(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12  آذر  1391 - شماره 20370

استقرار موشك هاي ناتو در تركيه خشم مردم را برانگيخت
توهين به مقدسات در هلند قانوني شد !
آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني كويت
راهپيمايي ميليوني اسلامگرايان در مصر
به حمايت از سياست هاي محمد مرسي
دلفين هاي نظامي!
خواست مردم يمن در تظاهرات صنعا
مصونيت قضايي عبدالله صالح را لغو كنيد
دخالت ماموران آل خليفه تظاهرات ضدحكومتي را به خشونت كشاند
ضربات سنگين ارتش به مراكز تروريست ها در سوريه
گسترش اعتراض ها عليه آل سعود
براي آزادي زندانيان سياسي در عربستان
سناي آمريكا فرمانده نيروهاي خارجي در افغانستان را تعيين كرد
اردني ها خواستار سرنگوني نظام پادشاهي شدند
مخالفت مردمي با سياست رياضت اقتصادي در يونان، اسلووني و بوسني


استقرار موشك هاي ناتو در تركيه خشم مردم را برانگيخت

مردم تركيه در اعتراض به استقرار موشك هاي پاتريوت ناتو در شش نقطه مرزي تركيه و سوريه تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك هيئت سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه اخيرا به تركيه سفر كرده بود، شش نقطه مرزي اين كشور و سوريه را براي استقرار موشك هاي پاتريوت مشخص كرد. هيئت 30 نفره مزبور كه متشكل از كارشناسان آمريكايي، آلماني و هلندي هستند وارد استان هاي «مالانيا» و «ديار بكر» شدند. همزمان با حضور اين هيئت در تركيه، مردم اين كشور نيز در شهرهاي مختلف عليه استقرار موشك هاي ناتو در خاك كشورشان تظاهرات كردند. تظاهركنندگان از هيئت ناتو خواستند هر چه سريع تر خاك تركيه را ترك كنند. آنكارا مدعي است كه اين موشك ها كاربرد دفاعي دارند.
 


توهين به مقدسات در هلند قانوني شد !

پارلمان هلند پيشنهاد لغو مجرمانه بودن توهين به مقدسات را تصويب كرد!
به گزارش شبكه تلويزيوني پرس تي وي، پارلمان هلند به پيشنهاد حزب ليبرال اين كشور مبني بر غير مجرمانه شدن توهين به مقدسات راي مثبت داد تا بدين ترتيب اهانت به مقدسات در اين كشور به امري عادي و قانوني تبديل شود!راي دهندگان به اين پيشنهاد جنجال آفرين در توجيه اين اقدام خود اعلام كرده اند كه غيرقانوني بودن توهين به مقدسات با قرن 21 مناسبتي ندارد.حزب بنيادگراي مسيحي هلند در واكنش به اين اقدام پارلمان، آن را «نشانه بحران معنويت» دانست و اعلام كرد، متأسفانه اخلاق و معنويات در هلند در حال از بين رفتن است. حركت به سمت آزادي توهين به مقدسات در هلند از زماني آغاز شد كه در سال 2011 دادگاهي در اين كشور يك سياستمدار ضداسلام افراطي را كه به اسلام اهانت كرده بود به بهانه آزادي بيان تبرئه كرد! نكته جالب توجه اينكه در بسياري از اين كشورها تحقيق درباره واقعه هولوكاست جرم است.
 


آغاز شمارش آرا در انتخابات پارلماني كويت

كار شمارش آراي انتخابات پارلماني كويت براي انتخاب 50 نماينده مجلس «الامه» آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در انتخابات پارلماني كويت كه دومين انتخابات در سال جاري ميلادي به شمار مي رود هر شهروند كويتي در هر حوزه انتخاباتي به يك نفر نامزد رأي داده است و استقبال مردم متوسط ارزيابي شده است.
براساس اين گزارش پيش از اصلاح قانون انتخابات، هر كويتي مي توانست به چهار نامزد رأي دهد در حالي كه، اكنون محدوديت هايي در نظر گرفته شده است.
انتخابات پارلماني كويت هم براي شركت كنندگان و هم براي تحريم كنندگان و مخالفان دولت به منزله آزمون تعيين ميزان وجهه مردمي است، اگر ميزان مشاركت مردم در اين انتخابات بالا باشد، يك پيروزي براي دولت تلقي مي شود و اگر با استقبال روبه رو نشود، موفقيتي براي مخالفان قلمداد مي شود.
از سوي ديگر، مخالفان اعلام كرده اند كه نتيجه انتخابات را نخواهند پذيرفت و به نافرماني هاي مدني ادامه خواهند داد و يك روز مانده به انتخابات در روز جمعه هزاران تن با برگزاري راهپيمايي مخالفت خود را با ساز و كار كنوني انتخابات مجلس الامه اعلام كردند.
گزارش هاي دريافتي به نقل از شاهدان عيني، اگرچه درگيري ميان تظاهركنندگان و نيروهاي امنيتي در اين تظاهرات روي نداد، اما هلي كوپترهاي ارتش و نيروهاي امنيتي به شدت اوضاع را زير نظر داشتند.
گروه هاي مخالف كه مشاركت در پنجمين انتخابات پارلماني را تحريم كرده اند، معتقدند قانون جديدي كه از سوي امير كويت براي انتخابات پارلماني اعلام شده باعث مي شود كه مخالفان به حاشيه رانده شوند و طرفداران حكومت به مجلس راه يابند، در حالي كه دولت اين موضوع را رد مي كند.
گزارش شبكه خبري الجزيره حاكي است در تاريخ كشور كويت، اين پانزدهمين انتخابات براي مجلس محسوب مي شود و تعداد رأي دهندگان 420 هزار نفر است و تعداد رأي دهندگان زن بيش از 53درصد كل افراد واجدشرايط رأي تخمين زده شده است. در اين انتخابات 15 زن خود را كانديدا كرده اند كه بي سابقه است.
در انتخابات ماه فوريه سال جاري ميلادي، مخالفان دولت توانستند، 34 كرسي از كل 50 كرسي مجلس الامه را به خود اختصاص دهند و باعث ايجاد تنش هايي در كويت شدند كه پادشاه براساس اختيارات خود در قانون اساسي اقدام به انحلال آن و دستور برگزاري انتخابات پارلماني را صادر كرد.
 


راهپيمايي ميليوني اسلامگرايان در مصر

به حمايت از سياست هاي محمد مرسي

صدها هزار تن از اسلامگرايان در حمايت از پيش نويس قانون اساسي مصر و رئيس جمهور مرسي در قاهره و شهرهاي بزرگ مصر تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه خبري «نيل» صدها هزار تن از مردم مصر روز شنبه با تجمع در مقابل دانشگاه قاهره و اطراف آن حمايت خود را از پيش نويس قانون اساسي كه در آن شريعت اسلامي در اولويت قرار دارد اعلام كردند.
در اين تظاهرات كه از سوي جريان ها و احزاب اسلامي مصر، سازماندهي و برگزار شد، بسياري از نيروهاي اسلامي و انقلابي از جمله اخوان المسلمين، حزب آزادي و عدالت، جنبش سلفي و حزب النور، جبهه سلفي و حزب الشعب، جماعت اسلامي و حزب البناء والتنيه، الاصاله، هيئت شرعي حقوق و اصلاح، هيئت امناي انقلاب، اتحاد انقلاب مصر، جبهه انقلابي براي دفاع از انقلاب مصر، ائتلاف انقلاب، ائتلاف الثائرالحق، قضات مصر، ائتلاف جوانان 25 ژانويه، جنبش ائتلاف اسلامي آزاد، اتحاديه علماي اهل سنت، حزب الحضاره، الانصار و ساير جنبش هاي اسلامي حضور داشتند، با سر دادن شعارهايي از رئيس جمهور اسلامگراي مصر حمايت كردند.
براساس اين گزارش تظاهرات ميليوني «شريعت و مشروعيت» در حمايت از بيانيه قانون اساسي و مرسي علاوه بر قاهره در بسياري از شهرهاي بزرگ مصر برگزار شد و در شهر اسكندريه موافقان و مخالفان با پرتاب سنگ و چوب با يكديگر درگير شدند.
اين در حالي است كه در روزهاي اخير مخالفان مرسي شامل ليبرال ها، لائيك ها و برخي جنبش هاي جوانان انقلابي، تظاهرات و تحصن هاي مختلفي در مناطق مهم قاهره و به خصوص ميدان التحرير برگزار كردند. اما هواداران اخوان المسلمين و مرسي هم با تلاش براي جلوگيري از هرگونه برخورد با اين افراد، در مناطق دورتري تظاهرات و تحصن هاي محدودي را برگزار كردند.
برخي منابع آگاه در مصر اعلام كردند كه پيش نويس قانون اساسي جديد كه روز شنبه در اختيار محمد مرسي قرار گرفت تا دو هفته ديگر براي همه پرسي به راي گذاشته خواهد شد.
گزارش شبكه خبري الجزيره نيز حكايت از اين دارد كه به دور از جنجال هاي سياسي و مخالفت هاي احزاب و گروه هاي سياسي، بسياري از خانواده هاي شهداي انقلاب مردمي 25 ژانويه از تصميم رئيس جمهور براي بركناري دادستان سابق كه از افراد رژيم سابق بود، حمايت و استقبال كرده اند. از سوي ديگر احزاب اسلامگراي مصر در تلاش هستند تا پيش از برگزاري همه پرسي سراسري، موافقت مردم و آراي مثبت آنها به قانون اساسي جديد را جلب كنند.
در همين حال محمد مرسي رئيس جمهور مصر در گفت و گو با شبكه خبري دولتي نيل خاطرنشان كرد: كشور مصر در حال حاضر با توطئه هايي از سوي بقاياي رژيم مبارك روبه رو است و مردم بايد هشيار باشند.
وي گفت: هدف من از صدور فرمان اخير، تحقق وعده هايم به ملت مصر و گرفتن انتقام خون شهدايي است كه در طول انقلاب 25 ژانويه قرباني شده اند.
مرسي در اين مصاحبه، اظهارات برخي از مخالفان در مورد افزايش اختيارات رئيس جمهور و تشكيل حكومت استبدادي را تكذيب كرد و افزود: صدور اين دستورات، تنها با هدف باز گرداندن امور مصر و اوضاع به وضعيت مناسب است.
رئيس جمهور مصر، از تشبيه خود به حسني مبارك از سوي مخالفان انتقاد كرد و متذكر شد: من خود يكي از كساني بودم كه از نبود آزادي در مصر رنج بردم و من ديكتاتور نيستم، بلكه با اراده ملت انتخاب و در برابر آنها مسئول هستم.
مرسي از احكامي كه اخيرا توسط وي صادر شده دفاع كرد و افزود: اين دستورات خواسته هاي انقلاب مردمي 25 ژانويه را محقق خواهد كرد.
اين در حالي است كه براي دومين هفته پياپي، هزاران نفر از طرفداران رژيم قبلي عليه مرسي در ميدان التحرير قاهره و شهرهاي ديگر مصر دست به تظاهرات زدند. تظاهركنندگان در ميدان التحرير كه از چند روز قبل با برپايي چادرهايي مستقر شده اند، شعار، «مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند» را سر دادند و با پارچه نوشته هايي با مضمون «ارحل»، خواستار كناره گيري مرسي از صحنه سياسي مصر شدند.
گزارش هاي دريافتي نيز حكايت از اين دارد كه در خيابان هاي منتهي به ميدان التحرير و به خصوص خيابان محمد «محمود»، ميدان سيمون بوليوار و اطراف ساختمان وزارت كشور در روز شنبه درگيري هاي پراكنده اي در جريان بود كه به زخمي شدن تعدادي و بازداشت ده ها تن از معترضان از سوي نيروهاي امنيتي و پليس منجر شد.
در همين حال شايع شده است كه مخالفان مرسي براي تحت فشار قرار دادن وي قصد دارند در مقابل ساختمان رياست جمهوري تحصن و تظاهرات كنند. در حالي كه پليس ضدشورش به معترضان هشدار داد كه اجازه نخواهد داد آنها به تاسيسات و مراكز دولتي نزديك و دامنه آشوب و اعتراضات را گسترش دهند. در اسكندريه نيز زد و خوردهايي بين پليس و معترضان گزارش شده كه هنوز جزئيات آنها اعلام نشده است.
 


دلفين هاي نظامي!

اگرچه استفاده از حيوانات توسط نظاميان در چارچوب برخي عمليات اصلا چيز تازه اي نيست، اما نيروي دريايي اوكراين اخيرا دوباره به سرش زده كه از دلفين ها براي مأموريت هايش استفاده كند!
و به اين ترتيب، نظاميان اوكرايني آموزش دلفين ها را در ساحل «سباستوپل» شروع كرده اند كه چند دهه پيش هم (1973) در طول جنگ سرد يك «دلفيناريوم» به همين منظور در آن تأسيس شده بود. مي گويند، آن موقع دلفين ها را به طپانچه و چاقو مجهز مي كردند، اما شوروي ها در مورد توانايي فك ها، فيل هاي دريايي و نهنگ هاي قاتل هم مطالعه كرده بودند. حالا، بايد گفت كه البته اوكراين تنها كشوري نيست كه به دلفين ها اميد بسته، بلكه «عمو سام» هم در جمع جانوران نظامي اش به غير از دلفين ها كلي سگ و شير دريايي هم دارد. سايت «وايرد» در اين ارتباط شايعه اي را نقل مي كند كه مي گويد، دلفين ها را به تجهيزاتي مجهز مي كنند كه نيش دارند و به كمك آن ازت متراكم وارد بدن دشمن مي كنند. اين ماده كه باعث انسداد جريان خون مي شود، مرگ سريعي را براي سرباز بينوا به ارمغان مي آورد! در تأييد اين موضوع، چندي قبل هم درياسالار «تيم كيتينگ» هم كه امروز بازنشسته است، در برنامه اي در راديو «ان پي آر» فاش كرده: «آمريكا موقع اشغال عراق دلفين ها را هم راهي خليج فارس كرده بود!» بعد هم اضافه كرده كه ترجيح مي دهد چيزي در مورد اين كه آيا در حال حاضر هم دلفين ها فعاليت دارند يا خير، نگويد.
¤ سرويس خارجي كيهان
 


خواست مردم يمن در تظاهرات صنعا

مصونيت قضايي عبدالله صالح را لغو كنيد

صدها هزار يمني با برگزاري تظاهرات در صنعا و شماري از استان هاي اين كشور لغو مصونيت قضايي علي عبدالله صالح را خواستار شدند.
به گزارش ايرنا صدها هزار يمني روز جمعه با برگزاري تظاهرات در صنعا، پايتخت و شهرهاي ديگر خواستار بركناري هرچه سريعتر مقامات رژيم سابق و لغو مصونيت قضايي علي عبدالله صالح شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با شعار «در سالروز استقلال، خواهان تصميمات جدي هستيم» از مقامات يمني خواستند تا كنفرانس گفت وگوي ملي را تا زمان پاكسازي ارتش و نيروهاي امنيتي از چهره هاي رژيم سابق به تاخير بيندازند.
تظاهركنندگان همچنين از «عبدربه منصور هادي» رئيس جمهور يمن خواستند تا هرچه سريعتر تصميمات جدي را درباره پايان دادن به وضعيت موجود در ارتش و نيروهاي امنيتي و بركناري چهره هاي رژيم سابق اتخاذ كنند.
تظاهركنندگان همچنين متعهد شدند تا زمان لغو مصونيت قضايي علي عبدالله صالح و محاكمه وي و نزديكانش به خاطر كشتار جوانان انقلابي يمن به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان در پايان خاطرنشان كردند: موفقيت روند سازش در يمن به پايبندي منصور هادي و جامعه جهاني در تحقق اهداف انقلاب يمن و پايان دادن به حضور چهره هاي رژيم سابق در ارتش و نيروهاي امنيتي و محاكمه قاتلان انقلاب يمن بستگي دارد.
 


دخالت ماموران آل خليفه تظاهرات ضدحكومتي را به خشونت كشاند

مناطق مختلف بحرين شاهد تظاهرات اعتراض آميز ضدحكومتي عليه رژيم آل خليفه بود.
به گزارش فارس، به نقل از رسانه هاي بحريني، مناطق مختلف بحرين شاهد برپايي تظاهرات ضددولتي و اعلام همبستگي با مردم تحت محاصره شهرك «مهزه» بود. اين شهرك دو هفته است كه در محاصره نيروهاي رژيم بحرين قرار دارد. مردم مسلمان بحرين ضمن سر دادن شعارهاي ضد آل خليفه بر ادامه انقلاب خويش تاكيد كردند.
در همين رابطه «شيخ عيسي قاسم» رهبر شيعيان بحرين نيز در خطبه هاي نماز جمعه از وجود «استبداد سياسي» در كشورش انتقاد كرد و خواستار آزادي فوري زندانيان شد.
وي تاكيد كرد دولت فعلي بحرين همچنان بر «ترور» تاكيد دارد و بر حل بحران از طريق «امنيتي» اصرار مي ورزد. سازمان عفو بين الملل نيز روز جمعه با صدور بيانيه اي از رژيم حاكم بر بحرين خواست هرچه سريعتر زندانيان انقلابي را آزاد كند.
براساس اين گزارش عفو بين الملل اعلام كرده دولت بحرين بايد 13نفر از زندانيان را كه در جريان اعتراضات ضددولتي 2011 دستگير و به حبس ابد محكوم شده اند آزاد كند. روز دوشنبه (فردا) اين افراد در دادگاه تجديدنظر محاكمه خواهند شد.
مسئول بخش خاورميانه و شمال آفريقاي عفو بين الملل در همين خصوص گفت: در صورتي كه مقامات بحريني مي خواهند تعهد خود نسبت به رعايت حقوق بشر و پيشرفت در اين زمينه را نشان دهند، تصميم دادگاه استيناف در روز دوشنبه آزموني واقعي محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: اين افراد بايد فوري و بدون شرط آزاد شوند و مجازات و محكوميت آنها نيز لغو گردد.
دادگاه تجديدنظر بحرين چهارم سپتامبر مجازات حبس ابد 7 مخالف شيعه از جمله عبدالهادي الخواجه و مجازات 5 تا 15 سال حبس را براي شش فعال ديگر تاييد كرد.
در همايشي كه براي بررسي روابط انگليس با كشورهاي عرب خليج فارس برگزار شد نيز، مشاركت كنندگان از رفتار انگليس با انقلاب بحرين به شدت انتقاد كرده و آن را «شرم آور» خواندند.
به نوشته سايت شبكه تلويزيوني العالم، انگليس به عنوان بزرگترين صادركننده سلاح به كشورهاي خليج فارس است كه در اين بين بحرين و عربستان عمده ترين مشتريان اين سلاح ها هستند.
مشاركت كنندگان در همايش لندن ضمن بررسي چنين مسائلي نسبت به سكوت انگليسي ها در قبال كشتار معترضان در بحرين انتقاد كرده و نتيجه گرفتند، هيچ انتظاري براي ايجاد تغييرات بنيادي در سياست لندن نمي رود.
در اين همايش كه كارشناسان، استادان دانشگاه ها و برخي شخصيت هاي حقوق بشري مشاركت داشتند، هر يك با برشمردن جنايات آل خليفه نسبت به بي توجهي انگليس به اين جنايات و بعضا حمايت هاي آن از رژيم آل خليفه واكنش نشان دادند.
 


ضربات سنگين ارتش به مراكز تروريست ها در سوريه

نيروهاي ارتش سوريه طي عمليات جداگانه در مناطق مختلف اين كشور، شمار زيادي از افراد مسلح از جمله سلفي هاي خارجي را به هلاكت رساندند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي ارتش سوريه در مناطق عربين، زملكا، حرستا و دوما با افراد مسلح درگير شدند و توانستند ده ها نفر از آنها را به هلاكت برسانند. 25 نفر از سلفي هاي مسلح كه از لبنان وارد سوريه شده بودند نيز در منطقه «بلده تل نسرين» در كمين نيروهاي ارتش سوريه گرفتار شدند و 22 تن از آنها به هلاكت رسيدند و تنها سه سلفي توانستند از مهلكه فرار كنند. با مرگ اين افراد، شمار سلفي هاي لبناني كه در سوريه كشته شده اند، به 200 نفر رسيده است.در حملات ارتش همچنين، مقادير زيادي سلاح از جمله مين هاي ضد زره و بمب هاي 50 كيلوگرمي كشف و ضبط شد. در منطقه حجيره نيز تروريست هاي مسلح در حال آماده سازي بمب بودند كه براثر انفجار آن، شماري از اين افراد به هلاكت رسيدند.
ارتش سوريه همچنين توانست مسير دمشق به فرودگاه را امن كند. در جريان اين پاكسازي نيز شماري از افراد مسلح ضد دولتي كشته شدند. طي ديروز عمليات ارتش در حومه دمشق ادامه داشت.
شوكت عثمان دبير كل حزب «اتحاد دموكراتيك» گفت: ارتش دستاوردهاي بزرگي را محقق كرد و توانست بر گروه هاي مسلح پيروز شود، و اظهارات كساني كه مدعي مي شوند فرودگاه دمشق امن نيست، بي پايه و اساس است. يك نظامي ارتش سوريه گفت: ارتش پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در مناطق مختلف دمشق و حومه آن داشت و شمار زيادي از تروريست هاي مسلح به قتل رسيدند. در ميان كشته شدگان از اتباع كشورهاي عربي نيز وجود دارند.
در مناطق آزاد شده از دست تروريست ها نيز يك گور جمعي كشف شد؛ اين افراد غيرنظامي ظاهراً به دست تروريست ها ربوده و كشته شده بودند.
صحنه هاي دلخراشي نيز توسط «جبهه نصرت» وابسته به شبكه «القاعده» فعال در سوريه از طريق اينترنت پخش شد. در اين تصاوير افراد مسلح غير نظاميان را با تيراندازي از نزديك اعدام مي كنند. اين حادثه در منطقه «رأس العين» نزديك مرزهاي تركيه اتفاق افتاد. در همين حال، ديدبان حقوق بشر فاش كرد، تروريست هاي سوري كودكان را براي انجام عمليات تروريستي و انتحاري به خدمت مي گيرند. شمار كشته هاي حملات و ناآرامي هاي جمعه گذشته در سوريه 70 نفر اعلام شد.
اظهارات بان كي مون
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «بان كي مون» دبير كل سازمان ملل گفت كه حملات طرفين در مناطق مختلف سوريه ده ها كشته برجاي گذاشت. ما قادر به ارزيابي دقيق تعداد تلفات نيستيم.
اما مشخص است كه ده ها نفر كشته و زخمي شده اند. وي هشدار داد: تحولات سوريه بر وضعيت منطقه تأثير خطرناكي گذاشته است. بان كي مون اين نكته را نيز گفت كه شمار آوارگان سوري تا ژانويه آينده (دي) به 700 هزار تن مي رسد.
در همين حال، «اخضر ابراهيمي» فرستاده ويژه سازمان ملل در سوريه خواستار استقرار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در سوريه شد. وي گفت كه سوريه در حال تبديل شدن به كشوري شكست خورده است. ابراهيمي افزود: در سوريه دو طرف درگير تلاش مي كنند تا طرف ديگر را مغلوب كنند، اما نه ارتش و نه گروه هاي مسلح هيچ يك بر ديگري پيروز نمي شوند.
از سوي ديگر، دمشق اعلام كرد با ابراهيمي در چارچوب طرح «كوفي عنان» (فرستاده قبلي سازمان ملل) و توافقنامه ژنو همكاري مي كند.
 


گسترش اعتراض ها عليه آل سعود

براي آزادي زندانيان سياسي در عربستان

منابع خبري از گسترش اعتراضات خانواده هاي زندانيان سياسي در عربستان براي آزادي افراد بازداشت شده در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري العالم، تظاهرات در عربستان براي درخواست اصلاحات سياسي و آزادي بازداشت شدگان ادامه دارد و نيروهاي امنيتي رژيم آل سعود در مقابل به سركوب اعتراض ها ادامه مي دهند.
براساس اين گزارش، در تازه ترين دور از اعتراض هاي مردمي در عربستان، مردم منطقه «الجوف» در شمال غربي شبه جزيره عرب با برپايي تظاهرات خواهان آزادي زندانيان از بند رژيم مخوف آل سعود شدند.
در اين تظاهرات كه روز جمعه با عنوان «كرامت اسرا» برگزار شد، معترضان كه بسياري از آنها را زنان و كودكان تشكيل مي دادند با پوشاندن صورت خود، شعارهايي در حمايت از آزادي زندانيان سرمي دادند.
تظاهركنندگان ضمن درخواست آزادي بازداشت شدگان به شكنجه آنها در داخل زندان اعتراض كردند و از سازمان هاي حقوق بشري خواستند تا براي اعمال فشار بر رژيم سعودي به منظور متوقف كردن روند بازداشت و شكنجه وارد عمل شوند.
گزارش العالم به نقل از شاهدان عيني حاكي است كه برگزاري تظاهرات در الجوف باعث اخلال در تردد خودروها در بزرگراه اصلي اين منطقه شد و نيروهاي رژيم آل سعود فورا محل تظاهرات را به محاصره خود در آوردند و ضمن تعرض به بازداشت شدگان، ده ها تن از آنان را بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل كردند.
اين در حالي است كه سازمان عفو بين الملل در واكنش به بازداشت ها در عربستان، اين گونه اقدامات را محكوم و از مقامات سعودي خواسته است تا زندانيان را آزاد كند.
تظاهرات مشابهي نيز پيش از اين جلوي مقر هيئت حقوق بشر در شهر رياض برگزار شد كه تظاهركنندگان در آن آزادي بستگان زنداني خود را خواستار شدند.
فعالان حقوق بشر در عربستان مي گويند؛ شمار زندانيان در اين كشور به 30 هزار نفر مي رسد، اما رژيم حاكم فقط وجود 4400 زنداني را تائيد كرده است.
اين در حالي است كه شهرهاي القطيف، العواميه» و تاروت در روز جمعه دستخوش تظاهرات و اعتراض هاي مردمي عليه رژيم آل سعود بود در همين حال اهالي العواميه نيز كه تيراندازي هاي شبانه در آن همچنان ادامه دارد، خواستار آزادي بازداشت شدگان شدند و بر ادامه تحركات تا تحقق خواسته هاي خود تاكيد كردند.
 


سناي آمريكا فرمانده نيروهاي خارجي در افغانستان را تعيين كرد

سناي آمريكا «جوزف دانفورد» را به عنوان فرمانده نيروهاي خارجي و جانشين «جان آلن» در افغانستان تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، سناي آمريكا، ژنرال «جوزف دانفورد» كه رئيس جمهور آمريكا ماه گذشته وي را به عنوان جانشين «جان آلن» معرفي كرده بود تاييد كرد تا بدين ترتيب وي رسما فرمانده نيروهاي خارجي در افغانستان شود.
دانفورد كه داراي مدرك فوق ليسانس از دانشگاه «جرج تاون» است از اكتبر سال 2010 به عنوان معاون فرمانده نيروي دريايي آمريكا فعاليت داشت.
ژنرال جان آلن، اوايل ماه نوامبر به دليل افشا شدن رابطه اش با پرونده فساد اخلاقي «ژنرال ديويد پترائوس» رئيس بركنار شده سيا از رياست نظاميان خارجي حاضر در افغانستان بركنار شد.
پس از افشاي رسوايي هاي اخلاقي ژنرال هاي چهار ستاره آمريكايي، اوباما ضمن موافقت با بركناري آنها، از خدمات شان قدرداني كرد!
 


اردني ها خواستار سرنگوني نظام پادشاهي شدند

ده ها هزار اردني با برگزاري تظاهرات در پايتخت، خواستار تغيير نظام پادشاهي در اين كشور شدند.
به گزارش روزنامه كويتي «القبس»، ديروز ده ها هزار اردني در خيابان هاي امان عليه نظام پادشاهي اين كشور تظاهرات كردند.
مردم در اين تظاهرات شعار مي دادند كه كل نظام بايد اصلاح شود. تظاهركنندگان همچنين از «المنور» (نخست وزير) خواستند كه از قدرت كناره گيري كند. تظاهركنندگان خشمگين اين را نيز گفته اند كه تا قانون انتخابات اصلاح نشود، در هيچ انتخاباتي شركت نمي كنند. فساد اداري و سياسي و بالا رفتن قيمت ها اعتراضات مردمي عليه دولت را افزايش داده است.
بر روي پلاكاردهايي كه معترضان در دست داشتند نوشته شده بود: «زندانيان را آزاد كنيد» و «دولت بايد در مورد اصلاحات استراتژي روشني داشته باشد و در قوانين انتخابات، احزاب، مطبوعات، انتشارات و قوانين دادگاه امنيت ملي تجديدنظر كند.»
معترضان خطاب به «عبدالله دوم» شاه اردن فرياد مي زدند: «علي بابا تحت سايه تو دزدان در آرامش به سر مي برند» و «مردم سرنگوني نظام را مي خواهند.» منظور از علي بابا در شعار فوق به داستان هزار و يك شب و رمان «علي بابا و 40 دزد بغداد» اشاره دارد.
تظاهرات عليه نظام پادشاهي اردن طي ماه هاي اخير گستره تر شده است. شاه اردن متحد اصلي آمريكا و رژيم صهيونيستي در منطقه است.
 


مخالفت مردمي با سياست رياضت اقتصادي در يونان، اسلووني و بوسني

مردم يونان، اسلووني و بوسني و هرزگوين به نشانه اعتراض به سياست هاي رياضت اقتصادي دولت هايشان تظاهرات كردند.
قربانيان سياست هاي رياضت اقتصادي در اسلووني اين بار در آستانه برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري در پايتخت و شش شهر ديگر اين كشور به خيابان ها آمدند تا اين گونه «نارضايتي» خود از ادامه سياست هاي رياضتي را به نمايش بگذارند.
پايگاه خبري «روماندي نيوز» در اين باره نوشت: در جريان برگزاري اين تظاهرات گسترده كه در اعتراض به محدوديت هاي بودجه اي و تدابير رياضتي انجام شد، صدها نيروي امنيتي وارد ميدان شده با معترضان درگير شدند.
براساس آخرين گزارش ها، در جريان اين درگيري ها دستكم 15 نفر از جمله چند پليس مجروح شدند در اين تظاهرات معترضان خواستار استعفاي رئيس جمهور شدند.
دولت محافظه كار اسلووني نيز همچون بسياري از كشورهاي بحران زده اروپايي تصميم گرفته با كاهش حقوق كارمندان و هزينه هاي عمومي، به جنگ مشكلات عميق اقتصادي برود. تحليلگران مي گويند، همانطور كه بحران اقتصادي باعث روي كار آمدن مخالفان دولت در كشورهايي چون فرانسه شده است، به احتمال زياد در اسلووني نيز مخالفان به قدرت خواهند رسيد.
دور دوم انتخابات رياست جمهوري امروز با رقابت «بروت باهور»، رهبر حزب چپگراي اسلووني و «دانيلو ترك»، رئيس جمهور كنوني اين كشور برگزار مي شود. در دور نخست «باهور» با كسب 40 درصد و «ترك» با كسب حدود 36 درصد آرا به رقابت با يكديگر پرداختند. گفتني است در نظام سياسي اسلووني، رئيس جمهور بيشتر جايگاه تشريفاتي دارد و قدرت اصلي در اختيار پارلمان است.
هزاران نفر از معلمان و نيروهاي پليس در بوسني و هرزگوين نيز روز جمعه در اعتراض به كاهش 10 درصدي حقوق و دستمزد تظاهرات كردند.
به نوشته خبرگزاري فرانسه، دولت بوسني و هرزگوين پيش نويس بودجه سال 2013 اين كشور را آماده كرد كه به استناد آن هزينه هاي دولت به ميزان هفت درصد افزايش مي يابد.
«بدهي خارجي» دليل افزايش بودجه هزينه هاي دولت عنوان شده است.هفته آينده مجلس بوسني اين بودجه را مورد بررسي قرار خواهد داد.
اما آنچه باعث نگراني اتحاديه هاي كارگري بوسني و هرزگوين شده، كاهش 56 ميليون و 500 هزار ماركي هزينه هاي بخش دولتي در اين بودجه است، بنا بر اعلام رئيس اتحاديه هاي كارگري جمهوري بوسني و هرزگوين كارگران هرگز كاهش حقوق خود را نخواهند پذيرفت. گزارش هاي منتشر شده حاكي است حدود 40 هزار معلم، پليس و كارمندان بخش هاي ديگر در اين تظاهرات مشاركت كردند.
به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، اعمال تدابير رياضتي از سوي دو منطقه نيمه خودمختار بوسني و هرزگوين تا دو هفته آينده، شرط اصلي صندوق بين المللي پول براي اعطاي بخش ديگري از وام دو ساله 405 ميليون يورويي است.
مردم بحران زده يونان نيز همزمان با مردم اسلووني و بوسني و هرزگوين در اعتراض به اخراج شمار ديگري از كاركنان دولتي تظاهرات كردند.
شبكه تلويزيوني الجزيره در اين باره اعلام كرد، در حالي كه كمك مالي يونان در پارلمان آلمان به تصويب رسيده، كارمندان دولتي اين كشور در اعتراض به تعديل نيرو در آتن تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش، كاركنان شهرداري ها، ادارات دولتي، پزشكان و معلمان روز جمعه مقابل ساختمان وزارت امور اداري تجمع كرده به نشانه اعتراض به سمت اين ساختمان تخم مرغ و گوجه فرنگي پرتاب كردند.
«ديگر كافي است» عنوان دست نوشته هاي بيشتر معترضان يوناني بود كه طي آن خواستار توقف اجراي سياست هاي رياضتي هستند.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10