(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 14  آذر  1391 - شماره 20372

عسگري: به من نيز به اندازه مربيان قبلي فرصت دهيد
گزارشي از سير نزولي تكواندو طي يك سال اخير
فدراسيون راه خود را گم كرده است!
افلاكي: نامحرم وارد فدراسيون تكواندو شده است
پولادگر: احتمال تغييرات هميشه وجود دارد
اتفاق ويژه نيم فصل دوم براي پرسپوليس
گفت وگو با امير مهدي زاده قهرمان كاراته جهان؛
از حضور در باشگاه انقلاب قم تا كسب طلاي باارزش پاريس
مدالي را كه متعلق به رهبري بود در تاسوعاي حسيني كسب كردم


عسگري: به من نيز به اندازه مربيان قبلي فرصت دهيد

فريبرز عسگري سرمربي تيم ملي تكواندو پس از بازگشت از آروبا در خصوص عملكرد شاگردانش گفت: جام جهاني با شيوه جديد و در سطح فني بالايي برگزار شد و ما هم در اين تجربه جديد موفق شديم عنوان نايب قهرماني را تصاحب كنيم.
وي در مورد روند معكوس تيم ملي در دو ديدار با دومنيكن و روسيه و اختلاف امتياز در اين دو ديدار گفت: در اين سيستم مبارزاتي اختلاف امتياز در بازي ها مهم نيست چه با يك امتياز و چه با چند امتياز بايد برنده شد. سرمربي تيم ملي در خصوص شكست برابر كره جنوبي هم گفت: راند اول اين ديدار 8 بر5 به سود ما خاتمه يافت اما در راند دوم داوران به دو ضربه بالاي كره اي ها كه به هيچ عنوان با سر و صورت بچه هاي ما برخورد نكرد امتياز دادند تا اختلاف امتياز بيشتر شود و اعضاي تيم هم براي جبران تلاش كردند كه اختلاف بازهم بيشتر شد.عسگري ادامه داد: مسعود حجي زواره در راند اول ديدار با كره جنوبي آسيب ديد و فرزاد عبدالهي هم كه در بازي هاي قبل آسيب ديده بود را در بازي پاياني نداشتيم. ضمن اينكه پنج عضو تيم هم براي اولين بار با تيم ملي اعزام مي شدند و در آن جو سنگين با مشكل روحي مواجه شدند.سرمربي تيم ملي به انتقادات اخير هم اشاره كرد و گفت: نمي توان فقط با توجه به امتيازات يك يا چند ديدار قضاوت كرد، كارشناسان بايد اول مسابقات را از نزديك تماشا كرده و سپس كارشناسي كنند. يكطرفه به قاضي رفتن به هيچ عنوان صحيح نيست. جام جهاني براي اولين بار با چنين فرمتي برگزار مي شد و ما توانستيم نايب قهرمان شويم ولي با ما مانند يك مجرم برخورد كردند.
عسگري ادامه داد: آقايان زماني كه براي اولين بار با تيم ملي به جام جهاني رفتند در فينال مقابل تركيه باخته و نايب قهرمان شدند. چند سال به آنها فرصت داده شد تا دوستان تلاش كردند و در نهايت قهرمان شدند. آقايان در چند سال گذشته با استفاده از 9 تكواندوكار مشخص مدال هاي متعددي كسب كرده و قهرمان شدند و به ساير تكواندوكاران ميدان داده نشد. سرمربي تيم ملي در پايان گفت: نمي توان روي اسم و نتيجه قضاوت كرد. اي كاش كارشناسان مسابقات را با اين شيوه جديد برگزاري تماشا مي كردند و بعد ما را مانند مجرمان به باد انتقاد مي گرفتند. اميدوارم به من نيز به اندازه مربيان قبلي فرصت داده شود تا برنامه هاي خود را اجرا كرده و در نهايت به نتيجه لازم دست پيدا كنيم.
 


گزارشي از سير نزولي تكواندو طي يك سال اخير

فدراسيون راه خود را گم كرده است!

رسول عسكري
تيم ملي تكواندو ايران با حضور در شانزدهمين دوره از مسابقات جام جهاني كه به ميزباني اروبا برگزار شد در شرايطي به عنوان نايب قهرماني دست پيدا كرد كه با توجه به پتانسيل بالاي تكواندوي كشورمان، بودجه و هزينه اي كه براي تيم ملي اعزامي در نظر گرفته شد و نفراتي كه در قالب تيم حضور داشتند انتظار مي رفت كه بتواند روي سكوي قهرماني بايستد.
ملي پوشان تكواندو كشورمان تا قبل از رسيدن به فينال در حالي مقابل تيم هاي چين و روسيه به پيروزي رسيدند كه برتري در مقابل هر يك از اين تيم ها با كمترين اختلاف امتياز انتقادات بسياري را از سوي كارشناسان اين رشته به دنبال داشت. اين اعتراضات زماني شدت گرفت كه تيم ملي كشورمان در بازي نهايي برابر رقيب ديرينه خود كره جنوبي با نتيجه 27 بر 13 شكست خورد و نتوانست از عنوان قهرماني خود در سال گذشته دفاع كند.
در اينكه نايب قهرماني عنوان باارزشي است شكي نيست اما ملي پوشان كشورمان بعد از برتري مقابل دومنيكن، به زحمت روسيه را بردند و بدون مسابقه در يك چهارم نهايي به نيمه نهايي رسيدند (تيم ملي آمريكا به علت مصدوميت چند تكواندوكار خود از مسابقه با ايران انصراف داد) و در اين مرحله با يك امتياز اختلاف چين را از پيش روي برداشتند و راهي بازي پاياني شدند كه در مجموع پيروزي با اين نتايج نزديك نشان از افت تكواندوي ايران طي يك سال اخير مي دهد.
با نگاهي به تركيب اعزامي ملي پوشان كشورمان به مسابقات اروبا مي توان به اين نكته اذعان داشت كه فريبرز عسگري، سرمربي تيم ملي در اين مسابقات تيمش را با تركيبي از تكواندوكاران باتجربه و جوان راهي ميدان كرد. يوسف كرمي، عليرضا نصرآزاداني و فرزاد عبداللهي سه مرد طلايي ايران در مسابقات جهاني 2011، مسعود حجي زواره قهرمان آسيا، در كنار خدامي، عسكري و طالبي كه تجربه حضور در ميدان هاي دانشجويي را داشتند و ايلخاني كه در تيم نوجوانان حضور داشت و عيسي بيگلو كه تجربه ملي نداشت ملي پوشان ايران را در مسابقات جهاني تشكيل مي دادند.
كارشناسان و مربيان سابق تيم ملي باتوجه به نفرات اعزامي و همچنين برگزاري مسابقات در سنگين- كه به گواه نتايج ملي پوشان كشورمان در رقابت هاي مختلف قاره اي و جهاني نقطه قوت تكواندو ايران است- انتظار داشتند كه كفه ترازو به سود ما باشد و ايران بتواند عنوان قهرماني دوره گذشته اش را تكرار كند.
هرچند كه اين دوره از مسابقات جام جهاني با شيوه جديد برگزار شد و مربيان تيم ملي پيروزي هاي نزديك به دست آمده ملي پوشان را به اين موضوع و همچنين مصدوميت حجي زواره و عبداللهي نسبت دادند اما بايد توجه كرد كه شرايط جديد برگزاري مسابقات براي همه تيم ها يكسان بوده و نبايد اين مسائل را عامل اصلي شكست قلمداد كرد.
پتانسيل تكواندو ايران بالاست و اين موضوع بارها در عرصه هاي بين المللي ثابت شده اما به نظر مي رسد كه مديران فدراسيون تكواندو چند صباحي است كه با تصميم هاي اشتباه خود به خصوص در زمينه انتخاب كادر فني تيم هاي ملي عملا باعث شده اند كه راه هاي رسيدن به موفقيت بيش از گذشته دشوار و ناهموار شود. عدم مديريت در برخي از اتفاقات از جمله مسائلي كه باعث جدايي مهماندوست در آستانه بازي هاي المپيك لندن شد، استفاده از افراد ناكارآمد در پست هاي حساس فدراسيون كه به تنش ها و اختلافات مديريت با مهماندوست دامن زد و البته مصاحبه هاي پياپي مربيان سابق تيم ملي كه هر روز به حاشيه هاي تيم ملي افزوده مي شد سبب شد تا پس از برآورده نشدن انتظارات در المپيك لندن و عملكرد نسبتا ضعيف تيم ملي در جام جهاني اين انتقادها و حواشي دوباره به اوج خود برسد.
سيدمحمد پولادگر، رئيس فدراسيون تكواندو كه پس از انتقادهاي مطرح شده حاضر به گفت وگو و پاسخ دادن به سؤالات اصحاب رسانه نيست پس از مسابقات جام جهاني تنها به اين جمله اكتفا كرد كه ممكن است تغييراتي در كادر فني تيم ملي ايجاد شود، البته اين تغييرات ممكن است در هر مقطع زماني صورت گيرد، حتي در زمان موفقيت تيم ملي در يك عرصه بين المللي.
پولادگر طي ساليان اخير زحمات زيادي را بابت رشد و متحول شدن اين رشته كشيده و پس از بازيهاي المپيك لندن هم با تشكيل كميته كارشناسي سعي كرد تا به نوعي جلوي انتقادات وارد شده را بگيرد اما دلايلي كه او و همكارانش درخصوص عملكرد نسبتا ضعيف ملي پوشان در لندن عنوان كردند كمتر كسي را قانع كرد.
اما حالا و پس از اينكه تكواندوي ايران عناوين قهرماني نوجوانان جهان، قهرماني آسيا و قهرماني جام جهاني را كه در سال هاي اخير با زحمت و تلاش فراوان به دست آورده و طي يك سال اخير به راحتي اين سه عنوان را از دست داده به نظر مي رسد كه يك جاي كار ايراد دارد. پولادگر مي بايست به دور از هرگونه دخالت دادن نظرات شخصي اطرافيان خود تصميمي اتخاذ كند تا تكواندو دوباره در مسير اصلي خود قرار گيرد و بتواند با ايجاد همدلي موفقيت ملي گذشته اش را تكرار كند.
بيست ويكمين دوره رقابت هاي قهرماني جهان تابستان آينده به ميزباني مكزيك برگزار خواهد شد و مديران فدراسيون تكواندو مي توانند با استفاده از تمام توانايي هاي مربيان و كارشناسان اين رشته و دوري از حاشيه ها، مقتدرانه اهداف خود را در راه موفقيت تكواندو در پيش گيرند.
 


افلاكي: نامحرم وارد فدراسيون تكواندو شده است

مربي سابق تيم ملي تكواندو اعتقاد دارد رئيس فدراسيون تكواندو بايد بداند كه يك جاي كارش اشتباه است كه تيم ملي چنين نتايج ضعيفي كسب مي كند و تا دير نشده سرش را بايد بلند كند.
مجيد افلاكي درباره نايب قهرماني ايران در رقابت هاي جام جهاني اظهار داشت: به هيچ عنوان دوست ندارم توانايي هاي كادر فني تيم ملي را زير سؤال ببرم، اما با نتايجي كه در مسابقات جام جهاني آروبا كسب شده است بايد اينطوربگويم كه شكست دومنيكن كار بزرگي نيست. ما طي اين چند سال تكواندوكاهاي مطرحي را از آنها در هيچ كدام از مسابقات نديديم،ضمن اينكه در دوره هاي گذشته به خوبي به ياد دارم زماني كه با چيني ها مسابقه داشتيم به خاطر اينكه آنها توانايي هاي بسيار كمي داشتند خوشحال بوديم كه مقابل آنها تكواندوكاران مان استراحت مي كنند، اما در اين دوره با نتايجي كه كسب شده شاهديم كه با چه اختلاف كمي از سد چيني ها گذشته ايم. البته اين سطح تكواندوي ما را نشان مي دهد كه چقدر افت كرده است، شايد هم آنها رشد كرده اند كه ما بي خبريم.
افلاكي در ادامه اظهار داشت: مطمئنا پس از بازگشت تيم ملي دوستان براي توجيه كار خود اينطور مي گويند كه براي اولين بار بود كه با شيوه جديد در اين مسابقات شركت كرديم، اما من جوابي براي آنها دارم. دوستان بدانند كه يك دوره مسابقه آزمايشي در روسيه برگزار شد كه تيم ملي در آن رقابت ها شركت كرد و در طول اردوها نيز با همان لباس ها، تمرينات خود را پيگيري مي كرد. پس اگر چنين دلايلي را مطرح خواهند كرد بدانند كه اين شرايط براي همه كشورها يكسان بوده و به دنبال بهانه نباشند.
وي در ادامه با انتقاد از رئيس فدراسيون تكواندو گفت: رئيس فدراسيون مرد بسيار با اعتقادي است، اما بايد بداند كه يك جاي كارش اشتباه است كه تيم ملي به چنين روزي افتاده است. بارها به پولادگر گفتم كه تصميمي كه مي گيري اشتباه است، اما به حرفم گوش نداد و نتيجه اش اين شد.افلاكي خاطرنشان كرد: يك روز پيامكي به پولادگر فرستادم و تمام ناكامي هايي كه قرار است رخ دهد را به او گفتم، اما گوش نكرد، شايد هم در رودربايستي گير كرد كه نخواست حرفش دو تا شود. بارها گفتم اگر وي مي خواست با مهماندوست صحبت كند، مي توانست از طريق رسانه ها همه چيز را به پايان برساند، اما نخواست.مربي سابق تيم ملي خطاب به رئيس فدراسيون تكواندو گفت: آقاي پولادگر! نامحرم وارد فدراسيونت شده و بي خبري؛ مسابقات جهاني نزديك است . تا دير نشده سرت را بلند كن.
 


پولادگر: احتمال تغييرات هميشه وجود دارد

رئيس فدراسيون تكواندو گفت: گاهي اوقات اگر نتيجه هم بگيريم كادرفني را تغيير مي كند.
سيد محمد پولادگر رئيس فدراسيون تكواندو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مسابقات جام جهاني تكواندو در « آروبا» مسابقات خاصي بود كه براي اولين بار با شيوه جديدي امتيازات آن بررسي شد. نفرات تيم ملي نيز در اين دوره در بهترين شرايط توانستند مسابقات را با نائب قهرماني به پايان برسانند ضمن آنكه نفرات جوان به اين رقابت ها اعزام شدند و برخي از نفرات اصلي خود را نداشتيم.
وي ادامه داد: كورش رجلي بازيكن خوب تيم ملي قبل از مسابقات مصدوم شد و معتمد نيز پايش را جراحي كرده بود.
پولادگر در مورد تغييرات در تيم ملي تكواندو گفت: نقطه نظرات و كارشناسي ها پس از هر مسابقات وجود دارد تا در مورد كادر فني تصميم گيري شود در اين دوره عملكرد بدي نداشتيم و نمره منفي به كادر فني نمي دهم.وي در پايان اضافه كرد: اگر تيم ملي تكواندو در هر دوره نتيجه هم بگيرد امكان تغييرات هميشه وجود دارد.
 


اتفاق ويژه نيم فصل دوم براي پرسپوليس

پرسپوليس مي تواند روزهاي اميدواركننده اي داشته باشد. اين نتيجه اي است كه از جدول بازيهاي نيم فصل دوم به دست مي آيد.
اين تيم بازي هاي سخت خارج از خانه اش را انجام داده و با توجه به روند رو به رشد خود به نيم فصل دوم اميدوار است. تيم ژوزه در نيم فصل دوم مسابقات فقط 5 بار از ورزشگاه آزادي خارج مي شود و سخت ترين مسابقه اش در بين اين پنج بازي هم بازي با تراكتورسازي در تبريز و در آخرين هفته مسابقات است؛ آن هم در شرايطي كه در فصل بهار و زمان برگزاري اين ديدار، تبريز آن سرماي كشنده را نخواهد داشت.
در اين شرايط مرور بازي هاي 6 تيم صدر جدولي و مقايسه آن با بازيهايي كه پرسپوليس در پيش دارد، ثابت مي كند تيم ژوزه بايد در نيم فصل دوم برنامه ويژه اي براي امتياز گرفتن از بازيهاي خانگي داشته باشد. اتفاقي كه اگر به سرانجام برسد، مي تواند اين تيم را خيلي زود به جمع مدعيان قهرماني برگرداند.
البته ناگفته نماند شرايط ويژه اي كه دو تيم استقلال و پرسپوليس در ليگ ايران دارند (بازي رفت و برگشت با تيمهاي تهراني در آزادي) و در هيچ جاي دنيا ديده نمي شود هر ساله امكان قهرماني اين دو تيم را بالا مي برد اما سرخابي ها از فرصت بازي مقابل هواداران در آزادي آنچنان كه بايد بهره نمي برند.
در زير بازيهاي برگشت خارج از خانه پرسپوليس را با 6 تيم صدرنشين كنوني ليگ برتر مقايسه مي كنيم:
بازيهاي خارج از خانه پرسپوليس در نيم فصل دوم: فجر - صبا - آلومينيوم - ذوب آهن - تراكتورسازي
بازيهاي خارج از خانه
6 تيم صدرنشين ديگر
بازيهاي خارج از خانه استقلال در نيم فصل دوم : آلومينيوم - ذوب آهن - ملوان - فجر - صبا - فولاد
بازيهاي خارج از خانه سپاهان در نيم فصل دوم : مس - راه آهن - سايپا - فجر - پرسپوليس - گهر - تراكتورسازي - استقلال - داماش
بازيهاي خارج از خانه فولاد در نيم فصل دوم : سپاهان - سايپا - مس - پرسپوليس - ملوان - نفت آبادان - فجر - تراكتورسازي - نفت تهران
بازيهاي خارج از خانه ملوان در نيم فصل دوم : نفت آبادان - فجر - نفت تهران - تراكتورسازي - سپاهان - سايپا - آلومينيوم - پرسپوليس
بازيهاي خارج از خانه راه آهن در نيم فصل دوم : گهر - تراكتورسازي - فولاد - استقلال - مس - پيكان - ملوان - نفت آبادان - فجر
بازيهاي خارج از خانه تراكتورسازي در نيم فصل دوم : سايپا - مس - نفت آبادان - صبا - گهر - استقلال - داماش - آلومينيوم

 


گفت وگو با امير مهدي زاده قهرمان كاراته جهان؛

از حضور در باشگاه انقلاب قم تا كسب طلاي باارزش پاريس
مدالي را كه متعلق به رهبري بود در تاسوعاي حسيني كسب كردم

محمود محمدي
قهرمان كاراته جهان مي گويد: از سال 86 كه عضو باشگاه مقاومت شدم با آقاي دباغيان قرار گذاشتيم كه نخستين مدال بين المللي ام را تقديم رهبر فرزانه انقلاب كنيم. روي همين حساب بود كه پس از بازگشت از پاريس اين عهد و پيمان خودمان را عملي كرديم.
امير مهدي زاده يكي از چهره هاي گمنام ورزش بود كه با كسب عنوان قهرماني كاراته جهان، نامي براي خود دست و پا كرد. وي ورزش حرفه اي را از باشگاه انقلاب قم آغاز كرد؛ باشگاهي با امكانات ناچيز كه تا به امروز قهرمانان زيادي را تحويل جامعه كاراته داده است. مهدي زاده كه از ورزشكاران بسيجي كشورمان نيز به حساب مي آيد پس از كسب عنوان باارزش قهرماني جهان مدالش را تقديم مقام معظم رهبري كرد. خودش در گفت وگو با خبرنگار سرويس ورزشي كيهان مدعي شد از چند سال قبل با مربي اش عهد بست كه نخستين مدال بين المللي اش را تقديم رهبر انقلاب كند؛ مدالي كه در تاسوعاي حسيني امسال موفق به كسب آن شد.
¤ قهرمان كاراته جهان، ورزش را از چه زماني آغاز كرد؟
- از 12 سال پيش؛ درست سال 79
¤ از چه باشگاهي؟
- انقلاب قم. بنده بزرگ شده شهر قم هم هستم.
¤ چه شد كه امير مهدي زاده كاراته را به عنوان ورزش حرفه اي انتخاب كرد؟
- اصرارهاي پدرم باعث شد كه به سمت كاراته بروم.
¤ خود ايشان هم از قهرمانان كاراته است؟
- خير. پدرم كاراته كار كرده است اما شرايط براي او به گونه اي رقم خورد كه نتواند به صورت حرفه اي فعاليت كند.
¤ خودت علاقه اي به كاراته داشتي؟
-راستش را بخواهيد نه. از اين ورزش خوشم نمي آمد اما وقتي اولين مدالم را كسب كردم ديگر دوستدار واقعي كاراته شدم.
¤ چه سالي نخستين مدالت را گرفتي؟
- سال 82 در مسابقات استاني قم به مدال برنز رسيدم.
¤ خاطرت هست در اين مسابقات به چه كسي باختي؟
¤ هم باشگاهي ام آقاي محمد ميرزايي.
¤ جالب است نفر سوم قم پس از 9 سال قهرمان جهان شد؛ الان از ميرزايي قهرمان آن زمان قم خبر داري؟
- بله. ايشان مغازه لوازم خانگي در قم دارد. ورزش كاراته را هم كنار گذاشته است!
¤ سكوي پرتاب تو حضور در باشگاه مقاومت بود؛ از چه سالي به عضويت اين باشگاه درآمدي؟
- از سال 85 عضو اين باشگاه شدم.
¤چه شد كه مقاومت را انتخاب كردي؟
-آقاي دباغيان استاد بنده عضو اين باشگاه بودند، اين شايد اصلي ترين دليل بود. بنده خدمت سربازي ام را هم در مقاومت سپري كردم.
¤پس از نخستين مدال استاني چه مدال هايي كسب كردي؟
-بعد از آن مسابقات قهرمان استان شدم. سپس چند قهرماني در سطح كشور بدست آوردم و در مسابقات جهاني كاراته نيز قهرمان جهان شدم.
¤يعني پيش از قهرماني در جهان، هيچ مدال بين المللي كسب نكرده بودي؟
-خير.
¤عجيب است.
-چندان هم عجيب نيست چون سال ها حق مرا خوردند و اجازه نمي دادند در رده سني نوجوانان و جوانان در مسابقات بين المللي شركت كنم. يك عده اي از آن زمان هميشه دوست داشتند مرا كنار بگذارند.
¤براي چه بايد اين كار را مي كردند؟
-آنها با مربي ام آقاي دباغيان مشكل داشتند و براي آنكه او را بزنند اجازه نمي دادند شاگردش رشد كند.
¤اين افراد چه كساني بودند؟
-مربياني كه راس تيم ملي بودند.
¤منظورت در چه مقطع زماني است؟
-از سال86 تا .89
¤اين رفتارها دلسردت نكرد، يعني هيچ وقت نشد كه بخواهي كاراته را كنار بگذاري؟
-هيچ وقت نااميد نشدم. هر وقت كنارم گذاشتند با قدرت و جديت بيشتري در تمرينات شركت كردم. البته حمايت ها و صحبت هاي استاد دباغيان نيز خيلي تاثيرگذار بود، شايد اگر او نبود من هم الان در كاراته نبودم. حق مرا بارها خوردند؛ مگر مي شود ورزشكاري در رده هاي نوجوانان و جوانان هيچ مدالي نداشته باشد اما يك دفعه قهرمان جهان شود؟! من كه يك شبه استعداد و توانايي پيدا نكردم.
¤ حالا حسرت آن روزهايي را كه به دلايل واهي پشت خط مي ماندي، نمي خوري؟
-خيلي حسرت مي خورم، در حقم ظلم شد. اما از آنجايي كه خدا هميشه پشت و پناهم بود سرانجام حقم را در مسابقات قهرماني جهاني گرفتم؛ مسابقاتي كه بالاترين سطح كاراته دنياست.
¤برويم سراغ مسابقات جهاني؛ دوست دارم ابتدا از جو مسابقات بگويي، جوي كه گفته مي شد بسيار سنگين بود.
-جو كه وحشتناك بود. مسابقات جهاني بالاترين سطح مسابقات كاراته است و طبيعتا تمام ورزشكاران با بالاترين انگيزه و آمادگي در رقابت ها شركت مي كنند. من هم از اين قاعده مستثني نبودم و با آمادگي كامل در مسابقات شركت كردم. در پاريس تمام حريفانم را يكي پس از ديگري پشت سر گذاشتم تا به مدال با ارزش طلا برسم.
¤تصور مي كردي بتواني در اين مسابقات عنوان قهرماني جهان را بدست آورده اي.
- بله، آمادگي ام فوق العاده بود و مي دانستم كه قطعا روي سكو مي روم.
¤ برسيم به مسابقه فينال؛ در اين رقابت نفس گير تا 37 ثانيه آخر با 2 امتياز از حريف برزيلي ات عقب بودي اما به يكبار پوئن هاي عقب افتاده را جبران و با رأي داوران قهرمان جهان شدي. از آن رقابت بگو.
- مسابقه نفس گيري بود. حريفم دو عنوان قهرماني و يك مقام سومي جهان داشت. خواست خدا بود كه بتوانم در ثانيه هاي آخر به آن شكل قهرمان شوم.
¤ در فينال استرس نداشتي؟
- خير. يادم است كه آقاي حسيني مربي بدنساز تيم گفت اگر استرس داري با هم صحبت كنيم تا تخليه شوي. به ايشان گفتم امروز چه روزي است، گفت تاسوعا. گفتم ابوالفضل(ع) پشت و پناهم است، از ايشان مدد بگيرم انگار تمام دنيا پشت من خواهد بود. با اينكه تا چند ثانيه پاياني عقب بودم اما مطمئن بودم علمدار كربلا كاري مي كند تا بنده حقير قهرمان جهان شوم.
¤ پس از قهرماني ات هم مصاحبه زيبايي انجام دادي كه تصور مي كنم حالا حالاها در ذهن اهالي ورزش به يادگار مي ماند.
- خدا شاهد است عين واقعيت را گفتم. من هرچه دارم از دعاي خير پدر و مادر وتوسل به ائمه اطهار است.
¤ احساس مي شود علاقه خاصي نيز به باشگاه مقاومت بسيج داري؛ در بسياري از مصاحبه هايت نيز نام اين باشگاه را به زبان آوري.
- من 6 سال است كه عضو اين باشگاه هستم و خاطرات خوبي از مقاومت دارم. دوست داشتم در زمان موفقيت از تمام كساني كه در روزهاي سخت يار و ياور من بودند، ياد كنم. به همين دليل هم است كه هميشه نام پدر و مادرم، باشگاه مقاومت و استاد دباغيان را به زبان مي آورم.
¤ شايد باارزش ترين اتفاقاتي كه پس از قهرماني مهدي زاده رخ داد اين بود كه او مدال قهرماني جهان را تقديم مقام معظم رهبري كرد، چه شد كه چنين تصميمي را گرفتي؟
- از سال 86 كه عضو باشگاه مقاومت شدم با آقاي دباغيان قرار گذاشتيم كه نخستين مدال بين المللي ام را تقديم رهبر فرزانه انقلاب كنيم، مدالي كه روز تاسوعا به دست آمد. روي همين حساب بود كه پس از بازگشت از پاريس اين عهد و پيمان خودمان را عملي كرديم. موضوع زماني براي من باارزش تر شد كه كسب نخستين مدال بين المللي ام مصادف گرديد با هفته بسيج. بسيجي كه خودم سال هاست عضو آن هستم.
¤ احتمال دارد در آينده اي نزديك جزو ورزشكاران لژيونر ما به حساب بيايي؟
- بعيد مي دانم. دوست دارم تا پايان دوران ورزش حرفه اي در باشگاه مقاومت به فعاليتم ادامه دهم.
¤ مسلما پس از قهرماني در جهان توجه زيادي به امير مهدي زاده شده است، آيا با گذشت چند روز از آن قهرماني كماكان اين شرايط ادامه دارد؟
- بله. جا دارد از تمام كساني كه در اين مدت به بنده لطف داشتند تشكر كنم، به خصوص از سردار نقدي رئيس بسيج مستضعفين و آقاي پيريايي استاندار محترم قم.
¤ متأسفانه آفتي كه به جان برخي ورزشكاران ما مي افتد اين است كه با كسب تنها يك مدال خيلي زود انگيزه هاي خود را از دست مي دهند و از ورزش حرفه اي فاصله مي گيرند. احتمال دارد اين اتفاق براي امير مهدي زاده نيز رخ دهد؟
- تازه 23 سال دارم و دوست ندارم به اين زودي ها از ورزش حرفه اي كنار بروم. هدف اول من تكرار عنوان قهرماني ام در مسابقات سال آينده است كه در كشور آلمان برگزار مي شود. مطمئن باشيد تمرينات خود را بيشتر از گذشته مي كنم و تا جايي كه بتوانم به ورزش حرفه اي ادامه خواهم داد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10