(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه اول خرداد 1391 - شماره 20214

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از اسرائيليات تا واقعيات ! (يادداشت روز)
چرت (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
فرانسوا اولاند: بايد در مذاكرات هسته اي با ايران فرصت داده شود
نماينده كنگره آمريكا: ايران كسي را تهديد نمي كند ما ايران را تهديد مي كنيم
حضور 7 متهم پرونده فساد بانكي در يازدهمين جلسه دادگاه
خاتمي يادش آمد كه براندازي نظام غيرممكن است (خبر ويژه)
شكست خورديم چون ديگه خيلي شير تو شير شده بود (خبر ويژه)
رونمايي از جريان مستقل در روزنامه شهرام و شركا! (خبر ويژه)
گاردين: بهار عربي آبروي شبكه هاي ماهواره اي را برد (خبر ويژه)



از اسرائيليات تا واقعيات ! (يادداشت روز)

يادداشت پيش روي را مي شد به دايره ارزيابي ها پيرامون مذاكرات استراتژيك ميان ايران و گروه 1+5 كه تا 48 ساعت ديگر در بغداد برگزار خواهد شد اختصاص داد.
اما بيرون از اين دايره، صحنه اي قابل رويت است كه پرداختن به آن حاوي اهميتي ويژه است.
آنچه كه به موازات نزديك شدن مذاكرات بغداد آشكارا ديدني است و نمي توان آن را ناديده گرفت تحركات و تقلاهاي رژيم صهيونيستي عليه ايران است.
به تعبير روشن تر؛ هر چند در صحنه بين المللي كانون توجهات به مذاكرات بغداد ميان ايران و 1+5 معطوف شده است اما در يك ماه گذشته هر چه به زمان مذاكرات نزديك تر شده ايم سر و صداها و جنجال سازي هاي نگران آلود سردمداران تل آويو عليه جمهوري اسلامي اوج بيشتري گرفته است.
دستپاچگي و تحركات عجزآلود رژيم صهيونيستي طي هفته هاي منتهي به مذاكرات بغداد به گونه اي بوده است كه روزنامه صهيونيستي هاآرتص فاش كرد: «اسرائيل نگران پيروزي ايران در مذاكرات بغداد است.»
البته پس از مذاكرات اخير ميان ايران و 1+5 در اسلامبول كه يك ماه و نيم پيش انجام شد صهيونيست ها اولين كساني بودند كه با عصبانيت و بدون آنكه قادر باشند خشم خودشان را پنهان نمايند به آن مذاكرات واكنش نشان دادند. بعد از آن و تا فاصله مذاكرات بغداد نيز مقامات رژيم صهيونيستي بيش از همه به ميدان آمدند و تلاش كردند تا توجهات را از نفس و متن مذاكرات ميان ايران و 1+5 به اسرائيلياتي عليه ايران اسلامي منحرف نمايند.
مقامات صهيونيستي با آسمان و ريسمان كردن هاي مضحك و پمپاژ دروغ هاي پي در پي مي كوشيدند اين توهم را به افكارعمومي دنيا القاء كنند كه يك هولوكاست جديد در راه است و اگر جلوي ايران هسته اي گرفته نشود احتمال وقوع يك فاجعه جديد و قتل عام يهوديان وجود دارد!
در ادامه اين سناريو، صهيونيست ها با جنجال سازي و عمليات هاي رواني و رسانه اي تلاش كردند به كشورهاي غربي اين پالس را بدهند كه صبر تل آويو به پايان رسيده و اگر غرب به اصطلاح ايران هسته اي را مهار نكند اين اسرائيل است كه در اقدامي يكسويه و يكجانبه گزينه نظامي و حمله به تاسيسات هسته اي را محقق خواهد كرد.
اين فضا موقعي به ظاهر ملموس تر شد كه دو هفته پيش شائول موفاز رهبر حزب كاديما در مذاكراتي محرمانه به ائتلاف دولت نتانياهو به رهبري حزب ليكود ملحق شد.
نتانياهو و موفاز كه تا پيش از اين مواضعي كاملا متضاد عليه يكديگر داشتند در نشستي خبري در اورشليم مدعي شدند كه چالش هاي ناشي از مقابله با ايران، اتحاد ميان آنها را در اين دولت الزامي كرده است.
طرفه آن كه روزنامه اسرائيلي معاريو جمعه دو هفته پيش با انعكاس پررنگ و لعاب پيوستن موفاز به نتانياهو سعي كرد تا ضرورت حمله اسرائيل به ايران را علت اين ائتلاف ارزيابي كند!
معاريو حتي براي اين كه اين ارزيابي را بر مدار واقعيت جا بزند نوشت: «دولت آمريكا نگران است كه اين هم پيماني جديد در صحنه سياست اسرائيل، بستر لازم را براي حمله نظامي اسرائيل به ايران در ماه هاي آينده آماده كند.» اين روزنامه صهيونيستي حتي اين ادعا را پيش كشيد كه؛ «نتانياهو به اوباما گفته است كه براي رسيدن به يك راهكار سياسي براي حل «معضل هسته اي ايران» فقط زمان محدود ديگري قائل مي شود و اوايل پاييز را آخرين ضرب الاجل مي داند»!!
در همين خط، نتانياهو اواخر هفته پيش و تنها 5 روز مانده به مذاكرات بغداد، ايران را به فريبكاري متهم و ادعا كرد: «ايران به دنبال فريب جهان است و مذاكرات بغداد را براي «خريد زمان» مي خواهد».
در آخرين جنجال سازي رژيم صهيو نيستي عليه ايران و با هدف به حاشيه رفتن مذاكرات بغداد، سايت دبكا نزديك به موساد مدعي شد كه به متني دست پيدا كرده است كه نشان مي دهد ايران و آمريكا در مورد مسئله هسته اي توافقاتي كرده اند. اكنون سؤال اصلي اين است كه اينگونه تحركات و شلتاق كاري هاي رژيم صهيونيستي در آستانه مذاكرات بغداد با چه هدفي است؟ و آيا آرايش سياسي جديد در اسرائيل وضعيت حمله به ايران را نشان مي دهد؟!
در اين باره چند نكته قابل اعتناست:
1- رژيم صهيونيستي در 15 ماه گذشته و در فضاي قيام ها و انقلاب ها و تحولات منطقه در بستر بيداري اسلامي بيش از پيش در انزوا و استيصال قرار گرفته است.
در اينجا چند نكته ظريف و دقيق وجود دارد؛ اول اين كه به رغم مراكز پژوهشي و امنيتي متعدد اسرائيلي، تل آويو قادر نبود تحولات شكل گرفته در منطقه را پيش بيني نمايد.
دوم اين كه متحدين استراتژيك اسرائيل مانند «مبارك» سقوط كردند و از همين روي، در امنيتي كه مصر در دوره حسني مبارك براي اسرائيل در صحراي سينا و نوار غزه تامين كرده بود اكنون يك خلل جدي ايجاد شده است. امروز مصر قطع صادرات گاز به اسرائيل را در پيش گرفته است و انقلابيون مصري خواهان لغو پيمان ننگين كمپ ديويد هستند. بنابراين رژيم صهيونيستي اكنون با مانور بر موضوع ايران و به اصطلاح برجسته كردن و مسئله دار كردن برنامه هسته اي ايران مي خواهد از شتاب فزاينده و حركت پيش رونده تحولات منطقه بكاهد و اين تحركات و قشقرق بازي ها به خاطر فرار از باتلاق اضمحلال و افول است كه از قضا شواهد و قرائن غيرقابل خدشه نشان مي دهد تل آويو بيشتر فرو مي رود تا اين كه خود را از باتلاق نابودي نجات دهد.
اين نكته را نيز بايد به نكته قبلي علاوه كرد كه صهيونيست ها در فضاي تحولات منطقه اذعان و اعتراف دارند كه ايران اسلامي الگو و الهام بخش حركت ها و انقلاب هاي ملت هاي منطقه است. اكنون اگر ايران اسلامي با اين ظرفيت بالا از مذاكرات موفق بيرون بيايد و از حقوق هسته اي خود عقب ننشيند- كه قطعا نمي نشيند- الهام بخشي ايران مضاعف نخواهد شد؟
2- اما اين كه رژيم صهيونيستي گزينه نظامي عليه ايران را مطرح مي كند و حتي آرايش سياسي خود را يكپارچه براي حمله به ايران نشان مي دهد با واقعيت منطبق نيست. چرا؟
اول؛ همچنان كه صهيونيست ها نتوانستند تحولات منطقه را پيش بيني نمايند و كماكان از عمق دگرگوني ها و تغييرات بنيادين ارزيابي درستي ندارند؛ همين سردرگمي و استيصال مضاعف دليل ساده اي است كه نشان مي دهد رژيم صهيونيستي نمي تواند دست به حمله اي بزند كه نسبت به عواقب و پيامدهاي آن جاهل است. جالب است كه ميشائيل لودر اسلام شناس آلماني در كتاب تازه خود تصريح مي كند طرفي كه به ايران حمله كند آينده اش را قمار كرده است. اينگونه به ميدان جنگ آمدن يك ريسك بسيار خطرناك براي صهيونيست ها است كه هر روز تحولات شتابان منطقه اين ريسك و خطرپذيري را تا جايي افزايش داده كه حمله آنها يك حماقت خواهد بود. به تعبير اينديپندنت طرح حمله اسرائيل عليه ايران در شرايط كنوني «بلوف قرن» است.
دوم اينكه آرايش سياسي اسرائيل و پيوستن موفازي كه تا روز قبل از ائتلاف، نتانياهو را «دروغگويي كاركشته» مي خواند پيش از آنكه به خاطر موضوعي به نام ايران باشد ناشي از اوضاع بهم ريخته داخلي در رژيم صهيونيستي است. بنابراين حتي رسانه هاي صهيونيستي و غربي اذعان مي كنند نظرسنجي ها نشان مي دهد علت پيوستن موفاز به نتانياهو به خاطر غرض هاي شخصي او بوده است.
ناظران مي گويند وضعيت حزب كاديما بسيار بغرنج است و موفاز تنها خواسته است از سقوط حزبش به طور كامل جلوگيري كند و به تعبيري آن را يك «زيگزاگ سياسي» تفسير مي كنند.
از سوي ديگر؛ نتانياهو و ايهود باراك كه معمولاً ديدگاه جنگجويانه عليه ايران را دنبال مي كنند به خاطر آنكه بر مخالفان گزينه جنگ با ايران به صورت رواني و صوري پيشي بگيرند از پيوستن موفاز بهره برداري سياسي كرده اند.
گفتني است؛ در آستانه مذاكرات بغداد، مئير داگان رئيس پيشين موساد با شمار ديگري از مقامات سابق امنيتي و اطلاعاتي آمريكا و اروپا (جيمز وولسي رئيس اسبق سيا، آگوست هنينگ رئيس سازمان اطلاعات و امنيت مخفي آلمان، چارلز گاتري رئيس پيشين ستاد مشترك نيروهاي مسلح انگليس، كريستن سيلوربرگ سفير پيشين آمريكا در اتحاديه اروپا و مارك والاس سفير پيشين آمريكا در سازمان ملل) طرحي را در جهت مخالفت با حمله نظامي به ايران ارايه كرده اند.
و بالاخره اينكه بارها و به كرات صهيونيست ها گزينه حمله به ايران را به بهانه برنامه هسته اي پيش كشيدند اما هر بار دست از پا درازتر عقب نشيني كردند.
زمستان سال 90 اوج نغمه سرايي هاي صهيونيست ها براي حمله به ايران بود. انگار مقامات كودك كش رژيم صهيونيستي فراموش كرده اند چطور بر طبل حمله كوبيدند و چطور ذليلانه عقب نشستند تا جايي كه حرف زدن و شعار حمله به ايران در كابينه نتانياهو به طور رسمي ممنوع شد.
و اما در اين ميان آنچه از اهميت بيشتري برخوردار است توان نظامي و تكنولوژيك ايران اسلامي است و صهيونيست ها مي دانند و بارها نيز بيرون از بلوف هاي مسخره خود به آن اعتراف كرده اند كه موجوديت رژيم صهيونيستي در صورت كمترين حماقت عليه ايران، آتش گرفته، دود شده و از ميان خواهد رفت.
حسام الدين برومند

 



چرت (گفت و شنود)

گفت: نتانياهو در مصاحبه با مجله آمريكايي «تايم» گفته است پدرم كه چند روز قبل مرد، به من دو نصيحت كرده بود.
گفتم: نصيحت پدرش چي بوده؟!
گفت: مي گويد؛ «وقتي وارد سياست شدم، پدرم به من دو نصيحت كرد. اول آن كه دنبال پول نباش و دوم آن كه از كسي انتقاد نكن!»
گفتم: معلوم مي شود كه نتانياهو نصيحت اين پدرش را گوش نكرده است. پس رفتارش را از كدام پدرش ارث برده؟!
گفت: چه عرض كنم؟! مردك كودك كش مي خواهد خودش را آدم حسابي جا بزند.
گفتم: يارو در جمع دوستانش نشسته بود كه بي اختيار خوابش برد، بعد از چند دقيقه، به علتي كه گفتن ندارد! ناگهان از خواب پريد و بي آن كه بداند چه شده گفت؛ آره! يك لحظه چرتم برد و در عالم رؤيا پدرم را ديدم كه با صداي بلند سرم داد كشيد! يكي از دوستانش گفت؛ حق با توست. چون ما هم صداي مرحوم پدرت را شنيديم!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤سوم خرداد سالروز حماسه آزادي خرمشهر امسال با چندين رويداد مهم ديگر همراه شده است. از همه مهم تر اجلاس مذاكرات هسته اي كشورمان در اين تاريخ در بغداد برگزار خواهد شد. دعا مي كنيم همه چيز به نفع مسلمانان و اسلام عزيز تمام شود.
9782---0919
¤اين جمله هويدا نخست وزير خائن رژيم منفور پهلوي در رابطه با جدا شدن بحرين از ايران كه گفته بود اين دختر را خودمان شوهر داده ايم مربوط به زمان طاغوت است. با سرنگون شدن رژيم شاهنشاهي اين عقد و نكاح غير شرعي و انگليسي بحرين نيز باطل است پس اگر هم الحاقي در كار باشد بايد اين خاك به پيكره اصلي آن يعني ايران ملحق بشود.
صباغيان
¤در خيانت و وطن فروشي خاندان پهلوي همين بس كه بحرين را از سرزمين مادري اش يعني ايران جدا كردند.
5100---0936
¤در صورت ادامه تلاش شيوخ عرب براي الحاق بحرين به عربستان مسئولان ديپلماسي نيز بايد تلاش كنند تا بحرين به ايران ملحق شود.
0299---0912
¤رژه گروه همجنس بازان در كشور مسلمان و شيعه جمهوري آذربايجان و تحت حمايت دولت باكو، اوج ذلت و خواري علي اف و وابسته بودن آنان به رژيم صهيونيستي را ثابت مي كند.
3147---0912
¤خريد هر كالاي ايراني كمكي است به اقتصاد كشور و تقويت پايه هاي اسلام و خاري است به چشم دشمنان ايران.
شاطرزاده
¤آنچه آمريكا با همراهي چند تن از سران بي غيرت عرب در سوريه و بحرين انجام مي دهد حماقت هايي است كه نه تنها نجات آنها را در منطقه به دنبال ندارد بلكه ريشه نفرت را در ميان مردم نسبت به آنها بيشتر كرده و پل ها را پشت سر آنها خراب مي كند. همه اين اقدامات سندي بر ادعاي جمهوري اسلامي است كه بايد تجديدنظر كلي نسبت به قوانين حقوق بشر و سازمان ملل صورت گيرد و شكي نيست كه تا چند صباحي ديگر اين مهم نيز رخ خواهد داد و دلال بازي هاي سياسي و يكسو نگري قلدرمآبانه از سوي نظام سلطه بر جهان و مردم مظلوم رخت بر خواهد بست.
طالعي
¤افزايش بي رويه قيمت مسكن و اجاره بها مردم كشور را دچار شوك نموده است متاسفانه مسئولين هم هيچ اقدامي انجام نداده اند. انتظار مي رود آنها براي حل مشكل چاره اي بينديشند.
محمد بركچي
¤اگر چنانچه در عرصه سينما و هنر دست هاي پشت پرده اي كه مشغول آلوده كردن فضا هستند در قالب يك فيلم به جامعه معرفي شوند مردم بيشتر در جريان واقعيت هاي موجود قرار مي گيرند و متوجه مي شوند نهادهايي كه بايد حامي انقلاب باشند چگونه توسط افراد نااهل و نامحرم اشغال شده اند.
4972---0911
¤با توجه به اعلام بانك مركزي مبني بر تورم 22% چطور يك معلم بازنشسته با پنج سر عائله مي تواند با پانصد هزار تومان حقوق ماهي يك بار گوشت يا ميوه بخرد؟
يك فرهنگي بازنشسته از اروميه
¤از روزي كه وعده كاهش قيمت لبنيات و تخصيص 140 تومان به ازاي هر كيلو شير به كارخانه هاي لبني داده شد شركت پگاه نه تنها قيمت ها را كاهش نداد بلكه قيمت خامه عسلي را هم به 600 تومان افزايش داد!
9695---0938
¤ مدت 5 سال از تاسيس تعاوني مسكن مهر شهر آبعلي مي گذرد. در اين مدت به خاطر كارشكني ادارات هيچ كاري صورت نگرفته و وضعيت آن بلاتكليف مي باشد. از مسئولين امر مي خواهيم دلسوزي كرده اجازه ندهند سپرده و سرمايه اعضا هدر برود.
7763---0912
¤ مدت 6 سال است از تهران به شهر لنگرود كوچ كرده ام. تازه متوجه شده ام در شهرستان ها چه مشكلاتي وجود دارد. آب شهر به صورت قطره چكاني است مردم به ناچار از آب چاه استفاده مي كنند. برق شهر نيز ضعيف مي باشد. روزهاي باراني كل شهر به صورت رودخانه در مي آيد. در چنين شرايطي مهاجرت معكوس از شهرهاي بزرگ به كوچك و روستاها امكان ندارد.
0869---0911
¤ از عوامل اصلي قاچاق هر روزه گازوئيل به كشورهاي همسايه مثل پاكستان و افغانستان سهميه 300 ليتر روزانه براي اتوبوس هاي بين شهري است. چون راننده اتوبوس هستم با اطلاع عرض مي كنم خيلي از اتوبوس ها از رده خارج هستند و به آن صورت كار نمي كنند ولي مالكان از كارت سوخت آن استفاده مي كنند. مسئولين بايد تدبيري بينديشند و جلوي قاچاق گازوئيل از اين راه را بگيرند.
اصغر كردبچه
¤ از وزير علوم درخواست مي شود به وضعيت نيروهاي شركتي دانشگاهها رسيدگي نمايند.
1540---0911
¤ از خيرين مدرسه ساز و ... درخواست مي شود به فكر ساخت تالارهاي عروسي عام المنفعه هم باشندكه هزينه هاي ميليوني كرايه تالارهاي خصوصي بسيار براي زوج هاي جوان كمرشكن است.
1713---0915
¤ پارك ملت شهرستان زنجان حدود 20 سال است كه هيچ تغيير و تحولي در آن صورت نگرفته است. با توجه به ايام شروع فراغت تحصيلي نوجوانان و جوانان از شوراي شهر و شهرداري درخواست مي شود نسبت به افزايش امكانات تفريحي و رفاهي و ... اين پارك اقدام نمايند.
سعيد رضايي
¤ از وزير محترم نفت درخواست مي شود يك بار براي هميشه مشكل پمپ هاي گاز سي ان جي را حل كنند تا شاهد تعطيلي دوره اي برخي از آن ها مثل پمپ شهيد آبشناسان در اتوبان نيايش كه يك ماه است در تعطيلي به سر مي برد نباشيم. اگر مشكل پيمانكار است نسبت به تعويض پيمانكار اقدام شود اگر مشكل شركت گاز است مشكل شركت برطرف شود مردم گناهي ندارند كه بايد چوب مشكلات برخي مسئولين را بخورند. به نظر مي رسد اگر همين پمپ هاي موجود همه فعال باشند بسياري از مشكلات خودروهاي دوگانه سوز حل مي شود ولي اگر هر ماه يكي تعطيل و يكي نيمه تعطيل و از طرفي جايگاهي افتتاح شود دردي دوا نمي شود.
عزيزي راننده
¤ از نيروي انتظامي خواستار پاكسازي پارك شهرك نفت مهرگان از وجود عناصر نامطلوب و اراذل و اوباش هستيم كه شبها اين مكان را مامني براي ارتكاب اعمال ناشايست خود نموده اند.
4070---0919
¤ از شهرداري درخواست مي شود نسبت به تعريض ايستگاه شركت واحد اتوبوسراني تندرو چهار راه ولي عصر(عج) كه بسيار كوچك است و در ساعت پيك، خانم ها به سختي بايد از بين مردم عبور كنند اقدام نمايد.
1558---0912
 



فرانسوا اولاند: بايد در مذاكرات هسته اي با ايران فرصت داده شود

فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه در پايان نشست سران گروه 8 تاكيد كرد به مذاكرات هسته اي ايران بايد فرصت ديگري داده شود.
فرانسوا اولاند در كنفرانسي خبري در پايان نشست سران گروه هشت در آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران گفت: «دومين دستور كار در گفتگوهاي رهبران گروه هشت، اتخاذ رويكرد و خط مشي مشترك در قبال دو موضوع نگران كننده مهم براي صلح يعني برنامه هسته اي ايران و بحران سوريه بود. يكي از اين موضوعات در رابطه با ايران بود كه روز گذشته درباره آن صحبت كرديم». اولاند گفت من در اين مذاكرات با تاكيد بر داشتن قاطعيت در قبال ايران مبني بر اين كه اين كشور هرگز نبايد از فناوري هسته اي استفاده نظامي كند، قاطعيتي كه البته هميشه فرانسه آن را داشته است و من نيز با آن موافق هستم، خواستار آن شدم كه بايد به مذاكرات فرصت ديگري داده شود. از همين رو، نشستي كه در بيست و سوم ماه مه در بغداد برگزار خواهد شد بسيار مهم خواهد بود. يا ايران رويكردي شفاف در پيش خواهد گرفت و به همه سؤالات مطرح شده پاسخ خواهد داد و ابزارهاي راست آزمايي را ارائه مي كند يا نه اين كار را نمي كند و ما وارد دوره ديگري از تنش خواهيم شد. دوره اي كه هركس مي داند پيامدهاي بسيار مضري خواهد داشت. در اين حالت نيز مهم است كه همه ما با هم باشيم و من كاري مي كنم كه اين حالت روي دهد.

 



نماينده كنگره آمريكا: ايران كسي را تهديد نمي كند ما ايران را تهديد مي كنيم

يكي از نمايندگان مجلس آمريكا با انتقاد از بودجه نظامي آمريكا گفت: ايران ما را تهديد نمي كند ما آنها را تهديد مي كنيم.
دنيس كاسينچ نماينده مجلس نمايندگان آمريكا لايحه جديد اين كشور را درباره تجميع تجهيزات نظامي براي مقابله با ايران را به باد انتقاد گرفت و گفت: طرحي كه اخيرا در دست بررسي قرار گرفته است، دستيابي به يك راه حل مذاكره شده را غيرممكن مي كند.
كاسينچ در ادامه گفت: با اين تفاصيل آنها ما را تهديد نمي كنند بلكه ما آنها را تهديد مي كنيم. در بخش ديگر اين لايحه نيز خواستار رويارويي در تنگه هرمز هستيم. ما پيش از اين نيز درگير چنين مسائلي بوديم. من در اكتبر 2002 در كنگره تلاش كردم جورج بوش را در مسير جنگ افروزي اش در عراق به چالش بكشم. ثابت شد كه او اشتباه كرده است. هيچ سلاح كشتارجمعي در عراق پيدا نشد. الان نيز تجربه عراق در حال تكرار شدن است. ما بايد يك جلسه بحث جدي در اين باره داشته باشيم.

 



حضور 7 متهم پرونده فساد بانكي در يازدهمين جلسه دادگاه

يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي به رياست قاضي سراج و با حضور 7 متهم ديگر برگزار شد.
در ابتداي جلسه ديروز دادگاه قاضي سراج از نماينده دادستان خواست كيفرخواست ب.ب را قرائت كند.
بر اساس اين گزارش، «ب.ب» مديرعامل شركت تجارت گستران منصور وابسته به گروه اميرمنصور آريا متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادي، معاونت در تحصيل مال از طريق نامشروع، معاونت در پولشويي و عوايد حاصل از جرم از طريق تحصيل بزه.
در ادامه جلسه يازدهم از دادگاه پرونده فساد عظيم مالي، قاضي سراج به موارد اتهامي «ب.ب» مديرعامل شركت تجارت گستران منصور كه اتهاماتش معاونت در اخلال در نظام اقتصادي كشور، معاونت در تسهيل مال از طريق نامشروع، معاونت در پولشويي عوايد حاصل از جرم است رسيدگي كرد.
اين متهم پس از اظهارات قاضي سراج در جايگاه حاضر شد و گفت: من اين اتهامات را قبول ندارم. قاضي سراج گفت: با توجه به اتهامات از خود دفاع كنيد.
ب.ب در دفاع از خود گفت: من از مبالغي كه به حسابم ريخته شد، اطلاعي نداشتم و به عنوان متهم اينجا هستم در حالي كه متهم هاي اصلي خواب هستند.
قاضي سراج در پاسخ به متهم گفت: متهم هاي اصلي خواب نيستند بلكه در كانادا حضور دارند.
«ب.ب» ادامه داد: هيچ ال سي هاي صوري در بخش خارجي صادر نشده و همه آنها ال سي هاي واقعي است و من در جريان ال سي هاي داخلي نبودم و كيفرخواست بنده براساس اظهارات خانم «الف» است و من به اندازه يك كلمه در اين رابطه هيچ دستوري ندادم.
اين متهم درباره اتهامش در پولشويي گفت: اگر بحث ديسكانت شدن ال سي هاست، من در جريان نبودم ولي اگر منظور اين است كه از اين پول استفاده شده و من پولشويي كرده ام من از منشأ آن خبر نداشته ام و من كار خريد را انجام مي دادم.
وي ادامه داد: من از تجارت گستران طلب دارم و 50 ميليون تومان از برون ملي خريد كرده ام در واقع من داشتم طلب هايم را از آريا مي گرفتم و اصلاً نمي دانستم منشأ پول ها كجاست و به عنوان مديرعامل من تابع دستورات هيئت مديره هستم.
وي ادامه داد: خانم «ح» بيان كرده كه من روزي سه بار به ديدن مه آفريد مي رفتم، به خاطر اين ديدارها هفت ماه است در زندان هستم. الان نيز با مه آفريد هم سلولي هستم پس حتماً بايد اعدام شوم. من روزي 3 بار با مه آفريد ديدار نداشته ام.
قاضي سراج گفت: چند شب گذشته يك هارد ديسك از خانم شما كشف شده كه چهار هزار و 500 اطلاعات در آن هارد بوده آيا آن را قبول داريد؟
متهم گفت: بله. آن اطلاعات، اطلاعات خاصي نبوده بلكه اطلاعات مربوط به شركت و واقعي است.
قاضي ادامه داد: همچنين از پدرتان يك كوله پشتي پر از مدارك كشف شده است.
در اين هنگام مادر متهم در حالي كه فرياد مي كشيد گفت: دادگاه فرمايشي است.
قاضي سراج از «ب.ب» خواست كه مادرش را آرام كند و به داخل دادگاه بياورد اما مادر «ب.ب» در بيرون از محوطه دادگاه به دليل توهين هايي كه به نماينده دادستان مي كرد توسط ماموران از محوطه دادگاه دور شد.
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، قاضي ناصر سراج از وكيل مدافع «ب.ب»- مديرعامل شركت تجارت گستران منصور- خواست كه در جايگاه قرار گيرد و به دفاع از موكل خود بپردازد.
وكيل ب.ب گفت: موكل بنده هيچ نقشي در گشايش بدون مجوز ال سي ها نداشته است.
وي همچنين نامه اي را كه تعدادي از پزشكان در مورد «ب.ب» نوشته بودند و تقاضا كرده بودند كه وي به جمعشان بازگردد چرا كه يكي از مديران تجهيزات پزشكي است، قرائت كرد.
رياحي با بيان اينكه مه آفريد خسروي آدم بيهوشي نيست و در واقع فردي را در رأس امور گذاشته كه توانايي انجام كارهاي لازم را در بخش توليدي و خدماتي داشته است.
وكيل مدافع«ب.ب» در ادامه خواست كه در مورد اتهام رشاء و ارتشاء موكلش صحبت كند كه در اين هنگام قاضي سراج به وي گفت: رشوه به موكل شما تفهيم نشده است. در اين قسمت بايد بگويم كه آقاي «ب.ب.» واقعاً پاكدست بوده است.
در ادامه اين جلسه فراهاني نماينده دادستان تهران در جايگاه قرار گرفت و گفت: ب.ب كارمند ساده اي نبود، وي مديرعامل شركت تجارت گستران بوده و فردي متخصص، كاردان و امين بوده است، چگونه ممكن است كه اين همه ال سي با رقم بالاي بيش از يك هزار ميليارد تومان گشايش شده اما ايشان حتي يك بار هم نپرسيده كه مصوبه اين امر كجاست؟ بنابراين شما مي دانستيد كه قضيه چيست.
فراهاني با بيان اينكه يكي از اركان گروه آريا شركت تجارت گستران بوده است، يادآور شد: آقاي «ب.ب» و همسرش از سهامداران اصلي بانك آريا هستند و به همراه دو برادرش جزو افراد اصلي شركت و مديران مه آفريد بوده اند. حتي پدر ايشان در اختفاي برخي اسناد و مدارك نقش داشته و به صورت خانوادگي با مه آفريد خسروي ائتلاف داشته اند زيرا مه آفريد خسروي آقاي «ب.ب» را موسس بانك آريا مي كند و 10 ميليارد نيز به نام وي كرده است.
وي تاكيد كرد: بحث يك، دو يا سه ميليارد نيست بلكه شركت در دو سال اخير از لحاظ درآمدي حالت انفجاري پيدا كرده است.
فراهاني در پايان گفت: «ع.ح» در جريان دو جلسه بازجويي گفته است كه آقاي «ب.ب» از سال 87 تا 89 از وجود ال سي هاي ارزي و ريالي خبري نداشته است اما از سال 89 در جريان امور قرار داشته و به او درخصوص ال سي هاي ارزي و ريالي گزارش داده مي شده است.
ب.ب در آخرين دفاعيات خود گفت: قسم مي خورم كه من به اندازه يك نقطه در جريان ال سي هاي داخلي نبودم و در مورد ال سي هاي خارجي نيز خودم چندبار به مه آفريد اعتراض كردم. حتي در نوروز 89 نيز چندين بار استعفا دادم زيرا از من خواسته بودند حقوق چند كارمند را زياد كنم اما قبول نكردم.
وي در پايان گفت: هر حكمي دادگاه بدهد مي پذيرم.
د-م: نمي دانستم چه چيزي امضا مي كنم
در ادامه دادگاه يازدهم از پرونده فساد بزرگ مالي، قاضي سراج به تفهيم موارد اتهامي «د.م» معاون سابق بانك صادرات شعبه گروه ملي اهوازباعناوين اتهامي، شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور، معاونت در تسهيل مال از طريق نامشروع، عدم وصول وجوه به نفع دولت و موضوع 103 فقره گشايش اعتبارات اسنادي كه كارمزد آن وصول نشده است، پرداخت.
پس از اظهارات قاضي سراج متهم در جايگاه حاضر شد و در دفاع از خود گفت: من اين اتهامات را قبول ندارم. «د.م» ادامه داد: كار در شعبه ها تقسيم شده بود و تمام كار ال سي ها را خود آقاي «ك» انجام مي داد، همچنين تمام شعبه ها ال سي صادر نمي كردند.
وي ادامه داد: من مشغله كاريم در بانك ها بسيار زياد بود و ال سي هايي كه امضاء مي كردم بدون توجه كارشان انجام مي شد و تنها به دليل اطميناني كه به مافوق خود داشتم اين امضاها را انجام مي دادم و اين امضاها آگاهانه نبوده است.
متهم با بيان اينكه قبول دارم كسي كه چيزي را امضا مي كند مسئول آن است گفت: امضاهاي من آگاهانه نبوده است.
وكيل د-م نيز گفت: موكل من قرباني اين فساد عظيم بانكي است نه عامل آن و فردي كه عامل فساد است فاصله بسيار دارد.
اين وكيل ادامه داد: با توجه به جرم بزرگي كه نظم اقتصادي كشور را مختل كرده بايد يك نفعي به موكل من عايد شود. اما اين گونه نيست و او هيچ پولي را دريافت نكرده بنابراين ادعاي وي كه با واقعيت و متن پرونده است مطابقت دارد.
طاهري نسب در پايان گفت: موكل من بدون علم اين كارها را انجام داده و مستحق بخشش است.
در ادامه دادگاه فراهاني- نماينده دادستان- در واكنش به اظهارات وكيل مدافع «د.م» گفت: آقاي «د.م» معاون بانك صادرات اهواز بوده و جزو كارمندان ساده بانك نبوده بلكه ايشان معاون شعبه بوده و شخصي بوده كه مسئوليت داشته و بايد نظارت لازم را انجام مي داده است.
نماينده دادستان تهران تصريح كرد: آقاي «د.م» معاون شعبه بوده و اگر آقاي «ك» را مفسد في الارض بدانيم بايد همين اتهام را به ايشان هم نسبت دهيم. تنها فرقشان اين است كه آقاي «د.م» رشوه اي نمي گرفته است. تقاضا دارم عنوان اتهامي ايشان به افساد في الارض تغيير پيدا كند. در واقع بايد گفت كه آقاي «د.م» با آقاي «ك» سرمنشاء فساد هستند و ايشان لياقت اتهام افساد في الارض را دارد.
قاضي سراج در رابطه با اظهارات فراهاني مبني بر تغيير اتهام «د.م» مبني بر افساد في الارض نيز اظهار كرد: اتهام افساد في الارض را به صلاح نمي دانم.
كارخانه اي كه در 83 روز
به توليد رسيد
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، اتهامات شركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور، تحصيل مال از طريق نامشروع به نفع گروه اميرمنصور آريا به مبلغ 1049 ميليارد ريال و شركت در پولشويي عوايد حاصل از جرم به «ح.س»- نايب رئيس شركت آهن و فولاد لوشان- تفهيم شد.
متهم پس از تفهيم اتهام در جايگاه حاضر شد و اعلام كرد اتهامات را قبول ندارد.
متهم اظهار كرد: من 9 سال با آقاي مه آفريد كار كردم و يك كارمند قديمي هستم. آدم دو سال اخير نيستم. ماحصل كار من چهار كارخانه شده كه يكي از آنها كارخانه آهن و فولاد لوشان است و توانسته ام ظرف 83 روز اين كارخانه را به توليد برسانم.
آرزو داشتم مدير برتر شوم
«ح.س» با بيان اينكه يكي از اتهامات من، اخلال در نظم اقتصادي كشور است يادآور شد: من چه نوع اخلالي در نظام اقتصادي كشور ايجاد كرده ام؟ من روزي آرزو داشتم به عنوان يك مدير برتر معرفي شوم و به مملكت خود خدمت كنم.
قاضي سراج گفت: درباره هزار و 49 ميليارد ريال توضيح دهيد. در اين رابطه چه نقشي داشتيد؟
متهم گفت: هيچ اطلاع و هيچ نقشي در اين راستا نداشتم و با توجه به اينكه در دو سه سال آخر مشكلاتي داشتم زياد در شركت حضور نداشتم. من از روز اول كه به شركت آمدم عضو كارمندهاي قسمت فني بودم و در جلسه هاي مرتبط با مسائل مالي و اعتبارات هيچ دخالتي نداشتم.
موكلم كاره اي نبوده است
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، سنجر فخري- وكيل مدافع «ح.س» نايب رئيس شركت آهن و فولاد لوشان- با حضور در جايگاه در دفاع از موكلش گفت: موكلم در امور مربوط به اين پرونده كاره اي نبوده است و از لحاظ شخصيتي هم آدم غير قابل نفوذي است. در واقع بايد گفت كه آقاي «ح.س» يك فرد فني و عاشق كارش بوده است.
وي ادامه داد: موكلم از ابتدا با مسايل فني آشنا بوده و تنها كارش عضويت در هيأت مديره است و الا نقشي در امور مالي نداشته است.
فخري در رابطه با اتهامات موكلش مبني بر اخلال در نظام اقتصادي، تحصيل مال نامشروع و پولشويي نيز اظهار كرد: اين نوع اتهامات به قد و قواره موكل بنده نمي آيد و از نمايندگان دادستان مي خواهم به من بگويند كه نقش موكل بنده كجاست.
نماينده دادستان: به جاي انكار عذرخواهي كنيد
نماينده دادستان در جريان دادگاه با اعتراض به برخي متهمان كه اتهامات خود را قبول ندارند گفت: به جاي انكار بايد از مردم عزيز عذرخواهي كنيد كه چنين جرايمي مرتكب شده ايد.
وي افزود: بهتر بود متهمان به خاطر آبرويي كه از نظام برده اند و ضربه اي كه به نظام زده اند نه تنها اتهامات شان را قبول مي كردند بلكه از ملت نيز عذرخواهي مي كردند.
وي گفت: اين چه صحبتي است كه يك متهم مي گويد من به خاطر اطمينان به مدير بالادستي ام 136 فقره اعتبارات اسنادي را گشايش كردم.
وي تصريح كرد: مگر مي شود اصل را بر جهالت و بيهوشي و مستي قرار داد اصل بر خوب بودن است و آگاه بودن اگر متهم ادعا كند كه علم نداشته است ديگر سنگ بر روي سنگ بند نمي شود و نمي توان هيچ كس را متهم كرد مگر مي شود گشايش اعتباري امضا شود اما فرد امضا كننده به رقم آن توجهي نداشته باشد و 8 صفر را جلوي آن نبيند.
فراهاني گفت: شما يك كارمند ساده لوح بانك را بياوريد و به او بگوييد به خاطر اطمينان به مدير بالادستي ات يك نامه را امضا كن امكان ندارد نامه را امضا كند چه برسد به 136 فقره ال سي را آن هم يك روز در ميان حاضر كرده و امضا كند.
يك بار هم كه ما كار خير كرديم گرفتار شديم
در بخش انتهايي نوبت صبح رسيدگي به پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني قاضي سراج از آقاي ر مدير عامل گروه ملي فولاد خوزستان دعوت كرد تا به عنوان مطلع در جايگاه قرار گيرد.
آقاي ر با حضور در جايگاه درباره روند دادن پول به متهم پرونده خ الف گفت: موضوع اينگونه بود كه آقاي خ مدعي شد عده اي افراد در شهرك ايذه گرفتار شدند و بايد به آنها كمك كرد. من هم از بودجه در اختيار خودم 100 ميليون به ايشان كمك كردم.
قاضي از او پرسيد آيا اين 100 ميليون تومان متفاوت از رقم 900 ميليون تومان بود.
متهم گفت: اين رقم متفاوت از آن بود.
سخت است به معاون وزير
تفهيم اتهام كنم
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد مالي قاضي سراج گفت: برايم سخت است كه به معاون وزير كه امين دولت است تفهيم اتهام كنم.
در ادامه، اتهامات مشاركت در اخلال در نظام اقتصادي كشور و ارتشا به مبلغ 9 ميليارد ريال به «خ.الف»- معاون وزير صنايع و معادن و رئيس سابق ايميدرو و مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي- تفهيم شد.
اين متهم پس از اظهارات قاضي سراج در جايگاه حاضر شد و در دفاع از خود گفت كه هيچ يك از اين اتهامات را قبول ندارد.
«خ.الف» اظهار كرد: من در وهله اول به ملت بزرگ و رهبر و به خانواده شهدا و ايثارگران اين اطمينان را مي دهم كه من عالماً و آگاهانه خيانتي به جمهوري اسلامي نكرده ام و لحظه اي هم در خدمت رساني تعلل نداشته ام. من سرباز كوچكي براي اين نظام هستم. سرباز هم تنبيه مي شود و هم تشويق اما اميدوارم اين تنبيه براساس عدالت باشد.
وي درباره شهرك سيليكون متال توضيح داد: ما مي خواستيم يك مركز بزرگ صنعتي را در بروجرد تأسيس كنيم و مديرعامل بانك سپه قرار شد با اميرمنصور آريا مشاركتي را در اين رابطه انجام دهد و در آن جا به من دستور داده شد كه ظرف 10 روز بايد مجوز شهرك صنعتي را صادر كنم.
قاضي سراج گفت: چه كسي به تو چنين دستوري داد؟
متهم گفت: وزير.
وي افزود: فشار سياسي روي من بود كه 10 روزه بايد مجوز صادر كنم اما من با اين فشار تا زماني كه مهر دولت بر آن نخورد مجوزي را صادر نكردم و دستور دادم مجوز مشروط يعني 4 ماهه صادر شود. همچنين به اين شهرك در طول اين 4 ماه دو بار نامه زديم كه اسناد ناقص است و در نهايت مجبور شديم مجوز را باطل كنيم.
«خ.الف» در رابطه با ديدار با مه آفريد اظهار كرد: 6 يا 7 مرتبه مه آفريد را ديده ام كه سه دفعه آن در دفتر وزير بوده است. دوبار در دفتر من با حضور آقاي «ر» و يك بار در افطاري و ديگري نيز به صورت اتفاقي همديگر را ديديم و هيچ وقت نشد كه من به او زنگ بزنم و بگويم براي من منزلي را خريداري كند. در حال حاضر اتفاقي در كشور افتاده است و مي خواهند همه را متهم كنند.
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي، واحد شريفي يكي از دو وكيل «خ.الف»- معاون وقت وزير صنايع و معادن- با قرار گرفتن در جايگاه به دفاع از موكل خود پرداخت و گفت: اين پرونده ابعاد وسيعي دارد و بنده هدفي جز كشف حقيقت را ندارم و در واقع نمي خواهم از جرم دفاع كنم.
وي با اشاره به اتهام رشوه منتسب به موكلش، گفت: نوع اتهام و مبالغ عنوان شده بايد تصريح و دليلي براي عمل ارتكابي موكلم ارائه شود. در واقع عمل موكلم، اخذ 550 ميليون تومان وجه نقد از آقاي «ع.ر» عنوان شده است كه در بازجويي ها اخذ وجوه به ميزان ذكر شده را پذيرفته و تناقضي در بيانش وجود ندارد.
شريفي ادامه داد: از متن بازجويي هاي موكلم مشخص مي شود كه هيچ حرف و توافقي نداشته و موكلم در بيانات خود اعلام كرده كه بيش از چند بار آقاي مه آفريد خسروي را نديده است. مه آفريد خسروي و آقاي «ع.ر» در خصوص پرداخت وجه به موكلم هيچ توضيحي را ارائه نداده اند و هيچ مدركي براي پنج هزار تن شمش كه به گروه ملي فولاد اضافه شده، اشاره نكرده اند.
وي ادامه داد: در بازرسي هايي كه از منزل موكلم صورت گرفته، چهار عدد شمش 100 گرمي طلا و 80 سكه بهار آزادي و هفت ساعت مچي كشف شده كه به عنوان ارتشاء اين موضوع را بيان كرده اند در صورتي كه موكل من در بازديدهاي مختلفي كه از كارخانجات انجام مي داد اين اشياء را به عنوان هديه دريافت مي كرد.
پيگيري هاي وزير و نماينده مجلس براي واگذاري زمين به آريا
وكيل مدافع مديرعامل سابق ايميدرو گفت: چرا در پرونده حرفي از پيگيري وزير وقت و نماينده بروجرد در مجلس براي واگذاري زمين نشده است.
در ادامه يازدهمين جلسه دادگاه فساد مالي وكيل مدافع مديرعامل سابق ايميدرو در جايگاه قرار گرفت و اظهار داشت:
ارقام انتشار يافته درباره اين پرونده شوك بزرگي به جامعه وارد كرده است و از زمان تشكيل عدليه تاكنون چنين پرونده اي تشكيل نشده اما هر چند اين پرونده بزرگ است اما مجوزي نخواهد بود كه در حق كسي اجحاف شود.
وي افزود: موكل من نه تنها جلسه خصوصي با مه آفريد نداشته بلكه مخالف واگذاري فولاد بوده بلكه مسئولان اقتصادي و امنيتي را در جريان گذاشته است.
وي خطاب به قاضي با بيان اينكه شما عنوان كرديد اخلال را به طور عام مي بينيد گفت: اعتقاد ما اين است وقتي درباره موضوع شمش فولاد موكل را متهم مي كنيد ما هم به صورت جزء دفاع كنيم، تيم اقتصادي دولت بايد در اين زمينه نظر بدهد، مصوبات تقسيط بدهي فولاد را در اختيار دارم و اينگونه نبوده كه هر كس مي خواست بدهي خود را تقسيط كند و اين كار از عهده موكل من هم خارج بوده است.
وي با بيان اينكه فقدان عنصر معنوي جرم ديگر اشكال كيفرخواست صادر شده است، گفت: موكل من قصد پرداخت وجه براي مصارف شخصي را نداشته و براي كمك به مؤسسه خيريه در شهرستان ايذه بوده است. وي همچنين درباره واگذاري زمين شهرك هاي صنعتي در شهرستان بروجرد به گروه آريا گفت: چرا در اين باره هيچ سخني از پيگيري هاي زياد وزير وقت و نماينده بروجرد در مجلس شوراي اسلامي نشده است.
در صورت تخفيف به متهم
مديون مردم هستيد
نماينده دادستان خطاب به قاضي سراج گفت: اگر به متهم خ. الف تخفيف بدهيد و حكم لازم را برايش صادر نكنيد مديون ملت هستيد.
فراهاني نماينده دادستان عمومي و انقلاب تهران در پرونده فساد 3 هزار ميليارد توماني عصر ديروز در دفاع از كيفر خواست صادر شده براي متهم خ. الف با مدنظر قراردادن متن كيفرخواست گفت: متأسفانه چند وقتي است شاهد آن هستيم كه برخي از متهمان و وكلاي آنها براي دفاع از خود تلاش دارند به جبهه و ايثارگري وچنين كارهايي اشاره كنند ،در حالي كه بايد بگويم اين روش مناسبي نيست و باعث مي شود تا دشمنان نظام ما را مورد مضحكه خود قرار دهند.
وي به خاطره اي اشاره كرد و گفت: من دوستي داشتم كه در دانشكده قضايي مشغول تحصيل علم قضاوت بود. اين فرد در 13 سالگي به جبهه ها رفته بود و جانباز 50 درصد بود شب و روز كار مي كند و زحمت مي كشد و امروز بعد از 35 سال زحمت فراوان به اندازه يك عدد از شمش هاي طلايي كه در خانه آقاي خ. الف كشف شد دارايي و ثروت ندارد ما نمي دانيم اگر آن جانباز است و جهاد دارد پس اين آقايان چه كاره هستند.
نماينده دادستان با بيان اينكه هويدا هم ادعاي خدمت به كشور داشت، گفت: اميدوارم در آينده متهمان را با لباس شيك در ستادهاي انتخاباتي يا سمت معاون وزير نبينيم.
در ادامه خ ـ ر مديرعامل سازمان ايميدرو در جايگاه قرار گرفت و در بيان آخرين دفاعيات خود گفت: نمي دانم مقابل ادبيات نماينده دادستان چه بگويم. با من رفتار خوبي نشد حال جسمي و روحي مساعدي ندارم و اين رفتار نماينده دادستان براي من تبعات دارد. وي با بيان اينكه اول فكر مي كردم اين رفتار وي از سر دلسوزي است اما متوجه شدم غير از اين است زيرا تهمتي نبود كه به من نزند، گفت: اگر اتفاقي براي من بيفتد حتماً به خاطر فشارهايي است كه از ناحيه فراهاني و افراطي گري ها او به من وارد شده است.
رفتاري كه با من شد با ريگي نشد
متهم با بيان اينكه رفتاري كه در اين مدت با من شده قطعاً با عبدالمالك ريگي نشده است، گفت: من طلبكار نظام نيستم و هيچ خدمتي هم به گروه آريا نكردم مي توانيد نظرسنجي كنيد كه در 10 سال گذشته من و فراهاني كداميك با همكارانمان رفتار بهتري داشته ايم اگر من اين نظرسنجي را با دو برابر اختلاف نبردم هر حكمي دهيد قبول مي كنم. وي به اظهارات نماينده دادستان مبني بر مفتوح بودن 4 پرونده مالي عليه خودش در دادسرا اشاره كرد و گفت: يكي از اين پرونده هايي كه مفتوح است درباره اين است كه چه مراوده اي با يكي از مسئولان دولتي دارم اين فرد مورد تأييد مسئولان نظام است و من هيچ مراوده اي با ايشان ندارم.
مديرعامل سابق سازمان ايميدرو ادامه داد: جان من در خطر است و بيشتر از اين تحمل فشار ندارم كه هر روز مسئله جديدي برايم پيش بيايد. 5 ماه در بازداشت هستم و بازداشت شدن با نظر فراهاني تمديد مي شود.
فراهاني نماينده دادستان در اين لحظه به اظهارات متهم اعتراض كرد و گفت: متهم مي تواند از وكيل خود بپرسد چه كسي با فك قرار وي موافقت كرد. من بودم كه به خاطر بيماري متهم با فك قرار وي موافقت كرده بودم. اين اظهارات نماينده دادستان را وكيل متهم تأييد كرد.
وي با بيان اينكه هر حكمي دادگاه بدهد مي پذيريم و مي دانم اشتباه كردم اما اين افراط گري ها به ضرر نظام است، گفت: نماينده دادستان اگر مرا با كرباسچي مقايسه مي كند بايد خودش را هم با خلخالي مقايسه كند.
قاضي سراج در اين لحظه گفت: خلخالي فوت كرد ولي اگر بود حداقل الان مواد مخدر نداشتيم.
وي با بيان اينكه پزشكان زندان فرق بين آنژيوگرافي و اكو را نمي فهمند گفت: در اين مدت من حدود 29 كيلوگرم وزن كم كردم و روزي 21 قرص مصرف مي كنم. حدود 100 روز است كه دستان بچه هايم را نگرفته ام.
قاضي سراج گفت: پول را به محض اينكه دريافت كنيد رشوه است حال فرقي نمي كند كه آن را آتش بزني يا مسجد بسازي.
متهم به دريافت رشوه 55 ميليون توماني اتهاماتش را نپذيرفت
يازدهمين جلسه دادگاه فساد مالي در حالي به پايان رسيد كه آخرين متهم ديروز اتهام دريافت رشوه 55 ميليون توماني را نپذيرفت.
ع.ب مدير بانك پارسيان شعبه پامنار در آخرين بخش از جلسه بعدازظهر ديروز دادگاه فساد بانكي پس از قرارگرفتن در جايگاه متهمان اتهام رشوه 55 ميليون توماني را نپذيرفت.
اين متهم در دفاع از خودش گفت: من براساس عرف معمول بانك در آخر سال به عنوان هديه مبلغي را از مه آفريد خسروي گرفتم.
پس از دفاعيات متهم ، وكيل وي در جايگاه قرار گرفت و در دفاع از موكل خود گفت: موكلم براساس عرف بازار و كارهاي بانكي اين رقم را به عنوان هديه گرفته است.
در اين زمان قاضي دادگاه به او گفت: نگوييد عرف بازار به اين دليل كه عيدي متعارف همان 300 هزار تومان است نه 20 ميليون تومان.
موكل به ادامه دفاعيات خود پرداخت و بار ديگر موضوع عرف بودن گرفتن هديه عيدي و همچنين مقوله زحمت كشيدن مديران بانكي را يادآوري كرد كه در اين لحظه قاضي پرونده به وي گفت: پس از متهم بخواهيد ليست ساير عيدي هاي دريافت شده را هم برملا كنند.
پس از دفاعيات وكيل پرونده، قاضي سراج از متهم خواست براي اخذ آخرين دفاع در جايگاه متهمان قرار بگيرد. اين فرد بار ديگر اتهام اخذ رشوه را انكار كرد و مدعي شد من قبول دارم كه 55 ميليون از گروه آريا پول گرفتم اما قصد و نيتم گرفتن رشوه نبوده است.

 



خاتمي يادش آمد كه براندازي نظام غيرممكن است (خبر ويژه)

وب سايت خاتمي اظهارات اخير وي را با ويرايش و حذف اظهارات خاتمي درباره ساختارشكنان و شركت در انتخابات مجلس منتشر كرد.
خاتمي چند روز پيش ديداري با برخي اصلاح طلبان داشت كه نكاتي از آن به بيرون درز كرد. وب سايت منسوب به خاتمي با چند روز تاخير گزيده اي از اظهارات خاتمي را منتشر كرد كه موضوع مربوط به شركت در انتخابات از متن آن حذف شده است.
با اين وجود سايت «خبرنگاران سبز» به نقل از حاضران در اين ديدار نوشت: اين ملاقات با انتقاد جمعي از جوانان اصلاح طلب از اقدام خاتمي براي حضور در انتخابات دهم اسفند 90 كه باعث شوك دوستان قديم و ديگر بخش هايي از جامعه شده بود همراه بود. اغلب مباحث مطرح شده حول محور بازخورد تحريم جمعي انتخابات گذشته مجلس و ترديد و پرسش در مورد برنامه اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري سال آينده بود. خاتمي با صراحت اعلام كرد كه «ما از نظام عبور نكرده ايم، خود را در نظام مي دانيم. چنانچه كساني عبور كرده اند و به دنبال براندازي هستند،- همانطور كه از برخي سخنان برمي آيد- بدانند كه آب در هاون كوبيدن است.»
براساس اين گزارش، خاتمي همچنين در جواب انتقادهايي كه از جانب حاضرين از جريان اصلاح طلبي ابراز شده بود تاكيد كرد «بايد خود اصلاحات را هم آسيب شناسي كنيم. آزادي خواهي شعار مهم ما در دوم خرداد بود، همينطور شعار آقايان موسوي و كروبي. اما آزادي به معناي ولنگاري نيست، بي قانوني به معناي آزادي نيست. در دوره اصلاحات برخي حرف ها زده شد كه به دينداران برخورد، به حكومت برخورد، حتي به خود ما برمي خورد و اين باعث سوء استفاده مخالفان قرار مي گرفت. به نام اصلاحات نمي شود بداخلاقي كرد و تهمت زد؛ اما در مواردي چنين شد، حتي در مورد قتل هاي زنجيره اي حرف هاي ناجوري زده شد. در آن دوره، بسياري از ما توقعات را بالا برديم، بخشي از شعارهاي غيرعملي هم سر داديم، و لذا دچار جنگ رواني از سوي ضد اصلاحات شديم. اكثريت مردم به ارزش هاي انقلاب و اسلام پايبندند.»
به گزارش «خبرنگاران سبز»، خاتمي همچنين درباره راي دادن خود گفته است: بعد از انتخابات مجلس انتظار داشتم گشايشي بشود اما تا امروز نشده. قبول دارم كه راي دادن من احساسات بخشي از دوستان را جريحه دار كرد. آنچه در 48 ساعت آخر به آن رسيديم را مي شد تبيين كرد. ما هيچ وقت تحريم نكرديم البته تحريم به خودي خود به معناي براندازي نيست. كسي هم كه مي خواست راي بدهد اشكال نداشت. اما ما كوتاهي كرديم و شوك وارد شد. نتوانستيم به خوبي تبيين كنيم.
با وجود فراز اخير سخنان خاتمي، وب سايت منتسب به وي ترجيح داده اين بخش از اظهارات وي را كلا سانسور و حذف كند!
به گزارش «وب سايت خاتمي»، وي در اين ملاقات گفته است «هرگز نبايد آزادي را با ولنگاري و بخصوص ولنگاري اخلاقي يا هرج و مرج طلبي اشتباه كرد. امكان اين اشتباه سبب ابراز بزرگترين سفسطه ها و مغلطه ها عليه آزادي خواهي و اصلاحات شده است. آزادي از سوي ديگر راهش با آنارشيسم جدا مي شود و با قانون و قانونگرايي هم عنان است... بسياري از مطالبي كه به نظر ما و به نظر اصلاحات نادرست بود [در دوره اصلاحات] و طبع جامعه هم آن را نمي پذيرفت، به نام اصلاحات مطرح شد. نمي شود اصلاحات را پذيرفت ولي همه چيز و همه كس حتي نظام را زير سؤال برد. مي شود پرسش كرد ولي تخريب و اهانت هرگز. در حالي كه چنين اقدام هايي صورت گرفت و متاسفانه به نام اصلاحات هم تمام شد.
خاتمي همچنين با پيش كشيدن بحث جنگ رواني عليه اصلاح طلبان گفته است: حتي بعد از انتخابات رياست جمهوري كه مردم واقعا رفتار مدني و بي خشونت داشتند و به علت رفتار نادرست عده اي ساختارشكن كه نسبتي هم با مردم معترض نداشتند، متهم كردند كه ساختارشكنند، ضد امام حسين و ضد امام خميني و آلت دست اجانب هستند.
خاتمي در اين سخنان طبق معمول مبهم و به روش يكي به ميخ و يكي به نعل حرف زده است؛ چه اينكه معلوم است مردم، ساختارشكن و ضد امام حسين(ع) و امام خميني(ره) نيستند اما موضوع اين است كه بانيان فتنه- از جمله طيفي از اصلاح طلبان- فضايي را فراهم كردند كه ساختارشكنان و هتاكان و گروهك هاي ضدانقلاب ميداندار شوند و حتي در ميانه راه حاضر نشدند با اين جريان مرزبندي كنند تا كار به ماجراي روز عاشورا كشيد و خود مردم، بساط فتنه و آشوب را با حركت حماسي 9 دي جمع كردند حال آن كه در آن روز هم اثري از اصلاح طلبان نبود.
بدين ترتيب واقعيت اين است كه طيف اصلاح طلبان نه تنها راه خود را با آنارشيست ها و ولنگاران جدا نكردند بلكه مسير قانون شكني را هموار كردند. آنها نه در دوره اصلاحات و نه پس از تكوين فتنه سبز حاضر نشدند با ساختارشكنان و حرمت شكنان، مرزبندي كنند بلكه اغلب پشتيباني كننده اين جريان ضدانقلابي بودند و در ائتلاف سياسي به سر مي بردند.
نكته عجيب در اين ميان مشي مردّد خاتمي است كه يا به خاطر روحيات شخصي و يا تحت فشار اطرافيان حاضر نيست درباره اقدام درست شركت در انتخابات مجلس روشنگري و علنا اعلام كند كه روند «آشوب خياباني تا تحريم انتخابات مجلس» ماهيتا حركتي ضدانقلابي و به زيان طيف اصلاح طلبان بود. خاتمي اين مطلب را چند بار در جلسات محفلي و خصوصي عنوان كرده اما گويا هنوز جسارت علني كردن موضع خود را ندارد.
به تازگي محمد صادق جوادي حصار (مشاور تندرو كروبي در حزب اعتماد ملي و مدير روزنامه توقيف شده توس) در مصاحبه با ايلنا اعلام كرد: راي خاتمي باعث موجي از يأس در برخي اصلاح طلبان شد و موجي از يأس آنها را فرا گرفت.
نيك آهنگ كوثر كاريكاتوريست زنجيره اي دوره اصلاحات نيز كه اكنون در خارج كشور به سر مي برد، در «خودنويس» از خاتمي به عنوان «پاي طاووسي كه زيبا نيست» ياد كرد و با اشاره به ملاقات اخير طيفي از اصلاح طلبان نوشت: بخشي از بدنه روزنامه نگاران ما را فعالان سياسي اشغال كرده اند كه بيشتر براساس منافع مي نويسند يا سانسور مي كنند. آنها فقط به نتيجه فكر مي كنند نه درستي عمل و بنا به مصالح و منافع گروه هاي سياسي مي نويسند. وقتي روزنامه نگار براي عرض تبريك و زيارت سيدمحمد خاتمي مي رود، آدم مي ماند كه همكاران عزيز ما نياموخته اند كه اين كار زشت است؟ اما بزرگترين فايده اين ديدارها حداقل ثبت حرف هايي است كه زده شده! از جمله درباره علت راي دادن خاتمي! وقتي زيدآبادي از خاتمي خواسته بود استعفا دهد، روزنامه نگاراني كه فعال سياسي بودند به زيدآبادي تاختند به جاي اينكه به خاتمي انتقاد كنند؟ وقتي عباس عبدي پيشنهاد كرد خاتمي در سال 80 نامزد نشود، جماعتي كه نفعي در ماندگاري خاتمي داشتند، چه اعتراض هايي كردند. پارسال از خاتمي نقل كردند كه گفته شركت در انتخابات سال 84 اشتباه بوده است. گفتند در جلسه اي غيرعمومي گفته شده، اما چون فايل صوتي اش وجود داشته، امكان تكذيب را از خاتمي گرفتند. كساني كه سعي در ناديده گرفتن تناقض هاي خاتمي داشته اند، سعي كرده اند پاهاي طاووس را زيبا جلوه دهند.



 



شكست خورديم چون ديگه خيلي شير تو شير شده بود (خبر ويژه)

يك عضو مركزيت گروهك منافقين معتقد است جنبش سبز شكست خورد چون ناهمگون بود و هدف مشتركي نداشت.
بهمن نيرومند در روزنامه آلماني تاتس و درباره اينكه دوباره جنبش سبز ديگر چيزي به گوش نمي خورد، نوشت: جنبش سبز ناهمگون بود. نه هدف مشتركي داشت و نه برنامه واحدي در حالي كه سكولارها و چپ گرايان دنبال تغيير رژيم بودند، طيف اصلاح طلب در پي ليبراليزه كردن خدمت بودند و كروبي و موسوي شعار وفاداري به قانون اساسي مي دادند. اين حركت از اقشار محروم جامعه دور ماند و نتوانست آنها را جلب كند. سال گذشته هم حركت همبستگي با بهار عربي در تهران رضايت بخش نبود.
در همين حال روزنامه وينرسايتونگ از قول يكي از عناصر ضد انقلاب كه او را «فيروز .م» معرفي كرده، نوشت: متاسفانه ديگر قادر نيستيم در جنبش سبز مصمم حركت كنيم و به همين دليل سر و صدايي نيست. مخالفان خسته تر و گرفتارتر از آن هستند كه دوباره به خيابان بيايند.
خاطرنشان مي شود در اوج فتنه سبز برخي محافل فعال در سازماندهي آشوب اعلام كرده بودند اين حركت از سروش تا گوگوش را شامل مي شود كه البته اين يك ارزيابي توأم با اغماض بود وگرنه به مرور زمان معلوم شد در كنار كساني چون موسوي و كروبي (مدعي طرفداري از انقلاب و خط امام)، طيف هايي نظير تروريست ها، عناصر ملحد ضددين، بهايي ها، حاميان هم جنس بازي و اوباش حامي هتاكي به ساحت ائمه معصومين (عليهم السلام) و... هم حضور دارند.

 



رونمايي از جريان مستقل در روزنامه شهرام و شركا! (خبر ويژه)

يك روزنامه زنجيره اي مدعي شد «جريان سوم مستقل از اصلاح طلبي و اصولگرايي رايج در راه است».
اين مطلب را روزنامه زنجيره اي اعتماد مدعي شده كه به روشني در طيف افراطيون مدعي اصلاحات قرار دارد و ضمن آلودگي به بخشش هاي ويژه شهرام جزايري، سابقه كپي كردن و انتشار مطالب شبكه دولتي انگليس (بي بي سي) را در كارنامه خود دارد. نويسنده يادداشت اعتماد «ت.ع.ع» نماينده مجلس هفتم است كه نامزد انتخابات اخير مجلس از حوزه تهران بود اما نتوانست به مجلس راه پيدا كند.
ادعاي اين نماينده سابق مبني بر مستقل بودن از دو جريان اصلاح طلب و اصولگرا در نوع خود جالب توجه است چرا كه اسم نامبرده حداقل در 6 فهرست انتخاباتي و از جمله «جبهه مردمي اصلاحات»، «جبهه مردم سالاري (كواكبيان)»، «صداي ملت»، «حزب تمدن اسلامي»، «جبهه ايستادگي» و... ديده مي شد.
اين تقلاي روزنامه زنجيره اي در حالي است كه نامزد ياد شده پيش از اين در 21 اسفند از خاتمي به عنوان چهره اي معتدل و نجيب و سوپاپ اطمينان نظام ياد كرده و او را به مراتب بهتر از گفتمان اصولگرايي معرفي كرده بود!
نكته جالب ديگر اينكه تحركات مشابهي براي القاي انشعاب در ميان اصولگرايان مجلس و ترويج «جريان نوظهور»!؟ تحت عنوان «مستقلين مجلس» انجام مي شود كه با اقليت اصلاح طلب مجلس و فراكسيون 3-2 نفره صداي ملت مرتبط است. سازمان دهندگان اين اقدام با يارگيري از چند چهره قدرت طلب درصددند تقابل اصلي اصولگرايي با جريان هاي فتنه گر و انحرافي را به سناريوي فتنه انگيز و انحرافي «دو قطبي در ميان اصولگرايان» تبديل كنند و در نهايت نيز پس از تخريب اعتبار كليت اصولگرايان، پروژه «جريان سوم» را در ايستگاه انتخابات رياست جمهوري به پيش بكشند. اين عمليات رواني در انتخابات 3 سال پيش نيز به اجرا گذاشته شد اما به سرانجام نرسيد.
سؤال روشني كه مي توان پيش كشيد اين است كه چرا صداي فريبكاران جريان سوم و مستقل، از نشريات زنجيره اي يا سايت هاي آلوده به فتنه سبز بلند مي شود؟!

 



گاردين: بهار عربي آبروي شبكه هاي ماهواره اي را برد (خبر ويژه)

همكار جدا شده شبكه الجزيره معتقد است انقلاب ملت هاي منطقه آبروي بسياري از تلويزيون ها و شبكه هاي ماهواره اي را برد.
«علي هاشم» در روزنامه گاردين با اشاره به اينكه بودجه شبكه هايي نظير بي بي سي عربي از سوي رژيم عربستان تامين مي شود، نوشت: در سال 1996 شبكه خبري تازه اي پا به عرصه حيات گذاشت. قطر شبكه الجزيره را راه اندازي كرد و بسياري از خبرنگاران بي بي سي عربي را به استخدام خود درآورد. حالا همه مطمئن بودند كه هيچ چيز نمي تواند ايستگاه تلويزيوني جديد را از فعاليت باز دارد زيرا نه محدوديت و خط قرمزي وجود داشت، و نه محدوديتي در بودجه و سرمايه شبكه. در كشورهاي عرب، جايي كه مردم عادت داشتند تا سخنان رهبران و اعضاي حكومت هاي خود را هر روز گوش بدهند اكنون شبكه اي راه افتاده بود كه بحث هاي داغ و آتشين را برگزار مي كرد، مستندهاي مختلفي را پخش مي كرد و به بررسي مسائل بحث برانگيز مي پرداخت. در عرض 16 سال الجزيره به عنوان يك شبكه خبري معتبر در منطقه پديدار گشت. در حالي كه طي اين زمان كانال هاي خبري ديگري نيز پا به عرصه گذاشته بودند. شبكه هايي مانند العربيه توسط عربستان، الحره آمريكا، روسيا اليوم و ديگر كانال ها.
گاردين مي افزايد: اين كانال ها در جذب مخاطبان و اعتبار به موفقيت هايي دست يافتند، تا آن كه بهار عربي از راه رسيد و كار پوشش روزانه انقلاب ها از سوي اين تلويزيون ها آغاز شد. از تونس به مصر، ليبي، يمن و بحرين مردم انتظار داشتند كه اين كانال ها روياها و خواست هاي آن ها را به خوبي به تصوير بكشند و از آن ها دفاع كنند. اما اين گونه به نظر مي رسد كه بيشتر اين كانال ها تصميم گرفتند تا به برخي از اين حركت ها توجه بيشتري نشان دهند و برخي ديگر از اين انقلاب ها را ناديده بگيرند. نمونه، نحوه برخورد و تعامل اين كانال ها با انقلاب مردم بحرين است. بسيار واضح بود كه براي تلويزيون هاي خبري كه با بودجه كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس راه اندازي شده بودند، ثبات در منطقه با اهميت تر از روياي بحريني ها و دموكراسي و قيام عليه استبداد است.
همكار جدا شده الجزيره نوشت: در عين حال شبكه هاي خبري عربي بخش بزرگي از جريان اصلي برنامه هاي خود را مصروف پوشش و حمايت از رويداد سوريه كردند. اما همه چيز آن گونه نبود كه اين كانال ها پوشش مي دادند و يا مي خواستند. به عنوان مثال، من شخصا از جمله كساني بودم كه اين مورد را تجربه كردم؛ زماني كه الجزيره ، شبكه اي كه من با آن كار مي كردم از پخش تصاوير افراد مسلح سوري در مرز ميان سوريه و لبنان خودداري كرد. من ده ها مرد نظامي را ديده بودم كه در ماه مه سال گذشته در مرز سوريه و لبنان در حال تردد بودند. چيزي كه به وضوح نشان از نظامي بودن حركت مي داد، روايتي كه نشان مي داد اين حركت صلح خواهي و تناسب ندارد اما چندين مقام به من گفتند كه «مردان مسلح را فراموش كن.» برايم روشن بود كه اين دستور العمل از خود الجزيره نرسيده، تصميمي است سياسي كه توسط كساني خارج از مركز تلويزيون اتخاذ شده است. همان كساني كه مي خواهند تا بر قيام بحرين سرپوش بگذارند. احساس كردم كه رويايم براي كار كردن در اصلي ترين شبكه خبري منطقه در حال تبديل شدن به يك كابوس است.
علي هاشم در گاردين نوشت: تمام اصولي كه طي ده سال فعاليت خبري آموخته بودم توسط يك دولت ناديده گرفته شد. گرچه برخي از مقامات عالي رتبه شبكه معتقد بودند كه خبرنگار بايد چيزي را انجام بدهد كه صاحبان رسانه از آن ها انتظار دارند و مي خواهند. آنچه روشن است اين حقيقت است كه سرمايه گذاري براي اعتبار بخشيدن به رسانه هاي مذكور طي دو دهه گذشته اكنون زير سوال رفته است و نخبگان يك بار ديگر همان تعاملي را با اين شبكه هاي خبري دارند كه پيش از اين با شبكه هاي تلويزيوني دولتي عربي داشته اند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14