(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 بهمن 1390- شماره 20146

اردني ها براي بركناري نخست وزير به خيابان ها ريختند
تحصن زنان عربستاني در القطيف عليه سياست سركوب آل سعود
گفت وگوي هنيه و مشعل در دوحه اختلافي درون حماس وجود ندارد
سيدحسن نصرالله : سران عرب به جاي اسرائيل با سوريه مي جنگند
تروريست هاي طالبان در پاكستان نمازگزاران شيعه را به خاك و خون كشيدند
اعتراف افسران دستگيرشده تركيه در سوريه زير نظر موساد آموزش ديده ايم
هشدار جيمي كارتر به كنگره جنبش وال استريت را دستكم نگيريد
دست داشتن طارق الهاشمي در 150 مورد عمليات تروريستي تاييد شد
جشن آغاز انقلاب عليه قذافي در شهرهاي ليبي
سرگرداني هزاران مسافر به دنبال اعتصاب در فرودگاه فرانكفورت
حامد كرزاي براي صلح با طالبان از اسلام آباد كمك خواست
جنگ و گريز در خيابان هاي بحرين انقلابيون: كوتاه نمي آييم
مخالفت نخست وزير انگليس با استقلال اسكاتلند
رئيس جمهور آلمان به اتهام فساد مالي محاكمه مي شود



اردني ها براي بركناري نخست وزير به خيابان ها ريختند

شهروندان اردني با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف خواستار تحقق اصلاحات، بركناري نخست وزير و تعديل قانون اساسي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران تن از شهروندان اردني با برگزاري يك تظاهرات اعتراض آميز پس از اقامه نمازجمعه تحت عنوان «ما را نترسانيد» بر لزوم تحقق خواسته هايشان تاكيد كردند.
در شهر طفيله شهروندان با برگزاري تظاهرات ضد دولتي در مقابل مسجد بزرگ اين شهر خواستار مبارزه با فساد، پايان دادن به دخالت نيروهاي امنيتي و تحقق اصلاحات سياسي در كشور شدند.
در شهرهاي «سلط»، معان و ديگر شهرهاي اردن نيز تظاهرات مشابهي صورت گرفت.اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي و پليس اردن با اتخاذ تدابير شديد امنيتي مانع از گسترش تظاهرات به مناطق ديگر شدند و سعي در متفرق كردن تظاهركنندگان داشتند.

 



تحصن زنان عربستاني در القطيف عليه سياست سركوب آل سعود

صدها تن از زنان عربستاني در شرق اين كشور عليه سركوب و بازداشت هاي گسترده از سوي آل سعود دست به تحصن زدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» تحصن زنان عربستاني در استان «الشرقيه» با هدف جلب توجهات بين المللي نسبت به ددمنشي هاي نيروهاي امنيتي و پليس سعودي صورت گرفته است.
براساس اين گزارش زنان متحصن در «صوفا» در شمال شهر «القطيف» خواستار پايان دادن به آنچه كه بي عدالتي و تبعيض هاي فرقه اي خواندند، شدند.
زنان معترض شيعه، نيروهاي رژيم آل سعود را به خاطراستفاده از سلاح گرم و زره پوش براي سركوب معترضان صلح طلب محكوم كردند. معترضان همچنين از جامعه جهاني و وجدان هاي آگاه و بيدار بين المللي خواستند تا با محكوميت اقدامات سركوبگرانه آل سعود به آنان ياري رسانند.

 



گفت وگوي هنيه و مشعل در دوحه اختلافي درون حماس وجود ندارد

اسماعيل هنيه و خالد مشعل در ديدار با يكديگر تاكيد كردند كه هيچ اختلافي در درون حماس وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، اسماعيل هنيه رئيس دولت منتخب فلسطين پس از خاتمه سفر دوره اي خود به چند كشور منطقه از جمله ايران قبل از بازگشت به غزه در دوحه با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس ديدار كرد.
در اين ديدار طرفين آخرين تحولات آشتي ملي فلسطين را بررسي و تاكيد كردند كه در درون حماس هيچ اختلافي وجود ندارد.
هنيه پس از سفر به غزه در گفت وگو با روزنامه قطري الشرق اظهار داشت، توافقنامه دوحه به سوي اجرايي شدن پيش مي رود.
وي افزود، اين توافقنامه مورد تاييد تمامي اعضاي حماس است. وي در مورد آزادي شيخ خضرعدنان از رهبران جهاد اسلامي فلسطين گفت، مقاومت تجربه تبادل اسيران كه اخيرا در مقابل آزادي اسير اسرائيلي انجام گرفت را تكرار خواهد كرد.
وي تاكيد كرد كه براي آزادي اين اسير فلسطيني تلاش خواهد كرد.
از سوي ديگر رژيم صهيونيستي با حمله به دانشجوياني كه در حمايت از خضر عدنان فعال فلسطيني دربند اين رژيم تظاهرات كرده بودند بيش از 20 نفر را مجروح كرد.
نيروهاي اسرائيلي براي متفرق كردن دانشجويان به شليك گلوله متوسل شدند كه عده اي را مجروح كردند.

 



سيدحسن نصرالله : سران عرب به جاي اسرائيل با سوريه مي جنگند

دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرد، مسئوليت هر گزندي كه به امت اسلام، فلسطين، ايران، سوريه و عراق وارد شود به عهده سران عرب منطقه است.
به گزارش خبرگزاري ها، سيدحسن نصرالله كه پنجشنبه شب در جمع هزاران تن از شهروندان لبناني در مراسم بزرگداشت شهداي مقاومت در مجتمع سيدالشهدا(ع)، در ضاحيه جنوبي بيروت سخن مي گفت، اظهار داشت برخي از كشورهاي عربي خواستار سقوط نظام بشاراسد هستند زيرا اين نظام پشتيبان مقاومت مردم لبنان و فلسطين بوده است.
وي افزود، علت مخالفت كشورهاي غربي و برخي از كشورهاي عربي عليه بشار اسد اين است كه سوريه تسليم نمي شود و در مقابل آمريكا و رژيم صهيونيستي كوتاه نمي آيد و مقاومت را نمي فروشد.
وي خاطرنشان كرد، چرا كشورهاي عربي سال هاست در مقابل رژيم صهيونيستي به راه حل سياسي روي آورده اند و خواستار مذاكره و سازش هستند در حالي كه در مورد سوريه خواستار دخالت نظامي هستند.
سيدحسن نصرالله گفت: اين كشورها بايد امروز در برابر آنچه در فلسطين اشغالي مي گذرد و همچنين اقدامات وحشيانه اين رژيم در برابر فلسطيني ها پاسخگو باشند.
وي تأكيد كرد، كساني كه حكومت سوريه را بازخواست مي كنند آيا خود آنها با اسرائيل جنگيده اند، چرا در مقابل جنايات بي شمار رژيم صهيونيستي كوتاه مي آيند اما ملت بحرين را به حال خود رها كرده اند و كسي از آنها سؤال نمي كند. چرا سازمان ملل، سازمان همكاري اسلامي و اتحاديه عرب در قبال حوادث بحرين سكوت كرده اند. دبير كل حزب الله لبنان اظهار داشت، امروز رژيم صهيونيستي مي داند كه مقاومت اسلامي در منطقه بازدارنده آنها از تجاوزگري ها و جنايات بي شمارشان عليه فلسطيني ها است به همين دليل مي خواهند نظام هاي حامي مقاومت را سرنگون سازند.
وي اظهار داشت كساني كه مي گويند سوريه اصلاحات انجام نمي دهد در اشتباهند چرا كه اطمينان داريم رهبران سوريه به سوي اقدامات اصلاح طلبانه گام برمي دارند.
سيدحسن نصرالله گفت، اصلاحاتي كه اسد در سوريه انجام داده آيا ممكن است پادشاه يا شيخي در يكي از رژيم هاي كنوني عربي انجام دهد؟ زماني كه سوريه اصلاحات جدي انجام مي دهد آمريكايي ها آن را به تمسخر مي گيرند زيرا آنها اصلاحات نمي خواهند بلكه آنها به دنبال نابودي سوريه هستند زيرا اين امر اسرائيل را تقويت مي كند.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، ايران از حزب الله حمايت مي كند زيرا اين جنبش در برابر رژيم صهيونيستي مقاومت مي كند نه به خاطر اينكه يك حزب لبناني است. اما كشورهاي غربي از جريان 14 مارس حمايت مي كنند به خاطر اينكه در برابر حزب الله قرار بگيرد نه رژيم صهيونيستي.
دبير كل حزب الله لبنان همچنين گفت، هنگامي كه ما از سلاح مقاومت سخن مي گوييم براي دفاع از لبنان و آزادي سرزمين مان است نه به خاطر اينكه چون فلاني سلاح دارد ما هم بايد سلاح داشته باشيم.
وي افزود، رهبران 14 مارس در موقعيتي قرار ندارند كه بخواهند براي ما تعيين تكليف يا شرايطي را بر ما تحميل كنند.
سيدحسن نصرالله با اشاره به اينكه قدرت آمريكا و غرب در منطقه و جهان با توجه به بيداري اسلامي كمرنگ شده است گفت، دولت هايي كه در خدمت اسرائيل بودند از بين رفته اند و همين مسئله باعث تضعيف قدرت آمريكا در منطقه و تضعيف جايگاه رژيم صهيونيستي شده است.
دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرد كه مقاومت در نهايت قدرت و توانمندي قرار دارد و رئيس موساد اعلام كرده كه حزب الله داراي قدرت موشكي است كه 90 درصد كشورهاي جهان آن را ندارند و اين سخن درست يا غلط سپري براي تجاوزگران خواهد بود.
سيدحسن نصرالله گفت، رژيم صهيونيستي به دنبال هرج و مرج و ايجاد فتنه در منطقه است به همين دليل پس از 20 يا 30 سال به اين مي انديشد كه دستيابي ايران به انرژي صلح آميز براي منطقه چه معنايي دارد؟ دبير كل حزب الله با احترام به شهداي مقاومت تأكيد كرد، مردان و زنان مقاومت تا زماني كه خون در رگ هايشان جريان دارد انتقام خون شهداي مقاومت را از رژيم صهيونيستي خواهند گرفت.
سيد حسن نصرالله از سكوت رسانه هاي عربي در قبال اعتصاب غذاي خضرعدنان اسير فلسطيني انتقاد كرد و گفت، اگر عدنان يك اسرائيلي بود آيا جامعه بين الملل باز هم اينگونه برخورد مي كرد؟
اگر عدنان يك اسير اسرائيلي بود آيا رهبران جهان عرب براي آزادي او دست به كار نمي شدند؟

 



تروريست هاي طالبان در پاكستان نمازگزاران شيعه را به خاك و خون كشيدند

منابع خبري از شهادت و مجروح شدن 65 شيعه نمازگزار در انفجار تروريستي در شمال غرب پاكستان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، بر اثر اين انفجار تروريستي 25 نفر از شيعيان شهيد و 40 تن ديگر مجروح شدند كه حال تعدادي از مجروحان وخيم گزارش شده است.
به گفته شاهدان عيني، اين انفجار از نوع انتحاري بود و بيرون از محوطه يك مسجد كه جمعيت زيادي از شيعيان براي اقامه نمازجمعه در آن حضور داشتند رخ داد.
براساس اين گزارش، بر اثر شدت اين انفجار كه آن را به طالبان نسبت مي دهند، تعدادي از ساختمان هاي اطراف مسجد به شدت آسيب ديد.
گزارش هاي دريافتي نيز حاكي است ، پس از اين انفجار نيروهاي امنيتي و پليس پاكستان با حضور در محل، اقدام به محاصره آن كردند و مجروحان توسط مردم و نيروهاي امدادگر به بيمارستان هاي اطراف منتقل شدند.
منطقه شيعه نشين «پاراچنار» كه در منطقه قبايلي نشين پاكستان و در غرب اين كشور قرار دارد، محل عمده استقرار شيعيان به شمار مي رود و تروريست هاي وابسته به طالبان بارها در آن اقدام به عمليات تروريستي عليه مردم شيعه كرده اند.
اين در حالي است كه هنوز هيچ گروه و يا سازماني مسئوليت اين حادثه تروريستي را برعهده نگرفته است.
از سوي ديگر در كراچي، حجت الاسلام «صداقت حسين» از روحانيون برجسته شيعي جمعه شب به دست عوامل سازمان تروريستي «سپاه صحابه» در كراچي به شهادت رسيد.
مولانا صداقت حسين (28ساله) جمعه شب بعد از اقامه نماز جماعت در حال بازگشت به منزل خود بود كه مورد حمله تروريست هاي سپاه صحابه و «لشكر جهنگوي» كه از قبل در كمين وي نشسته بودند قرار گرفت و به شهادت رسيد. پيكر اين شهيد روز جمعه بر روي دوش مردم تشييع و به خاك سپرده شد.

 



اعتراف افسران دستگيرشده تركيه در سوريه زير نظر موساد آموزش ديده ايم

تعدادي از افسران اطلاعاتي تركيه كه در سوريه دستگير شدند اعتراف كردند كه دوره هاي ويژه عمليات تروريستي، بمب گذاري و انفجار را در اسرائيل و زيرنظر افسران موساد آموزش ديده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، 49 افسر اطلاعاتي بلندپايه تركيه كه در جريان عمليات تروريستي در سوريه دستگير شدند اعتراف كردند كه دوره هاي ويژه عمليات تروريستي و اقدامات خرابكارانه را در تل آويو و توسط موساد آموزش ديده اند.
اين افسران بازداشت شده ترك، با برخي از طرف هاي قطري و عربستاني نيز در ارتباط بوده اند.
در بين افراد دستگير شده، فردي هست كه اطلاعات بسيار محرمانه اي درباره فعاليت موساد در تركيه و سوريه و همچنين ديگر كشورهاي عربي دارد و در اعترافات خود اذعان داشته كه يك تيم قوي كه توسط تيم عمليات ويژه موساد آموزش ديده اند، وارد سوريه شده و هدايت جريان ارتش آزاد سوريه را بر عهده گرفته اند.
وي همچنين در بخش ديگري از اعترافات خود اعلام كرده كه يك تيم ديگري از نيروهاي عمليات ويژه ترور موساد وارد خاك اردن شده و با همكاري سرويس اطلاعاتي اردن، برخي از نيروهاي القاعده ليبي كه وارد اردن شده اند را براي انجام عمليات خرابكارانه و بمب گذاري در خاك سوريه آموزش مي دهند.
روزنامه روسي راشاتودي نيز از فعاليت پنهان نظاميان انگليسي و قطري در شهر حمص و كلك تسليحاتي و نظامي آنها به شورشيان سوري خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، در درگيري هاي حمص، نظاميان قطري و انگليسي مسئوليت تحويل تجهيزات و تسليحات نظامي به شورشيان را برعهده دارند و تاكتيك هاي جنگي را نيز در اختيار آنها قرار مي دهند.
راشاتودي افزود، قطر در اقدامات خود در كمك به شورشيان سوري چندان مخفي كاري نمي كند به طوري كه حمايت هاي مالي، تسليحاتي و كمك هاي سياسي خود را در اختيار مخالفان بشار اسد قرار داده است. علاوه بر آن «شيخ حمدبن خليفه آل ثاني» امير قطر نيز در اواسط ماه ژانويه از آمادگي كشورش براي اعزام نيروي نظامي به سوريه خبر داده بود.
راشاتودي به برنامه هاي آمريكا نيز اشاره كرده و نوشت، در اين راه آمريكا و متحدانش در تلاش هستند تا به بهانه كمك به مردم سوريه يك مسير انتقال تجهيزات به سوريه را ايجاد كنند تا از طريق آن به شورشيان كمك كنند در همين رابطه گزارش هاي تائيد نشده نيز حكايت از سفر نيروهاي ويژه غربي به سوريه براي كمك به شورشيان اين كشور دارد.
از سوي ديگر، مجمع عمومي سازمان ملل با اكثريت آرا، قطعنامه اي را براي حمايت از طرح اتحاديه عرب درباره سوريه تصويب كرد و در همين حال فرانسه از پيش نويس قطعنامه جديد عليه دمشق در شوراي امنيت خبر داد.
به گزارش ايسنا، مجمع عمومي سازمان ملل با برگزاري نشستي، پيش نويس قطعنامه اي را كه عربستان سعودي آن را تنظيم كرده بود، با اكثريت 137راي به تصويب رساند كه اين قطعنامه براي حمايت از طرح هاي اخير اتحاديه عرب درباره سوريه تنظيم شده و در آن از بشار اسد، رئيس جمهور اين كشور خواسته شده تا از قدرت كناره گيري كند.چين، روسيه و ايران در كنار كشورهاي ديگري مانند كره شمالي، ونزوئلا، كوبا با اين قطعنامه كه از سوي مصر و ساير كشورهاي عربي ارائه شده و تحت حمايت كشورهاي غربي بود مخالفت كردند.
در اين نشست بشار جعفري، نماينده سوريه در سازمان ملل اظهار كرد: اينكه اين مسئله ظرف 10 روز مطرح شد، نشان دهنده اين است كه سوريه مورد هدف برخي كشورها قرار دارد و اين مسئله اي است كه اعتبار سازمان ملل را زير سؤال مي برد.

 



اعتراف ديرهنگام رئيس جمهور اسبق آمريكا
هشدار جيمي كارتر به كنگره جنبش وال استريت را دستكم نگيريد

رئيس جمهور اسبق آمريكا نسبت به دستكم گرفتن جنبش ضدسرمايه داري وال استريت هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «جيمي كارتر»، رئيس جمهور سابق آمريكا در واكنش به عملكرد جنبش ضدسرمايه داري وال استريت كه نزديك به 6 ماه از تولد آن مي گذرد گفت: سازمان دهندگان اين جنبش در اين مدت كوتاه عملكرد نسبتا موفقي داشته اند، آنها اكنون موفق شده اند اهداف و خواسته هاي جنبش را در دستور روز جامعه قرار دهند. اين جنبش توانسته در اين مدت شكاف عميق ميان فقير و غني را در جامعه آمريكا به نمايش بگذارد.
كارتر 87 ساله در ادامه افزود: اين جنبش به رغم نداشتن مديريت، انسجام و اهداف مشخص، سال گذشته با انتقاد از نفوذ شركت هاي بزرگ در دولت و نابرابري هاي موجود در جامعه آمريكا، اعلام موجوديت كرد.
رئيس جمهور اسبق آمريكا در ادامه نسبت به عواقب جدي گرفته نشدن اين جنبش هشدار داده است.
تاكنون بيش از 6 هزار نفر از اعضاي اين جنبش بازداشت و صدها نفر هم مجروح شده اند.
كارتر گفت: اين موضوع اساسا از سوي كنگره و رسانه هاي خبري مورد غفلت قرار گرفته و من بر اين باورم كه مسئولان با جدي نگرفتن جنبش آن را در دستور كار خود قرار نداده اند.
كارتر دست اندركاران اين جنبش را افراد هوشمند خواند و يادآور شد كه بايد به طور جدي به خواسته هاي آنها جامه عمل پوشيد.
يادآور مي شود جنبش ضدسرمايه داري وال استريت با شعار «ما 99 درصديم»، و از تاريخ 16 شهريورماه سال جاري آغاز شده و هدف آن به چالش كشيدن نظام سرمايه داري است.
معترضان بارها طي تجمعات و راهپيمايي هاي مختلف خود اعلام كرده اند كه 99 درصد جامعه زير يوغ يك درصد ثروتمند آمريكا قرار دارند و اين سيستم ناعادلانه بايد هر چه زودتر ترميم شود.
در آخرين تظاهرات ضددولتي كه اعضاي جنبش وال استريت به همراه طرفداران ائتلاف ضدجنگ برگزار كردند، ده ها هزار نفر از مردم اين كشور در 80 شهر آمريكا فرياد زدند: «دشمن ما ايران نيست بلكه آن يك درصد است كه بر آمريكا حكومت مي كند.»
معترضان تمام مشكلات موجود در آمريكا را حاصل حاكميت نظام سرمايه داري مي دانند كه از سوي يك درصد ثروتمندان، بورس بازان، بانكداران و... مورد حمايت قرار مي گيرد. به اعتقاد تحليلگران، قدرت حاكمه و سياستمداران حاكم در جامعه آمريكا نيز در عمل، تحت سيطره همين يك درصد قرار دارند و بي توجهي به خواسته هاي معترضان و سركوب آنها نيز به همين موضوع بازمي گردد. پيش از اين كارشناسان بسياري نسبت به عواقب سياست هاي دولتمردان آمريكايي در برخورد با معترضان هشدار داده اند.
در حال حاضر اين جنبش طرفداران زيادي در سرتاسر جهان پيدا كرده اما به دليل خشو نت هاي گسترده پليس و سكوت مجامع بين المللي و سازمان هاي مدعي دفاع از حقوق بشر در برابر اين خشونت ها اين جنبش، در شرايط سختي به سر مي برد، با وجود تمام اين شرايط، رهبران جنبش اعلام كرده اند، با تغيير تاكتيك ها به اشكال مختلف به مبارزات خود ادامه خواهند داد. آنها تسخير صحن مجلس نمايندگان يا بر هم زدن سخنراني انتخاباتي نمايندگان رياست جمهوري آمريكا را از جمله اين تاكتيك ها عنوان مي كنند كه تاكنون چندين بار موفق به انجام آن شده اند. قوانين تازه تصويب شده آمريكا، اجازه برپايي چادر و تحصن در اماكن عمومي را به معترضان نمي دهد. معترضان همچنين با استفاده از مناسبت هاي مختلف، تجمعاتي را برنامه ريزي و اجرا مي كنند تا بدين ترتيب ادعاي رسانه هاي آمريكايي مبني بر تمام شدن جنبش را به «سخره» بگيرند!
به اعتقاد ناظران سياسي، هر چند جيمي كارتر، كمي ديرتر به اين جنبش واكنش نشان داد اما، اين نخستين بار است كه يك سياستمدار كهنه كار اينگونه شفاف نسبت به جنبش وال استريت، واكنش نشان مي دهد و معتقد است چنانچه اين جنبش جدي گرفته نشود مي تواند پايه هاي نظام سرمايه داري را به لرزه درآورد و آن را به چالش بكشد.

 



دست داشتن طارق الهاشمي در 150 مورد عمليات تروريستي تاييد شد

كميته ويژه رسيدگي به پرونده معاون رئيس جمهوري عراق دست داشتن وي را در 150 مورد عمليات تروريستي تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از الجزيره، كميته عراقي تحقيقات ويژه پرونده «طارق الهاشمي» اعلام كرد در مورد دست داشتن و حمايت وي از 150 مورد عمليات مسلحانه عليه شهروندان عراقي، زائران شيعه، مديران ارشد و نمايندگان مجلس به يقين رسيده است.
اين كميته اعلام كرد كه طارق الهاشمي و افراد تحت حمايتش در اجراي 150 عمليات تروريستي در عراق، از جمله انفجار خودروها و بمب هاي مختلف، پرتاب موشك، هدف قرار دادن زائران شيعه عراقي و ايراني و ترور افسران ارشد و اعضاي پارلمان اين كشور دست داشته اند.
كميته فوق همچنين تاييد كرد الهاشمي و همدستانش در عمليات ترور مديران ارشد و قضات و پزشكان عراقي با سلاح هاي مجهز به صداخفه كن نيز دست داشته است.
گفتني است كميته قضايي عراق در دسامبر گذشته قرار منع خروج طارق الهاشمي از كشور را صادر كرده و او را به اتهام دست داشتن در عمليات تروريستي در اين كشور تحت تعقيب قرار داد. الهاشمي با فرار به شهر سليمانيه از دست مقامات قضايي گريخته است. اين در حالي است كه همچنان مقامات منطقه كردستان عراق به ويژه جلال طالباني رئيس جمهور عراق و مسعود بارزاني رئيس منطقه از وي حمايت مي كنند.

 



جشن آغاز انقلاب عليه قذافي در شهرهاي ليبي

ده ها هزار تن از مردم ليبي با برگزاري آئين هاي باشكوه در شهرهاي مختلف اين كشور، نخستين سالگرد شروع قيام عليه سرهنگ قذافي را جشن گرفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، به مناسبت جشن هاي اولين سالگرد قيام عليه قذافي (17 فوريه) امروز (18 فوريه) در اين كشور تعطيل رسمي اعلام شد و دولت اين كشور در بيانيه اي با اعلام تبريك به مردم، ابراز اميدواري كرد كه مسئولان جديد بتوانند، امنيت و ثبات را برقرار كنند. براساس اين گزارش، پايگاه خبري «ليبي» نيز اعلام كرد: به مناسبت اولين سالگرد پيروزي انقلاب از سوي دولت به هر يك از خانواده هاي ليبيايي مبلغ 1500 دلار هديه داده خواهد شد. به همين مناسبت مردم شهر «بنغازي» كه جرقه هاي انقلاب از آن در روز 17 فوريه سال 2011 از آنجا آغاز شد، از روز چهارشنبه با آذين بندي شهر، روز شروع قيام عليه رژيم «معمر قذافي» ديكتاتور سابق ليبي را جشن گرفتند.
از سوي ديگر، همزمان با آغاز جشن هاي اولين سالگرد انقلاب ليبي، «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي انتقالي ليبي اعلام كرد: به هر تهديدي عليه امنيت ليبي با قدرت پاسخ خواهد داد.
وي تاكيد كرد: هر نوع اقدام بازماندگان و وابستگان رژيم قذافي به شدت سركوب خواهد شد و اقدامات اخير آنها در مناطق جنوبي تحت نظر قرار دارد.
عبدالجليل خاطرنشان كرد: ما پس از سرنگوني رژيم ديكتاتوري قذافي آغوش خود را بر روي آناني گشوده ايم كه دست هايشان به خون مردم آغشته نشده است، اما اين بدان معني نيست كه اجازه بدهيم، شخص يا جرياني عليه انقلاب مردمي ليبي توطئه كند. وي خاطرنشان كرد: شوراي انتقالي ليبي آماده فراهم كردن زمينه مناسب براي اجراي قانون اساسي با مركزيت يك دولت مقتدر بدون نقش داشتن مسائل قومي و قبيله اي است.

 



سرگرداني هزاران مسافر به دنبال اعتصاب در فرودگاه فرانكفورت

كاركنان سومين فرودگاه پررفت و آمد اروپا در اعتراض به كمي حقوق و دستمزد و شرايط نامناسب كاري دست از كار كشيدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس.تي . وي» صدها نفر از كاركنان فرودگاه «فرانكفورت» آلمان، كه سومين فرودگاه پر رفت و آمد اروپا محسوب مي شود، ساعاتي از روز پنج شنبه و جمعه دست از كار كشيدند.
اعتصابيون اعلام مي كنند، افتتاح چهارمين باند اين فرودگاه مشكلاتي را براي كاركنان اين بخش به وجود آورده و مسئولان نيز حاضر به رفع اين مشكلات نيستند. معترضان خواهان افزايش حقوق و دستمزد در مقابل اين مشكلات كاري شده اند اما پاسخ مناسبي دريافت نكرده اند.
شركت هواپيمايي «دويچه لوفت هانزا» اعلام كرد به دنبال اين اعتصاب 100 پرواز از 316 پرواز خود را در روز پنج شنبه لغو كرده است. اين شركت ديروز نيز مجبور شد نزديك به 300 پرواز خود را لغو كند! لغو پروازها هزاران مسافر را در فرودگاه فرانكفورت سرگردان كرده است.
از پرتغال نيز خبر مي رسد، بزرگترين اتحاديه هاي كارگري براي نشان دادن اعتراض خود به سياست هاي اقتصادي دولت، در حال برنامه ريزي يك اعتصاب سراسري هستند.
«كنفدراسيون عمومي كارگران»، مهمترين اتحاديه كارگري پرتغال اعلام كرد، در تاريخ 22 مارس سال جاري ميلادي (چهارم فروردين 91) عليه استثمار،رياضت اقتصادي، فقر و در راستاي حمايت از حقوق كارگران جوان و نسل هاي جوان تر يك اعتصاب سراسري برگزار مي كند.
پرتغال همچون يونان و اسپانيا، براي دريافت وام از تروئيكاي اروپا و نجات از بحران اقتصادي، اجراي رياضت هاي طاقت فرساي اقتصادي را در پيش گرفته كه در عمل خشم مردم اين كشور را برانگيخته است. اما بسياري از كارشناسان و رهبران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به اين باور رسيده اند كه تنها راه نجاتشان نه كمك هاي مالي به اعضاي فقيرتر بلكه، رها كردن آنها به حال خودشان است! در همين رابطه، «ايوانجلس ونيزلوس»، وزير اقتصاد يونان كه كشورش به عنوان فقيرترين عضو منطقه يورو و اتحاديه اروپا شناخته مي شود، به صراحت اعلام كرد، برخي كشورهاي حوزه يورو ديگر خواهان حضور يونان در ميان خود نيستند!

 



حامد كرزاي براي صلح با طالبان از اسلام آباد كمك خواست

رئيس جمهور افغانستان براي تنظيم قرارداد صلح با طالبان از پاكستان درخواست كمك كرد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، «حامد كرزاي» كه براي حضور در نشست سه جانبه اسلام آباد به پايتخت پاكستان سفر كرده است، اين تقاضاي خود را با مقام هاي پاكستاني در ميان گذاشت.
حامد كرزاي در گفت وگو با نشريه آمريكايي «وال استريت ژورنال» تائيد كرد كه مذاكراتي بين آمريكا، دولت افغانستان و طالبان در ماه گذشته ميلادي صورت گرفته است.
از سوي ديگر برخي از رسانه ها از برگزاري چندين دور مذاكرات محرمانه بين مقام هاي ارشد كاخ سفيد و طالبان براي دستيابي به توافق صلح خبر دادند.
به گفته منابع آگاه در منطقه، اين مذاكرات بخشي از استراتژي واشنگتن به منظور فراهم آوردن زمينه خروج امن سربازان آمريكايي از افغانستان تا پايان سال 2014 به شمار مي رود.
گفته مي شود، پاكستان در هرگونه تلاش صلح با طالبان، به علت روابط تاريخي اش با اين گروه، طرف اصلي محسوب مي شود و ناظران بر اين باورند كه اسلام آباد با آوردن طالبان به ميز مذاكره تلاش دارد امتيازاتي در زمينه هاي مالي از آمريكا دريافت كند.
البته طالبان در واكنش به اين موضوع، مذاكره با آمريكا و دولت افغانستان را مردود اعلام كرده است.

 



جنگ و گريز در خيابان هاي بحرين انقلابيون: كوتاه نمي آييم

نيروهاي رژيم بحرين كه از حمايت نظاميان سعودي برخوردارند به معترضان آل خليفه در مناطق مختلف اين كشور حمله كردند كه يكي از انقلابيون به شهادت رسيد و تعداد زيادي مجروح شدند.
اعتراضات مردمي عليه جنايات آل خليفه همچنان در شهرها و روستاهاي بحرين ادامه دارد و نيروهاي امنيتي آل خليفه با همدستي نيروهاي آل سعود به معترضان حمله مي كنند.
مزدوران آل خليفه با پرتاب گاز اشك آور و گازهاي سمي تعداد زيادي از تظاهركنندگان را كه تصاوير قربانيان اعتراضات اخير را در دست داشتند مجروح كردند.
اين در حالي است كه يك انقلابي بحريني بر اثر جراحت ناشي از حمله نيروهاي امنيتي به منزلش و آتش زدن آن به شهادت رسيد.
نيروهاي امنيتي همچنين تعداد زيادي از جوانان انقلابي را بازداشت كردند. فعالان بحريني اظهار داشتند كه در جريان روزهاي اخير دست كم 100معترض دستگير شده اند.
مردم بحرين همزمان با تظاهرات جوانان انقلابي به پشت بام ها رفته و با فرياد الله اكبر در مقابل جنايت هاي رژيم آل خليفه درخواست كمك كردند.
نيروهاي امنيتي آل خليفه با محاصره خيابان ها و بستن را ه هاي اصلي كنترل مناطق حساس را به دست گرفته اند و با هرگونه تجمع و تظاهرات شديدا برخورد مي كنند.
اين در حالي است كه انقلابيون بحرين اعلام كرده اند كه كوتاه نمي آيند و اين انقلاب تا پاكسازي كامل اشغالگري آل خليفه و آل سعود ادامه پيدا مي كند.
در همين رابطه بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد از دولت بحرين و تظاهركنندگان خواست خويشتنداري كنند.
وي از مسئولان رژيم آل خليفه خواست به تعهدات بين المللي در حمايت از حقوق بشر احترام بگذارند.

 



مخالفت نخست وزير انگليس با استقلال اسكاتلند

نخست وزير انگليس در ديدار با وزير اول كابينه اسكاتلند تصريح كرد، به طور قطع با استقلال اين منطقه مخالف است.
به گزارش فارس، به نقل از شبكه «يورونيوز»، «ديويد كامرون»، نخست وزير انگليس روز پنجشنبه در ديدار با «الكس سالموند» وزير اول كابينه اسكاتلند در «ادينبورگ» اعلام كرد: به قدرتمندتر شدن اسكاتلند باور دارد اما با استقلال آن به طور قطع مخالف است.
وي همچنين تأكيد كرد: دولت اسكاتلند بايد همانند انگليس مستقل تصميم گيري كند و مي توان با يكديگر اين كار را به بهترين وجه انجام داد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه اسكاتلند تصميم دارد تا سال 2014 يك همه پرسي براي استقلال اين منطقه از بريتانيا برگزار كند.
«سالموند» در اين ديدار تصريح كرد: همه پرسي كه قرار است در اسكاتلند صورت بگيرد قرار است در خدمت مردم اين كشور باشد.
گفتني است، در صورت انجام اين همه پرسي، اسكاتلند مي تواند پس از سه قرن از بريتانيا استقلال يابد.

 



رئيس جمهور آلمان به اتهام فساد مالي محاكمه مي شود

با استعفاي رئيس جمهور آلمان، راه براي محاكمه وي به اتهام فساد مالي هموار شد.
سرانجام پس از ماه ها فشار از سوي مردم و برخي احزاب سياسي، «كريستين وولف» رئيس جمهور آلمان روز گذشته طي يك نطق تلويزيوني رسما استعفا كرد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است «وولف» در اين نطق تلويزيوني گفت: در مدت زمان گذشته اشتباهاتي صورت گرفته كه ديگر نمي خواهم اين مقام در آلمان صدمه ببيند. من استعفا مي دهم تا راه براي آمدن يك رئيس جمهور جديد باز شود.
به گزارش فارس، اين استعفا در حالي بيان مي شود كه دو روز قبل از آن، دادگاه شهر «هانوفر» به پارلمان آلمان توصيه كرد مصونيت سياسي رئيس جمهور لغو شود تا راه براي بررسي اتهامات وي در دادگاه هموار شود.
گفتني است، رئيس جمهور مستعفي آلمان از ماه دسامبر سال 2011 به اتهام استفاده از نفوذ خود براي دريافت يك وام 500 هزار يورويي با بهره كم تحت فشار قرار داشت. رئيس جمهور 52 ساله آلمان همچنين متهم است يك روزنامه را تحت فشار قرار داده تا ماجراي فساد مالي وي را منتشر نكند.
پيش از اين به دنبال افزايش فشارها «وولف»، با حضور در يك برنامه تلويزيوني، از مردم عذرخواهي كرده و گفته بود حاضر نيست به خواست مردم مبني بر كناره گيري از قدرت تن دهد!
معترضان آلماني معتقدند، «وولف» شايستگي بودن در اين سمت را ندارد. برخي رسانه ها با انتشار اين خبر نوشتند، رئيس جمهور آلمان با اين اقدام باعث رسوايي و شرمساري «مركل» صدراعظم آلمان شده است. «مركل» نيز پيش از اين اعلام كرده بود همچنان از رئيس جمهور حمايت مي كند!

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14