(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 14  آذر  1391 - شماره 20372

با افزايش فعاليت دولت الكترونيك صورت گرفت
افت 71 درصدي پارتي بازي در ادارات
كميسيون صنايع مجلس پيشنهاد داد
ممنوعيت انفصال و ادغام تا پايان دولت
كوتاه اقتصادي
ممبيني اعلام كرد
كاهش 40 درصدي وابستگي بودجه 92 به نفت
تلاش واحدهاي تعليق شده براي عرضه مجدد محصولات در بورس كالا
كريمي: تمام تقاضاهاي خدماتي ارز مبادله اي مي گيرند
با تصويب لايحه در دولت و مجلس
قانون بيمه شخص ثالث اصلاح مي شود
به ارزش تقريبي 50 ميليارد دلار صورت مي گيرد
معرفي 400 پروژه سرمايه گذاري ايران در نمايشگاه چين
معاون وزير نيرو خبر داد
درآمد يك ميليارد دلاري كشور از صادرات برق
فرصت يك هفته اي بازنشستگان براي دريافت وام ضروري
در سومين نمايشگاه راه و شهرسازي ارائه مي شود
برنامه هاي جديد دولت براي نوسازي بافت هاي فرسوده


با افزايش فعاليت دولت الكترونيك صورت گرفت

افت 71 درصدي پارتي بازي در ادارات

معاون تحول و نوسازي اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از كاهش 53 درصدي پديده رشوه و 4/71 درصدي پارتي بازي در ادارات خبر داد.
احمد بزرگيان در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به نظرسنجي انجام شده از مردم در مورد عملكرد كارمندان دولتي گفت: از 10 سال پيش نظرسنجي گسترده از مردم نسبت به عملكرد دستگاه ها انجام شده كه از سال 80 تا 90 كه نتيجه نظرسنجي گرفته شده، رضايت مردم از 64 به
4/76 درصد رسيده است.
وي افزود: اين نظرسنجي در يك جامعه آماري 100 هزار نفري در كشور انجام شده و براي سال 90 جامعه آماري 306 هزار نفري در 29 استان كشور نظرسنجي خواهد شد.
معاون تحول و نوسازي اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تاكيد كرد: سطح رضايت و اعتماد مردم به ادارات دولتي بالا رفته و مدت زمان مراجعه مردم براي دريافت خدمات كاهش يافته است.
بزرگيان تاكيد كرد: براساس نتايج نظرسنجي از مردم، پديده پارتي بازي در ادارات بهتر شده و از شاخص 28 درصد به 8 درصد كاهش يافته كه نشان از كاهش 4/71 درصدي دارد و همچنين نشان مي دهد كارها براساس ضابطه و نه رابطه انجام مي شود.
معاون تحول و نوسازي اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در مورد بحث پديده رشوه در ادارات گفت: مبالغي با عنوان رشوه يا حق حساب كه بيش از تعرفه خدمات دولتي از مردم دريافت مي شود، ظرف 10 سال از شاخص 7/13 به 6 كاهش يافته كه كاهش بيش از 53 درصدي در اين زمينه را نشان مي دهد و اين هفت پله ارتقاء به معناي بهبود وضعيت در ادارات است، گرچه حتي يك مورد از اين پديده نيز پذيرفتني نيست و ما ناراضي هستيم، اما جريان به سمت بهتر شدن اوضاع در ادارات پيش مي رود.
وي تاكيد كرد: وجود 6 درصد از رشوه هم براي نظام اداري در كشور اسلامي زيبنده نيست و آرزوي ما اين است كه اين پديده به صفر برسد، اما تلاش در جهت كاهش آن انجام مي شود و متناسب با آن نظارت كافي و تجهيزات و نرم افزار لازم در اختيار ادارات قرار مي گيرد.
بزرگيان تاكيد كرد: معاونت توسعه به دنبال اين است كه شرايطي فراهم شود كه در قالب دولت الكترونيك سر و كار مردم با كارمندان دولت به حداقل كاهش يافته و مواردي مانند پارتي بازي با اخذ مبالغي بيش از تعرفه جلوگيري شود و با ارائه خدمات الكترونيك اين موارد به سمت بهتر شدن حركت مي كند.
بزرگيان در مورد گلايه مردم مبني بر اينكه در برخي ادارات مانند ثبت اسناد با وجود الكترونيكي شدن استعلامها، اما كارها با معطلي انجام مي شود، گفت: كارهايي در استان البرز و در شهر كرج به صورت پايلوت و آزمايشي براي ثبت اسناد شروع شده و اخيرا تيمي براي بررسي وضعيت به اين استان اعزام شده است كه حداقل ارتباط مردم با اداره ثبت قطع شود و شركت پست به عنوان واسطه و عامل مشتري انجام وظيفه كند.
وي تاكيد كرد: هرچه ارتباط مردم و يك سازمان قطع شود، به سلامت اداري منجر مي شود.
بزرگيان تاكيد كرد: اسناد چند برگي مالكيت مردم تبديل به سندهاي تك برگي شده و چند صد ميليون پرونده در اين زمينه كاهش پيدا كرده كه البته اين كار زمان بر است، ولي اگر به صورت يكپارچه سامانه اسناد ملكي اجرا شود، چه در بخش املاك شخصي و همچنين املاك معادن و منابع طبيعي حجم عمليات كاهش پيدا مي كند.
معاون تحول و نوسازي اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: نرم افزار جامع سيستم اسناد املاك در چهار استان به صورت آزمايشي شامل گلستان، كرمان، بوشهر و چهارمحال و آذربايجان شرقي انجام مي شود كه يكي از اين استان ها به صورت داوطلبانه اين نرم افزار را اجرا كرده و ما منتظر بازخورد اجراي آزمايشي اين طرح در استان ها هستيم تا نواقص نرم افزار در مرحله عمل شناسايي و برطرف شده و پس از آن به صورت عمومي در كشور اجرا شود.
 


كميسيون صنايع مجلس پيشنهاد داد

ممنوعيت انفصال و ادغام تا پايان دولت

اعضاي كميسيون صنايع مجلس عزل و نصب اخير در وزارت ارتباطات را خلاف مصالح كشور دانسته و در كميسيون پيشنهاد طرح دو فوريتي براي ممنوعيت هر نوع انفصال، اتصال و ادغام تا پايان دولت مطرح شد.
محمد سليماني عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت وگو با فارس اظهار داشت: موضوع بركناري وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و انتصاب وزير راه و شهرسازي به سرپرستي اين وزارتخانه در جلسه كميسيون صنايع و معادن مجلس مطرح شد.
رئيس كميته فناوري هاي نوين مجلس شوراي اسلامي افزود: تمامي اعضاي كميسيون صنايع و معادن اتفاق نظر داشتند كه اين كار برخلاف مصالح كشور است.
وزير سابق ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح كرد: همچنين مقرر شد به اطلاع ساير نمايندگان مجلس برسانند كه كميسيون صنايع و معادن با عزل و نصب، ادغام وزارت، فروپاشي و رخداد هر خللي در فرايند كاري وزارت ارتباطات مخالف است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: همچنين در جلسه روز يكشنبه كميسيون صنايع و معادن، پيشنهاد تصويب طرح دو فوريتي در مجلس مطرح شد كه براساس آن در مدت باقي مانده از دولت دهم، هرگونه ادغام و جابه جايي سازمان ها يا موسسات بين وزارتخانه ها يا الحاق آنها به نهاد رياست جمهوري ممنوع شود.
سليماني ادامه داد: همچنين مقرر شد در اولين فرصت كميسيون صنايع و معادن جلسه اي با وزير راه و شهرسازي براي ابراز دغدغه هاي نمايندگان اين كميسيون در حوزه ICT به ايشان، برگزار شود و راهكارهايي پيدا كنيم كه اين حوزه با كمترين آسيب مواجه شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دولت نهم ادامه داد: بسياري از اعضاي كميسيون صنايع و معادن، اين طرح را امضا كردند و ارائه شدن يا نشدن طرح به هيئت رئيسه مجلس بزودي مشخص خواهد شد.
 


كوتاه اقتصادي

¤رئيس اتحاديه كشوري قنادان گفت: شيريني نرخ گذاري نمي شود. محمد نصرتي اظهار داشت: قيمت شيريني را نمي توان به صورت بخشنامه به واحدهاي صنفي اعلام كرد، چرا كه شيريني از شمول نرخ گذاري خارج شده است. وي درخصوص قيمت خشكبار گفت: قيمت عمده فروشي پسته در حال حاضر 40 هزار تومان است.
¤روابط عمومي اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: شهربازي خانه كودك پارك ساعي، به دليل مغايرت تجهيزات آن شهربازي با استانداردهاي ملي مربوطه، پلمب شد. مدير كل استاندارد استان تهران در اين خصوص افزود: اين شهربازي 2 مرتبه مورد بازرسي قرار گرفته و به علت عدم انطباق تجهيزات شهربازي فوق با استانداردهاي مربوطه، اين اداره كل ضمن اعلام 2 بار اخطار جهت رفع نواقص موجود مهلتي را براي رفع نقص اين شهربازي تعيين نمود. وي گفت: در پي بي توجهي شهربازي مربوطه به اخطارهاي اداره كل استاندارد استان تهران و عدم رفع نواقص وسايل و تجهيزات كليه درب هاي ورود و خروج اين شهربازي توسط كارشناسان استاندارد و با همراهي كارشناسان استانداري تهران پلمب شد.
¤شركت ايتاليايي نفت و گاز «ا ني» در جديدترين گزارش خود نوشت: ايران از لحاظ ذخاير نفتي در جهان در سال 2011 با 151 ميليارد و 170 ميليون بشكه نفت در رتبه چهارم قرار داشته است. به گزارش «ا ني»، 10 كشور نخست داراي ذخاير نفتي در جهان در سال 2011 به ترتيب عربستان با 267 ميليارد و 20 هزار، ونزوئلا با 211 ميليارد و 170 هزار، كانادا 173 ميليارد و 625 هزار، ايران 151 ميليارد و 170 هزار، عراق با 143 ميليارد و 100 هزار، كويت با 104 ميليارد، امارات با 97 ميليارد و 800 هزار، روسيه با 60 ميليارد، ليبي با 47 ميليارد و 100 هزار و نيجريه با 37 ميليارد و 200 هزار بشكه عنوان شده اند.
¤رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير از بانك صادرات ايران به دليل مشاركت در جشنواره بين المللي رباتيك تقدير به عمل آورد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، دكتر رهايي با اهداي لوح تقديري از مشاركت اين بانك در برگزاري اولين جشنواره بين المللي رباتيك تقدير و تشكر كرد. در بخشي از پيام رئيس دانشگاه اميركبير خطاب به مهندس پيشرو آمده است؛ بي شك در برگزاري اين رويداد مهم و فراگير علمي كه تجلي استعداد و نبوغ جوانان شايسته ايران زمين را تحقق بخشيد، بدون همياري صميمانه و همدلي شايسته شما و يكايك دست اندركاران اين رقابت ها ميسر نمي شد.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5515، 5516، 5569، 5580، 5581، 5589، 5557 الي 5559، 5560 الي 5563، 7750 الي 7753 و 7760 الي 7765 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤مدير عامل بانك اقتصاد نوين از راه اندازي كلان شعبه بانك متبوعش در صنعت بانكداري براي اولين بار خبر داد و گفت؛ اين كلان شعبه در واقع يك شعبه بسيار بزرگ با خدمات جامع بانكي است. هاشم بت شكن گفت: در اين كلان شعبه همه خدمات بانكي شامل الكترونيك، خرد، بين المللي و اعتبارات و فعاليت ها و كاركردهاي بورس، صرافي، به عنوان يك سبد در اختيار مشتري قرار مي گيرد. وي افزود: در واقع وقتي مشتري وارد اين كلان شعبه مي شود همه سرويس ها را در يكجا خواهد داشت.
 


ممبيني اعلام كرد

كاهش 40 درصدي وابستگي بودجه 92 به نفت

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ويژگي هاي بودجه سال آينده را تشريح كرد.
رحيم ممبيني با اشاره به اينكه هنوز نمي توان قيمت دلار پيش بيني شده در بودجه 92 را اعلام كرد و گفت: معتقديم بعضي از قيمت هاي ارز قيمت هاي واقعي نيست، ضمن اينكه به طور قطع قيمت گذاري ارز در لايحه بودجه سال آينده كمتر از قيمت ارز در مركز مبادلات ارزي خواهد بود.
وي حمايت از توليد را از رويكردهاي بودجه سال 92 عنوان كرد و افزود: نقش استانها در كمك به توليد در قالب كمكهاي فني و اعتباري افزايش مي يابد.
وي با تاكيد بر ضرورت تجديد نظر در تعداد دستگاههاي اجرايي افزود: اكنون حدود 800 دستگاه اجرايي داريم كه تدوين بودجه هاي سنواتي اين 800 دستگاه در وقت كم، كار سنگين و فشرده اي است.
ممبيني اظهار داشت: بايد حداقل گزارش شش ماهه عملكرد دستگاه هاي اجرايي را داشته باشيم تا بتوانيم يك بودجه واقعي را تدوين كنيم. وي تصريح كرد: با كاهش تعداد دستگاههاي اجرايي، بودجه از نظر حجم سبك تر مي شود و زمان بندي چه در زمان تدوين و چه در زمان بررسي در مجلس راحت تر است.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از كاهش شديد وابستگي كشور به نفت (از لحاظ دلاري) در لايحه بودجه سال 1392 كل كشور خبر داد.
ممبيني با اشاره به اينكه وابستگي بودجه به نفت در سال هاي 1390 و 1391 از 60 به 53 ميليارد دلار رسيده است، گفت: احتمالا اين وابستگي در بودجه سال 1392 نسبت به امسال، 30 تا 40 درصد كاهش مي يابد.
وي توجه خاص به درآمدهاي غيرنفتي و به طور خاص ماليات را از جمله ويژگي هاي منابع لايحه بودجه 92 برشمرد و افزود: با گسترش سامانه هاي ماشيني براي وصول ماليات در سالهاي اخير، درآمدهاي مالياتي افزايش قابل توجهي خواهد يافت.
ممبيني گفت: در لايحه بودجه سال 92 گامهاي مهمي براي شفاف سازي منابع و مصارف برداشته خواهد شد. همچنين رويكرد ما درباره كاركنان دولت در لايحه بودجه سال 92 برخلاف آنچه ممكن است تصور شود كه بايد در اين شرايط انضباطي باشد، يك شرايط متعادل است.
ممبيني اظهار داشت: نگاه ما به تعهدات اجتماعي اعم از حمايتي، بيمه اي و ساير تعهداتي كه اسناد بالادستي براي ما تعريف كرده، مانند مباحث آموزش و پرورش، آموزش عمومي، آموزش عالي و پژوهش، رويكردي متعادل است.
وي خاطرنشان كرد: در بعضي از موضوعات مانند برخي مصارف زودگذر كه ممكن است خروجي آن خيلي حركت رو به جلو براي ما ايجاد نكند نگاه ما در بودجه، انقباضي شديد است.

 


تلاش واحدهاي تعليق شده براي عرضه مجدد محصولات در بورس كالا

برخلاف برخي تصورات، تصميمات قانوني بورس كالاي ايران براي برخي از واحدهاي عرضه كننده، نه تنها موجب عرضه محصولات آنها در بازار خارج از بورس نشده بلكه اكثر آنها نسبت به تطبيق رفتار خود با ضوابط بورس كالا و تلاش براي ايفاي تعهدات عرضه ارائه شده در اين بورس اقدام نموده اند.
مهرزاد نامداري معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران در گفت وگويي با بيان مطلب فوق افزود: با حمايت دستگاه هاي متولي و نظارتي از تصميم بورس كالا در خصوص تعليق و يا صدور اخطار براي برخي واحدهاي عرضه كننده محصولات پتروشيمي و فولادي، موجب تعامل و همكاري بيشتر اين واحدها با بورس كالا و بهبود عرضه آنها در قياس با تعهدات ارائه شده و در نهايت افزايش حجم عرضه بسياري از محصولات گرديده است كه تاثير آن در ايجاد تعادل در بازار و كاهش قيمت ها در هفته هاي اخير كاملا قابل مشاهده مي باشد.
وي افزود: پس از صدور حكم تعليق و يا اخطار براي حدود 35 واحد عرضه كننده پتروشيمي و فولادي در ماه گذشته، بسياري از اين واحدها، بلافاصله نسبت به اعلام آمادگي براي پذيرش ضوابط و ايفاي تعهدات عرضه در اين بورس اقدام كردند.
نامداري سپس خاطرنشان كرد: برخلاف برخي تصورات، تعليق برخي واحدهاي عرضه كننده به معناي آزادي عمل آنها براي فروش محصولات در خارج از بورس كالا نيست بلكه آنها به نهادهاي نظارتي مانند سازمان حمايت معرفي مي شوند و اين واحدها مي بايست طبق سياست ها و تصميمات اين سازمان رفتار نمايند. ضمن آن كه عرضه محصولات پذيرش شده در بورس در خارج از مكانيسم بورس كالا، مغاير با هماهنگي هاي صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت مي باشد.
معاون عمليات و نظارت بورس كالاي ايران در پايان تاكيد كرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوي واحدهاي عرضه كننده كه حكم تعليق و يا اخطار را دريافت كرده بودند، تعدادي از اين واحدها تا اواخر آذرماه شرايط عادي عرضه محصولات خود را در بورس از سر خواهند گرفت كه نتايج نهايي آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
 


كريمي: تمام تقاضاهاي خدماتي ارز مبادله اي مي گيرند

سخنگوي مركز مبادله از پرداخت ارز مبادله اي به تمام تقاضاهاي خدماتي خبر داد.
صمد كريمي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر اظهار كرد: همه تقاضاهايي كه به عنوان بخش خدمات محسوب مي شوند شامل اين نرخ مبادله اي خواهندبود.
وي گفت: پيش از اين ارز مسافرتي، ارز درماني، ارز ماموريتي براي كاركنان دولت و ارز دانشجويي را به نرخ مبادله اي پوشش داديم و بقيه خدمات را نيز در قالب 30 خدمت دسته بندي كرده و ارز آنها به نرخ مبادله اي تامين خواهد شد.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور با بيان اينكه كماكان ارز دانشجويان بورسيه مورد تاييد وزارت علوم و يا بيماران مورد تاييد وزارت بهداشت به نرخ مرجع است، خاطرنشان كرد: تصميماتي كه بانك مركزي پيرامون دانشجويان غيربورسيه (فوق ليسانس يا بالاتر) )گرفته مقرر شده تامين ارز آنها به نرخ مبادله اي باشد.
كريمي افزود: هم براي دانشجويان بورسيه و هم دانشجويان غيربورسيه حداكثر هزينه اي اقامت 12 هزار دلار و حداكثر هزينه شهريه 15 هزار دلار در نظر گرفته شده كه در مجموع سالانه 27 هزار دلار مي شود.
وي عنوان كرد: جلساتي را با بانك تجارت به عنوان بانك عامل داشتيم و از آنها خواستيم كه تعداد شعب بيشتري را براي خدمات ارزي به دانشجويان بورسيه و غيربورسيه اختصاص دهند.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي كشور تاكيد كرد: براساس آخرين اطلاعاتي كه داريم در رابطه با دانشجويان بورسيه هيچ مشكلي وجود ندارد و بانك طي نامه رسمي اعلام كرده كه كليه تقاضاهاي مربوط به دانشجويان بورسيه را پرداخت كرده است.
وي ادامه داد: اما در رابطه با دانشجويان غيربورسيه با توجه به مشكلاتي كه وجود داشت، قرار شد بانك دومي وارد كار شود كه بانك سامان از چند روز گذشته در كنار بانك تجارت كار خود را آغاز كرد و بانك تجارت كماكان دانشجويان بورسيه را پوشش مي دهد ولي دانشجويان غيربورسيه را هم بانك سامان و هم بانك تجارت پوشش مي دهند.
 


با تصويب لايحه در دولت و مجلس

قانون بيمه شخص ثالث اصلاح مي شود

رئيس كل بيمه مركزي از ارائه لايحه اصلاح قانون بيمه شخص ثالث به دولت خبر داد.
سيدمحمد كريمي در همايش ملي بيمه و توسعه گفت: لايحه اصلاح قانون بيمه شخص ثالث تدوين شده و به دولت ارائه شده است. وي سپس از دولت خواست تا در اسرع وقت نسبت به تصويب لايحه فوق اقدام كند تا پس از آن براي تصويب نهايي به مجلس ارائه شود.
رئيس كل بيمه مركزي همچنين با اشاره به اعمال تحريم هاي بيمه اي عليه ايران، اظهار داشت: اين تحريم ها را با كمك كارشناسان صنعت بيمه دور زديم و موفق شديم تمام ريسك هاي مهم كشور را در داخل نگهداري كنيم.
كريمي با اشاره به كسب رتبه اول ايران در شاخص حق بيمه توليدي در دنيا، گفت: اين در حالي است كه كشورهاي توسعه يافته رشد منفي را در اين زمينه تجربه مي كنند.
كريمي رشد 76 درصدي شاخص حق بيمه توليدي در هفت ماهه امسال را نشان دهنده افزايش فرهنگ عمومي مردم در زمينه بيمه ها و همچنين ارائه خدمات مناسب توسط شركت هاي بيمه اي و توسعه و تقويت بخش خصوصي عنوان كرد.
تغيير در تركيب بيمه نامه ها
وزير اقتصاد هم طي سخناني در همايش بيمه و توسعه از تغيير تدريجي در تركيب بيمه نامه ها خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني با بيان اينكه ما تقريبا شاهد يك تغيير تدريجي در تركيب بيمه نامه ها هستيم گفت: از 25 شركت بيمه دو بيمه اتكايي است و 23 شركت ديگر به صورت دولتي و خصوصي هستند، به گونه اي كه بيمه ايران دولتي و بيمه هايي هم چون البرز، دانا و آسيا با وجود آنكه خصوصي شدند اما درصدي از سهام آنها دولتي است. در سال جاري 66 درصد از كل حق بيمه هاي توليدي متعلق به چهار شركت بيمه دولتي بوده كه از اين ميزان 44 درصد مربوط به بيمه ايران، 22 درصد شركت هاي آسيا، دانا و البرز و 34 درصد سهم 19 شركت بيمه اي ديگر است.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: اعمال تحريم هاي بيمه اي عليه كشور، موجب شد تا نقش و اهميت بيمه بيش از پيش در سطوح استراتژيك كشور و نظام، روشن شود.
حسيني همچنين در جمع خبرنگاران با بيان آن كه، رشد شاخص بورس حبابي نيست گفت: بعد از اصلاحات نرخ ارز اين پديده قابل پيش بيني بود كه اين وضعيت تداوم نيز خواهد داشت.
وي اظهار داشت: در ماه هاي گذشته براي صادرات محصولات پتروشيمي با مشكلات زيادي مواجه بوديم كه اين مشكل برطرف شده است و اقتصاد كشور شرايط بهتري را تجربه مي كند.
به گفته وي، با اصلاح نرخ ارز، دارايي شركت ها افزايش يافته و شاخص بورس نيز ارتقا يافته است.
ايجاد فرصت هاي جديد
در بيمه
معاون اول رئيس جمهور هم در همايش بيمه و توسعه گفت: تحريم ها عليه ايران فرصت هاي جديدي در صنعت بيمه كشور ايجاد كرده است.
محمدرضا رحيمي افزود: ايران توانست انحصار ظالمانه برخي كشورها در پوشش بيمه اي طرح هاي پيچيده و بزرگ مانند پالايشگاه ها، فرودگاه ها و كشتيراني را در هم بشكند.
معاون اول رئيس جمهوري تصريح كرد: اكنون شركت هاي بيمه ايراني توانسته اند علاوه بر پوشش نفتكش هاي حامل نفت صادراتي كشور به اقصي نقاط جهان با ايجاد پوشش هاي مناسب بيمه اي براي ساير محموله هاي وارداتي و صادراتي، تلاش دشمنان را براي محدود كردن تجارت خارجي ايران خنثي كنند.
رحيمي همچنين بر ضرورت توجه به گسترش فعاليت شركت هاي بيمه ايراني در عرصه «بيمه هاي عمر و زندگي» تاكيد كرد و يادآور شد: با وجود اهميت و كاركردهاي بسيار به خصوص تامين پس انداز مطمئن براي زندگي و آينده افراد خانواده، اين رشته هنوز جايگاه شايسته خود را نيافته و نقش آن در اقتصاد كشور و در ميان خانواده ها كم رنگ شده است.
 


به ارزش تقريبي 50 ميليارد دلار صورت مي گيرد

معرفي 400 پروژه سرمايه گذاري ايران در نمايشگاه چين

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از معرفي 400 پروژه سرمايه گذاري ايران به ارزش تقريبي 50 ميليارد دلار در نمايشگاه چين خبر داد.
بهروز عليشيري گفت: كشورها و صاحبان پروژه هاي مختلف در دنيا اطلاعات مربوط به پروژه هاي خود را كه ظرفيت سرمايه پذيري دارند، به شركت ها و سرمايه گذاران چيني و بين المللي معرفي مي كنند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي كشورمان خاطرنشان كرد: چين يكي از بزرگترين كشورهاي سرمايه فرست دنيا محسوب مي شود.
وي گفت: معرفي پروژ ه ها و فرصت هاي سرمايه گذاري كشور در نمايشگاه مذكور فرصت مغتنمي را براي معرفي و جذب سرمايه هاي خارجي فراهم خواهد آورد.
حوزه هاي مورد بحث در چهارمين همايش بين المللي ظرفيت هاي سرمايه گذاري چين در بخش هاي انرژي (نفت و گاز)، منابع معدني، صنايع و توليدات همراه با تكنولوژي پيشرفته، زيربنايي مانند بندرسازي، هتل سازي و مناطق گردشگري، بخش پولي و مالي، صنايع زيست محيطي و كاهنده مصرف انرژي است.
توسعه سرمايه گذاري صنعتي، سرمايه گذاري خارجي مستقيم، سامانه هاي مالي و كمك به پيشبرد همكاري هاي تجاري و سرمايه گذاري ميان چين و كشورهاي ديگر از جمله محورهاي اين رويدادهاي مهم اقتصادي است كه در مركز تجارت جهاني چين در شهر پكن گشايش يافت.
از جمهوري اسلامي ايران 10 سازمان و نهاد دولتي و خصوصي براي ارائه طرح هاي عظيم ملي و معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري كشورمان شركت كرده اند.
همچنين ده ها شركت و سازمان از ديگر كشورهاي مختلف جهان در اين نمايشگاه و همايش كه يكي از مهم ترين رويدادهاي اقتصادي، مالي و سرمايه گذاري بين المللي محسوب مي شود، شركت دارند.
افزون بر همايش و نمايشگاه تجاري و سرمايه گذاري خارجي چين، قرار است چندين همايش و نشست براي عرضه طرح هاي جذاب سرمايه گذاري جمهوري اسلامي ايران و ديگر كشورها برگزار شود.
نمايندگاني از سازمان هاي مختلف جهان، سازمان هاي مالي بين المللي و انجمن هاي صنعتي از جمله سازمان سرمايه گذاري و وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران و سازمان هايي از چند استان كشورمان در نمايشگاه شركت دارند.
كارشناسان و محققان، صاحبان موسسات و ديگر دست اندركاران امور تجاري قرار است در نشست هاي تخصصي درباره راهكارهاي توسعه سرمايه گذاري خارجي و رفع مشكلات مالي جهان بحث و تبادل نظر كنند.
همايش پيشبرد و توسعه ايران و ارائه فرصت هاي سرمايه گذاري جمهوري اسلامي نيز امروز در تالار بزرگ مركز تجارت جهاني چين برگزار مي شود.
حجم تجارت بين ايران و چين سال گذشته به 45 ميليارد دلار رسيد كه پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري از 55 ميليارد دلار عبور كند.
چهارمين نمايشگاه و همايش ظرفيت هاي سرمايه گذاري خارجي چين روز دوشنبه با حضور بهروز عليشيري معاون وزير امور اقتصادي و دارايي ايران و نمايندگاني از سازمان ها و نهادهاي اقتصادي و سرمايه گذاري كشورمان در پكن گشايش يافت. برگزاري اين همايش و نمايشگاه برعهده انجمن برنامه ريزي و توسعه صنعتي و كميسيون اصلاحات و توسعه ملي چين است.
 


معاون وزير نيرو خبر داد

درآمد يك ميليارد دلاري كشور از صادرات برق

معاون وزير نيرو از اتصال شبكه برق ايران به سوريه از مسير عراق خبر داد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت راه اندازي بزرگترين شبكه برق جهان اسلام، گفت: پس از اتصال شبكه برق ايران به عراق، در حال حاضر از نظر فني شبكه برق كشور به سوريه هم متصل شده است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اعلام اينكه در شرايط فعلي مشكل فني براي صادرات برق به سوريه وجود ندارد، تصريح كرد: بايد هماهنگي هاي فني نهايي بين ايران، عراق و سوريه به منظور تبادلات برقي 3 كشور انجام شود.اين مقام مسئول با اشاره به آمادگي ايران براي صادرات برق به سوريه، بيان كرد: مذاكرات با طرف عراقي براي سنكرون شبكه برق اين 3 كشور اسلامي در حال انجام است.
بنابراين گزارش؛ ايران، عراق، سوريه و لبنان سال گذشته تفاهم نامه و قراردادهايي به منظور ساخت و راه اندازي بزرگترين شبكه انتقال برق در بين كشورهاي جهان اسلام را امضا كرده اند.
بر اين اساس، ايران در فاز اول اجراي اين توافق چهارجانبه برقي بايد بين 2200 تا 2500 مگاوات برق به اين 4 كشور اسلامي تحويل دهد كه پيش بيني مي شود با توسعه اين شبكه بين المللي، سالانه بيش از يك ميليارد دلار درآمد از محل صادرات برق نصيب كشور شود.
از سوي ديگر مذاكراتي با 3 كشور امارات متحده عربي، قطر و عمان به منظور تبادل سالانه 2000 مگاوات برق آغاز شده است.
وي همچنين درخصوص جزئيات درآمد صنعت برق كشور در سال جاري، توضيح داد: تا پايان سال جاري از محل صادرات برق بيش از يك ميليارد دلار درآمد نصيب اقتصاد ملي مي شود.
بهزاد با يادآوري اينكه تا اسفندماه صادرات برق ايران از مرز يك ميليارد كيلووات ساعت عبور مي كند، تاكيد كرد: همچنين از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 3 ميليارد دلار خدمات فني و مهندسي صنعت برق توسط ايران به كشورهاي مختلف جهان صادر شده است.
به گفته معاون وزير نيرو تا پايان سال جاري حدود يك ميليارد دلار ديگر خدمات فني و مهندسي صادر خواهد شد تا امسال مجموع درآمد صنعت برق كشور به 5 ميليارد دلار افزايش يابد.
 


فرصت يك هفته اي بازنشستگان براي دريافت وام ضروري

بازنشستگان و موظفين مشترك صندوق بازنشستگي كشوري تنها يك هفته ديگر فرصت دارند تا براي دريافت وام ضروري ثبت نام كنند.
به گزارش روابط عمومي صندوق بازنشستگي كشوري، ثبت نام وام ضروري بازنشستگان كه از 21 آبان ماه آغاز شده است تا پايان روز سه شنبه 21 آذر ماه سال جاري ادامه خواهد داشت و بازنشستگان كشوري مي توانند با مراجعه به سايت صندوق بازنشستگي كشوري به نشاني WWW.CSPF.IR اطلاعات خود را در اين سامانه تكميل كنند.
بنابراين گزارش: ميزان وام ضروري يك ميليون و 500 هزار تومان است و كارمزد آن 4 درصد خواهد بود. اين گزارش حاكي است: ميزان حقوق بازنشستگي، سالهاي بازنشستگي و سن متقاضي از جمله امتيازهايي است كه براي بازنشستگان متقاضي وام در نظر گرفته مي شود.
گفتني است با حمايت دولت امسال 75 ميليارد تومان اعتبار براي پرداخت وام ضروري به بازنشستگان اختصاص يافته است كه پيش بيني مي شود با توجه به تعداد متقاضيان و همچنين سهميه هر استان، پس از مهلت مقرر اسامي بازنشستگان منتخب از طريق قرعه كشي اعلام خواهد شد.
 


در سومين نمايشگاه راه و شهرسازي ارائه مي شود

برنامه هاي جديد دولت براي نوسازي بافت هاي فرسوده

مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران از ارائه بسته هاي حمايتي و تشويقي جديد دولت در زمينه نوسازي بافت هاي فرسوده شهري در سومين نمايشگاه وزارت راه و شهرسازي خبر داد.
مجيد كيان پور با اشاره به برگزاري سومين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي، اظهار كرد: نمايشگاه وزارت راه و شهرسازي بهترين فضاي مناسب براي آگاهي از آخرين پيشرفت ها و دستاوردهاي داخلي، تعامل بين بخش هاي خصوصي، دولتي و عمومي غير دولتي، معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري، اطلاع رساني درخصوص نوسازي بافتهاي فرسوده شهري و ساماندهي و توانمندسازي سكونتگاه هاي غيررسمي است.
وي با بيان اينكه در نمايشگاه امسال برنامه هاي جديد دولت در زمينه نوسازي بافت هاي فرسوده شهري ارائه خواهد شد، گفت: در سال گذشته غرفه شركت عمران و بهسازي شهري ايران از نظر محتوا رتبه اول را در نمايشگاه وزارت راه و شهرسازي كسب كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي با يادآوري اينكه نمايشگاه وزارت راه و شهرسازي فرصتي مناسب براي سرمايه گذاران و معرفي عملكرد شركت عمران و بهسازي شهري ايران است، افزود: در نمايشگاه سال گذشته تعداد زيادي از مسئولان كشوري، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مديران شهري، صاحب نظران و متخصصان امر ضمن بازديد از غرفه شركت عمران و بهسازي شهري ايران از نزديك با روند نوسازي بافتهاي فرسوده شهري و توانمندسازي سكونتگاه هاي غيررسمي در كشور آشنا شدند.
مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران تصريح كرد: در نمايشگاه سال گذشته تفاهمنامه نحوه اجرايي ماده 9 قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت فرسوده و ناكارآمد شهري توسط مسئولان قوه قضائيه و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و شركت عمران و بهسازي شهري ايران امضاء و مبادله شد كه اين امر مي تواند تحول جدي در امر نوسازي بافتهاي فرسوده ايجاد كند.
بنابراين گزارش سومين نمايشگاه بزرگ راه و شهرسازي 23 تا 26 آذر ماه در محل مصلاي تهران برگزار مي شود.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10