(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 دی 1390- شماره 20108

واكاوي حماسه مردمي 9 دي و علل پيدايش آن ( بخش پاياني)
روز بصيرت؛ خروش ملت، فرياد غيرت



واكاوي حماسه مردمي 9 دي و علل پيدايش آن ( بخش پاياني)
روز بصيرت؛ خروش ملت، فرياد غيرت

پريسا جلالي
« اينها نمي توانند براي آمريكا در كشور ما فرش قرمز پهن كنند؛ اين را بدانند: ملت ايران ايستاده است. با اين حال اقليت فتنه گر در تجمعات انحرافي 13 آبان «مرگ بر آمريكا» را به حاشيه بردند هر چند كه شأنيت 13 آبان به ضديت با آمريكا بود. »
پاسخ قاطع رهبر معظم انقلاب به منظور آشكار كردن نيت حقيقي فتنه گران درخور اهميت است. چرا كه سران فتنه و وابستگان شان نه تنها اعلام حمايت از آمريكا را در تظاهرات
13 آبان و 16 آذر به نمايش گذاردند، عاشوراي سال 88 را هم به صحنه منازعات شخصي با ملت و ولايت تبديل كردند. اقدامي كه شايسته حماسه اي همانند 9 دي بود.
انتخابات 88 در روز مقرر برگزار و نام رييس جمهور منتخب اعلام شد. اما مخالفت ها و اعتراضات به همراه خيابان گردي هاي شبانه روزي كه پيش از انتخابات آغاز شده بود، ادامه يافت .
گويا عده اي كار و زندگي شان را تعطيل كرده بودند تا به خيابان ها بيايند و شعار بدهند!
بهانه اي به نام مناسبت هاي ديني
و اعتقادي
روز قدس فرارسيد و راهپيمايي سبزپوشان علي رغم هشدارهاي رهبري درباره وحدت و پرهيز از تفرقه ادامه يافت. ما حصل زمينه چيني فتنه گران به ايجاد يك فضاي اقليت و اكثريت در تهران انجاميد. تهراني ها در روز قدس شاهد شعارهاي ساختارشكنانه و ضد آرمان فلسطين از سوي اقليت حامي سران فتنه بودند .
اما در مقابل، سران فتنه نه تنها در مقابل شعارهاي انحرافي سكوت نكردند بلكه از حاميان خود تقدير هم كردند.
از اين پس شيب نزولي جريان فتنه با شدت بيشتري طي شد .
گاهشمار وقوع يك حماسه
در ايام پس از روز قدس، بار ديگر هوشياري نخبگان نسبت به دشمنان خارجي اصلي ترين موضوع هشدارهاي رهبري به نخبگان كشور بود اما عده اي از آنان همچنان سكوت كردند .
13 آبان فرا رسيد. چند روز پيش از آن موسوي با صدور بيانيه اي به استقبال 13 آبان رفته بود. بيانيه اي كه در آن همه چيز آمده بود جز ضديت با آمريكا و استكبار جهاني .
روز دانشجو هم آمد. يك ماه پس از سيزدهم آبان ماه نوبت به روز دانشجو رسيد. اين بار تصاوير پخش شده از هتك حرمت امام راحل واكنش وسيع مردمي را در پي داشت . عاشورا شد.
« حوادث روز عاشورا اتفاقي غير قابل پيش بيني نبود. اين ماجرايي بود كه روز قدس هم شاهدش بوديم و انتظار داشتيم كه جريان فتنه مشابه آن را در روز عاشورا هم تكرار كنند .»
حميد رضا اسدي كارمند يكي از بانك ها است كه روزهاي پرمخاطره اي را طي ايام پس از انتخابات در مسير محل كارش در ميدان صادقيه داشته است و در اين مورد به گزارشگر كيهان مي گويد: آن روزها اتفاقاتي كه رخ داد فقط اسباب مزاحمت براي مردم بود. دانش آموزان و كارمندان و كارگران و همه اقشار دچار نوعي زحمت بودند چرا كه نه مصونيت جاني داشتند و نه اموال عمومي از رفتارهاي اوباش گونه جريان سبز در امان بود .
وي در ادامه مي گويد: علاوه بر اينها دل هاي مردم را هم در روز عاشورا مكدر كردند،گرچه مردم پاسخ خوبي به اقدام آنها در روز نهم دي و به دنبال آن 22 بهمن دادند. در راهپيمايي سراسري 22 بهمن برخلاف برنامه ريزي هايي كه انجام شده بود و با پيامك و ايميل منتقل مي كردند آنچه ديده نشد حضور جريان هاي معارض در خيابان ها بود . آنها جواب شان را در نهم دي گرفته بودند.
خانم سرلك هم ديگر شهروند تهراني است كه نهم دي ماه را روز تجديد پيمان با ولايت پذيري عنوان مي كند و مي گويد: البته سردمداران جنبش سبز خيلي قبل تر از اينها واكنش مردمي به سران فتنه را درك كرده بودند. هرچند اين موضوع را بعدها عنوان كردند و مدت ها است كه ديگر صدايي از آن ها شنيده نمي شود چون حرفي براي گفتن ندارند. آنها فهميده اند كه حضور گسترده مردمي در راهپيمايي سالگرد انقلاب مثل نهم دي حجت را بر همه تمام كرده است و كاري از دست شان برنمي آيد.
سكوت فتنه؛ آتش زير خاكستر
اما سپيده تركاشوند كه او را در يكي از كتاب فروشي هاي خيابان انقلاب مي بينيم خاموش شدن فتنه 88 را مرهون بصيرت مردم مي داند و معتقد است:اين ها كارشان تمام شده و فتنه گران خود به خوبي به اين امر واقفند كه در ميان آحاد مردم هيچ گونه جايگاهي ندارند وتاريخ مصرفشان حتي براي ضدانقلاب خارج نشين هم به پايان رسيده است.
وي ضمن تاكيد بر اين نكته كه مقاومت مردمي در مقابل جريان فتنه فقط به راهپيمايي و تظاهرات خلاصه نمي شود مسئوليت مردم ولايت مدار را همراهي با قوانين، گوش به زنگ بودن و پشتيباني از نظام در مقابل همه هجمه ها عنوان مي كند .
تركاشوند كه دانشجوي سال آخر رشته حقوق است بيداري مردم را منشا بركات فراواني در جامعه مي داند و ضمن تاكيد برهوشياري نسبت به جريان فتنه معتقد است كه بايد مردم در برابر جريان انحرافي به همان اندازه احساس مسئوليت كنند و اجازه ندهند تجربه تلخي كه ملت در برابر جريان فتنه داشت را بار ديگر تجربه كنند . براي همين بايد در دوران انتخابات مجلس هم هوشيار بود.
به تعبير رهبر معظم انقلاب، دشمنان
مي خواهند ملت ايران حضور فعالي در انتخابات نداشته باشد. »ملت عزيز ايران! من به شما عرض مي كنم، درست در نقطه مقابل خواست دشمنان، همه ما بايد در انتخابات حضور فعالي داشته باشيم. انتخابات آبروي ملي ماست؛ انتخابات يكي از شاخص هاي رشد ملي ماست .»
البته محمد شيخ مسئول سابق بسيج دانشگاه علم و صنعت ضمن توجه به اين رهنمود توجه مخاطبان را به وجود روحيه حماسي در مردم ايران جلب مي كند و مي گويد: سران فتنه روي اصول اصلي ملت دست گذاشته بودند و آن قيام عاشورا بود كه با پوست و خون مردم آميخته شده است. طبيعي است مردم پس از مشاهده اين سلسله مراتب تاب نياورند و به صورت خودجوش به خيابان ها بيايند.
وي در ادامه به خبرنگار سرويس گزارش كيهان مي گويد: تجربه تاريخي حداقل 32 سال گذشته انقلاب نشان مي دهد هر گاه پيوستگي امت و امام، حاصل شده پيروزي كامل به دست آمده و هر كجا در اين رابطه خللي ايجاد شده، آسيب جدي ديده ايم .
در جبهه مقابل اين پيروزي ها بايد نگاهي هم به اوضاع رهبران غربي جنبش فتنه داشته باشيم و اين كه چه نتيجه اي از كينه توزي و اغتشاشات خياباني آن روزها نصيب شان شده است.
دكتر مصطفي ملكوتيان عضو هيات علمي دانشگاه و كارشناس سياسي در اين مورد تصريح مي كند: هر چه زمان مي گذرد جبهه مقابل يعني دشمنان آمريكايي و صهيونيستي و اروپايي بيشتر رو به ضعف مي روند. همان طور كه غربي ها خود اذعان دارند كه بحران اقتصادي آمريكا از سال 2007 آغاز شده به دنبال مفري براي انحراف
افكار عمومي از ناكارآمدي شان هستند از اين رو با بحران در ايران و ديگر كشورها قصد دارند فتنه گري كنند و جو را مساعد نشان دهند.
اين استاد دانشگاه ادامه مي دهد: اغتشاشات خياباني و بيانيه هاي سياسي از سوي سران فتنه همچنين فعاليت شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي به همراه بيانيه سازمان منافقين و تحركات داخلي كه از خارج از كشور هدايت و رهبري مي شد همگي مبين اقداماتي است كه غرب در جهت
اهداف براندازانه تعقيب مي كرد تا در صورت موفقيت بتواند از ذخاير طبيعي ايران بهره ببرد و در صورت شكست حداقل افكار عمومي را تا
اندازه اي منحرف سازد.
دكتر ملكوتيان اظهار مي دارد: غرب در حالي با بحران هاي فكري تا سياسي و اقتصادي مواجه است كه حتي به اعتقاد كارشناسان و دولتمردان اين كشورها به اين زودي قابل اصلاح نيست و حداقل تا چندين سال ديگر بهبود نمي يابد.
وي در تحليل حماسه 9 دي كه پاسخ درخوري به اقدامات ستيزه جويانه غرب بود اظهار مي دارد: حماسه نهم دي ماه 88 جنسي از حماسه پيروزي انقلاب اسلامي و فتوحات معنوي داشت كه مردم در دوران دفاع مقدس كسب كرده بودند.
نخبگان و وظايف محوله
نخبگان به عنوان يكي از ابزارهاي موثر در كارآمد بودن نظام نقش مهمي در برهه هاي حساس تاريخي دارند. از اين رو وظايفي بر دوش آنها سنگيني مي كند كه مي تواند ميدان آزمون آنها در شرايط بحراني باشد.
محمد شيخ عضو جنبش دانشجويي با تاكيد بر وظيفه خطير نخبگان جامعه اضافه مي كند: در حوزه جهان اسلام براي نخبگان، انديشمندان و علما رسالت بزرگي متصور هستيم كه علاوه بر تقويت و انسجام اسلامي، بايد اختلافات قومي، ديني و غير آن را كه نتيجه سياست هاي انگليسي و آمريكا و رژيم صهيونيستي است كنار بزنند و مسائل اصلي خود را بر ظهور و بروز ظرفيت پتانسيل جهان اسلام قرار دهند.
وي همچنين معتقد است: در فضاي اتحاد و انسجام اسلام مقاومت از سوي نظام سلطه غيرممكن است . همه جهان اسلام اعم از مردم، نخبگان، فرهيختگان، سياستمداران و علما بايد با وحدت نظر زمينه هاي فتح و پيروزي در جبهه حق را محقق كنند.
لازمه تقويت روحيه ظلم ستيزي و پشتيباني از ولايت فقيه در حمايت از نمادهاي عيني است كه در انقلاب اسلامي داريم.
قاسم قرباني رستم رييس آموزشكده سما دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر در
گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان ضمن بيان اين مطلب اظهار مي دارد: وقتي مردم ما امام و رهبري را به عنوان انسان وارسته اي كه حكومت را در اختيار دارد و تعلقي به دنيا ندارد و تمام تلاشش خدمت به محرومين و مستضعفين است باور كرده اند؛ در همين حال مسير انقلاب اسلامي را هم مي بينند كه همين خط را به تاسي از امام (ره) جلو مي برد، اين باور در رفتار ملت ايران اثر خواهد گذاشت .
وي همچنين اضافه مي كند: فتنه گران به غرب تعلق خاطر پيدا كرده و از اين رو نمي خواهند باور كنند كه ماهيت غرب ، ليبرال سرمايه داري و يك ماهيت انحرافي و شيطاني است. در صورتي كه هر فرد يا جرياني كه در داخل به فساد و قدرت طلبي و دنياطلبي روي آورد و حاضر شود در داخل كشور براي رسيدن به قدرت، اعمال خلاف شرع مقدس و قانون را مرتكب شود، همان انديشه غربي را ادامه مي دهد.
دستاوردهاي فتنه 88
اما نكته مهمي كه در اين فضا در حال
شفاف ترشدن است، موضع مخالفين و معاندين جمهوري اسلامي ايران است.
وي مي گويد: در واقع بهترين فرصتي كه در ايام انتخابات به دست آمد مشخص شدن چهره واقعي افرادي بود كه خود را نزديك به انديشه هاي امام راحل و ولايت مدار مي خواندند اما در صحنه آزمون محكوم به شكست شدند و قادر به
موضع گيري موثر در دفاع از باورهايي كه ادعاي آن را داشتند، نبودند.
قرباني رستم در اين مورد مي گويد: اگر
هدايت هاي عالمانه و عاليه رهبري فرزانه را خوب درك كنيم، در مي يابيم كه ولي امر مسلمين، يك مهندسي جامع را براي حركت جهاني انقلاب اسلامي، طراحي كرده و انسجام و وحدت را مورد تأكيد دارند. ايشان تأكيد دارند كه بايد فكر و انديشه را اوج دهيم و در سايه حركت عظيم انقلاب اسلامي نقش الهام بخش و الگو ساز خود را ايفا كنيم كه در صورت غفلت، ظلم بزرگي مرتكب شده ايم .
جواد درويش كارشناس سياسي هم تحليل و تبيين حماسه نهم دي را غير ممكن مي داند و شناسايي ابعاد آن را كه تحليل گران سياسي دنيا به دنبال آن هستند، محال برمي شمارد.
وي نيز به گزارشگر كيهان مي گويد: صاحب نظران غربي تصور مي كردند روند ليبراليسم رو به جلو و پيشرو است و در مسير از حركت باز نمي ايستد چرا كه تنها با ابعاد مادي و سياسي آن را
مي سنجيدند در صورتي كه عاشورا به عنوان مظهر و مامن باورها و ارزش هاي انساني و اخلاقي بود كه در حماسه 9 دي تجلي يافت و در برابر هجمه ها و توطئه ها ايستادگي كرد.
درويش ضمن بيان شباهت هاي دو حماسه انقلاب اسلامي ايران و نهضت عاشورا كه عوامل شكل گيري حماسه نهم دي هستند تصريح مي كند: امام حسين(ع) نه براي حكومت و قدرت و شهرت بلكه فقط براي امر به معروف و بازگرداندن دين و سنت جد بزرگوارشان قيام كردند مانند اقدامي كه امام خميني انجام داد و امروز حماسه 9 دي همان اتفاق در عصر زعامت رهبري است. علت ديگر وقوع حماسه 9دي را مي توان در ايمان مردم به اقدامي كه انجام دادند، بررسي كرد.
هما ن طور كه در مورد نهم دي رهبر معظم انقلاب فرمودند ، مردم به وعده هاي الهي ايمان دارند و اين انقلاب ريشه در آرمان ها و اعتقاداتشان دارد و فقط با عنايت خداوند حفظ مي شود.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14