(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 خرداد 1391 - شماره 20225

يادداشت خبرنگار
توليد گلاب مازندران در بندپي بابل
ايران در كيهان
احتمال بروز بيماري هاي طيور در مرغداري هاي فارس
جشنواره دانشجويان مبتكربسيجي در همدان برگزارشد
ارسال 37 هزار واحد پلاسما خون از البرز به آلمان
اعتراض عضو شوراي اسلامي رشت به رهن 6 ميليارد ريالي ساختمان شهرداري
3 مبتكر آران و بيدگلي ربات هوشمند ساختند
محصولات ديم پلدختر بر اثر خشكسالي از بين رفت
مركز پژوهشي هندسه در دانشگاه بناب تأسيس مي شود
برگزاري جشنواره قرآني صراط المستقيم در قزوين
طرح آبرساني شهرك فرهنگيان اردل به بهره برداري رسيد



يادداشت خبرنگار

اليگودرز همت مي خواهد
دوازدهم اسفند ماه سال گذشته همزمان با سراسر كشور مردم اليگودرز نيز با لبيك به نداي مقتداي خود و با حضوري چشمگير و كم سابقه در انتخابات، يك بار ديگر توطئه دشمنان قسم خورده نظام را خنثي كردند و يكي از 6 داوطلب را به عنوان نماينده خود در نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي انتخاب كردند. محمدتقي توكلي يكي از مديران اجرايي است كه سال ها در پست هاي كليدي وزارت نيرو فعاليت كرده و در اين دوره از انتخابات با رأي بالا و در مرحله اول به عنوان نماينده مردم اليگودرز به بهارستان راه يافت.
اينك مردم اليگودرز چشم به او دوخته اند. مردمي كه شهرشان عنوان نازيباي محروميت و رتبه اول بيكاري در استان را بر پيشاني دارد، شهري كه زخم هاي كهنه اي از وعده هاي عملي نشده مسئولان گذشته را بر پيكر دارد. هر چند وظيفه اصلي يك نماينده قانونگذاري است، اما به جهت اختيارات قانوني و ارتباطات مي تواند در جهت رفع مشكلات اقدام كند و اين مهم مستلزم همراهي مجموعه مديريت توانمند، همكاري و همدلي و همت مردم است كه شايسته است براي پيشرفت و توسعه روزافزون شهر و جبران عقب ماندگي ها در اين مسير سخت و دشوار نماينده شهر را ياري كنند در اين جا لازم است مواردي را بيان كنيم به اميد آن كه مورد توجه قرار گيرد:
1- بدون شك يكي از عوامل موفقيت يك نماينده چگونگي بهره مندي از ظرفيت مديريتي شهرستان است كه با توجه به سوابق اجرايي نماينده اليگودرز و شناخت و ارتباط با مديران، انتخاب مديران توانمند دور از دسترس و اقدامي مشكل نخواهد بود.
2- در مدت 4 سال گذشته تعدادي از مديران اين شهرستان عملكرد خوبي داشتند كه يقينا نماينده اليگودرز بدون توجه به سفارش هاي، سهم خواهي و ناديده گرفتن حمايت و عدم حمايت آنها در انتخابات تنها توانمندي ايشان را مد نظر قرار داده و در مجموعه مديريت شهر از توان آنها بهره خواهد برد.
3- درحال حاضر يكي از راه هاي برون رفت از مشكلات شهرستان به ويژه بيكاري، همان گونه كه توكلي در جلسه با اعضاي شوراي شهر عنوان كرد جذب سرمايه گذار و به كارگيري سرمايه هاي غيرفعال است كه شايسته است ضمن رفع موانع، سرمايه گذار تا پايان مورد حمايت قرار گيرد.
4- بي انصافي است اگر بخواهيم خدمات، زحمات و پيگيري هاي رحماني نماينده دوره هشتم را ناديده بگيريم و يقينا در طول 4 سال گذشته طرح هاي خوبي پيگيري و آغاز شده است كه بايد نسبت به ادامه اجرا و تكميل اين طرح ها اقدام شود.
كلام آخر اينكه اگر مي خواهيم شاهد رشد و توسعه و پيشرفت شهر باشيم و هر روز را با افسوس پيشرفت ديگر شهرها به شب نرسانيم، اگر مي خواهيم جايگاه واقعي خود را در استان بازيابيم بايد از بخل و حسادت ورزي نسبت به يكديگر دست برداشته و با همدلي و همراهي يكديگر نسبت به رفع مشكلات گام برداريم.
اليگودرز- خبرنگار كيهان

 



توليد گلاب مازندران در بندپي بابل

گزارش از: علي كفايي مهر- خبرنگاركيهان در بابل
در طرح راه اندازي صنعت گلابگيري بندپي بابل 100هكتار از زمين هاي اين منطقه به كشت گل محمدي، بيدمشك و انواع گياهان دارويي اختصاص يافته است.
گلاب از تقطير گل محمدي به دست مي آيد كه از نظر عطر در ميان ساير گل ها ممتاز است و خواص درماني فراواني دارد.
بر اساس مدارك جديد، ايرانيان اولين قومي بودند كه از گل سرخ، اسانس و گلاب را به روش تقطير به دست آوردند و سپس اين فن را به ساير نقاط دنيا انتقال دادند.
ابن سينا دانشمند بزرگ ايراني، تحقيقات وسيعي در مورد استخراج اسانس ها به روش تقطير داشته است.
نام گلاب با فرهنگ سنتي مردم درآميخته است. گلاب خاص ايران است.
پرورش گل محمدي و گلابگيري با تاريخ «قمصر» عجين شده است. به طوري كه هرساله كعبه را با گلاب ايران شست وشو مي دهند.
كعبه را گفتم كه اين عطر دل انگيز از كجاست
هاتفي گفتا كه بيشك از گلاب قمصر است
از تقطير مجدد گلاب، فرآورده اي به دست مي آيد كه به آن«گلاب دوآتشه» مي گويند. اگر مجدد گلاب دوآتشه را تقطير كنند گلاب غليظي از نظر اسانس به دست مي آيد كه فوق العاده معطر بوده و در حقيقت گلاب ناب و خالص است.
درگذشته گلاب در طب سنتي مصارف درماني بسياري داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چكاندن چندقطره گلاب روي دندان پوسيده تسكين مي بخشيدند.
اثرات مفيد گلاب بر روي پوست بدن
يكي از مهم ترين كاربردهاي گلاب، مواظبت از پوست است. گلاب براي انواع پوست به خصوص پوستهاي خشك و حساس مناسب است. يكي از موارد استفاده از گلاب براي پاكيزگي پوست است و مي توان به جاي محصولات شيميايي پاك كننده از آن استفاده كرد.
گلاب به پوست طراوت مي بخشد باعث مي شود تا خون بهتر در رگ ها جريان پيدا كند. گلاب به دليل داشتن خاصيت ضدعفوني كننده رهيدانه براي مو و پوست سر مفيد است.
گلابگيري در بندپي بابل
صنعت گلابگيري ايران در كاشان خودنمايي مي كند و از هر ايراني درباره گلاب سؤال شود بي درنگ نام گلاب قمصر كاشان را به زبان مي آورد.
اما يك جوان تحصيلكرده بابلي از استعدادهاي موجود در منطقه كه به قول خودش، شايد در ايران كمياب باشد صنعت گلابگيري را راه اندازي كرده است و با طرح و نوآوري خاصي توانسته اشتغالزايي كند، هم آنكه صنعت گلاب منطقه بندپي را رونق ببخشد.
علي حسن زاده در خصوص گلابگيري در بابل گفت: شركت تعاوني توسعه روستايي لدار، با هدف اشتغال و تحول بنيادي در روستا در سال 87 تأسيس و با اخذ از جهاد كشاورزي اقدام به تهيه و توليد انواع عرقيات گياهي به صورت سنتي كرده و در سال 90 اقدام به احداث اولين شركت صنعتي فرآوري گياهان دارويي در استان كرد كه در مراحل پاياني احداث آن هستيم.
وي درخصوص تشريح جايگاه گلابگيري گفت: روستاي لدار در 24 كيلومتري از شهر بابل در منطقه زيباي جنگلي، در بخش سبزي سزقرابل قرار دارد كه با توجه به موقعيت روستا و كشت گياهان دارويي و احداث اولين شركت دارويي در استان به عنوان دهكده گياهان دارويي انتخاب شد و مركزيت طرح توسعه گياهان دارويي در روستاي لدار بود و مابقي طرح در روستاهاي بالادست تر تا مناطق ييلاقي شيخ موسي انجام و با همكاري جهاد كشاورزي قمصر در مازندران ايجاد خواهدشد.
حسن زاده درخصوص نحوه گلابگيري گفت: ابتدا گياه مورد نظر در مخازن مخصوص خيس كرده و با شست وشوي كامل به سبدهاي موردنظر انتقال يافته و در يك ديگ قرار مي گيرد و با حركت عمل تقطير انجام مي شود و اسانس و عرق گياه به دست مي آيد.
وي ادامه داد: دراين طرح 7 نفر به صورت مستقيم و 20 نفر به صورت غيرمستقيم با شركت همكاري مي كنند كه با اجراي طرح به طور كامل در سال 91 اشتغالزايي 1000 نفر به صورت غيرمستقيم ايجاد خواهدكرد.
حسن زاده گفت: در اين طرح 100هكتار از زمين هاي بخش بندپي شرقي از لدار تا منطقه ييلاقي شيخ موسي به كشت گل محمدي، بيدمشك و انواع گياهان دارويي انجام مي شود كه خريد تضميني توسط شركت گل سي طبرستان واقع در لدار انجام مي گيرد و كشاورزان هيچ دغدغه اي براي فروش محصولات خود ندارند.
در اين طرح كميته امداد امام خميني بندپي نيز همكاري خوبي در معرفي مددجوهاي خود داشته و درنهايت بزرگ ترين مركز توريستي در بخش گياهان دارويي در استان مازندران ايجاد خواهدشد.
وي در خاتمه گفت: امسال با رهنمودهاي رهبر عزيز انقلاب در مورد توليد ملي قدم هاي بسيار خوبي برداشته شده است.

 



ايران در كيهان

اعطاي درجه به امدادگران
همدان- خبرنگاركيهان: مديرعامل جمعيت هلال احمر استان همدان گفت: 759 امدادگر استان به مناسبت هفته هلال احمر امسال، درجه و نشان دريافت كردند.
«حميد ره انجام» افزود: اين درجه ها به ترتيب شامل امدادگر سه، دو و يك، نجاتگر سه، دو و يك و در نهايت درجه ايثار است كه در رسته هاي مختلف امداد و نجات جاده اي، كوهستان، آواربرداري و سيلاب و... اعطا مي شود.
وي ادامه داد: در مراسمي كه پس از هفته هلال احمر در همدان برگزار كرديم، 12نفر درجه ايثار به عنوان بالاترين درجه امدادي، 3نفر نجاتگر يك، 66نفر نجاتگر دو، 138نفر نجاتگر سه، 148نفر امدادگر يكم، 138نفر امدادگر دوم و 254 نفر درجه امدادگر سوم گرفتند.
توزيع علوفه
دهلران- خبرنگار كيهان: رئيس اداره امور عشايري شهرستان دهلران گفت: 900تن علوفه دامي از نوع جو و كنستانتره دامي يارانه اي در بين عشاير اين شهرستان توزيع شد.
اين ميزان علوفه در بين 1500خانوار عشايري تحت پوشش در مناطق عشايري زرين آباد، ميمه، موسيان و بخش مركزي دهلران توزيع شده است.
پاليزيان گفت: هدف از توزيع اين مقدار علوفه جبران بخشي از علوفه دامي موردنياز دام عشاير باتوجه به استمرار پديده خشكسالي است.
رئيس اداره عشاير دهلران افزود: قيمت هر كيلو جو يارانه اي مبلغ 4هزار ريال و كنسانتره دامي به ازاي هر كيلو 3800ريال براي هر رأس دام 10كيلو و به تعداد دام هاي مندرج در شناسنامه هاي دامي عشاير به آنها اختصاص داده مي شود.
توسعه مركز درماني
بوشهر- خبرنگاركيهان: با حضور سردار فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طرح توسعه مركز جراحي قائم (عج) به بهره برداري رسيد. اين طرح با اعتبار 6ميليارد ريال در مدت يك سال اجرا شد. در اين مراسم سرهنگ صديق جانشين و معاون بهداري نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: مركز جراحي قائم (عج) سال 84، هزار و 200مترمربع زيربنا در اختيار داشت و امروز با 3هزار مترمربع زيربنا و داشتن نيروهاي درماني متخصص يكي از مراكز مهم درماني محسوب مي شود.
جذب دانشجوي دكترا
بناب- خبرنگاركيهان: رئيس دانشگاه بناب گفت: از مهرماه امسال براي اولين بار اين دانشگاه در رشته هاي «هندسه» و «فوتونيك» در مقطع دكترا و در رشته «رياضي» با گرايش «آناليز» در مقطع كارشناسي ارشد دانشجو پذيرش خواهيم كرد.
دكتر حقيقت دوست درعين حال تصريح كرد: علي رغم اينكه مجوز لازم را براي ايجاد رشته هاي جديد در مقطع كارشناسي در دست داريم، ولي باتوجه به كمبود فضاي فيزيكي درحال حاضر پذيرش دانشجو را در برنامه نداريم.
وي با بيان اينكه هم اكنون يك هزار و 500دانشجو در دانشگاه بناب مشغول تحصيل هستند؛ اظهار داشت: براساس سند چشم انداز تصميم داريم مهرماه امسال تعداد دانشجويان را به 2هزار نفر افزايش دهيم.
برگزاري همايش خيران مدرسه ساز
اليگودرز- خبرنگاركيهان: به همت آموزش وپرورش اليگودرز پنجمين همايش خيرين مدرسه ساز شهرستان اليگودرز در تالار فرهنگيان اين شهرستان برگزار شد.
در اين مراسم جمعاً مبلغ 5ميليارد و 127ميليون تومان از سوي خيرين مدرسه ساز به اين امر خداپسندانه اختصاص يافت و از خيرين مدرسه ساز سال گذشته نيز تقدير به عمل آمد. همچنين طي مراسم جداگانه اي كلنگ احداث مدرسه شبانه روز 9كلاسه به همراه ساختمان خوابگاه در بزنويد مركز بخش بشارت به زمين زده شد و عمليات تخريب و بازسازي دبستان رازي نيز از محل كمك هاي خيرين مدرسه ساز آغاز شد.
پرداخت تسهيلات مسكن مهر
يزد- خبرنگاركيهان: استاندار يزد از پرداخت 325ميليارد تومان تسهيلات مسكن مهر در استان يزد خبر داد.
محمدرضا فلاح زاده با اشاره به خاتمه يافتن دو هزار و 690 واحد مسكن هاي مهر در بخش تعاوني، اظهار داشت: اگر به اين تعداد، واحدهاي شخصي ساز را كه از تسهيلات مسكن مهر استفاده و تكميل شده اند نيز اضافه شود، مجموع واحدهاي تكميل شده مسكن مهر استان به 6هزار و 311واحد خواهد رسيد.
به گفته وي: در بخش تعاوني براي تعداد 10هزار و 789 واحد قرارداد واگذاري منعقد شده است كه از اين تعداد 10هزار و 216 واحد سقف زده شده، سفت كاري 9هزار و 517 واحد صورت گرفته و همچنين 6هزار و 176 واحد نيز مرحله نازك كاري را به اتمام رسانده اند.
فلاح زاده ميزان تسهيلات پرداخت شده براي 19هزار و 96واحد معرفي شده به بانك عامل را 325ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: براي 6هزار و 567 واحد خود مالكين نيز تسهيلات لازم پرداخت شده است.
اعتكاف در 12مسجد
¤ رئيس اداره سازمان تبليغات اسلامي شهرستان نطنز گفت: امسال 9مسجد در روستاها و 4مسجد در شهر ميزبان معتكفان نطنزي خواهند بود. حجت الاسلام والمسلمين سميع الله مردان افزود: ثبت نام براي شركت در مراسم اعتكاف به صورت مستقيم توسط مساجد انجام مي شود. وي اظهار داشت: در سال گذشته 600نفر در مراسم اعتكاف شركت كردند كه 65درصد آنان بانوان بودند.
افتتاح چند پروژه
خرمدره- خبرنگاركيهان: 27 واحد مسكوني مددجويي بهزيستي با اعتباري بالغ بر 120ميليون تومان، 6واحد مسكوني مددجويي كميته امداد امام خميني با 60ميليون تومان از محل اعتبارات بهسازي و مقاوم سازي خانه هاي روستايي با حضور معاون استاندار زنجان در خرمدره به بهره برداري رسيدند. بهره برداري از دستگاه تست ورزش در بيمارستان بوعلي سينا با اعتبار 13ميليون تومان و همچنين بهسازي ساختمان مركز شماره 1 بهداشتي و درماني خرمدره با 30ميليون تومان هزينه از ديگر پروژه هايي بودند كه با حضور دكتر عباسي در شهرستان خرمدره به بهره برداري رسيدند.
تكميل مجتمع آبرساني
اردبيل- خبرنگاركيهان: تكميل مجتمع هاي آبرساني براي بهره مندي 300روستا از آب آشاميدني سالم و بهداشتي از اولويت هاي كاري استان اردبيل محسوب مي شود.
استاندار اردبيل در جلسه بررسي مشكلات طرح ها و پروژه هاي نيمه تمام با اولويت طرح مهر ماندگار با اعلام مطلب بالا افزود: با تكميل تصفيه خانه هاي آب شرب و سدهاي خاكي جفتاب، درو، گيوي زاويه، آغجالو، مينور و چشمه سال به عنوان طرح مهر ماندگار اهالي اين روستاها از آب آشاميدني سالم بهره مند مي شوند. سيدحسين صابري گفت: هزينه اجراي اين طرح ها كه تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسند 360ميليارد ريال مي باشد.

 



احتمال بروز بيماري هاي طيور در مرغداري هاي فارس

شيراز- خبرنگار كيهان:
پديده گرد و غبار و ورود انواع ريزگردها مي تواند نتايج مخاطره آميزي را در گله هاي پرورشي طيور به همراه داشته باشد.
مديركل دامپزشكي استان فارس با اعلام اين مطلب گفت: تغيير فصل و گرم شدن هوا و ايجاد استرس گرمايي و تضعيف سيستم ايمني در طيور پرورشي از يك طرف و ايجاد پديده گرد و غبار و ورود انواع ريزگردها به همراه عوامل پاتوژن و بيماريزا به هواي تنفسي طيور از طرف ديگر، مي تواند نتايج مخاطره آميزي براي طيور به همراه داشته باشد.
دكتر «رضاييان زاده» تاكيد كرد: بهينه سازي سيستم هاي تهويه و كنترل دما و رطوبت و رعايت اصول امنيت زيستي و بهداشتي و واكسيناسيون مي تواند به كاهش اثرات سوءاسترس گرمايي و پديده گرد و غبار كمك كند.
وي به مرغداران توصيه كرد: ضمن مراجعه به شبكه هاي دامپزشكي، دفاتر درماني اختصاصي طيور و يا شركت هاي تعاوني مرغداران مستقر در شهرستان ها، دستورالعمل هاي ويژه اي را كه در اين زمينه صادر شده دريافت و به نحو مقتضي رعايت كنند.

 



جشنواره دانشجويان مبتكربسيجي در همدان برگزارشد

همدان- خبرنگاركيهان:
دهمين جشنواره دانشجويان ممتاز، مبتكر، نوآور بسيجي، شاهد و ايثارگر همدان در دانشگاه بوعلي سينا برگزارشد.
در اين جشنواره مسئول سازمان بسيج دانشجويي همدان با اشاره به سالروز آزادسازي خرمشهر از دست دشمن در 30 سال پيش گفت: دشمن با تصرف يك نقطه استراتژيك به نام خرمشهر كه گلوگاه اقتصادي صادراتي و وارداتي كشور به شمار مي رفت. دست بر گلوي ما گذاشته بود.
«محمود قاسمي» افزود: با آزادسازي خرمشهر، ما توانستيم از حالت تدافعي خارج شده و نسبت به دشمن وضعيت تهاجمي بگيريم و در عمليات بيت المقدس، 35 هزارنفر از نيروهاي دشمن از بين رفتند و توان حزب بعث عراق 25 درصد كاهش يافت.
وي اضافه كرد: متأسفانه در دوراني شاهد بوديم كه بعضي افراد با چاپ كتاب هايي مانند «عالي جناب سرخپوش» تلاش كردند تا 2887 روز مقاومت ملت در دفاع مقدس و مقابله با 44 كشور جهان را زيرسؤال ببرند و نپذيرفتن پيشنهاد صلح صدام پس از فتح خرمشهر را پيراهن عثمان ساخته و جوانان ما را دچار شبهه كنند.
وي خاطرنشان ساخت: درحالي كه پيشنهاد صدام زماني انجام شد كه عراق در موضع ضعف بود و نياز به تجديدقوا داشت و به علاوه ايران را متجاوز مي دانست و حاضر به پرداخت خسارت نبوده و همچنين بيش از 1200كيلومتر مربع از خاك ما را اشغال كرده بود.
مسئول بسيج دانشجويي همدان تأكيد كرد: اگر جوانان امروز به اين گونه مسائل توجه كنند و آگاهي داشته باشند، مسيرهاي انحرافي طراحي شده از سوي دشمنان نمي تواند آنها را دلسرد كند و يا نسبت به اقدامات نظام در برهه هاي مختلف دچار شبهه سازد.
وي آنگاه به برگزاري جشنواره ممتازان و مبتكران و نوآوران دانشجويان بسيجي استان اشاره كرد و گفت: ارتقاي سطح علمي اين دانشجويان و ايجاد رقابت سالم، مهمترين هدف اين جشنواره است.
وي اعلام كرد: امسال 240 نفر از دانشجويان بسيجي استان در اين جشنواره شركت كردند كه 13 نفر از آنها به عنوان برتر انتخاب شده و مورد تجليل قرارگرفتند.

 



ارسال 37 هزار واحد پلاسما خون از البرز به آلمان

كرج- خبرنگار كيهان:
37 هزار واحد پلاسما، سال گذشته از استان البرز به كشور آلمان ارسال شد كه اين واحدها پس ا ز انجام اقدامات لازم دوباره به كشور بازمي گردد.
مديركل انتقال خون استان البرز درباره تهيه پلاسما در اين استان گفت: استان البرز درباره تامين و تهيه پلاسماي خون جايگاه بسيار خوبي در كشور دارد و ميزان توليدات آن در اين زمينه بسيار قابل توجه است.
محمدقاسم اسلامي افزود: به دنبال ارسال واحدهاي پلاسماي خون به خارج از كشور، اين واحدها تبديل به داروي انعقادي مي شود و پس از انجام همه اقدامات لازم دوباره به كشور بازمي گردد.
وي اظهار داشت: استان البرز در تامين خون و فرآورده هاي مربوط در كشور فعاليت هاي قابل توجهي انجام مي دهد و بخشي از نيازهاي برخي از استان ها در زمينه خون و فرآورده هاي خوني توسط استان البرز تامين مي شود.

 



اعتراض عضو شوراي اسلامي رشت به رهن 6 ميليارد ريالي ساختمان شهرداري

رشت- خبرنگار كيهان:
هزينه هنگفت رهن محل استقرار شهرداري منطقه 4 رشت باعث اعتراض يكي از اعضاي شوراي اسلامي كلانشهر رشت شد.
در جلسه شوراي اسلامي كلانشهر رشت، پورفخريان عضو هيئت رئيسه شورا نسبت به اجاره ساختمان منطقه 4 شهرداري با رهن بالغ بر 600 ميليون تومان اعتراض كرد و گفت: با توجه به ركود اقتصادي در شهرداري، لازم است اعضاي شورا از اين مكان ديدن كنند كه آيا محل مذكور با آن موقعيت مكاني، ارزش اين معامله را داشته است؟
وي افزود: شهرداري ميلياردها تومان از اشخاص حقيقي و حقوقي طلب دارد و بسياري از احكام كميسيون هاي ماده 100 و 77 بدون پيگيري باقيمانده است اما با اين وضعيت تنها به انجام كارهاي سطحي و تبليغاتي بسنده مي كند.
پورفخريان يادآور شد: به زودي مسكن مهر افتتاح مي شود و جمعيت شهر رشت از مرز يك ميليون نفر مي گذرد و شهرداري بايد پاسخ دهد چه درآمدي در اين مدت داشته تا بتواند پاسخگوي جمعيت شهري جديد باشد.
اين عضو شورا تأكيد كرد: شهرداري بايد با استفاده از كارشناسان حقوقي علاوه بر دريافت مطالبات خود، به دنبال كسب درآمدهاي پايدار باشد.

 



3 مبتكر آران و بيدگلي ربات هوشمند ساختند

كاشان- خبرنگاركيهان:
ربات هوشمند مسيرياب توسط سه مبتكر آران و بيدگلي در مدت 6 ماه با حمايت دانشگاه پيام نور آران و بيدگل طراحي و ساخته شد.
عليرضا فخري، محمود ابراهيمي و سيدوحيد حجتي نيا، از دانشجويان كارشناسي رايانه گرايش نرم افزار دانشگاه پيام نور آران و بيدگل اين ربات هوشمند را با هزينه 10ميليون ريال ساخته اند.
ربات هوشمند مسيرياب ويژه تعقيب خطر در مواقع آواربرداري و زلزله كاربرد دارد و در زمان كنترل از راه دور از طريق امواج راديويي هدايت مي شود.
اين ربات قادر است به طور چرخشي در تمام جهات با سرعت يك متر بر ثانيه شيب حداكثر 40درجه را طي كند.

 



محصولات ديم پلدختر بر اثر خشكسالي از بين رفت

پلدختر- خبرنگاركيهان:
مدير جهادكشاورزي پلدختر گفت: براثر پديده خشكسالي در پلدختر اكثر محصولات ديم اين منطقه از بين رفته است.
علي خادمي افزود: كار برداشت محصول توليدي گندم و جو كشاورزان كه از خشكسالي خسارت نديده، در پلدختر آغاز شده است و برهمين اساس پيش بيني مي شود امسال محصولات توليدي از چهار هزار و 200هكتار اراضي آبي زير كشت گندم و يك هزار هكتار اراضي آبي زير كشت جو و همچنين در حدود 10هزار هكتار اراضي ديم قابل برداشت باشد.
وي گفت: تاكنون 350تن گندم از طريق كميسيون هاي خريد در سطح اين شهرستان با قيمت تضميني 4هزار و 200ريال خريداري شده است.
به گزارش خبرنگار ما، با اينكه رودخانه كشكان از اين شهرستان عبور مي كند اما مردم به دليل نداشتن تجهيزات آبرساني شاهد خشك شدن محصولات خود حتي در فاصله چند متري از رودخانه هستند و هنوز بسياري از طرح هاي آبرساني با گذشت ده ها سال از شروع فعاليت نيمه كاره به امان خدا رها شده و حتي مسئولان نسبت به مطالبات به حق مردم سكوت اختيار كرده و در اين باره پاسخگو نيستند.

 



مركز پژوهشي هندسه در دانشگاه بناب تأسيس مي شود

بناب-خبرنگاركيهان:
رئيس دانشگاه بناب گفت: كرسي هاي آزادانديشي از اهداف مهم فعاليت هاي فرهنگي در دانشگاه ها و در رفع مشكلات جامعه موثر است.
دكتر «قربانعلي حقيقت دوست» در گفت وگو با خبرنگار ما فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه بناب را بسيار موفق ارزيابي كرد و گفت: كرسي هاي آزادانديشي يكي از دغدغه هاي مهم رهبر معظم انقلاب است.
بنابراين جامعه دانشگاهي و نخبه هاي كشور بايد با تمام توان براي ايجاد كرسي هاي آزادانديشي در سطوح مختلف گام بردارند و دراين ارتباط سومين كرسي آزادانديشي تير ماه امسال با موضوع «مهدويت، از شعار تا عمل» دردانشگاه بناب برگزار خواهد شد.
وي سپس از تصويب احداث خانه فرهنگ توسط وزارت علوم در اين دانشگاه خبر داد و گفت: بزودي عمليات احداث اين پروژه آغاز مي شود.
«حقيقت دوست» در زمينه فعاليت هاي پژوهشي اين دانشگاه نيز بيان كرد: به دنبال ميزباني شايسته دانشگاه بناب درسمينار ملي هندسه و توپولوژي و اخذ دكتراي هندسه نخستين مركز پژوهشي هندسه و توپولوژي شمال غرب كشور به زودي درشهرستان بناب تأسيس و راه اندازي مي شود.
به گفته وي دانشگاه بناب جزو 4 دانشگاه ايران است كه همكار طرح تحقيقاتي معرفي شده و در اين راستا دو طرح جامع تحقيقاتي «اپتيك وليزر» به اين دانشگاه واگذار شده است.
دكتر حقيقت دوست تصريح كرد: با توجه به ظرفيت كافي و وجود اعضاي هيئت علمي مجرب، به زودي و براي نخستين بار پژوهشكده «ليزر و فوتونيك» دربناب تأسيس مي شود و اين دانشگاه به قطب فوتونيك كشور تبديل مي شود.
رئيس دانشگاه بناب همچنين از تصويب چارت سازماني جديد اين دانشگاه دراسفند ماه سال گذشته توسط وزارت علوم خبر داد و افزود: با تصويب اين چارت چهار معاونت مستقل آموزشي و پژوهشي، اداري و مالي، دانشجويي و فرهنگي ايجاد شده و به اين ترتيب فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه به صورت مستقل زير نظر معاونت فرهنگي انجام خواهد يافت.

 



برگزاري جشنواره قرآني صراط المستقيم در قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
مراسم پاياني جشنواره قرآني صراط المستقيم در محل سالن اجتماعات سازمان تبليغات اسلامي شهرستان قزوين برگزار شد.
در اين مراسم «احمد جسم» استاندار قزوين، «مهدي قره شيخلو» رئيس سازمان دارالقرآن كشور، «علي نعمت اللهي» مديركل تبليغات اسلامي قزوين، قاريان و حافظان قرآن كريم، پژوهشگران و خوشنويسان قرآني شركت داشتند و در پايان مراسم جواد رفعتي در بخش برادران و طاهره عبداللهي در بخش خواهران به عنوان نفرات برگزيده رشته قرائت قرآن معرفي شدند.
اين جشنواره براي نخستين بار در رشته هاي حفظ، قرائت، ترجمه، مفاهيم قرآن كريم، مقاله نويسي و خوشنويسي از 27 ارديبهشت ماه آغاز شد و تا پنجم خرداد ادامه يافت و بيش از 920 نفر در آن شركت كردند كه از ميان اين افراد 62 نفر در رشته هاي مختلف به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند.
جشنواره صراط المستقيم در دو رده سني زير 16 سال و بالاي 16 سال برگزار و آزمون بخش مفاهيم آن نيز به صورت كتبي انجام شد.
در جشنواره قرآني صراط المستقيم همچنين از قاريان و استادان قرآني استان از جمله اكبر حاج فتحعلي، جواد قلي پور، مجيد وفاپور و نيز قاريان برجسته سعيدعلي اكبري، علي آقا حسيني، حجت الاسلام والمسلمين محمدي آهويي، محمدحسين آهويي، دكتر كيومرث حبيب زاده، سيد مصطفي حسيني نفر دوم مسابقات سراسري قرائت قرآن سازمان اوقاف، محمد قاسمي و علي شعباني تجليل شد.

 



طرح آبرساني شهرك فرهنگيان اردل به بهره برداري رسيد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
طرح آبرساني شهرك فرهنگيان اردل به صرف هزينه اي معادل 60 ميليون تومان به بهره برداري رسيد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان چهارمحال و بختياري افزود: با بهره برداري از اين طرح، 400 خانوار ساكن در شهرك ياد شده از نعمت آب آشاميدني سالم و بهداشتي بهره مند شدند.
اصغر يزداني همچنين با اشاره به اينكه طرح بزرگ آب رساني شهر اردل از محل دره باغ رستم تاكنون 90درصد پيشرفت داشته است، اضافه كرد: براي اين طرح بالغ بر 30ميليارد ريال هزينه شده و براي تكميل آن نياز به ده ميليارد ريال اعتبار است.
وي ادامه داد: در صورت تامين مبلغ فوق، اين طرح در سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14