(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 خرداد 1391 - شماره 20225

عالم بحريني : تصميم هاي سياسي آل خليفه در رياض اتخاذ مي شود
رايزني فتح و حماس در قاهره براي انتخاب وزيران دولت آشتي ملي
تظاهرات ميليوني در شهرهاي مصر عليه احمد شفيق و حكم مبارك
پوتين براي تحكيم مناسبات با چين به پكن رفت
نقش سازمان هاي اطلاعاتي غرب در انفجارهاي اخير بغداد
ناتو با جمهوري هاي قزاقستان قرقيزستان و ازبكستان به توافق رسيد
اجلاس اضطراري 7 كشور صنعتي براي حل بحران اقتصادي اروپا
خشم معدنچيان اسپانيايي از سياست هاي معيشتي دولت مادريد
اخراج سفيران آمريكا، كانادا، فرانسه ، انگليس و تركيه از دمشق
فرمانده انقلابيون ليبي از احتمال كودتا خبر داد
مردم پاكستان پرچم آمريكا و ناتو را آتش زدند
به جرم حمل سلاح هاي غيرمجاز 3 ديپلمات آمريكايي در پيشاور بازداشت شدند
چها رسوي پنج قا ره
احداث منطقه حائل در مرز سودان شمالي و جنوبي



عالم بحريني : تصميم هاي سياسي آل خليفه در رياض اتخاذ مي شود

يكي از رهبران انقلاب بحرين گفت: در حال حاضر تمامي تصميمات سياسي بحرين در رياض اتخاذ مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، شيخ صادق البحري از رهبران انقلاب 14 فوريه با اشاره به نگراني آل سعود از سرايت انقلاب بحرين به عربستان تاكيد كرد، تصميمات سياسي منامه توسط مقامات سعودي و در رياض اتخاذ مي شود.
وي افزود: مردم بحرين با مقاومت خود در مقابل رژيم آل خليفه و اشغالگران عربستاني جهان را شگفت زده كرده اند.
شيخ صادق البحري همچنين تصريح كرد آنچه امروز در خيابان هاي منامه در جريان است نتيجه بي توجهي آل خليفه به خواسته هاي مردم است و مردم تا زماني كه خواسته هايشان تامين نشود دست از تظاهرات برنمي دارند.

 



رايزني فتح و حماس در قاهره براي انتخاب وزيران دولت آشتي ملي

جنبش هاي فتح و حماس رايزني هاي خود را درباره معرفي و انتخاب وزيران دولت آشتي ملي آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، اسماعيل رضوان از رهبران حماس دراين باره گفت، هيئت هاي فتح و حماس در قاهره پايتخت مصر ديدار كردند تا درباره معرفي وزيران دولت آشتي ملي به رايزني بپردازند.
وي افزود، معيارهاي ويژه اي براي گزينش اين وزيران تعيين شده است و آنان از ميان چهره ها و شخصيت هاي مستقل افراد توانمند را انتخاب خواهند كرد.
رضوان گفت، جنبش حماس در زمينه اجراي توافقنامه آشتي ملي نرمش زيادي به خرج داده است و اميد مي رود كه كارها براي تشكيل دولت آشتي ملي و اعلام موجوديت آن در بيستم ماه جاري به نحو مطلوب پيش رود.

 



تظاهرات ميليوني در شهرهاي مصر عليه احمد شفيق و حكم مبارك

ميليون ها نفر از مردم مصر با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز خواستار محاكمه مجدد حسني مبارك و بقاياي رژيم گذشته شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، ميليون ها مصري از نخستين ساعات روز سه شنبه با حضور در ميادين و خيابان هاي اصلي پايتخت و چندين شهر بزرگ اين كشور، محاكمه قاتلان فرزندان انقلاب، طرد احمد شفيق از دور دوم انتخابات و پاكسازي انقلاب مردمي از بقاياي رژيم مبارك را خواستار شدند.
به گزارش پايگاه خبري روزنامه مصري «اليوم السابع»، تظاهرات ميليوني روز سه شنبه با دعوت و سازماندهي ائتلاف انقلاب 25 ژانويه در ميدان التحرير، اسكندريه، سوئز، الغربيه والعنوفيه با حضور احزاب، گروه ها و جنبش هاي انقلابي و جماعت اخوان المسلمين برگزار شد.
بر پايه اين گزارش تظاهركنندگان مصري با سر دادن شعارهايي خواستار تشكيل يك دادگاه مستقل براي محاكمه ديكتاتور مصر، فرزندانش، وزير سابق كشور و 6 تن از معاونان وي شدند.
معترضان مصري همچنين با سر دادن شعار مرگ بر «احمد شفيق»، مرگ بر بقاياي رژيم مبارك، محاكمه نخست وزير سابق مصر و جلوگيري از راهيابي وي به مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري را خواستار شدند.به گزارش شبكه خبري الجزيره، راهپيمايان مصري با در دست داشتن پارچه نوشته هايي، لغو دومين مرحله انتخابات رياست جمهوري، تشكيل يك شوراي عالي غيرنظامي، پاكسازي تشكيلات قضايي و بركناري عبدالمجيد محمود دادستان كل مصر را خواستار شدند.
شبكه خبري العالم نيز گزارش داد، مردم مسلمان مصر از نخستين ساعات روز سه شنبه از مساجد الفتح، عمر مكرم المصطفي به سوي ميدان بزرگ التحرير رهسپار شده و خشم خود را از راي دادگاه جنايي در مورد حسني مبارك و عوامل رژيم گذشته اعلام كردند.
تظاهركنندگان مصري پس از برگزاري نماز جماعت در ميدان التحرير تاكيد كردند در صورت برآورده نشدن خواسته هايشان به اعتراضات خود در روزهاي آينده ادامه خواهند داد.گزارش شبكه خبري العالم حاكي است در اين تظاهرات ميليوني، جماعت اخوان المسلمين، حزب آزادي و عدالت، العدل، الوسط، جبهه دموكراسي، ائتلاف مردمي، جنبش المصري، اهل سنت و الجماعه، جنبش ششم آوريل و تشكيلات كميته دفاع از انقلاب مصر حضور فعال و چشمگيري داشتند.
از سوي ديگر وزارت بهداشت مصر 15 آمبولانس و چهار درمانگاه سيار در اطراف ميدان التحرير مستقر كرد و به تمامي بيمارستان هاي پايتخت حالت آماده باش داد.

 



پوتين براي تحكيم مناسبات با چين به پكن رفت

رئيس جمهور روسيه براي سفري سه روزه و با هدف تقويت روابط كليدي كشورش با چين و رايزني درباره مسائل منطقه اي و بخصوص بحران سوريه وارد پكن شد.
به گزارش خبرگزاري ها سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به چين كه اولين سفر وي به آسيا از زمان آغاز دور سوم رياست جمهوري و پس از لغو سفر وي به آمريكا محسوب مي شود پس از شكست تلاش هاي رهبران اتحاديه اروپا براي تغيير دادن عقيده پوتين در مورد سوريه صورت گرفته است.
سفر پوتين به چين در حالي صورت مي گيرد كه دو كشور در زمينه هاي اقتصادي و سياسي متحد اصلي يكديگر بوده و درباره سوريه و برنامه هسته اي ايران مواضع مشترك دارند، همكاري هاي مربوط به انرژي و مسائل سياست خارجي محور مذاكرات پوتين با مقامات چيني خواهد بود.
يوري يوشاكف معاون سياست خارجي كرملين هفته گذشته اعلام كرده بود كه دو كشور قصد دارند 17 سند همكاري تجاري و ديپلماتيك را كه باعث حمايت از بخش تجارت مي شود به امضا برسانند.
براساس اين گزارش در اين سفر قرار است پوتين و هوجين تائو همتاي چيني وي مواضع خود را درباره خشونت هاي جاري در سوريه و برنامه هسته اي ايران اعلام كنند.
سرگي لاوروف وزيرخارجه روسيه قبل از سفر رسمي پوتين به چين در مصاحبه با رسانه هاي جمعي اين كشور گفت: مقامات مسكو و پكن مخالف سياست گسترش اتحادهاي نظامي و استقرار سامانه هاي موشكي در منطقه هستند.
وي افزود: مسكو و پكن داراي مواضع هماهنگ و موثري در مسائل مهم بين المللي، همچون روند اوضاع در خاورميانه و شمال آفريقا، بويژه در رابطه با اوضاع كنوني در سوريه، برنامه هسته اي ايران و مشكلات هسته اي در شبه جزيره كره دارند.
رئيس جمهور روسيه همچنين قرار است امروز و فردا در نشست سازمان همكاري شانگهاي شركت كرده و در جريان آن با دكتر محمود احمدي نژاد همتاي ايراني خود ديدار و گفت وگو كند. ايران عضو ناظر سازمان همكاري شانگهاي است.

 



حزب الله لبنان خبر داد
نقش سازمان هاي اطلاعاتي غرب در انفجارهاي اخير بغداد

حزب الله لبنان انفجار خونين در پايتخت عراق را كار تروريست هاي مرتبط با دستگاه هاي اطلاعاتي غرب دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي انفجار بمب در مركز بغداد كه دوشنبه مقابل اداره اوقاف رخ داد و 23 شهيد و 100 زخمي بر جاي گذاشت، حزب الله لبنان در اين ارتباط بيانيه اي صادر كرد. در بيانيه مذكور آمده است: اين جنايت وحشيانه در بر دارنده علائمي است كه نشان مي دهد تروريست هاي جنايتكار مرتبط با سازمان هاي اطلاعاتي غرب و آمريكا آن را مرتكب شده اند؛ كساني كه شبانه روز در پي فتنه انگيزي بين ملت عراق و شعله ور كردن آتش جنگ قومي و مذهبي در منطقه هستند.
حزب الله از عراقي ها خواست با برقراري وحدت ميان خود، جلو دخالت هاي غيرمستقيم آمريكا و غرب را بگيرند. اين جنبش همچنين، به خانواده هاي قربانيان انفجار در بغداد تسليت گفت.
خبر ديگر از عراق حاكي است، «نوري مالكي» نخست وزير، از رئيس جمهور عراق خواست در مورد كساني كه در صدد جمع آوري امضا در مجلس براي استيضاح نخست وزير هستند، تحقيق كند. وي گفت؛ اين دسته از افراد تلاش مي كنند تا از دموكراسي موجود در عراق سوءاستفاده كنند.
در پي تحت تعقيب قرار گرفتن «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور عراق به جرم فعاليت هاي تروريستي، شماري از نمايندگان و گروه هاي سياسي عراق مالكي را هدف حملات شديد خود قرار داده اند.
تظاهرات در حمايت از مالكي
به گزارش خبرگزاري فارس، هزاران نفر از مردم عراق با برپايي تظاهرات در شهر «رمادي»، از دولت مالكي حمايت و انفجار تروريستي بغداد را محكوم كردند. مردم در اين تظاهرات آرام از نخست وزير و طرح هاي او در زمينه سازندگي كشور حمايت كردند.
شيخ «ثامر العسافي» يكي از سازمان دهندگان اين تظاهرات اعلام كرد هدف قرار دادن شيعيان اقدامي بزدلانه و تروريستي براي ايجاد تفرقه ميان فرزندان عراق است. تروريست ها بايد بدانند كه هر چقدر تلاش كنند، نخواهند توانست وحدت عراق را از بين ببرند.
از سوي ديگر، شيوخ عشاير استان «الانبار» نيز اين حمله تروريستي را محكوم كردند و از دولت عراق خواستند كه در اين باره تحقيق و حقيقت ماجرا را روشن كنند.
رمادي منطقه اي سني نشين و در غرب عراق واقع است. اين تظاهرات نشان مي دهد كه تلاش ها براي تضعيف مالكي، حتي در ميان توده هاي اهل سنت نيز طرفداري ندارد.

 



براي انتقال تجهيزات به افغانستان
ناتو با جمهوري هاي قزاقستان قرقيزستان و ازبكستان به توافق رسيد

سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با سه كشور قزاقستان، قرقيزستان و ازبكستان بر سر ايجاد مسير تداركاتي به افغانستان به توافق رسيد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «آندرس فوگ راسموسن» دبير كل ناتو از توافق ميان اين سازمان و سه كشور قزاقستان، قرقيزستان و ازبكستان براي انتقال محموله هاي لجستيكي براي نيروهاي خارجي در افغانستان خبر داد. وي گفت، با توجه به توافقي كه قبلا ميان ناتو و مسكو در اين مورد به امضا رسيده بود، اكنون شرايط براي حمايت هاي لجستيكي از نيروها در افغانستان بهتر شده است. راسموسن در عين حال گفت، مذاكره با دولت پاكستان بر سر بازگشايي مسير تداركاتي ادامه دارد. اين مسير كه از بندر كراچي تا گذرگاه خيبر امتداد داشته است، در پي كشته شدن 24 نظامي پاكستاني توسط نظاميان ناتو در نوار قبايلي شمال غرب اين كشور مسدود شده بود.
خبر ديگر اينكه، به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، عمليات مشترك نظاميان خارجي و ارتش افغانستان در استان هاي زابل، غزني، خوست و پكتيا مرگ 11 شبه نظامي طالبان و جراحت 30 نفر ديگر از آنها را در پي داشت.

 



اجلاس اضطراري 7 كشور صنعتي براي حل بحران اقتصادي اروپا

با شدت گرفتن بحران اقتصادي در اروپا، گروه 7 جلسه اضطراري تشكيل داد.
به گزارش خبرگزاري ها، همزمان با تشديد اوضاع بحران اقتصاد اروپا به خصوص اوضاع دو كشور اسپانيا و يونان وزيران اقتصادي 7 كشور صنعتي جهان ديروز در «تورنتو» كانادا تشكيل جلسه اضطراري دادند.
در همين رابطه رسانه هاي بين المللي «افزايش هشدارها در مورد تهديدات منطقه پولي يورو»، «شدت گرفتن بحران بانكي اسپانيا» و «اوضاع اسفناك اقتصادي سياسي يونان» را عمده دلايل گروه 7 براي تشكيل اين جلسه و انجام رايزني اعلام كردند.
«جون آزومي»، وزير اقتصاد ژاپن پيش از برگزاري اين جلسه اضطراري «نياز اعضا به دست يافتن به يك تفاهم مشترك براي مقابله با مشكل اقتصادي پيش رو» را هدف اين نشست عنوان كرد.
وزير اقتصاد كانادا نيز طي اظهاراتي عنوان كرد: وزيران اقتصاد و رؤساي بانك هاي مركزي ژاپن، انگليس، آلمان، فرانسه و ايتاليا با برگزاري نشستي فوق العاده به دنبال افزايش فشارها به كشورهاي اروپايي براي تلاش بيشترجهت حل بحران اقتصادي هستند.
تورنتو و واشنگتن نيز خواستار اين «تلاش هاي مضاف» هستند.
وي «مهمترين نگراني اروپا» را «ضعف موجود در بانك ها و كوتاهي برخي كشورهاي اين قاره در انجام اقدامات مناسب» دانست و افزود: تمام اين مسائل محور نشست تورنتو را تشكيل مي دهد.
«جي كارني»، مسئول امور رسانه اي كاخ سفيد نيز با اعلام اينكه «بازارهاي جهاني درباره مؤثر بودن اقدامات صورت گرفته براي حل بحران اقتصادي ترديد دارند» نتيجه گرفت كه «اين موضوع مي تواند باعث وخيم تر شدن اوضاع در اروپا شود.»
اين نشست در حالي برگزار مي شود كه طي روزهاي گذشته «اخراج يونان از منطقه يورو» و «افزايش فشارهاي آلمان- به عنوان قدرتمندترين عضو اتحاديه اروپا- به اسپانيا براي گردن نهادن به سياست هاي اقتصادي تروئيكاي اروپا» از جمله مهمترين محورهاي خبري مربوط به بحران اقتصادي اروپا را به خود اختصاص داده بود.
يادآور مي شود، اتحاديه اروپا مدت هاست درگير يكي از بدترين و جدي ترين بحران هاي اقتصادي تاريخ خود است. اين بحران به حدي جدي است كه «جرج سوروس»، ميلياردر معروف آمريكايي براي چندمين بار طي چند ماه گذشته نسبت به پيامدهاي مرگ بار آن هشدار داد.
سوروس در پايگاه اطلاع رساني «روماندي نيوز» طي گزارشي نوشت: براي نجات اروپا تنها 3 ماه فرصت باقي مانده است!
وي با اشاره به «اوضاع سياسي اقتصادي يونان» «زمزمه اخراج اين كشور از يورو» و وضعيتي كه كل اتحاديه اروپا در آن گرفتار شده روي پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد: «اروپا فرصت زيادي براي نجات از بحران اقتصادي ندارد؛ به نظر من مقامات اتحاديه اروپا براي اصلاح اشتباهات و تغيير وضعيت موجود فقط 3 ماه زمان دارند.»
«سوروس» با بيان اينكه «منظور اصلي من مقامات دولت آلمان و بوندسبانك» اين كشور است افزود: آلمان به دليل داشتن طلب فراوان از ساير كشورها، قدرتمند است و هيچ اقدامي نمي تواند بدون حمايت هاي آلمان صورت بگيرد.
وي در عين حال به خود آلمان نيز هشدار داد، در صورت ناتواني در اجراي اين مسئوليت مهم، بحران اقتصادي اين كشور را نيز تحت تأثير قرار خواهد داد.
صدر اعظم آلمان نيز روز شنبه ضمن مخالفت با پيشنهاد تشكيل «صندوق پشتيباني از حوزه يورو» و «حمايت از معاهده مالي اروپا» تصريح كرد: حوزه يورو بسيار شكننده است.

 



خشم معدنچيان اسپانيايي از سياست هاي معيشتي دولت مادريد

صدها نفر از معدن كاران اسپانيايي در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت، شمال اين كشور را به آشوب كشيدند.
خبرگزاري «رويتر»» با انتشار تصاويري از بزرگراه هاي شمال اسپانيا و روستاي «وگادل ري» كه از سوي كاركنان معادن زغال سنگ مسدود و به آتش كشيده شده بود، نوشت: كارگران معادن اين كشور بحران زده اروپايي با اين اقدام خشم و نارضايتي خود از سياست هاي رياضتي دولت را به نمايش گذاشتند.براساس اين گزارش، اقتصاد اسپانيا از اواخر سال 2009 تاكنون دو بار دچار انقباض اقتصادي شده است. اين كشور اروپايي همچنين مدت چهار سال است كه دچار ركود و بحران اقتصادي شده كه يكي از نتايج اين وضع افزايش نرخ بيكاري به بيش از 24 درصد است. اين ميزان بيكاري، بالاترين نرخ در بين كشورهاي اروپايي است.
يادآور مي شود، كارگران معادن اسپانيا مدت هاست در اعتراض به اجراي رياضت هاي اقتصادي در حال شورش، اعتصاب و درگيري با پليس ضد شورش هستند.

 



سوريه مقابله به مثل كرد
اخراج سفيران آمريكا، كانادا، فرانسه ، انگليس و تركيه از دمشق

دولت سوريه سفيران انگليس، آمريكا، كانادا، فرانسه و تركيه را از دمشق اخراج كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس وزارت خارجه سوريه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه سفيران انگليس، كانادا، آمريكا، فرانسه و تركيه عناصر نامطلوب هستند و بايد از كشور اخراج شوند.
اخراج سفيران اين كشورها پاسخ متقابل سوريه به اقدام كشورهاي غربي در اخراج سفيران سوريه از اين كشورها است.
از سوي ديگر شمار زيادي از روزنامه نگاران سوري با برپايي تجمع اعتراض آميز به تصميم اتحاديه عرب براي درخواست قطع برنامه هاي سوري از ماهواره هاي نايل ست و عرب ست اعتراض كردند.
معترضان با تجمع در برابر اتحاديه روزنامه نگاران سوريه در دمشق تاكيد كردند هدف قرار دادن شبكه هاي سوري به خاطر اين است كه صداي حق را به گوش جهانيان مي رساند.
روزنامه نگاران دست نوشته هايي با خود حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: سوريه فروشي نيست، هرگز با حذف شبكه هاي سوري نمي توانيد صداي حق را خاموش كنيد، تصميم اتحاديه عرب نشان دهنده شكست اين اتحاديه در قبال سوريه است.
«الياس مراد» رئيس روزنامه نگاران سوري گفت، تصميم گيرندگان آلت دست طرف هايي هستند كه منطقه را هدف قرار داده اند.
وي افزود، اين اقدام اتحاديه عرب سركوب آزادي بيان و افكار است و يك نوع باج خواهي و تروريسم است كه اهداف آن كمتر از تروريسم مسلحانه نيست.
شماري از كارشناسان سياسي منطقه نيز تصميم اخير اتحاديه عرب را ناشي از شكست آنها در جلوگيري از افشاگري حمايت برخي كشورهاي عربي مانند قطر و عربستان از عناصر مسلح عنوان كردند.
اين در حالي است كه بان كي مون دبير كل سازمان ملل و كوفي عنان فرستاده اين سازمان به سوريه براي حل بحران اين كشور بار ديگر تاكيد كردند كه طرح شش ماده اي عنان راه حل اساسي براي برون رفت از وضعيت كنوني سوريه است.روسيه، چين و اتحاديه اروپا نيز طرح عنان را بهترين گزينه براي پايان دادن به خشونت ها در سوريه اعلام كردند.
حزب الله لبنان نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد لبنان به عنوان گذرگاهي براي عناصر مسلح مخالف نظام سوريه تبديل شده است.
از سوي ديگر مخالفان سوري در تركيه اعلام كردند جبهه جديدي را با عنوان انقلابي هاي سوريه تشكيل خواهند داد.
مخالفان سوري اظهار داشتند اين جبهه هدايت كننده گروه هاي مسلح مخالف سوريه موسوم به «الجيش الحر» و «كتائب احرار اشام» خواهند بود.
مخالفان سوري از كشورهايي كه از آنها حمايت مالي و سياسي كرده اند، تشكر كردند.
همچنين سخنگوي گروه شورشيان مسلح سوري براي نخستين بار به طور علني پايبند نبودن مخالفان به آتش بس را اعلام كرد.«سامي الكردي» پس از 4000 بار نقض طرح آتش بس كوفي عنان علنا اعلام كرد به طرح كوفي عنان اهميتي نمي دهند و خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع و يا ايجاد منطقه حائل به جاي هيئت نظارت سازمان ملل هستند.

 



فرمانده انقلابيون ليبي از احتمال كودتا خبر داد

يك فرمانده انقلابيون ليبي نسبت به وقوع كودتاي نظامي در اين كشور هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عبدالله ناكر» رئيس شوراي نظاميان انقلابيون طرابلس هشدار داد در صورت ادامه يافتن ناامني ها در ليبي و ناتواني شوراي ملي انتقالي و دولت موقت اين كشور در كنترل اوضاع، بيم وقوع كودتاي نظامي در ليبي وجود دارد. وي تصريح كرد: يورش صورت گرفته به فرودگاه طرابلس نشان مي دهد كه به حاشيه راندن انقلابيون و مشاركت ندادن آنها در حكومت، اشتباهي بزرگ است.
به گفته ناكر، دولت كنوني توانايي لازم براي تامين امنيت فرودگاه ها، بيمارستان ها و وزارتخانه ها را ندارد. مسئوليت هاي امنيتي بايد به دست انقلابيون سپرده شود.
خبر ديگر اينكه نيروهاي دولتي ليبي توانستند كنترل فرودگاه طرابلس را در دست بگيرند و افراد مسلح شهر «ترهونه» را از فرودگاه بيرون برانند. اين افراد دوشنبه در پي مفقود شدن فرمانده خود، فرودگاه را تصرف كرده بودند. پس از مذاكرات «مصطفي عبدالجليل» رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي با فرماندهان شوراي نظامي شهر ترهونه، آنها پذيرفتند كه فرودگاه را ترك كنند.
از شرق ليبي نيز گزارش رسيد، پليس شهر بنغازي با يك گروه مسلح درگير شد. درگيري زماني آغاز شد كه يكي از جوانان عضو گروه مسلح مذكور به دست نيروهاي پليس يك پست ايست و بازرسي كشته شد. گزارشي در مورد شمار كشته ها و زخمي هاي احتمالي اين درگيري نرسيده است.

 



مردم پاكستان پرچم آمريكا و ناتو را آتش زدند

صدها تن از مردم مولتان پاكستان در اعتراض به حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي، پرچم هاي آمريكا و ناتو را به آتش كشيدند.
آمريكايي ها كه به بهانه مبارزه با القاعده و طالبان نوار قبايلي پاكستان را با هواپيماهاي بدون سرنشين هدف قرار مي دهند، در حملات روز دوشنبه خود به مناطق مسكوني وزيرستان 16 غيرنظامي را كشتند. وزارت خارجه پاكستان نيز به اين حملات اعتراض كرد و آن را نقض حاكميت اين كشور دانست.پاكستان متحد نزديك آمريكا در به اصطلاح جنگ عليه تروريسم بوده و هست.

 



به جرم حمل سلاح هاي غيرمجاز 3 ديپلمات آمريكايي در پيشاور بازداشت شدند

پليس پاكستان سه ديپلمات آمريكايي را به جرم حمل مهمات و سلاح هاي غيرمجاز در شهر پيشاور دستگير كرد.
به گزارش پرس تي وي، خودروي ديپلمات هاي آمريكايي براي انجام بازرسي معمولي در بزرگراه پيشاور متوقف شد. اما ديپلمات ها اجازه بازرسي ندادند. همين امر باعث شد كه پليس به خودرو مشكوك شود و پس از بازرسي هاي مفصل تر، چند قبضه اسلحه و مقاديري مهمات را كشف و ضبط كرد ه و سه ديپلمات آمريكايي سرنشين خودرو را نيز بازداشت كند. «مري ريچارد» سركنسول آمريكا در پيشاور، گفت: پليس پاكستان مي تواند اسلحه و مهمات را توقيف كند، ولي ديپلمات ها را بايد آزاد كند. از پاكستان طي دهه اخير به عنوان بهشت تروريسم نام برده مي شده است.

 



چها رسوي پنج قا ره

اعتراض به نابرابري هاي اجتماعي در اسرائيل
هزاران نفر از مردم تل آويو و شهرهاي ديگر رژيم صهيونيستي به خيابان ها ريختند تا خشم خود را نسبت به سياست هاي رژيم اسرائيل ابراز كنند.
تظاهركنندگان خواستار تحقق عدالت اجتماعي، اصلاحات و مبارزه با فساد مقامات دولتي شدند.
تظاهرات در اردن
معترضان اردني با برگزاري تظاهرات در امان پايتخت اين كشور خواستار اصلاحات سياسي و كاهش قيمت ها شدند. معترضان از دولت خواستند از افزايش قيمت كالاهاي مصرفي به ويژه سوخت جلوگيري كند.
كودتا عليه اربكان
تاكنون 50 نفر به اتهام شركت در كودتا عليه نجم الدين اربكان نخست وزير فقيد تركيه بازداشت شده اند.
در 28 فوريه 1997 شوراي امنيت ملي تركيه كه در كنترل نظاميان بود اربكان نخست وزير وقت را مجبور به استعفا كرد و عمليات گسترده اي براي پاكسازي عوامل ارتجاع آغاز شد.
حمله جنگنده هاي صهيونيستي به غزه
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي بيش از سه بار به شهر غزه در شمال اين منطقه حمله كردند كه طي آن يك شهروند فلسطيني زخمي شد. اين جنگنده ها مزارع و باغ مركبات در غزه را ويران و يك كارخانه را به طور كامل تخريب كردند.

 



احداث منطقه حائل در مرز سودان شمالي و جنوبي

منابع خبري از توافق سودان و سودان جنوبي درباره ايجاد يك منطقه حائل در مرزهاي دو كشور خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره» مذاكرات بين سودان و سودان جنوبي در پايتخت اتيوپي در حالي روز سه شنبه به پايان رسيد كه طرفين پايبندي خود را به نقشه راه ارائه شده از سوي مقامات اتيوپيايي اعلام كردند.براساس اين گزارش، نقشه راه ارائه شده در بردارنده دو طرح اصلي براي حل اختلافات مرزي است كه يكي ايجاد منطقه حائل و ديگري تشكيل يك كميته از بازرسان بين المللي است كه در مناطق مرزي مورد منازعه دو سودان (كه 1000 كيلومتر است) مستقر خواهند شد.اين گزارش حاكي است كه نقشه راه ارائه شده براساس طرح شوراي امنيت و اتحاديه آفريقا است و گفت وگو در مورد جزئيات آن هنوز ادامه دارد.دولت سودان كه با فشارهاي اتحاديه آفريقا و شوراي امنيت تن به اين گفت وگوها داده است به بخشي از منطقه حائل در نزديك درياي سرخ (در استان كردنان) به شدت اعتراض دارد.
«محمد بانقا» نماينده سودان پيش از اين توافق گفته بود كه اين نقشه برخلاف تمام نقشه هاي سازمان ملل است و به طور واضح آن را رد مي كند.
سودان و سودان جنوبي در ماه هاي اخير درگيري هاي مرزي داشتند و اين زدوخوردهاي خونين با دخالت شوراي امنيت متوقف شد.


 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14