(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 دی 1390- شماره 20113

دولت جديد تونس حالت فوق العاده را 3 ماه ديگر تمديد كرد
رزمايش زميني رژيم صهيونيستي در نزديكي مرز سوريه
آغاز سومين مرحله از انتخابات پارلماني مصر
فراخوان جنبش وال استريت عليه اوباما و قانون دستگيري معترضان آمريكايي
تولد يك جزيره!
4 كشور اروپا سال نو را با اعتراض و اعتصاب آغاز كردند
انتشار تصاوير شكنجه در زندان آل سعود خشم مردم عربستان را برانگيخت
انفجار در قندهار 5 كشته و 16 مجروح برجاي گذاشت
ادامه اعتراض ها در تركيه عليه كشتار غيرنظاميان كرد
هنگام بازديد از كشتي مرمره هنيه: تسليم اسرائيل نمي شويم
عقب نشيني آل خليفه مقابل مردم در احكام مبارزان زنداني تجديدنظر مي شود
تظاهرات مردم قبرس براي برچيدن 2 پايگاه نظامي انگليس
اعتراض مقاومت فلسطين به از سرگيري مذاكرات سازش در اردن



دولت جديد تونس حالت فوق العاده را 3 ماه ديگر تمديد كرد

دولت جديد تونس براي پنجمين بار متوالي، حالت فوق العاده در اين كشور را تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، با گذشت بيش از يك سال از انقلاب «14 ژانويه» تونس، «منصف المرزوقي» رئيس جمهور موقت اين كشور، حالت فوق العاده را به مدت 3 ماه ديگر (30 مارس) تمديد كرد.
براساس قانون اساسي تونس، در شرايطي كه امنيت كلي رژيم تونس در خطر باشد، يا يك حادثه همگاني رخ دهد، مسئولان كشور مي توانند حالت فوق العاده را اعلام كنند و اين پنجمين بار است كه پس از سقوط «زين العابدين بن علي» رئيس جمهور سابق اين كشور، اين قانون در تونس تمديد مي شود. از سوي ديگر رئيس جمهور موقت تونس كه هم اكنون در ليبي به سر مي برد در يك نشست مطبوعاتي مشترك با رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي، از آمادگي كشور خود براي تحويل نخست وزير مخلوع ليبي به دادگاه، خبر داد.

 



رزمايش زميني رژيم صهيونيستي در نزديكي مرز سوريه

نظاميان رژيم صهيونيستي در نزديكي مرز سوريه با هدف دخالت در امور داخلي اين كشور رزمايش برگزار كردند.
منابع اسرائيلي اعلام كردند كه ارتش رژيم اسرائيل خود را براي دخالت نظامي در سوريه آماده مي كند. به گزارش پرس تي وي ارتش اسرائيل با برگزاري رزمايش در ارتفاعات جولان و نزديكي مرز سوريه خود را براي سناريوهاي مختلف در سوريه آماده مي كند. اين در حالي است كه ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي با بيان اين ادعا كه نظام سوريه به پايان خود نزديك مي شود اذعان كرد كه قطر و عربستان سياست قاطعانه اي عليه دمشق دارند.
وي در بيانيه اي كه در كميته خارجي كنست رژيم صهيونيستي قرائت كرد مدعي شد كه سناريوهاي مختلفي درباره سوريه وجود دارد ولي رويكرد همه اين سناريوها مشخص است و آن هم سقوط نظام سوريه است.

 



آغاز سومين مرحله از انتخابات پارلماني مصر

سومين مرحله انتخابات پارلماني مصر در 9 استان اين كشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سومين و آخرين مرحله از انتخابات پيچيده پارلماني مصر در استان هاي قنا، الوادي، الجديده، الغربيه، مطروح، الدقهليه، المنيا و القليويه به مدت دو روز در اين كشور برگزار شد.
براساس اين گزارش، آخرين مرحله از انتخابات پارلماني در مصر روز سه شنبه آغاز و امروز (چهارشنبه) پايان خواهد يافت. انتخابات پارلماني مصر كه نخستين مرحله آن در روز 28 نوامبر سال گذشته ميلادي در دو استان پرجمعيت قاهره و اسكندريه برگزار شده بود، تاكنون سه مرحله را پشت سرگذاشته است.
اين انتخابات اعضاي اولين پارلمان مصر پس از سرنگوني حسني مبارك ديكتاتور سابق اين كشور، را تعيين خواهد كرد و اسلامگرايان كه در مرحله اول و دوم با كسب اكثريت آرا در آن پيروز شدند، اكثريت پارلمان (الشعب) را تشكيل خواهند داد. سومين مرحله انتخابات پارلماني مصر كه روز سه شنبه به صورت ويژه در استان هاي سيناي جنوبي و شمالي كه يك منطقه مهاجرپذير است برگزار شد، مناطقي از «شرم الشيخ» در كنار درياي سرخ تا مرزهاي اسرائيل در مجاورت غزه را در برمي گيرد.
همچنين سومين مرحله انتخابات پارلماني مصر در حالي در 9 استان باقيمانده از استان هاي 27 گانه اين كشور برگزار شد كه در اين مرحله دو استان از آنها (المنيا و قنا) اكثريت قابل توجهي از مسيحيان قبطي را در خود جاي داده است.
قبطي هاي مصر كه 10 درصد از جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند، پيش از اين درگيري هاي خونيني را با نظاميان مصري تجربه كرده اند.
به موجب قانون پيچيده انتخابات مصر، دو سوم از كرسي هاي پارلمان (مجلس الشعب) به فهرست انتخاباتي احزاب و يك سوم آن به انتخابات به شيوه فردي كه دومين مرحله آن در روزهاي دهم و يازدهم ژانويه برگزار خواهد شد، اختصاص يافته است.
برپايه اين گزارش، پس از انتخاب نمايندگان پارلمان، انتخابات مجلس سنا (مجلس شورا) در 29 ژانويه در دو مرحله آغاز خواهد شد و در 22 فوريه پايان خواهد يافت.
اين در حالي است كه پس از پايان انتخابات و تعيين نمايندگان مجلس شورا، كميته اي متشكل از 100 تن از اعضاي الشعب (پارلمان) و شورا (سناتورها) كارتدوين قانون اساسي مصر را به عهده خواهند گرفت تا مقدمات برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين كشور فراهم كنند.
محاكمه مبارك
در زمينه تحولات داخلي مصر و با بالا گرفتن اعتراضات به روند محاكمه مبارك، مسئولان قضايي اين كشور، شتاب بيشتري به محاكمه ديكتاتور سابق دادند. براساس اين گزارش «حسني مبارك» در هفته جاري از روز سه شنبه محاكمه و امروز و فردا نيز در مقابل دادگاه حضور خواهد داشت.چهاردهمين جلسه دادگاه مبارك، پسرانش، وزير كشور سابق و شش تن از معاونان وي در حالي برگزار شد كه روند طولاني محاكمه ديكتاتور كه از اوت سال گذشته ميلادي شروع شده است، نارضايتي بسياري از مردم مصر را در پي داشته است. در جلسه روز دوشنبه، برخي از متهمان دادگاه مبارك از خود دفاع كردند و گزارش دادستان در مورد بازبيني تصاوير تظاهرات انقلاب 25 ژانويه ارائه شد.حسني مبارك و ساير متهمان در اين دادگاه با اتهاماتي نظير قتل عمد و اقدام به قتل تظاهركنندگان مسلمان در خلال انقلاب 25 ژانويه، فساد مالي و رشوه خواري و حيف و ميل اموال عمومي مواجه هستند كه در صورت اثبات آن با مجازات اعدام برطبق قوانين جنايي مصر مواجه خواهند شد.
در همين حال، در جريان برگزاري جلسه دادگاه محاكمه مبارك، بسياري از خانواده قربانيان انقلاب 25 ژانويه تهديد كردند در صورتي كه دادگاه حكم نهايي خود را در مورد مبارك اعلام نكند، خود دست به كار شده و با قصاص ديكتاتور سابق، حكم وي را صادر خواهند كرد.تلويزيون دولتي مصر نيز در روزهاي اخير تصاويري از خانواده هاي قربانيان جنايات مبارك كه در آن خشم و عصبانيت آنها از روند طولاني دادگاه مبارك ابراز شده است را نشان داد.

 



فراخوان جنبش وال استريت عليه اوباما و قانون دستگيري معترضان آمريكايي

معترضان وال استريت عليه سياست هاي جنگ طلبانه اوباما و قانون جديد دستگيري شهروندان معترض آمريكايي فراخوان دادند.
به دنبال تصويب «قانون مجوز دفاع ملي» (ان دي اي اي) از سوي «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، معترضان وال استريت براي برگزاري يك تظاهرات اعتراض آميز فراخوان دادند.
براساس اين قانون كه اوباما در آستانه سال 2012 آن را به امضا رساند، 662 ميليارد دلار صرف هزينه ارتش آمريكا مي شود كه مواردي همچون افزايش حقوق نظاميان، افزايش هزينه سامانه هاي تسليحاتي و تأمين سرمايه جنگ 2012 افغانستان را در برمي گيرد.
به گزارش پرس تي وي، به استناد همين قانون كه كنگره آمريكا با اكثريت قاطع آنرا به تصويب رسانده، ارتش آمريكا اختيار مي يابد تا زماني كه تشخيص دهد جنگ عليه تروريسم وجود دارد، كساني را كه مظنون به انجام فعاليت هاي تروريستي مي داند، بدون محاكمه بازداشت كند.
به اعتقاد منتقدان، اين قانون در واقع مجوزي است براي بازداشت نامحدود و بازجويي از شهروندان آمريكايي و ديگر افراد به بهانه ارتباط داشتن آنها با تروريسم. اين قانون حتي مي تواند كساني را كه مظنون مي نامد، از حقوق اساسي و تضمين شده اش محروم سازد!
به دنبال انتشار خبر امضاي اين قانون بود كه معترضان وال استريت به خشم آمده ضمن «خيانت كار» خواندن اوباما عليه پيامدهاي اجراي اين قانون به وي هشدار دادند.
سايت «وال استريت را اشغال كنيد» در همين رابطه با نام گروه رهبري جنبش وال استريت و عنوان «فراخوان عليه قانون ان دي اي اي» يك فراخوان ضد دولتي صادر كرد. در اين فراخوان مي خوانيم:
«دولت بداند مردم آمريكا بيش از اين حمله به حقوق خود را تحمل نخواهد كرد. سوم ژانويه (13 ديماه) شاهد نمايش خودجوش قدرت مردم در واكنش به خيانت اوباما در تصويب قانون مجوز دفاع ملي خواهيم بود. اين اقدام رئيس جمهور نه تنها نقض اصلاحيه اول، سوم، چهارم، پنجم و ششم و نقض اعلاميه جهاني حقوق بشر محسوب مي شود، بلكه پيمان بين المللي حقوق سياسي و مدني را نيز به هيچ انگاشته است. اوباما با اين كار خود كه در شب سال نو ميلادي انجام داد، آن حداقل اعتمادي را هم كه بين مردم و دولت حاكم وجود داشت، از بين برد ما چنين وضعي را تحمل نخواهيم كرد.»
يادآور مي شود، اوباما همزمان با امضاي اين طرح مدعي شد با تمام الزامات آن موافق نيست!
اوباما گفت: دولت وي اين قانون را طوري اجرا خواهد كرد كه طي آن ارزش هاي كشور از بين نرود!
«ميشل چاسودوفسكي»، مدير مركز تحقيقات جهاني سازي در واكنش به اين اظهارات طي مقاله اي نوشت: اظهارات اوباما صرفاً يك عنصر «گمراه كننده» است چرا كه اگر واقعاً با آن مخالف بود پس چرا آن را امضا كرد؟! اوباما با امضاي اين طرح در واقع اجازه بازداشت نامحدود شهروندان خود را صادر كرد. از سوي ديگر خبر مي رسد، اعضاي جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» روز دوشنبه در ايالت كاليفرنيا، و در خيابان هاي شهر «پاسادنا» راهپيمايي كردند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي در اين باره نوشت: هزاران نفر از مردم كاليفرنيا با تجمع در اين شهر با شعار «ما 99 درصديم، طرح خانه ها را متوقف كنيد، دموكراسي يعني تظاهرات ما و...» خواستار توقف جنگ، صرف هزينه هاي جنگ براي ايجاد شغل، عدالت اجتماعي و حقوق مساوي، رفع تبعيض، تورم و در يك كلام سقوط نظام سرمايه داري شدند.
براساس اين گزارش، پليس آمريكا كه از حضور گسترده معترضان وال استريت شوكه شده بود اعلام كرد، در حال حاضر برنامه اي براي برخورد با معترضان ندارد! خبرگزاري «رويتر» نيز با انتشار اين خبر نوشت: صدها تن از معترضان وال استريت كه در مراسم رژه «گل هاي رز» شركت كرده بودند، ناگهان با هزاران نفر از مردم ديگر مواجه شدند كه به استقبال آنها آمده و پس از پيوستن به يكديگر تظاهرات بزرگي عليه نظام سرمايه داري حاكم بر آمريكا برپا كردند.
به گزارش ايسنا مراسم «رژه گل هاي رز» كه هر ساله با فرا رسيدن سال نو ميلادي در شهر «پاسادينا» برگزار مي شود، نخستين بار در سال 1890 در روز سال نو به اجرا درآمد و امسال نيز همچون سال هاي گذشته از سوي چندين شبكه تلويزيوني در ده ها كشور جهان به طور مستقيم پخش شد.
اين در حالي است كه تلاش هاي معترضان براي جلب توجه رسانه ها با مقابله شبكه هاي تلويزيوني مواجه شد و آنها تمام تلاش خود را براي ناديده گرفتن معترضان انجام دادند.
سيندي شيهان، از فعالان مخالف جنگ در آمريكا كه پسرش در جريان جنگ عراق كشته شده، به تظاهرات معترضان پيوست و اظهار داشت: از زماني كه پسرم كشته شده ماليات بر درآمد خود را نپرداختم. من از اينكه تأمين كننده مالي جرايم آنها عليه بشريت باشم، امتناع كردم.
گفتني است، قيام ضد سرمايه داري وال استريت كه شروع آن به 26 شهريور ماه باز مي گردد، طي چند هفته گذشته و پس از طي كردن هفته هاي سخت، بار ديگر خيز گرفته است. شهرداري هاي ايالات مختلف آمريكا طي 110 روزي كه از عمر جنبش مي گذرد، با خشونت تمام، همه چادرهاي معترضان در اماكن تحصن را جمع آوري كرده و به هيچ وجه اجازه برپايي تحصن به آنها را نمي دهند. معترضان نيز اعلام كردند، همزمان با آغاز سال نو ميلادي آنها نيز تكنيك هاي اعتراضي خود را نو خواهند كرد.
بنا به اعلام شبكه خبري پرس تي وي، در جريان قيام وال استريت 5800 نفر بازداشت و صدها نفر ديگر مجروح شده اند. پنج نفر نيز در اين راه كشته شده اند.

 



تولد يك جزيره!

آيا مي دانيد اخيرا جزيره اي به جزاير دنيا اضافه شده است؟
بايد گفت كه هفته هاي آخر سال كهنه ميلادي «غيرمنتظره» هاي زيادي برايمان به ارمغان آورده، كه از جمله آنها تولد اين جزيره آتشفشاني كوچك در سواحل كشور يمن در درياي سرخ است! سازمان فضايي «ناسا» كه هفته پيش اين جزيره را پس از يك آتشفشان زير آبي كشف كرده، تصاويري از اين جزيره را به نمايش مي گذارد كه روي آن را ابري احتمالا از خاكستر و بخار پوشانيده است. مي گويند، اين نوع آتشفشان گاهي به تولد جزاير فسقلي منجر مي گردد كه البته خيلي هايشان در برابر باد و امواج دريا مقاومت نمي كنند. ناگفته نماند كه هنوز اسمي براي اين جزيره كوچك تعيين نشده است.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



4 كشور اروپا سال نو را با اعتراض و اعتصاب آغاز كردند

كشورهاي اروپايي سال نو ميلادي را با اعتصاب و تظاهرات آغاز كردند.
چهاركشور مجارستان، هلند، يونان و ايتاليا در اعتراض به سياست هاي دولت هايشان اعتصاب يا تظاهرات كردند.
روز دوشنبه هزاران نفر از پايتخت نشينان مجارستان در اعتراض به قانون اساسي جديد كه اجراي آن از اول ژانويه آغاز شده، تظاهرات كردند. در اين تظاهرات ضددولتي كه از سوي سازمان هاي غيردولتي برنامه ريزي و مقابل ساختمان مجلس ملي برگزار شد معترضان قانون اساسي جديد را تهديدي عليه دموكراسي و حركت به سمت ديكتاتوري خواندند. در اين تجمع بزرگ كه به خشونت كشيده شد، تعداد زيادي از معترضان از جمله نخست وزير سابق اين كشور و رهبر بزرگترين حزب مخالف دولت (حزب سوسياليست) بازداشت شدند. نخست وزير سابق پس از مدتي آزاد شد. معترضان همچنين به شيوه انتخابات، وضع قوانين جديد و اوضاع نابسامان اقتصادي اعتراض كردند.
خبرگزاري فرانسه نيز در اين باره نوشت: قانون اساسي جديد كه اجراي آن خشم مجارستاني ها را برانگيخته، از سوي حزب محافظه كار اين كشور و پس از پيروزي در انتخابات 8 ماه پيش پارلماني نوشته شد. معترضان همچنين خواستار استقلال دادگاه ها هستند. گفتني است اتحاديه اروپا و آمريكا نيز با تغيير قانون اساسي مجارستان مخالفت كرده اند.
در ايتاليا نيز كارگران كارخانه دولتي كشتي سازي در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت و اخراج كارگران در شهر «پالرمو» تظاهرات كردند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نوشت، صدها نفر از كارگران دولتي به همراه كارگران شركت هاي وابسته دوشنبه پس از تجمع در مقابل كارخانه، به سمت مركز شهر راهپيمايي كرده خود را مقابل ساختمان فرمانداري رساندند. اين اعتراض كه از سوي اتحاديه هاي كارگري برنامه ريزي و اجرا شد، پيش از اين نيز به دلايل مشابه صورت گرفته بود.
خبرگزاري مهر اما از تظاهرات و اعتصاب كارگران در هلند و پزشكان در يونان خبر داد.
براساس اين گزارش، با گذشت تنها سه روز از سال نو ميلادي، كارگران هلندي و پزشكان يوناني در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي و سياست هاي دولت دست از كار كشيدند.
همزمان با هشدار رئيس صندوق بين المللي پول درباره سرايت بحران بدهي منطقه يورو به آمريكا و بدبيني اروپايي ها درباره بدتر شدن اوضاع اقتصادي هر روز شاهد برگزاري تظاهرات ضد دولتي و اعتصاب در اعتراض به طرح هاي رياضت اقتصادي جديد هستيم.
اتحاديه سراسري كارگران هلند اعلام كرد كه اعتصاب كارگران از روز دوشنبه آغاز شده و بزرگترين اعتصاب در تاريخ اعتصاب كارگران بخش هاي دولتي است.
كارگران هلندي خواستار افزايش دستمزدها، ساعت كاري كمتر و مزاياي بيشتر هستند، اين در حالي است كه كارفرمايان اين درخواست ها را غير واقعي دانسته كه نمي توان آنها را اجرايي كرد.
همچنين پزشكان و داروسازان يوناني روز گذشته اولين تظاهرات ضد دولتي را در سال 2012 در اعتراض به طرح هاي رياضت اقتصادي با هدف مقابله با كسري بودجه برگزار كردند.
به موجب طرح هاي رياضت اقتصادي جديد، ماليات ها افزايش و حقوق و دستمزد كارگران و كارمندان كاهش مي يابد و 30 هزار كارمند در بخش هاي دولتي نيز اخراج خواهند شد. همچنين قراردادهاي كارگروهي نيز تعليق خواهد شد.
اين تظاهرات در حالي برگزار شد كه تمام بيمارستان هاي بخش دولتي با همين نيروي فعلي تا روز پنجشنبه فعاليت مي كنند اما داروخانه ها در اعتراض به اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي در بخش بهداشت و سلامت به منظور صرفه جويي ميلياردها يورو تا امروز (چهارشنبه) تعطيل هستند.
خبرگزاري فرانسه اما از افزايش بي سابقه شمار بيكاران در اسپانيا از سال 1996 تاكنون خبر داد. وزارت كشور اسپانيا ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد، تعداد بيكاران در اين كشور تا پايان ماه دسامبر به چهار ميليون و 420 هزار نفر رسيد كه در 15 سال گذشته سابقه نداشته است.

 



انتشار تصاوير شكنجه در زندان آل سعود خشم مردم عربستان را برانگيخت

انتشار تصاوير شكنجه انقلابيون در زندان هاي آل سعود، خشم مردم عربستان را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها، به تازگي تصاويري از زندان مخوف «الحاير» عربستان بر روي شبكه اينترنت قرار گرفته است كه در آن زندانيان به شدت مورد ضرب و شتم قرار مي گيرند و اين موضوع ادعاي دروغ دولتمردان آل سعود در مورد نبود شكنجه در اين كشور را به اثبات مي رساند.
انتشار اين تصاوير در حالي صورت مي گيرد كه چندي پيش «شاهزاده نايف بن عبدالعزيز» وليعهد و وزير كشور عربستان در گفت وگو با رسانه هاي جمعه اين كشور هرگونه شكنجه و نقض حقوق بشر در اين كشور را نپذيرفت. ساكنان شرق عربستان و تعدادي از نهادهاي حقوق بشر به رژيم آل خليفه در شكنجه انقلابيون اعتراض كرده اند.
اين در حالي است كه مقامات عربستان سعودي روز دوشنبه، خواستار بازداشت 23 نفر شدند كه به ادعاي آنها در ناآرامي هاي اخير در مناطق شيعه نشين استان «الشرقيه» دخالت داشته اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت كشور عربستان با صدور بيانيه اي مدعي شد كه اين افراد مسلح بوده و به طرف مردم و پليس آتش گشوده و از افراد به عنوان سپر دفاعي استفاده كرده اند.
از سوي ديگر نيروهاي امنيتي و پليس عربستان، جست وجوي خانه به خانه براي دستگيري شيعيان را در مناطق شرق اين كشور به بهانه دست داشتن در اقدامات تروريستي آغاز كردند. به گفته فعالان مدافع حقوق بشر و شاهدان عيني، ماموران آل سعود در جريان بازرسي هاي خانه به خانه در مناطق القطيف و العواميه، كوچكترين اعتراضات را با گلوله پاسخ داده و خانه و خودروي افراد مشكوك را منهدم مي كنند.در همين حال مردم، در مناطق شرق عربستان با برگزاري تظاهرات، پيگرد و شكنجه انقلابيون را محكوم كردند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، مردم القطيف و العواميه روز دوشنبه با برپايي تظاهرات مسالمت آميز، اقدامات سركوبگرانه حكومت آل سعود را به شدت محكوم كردند و بركناري استاندار الشرقيه را خواستار شدند.
خبرهاي دريافتي نيز حكايت از گسيل نيروهاي تازه نفس به مناطق شيعه نشين عربستان در آستانه اربعين حسيني است تا ضمن محاصره اين مناطق هرگونه تحرك شيعيان به شدت سركوب شود. همچنين همزمان با اوج گيري قيام مردم بحرين، شيعيان استان الشرقيه در عربستان، همبستگي خود را با آنان براي سرنگوني ديكتاتورها، اعلام كردند.

 



انفجار در قندهار 5 كشته و 16 مجروح برجاي گذاشت

انفجار انتحاري در قندهار افغانستان، 5 كشته و 16 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، يك بمب گذار انتحاري ديروز موتورسيكلت حامل مواد منفجره خود را در بازار شلوغ شهر قندهار منفجر كرد كه علاوه بر هلاكت وي، مرگ چهار كودك و يك پليس را نيز در پي داشت.
اين ا نفجار زماني رخ داد كه نيروهاي پليس دستور متوقف شدن اين فرد انتحاري را داده بودند.
16 نفرديگر از جمله سه پليس نيز در اين حادثه تروريستي مجروح شدند.
استان و شهر قندهار يكي از مراكز اصلي حضور شبه نظاميان طالبان است و طي 11 سال اشغال افغانستان، انفجارهاي انتحاري و غيرانتحاري خونيني را تجربه كرد.
قندهار در نزديكي مرز پاكستان قرار دارد. خبر ديگر اينكه، به دستور «ملا عمر» رهبر طالبان، شبه نظاميان وابسته به اين گروه موظف شدند عمليات خود در خاك پاكستان را متوقف كنند و عليه نيروهاي آمريكايي مستقر در افغانستان متمركز شوند.
به گزارش ايسنا، فرماندهان طالبان اين را نيز اعلام كردند كه رهبران القاعده و طالبان طي نشست كم سابقه اي در پاكستان، بار ديگر اتحاد ميان خود را اعلام كرده اند. اين اقدام مذكور احتمالا در واكنش به مواضع جديد مقامات آمريكايي صورت گرفته است؛ كاخ سفيد اخيرا اعلام كرد كه آمريكا با طالبان دشمني ندارد و فقط القاعده را دشمن خود مي داند.
اخبار ضد و نقيض
در مورد حكمتيار
به گزارش خبرگزاري فارس، «شهاب الدين حكمتيار» برادر «گلبدين حكمتيار» رهبر «حزب اسلامي افغانستان» اعلام كرد كه گلبدين وارد كابل شده است. «هارون زرغون» سخنگوي حزب مذكور نيز اعلام كرد هيئتي از اين حزب وارد كابل شد تا با نمايندگان آمريكا درباره آينده افغانستان مذاكره كند. وي در مورد ورود حكمتيار به كابل چيزي نگفت.
وي گفته است: طرف اصلي مسائل افغانستان، آمريكايي ها هستند و بايد با آنان مذاكره شود، اما ما مي خواهيم بين افغان ها نيز تفاهم ايجاد شود.
سخنگوي حزب اسلامي تصريح كرده است: تفاهم بين افغان ها به معناي اين نيست كه با دولت افغانستان مذاكره كنيم، اين دولت صلاحيت كافي براي مذاكره ندارد.
در همين حال، شوراي عالي صلح افغانستان از نزديك شدن مواضع دولت با حزب اسلامي افغانستان خبر داده است.
«اسماعيل قاسميار» عضو ارشد شوراي عالي صلح افغانستان گفت: خوشبختانه رهبري حزب اسلامي افغانستان از تعقل سياسي استفاده مي كند و اميد است كه دولت افغانستان با اين حزب به توافقي دست پيدا كند.

 



ادامه اعتراض ها در تركيه عليه كشتار غيرنظاميان كرد

صدها نفر در شهر ديار بكر تركيه در اعتراض به كشتار كردها به خيابان ها ريختند و با پليس درگير شدند.
به رغم عذرخواهي مقامات تركيه از كشته شدن 35 غيرنظامي كرد توسط ارتش، تظاهرات و درگيري در شهرهاي مختلف اين كشور هنوز ادامه دارد. روز دوشنبه نيز شهر ديار بكر تركيه به دنبال كشته شدن دو شهروند كرد به دست پليس ناآرام بود، پليس تركيه در اين رابطه اعلام كرد دو فرد كشته شده قصد حمله به نيروهاي پليس را داشتند. در اسلامبول نيز هواداران حزب كارگران تركيه (پ ك ك) به يك اتوبوس مملو از جمعيت با كوكتل مولوتف حمله كردند در اين حادثه راننده و يكي از مسافران زخمي شدند. مهاجمان كه ماسك بر صورت داشتند پس از متوقف كردن اين اتوبوس درون شهري با كوكتل مولوتف آن را به آتش كشيدند. پليس تحقيقات خود را براي دستگيري مهاجمان آغاز كرده است.

 



هنگام بازديد از كشتي مرمره هنيه: تسليم اسرائيل نمي شويم

سرويس خارجي-
نخست وزير منتخب مردم فلسطين به هنگام بازديد از كشتي مرمره آبي اظهار داشت: مردم فلسطين به رغم مشكلات زياد از عزت، شرف و مسئله فلسطين عقب نشيني نخواهند كرد.
اسماعيل هنيه كه به تركيه سفر كرده است به هنگام ديدار از كشتي مرمره گفت، پس از پيروزي حماس در انتخابات فلسطين در غزه تحريم هاي شديدي بر مردم غزه تحميل شد و ملت فلسطين با مشكلات زيادي درگير بود ولي هيچگاه تسليم نشد و از مسئله فلسطين عقب نشيني نكرد.
وي با تجليل از شهداي كشتي مرمره آبي اظهار داشت، در سايه شهداي كشتي مرمره آبي مردم غزه توانستند اين محاصره را بشكنند و در مقابل رژيم صهيونيستي به پيروزي برسند.
هنيه تاكيد كرد، تمام تلاش رژيم صهيونيستي بر اين بود كه مانع از رسيدن كشتي مرمره آبي به سواحل غزه بشود ولي امروز مردم غزه از اين كشتي بازديد مي كنند.
اظهارات هنيه با تكبير و شعارهاي ضدصهيونيستي مواجه شد و مردم تركيه و هواداران فلسطيني ها با سر دادن شعارهاي ملت فلسطين پيروز است از هنيه استقبال كردند.
گفتني است در جريان حمله كماندوهاي صهيونيستي به كشتي مرمره آبي (در 31 ماه مه 2009) 9 تن از فعالان صلح حاضر در كشتي كه همگي از اتباع تركيه بودند به شهادت رسيدند.

 



عقب نشيني آل خليفه مقابل مردم در احكام مبارزان زنداني تجديدنظر مي شود

سرويس خارجي-
در پي مخالفت مردم بحرين با احكام صادره از سوي دادگاه هاي نظامي اين كشور دستگاه قضايي بحرين اعلام كرد كه در اين احكام تجديدنظر خواهد كرد.
مقامات بحرين اعلام كردند كه يك هيئت قضايي براي تجديدنظر در احكام صادر شده از سوي دادگاه هاي نظامي اين كشور تشكيل داده است در حالي كه پيشتر به آنها اجازه داده نشده بود تا در اين احكام تجديدنظر كنند.
فعالان بحريني اظهار داشتند، رژيم آل خليفه بر اثر فشار افكار عمومي و اعتراضات مردمي مجبور به اين اقدام شده است.
اين فعالان همچنين تصريح كردند كه توصيه هاي كميته حقيقت ياب بين المللي بحرين درباره حوادث اخير درباره تجديدنظر در احكام صادره از سوي دادگاه هاي نظامي بي تاثير نبوده است.
انقلابيون بحريني ابراز اميدواري كردند كه هيئت قضايي تشكيل شده بتواند به صورت عادلانه به پرونده ها رسيدگي كند.
دادگاه هاي نظامي بحرين پيشتر پنج حكم اعدام و چندين حكم حبس ابد را عليه رهبران شيعه كه هدايت اعتراض هاي مردمي اخير در كشور را بر عهده داشته اند صادر كرده است.
مردم بحرين به اين احكام اعتراض كرده و خواستار آزادي همه زندانيان سياسي شده اند.
بسياري از زندانيان سياسي كه از اقشار مختلف جامعه هستند به دليل شركت در تظاهرات به زندان افتاده اند، اين زندانيان از رفتارهاي غيرانساني و شكنجه از سوي زندانبانان بحريني سخن گفته اند و خواستار توجه جامعه بين الملل به وضعيت زندان هاي بحرين شده اند.
بسياري از بازداشت شدگان نيز اعلام كرده اند كه مورد سوءاستفاده قرار گرفته و به حبس هاي طويل المدت محكوم شده اند.

 



تظاهرات مردم قبرس براي برچيدن 2 پايگاه نظامي انگليس

مردم قبرس با تجمع مقابل پايگاه نظامي انگليس در كشورشان خواستار خروج فوري نظاميان انگليسي و تعطيلي پايگاه هاي نظامي اين كشور شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، صدها نفر از مردم قبرس دوشنبه در «آكروتيري»، واقع در جنوب اين كشور، مقابل پايگاه «نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا» تجمع كردند و خواستار تعطيلي هر دو پايگاه نظامي انگليس در كشورشان شدند. براساس اين گزارش، در جريان اعتراض ها، پليس ضدشورش قبرس وارد عمل شد و اقدام به سركوب و بازداشت معترضان كرد.
بنا به اعلام رسانه هاي قبرس، در اين درگيري ها، معترضان با سنگ و چوب به مقابله با نيروهاي امنيتي پرداخته اما در نهايت مجبور به عقب نشيني شدند. در جريان اين درگيري 9 نفر مجروح و دو نفر ديگر بازداشت شدند. 4 نفر از مجروحان از نيروهاي امنيتي هستند. گفتني است، پايگاه هوايي انگليس در دهه 1950 در «آكروتيري» تاسيس شد. اگرچه قبرس در 16 اوت 1960 از انگليس استقلال يافت اما لندن همچنان كنترل دو پايگاه نظامي خود در اين كشور را در دست دارد.

 



اعتراض مقاومت فلسطين به از سرگيري مذاكرات سازش در اردن

سرويس خارجي-
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) از نشست سازش بين تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي به شدت انتقاد كرد.
«سامي ابوزهري» سخنگوي حماس اين حضور نادرست را اشتباه بزرگ سياسي توصيف كرد و از تشيكلات خودگردان به سبب مشاركت در اين نشست انتقاد كرد.
وي افزود، تنها طرفي كه از اين نشست بهره برداري خواهد كرد صهيونيست ها هستند زيرا اين نشست براي بهبود وجهه اشغالگران برگزار شده است. بوزهري تصريح كرد، اين نشست هم همانند نشست هاي ديگر محكوم به شكست است و تا زماني كه رژيم اشغالگر قدس به شهرك سازي ها و سياست هاي توسعه طلبانه خود ادامه مي دهد مذاكره با چنين رژيمي معنايي ندارد.
چند گروه فلسطيني ديگر نيز نشست سازش بين تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي در امان پايتخت اردن را محكوم كردند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين برگزاري اين نشست را تلاش براي منحرف كردن اذهان ناميد.
جبهه خلق براي آزادي فلسطين و جبهه دموكراتيك فلسطين نيز برگزاري اين نشست را اشتباهي بزرگ توصيف كردند كه صحنه داخلي فلسطين را به دايره بسته و توخالي سردرگمي باز مي گرداند. در نشست امان كه شب گذشته در وزارت خارجه اردن برگزار شد صائب عريقات مذاكره كننده ارشد فلسطيني به همراه نمايندگاني از اعضاي كميته چهارجانبه و طرف اسرائيلي حضور داشتند.
اين نشست در شرايطي برگزار شد كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با فرستاده آمريكا به خاورميانه در رام الله برپايبندي اين تشكيلات به روند سازش تأكيد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14