(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 15  آذر  1391 - شماره 20373

درگيري هاي مسلحانه بار ديگر شمال لبنان را فرا گرفت
تظاهرات ضد آل خليفه در منامه و چند شهر بحرين
كراچي با ترور يك عالم اهل سنت بار ديگر ناآرام شد
ضمن انتقاد از سياست غرب در قبال دمشق
مسكو: تروريست ها در سوريه به سلاح هاي پيشرفته مجهز شده اند
كوچ اجباري!
پس از مذاكره با اردوغان در آنكارا
پوتين : موشك هاي پاتريوت بحران منطقه را حل نمي كند
با صدور قطعنامه در سازمان ملل
174 كشور خواستاربازرسي از تاسيسات هسته اي اسرائيل شدند
مصوبه شوراي شهر بلفاست
طرفداران و مخالفان انگليس را به جان هم انداخت
اعتراض جهاني به ساخت شهرك هاي صهيونيست نشين
 6 كشور سفير اسرائيل را احضار كردند
شوراي عالي قضايي مصر
با نظارت بر همه پرسي قانون اساسي موافقت كرد
چهارسوي پنج قاره
ابراز نگراني اوباما از ادامه اعتصاب در بنادر كاليفرنيا


درگيري هاي مسلحانه بار ديگر شمال لبنان را فرا گرفت

تيراندازي و درگيري هاي مسلحانه در شمال لبنان از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، شمال لبنان پس از چند هفته آرامش، بار ديگر ناآرام شد. به گفته منابع لبناني، اين درگيري ها كه با تيراندازي متقابل و پرتاب بمب هاي دست ساز همراه است، در خيابان هاي شهر طرابلس آغاز شد. تاكنون در مورد كشته و يا زخمي شدن كسي گزارشي نرسيده است. طرابلس يكي از مراكز فعاليت تروريست هاي سلفي است. شماري از اين افراد مسلح يكشنبه در كمين نيروهاي سوري گرفتار و 22 نفر از آنها كشته شدند.
دولت سوريه اعلام كرد، اجساد اين كشته شدگان را به لبنان تحويل مي دهد. سعودي ها از حاميان اصلي عناصر سلفي لبنان هستند و از آنها حمايت مالي و تسليحاتي مي كنند.
 


تظاهرات ضد آل خليفه در منامه و چند شهر بحرين

انقلابيون بحريني با برگزاري تظاهرات در منامه و شهرك هاي اطراف پايتخت و سردادن شعار «سرنگون باد حمد» بار ديگر خواستار براندازي نظام ديكتاتوري آل خليفه شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر، جوانان انقلابي بحرين با برگزاري تظاهرات و تحصن در غرب منامه و مناطق اطراف شعارهايي عليه رژيم آل خليفه سردادند و خواستار آزادي زندانيان سياسي و سرنگوني نظام حاكم شدند.نيروهاي رژيم با استفاده از گازهاي سمي و گلوله هاي ساچمه اي تظاهركنندگان را سركوب كردند و اجازه ندادند تظاهركنندگان به محل اصلي برگزاري تحصن برسند.انقلابيون بحريني از مردم اين كشور خواستند تا در تظاهرات گسترده در سراسر كشور در سالروز بزرگداشت شهدا در 16 دسامبر (26 آذر) شركت كنند و مخالفت گسترده خود را با نظام آل خليفه به نمايش بگذارند.
 


كراچي با ترور يك عالم اهل سنت بار ديگر ناآرام شد

در پي ترور يك عالم مذهبي اهل سنت افغانستان در شهر كراچي پاكستان، اين شهر بار ديگر ناآرام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، مهاجمان مسلح ناشناس دوشنبه خودروي حامل «مولانا محمد اسماعيل» عالم ديني اهل سنت و استاد علم حديث را در خيابان «ابوالحسن اصفهاني» كراچي به رگبار مسلسل بستند و او را كشتند.
در پي اين واقعه شهر كراچي ناآرام شد و معترضان با سوزاندن لاستيك خودروها و حمله به وسائط نقليه، عليه بي كفايتي پليس و نيروهاي امنيتي شعار دادند. با افزايش خشونت هاي خياباني كه جان 10 نفر را گرفت، مغازه ها و پمپ بنزين هاي شهر كراچي تعطيل شد. مهاجمان مسلح همچنين شش طلبه يك مدرسه علميه را نيز كشتند.
ديروز هزاران شهروند پاكستاني در مراسم تشييع جنازه مولوي محمد اسماعيل شركت كردند. پيكر اسماعيل پس از اين مراسم به «كويته» منتقل شد و از آنجا نيز به زادگاهش قندهار منتقل خواهد شد.
شهر كراچي مدتي است كه به خاطر ترورهاي هدفمند ناآرام است و طي ماه هاي اخير ده ها نفر جان خود را از دست داده اند. علاوه بر طالبان محلي و شبه نظاميان سپاه محمد و لشكر جهنگوي، عوامل عربستان و رژيم صهيونيستي نيز در اين شهر فعال هستند. اكثريت حملات تروريستي عليه شيعيان صورت مي گيرد.
 


ضمن انتقاد از سياست غرب در قبال دمشق

مسكو: تروريست ها در سوريه به سلاح هاي پيشرفته مجهز شده اند

سرويس خارجي-
دولت روسيه اعلام كرد، تروريست هاي سوري مقادير زيادي سلاح هاي خطرناك از كشورهاي خارجي دريافت كرده اند كه بحران داخلي را پيچيده تر مي كند.
ميخائيل بوگدانف معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد، مخالفان سوري صرف نظر از هرگونه ممنوعيت برقرار شده بر صدور سلاح به سوريه مقادير زيادي سلاح هاي خطرناك دريافت كرده اند.
وي افزود، سامانه هاي قابل حمل ضد هواپيما از نوع استينگر بخشي از اين سلاح هاي خطرناك است.
بوگدانف تأكيد كرد دريافت سلاح از سوي كشورهاي خارجي نه تنها اوضاع را آرام نمي كند بلكه به آتش بس فوري و فراگير نيز كمكي نمي كند و بحران را پيچيده تر مي سازد.
اين در حالي است كه منابع آگاه در گفت وگو با شبكه خبري العالم از برگزاري نشست هاي محرمانه دولت آمريكا با طرف هاي حامي تروريست ها در سوريه از جمله تركيه، عربستان و قطر با هدف ارسال سلاح هاي پيشرفته به تروريست ها خبر دادند.
اين منابع افزودند، دولت آمريكا از چند هفته پيش نشست هايي با اين كشورها برگزار و به آنان دستورات آشكاري درباره اجراي عمليات جنايتكارانه در شهرهاي سوريه در چارچوب كشتار كوركورانه صادر كرده است.
به گفته اين منابع، آمريكا از وضعيت آشفته و ناهماهنگ تروريست ها در سوريه ناخرسند است. منابع آگاه همچنين اظهار داشتند، اتاق هاي عملياتي براي اداره عمليات مرزهاي تركيه تشكيل شده است كه به طور 24 ساعته اقدامات و عمليات تروريستي و جنايتكارانه را زير نظر دارند كه اين اتاق ها با حمايت مالي قطر و عربستان فرماندهي مي شود.
از سوي ديگر سعودالفيصل وزير خارجه عربستان سعودي در سخناني بر حمايت مجدد كشورش از ائتلاف جديد مخالفان سوري تأكيد كرد.
وي اظهار داشت، تشكيل ائتلاف جديد مخالفان سوريه گامي مثبت تلقي مي شود.
مجله آمريكايي آتلانتيك نيز از تلاش دولت بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي براي حمله به سوريه از طريق اردن پرده برداشت.
جفري گلدبرگ در مقاله اي در آتلانتيك نوشت، اسرائيل در دو ماه گذشته دوبار پيشنهاد حمله به سوريه از طريق اردن را عنوان كرده است كه با مخالفت اردن رو به رو شده است. وي افزود، اردن به اسرائيل گفته است اكنون زمان مناسبي براي چنين اقدامي نيست.
در همين حال سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در گفت وگوي تلفني با اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه بر لزوم آغاز هر چه سريع تر گفت وگوهاي ملي در اين كشور با هدف يافتن راه حل سياسي براي مشكلات سوريه تأكيد كرد.
وزير خارجه روسيه همچنين در اين گفت وگوي تلفني بر لزوم توقف سريع خشونت ها و آغاز گفت وگوي ملي در سوريه بدون هيچ پيش شرطي براي يافتن راه حل مشكلات پيچيده در اين كشور و بدون دخالت خارجي ها تأكيد كرد.
از سوي ديگر در عمليات ارتش سوريه در روستاي داريا در حومه دمشق دست كم 16 تروريست كشته شدند و پناهگاه هاي آنان به طور كامل نابود شد. گروهك هاي تروريستي در چند هفته گذشته بارها به داريا حمله كرده اند.
ارتش سوريه در پاسخ به حملات تروريست ها از چند روز گذشته عمليات پاكسازي اين مناطق را آغاز كرده كه كنترل نسبي اين منطقه را به دست گرفته است.
ارتش سوريه همچنين موفق شد كه تجمع افراد مسلح در مناطق الشيفونيه، حرستا، عقربا و بيت سحم را هدف قرار دهد كه به كشته شدن 50 فرد مسلح و زخمي شدن چندين نفر ديگر منجر شد.
يك منبع نظامي در دمشق گفت كه ارتش سوريه وارد اطراف دوما واقع در حومه دمشق شده و طي درگيري با گروه هاي مسلح بيش از 30 نفر از آنان را به قتل رساند.
منطقه دوما مملو از افراد مسلحي است كه به انواع سلاح هاي پيشرفته مجهز هستند و تك تيراندازان گروه هاي مسلح در اماكن مختلف اين منطقه مستقر شده اند كه اين مسأله باعث به تأخير افتادن ورود ارتش به اين منطقه شد.
شمار زيادي از افراد مسلح در درگيري با نيروهاي ارتش سوريه در مناطق مختلف شهر حلب و اطراف آن كشته و زخمي شدند و به تجهيزات نظامي آنان خسارت سنگيني وارد شد.
نيروهاي ارتش همچنين طي عمليات جداگانه به تعقيب عناصر مسلح مستقر در حومه جنوب دمشق پرداختند و مخفيگاه هاي آنان را ويران و خسارات سنگيني به آنان وارد كردند.
منابع سوري اعلام كردند محافظان بيمارستان نظامي تشرين در دمشق از تلاش گروهي مسلح براي حمله به اين بيمارستان جلوگيري كردند.
قتل عام 30 دانش آموز
منابع خبري در سوريه اعلام كردند تروريست هاي مورد حمايت غرب در سوريه با حمله خمپاره اي به مدرسه اي در ريف دمشق 30دانش آموز و يك معلم را كشتند.
به گزارش فارس به نقل از روسيه اليوم، حمله خمپاره اي تروريست ها به مدرسه اي در اردوگاه «الوافدين» در ريف دمشق موجب شد 30دانش آموز اين مدرسه و يك معلم كشته شوند . تلويزيون رسمي سوريه در نخستين ساعات وقوع اين حمله تروريستي، شمار قربانيان را 8دانش آموز اعلام كرده بود.
حدود 25 هزار سوري از اهالي بلندي هاي جولان كه اسرائيل قسمت زيادي از آن را به اشغال درآورده است، در اردوگاه الوافدين به سر مي برند. اين اردوگاه در 20كيلومتري شمال شرق دمشق پايتخت سوريه قرار دارد .
ريف دمشق اخيرا با عمليات نظامي گسترده اي روبه رو شده و نيروهاي ارتش سوريه در تلاش براي برقراري امنيت در اين منطقه هستند.
انتظار مي رود رسانه هاي غربي و عربي حامي شورشيان سوريه در واكنش به اين خبر يا سكوت اختيار كنند يا مسئوليت آن را به دوش اشخاصي غير از شورشيان بياندازند.
ساير رويدادها
¤ روزنامه الديار نوشت سخنگوي وزارت خارجه سوريه از منصب خود بركنار شده اما همچنان كارمند وزارت خارجه است و خبر جدايي او از نظام سوريه صحت ندارد.
¤ سفير پيشين اسرائيل در آمريكا در يادداشتي خطاب به اوباما رئيس جمهور آمريكا نوشت، اپوزيسيون سوريه دچار چند دستگي شده و گروه القاعده در آن نفوذ كرده است.
 


كوچ اجباري!

«حفاظت از محيط زيست» هميشه هم با مسئله «حقوق بشر» همخواني ندارد! مثلا، در جزاير «چاگوس» تأسيس يك پايگاه نظامي عظيم آمريكايي و بعد هم، يك «منطقه حفاظت شده دريايي» باعث شده تا ساكنان اين مجمع الجزاير از سرزمين آباء و اجدادي شان رانده شوند و حق برگشت هم نداشته باشند!
در واقع، مجمع الجزاير «چاگوس» سرزميني انگليسي است كه در مركز اقيانوس هند قرار دارد و به داشتن گونه هاي زيستي استثنايي معروف است. اما، امروز اين مجمع الجزاير با ممنوعيت حضور آدم ها دراين جزاير روبه رو است.
به عبارت ديگر، از 55 جزيره اين مجمع الجزاير 54 جزيره غيرمسكوني است، يعني اين كه ساكنان شان را به زور بيرون كرده اند! و فقط، جزيره «ديگو گارسيا» است كه از سال 1973 كه يك پايگاه نظامي آمريكايي در آن تأسيس شده، روي آدم ها را به خودش مي بيند. مي گويند، درسال 1965 يعني زماني كه جزيره «موريس» درمورد استقلال اش با انگليسي ها چانه مي زده، مقامات سياسي جزيره كلي رشوه گرفته اند تا از خير «چاگوس» شان به نفع انگليسي ها بگذرند. بعداز آن هم، نزديك به 2000 سكنه اين جزاير مجبور شده اند سرزمين شان را ترك كنند و راهي «موريس» و يا جزاير «سيشل» شوند.
از آن زمان، آوارگان چاگوس بارها و بارها دست به دامن مراجع قضايي شده اند. تا اين كه بالاخره در سوم نوامبر 2000، ديوانعالي لندن غيرقانوني بودن اخراج آنها را به رسميت شناخت و حكم بازگشت شان را صادر كرد. با اين حال، هنوز هم اين حكم اجرا نشده است! به غيراز اين، انگليسي ها در اول آوريل 2010 يك «منطقه حفاظت شده دريايي» 544 هزار كيلومتر مربعي (يعني دوبرابر مساحت انگليس) در «چاگوس» درست كردند و به همين بهانه هم دوباره حضور چاگوسي ها را در آنجا ممنوع كردند. و عجبا كه تنها جايي هم كه جزو اين «منطقه حفاظت شده» قرار ندارد، همان «ديگو گارسيا» و پايگاه آمريكايي اش است!
¤ سرويس خارجي كيهان
 


پس از مذاكره با اردوغان در آنكارا

پوتين : موشك هاي پاتريوت بحران منطقه را حل نمي كند

رئيس جمهور روسيه در ديدار با نخست وزير تركيه با انتقاد از استقرار موشك هاي پاتريوت در مرز تركيه با سوريه تأكيد كرد، استقرار اين موشك ها مشكلي را حل نمي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري نووستي، ولاديمير پوتين در جريان كنفرانس مطبوعاتي پس از مذاكرات خود با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در اسلامبول گفت، استقرار سامانه موشكي پاتريوت در مرز با سوريه تأثيري بر بهبود وضعيت در مرزها نخواهد گذاشت بلكه اوضاع را پيچيده تر خواهد كرد.
رئيس جمهور روسيه اظهار داشت، از مسئولان تركيه درخواست مي كنيم با اين مسئله منطقي برخورد كنند چرا كه استقرار امكانات تدافعي بر مشكلات خواهد افزود.
پوتين تأكيد كرد: اگر در آغاز يك نمايش اسلحه به روي صحنه بيايد، در انتها حتماً از آن شليك خواهد شد.
وي همچنين افزود: لازم نيست يك متخصص امور نظامي بود تا درك كرد كه سوريه اكنون در وضعيتي نيست كه قصد حمله به همسايه خود را داشته باشد. اين مسئله اصلاً واقعيت ندارد كه سوريه درصدد حمله به تركيه باشد.
پوتين تأكيد كرد: در شرايط كنوني لازم است تا با كمك يكديگر تلاش كرد تا خشونت ها در داخل سوريه پايان يابد و ترديدي در اين مسئله وجود ندارد.
وي با تأكيد بر اين مسئله كه سوريه دولتي مجهز به سلاح هسته اي نيست و از ساخت سلاح هاي كشتار جمعي فاصله دارد اظهار داشت، همه به دنبال آرامش هستيم و بايد براي حفظ ثبات و امنيت تلاش كنيم.پوتين در اين كنفرانس مطبوعاتي يادآور شد كه روسيه دومين شريك مهم تجاري تركيه است و طرفين تصميم دارند مبادلات تجاري خود را در سال هاي آينده به 100 ميليارد دلار در سال افزايش دهند. پوتين همچنين تنوع بخشيدن به راه هاي عرضه نفت خام به بازار را از جمله اولويت هاي كشورش دانست.
گفتني است مسكو و آنكارا در حاشيه سفر رئيس جمهور روسيه به تركيه 11 تفاهمنامه همكاري مشترك امضا كردند.
اين توافقنامه ها همكاري هاي اقتصادي، تجاري و فني را در برمي گيرد.
 


با صدور قطعنامه در سازمان ملل

174 كشور خواستاربازرسي از تاسيسات هسته اي اسرائيل شدند

مجمع عمومي سازمان ملل با صدور قطعنامه اي بازگشايي تاسيسات هسته اي اسرائيل بر روي بازرسان بين المللي را خواستار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از «آسوشيتدپرس»، اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل متحد روز دوشنبه به اتفاق آرا با تصويب قطعنامه اي ضمن درخواست از رژيم صهيونيستي براي بازگشايي هرچه سريع تر تاسيسات هسته اي خود به روي بازرسان بين المللي خواستار پيوستن اسرائيل به پيمان «ان پي تي» شدند.
براساس اين گزارش، در اين قطعنامه همچنين از رژيم صهيونيستي خواسته شد تا از كنفرانس ممنوع كردن تسليحات هسته اي خاورميانه حمايت كند.
اين گزارش مي افزايد: همه كشورهاي عرب و جمهوري اسلامي ايران قصد داشتند در نيمه دسامبر در اين كنفرانس در پايتخت فنلاند شركت كنند، اما آمريكا اخيرا با اشاره به ناآرامي سياسي در منطقه مانع از برگزاري آن شد.
برپايه اين گزارش ها، قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل كه با 174 راي موافق در برابر شش راي مخالف و شش راي ممتنع به تصويب رسيد از رژيم صهيونيستي مي خواهد بدون تعلل به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي بپيوندد، اين در حالي است كه قطعنامه هاي تصويب شده به لحاظ قانوني الزام آور نيست، اما انعكاس دهنده راي و نظر جهان و داراي بار سياسي و اخلاقي است.
رژيم صهيونيستي با داشتن زرادخانه هسته اي به دليل حمايت آمريكا تاكنون از پيوستن به پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان پي تي) خودداري كرده است.
 


مصوبه شوراي شهر بلفاست

طرفداران و مخالفان انگليس را به جان هم انداخت

استقلال طلبان ايرلند شمالي پس از تصويب مصوبه اي براي پايين كشيدن پرچم انگليس از ساختمان شوراي شهر بلفاست، از سوي طرفداران دولت مركزي انگليس مورد حمله قرار گرفتند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، پس از تصويب مصوبه اي در شوراي شهر بلفاست (پايتخت ايرلند شمالي)، مبني بر پايين كشيدن پرچم انگليس از فراز ساختمان شوراي شهر، گروهي از طرفداران دولت مركزي انگليس به ساختمان شوراي شهر حمله كرده و با نيروهاي پليس به شدت درگير شدند. در جريان اين درگيري دستكم 5 نيروي پليس و چند تن از كاركنان شهرداري و شوراي شهر مجروح شدند.
حمله كنندگان به شوراي شهر كه به «اتحادگرايان» معروفند، در جريان اين درگيري ها اقدام به شكستن شيشه هاي شوراي شهر و خودروهاي پارك شده در آن محوطه كردند.
اعضاي جمهوريخواه شوراي شهر بلفاست با حمايت اعضاي وابسته به احزاب «شين فين و اس دي ال پي» به اين طرح راي دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر، از زمان تشكيل شوراي شهر بلفاست و آغاز به كار ساختمان اين شورا تاكنون، همواره پرچم انگليس برفراز اين ساختمان در اهتزاز بوده است اما با مصوبه اخير، از اين پس فقط در 17 روز سال، پرچم مذكور بر فراز اين ساختمان به اهتزاز در مي آيد. در درگيري هاي بلفاست، يك عكاس محلي هم زخمي شد. دو نفر از افسران پليس كه در اين درگيري ها زخمي شدند به بيمارستان انتقال پيدا كردند. ايرلند شمالي به مدت چندين دهه شاهد خشونت هاي گسترده سياسي و فرقه اي است. اين درگيري ها در سال 1998 و با امضاي قرارداد صلح موسوم به جمعه خوب و اقدام ارتش جمهوري خواه ايرلند در دست كشيدن از مخاصمه مسلحانه تقريبا به پايان رسيد.
البته برخي از كساني كه اين قرارداد صلح را قبول نداشتند از ارتش جمهوري خواه ايرلند جدا شدند و گروه هاي كوچك مخفي را براي ادامه مبارزه مسلحانه تشكيل دادند با وجودكاهش چشمگير درگيري هاي مسلحانه در ايرلند شمالي، فضاي سياسي اين منطقه همچنان ميان جمهوري خواهان از يك سو و طرفداران دولت مركزي انگليس موسوم به اتحادگرايان از سوي ديگر تقسيم شده است و هر از گاهي به بهانه هاي مختلف درگيري هايي ميان دو طرف روي مي دهد.
بحران اقتصادي البته اين روزها بر ميزان احساسات استقلال طلبانه ايرلندي ها افزوده است. اين وضع در برخي كشورهاي اروپايي نيز به چشم مي خورد.
 


اعتراض جهاني به ساخت شهرك هاي صهيونيست نشين

 6 كشور سفير اسرائيل را احضار كردند

سفيران اسرائيل در اعتراض به ساخت و سازهاي جديد در شرق بيت المقدس و كرانه باختري يكي پس از ديگري احضار مي شوند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از رويترز، دولت استراليا سفير اسرائيل در اين كشور را در اعتراض به توسعه شهرك سازي در شرق بيت المقدس و كرانه باختري فرا خواند.
اين اقدام استراليا در حالي صورت مي گيرد كه پيش از اين نيز چند كشور از جمله انگليس، فرانسه، اسپانيا، سوئد و دانمارك نيز سفيران اسرائيل را احضار كرده بودند.
وزارت خارجه روسيه در بيانيه رسمي اعلام كرد: ساخت وساز در مناطق اشغال شده متعلق به فلسطيني ها از سوي اسرائيل در سال 1967، از جمله در بيت المقدس شرقي غيرقانوني است و روسيه به همراه ساير جامعه بين الملل اين اقدام دولت اسرائيل را محكوم مي كند.
سازمان كنفرانس اسلامي نيز با محكوم كردن تصميم رژيم صهيونيستي براي ساخت هزاران واحد جديد در شهرك هاي صهيونيست نشين خاطرنشان كرد تل آويو اراده جامعه جهاني را به چالش كشيده است .
همچنين دبير كل اتحاديه عرب از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواست گام هايي فوري براي جلوگيري از سياست هاي رژيم صهيونيستي در زمينه شهرك سازي بردارد.
رياض منصور نماينده فلسطين در سازمان ملل متحد در نامه اي به دبير كل سازمان ملل شهرك سازي رژيم صهيونيستي در اراضي فلسطيني را جنايت جنگي خواند و آن را محكوم كرد.
اعلام رژيم صهيونيستي براي ساخت 3000 دستگاه واحد مسكوني در فاصله بيت المقدس و شهرك «معاله آدوميم» با واكنش هاي جامعه بين الملل مواجه شده است.با ساخت اين واحدهاي مسكوني اين دو شهر به يكديگر وصل مي شود و در عمل كرانه باختري رود اردن به دو بخش تقسيم خواهد شد.
وزير زيرساخت هاي رژيم صهيونيستي در همين رابطه اعلام كرد كه به انتقادهاي بين المللي توجهي نخواهد كرد و شهرك سازي ادامه خواهد داشت.
به گفته تحليلگران اعلام اسرائيل مبني بر ساخت واحدهاي مسكوني در اراضي فلسطين به نوعي اقدامي تلافي جويانه به اقدام تشكيلات خودگردان فلسطين در به راي گذاشتن جايگاه كشورش به عنوان ناظر غير عضو در سازمان ملل است كه با موافقت جامعه بين الملل مواجه شد.
 


شوراي عالي قضايي مصر

با نظارت بر همه پرسي قانون اساسي موافقت كرد

شوراي عالي قضايي مصر براي نظارت بر انتخابات همه پرسي قانون اساسي در ماه جاري اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي عالي قضايي مصر در بيانيه اي كه به امضاي قضات مصري رسيد تاكيد كرد: قضات و نمايندگان آن بر روند برگزاري همه پرسي قانون اساسي كه 15 دسامبر (25آذر) در سراسر مصر برگزار مي شود، نظارت خواهند كرد.
براساس اين گزارش، توافق قضات با مرسي پس از آن صورت گرفت كه «سمير ابوالمعاطي» رئيس كميته عالي انتخابات خواستار نظارت اين نهاد بر همه پرسي شد.
«محمد عقوب» دبيركل شوراي عالي قضايي نيز دراين باره گفت: شوراي عالي قضايي درخواست اعزام قضات و اعضاي خود براي نظارت بر همه پرسي را پذيرفت.
«ياسر علي» سخنگوي دفتررياست جمهوري مصر در واكنش به اين توافق خاطرنشان كرد: «محمد مرسي» رئيس جمهور پس از صدور اين بيانيه به مدت يك ساعت با اعضاي شوراي عالي قضايي بحث و تبادل نظر كرد.
اقدام اين شورا يك روز پس از آن صورت گرفت كه باشگاه قضات مصر اعلام كرد در اعتراض به حكم بحث انگيز مرسي، نظارت بر همه پرسي قانون اساسي را تحريم مي كند.
پيشتر نيز برخي از قضات مصر و ديوان عالي قانون اساسي اعلام كرده بودند كه در روند انتخابات و نظارت بر آن مشاركت نمي كنند.
از سوي ديگر، «شيخ احمد الطيب»، «شيخ الازهر» نشستي را با قضات مصر و مقام هاي دولتي اين كشور برگزار و اعلام كرد كه طرح جديدي را براي حل و فصل بحران سياسي در مصر تهيه كرده است.
به گفته رسانه هاي مصر، اين طرح براي پايان دادن به اختلاف هاي موجود است و براساس آن تمامي گروه ها مي توانند به خواسته هاي خود برسند. براساس بيانيه صادر شده از سوي الازهر، هم اكنون مذاكراتي ميان طرف هاي ذيربط با وضعيت جاري در مصر در جريان است و الازهر تلاش مي كند تا شكاف سياسي كه در كشور به وجود آمده است را پايان دهد.
اين در حالي است كه هنوز جمعي از مخالفان مرسي و پيش نويس قانون اساسي در ميدان التحرير قاهره تحصن كرده اند و تاكيد دارند تا رسيدن به خواسته هايشان به تحصن خود ادامه دهند.
وزارت امور خارجه مصر نيز اعلام كرد كه همه پرسي قانون اساسي اين كشور از هشتم تا يازدهم ماه جاري ميلادي (18 تا 21 آذر) در تمامي سفارتخانه ها و كنسولگري هاي مصر در خارج از اين كشور آغاز خواهد شد.
 


چهارسوي پنج قاره

ميانجيگري طالباني
جلال طالباني رئيس جمهور عراق در راس هيئتي از كردهاي اين كشور از سليمانيه وارد بغداد شد.
طالباني قصد دارد شخصا ميان مسعود بارزاني رئيس دولت منطقه خودمختار كردستان عراق و نوري مالكي نخست وزير عراق ميانجي گري كند. طرفين بر سر برخي مناطق مرزي في ما بين اختلاف دارند.
ذوب شدن يخ هاي اختلاف
جنبش حماس به 11 عضو جنبش فتح اجازه داد از طريق گذرگاه مرزي رفح وارد نوار غزه شوند. اين افراد در سال 2007 در پي اختلافات ميان دو جنبش غزه را ترك كرده بودند.
يك منبع حماس گفت: 17 نفر ديگر از جنبش فتح نيز به غزه باز مي گردند.جنگ اخير هشت روزه رژيم صهيونيستي، جنبش هاي فتح و حماس را به هم نزديك كرده است.
مچ دست لاوروف شكست
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه كه به همراه رئيس جمهور اين كشور به تركيه سفر كرده بود، طي مدت اقامتش در اسلامبول، به زمين خورد و مچ دست چپ وي شكست. لاوروف پس از نيم ساعت مداوا از بيمارستان مرخص شد. در سال 2009 نيز دبيركل ناتو بر اثر سانحه مشابهي در يكي از هتل هاي اسلامبول، از ناحيه كتف دچار شكستگي شده بود.
حريري را محاكمه كنيد!
در پي فاش شدن نقش سعدالدين حريري در تجهيز تروريست هاي فعال در سوريه، برخي شخصيت هاي لبناني خواستار محاكمه حريري شدند. عقاب صقر نماينده مجلس لبنان و عضو حزب «المستقبل» از مداخله فعال اين حزب و حريري در بحران جاري سوريه پرده برداشته است.
تظاهرات و درگيري در بنگلادش
كشور بنگلادش طي روزهاي جاري شاهد تظاهرات و درگيري در «داكا» پايتخت و ديگر شهرها است. در شهر «چيربندر» واقع در 300 كيلومتري شمال داكا، تظاهرات مردم به خشونت كشيده شد كه طي آن يك جوان 18 ساله بر اثر اصابت گلوله كشته و 20 نيروي پليس زخمي شدند.
 


ابراز نگراني اوباما از ادامه اعتصاب در بنادر كاليفرنيا

ادامه اعتصاب ها در بنادر لس آنجلس و لانگ بيچ ايالت كاليفرنيا كاخ سفيد را مجبور به واكنش كرد.
«جي كارني»، سخنگوي كاخ سفيد، روز دوشنبه و پس از گذشت يك هفته از آغاز اعتصاب بزرگ در بنادر لس آنجلس و لانگ بيچ اعلام كرد، باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا از نزديك اخبار اين اعتصاب را دنبال مي كند و نسبت به ادامه اين وضع نگران است.
وي همچنين طرف هاي درگير در ماجراي اعتصاب را به حل كردن اختلافات و يافتن يك راه حل سريع با هدف جلوگيري از افزايش خسارت بر اقتصاد اين كشور فراخواند.
«آنتونيو ويلارگوسا»، شهردار لس آنجلس كه تاكنون تلاش هايش براي توقف اين اعتصاب بي نتيجه مانده است، روز يكشنبه گذشته با بحراني ناميدن ادامه اعتصاب گفته بود اين وضع «ميلياردها دلار» بر اقتصاد آمريكا هزينه تحميل مي كند.
اتحاديه هاي كاركنان اين بنادر نيز طي روزهاي اخير به كرات با مسئولان بنادر به مذاكره نشسته اند اما تاكنون به نتيجه نرسيده اند.
گفتني است، بيش از 10 هزار نفر از كاركنان بندر لس آنجلس در مجاورت بندر لانگ بيچ، هفتمين بندر تجاري آمريكا و فعال ترين بندر جهان در اعتراض به نبود امنيت شغلي، ناچيز بودن حقوق و دستمزد و بدي شرايط كاري خود دست از كار كشيده اند. اين اعتصاب كه از روز يك شنبه (5آذر) آغاز شده، در روند بارگيري و تخليه بار اين منطقه نيز اختلالات زيادي ايجاد كرده است. مسئولان محلي هشدار داده اند ادامه اين وضع ضربه مهلكي براقتصاد آمريكا وارد خواهد كرد.
 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10