(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آذر  1391 - شماره 20373

هواي پايتخت از صبح ديروز آلوده تر شد
براي دومين روز
آلودگي هوا مدارس و دانشگاه هاي اراك را تعطيل كرد
كمبود داروهاي تزريقي تالاسمي
اتوبوس حامل دانش آموزان در مشهد واژگون شد
حوادث كوتاه از كشور
سردار مؤمني
قوانين بازدارنده در خصوص دستگاه هاي دولتي بايد بيشتر شود
نامه شوراي شهر به دولت و مجلس درباره كاهش آلودگي هوا
سماجت راننده و جوي آب عامل نجات از دست زورگيران شد
زلزله كرمان به برخي منازل مسكوني روستايي خسارت وارد كرد
ريزش ساختمان در سمنان بر اثر رعايت نكردن اصول ايمني
توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) انجام شد
كشف 250 كيلوگرم شمش طلا از يك لنج تجاري
حمله وهابيون به شيعيان اندونزي
تصادف عبرت آموز!
مرگ 6 فيليپيني در طوفان «بوفا»
فقر و فلاكت در سرزمين طلاي سياه


هواي پايتخت از صبح ديروز آلوده تر شد


آلودگي هواي تهران از ساعت 8 صبح ديروز افزايش يافته و ميزان ذرات معلق به بيش از حد مجاز رسيده است.
شركت كنترل كيفيت هوا اعلام كرد، براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران، از ساعت هشت صبح ديروز بر ميزان غلظت تمام آلاينده ها به غير از آلاينده منواكسيدكربن نسبت به روز گذشته در همين ساعت افزوده شده است.
ميانگين غلظت آلاينده هاي ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون و ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم است.
براساس اين گزارش، ايستگاه فرمانداري شهرري به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون در شرايط بسيار ناسالم قرار دارد.
بعد از ظهر چهارشنبه
باران مي بارد
پيش بيني هاي سازمان هواشناسي نشان مي دهد كه تهران از روز چهارشنبه ابري و در ساعات بعدازظهر بارندگي خواهد داشت.
بنا بر گزارش اين سازمان ميزان بارندگي در شمال تهران و غرب ( كرج) بسيار مناسب پيش بيني شده و كم كم بارندگي به شهر تهران مي رسد؛ البته ميزان بارندگي در شهر زياد نخواهد بود؛ اما نتيجه مطلوبي در كاهش آلودگي هوا به همراه خواهد داشت.
گفتني است با وارد شدن اين جو ناپايدار از آلودگي هواي تهران بطور موقت كاسته مي شود و از هفته آينده با وارد شدن سامانه جديدي دركشور، بر سرماي موجود و به تبع آن تهران افزوده مي شود، به عبارتي سرماي زمستاني را به همراه خواهد داشت.
البته سرد شدن هوا زمينه را براي ايجاد دوباره پديده وارونگي هو افراهم مي كند و امكان اين كه دوباره با اين پديده مواجه شويم زياد است؛ البته همه ساله از آذرماه تا بهمن ماه به دليل سرما، هوا مستعد بروز پديده وارونگي است.
بنابر اظهارات معاون پژوهشي پژوهشكده هواشناسي و علوم جو، ناهمواري هاي اطراف تهران به گونه اي است كه احتمال وقوع پديده وارونگي هوا را تشديد مي كند. زيرا در اين شرايط با وجود كوه ها و ناهمواري هاي اطراف شهر تهران، امكان خروج آلودگي از شهر وجود ندارد. در نتيجه همه آلودگي ها در نزديك زمين حبس مي شود. در اين شرايط تردد خودروها و فعاليت صنايع آلاينده موجب افزايش آلودگي مي شود.
مجيد آزادي ادامه داد: ساخت و سازهاي ناموزون داخل و اطراف شهر تهران باعث شده تا ساز وكارهاي طبيعي تخليه آلودگي هوا از درون شهر دچار اختلال شود. در نتيجه توان خود پالايي طبيعت كم مي شود كه افزايش آلودگي نتيجه آن است.
وي افزود: همچنين مكان يابي نامناسب صنايع توليدي در اطراف شهر تهران نيز يكي ديگر از دلايل افزايش آلودگي است، به اين معنا كه صنايع بدون كارشناسي در مسير وزش باد ساخته مي شود و در اين صورت اگر نكات زيست محيطي هم رعايت نشود، با ملايم ترين باد، همه آلودگي توليد شده وارد شهر مي شود.
همچنين بنا بر گزارش هاي رسيده آلودگي هوا در تمامي نقاط تهران در شرايط ناسالم است و تعطيلي مدارس و ادارات تاثير چنداني نداشته است و تنها از 164 (PSI) به 162 رسيده است.
وي با اشاره به اين كه در حال حاضر «شهرري» آلوده ترين منطقه تهران و در وضعيت بسيار ناسالم است گفت: تمامي نقاط تهران شرايط مشابهي دارند و نمي توان گفت شمال پايتخت هواي مناسب تري نسبت به جنوب آن دارد.
شادآباد، تهرانسر، پارك رازي، ميدان سوهانك، ميدان امام(ره) از ديگر مناطق پايتخت هستند كه شاخص آلودگي بسيار بالايي دارند.
تهراني ها در صورت امكان
از پايتخت خارج شوند
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهاركرد: ماسك هاي معمولي تاثيري در جلوگيري از ورود ذرات گرد و غبار ندارند.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي گفت: لازم است مردم از ترددهاي غيرضرور خودداري كنند، چرا كه اكنون آلاينده هاي هوا در وضعيت ناسالم قرار دارد.
وي ادامه داد: زماني كه شرايط آلاينده هاي هوايي به حد ناسالم مي رسد، توصيه ها بر آن است كه كودكان، افراد سالمند، افراد داراي بيماري هاي زمينه اي نظير بيماري هاي قلبي و عروقي و ريوي، از ترددهاي غيرضرور در سطح خيابان ها خودداري كنند.
وزير بهداشت تاكيد كرد: لازم است از ورزش در شرايط هواي ناسالم خودداري شود. همچنين اگر تهراني ها امكان خروج از پايتخت را دارند، بهتر است در اين شرايط آب و هوايي از تهران خارج شوند.
دستجردي همچنين اظهاركرد: بيمارستانها در ايام آلودگي هوا فعالند و خدمات لازم را به بيماران ارائه خواهند داد. همچنين اتوبوس آمبولانس هاي وزارت بهداشت به منظور خدمت رساني به نيازمندان در ميادين مستقر شده اند. در دوره هاي گذشته و در شرايط آلودگي هوا حجم مراجعه به بيمارستان هاي قلب حدود 30 درصد افزايش يافته، همچنين حجم مراجعه به بيمارستان هاي جنرال نيز حدود 15درصد افزايش يافته است و افراد به علت مشكلات قلبي و ريوي به اين بيمارستانها مراجعه مي كنند.
وي درباره تاثير استفاده از ماسكها در شرايط هواي آلوده گفت: در شرايطي كه غلظت ذرات كمتر از 5/2 ميكرون از حد مجاز بيشتر مي شود و هوا در شرايط ناسالم قرار مي گيرد، هيچ يك از ماسك هاي معمولي تاثيري در جلوگيري از ورود ذرات گرد و غبار ندارند.
تردد 10هزار خودروي كمپرسي غيراستاندارد به آلودگي
دامن مي زند
پيمان فقيه نوبري كارشناس محيط زيست گفت: براي كاهش آلودگي هواي شهر تهران گسترش سريع خودروهاي عمومي و ساخت ايستگاه هاي مترو در سراسر شهر و جايگزين كردن اتوبوس هاي گازسوز كه در طرح جامع آلودگي هوا مطرح شده بود (و قرار بود اجرا شود) همچنين جايگزيني خودروهاي فرسوده الزامي است.
وي افزود: هم اكنون بالغ بر 10 هزار خودروي كمپرسي در سطح شهر تهران تردد مي كنند كه همگي آنها فاقد استانداردهاي لازم هستند.
وي ادامه داد: در شرايط اضطرار آلودگي هوا آتش زدن زباله و شاخ و برگ درختان، سوزاندن مازوت و روغن خودداري شود.
همچنين تنظيم مشعل بخاري هاي خانگي (گازسوز و غيرگازسوز) كاهش ذرات معلق در هوا از طريق جلوگيري از ايجاد ذرات خاك حاصل از ساخت و سازها ضروري است.
وي ضمن توصيه به سالمندان، كودكان و بيماران خاص(قلبي و ريوي) در خصوص عدم حضور و تحرك در هواي آلوده سطح شهر، تصريح كرد: استفاده از ماسك هاي معمولي خيلي جزيي از ورود ذرات معلق جلوگيري مي كند، لذا استفاده از ماسك هاي فيلتردار و ماسك هايي كه قابليت ورود حداقل ذرات معلق ( 5.2 PM) را داشته باشند، ضروري است.
استقرار اتوبوس آمبولانس هاي هلال احمر در سطح شهر
مديرعامل جمعيت هلال احمر استان تهران از استقرار آمبولانس هاي اين جمعيت در ميادين بزرگ پايتخت در پي افزايش آلودگي هواي شهر تهران خبر داد.
دكتر منتظر شبر افزود: با افزايش آلودگي هوا و ايجاد پديده وارونگي در شهر تهران، اين جمعيت به عنوان دستگاه كمك كننده اورژانس تهران اقدام به استقرار دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در ميادين بزرگ كرده است.
وي با بيان اينكه دو دستگاه اتوبوس آمبولانس با گنجايش چندين تخت بيمارستاني در دو ميدان «راه آهن» و ميدان «فرمانداري» در شهرري مستقر مي شوند، گفت: تيم پزشكي و پيراپزشكي نيز در اين ميادين مستقر هستند.
گفتني است علاوه بر استقرار اتوبوس آمبولانس ها در اين ميادين، چندين دستگاه آمبولانس نيز براي جابجايي بيماران احتمالي در ميادين مختلف مستقر مي شوند، كه علاوه بر انجام درمان هاي اضطراري از سوي تيم پزشكي هلال احمر، ماسك هاي متعدد به شهروندان تهراني ارائه مي شود.
توزيع اين ماسك ها در 6 محور اصلي شامل ميدان آزادي، امام حسين(ع)، تجريش، امام خميني(ره) و رسالت از ديروز آغاز و تا چهارشنبه ادامه دارد.
استقرار مراكز اكسيژن تراپي
در 6 ميدان تهران
رئيس اورژانس تهران از استقرار 6 پايگاه اكسيژن تهران در ميادين بزرگ تهران خبر داد و از مردم خواست در روزهاي تعطيل اعلام شده به خاطر آلودگي هوا به جاي ديد و بازديد در خانه بمانند.
هوشنگ فولادي در اين رابطه افزود: براساس مصوبات كاهش آلودگي هواي تهران اورژانس تهران موظف شده است كه مراكز ارائه خدمات سرپايي در ميادين شهر ايجاد كند. به همين علت 6 مركز اتوبوس آمبولانس براي ارائه خدمات اكسيژن تراپي در ميادين آزادي، امام خميني(ره) تجريش، ولي عصر، انقلاب و رسالت مستقر شده است.
وي ادامه داد: در اين مراكز افرادي كه بر اثر آلودگي هوا دچار عوارض مي شوند، مي توانند مراجعه كنند و در صورت نياز به مدت 15 تا 20 دقيقه از خدمات اكسيژن تراپي استفاده مي كنند.
رئيس اورژانس تهران گفت: روز گذشته 50 شهروند تهراني براي استفاده از خدمات اكسيژن تراپي به اين مراكز مراجعه كردند كه بيشتر آنها افراد سالمند و بيماران قلبي و تنفسي بودند.
فولادي ادامه داد: با توجه به وضعيت آلودگي هوا تمام ماموران و پايگاه هاي اورژانس تهران در حالت آماده باش هستند و مردم اطمينان داشته باشند كه در صورت هرگونه نياز به خدمات اورژانسي ماموران اورژانس در اسرع وقت به آنها خدمات رساني مي كنند.
گفتني است اتوبوس آمبولانس ها از ساعت 8 صبح تا 8 شب به مراجعه كنندگان ارائه خدمت مي دهند. لازم است شهروندان هنگام خروج از منزل از ماسك هاي فيلتردار استفاده كنند و در صورت نبود آن با شال گردن جلوي دهان خود را بگيرند تا حداقل جلوي برخي از ذرات معلق در هوا به ريه ها گرفته شود.
شير و ميوه تازه فراموش نشود
جراح و متخصص مغز و اعصاب با اشاره به افزايش سردردهاي ناشي از آلودگي هوا به مردم توصيه كرد: بهترين مسكن براي درمان اين سردردها، مصرف داروي استامينوفن است.
به گفته آريا شيخ مظفري مشكلات ناشي از آلودگي هوا به شكل سردرد و سرگيجه و با شدت و ضعف متفاوت در افراد خود را نشان مي دهد.
وي گفت: سردرد و سرگيجه ناشي از آلودگي سرب و مونوكسيدكربن به خصوص در افراد سالخورده و افرادي كه دچار مشكلات تنفسي و قلبي هستند جدي تر است.
شيخ مظفري افزود: آمار مراجعه بيماران مبتلا به سردرد و سرگيجه در روزهايي كه وضعيت هوا در شرايط هشدار است بيشتر مي شود كه اين امر را در يكي دو روز اخير نيز شاهد بوده ايم.
وي ادامه داد: بنابراين به والدين توصيه مي شود از تردد كودكان خود در محيط هاي شلوغ و آلوده خودداري كنند و افراد سالخورده بالاي 60 سال نيز تا جايي كه امكان دارد در اين روزها كمتر از منزل بيرون بيايند.شيخ مظفري گفت: مصرف شير و ميوه تازه از مسموميت ناشي از استنشاق فلزات سنگين و سرب در هوا جلوگيري مي كند كه بهتر است مردم در اين روزها اين اقلام را بسيار مصرف كنند.
استفاده از شومينه و اجاق گاز را به حداقل برسانيد
رئيس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از مردم خواست تا استفاده از شومينه و اجاق گاز را به حداقل برسانند تا آلودگي كمتري در داخل منازل آنها ايجاد شود.
ندافي در ادامه به شهروندان توصيه كرد، با مصرف ميوه ها و سبزيجات حاوي مواد آنتي اكسيدان به حفظ سلامت خود كمك كنند.
5 تهراني روانه بيمارستان شدند
رئيس جمعيت هلال احمر شهرستان تهران اعلام كرد: پنج تهراني به دليل تنگي نفس و بيماري قلبي و عروقي ناشي از آلودگي هواي تهران توسط آمبولانس هاي هلال احمر راهي بيمارستان هاي ساسان و هفت تير شدند.
 


براي دومين روز

آلودگي هوا مدارس و دانشگاه هاي اراك را تعطيل كرد

اراك - خبرنگار كيهان:
در پي افزايش غلظت آلاينده هاي جوي، اراك دومين روز تعطيلي خود را تجربه كرد.
با توجه به شرايط آلودگي هواي اراك، كميته اضطراري كاهش آلودگي هوا در استانداري برگزار شد و روز سه شنبه كليه مدارس اراك در مقاطع مختلف صبح و عصر، دانشگاهها و مراكز آموزشي تعطيل شد.به گزارش خبرنگار ما، همچنين ادارات نيز كار خود را از ساعت 10 صبح آغاز كردند.
در اين رابطه معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اراك با اشاره به توصيه هاي لازم در اين شرايط گفت: حتي الامكان از تردد خودروهاي شخصي خودداري شود. و مردم عادي بهتر است در طي مدت آلودگي هوا مايعات بيشتر استفاده كنند.
دكتر عزتي اظهار داشت: افراد سالمند و بيماران قندي و عروقي و بچه ها نيز كمتر در فضاي باز باشند و سعي كنند از خانه خارج نشوند.
هاشمي مديركل هواشناسي استان مركزي هم گفت: اين آلايندگي يك پديده وارونگي است كه از روزهاي گذشته در سطح استان مركزي به خصوص اراك شروع شده روز چهارشنبه اين پديده را در سطح استان به ويژه اراك نخواهيم داشت.
 


كمبود داروهاي تزريقي تالاسمي

دبير انجمن تالاسمي ايران از كمبود داروي دفروكسامين بيماران مبتلا به تالاسمي در كشور انتقاد كرد و گفت: كمبود داروي تزريقي بيماران تالاسمي جان بيماران را به خطر انداخته است.
محمدرضا مشهدي در گفت وگو با فارس افزود: دريافت پول به ازاي IVIG، تجهيزات و ملزومات مورد مصرف بيماران تالاسمي خلاف قانون است.
وي ادامه داد: درمان بيماران تالاسمي رايگان است، بنابراين تحت هيچ شرايطي دريافت پول از بيماران به ازاي ارائه خدمات درماني به اين گروه از بيماران پسنديده نيست.
دبير انجمن تالاسمي ايران تاكيد كرد: مسئولان بايد مسائل و مشكلات بيماران تالاسمي را در رأس تصميم گيري هاي خود قرار دهند و نسبت به رفع كمبودهاي بيماران تالاسمي تلاش كنند.
چندي پيش نيز دبير انجمن تالاسمي ايران به فارس گفته بود كه تجهيزات پزشكي بيماران تالاسمي شامل سرنگ 20cc و 10cc، اسكالپ پونزي ( تالاسو) سرنگ انسولين،نوار تست قندخون و پمپ دسفرال تزريقي با كمبود مواجه است و توزيع داروي تزريقي بيماران تالاسمي نيز به حداقل رسيده و ممكن است هر بيمار فقط 30درصد داروي مورد نياز خود را دريافت كند.
 


اتوبوس حامل دانش آموزان در مشهد واژگون شد

يك اتوبوس حامل دانش آموزان روز گذشته در مشهد واژگون شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي با اعلام خبر فوق گفت: اتوبوس واژگون شده در مشهد حامل دانش آموزان منطقه تبادكان مشهد بوده است.محمدتقي فخريان افزود: سه نفر از دانش آموزان دچار شكستگي از ناحيه دست و پا شده اما حال ساير دانش آموزان مساعد است.گفتني است در اين سانحه يك كارگر شهرداري جان خود را از دست داد.
 


حوادث كوتاه از كشور

نوجوان 15 ساله در دريا غرق شد
قشم- خبرنگار كيهان: 3 نفر از صيادان كه در جزاير ناز قشم در حال ماهيگيري بودند دچار حادثه شدند و يكي از آنها به هويت هاشم زيرانگي 15 ساله در دريا غرق شد. نبود هشدارهاي ايمني و نجات غريق هر از گاهي موجب بروز حادثه مي شود.
تصادف در جاده هراز
خبرگزاري فارس: بر اثر برخورد يك دستگاه خودروي پرادو با پژو پارس در محور هراز حوالي كهرود در پيچ شيطان به شدت برخورد كردند كه بر اثر آن يك نفر جان خود را از دست داد، و 9 تن ديگر زخمي شدند. علت بروز حادثه هنوز اعلام نشده است.
فوت رئيس اداره صنعت و معدن چادگان
خوانسار- خبرنگار كيهان: ولي الله حاجعلي رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت چادگان در حالي كه به همراه يكي از كارمندان اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فريدن به نام علي اصغر سميعيان با يك دستگاه پيكان در محور بويين مياندشت به داران در حركت بود با يك دستگاه پژو آردي برخورد كرد و هر دو جان خود را از دست دادند. مسئولان پليس راه دليل حادثه را انحراف به چپ راننده پژو آردي عنوان كردند.
پيكر اين دو مرحوم پس از انجام تشريفات قانوني در زادگاهشان در شهرستان خوانسار خاكسپاري شد.
 


سردار مؤمني

قوانين بازدارنده در خصوص دستگاه هاي دولتي بايد بيشتر شود

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور گفت: قوانين بايد به روز شود و در خصوص دستگاه هاي دولتي بازدارندگي ها بايد بيشتر شود.
سردار مؤمني در رابطه با فرهنگ سازي صحيح ترافيك و رانندگي اظهار داشت: قوانين بايد به روز شود و در خصوص دستگاه هاي دولتي بازدارندگي ها بايد بيشتر شود و بهتر است در واگذاري مسئوليت ها به افراد بررسي سوابق راهنمايي و رانندگي شخص صورت پذيرد كه شخصي كه قوانين راهنمايي و رانندگي را زير پا مي گذارد اين فرهنگ پايه رفتار اجتماعي است بايد در اعطاي مسئوليت آن تجديدنظر شود.
وي ادامه داد: در بحث سيستم كنترل هوشمند تخلفات اقدامات خوبي صورت گرفته و بايد به سرعت ادامه پيدا كند.
سردار مؤمني افزود: كنترل تخلفات بايد به گونه اي باشد كه در تمام ساعات شبانه روز چه پليس حضور داشته باشد و چه حضور نداشته باشد با تخلفات برخورد شود و همچنين ايجاد سامانه توسط پليس راهور كه امكان نظارت مردمي را فراهم كند تا در جاهايي كه پليس و كنترل هوشمند نيست اعم از جاده هاي روستايي و فرعي امكان براي همه مردم وجود داشته باشد تا با تهيه عكس و مستندات تخلفات رانندگان را ثبت كنند.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ايمني خودرو را يكي از دغدغه هاي اصلي پليس عنوان كرد و گفت: هرچند اقدامات صورت گرفته در بحث ايمني خودروها خوب بوده است، اما هنوز گلايه داريم كه خودروسازان همپاي ساير مؤلفه هاي كاهش تصادفات پيش نرفته اند، هرچند در زمينه ترمز ضد قفل موفقيت خوبي داشته ايم و در زمينه كيسه هوا نيز به جز يك خودرو كه آن هم تا پايان سال مجهز به كيسه هوا خواهد شد، از موضوع كيسه هوا نيز عبور خواهيم كرد، اما همچنان در بحث كاتاليست و ساير تجهيزات ايمني خودرو، با استانداردهاي جهاني فاصله داريم.
وي با تأكيد بر اينكه امسال بايد كليه خودروها و سوخت توزيعي در كشور براساس استاندارد يورو 4 باشد كه اين امر محقق نشده است، گفت: متأسفانه نهادهاي نظارتي در خصوص آلايندگي خودروها نظارت لازم را انجام نمي دهند از سوي ديگر صرفاً نمي شود خودروي آلاينده توليد كنيم و همه فشار را بعد از آن بر روي مردم بگذاريم.سردار مؤمني خاطرنشان كرد: متأسفانه هنوز در بحث خودرو، چه در ايمني و چه آلايندگي به دليل عدم رضايت و رقابت، خود خودروساز تصميم گيرنده است.وي در عين حال از اجراي قاطع قوانين در خصوص ايمني و آلايندگي توسط پليس خبر داد و گفت: گذشت آن زماني كه قانون تصويب شود، اما پليس آن را اجرا نكند، اما در عين حال انتظار داريم دستگاه هاي ذيربط نيز مجوز ادامه اهمال برخي خودروسازان را ندهند، چرا كه پليس در بحث ايمني خودرو قاطع است و به هيچ وجه كوتاه نمي آيد.وي با تأكيد بر اينكه توصيه مي كنيم شهروندان در روزهاي آلوده از خودروهاي شخصي استفاده نكنند و تك سرنشين تردد نداشته باشند، گفت: در عين حال پليس هم تصميمي را كه كميته اضطرار آلودگي هوا بگيرد، اجرا مي كند.
 


نامه شوراي شهر به دولت و مجلس درباره كاهش آلودگي هوا

شوراي اسلامي شهر تهران ديروز تصميم به نگارش نامه هايي خطاب به دولت و مجلس گرفت كه براساس آن مسئولان شهر اعم از دولت و نهادهاي مربوطه ملزم به اجراي برنامه جامع كاهش آلودگي هوا مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر موضوع اصلي جلسه ديروز اين شورا كه با حضور همه اعضا تشكيل شد اختصاص به آلودگي شديد هوا و بررسي راه هاي كاهش اين معضل يافت.
بنابراين گزارش مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر با اشاره به پيش نويس بازنگري برنامه جامع كاهش آلودگي هوا تاكيد كرد: بايد از دولت و دستگاه هاي مربوطه از جمله شهرداري بخواهيم تا نسبت به اجراي مصوباتي كه به تاييد و تصويب دولت در خصوص برنامه جامع كاهش آلودگي هوا رسيده است، اقدام كنند.
چمران افزود: برخي شهرهاي كشور هم كه مانند كلانشهرها با معضل ترافيك مواجه نيستند، با معضل آلودگي صنعتي دست و پنجه نرم مي كنند و وجود كارخانه هاي صنعتي موجب آلودگي هواي شهرهايشان شده است.
بنا بر همين گزارش دكتر حمزه شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر نيز با انتقاد از كساني كه در اين طور مواقع تمام تقصيرات را به گردن هم مي اندازند تاكيد كرد: در اين رابطه همه مسئول هستيم بنابراين نبايد با گردن ديگران انداختن اين مسئوليت از خود رفع مسئوليت كنيم.
وي خاطرنشان كرد: وجود كارگاه هاي ساختماني در شهر و اطراف تهران يكي ديگر از مراكز آلاينده كننده شهر است كه مي توان نسبت به متوقف كردن فعاليت آنها قبل از شروع آلودگي هوا تا پايان روزهاي آلوده اقدام كرد.
شكيب از اعضاي شورا خواست كه كار عملي تري در اين خصوص انجام دهد و با تشكيل كميته اي دستگاه هاي مختلف دولتي و نهادهاي مربوطه از جمله شهرداري را هماهنگ براي انجام تعهدات خود در اين خصوص بكند.وي تاكيد كرد: براي كاهش آلودگي هواي تهران و كاهش ترافيك كه يكي از دلايل آلودگي است، برنامه هايي تهيه و تدوين شده است كه بايد اجرا شود و اين كميته مي تواند پي گير اين قبيل موضوعات باشد.
در ادامه اين جلسه عليرضا دبير عضو هيئت رئيسه شوراي شهر در موافقت با پيشنهاد دكتر شكيب مبني بر تشكيل كميته اي در اين خصوص گفت: شوراي شهر تهران ابزار و اختياراتي دارد كه نمي تواند نسبت به موضوعات بي تفاوت باشد و حال آنكه مي توان از شخصيت حقيقي و حقوقي اعضاي شورا براي ايجاد اين كميته استفاده كرد. معصومه ابتكار گفت: شوراي شهر تهران در حد ظرفيت و توانش روي موضوعات زيست محيطي اقداماتي انجام داده است.
 


سماجت راننده و جوي آب عامل نجات از دست زورگيران شد

سماجت راننده و جوي آب عامل نجات مالك پرايد از دست سه زورگير جوان شد.
سرهنگ كارآگاه مهرداديگانه رئيس پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ بااعلام اين خبر گفت: مأموران كلانتري 119 مهرآباد جنوبي از طريق مركز فوريت هاي پليسي 110 در جريان انتقال راننده يك دستگاه خودرو پرايد به بيمارستان قرار گرفتند كه طبق اظهارات وي مورد زورگيري توسط سه جوان حدوداً 18 الي 20 ساله قرار گرفته بود.
وي افزود: با انجام اقدامات درماني و در حالي كه بنا بر نظريه تيم پزشكي شدت جراحات ناشي از اصابت چاقو به ناحيه گردن به اندازه اي بود كه در صورت برخورد چاقو به قسمت كناره گردن قطعاً باعث مرگ راننده مي شد، كارآگاهان پايگاه دوم تحقيق از راننده پرايد را در دستور كار خود قرار دادند.
راننده پرايد در اظهارات خود به كارآگاهان گفت: «سه شنبه شب، در ميدان آزادي سه نفر جوان اقدام به كرايه دربست ماشين به مقصد مهرآباد جنوبي كردند؛ در حدود ساعت 45:20 در انتهاي خيابان صفري بودم كه اين سه جوان اقدام به گذاشتن چاقو در زير گلوي من كرده و قصد سرقت خودرو مرا داشتند. ابتدا مي خواستم تا با صحبت آرامشان كنم اما آنها با زور و تهديد مرا به بيرون از ماشين پرتاب كردند. و من در حالي كه روي زمين خيابان آويزان بودم خودم را از داخل پنجره راننده به فرمان ماشين رسانده و در حين حركت ماشين، بر روي زمين كشيده شدم اما با اين وجود توانستم تا نيمه بدن به داخل ماشين بروم و اين در حالي بود كه سارقان با چاقو از پشت سر مرا از ناحيه سر، گردن، كتف و شانه به سختي مجروح كردند اما با اين وجود فرمان ماشين را رها نكردم و توانستم ماشين را به داخل جوي آب منحرف كنم. با افتادن ماشين در داخل جوي و مشاهده عابري در نزديكي ماشين، سارقان پا به فرار گذاشتند و من نيز پس از حضور اورژانس به بيمارستان منتقل شدم».به گفته سرهنگ يگانه 12 روز بعد از اين حادثه در مورخه 28/8/1391، مأموران كلانتري 119 مهرآباد جنوبي در حين گشت زني در خيابان ملكي، يكي از افراد سابقه دار منطقه مهرآباد جنوبي به هويت «حسين.ك» (18 ساله) را كه سوابق متعدد سرقت و زورگيري دارد، در حين تردد با يك دستگاه خودرو پژو 405 نقره اي مورد شناسايي قرار دادند و در يك عمليات تعقيب و گريز توسط مأموران دستگير شد.
با دستگيري «حسين.ك» وي صراحتاً به سرقت خودرو به همراه دو نفر ديگر از دوستان خود به اسامي «الياس» و «مهران» اعتراف كرد كه بلافاصله آن ها نيز كه بارها از سوي كلانتري 119 دستگير شده بودند، مورد شناسايي قرار گرفته و دستگير شدند.
بنابراين گزارش رئيس پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ در ادامه با اشاره به تعداد اعترافات صريح متهمان و شناسايي آنان توسط راننده مصدوم خودرو پرايد و شناسايي ده ها مالباخته در محدوده غرب و جنوب غرب تهران و احتمال افزايش ديگر جرايم ارتكابي از سوي متهمان، قرار قانوني از سوي مقام محترم قضايي صادر و متهمان جهت شناسايي ديگر جرايم ارتكابي و همچنين ساير شكات و مالباختگان در اختيار پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفته اند. از كليه مالباختگان و شكاتي كه بدين شيوه و شگرد و در طول يك سال گذشته بويژه در محدوده غرب و جنوب غرب مورد ضرب و جرح، سرقت، زورگيري، تهديد و... قرار گرفته اند خواست تا جهت شناسايي متهمان و طرح شكايات خود به پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ واقع در خيابان آزادي- خيابان زنجان شمالي مراجعه نمايند.
 


زلزله كرمان به برخي منازل مسكوني روستايي خسارت وارد كرد

وقوع زلزله 5 ريشتري و 27 پس لرزه در كرمان به برخي از منازل مسكوني روستايي اين استان خسارت وارد كرد.
رئيس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه استان كرمان با اشاره به وارد شدن خسارت به برخي از واحدهاي مسكوني در روستاي ده لؤلؤ از توابع كوهپايه كرمان افزود: اين زلزله تلفات جاني در بر نداشته و ميزان و درصد خسارت وارده مالي به واحدهاي مسكوني هنوز مشخص نشده است.
محسن صالحي گفت: اين زمين لرزه 5 ريشتري كه در نزديكي روستاي «ده لؤلؤ» به وقوع پيوست، شبكه مخابراتي شهر كرمان و مناطق تابعه را دچار اختلال كرد اما از طريق شبكه بيسيم ارتباط با منطقه برقرار شده است.وي افزود: شش گروه از هلال احمر و چند گروه نيز از طريق اورژانس به منطقه اعزام شده اند.
صالحي از وقوع 27 پس لرزه بالاي دو و نيم ريشتري در شهر كرمان خبر داد و گفت: بيشتر واحدهاي خسارت ديده خالي از سكنه بوده اند و احتمال وارد آمدن خسارت به قنات هاي روستاهاي زلزله زده نيز وجود دارد كه در دست بررسي است.
رئيس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه استانداري كرمان گفت: مقاوم سازي منازل مسكوني در منطقه كوهپايه كرمان مانع از تلفات جاني در زلزله روز دوشنبه شد اما باعث ترك خوردگي و تخريب تعدادي از ديوارهاي خشت و گلي خانه هاي تخليه شده در روستاهاي زلزله زده شده است.
 


ريزش ساختمان در سمنان بر اثر رعايت نكردن اصول ايمني

بي توجهي و رعايت نكردن اصول ايمني در ساخت وساز در سمنان حادثه آفريد و موجب آوار يك ساختمان بر دو واحد مجاور شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان به نقل از روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري سمنان، بر اثر ريزش آوار يك ساختمان و تخريب منزل مجاور آن آتش نشاني سمنان بلافاصله اكيپ امداد و نجات ايستگاه عملياتي شماره چهار خود را به محل حادثه واقع در خيابان ابوذر غفاري رساند.در اين حادثه بر اثر تخريب ساختمان و ريزش آوار آن بر روي ساختمان مسكوني مجاور باعث مسدود شدن در ورودي منزل مسكوني شده و پنج نفر از ساكنان آن در داخل خانه محبوس شدند.نجاتگران آتش نشاني در اين عمليات اقدام به آواربرداري با استفاده از بيل مكانيكي و وسايل مخصوص آواربرداري كردند.
با بازگشايي مسير، امكان خروج ساكنان از منزل فراهم شد.

 


توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) انجام شد

كشف 250 كيلوگرم شمش طلا از يك لنج تجاري

بندرلنگه- خبرنگار كيهان:
250 كيلوگرم طلا و جواهرات از يك فروند لنج تجاري توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در آب هاي كشورمان كشف و ضبط شد.
يك فروند لنج تجاري دوشنبه به سمت امارات در حركت بود. اين شناور حامل 250 كيلوگرم طلا و جواهرات به ارزش 250 ميليارد ريال به همراه 358 عدد سكه طلا بود. به گزارش خبرنگار ما سربازان گمنام امام زمان(عج) طي عملياتي موفق شدند اين لنج را توقيف و محموله طلا و جواهرات مزبور را كشف و ضبط و در اين رابطه 7 نفر را نيز دستگير كنند.
 


حمله وهابيون به شيعيان اندونزي

وهابيون سال جاري نيز در روز عاشورا به شيعيان اندونزي حمله كردند و اينك 60 خانواده شيعه بدون آب و غذا در محاصره دولت محلي قرار دارند و به آنها گفته شده بايد از تشيع برگردند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري عراقي ابا، زندگي 60 خانواده شيعه در «سامبانگ» اندونزي در شرق «جاوه شرقي» در خطر است.بنا بر اين گزارش، مردم از دست تندروهاي وهابي كه به خانه آنها حمله كرده اند به استاديوم ورزشي سامبانگ پناه برده اند اما دولت محلي در اين منطقه از رسيدن آب و غذا به آنها جلوگيري مي كند.البته مسئولان دولت محلي مدعي اند كه آب و غذا را به اين دليل كه اعتقادات متفاوتي دارند از آنها منع نكرده اند، بلكه از آنها خواسته اند تا استاديوم ورزشي را ترك كرده و به روستاي جديدي بروند كه البته شيعيان اين امر را رد كرده اند.
شيعيان نگران هستند كه آنها همانگونه كه ديگران نيز در روستايشان «كارانگ گيام» كشته شدند، به قتل برسند چرا كه پس از حمله وحشيانه وهابي ها به اين روستا و به آتش كشيدن خانه هايشان 2 شيعه كشته و 10 نفر ديگر زخمي شدند.
گزارش ها از اندونزي حاكي از آن است كه سفارت عربستان سعودي مسئول حمايت مالي از تشديد اختلافات مذهبي در جزيره جاوه و برخي شهرهاي اندونزي از جمله جاكارتا پايتخت كشور است و اين در حالي است كه دستگاه هاي حكومتي در برابر آنچه سفارت عربستان انجام مي دهند، سكوت اختيار كرده اند.بنابر اين گزارش 60 خانواده شيعي سامبانگ مراسم روز عاشورا را برپا كرده بودند كه گروه هاي مسلح با حمله به خانه ها و تنها مدرسه شيعيان و مسجد و حسينيه آنها را به آتش كشيدند و صدها نفر را از خانه هايشان آواره كردند.
به گفته «الكيل ميلال» به خانواده هاي شيعه گفته شده هيچ راهي ندارند جز اينكه از مذهب شيعه برائت بجويند و به مذهب سني درآيند!
وي كه نماينده شيعيان است با بيان اينكه شيعيان در اين استاديوم نه آب و غذا دارند و نه پولي تا براي كودكانشان غذا بخرند، افزود: تنها جرم اين خانواده ها تشيع است.
 


تصادف عبرت آموز!

تصادف وحشتناك بين موتور هوندا و اتومبيل فولكس واگن در استكهلم سوئد باعث شد هر دو وسيله نقليه به نمايشگاه منتقل شوند تا عبرتي براي ديگر رانندگان باشند.
راننده موتور هوندا با سرعت زياد در تقاطعي به فولكس برخورد كرد به طوري كه پليس سوئد سرعت موتور را قبل از تصادف 250 كيلومتر بر ساعت (155 مايل بر ساعت) تخمين زد و اعلام كرد به همين دليل موتور سوار فرصت كافي براي واكنش نداشته است.
بعد از اين تصادف وحشتناك، پليس راننده موتور را داخل اتومبيل پيدا كرد. در حالي كه پليس انتظار داشت به خاطر شدت تصادف راننده چند متر جلو پرتاب شده باشد. در اين تصادف هر سه نفر (2 سرنشين فولكس واگن و راننده موتور) در دم جان دادند.
بنا بر اين گزارش راننده موتور به تازگي گواهينامه گرفته بود.
 


مرگ 6 فيليپيني در طوفان «بوفا»

طوفان بوفا با سرعت 220 كيلومتر بر ساعت جنوب فيليپين را درنورديد.
به گزارش فارس به نقل از اسكاي نيوز، يك طوفان قدرتمند جنوب فيليپين را در هم شكست و بيش از 40 هزار نفر را مجبور به ترك خانه هاي خود كرد.
براساس اين گزارش، طوفان بوفا قدرتمندترين طوفاني است كه در سال 2012 فيليپين را درنورديده است.براساس اين گزارش، 6 نفر در سواحل جزاير ميندانائو كه در مركز طوفان قرار دارد مفقود شده اند و خبري از آنها نيست.«بينتو راموس» رئيس دفاع شهري فيليپين گفت: سه نفر بر اثر شكسته شدن درختان در خيابان آسيب ديدند و يك نفر نيز بر اثر ترس دچار حمله قلبي شده است.راموس همچنين گفت: هنوز نمي توان خسارات وارده را ارزيابي كرد.اين طوفان كه با بارش شديد باران همراه است در حال حركت به سمت شمال غرب است.در فيليپين سالانه حدود 20 طوفان مي وزد كه به گفته سازمان هواشناسي طوفان بوفا يكي از قويترين طوفانهاي سال 2012 بوده است.

 


فقر و فلاكت در سرزمين طلاي سياه

روزنامه واشنگتن پست آمريكا، در تازه ترين شماره خود از روند رو به افزايش فقر و ميانگين بيكاري در عربستان با وجود دارايي هاي ميلياردي خاندان آل سعود، گزارش داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خبرنگار واشنگتن پست از رياض نوشت: هم اكنون ميليونها نفر از مردم عربستان زير خط فقر زندگي مي كنند و حاشيه نشين هستند.وي در ادامه افزود: برنامه هاي اقتصادي مقامات عربستاني، همچون فراهم كردن فرصت كاري و بيمه اجتماعي با شكست مواجه شده و تعداد فقراي اين كشور با افزايش روزافزون از 6 ميليون در سال 1970 به 28 ميليون رسيده است.خبرنگار واشنگتن پست با بيان اينكه مقامات عربستاني از آمار افراد زير خط فقر طفره مي روند، نوشت: ميزان دستمزد 2 تا 4 ميليون نفر از مردم اين كشور كمتر از 530 دلار است و درآمد تعدادي نيز به 17 دلار مي رسد.اين گزارشگر همچنين به روند رو به رشد بيكاري در عربستان هم پرداخته كه يك سوم اين افراد را زير 30 سال تشكيل مي دهند.روزنامه واشنگتن پست آمريكا، در پايان گزارش خود با عجيب خواندن آمارهاي كنوني پيرامون ميزان فقر و بيكاري در عربستان، كشوري را كه از صنعت نفت خود سالانه 300 ميليارد دلار بدست مي آورد و با اين حجم از چالش هايي روبرو است را سرزنش كرده است.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10