(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 14 دی 1390- شماره 20113

كوتاه اقتصادي
آمادگي بانك سپه براي ارايه تسهيلات به بخش توليد
با كاهش 210 توماني قيمت حباب دلار تركيد بهمني: جنگ رواني بود
با دستور رئيس جمهور حكم رئيس جديد سازمان ملي استاندارد لغو شد
راه اندازي كامل نيروگاه اتمي بوشهردر دهه فجر
سازمان بورس: نقل و انتقال فيش واريزي بورس انرژي غيرقانوني است
دستور جديد وزير صنعت براي افزايش كيفيت نان
با تصويب دولت بازپرداخت تسهيلات مسكن مهر قابل تمديد شد
ايراد هاي گزارش كميسيون ويژه اصل 44 مجلس
فروش 3 هزار ميليارد تومان از اموال وزارت صنعت در قالب سهام



كوتاه اقتصادي

¤ حجم مبادلات بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و تركيه در 11 ماه سال 2011 ميلادي با رشدي نزديك به 55درصد نسبت به دوره مشابه سال 2010 به مرز 15 ميليارد دلار رسيد. در 11 ماه سال گذشته ميلادي حجم مبادلات بازرگاني ايران و تركيه بالغ بر 9 ميليارد و 605 ميليون و 67 هزار دلار و در كل سال 2010 ميلادي با 97 درصد رشد نسبت به سال 2009 به 10 ميليارد و 739/687 ميليون دلار رسيده بود.
¤ مدير تداركات و امور كالاي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: امسال ساخت چهار هزار و 322 قلم كالاي مهم و پرمصرف صنعت نفت از سوي اين شركت به سازندگان داخلي سفارش شده است.ناصر خردمند افزود: ارزش اين اقلام يكهزار و 320 ميليارد ريال و دو برابر كالاهايي است كه در 10 سال گذشته با حمايت اين شركت بومي سازي شده است.
¤ معاون سازمان توسعه تجارت گفت: واردات 180 قلم كالا با ارز صادراتي در كارگروه توليد تصويب شد. كيومرث كرمانشاهي اظهار داشت: فهرست 180 قلم كالا كه واردات آنها تنها از طريق ارز صادراتي مجاز است، روز گذشته در كارگروه توليد به تصويب رسيد و نهايي شد.
¤ مديرعامل شركت انتقال گاز از ذخيره سازي نزديك به يك ميليارد مترمكعب گاز در سطح شبكه خطوط لوله كشور خبر داد و گفت: هم اكنون به طور متوسط روزانه بيش از 600 ميليون مترمكعب امكان انتقال گاز از مبادي توليد به مصرف وجود دارد.رضا الماسي درباره آخرين وضعيت انتقال گاز طبيعي در سطح شبكه سراسري كشور گفت: هم اكنون و با توجه به پيك مصرف گاز طبيعي در بخشهاي مختلف كشور هيچ گونه محدوديتي در سطح شبكه سراسري براي انتقال گاز طبيعي وجود ندارد.
¤ مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني هاي فرش دستباف ضمن تاكيد بر اينكه صادرات فرش دستباف ايراني به قاره آمريكا صفر شده گفت: رشد قيمت مواد اوليه و عدم حمايت دولت سبب تنزل جايگاه ايران شده است. عبدالله بهرامي با اشاره به روند نزولي توليد و صادرات فرش دستباف اظهار داشت: در سال 90 ميزان صادرات فرش دستباف ايراني به آمريكا صفر شد.
¤ همراه اول اعلام كرد: تا زماني كه گوشي مشترك در اختيار فرد ديگر قرار نگرفته و يا كدي به درخواست افراد سودجو وارد گوشي نشود، احتمال سوء استفاده از سيم كارت و گوشي وجود ندارد. روابط عمومي ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: اخيرا در برخي رسانه ها مطالبي درخصوص هك گوشي مشتركان منتشر شده كه پيگيري سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را هم به دنبال داشته است. اين اپراتور بعنوان اولين و بزرگترين اپراتور تلفن همراه كشور وظيفه خود مي داند در اين خصوص اطلاع رساني كند.براساس اين گزارش، تا زماني كه گوشي مشترك در اختيار فرد ديگر قرار نگرفته و يا كدي بنا بر درخواست افراد سودجو توسط خود مشترك وارد گوشي نشود، امكان سوءاستفاده از سيم كارت و گوشي وجود ندارد.
¤ مدير برنامه ريزي تلفيقي شركت ملي نفت گفت: در حال حاضر روزانه 240 هزار بشكه از ميادين مشترك نفت برداشت مي كنيم كه تا پايان برنامه پنج ساله اين رقم به 950 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.وي گفت: امسال تقريبا ميدان مشتركي بدون قرارداد و تعيين تكليف نشده روي زمين نمي ماند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3374 الي 3377، 3337 الي 3339، 2200، 2260، 2261، 2263، 2264، 5580، 5581، 5515، 5516، 5589، 5557، 5560 و 5563 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



آمادگي بانك سپه براي ارايه تسهيلات به بخش توليد

مديرعامل بانك سپه گفت: از محل منابع صندوق توسعه ملي با ارايه طرح هاي فني و توجيهي به بانك سپه، توليدكنندگان و صنعتگران قادر به توسعه فعاليت خود خواهند بود.
رامين پاشايي فام با بيان اين كه انعقاد قرارداد 3 ميليارد دلاري بين بانك سپه و صندوق توسعه ملي، نويدي براي همه صنعتگران و توليدكنندگان است، افزود: بانك سپه وظيفه اي ملي براي خود تعريف كرده كه آن ايجاد زيرساخت ها و فضاي توسعه اي است كه با انعقاد اين قرارداد، سرعت ايفاي تحقق اهداف بانك سپه كه همان نقش آفريني در ايجاد و توسعه زيرساخت ها است، افزايش مي يابد.
وي با بيان اين كه اجرايي شدن طرح هاي پايين دستي بيشتر، ايجاد و توسعه زيرساخت ها در حوزه هاي مختلف نفت، تجارت، صنعت، كشاورزي، راه و ساختمان، از جمله اهداف بانك سپه، به ويژه از محل منابع 3 ميليارد دلاري است، گفت: 3 ميليارد دلار، سهميه اوليه در نظر گرفته شده براي بانك سپه است و با توجه به وسعت طرح ها، منابع بيشتري نيز از محل صندوق اخذ خواهد شد.
مديرعامل بانك سپه اظهار داشت: توليدكنندگان و صنعتگران مي توانند با تمركز فعاليت خود در بانك سپه و ارائه طرح هاي توجيهي و فني خود به اين بانك، از اين منابع برخوردار شوند.
وي با بيان اين كه روال كار بانك سپه مشخص است، افزود: پس از ارائه بررسي و پذيرش طرح، با مسئوليت بانك سپه منابع مذكور اختصاص داده مي شود. رئيس هيات مديره بانك سپه با بيان اين كه بنابر فرمايش مقام معظم رهبري، بانك هاي سپه و ملي ايران به عنوان تنها بانك هاي دولتي- تجاري كشور باقي خواهند ماند، اظهار داشت: بانك سپه بر همين اساس به ايفاي نقش ملي خود و نيز توسعه و تكميل فرايند رشد اقتصادي اقدام مي كند. پاشايي فام با بيان اين كه در اين راستا، قراردادهاي بزرگي با دستگاه هاي متولي امر زيرساخت ها منعقد كرده ايم، گفت: اين بانك به عنوان نخستين بانك ايراني و نماد اراده ملت ايران، از پتانسيل هاي بالايي برخوردار است و مي تواند تا در مسير توسعه ملي با كمك منابع صندوق ملي به نقش آفريني بپردازد.

 



با كاهش 210 توماني قيمت حباب دلار تركيد بهمني: جنگ رواني بود

قيمت دلار ديروز در بازار آزاد با كاهش 210 توماني به حدود 1590 تومان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در شرايطي كه طي روزهاي گذشته قيمت دلار همواره سير صعودي داشت اما از بعدازظهر ديروز نرخ دلار از 1800 تومان به 1590 تومان رسيد.
البته ديروز قيمت ساير ارزهاي معتبر نظير پوند و يورو نيز به همان نسبت قيمت دلار، كاهش يافت.
بنا بر اين گزارش: مسئولان بانك مركزي روز گذشته با اشاره به اتخاذ تدابير لازم براي ايجاد ثبات در بازار ارز به مردم اطمينان دادند كه تا چند روز آينده آرامش به بازار برمي گردد.
خاطرنشان مي شود :از ابتداي هفته جاري و پس از اقدام خصمانه رئيس جمهور آمريكا در تحريم بانك مركزي كشورمان، قيمت انواع ارزهاي معتبر در بازار آزاد با افزايش لحظه اي و غيرمنطقي مواجه شد.
اين وضع نابسامان كه بيشتر ناشي از جو رواني حاكم بر بازار و سفته بازي گروهي از دلالان سودجو و فرصت طلب بود باعث شد تا بسياري از تجار و فعالان اقتصادي رغبتي به خريد ارز نداشته باشند و در معاملاتشان نيز با احتياط بيشتري عمل كنند.
همچنين يكي ديگر از دلايل نابساماني در بازار ارز، نقدينگي سرگردان بود كه به دليل نبود بازارهاي موازي و جذاب بلافاصله به سمت دلالي ارز هدايت شد.
در واقع عدم تناسب بين نرخ سود بانكي و تورم 19درصدي موجبات افزايش نقدينگي سرگردان و سپس التهاب در بازار طلا و ارز را فراهم كرد. امري كه بسياري از كارشناسان اقتصادي طي ماههاي اخير مدام آن را گوشزد كرده و خواستار اتخاذ راهكارهاي لازم از سوي مسئولان ذيربط شده بودند.
خوشبختانه رئيس كل بانك مركزي ديروز با اذعان به مشكلات فوق از اتخاذ 3 تدبير براي كنترل بازار ارز شامل مديريت جو رواني بازار ارز، فروش اوراق قرضه براي جمع آوري نقدينگي سرگردان و بررسي فوري افزايش سود سپرده هاي بانكي در جلسه آتي شوراي پول و اعتبار خبر داد.
البته مسئولان لازم است از بازارهاي مالي موازي نظير بازار سرمايه و بورس اوراق بهادار حمايت هاي جدي و شايسته اي را به عمل آورند تا در ماههاي پاياني سال اين بازار توانمند اما كم رونق بتواند همانند سال 89 جذابيت لازم براي جذب سرمايه هاي خرد و سرگردان را داشته باشد.
همچنين بايد ضمن حمايت جدي از بخشهاي توليدي از اقدامات شوك آور و تنش زا در سياست هاي اقتصادي نظير افزايش بيش از اندازه قيمت حامل هاي انرژي پرهيز كرد.
آرامش به بازار ارز برمي گردد
رئيس كل بانك مركزي گفت: نوسانات بازار ارز رواني است و ادامه پيدا نمي كند.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس افزود: آنچه پيش از اين در مورد سكه شاهد بوديم به روشني نشان داد كه بخش عمده اي از نوسانات در بازارهايي مانند سكه، طلا و ارز در شرايط فعلي منشأ رواني دارد و به همين خاطر نيز استمرار نمي يابد.
وي افزود: عوامل رواني در صورتي مي توانند بيش از آنچه طبيعي است، اثرگذار باشند كه ساير عوامل مانند وجود نقدينگي به كمك آنها بيايد. از اين رو بانك مركزي در شرايط فعلي به دنبال هر دو جنبه تأثيرگذاري در بازار طلا و ارز است.
بهمني ادامه داد: پيش از هر چيز به تمامي بازيگران و فعالان بازار توصيه مي كنم به هيچ وجه مرعوب جهش هاي مقطعي يا نوسانات لحظه اي نشوند، چرا كه اين رفتار دقيقاً همان خواسته اي است كه دشمنان نظام جمهوري اسلامي از اعمال تحريم هاي به ناحق و بي پايه دنبال مي كند.
وي ادامه داد: به طور قطع و با صراحت اعلام مي كنم كه تحريم ها از لحاظ اقتصادي براي كشور مشكلي ايجاد نمي كند و دشمن با علم به اين موضوع به ايجاد تنش هاي رواني دل بسته است از اين رو اگر ما مرعوب آثار رواني شويم در واقع در زمين دشمن بازي كرده ايم.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: بازيگران بازار بايد متوجه اين نكته باشند كه جهش هاي مقطعي و كوتاه مدت به هيچ وجه برخاسته از عوامل اقتصادي نيست و از اين رو نمي تواند دوام و استمرار داشته باشد چنانكه بررسي روند قيمت ها در بازار ارز و سكه طي ماه هاي اخير به روشني گوياي اين واقعيت است.
بهمني در ادامه افزود: بانك مركزي به دنبال بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار است و در اين راستا بيش از آنكه در پي كاهش قيمت ها باشد ايجاد تعادل، ثبات و آرامش را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است چرا كه معتقديم فعالان اقتصادي براي برنامه ريزي و كاهش ريسك هاي خود بيش از هر چيز به ثبات نيازمندند.
وي گفت: اين رويكرد به طور قطع اعتماد عمومي را نيز تقويت مي كند و زمينه رفتارهاي هيجاني را در بازار از بين مي برد چنانكه در مورد سكه با اعمال روش پيش فروش اكنون شاهد آن هستيم.
رئيس كل بانك مركزي گفت: در كنار اين مسائل، پيگيري استفاده از ابزارهاي پولي و مالي جذاب مانند انتشار اوراق مشاركت با نرخ بالا در دستور كار قرار دارد تا به اين ترتيب بخشي از نقدينگي سرگردان در جامعه را به بانك ها هدايت كنيم.
وي اصلاح رويكرد نسبت به نرخ سود سپرده هاي بانكي را نيز در اين راستا اعلام كرد و گفت: انجام اين كار در دستور فوري قرار دارد.
مراقب سودجويان باشيد
از سوي ديگر معاون نظارتي بانك مركزي با بيان اينكه عده اي از سودجويان در بازار ارز به راه افتاده اند و پول هاي مردم را مي گيرند، از اعزام بازرسان بانك مركزي به سطح بازار ارز خبر داد و گفت: در يكي، دو روز آينده بازار ارز به ثبات خواهد رسيد.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با مهر افزود: فعالان تجاري هيچگونه نگراني نداشته باشند، زيرا در يكي دو روز آينده ارز مورد نياز آنها تامين خواهد شد. ارز مورد نياز واردكنندگان با تمهيدات انديشيده شده به زودي تامين مي شود.
وي تأكيد كرد: افرادي كه مي خواهند سپرده هاي خود را به دلار تبديل كنند، مراقب سودجويان و كلاهبرداران باشند، بانك مركزي به هيچكس هيچ ارزي براي اينكه در بازار تزريق كند، نداده است و اين افراد ارتباطي با بانك مركزي ندارند.
وي با اشاره به اين موضوع كه صرافي هاي داراي مجوز از بانك مركزي مشخص هستند، افزود: تمامي اين صرافي ها بر روي تابلوهاي خود عنوان شركت تضامني با مجوز بانك مركزي درج شده است.
درويشي ادامه داد: اگر اين صرافي ها تخلفي كرده اند، بانك مركزي به سراغ آنها مي رود و اگر افرادي در خيابان ها هستند و به اسم بانك مركزي ارز مي فروشند و عنوان مي كنند كه مي توانند پول مردم را حواله كنند، مردم نبايد پول ها و سرمايه هاي خود را در اختيار اين افراد قرار دهند.
وي با تأكيد بر اينكه به مردم هشدار مي دهيم كه هيچ عجله اي نداشته باشند، زيرا بازار ارز به زودي ثبات خود را بازخواهد يافت، خطاب به افرادي كه به اين بازار هجوم مي برند، تأكيد كرد: بازار در حال حاضر حبابي شكل است و عده اي از دلالان و سوءاستفاده كنندگان به اسامي مختلف كه حتي ممكن است نام برخي از ارگان ها را نيز ببرند، وارد بازار شده اند.
معاون نظارتي بانك مركزي خاطرنشان كرد: مردم به سراغ صرافي هاي داراي مجوز و بانك ها بروند نه اينكه هر كس در خيابان به آنها گفت كه من از جانب بانك مركزي ارز حواله مي كنم پول خود را در اختيار آنها بگذارند، بانك مركزي هيچ ارتباطي با اين افراد ندارد. اگر كسي نام سازمان يا مؤسسه اي را آورد مردم پول خود را به آنها ندهند.
وي با اعلام اينكه به شدت بازار را بازرسي مي كنيم و تمام بازرسان بانك مركزي در سطح بازار هستند، گفت: بازرسان بانك مركزي تمام اطلاعات و اخبار را براي ما لحظه اي از طريق تلفني، پيامك يا نمابر به ما اطلاع مي دهند.
درويشي خاطرنشان كرد:در حال حاضر يك جو رواني در بازار ايجاد شده است كه عده اي دلال انگشت شمار آن را بوجود آورده اند، اما مسئولان امنيتي با آنها برخورد مي كنند و به زودي جلوي سودجويان گرفته مي شود.
بانك مركزي نبايد ارز
به بازار تزريق كند
يك كارشناس مسايل اقتصادي با حمايت از سياست تزريق نكردن ارز به بازار از سوي بانك مركزي، گفت: در شرايط كنوني ارز بايد به بخش هاي مهم اقتصادي كشور تخصيص يابد.
مهدي تقوي در گفت وگو با ايرنا در خصوص علل التهاب در بازار داخلي ارز اظهار داشت: بانك مركزي در ماه هاي اخير مداخلات گذشته در بازار ارز را انجام نداده و اين امر سبب شده است تا قيمت ها در بازار رشد كند.
وي نرخ پايين سود سپرده بانكي و پايين بودن نرخ سود اوراق مشاركت را از دلايل رونق بازار ارز دانست و افزود: اين امر سبب شده است سهم پس اندازهاي مردمي در سپرده هاي بانكي به 4 درصد كاهش يابد.
اين كارشناس مسايل اقتصادي تأكيد كرد: بانك مركزي با تغيير ساختار اساسي در نرخ سپرده ها بايد سرمايه هاي سرگردان را به بانك ها برگرداند.
تقوي با اشاره به تحريم بانك مركزي ايران از سوي آمريكا، تصريح كرد: اين امر سبب شده تا سفته بازان اقدام به خريد ارز و نگهداري آن كنند كه نتيجه اين امر نيز بر اساس قانون عرضه و تقاضا، افزايش قيمت ها بوده است.
تقوي اظهار داشت: مداخله بانك مركزي در بازار بستگي به ميزان ذخاير دارد و در شرايط كنوني كه اين بانك با تحريم مواجه شده، بايد ارز به مصارف بخش هاي توليدي و با اهميت برسد. اين كارشناس مسايل اقتصادي، برنامه ريزي و تخصيص مناسب ارز از سوي بانك مركزي را در زمان تحريم ضروري دانست و افزود: مداخله نا به جاي بانك مركزي در بازار ارز منجر به كاهش ذخاير ارزي كشور مي شود، ضمن آنكه در سال هاي گذشته، اين بانك تجربه ناموفق عرضه ارز براي كنترل بازار را دارد.
وي ادامه داد: بانك مركزي در سال هاي گذشته براي كنترل بازار اقدام به عرضه ارز مي كرد كه اين امر در ابتدا و در كوتاه مدت، كاهش نرخ را بدنبال داشت، اما در نهايت قيمت ها روندي افزايشي به خود مي گرفت.
به گفته اين كارشناس اقتصادي بازار داخلي ارز هم اكنون به دوره بحراني رسيده و پيش بيني مي شود بازار روند نزولي به خود گيرد.
شوراي پول و اعتبار سيستم تك نرخي ارز را مصوب كرد
وزير صنعت، معدن و تجارت از تصويب سيستم تك نرخي ارز در شوراي پول و اعتبار خبر داد.
مهدي غضنفري در حاشيه هفتمين جشنواره صنعت و اقتصاد ايران در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اين كه فضاي چند نرخي ارز قدرت پيش بيني را از توليد و تجارت مي گيرد، افزود: از بانك مركزي خواسته شده تا در صورت نياز ارز بيشتري را به بازار تزريق كند و بانك مركزي هم قول داده كه اين كار را انجام دهد.
عضو شوراي پول و اعتبار در عين حال گفت: سازوكار سر و سامان دادن به مصوبه شوراي پول و اعتبار و رسيدن به قيمت هاي واقعي نرخ ارز جزو تخصص بانك مركزي است.
وي افزود: انتظار ما از بانك مركزي اين است كه فضاي چند نرخي در حوزه ارز را سر و سامان دهد، چون بازار چند نرخي به نفع توليد، تجارت و عرضه و تقاضا نيست.
از نظر غضنفري، فضاي چند نرخي ارز قدرت پيش بيني را از توليد و تجارت مي گيرد و اين مسأله براي توليدكنندگان و تجار مناسب نيست.
غضنفري همچنين در پاسخ به پرسشي درباره طرح تجديد ارزيابي واحدهاي توليدي و روش محاسبه نرخ استهلاك در فاز دوم هدفمندي يارانه ها گفت: اين موضوع صرفاً يك پيشنهاد است و هنوز نهايي نشده تا بتوان درباره آثار آن بر كاهش درآمد و كاهش ماليات واحدهاي توليدي سخن گفت. وي تصريح كرد: بر مبناي اين پيشنهاد مبلغ بيشتري به عنوان ذخيره استهلاك كنار گذاشته مي شود، اما هنوز جزييات و روش محاسبه براي تصويب مطرح نشده و اميدواريم كه وزارت اقتصاد و دارايي آن را نهايي كند.

 



با دستور رئيس جمهور حكم رئيس جديد سازمان ملي استاندارد لغو شد

رئيس سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از دستور جديد رئيس جمهور براي بازگشت به كار خود در سمت رئيس اين سازمان خبر داد و گفت: آمدن فرد جديدي به عنوان رئيس سازمان ملي استاندارد منتفي شد.
نظام الدين برزگري در گفت وگو با مهر گفت: رئيس جمهور به بنده اعلام كرد كه از روز سه شنبه به عنوان رئيس سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، به كار خود در اين سازمان ادامه دهم.
رئيس سازمان ملي استاندارد با بيان اين كه قرار بود جلسه توديع بنده و معارفه رئيس جديد سازمان امروز (سه شنبه) برگزار شود، افزود: چندان در جريان عدم برگزاري جلسه توديع و معارفه نيستم اما تماس رئيس جمهور حاكي از اين بود كه بايد مجددا در سمت قبلي مشغول به كار باشم.
وي تصريح كرد: در حال حاضر، همچنان رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران هستم و حكم بنده لغو نشده است.
برزگري در پاسخ به اين سؤال كه آمدن فرد جديدي به جاي شما در سازمان ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران منتفي شده است، گفت: بله. آمدن فرد جديد منتفي شده است و بنده سر كار خود حاضر شده ام.
پيش از اين، شوراي عالي استاندارد كه پنجم دي ماه به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل جلسه داده بود، مهدي خورشيدي آزاد دبير شوراي مشاورين رئيس جمهور را با حفظ سمت به عنوان رئيس سازمان ملي استاندارد ايران منصوب كرده بود.
انتصاب داماد محمود احمدي نژاد به سمت رياست سازمان ملي استاندارد در يك هفته اخير با واكنش شديد برخي نمايندگان مجلس و رسانه ها مواجه شده بود.

 



راه اندازي كامل نيروگاه اتمي بوشهردر دهه فجر

قائم مقام وزير نيرو از راه اندازي كامل نيروگاه اتمي بوشهر تا دهه فجر سالجاري خبر داد و اعلام كرد: هم اكنون توليد برق با 50 درصد ظرفيت در اين نيروگاه در حال انجام است.
علي ذبيحي در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت افزايش ظرفيت توليد برق در نيروگاه اتمي با بيان اينكه در حال حاضر در اين نيروگاه توليدبرق اتمي 40 تا 50 درصد ظرفيت اسمي در حال انجام است، گفت: پيش بيني مي شود تا دهه فجر سالجاري ظرفيت توليد برق در نيروگاه بوشهر تكميل شود.
قائم مقام وزير نيرو با اعلام اينكه هم اكنون توليد برق اتمي در اين واحد نيروگاهي به طور طبيعي در حال انجام است، تصريح كرد: وزارت نيرو از افزايش ظرفيت توليد برق اتمي در نيروگاه بوشهر استقبال مي كند.
اين مقام مسئول با اشاره به ضرورت افزايش پايداري توليد برق در نيروگاه اتمي بوشهر، اظهار داشت: پس از سالها انتظار پيش بيني مي شود امسال امكان توليدبرق با پايداري مطمئن تري در اين نيروگاه انجام شود.
در همين حال مجيد نامجو اخيراً با بيان اينكه در سالجاري 500 مگاوات برق هسته اي به شبكه سراسري متصل شده، گفته است: براي توليد 1000 مگاوات برق نياز به تستهاي نهايي و تأييديه سازمان انرژي اتمي بود كه در حال انجام است.
اين عضو كابينه دولت دهم از افزايش ظرفيت توليد برق اتمي ايران به 1000 مگاوات تا پايان سالجاري خبر داده و تأكيد كرده است: تاكنون تست هاي اتصال 100، 300، 400 و 500 مگاواتي برق هسته اي به شبكه سراسري با موفقيت انجام شد و براي دريافت 1000 مگاوات هيچ گونه نگراني وجود ندارد.
محمد بهزاد معاون وزير نيرو هم اخيراً با اشاره به آغاز شمارش معكوس براي راه اندازي فاز دوم نيروگاه اتمي بوشهر اعلام كرده بود: به زودي ظرفيت توليد برق اتمي ايران دوبرابر مي شود.
بنابراين گزارش: نيروگاه اتمي بوشهر ساعت 29:23 دقيقه روز شنبه دوازدهم شهريورماه سالجاري براي نخستين بار با توليد 60 مگاوات برق سنكرون شد.
با راه اندازي فاز نخست نيروگاه بوشهر، ايران نخستين كشور در خاورميانه بوده كه صاحب نيروگاه و برق اتمي شده است.
در همين حال شركت انرگم اتم اوكراين اخيراً با انتشار گزارشي، اعلام كرده است: ظرفيت توليد نيروگاه بوشهر تا سال 2012 ميلادي به 100 درصد خواهد رسيد.
در حال حاضر نيروگاه اتمي بوشهر در مرحله استفاده از 50 درصد ظرفيت خود قرار دارد و قرار است مراحل بعدي استفاده از 75 و 100 درصد ظرفيت توسط شركتهاي روسي و اوكرايني تحويل ايران شود.
قرارداد تكميل ساخت واحد نيروگاه اتمي بوشهر ژانويه 1995 ميلادي در تهران امضا شد و در ماه فوريه 1998 ميلادي تهران و مسكو توافق كردند كه روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه به ايران كمك كند، بلكه به طور كل ساخت آن را تكميل كند.

 



سازمان بورس: نقل و انتقال فيش واريزي بورس انرژي غيرقانوني است

مدير امور بورس هاي سازمان بورس با اشاره به برخي ابهامات و اعتراضات درباره پذيره نويسي بورس انرژي گفت: تا 15 روز آينده نتايج اين پذيره نويسي اعلام مي شود.
محمدرضا خواجه نصيردر گفت و گو با فارس در رابطه با آخرين وضعيت پذيره نويسي بيش از 42ميليون سهم بورس انرژي اظهار داشت: يك سري گزارش ها و بررسي هايي در حال انجام است كه به همراه نتايج و مسائل مدنظر شركت تامين سرمايه نوين بايد به مديريت نظارت بر بازار اوليه سازمان بورس ارائه شود چرا كه اين اداره در فرآيند همه پذيره نويسي ها كنترل و نظارت مي كند. بنابراين همه مدارك و مستندات به اين اداره ارسال شده تا بررسي ها انجام شود.
وي ادامه داد: هرچند طبق قانون براي رسيدگي و اعلام نتايج، 15روز فرصت در نظر گرفته شده اما با توجه به پيش بيني هايي كه براي اخذ مستندات شده، شايد نتايج حاصله زودتر اعلام شود. در اين ميان گزارشات نمايندگان بورس در شعب بانك ملي به همراه گزارش هاي بانك به اداره نظارت بر بازار اوليه ارسال شده است.
اين مقام مسئول با بيان اينكه براي هرگونه اقدام غيرقانوني بايد اطلاعات قابل اثباتي وجود داشته باشد خاطرنشان كرد: تمام فيش ها و فرم ها به همراه فهرست پذيره نويسي در هر شعبه درخواست شده تا مشخص شود هر شعبه چه تعداد پذيره نويسي انجام داده است. در اين ميان حرف اصلي مردم اين است كه عمده سهام بورس انرژي توسط كارمندان بانك ملي گرفته شده است. اين در حاليست كه طبق گزارش هاي واصله از شهرستان ها، در تبريز، اصفهان و اردبيل، فرآيند پذيره نويسي رضايت بخش و منظم بوده اما در كرمانشاه تا حدي كند پيش رفته و كل فيش ها در اين شهر 10 تا 15مورد بود.
خواجه نصير در واكنش به اين سؤال كه آيا امكان تخلف كارمندان بانك ملي در اين پذيره نويسي وجود دارد يا خير؟ توضيح داد: در بخشي از اين مسائل، بازرسي بانك ملي ايران مي تواند كمك كند تا مشخص شود كدام بانك يا كارمند تخلف كرده يا خير. چرا كه واقعيت اين است پذيره نويسي در سيستم بانكي آسيب پذيري زيادي دارد و رعايت نوبت و چگونگي نوبت دهي در آن سخت است. به همين منظور از قبل تمهيداتي براي هماهنگي بازرسي بانك ملي كرده بوديم ولي شايد همه بانك ها به نگاه ديگري در پذيره نويسي ها نياز دارند.
وي در واكنش به اين سؤال كه با توجه به محدود بودن سهام قابل پذيره نويسي از يك سو و ظرفيت هاي بازار سرمايه براي چنين مواردي از طرف ديگر، چرا اين پذيره نويسي از طريق فرابورس و يا بورس و همچين معاملات آنلاين انجام نشد تا حرف و حديث هاي كمتري ايجاد شود گفت: امكان پذيره نويسي به صورت آنلاين وجود نداشت چرا كه به مراجعه حضوري متقاضيان و تكميل فرم و واريز وجه نياز بود اما پذيره نويسي از طريق فرابورس مطلوبيت بيشتري براي اصحاب بازار سرمايه داشت ولي با هدف مشاركت بيشتر مردم عادي و با در نظر گرفتن گستردگي بانك ملي در سراسر كشور و دسترسي اكثريت مردم به بانك ها، در نهايت تصميم گرفته شد اين پذيره نويسي از طريق بانك ملي انجام شود.
خواجه نصير در بخش ديگري از اين گفت وگو دررابطه با شايعه فروش يك و نيم ميليون توماني 7500سهم بورس انرژي كه دو برابر قيمت خريد بود خاطرنشان كرد: من هم چنين مطلبي را در برخي سايت ها خواندم كه عجيب است. اما چنين مسائلي در چنين مواردي وجود دارد. اين در حالي است كه بورس انرژي اواسط سال آينده راه اندازي خواهد شد و احتمالاً در سال 92 با نسبت قيمت به درآمد 5 تا 6 مرتبه اي روبرو خواهد شد. بنابراين اقدام به معامله دوبرابري سهام بورس انرژي براي كوتاه مدت توجيه ندارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه به فرض انجام چنين معامله اي يعني فروش فيش ها به دو برابر قيمت خريداري شده، آيا اين رويه قانوني است يا خير توضيح داد: طبق بند ب ماده 99 قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي تا زماني كه شركتي تاسيس نشود، نقل و انتقال سهام آن قابل قبول نيست و هرگونه معامله اي بعد از تأسيس شركت سهامي عام هم بايد صرفاً در فرابورس باشد.
خواجه نصير ادامه داد: بنابراين هر چند قاعدتاً صاحب فيش مالك سهام خريداري شده است اما تا زماني كه شركت بورس انرژي تأسيس نشده و سهامي منتشر نشود فيش ها قابل نقل و انتقال نيست. با اين اوصاف تا زمان احراز پذيره نويسي بورس انرژي و نهايي شدن مالكيت آن هرگونه نقل و انتقالي غيرقانوني است.

 



دستور جديد وزير صنعت براي افزايش كيفيت نان

معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از ابلاغيه جديد وزير صنعت و تجارت براي افزايش كيفيت آرد و نان خبر داد.
عليرضا موسوي در گفت وگو بامهر اظهار داشت: براساس اين ابلاغيه، وظايف تعزيرات آرد و نان برعهده سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان تهران قرار گرفته است و اين استان ماموريت دارد وضعيت كيفيت آرد و نان را ارتقا بخشد.
معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: 50 تيم بازرسي تخصصي ساماندهي شده اند كه به محض دريافت گزارش شكايتي از وضعيت آرد و نان، كم فروشي و گران فروشي و عدم درج نرخ نامه مصوب از طريق شماره تلفن 124، به محل گزارش شده مراجعت كرده و به تخلفات رسيدگي كنند.
وي تصريح كرد: همزمان براي نظارت بر نانوايي ها نيز اداره نظارت بر كالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گشت هاي ويژه اي را با سازمان تعزيرات حكومتي، استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، اتحاديه نانوايان و مركز پژوهشهاي غلات تدارك ديده و نظارت لازم را بر كارخانجات آرد صورت خواهند داد و كيفيت را مورد بررسي قرار مي دهند، كيسه هاي آرد را وزن كشي مي كنند و به تخلفات نانوايان نيز رسيدگي خواهند كرد.
موسوي مجد گفت: موضوع اصلي ابلاغيه وزير بر روي كيفيت نان متمركز است، البته با تمركز بر روي كيفيت آرد در كارخانجات، به طور قطع حلقه بعدي كه نان است نيز كيفي خواهد شد: ضمن اينكه آرد كيفي به دست نانوايان مي رسد و گلايه آنها در زمينه پايين بودن كيفيت آرد را برطرف مي كند.
وي اظهار داشت: تا اين لحظه بحث خاصي بر روي افزايش قيمت نان صورت نگرفته است و به نظر مي رسد كه ثبات بر قيمت هاي مصوب فعلي حاكم بماند.
موسوي مجد در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكيد وزير بر روي كيفيت نان به دليل افزايش قيمت در فاز دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نيست؟ تصريح كرد: آناليز قيمتي كه براي افزايش قيمت نان صورت گرفته بود، با لحاظ شدن كيفيت آرد است و به اين ترتيب، قيمت با اين افزايش كيفيت، تغييري نخواهد كرد. وي افزود: مردم اطمينان داشته باشند كه در آينده، نان كيفي تري را دريافت خواهند كرد.

 



با تصويب دولت بازپرداخت تسهيلات مسكن مهر قابل تمديد شد

دولت با هدف حمايت از ورزشكاران و مدال آوران رشته هاي مختلف ورزشي در عرصه هاي جهاني، با تسهيلات جديدي براي تامين مسكن ورزشكاران مدال آور موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، با موافقت وزيران عضو كارگروه مسكن و به استناد اصل يكصد و سي وهشتم قانون اساسي، مدال آوران المپيك، پارالمپيك، جهاني و آسيايي اعم از خواهران و برادران براي دريافت مسكن مهر با معرفي وزير ورزش و جوانان از شرط متاهل بودن مستثني شدند.
امكان تمديد بازپرداخت تسهيلات مسكن مهر
با تصويب وزراي عضو كاگروه مسكن، ماده (2) تصميم نامه مورخ 23/12/1388 عبارت «در هر حال مجموعه دوران مشاركت مدني و فروش اقساطي به مدت پانزده سال است و بر اين اساس دوران مشاركت مدني به تاييد وزارت راه و شهرسازي قابل تمديد است «جايگزين عبارت» حداكثر دو سال ساخت و سيزده سال پرداخت مي شود» مي شود كه براساس اين بند، بازپرداخت تسهيلات مسكن مهر كه براساس آيين نامه اعطاي تسهيلات مسكن مهر 15 سال (حداكثر دو سال ساخت و سيزده سال بازپرداخت) بوده، باتاييد وزارت راه و شهرسازي قابل تمديد است.
اولويت واگذاري
خانه هاي سازماني
همچنين وزراي عضو كارگروه مسكن ماده (3) آيين نامه اجرايي ماده (8) قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن موضوع تصويب نامه مورخ
7/2/1388 را اصلاح كردند كه براساس آن دستگاههاي ذي ربط موظفند ظرف پنج سال از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه همه خانه هاي سازماني در مالكيت خود را براساس برنامه زمان بندي اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و از طريق مزايده عمومي يا به ساكنين واجد شرايط و ايثارگران به فروش رسانند.
اصلاح آيين نامه اجرايي قانون زمين شهري
بر اين اساس، متن زير نيز به عنوان تبصره (3) به ماده (20) آيين نامه اجرايي قانون زمين شهري، موضوع تصويب نامه مورخ 29/4/1371 اضافه شده است: تبصره 3- ملاك تقويم و ثبت بهاي اراضي ملي و موات كه در اجراي قانون زمين شهري و آيين نامه اجرايي آن در اختيار سازمان ملي زمين و مسكن قرار مي گيرد، ارزش منطقه اي سال تعلق زمين به دولت با نمايندگي سازمان مذكور، يا آخرين ارزش منطقه اي تعيين شده منتهي به آن سال مي باشد.

 



مديركل وزارت اقتصاد اعلام كرد
ايراد هاي گزارش كميسيون ويژه اصل 44 مجلس

مديركل دفتر برنامه ريزي و نظارت بر اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي وزارت امور اقتصادي و دارايي با اعلام ايرادات گزارش اخير كميسيون ويژه اصل 44 مجلس، گفت: در اين گزارش فقط ميزان واگذاريها درنظر گرفته شده است.
داوودخاني در گفتگو با مهر در مورد گزارش اخير كميسيون ويژه نظارت و پيگيري اجراي اصل 44 قانون اساسي گفت: آمار ارائه شده در اين گزارش مطابق با گزارش دستگاههاي اجرايي بود، كميسيون ويژه طي مكاتبه اي با وزارتخانه ها درخواست كرده بود كه گزارش عملكرد دستگاههاي اجرايي در بخش اصل 44 را دريافت نمايد.
مديركل دفتر برنامه ريزي و نظارت بر اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي وزارت امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه سازمان خصوصي سازي هم گزارشي در مورد عملكرد اصل44 براي كميسيون ويژه ارسال كرده بود، افزود: گزارش كميسيون ويژه مجلس بيشتر معطوف به آمارهاي واگذاري بود.
خاني با تأكيد بر اينكه اجراي اصل44 فقط واگذاري سهام نيست، اما حجم وسيعي از گزارش بحث واگذاري ها بوده است، عنوان كرد: انتظار مي رفت كه ابعاد ديگر اصل 44 و ساير تكاليف در اين قانون و سياست مورد توجه و ارزيابي قرار گيرد.
اين مقام مسئول در وزارت اقتصاد با اشاره به اينكه در گزارش اخير چندان تحليل و ارزيابي مورد توجه قرار نگرفته است، بيان كرد: اين گزارش تنها حاوي جمع بندي اطلاعات دستگاهها در واگذاري هاي اصل 44 است.
وي عنوان كرد: در گزارش مطرح شده است كه حجم قابل توجهي از واگذاري ها مربوط به رد ديون است، اما سرمنشاء آن مغفول مانده و به گونه اي در گزارش قلمداد شده كه دولت به اختيار خود سهام بابت رد ديون واگذار كرده است، در حاليكه اگر دولت، وزارت اقتصاد يا سازمان خصوصي سازي واگذاري بابت رد ديون انجام داده اند، تكليف قانون گذار بوده است.
وي تصريح كرد: سازمان خصوصي سازي بر اساس قانون هيچكس را نمي تواند از خريد سهام منع كند، هر كس كه شرايط خريد در يك فضاي رقابتي را داشته باشد مي تواند سهام را خريداري كند. هر ساله نيز بر اساس تكاليف قانون بودجه اعداد و ارقامي بابت رد ديون به دولت تكليف مي شود. هر كس مي تواند در يك شرايط رقابتي سهامدار شود، ممكن است كه مجلس يا هر شخص ديگري نام آنها را شبه دولتي بگذارند اما تمام آنها تكليف قانون است.
خاني با اشاره به اينكه بر اساس تكاليف قانونگذار 40 درصد از مجموع واگذاري ها بايد به سهام عدالت اختصاص يابد، افزود: اگر ايرادي به عملكرد وزارت اقتصاد يا دستگاههاي اجراكننده اصل 44 و واگذاري ها وجود دارد، بايد ايراد از طريق قانون گذار رفع شود زيرا دولت مجري قانون است و احكام قانون منبعث از سياست ها است كه منعي براي واگذاري دستگاهها به شبه دولتي ها نگذاشته است.

 



فروش 3 هزار ميليارد تومان از اموال وزارت صنعت در قالب سهام

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت درباره جزئيات تعيين تكليف كاركنان ستاد بسيج اقتصادي توضيح داد و گفت: در پيش نويس بودجه سال 91 فروش 3 هزار ميليارد تومان از اموال وزارت پيشنهاد شده است.
فريدون احمدي در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران، خبر از پايان كار ستاد بسيج اقتصادي داد و گفت: پايان فعاليت ستاد بسيج اقتصادي به مفهوم پايان كار كارمندان اين اداره نيست، همانطور كه ديگر وزارت بازرگاني و وزارت صنايع و معادن وجود ندارند، اما پرسنل آن همچنان مشغول به كار هستند.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالي مبني بر انحلال اين سازمان و تعيين تكليف كارمندان آن افزود: با توجه به اينكه پرسنل ستاد بسيج اقتصادي از قوانين خاص پيروي مي كنند و تابع قانون كار هستند، دليل بر اين نيست كه كاركنان اين ستاد نتوانند در ساير بخش هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه از قانون خدمات كشوري تبعيت مي كنند، مشغول به كار شوند.
وي تصريح كرد: البته تعدادي از دستگاههاي وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز بر اساس قانون كار مشغول هستند، لذا پرسنل ستاد بسيج اقتصادي نبايد نگران وضعيت و تعيين تكليف خود باشند. اين در حالي است كه معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت پيشنهاد داده تا تعدادي از پرسنل همچنان مشغول به كار باشند، كه اين پيشنهاد عملياتي مي شود.
احمدي گفت: اما تعدادي از پرسنل كه از واحدهاي استاني به ستاد بسيج اقتصادي در تهران مأموريت يافته اند نيز به شهرستان هاي مربوطه منتقل خواهند شد و به طور قطع از مزاياي انتقال از پايتخت نيز برخوردار خواهند بود.
احمدي گفت: در دو ماه باقيمانده سال، حقوق و مزاياي كاركنان ستاد بسيج اقتصادي بر اساس رديف بودجه اين ستاد در سال 90، پرداخت خواهد شد و معوقات آنها را نيز از هر منبعي كه بتوانيم تأمين كنيم، پرداخت خواهيم كرد. اما بايد توجه داشت به دليل اينكه ساختار پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان ستاد بسيج اقتصادي، سيستم درآمد- هزينه است، بنابراين با توجه به اينكه در سال جاري قرار بر ارايه كالابرگ نيست، درآمدي نيز وجود نخواهد نداشت.
قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: از فروردين ماه سال 91، نيروهاي ستاد بسيج اقتصادي در سازمانهاي جديد و سمت هاي جديد مستقر خواهند شد و نبايد نگراني داشته باشند.
وي اظهار داشت: در بودجه سال 91 وزارت صنعت، معدن و تجارت فروش 3 هزار ميليارد تومان از اموال و دارايي هاي اين وزارتخانه پيش بيني شده است كه بتوان در قالب مواردي چون سهام و سهم الشراكه به فروش رساند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14