(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 دی 1390- شماره 20113

راه طولاني نانو لوله هاي كربني براي تحول جهان
توصيه وزارت بهداشت: مراقب سم هاي روي ميوه باشيد
مهمترين رويدادهاي علمي سال آينده
انفجار؛ نتيجه استفاده نادرست از ليزر
خطرناك ترين هكرهاي دنيا كجا زندگي مي كنند؟



راه طولاني نانو لوله هاي كربني براي تحول جهان

نانو لوله هاي كربني چندين دهه است كه مورد مطالعه و مصرف قرار گرفته اند، اما تا زماني كه بتوانند در قالب مصرف عمومي تحولي بزرگ ايجاد كنند، راه درازي درپيش دارند.
به گزارش مهر، اينكه چه زماني قرار است اين رشته هاي سبك، قدرتمند و ميكروسكوپي جهان را تغيير دهند نامشخص است اما در ادامه چند شيوه جديد كه محققان از اين نانو لوله ها استفاده مي كنند تا جهان را به مكاني شگفت انگيزتر تبديل كنند، معرفي مي شوند:
كارايي حقيقي ريزلوله هاي كربني
اگر در يك سيستم رايانه اي يك كابل مسي نتواند الكترونها را انتقال دهد كل سيستم از كار خواهد افتاد. درحالي كه بيشتر مطالعات بر روي توليد نانو لوله هاي كربني متمركز شده كه كم هزينه و كارآمد هستند، محققان در موسسه ملي استاندارد و تكنولوژي يا NIST درحال اكتشاف بر روي كاربردهاي واقعي نانو لوله هاي كربني هستند.
با كوچك تر شدن روز به روز الكترونيك ها، توليدكنندگان در جستجوي شيوه هايي براي بهبود گنجايش آنها براي گنجاندن تجهيزات مورد نياز هستند و به نظر مي آيد نانو لوله ها بهترين راهكار براي مينياتوري كردن اتصالات ميان رايانه ها باشند. علاوه بر ابعاد كوچك اين نانو لوله ها، از كارايي بسيار زيادي برخوردارند و به صورت نظري مي توانند هزار برابر رساناهاي رايج فلزي جريان الكتريكي را انتقال دهند.
براساس گزارش ساينس ديلي، تصور نانو لوله هاي كربني درحالي كه در آينده اي نه چندان دور درون الكترونيك هاي مصرفي جايگزين كابل هاي مسي شده اند كار چندان دشواري نيست. با اين همه «توماس اديسون» نيز در زمان خود و درحالي كه بر روي ساخت لامپ كار مي كرد از رشته هاي كربني استفاده كرد، رشته هايي كه ابعاد نانويي نداشتند و به سرعت در آزمايش ها سوخته مي شدند، مشكلي كه دانشمندان امروزي نيز بايد براي برطرف كردن آن راهكاري بيانديشند.
محققان براين باورند كه بايد سطح مشترك نانو لوله ها با ديگر فلزات به دقت مورد بررسي قرار گيرد. اكتشافات جديد در اين زمينه مي تواند منجر به مقرون به صرفه شدن و امكان پذيرشدن توليد انبوه نانو لوله ها شده و سرعت جايگزيني آنها را درون الكترونيك هاي مصرفي بالا ببرد.
متاسفانه جايگزيني كابلهاي مسي توسط اين نانو لوله هاي كربني در يك تراشه اميدوار كننده نبود زيرا الكترودهاي فلزي تراشه زماني كه جريان از سطحي بالاتر رفت، مختل شدند و مدار طي 40 ساعت از كار افتاد. به گفته محققان NIST شايد اين ريز رشته ها براي جايگزيني سيم هاي مسي در ابزارهاي مختلف كارآمد نباشند، اما به طور حتم در ساخت ابزارها و نمايشگرهاي قابل انعطاف كاربردي خواهند بود.
نانو لوله هاي كربني جايگزين حسگرهاي زيستي
حسگرهاي زيستي از الكترودهاي پوشيده شده از آنزيم هايي خاص، براي احساس تركيباتي ويژه استفاده مي كند. زماني كه تركيبات واكنش آنزيم را دريافت مي كنند سيگنال هاي قابل محاسبه الكتريكي از خود ايجاد مي كنند. نانو لوله ها مي توانند اين ميدان مطالعاتي را متحول كنند همانطور كه دانشمندان در دانشگاه پوردو درحال مطالعه بر روي كاربرد نانو لوله ها به عنوان حسگرهاي زيستي هستند.
براساس گزارش ديسكاوري، محققان براي اينكار بايد ابتدا نانو لوله ها را با آب سازگار سازند و از اين رو محققان DNA تركيبي را ايجاد كرده اند كه درون مايع به نانو لوله ها متصل مي شود. به گفته دانشمندان دانشگاه پوردو در آينده مي توان توالي از DNA را به وجود آورد كه مكمل نانو لوله ها بوده و مي تواند جايگزين آنزيم ها در حسگرهاي زيستي شوند.با وجود اينكه نانو لوله ها هنوز در مرحله مطالعاتي به سر مي برند از زمان كشف خود تاكنون مسير طولاني را پشت سرگذاشته اند. زماني كه اين ريزساختارها را بتوان با كمترين هزينه به توليد انبوه رساند، مطالعاتي مانند آنچه در بالا گفته شد مي تواند زمينه كاربرد گسترده نانو لوله هاي كربني را در صنايع مختلف فراهم آورد.


 



توصيه وزارت بهداشت: مراقب سم هاي روي ميوه باشيد

رئيس اداره بهداشت كشاورزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: چون سموم باقيمانده روي ميوه ها به وسيله بوييدن و چشيدن قابل تشخيص نيست، مردم بايد با اين فرضيه كه «هر ميوه اي سمي و آلوده است»، ميوه ها را به دقت بشويند.
«رضا عزتيان» در گفت وگو با ايرنا افزود: اولين علامت مصرف ميوه هايي كه بيش از حد مجاز، سموم باقي مانده دارد، سرگيجه است.
وي درباره تأثير آبياري با آب هاي آلوده در طعم ميوه ها نيز گفت: بعيد به نظر مي رسد كه استفاده از آب هاي آلوده براي پرورش ميوه ها، بتواند به سرعت در طعم آن تأثير داشته باشد.
رئيس اداره بهداشت كشاورزي وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: اگر تركيبات آلوده اي وارد بافت گياه شود روي رنگ ظاهري و بوي ميوه ها تأثير خواهد داشت.
عزتيان به مردم توصيه كرد هنگام خريد ميوه به رنگ ظاهري و بوي آن توجه داشته باشند و پس از خريد نيز به دقت ميوه ها را بشويند.

 



مهمترين رويدادهاي علمي سال آينده

نشريه نيوساينتيست در آستانه آغاز سال جديد ميلادي ايده هاي علمي كه زمينه آنها در سال 2011 ايجاد شده و در سال 2012 توسعه خواهند يافت و يا به نتيجه خواهند نشست را معرفي كرده است.
به گزارش مهر، سال آينده به طور حتم يكي از خبرسازترين رويدادهاي علمي نتيجه آزمايش دوباره سرعت ذرات نوترينو خواهد بود كه در سال 2011 ادعا شد سرعتي بالاتر از سرعت نور دارند. از ذرات نوترينو و سرعت باورنكردني آنها گرفته تا هوش مصنوعي و منشأ تكاملي انسان، سال 2012 آغازگر رويدادهاي مهم علمي خواهد بود كه زمينه آن در سال 2011 ايجاد شده است:
نوترينوها همان تاكيونها هستند؟
به جرأت مي توان گفت بزرگترين خبر علمي سال 2011 در سرتاسر جهان آزمايش «اپرا» در گرن ساسو و ادعاي حركت سريعتر از نور ذرات نوترينو بوده است ادعايي بهت آور كه نظريه نسبيت خاص انيشتين را زير سؤال مي برد. در سال آينده دو آزمايش به نامهاي «مايونز» در لابراتوار فرمي و T2K درژاپن اين ادعا را مورد آزمايش قرار خواهند داد. در صورت تاييد اين نتايج دو راهكار براي انطباق اين ذرات غيرعادي بابخش عادي و شناخته شده دانش فيزيك وجود دارد.يكي از اين راهكارها تاكيونها هستند، ذرات فرضي كه به صورت ذاتي سريعتر از نور هستند، ذراتي كه در نظريه نسبيت خاص نيز به عنوان استثنا در نظر گرفته شده اند: ذراتي كه با سرعتي بالاتر از نور به وجود مي آيند و از آنجايي كه تمامي عمر خود را در سرعت بالا سپري مي كنند مشكلي در نظريه نسبيت عام به وجود نمي آورند. با اين همه اثبات تاكيون بودن نوترينوها نيز مي تواند زمينه اي جديد براي مطالعه فيزيكدانان را به وجود آورد.
همه راه ها به بوزون هيگز ختم مي شود
يافتن ذرات گريزپاي بوزون هيگز يكي از بزرگترين چالشهاي فيزيكدانان در سال آينده خواهد بود. شايد اينگونه به نظر بيايد كه جست وجو براي يافتن اين ذرات به پايان رسيده است، در 13 دسامبر دو تيم در برخورددهنده بزرگ هادرون از نشانه هايي خبر دادند كه مي توانند ردپاي بوزون هيگز باشند. درياي اطلاعاتي كه در سال 2011 آزمايشهاي انجام گرفته در برخورددهنده هادرون به دست آمده اند مي توانند اين ردپاها را اثبات يا رد كنند. به گفته فيزيكدانان طبيعت اين ردپاها جست وجوي بوزون هيگز را دشوارتر مي سازد زيرا در صورتي كه اين نشانه ها بوزون سبك باشند، برخلاف بوزونهاي سنگين به ندرت به بوزونهاي Z تبديل مي شوند، از اين رو رديابي آنها بسيار دشوار مي شود و اين بوزونها معمولا به نمونه هايي تبديل مي شوند كه در پس زمينه برخوردها ناپديد مي شوند.
نشست «زمين» در ريودژانيرو
فضاپيماي «زمين» نيازمند يك خلبان است و نشست زمين ريودژانيرو در ماه ژوئن سال 2012 فرصتي مناسب خواهد بود تا كنترل اين فضاپيما به دست انسانها بيافتد. بلاياي طبيعي، كمبود غذا و آب و از بين رفتن تنوع گونه هاي زيستي به اين معني است كه بشريت در حال عبور از مرزهاي سياره اي بوده و در حال تبديل كردن زمين به جهاني خطرناك تر است. در نشست ريو قرار است حركتي براي ايجاد سيستم حكومت جهاني از محيط زيست آغاز شود. زمين از 9 سيستم پشتيبان حيات بحراني برخوردار است كه در برابر فعاليتهاي انساني كمي مقاومت نشان مي دهند اما خبر بد اين است كه فراتر رفتن از مرزهاي ايمني براي انسانها كاري بسيار ساده است. تاكنون سه سيستم توسط انسانها به ورطه نابودي كشيده شده اند: تنوع زيستي، حرارت زمين و آلوده شدن اقيانوسها و دولتها در نشست ريو بايد براي حفظ مابقي اين سيستمها سيستمي جديد را به وجود آورند.
تست هوش ماشينها
رقابت جايزه لوبنر 2012 يكي از مهمترين رويدادهاي سال آينده است كه در آن ماشينها تلاش خواهند كرد ديگران را قانع كنند كه انسان هستند. اين رقابت براساس تست تورينگ، مشهورترين نشانگر هوش ماشينها، برگزار مي شود. با آغاز سال 2012 يك قرن از تولد آلن تورينگ، مهندس رمزگشاي جنگ جهاني دوم كه تست تورينگ مشهور خود را در سال 1950 طراحي كرد، خواهد گذشت. با اين همه تست تورينگ تنها بر روي توانايي سخن گفتن روباتها تمركز دارد و اين براي روباتهاي امروزي بسيار سطح پايين است، در حالي كه در عصر حاضر روباتها از توانايي هاي متعددي برخوردارند. از اين رو در سال 2012 اين تستها هوش روباتها را در زمينه هاي خاص به صورت مجزا خواهد آزمود. براي مثال تست بينايي تورينگ كه به تازگي ابداع شده است توانايي روباتها را در درك ارتباطات فضايي ميان اجسام در يك تصوير مي آزمايد. ديگر تستها با استفاده از مفهوم جهاني و محاسباتي هوش، مي توانند هوش روباتها و انسانها را بدون حضور تعصبات انساني مورد بررسي قرار دهند.

 



انفجار؛ نتيجه استفاده نادرست از ليزر

دبير اجرايي ششمين همايش سالانه انجمن ليزر پزشكي ايران گفت: استفاده نادرست از ليزر در اتاق عمل به انفجار منجر مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، طيبه نيكو خرسند، افزود: جراحان به خاطر اينكه از وسايل و تجهيزات ديگري استفاده مي كنند خيلي به استفاده از تكنيك ليزر تمايل ندارند، به همين دليل است كه ليزر جاي خود را در عمل هاي جراحي باز نكرده است.
وي افزود: درمان با ليزر در جراحي هاي عمومي مورد اقبال مردم قرار گرفته به عنوان نمونه در بيماري هاي هموروئيد و فيشر استفاده از ليزر بسيار مطلوب است كه از دلايل آن مي توان به درد كم، خونريزي كمتر و ترميم سريع تر اشاره كرد.
نيكو خرسند گفت: جراحان عمومي به دليل بهره گيري از تجهيزاتي كه كيفيت خوبي دارند انگيزه اي براي استفاده از تكنيك ليزر ندارند. همچنين گراني دستگاه هاي ليزر نيز مزيد بر علت شده است.
وي با اشاره به تبليغات اشتباه و غلط درباره تكنيك هاي ليزر در همه گروه هاي پزشكي، خاطرنشان كرد: مردم فكر مي كنند اگر با ليزر مورد عمل جراحي قرار گيرند ديگر از عوارض عمل به دورند، درد نمي كشند و بيماري شان عود نمي كند در صورتي كه عود نكردن بيماري به نوع جراحي بستگي ندارد و به شيوه زندگي شخص برمي گردد.
وي تصريح كرد: پزشكان نيز بايد آموزش هاي لازم در مورد استفاده از تكنيك ليزر را به صورت صحيح و كافي ببينند چرا كه استفاده ناصحيح از دستگاه ليزر و تبديل شدن پزشك به يك اپراتور، منجر به خطرات زيادي مي شود كه متوجه بيمار و پزشك است.
عضو هيئت مديره انجمن علمي پزشكي ليزر ايران تأكيد كرد به هر حال ليزرهاي جراحي از ليزرهاي پرتوان است و استفاده نادرست ممكن است سبب آتش سوزي و انفجار در اتاق عمل شود. وي افزود: اگر تهويه اتاق عمل مناسب نباشد گازهاي بيهوشي با اشعه هاي ليزر به انفجار در اتاق عمل منجر مي شود؛ همچنين برداشتن زگيل باعث ايجاد دود ناشي از اين عمل مي شود و اين دود به خاطر وجود ويروس زنده در آن، باعث بروز عفونت در اطرافيان هنگام عمل مي شود.

 



خطرناك ترين هكرهاي دنيا كجا زندگي مي كنند؟

روزنامه فرانسوي «لوموند» در گزارشي نوشت كه شهر كوچكي در روماني با نام مستعار «دره هكرها»، پايتخت جهاني و غار مخفي سارقان انفورماتيكي است.
به گزارش مهر، چندسالي است كه از نوع جديد سرقت صحبت مي شود كه سرقت انفورماتيكي نام دارد. شكلي از جنايتكاري نوآورانه اما مهلك كه تقريباً هر روز هزاران هزار قرباني برجاي مي گذارد. «جنايتكاران سايبري» كه همچنين باعنوان «هكر» نيز شناخته مي شوند، در سال هاي اخير به يك سري افراد حرفه اي و متخصص تبديل شده اند كه قادرند از شركت ها و افراد هزاران هزار دلار سرقت كنند.
باوجود اين، تاكنون اطلاعات كمي از آنها در اختيار بود و هيچ كس حتي نمي توانست تصور كند كه اين دزدان انفورماتيكي براي خود يك غار مخفي نيز داشته باشند.
اما اگر زماني جزيره «تورتوگا» در درياي كارائيب، محل اختفاي دزدان دريايي بود، امروز پايتخت اين دزدان دريايي مدرن كه همچنين باعنوان «دره هكرها» (هكر وويل) نيز شناخته مي شود، يكي از شهرهاي روماني باعنوان «رامنيكو والسئا» است.
برپايه گزارشي كه روزنامه فرانسوي «لو موند» نوشته است ، اين شهر كوچك روماني، پايتخت بي چون چراي سرقت هاي انفورماتيكي است. به طوري كه اين شهر ناگهان به خاطر فعاليت هاي غيرقانوني هكرهايش در آمريكا معروف شد.تحقيقات «اف.بي.آي» نشان مي دهد كه 80درصد قربانيان سرقت هاي سايبري كه توسط هكرهاي «دره هكرها» انجام مي شود شهروندان آمريكايي هستند و سرقت براي اين جوانان امروز تبديل به شغل تمام وقت شده است.اين غار واقعي دزدان دريايي روي وب در منطقه جنوبي «استرووني» قرار داد. اين منطقه مسكوني معروف جايي است كه امروز ديگر به محل تردد نفوذي هاي پليس و خبرنگاران تمام دنيا تبديل شده است.
درحقيقت، پليس و رسانه ها در تلاش براي درك اين موضوع هستند كه چگونه ممكن است در اين شهر كوچك كه در ميان كوه هايي واقع شده كه زماني ميزبان افسانه «دراكولا» بوده اند، خطرناك ترين سارقان انفورماتيكي دنيا گردهم آمده اند.
پاسخ اين سؤال در مشكلاتي نهفته است كه ساكنان «رامنيكو والسئا» را درگير خود كرده اند. در حقيقت جوانان اين شهر به دليل فقدان كار ناچارند براي امرار معاش دست به جنايت كاري هاي اينترنتي بزنند.
هكرهاي رومانيايي در شبكه سرقت هاي برروي وب به شدت باهم همكاري مي كنند. به طوري كه تنها در جولاي 2011 مقامات بخارست 23جوان را به خاطر دست داشتن در يك عمليات سرقت انفورماتيكي كه بيش از 20ميليون دلار به شهروندان آمريكايي خسارت وارد كرده بود، دستگير كردند.
عليرغم اين بازداشت ها و مجازات هاي سنگين، به نظر مي رسد كه هكرهاي جوان شهر «رامنيكو والسئا» هميشه آماده قبول خطر هستند. اين جوانان در شرايطي كه هيچ چشم انداز روشني از آينده شغلي خود ندارند و مي توانند تنها با چند ماه مطالعه و سپس با چند كليك ساده هزاران دلار به دست آورند، به سختي متقاعد مي شوند كه هكري يك فعاليت غيرقانوني است.به همين دليل مقامات رومانيايي تصميم گرفته اند در ماه هاي آينده ضربه سختي را به سارقان انفورماتيكي «رامنيكو والسئا» وارد كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14