(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 فروردین 1391- شماره 20180

كوتاه اقتصادي
كاهش شديد قيمت سكه و طلا در بازار
پاسخ مرادي به سؤالات مردم در گفت وگو با كيهان
صف تخليه كاميون هاي حامل سيب زميني و پياز در ميادين
نگراني توليد و مصرف كنندگان از نوسانات قيمت كالا به حداقل مي رسد
معاون وزير راه و شهرسازي: تا سال آينده نرخ بليت هواپيما آزاد مي شود
پس از يك دهه وقفه صادرات مستقيم برنج هندي به ايران از سر گرفته شد
پرهيز از برخورد شعاري با نامگذاري سال جاري
وال استريت ژورنال: بانك هاي كوچك تحريم ها عليه ايران را ناكام گذاشتند
رئيس مركز همكاري هاي امور دام: نرخ شير و گوشت روزانه تعيين مي شود
مهلت 3 ماهه به بدهكاران شركت گاز



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت مادر تخصصي فرودگاه هاي كشور با بيان اين كه دريافت گواهينامه فرودگاهي جزو ضوابط و استانداردهاي ايكائو است و هشت فرودگاه بين المللي امام خميني(ره)، مهرآباد، شيراز، مشهد، تبريز، اصفهان، زاهدان و بندرعباس در اولويت دريافت گواهينامه از سازمان هواپيمايي كشوري هستند تصريح كرد: فرودگاه شيراز در اسفندماه موفق به دريافت گواهينامه از سازمان هواپيمايي كشوري شد و گواهينامه فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) نيز آماده است و در اوايل سال جاري تحويل داده مي شود.
¤ معاون ساخت و توسعه بزرگراه هاي شركت ساخت با اشاره به اينكه هزينه اتمام بزرگراه تهران- قائم شهر 170ميليارد تومان برآورد مي شود، از پيشرفت 60درصدي اين پروژه و اتمام آن تا پايان سال 92 خبر داد.
¤ با تصويب دولت، وزارت راه و شهرسازي مجاز شد؛ با انتشار 4 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت، 52 طرح عمراني ويژه طرح هاي مهر ماندگار را تكميل كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 2293 الي 2298، 4430 الي 4435، 5580، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ وجوه حاصل از فروش سهام 28 شركت دولتي بابت بازپرداخت بدهي دولت به صندوق بازنشستگي كشوري اختصاص مي يابد. هيئت وزيران به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي قانون تصويب كرد؛ سهام بنگاهها، اموال و دارايي هاي دولت و متعلق به دولت توسط سازمان خصوصي سازي (پس از كسر سهام ترجيهي) به عنوان كمك دولت تا سقف 18300 ميليارد ريال به صندوق بازنشستگي كشور واگذار مي شود.
¤ دبيركل كانون شركت هاي خدماتي گفت: براساس نظر معاونت حقوقي دولت قراردادهاي حجمي، مشمول مصوبه لغو قراردادهاي پيمانكاري دستگاه هاي اجرايي نمي شود. داود جواني با اشاره به مصوبه هيات وزيران در بهمن ماه سال گذشته در خصوص قراردادهاي حجمي شركت هاي پيمانكاري اظهار داشت: براساس اين مصوبه بايد قرارداد دستگاه هاي اجرايي به منظور تامين نيروي انساني لغو شود كه اين مصوبه داراي ابهاماتي بود.
¤ معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: ورود 10 هزار مگاوات برق به مدار تا پايان دولت دهم يكي از موارد اجراي طرح مهر ماندگار است. محمد بهزاد افزود: طرح مهر ماندگار شامل اتمام 700 پروژه نيمه تمام است كه در راستاي اين طرح و در حوزه وزارت نيرو 50 سد، 112 طرح آبياري و زهكشي، 20 طرح آبرساني و 23نيروگاه به ميزان 10 هزار مگاوات برق وارد مدار خواهد شد.
¤ يك صنعتگر CNG گفت: تا پايان امسال در مورد مخزن CNG با حمايت هاي دولت مي توانيم به خودكفايي برسيم و در كيت هاي نسل چهارم نيز با سياست هاي حمايتي دولت چنين امكاني وجود دارد.
¤ از ابتداي مهرماه امسال تنها آن دسته از لامپ هاي رشته اي التهابي توليد داخل يا وارداتي قابليت عرضه در بازار داخل كشور را خواهند داشت كه داراي هولوگرام مخصوص باشند. ضمن اين كه از ابتداي سال 1393 نيز توزيع لامپ هاي رشته اي التهابي با توان بيش از 40 وات در بازار داخلي كشور ممنوع خواهد بود.

 



كاهش شديد قيمت سكه و طلا در بازار

قيمت انواع سكه و طلا در بازار داخلي علي رغم افزايش قيمت جهاني طلا با كاهش شديدي مواجه شد و براساس آن، نرخ سكه طرح قديم به 730هزار تومان و طرح جديد به 720 هزار تومان رسيد.
به گزارش خبرنگارما، قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم ديروز در بازار 730 هزار تومان، طرح جديد 720 هزارتومان، نيم سكه 361هزار تومان ،ربع سكه 185هزار و 500 تومان بود.
اين نرخها روز دوشنبه به ترتيب 745 هزار تومان، 731 هزار تومان، 368هزار تومان و 191 هزار تومان بود كه افت بسيار شديدي را نشان مي دهد. قيمت هر قطعه سكه گرمي ديروز در بازار نسبت به روز قبل با كاهش مواجه شد و از 103هزار تومان به 100 هزار تومان رسيد.
نرخ هر گرم طلاي زرد 18 عيار ديروز در بازار داخلي با كاهش شديدي همراه شد و به 73 هزار و 757 تومان رسيد، اين نرخ ديروز 74 هزار و 796 تومان بود.
نرخ هر اونس طلا ديروز در بازارهاي جهاني 1645 دلار بود، اين نرخ روز دوشنبه 1642 دلار بود.
دلايل توقف
پيش فروش سكه
رئيس كل بانك مركزي با تشريح دلايل توقف پيش فروش سكه با هدف جلوگيري از زيان متقاضيان سكه هاي پيش فروش شده گفت: با تحويل 4 ميليون قطعه سكه شاهد افت قيمت خواهيم بود.
محمود بهمني درگفت وگو با فارس با بيان اينكه بانك مركزي براي جلوگيري از زيان افرادي كه در دوره هاي سوم و چهارم پيش فروش سكه اقدام به خريد كرده اند فعلاً پيش فروش جديدي آغاز نخواهد كرد، اظهار داشت: با توجه به افت قيمت طلا در بازارهاي جهاني و نزديك شدن به موعد تحويل سكه هاي پيش فروش شده در مرحله اول، قيمت سكه در بازار طي روزهاي اخير كاهش داشته است.
وي ادامه داد: از آنجا كه با تحويل 4 ميليون قطعه سكه پيش فروش شده شاهد افت قيمت خواهيم بود، ممكن است قيمت در بازار به كمتر از نرخ پيش فروش شده در مراحل سوم و چهارم برسد كه در اين صورت خريداران در اين دوره متضرر مي شوند.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به انجام دو اقدام براي جلوگيري از ضرر خريداران سكه هاي پيش فروش شده گفت: در اين راستا براي بازگشت ثبات به بازار پس از كاهش قيمت ها، بانك مركزي دور جديد پيش فروش را آغاز نخواهد كرد.
وي اقدام بعدي را پيشنهاد روش هاي جايگزين به دارندگان حواله هاي پيش خريد عنوان كرد و افزود: براين اساس خريدار در صورت تمايل مي تواند به جاي دريافت سكه معادل آن اوراق مشاركت با نرخ 20 درصد اخذ كند.
بهمني تأكيد كرد: استفاده از اين روش هاي جايگزين تنها با هدف جلوگيري از زيان خريداران سكه هاي پيش فروش شده و مديريت بهتر بازار است و اگر تمامي خريداران سكه هاي خود را مطالبه كنند، بانك مركزي هيچ مشكلي در تأمين سكه ها ندارد.
ورود 4 ميليون قطعه سكه به بازار در يك ماه
6 روز ديگر اولين دوره سكه هاي پيش فروش شده واگذار مي شود و هر چه به زمان تحويل سكه ها نزديك تر مي شويم، قيمت ها در بازار بيشتر كاهش مي يابد.
به گزارش ايسنا، براساس آخرين اطلاعات در يك ماه نخست پيش فروش سكه، 4 ميليون و 100 هزار قطعه سكه توسط مردم پيش خريد شده است. بنابراين در فاصله 30 روز از 29 فروردين ماه قاعدتاً بايد همين تعداد سكه به بازار روانه شود.
ادامه روند تحويل سكه هاي پيش فروشي در دوره هاي بعد كه مجموع سكه ها را به بيش از 9 ميليون مي رساند مي تواند افت قيمت اين كالا را بيش از پيش نمايان سازد.
تمهيد بانك مركزي براي ارائه اوراق مشاركت به جاي سكه ها اگرچه مي تواند از متضرر شدن برخي خريداران خرد سكه جلوگيري كند اما اين نگراني در ميان مسئولان بانك مركزي وجود دارد كه بخش قابل توجهي از سكه ها توسط دلالان پيش خريد شده باشد.
با اين فرض كه اين عده سكه ها را با ديد افزايش قيمت خريداري كرده باشند، ممكن است از ورود به بازار خودداري كرده و قيمت ها را در سطح كنوني ثابت نگه دارند.
به نظر مي رسد در حال حاضر نمي توان تحليل دقيقي از نوسان قيمت سكه پس از آغاز تحويل سكه هاي پيش فروشي ارائه داد و بايد منتظر بود تا اين روند آغاز شود.
كيهان: رئيس كل بانك مركزي در اظهارنظري تعجب برانگيز، در حالي توقف پيش فروش سكه را با هدف جلوگيري از زيان خريداران قبلي اعلام مي كند، كه اين اقدام در حقيقت به نفع دلالان است،زيرا قطعا بيشتر خريداران سكه هاي پيش فروشي، دلالان هستند. بانك مركزي بايد در چنين شرايطي كه قيمت سكه در حال كاهش است، پيش فروش را ادامه دهد تا توده مردم كه منتظر پايين آمدن قيمت سكه بودند، بتوانند سكه و يا طلاي مورد نياز خود را تهيه كنند.

 



پاسخ مرادي به سؤالات مردم در گفت وگو با كيهان

رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها توضيحاتي درباره چگونگي رفع مشكلات عده اي از مردم براي دريافت يارانه نقدي ارائه كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در پي مشكلات ايجاد شده براي عده اي از مردم كه به اشتباه گزينه انصراف را در سامانه رفاهي براي دريافت يارانه خود انتخاب كرده بودند، بهروز مرادي رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها قبلا در گفت وگويي اعلام كرده بود كساني كه به اشتباه پس از ورود به اين سامانه گزينه انصراف را انتخاب كرده اند، براساس بررسي هاي انجام شده تعدادشان زياد نيست و مي توانند با مراجعه به شعبه بانكي كه حساب يارانه اي خود را در آن باز كرده اند ظرف مدت چند دقيقه اقدام به اصلاح درج گزينه مربوطه از طريق ورود به سامانه اطلاعات اقتصادي خود كنند. در اين رابطه عده اي از شهروندان در تماس با روزنامه اعلام كردند پس از مراجعه به بانك، مسئول مربوطه اعلام كرد: نمي تواند كاري در اين ارتباط براي آنها انجام دهد.
اظهارات جديد مرادي
در اين باره خبرنگار ما در گفت وگويي اختصاصي با مرادي رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها مشكل فوق الذكر را مطرح نمود كه وي در پاسخ گفت: چون موضوع واريز مابه التفاوت يارانه و مشكلات مربوط به آن مساله بسيار جديدي است لذا احتمال دارد كه بانكها در مراحل هماهنگي داخلي خودشان هنوز با مشكل مواجه بوده و بعضا نتوانسته باشند مساله را با تمامي شعب خود هماهنگ كنند.
وي افزود: سازمان هدفمندي يارانه ها به 18 هزار بانك به صورت آنلاين متصل است و درباره مشكل كساني كه به اشتباه گزينه انصراف را انتخاب كرده اند با بانكها هماهنگي صورت گرفته است، بنابراين افرادي كه اين مشكل را دارند بايد به بانك مربوطه مراجعه كنند.
در ادامه خبرنگار ما به مرادي يادآور شد كه بسياري از اين افراد به بانك مربوطه رفته اند ولي بانك ها براي آنها كاري نكرده اند.
رئيس سازمان هدفمندي يارانه ها در پاسخ اظهار داشت: اين افراد مي توانند با ارسال پيامك به شماره 300025 اعلام كنند كه «من براي حل مشكلم به فلان شعبه بانك مراجعه كرده ام ولي اين بانك مشكلم را حل نكرده است».
وي تاكيد كرد: سازمان هدفمندي يارانه ها پس از دريافت پيامك مزبور پيگير رفع مشكل آنها خواهد بود.
يكي ديگر از مشكلاتي كه تعداد محدودي از افراد با آن مواجه هستند، اين است كه اين افراد مدتي به عنوان مامور در كشورهاي خارجي مشغول به كار بوده و اقامت آن كشور را داشتند ولي در حال حاضر به علت پايان ماموريت به كشور بازگشته اند. يكي از اين افراد در نامه ارسالي به كيهان اعلام كرده است: من سال 88 ماموريتم در كشور تاجيكستان پايان يافت و به كشور بازگشتم. براي دريافت يارانه نيز در سامانه ثبت نام كردم و تا بهمن ماه سال گذشته يارانه نيز به حسابم واريز مي شد. ولي اخيرا به من اعلام شده چون شما مقيم خارج بوده ايد نمي توانيد يارانه دريافت كنيد.
مرادي در پاسخ به اين افراد نيز گفت: هر فردي اگر در طول يك سال، 6 ماه يا بيشتر خارج از كشور باشد از نظر ما مقيم خارج از كشور محسوب مي شود و به او يارانه تعلق نمي گيرد. وي ادامه داد: البته كساني كه بيش از 6 ماه از مدت بازگشت آنها به كشور گذشته و قصد اقامت دائم دارند، بايد با مراجعه به سايت رفاهي موضوع اقامت دائم خود در كشور را ثبت كنند و همچنين نياز به دريافت يارانه را اعلام كنند تا مجددا يارانه به حسابشان واريز شود.

 



صف تخليه كاميون هاي حامل سيب زميني و پياز در ميادين

دبير اتحاديه بارفروشان با بيان اينكه بار ديگر سريال تكراري سيب زميني و پياز در بخش كشاورزي تكرار شده است، گفت: صف 48 ساعته كاميون ها براي خالي كردن پياز در ميادين وجود دارد.
علي حاج فتحعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در حال حاضر پياز و سيب زميني در ميادين ميوه و تره بار مركزي تهران به وفور است و كاميون ها 48ساعت براي تحويل صف مي ايستند.
دبير اتحاديه بارفروشان افزود: هر كيلو پياز زرد به قيمت 100الي 150 تومان در بازار به فروش مي رسد كه براي حمل آن از جنوب به تهران نيز براي هر كيلوگرم 100 تومان كرايه پرداخت شده است.
وي گفت: كرايه حمل يك كاميون از بندرعباس تا تهران يك ميليون تومان است.
به گفته حاج فتحعلي قيمت يك كيلوگرم پياز تازه سفيد هم به دليل فراواني با زور به 250تومان به فروش مي رسد.
حاج فتحعلي همچنين قيمت يك كيلوگرم سيب زميني را هم 300 تومان عنوان كرد كه با كرايه هر كيلوگرم 100 تومان به ميادين تهران مي رسد.
دبير اتحاديه بارفروشان اعلام كرد: اين قيمت هيچ سودي براي كشاورز ندارد و تنها ضرر و زيان آنها را به همراه دارد.
وي افزود: دولت بايد اولاً با اجراي الگوي كشت مناسب از توليد فراوان در يك سال و توليد كمتر آن در سال بعد جلوگيري كند و اگر چنين اتفاقي افتاد با خريد و حمايت از كشاورز از ضرر و زيان آنها بكاهد.دبير اتحاديه بارفروشان تصريح كرد: بارها اتفاق افتاده كه كشاورزان به دليل قيمت پايين، محصول پياز خود را در خاك مدفون كرده اند و يا كشاورزان به كارگر پول داده اند تا سيب زميني فاسد شده انبارها را خالي كنند.

 



با ساز و كارهاي بورس كالا
نگراني توليد و مصرف كنندگان از نوسانات قيمت كالا به حداقل مي رسد

نقش بورس كالا فراهم آوردن امكانات مديريت ريسك براي توليدكنندگان و مصرف كنندگان است.
حسين پناهيان مديرعامل شركت بورس كالاي ايران، در نشستي خبري با عنوان مطلب فوق افزود: بورس كالا با ساز و كاري كه ايجاد مي كند، نگراني توليدكنندگان و مصرف كنندگان از نوسانات قيمت كالا را درآينده به حداقل مي رساند.
وي با اشاره به اينكه بورس كالا تمام معاملات انجام گرفته در آن را تضمين كرده است، گفت: سال گذشته بيش از 123 هزار قرارداد معاملاتي در بورس كالا به ثبت رسيد و با توجه به همين كاركرد ما هيچ نگراني در زمينه انجام تعهدات خريداران و فروشندگان نداشتيم بطوريكه از مجموع كل قراردادهاي ثبت شده فقط در يكي - دو مورد مشكلاتي پيش آمد كه آنها هم به خوبي مديريت شد و در تلاش هستيم حتي همين يكي دو مورد هم در سال بوجود نيايد.
مديرعامل بورس كالاي ايران تصريح كرد: كاركرد ديگر بورس كالا بحث كيفيت محصولات قابل معامله در آن است. بورس به هر كالايي اجازه معامله نمي دهد مگر آنكه از استانداردهاي كيفي لازم برخوردار باشد. در عين حال مكانيزم هاي نظارتي بورس كالا نيز مانع از ورود و معامله كالاهاي غيركيفي خواهد شد.
مديرعامل بورس كالاي ايران در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ارزش معاملات بورس كالاي ايران در سال 89 معادل 3 درصد توليد ناخالص داخلي كشور به قيمت هاي جاري بود و اين نسبت در سال گذشته به 7 درصد رسيد كه عمده ترين دليل آن توسعه قراردادهاي آتي به عنوان يكي از ابزارهاي مدرن بازار سرمايه بود.
وي در اين نشست از افزايش 141 درصدي ارزش كل معاملات بورس كالاي ايران در سال گذشته خبر داد.
پناهيان در تشريح عملكرد سال گذشته بورس كالا گفت: در اين سال 20 ميليون و 351 هزار تن كالاي فلزي و معدني، كشاورزي، نفتي و پتروشيمي و طلا در بورس كالاي ايران مورد داد و ستد قرار گرفت كه ارزشي بيش از 302 هزارميلياردريال پيدا كرد. به اين ترتيب بورس كالاي ايران در سال گذشته 50 درصد ارزش كل معاملات بازار سرمايه كشور را به خود اختصاص داده است.
به گفته مديرعامل بورس كالاي ايران حجم و ارزش معاملات اين بورس در سال گذشته به ترتيب 20 و 141 درصد نسبت به سال 89 افزايش نشان مي دهد كه بخش مهمي از افزايش ارزش معاملات سال قبل به رشد قابل توجه معاملات قراردادهاي آتي بورس كالا ارتباط پيدا مي كند.
وي با اعلام داد و ستد يك ميليون و 919 هزار قرارداد آتي سكه طلا به ارزش 131 هزار ميليارد ريال در سال گذشته گفت: مقايسه اين آمار با ارقام سال 89 از افزايش 1247درصدي حجم و 2602 درصدي يا 27 برابري ارزش معاملات آتي سكه طلا حكايت دارد.
پناهيان در ادامه به تشريح مهم ترين برنامه هاي كاري بورس كالا در سال جديد پرداخت و گفت: امسال تكميل برنامه استراتژيك، استقرار زمينه هاي رشد و توسعه بازار، تقويت فرايند نظارت بر عمليات بازار، فراهم نمودن زمينه هاي مديريت ريسك، نهادينه كردن فعاليت هاي پژوهشي كاربردي و تقويت هر چه بيشتر زيرساخت هاي فناوري اطلاعات را در دستور كار داريم.
وي افزود: امسال فعال كردن معاملات نفت خام و فرآورده هاي آن را در تعامل با شركت ملي نفت ايران همچنان پي گيري نموده و طراحي و تدوين قراردادهاي آتي نفت خام را در برنامه خواهيم داشت.
مديرعامل بورس كالاي ايران افزود: پذيرش قراردادهاي سلف موازي قير در هيئت پذيرش بورس كالا براي انجام معاملات ثانويه آن در اين بورس نيز از ديگر اقداماتي است كه امسال با جديت پي گيري خواهد شد.

 



معاون وزير راه و شهرسازي: تا سال آينده نرخ بليت هواپيما آزاد مي شود

معاون وزير راه و شهرسازي از آزادسازي نرخ بليت هواپيما تا سال آينده خبر داد.
شهريار افندي زاده در گفت وگو با فارس با اشاره به برنامه ريزي هاي دولت براي اجراي گام دوم هدفمندي يارانه ها، اظهار داشت: نمايندگان مجلس، دولت را مكلف كردند از آغاز سال سوم برنامه پنجم (سال 1392) نرخ حمل و نقل هوايي را به طور كامل آزاد كند.
وي ادامه داد: براساس مصوبه مجلس، دولت مكلف شد تا پايان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازي نرخ خدمات حمل و نقل هوايي بار و مسافر اقدام كند و از ابتداي سال سوم برنامه پنجم (1392) ضمن آزادسازي كامل نرخ حمل و نقل هوايي، خدمات فرودگاهي و شبكه پروازي، لغو تخفيفات تكليفي و هرگونه معافيت در زمينه بهره برداري از خدمات ناوبري هوايي، فرودگاهي، نشست و برخاست، خدمات پروازي، واگذاري اماكن و ساير موارد مرتبط نسبت به واقعي نمودن نرخ آنها اقدام كند.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها خاطرنشان كرد: به هر حال بايد برنامه امسال در راستاي ادامه اهداف برنامه پنجم متناسب شود.
افندي زاده تأكيد كرد: در مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها با توجه به تجربياتي كه در گام اول وجود دارد، وزارت راه و شهرسازي پيشنهادات خود را به ستاد هدفمندسازي يارانه ها در زمينه هاي مختلف ارائه داده است.
معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: در اين زمينه جلسات مختلفي از دو ماه قبل آغاز شده است و هر زمان كه اجراي مرحله دوم قانون هدفمندسازي ابلاغ شود، همزمان با آن تمام مصوبات مربوط توسط دولت ابلاغ خواهد شد و در اين باره جلسات توجيهي در مرحله نهايي قرار دارد.
وي تأكيد كرد: لازم است زمينه هاي آزادسازي كامل نرخ و ايجاد رقابت سالم را ايجاد كنيم تا آزادسازي كامل نرخ ها در سال 92 به بهترين وجه اجرا شود.
افندي زاده خاطرنشان كرد: در راستاي واقعي شدن نرخ بليت هواپيما، جلساتي با شركت هاي هواپيمايي انجام شده و برنامه هاي پيشنهادي در حال تهيه است.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در همين راستا جلساتي مستمر با ستاد هدفمندسازي يارانه ها نيز در حال انجام است و در اين زمينه تلاش خواهيم كرد با كمك ستاد هدفمند سازي و دولت بتوانيم در اجراي مرحله دوم قانون هدفمندسازي به بهترين وجه عمل كنيم و افزايش قيمتي كه در بليت ها اعمال مي شود و يا كمك هايي كه دولت در مسايل ارزي انجام مي دهد با كمك خود شركت هاي حمل و نقل هوايي، با كمترين خطا اجرا شود.
وي خاطرنشان كرد: البته شركت هاي حمل و نقل هوايي نيز بايد نسبت به كاهش هزينه هاي خود و افزايش بهره وري و كارايي اقدام كنند.
نماينده تام الاختيار وزارت راه در هدفمندي يارانه ها ادامه داد: در مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها، بيشتر حمل و نقل داخلي مطرح است كه اقدامات لازم در اين باره انجام خواهد شد.

 



پس از يك دهه وقفه صادرات مستقيم برنج هندي به ايران از سر گرفته شد

رئيس انجمن صادركنندگان برنج هندي گفت: مكانيسم پرداخت بهاي كالاهاي صادراتي هند به ايران با روپيه راه اندازي شده و بدين ترتيب صادرات برنج باسماتي به ايران پس از يك دهه وقفه از سر گرفته شده است.
به گزارش فارس، ويجه ستيا افزود: ايران بزرگترين بازار برنج باسماتي هند محسوب مي شود و حدود 20 درصد صادرات سالانه اين محصول را به خود اختصاص داده است.
وي در ادامه گفت: انتظار داريم با راه اندازي مكانيسم جديد، صادرات برنج باسماتي هند به ايران در سال جاري 10 تا 15 درصد افزايش يابد.
صادرات مستقيم اين محصول به ايران هزينه هاي حمل ونقل را كاهش مي دهد و ممكن است باعث افزايش تقاضا براي آن از سوي واردكنندگان ايراني شود.
طي 7 تا 8 سال گذشته برنج هند از طريق كشورهاي ثالث به ويژه امارات به ايران صادر مي شد.
ايران و هند با هدف دور زدن تحريم هاي مالي آمريكا اخيرا مكانيسمي را طراحي كرده اند كه براساس آن 45 درصد پول نفت صادراتي ايران به هند به روپيه در بانك هاي هندي سپرده گذاري مي شود و بهاي كالاهاي صادراتي هند به ايران از اين حساب پرداخت مي شود.
براساس اين گزارش: بانك هندي يوسي او و بانك پارسيان ايران مبادلات مالي مربوط به صادرات برنج هند به ايران را تسهيل مي كنند.قيمت برنج باسماتي هند طي هفته هاي اخير 35 درصد كاهش يافته است. برخي كشورها مثل آلمان واردات اين نوع برنج از هند را به دليل آلوده بودن به مواد سمي و فلزهاي سنگين ممنوع كرده اند. در ايران نيز بررسي هاي متعددي در اين رابطه انجام گرفت و گزارش هاي متناقضي منتشر شد.

 



نمايندگان اتاق بازرگاني تهران خواستار شدند
پرهيز از برخورد شعاري با نامگذاري سال جاري

نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در نخستين نشست سال جاري خود به اظهارنظر درباره چگونگي توليدملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني پرداختند.
در ابتداي اين نشست رئيس اتاق تهران تصريح كرد: اگر قرار است از توليد حمايت كنيم دولت بايد بدهي خودش را بدهد البته دولت بايد منابع لازم را داشته باشد لذا لازم است مجلس منابع لازم را در اختيار دولت قرار دهد تا مجلس به دولت امكان ندهد دولت نمي تواند كار كند اگر قرار است منافع حياتي كشور حوزه اقتصادي باشد نبايد دراين حوزه دعوا و نزاع كرد. امروز حوزه ما نبايد حوزه دعوا باشد بايد حوزه تعامل داشته باشيم، امروز كه بودجه در اختيار مجلس است مجلس مي تواند تعامل لازم را در اين خصوص با دولت داشته باشد. مجلس نبايد كاري كند كه ملت از آن طلبكار شود مجلس بايد راهي پيدا كند كه دولت به وظايف خودش عمل كند.
يحيي آل اسحاق افزود: توليدكنندگان هم بايد به وظايف خود عمل كنند در قيمت، كيفيت، خدمات پس از فروش، دورانديشي، نگاه برون نگر بايد برنامه ريزي بلندمدت براي توسعه وجود داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران تاكيد كرد: دولت بايد بخشي از هزينه هاي مترتب در جامعه را تامين كند اگر اين حوزه، حوزه جنگ است دولت بايد در هزينه هاي مردم مشاركت كند مردم هم اگر جنس خارجي بخرند آب در آسياب دشمن ريخته اند و غيرت ايراني اجازه نمي دهد چنين اتفاقي بيافتد.
وي همچنين تاكيد كرد جنس اقتصاد، شعاري نيست و بايد كار دقيق كرد. در ادامه محسن خليلي از صنعتگران اتاق تهران با انتقاد از عاطل ماندن امكانات و پتانسيل هاي بخش هاي مختلف افزود: «بايد در كنار صنعت، استراتژي توسعه، كشاورزي و خدمات را نيز بنويسيم و با هم تلفيق كنيم تا امكانات روي زمين مانده ما بهره ور شود.» خليلي با اشاره به اين كه توليد زير سيستم جهاد اقتصادي است گفت: «اگر به فرمايشات مقام معظم رهبري به درستي عمل شده بود وضعيت توليد اكنون بسيار بهتر مي بود. حداقل امسال بياييد تمام تلاشمان را براي پياده كردن اين هدف و اين شعار به كار بگيريم».
محسن حاجي بابا، از اعضاي هيات نمايندگان اتاق تهران هم در ادامه اين نشست از كمبود نقدينگي گلايه كرد و گفت: «مي گويند، براي جبران كمبود نقدينگي به بانك ها مراجعه كنيد در حالي كه بانك ها هم پولي در بساط ندارند. راهكار اين است كه بانك مركزي براي شبكه بانكي تامين منابع كند.» او اضافه كرد: «اين وضعيت حكايت از آن دارد كه بانك مركزي، توانايي مديريت شبكه بانكي را ندارد.» حاجي بابا راهكاري هم براي حمايت از توليد داخلي ارائه كرد و گفت: «بايد مصرف توليدات داخلي را ترويج كنيم.» البته، يكي از راه هاي حمايت از توليدات داخلي ر ا جلوگيري از واردات دانست: « دليلي ندارد، كالاهايي وارد كشور شود كه حتي بيش از ميزان تقاضا توليد مي شود.»
محمدصادق مفتح پس از سخنان گلايه آميز حاجي بابا از اقدامات سختگيرانه و نادرست سازمان استاندارد براي صدور مجوز ورود مواد اوليه به بخشنامه اخير وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد و گفت: «براي واردات مواد اوليه نيازي به گواهي نيست و تنها با نامه مديرفني و مديرعامل شركت مي توان مواد اوليه مورد نياز را وارد كرد».
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با لازم الاجرا خواندن اين بخشنامه از ابتداي سال جاري تاكيد كرد كه واردات مواد اوليه توسط بازرگاناني كه خود توليدكننده نيستند متفاوت از اين موضوع است اما توليدكنندگان براي واردات مواد اوليه مورد نياز خود هيچ مشكلي ندارند. هم چنين بازرگاناني كه مواد اوليه براي فروش به يك شركت خاص و مشخص نيز وارد مي كنند مي توانند از اين بخشنامه استفاده كنند.
سخنران پاياني نشست صبح ديروز علاميرمحمد صادقي نايب رئيس اتاق تهران بود و پيشنهاد داد كه در اتاق تهران كميسيوني مرتبط با شعار اقتصادي امسال تشكيل شود.

 



وال استريت ژورنال: بانك هاي كوچك تحريم ها عليه ايران را ناكام گذاشتند

روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال» از ناكامي تحريم هاي بانكي عليه ايران خبر داد.
به گزارش فارس وال استريت ژورنال نوشت: به رغم قطع همكاري بانك هاي بزرگ بين المللي با ايران اكنون بانك هاي كوچك و ناشناخته به بازار مبادلات مالي و بانكي ايران وارد شده اند. براساس اين گزارش: بانك روسيه چك در مسكو و بانك كانلون چين از جمله بانك هايي هستند كه مبادلات مالي و ارزي با ايران انجام مي دهند.
بدين ترتيب به رغم تحريم ها مبادلات مالي ايران با دنياي خارج متوقف نشده بلكه صرفا اندكي هزينه هاي ايران در اين زمينه افزايش يافته است. براساس اين گزارش منابع آگاه بانكي اعلام كردند بانك هاي كوچك و ناشناخته علاوه بر دريافت هزينه هاي عادي بانكي براي انجام مبادلات مالي ايران با كشورهاي خارجي مبلغي هم به عنوان حق كميسيون دريافت مي كنند.
براين اساس پيش از اعمال تحريم هاي جديد بانكي بر ضد ايران، سيستم بانكي در كشورهاي عربي دو درصد كارمزد و حق كميسيون از ايران دريافت مي كردند ولي با تشديد تحريم هاي تجاري و بانكي اين رقم افزايش يافته است.
از سوي ديگر منابع آگاه اعلام كردند بانك هندوجاي سوئيس نيز به همكاري با شركت هاي سوئيسي كه مواد غذايي و محصولات كشاورزي به ايران صادر مي كنند، ادامه مي دهد. يك مقام ارشد اين بانك تصريح كرد دولت سوئيس اجازه لازم براي باز كردن اعتبار اسنادي براي صادرات محصولات كشاورزي و مواد غذايي عمده به ايران را داده است. اين روزنامه در ادامه افزود با تشديد تحريم هاي غرب بر ضد سيستم بانكي ايران طي ماه هاي اخير فعاليت بانك هاي خصوصي ايران در زمينه مبادلات ارزي افزايش يافته است و بانك هاي پاسارگاد، سامان و كارآفرين فعاليت هاي خود را در زمينه مبادلات ارزي و بانكي خارجي افزايش داده اند.

 



رئيس مركز همكاري هاي امور دام: نرخ شير و گوشت روزانه تعيين مي شود

رئيس هيأت مديره مركز همكاري هاي امور دام گفت: كمبود و گراني قيمت علوفه باعث شده شير خام و گوشت قرمز به نرخ روز عرضه شود و با نوسان همراه باشد.
جواد وكيلي گيلاني در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: به دليل كمبود شديد انواع علوفه، قيمت اين محصول طي سه ماهه اخير حداقل 50 درصد افزايش يافته كه باعث شده گوشت قرمز و شير خام نيز با نوسان و به نرخ روز شده است.
به گفته وي از زمستان سال گذشته، سويا از كيلويي 500 تومان به هزار و 600 تومان، كلزا از كيلويي 420 به 950 تومان، يونجه از كيلويي 450 به 950 تومان افزايش يافته است و قيمت انواع علوفه به طور ميانگين حداقل 50 درصد گران شده است.
وكيلي گيلاني اظهار كرد: در حال حاضر جو با سه قيمت متفاوت 475 تومان، 484 تومان و 503 تومان در اختيار دامداران قرار مي گيرد. مضاف بر اين كه اين محصول به موقع تأمين نمي شود و با كمبود مواجه است.
رئيس هيأت مديره مركز همكاري هاي امور دام، قيمت پايه شير خام را كيلويي 630 تومان عنوان كرد و گفت: هر كيلو شير صنعتي با احتساب جايزه و كرايه حمل 680 تا 700 تومان خريداري مي شود.
وي تصريح كرد: كمبود و گراني قيمت علوفه باعث شده شير خام و گوشت قرمز به نرخ روز عرضه شود و با نوسان همراه باشد.
وكيلي گيلاني گفت: به دليل افزايش شديد نرخ علوفه و نبود نقدينگي براي تأمين علوفه- آن هم به صورت نقدي- و همچنين با توجه به افزايش قيمت گوشت قرمز بسياري از دام هاي شيري روانه كشتار مي شوند كه اين امر باعث مي شود در فصل پاييز با كمبود مواجه شويم.
وي با ابراز گلايه از گرفتاري دامداران براي تأمين علوفه، اظهار كرد: عرضه علوفه طي چند ماهه اخير از ميزان تقاضا بسيار كمتر بوده كه اين امر باعث افزايش قيمت آن شده است و به تبع آن به دليل افزايش هزينه هاي توليد، قيمت شيرخام و گوشت متناسب با روز افزايش مي يابد. از سوي ديگر دامداران به دليل عدم توانايي مالي نگهداري دام و تأمين خوراك آنها، به سرعت دام هاي شيري را روانه كشتار مي كنند.
به گفته وي از اسفند ماه تاكنون قيمت دام سنگين و سبك حداقل 15 درصد افزايش داشته است.
وكيلي گيلاني خاطرنشان كرد: در حال حاضر هر كيلو گاو شيري چهار هزار و 600 تا چهار هزار و 800 تومان، هر كيلو گوساله نر شش هزار و 500 تومان تا هفت هزار تومان و هر كيلو گوسفند هشت هزار تومان از دامدار خريداري مي شود.

 



مهلت 3 ماهه به بدهكاران شركت گاز

مدير عامل شركت ملي گاز گفت: بدهكاران به اين شركت تنها 3 ماه فرصت دارند بدهي خود را تسويه كنند.
جواد اوجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به هشداري كه اخيراً مبني بر تسويه حساب كليه بدهكاران دولتي از قبيل نيروگاه ها، صنايع CNG و شركت هاي خصوصي و دولتي منتشر شده بود گفت: براساس مصوبه اي كه از هيئت دولت دريافت كرده ايم، همه بدهكاران بايد ظرف مدت 3 ماه بدهي خود به شركت ملي گاز را پرداخت كنند.
وي تأكيد كرد: در پايان اين فرصت سه ماهه در صورت عدم پرداخت بدهي، نرخ گازبها به ميزان بدهي به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.
مديرعامل شركت ملي گاز ادامه داد: اگر اين پرداخت ها صورت نگيرد، همانطور كه در قبل نيز اعلام شده بود در مرحله اول گاز مشتركين بدهكار قطع و در مرحله دوم نرخ گازبها به صورت آزاد محاسبه مي شود.
بنابراين گزارش هم اكنون حدود 2 هزار ميليارد تومان بدهي از طرف شركت هاي دولتي، خصوصي، صنايع و نيروگاه ها بايد به شركت ملي گاز ايران پرداخت شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14