(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 فروردین 1391- شماره 20180

عضوي كه كمتر آن را مي شناسيم
توليد پلاستيك از پوست تخم مرغ
نشانه هاي پيرچشمي
بازگشت قورباغه انگشت دراز
بادمجان درمان كم خوني
غذاهايي با طعم افسردگي
قحطي مادران را دخترزا مي كند
التهاب پوست
عفونت هاي ميكروبي و ويروسي عامل سينوزيت



عضوي كه كمتر آن را مي شناسيم

عليرضا سزاوار
مفاصل در بدن ما كاري بس مهم و تأثيرگذار انجام مي دهند كه ما هرگز دقت زيادي به آن نمي كنيم. تشبيه مفاصل بدن به يك لولاي فلزي با كيفيت هم اشتباه است. چرا كه بهترين لولاها 30سال و آن هم روزانه چند دفعه كار مي كنند، روغن كاري مي خواهند و در صورت تغيير سنگيني، جهت حركت يا هرگونه تغيير ديگر، محال است كه دوباره كار كنند.
اين در حالي است كه هر يك از مفاصل بدن كل وزن را تحمل مي كنند با اين وجود به دقت كار مي كنند و روغنكاري هم نمي خواهند مهمتر از همه حس دارند و ما را از موقعيت هاي خطرناك با خبر مي كنند. شما در تاريكي، فقط با اتكا به مفاصل تان است كه قدم برمي داريد و در صورت اختلال در عملكرد آنها نمي توانيد قدم از قدم برداريد. زندگي بدون عملكرد مفاصل يعني سكوت و مرگ. مفصل از دو سطح استخواني پوشيده از غضروف تشكيل شده و يك كپسول ليفي آن را احاطه كرده است تا مايع تغذيه كننده اش در آن قرارگيرد.
اهميت ورزش
عامل حيات و سلامت غضروف، فشار است. البته فشار معقول و متوازن. وظيفه عضلات اطراف آن هم ايجاد نيرو، كمك به پيشگيري از ايجاد فشار روي سطوح مفصل است.
گاهي اوقات از مفاصل بدن صداهايي مي شنويد و گاهي نيز به اشتباه صداي آن را درمي آوريد. برخلاف تصور، اين صداها حاصل ساييدگي نيست. جالب اينكه در صورت استفاده صحيح، احتمال سايش و اصطكاك در مفصل وجود ندارد و طي ده ها سال براي راهپيمايي در هزاران كيلومتر يا حتي چند ميليون كيلومتر، جاي نگراني نيست.
در واقع اين صداها فقط براي آگاهي شما از شرايط نامساعد مفصل ها است. اگر حركتي به ايجاد صدا منجر شود فشار زيادي را به مفصل وارد مي كند كه در نهايت منجر به صدمه ديدنش مي شود.
به طور كلي مفصل ها احتياج به مراقبت زياد ندارند. ورزش و فعاليت هاي منظم آنها را محكم و قوي مي كند. استراحت كردن براي سلامتي امري مهم است. تمرين و تقويت عضلات براي آنها بسيار مفيد است. چيزهايي از قبيل كمبود خواب، نيكوتين، اضافه وزن، كمبود حركت منظم و فشار بي موقع براي آنها بسيار رنج آور و آزاردهنده است.
يك مفصل از دو جزء استخواني تشكيل شده است كه سطوح اين استخوان ها در داخل مفصل به وسيله غضروف پوشيده شده است. اين دو استخوان با يك پوشش كيسه مانند به نام كپسول احاطه شده اند و داخل اين كپسول را مايع مفصلي پر كرده است كه ضمن كاهش استهلاك، تغذيه غضروف ها را به عهده دارد.
غضروف گردش خون ندارد و به واسطه همين مايع مفصلي تغذيه مي كند. با افزايش فشار به مفصل، مواد غذايي وارد غضروف مي شود و با برداشتن فشار از روي مفصل، مواد زائد تخليه مي شوند. پس ركن سلامت مفصل و غضروف هاي آن، اعمال فشار مناسب است كه معمولا در ورزش ها ايجاد مي شود، اما فشارهاي شديد و ناگهاني براي مفاصل بسيار مضر است.
مراكز اطلاع رساني درمفاصل
بهترين درمان درمقاوم سازي مفصل و تغذيه مناسب غضروف، اعمال فشار متناسب و منظم و به عبارتي ورزش دادن به مفصل است. تقويت عضلات، دوري از زندگي ساكن و ماشيني و نيز ورزش كردن، مهم ترين داروهاي پيشگيري از بروز صدمات مفاصل و به عبارتي آرتروز هستند.
سيستم هوشمند بدن انسان، ديگر امتياز خاص آن است. گيرنده ها و مراكز اطلاع رساني درمفاصل بدن وجود دارند كه در صورت استفاده نادرست از مفصل، فرد را از طريق صدا، خشكي يا درد با خبر مي كنند. صداهايي كه گاهي از مفاصل بدن خود مي شنويم، احساس خشكي صبحگاهي يا احيانا درد، نشانه هاي اين است كه از اين عضو ارزشمند به خوبي نگهداري نكرده ايم و در صورت ادامه از استفاده مجدد آن محروم مي شويم. جالب اينجاست كه در صورت ادامه وضعيت وخيم، همين گيرنده ها موجب تضعيف عضلات اطراف مفصل و اختلال درحركت مي شوند تا تخريب بيش از اين ادامه نيابد.
گاهي ديده مي شود شركت هاي توليدكننده وسايل كمك حركتي مانند زانوبند، كمربند ادعا مي كنند كه وسايل آنها مفاصل را از بروز آسيب حمايت مي كنند. با توجه به لزوم سيستم هوشمند گيرنده هاي داخل مفاصل با عضلات، متوجه مي شويم كه اين وسايل اصلا قادر نيستند جاي عضلات را بگيرند و بعضا با ايجاد ضعف دراين عضلات موجب وخامت اوضاع نيز مي شوند.
هر يك از مفاصل بدن تعدادي گيرنده عصبي از انواع مختلف دارند كه وظيفه آنها ارسال پيام به مغز و گزارش وضعيت مفصل از نظر موقعيت فيزيكي، تحريك ها، صدمات يا فشارهاي نامعقول است. اين گيرنده ها هر لحظه، وضعيت مفصل را به مغز گزارش و مغز با توجه به اين گزارشات براي انجام عكس العمل مناسب در مقابل حركت، نيرو يا فشار داخل مفصل، تصميم گيري مي كند. پس مي توان گفت كه مفاصل يك سيستم حمايت هوشمند و آگاهانه دارند. خواهش مي كنم سعي نكنيد آن را با يك زانوبند جامد و خارج از فرمان مغز مقايسه كنيد.
عضلات اطراف هر مفصل ضمن اين كه وظيفه ايجاد حركت دارند، وظيفه دريافت فشارهاي وارده به مفصل و تعديل آنها را نيز برعهده دارند. اين عضلات هم از مغز فرمان مي گيرند و هم به وسيله يك مدار كنترل اتوماتيك هدايت مي شوند و همچنين متصل به سيستم اطلاع رساني داخل مفاصل اطراف خود نيز هستند. چهار نوع گيرنده داخل مفصل، چند صدم ثانيه قبل از اعمال هرگونه فشار به مفصل، با كسب اطلاع از حواس ديگر مانند بينايي و پردازش آن، عضلات را براي جذب فشار آماده مي كنند تا هنگام اعمال هر نوع فشار به اندام ها، نيروي اضافه اي به مفصل وارد نشود.
منتظر آرتروز و لرزش دست و پا باشيد
بعضي عادت دارند با فشار به انگشتان دست، حركات سريع گردن يا فشار پا بر روي ستون فقرات كمري، اين صداها را ايجاد كنند. در يك تقسيم بندي ساده مي توان اين صداها را به دو دسته تقسيم كرد. يك دسته صداهاي حاصل از حركات مفصلي و دسته ديگر صداي حاصل از قولنج كردن مفاصل است كه طي يك فشار شديد در انتهاي دامنه حركتي ايجاد مي شود. تا زماني كه اين صداها با درد و التهاب همراه نباشد، گروه درمان نگراني زيادي براي ايجاد اين صداها ندارند، اما در صورتي كه توليد اين صداها، همراه با درد و التهاب باشد، بايد براي درمان مشكل موجود، به پزشك مراجعه كرد.
مهم ترين عارضه اين كار تضعيف مكرر عضلات حمايت كننده مفاصل است، چرا كه اختلال در سيستم هوشمند حمايتي مفاصل، اشكال در ارسال پيام ها و پاسخ ندادن به موقع و قوي عضلات را در بردارد و مفاصل مربوطه را دو چندان در معرض صدمه قرار مي دهد.
از جمله ديگر مضرات اين كار، آن است كه فشار زيادي به تمام بافت هاي اطراف مفصل از جمله عضلات، رباط ها و كپسول مفصلي وارد مي كند. عناصر غيرفعال اطراف مفصل كه در طول بلند خود قرار مي گيرند به مرور افزايش طول مي دهند و امكان انجام حركات دقيق را از فرد سلب مي كنند.
با اين كار در سن بالا منتظر آرتروز و لرزش دست و پا باشيد. احتمال لرزش در سنين بالاتر به علت اختلال در ارتباط گيرنده ها و عضلات، كاهش تمركز و كنترل حركت دقيق و كاهش ثبات مفصلي نيز وجود خواهد داشت. در اين زمينه بروز آرتروز با كاهش فشار عضلاني حتمي است.
منشا بسياري از سردردهاي غيرمشخص و حتي تاري ديد هم در همين عادت نابجا و خطرناك و فشارهاي غيرمعمول به ستون فقرات و گردن است. عروق تغذيه كننده مغز از گردن عبور مي كنند و هرگونه فشار به آنها، كه بيشتر به واسطه اسپاسم عضلات گردن ايجاد مي شود، مشكلات مغز و اعصاب را در سطوح مختلف ايجاد خواهد كرد.
براي پيشگيري از بروز پوكي استخوان بايد پرتحرك بود و به استخوان فشار آورد. براي داشتن قلبي سالم بايد به آن در حد معقول فشار آورد و دويد. تحرك كافي و ورزش، شما را در برابر هر مشكل و بيماري قوي و مصون مي كند. در مورد پيشگيري و درمان مفاصل، راهكار اصلي انجام ورزش هاي كششي و انعطاف پذيري مناسب است. هميشه مفاصل خود را در وضعيت خوب نگه داريد. عضلات قوي، راهپيمايي، غذاهاي سالم و به دور از مواد نگهدارنده، كاهش حركات ناگهاني و دوري از ورزش هاي شديد بدون گرم كردن، از مفاصل بدن شما محافظت مي كنند.
مهم ترين فاكتور موثر، افزايش انعطاف پذيري بدن است. انجام روزانه حداقل چند ورزش انعطاف پذيري و كششي در انتهاي دامنه حركتي موجب كاهش تشكيل حباب در مفاصل خواهد شد. حين ورزش و در تمام مفاصل، به تمرينات كششي و حركت به سوي تمرينات با حداكثر دامنه مجاز نيازمنديم، چرا كه در غير اين صورت زندگي روزمره به اجبار، بدن را به سمت دامنه حركت انتهايي خواهيم برد و به مفصل صدمه مي زنيم.

 



توليد پلاستيك از پوست تخم مرغ

گروهي از دانشمندان انگليسي روشي را يافتند كه به كمك آن مي توان پلاستيك دوستدار محيط زيست آينده را از پوست تخم مرغ به دست آورد.
به گزارش مهر، پلاستيك دوستدار محيط زيست آينده مي تواند از پوست تخم مرغ توليد شود و درعرصه هاي مختلفي شامل كيسه هاي پلاستيكي خريد تا مواد موردنياز در ساختمان سازي كاربرد داشته باشد.محققان كنسرسيوم غذا و نوشيدني «آي- نت» در دانشگاه تاتينگهام در لچستر انگليس در حال مطالعه روي متدهاي جديد كار روي بازيافت يكي از مهم ترين زباله هاي خانگي صنعني و غذايي يعني پوست تخم مرغ هستند.كليد اين هدف جديد در «گليكوسامينوگليكاني»ها نهفته است. اين پروتئين هاي مرتبط با قندها كه در پوست تخم مرغ بسيار فراوان هستند هم اكنون در بعضي از پلاستيك هاي زيستي به كار مي روند، اما به دلايل بالابودن هزينه هاي استخراج آنها استفاده بالايي ندارند.اين دانشمندان انگليسي تكنيكي را يافتند كه به كمك آن مي توان به روشي ارزان اين پروتئين ها را از پوست تخم مرغ استخراج كرد.مصرف پوست تخم مرغ براي شركت هاي محصولات غذايي كه براي تهيه خوراكي هاي خود، از تخم مرغ استفاده مي كنند مسئله اي نيست كه بي تفاوت از كنار آن گذشت.
اين شركت ها بايد پوسته ها را جمع آوري و به مراكز نگهداري زباله حمل كنند و سپس براي نابودي آنها هزينه هايي را متحمل شوند.
براي مثال، يكي از شركت هايي كه با اين كنسرسيوم انگليسي همكاري مي كندJustEgg نام دارد. اين شركت متخصص در توليد تخم مرغ سفت (نوعي تخم مرغ با محبوبيت بالا در بريتانيا) است.
اين شركت به طور متوسط هر هفته از1ميليون و 300 هزار تخم مرغ استفاده مي كند و حدود 10 تن پوسته به دست مي آورد كه بايد آنها را به مراكز نگهداري زباله انتقال دهد.
براساس گزارش آنساء، درمدت يك سال، تنها JustEgg حدود 480 تن پوست تخم مرغ را انتقال و حدود 30 هزار پوند براي نابودكردن آنها خرج كرد. پولي كه مي تواند صرف استخدام يك كارگر بيشتر و يا سرمايه گذاري در پروژه هاي جديد تحقيقاتي شود.

 



نشانه هاي پيرچشمي

يك فوق تخصص چشم گفت: تغيير فاصله براي بهبود مطالعه علامت پيرچشمي است.
محمد پاكروان در گفت وگو با فارس، درباره پيرچشمي گفت: در سنين ميانسالي، معمولاً در دهه چهارم عمر، غالب مردم دچار تاري ديد نزديك، مثلاً هنگام مطالعه، خياطي يا كار با كامپيوتر مي شوند و هيچ راهي براي فرار از اين مسئله وجود ندارد. غالب افراد حتي آنها كه قبلاً هيچ گونه مشكل چشمي نداشته اند در يك زماني در طول عمر دچار آن مي شوند.
اين فوق تخصص چشم افزود: درحال حاضر حدود 90ميليون نفر از مردم آمريكا دچار اين مشكل هستند يا تا سال 2014 دچار آن خواهند شد؛ بنابراين انرژي و سرمايه زيادي از جامعه صرف تهيه عينك، لنز تماسي يا جراحي براي اصلاح اين مشكل مي شود.
وي درمورد علائم و نشانه هاي پيرچشمي نيز گفت: فرد در آغاز پيرچشمي متوجه مي شود براي ديدن كتاب، روزنامه و ليست غذا بايد آنها را در فاصله اي دورتر نگه دارد تا قادر باشد آن را واضح ببيند يا از وسايل كمكي استفاده كند.
استاديار دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي اضافه كرد: اين افراد به هنگام كار نزديك، مانند خواندن، نوشتن و گل دوزي دچار سردرد، احساس درد، كشش و خستگي در چشم ها مي شوند.
وي در بيان اين مطلب كه چه چيزي باعث پيرچشمي مي شود، گفت: پيرچشمي براثر تغييراتي وابسته به سن در چشم ايجاد مي شود. اين مسئله متفاوت از تغييراتي است كه در شكل كره چشم و متأثر از مسائل ژنتيك، ضربه يا جراحي است كه در موارد دوربيني، نزديك بيني و آستيگماتيسم رخ مي دهند.
پاكروان افزود: پيرچشمي عموماً به دليل از بين رفتن تدريجي خاصيت ارتجاعي عدسي چشم با گذشت زمان و در نتيجه كاهش قدرت تطابق است. اين مسئله به دليل تغييرات پروتئين هاي عدسي چشم است كه با گذشت زمان باعث سختي عدسي و كاهش قدرت الاستيك آن مي شود.
وي درمورد نحوه درمان پيرچشمي اظهار داشت: عينك مطالعه شايع ترين وسيله براي اصلاح پيرچشمي است كه لازم است بيماري كه مشكل ديد دور ندارد تنها موقع كار نزديك از آن استفاده كند. همچنين درصورتي كه بيمار از لنز تماسي براي ديد دور استفاده مي كند مي تواند تنها از عينك براي ديد نزديك استفاده كند.
اين فوق تخصص چشم اضافه كرد: درصورتي كه بيمار قبلاً دچار نزديك بيني يا آستيگماتيسم نيز باشد لازم است از عينك هاي دوكانوني Bifocal استفاده كند؛ در اين صورت از قسمت بالاي عينك فواصل دور و از قسمت پايين عدسي اشياي نزديك را مشاهده مي كند.
وي افزود: همچنين با عينك هاي دو كانوني بيمار قادر خواهد بود فواصل دور و نزديك را واضح ببيند ولي حدفاصل آنها را همچنان تار مي بيند.
اين فوق تخصص چشم گفت: اگر بيمار نيازي به واضح ديدن ناحيه حدفاصل نيز داشته باشد، مي تواند از عينك هاي تدريجي استفاده كند. در اين گونه عينك ها قدرت عدسي عينك به تدريج از بالا به پايين افزايش مي يابد و خط مشخصي بين قسمت هاي متفاوت عدسي عينك، شبيه آن چيزي كه در عينك هاي دوكانوني وجود دارد، ديده نمي شود.
پاكروان تأكيد كرد: استفاده از عينك ها در ابتدا ممكن است آزاردهنده باشد ولي بعد از مدتي بيمار با آن تطبيق يافته و به راحتي از آن استفاده مي كند.
وي گفت: برخي افراد اين نوع عينك را به دليل نداشتن خط قابل رويت به عينك هاي دوكانوني ترجيح مي دهند؛ البته با اين نوع عينك بيمار قادر است همه فواصل را واضح ببيند.
وي تصريح كرد: با افزايش سن، سخت شدن عدسي بيشتر مي شود و به همان ميزان قدرت تطابق نيز كمتر شده و شماره عينك بالاتر مي رود. بنابراين لازم است به فواصل يك تا چند سال، شماره عينك تغيير يابد و قوي تر شود.

 



بازگشت قورباغه انگشت دراز

گروهي از زيست شناسان در كشور «بوروندي» در آفريقا با گونه اي با عنوان «قورباغه انگشت دراز» روبه رو شدند كه از 63 سال قبل تاكنون مشاهده نشده بود.
به گزارش مهر، اين قورباغه انگشت دراز كه با نام علمي Burundi Cardioglossa cyaneospila شناخته مي شود اولين و آخرين بار در سال 1949 مشاهده و شناسايي شد و در مدت 63 سال از كشف آن ديگر هرگز ديده نشد.
در روزهاي اخير گروهي از دانشمندان آكادمي علوم كاليفرنيا در سانفراسيسكو اعلام كردند كه اين گونه را كه تاكنون تصور مي شد منقرض شده است بار ديگر پيدا كردند.
اين جانور دوزيست كه 2/3 سانتيمتر طول دارد در مدت يك ماموريت اكتشافي در بوروندي در دسامبر 2011 پيدا شد اما خبر مشاهده دوباره آن اكنون اعلام شده است.
براساس گزارش نشنال جغرافي، اطلاعات بسيار كمي درباره زيست شناسي و جمعيت Cardioglossa cyaneospila در دسترس است و براي مثال، هنوز هدف از تكامل انگشت دراز در اين حيوان مشخص نيست.

 



بادمجان درمان كم خوني

مصرف بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع كم خوني مؤثر است.
ريشه بادمجان و شاخه هاي خشك شده و برگ هاي آن نيز خونريزي را بند مي آورند .
بادمجان پادزهر خوبي براي مسموميت هاي حاصل از خوردن قارچ سمي است. خوردن بادمجان گرفتگي رگ ها را باز مي كند و شخص را از خطر سكته قلبي محفوظ مي دارد.
بادمجان برطرف كننده يبوست است. البته مصرف دانه هاي بادمجان ايجاد يبوست مي كند.
بادمجان مقوي معده است اين ماده غذايي به دليل فيبر بالا از سرطان گوارش جلوگيري مي كند.
بادمجان داراي تركيباتي شامل فيبر، منيزيم، مس، ويتامين هاي B1B6B3 و فولاد است.
فيبر بالاي بادمجان همچنين كاهنده كلسترول خون است و ويتامين B3 اين ماده غذايي راديكال هاي آزاد را از بين مي برد و ريسك بيماري قلبي و عروقي را كاهش مي دهد.
مصرف خام بادمجان براي بيماران آسمي مضر است.
اين ماده غذايي در عين حال ادرارآور و نرم كننده سينه هم هست .

 



غذاهايي با طعم افسردگي

گروهي از پژوهشگران اسپانيايي در بررسي هاي خود نشان دادند غذاهاي فوري (فست فود) منجر به بروز اختلالات روحي مي شود.
به گزارش مهر، دانشمندان دانشگاه لاس پالاماس و دانشگاه گرانادا دريافتند كه اصطلاح غذاهاي فوري يا فست فود نه تنها موجب چاقي مي شود، بلكه مي تواند به افسردگي منجر شود.
نتايج پژوهشهاي اين محققان حاكي از آن است كه مصرف زياد اسنك، شيريني هاي آماده و نوشابه هاي گازدار 51 درصد خطر ابتلا به افسردگي را افزايش مي دهند.اين محققان به منظور دستيابي به اين نتايج در يك دوره زماني مشخص نوع رژيم هاي غذايي و حالت سلامت روحي و ذهني حدود 9 هزارنفر را تحت كنترل قرار دادند.
هيچ يك از اين افراد در گذشته سابقه بيماري افسردگي نداشتند و هرگز تحت درمان ضدافسردگي قرار نگرفته بودند.
در دوره تحقيق در 493 نفر افسردگي تشخيص داده شد به اين ترتيب، دانشمندان اسپانيايي ارتباط مستقيم ميان خطر افسردگي و مصرف مداوم غذاهاي فوري را در رژيم هر يك از اين افراد مبتلا به افسردگي كشف كردند.
به گفته اين دانشمندان، به هر ميزان كه روش غذاخوردن اشتباه باشد به همان ميزان خطر رنج بردن از بد زندگي كردن افزايش مي يابد.
اين درحالي است كه غذاهايي مثل ماهي (غني از امگا3)، سبزيجات تازه و خوراكي هايي كه غني از ويتامين هاي گروهB هستند مانند تركيبات ضدافسردگي عمل مي كنند.
نتايج اين بررسي، فرضيه اي را تأييد مي كند كه بيان مي دارد رژيم غذايي سالم نه تنها براي بدن، بلكه در حالات روحي نيز موثر است. پيش از اين تحقيق ديگري از اين گروه تحقيقاتي با شركت بيش از 12 هزارنفر به نتايج مشابهي دست يافته بود.

 



قحطي مادران را دخترزا مي كند

تحقيقي جديد نشان مي دهد كه در دوران قحطي، خانم ها معمولاً دختر به دنيا مي آورند.
تحقيقي جديد نشان مي دهد كه در دوران قحطي خانم ها معمولاً دختر به دنيا مي آورند. محقق چيني داده هاي نوزادان چيني را كه هنگام قحطي بين سال هاي 1959 تا 1961 و پس از آن به دنيا آمده اند را مورد بررسي قرار داده است.
به گزارش بي بي سي، در بين سال هاي 1959تا 1961 ميليون ها نفر در چين از گرسنگي و كمبود غذا جان خود را از دست دادند. قحطي در كشور چين در اين سال ها نشأت گرفته از برنامه ريزي دولت براي افزايش قدرت توليد صنعتي بود.
در آن برهه چين قصد داشت براي دست يابي به پيشرفت اقتصادي به صنايع كشور قدرت بيشتري ببخشد اما اين برنامه ريزي جواب منفي داد و منجر به مرگ بيش از 30ميليون نفر شد.
دانشمند چيني كه اين پژوهش را انجام داده است در مؤسسه تحقيقات دموگرافيك (جمعيت سنجي) در شهر نيويورك فعاليت مي كند. او به دنبال اين پرسش رفته كه پديده قحطي به چه ميزان بر تناسب جنسيتي زايمان ها تأثير مي گذارد.
اين دانشمند، تحقيقي ملي كه در سال1982 ميان 310هزار زن چيني بين 15 تا 67سال انجام شده بود را پايه پژوهش خود قرار داد. در اين تحقيق، زن هاي چيني در رابطه با زايمان هايشان مورد پرسش قرار گرفته بودند.
پژوهشگر چيني در تحقيق خود كشف كرد كه پس از سال1960، يعني دقيقاً يك سال پس از قحطي، تولد نوزادان پسر به طور ناگهاني كاهش يافته و دو سال بعد از قحطي يعني سال 1963، تولد آنان افزايش يافته است. اما آيا اين كه در زمان قحطي از همان اول بيشتر جنين هاي دختر در رحم مادر شكل مي گيرند يا اين كه در زمان قحطي در طول دوران حاملگي كمتر جنين هاي پسر زنده مي مانند، براي دانشمندان هنوز امري نامشخص است.
براساس يك نظريه، اين امكان وجود دارد كه دخترها اصولاً نسبت به پسرها در رحم مادرشان پرتوقع نيستند و دوران سختي را راحت تر از پسرها پشت سر مي گذرانند.

 



التهاب پوست

خشكي و چروك پوست با افزايش سن به مرور خود را نشان مي دهد و البته چندان خطرناك نيست اما عوارض آن كه بر اثر عوامل محيطي ايجاد مي شود، براي هر فردي ناراحت كننده است.
بررسي هاي جديد در كالج «لستر» نشان مي دهد وقتي غدد چربي به مقدار كافي پوست را چرب نمي كنند، پوست خشك مي شود و همچنين برنامه غذايي نامناسب، كمبود مواد مغذي، قرار داشتن پوست در معرض عناصر و مواد سمي مثل سيگار و دود اتومبيل ها به ويژه در فصل زمستان، بيماري هايي چون رماتيت (التهاب پوست) و اگزما، كم كاري تيروئيد، ديابت، مصرف بعضي داروها چون ضداسپاسم ها، ديورتيك ها، آنتي هيستامين ها، قرار گرفتن در معرض هواي گرم يا سرد با رطوبت بسيار كم و استفاده طولاني از تهويه، حمام كردن زياد و استفاده مداوم از وان، استفاده از صابون هاي خارجي و پاك كننده هاي قوي از مواردي هستند كه موجب خشكي پوست مي شوند و در مورد درمان هر يك از اين موارد مزمن يا حاد بايد به متخصص پوست مراجعه كرد.
علائم و نشانه هاي خشكي پوست به سن، وضعيت سلامت منطقه سكونت و مدت زماني كه بيرون از خانه به سر مي بريم نيز وابسته است. احساس سفت شدن پوست به ويژه پس از حمام يا شنا كردن را حتما تجربه كرده ايد، پوست شما به جاي صاف بودن منقبض، چروك دار و بدون آب به نظر مي رسد.
اگر پوست خشكي داريد براي حفظ آن، هرگز با آب داغ پوستتان را نشوييد و از آب تصفيه نشده هم استفاده نكنيد. بهتر است براي حفظ شادابي و لطافت صورتتان از آب معدني استفاده كنيد. پوست خشك نياز به مراقبت كامل دارد. تميز كردن ملايم و ماساژ منظم، استفاده از كرم هاي چرب و مرطوب كننده براي افزايش مقدار آب سطح خارجي پوست نيز بسيار موثر خواهد بود.
شست وشوي مواد آرايشي علاوه بر از بين بردن آلودگي پوست، چربي طبيعي آن را نيز از بين مي برد. براي شست وشو صابون هايي كه مرطوب به نظر مي آيد، مناسب نيست و در اين زمينه استفاده از صابون هاي كرم دار، توصيه مي شود. قبل از خواب نيز اطراف چشم را با كرم هاي ضدچروك چرب كنيد و از صابون هايي كه قليايي هستند يا مواد پاك كننده بيشتري دارند، استفاده نكنيد.
معمولا پوست شما زماني كه دما و رطوبت هوا كاهش مي يابد، خشك مي شود و اين اتفاق در آب و هواي خشك بيشتر هم مي شود.
سيستم هاي مخصوص گرم كردن فضاي آزاد و شومينه ها، گرم كننده هاي مركزي و بخاري هاي چوب سوز رطوبت هوا و همچنين رطوبت پوست شما را مي گيرند. چربي و رطوبت سلول ها و حفظ آبي كه به پوست مي رسد، شمشير يا تيغ دو لبه اي است كه حمام كردن مداوم براي پوست ايجاد مي كند.
حمام كردن طولاني به ويژه غوطه ور شدن در آب و دوش گرفتن با آب داغ، چربي پوست شما را مي گيرد و كلر موجود در آب استخر نيز از جمله علل از بين برنده چربي پوست است.
استفاده طولاني مدت از رژيم هاي غذايي كم چربي به ويژه كمبود روغن امگا 3 موجب خشكي پوست مي شود و كمبود روي نيز از مواردي است كه خشكي پوست را به همراه دارد.
عرق كردن زياد در طول ورزش و ننوشيدن مايعات كافي و استفراغ شديد نيز آب موجود در بدن را كم مي كند و از علائم كاهش آب بدن، از دست رفتن حالت ارتجاعي پوست است.
در اين زمينه نيكوتين موجود در سيگار نيز رگ هاي خوني و از جمله مويرگ ها را تنگ مي كند و در نتيجه پوست دچار كمبود اكسيژن و مواد مغذي مي شود و خون كمتري به آن مي رسد و به دنبال آن شاهد زبري و خشكي پوست خواهيد بود.
بنابراين بهتر است مصرف آب و اسيدهاي چرب ضروري را افزايش دهيد و پوست خود را محافظت كنيد. همچنين در رژيم غذايي خود به اندازه كافي از ميوه و سبزي هاي مصرف كنيد و حداقل روزي 3 ليوان آب بنوشيد و پروتئين مورد نياز بدنتان را از منابع گياهي مثل كدوحلوايي، هويج يا سبزيجات زرد و نارنجي كه حاوي بتاكاروتن زيادي هستند و موجب لطافت و جواني پوست مي شوند، تأمين كنيد. زردآلو و طالبي داراي راديكال هاي آزاد هستند و منابع غذايي مفيد و مناسبي براي پوست به شمار مي آيند. فراموش نكنيد كه ورزش منظم و پيوسته نيز موجب افزايش گردش خون در رگ ها و تغذيه مناسب پوست مي شود.

 



عفونت هاي ميكروبي و ويروسي عامل سينوزيت

فوق تخصص بيماري هاي عفوني گفت: عامل ايجاد سينوزيت، التهاب سينوس هاي اطراف صورت يا عفونت هاي ميكروبي، باكتريايي و ويروسي است.
دكتر مسعود مرداني در گفت وگو با ايرنا افزود: سينوزيت مي تواند هر كدام از سينوس ها را بطور مجزا يا همراه يك يا همه سينوس ها درگير كند و پان سينوزيت ايجاد شود.
وي ادامه داد: بسته به روند عفونت، سينوزيت ها مي توانند به صورت حاد با علامت برجسته و مشخص يا كند و تدريجي و مزمن تقسيم بندي شوند.
مرداني گفت: سينوزيت حاد، بيماري كوتاه مدتي است كه به آنتي بيوتيك ها و داروهاي ضداحتقان به خوبي پاسخ مي دهد.
اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني گفت: سينوزيت مزمن، سينوزيتي است كه حداقل 6 ماه طول كشيده باشد، در اين مورد درمان دارويي و جراحي به طور توام انجام خواهد شد.
وي با اشاره به علايم سينوزيت حاد گفت: درد، فشار روي صورت، انسداد بيني، ترشح بيني، كاهش حس بويايي و سرفه غيرريوي در كودكان از علايم اين بيماري است.
مرداني گفت: علاوه بر اين، افراد مبتلا به اين اختلال ممكن است از تب، بوي بد دهان، خستگي، درد دندان و سرفه نيز رنج ببرند.
وي ادامه داد: افراد سيگاري مبتلا به سينوزيت بايد ترك سيگار را در برنامه خود قرار دهند زيرا كشيدن سيگار، بيماري سينوزيت را تشديد مي كند.
مرداني گفت: كشيدن سيگار سبب مي شود كه اطرافيان نيز در معرض بيماري سينوزيت قرار گيرند.
وي اضافه كرد: كشيدن سيگار به تدريج قدرت دفاعي مژك هاي دستگاه تنفسي در مقابله با بيماري هاي ميكروبي و ويروسي را از بين مي برد و در نهايت منجر به سرطان مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14