزايش را ندارد.وي تاكيد كرد:دريافت بنده در تحقيقي كه از يك كارخانه سراميك سازي انجام دادم، اين بود كه هزينه توليد 25 درصد بالا رفته و بنا بر دستور دولت، بايد 10 درصد قيمت محصول بالاتر رود، ولي به دليل كشش نداشتن بازار، عملا 6 درصد به قيمت محصول افزوده شده است.دانش جعفري گفت:به عبارت ديگر، ما بخش اصلي و هدف اصلي را كه كمك به توليد كشور و اصلاح چرخه توليد بود، به فراموشي سپرديم.وي خاطر نشان ساخت:وقتي توليد فراموش شود، سرمايه گذاري و اشتغال نير تعطيل خواهد شد. در سال 86 و بنا بر آمار رسمي، 7.6 درصد رشد اقتصادي را ـ كه نماد اقتصادي يك كشور است ـ داشته ايم و در سال 87 بنا بر آمار غير رسمي، نزديك 7.0 درصد و در سال 88، نزديك 2.3 درصد و در سال 89 نيز بين اعداد اشاره شده؛ يعني به عقب رفته ايم. شاخص رشد اقتصادي يعني كارنامه توليد كشور و اين نشان دهنده خراب بودن كارنامه اقتصادي كشور است.وي تاكيد كرد:بنابراين، بايد درست بينديشيم و بعد قانون را اجرا كنيم. طرح را همان گونه كه كارشناسي شده، اجرا كنيم. امروز بايد به وضع سرمايه گذاري و اشتغال به طور جدي رسيدگي شود. هم اكنون وضعيت اشتغال اسفناك است و جوانان از سوي خانواده ها تأمين مي شوند. تورم نيز كه حاصل از گراني ساعت به ساعت در كشور است، فزاينده در حال افزايش است. با اين وضعيت، پيامدهاي بدي براي اقتصاد كشور در ماه ها و سال هاي آينده در انتظار است و هدف طرح هدفمند كردن يارانه ها به هيچ عنوان تأمين نخواهد شد.

 



وزير ارتباطات خبر داد دسترسي 16 هزار روستا به اينترنت

معاون اول رئيس جمهوري در همايش عرضه خدمات فن آوري اطلاعات و ارتباطات در روستاها گفت: محصول جلسه امروز خودكفايي و خوداشتغالي در روستاها با پيگيري وزير ارتباطات، حمايت دولت و مجلس است كه اميدواريم به اين هدف برسيم.
به گزارش ايسنا، محمدرضا رحيمي در سومين همايش عرضه خدمات فن آوري اطلاعات و ارتباطات در روستاها گفت: بنيان و اساس زندگي ما در روستاها شكل گرفته و امروز به خوبي مي فهميم كه چگونه آباد و عمران كردن روستاها و خدمات رساني به آن ها حائز اهميت است.
وي با بيان اين كه دفاتر ارتباطات و فناوري اطلاعات روستايي در حال گسترش و توسعه ارائه خدماتشان هستند و حتي روستائيان را از مراجعه به پزشك بي نياز مي كنند، اظهار كرد: به واسطه توسعه و گسترش خدمات در اين دفاتر، رفت وآمدها كاهش يافته و به صرفه جويي هاي زياد منجر مي شود.
معاون رئيس جمهوري با تأكيد بر اين كه روستائيان ظرف دو سال آينده به حداقل نيازهايشان خواهند رسيد، تأكيد كرد: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، هر فرد 50 هزار تومان يارانه ماهيانه دريافت مي كند.
او ادامه داد: اگر يك خانواده پنج نفري را در نظر بگيريم، در سال سه ميليون تومان يارانه دريافت مي كنند كه اگر دولت پنج ميليون تومان ديگر به اين خانواده وام بدهد كه براي خود شغل ايجاد كنند و بتوانند از محل يارانه خود اقساطشان را بپردازند، شاهد شكل گيري شغل در روستاها خواهيم بود كه اين كار بسيار مفيد و مؤثر است.
رضا تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين همايش با بيان اين كه ضرورت توسعه فعاليت و خدمات دفاتر ICT روستايي بيش از گذشته احساس مي شود اظهار كرد: با گسترش اين خدمات و دفاتر فناوري اطلاعات و ارتباطات روستايي، روستائيان مي توانند همانند يك شهروند شهري از خدمات استفاده كنند و فاصله بين شهر و روستا از بين مي رود.
وي با بيان اين كه بحث اول، توسعه ارتباطات است كه خوشبختانه در دولت نهم و دهم به يكباره تعداد روستاهايي كه از اين دفاتر بهره مي برند، افزايش يافت، گفت: امروز در بسياري از منازل در روستاها تلفن خانگي وجود دارد و با توسعه اين دفاتر، در بيش از 16 هزار روستا موضوع دسترسي به اينترنت و پهناي باند را داريم.
وي ادامه داد: امروز عمده روستاهايمان در آذربايجان غربي با خطوط پرسرعت اينترنت به شبكه كشوري دسترسي دارند و اكثر استان ها نيز اين برنامه را دارند و به مرور و در طول برنامه از ما دسترسي به خطوط پرسرعت ديتا را مطالبه مي كنند.
اين گزارش حاكي است: حمدون توره دبير كل اتحاديه جهاني مخابرات به مناسبت سومين همايش عرضه خدمات فن آوري ارتباطات در روستا و در سخنراني ويديويي خود كه در اين همايش پخش شد، اظهار كرد: در هفدهم ماه مي امسال برابر با 27 ارديبهشت ماه و روز جهاني مخابرات و جامعه اطلاعاتي مناسبت داشت كه بر شعار «زندگي بهتر در جوامع روستايي با فن آوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي» تأكيد و توجه كنيم؛ اين فن آوري ها و برنامه هاي كاربردي و الكترونيكي مربوطه، ابزارهاي اصلي بهتر كردن حاكميت و خدمات روستايي هستند.
دبير كل اتحاديه جهاني مخابرات اظهار كرد: سال آينده شعار روز جهاني مخابرات و جامعه اطلاعاتي 2012، زنان و دختران در فن آوري اطلاعات و ارتباطي خواهند بود و من تأكيد دارم كه تلاش ويژه اي به كار بگيريد تا دسترسي برابر به اين فن آوري ها را در اختيار زنان و دختران جوامع روستايي قرار دهيد و به آن ها چنان قدرتي دهيد كه از تمام مزاياي فرصت هاي ديجيتال برخوردار شوند.وي ادامه داد: در اجلاس سران جامعه اطلاعاتي كه در سال 2005 در تونس برگزار شد، از كشورها خواستند كه در فكر ايجاد شيوه هاي ملي براي فراهم سازي دسترسي جهاني در مناطق روستايي محروم خود باشند تا بتوانند شكاف يا نابرابري ديجيتال را ريشه كن كنند.او افزود: اتحاديه جهاني مخابرات پايبندي خود را به مرتب كردن جهان و تضمين بهره مندسازي دورافتاده ترين گوشه هاي جهان و همچنين آسيب پذيرترين جوامع اعلام مي كند.

 



صنعت چاپ كشور نيازمند تنظيم تدوين استراتژي و برنامه

معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت چاپ كشور در حوزه هاي مختلف نيازمند تنظيم و تدوين استراتژي و برنامه است.
هجدهمين نمايشگاه بين المللي >چاپ و بسته بندي< ديروز با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس، مدير دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و روساي اتحاديه هاي صنفي صنعت چاپ در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران راه اندازي شد.
در ابتداي اين مراسم سيدحسين هاشمي، رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، بيان داشت: دست اندركاران صنعت چاپ بايد با تكيه بر ذوق مشتري بخش بسته بندي را ارتقا دهند تا با اين روش سود بيشتري از سوي سفارش دهندگان داخلي و خارجي كسب شود.
وي با بيان اينكه صنعت چاپ كشور وابسته به دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، اضافه كرد: معتقدم براي اينكه دست اندركاران صنعت چاپ بتوانند كار خود را به خوبي انجام دهند بايد صداي بلندتري داشته باشند.
هاشمي با بيان اينكه با توجه به بحران اقتصادي موجود در جهان، صنعت چاپ از گردش مالي گسترده اي در جهان برخوردار است، ادامه داد: معتقدم بايد با سياست معاونت مديريت و نيروي انساني رياست جمهوري بخشي از صنعت چاپ كشور كه بيشتر به بخش صنعت مربوط مي شود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش فرهنگي آن را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي واگذار كنيم تا كارهاي بسيار خوبي در اين راستا صورت گيرد. بنابر اين گزارش :معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه حضور هيأت هاي تجاري در نمايشگاه چاپ موجب پربارتر شدن اين نمايشگاه مي شود، ادامه داد: در سال هاي اخير تجارت، مبتني بر منابع بازاريابي بوده و تمام صنايع براي فروش بهتر و بيشتر متكي به بخش بازاريابي و فروش هستند.
وي با بيان اينكه صنعت چاپ كشور در حوزه هاي مختلف نيازمند تنظيم و تدوين استراتژي و برنامه است كه بايد توسط بخش غيردولتي دنبال شود، افزود: هم اكنون تشكل هاي مختلفي در صنعت چاپ كشور فعاليت مي كنند.
ضيغمي بيان كرد: تأسيس يك تشكل منسجم و قوي در بخش غيردولتي براي پيگيري، حمايت و برنامه هاي راهبردي صنعت چاپ يك امر ضروري است تا مسائل و مشكلات موجود در اين صنعت شناسايي و پيگيري شود.
در ادامه اين مراسم عليرضا راسي، رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني تهران، بيان داشت:گردش مالي صنعت چاپ در جهان 650 ميليارد دلار است كه اگر به اين رقم، حجم بالاي گردش مالي در حوزه كارتن سازي و بسته بندي را هم بيفزائيم از 650 ميليارد دلار به يك هزار ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
وي با بيان اينكه ليتوگرافي و چاپ از الفباي صنعت بسته بندي بشمار مي روند، اضافه كرد: صنعت چاپ از مشكلاتي برخوردار است كه بخشي از اين مشكلات مربوط به حوزه اجرايي و بخشي ديگر نيز مسائل حقوقي، مربوط مي شود كه معتقدم براي حل اين مشكلات بايد تدابيري انديشيده شود.
راسي ادامه داد: اگر همدلي و همكاري در اتحاديه هاي صنفي چاپخانه داران، ليتوگرافران، صحافان تهران و انجمن صنايع كارتن و ورق ايران وجود نداشت هجدهمين نمايشگاه >چاپ و بسته بندي< امسال به اين وسعت و گستردگي برگزار نمي شد.

 



افشاي تخلف بزرگ در حوزه واردات خودرو

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: حدود 3 ماه پيش چند شركت واردكننده خودرو به جاي واردات خودروهاي ثبت سفارش شده، اقدام به فروش حواله هاي ثبت سفارش به ديگران كردند كه همين امر موجب افزايش يكباره قيمت ها در بازار شد.
حسين اردوخاني در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه در آن زمان هر حواله ثبت سفارش به قيمت حدود 10 تا 15 ميليون تومان فروخته شد، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب شركت واردكننده خودرو بدون هيچ زحمتي و تنها با فروش هر برگه ثبت سفارش خودرو 10 تا 15 ميليون تومان و در مواردي بيشتر از آن كسب درآمد كرد.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: برخي از شركت هاي واردكننده، تعداد زيادي از حواله هاي ثبت سفارشي كه از وزارت صنعت، معدن و تجارت دريافت كرده بودند را در بازار به فروش رساندند كه اين اقدام آن ها حاصلي جز رشد حدود 15 درصدي قيمت خودروهاي وارداتي نداشت.
وي افزود: نكته قابل توجه در اين زمينه آن بود كه برخي از خريداران غيرمتخصص اين حواله ها كه جزو هيچ يك از اعضاي صنف فروشندگان خودرو نيز نبودند، خودروهاي دست دوم و كاركرده را با دستكاري در سيستم كاركرد واقعي خودرو به عنوان صفر كيلومتر وارد كشور كردند.
اردوخاني با اشاره به اين كه واردات خودروهاي دست دوم با برگه هاي ثبت سفارش صادر شده براي شركت هاي واردكننده رسمي اين خودروها صورت گرفته بود، تصريح كرد: شركت هاي واردكننده به يك باره با موج واردات خودروهاي دست دوم به عنوان صفر كيلومتر مواجه شدند كه اگرچه نقشي در واردات آنها نداشتند، اما تضمين كيفيت و ارائه خدمات گارانتي اين خودروها برعهده آنها بود.
وي ادامه داد: يكي از اين شركت هاي واردكننده در خصوص علت فروش حواله ثبت سفارش واردات خودروهاي خود عنوان كرده بود كه به علت نياز به نقدينگي دست به اين اقدام زده است، در حالي كه چنين اتفاقي نتيجه اي جز تضييع حقوق خريداران و مصرف كنندگان اين خودروها از ناحيه قيمت و كيفيت آنها نداشته است؛ آن هم تنها به اين دليل كه يك شركت واردكننده مي خواست با فروش تعداد زيادي حواله ثبت سفارش واردات به قيمت هر كدام 10 تا 15 ميليون تومان به سودهاي نامشروع ميلياردي دست يابد.
اردوخاني افزود: نكته قابل توجه در اين زمينه آن است كه تخلف عرضه خودرو كاركرده به جاي صفر كيلومتر نيز توسط نمايندگان رسمي خدمات پس از فروش همين شركت هاي واردكننده هنگام ارائه خدمات همچون دياگ به اين خودروها، كشف و اطلاع رساني شده است.

 



پاكستان بي اعتنا به تهديد آمريكا گاز ايران را مي خرد

يك روزنامه مشهور پاكستان از بي اعتنايي اسلام آباد به تهديدات آمريكا در قبال خريد گاز از ايران خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه نيشن پاكستان، عليرغم تهديدات آمريكا، پاكستان نه تنها تمايل خود را نسبت به گسترش روابط با ايران نشان داده، بلكه مسير اتمام طرح انتقال گاز ايران به پاكستان را هموارتر ساخته است.
اين روزنامه به نقل از منابع بلندپايه ديپلماتيك نوشت: پروژه انتقال گاز ايران به پاكستان كه قرار بوده تا سال 2014 به اتمام برسد، احتمالا يك سال زودتر از موعد تعيين شده تكميل خواهد شد و انتقال گاز از طريق اين خط لوله از ژوئن 2013 بين دو كشور آغاز خواهد شد.
اين در حالي است كه پيشتر، مقامات پاكستاني خواستار تمديد مهلت تكميل اين خط لوله به مدت شش ماه شده بودند.
يكي از منابع مطلع در دولت پاكستان اظهار داشت: دولت اوباما با چنگ و دندان نشان دادن به دولت پاكستان تاكنون سعي كرده جلوي ادامه تكميل اين طرح را بگيرد. اين منبع مطلع اضافه كرد: آمريكايي ها اقدامات تخريبي خود را تا جايي پيش بردند كه زرداري رئيس جمهور را تهديد كردند كه در صورت متوقف نكردن فوري اين طرح تحريم هاي اقتصادي عليه پاكستان وضع خواهند كرد. وي افزود: اما زرداري صريحا به آنها گفته بود كه اجراي اين طرح براي اقتصاد پاكستان كه در حال فرو ريختن است، بسيار حياتي و غيرقابل اجتناب است.براساس اين گزارش: كامرون مانتر، سفير آمريكا در پاكستان چند هفته پيش نگراني عميق واشينگتن از اجراي پروژه خط لوله ايران و پاكستان را به اطلاع زرداري رسانده بود. همچنين به مقامات پاكستاني گفته شده كه انتقال گاز از ايران به پاكستان ايده مناسبي نيست و انتقال گاز از تركمنستان، براي اسلام آباد به صرفه تر خواهد بود.
در همين حال دكتر سليم حسين، وزير نفت پاكستان اظهار داشت: «مراحل مطالعه فيزيكي 790 كيلومتر لوله گذاري اين طرح در داخل خاك پاكستان به اتمام رسيده است.» وي با برآورد 2/1 ميليارد دلار هزينه تكميل اين طرح افزود: «از مشاوراني از چين، آي سي پي سي و بانك حبيب براي تكميل اين پروژه كمك گرفته ايم. همچنين دولت چين قول داده كه در ساخت خط لوله مذكور به پاكستان كمك مالي خواهد نمود.» وي اضافه كرد: «اين خط لوله براي ما بسيارمهم است و در حال حاضر هيچ گزينه ديگري كه بتواند براي تامين نياز انرژي پاكستان جايگزين اين طرح شود، وجود ندارد.»
سليم حسين اظهار داشت: «پاكستان از طريق اين خط لوله قرار است هر ماه به ارزش 200 تا 250 ميليون دلار گاز از ايران وارد كند كه اين رقم به 3 ميليارد دلار در سال خواهد رسيد.»
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص نحوه رويارويي پاكستان با فشار بي سابقه وارده از سوي آمريكا براي متوقف ساختن اين پروژه گفت: «هرچه كه مي خواهد پيش بيايد. ما بايد ياد بگيريم كه روي پاي خودمان بايستيم.»
وي گفت: مذاكرات با طرف ايراني براي كسب اطمينان از اينكه قيمت گاز خريداري شده از ايران پايين تر از قيمت گاز تركمنستان خواهد بود، ادامه داد كه به احتمال قوي تهران با اين تقاضا موافقت خواهد كرد.
گزارش هاي دريافتي از منابع آگاه نشان مي دهد كه مقامات آمريكايي از اقدام زرداري در رد درخواست اين كشور از پاكستان در مورد طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاكستان و همچنين بركناري فرمانده ارتش و رئيس سازمان اطلاعات پاكستان آزرده خاطر شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14