(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 3 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20190 

نگراني سئول از انجام سومين آزمايش هسته اي پيونگ يانگ
18 كشته و 10 زخمي در ناآرامي هاي كراچي پاكستان
معترضان خواستار آزادي زندانيان شدند فرياد مرگ بر آل سعود در شرق عربستان
شعار آزادي يا شهادت در خيابان هاي منامه
امروز فرانسوي ها براي انتخاب رئيس جمهور به پاي صندوق هاي رأي مي روند
هنيه اعلام كرد مسئله اسيران فلسطيني در كانون توجه امت اسلامي
پليس كانادا اعتراضات دانشجويي در مونترال را سركوب كرد
سودان جنوبي تحت فشار خارطوم از يك منطقه نفتي عقب نشيني كرد
كاخ سفيد به شكست خود اعتراف كرد بشار اسد رفتني نيست
فرياد مرگ بر آمريكا در يمن
تاكتيك بهاره وال استريتي ها
مالكي: اردوغان تركيه را به دشمن عراق تبديل نكند
اعتراض مردم اردن به فساد و رشوه خواري در دستگاه هاي دولتي
انتقاد شديد خطيب مسجدالاقصي از سفر مفتي مصر به قدس اشغالي



نگراني سئول از انجام سومين آزمايش هسته اي پيونگ يانگ

دولت سئول اعلام كرد كه كره شمالي در آستانه انجام يك آزمايش هسته اي قرار دارد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «كيودو»، يك منبع دولتي در كره جنوبي روز گذشته گفت: كره شمالي مقدمات مربوط به سومين آزمايش هسته اي خود كه قرار است در سايت پيونگي ري انجام دهد را فراهم كرده است.
اين منبع دولت كره جنوبي افزود: از لحاظ تكنيكي اين آزمايش ممكن است تا دو هفته ديگر انجام شود.
براساس اين گزارش، تصاوير ماهواره اي دريافتي نشان مي دهد كه يك تونل جديد در سايت «پيونگي ري» حفر شده است و در ورودي اين تونل مصالح و ابزاري ديده مي شود كه براي آزمايش يك سلاح به كار مي رود.
كره شمالي هفته گذشته قصد داشت ماهواره خود را به فضا ارسال كند اما اين آزمايش به دليل سقوط موشك با شكست مواجه شد.

 



18 كشته و 10 زخمي در ناآرامي هاي كراچي پاكستان

موج جديد خشونت ها و درگيري فرقه اي در پاكستان 28 كشته و زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش فارس، با ادامه خشونت ها و درگيري هاي فرقه اي در شهر كراچي، دست كم 18 تن كشته و 10 نفر ديگر به شدت زخمي شدند.
براساس اين گزارش، شاهدان عيني علت آغاز موج جديد خشونت ها در كراچي را كشته شدن يك عضو بلندپايه حزب «جنبش متحد قومي» در منطقه عنوان كردند. از سوي ديگر رهبران جنبش متحد قومي و حزب ملي عوامي پاكستان اعلام كردند كه هيچ يك از افراد كشته شده وابسته به آنها نبوده اند و درگيري ها جنبه قوميتي داشته است و سخنگوي نيروهاي امنيتي پاكستان نيز اعلام كرد، تاكنون ده ها تن از افراد به اتهام دست داشتن در ناآرامي ها و خشونت هاي شهر كراچي بازداشت و تحويل مقام هاي قضايي داده شده اند.

 



معترضان خواستار آزادي زندانيان شدند فرياد مرگ بر آل سعود در شرق عربستان

ساكنين شرق عربستان با برگزاري تظاهرات «جمعه زندانيان قلم»، آزادي افراد بازداشت شده در زندان هاي سعودي را خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مناطق مختلف شرق عربستان، در روز جمعه همچون روزها و هفته هاي گذشته شاهد برگزاري تظاهرات و اعتراض هاي مسالمت آميز بود.
براساس اين گزارش، اهالي دو شهر «القديح» و «الربيعيه» در شرق عربستان با برگزاري تظاهراتي تحت عنوان «زندانيان قلم»، خواستار آزادي فوري زندانيان فراموش شده از زندان هاي آل سعود شدند.
اين گزارش حاكي است؛ تظاهركنندگان عربستاني با سردادن شعارهايي خواستار آزادي رهبران معارض و نويسندگان زنداني از بازداشتگاه هاي آل سعود شدند.
معترضان شيعه عربستان همچنين در شعارهاي خود خواستار مجازات قاتلان فرزندان خود و در رأس آنها «محمد بن فهد» استاندار «الشرقيه» شدند.
از سوي ديگر پايگاه خبري «عرب پرس» به نقل از شاهدان عيني گزارش داد: صدها تن از معترضان به آل سعود روز جمعه خواستار آزادي «نذيرالماجد و زكريا آل صفوان» دو نويسنده زنداني شدند.
اين دو نويسنده عربستاني با نوشتن مقالاتي نسبت به ظلم و جور حكام آل سعود اعتراض كرده بودند، اما پس از بازداشت، بدون محاكمه به زندان افكنده شده اند.
در همين حال، حزب «امه اسلامي» عربستان در فراخواني از جوانان اين كشور خواست تا با قيام عليه آل سعود، آنان را وادار به پذيرش خواسته هاي خود كنند.
در بيانيه اي كه از سوي اين حزب صادر شده است؛ آزادي ساخت مساجد در مناطق سكونت اسماعيلي ها، مساوات در برابر دستگاه قضا و استخدام در دستگاه اداري دولتي و وضع قوانيني جهت مقابله با تعدي و تجاوزات صورت گرفته به عنوان خواسته هاي اصلي مردم مطرح شده است.
همچنين درحالي كه تلاش بسيار مي شود تا آخرين خبرها از وضعيت جسماني «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد عربستان به رسانه ها درز پيدا نكند، برخي منابع آگاه سعودي از سفر مجدد نايف به مقصد اسپانيا خبر دادند.
سفر نايف به اسپانيا در حالي صورت مي گيرد كه وي هفته گذشته از سفر درماني خود از آمريكا به رياض بازگشته بود و مرد شماره دو اين كشور از آن زمان تاكنون كمتر در مقابل انظارخصوصي ظاهر شده است.

 



مردم بحرين: مسابقات فرمول يك را به صحنه رسوايي آل خليفه تبديل مي كنيم
شعار آزادي يا شهادت در خيابان هاي منامه

سرويس خارجي-
هزاران بحريني در آستانه برگزاري مسابقات اتومبيلراني در بحرين تظاهرات كردند و با پوشيدن لباس هايي به رنگ سرخ و سردادن شعار « آزادي يا شهادت» و «مرگ بر ديكتاتور» خواستار سرنگوني رژيم آل خليفه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم بحرين در آستانه برگزاري مسابقات اتومبيلراني تظاهرات گسترده اي در منامه پايتخت اين كشور و شهرها و روستاهاي مختلف بحرين برگزار و تأكيد كردند كه به خاطر بحرين آماده شهادت هستند.
مردم بحرين درحاليكه برخي از آنان كفن و برخي ديگر لباس هاي سرخ رنگ بر تن داشتند و پرچم اين كشور را در دست داشتند با خود تصاوير قربانيان حوادث بحرين را همراه و اظهار داشتند به راه شهدا ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند، لبيك يا بحرين، مرگ بر ديكتاتوري، «حمد سرنگون باد»، «انقلاب، انقلاب تا پيروزي».
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي آل خليفه با تظاهركنندگان درگير شدند و به دليل استفاده از گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي تعداد زيادي را مجروح كردند.
گروهي از جوانان با پوشاندن چهره هاي خود اقدام به پرتاب بمب هاي آتش زا به سوي پليس كردند كه درصدد جلوگيري از نزديك شدن آنان به ميدان لوءلوء بودند.
از سوي ديگر رژيم آل خليفه به بهانه حفظ امنيت مسابقات فرمول يك كه قرار است امروز برگزار شود با اتخاذ تدابيرشديد بحرين را به پادگاني نظامي تبديل كرده است.
خيابان هاي منتهي به محل مسابقات اتومبيلراني از چند روز گذشته همچنان تحت تدابير شديد امنيتي قرار گرفته و پست هاي ايست و بازرسي در اين مسيرها تعبيه شده است.
«هادي الموسوي» يكي از رهبران جمعيت الوفاق بحرين در اين باره گفت، طرح برگزاري مسابقات اتومبيلراني حكومت بحرين را رسوا و با مشكل جدي مواجه كرده است.
وي افزود، برگزاري اين مسابقه مشكلاتي براي حكومت آل خليفه ايجاد خواهد كرد زيرا در اين صورت اين مسابقات به فرصت بزرگي براي مردم براي رساندن صدايشان از طريق خبرنگاراني تبديل خواهد شد كه براي انتقال اخبار مسابقات وارد بحرين مي شوند.
شيخ عيسي قاسم مرجع شيعيان بحرين نيز با بيان اينكه مسابقات اتومبيلراني تغييري در مطالبات مردم ايجاد نمي كند تأكيد كرد، حتي تروريسم نمي تواند مردم را از مطالبه حقوقشان باز دارد.
گفتني است عبدالهادي الخواجه فعال حقوق بشر بحريني كه بيش از دو ماه است در زندان رژيم آل خليفه در اعتصاب غذا به سر مي برد خواستار ديدار فوري با وكيلش براي نوشتن وصيتنامه شده است.

 



امروز فرانسوي ها براي انتخاب رئيس جمهور به پاي صندوق هاي رأي مي روند

انتخابات رياست جمهوري فرانسه امروز در حالي آغاز مي شود كه پيش بيني ها حاكي است ميزان مشاركت مردمي پايين خواهد بود.
بحران اقتصادي و سياست هاي جنگ طلبانه ساركوزي به تنهايي براي دلسرد كردن مردم فرانسه جهت عدم مشاركت در انتخابات رياست جمهوري فردا كافي است. آخرين خبرها از فرانسه حاكي است، 45 ميليون فرانسوي براي شركت در اين دور از انتخابات واجد شرايط لازم هستند اما نگراني از بي ميلي مردم براي مشاركت در اين انتخابات رهبران اين كشور را نگران كرده است.
به اعتقاد مردم فرانسه، ساركوزي چه در حوزه سياست داخلي و چه در حوزه سياست خارجي عملكرد مطلوبي نداشته و عملكرد وي در حوزه اقتصادي نيز موفق نبوده است.
روزنامه آمريكايي «واشنگتن تايمز» نيز با انتشار گزارشي در خصوص سياست هاي ساركوزي در برخورد با مسلمانان اين كشور نوشت: سياست هاي اسلام ستيزانه «نيكلاساركوزي» باعث خشم و عصبانيت مسلمانان فرانسه شده بنابراين مسلمانان اين كشور عزمشان را جزم كرده اند تا از ورود دوباره وي به عرصه قدرت جلوگيري كنند.
گفتني است، مرحله اول انتخابات رياست جمهوري فرانسه از امروز و با محوريت «نيكلا ساركوزي» و «فرانسوا اولاند» برگزار مي شود. پيش بيني شده به دليل اينكه احتمالاً هيچ يك از نامزدها حد نصاب لازم (50 درصد) را در اين انتخابات كسب نكند، كار به مرحله دوم (17 ارديبهشت) كشيده شود. براساس گزارش هاي دريافتي تمام پيش بيني ها نشان مي دهد «اولاند» پيروز اين دور از رقابت ها باشد.
يادآور مي شود دوره رياست جمهوري فرانسه 5 ساله است. تا پيش از سال 2000 دوره رياست جمهوري فرانسه 7 ساله بود.
در دور پيشين انتخابات رياست جمهوري فرانسه كه در سال 2007 برگزار شد، نيكلا ساركوزي و سگولن رويال توانستند در دور نخست بيشترين ميزان آراء را به خود اختصاص دهند و به دور دوم راه يابند و نهايتاً ساركوزي توانست با كسب 53 درصد آراء به عنوان جانشين «ژاك شيراك» برگزيده شود85. هزار حوزه راي گيري از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر امروز به وقت محلي فرانسه به جمع آوري آراء خواهند پرداخت و ممكن است انتخابات در برخي شهرها تا ساعت 7 يا 8 شب هم به طول انجامد.

 



هنيه اعلام كرد مسئله اسيران فلسطيني در كانون توجه امت اسلامي

نخست وزير دولت حماس گفت، مسئله اسيران به كانون توجه تمامي امت اسلامي تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، اسماعيل هنيه، تاكيد كرد كه مسئله اسيران داراي جنبه هاي اخلاقي، ديني و ملي است و به كانون توجه تمامي امت اسلامي تبديل شده است.
هنيه طي اظهاراتي در حاشيه مشاركت در نمازجمعه در چادر تحصن همبستگي با اسيران در مقر صليب سرخ در غزه، درود خود را نثار اسيران در بند زندان هاي رژيم صهيونيستي نمود و آنان را به ويژه در شرايط كنوني كه به شيوه جمعي دست به اعتصاب غذاي نامحدود زده اند، تشويق به اتحاد و انسجام بيشتر كرد.
وي ضمن تجليل از اتحاد اسيران در زندان هاي صهيونيستي و اعتصاب غذاي نامحدود به شيوه دسته جمعي، بار ديگر تاكيد كرد كه آزادي اسيران وظيفه اي بر دوش ماست و ما از هيچ تلاشي براي رهايي آنها از چنگال دشمن غاصب صهيونيستي دريغ نخواهيم كرد.
هنيه از فلسطينيان داخل و خارج خواست به طور يكپارچه به دفاع از حقوق و اصول فلسطينيان بپردازند.
وي همچنين از تمامي ملت فلسطين خواست فعاليت هاي همبستگي خود با اسيران را تداوم بخشيده و تمام توان خود را براي حمايت از آنها بكار بگيرند.
از سوي ديگر، وزير امور داخلي فلسطين طي سخناني تاكيد كرد كه اكنون ملت و سرزمين فلسطين در معرض حملات وحشيانه صهيونيست ها قرار دارد كه تمامي معاهدات بين المللي و حقوق بشر و حقوق اسيران را نقض كرده است.
«فرج الغول» ضمن بيان اين مطلب كه اسيران در زندان هاي رژيم صهيونيستي با مرگ تدريجي روبه رو هستند، تصريح كرد كه اين رژيم زباني جز زبان مقاومت را نمي فهمد و اكنون در ضعيف ترين وضعيت در مقابل عزم و اراده اسيران و ملت فلسطين قرار دارد.
از سوي ديگر مسئولان رژيم صهيونيستي با هدف تبديل كردن قدس اشغالي به پايتخت ملت يهود قرار است طرح انتقال مقرهاي امنيتي و نظامي خود را به قدس اجرا كنند.
اين اقدام گستاخانه در راستاي مصوبات اخير دولت اسرائيل با هدف تبديل كردن قدس به مركزي براي حكومت و تقويت جايگاه اين منطقه به عنوان پايتخت ملت يهود انجام مي شود.
اين در حالي است كه وزرا و نمايندگان كنست (پارلمان) منتسب به حزب ليكود به رياست بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي خواستار الحاق كرانه باختري به اين رژيم شدند.

 



با استفاده از نارنجك هاي بيهوش كننده
پليس كانادا اعتراضات دانشجويي در مونترال را سركوب كرد

پليس كانادا دانشجويان معترض به افزايش شهريه ها را سركوب كرد.
پليس ضد شورش كانادا، روز جمعه همزمان با سفر «ژان چارست»، نخست وزير دولت محلي ايالت كبك به مونترال، به جمعيت دانشجويان معترض به بالا بودن شهريه حمله كرد.
بنا به اعلام شبكه خبري «سي بي سي»، پليس كانادا با استفاده از باطوم، گاز اشك آور و نارنجك هاي بيهوش كننده اقدام به ضرب و شتم و دستگيري معترضان كرد. آخرين گزارش ها حاكي است، در جريان اين حملات دستكم 17 دانشجو بازداشت و به زندان منتقل شده اند.«چارست» با سفر به مونترال در نشستي كه در مركز كنوانسيون اين شهر با محور توسعه برگزار شده بود سخنراني كرد.بر اساس اين گزارش، درگيري ميان دانشجويان و نيروهاي پليس به داخل مركز كنوانسيون هم رسيد و باعث تأخير يك ساعته سخنراني اين مقام محلي شد.به گزارش فارس، درگيري هاي جمعه كانادا از سوي جديدترين جنبش دانشجويي در ايالت كبك برنامه ريزي و عليه افزايش برنامه ريزي شده شهريه هاي دانشگاهي برگزار شد.

 



سودان جنوبي تحت فشار خارطوم از يك منطقه نفتي عقب نشيني كرد

سودان جنوبي پس از 10 روز اشغال منطقه نفتي همسايه شمالي خود، مجبور به عقب نشيني از آن شد.
به گزارش رويتر، دولت سودان جنوبي روز شنبه پس از ده روز اشغال منطقه نفتي «هج ليج» در مرز سودان اعلام كرد كه سربازانش از آن عقب نشيني مي كنند.
بر اساس اين گزارش، وزير اطلاع رساني دولت سودان جنوبي در يك كنفرانس خبري در شهر جوبا (پايتخت) گفت: رئيس جمهور سودان جنوبي دستور عقب نشيني نيروهاي نظامي را طي سه روز صادر كرده است.
«بارناباماريال» اظهار داشت: جمهوري سودان جنوبي به ارتش خود دستور داده است تا منطقه نفت خيز مورد منازعه خود با سودان را ترك و عقب نشيني كند.
وي دليل عقب نشيني نيروهاي نظامي سودان جنوبي را درخواست هاي رهبران كشورهاي جهان ذكر كرد. اين در حالي است كه دولت جوبا تحت فشار سودان (شمالي) دست به اين اقدام زد.
از سوي ديگر به دنبال اعلام خبر آزادسازي منطقه نفتي هج ليج توسط دولت سودان، موجي از شادي و جشن و پايكوبي سراسر اين كشور را فرا گرفت.
سخنگوي دولت سودان بلافاصله پس از اعلام خبر عقب نشيني نظاميان سودان جنوبي با اعلام پيروزي آزادسازي منطقه هج ليج آن را به مردم و نيروهاي مسلح تبريك و گفت: نيروهاي مسلح با اعمال زور هج ليج را آزاد كرده است.
از سوي ديگر «عمرالبشير» رئيس جمهور سودان با حضور در ميان سربازان، پيروزي نيروهاي مسلح كشورش را به آنها تبريك گفت.
رئيس جمهور سودان با ترسو و بزدل خواندن نيروهاي اشغالگر تأكيد كرد: ما پس از اينكه به دشمنان حمله كرديم، آنها مجبور به عقب نشيني و فرار از هج ليج شدند.
عمرالبشير در سخنراني خود با كمرنگ خواندن اميدها درخصوص توافق دو طرف، خبر از بسته شدن خط لوله هاي نفت سودان به روي صادرات نفت خام سودان جنوبي داد و گفت: ما اجازه نخواهيم داد كه حتي يك قطره نفت سودان جنوبي از سرزمين ما عبور كند.
از سوي ديگر با شكست نيروهاي نظامي سودان جنوبي و عقب نشيني آنها از هج ليج، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، خواستار مذاكره بين خارطوم و جوبا شد.
اظهارات مداخله جويانه رئيس جمهور آمريكا و درخواست وي از مقامات دو كشور به دنبال موفقيت ارتش سودان، با بي توجهي و واكنش سرد خارطوم مواجه شد.


 



كاخ سفيد به شكست خود اعتراف كرد بشار اسد رفتني نيست

كاخ سفيد با اعتراف به تسلط رئيس جمهور سوريه بر اوضاع كشور اعلام كرد كه بشار اسد قاطعانه قدرت را در سوريه در دست دارد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، جي كارني سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته با تغيير موضع آشكار دولت واشنگتن در قبال رئيس جمهور سوريه اعلام كرد كه بشار اسد تسلط طولاني مدت خود بر قدرت را در كشور حفظ كرده و نظام وي به اين زودي ها سقوط نمي كند.
كاخ سفيد پيش تر مدعي شده بود كه روزهاي باقي مانده از نظام بشار اسد به شماره افتاده و به زودي سقوط مي كند.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» افزود، اذعان علني كاخ سفيد از اجماع محرمانه در دولت «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا مبني بر اينكه اسد قاطعانه قدرت در سوريه را در دست دارد حكايت مي كند.
اعتراف كارني به تسلط سياسي اسد بر اوضاع سوريه در شرايطي گزارش مي شود كه آمريكا اخيرا تامين تجهيزات ارتباطاتي و ساير كمك هاي غيركشنده به مخالفان سوري را علنا اعلام كرده است اما هرگونه دخالت نظامي و يا تجهيز مخالفان سوري به تسليحات سنگين را رد كرده است؛ اين در حاليست كه نظام اسد مكررا تاكيد دارد كه مخالفان سوري از سوي كشورهاي غربي تامين مالي و تجهيزاتي مي شوند.
اين در حالي است كه دولت سوريه و هيئت ناظران سازمان ملل توافقنامه اي را درباره نحوه فعاليت ناظران بين المللي در اين كشور امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، سوريه اعلام كرد كه اين توافق نامه در چارچوب تلاش هاي دمشق براي موفقيت طرح كوفي عنان و تسهيل ماموريت ناظران و حفظ حاكميت سوريه است.
امضاي اين توافقنامه بيانگر آن است كه دو طرف درباره جزييات آن توافق نظر دارند.
از سوي ديگر كشورهاي عضو شوراي امنيت درباره پيش نويس قطعنامه تهيه شده از دو سند پيشنهادي روسيه و اتحاديه اروپا در مورد اعزام 300 ناظر بين المللي به سوريه به توافق دست يافتند.
متن اين سند كه براساس دو پيش نويس قطعنامه كاملا متفاوت ارائه شده از سوي روسيه و اتحاديه اروپا در تاريخ 20 آوريل تنظيم شده، بعد از 7 ساعت بررسي در نهايت مورد تاييد همه كشورهاي عضو شوراي امنيت قرار گرفت.
«ويتالي چوركين» نماينده دائم روسيه در سازمان ملل پيش از اين ابراز اميدواري كرده بود كه اعضاي شوراي امنيت از پيش نويس قطعنامه تهيه شده حمايت كنند.
براساس اين سند،300 ناظر بين المللي ظرف مدت 90 روز براي نظارت و كنترل آتش بس در سوريه و اجراي مفاد طرح «كوفي عنان» نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب براي حل و فصل مشكلات در سوريه به اين كشور اعزام خواهند شد.
از سوي ديگر در حالي كه هنوز چند روز از آغاز ماموريت ناظران سازمان ملل متحد در سوريه نگذشته كه با وجود اعلام آتش بس از سوي دولت عناصر مسلح در بخش هاي مختلف اين كشور همچنان آتش بس را نقض مي كنند.
در تازه ترين حمله تروريستي عصر روز جمعه يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در شهر حماه در مركز سوريه 19كشته و زخمي برجاي گذاشت.
ظهر جمعه نيز دو بمب صوتي در شهر دمشق منفجر شد كه خسارت مادي در پي داشت.
در نهمين روز از برقراري آتش بس در سوريه براساس طرح كوفي عنان 23 كشته و 23زخمي به دنبال داشت كه با احتساب كشته هاي انفجار خودرو اين رقم به 25 كشته و 40 زخمي رسيد.
يك گروهك تروريستي نيز يك خط لوله در شهر ديرالزور سوريه را منفجر كردند.
روز جمعه 248 فرد مسلح در شهر حماه با سلاح هاي خود تسليم نيروهاي امنيتي سوريه شدند.
در منطقه الحميديه در شهر حمص در مركز سوريه افراد مسلح يك كليسا را با خمپاره مورد هدف قرار دادند.
در همين رابطه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه طي اظهاراتي تاكيد كرد كه برخي نيروهاي خارجي و داخلي وجود دارند كه خواستار شكست آتش بس در سوريه هستند.
وي افزود، عده اي در داخل و برخي از خارج با طراحي حملات تروريستي تلاش مي كنند كه طرح كوفي عنان را با شكست مواجه كنند.
طرح صلح كوفي عنان براي سوريه در فوريه 2012 اعلام شد كه طي آن آتش بس سراسري در سوريه لازم الاجرا است و در دهم آوريل اين حكم به اجرا درآمد.

 



فرياد مرگ بر آمريكا در يمن

هزاران تن از مردم يمن در جريان تظاهرات اعتراض آميز خود عليه عناصر وابسته به علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن فرياد مرگ بر آمريكا سر دادند.
هزاران شهروند يمني روز جمعه پس از برگزاري نماز تظاهرات كردند و دخالت هاي آمريكا در امور داخلي كشورشان را محكوم كردند.تظاهركنندگان يمني فرياد مي زدند مرگ بر آمريكا،مرگ بر ديكتاتور «انقلاب يمن به رغم توطئه ها همچنان ادامه دارد.»مردم يمن همچنين خواستار كناره گيري بقاياي رژيم علي عبدالله صالح ديكتاتور يمن و محاكمه عاملان جنايات بشري عليه معترضان يمني شدند.
تظاهركنندگان بر اهميت پافشاري بر انقلاب و خواسته هاي قانوني خود تاكيد كردند.
انقلاب مردم يمن از اواخر ژانويه سال 2011 آغاز شده است و تاكنون صدها معترض و تظاهركننده يمني در حملات نيروهاي امنيتي اين كشور كشته و زخمي شده اند.

 



تاكتيك بهاره وال استريتي ها

معترضان 99 درصدي با فرا رسيدن بهار و گرم تر شدن هوا تاكتيك تازه اي را براي نشان دادن اعتراض به حاكميت نظام سرمايه داري برگزيده اند. در اين تاكتيك ديگر نيازي به زدن چادر نيست! خوابيدن در پياده روها و پله هاي ورودي ساختمان هاي مختلف موسسات مالي و سياسي از جمله اين تاكتيك هاست كه آن هم به مذاق پليس خوش نيامد. طي ديروز هشت معترض ديگر توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شدند.

 



در واكنش به مواضع تند آنكارا
مالكي: اردوغان تركيه را به دشمن عراق تبديل نكند

نخست وزير عراق در واكنش به اظهارات تحريك آميز همتاي ترك خود تاكيد كرد كه تداوم اين سياست به ضرر آنكارا تمام خواهد شد و تركيه را به كشوري دشمن تبديل مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها نوري مالكي با صدور بيانيه اي كه در وب سايت وي منتشر شد از اظهارات همتاي ترك خود به شدت انتقاد كرد و آن را مخالف با ساده ترين قوانين و عرف گفت وگو ميان دولت ها توصيف كرد.
مالكي اعلام كرد: اظهارات اخير اردوغان بيانگر بازگشت او به سياست دخالت در امور داخلي عراق است و نشان مي دهد كه او همچنان در توهم هيمنه و سلطه بر منطقه است. اين تاسف بار است كه اظهارات [اردوغان] داراي بعد طائفه اي است كه خود پيش از اين آن را رد مي كرد اما اكنون ديگر همه چيز آشكار است و اين امر از سوي عراقي ها مردود است.
وي تاكيد كرد: پافشاري اردوغان بر اين سياست هاي داخلي و منطقه اي به منافع تركيه خسارت وارد خواهد كرد و آن را به دولتي متخاصم تبديل مي كند. اردوغان پس از ديدار روز پنج شنبه اش با «مسعود البارزاني» رئيس منطقه كردستان در استانبول با اظهاراتي شديد اللحن به مالكي حمله كرد و او را به شعله ور كردن آتش اختلافات ميان اهل سنت، شيعه و كردها در عراق متهم كرد. اردوغان پيش از اين نيز مدعي شده بود كه دولت تركيه در برابر درگيري هاي طايفه اي در عراق دست بسته نخواهد نشست.
مواضع مداخله جويانه دولت تركيه عليه عراق، از دسامبر سال 2011 ميلادي و پس از صدور حكم بازداشت طارق الهاشمي معاون تحت تعقيب رئيس جمهور عراق آغاز شد.
الهاشمي كه متهم به دست داشتن در عمليات هاي تروريستي متعددي است اخيرا با كمك امير قطر توانست از عراق خارج شود و پس از سفر به قطر و عربستان سعودي، اكنون در تركيه حضور دارد.
انفجار شديد در بغداد
ديروز بر اثر انفجار 2 بمب كنترل از راه دور در شمال غربي بغداد دست كم 25 نفر كشته و مجروح شدند.
صداي اين انفجار در بسياري از مناطق شهر بغداد شنيده شد و ستوني از دود شمال غربي شهر بغداد را فرا گرفت.
روز پنج شنبه نيز چندين انفجار در شهرهاي بغداد، سامرا، بعقوبه و كركوك دست كم 30 تن كشته و 146 زخمي بر جاي گذاشت.

 



اعتراض مردم اردن به فساد و رشوه خواري در دستگاه هاي دولتي

معترضان اردني با وجود وعده هاي شاه اردن مبني بر مبارزه با فساد و رشوه خواري، در خيابان هاي اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، يك روز پس از آنكه «عبدالله دوم» شاه اردن وعده اصلاحات جدي در كشور را داد، مردم اين كشور با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز، در شهرهاي مختلف، تحقق فوري اصلاحات را خواستار شدند.
براساس اين گزارش، با وجود حضور گسترده نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش در خيابان هاي اصلي پايتخت اردن در روز جمعه، صدها تن از شهروندان با برگزاري راهپيمايي و تجمع در مقابل مسجد حسيني، خواستار تحقق فوري اصلاحات، مبارزه با فساد، رشوه خواري و توقف سركوب در كشور شدند.
لزوم بركناري دولت، انحلال پارلمان، تشكيل دولت منتخب مردمي، اصلاح قانون اساسي، بركناري مفسدان اقتصادي و مبارزه با بيكاري از جمله شعارهاي مردم اردن در روز جمعه بود.
در اين تحصن كه توسط ائتلاف جوانان اردن برگزار شد، معترضان اعلام كردند كه تا زمان دستيابي به مطالبات خود، از پا نخواهند نشست.
بر پايه گزارش هاي دريافتي، ساير شهرهاي اردن مانند كرك، طفيفه، سلط، معان، اريد و ذيبان نيز در روز جمعه، شاهد اعتراضات مسالمت آميز مردمي بود.
در اين اعتراضات مردمي كه توسط اخوان المسلمين، جنبش اصلاحي شمال و جبهه ملي اصلاحات سازماندهي و برگزار شد، تظاهركنندگان خواستار بركناري دولت، انحلال پارلمان و برگزاري انتخابات آزاد با حضور همه احزاب و گروه هاي غيردولتي شدند.

 



انتقاد شديد خطيب مسجدالاقصي از سفر مفتي مصر به قدس اشغالي

خطيب مسجدالاقصي از سفر مفتي مصر به قدس اشغالي به شدت انتقاد كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، شيخ «عكرمه صبري» خطيب مسجدالاقصي با انتقاد شديد از سفر «علي جمعه» مفتي كل مصر به قدس اشغالي تاكيد كرد: وي با داستان دروغين درباره سفرش به قدس، مسلمانان را فريب داده است و تمامي حرمت ها و خطوط قرمز را زير پا گذاشته است.
شيخ صبري اظهار داشت: ادعاي علي جمعه مبني بر اينكه هيچ نظامي صهيونيست را در داخل مسجدالاقصي نديده است، دروغي بيش نيست، چرا كه همين نظاميان صهيونيستي به هنگام ورود وي، مسئوليت تامين امنيت را برعهده داشتند.
از سوي ديگر، «مركز علوم اسلامي الازهر» نيز در يك جلسه فوق العاده، سفر مفتي مصر به قدس و مسجدالاقصي را به شدت محكوم كرد. در بيانيه اي كه از سوي اين مركز صادر شد آمده است: مركز علوم اسلامي به تصميم قبلي الازهر مبني بر ممنوعيت سفر به قدس و مسجدالاقصي و ديگر اماكن مقدس تا قبل از نابودي رژيم صهيونيستي از اراضي فلسطيني پايبند است.محكوميت سفر جنجالي علي جمعه مفتي مصر به قدس اشغالي در حالي صورت گرفته است كه هيچ احدي بدون اجازه صهيونيست ها نمي تواند وارد الاقصي شود و حتي تشكيلات خودگردان فلسطين هم جز با مجوز رژيم صهيونيستي، اجازه ورود به صحن مسجد را ندارند.
همچون روزنامه «يديعوت آحارونوت» اعلام كرد كه سفر دكتر جمعه با هماهنگي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي و نه وزارت خارجه صورت گرفته است و نظاميان صهيونيست، مسئوليت تامين امنيت مفتي كل مصر را برعهده داشتند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14